SACCSIV – blog ortodox

Mitropolitul Filoteos al Tesalonicului protestează împotriva afișelor blasfemiatoare ale filmului Stray Bodies: o femeie însărcinată, la bustul gol, atârnând pe o cruce

Posted in blasfemie, filme, Grecia, RECLAME by saccsiv on martie 15, 2024

Orthodox Christianity: GREEK HIERARCH PROTESTS BLASPHEMOUS MOVIE POSTERS

PROTESTELE UNUI IERARH GREC ÎMPOTRIVA AFIȘELOR BLASFEMIATOARE ALE UNUI FILM

Publicat pe 12 Martie 2024, de Orthodox Christianity

Foto: vimaorthodoxias.gr

Mitropolitul ortodox grec al Tesalonicului protestează împotriva posterelor de publicitate pentru un film care va fi prezentat în cadrul celei de-a 26-a ediții din acest an a Festivalului Internațional de Documentare de la Tesalonic (7-17 martie).

Potrivit Mitropolitului Filotheos, afișele pentru filmul Stray Bodies, de Elina Psykou, ‘depășesc limitele provocării malițioase… sub pretextul unei abordări artistice dubioase’.

Concret, afișul prezintă o femeie însărcinată la bustul gol atârnând pe o cruce, relatează Vima Orthodoxias.

Exprimându-și îngrijorarea și suferința în calitate de păstor ortodox, Mitropolitul Filotheos i-a cerut lui Elise Zalandos, directorul general al festivalului de film, să nu expună afișul. Chestiunea ‘l-a tulburat [pe el] în mod considerabil’, a scris acesta.

Ierarhul a scris:

Dincolo de faptul că [afișul] nu pare a avea legătură cu conținutul [filmului] – explorarea autonomiei corporale în Europa celor multe libertăți – așa cum se menționează pe scurt în program, chiar dacă încercăm să facem o legătură eliberatoare sau morbidă, este profund provocator pentru sentimentul religios al creștinilor din orașul nostru, indiferent de apartenență și confesiune: o cruce cu o femeie semi-nudă, posibil Panagia, înconjurată de stelele drapelului european (cu referire la icoana Imaculatei Concepții a Fecioarei Maria sau la Fecioara Maria de la Lourdes, două simboluri creștine respectate la nivel mondial? ).

Astfel de abuzuri asupra imaginilor sfinte au devenit, din păcate, o tendință printre ‘artiști’ în ultima vreme, ‘atingând, și uneori chiar depășind, limitele provocării malițioase și ale intenției răuvoitoare’.

Mitropolitul continuă:

Desigur, Biserica nu acționează în mod reactiv, temător sau răzbunător. La urma urmei, nimeni și nimic nu are puterea de a păta sau terfeli în mod fundamental figurile sacre ale credinței. Cu toate acestea, noi, membrii Bisericii, care în persoana lui Hristos vedem un tată, un frate, un Prieten, Cel care îl îmbrățișează pe omul căzut, iartă pe oricine vrea să se întoarcă la El și, ca un ‘iubitor maniacal’, atrage orice suflet pocăit, suntem obligați în numele acestei iubiri, dar și al adevărului despre El și despre toate figurile sacre ale credinței, cum ar fi Maica noastră Panagia, să mărturisească și să protesteze, chiar dacă unele cercuri ‘creștinofobe’ neagă acest drept și închid ochii, atribuind intenții inexistente Bisericii și exprimării pozițiilor sale, vorbind de ‘întuneric și dezbinare, predici de ură, vânătoare de vrăjitoare, respingere, pedeapsă, Evul Mediu, incitare la acte de violență’.

În ciuda tuturor acestor lucruri, Biserica și noi, cei care îi aparținem în mod liber, ne vom ruga continuu, nu cu aroganță și dispreț, fără a face deosebire între ‘păcătoși’ și ‘cei mântuiți’, nu pentru ‘căderea focului’, ci pentru pocăința noastră a tuturor, pentru înălțarea și învierea noastră spirituală, pentru restaurarea umanității la frumusețea originară a Dumnezeirii.

În tradiția noastră creștină ortodoxă, libertatea nu este o idee, ci o Persoană, Care nu este alta decât Persoana lui Hristos. Prin urmare, libertatea ca alegere conștientă a vieții presupune în mod necesar respect și responsabilitate, atât pentru noi înșine, cât și pentru ceilalți. Tocmai în acest context, vă rugăm să nu consimțiți să jigniți dispoziția liberă a iubirii noastre pentru Hristos, Biserica Sa și persoanele sfinte ale credinței noastre, prin expunerea afișului documentarului Stray Bodies.

Stimată doamnă Director General,

Sunt convins că înțelegeți și conștientizați îngrijorarea și suferința mea ca păstor creștin și părinte spiritual al creștinilor ortodocși din Tesalonic. Vă rog sincer, în judecata și conștiința dvs. prudentă, să faceți ceea ce este potrivit. Dorind ca cea de-a 26-a ediție a Festivalului să fie încununată de succes, iar dumneavoastră personal să aveți binecuvântarea lui Dumnezeu în viața și faptele voastre bune, rămân,

Cu dragoste și onoare în Domnul,

METROPOLITUL

† Filotheos al Tesalonicului

În noiembrie, un concert al trupei poloneze blasfemiatoare de black metal Batushka, programat la Belgrad, a fost anulat în urma unor proteste din partea credincioșilor creștini ortodocși. În februarie 2022, trei ierarhi ortodocși din Argentina au protestat față de desfigurarea blasfemiatoare a unei icoane a Mântuitorului Hristos la Muzeul de Artă Spaniolă Enrique Larreta din Buenos Aires.

***

Festivalul Internațional de Documentare de la Tesalonic oferă următorul sinopsis al filmului Stray Bodies:

Robin este însărcinată, dar nu dorește să devină mamă. Katerina nu este capabilă să conceapă un copil, deși își dorește acest lucru. Singura dorință a lui Kiki este să își încheie viața cu demnitate. Din păcate, avortul, fertilizarea in vitro și eutanasia nu sunt legale în țările respective. Stray Bodies explorează noțiunea de autonomie corporală în Europa, un loc în care ți se permite să călătorești, să lucrezi și să consumi liber, însă nu și neapărat să trăiești sau să mori conform dorințelor tale.

 

Comentariu saccsiv:

Cititi va rog si:

Belgrad: Concertul trupei sataniste poloneze de black metal, Batushka, a fost anulat în urma unui protest al credincioșilor ortodocși

 

14 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. D said, on martie 15, 2024 at 12:45 pm

    Doamne Iarta-ne!
    Producatorul filmului are cont pe instagram unde isi promoveaza filmul. Id-ul ei este elinareklats.
    Deja grecii au fost pe faza si protesteaza si acolo in comentarii. Haide si noi, cu cuvinte drepte si bune sa inteleaga ce e gresit.

    Apreciat de 1 persoană

  2. ZitaRita said, on martie 15, 2024 at 2:50 pm

    Bună ziua! Știu ca nu are legătură cu subiectul dar eu aș vrea să obțin permisul de conducere dar unii spun ca e o lepădare la fel de mare ca pașaportul sau buletinul biometric! Nu știu dacă sa dau de permis sau nu ! Voi ce părere aveți?

    Apreciază

    • guti flo said, on martie 16, 2024 at 12:09 am

      Cu aceeiasi dilema m-am confruntat si eu.
      Cauta sa vezi ce spun sfintii parinti despre aceste acte care se elibereaza in momentul de fata.
      Trebuie luat in calcul tot ceea ce implica permisul de conducere.
      Vezi care sunt aspiratiile tale, daca se potriveste..si iti este de folos acest lucru.
      Cauta-ti un duhovnic (sau poate ca ai) cu frica de Dumnezeu..si spune-i despre asta.
      Daca iti doresti linistea, simplitatea…in gen. este bine sa nu te complici.
      Sinceritatea ta in fata lui Dumnezeu, in privinta asta, te va ajuta sa iei decizia corecta.
      Acum, toti ne folosim de transport, fie autobuz, tramvai, metrou, taxi, etc…nu poti sa spui ca cei care conduc aceste vehicule sunt lepadati…iar tu cel care te folosesti de ele , esti curat ca lacrima…in cazul in care aceasta(permisul) ar fi lepadare.
      Oricum , mai devreme sau mai tarziu, acest lucru va fi pricina lepadarii. Cu aceste „facilitati”, omul va cadea in plasa. Trebuie tinut cont de acest lucru. Asta inseamna sa faci un pas „inapoi” in fata societatii daca decizi sa renunti la permis.
      De acum inainte, actele care se elibereaza , sunt cu semnul intrebari..este bine sa fi precauta.
      Parerea mea.

      Apreciază

    • Valentin said, on martie 16, 2024 at 7:46 am

      Grea întrebare lansezi!!!

      Apreciază

  3. Simion P said, on martie 15, 2024 at 4:33 pm

    Asta-i democratia in EU.

    Dutch far-right firebrand Wilders says he won’t be prime minister despite election win

    https://www.france24.com/en/europe/20240314-dutch-far-right-firebrand-wilders-says-he-won-t-be-prime-minister

    Apreciază

  4. Simion P said, on martie 15, 2024 at 4:36 pm

    Asta-i tare.
    Orban l-a visitat pe Trump dar nu pe Biden

    Hungary’s Orbán gives Trump an “illiberal” roadmap for American conservatives

    Apreciază

  5. Felix said, on martie 15, 2024 at 4:47 pm

    Sfantul Grigorie Palama:

    Omilie la cinstita şi de viaţă făcătoare Cruce
    (…)
    Acesta este cuvântul Crucii; şi este aşa nu doar la prooroci, înainte să fie împlinit, ci şi acum, după ce s-a împlinit, Crucea rămânând o mare taină, cu adevărat dumnezeiască. De ce? Fiindcă, [judecând] după aparenţe, cel ce face prea puţin caz de sine însuşi şi se smereşte în toate, pare să-şi atragă asupra-şi umilinţă; cel care fuge de plăcerile trupeşti pare să-şi atragă chin şi suferinţă; cât despre cel care-şi dăruieşte bunurile, acela pare a fi el însuşi pricină a sărăciei sale; când, de fapt, prin puterea lui Dumnezeu, sărăcia aceasta şi chinul şi umilinţa dau naştere, atât în lumea de acum, cât şi în cea viitoare, unei slave veşnice şi unei bucurii de negrăit şi unei bogăţii ce nu poate fi cheltuită. De aceea, numărându-i între cei pierduţi, şi chiar între păgâni, pe cei ce nu cred acestea, nici nu-şi arată credinţa lor prin fapte, Pavel spune: „Însă noi propovăduim pe Hristos cel răstignit: pentru iudei sminteală”, prin necredinţa lor în patima cea mântuitoare, iar „pentru neamuri, nebunie”, întrucât ei nu cinstesc decât ceea ce este trecător şi nu cred în făgăduinţele lui Dumnezeu, „dar pentru cei chemaţi, şi iudei şi elini: pe Hristos, puterea lui Dumnezeu şi înţelepciunea lui Dumnezeu” [I Corinteni 1:23-24].

    Aşadar, aceasta este înţelepciunea lui Dumnezeu şi puterea Lui, a birui prin slăbiciune, a se înălţa prin smerenie, a fi bogat şi a se îmbogăţi prin sărăcie. Nu numai înţelesul Crucii şi taina sa, dar şi chipul ei cel dumnezeiesc şi vrednic de închinăciune, pecete sfântă şi preacinstită, dătătoare de sfinţenie şi împlinitoare a bunurilor celor negrăite şi nemăsurat de mari puse la îndemâna neamului omenesc de către Dumnezeu, care ridică blestemul şi osânda, nimicind stricăciunea şi moartea, dând viaţă veşnică şi binecuvântare, lemn de mântuire aducător, sceptru împărătesc, trofeu dumnezeiesc împotriva vrăjmaşilor văzuţi şi nevăzuţi.

    Fii ereziei îi întorc spatele în derâdere; căci ei n-au priceput cuvântul apostolic: „Ca să puteţi înţelege, împreună cu toţi sfinţii, care este lăţimea şi lungimea şi înălţimea şi adâncimea” [Efeseni 3:18]. într-adevăr, Crucea Mântuitorului arată toată iconomia venirii Sale cu trupul la noi şi cuprinde toată taina din ea; da, căci Crucea se întinde către toate marginile pământului, îmbrăţişând cele de sus, cele de jos, cele dimprejur şi cele de la mijloc. Aducând noi un temei care ar trebui să-i convingă pe eretici, dacă aceştia ar fi avut destulă înţelepciune pentru a cinsti şi ei Crucea, ei se îndepărtează de chipul împăratului slavei, pe Care însuşi Domnul l-a numit înălţare şi slavă a Sa, mai înainte de a fi fost înălţat pe el: căci vorbind despre venirea şi arătarea Sa viitoare, El vesteşte semnul acesta al Fiului Omului, Care vine cu putere şi cu slavă multă [vezi Matei 24:30].

    Oare nu vom cinsti şi nici nu ne vom folosi noi oare de acest dumnezeiesc trofeu al obşteştii slobozenii a neamului omenesc, trofeu a cărui simplă arătare îl face. să fugă pe şarpe, pe prinţul răului, biruindu-l şi ruşinându-l, vestindu-i înfrângerea şi zdrobirea, slăvindu-L şi preamărindu-L totdeodată pe Hristos şi dezvăluind lumii biruinţa Sa? Iar dacă Crucea ar fi să fie dispreţuită, sub cuvânt că Hristos a suferit pe ea moarte, atunci nici moartea Sa n-ar fi vrednică de cinstire şi mântuitoare. Cum se poate atunci – după cuvântul Apostolului – să fim noi botezaţi în moartea Sa? Cum ne vom face oare părtaşi învierii Lui, dacă nu suntem înrădăcinaţi în asemănarea cu moartea Sa? Şi de altfel, dacă s-ar afla cineva care să se închine chipului Crucii ce nu ar avea înscris pe ea numele Stăpânului, ar putea fi învinuit, pe bună dreptate, că nu ar face ceea ce se cuvine; căci „întru numele lui Iisus Hristos tot genunchiul se va pleca, al celor cereşti şi al celor pământeşti şi al celor de dedesubt” [Filipeni 2:10]. Şi întrucât Crucea poartă acest nume vrednic de închinare, ce mare nesăbuinţă ar fi să nu ne plecăm genunchiul în faţa Crucii lui Hristos!

    Dar noi, plecându-ne şi inimile împreună cu genunchii noştri, ne vom închina alături de Psalmistul şi de Proorocul David la locul unde au stat picioarele Sale, şi unde braţele i s-au întins, îmbrăţişând totul, şi unde trupul începător al vieţii a fost dat batjocurii pentru noi; şi, închinându-ne ei [Crucii] cu credinţă, să ne umplem noi de belşugul sfinţeniei revărsate din ea, să-l gustăm şi să-l păstrăm în inimile noastre. În felul acesta, la preaslăvita venire ce va să fie a Domnului şi Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, văzându-L pe El întru slavă, să ne bucurăm şi să dănţuim, având noi parte de şederea cea de-a dreapta Sa, de auzirea preafericitului glas ce ne-a fost făgăduit şi de primirea binecuvân­tării Sale, întru slava Celui ce a fost răstignit cu trupul pentru noi, a Fiului lui Dumnezeu.

    Căruia I se cuvine mărirea, dimpreună cu Tatăl Său cel fără de început şi cu Preasfântul şi bunul şi de viaţă făcătorul Său Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.

    Apreciază

  6. Felix said, on martie 15, 2024 at 6:35 pm

    Sfantul Ioan Gura de Aur:

    Omilie la Cruce si talhar, I, IV.

    „Ai văzut cum Crucea este închipuire şi a Împărăţiei?
    Voieşti să cunoşti acest lucru şi din altă parte?
    N-a lăsat-o pe ea pe pământ, ci o a luat şi a suit-o în cer.
    Dar de unde se arată aceasta ? De acolo, căci cu ea va veni la a Doua şi slăvită Sa Venire. Şi ca să cunoşti cum că Crucea este cinstită, pentru aceea şi slavă a numit-o. Dar să vedem cum va veni Crucea? Şi de nevoie este să aducem de faţă dovada. „Deci de vă vor zice vouă : „Iată este în pustie (Hristos), să nu ieşiţi ; iată este în cămări, să nu credeţi” (Mt. 23, 26), acestea spunându-le ca să ne ferim de prorocii cei mincinoşi, de hristoşii cei mincinoşi şi de antihrist şi ca să cunoaştem a Doua şi slăvită Lui Venire.
    Ca nu cumva amăgindu-se să cadă în înşelăciunea lui antihrist, căci mai înainte de a Doua Venire a lui Hristos, va veni antihrist.
    Şi ca nu căutând Păstorul să găsească lupul, pentru aceasta spune semnele venirii Păstorului.

    https://www.ioanguradeaur.ro/654/cuvant-la-cruce-si-la-talhar/

    Apreciază

  7. Un roman said, on martie 15, 2024 at 9:21 pm

    „Ce este sfant nu se spurca, ce este spurcat nu se sfinteste”, intrinsec. Crucea (suport dupa forma trupului omului) a fost suport de tortura – deci putea „urca” oricine, inclusiv o femeie gravida. Dar, de cand Domnul Hristos Dumnezeu a sfintit-o (cu prefigurarile profetice de pana atunci), Sfanta Cruce – simbolul suferintei asumate – este insasi „blazonul” nostru, Iar orice deturnare este un afront, o profanare, un atac vizibil la insasi fiinta noastra. In spatiul musulman, consecintele acestei situatii erau altele – vezi cazul acelei redactii din Franta, care a fost aruncata in aer, cu tot cu autori… Nenorocitii astia mizeaza pe faptul ca noi vom intoarce si celalalt obraz, Din acest motiv ei indraznesc cu aceste blasfemii. Dar, ei nici nu intuiesc ca L-au provocat pe Insusi Dumnezeu, Care ii va lichida selectiv – si vizibil, si nevazut. Vai, lor!

    Apreciază

  8. D said, on martie 16, 2024 at 12:12 am

    Doamne Ajuta!
    Saccsiv, indraznesc sa te rog, daca vrei, sa alcatuiesti un articol pe baza Sfintei Cruci. Nu stiu exact cum sa ma exprim, dar ma refer la a face diferenta intre Sfanta Cruce pe care o stim si celelalte care au fost adaugate mai tarziu. (cele cu mai multe brate) Ne-ar fi de mare folos.

    Apreciază

  9. Felix said, on martie 16, 2024 at 10:06 am

    Părintele Iustin Parvu:

    Legalizarea păcatelor atrage mânia lui Dumnezeu

    Dragul meu, este vorba despre viața noastră care a decăzut așa de puternic. Și înainte nu erau așa păcate, de toate nuanțele, nici măcar în dicționar nu exista terminologia aceasta mizeră care e acuma, de homo, lesbianism, nu se știa de unde vin toate lucrurile acestea.

    Criza morală

    Criza morală, criza spirituală care s-a abătut asupra noastră nu este altceva decât aspra judecată şi mâniere a lui Dumnezeu pentru păcatele noastre…. (…) traducând cuvântul criză ca judecată. Apoi cu adevărat suntem sub judecata lui Dumnezeu pentru toate fărădelegile noastre.

    Pen­tru legea lui Dum­nezeu nu știm să protes­tăm, dar pen­tru mărirea salari­ilor da. Când mărșălui­esc homo­sex­u­alii, când ni se pun cipuri, când ni se omoară copiii prin vac­cin­uri, nu protestează nimeni, sau foarte putini.

    Trebuie să apărăm societatea şi familia de handicapul acesta modern care s-a infiltrat şi la noi în ţară, prin acceptarea incestului şi a prostituţiei şi a altor mari fărădelegi. Ei încearcă să desfiinţeze valorile naţiei din temelii, şi o face acţionând prin ambele planuri: unul moral, spiritual dar şi cel biologic, virusând familia şi voinţa omului. Să ne amintim de martirii şi străbunii noştri! Și să nu îngăduim străinilor să ne răpească moştenirea aceasta primită prin harul lui Dumnezeu şi plămădită prin sângele şi sudoarea martirilor noştri.
    (…)

    RĂZBOAIE ȘI FĂRĂDELEGI

    Sigur că da, tocmai că El trimite asupra noastră prigoană şi războaie ca pedeapsă pentru fărădelegi. Şi dacă aceştia de azi nu se vor mântui măcar cei care vor rămâne şi copiii lor vor înţelege din fapte mânia lui Dumnezeu şi se vor întoarce cu pocăinţă spre El. Dumnezeu va îngădui să fim sărăciţi, să fim daţi pe mâna altor popoare, pentru că noi nu am ştiut să cultivăm via acestui neam şi va lua via şi o va da altor lucrători care vor aduce roadă.

    La ora actuală, păcatul a luat locul virtuţii. Noi nu trebuie să cultivăm păcatul şi să-l scoatem în evidenţă pentru că asta înseamnă subminarea neamului. Datoria noastră este să modelăm, să dăm o formă nouă structurii noastre creştine opuse vieţii acesteia a desfrâului şi a destrăbălării.

    Însă, la ora actuală, problema cea mai mare este desfrâul acesta, pentru care ne va pedepsi Dumnezeu: „Fac ce vreau, spun ce vreau, gândesc ce vreau!”. Nu mai e nicio normă de viață, niciun principiu.

    Sodoma și Gomora

    Măi, din felul în care merge omenirea la ora actuală, nu prea văd o întoarcere… Și asta este o metodă de revenire a omului care renaște. Conducătorii de azi vorbesc de criza financiară. Ei vor o refacere financiară. Nu se gândesc la o refacere a lumii în Hristos. Păi, acum considerăm că e pace? Nu vedeți cum sapă gropile astea imorale? După aceea vine persecuția. Cum să mai rămâi creștin când în școală e atâta dezmăț, greutăți și lupte puternice? Nu vedeți acum, la școală, întreabă tu într-un sat, câți vor icoana și câți nu o vor? Nu mai ai oameni care să susțină tema icoanei în clasă. Degeaba îi spui la biserică: „Așa și așa”, că el acasă tot ca la școală face.

    Focul acesta este pedeapsa lui Dumnezeu care vine și aduce această pârjolire a noastră, ca în Sodoma și Gomora. Cu cât păcatul este mai mare, mai groaznic, mai înspăimântător, cu atât pedeapsa lui Dumnezeu este mai crudă și mai înfricoșată.

    Lumea acum este în pragul unui mare cataclism, de răz­boi. Acesta este un război tehnic, electronic care depă­şeşte limita tuturor războaielor de dinainte. Prin acest război se urmăreşte animalizarea noastră, aduce omul la starea în care să nu mai poată gândi, să nu mai poată simţi şi trăi nimic, decât ceea ce i se comandă, devenind un rob al tehnicii. Şi dacă vorbim de criza economică, să vorbim şi de criza spirituală prin care trece omenirea acum.

    π. Ιουστίνος Πίρβου: Η νομιμοποίηση των αμαρτιών έλκει την οργή του Θεού. | ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ

    π. Ιουστίνος Πίρβου: Η νομιμοποίηση των αμαρτιών έλκει την οργή του Θεού.

    Apreciază

  10. […] Mitropolitul Filoteos al Tesalonicului protestează împotriva afișelor blasfemiatoare ale filmului… […]

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.