SACCSIV – blog ortodox

Sfantul Teodor, a parasit preotia pentru a fi soldat dar la final a ales mucenicia

Posted in Calendar Ortodox by saccsiv on martie 6, 2014

În luna martie, în ziua a sasea, pomenirea sfintilor marilor mucenici patruzeci si doi: Teodor, Constantin, Calist, Teofil, Vasois si cei împreuna cu ei, care au patimit în Amoreea.

În timpul unui razboi dintre Împaratul Bizantului Teofil (829-842) si saraceni, acestia au reusit sa asedieze orasul Amorea (în Galicia – Asia Mica) datorita tradarii comandantului de armata Baditses. Amorea a cazut si, o data cu ea, 42 de generali au fost luati captivi si dusi în Siria.

În timpul celor sapte ani de încarcerare, acestia au încercat în zadar sa-i convinga pe captivi sa renunte la crestinism si sa accepte credinta islamica. Captivii au rezistat cu tarie la toate ofertele tentante dar si la amenintari. Dupa mai multe chinuri prin care nu au reusit sa frânga spiritul crestin al soldatilor, pagânii au hotarât sa-i condamne la moarte, sperând sa-i sperie si sa-i convinga înainte de executie. Mucenicii au ramas de neclintit, spunând ca profetii Vechiului Testament aduc marturii despre Hristos, pe când Mohamed se autointituleaza profet fara nici o dovada.

Pagânii îi spusera soldatului Teodor urmatoarele: „Stim ca ai lepadat preotia, ai devenit soldat si ai varsat sânge în batalii. Nu mai poti nadajdui în mila lui Hristos pentru ca L-ai parasit cu buna stiinta, asa ca trebuie sa-l accepti pe Mahomed.” Dar mucenicul le-a raspuns: „Vorbele tale nu sunt adevarate când spui ca L-am parasit pe Hristos. Mai mult, am parasit preotia pentru nevrednicia mea. De aceea trebuie sa vars sângele meu pentru Hristos, ca sa-mi spal pacatele mele împotriva Lui.”

Calaii i-au dus pe rând pe fiecare la locul unde li s-a taiat capul si trupurile lor au fost aruncate în râul Eufrat. La slujba de pomenire, acesti sfinti suferitori de patimi sunt numiti astfel: Teodor „Întrutotul Binecuvântat”, Calist  cel „Neînfrânt”, Constantin cel „Nepretuit”, Teofil cel „Minunat” si Vasois cel „Puternic”.

http://www.noutati-ortodoxe.ro/calendar-ortodox/sinaxar.php?date=1394082000

 

Tagged with:

3 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. tataia said, on martie 6, 2014 at 10:34 am

    @saccsiv Frate, am tradus…m-am gindit ca poate nu ai vazut mailul. Doamne ajuta!

    Apreciază

  2. ortodoxroman.blogspot.ro said, on martie 6, 2014 at 7:16 pm

    Oare cati dintre noi am putea fi oare vrednici de rangul „mucenic”?!
    Chiar de se pare ca stim tot, de la astfel de mucenici tot avem ceva de invatat mereu!
    Post cu pace!

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.