SACCSIV – blog ortodox

Nu este necesar SA SFINTIM ICOANELE

Posted in Uncategorized by saccsiv on decembrie 28, 2014

Sfantul Nicodim Aghioritul:

Nu este necesar sa ungem sfintele icoane cu mir, nici sa le sfintim de catre episcop, prin rugaciuni speciale

Iata si ce putem citi la Sfintirea icoanelor, Traditie sau inovatie?:

Pentru crestinul ortodox, atat in cadrul liturgic cat si in viata de zi cu zi, icoana este o realitate sfanta si sfintitoare. Acesta este unul din temeiurile cultului si cinstirii icoanelor, care justifica inchinarea inaintea unei imagini sfinte dar nu si inaintea unui tablou religios.

Practica liturgica actuala prevede o randuiala a sfintirii icoanelor, printr-un preot sau un episcop, care le binecuvanteaza sau le unge cu untdelemn sfintit. Exista chiar slujbe speciale pentru sfintirea diferitelor tipuri de icoane: a lui Hristos, a Maicii Domnului, a sarbatorilor etc.

Numerosi teologi au semnalat insa faptul ca aceasta practica a sfintirii icoanelor a aparut relativ tarziu, nefiind conforma cu teologia icoanei, asa cum a fost marturisita la Sinodul VII Ecumenic. Mai mult, acestia sustin ca sfintirea icoanelor exprima o vadita influenta Romano-Catolica.

Desi practica mai noua apare ca o abatere de la invatatura cuprinsa in Traditia Bisericii cu privire la icoana, dupa cum vom vedea, si randuiala actuala isi are justificarile sale.

Icoana sfintita prin imaginea celui reprezentat si prin insemnarea numelui

In vechime nu exista practica sfintirii icoanelor. Gasim o marturie in acest sens in documentele celui de-al VII-lea Conciliu Ecumenic, care afirma ca icoana este sfintita prin imaginea celui reprezentat, si prin insemnarea numelui, care confirma prezenta.

Pana si iclonoclastii invocau ca argument impotriva cinstirii icoanelor lipsa rugaciunilor pentru sfintirea acestora, care sa le transfere din domeniul profan in cel sacru. Acestia sustineau ca asa cum a facut-o pictorul, icoana ramane mai degraba profana si fara valoare. Iata si raspunsul Parintilor: „fara rugaciune de sfintire, noi cinstim forma Crucii datatoare de viata. Doar forma Crucii ne este de ajuns pentru ca aceasta sa fie sfintita. Prin cinstirea pe care o aducem Crucii, prin semnul Crucii pe care il facem pe frunte si prin semnul pe care il facem in aer, ca o pecete, exprimam nadejdea ca ea va alunga demonii. Tot astfel, cand inscriem un nume pe icoana, facem sa urce cinstirea catre prototipul sau, si sarutand icoana si inchinandu-ne ei cu o cinstire potrivita, noi suntem sfintiti. […] Realizand icoana Domnului, noi marturisim ca trupul Domnului a fost indumnezeit si cunoastem icoana ca nefiind nimic altceva decat imaginea care manifesta asemanarea prin imitarea Prototipului. Din aceasta cauza, icoana poarta numele Prototipului, care este singurul lucru pe care il are in comun cu prototipul insusi. Iata de ce sunt ele vrednice de cinstire si sfinte”.

Patriarhul Nichifor al Constantinopolului ne invata ca trebuie sa deosebim doua moduri de sfintire: sfintirea prin rugaciunile Bisericii, – de pilda sfintirea apei la Boboteaza – si sfintirea care se face prin urmarea lui Hristos, prin participarea la lucrarea Sa, la cuvintele Sale, la moartea Sa – precum martiriul- . In primul caz, o rugaciune de sfintire este necesara; in al doilea insa, nu. Icoana nu apartine primei categorii, ci celei de-a doua. Asadar, ea este sfanta nu datorita unei rugaciuni de sfintire, ci datorita asemanarii cu prototipul si pentru ca poarta numele acestuia.

Icoana sfintita prin randuieli speciale

Problema sfintirii icoanelor se pune doar incepand cu secolul XVII, iar patriarhul Dositei al Ierusalimului o discuta intr-un lung rechizitoriu impotriva „schismaticilor”, adica a romano-catolicilor.

In 1649 mitropolitul Petru Movila al Kievului a publicat Trebnik-ul (Kiev, 1649) in care include, pentru prima oara intr-o lucrare ortodoxa, o serie de slujbe scurte [molitfe] pentru sfintirea icoanelor.

La 1730 a aparut prima rugaciune de sfintire a icoanelor intr-un Evhologhion grecesc. Aceasta trebuia rostita de episcop (preot) asupra icoanei nou pictate. De asemenea, randuiala prevedea ca icoana sa fie unsa cu untdelemn sfintit in cele patru colturi.

Impotriva aceastei inovatii, Sfantul Atanasie din Paros nega necesitatea unei sfintiri a icoanelor, afirmand ca ele sunt lucratoare datorita asemanarii lor cu persoana reprezentata. Sfantul Atanasie insista mult asupra distinctiei teologice dintre esenta si energiile divine, adica esenta inaccesibila si energiile la care creatia poate participa. De aceea, noi credem in participarea reala la harul necreat si luminos al lui Dumnezeu. De asemenea credem ca acesta din urma sfinteste atat persoanele reprezentate cat si icoanele lor.

Sfantul Nicodim Aghioritul a fost de acord cu aceasta si l-a invocat pe patriarhul Dositei al Ierusalimului, care a spus ca sfintirea icoanelor este obicei „papistas” si o inovatie.
Parintele Stephan Bigam, care a si realizat un studiu teologic mai amplu asupra acestui subiect, afirma ca teologia exprimata in rugaciunile si practica sfintirii icoanelor ne apropie, in mod paradoxal, de atitudinea iconoclasta: „Icoanele sunt plasate deci in categoria obiectelor fabricate de artizani si oferite pentru slujba lui Dumnezeu, spre slava Sa. Iar pentru a inaugura folosirea lor, este rostita o rugaciune de sfintire. Dar intrebarea care se pune este chiar aceasta: icoanele intra in categoria obiectelor de care ne folosim pentru cult sau, mai degraba, apartin unei categorii aparte, pentru ca ele poarta, spre deosebire de obiectele de cult, asemanarea si numele lui Hristos sau al sfintilor? Se pare ca introducerea rugaciunii si a stropirii cu apa sfintita sau a ungerii cu untdelemn sfintit presupun ca o imagine a lui Hristos sau a sfintilor nu se deosebeste de celelalte obiecte de cult care, prin sfintire, stropire si ungere, devin vrednice de a fi introduse in slujirea liturgica a Bisericii. Prin rugaciunile si gesturile preotului, o imagine nesfintita, profana, trece in categoria sfintelor icoane. Dar nu este oare chiar aceasta pozitia aparata de catre iconoclasti ? Imaginile sfinte sunt pe nedrept numite sfinte, deoarece nu exista rugaciune de sfintire pentru a le transfera din categoria profana in spatiul sacrului, spuneau acestia”.
Necesitatea sfintirii icoanei – dupa cum explica parintele Nikolai Ozolin – a aparut intr-o vreme in care imaginea a incetat sa fie conforma cu „chipul” zugravit, in acceptiunea straveche a cuvantului. Adica, atunci cand au incetat sa exprime in mod vadit sfintenia celui reprezentat. Credinciosii, dupa toate aparentele, erau ingrijorati de aceasta neconcordanta, si veneau la preot pentru ca slujitorul sa faca ceva pentru ca imaginea sa devina sfintita.

„Sfintirea ne-icoanei nu va face din ea o icoana”.

Tot parintele Ozolin atrage atentia asupra faptului ca ritualul sfintirii nu poate sa faca din orice imagine o imagine sfanta:  „Daca imaginea, prin stilul sau si particularitatile stilistice nu este o icoana, ea nu poate deveni icoana doar prin stropirea cu aghiazma. De aici rezulta ca singura acceptiune a actului sfintirii icoanei este acela in care chipul pictat este acceptat de Biserica, adica prin aceasta sa se recunoasca ca respectivul chip (prin calitatile sale) poate participa la viata liturgica a Bisericii. Iar credinciosii intr-adevar se pot ruga in fata acestei icoane, iar chipul trebuie sa ajute rugaciunea. In acest caz, preotul sau episcopul poate savarsi sfintirea: dupa o examinare atenta (slujitorul trebuie sa inteleaga astfel de chestiuni), acesta poate spune „da”, daca vom sfinti acest chip, el va putea sluji intereselor Bisericii. Daca reprezentarea nu intruneste calitatile necesare, atunci slujitorul poate spune categoric: „nu, aceasta imagine nu o voi sfinti, pentru ca sfintirea ne-icoanei nu va face din ea o icoana”.

Pierderea sensului icoanei

Aceasta problematica este cu atat mai actuala cu cat icoana autentica, imaginea sfanta, sufera astazi de o relativizare evidenta. De la imaginea lui Hristos sau cele ale sfintilor de pe copertile cartilor sau din ziare – alaturate uneori unor imagini de-a dreptul scandaloase -, pana la iconitele pietiste de pe diverse tarabe din ograda locasurilor de cult, avand pe verso scris cu litere mari „SFINTITA”, toate acestea sunt expresia unei intelegeri gresite a teologiei icoanei.

Mijloacele tehnologice moderne au contribuit din pacate negativ la aceasta stare de fapt. Traim vremea cand icoanele autentice sunt rare nu numai in pangarele bisericilor, ci si pe iconostasele lor. Asta pentru ca ne este mai la indemana icoana ce iese de sub tipar, decat cea care se naste sub penelul iconarului. Astazi, daca ai suficient tus si beneficiezi de mijloacele tehnice, aduci la lumina multime de icoane. Numai ca icoana nu va putea fi niciodata supusa rigorilor productiei in masa. Iconarul, pe linia Traditiei, se roaga pictand si picteaza rugandu-se. In acest sens, iconarul este un adevarat teolog. Teologia sa talmaceste Cuvantul nu prin cuvant, cat prin linie, forma si culoare.

Poate nu atat de icoane autentice ducem noi astazi lipsa, si nici de adevarati iconari. Lipsa, o purtam fiecare in suflet, pentru ca am pierdut sensul profund al icoanei. Ea nu ne mai conduce spre Prototip pentru ca noi nici macar nu-l mai cautam. Icoana autentica vorbeste astazi lumii intr-o limba pe care multi dintre noi am incetat sa o mai vorbim. O limba aproape „moarta” pentru o lume ce paseste cu pas grabit catre propria moarte. Totusi, mesajul icoanei inseamna mai presus de toate partasie la Viata.

In acest sens, nu trebuie sa pierdem din vedere, dupa cum spune Vladimir Lossky, accentuand personalismul icoanei, ca aceasta reprezinta „inceputul vederii fata catre fata”. Cu alte cuvinte, vederea lui Dumnezeu incepe, intr-un anume sens, din viata aceasta prin icoana.

Radu Alexandru

Cititi va rog si:

ICOANA ERETICA? Cea in care este reprezentat Dumnezeu Tatal in chip de batran …

Atentie mare: NU VA LASATI INSELATI de “icoana” catolica SFANTA FAMILIE

31 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ion said, on decembrie 28, 2014 at 12:49 am

    Bun, dar ce te faci ca acum poate oricine scoate o imagine la imprimanta, si daca nu e sfintita, poate fi numita icoana o foaie scoasa la imprimanta ? (altfel, imaginea corespunzand canoanelor) Eu as vedea sfintirea unei icoane nu neaparat ca un act care ii acorda sfintenie, ci mai mult ca o confirmare a Bisericii ca acea imagine poate fi considerata icoana. Nu stiu , poate ma insel, cei cu pregatire teologica sa spuna.
    Mai e si problema imaginilor sfinte care se pun pe obiecte comsumabile, de exemplu pe lumanarile-candela de la pasti, care pe urma se arunca. Asta ar trebui interzis.
    Ca sa nu mai vorbesc de capacele de canalizare din centrul vechi, cu Sf Dimitrie si Sf Cruce pe ele, puse parca in batjocura, oamenii calcand peste ele, cei mai multi fara sa isi dea seama.

    Apreciat de 1 persoană

    • ROmanul said, on decembrie 28, 2014 at 4:40 am

      Sfintirea icoanei eu o inteleg ca pe o certificare a Bisericii ca respectiva imagine este conform teologiei si credintei ortodoxe.
      Ca respectiva imagine nu este o blasfemie ori cine stie ce alte lucruri ciudate.
      Ca o consecinta ar trebui ca Patriarhia sa aiba un catalog al tuturor imaginilor certificate de Biserica Ortodoxa ca sunt corecte si conforme credintei noastre. Si apoi ca acea imagine este duplicata de alt iconar, sau scoasa la imprimanta ori tiparita ori, etc. nu mai are nici o importanta.

      Intrebarea este: Ce facem cu felicitarile primite de la politicieni in care pe spate este mesajul de la politician si pe fata este o fotografie a unei icoane. Sau ziarele care au si fotografia Sfintilor zilei. Le aruncam la gunoi? Si asa mai departe. E un pacat aruncarea unui imagini sau a unei fotografii reprezentand Sfinti la gunoi? Eu nu stiu si intreb.

      Apreciat de 1 persoană

      • Ionut said, on decembrie 28, 2014 at 12:51 pm

        Nu trebuie aruncate la gunoi. Le putem folosi ca icoane propriu-zise sau ca semne de carte. In cazul in care sunt deteriorate, trebuie arse, nicidecum aruncate la gunoi. La fel trebuie procedat si in cazul calendarelor.

        Apreciat de 1 persoană

    • ArtiomP said, on decembrie 28, 2014 at 8:25 pm

      Am fost martor la cazul urmator: o persoana a adus la slujba de duminica o icoana ca s-o sfinteasca, a pus-o pe masa cuvenita. Preotul s-a apropiat de masa ca sa inceapa sfintirea, si dindata a spus ca este o imagine Iehovista, care nu poate fi cinstita ca icoana. Deci nu orce reprezentare poate fi acceptata spre inchinare.

      Apreciază

  2. Aurora said, on decembrie 28, 2014 at 12:55 am

    Acum inteleg de ce s-au intamplat numeroase minuni doar prin simpla fotografie a unei icoane dintr-o revista sau pulicatie. Sfintii lucreaza si din ziar si din cartea postala in care este reprezentata in copie icoana lor. Sfintii sunt sfinti si nu au nevoie sa-i mai sfinteasca cineva, preot sau episcop. De aceea fotografii ale Sfantului Tar Nicolae sau sf. mucenic Evghenie Rodionov au lacrimat sa au izvorat mir. Minunat este Dumnezeu intru sfintii Sai !

    Apreciază

  3. George said, on decembrie 28, 2014 at 1:18 am

    Merkel sclavul AMERICII descriere incredibila: http://youtu.be/YfDVKySNvII

    Apreciază

  4. picasso said, on decembrie 28, 2014 at 4:11 am

    Apreciază

  5. Emanuel said, on decembrie 28, 2014 at 7:55 am

    Nu prea as crede. Prima icoana din istorie a fost cea a sf evanghelist Luca si reprezenta pe Maica Domnului. Dupa ce a pictat-o el a dus-o Maicii Domnului si Ea a sfintit-o spunand ” darul Fiului Meu si al Meu sa fie in aceasta icoana „. Mie asta imi suna ca o sfintire. Dar, interesant, nu a fost sfintita de ap Luca care avea harul preotiei ci de Maica Domnului care avea acelasi har dar nu in forma sacerdotala, adica fiind femeie nu putea fi hirotonita. Deci sfintirea unei icoane se poate face si de catre rugaciunea unui credincios. Insa noi credinciosii nu avem harul Maicii Domnului.
    Dar pe de alta parte, orice reprezentare a unei persoane sfinte este deja sfintita prin ceea ce reprezinta. Lucrurile sunt un pic mai profunde as crede. O icoana care nu a fost sfintita de preot se sfinteste si prin faptul ca cei care o vad se roaga la persoana pictata in icoana si aceasta rugaciune este sfintitoare pentru icoana si pentru cel care se roaga. Insa eu as spune ca o si mai mare sfintire este facuta asupra unei icoane daca se sfinteste de un preot. Pentru ca harul preotiei este mai mare decat harul credinciosilor, care nu pot face slujbe.

    Apreciază

    • Emanuel said, on decembrie 28, 2014 at 8:08 am

      Deci este adevarat ca o icoana este sfintita deja din momentul in care un simplu credincios intelege ca reprezinta chipul unui sfant. A nu crede asta este iconoclasm. Pe de alta parte un preot poate sfinti mai mult icoana, pentru ca este preot. Si pictorul sfinteste icoana dupa felul cum o picteaza. Conteaza daca o picteaza cu post si rugaciune, nu cu tigara in gura. Unele icoane sunt facatoare de minuni, altele nu. Depinde de cine le-a pictat, de cine le-a sfintit.

      Apreciază

      • Ion said, on decembrie 28, 2014 at 2:00 pm

        „Dar pe de alta parte, orice reprezentare a unei persoane sfinte este deja sfintita prin ceea ce reprezinta. Lucrurile sunt un pic mai profunde as crede. O icoana care nu a fost sfintita de preot se sfinteste si prin faptul ca cei care o vad se roaga la persoana pictata in icoana si aceasta rugaciune este sfintitoare pentru icoana si pentru cel care se roaga. Insa eu as spune ca o si mai mare sfintire este facuta asupra unei icoane daca se sfinteste de un preot. Pentru ca harul preotiei este mai mare decat harul credinciosilor, care nu pot face slujbe.”

        – Pai, ori e sfintita de faptul ca reprezinta pe cine reprezinta, ori e sfintita de preot, ori de rugaciunea credinciosului, ori de rugaciunea pictorului ? Sunt patru lucruri aici.

        Apreciază

      • Emanuel said, on decembrie 28, 2014 at 3:47 pm

        E sfintita de orice persoana care se inchina. Dar un om o sfinteste in masura in care are evlavie la acea icoana. Iar harul preotiei e ceva special pe care nici un om simplu nu are. 

        Apreciază

      • Emanuel said, on decembrie 28, 2014 at 4:11 pm

        As putea face o paralela intre icoana si nume : spunem sfinteasca-se numele Tau. Pai ce numele lui Dumnezeu nu este oricum sfant, trebuie sa il sfintim noi ? Nu, ci altul este sensul : ne rugam sa se sfinteasca numele lui Dumnezeu, caci sunt unii care profaneaza numele Lui, iar altii care il sfintesc in ei. Asa si cu icoanele : ele sunt oricum sfinte prin ceea ce reprezinta, dar este nevoie sa le sfintim si in noi insine. Sunt unii care sfintesc icoanele si altii care le profaneaza. De fapt numele lui Dumnezeu este o icoana sonora a Lui. Deci noi sfintim o icoana in noi insine de fiecare data cand ne inchinam.

        Apreciază

  6. Ionut said, on decembrie 28, 2014 at 12:37 pm

    Ar fi multe de spus pe marginea acestui subiect. In primul rand, icoanele n-ar trebui reproduse pe lucruri care pot ajunge la gunoi sau sa fie calcate in picioare. Bine ar fi ca icoanele sa fie realizate manual, pe lemn, sticla sau metal, de catre pictori evlaviosi.
    Insa e de inteles si dorinta multora dintre noi de a avea o copie a unei icoane facatoare de minuni.
    Importanta este evlavia celui ce realizeaza icoana, astfel incat aceasta sa nu fie facuta din duh comercial, dar si evlavia celui ce o primeste.
    Oricum, nu cred ca icoanele ar trebui reproduse pe toate nimicurile de plastic, asa cum nu cred ca in biserici ar trebui sa se vanda altfel de lumanari decat din ceara curata.

    Apreciază

  7. geo said, on decembrie 28, 2014 at 12:52 pm

    Statul român, prin instituțiile sale și angajații săi, începînd cu ultimul funcționar și terminînd cu Premierul și Președintele, are ca singură preocupare principală activitatea de a-și jefui proprii cetățeni, de a-i fura, de a stoarce bani de pe spatele lor, în cele mai multe cazuri cu japca.

    Prin autoritățile sale de la nivel local și central, Statul român hingherește cîini, inclusiv pe cei cu stăpîn, hingherește autoturisme proprietate personală, hingherește conturile din bănci ale contribuabililor. În ultima vreme, așa cum toată lumea se putea aștepta, Statul român hingherește chiar și oameni, îi ridică din casele lor cu noaptea în cap în numele ”democrației” și al ”statului de drept”.

    Prin modul în care se comportă, prin felul în care își batjocorește cetățenii, Statul român este Hingherul Suprem.

    http://www.invectiva.ro/social-bundy/iobagi-prosti-si-umili#at_pco=smlre-1.0&at_si=549e5881d391562a&at_ab=per-2&at_pos=2&at_tot=4

    Apreciază

    • STOP RFID said, on decembrie 28, 2014 at 3:23 pm

      geo

      Cand pui o tona de link-uri si nu citesti, se mai strecoara si ,,erori nevinovate”. Iata ce zice anti-ortodoxul de serviciu.

      ,,Cu o atitudine de iobagi proști și umili, cei mai mulți dintre români se îngrămădesc să lingă moaște, rugîndu-se la Dumnezeu să îi apere de abuzurile Hingherului”.

      Apreciază

  8. geo said, on decembrie 28, 2014 at 12:53 pm

    ”Cioroi în casă” este un termen peiorativ, folosit pentru a compara o persoană de culoare cu un sclav în casă deținut de stăpînii de sclavi, în perioada sclaviei legale din Statele Unite ale Americii.

    Termenul a fost folosit pentru prima dată într-un discurs public de Malcolm X în 1963, pentru a face distincția ”sclavilor în casă” de ”sclavii la cîmp” deținuți de stăpînii lor.

    Astfel, ”sclavii în casă” erau descriși ca avînd o viață mai bună decît cealaltă categorie, a ”sclavilor la cîmp”, în schimbul compromisului pe care îl făceau prin părăsirea plantațiilor pentru a-i sluji îndeaproape pe stăpînii lor, în case, renunțînd în acest fel la lupta împotriva sclaviei și susținînd structurile de putere ale asupritorilor albi.

    http://www.invectiva.ro/social-bundy/sclavii-in-casa-ai-uniunii-europene

    Apreciază

  9. geo said, on decembrie 28, 2014 at 12:53 pm

    A trecut un sfert de secol de când a început distrugerea sistematică a economiei noastre, totul fiind făcut în numele trecerii la capitalism şi economia de piaţă. Din păcate, prea puţini sunt cei care subliniază că realitatea din „teren” nu are absolut nimic de a face cu sistemul social şi economic numit capitalism.
    Valoarea miliardarilor apăruţi după 1989, dependentă aproape exclusiv de relaţia simbiotică cu statul, s-a văzut, cu adevărat, după declanşarea crizei, când forţele pieţei nu au mai putut fi controlate.
    Chiar şi atunci când pieţele externe erau măcinate de primele convulsii ale crizei globale, autorităţile „noastre”, împreună cu sistemul bancar şi majoritatea firmelor din economia reală, s-au mulţumit să viseze cai verzi pe pereţi, pe fondul euforiei generate de explozia creditării.
    A urmat panica şi acţiunile disperate ale guvernanţilor de a conserva veniturile bugetare, printr-o represiune fiscală care a amplificat distrugerea capitalului şi locurilor de muncă din economia reală.
    În actuala campanie electorală, discursurile candidaţilor au fost acoperite de ştirile privind activitatea febrilă a DNA. Că acţiunile sale au fost executate sau nu la comandă politică aproape că nu prezintă relevanţă.

    http://www.bursa.ro/pana-unde-va-merge-ura-incrancenata-a-autoritatilor-fata-de-dezvoltarea-tarii-noastre-252388&s=macroeconomie&articol=252388.html

    Apreciază

  10. geo said, on decembrie 28, 2014 at 12:54 pm

    Analistul economic Florin Cîțu scrie azi, pe blogul personal, că ”(p)arlamentul României legiferează subjugarea politicii monetare intereselor politice. BNR nu a fost niciodată independentă politic, dar acest lucru era mai greu de dovedit.”

    În opinia sa, asistăm la ”numirea celui mai politic consiliu de administrație, cu persoane care nu au nicio legatură cu politica monetară și singurul merit este apartența politică”.

    Asta în condițiile în care ”independența băncii centrale este de o importanță vitală pentru economie; (…) în trecut politica monetară din România nu a fost independentă iar deciziile de azi din parlament ne asigură că nu va fi independentă nici în următorii 5 ani.”

    Politizarea completă a procesului de decizie la nivelul Băncii Centrale chiar la puțin timp după ce Guvernul Ponta s-a angajat în fața instituțiilor europene că România va adopta moneda unică începând cu 1 ianuarie 2019 nu este deloc întâmplătoare.

    http://www.capitalul-romanesc.ro/opinii/se-pregateste-butaforia-pentru-trecerea-la-euro

    Apreciază

  11. geo said, on decembrie 28, 2014 at 12:55 pm

    O vreme am crezut ca aceasta criza mondiala a capitalismului iti va face bine, sarantocule! Ca a venit vremea ca istoria sa sanctioneze abuzul capitalist, care a adus si bune si rele, dar a dat globul in mana catorva capcauni, din care unii, nemilosi, n-au vrut sa-ti astearna si tie o viata mai buna. Ai fi dorit, prin socialism, sa dai de pamant cu acel capitalism crud si sa-ti intemeiezi o alta agoniseala, un alt tip de repartitie, o alta oranduire. N-ai izbutit mare lucru. Poate pentru ca te-ai mintit prea mult, sarantocule! Poate fiindca ai instalat o masa prea saracacioasa, iar cei ce au venit la ea nu s-au saturat, nici nu s-au disciplinat sa ramana cumpatati. Ai vazut cu tristete ingropate avanturile tale revolutionare. Dar ai privit acum in urma cu speranta crampele acestui capitalism mondial, care s-a cam dezaxat si a inceput sa geama de groaza disparitiei. – Acum va veni si momentul meu! – ti-ai spus, sa incerc o a treia cale, obligatorie pentru toti, intrucat capitalismul scheauna a faliment masiv, a morti. Ai inceput sa-ti faci planuri…
    Ma tem ca le faci iar de pomana, ca te amagesti din nou. Ceea ce ti se pare tie criza de sistem, cu urmari globale, e o simpla criza in sistem si se poate tamadui. Unii bancheri, scapand masura, au jucat cartea creditelor neacoperite si sistemul s-a perturbat de sus in jos, facand tangaj pana spre tine. Dar a venit statul, statul cel cu puteri mari, si si-a tinut capitalismul in picioare, caci acesta il conforteaza, de la el si lacomia lui i se trag veniturile cele mari. Il pune din nou in picioare cu obolul cetateanului. Grija statului celui mare e sa-si repuna capitalismul in picioare, iar grija de tine, sarantocule, deriva de acolo, daca deriva. Contribuabilul american cotizeaza la redresarea bancilor mari, care isi nationalizeaza astfel pierderile, nu si eventualele profituri ce raman private. Ajutorul pentru sarantoci ramane si el fragil, in timp ce ajutorul masiv merge la banci si la marile intreprinderi pentru a le remonta si a acoperi gafa.

    http://web.archive.org/web/20090805201416/http://www.cronicaromana.ro/dinozaurul-tare-in-dintisarantocule-descurca-te.html

    Apreciază

  12. geo said, on decembrie 28, 2014 at 12:56 pm

    Au fruntea îngustă, frizuri punkiste sau de copii handicapaţi, majoritatea terminate în coadă de rândunică, mestecă concentrat gumă şi din când în când fac balonaşe care se sparg zgomotos de-mi sună şi acum timpanele. Sunt nu numai lângă noi, ci majoritatea sunt ai noştri, iar pentru că arată aşa vina ne aparţine.
    Râd prosteşte de sub ochelarii de intelectuali falşi, se mângâie pe umeri ostentativ cu gesturi narcisiste, sorb cafelele cu plescăituri, stau la masă cu unul dintre picioare sprijinit de tăblie, într-o poziţie inedită de yoga, băieţii au cercei prin urechi uitându-se languros la colegii de breaslă cu cioc sau codiţe beţivane, se scarpină în nas continuu pregătind saloanele pentru un viitor şi posibil eveniment şi cel mai important au învăţat să vorbească inutil de la cinci ani la mobil, obligatoriu preţ de minimum jumătate de oră. Subiecte: căcuţa, Elodia, păpica, Guţă, sex, droguri, copiat, litoral, fiţe, Cioacă, motociclete, ATV-uri, discotecă. Din când în când îşi rod unghiile pe post de trufandale. Băieţii tâmpi din generaţia prohab, huidume cu patru guşi şi frunte cât o talpă de melc, sunt însoţiţi de fete cu creier ascuns şi poşete cu mai multe catarame decât o cămaşă de forţă, dar care stau atârnate de gâturile lor la plimbările hai-hui prin urino-fecalo-terapia litorală. Ei sau ele trag băşini şi apoi râd zgomotos ca la o glumă bună, aducându-ne aminte de Romică Ţociu şi Telebingo, care o întreba repetat la 21,30 pe câştigătoarea din Tg.Jiu a unui bax de bere Burger, dacă Brâncuşi mai dă limbi la Masa Tăcerii. Boul este tot timpul nefericit. Încuiat şi incult, din foamea mafoamea, a ajuns un bou cu fiţe, chit că-i curg balele peste tot. Boul parvenit dă şi ora exactă, ca un măgar. A cam înţărcat bălaia comunistă, boule! Oftica boului, căzut în cap la propriu, se măsoară în spume. Deloc întâmplător, vocabularul lui se reduce la expresia ’’Ce spumele mele!’’, iar a consoartei la ’’Sunt o doamnă, ce beeepa mea!’’ Tâmpiţeii privesc unii prin alţii, învăluiţi în fum de ţigară, fără urmă de dialog, scena terminându-se după jumătate de oră prin clasicul ’’Hai să facem o bilă!’

    http://taranulamar.blogspot.ro/2014/08/generatia-tampitilor.html

    Apreciază

  13. lastunnegru said, on decembrie 28, 2014 at 1:04 pm

    off topic

    Iata cum se batjocoreste si se calca in picioare Sfanta Cruce si Icoanei Sfantului Dimitrie Izvoratorul de mir in Bucuresti cant sant puse pe COSURI DE GUNOI, CAPACE DE CANAL si BANCI.

    Capacele de canal cu Sfanta Cruce si icoana Sfantului DImitrie Izvoratorul de mir se inmultesc fiind prezente si in parcul Lumea Copiilor.

    De ani de zile se pare ca nimeni nu ia nici o masura in privinta acestor lucruri ?

    Apreciat de 1 persoană

  14. geo said, on decembrie 28, 2014 at 2:21 pm

    Decizie controversată a unui director de școală, în Suedia: arborarea steagului național nu mai este permisă, excepție făcând ziua națională și atunci când sunt vizite ale studenților străini.

    Directorul școlii din Halmstad a argumentat că steagul țării poate ofensa anumite persoane de altă etnie și că arborarea drapelului încalcă legea privind ofensele față de grupurile etnice, scrie presa locală.

    https://ro.stiri.yahoo.com/directorul-unei-%C8%99coli-din-suedia-interzis-arborarea-steagului-101942125.html

    Apreciază

    • Ionut said, on decembrie 28, 2014 at 2:38 pm

      Era „nevoie” sa ajungem si aici. Poate ca in acest fel se vor trezi o parte dintre adeptii „corectitudinii politice”.

      Apreciază

    • Ion said, on decembrie 28, 2014 at 3:49 pm

      Asta e de domeniul absurdului….. E sanatos la cap directorul ala ?
      Si ce are a face drapelul de stat cu etnia ? in statul respectiv pot fi cetateni si de alta etnie, dar drapelul reprezinta statul, tara.
      Eu zic sa isi dea cu funingine pe fata ca sa nu mai fie alb, sa nu ii ofenseze pe cei de culoare.

      Apreciază

    • Ion said, on decembrie 28, 2014 at 3:54 pm

      Fratilor, asta e dementa in stare pura.
      Deci pe de o parte, in Pakistan (parca) o crestina este condamnata la moarte pentru ca a baut apa dintr-o cana folosita de musulmance (!!!???) iar pe de alta parte in Suedia cineva spune ca arborarea steagului propriei tari ofenseaza pe cei de alta etnie.
      Deci pe de o parte o intoleranta dusa pana la nebunie, pe de alta parte invers, o toleranta dusa pana la anularea/subminarea propriei identitati, in fapt insa o la fel de mare intoleranta, numai ca in sens invers, intoleranta este nu contra „celuilalt” ci contra „alor tai”.
      In spatele acestor extreme sta acelasi demon, cu mai multe fete si cu mai multe tactici.

      Apreciază

  15. geo said, on decembrie 28, 2014 at 2:22 pm

    Fostul deputat ieşean Vlad Hogea a murit în urma unui infarct cauzat de motive neelucidate încă. Trupul fostului parlamentar se află în prezent la IML, acolo unde legiştii urmează să afle cauza decesului.
    Vlad Hogea a murit sâmbătă, 27 decembrie, în jurul orei 14.00, la subsolul unui bloc din Bucureşti în care locuia împreună cu soţia. Fostul parlamentar ieşean coborâse acolo în jurul orei 13.00, prăbuşindu-se pe scări. La subsol, Hogea avea amenajată o bibliotecă unde îşi petrecea des timpul citind.

    Un vecin de-al ex-deputatului l-a observat pe Vlad Hogea prăbuşit pe scări şi a anunţat-o pe soţie. Medicii nu au mai putut face însă nimic pentru a-i salva viaţa, ieşeanul fiind răpus de un infarct.

    https://ro.stiri.yahoo.com/misterul-mor%C5%A3ii-unui-fost-deputat-la-37-ani-090356235.html

    Dumnezeu sa il ierte!

    Apreciază

  16. aniush said, on decembrie 28, 2014 at 9:10 pm

    geo,
    Dumnezeu sa il ierte!
    Parca insa toata treaba e cusuta cu ata alba. Care e adevarul?

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.