SACCSIV – blog ortodox

Mitropolitul Ieremia al Gortinei: De ce MARELE SINOD i-a numit pe eretici “Biserica”?

Posted in Uncategorized by saccsiv on iulie 6, 2016

IPS-Ieremia-de-Gortina

   Iata ce putem citi la Mitropolitul Ieremia al Gortinei: Nu accept ereziile și schismele drept „biserici” de pe Sinodul Talharesc:

ENCICLICĂ DUMINICALĂ

Mitropolitul Ieremia al Gortinei

Frați creștini ai Mitropoliei Gortinei și Megalopolei,

  1. Ca episcop al vostru simt o puternică obligație să vă vorbesc despre Credința noastră ortodoxă, pentru că numai prin ea Îl putem gusta cum se cuvine pe Dumnezeu în Biserica Sa.

În anii în care trăim vor în mod deosebit să ne încurce credința; vor s-o amestece cu alte credințe mincinoase ale altor confesiuni și religii. De aceea mă auziți, mai ales în ultima vreme, vorbindu-vă despre Credința noastră ortodoxă. Primul lucru pe care îl doresc de la voi este să învățați dogmele Credinței noastre, să învățați „Crezul” nostru. Dogmele sunt „colțarii” la o casă. Și Clădirea întemeiată de Dumnezeu, care se numește „Biserica lui Iisus Hristos”, are ca și niște colțari solizi și puternici „dogmele”, care sunt scrise în Sfânta Scriptură și pe care ni le-au formulat Sfinții noștri părinți în Sinoadele ecumenice.

Trebuie să cunoaștem adevărurile credinței noastre, iubiților, și vă rog să nu fiți indiferenți față de aceasta,deoarece credința noastră este mai presus decât toate. Da! Mai presus decât averea noastră, decât familia noastră și decât viața noastră este Credința noastră Ortodoxă. De aceea mă veți asculta și astăzi, căci vă voi vorbi despreCredința noastră.

  1. Duminica aceasta este cea de după „Sfântul și Marele Sinod”, așa cum l-au numit, care s-a întrunit în Creta, cu puțin timp mai înainte, în Duminica Cincizecimii. A fost sinodul patriarhilor, al arhiepiscopilor și al multor arhierei, cu patriarhul ecumenic în frunte, și de aceea trebuie să-l respectăm. Dar, într-o predică anterioară, v-am spus că deasupra Sinodului este Biserica, care nu este constituită numai din patriarhi și episcopi, ci și dinîntreg poporul credincios al lui Dumnezeu. Și istoria noastră ne spune că au existat cazuri când acest popor credincios al lui Dumnezeu a judecat mai bine credința sa decât arhiereii și patriarhii, și de aceea unele sinoade au fost numite „tâlhărești”, deoarece nu au cugetat ortodox.

Noi nu avem această dispoziție, însă, cu respect pentru Părinții care au participat la Sfântul și Marele Sinod din Creta, precum și cu respect față de teologia Bisericii noastre Ortodoxe, avem de spus ceva foarte serios:

  1. În Sinod s-a vorbit despre eterodocși, eretici și despre legăturile Bisericii noastre Ortodoxe cu ei. Care sunt acești eterodocși? Sunt papistașii, protestanții și toate ramurile lor, monofiziții și alții. Aceștia sunt eretici. Și cu siguranță ereticii sunt în afara Bisericii. Despre acest subiect v-am vorbit de multe ori și v-am dovedit că ereticii, eterodocșii în general nu constituie Biserică. De aceea nu trebuie să rostim expresia „Biserică Catolică”, „Biserică Protestantă”, etc. Și noi, ierarhii, în luna Mai, la Sinodul pe care l-am făcut, i-am numit pe acești eretici „Confesiuni și Comunități Creștine”, deoarece cred în general în Hristos. Nu i-am numit „Biserică”. Biserică este numai Biserica Ortodoxă. La această Biserică ne referim atunci când rostim Crezul: „Și într-UNA, Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserică”.

Dar ce s-a întâmplat la Sfântul și Marele Sinod din Creta de au numit aceste comunități eretice eterodoxe „Biserici”? De ce au spus, au scris și au semnat expresia: „Biserici Creștine eterodoxe”? Așadar, sunt și ereticii „Biserică”? Atunci care este această Biserică UNA, despre care vorbim în Crezul nostru? Este adevărat că Biserica Greciei la început nu a acceptat această expresie, dar în cele din urmă a cedat și ea și a semnat expresia: „Biserici și Confesiuni Creștine eterodoxe”. Însă hotărârea Ierarhiei noastre în luna Mai a fost diferită. Atunci nu i-am numit „Biserici” pe eretici, ci simplu „Confesiuni” și „Comunități”. De ce apare acum această diferență față de cea din Mai, când altceva am hotărât? Cel mai rău este că, așa cum cred eu, acestei denumiri a eterodocșilor ca Biserică i-au dat și greutate, deoarece au prezentat-o ca și cum ar avea dimensiune istorică. Căci expresia care a fost propusă și semnată spune exact așa: „Biserica Ortodoxă acceptă denumirea istorică a altor Biserici și Confesiuni Creștine eterodoxe”. Ce înseamnă această: „denumire istorică”? Când și unde au numit Sfinții Părinți ereziile și schismele ”Biserici”? Niciodată și nicăieri!

  1. Regretabil este, iubiți creștini, că propunerea greșită din punct de vedere dogmatic și eclesiologic, care numește „Biserici” pe ereticii eterodocși, a fost semnată de Patriarhul ecumenic și de toți ceilalți patriarhi și arhierei participanți, în afară de foarte puțini. Dar încă și mai regretabil pentru noi este că arhiereii reprezentanți ai Bisericii noastre au semnat și ei această propunere greșită, ÎN AFARĂ DE UNUL. Înaltpreasfințitul IEROTEI al Navpaktului! Îi mulțumesc mult pentru această poziție mărturisitoare dinamică a Sa, precum și pentru toate celelalte despre care am auzit. Îl asigurăm că a veselit mult inimile ortodocșilor. A arătat și a dovedit puterea credinței sale și statornicia sa față de toate cele pe care le scrie și le spune, cu toate că unii l-au provocat și chiar l-au silit să se exprime împotrivă. Înaltpreasfințitul IEROTEI al Navpaktului, Păstorul cel bun al iubitei mele patrii, prin poziția sa la așa-numitul Sfânt și Mare Sinod, ne-a adus aminte de Sfântul Marcu Eugenicul, singurul care nu a semnat unirea Bisericii noastre Ortodoxe cu papistașii.
  2. Ca episcop al vostru, iubiții mei creștini, vă mărturisesc cămă alătur de poziția lui IEROTEI al Navpaktului și a altor arhierei, care nu au semnat expresia greșit dogmatică a Sinodului din Creta, care îi numește „Biserici” pe eretici.

Da, ca Biserică locală a Gortinei și Megalopolei, ne alăturăm lor, pentru că nu acceptăm ca ereziile și schismele să fie numite „Biserici”, ci le numim numai ”Comunități Creștine”.

Mai multe despre așa-numitul „Sfânt și Mare Sinod” vom spune atunci când vom cunoaște practicalele (procesele verbale) lui și toate cele care s-au spus în el.

Cu multe binecuvântări,

† Ieremia, mitropolitul Gortinei și Megalopolei

Sursa: pentapostagma.gr, via marturieathonita

 

17 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Raluca said, on iulie 6, 2016 at 9:09 am

    În primul rând nu înțelegeam motivele pentru care a fost organizat acest al optulea Sinod. Ce adevăruri de credință nu erau deja clarificate și trebuiau să fie discutate? Ce-i lipsea ortodoxiei și trebuia adăugat, corectat, îndreptat, aggiornat?
    În al doilea rând nu înțelegeam cum de atâtea înalte fețe bisericești au considerat opotrună organizarea acestui Sinod și au considerat de cuviință să participe la el și să semneze documente care încurcă în mod vădit lucruri care sunt foarte clare.
    Nu am reușit să citesc tonele de informații apărute despre acest Sinod (înainte și după), dar pot să spun că întrebările mele și-au găsit un răspuns clar și precis în declarația Înaltpresfințitului Miropolit Athanasie de Limassol.
    http://marturieathonita.ro/declaratia-inalpreasfintitului-mitropolit-athanasie-de-limassol/
    În cuvinte simple și într-un stil concis Mitropolitul Athanasie de Limassol a reușit să lămurească pe înțelesul tuturor motivele pentru care acest Sinod a făcut mult rău Bisericii Ortodoxe, singură Biserică adevărată.

    Apreciază

  2. romario1 said, on iulie 6, 2016 at 9:35 am

    Sectele nu merita sa fie numite nici „comunitati crestine”! Poate nu ati auzit un nenorocit de adventist cum o injura pe Maica Domnului zicand despre ea ca e „moarta”, sau ca a fost „nevasta” Dreptului Iosif cu care a avut mai multi copii si ca nu este Pururea Fecioara. Mai toti sectantii neaga sfintenia si viata sufletului dupa moarte, negand puterea mantuitoare a lui Hristos.
    Cum sa fie numiti „comunitati crestine” paganii iehovisti care neaga dumnezeirea lui Hristos? De cand urmasii lui Arie nebunul, „al doilea Iuda”, sunt „comunitate crestina”? Penticostalii care tremura si bolboresc diavoleste hulind ca vorbesc in limbi sunt „comunitate crestina”? Dar ramlenii sau papistasii care hulesc pe Duhul Sfant, mintind ca Acesta purcede si de la Fiul? De cand este erezia Filioque crestina? Acesti sectanti si schismatici, nu sunt crestini, ci pagani! Adunarile lor nu sunt crestine, ci paganesti! Sa nu mai spunem negrului alb!

    Apreciat de 2 persoane

    • mihai said, on iulie 6, 2016 at 2:24 pm

      Sttiu prietene ca in urma cu vreo 10 ani am intrat intro ,,biserica” de penticostali si am vazut cum faceau ca toate alea iar ei nau nimic in comun cu crestinismul iar ei pocaiala o interpreteaza dupa bunul plac , trebuie sa recunosc ca am pacatuit si eu intrand acolo fapt pt care mam spovedit la preot

      Apreciază

  3. Vasi said, on iulie 7, 2016 at 5:33 pm

    Cu adevarat sinod talharesc e asta. Se face cernerea arhiereilor, apoi a noastra unde va trebui sa semnam lepadarea cu mana noastra.. Acum se vede ce arhierei vor ramane pe pozitie si care trece testul credintei. Si poate unii care au picat testul marturisirii de credinta se vor pocai si se vor intoarce sa marturiseasca drept.Amin.

    Apreciază

  4. aha said, on iulie 8, 2016 at 10:13 pm

    mie mi se pare ca se „inalta” cumva anumiti episcopi ca nu au semnat. e foarte bine ca nu si-au dat acordul dar sa nu ii ridicam prea mult ca sa nu se vatame nicipe noi si nici pe ei. era normal si sa nu ne amagim ca am castigat batalia doar pt ca unii nu au fost de acord. mai e mult de lucru. eu oricum sunt neinformat si sarac dar asa vad. e foarte bine ca se spun cei care nu au semnat…dar sa nu cadem in cealalta extrema. Doamne IIsuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi, pacatosii!

    Apreciază

  5. […] Mitropolitul Ieremia al Gortinei: De ce MARELE SINOD i-a numit pe eretici “Biserica”? […]

    Apreciază

  6. […] Mitropolitul Ieremia al Gortinei: De ce MARELE SINOD i-a numit pe eretici “Biserică”?: https://saccsiv.wordpress.com/2016/07/06/mitropolitul-ieremia-al-gortinei-de-ce-marele-sinod-i-a-num… […]

    Apreciază

  7. […] Mitropolitul Ieremia al Gortinei: De ce MARELE SINOD i-a numit pe eretici “Biserica”? […]

    Apreciază

  8. […] Mitropolitul Ieremia al Gortinei: De ce MARELE SINOD i-a numit pe eretici “Biserica”? […]

    Apreciază

  9. […] Mitropolitul Ieremia al Gortinei: De ce MARELE SINOD i-a numit pe eretici “Biserica”? […]

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.