Sistemele de citire a gandurilor ar putea schimba modalitatea de asigurare a securitatii in aeroporturi
Citez din articolul Mind-reading systems could change air security
CHICAGO – Un potential terorist incearca sa se imbarce intr-un avion, fiind hotarat sa comita o crima in masa. In momentul in care trece printr-un punct de securitate, fiind nervos si uitandu-se in jurul sau, o retea de aparate de ultima tehnologie ii analizeaza limbajul corpului, citindu-i gandurile.
Scanerele il depisteaza.
Tragedia este evitata.
Oricat de neverosimil ar parea, sistemele ce doresc sa patrunda in mintea unui raufacator se afla printre propunerile expertilor din domeniul securitatii, ce privesc mai departe de aparatele cu raze X si detectoarele de metale folosite in fiecare an asupra a milioane de pasageri si bagaje.
Joi, ca urmare a atacului cu bomba din Detroit din ziua Craciunului, presedintele Barack Obama a facut apel catre Securitatea Interna si Departamentul de Energie pentru a dezvolta o tehnologie de scanare mai performanta, avertizand: „In cursa fara de sfarsit desfasurata pentru a ne proteja tara, trebuie sa fim cu un pas inaintea adversarului agil.”
Ideile ce au fost oferite de catre expertii din domeniul securitatii pentru a fi cu un pas inainte includ senzori extrem de sofisticati, scanari mai sofisticate pentru pasageri realizate de ofiteri antrenati in citirea comportamentului uman si ridicarea interdictiilor Statelor Unite asupra realizarii profilarii pasagerilor.
Cateva dintre ideile mai putin obisnuite se afla deja in faza de testare. Altele nici macar nu sunt luate in seama. Multe ridica intrebari serioase legate de libertatile civile. Toate sunt costisitoare.
„Moderatorii trebuie sa accepte ca abordarea curenta este deja depasita„, a afirmat Philip Baum, editorul revistei londoneze Aviation Security International. „Poate era potrivita pentru amenintarile din anii 1960, dar este total depasita pentru secolul 21.”
Iata cateva dintre ideile ce ar putea creiona viitorul securitatii din aeroporturi:
CITITORII GANDURILOR
Scopul uneia dintre companiile ce imbina tehnologia avansata si psihologia comportamentala reiese chiar din numele acesteia: WeCU – ca in „We See You” (Va Observam).
Sistemul pe care l-a conceput firma israeliana WeCU Technologies si care se testeaza in Israel, proiecteaza anumite imagini pe ecranele aeroportului, cum ar fi simboluri asociate cu un anumit grup terorist sau alta imagine pe care numai un potential terorist ar recunoaste-o, au afirmat cei de la compania CEO Ehud Givon.
Logica acestui sistem este faptul ca oamenii nu isi pot abtine reactiile, chiar daca sunt foarte subtile, fata de imaginile familiare ce apar brusc in locurile straine. Daca v-ati plimba printr-un aeroport si ati vedea imaginea mamei dumneavoastra, nu v-ati putea abtine sa nu raspundeti acestui stimul, au explicat cei de la Givon.
Reactia ar putea fi o strafulgerare in privire, cresterea pulsului, un tic nervos sau respiratie sacadata.
Sistemul propus de WeCU va folosi si oameni pentru aceste observari, insa se va baza in principal pe camere ascunse sau pe senzori ce pot detecta o usoara crestere a temperaturii corpului si a pulsului. Mai tarziu, vor fi realizate dispozitive mult mai sensibile ce vor detecta de la distanta.
Daca senzorii detecteaza o reactie suspecta, pasagerul ar putea fi supus unei scanari mai detaliate.
„Incetul cu incetul, se va putea realiza scanarea numai a acelor oameni ce au intentii rele„, au afirmat cei de la Givon.
Cativa critici si-au exprimat oroarea fata de acest sistem, numindu-l orwellian.
Pentru luptatorii din domeniul drepturilor omului, incercarea de a citi gandurile unei persoane reprezinta o apropiere de lumea prezentata in filmul „Minority Report”, unde un politist, ce este interpretat de Tom Cruise, urmareste oamenii pentru a citi intentia de „pre-crima” sau intentia de a incalca legea.
DETECTORII DE MINCIUNI
Un sistem, studiat la Homeland Security, ce este denumit Future Attribute Screening Technology, sau FAST, functioneaza ca un poligraf.
Acesta va supune pasagerii care au fost selectati pentru scanare suplimentara la o serie de teste, inclusiv scanarea miscarilor fetei si dilatarea pupilelor, pentru a observa semne de deceptie. Mici platforme, similare cu placile de echilibrare folosite in Nintendo Wii, vor ajuta in detectarea nervozitatii.
La o demonstratie publica a sistemului, desfasurata in Boston anul trecut, directorul de proiect Robert Burns a explicat ca oamenii care ascund ceva rau manifesta anumite reactii psihologice involuntare, pe care cei care sunt stresati din motive obisnuite, cum ar fi pierderea avionului, nu le manifesta.
Sistemul ar putea fi realizat pentru a functiona pasiv, scanand oamenii pe masura ce ei trec prin zona securizata, afirma Burns.
Testarea acestui sistem, care ar costa in jur de 20 de milioane de dolari pentru a se implementa, ar putea incepe in 2011, au afirmat cei de la The Boston Globe intr-un articol. Raspunzand unei intrebari adresate de luptatorii pentru drepturile civile, Burns a afirmat ca datele vor fi sterse dupa fiecare scanare.
MODELUL DIN ISRAEL
Se afirma ca Statele Unite ar trebui sa se inspire din sistemul de securitate al Israelului.
In aeroporturile din Israel, considerate cele mai sigure din lume, pasagerii sunt supusi sondajelor cu intrebari personale in timp ce ochii le sunt scanati pentru a se detecta semnele de deceptie. Perchezitiile sunt meticuloase, cu scanere adesea cercetand fiecare obiect din bagaj, se desfasoara sosetele, se stoarce pasta de dinti si se rasfoiesc cartile.
„Intreaga lume trebuie sa invete de la Israel. Pentru ei nu este o reactie post-911 ci fac aceasta inca din 1956„, a afirmat Michael Goldberg, presedintele IDO Security Inc. din New York, ce a realizat un aparat care poate scana incaltamintea pentru a descoperi arme ascunse chiar in timp ce aceasta incaltaminte se afla inca in picioarele oamenilor.
Si Israel foloseste profilarea: la aeroportul din Ben-Gurion, israelitii iudei trec destul de usor in timp ce altii pasageri pot fi luati pentru o interogare mai atenta sau chiar pentru perchezitii corporale. Un alt lucru caracteristic aeroporturilor din Israel este ca acestea se bazeaza pe cercuri concentrice de securitate ce incep la mai multe mile fata de cladirile terminalelor.
Rafi Ron, fostul director de securitate de la Ben-Gurion, care este acum consultant pentru Aeroportul International Logan din Boston, afirma ca trebuie avut in vedere ca in aeroporturile din Statele Unite metodele de securitate sa nu se concentreze doar la punctele de intrare, neglijandu-se astfel restul.
„Nu trebuie investit efortul la intrare, lasand usile de iesire descoperite„, a afirmat Ron.
In timp ce multi experti sunt de acord ca Statele Unite ar putea adopta cateva din metodele Israelului, putin cred ca intregul model se va potrivi, in parte din cauza numarului de aeroporturi mari din Statele Unite – in jur de 400, comparativ cu o jumatate de duzina cat sunt in Israel.
De asemenea, perchezitiile si interogatoriile ar determina intarzieri ce ar duce la ingreunarea traficului aerian. Si multi americani vor considera respingator stilul israelian de abordare adesea suparatoare si intimidanta.
PROFILAREA
Se argumenteaza ca politicile impotriva profilarii submineaza securitatea.
Baum, care este de asemeni si director al Green Light Limited, o companie de securitate in domeniul aviatiei, cu sediul in Londra, recunoaste ca profilarea bazata pe rasa si religie este contraproductiva si ar trebui evitata. Dar el sustine ca retinerea in a profila pasagerii folosindu-se alte puncte de reper – cum ar fi de exemplu aparentele lor generale sau manierele – nu este numai prosteasca, ci si periculoasa.
„Cand observati o familie tipica – imbracata ca o familie, care se poarta ca o familie, interactioneaza ca o familie … cand detaliile din pasapoartele lor se potrivesc – atunci ii lasati sa treaca„, a afirmat acesta. „Nu ne mai pierdem vremea, care ar fi mult mai bine folosita scanand oamenii care ne ingrijoreaza. ”
Autoritatile americane interzic profilarea pasagerilor bazata pe etnie, religie sau originea nationala. Procedurile curente aleg pasageri la intamplare pentru a fi scanati mai detaliat.
Cercetarea bunicelor de 80 de ani sau a studentilor pe motivul ca ar putea avea foarfece de scoala poate sfida bunul simt, a afirmat Baum.
„Trebuie sa folosim creierul – care este cea mai buna tehnologie din toate” a afirmat acesta.
Dar orice incercare de a reduce interdictia asupra profilarii in Statele Unite cu siguranta va atrage o adevarata rezistenta.
PRIVATIZAREA
Dar daca securizarea ar fi realizata de altcineva iar nu de guvernul federal?
Jim Harper, director in domeniul studiilor politicilor de informare de la Cato Institute din Washington, afirma ca ar trebui sa le fie permis cailor aeriene sa se ocupe cu securizarea aeroporturilor.
In special de la incidentul 9/11, s-a observat o politica de realizare a procedurilor de securizare pentru aeroporturi. Dar Harper afirma ca descentralizarea responsabilitatii va duce la nenumarate abordari – ingreunand activitatea teroristilor de a lua in considerare o singura modalitate de securizare in momentul planuirii atacurilor.
„Si pasagerii prefera o experienta uniforma„, a afirmat acesta. „Dar nu este neaparat cea mai buna metoda de securitate.”
Harper concluzioneaza ca privatizarea securitatii din aeroporturi este probabil de dorit, iar aceasta idee nu a fost respinsa. El recunoaste faptul ca ar fi dificil de inlaturat temerile cu privire la erorile din sistemele de securitate daca fiecare aeroport ar decide propriul sistem.
La acest raport au participat Glen Johnson din Boston si Josef Federman din Ierusalim, ambii de la Associated Press.
Cititi va rog si:
“If you suspect it, report it”, campania anti-terorista paranoica si orwelliana a politiei londoneze
CE-A AJUNS SUA … Oficial, americanii vor fi incurajati sa se spioneze unii pe altii …
Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:
https://saccsiv.wordpress.com/about/
ApreciazăApreciază
O informatie relevantă in contextul acesta. Aceeasi firma – cu filiala si la aeroportul H. Coanda – asigura securitatea aeroporturilor la 11 septembrie 2001 si in metroul londonez, in 2005 ..
Israeli firm blasted for letting would-be plane bomber slip through
Haaretz http://www.haaretz.com/hasen/spages/1141434.html
Israeli Firm Responsible for Amsterdam Airport Security Where Terrorist Boarded Aircraft
http://theyeshivaworld.com/news/General+News/43868/Israeli+Firm+Responsible+for+Amsterdam+Airport+Security+Where+Terrorist+Boarded+Aircraft.html
Israeli Security Firm Fails To Stop Passenger From Carrying Explosives On Detroit Flight
Philadelphia Bulletin http://www.thebulletin.us/articles/2010/01/04/news/nation/doc4b42303eaa5ea507916080.txt
ApreciazăApreciază
Da, informatia este relevanta pentru cei care se mai indoiesc ca atacurile teroriste ale lu’ Pacala nu sint decit punere in scena menita sa justifice noi si noi actiuni impotriva liberatilor civile.
ApreciazăApreciază
Nici dracu nu poate citi gandurile, asa ca degeaba se tot chinuie astia. Pe baza mimicii si a gesturilor se pot face presupuneri despre ce ar gandi sau intentiona sa faca cineva, dar nu vor putea citi gandurile. Numai Dumenzeu cunoaste gandul omului.
ApreciazăApreciază