SACCSIV – blog ortodox

Bebelusii nu se ineaca, parinte Savatie Baștovoi! Ei isi tin respiratia si chiar pot inota sub apa. Asa i-a facut bunul Dumnezeu!

Posted in BOTEZ, Savatie Bastovoi, VIDEO by saccsiv on februarie 3, 2021

Parintele Savatie Baștovoi, pe facebook:

Părerea mea despre botezul la 6 săptămîni este cunoscută în cercuri restrînse. Acum o voi face publică.

În toată frumusețea Bisericii, în liniștea ei înălțătoare, în bunămireasma ei de rai, în dulceața cîntărilor nu am înțeles niciodată spectacolul grotesc cînd un prunc căruia nu i s-a uscat bine buricul este trîntit sub apă în timp ce țipă ca din gură de șarpe.

Să-mi lămurească cineva cum e argumentată această urgență a botezului, încît să nu mai poată aștepta ca acel copil să se înzdrăvenească? Paralela cu tăierea împrejur vechi testamentară nu e deloc potrivită, pentru că botezul e altceva. Iar celalalt argument, „ca să nu moară nebotezat”, e de-a dreptul aberant. Uite că poate muri botezat.

Cîteva gînduri elementare despre prunci și apă:

  1. Pruncul nu știe că sub apă nu se respiră și nu își poate ține respirața în mod rațional cum o face un adult.
  2. Pruncul plînge pentru că se simte în pericol în mîini care miros altfel decît mama sa. Cînd e trîntit în apă resimte un pericol de moarte, de aceea țipă ca la tăiere, nu pentru că nu e de acord cu botezul.
  3. Cînd pruncul plînge, el deschide larg gura pentru a inspira aer. Dacă în acel moment îl trîntești sub apă, el va trage, în loc de aer, apă în piept. Pruncul nu știe că sub apă nu se respiră. Nu este adevărat că îl puteți scufunda pe segmentul cînd a inspirat și urmează expirarea – deoarece are spasme de plîns, ritmul respirației poate fi încălcat și poate inspira apă.
  4. Îndemînarea preotului de a acoperi nasul și gura nu aș recomanda-o tururor, mi se pare ceva ce ține de abilități de lecari nu de preoție. E destul ca cineva să nu fie atît de îndemînatec ca să se producă o tragedie. Una la zece milioane e destul.
  5. Botezul nu este și nu poate fi o practică riscantă. Nu există nici o virgulă în procentul de risc în botez. Discuțiile despre afundare sau stropire nu își au rostul. Întrebarea care se impune nu este dacă mai botezăm prin afundare, ci pe cine, cum și cînd afundăm.

În sfîrșit, atunci cînd e de apărat, ne apărăm, dar de ce ne mirăm cînd sîntem huliți pentru că a fost adus copilul viu la botez și a fost scos mort?

La țăranii moldoveni există chiar și pînă azi rînduiala ca bărbatul să nu ia prunc în brațe pînă la un an. Cred că acest obicei s-a impus și el din cauza că bărbații pur și simplu nu știu să apuce un prunc sugar, nu au simțul natural necesar și îi pot dăuna.

Hristos a zis: „Lăsați copiii să vină la Mine!” Nu a zis: „Aduceți copiii la Mine”. Eu cred că un copil ar trebui botezat la vîrsta cînd îl recunoaște pe părintele și întinde bucuros mîinile să îl apuce de barbă.

Dacă judecată mea vă pare greșită, iertați-mă.

 

Comentariu saccsiv:

Greseste fundamental parintele Savatie Baștovoi cand spune ca:

Pruncul nu știe că sub apă nu se respiră și nu își poate ține respirața în mod rațional cum o face un adult.

Tocmai ce am vazut zilele trecute pe DaVinci (canal tv ce absolut sigur nu are simpatii ortodoxe) un foarte interesant documentar despre bebelusi, in cadrul caruia, o buna parte a fost rezervata unui fabulos fenomen: acestia nu se ineaca sub apa, ba mai si inoata.

Nu era ceva nou pentru mine, mai scrisesem despre acest subiect in urma cu zece ani, insa de fiecare data cand privesc la astfel de imagini, nu incetez sa ma minunez:

Iata si ce putem citi la http://www.bebelusi.eu/w/Reflexe_bebelu%C5%9Fi despre reflexul inotului:

Se declanseaza atunci cand copilul ajunge in apa. Incepe sa isi miste bratele si picoarele ca pentru a inota, iar daca ajunge cu capul sub apa isi tine automat respiratia. De aceea exista piscine speciale pentru nou-nascuti unde ei pot sa-si exerseze abilitatea de a inota. Din motive de siguranta, reflexul inotului nu trebuie testat acasa ci doar intr-un centru specializat, in prezenta unor specialisti.

Ba mai mult, exista si nastere in apa. La spital:

Sau acasa:

 

32 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. VioletaB said, on februarie 3, 2021 at 8:55 am

    Părerea mea e că Părintele Baștovoi merge de mult pe alaturi cu ortodoxia.. de când s-a
    apucatt cu comert cu curele, ghiozdanele și alte obiecte de împodobire din piele pt femei și bărbați… Am citit comentariile mai multora despre el la diverse articole care îl dădeau drept infiltrat. Încet încet le pica măștile tuturor..

    De altfe si cărțile sale mi se par nejustificat de scumpe și fără profunzime duhovniveasca, și unele mai au și titluri f nepotrivite pt un ortodox.

    Apreciază

    • gheorghe said, on februarie 3, 2021 at 5:11 pm

      Sarut-mana!
      Mai corect si simplu e greu de spus!
      M-a socat textul Dlui Bastavoi – ca nu „aduce” a mesaj de la un Preot…
      Nu pare nestiinta ci insusirea FARA TREZVIE a opiniilor care servesc defaimarii Bisericii!
      Infectarea buricului in apa sfiintita e problema Dlui Bastavoi! – ma rog, una dintre probleme, importanta, cica….
      … incet, incet se arata adevaratele ganduri care duc la fapte nu doar ne-crestine ci de-a dreptul anti-crestine!
      Cati vor/vom putea ramane credinciosi lui Hristos?
      ––––
      „Îngerul păzitor ne-a fost dat de către Dumnezeu în clipa Botezului ca să ne ajute a păşi pe calea mântuirii.

      Preotul se roagă astfel pentru pruncul adus la Botez:
      „Însoţeşte viaţa lui cu înger de lumină, ca să-l izbăvească pe el de toată bântuiala potrivnicului, de întâmpinarea celui viclean, de demonul cel de amiază şi de năluciri rele”.
      ––––––-
      „Copiii nou-născuți sunt fără păcate personale, însă sunt solidari cu păcatul lui Adam și supuși aceleiași pedepse ca el. De aceea, copiii când se nasc, intră în această lume prin lacrimi și prin plâns.”
      Evanghelistul Luca … în omilia a VIII-a la Levitic, spune că nimeni, chiar de ar trăi numai o zi, nu poate fi scutit de păcat și că trebuie botezat.
      … Sunt multe și referințele Sfântului Vasile cel Mare pe această temă. Din scrierile sale, se poate lesne observa că practica botezării pruncilor era una firească, ce nu era supusă dezbaterilor:

      „În privinţa scufundării de la botez, (…) tu însuţi ştii că acea scufundare întreită simbolizează cele trei zile (cât a stat Mântuitorul în mormânt). Căci nici n-ai putea scufunda copilul de trei ori fără să-l şi scoţi afară din apă tot de atâtea ori” (Epistole, 236, V).
      Botezul este considerat o condiție sine qua non mântuirii de către marele capadocian:
      „Prin botez a intrat Israil în pământul făgăduinţei. Tu, însă, cum ai să te reîntorci în paradis fără să fii pecetluit prin botez?” (Omilii şi cuvântări, XIII, 2).
      ––-
      Sfântul Vasile subliniază şi alt fapt, şi anume că, dacă li s-ar împărţi acelora care amână primirea botezului ceva din bogăţiile acestei lumi, ei nu s-ar gândi nicidecum să tărăgăneze primirea lor, însă atunci când în botez li se dă belşug de daruri dumnezeieşti, ei tergiversează primirea acestora:

      „De-aş împărţi în biserică aur, nu mi-ai spune: Voi veni mâine şi îmi vei da mâine!, ci te-ai grăbi să ceri, ca să se împartă aurul îndată şi te-ai supăra dacă aş amâna pe altă dată împărţirea.
      Dar pentru că marele Dăruitor nu-ţi oferă un metal care-ţi ia ochii, ci curăţenia sufletului, pretextezi, înşiri scuze, ca şi cum ar trebui să fugi de darul ce ţi se oferă. O, minune! Te înnoieşti, fără să fii topit; eşti plăsmuit din nou, fără să fii strivit; eşti vindecat, fără să suferi dureri şi totuşi nu te gândeşti ce har ţi se dă!”
      (ibidem, Omilia a XIII-a, III).
      „Vai de cei cărora le mor copiii nefiind botezați prin apă și prin Duhul Sfânt, căci cei ce nu au fost botezați se vor osândi” (Marcu 16, 15–16).

      De la Parintele Cleopa:
      „… afundarea de trei ori în apă, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh (Matei 28, 19), înseamnă botezul în moartea lui Hristos, adică cel nou botezat a murit față de păcatul strămoșesc și față de Legea lui Moise (Rom. 6, 4–23; 7, 1–6). ”
      ====
      Undeva scria (imi pare rau, nu mai stiu unde…) ca pe unde pielea nu este udata de apa botezului, pe-acolo „cel Rau” intră…

      Apreciat de 1 persoană

      • Clement said, on februarie 3, 2021 at 6:26 pm

        Matei 28,19:” Duceti-va si faceti ucenici din toate neamurile botezandu-i in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh”
        Marcu 16-15,16
        15″Apoi le-a zis :”Duceti-va in toata lumea si propovaduiti Evanghelia la orice faptura ”
        16″Cine va crede si se va boteza, va fi mantuit, dar cine nu va crede,va fi osandit.”
        Improvizati cu ghilimele din Scrierile Sfinte?!
        Nu inteleg daca va distrati pe seama Sacciv sau pe seama corespondentilor .

        Apreciază

      • gheorghe said, on februarie 4, 2021 at 12:39 pm

        Domnule Clement,
        Am copiat dintr-un articol de pe doxologia si din altele… nu indraznesc sa inventez.

        http://www.doxologia.ro/liturgica/taine-ierurgii-slujbele-bisericii/ingerul-pazitor-la-botez
        „Îngerul păzitor îl primim la Botez”

        http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/01/06/de-ce-botezam-copiii-temeiurile-din-sfanta-scriptura-si-din-sfanta-traditie-doxologia/
        „DE CE BOTEZAM COPIII? Temeiurile din Sfanta Scriptura si din Sfanta Traditie (Doxologia)”

        https://danielvla.wordpress.com/2019/01/06/parintele-cleopa-botezul-lui-iisus-si-botezul-crestin-dialog-cu-un-sectar/
        „Părintele Cleopa Ilie: Botezul lui Iisus și Botezul creștin”

        M-am uitat acum, sa „verific” autorul articolului si am gasit:
        https://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=53&cap=16
        Capitolul 16
        15. Şi le-a zis: Mergeţi în toată lumea şi propovăduiţi Evanghelia la toată făptura.
        16. Cel ce va crede şi se va boteza se va mântui; iar cel ce nu va crede se va osândi.

        si din BIBLIA ADECĂ DUMNEZEIASCA SCRIPTURĂ – BUCUREŞTI 1688-1988, la pagina 788 am gasit si redau fara ghilimele de la mine:
        Capitolul XVI
        15 văzut pre El sculat nu crezură. Şi zise lor: „Meargeţi în toată lumea şi propoveduiţi
        16 Evanghelia la toată zidirea. Cela ce va creade şi să va boteza, spăşi-să-va; iară cela
        17 ce nu va creade, osîndi-să-va. …”

        Nu stiu ce surse aveti,
        Dupa vorba si sens, ce postati difera fata de ce am redat, aduceti ceva simplificat, modernizat care pare o interpretare filologica, … nu la mine este problema…
        =======================
        Eu sint crestin – adica doar ortodox, botezat, cununat in Biserica si cu copii botezati la timp devreme, ortodox.
        Nu ma intereseaza dezbaterile textualiste – a avut cine sa le talcuiasca si are cine sa ni le dezvaluie si sa ni le aminteasca.
        Daca am preluat o greseala, imi pare rau ca nu am profunzimea teologica de a cerceta vorba si stilul ca sa nu produc deruta, confuzie sau chiar mai rau.
        Aici, nu vad si nu cred ca am adus ceva incorect in atentia cititorilor.
        Sanatate si luminare crestina, adica DOAR ortodoxa!

        Apreciază

  2. isa said, on februarie 3, 2021 at 9:53 am

    Scenariu:
    1. Se deschid scolile
    2. Va creste nr. de imbolnaviri de covid
    3. Politia militara poate interveni asupra civililor (in alerta, urgenta)
    https://www.stiripesurse.ro/rasare-o-bomba-din-guvern-politia-militara-va-avea-drepturi-asupra-populatiei-civile-proiect-al-mapn_1624355.html?utm_medium=notification&utm_source=site&utm_campaign=os

    4. Va urma un lockdown crunt, cum nu a fost nici anul trecut.
    Mersul la biserica va fi complet interzis, inclusiv de Pasti.

    Apreciază

  3. 7ony said, on februarie 3, 2021 at 10:48 am

    În aceste vremuri de restriște pentru ortodoxie ies la iveală adevărații apărători dar si adevărații trădători ai credinței în Hristos!Trebuie să îi dăm slavă lui Dumnezeu că ne arată clar cine este de partea lui si cine este de partea lui mamona!Și să ne delimităm de acești lupi in blană de oaie…

    Apreciat de 1 persoană

  4. Ania said, on februarie 3, 2021 at 10:51 am

    Cu siguranta copilul avea ceva si a cedat la un timp dupa (nu mai stiu daca o ora sau doua dupa botez). Cu siguranta nu s-a inecat la botez in cristelnita. Inainte ca lumea sa creada treaba asta sa tina cont ca in timpul sarcinii bebelusul sta in lichid (apa) si in lumea asta mare sunt destui bebelusi care s-au nascut in apa. Asadar sunt nasteri in apa si la astfel de nasteri nu se ineaca bebelusi. Cum poate cineva sa creada ca se ineaca la botez, cand ei sunt mititei?
    E doar ca unii mai au ceva. Eu e al doilea caz de care aud dupa mai bine de 40 de ani,( care a murit la cateva ore dupa botez). Nu zic ca nu se poate intampla, dar asemenea cazuri sunt extrem, extrem de rare. Apoi sunt sute de botezuri pe zi-si botezul se face prin afundare-si nu se intampla nimic. Chiar mai dese sunt cazurile de copii, care s-au vindecat sau s-au linistit dupa botez.
    Eu nu inteleg de ce au sarit atatia sa arunce cu noroi in cine pot…zilnic sunt facute zeci poate site de avorturi de copii sanatosi si nimeni nu sare in apararea lor, nimeni nu acuza pe nimeni, chiar militeaza pentru asta ca si cum ar fi un drept.
    Toata lumea a ajuns sa sara sa isi dea cu parerea si oamenii uita ca au fost morti arsi in spitale in sectiile de ATI. Se ingroapa neghina in pamant sa nu se vada si se da cu batul in grau.

    Apreciat de 1 persoană

  5. sky said, on februarie 3, 2021 at 10:55 am

    A intrat si el in Hora Prostiei; cred ca fara sa stie contribuie la ceea ce se vrea (din partea guvernantilor) a fi tragedia de la Suceava: incercare de acoperire a ceea ce sa intamplat la Bals si desigur inca o oportunitate de a lovi Biserica; in mod intentionat se da deoparte tot ce sa intamplat in 2020 in spitalele mortii din vina medicilor.

    Apreciază

  6. Apa trece, pietrele rămân said, on februarie 3, 2021 at 11:05 am

    Nu știu cine a scris aceste rânduri, dar sunt de acord cu cele afirmate.

    Mesaj primit pe WhatsApp:
    COPILUL BOTEZAT NU A MURIT ÎNECAT CU APA DIN CRISTELNIȚĂ

    Copilul nu a murit înecat cu apă, ci cu laptele matern.
    Veți vedea ca autopsia va arăta clar ca in plamanii copilasului nu a fost gasita apă, ci lapte.
    1. Copilul fusese alăptat chiar înainte de actul botezului. Mama nu i-a scos gazele (cei care au copii stiu despre ce vorbesc). Era un copil născut prematur. Stomăcelul lui era slab. Fiind luat si scufundat in Cristelniță, înclinat pe mai multe părți şi fiindu-i apăsată burtica, plângând, copilulului i-au venit gazele din burtica, a regurgitat laptele pe care l-a si tras in plămâni, când preotul l-a ținut de năsuc şi de guriță la cele trei scufundari.
    2. Nu ar fi avut niciodată timp suficient să înghită apă într-atât de multă, încât să se înece. Cum poti sa înghiți atâta apă în mai putin de o secundă pe scufundare???
    Acolo a fost o teribilă ispită si o vicleană lucrare… ca sa le dea antihristilor prilejul de a ataca Taina Botezului…

    ” DRAGI CREȘTINI !

    – Cine a greșit, Biserica, preotul, părinții, pruncul sau din lucrarea diavolului?

    – „BISERICA ESTE STÂLPUL ȘI TEMELIA ADEVĂRULUI”.(II Timotei).

    – „Botezul este ușa tainelor”.(Dogmatică).

    – Incidentul de la Suceava, încheiat cu moartea unui prunc după Sfântul Botez, nu poate fi socotit punctul „ZERO”, în care desființăm Biserica sau Sfântul Botez.

    – Opiniile vulnerabile, iuțimea vorbelor nechibzuite, mediocritatea cunoașterii adâncimii Tainei Sfântului Botez.

    – Hulele aruncate anapoda și în mod virulent la adresa preoților, a Bisericii, a Tainei Sfântului Botez, fac dovada, unei totale necunoașteri din partea multor creștini, despre dogma, teologia, tradiția și simbolistica fiecărui gest săvârșit în actul Sfântului Botez.

    – Evident că mass-media, societatea de astăzi, lumea modernă, creștinii amatori și efervescenți în expresii denigratoare, umilitoare, incriminatoare așteaptă răspunsul urgent și evident din actul acestui incident, pregătiți să sfâșie pe cel greșit, fără pic de măsură, de circumstanță, de înțelegere sau cercetare îndeaproape a problemei în esența și amănuntul faptei.

    – Vom reda în cele urmează, foarte atent pașii care se parcurg în săvârșirea unui Sfânt Botez.

    – Vorbesc în calitate de ieromonah- slujitor, duhovnic cu fii duhovnicești, care în 25 ani am participat la peste câteva sute de acte ale Sfântului Botez, săvârșite personal în toată rânduiala cultică a slujbei Sfântului Botez.

    – Cele mai atente momente din Taina Sfântului Botez sunt „AFUNDAREA ÎNTREITĂ” și momentul „EUHARISTIEI”, pentru că noii născuți pot fi ușor asfixiați dacă nu am administra atent și corect cinstitul „TRUP și SÂNGE”, pentru a nu bloca la noul născut căile respiratorii, el fiind fraged și ultra neajutorat în primele luni de viață.

    – Momentul teologic și dogmatic al întreitei afundări, nu este nici ritual, nici tradiție, nici obicei, nici moft, nici gest medieval, sau barbar, sau primitiv, este simbolul șederii în mormânt a Domnului Hristos, trei zile, simbol al morții noastre și a învierii noastre cu Hristos.

    – Prima afundare în numele Tatălui, este spălarea păcatului adamic, al morții veșnice prin neascultarea din Rai, la pomul „cunoașterii binelui și răului”.

    – A doua afundare în numele Fiului, este spălarea păcatului zămislirii în mod biologic, cei botezați primind o nouă „naștere prin Cuvântul Evangheliei”, asumarea jertfei Fiului și altoirea noului creștin în „butucul Hristos”.

    – „De nu se va naște cineva din apă și din Duh nu va intra în împărăția lui Dumnezeu”.(Sf.Evanghelie).

    – „Lăsați copii să vină la Mine, că a unora ca aceștia este Împărătia lui Dumnezeu”.(Sf.Evanghelie).

    – „Spălă-mă-vei și mai vârtos decât zăpada mă voi albi”.(Psalmii).

    – „Că întru fărădelegi și în păcate m-a născut maica mea”.(Psalmii).

    – „Eu sunt butucul, voi mlădițele, iar Tatăl este Lucrătorul”.(Sf.Evanghelie).

    – A trei afundare este îmbrăcarea în lumina Învierii, a Duhului Sfânt, a trupului îndumnezeit și pnevmatizat.
    – „Dă-mi mie haină luminoasă, Cel ce te îmbraci cu lumina ca și cu o haină, Doamne Slavă Ție”.(Slujba Sf.Botez).

    – Deci săvârșite corect aceste trei afundări aduc pruncului nou-născut, nenumărate daruri divine din cer, vorbim de încărcătura noii făpturi altoite în Hristos, înzestrată în mod nevăzut, cu cele 7 harisme ale Duhului Sfânt.

    – În clipa în care a fost pecetluit cu Sfântul și Marele Mir, chipul văzut al Duhului Sfânt, Îngerul păzitor își ia atribuția deplină de păzitor al noului mărgăritar altoit în „Piatra Hristos”.

    – Iar odată cu Euharistia, la împărtășirea pruncului nou botezat, are în el întreaga divinitate”SFÂNTA TREIME”.

    – Deci în concluzie, Sfântul Botez nu este inventat, făcut, adăugat, ajustat, contrafăcut, adaptabil, schimbabil sau după unii, nu-i neapărat să botezi pruncii, ci să-și aleagă ei religia când sunt mari, unii vor alege desfrâul, drogul, beția, țigara, crima, pușcăria, spre necinstea părinților lor, libertini și necredincioși, ori amatori, ori superficiali în cele despre Dumnezeu.

    – O întrebare adâncă, minuțioasă, dar plină de necunoscute, de ce taina Sfântului Botez, induce atâta frică, teamă, îndoială, înrăire sufletească, panică, agitație și uneori istierie în rândul celor care au prunci de încreștinat?

    – Nu cumva slaba noastră credință, neîncrederea, îndoiala în taina sacră a Sfântului Botez, în slujitorul oficiant, ne face vulnerabili și agitați, iar satana speculează această stare de lucruri, dar ne și induce tocmai necredința și îndoiala în puterea Sfântului Botez, în Hristos și în actul de unire totală cu Dumnezeu, Botezul?

    – Frați creștini, scris este :
    „Un Domn, o Credința, un Botez”.(Sf.Evanghelie).

    – Trei mărturisesc în Cer, Tatăl, Fiul și Sfântul Duh”.(Sf.Evanghelie).

    – „Trei mărturisesc pe pământ: apa, sângele și focul”.(Sf.Evanghelie).

    – Cum procedăm în cazuri excepționale, de la caz la caz?

    1. Urmărim atenți sănătatea pruncului și aptitudinile lui, de a parcurge actul Sfântului Botez, în caz contrar, amânăm săvârșirea tainei până ce pruncul este viguros și apt de Taina Sfântului Botez.

    – (Este știut că Sfântul Botez se săvârșește în primele 40 zile.
    Însă la nevoie, dacă pruncul nu permite prin sănătatea lui, se poate face și după a doua sau a treia lună, spre siguranța și sănătatea lui trupească).

    – Botezul, la pruncii prematuri în incubatoare, se face prin stropire, să nu moară nebotezați la incubatorul maternității în regim de urgență, de către preotul de caritate al instituției, la nevoie în sala de nașteri chiar moașa, asistenta, doctorița, dacă sunt semne de pericol asupra vieții pruncului, sau dacă și ei cred în puterea și lucrarea Sfântului Botez..

    – La pruncii cu deficiențe, cardiace, respiratorii, boli acute, boli cronice, cu sănătate fragilă, pentru a evita necazurile sau chiar moartea pruncului, se poate prin acrivie și iconomie, ” să-l săvârșim „Sfântul Botez prin turnare”, dupa ce am urmărit tabloul clinic al bolii și al evoluției sănătății pruncului.

    – La pruncii perfect sănătoși, preotul oficiant om cu discernământ, cu stăpânire de sine, cu degajare și atenție sporită, ca un neonatolog, examinează atent vivacitatea și dinamica pruncului, săvârșind Sfântul Botez după rânduiala canonică, dogmatică, teologică și simbolică a Bisericii, așa cum de 2000 de ani se săvârșește.

    – Se mai ține cont de anotimpuri, de biserică, de starea termică a înteriorului bisericii și de apa din cristelnița de botez, să fie caldă, să nu fie rece, să nu fie frig, ca noul creștin, pruncul-botezat să nu facă afecțiuni pulmonare sau cardiace.

    – Apa prea caldă poate face contracție cardiacă, apa prea rece poate la fel face contracții musculare ori vaso-constricții, sau chiar stop respirator, sau pneumonii severe, știind că pruncii din zilele noastre sunt fragili, față de pruncii de demult, cum erau acum 50 sau 60 ani, imunitatea și rezistența s-au diminuat foarte mult.

    – Cazul de fața este un accident de neatenție și al părinților și al slujitorului oficiant, al sfintei Taine a Botezului.

    – Vorbind de un prunc născut prematur, trebuia verificat obligatoriu de către părinți și de catre doctorul pediatru, stabilind împreună dacă poate primi Sfântul Botez:

    – Verificând, ce greutate are, cum mănâncă, cum respiră, cum se simte, ce tonus are?

    – Greutatea optimă a celui ce se boteaza este de la 4 kg în sus, să ai ce purta pe brațe și ce băga în cristelniță.

    – La afundarea pruncului preotul, cu mare grijă, urmărește ca năsucul și gurița pruncului să fie în podul palmei, făcută ușor căuș, să poată evita intrarea apei în gurița sau pe căile respiatorii, foarte fine și fragile ale pruncului ce se botează.

    – Părintele slujitor trebuia să verifice apa să fie potrivită, să-l ia corect în poziția de botez, să-i vadă tonusul, dacă este zglobiu, treaz, agitat, nu moale, somnolent și apatic, apoi să le spună la parinți, nu-l afundăm, nu-mi prezintă semne vitale suficiente, fiind prematur, îl vom Boteza prin turnare, cu iconomie, sau mai lăsăm 1 lună să fie barbătos și sănătos.

    – Am venit cu acest material, tocmai pentru a arată că nimic nou nu este sub soare, Biserica cunoaște toate cele necesare săvârșirii Tainei Sfântului Botez, dar după proverbul popular românesc se zice:

    – „Ca să nu greșești și să nu te frigi, mai bine sufli și în iaurt și în apă rece”.(Proverb).

    – „Păcatul dacă nu îl ajungi, te poate ajunge, când trebuie să-l tragi, te urmărește, te așteaptă”.

    – „De ar ști omul ce ar păți, dinainte s-ar păzi”.(Proverb).

    – Domnul Dumnezeu să ne ierte pe toți și pe cei ce au greșit, pe cei ce pot greși și pe cei care vor mai putea greși, fiindcă;
    „Toată viața este o luptă și o ispită”(Sf. Evanghelie).

    – Puterea de a trece peste această mare încercare, este doar atenția, rugăciunea și trezvia.
    „Diavolul rage ca un leu și caută pe cine să înghită”.(Epistole).

    – Uneori în viața noastră a creștinilor, este mai importantă sala, meniul, data, ora, ziua, invitații, decorul, coregrafia și mult mai puțin contează actul Tainelor Sfinte, grabiți, obosiți, stresați, agitați, îngrijorați, uităm sau scăpăm esențialul și ne pierdem în detalii.

    – Cazul de față, este neatenția suficientă a preotului, sau fie a nașei, mamei, moașei, bunicii, femeii de la pangar, să-i spună măcar atât preotului:

    – „Părinte mare, mare, atenție și grijă la botez, pruncul este firav, este plăpând, a fost născut prematur, iar preotul își sporea atenția și prudența.

    – Uneori, neatenția, rutina, obișnuința, practica, deprinderea, siguranța lucrului și experiența ne pot juca feste.

    – Iată momentul „zero”, de maximă durere, necaz și suferință, dintr-o clipă nefericită de atenție, din ambele părți, slujitor, nași și părinți.

    Să-L rugăm pe Dumnezeu să-i liniștească pe creștini să înțeleagă că avem permanent nevoie de Biserică, de Dumnezeu și de Tainele Bisericii, cât vom mai fi încă Ortodocși.

    – OPRIȚI-VĂ !
    – OPRIȚI-VĂ !
    – OPRIȚI-VĂ !

    – Iubiți creștini, nu putem pentru un incident, să schimbăm Tainele, Dogmele, Biserica și rânduielile milenare.

    – Nu putem desființa nici Biserica, nici Sfântul Botez.

    – Să stăm bine, să stăm cu sfială sfântă, să luăm aminte!”

    Apreciat de 1 persoană

  7. Mihai said, on februarie 3, 2021 at 11:33 am

    Probabil ca pr Savatie nu a inteles ca bebelusul avea mari probleme de sanatate si a murit la 12 ore dupa botez. Un ingeras pe care Domnul l-a luat la El. Felicitari parintilor si preotului care l-au botezat.

    Parintele tocmai terminase o poseta de dama mai sofisticata si se pregatea sa faca o curea barbateasca lata. Intre timp a comentat pe FB. Se mai intampla ca grijile lumesti sa iti afecteze judecata duhovniceasca.

    Chiar nu este vreo problema cu botezul cat mai curand dupa nastere. Ba din contra.

    Apreciază

  8. Ctin said, on februarie 3, 2021 at 12:46 pm

    Bastovoi, un alt lătrău al umanismului.

    Apreciază

  9. florincama said, on februarie 3, 2021 at 12:48 pm

    Nu imi vine sa cred ca a scris asa ceva Savatie Bastovoi. Poate contul respectiv de facebook nu este administrat de el, poate nici nu are legatura cu acel cont. Poate cineva se foloseste de numele lui si a creat acel cont pentru a induce in eroare oamenii.

    Apreciază

    • VioletaB said, on februarie 3, 2021 at 1:35 pm

      @florincama Nu îi mai căutați scuze! … Este chiar contul lui și dacă ați citit postarea ați vedea că își permită încă să și comenteze celora care îi arată greșeală să, fie alți preoți sau chiar doctori cum este Dr Mircea Puscadu.
      In plus, la comentarii apare și mama indurersta a bebelușului Iustin, Micaela, care din păcate, in aceasta clipa de mare durere sufletească, găsește „mângâiere” in asemenea păreri total contrare ortodoxiei exprimate de un șarpe că Baștovoi…. In loc să își găsească mângâierea in Dumnezeu care nimic nu lasă la voia întâmplării și în faptul că pruncul ei s-a mântuit

      Apreciază

    • Bond said, on februarie 3, 2021 at 9:34 pm

      Nici mie nu mi se pare stilul parintelui Savatie…

      Apreciază

  10. ORTHODOX said, on februarie 3, 2021 at 1:43 pm

    offtopic
    Din cate se pare televiziunea antihristica romaniatv si-a facut un obicei din a minti despre numarul de teste efectuate. Astazi 3 februarie ei anunta la televizor 2752 de cazuri din 25550 de teste

    cand de fapt numarul total de teste realizate este 33922 conform raportarilor oficiale
    https://stirioficiale.ro/informatii/buletin-de-presa-3-februarie-2021-ora-13-00

    Si ca sa aiba acoperire pe site au pus cifrele oficiale si astfel sa poata spune ca au informat corect.
    https://www.romaniatv.net/bilant-coronavirus-3-februarie-numarul-pacientilor-de-la-ati-sare-iar-de-1-000-incidenta-pe-judete_5245073.html
    In schimb pe postul lor de televiziune au afisat un numar de cazuri eronat tocmai pentru a manipula oamenii cu nebunia lor antihristica.

    Daca cineva nu-i va opri vor continua cu minciunile si manipularea din ce in ce mai mult.
    Sa pazeasca Bunul Dumnezeu pe toti care nu se vor pecetlui.

    Apreciază

  11. Cosmin said, on februarie 3, 2021 at 5:16 pm

    off topic:

    Lovitura de stat in Myanmar:

    De ce? Pentru ca la ei plandemia a inceput foarte tarziu: august – septembrie 2020.

    Unde mai pui ca au doar 200 de infectari la zi si foarte putini morti, 7 pe zi, la o populatie de aproape 55 de milioane..

    https://www.worldometers.info/coronavirus/country/myanmar/

    Deci, sunt codasi, sunt prea lenesi.

    Oare ce se va intampla cu statistica dupa preluarea de catre armata a fraielor ?

    Pont: liderul militar precum si toti militarii poarta masti. ;)))

    Sa urmarim zilele ce urmeaza.

    Apreciază

    • Mihai T said, on februarie 3, 2021 at 6:11 pm

      Uite ce spune Jim Stone, un jurnalist presupus independent:

      http://82.221.129.208/.uu2.html

      ”I was going to ignore the Myanmar election until Biden flapped his yap
      Summary: Myanmar suffered from the same kind of election fraud the United States did. Rather than sit on it’s behind like America’s military did, Myanmar immediately moved in and arrested the fraudsters the second the fraud was revealed all the while, just like America’s media, Myanmar’s media screamed there was not vote fraud.

      I was going to just ignore this because America has much bigger problems than Myanmar, until Biden flapped his yap and stated the military taking action was „an outrage” and that the election there was not stolen because their media said it was not stolen! FACT: America’s was definitely stolen and the military did NOTHING. That means Myanmar is a LOT less corrupt than the United States, because at least when an election was obviously stolen in Myanmar, it got put right.

      Of course Biden is „outraged” because he does not want other countries setting examples after what he did.

      Aveam de gând să ignor alegerile din Myanmar, dar Biden s-a scăpat.
      Rezumat: În Myanmar a fost același fel de fraudă electorală ca în SUA. Dar în loc să asiste pasiv (cum a făcut armata americană), armata din Myanmar a acționat imediat și i-a arestat pe făptași în clipa când s-a descoperit frauda. În acest timp, media din Myanmar țipa că nu a fost fraudă, la fel cum țipa și cea din SUA.
      Aveam de gând să ignor situația din Myanmar deoarece problemele din America sunt mult mai mari decât ce se întâmplă acolo. Dar Biden s-a scăpat și a zis că acțiunea armatei este ”scandaloasă”; și că alegerile de acolo nu au fost furate, deoarece așa spune media de acolo ! Alegerile din SUA au fost cu siguranță furate și armata n-a făcut nimic. Asta arată că Myanmarul este mult mai puțin corupt decât SUA. Când alegerile au fost furate în mod clar, armata a îndreptat lucrurile. Desigur că Biden este ”scandalizat”, deoarece nu vrea ca alte țări să dea exemplu, după furtul din SUA.

      Apreciază

    • gheorghe said, on februarie 4, 2021 at 12:50 pm

      Vedeti ca SE POATE!
      Cand ai cu cine – islamistii nu stau la bere, rachiu si vin pe langa mici si gratare porcoase…
      Nu ca ar fi rau da’ numai cu asta nu poti sa te pretinzi militar.

      Apreciază

  12. Alin Razvan said, on februarie 3, 2021 at 5:26 pm

    Savatie, blestematule, botezul se face cum vrea Hristos si cand vrea Hristos (adica, exact cum se face in prezent), nu cand vrei tu, calugar mutat din manastiri in atelier mirenesc.
    Savatie, in hulele de mai sus, ai intrecut si pe cei mai mari eretici, cum sa se boteze, ma pantofarule, pruncul cand creste? martorii lui iehova te-au invatat asa?
    pt mine, individul asta era un blestemat de mult, asta face genti trendy, curele etc cu „brandul” SB, in timp ce, atentie!, asta e calugar. Cartile lui de 2 lei nu le-am citit si nici n-am intentionat sa le citesc vreodata.

    Apreciază

  13. Mihai T said, on februarie 3, 2021 at 6:24 pm

    Acest caz este foarte suspect:
    – decesele copiilor după botez sunt foarte rare (ultimul de care știu a fost în 2017), și totuși a avut loc unul chiar după tămbălăul cu Matei Balș (Am spus ”deces după botez” și nu ”din cauza botezului”, pentru că nu știm sigur cauza. La decesul din 2017 a reieșit că bebelușul s-a înnecat cu lapte);
    – tatăl copilului insistă că preotul e de vină, iar mama îl secondează și ea;
    – copilul era născut prematur, dar prin cezariană;
    – copilul a fost botezat la 40 de zile și nu la 8 zile;
    – copilul deja țipa înainte să fie botezat;
    – incidentul s-a produs în Eparhia Sucevei, unde ÎPS Calinic duce o puternică activitate gospodărească și catehetică;
    – incidentul s-a produs cu un preot care făcea periodic privegheri de noapte la diverși sfinți la care avea evlavie (vecernie, utrenie, ceasuri, Sfânta Liturghie)

    Apreciază

  14. acelas said, on februarie 3, 2021 at 10:12 pm

    cred ca ati vazut raspunsul dar de astazi de Savatie ..

    În urma comentariului de ieri despre botezul pruncilor, am putut citi cam toate ereziile și superstițiile băbești cu care trăiește o parte din ortodocși. De la păcatul strămoșesc care se iartă prin botez și fără de care pruncul nu are înger și de aceea nu este apărat de Dumnezeu, pînă la închiderea raiului pentru pruncii morți nebotezați și imposibilitatea mamei de a ieși din casă. Un cor format din grupuri distincte, fiecare fixat pe partitura sa: unii cu moartea iminentă, alții cu daruri și minuni/credință care îi scoate nevătămați din frig și apă, alții preocupați de conspirații și agenturi rusești care sustrag atenția de la covid, în sfîrșit unii savanți hrăniți din propria experiență mai abitir decît din cunoașterea sfinților, iar la urmă secta ortodoxo-corporatistă care își dă peste frunte și exclamă: „șocant!”, „refuz să cred!”, „nu-mi vine să cred că citesc așa ceva!” Nici mie nu îmi vine să cred că citești sau că ai citit vreodată.

    1. Rînduiala botezului, așa cum se regăsește în Molitfelnic, cu molitfele premergătoare, este pentru adulți, din simplul fapt că presupune un dialog: „te lepezi de satana?” „te împreunezi cu Hristos?” Acest dialog cu lepădările de rigoare, precum și mărturisirea de credință nu le poate face un prunc de 6 săptămîni, de aceea avem o găselniță, le face nașul „în locul” pruncului. Întrebarea mea este cine se botează, nașul sau copilul? Sau jumătate de botez se face pe naș, iar cufundarea și mirungerea pe copil? Să-mi întemeieze cineva că acesta nu este un spectacol grotesc, cînd ne jucăm de-a rolurile fără sens în fața lui Hristos. Sau botezați copilul cînd poate vorbi, sau scoateți din rînduială acest dialog al nașului care devine un fel de oracol care vorbește din prunc ca dintr-o peșteră neînsuflețită.

    2. Prorocul David a zis despre Hristos: „Din gura pruncilor și a celor ce sug ți-ai săvîrșit laudă”. Acest verset se referă la intrarea Domnului în Ierusalim, cînd copiii, la un loc cu adulții, au ieșit cu crenguțe strigînd „Osana!” „Ți-ai săvîrșit laudă” a zis prorocul, nu țipete disperate de frică și necunoaștere. Botezul săvîrșit cu forța asupra unui prunc care se împotrivește să intre în apă este un lucru în totală contradicție cu sensul botezului care este un act liber și conștient. După aceea urmează împărtășirea cu forța a pruncilor care plîng în timp ce preotul le stringe fălcile pentru a le descleșta gura care refuză lingurița. Ce fel de spectacol este acesta?

    3. În Biserica domnește bunacuviință ca în rai. În toate este armonie și potrivire: în cîntare, în iconografie, în felul cum se citește și cum se închină. Orice stridență este condamnată de Sfinții Părinți. Pînă și cititul pe un ton emoțional este condamnat de Ioan Casian în rînduielile sale date monahilor. Sfinții merg pînă într-acolo încît fac ordine și în icoane, respingînd ce nu este pictat cu bunăcuviință, lucru care ar șoca multe firi evlavioase de azi care au o evlavie sentimentală fără fundament dogmatic și duhovnicesc. În acest context al grijii pentru armonie și bună cuviință unde plasați o ceată de cumetre care filmează cu telefonul cum țipă un copil vînăt de plîns, iar preotul e nevoit să strige rugăciunile pentru a se înțelege măcar ceva din ce se întîmplă?

    4. Recomandările de a boteza la vîrsta mai mare (nu neapărat la adolescență), vin din partea celor mai mari sfinți pe care e întemeiată rînduiala Bisericii Ortodoxe: Grigore Teologul, Ioan Gură de Aur și alții, care ei înșiși au fost botezați la maturitate.

    5. Nu sînt împotriva botezului sugarilor și de nicăieri nu reiese asta, susțin doar că botezul la vîrsta de doi, trei ani este întru totul conform practicii Bisericii. Consider însă că botezul cu forța săvîrșit asupra unui prunc care se împotrivește și țipă este un act inadmisibil. Dacă mama și preotul pot aduce pruncul în stare de pace și cumințenie potrivite pentru această mare taină, atunci să se facă, dar dacă pruncul refuză, rînduiala trebuie oprită pînă se liniștește deplin, astfel încît totul să fie făcut cu bunăcuviință, fără grabă și tulburare.

    6. Unde sînt milioanele de mame care își botează pruncii la 6 săptămîni, acești prunci care poate mai vin la biserică după vreo despărțire dureroasă sau poate abia după ce află că i-i legată cununia? Pentru aceasta v-ați grăbit să botezați la 6 săptămîni?

    7. Din textul meu de ieri reiese clar că sînt pentru botezul prin cufundare, de aceea am și propus săvîrșirea tainei la o vîrstă mai măricică, pentru a putea afunda copilul fără riscuri.

    –––
    la fel de deprimant ..

    sa se ia de mana acum cu toti ateii si usr-istii, mandrutii, caramitrii si ctp, ca andrei gheorghe e cam dus ..

    Apreciază

    • Aurel said, on februarie 4, 2021 at 6:09 am

      Acelas

      Eu îl văzusem. Din păcate, în loc să-și dea seama de prima nebunie, a venit și a îngroșat-o, cu o mândrie și o împietrire drăcească. Aruncă hulă după hulă și lepădare după lepădare în ce spune. Atâta beznă, sminteală și părută-ortodoxie de la un cleric, Doamne!…

      Problema mare e sminteala fenomenală pe care o transmite. După ce că mulți care au impresia că cred în Dumnezeu erau vai de sufletul lor în ereziile în care trăiau, mai apăru și Savatie să îi adâncească și mai tare, în loc să-i ridice.

      Incredibil cât gaz pe focul ereziei românilor de azi a putut Savatie să toarne. A ajuns și în mass-media cu smintelile astea…

      Vai, câta bătaia o să trimită Domnul peste noi toți foarte curând!… Bine ar fi să înțelegem atunci de ce a venit acea bătaie și să o primim cu smerenia pe care Domnul ne-o cere, că altfel…

      Fraților, de acum vor fi tot mai multe săbii ieșite chiar din sânul clerului, din partea rătăciților și a infiltraților, că suntem pe ultima sută spre antihrist, suntem chiar pe tobogan, dacă-mi permiteți. Să vădim sminteala și erezia lor, că suntem în Adevăr dacă o facem, iar Sfinții ne-o și cer, pentru ajutorarea fraților; dar haideți să încercăm să ne și rugăm pentru ei, să se milostivească Domnul și Maica Domnului de ei, să nu piară de la Domnul, că suflete sunt și ei, Domnul le vrea mântuirea, nu moartea, iar la fel și noi ar trebui să le vrem, că săracii sunt întunecați și luptați de diavol. Să ne rugăm pentru ei de câte ori avem ocazia, să se arate astfel și slava Domnului, să se cutremure pământul de minunile, de puterea și de bunătatea Sa.

      Apreciat de 1 persoană

    • gheorghe said, on februarie 4, 2021 at 1:00 pm

      „Botezul săvîrșit cu forța asupra unui prunc care se împotrivește să intre în apă este un lucru în totală contradicție cu sensul botezului care este un act liber și conștient.”

      Trebuie luat consimtamant scris de la prunc si sa comunice prin notar data, ora, locul si service-man-ul ca sa faca o baie cu martori…
      Pruncul are si constiinta botezului si se impotriveste!.. adica nu vera el sa se potriveasca faptei de scufundare ca stie ca nu asta vrea…
      Asa arata – cu alte cuvinte – ce aflam ca ar fi o corectie a primei postari fese-buci-sta!?!
      Da’ chiar ca te ia durerea de cap ce duhuri il bantuie pe autor, … rupt de realitate!
      Dupa Dl. Bastavoi, sa asteptam pruncul sa-si ia „buletinul” macar, ca sa exprime constient libera vointa…
      Vai de cei care-si folosesc mintea ca sa intarzie botezul, il taraganeaza spre inghetarea sufletului, spre inselarea duhovniceasca a celui ne-botezat!

      Apreciază

  15. Gașpar said, on februarie 4, 2021 at 7:45 am

    Savatie nu crede în botez. El nu e preot. E popa

    Apreciază

  16. Bond said, on februarie 4, 2021 at 11:19 am

    În contextul incidentului baptismal de la Suceava:
    https://www.teologie.net/2021/02/03/incident-baptismal-suceava/

    Apreciază

    • pila said, on februarie 6, 2021 at 2:55 pm

      Nici Petru Pruteanu (teologie.net) nu-i departe de Baștovoi! Urmăriți-i „părerile” și vă veți convinge!

      Apreciază

  17. hulirea Sfintei Taine a Botezului ortodox la digi24 said, on februarie 5, 2021 at 5:34 pm

    Hulele împotriva Sfântului Duh, împotriva Sfintei Taine a Botezului ortodox, ale ereticului umanist antropolog Radu Umbreș
    https://digi24.ro/stiri/actualitate/social/de-ce-cred-oamenii-in-magia-scufundarii-copiilor-in-cristelnita-explicatiile-antropologului-radu-umbres-1445753

    «Exclusiv De ce cred oamenii în magia scufundării copiilor în cristelniță. Explicațiile antropologului Radu Umbreș

    Bogdan Pacurar 05.02.2021 08:00

    Antropologul Radu Umbreș arată că oamenii care au credință se raportează diferit la ritualurile bisericești: sunt cei convinși că ritualul trebuie respectat întocmai, până la cel mai mic gest, pentru a-și îndeplini scopul, și cei care acordă o importanță mai mare simbolisticii decât gestului în sine. În cazul unor tragedii cum a fost cea de la Suceava, unde un bebeluș a murit după ce a fost scufundat în cristelniță, aceste convingeri devin și mai pregnante în rândul populației. Un astfel de moment poate accelera o reacție de schimbare în rândul bisericii, însă Radu Umbreș avertizează că aceasta poate fi în ambele sensuri: și spre relaxarea ritualurilor, dar și spre cimentarea lor.

    – Ați făcut o distincție între forma ritualului și conținutul ritualului sau între felurile în care se raportează credincioșii la lucrul acesta?

    – Mai repede modul în care se raportează credincioșii la el. Eventual folosesc și niște simboluri care sunt arbitrare, care pot fi schimbate. De exemplu, în cazul ritualului de botez, faptul că există anumite simboluri care au o semnificație – introducerea copilului în comunitatea de credință. Sunt niște simboluri, nu au un sens în sine, în mod obligatoriu. Verigheta, de exemplu, în cazul unei culturi simbolizează căsătoria, în cadrul altei culturi poate să fie un alt fel de simbol. Ele sunt arbitrare, se mai pot și schimba de-a lungul timpului, unele se pierd, altele se inventează… Ce contează este ca un simbol să fie cunoscut și acceptat de către toată lumea, dar el este convențional și poate fi schimbat. Asta este un fel de viziune.

    Alta este că credincioșii sau oamenii se raportează la un ritual și la simbolurile acelea ca și cum ar fi transcendente, care au o calitate esențială, nu pot să fie schimbate, prin natura lor sunt obligatorii. Orice schimbare este percepută ca un pericol, care ar altera fundamentul ritualului.

    – Și atunci toată dezbaterea pornită după tragedia de la Suceava ar putea fi localizată în aceste două tabere?

    – Da, am putea să spunem că unii oameni consideră că există ceva în toate acțiunile din cadrul ritualului, toate obiectele folosite, toate mișcările folosite, care sunt fundamentale, esențiale, care nu au fost create de oameni, ci sunt pur și simplu date. Nu pot oamenii să le schimbe.

    – Adică dacă preotul nu face toate mișcările, nu respectă absolut toți pașii ceremoniei, nu mai are efect?

    – Exact, nu mai este un ritual adevărat. Asta este o viziune bazată fundamental pe tradiție. Așa s-a făcut dintotdeauna, așa trebuie să facem și noi. Nu putem să schimbăm aceste lucruri, sunt date de sute sau de mii de ani. Evident, asta simt oamenii, nu înseamnă că este și adevărat, pentru că toate aceste ritualuri s-au schimbat. Oamenii simt un atașament puternic față de forma ritualului, care trebuie să fie de neschimbat. Unii oameni.

    Alții văd mai mult această componentă convențională, că sunt niște simboluri care pot să fie manipulate, care pot să fie înlocuite, care pot să fie ajustate. Este o convenție între oameni. Aceasta este o viziune mai raționalistă, mai intelectualistă, în timp ce prima viziune este una care are un atașament emoțional ceva mai puternic, apare o formă de anxietate dacă cineva încearcă să schimbe ritualul.

    – Asta spunea arhiepiscopul de la Constanța, Teodosie, că e un ritual de 1.000 de ani, că „nu ne intimidăm”, că nu se schimbă nimic.

    – Exact. Sunt aceste două poziții care se întâlnesc în interiorul credincioșilor. Nici credincioșii nu sunt toți la fel. Sunt două poziții opuse, probabil sunt și oameni care sunt într-o poziție intermediară. Probabil că arhiepiscopul Teodosie reprezintă latura aceasta mai fundamentalistă – în sensul că e bazată pe niște fundamente care nu pot fi schimbate, nu pot fi alterate, altfel s-ar prăbuși întreg edificiul – probabil asta este viziunea pe care o promovează.

    – Putem să le spunem moderați și radicali?

    – Nu aș formula neapărat așa, ci cei care sunt mai constructiviști – consideră că lucrurile acestea pot fi construite – versus cei esențialiști – cei care consideră că aceste ritualuri au o esență care nu poate să fie schimbată. Pentru că, probabil, putem să găsim radicali și moderați în rândul fiecărei dintre aceste versiuni. Adică sunt și unii radicali care spun că până la urmă chiar ritualul nu contează, putem să înlocuim cu absolut orice, importantă este doar relația cu Dumnezeu sau ce este în sufletul omului și până la urmă toate astea sunt niște forme. Și asta este o poziție radicală, până la urmă. Și probabil sunt moderați în rândul ameblor poziții, care sunt dispuși la concesii sau la negociere, să mai lase de la ei.

    – O astfel de tragedie, ca cea de la Suceava, poate schimba ceva în percepțiile oamenilor?

    – Cu siguranță. Fiind vorba și de un copil foarte-foarte mic, încărcătura emoțională este foarte puternică și poate să activeze, să pună în discuție niște probleme mult mai mari despre biserică, în general. Cât de mult are ea această componentă ritualică, mistică, opacă, în care nu știm exact cum funcționează ritualurile, dar trebuie să le facem exact așa, versus o poziție ceva mai raționalistă, care încearcă să treacă dincolo de mister și să facă mai explicită toată relația asta a omului cu biserica și cu Dumnezeu.

    Și sunt, probabil, niște forțe care există și în teologie, pe de o parte, probabil că există și în interiorul instituției, în interiorul bisericii, probabil că există și în rândul credincioșilor sau poate chiar și în interiorul fiecărui credincios aceste două idei pot să fie activate și pot să intre în conflict sau în dialog. Da, e un moment care focalizează atenția pe niște dileme fundamentale ale religiei și ale bisericii. Și ale credinței, până la urmă.

    – Se poate spune dacă un moment ca acesta, care a stârnit atât interes, poate să producă o schimbare, dincolo de dezbaterea care o să mai dureze probabil o perioadă?

    – Nu sunt neapărat un specialist în această zonă, însă, ca un obsevator interesat, văd că există niște schimbări la nivelul bisericii. Asta poate să le accelereze sau, dimpotrivă, poate să ducă și spre o formă de reacționarism. Dacă biserica ortodoxă se simte atacată sau simte că poziția ei devine vulnerabilă, s-ar putea să apară o formă de creștere a conservatorismului, de respingere a schimbării, tocmai pentru că este percepută ca o presiune externă. Poate să fie și un prilej de schimbare, dar poate să fie și o ocazie în care se vor întări niște tranșee.

    Până la urmă, din punct de vedere sociologic există niște jocuri de putere, o balanță a puterii și în interiorul bisericii, între anumite curente de gândire, între anumite persoane sau grupuri de persoane. Nici biserica nu este un monolit, comunitatea credincioșilor nu este un monolit, există diversitate.

    Pe de altă parte, am putea vorbi și despre modul în care acest eveniment a fost poate și instrumentalizat de către unii oameni, cetățeni care poate au o problemă cu biserica ortodoxă per ansamblu sau cu rolul ei în societate și folosesc acest eveniment tragic ca un prilej pentru a-și exprima nemulțumiri sau anumite probleme pe care le au cu biserica. E instrumentalizat într-o anumită măsură acest caz. Dar așa se întâmplă cu orice eveniment cu o asemenea încărcătură tragică. Oamenii vor să înțeleagă ce s-a întâmplat și să schimbe ceva și atunci li se activează propriile lor păreri și poziții ideologice.»

    CANONUL 50 apostolic (BOTEZUL SE SĂVÂRŞEŞTE PRIN TREI AFUNDĂRI)
    https://saccsiv.wordpress.com/2015/05/14/canonul-50-apostolic-botezul-se-savarseste-prin-trei-afundari/

    Apreciat de 1 persoană

  18. Duhul Capitanuluii said, on februarie 5, 2021 at 8:39 pm

    Întotdeauna, dintr-un aparent rău, Dumnezeu scoate un bine :bebelușul s-a dus în rai, fiind botezat corect (prin intreita afundare) și a scăpat și de ecumenism și de cip, iar părintele, pentru unele păcate, are de tras și el, spre mântuirea lui. Oricum, chiar dacă va fi caterisit, caterisirea nu va fi valabilă. Asa ca, unde este răul?!

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.