SACCSIV – blog ortodox

Sufletul animalelor este nemuritor?

Posted in ANIMALE, SUFLET by saccsiv on mai 13, 2010

   Citez din articolul Animalele sunt nemuritoare?:

   In textul de la Isaia 11, 6-9, se spune ca in lumea de dincolo, lupul va trai laolalta cu mielul, leopardul cu caprioara,  iar pruncii se vor juca fara teama cu serpii. Din acest text reiese ca animalele vor fi prezente in lumea vesnica. Dar Sfintii Parinti nu vorbesc despre prezenta lor in viata fara de sfarsit. Dimpotriva, in comentariile lor, animalele sunt chipul oamenilor impatimiti sau ale celor pagani, care in cele din urma vor ajunge la unirea cu Hristos.

   Sunt si autori care vorbesc despre nemurirea animalelor. Insa, in acest caz animalele nu au nemurire prin ele insele, ci datorita nemuririi stapanilor lor. Ce vor sa spuna acesti autori? Ca daca omul nu poate fi inteles decat in relatie cu Dumnezeu, tot astfel, nici animalele nu pot fi intelese decat in relatia lor cu omul. Animalele au fost create ca sa fie subordonate omului, de aceea soarta lor este strans legata de cea a omului. S-a spus ca daca omul isi gaseste implinirea in Dumnezeu, asa si animalele isi gasesc in om starea de la inceput, cea lipsita de salbaticie.

   Anumite persoane sustin ca animalul domestic nu este natural, cel real fiind cel din salbaticie, cel care sfasie si prada. Se pierde din vedere ca inainte de caderea omului in pacat nu exista un dezacord intre om si animale. Creatia lui Dumnezeu nu este o carpeala. Scriptura afirma ca toate cele create de Dumnezeu „erau foarte bune”, adica toate erau intr-o deplina armonie. Pacatul este cel care aduce in creatie lipsa armonie.

   Viata Sfantului Gherasim de la Iordan, ne descopera ca pe masura ce omul se impartaseste de viata dumnezeiasca, fiarele ajung sa i se supuna. Leul care a fost vindecat de Sfantul Gherasim, ii devine ucenic acestuia, dupa ce i-a scos un spin din picior. Deci leul, daca ar fi prezent in vesnicie, ar inceta sa mai fie infiorator, indiferent de coltii, coama, ghearele si ragetul sau. Asa ca nu ar fi o neobrazare nici ca mielul sa stea laolalta cu lupul.

   Crestinii ezita sa atribuie nemurire animalelor pe motiv ca ele nu au constiinta, ca sufletul lor nu este identic cu cel uman. Asadar sufletul animalului este muritor, fiind generat de pamant la cuvantul lui Dumnezeu, dupa cum marturiseste Sfantul Vasile cel Mare: „Sa nu socotesti ca sufletul animalelor este mai vechi decat ipostasa trupurilor lor si nici ca ramane mai departe dupa descompunerea trupului! Fugi de vorbaria prosteasca a falnicilor filosofi, care nu se rusineaza sa spuna ca sufletele lor si sufletele cainilor sunt la fel unele cu altele.” (Omilii la Hexaimeron., 8, 2, p. 159).  Animalele nefiind create dupa chipul lui Dumnezeu, viata vesnica in Hristos nu le poate fi impartasita.

   Cititi va rog si:

Pomenirea sfântului preacuviosului părintelui nostru Gherasim, cel de la Iordan. Istoria leului sau imblanzit

Documentare celebre (subtitrare in limba romana) despre CRUZIMEA unor oameni FATA DE ANIMALE: „FOOD INC”, „EARTHLINGS”, „MEET YOUR MEAT” si altele

Sub nici o forma, DRACII NU VOR AVEA PARTE DE MANTUIRE. O intamplare cu Sfantul Cuvios ANTONIE CEL MARE. Despre APOCATASTAZA

 

26 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on mai 13, 2010 at 10:19 am

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. cristi marin said, on mai 13, 2010 at 11:08 am

    Parintele Paisie al Greciei, spunea la un moment dat, într o carte, ca simtea o enormă mila fata de animale, asta mai ales, spune el , pt că ele primesc totul în această viață, el nu au iad nici rai

    Apreciază

  3. fane said, on mai 13, 2010 at 12:01 pm

    de obicei dl. Cocosila scrie bine dar de aceasta data , nu numai ca a ales un subiect … nu stiu cum sa-l cataloghez , dar interpreteaza Isaia cam dupa ureche , cam ca un oarecare de la colt . De ce nu s-ar referi la sensul figurat ? De ce in loc de lup , miel , sarpe , leu … n-ar fi oameni care au avut , in existenta pamanteasca , inainte de a-L ” cunoaste” pe Domnul , caractere ce seama cu insusirile acestor animale iar dupa ce Hristosul i-a infiat , sub influenta invataturii sale si prin Duhul Sfant si-au modelat caracterele , imblanzindu-se toti . Nu cred ca Isaia proorocul ar fi propovaduit despre animale .
    Nu este prima oara cand crestinortodox face greseli , am mai intalnit o multime , multe le-am criticat si drept urmare nu mai am nici o sansa de inregistrare .

    Doamne , ajuta !

    Apreciază

  4. mobi said, on mai 13, 2010 at 4:21 pm

    Daca Biblia spune ca animalele vor fi in rai , atunci asa e . Biblia a fost scrisa prin revelatie divina , deci ma incred mai mult in ea decat in orice altceva .

    Apreciază

  5. CYRUS THE ANTIVIRUS said, on mai 13, 2010 at 4:38 pm

    Citatul din Isaia il intrepretez ca disparitia instinctului de pradator, de ucidere petru hrana, de supunere omului, asa cum a fost inainte de caderea in pacat a lui Adam.Hrana nu va mai fi ceea ce stim noi acum”…Am pregatit bucate pe care ochiul nu le-a vazut si limba nu le-a gustat…”-zice Domnul.
    Asa ca orice instinct ucigas va disparea, caci animalele au urmat sortii regelui lor-Adam-in pacat !
    Pace voua !

    Apreciază

  6. Anda said, on mai 13, 2010 at 7:15 pm

    Pentru cei ce doresc sa adune aur duhovnicesc , le recomand: http://www.ortodoxmedia.com/inregistrare/535/Maica_Siluana_suflet
    Cea mai frumoasa si mai completa emisiune despre suflet ( al omului, al animalelor…).Hraneste mult!

    Apreciază

  7. Diego said, on mai 13, 2010 at 9:13 pm

    Cred ca trebuie sa pornim de la intrebarea daca animalele au suflet?, daca luam dupa definitia sufletului ele nu au, au decat o particica se pare ca corect e sa spunem ca animalele au suflare de viata dar nu suflet, invatatura Biserici spune clar omul este fiinta dihotomica ce inseamna asta ca e alcatuit din doua elemente, trup material si suflet spiritual, ori este limpede ca animalele nu sunt fiinte dihotomice, daca extraterestii exista atunci ei nu sunt fiinte dihotomice, deci exclus sa fie alte fiinte inteligente in univers, dar nu exclus sa existe extraterestii animale.
    Iata ce spune Sf. Maxim Marturisitorul „Sufletul are trei puteri: prima este puterea prin care se hrăneşte şi creşte; a doua, aceea a imaginaţiei şi a instinctelor; a treia, a inteligenţei şi a raţiunii. Plantele se împărtăşesc numai de prima din aceste puteri, animalele de primele două, iar oamenii de toate trei” (Filocalia, Vol. II)
    Cu atat mai clar ca animalele de pe acest pamant decazut nu au viata dupa moarte, ce sa mai spunem de plante, dar in rai atunci nu se afla plante si animale, ar fii greu sa ne imaginam raiul fara acestea, dar ele clar ca nu sunt din lumea aceasta.

    Apreciază

  8. flavius said, on mai 13, 2010 at 9:33 pm

    Animalele nu au ratiune , inteligenta au , atat cat le a dat Domnul pentru a se descurca , daca ar fi sa ma iau dupa rationamentul lui Diego , ar trebui ca un sarman om cu un handicap psihic mai mult sau mai putin sever sa nu aiba nici o sansa sa ajunga in rai , doar pentru ca i lipseste inteligenta si ratiunea . Cu siguranta Domnul a impartit dreptate , daca pe pamant noi stapanim animalele , sufletul e al Domnului , iar el le va rasplati pentru rabdarea si truda lor . Domnul e cu noi !

    Apreciat de 1 persoană

    • Diego said, on mai 14, 2010 at 7:43 am

      @flavius

      Animalele au inteligenta instinctuala, nu inteligenta rationala(numai prin prezenta sufletului nemuritor poate sa existe acest tip de inteligenta). Un handicapat psihic are ratiune(un nivel mai scazut de ratiune), mai rar sa fie la acel stadiu de leguma, ei bine pentru acestia mantuirea depinde mai mult de cei care rationalizeaza, nu se mantuieste singur nici omul care are ratiune la cel mai inalt nivel darmite unul cu o ratiune puternic diminuata.

      Apreciază

  9. flavius said, on mai 14, 2010 at 4:28 pm

    Biblia este Supremul Adevar , in Biblie nu scrie de inteligenta instinctiva sau rationala , acolo scrie ca si animalele vor fi in rai , daca nu ma insel , si Eclesiastul are o parere asemanatoare . Sant sigur ca Dumnezeu imparte dreptate , si nu ne ar dat noua drept asupra trupului animalelor , daca nu ar fi existat o modalitate de a le rasplati .

    Apreciază

    • Diego said, on mai 14, 2010 at 5:58 pm

      @flavius

      Unde scrie ca sufletul animalelor este nemuritor si chiar ca au suflet? Nu o fii scriind ca in Biblie aceste tipuri de inteligenta, asta nu inseamna ca e doar un tip de inteligenta, plus ca Biblia nu este o carte stiintifica,acolo este relevat adevarul spiritual.
      Cat despre faptul ca in rai sunt animalele, Sfanta Scriptura spune asta, dar asta nu inseamna ca animalele care vietuies aici pe pamant dupa moarte ajung in rai, eu cred ca este vorba despre animalele paradisiace din lumea nevazuta, prin caderea omului lumea materiala a fost afectata de pacat, iar plata pacatului este moartea atat a omului cat si vietuitoarelor pamantului.
      Sa le rasplateasca pentru ce? Si sa nu uitam ca dreptatea lui Dumnezeu nu este dupa cum percem noi dreptatea. Ele nu au nici o vina pentru cea ce li se intampla, sunt inocente, vinovat este omul prin caderea sa in pacat, si implicit nu au nici un merit, ce merit sa aiba? cand ele nu au vointa libera si libertate de alegere.
      Sa ne gandim si la geneza, cum a creat Dumnezeu pe om? Dupa chipul si asemanarea lui, ce este chipul lui Dumnezeu din om? Este sufletul. Iar pe animalele a zis si sa facut, le-a dat viata, si a vazut ca toate erau bune, nimic mai mult, de aici presupunem ca ele au suflare de viata (nu cred ca este corect sa spunem ca au suflet, ca asta contrazice definitia sufletului) sau putem sa spunem sintagma „suflet de animal”( dar nu simplu suflet).
      Cei care au studiat Biblia nu au gasit ca animalele au suflet, si cu atat mai mult ca ele a ajung in rai. Deci nici macar Biblia nu ne spune asta ba mai mult sa subintelege care este soarta lor si scopul lor.

      Apreciază

  10. eugenia said, on mai 15, 2010 at 5:17 pm

    @Diegoooo, Ooole!

    A fi de parere ca animalele nu au suflet permite multor oameni sa isi exerseze suma de talente tortionare, aducatoare de placeri demne de infernul in care vor fi condusi cohorte de toreadori, macelari si asazisi cercetatori in ale medicinii sau psihologiei. Calitatea de fiinte ganditoare si inzestrate cu suflet ii da dreptul omului de decenii sa faca cele mai abominabile experimente pe fiinte care ne vorbesc prin fidelitatea ce ne-o arata de cand Dumnezeu ne-a creat.
    Daca e sa ne referim la credinta, poate ca ar trebui sa incetam a ne imbuiba cu miei de Paste cand Iisus Insusi, dupa Inviere a mancat peste si miere! Macar simbolic cei ce se afirma crestini ar trebui sa repete gestul si sa rupa cu traditia iudaica si musulmana a sacrificarii unui animal in memoria lui Abraham.
    Stiintific vorbind, un pic de informare privind psihologia animalelor poate ca i-ar face pe multi sa reflecteze afland ca porcul are inteligenta si perceptia emotionala a unui copil de 3 ani. Macar din empatie ar trebui sa ne comportam fata de animale ca si cum ar avea suflet.
    Noi, oamenii, nu suntem la inaltimea Celui care ne-a creat, ne comportam cu cruzime chiar fata de semenii nostri si lipsa de respect fata de Dumnezeu si totusi Acesta, ne poarta de grija.

    Apreciază

    • saccsiv said, on mai 15, 2010 at 5:25 pm

      eugenia

      E vorba de amintirea iesirii din robia egipteana. Chiar daca porcul are suflare de viata in el, nu se cuvine a-l compara cu un copil.

      Apreciază

    • Diego said, on mai 16, 2010 at 6:17 pm

      eugenia

      Oamenii oricum se comporta cu animalele ca si cum ele nu au suflet, crestini adevarati chiar daca stiu ca ele nu au suflet nemuritor, nu ar face acele fapte necrestinesti.
      Si stiinta confirma ca animalele nu au suflet nemuritor, in 1907 un cercetator a cantarit trupurile unor muribunzi inainte si dupa si sa constatat ca dupa moarte corpul neinsufletit cantarea cu 21 de grame mai putin, nici mai mult nici mai putin decat 21 de grame, acelasi lucru sa facut si la caini, ei bine atat inainte cat si dupa greutatea lor a fost aceiasi. De aici se trage concluzile de rigoare dpdv stiintific.

      Apreciază

  11. spellmacker said, on mai 15, 2010 at 9:43 pm

    Animalele au suflet.Nu ca al nostru.Dar au.Si ele beneficiaza de mila din partea Creatorului.El le hraneste si le mangaie pe ele ca si pe noi.Au un loc in Planul Domnului.Domnul se supara pe cei care chinuiesc fara rost animalele.Asa este.Exista o vama cereasca pentru cei care le chinuiesc.Toti sfiintii care au trait pe pamant au iubit si respectat animalele.
    Cand imparatia Tatalui se va veni pe pamant, animalele isi vor pierde agresivitatea si vor deveni cum au fost inainte de caderea omului in pacat.In ceruri se stie sigur ca exista plante iar dupa altii exista si animale.

    Apreciază

  12. Diego said, on mai 16, 2010 at 6:44 pm

    Fratii crestini,

    Sa nu cadem in propiile noastre rationamente asa cum au facut Arie si cei asemenea lui(adica eretici) si s-au mandrit cu propia lor stiinta, si sa nu tragem concluzii rezultate indirect asa cum am vazut multele exemple de mai sus, daca nu avem confirmarile directe din sfintele scrierii sau din invatatura Biseririci.
    Atat Sfanta Scriptura cat si scrierile Sfintilor Parinti nu ne confirma ca sufletul animalelor este nemuritor, si iata Vasile cel Mare in al sau Hexaimeron spune foarte clar: „Sa nu socotesti ca sufletul animalelor este mai vechi decat ipostasa trupurilor lor si nici ca ramane mai departe dupa descompunerea trupului! Fugi de vorbaria prosteasca a falnicilor filosofi, care nu se rusineaza sa spuna ca sufletele lor si sufletele cainilor sunt la fel unele cu altele.” (Omilii la Hexaimeron)
    Deci concluzionam ca sufletul de animal este muritor si nici nu poate fi numit suflet caci stim ca sufletul este nemuritor si mai mult suflet=chipul lui Dumnezeu, se subintelege ca aici suflet este folosit in ghilimele adica in sens figurat pentru a desemna scanteia de viata din animale.

    „Animalele nefiind create dupa chipul lui Dumnezeu, viata vesnica in Hristos nu le poate fi impartasita.”

    Apreciază

    • A.M. said, on mai 25, 2010 at 4:05 pm

      Diego, mare atentie! Tu esti cel care presupune mai multe decat spun chiar textele citate de tine. Din ce scrie in acele citate se intelege clar ca:
      1. Sufletele animalelor nu sunt la fel cu ale oamenilor – ceea ce sustinem si noi, cei ce consideram ca animalele au suflet. Dar tocmai asta spune textul… ca AU SUFLET!!!! doar ca nu e ca al nostru..
      2. sufletul lor nu ramane mai departe dupa descompunerea trupului – ok, dar asta nu exclude reinvierea lor la momentul reinvierii tuturor trupurilor, caci la ziua judecatii se specifica faptul ca va fi CER NOU si PAMANT NOU – deci tot ce a creat Dumnezeu va fi revigorat
      3. Viata vesnica INTRU HRISTOS nu le poate fi impartasita – da, corect, din moment ce ele nu au ratiune si intelegere ca noi, nici nu sunt dupa chipul si asemnarea Domnului, nu pot avea partasie cu El… dar asta nu inseamna ca nu vor avea viata vesnica PUNCT. (o viata vesnica potrivita nivelului si rostului lor, acela de ajutor al Omului.)

      Alt argument scripturistic – tine minte ca inca de la facere soarta animalelor a fost legata de cea a omului, si intotdeauna, ce i s-a intamplat omului, li s-a intamplat si animalelor. Reinvierea si viata vesnica fara stricaciune de dupa Ziua Judecatii cred ca li se va da si acestor fiinte. Cum si in ce fel si ce fel de existenta, e o taina a Domnului… trebuie sa ne recunoastem limitele de intelegere…

      O alta abordare – gandeste-te la consecintele celor 2 viziuni:
      – animalele nu au suflet nemuritor -> Dumnezeu a creat niste fiinte care doar sufera… deci nu e drept si milos
      – animalele au suflet nemuritor -> Dumnezeu le va rasplati cumva pentru sacrificiul lor de a urma pe om in caderea sa, deci Dumnezeu nu se dezminte, fiind bun, bland, drept si milos in acelasi timp

      Prefer sa cred si sa subscriu la a doua varianta…

      Doamne ajuta!

      Apreciază

      • Diego said, on mai 25, 2010 at 7:59 pm

        A.M.

        M-ai intai defineste cuvantul „suflet”.
        Nu m-am gandit la varianta ca si trupurile animalelor vor invia din moarte la sfarsitul veacurilor, aici nu pot spune nu, totusii aceasta este doar o presupunere, nu putem stii.
        Cand se spune ca va fii un cer nou si un pamant nou se intelege ca va fii o noua creatie, dar asta nu inseamna ca animalele vor invia.
        Doua viziunii? Trebuia sa spui doua variante, si sunt doua interpetrari ale celor doua variante ale tale. Aici te incapatanezi sa crezi ca au „suflet” vesnic, cand Sf. Vasile cel Mare spune clar.
        Care doar sufera? Ia mai gandestete.
        Sa le rasplateasca pentru ce?
        Care sacrificiu?
        La urmat pe om, nu fiindca au ales ele, ci fiindca Dumnezeu le-a legat soarta lor de om, totul a fost creat pentru om.
        Dreptatea lui Dumnezeu nu este una a registrelor, a cantarului este alta decat cea matematica, deci nu e dupa logica omeneasca, deci nu putem spune dupa mintea omeneasca care va fii soarta animalelor.

        Doamne ajuta!

        Apreciază

  13. A.M. said, on mai 26, 2010 at 6:41 am

    Frate Diego, o sa-ti raspund pe bucati mesajului tau:

    „M-ai intai defineste cuvantul “suflet”.”
    – In primul rand, se scrie “mai” impreunat 😀 Ai dreptate, hai sa definim ce inseamna “suflet” ca sa vedem daca vorbim despre acelasi lucru.
    In cartea facerii, animalele sunt numite exact asa: “fiinte vii”. Eu inteleg prin suflet acel ceva, acea suflare divina de viata, care le face vii, si nu doar niste mecanisme complicate asemenea unor roboti sau calculatoare create de om, de pilda. In Biblie este chiar intarita ideea ca sunt vii, pentru ca, desi era suficient sa le denumeasca “fiinte” (notiune ce implica ideea de viata), adauga si cuvantul “vii”. Cand Noe ia in Arca animalele, se specifica faptul ca acestea au venit doua cate doua, “din tot trupul ce are in el suflare de viata.” Referitor la verdeata pamantului, de pilda, nu apare nimic de genul acesta, nici o precizare cum ca ar avea suflet. Dupa intelegerea mea, doar ce este posesor de suflet, este viu. Plantele si tot ce e de tipul unicelularelor sunt doar organice (materie organica), nu sunt vii. Animalele sunt si vii, avand suflare de viata. Omul, spre deosebire de animal, este facut dupa chipul si asemanarea Domnului, deci sufletul lui, asa cum se spune de catre Sfintii Parinti, este compus, este complex. Si clar este nemuritor. Si principalul element care ridica sufletul omului peste cel al animalului este Cuvantul – limbajul, notiunile, puterea intelectuala de a abstractiza, de a te ridica din concret. Evident ca fara acesta, este imposibila comuniunea cu Hristos, deci animalele nu au cum sa experieze asa ceva. Dar repet, existenta lor vesnica este alta mancare de peste.

    Deci, avand aceasta acceptiune asupra sufletului, hai sa ne intelegem: tu zici ca animalele nu au suflet deloc? Sau doar ca sufletul lor nu este nemuritor?
    Pt ca din ceea ce spui tu, se intelege ca sustii ca animalele nu au suflet deloc, ceea ce, pe langa faptul ca contrazice Biblia, este de-a dreptul aberant. Ar insemna ca sunt pur si simplu niste mecanisme complexe, ca doar ne ofera o iluzie a inteligentei, afectelor si suferintei lor, iar sa crezi asta ar fi foarte grav… ar insemna sa crezi intr-un Dumnezeu al marionetelor, iluziilor si minciunilor. Ori, cred ca e evident pt toti ortodocsii, Dumnezeu nu are cum sa fie astfel.

    „Nu m-am gandit la varianta ca si trupurile animalelor vor invia din moarte la sfarsitul veacurilor, aici nu pot spune nu, totusii aceasta este doar o presupunere, nu putem stii.”
    – Da, este o presupunere, o interpretare a respectivului pasaj. De aceea am si specificat ca eu asa cred, nu am nici o dovada scripturistica sau patristica in acest sens. Dar sunt convinsa ca daca voi cauta cu atentie, voi gasi ceva 

    „Care doar sufera? Ia mai gandestete. [gandeste-te :-D]
    Sa le rasplateasca pentru ce?
    Care sacrificiu?
    La [l-au] urmat pe om, nu fiindca au ales ele, ci fiindca Dumnezeu le-a legat soarta lor de om, totul a fost creat pentru om.”
    – Asta mi se pare orbire, sa nu vezi cat sufera. Dar toate documentarele alea postate de saccsiv te-au lasat complet rece? De fapt, daca tu nu crezi ca sunt vii…. probabil nu te sfredeleste in inima imaginea unui biet animal chinuit…
    Si da, asta am argumentat si eu, ca soarta lor e legata de a omului. Sa fie oare legata doar la cadere, la rau si suferinta? Sau si la bine si la inviere? Oare cum ar fi corect si cinstit si drept?
    Tu ce dovezi/argumente ai ca ele nu au suflet nemuritor? Doar pasajul ala? Care poate fi interpretat, dupa cum ti-am spus, cum ca ele nu au suflet ca Omul, ceea ce suntem cu totii de acord, dar nu se refera la nemurirea lor.

    „Dreptatea lui Dumnezeu nu este una a registrelor, a cantarului este alta decat cea matematica, deci nu e dupa logica omeneasca, deci nu putem spune dupa mintea omeneasca care va fii soarta animalelor.”
    – Dreptatea lui Dumnezeu ESTE una a registrelor si cantarului, caci nimic nu va fi trecut cu vederea. Doar nu negi doctrina vamilor vazduhului?! Totul este contorizat, fiecare cuvintel, fiecare gest, fiecare fapta, fiecare gand. Dar Dumnezeu nu este, dupa cum spunea Staniloae, atat de drept incat sa nu fie iubitor si milos, insa nici atat de iubitor si milos incat sa fie nedrept. Acest gand mi-a dat mie personal intotdeauna puterea sa fac fata suferintei pe care o vad in jur, caci altfel innebuneam de durere sau nu ma puteam abtine de la razbunare crunta.

    Cat despre logica/mintea omeneasca, ea este cat se poate de valida, atunci cand este corecta, si nu e distorsionata de … whatever.. (in general de prostie si/sau rautate :-D).. insa intr-adevar, mintea omeneasca nu poate cuprinde cele dumnezeiesti, pentru ca e limitata. DAR, asta nu inseamna ca trebuie sa renuntam la ea. Intr-o dezbatere si in cautarea adevarului sunt importante TOATE tipurile de argumente, de ce sa renuntam tocmai la cele logice/rationale, cand ratiunea ne defineste ca oameni? Doar pentru ca acestea nu-ti dau tie dreptate?

    Sper sa nu te fi suparat cu ceva, iar daca am facut-o, iarta-ma, te rog, caci nu-mi doresc deloc asa ceva..

    Doamne ajuta!

    Apreciază

  14. Mirific said, on iulie 7, 2010 at 8:47 pm

    @eugenia: o parte din comentariul tau imi aduce aminte de bastinasii din australia care inainte de a sacrifica orice fiinta ii dau respectul cuvenit, iar aceeasi practica am auzit ca o mai faceau si vikingii (din cate mai tin eu minte), de altii nu mai stiu.

    Am vazut un documentar pe national geographic in care un HIPOPOTAm …. a incercat sa resusciteze o CAPRIOARA …. foarte rar intalnit in toate cercurile din lumea asta. Am ramas socat cand am vazut. Videoul se gaseste si pe youtube.
    Si tot pe youtube o sa gasiti un documentar cu leul Christian. (asa l-au botezat …) care avea un comportamet mai mult al unui copil. Cei 2 care l-au „adoptat” de la o persoana (care facea parte din circ, cred) s-au luptat pentru el pana l-au dus inapoi in salbaticie. Dupa 15~20 de ani, am impresia, cei 2 s-au reintors sa il viziteze, iar acesta le-a „prezentat” familia.
    Cred ca in cele 2 cazuri … cuvintele sunt de prisos.

    Apreciază

  15. A. M. said, on septembrie 12, 2011 at 8:38 am

    Eu cred ca animalele :
    A. Au suflet
    B. Sufletul lor este nemuritor

    In acest sens, eu aduc urmatoarele argumente:
    Pt punctul A:
    1. Domeniul evidentei – faptul ca animalele au suflet/suflare de viata este evident prin simpla observatie, pentru ca si ele mor – deci ceva dispare din trup si trupul devine inert. Alte argumente de domeniul evidentei, dar si dovedit prin experimente, este faptul ca ele dispun de unele insusiri psihologice comune cu omul – instinctele, afectele (atasament, frica, joaca), gandirea (operatii de tip: analogii, generalizari, categorizari, particularizari, instrumentalizari, anticipari), imaginatia, si la animalele superioare, chiar afecte superioare sau sentimente, precum: iubire, curiozitate, simtul umorului, depresia. Toate acestea tin de domeniul sufletului.
    2. Nenumaratele pasaje din Biblie in care ele sunt numite cu sintagma “fiinte vii”, plus faptul ca in Facere, atunci cand vine vorba de crearea lor, se foloseste aceeasi procedura – luarea din pamant si daruirea “suflarii de viata”, deci exact acelasi termen ca si in cazul omului. Asupra crearii omului se insista prin descrierea separata, pentru ca asta e ce ne intereseaza direct.
    Deci au suflet. Cred ca toata lumea e de acord cu punctul A. Ca exista si diferente intre sufletul nostru si al lor, de acord, insa nu exista nicaieri in Biblie sau la Sfinti specificarea ca acest suflet al lor este PIERITOR (nu ca ar fi muritoare ne intereseaza, ca asta e clar, si de altfel si omul e la fel de muritor) ci faptul ca DISPAR pur si simplu trebuie demonstrat.

    Apreciază

  16. A. M. said, on septembrie 12, 2011 at 8:39 am

    Pentru punctul B:
    1. Sufletul este nemuritor prin simplul fapt ca sufletele asa sunt, asa le-a creat Dumnezeu. De altfel, interpretari ale Sfintilor Parinti asupra Apocalipsei, referitor la “am vazut Cer nou si Pamant nou” integreaza intreaga creatie, vie si ne-vie, adica la invierea trupurilor, toata creatia – si nu inteleg de ce as exclude animalele – va fi restaurata.
    2. Alt argument este chiar argumentatia Sf Maxim Marturisitorul citat mai sus, prin care dovedeste ca Dumnezeu nu a creat nimic pieritor, si inclusiv materia ne-vie, anorganica, este nepieritoare, si va fi restaurata la capitolul “Pamant nou”. Argumentele sale privesc Dumnezeirea si caracteristicile Sale – mai ales nemurirea – la care eu as adauga dreptatea si mila – care cu siguranta se manifesta si fata de animale si fata de intreaga creatie, prin urmare este ilogic sa crezi ca un astfel de Dumnezeu ar crea ceva, care pe langa faptul ca este pieritor, singura sa existenta este cea cazuta, supusa stricaciunii, suferintei si mortii
    3. Cel mai clar si negru pe al mi se pare pasajul din Epistola Sf.Ap. Pavel catre Romani, cap.8, versetele 18-23, care zic asa:
    18. Intradevar, eu socotesc ca suferintele din vremea de acum nu au nici o insemnatate fata de marirea care ni se va descoperi
    19. Fiindca nerabdatorul dor al fapturii cu nerabdare asteapta descoperirea fiilor lui Dumnezeu.
    20. Caci faptura a fost supusa desertaciunii – nu din voia ei, ci din pricina aceluia care a supus-o
    21. – cu nadejdea insa ca si ea, faptura insasi, se va elibera din robia stricaciunii spre libertatea fiilor lui Dumnezeu.
    22. Caci stim ca pana acum toata faptura suspina laolalta si sufera-n durerile nasterii
    23. Dar nu numai ea, ci si noi, cei ce avem parga Duhului, si noi insine suspinam launtric, nerabdatori asteptand infierea, rascumpararea trupului nostrum.

    Ce inseamna cuvintul “faptura” in Biblie? Cuvantul e folosit pentru a se referi la:
    1. Animale
    2. Oameni
    3. Ingeri
    4. Toate laolalta

    In acest verset oare la ce se refera?
    Daca la versetul 19, putem sa ne gandim (desi nu avem absolut nici un motiv) ca poate cuvantul “faptura” se refera la oameni. Aceasta intelegere este inlaturata clar in versetul imediat urmator – 20 – “caci faptura a fost supusa desertaciunii NU DIN VOIA EI, ci din pricina aceluia care a supus-o”. Oare nu animalele sunt cele care sunt si ele supuse mortii, suferintei si vietii acesteia cazute, nu din voia lor, ci din cea a omului, caruia ii sunt supuse? Cuvantul “voia” se refera clar la liberul arbitru, la alegere, deci e clar ca e vorba de cele care NU au acest liber arbitru, deci animalele. In plus, daca s-ar fi referit la om, aceasta interpretare implica 2 chestii absolut aberante:
    1. ar fi insemnat ca omul nu din voia / liberul lui arbitru a cazut si ca era dinaintea caderii supus Diavolului (pt ca daca nu e vorba de om cand se spune “din pricina aceluia care a supus-o”, atunci e vorba de diavol)
    2. ar fi insemnat ca exista 2 feluri de oameni – unii care au liber arbitru si au cazut prin alegerea lor de a incalca porunca – acestia fiind cei care sunt mantuiti/raspumparati/infiati de Iisus – si altii care au cazut fara voia lor si sunt mantuiti prin mantuirea celor dintai, asteptand cu “nadejdea ca si ea, faptura insasi, se va elibera din robia stricaciunii spre libertatea fiilor lui Dumnezeu”
    Daca se interpreteaza “faptura” ca fiind restul omenirii, paganii, iar fii lui Dumnezeu sunt crestinii, atunci cum se poate spune ca paganii au cazut fara voia lor, si cum putem spune ca ceilalti – crestinii – ii vor elibera doar prin faptul ca se mantuiesc ei si implicit ii trag si pe pagani dupa ei? Atunci de ce mai e nevoie de evanghelizarea paganilor?

    Deci pasajul delimiteaza clar intre “faptura” – cea care sufera si suspina, fiind in cadere nu din voia ei, ci din cauza ca e supusa celui care a cazut – si “fii lui Dumnezeu” cei care au “parga Duhului” Delimitarea este intarita iar de versetul 23 – “Dar nu numai ea [faptura], ci si noi, cei ce avem parga Duhului” Deci “faptura” e o treaba, “noi, cei ce avem parga Duhului” suntem alta treaba. “Parga” insemnand ceea ce e mai bun, partea superioara, este aberant sa consideri ca esti superior altor oameni, insa nimeni nu neaga ca suntem superiori animalelor.

    In concluzie (parerea mea personala):
    – mi se pare trasa de par si cu consecinte aberante sa interpretezi in acest pasaj “faptura” ca fiind alti oameni, in speta paganii
    – cine vrea sa interpreteze altfel, denatureaza si o face pe barba lui
    – motivul pentru care unii refuza sa creada ca si animalele au suflet nemuritor este unul ce tine de constiinta lor, care refuza sa admita ceva ce i-ar condamna ca si monstrii; de aceea cred ca Dumnezeu, in marea Sa mila, nu a fost extrem de specific in acest caz, pentru ca altfel un am mai fi avut nici o justificare la Judecata pentru faptele noastre impotriva bietelor suflete care ne-au fost date spre folos, dar si spre grija

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.