SACCSIV – blog ortodox

Sfantul MIHAI VITEAZUL si CATOLICISMUL. 414 ani de la ASASINARE

Posted in Uncategorized by saccsiv on august 10, 2015

E Sfant:

Daniel Vla: E SFANT! Voievodul Mihai Viteazul, mucenic al neamului şi mărturisitor al ortodoxiei

Domnitorul Mihai Viteazu ESTE SFANT. Si s-ar parea ca i s-au gasit si SFINTELE MOASTE

Dar nu va fi canonizat. Caci astfel de episoade nu sunt pe placul exagerat de fericitului Daniel:

MIHAI VITEAZUL – DOMNITOR ORTODOX. Episodul intemeierii episcopiei ortodoxe romane la Alba Iulia, cand papistasilor li s-a imputit „apa sfintita”

Si a fost si nationalist, ceea ce nu e pe placul stapanilor actuali ai acestei tari:

CONSILIER PREZIDENTIAL: De 48 de ore a inceput MONITORIZAREA ON LINE. A ideilor fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe, a cultului Sfintilor Inchisorilor, Marilor Duhovnici, intelectualilor nationalisti. Si l-au inclus si pe … NICOLAE CEAUSESCU. Institutul ELLIE WIESEL va ACORDA ASISTENTA organelor judiciare. Va fi ca pe vremea lui Silviu Brucan …

Iata ce putem citi la Mihai Viteazul și catolicismul. 414 ani de la asasinarea Voievodului Mihai:

mihai-viteazul

MIHAI VITEAZUL,APĂRĂTOR AL CREŞTINĂTĂŢII

de Dr. Marin Alexandru Cristian, Profesor de istorie

Cunoaşteţi prea bine cu câtă râvnă şi cu câtă ardoare am pus mâna pe arme contra vrăjmaşului comun, în folosul creştinătăţii şi sunt gata să-mi dau viaţa pentru creştinătate

Reîncreştinează Ardealul prin preoţi şi călugări misionari

Mihai Vodă s-a preocupat de reorganizarea episcopiilor dreptei credinţe a Bisericii răsăritene din Ardeal. La sfârşitul anului 1599 l-a îndepărtat pe Spiridon din scaunul episcopiei Vadului şi l-a aşezat pe Ioan Cernea[1]. De asemenea, a intervenit în orânduiala episcopiei ortodoxe de la Munkacs, cu reşedinţa la mânăstirea Peri, păstorită de arhierei ruteni. A înlocuit în decembrie 1599 pe episcopul rutean cu valahul Serghie, fost arhimandrit la Sfântul Munte şi egumen al mânăstirii Tismana[2]. În calitate de episcop de Munkacs, Serghie păstorea călugări şi preoţi români, ruşi, ruteni din Maramureş. A rămas în scaunul episcopal până în anul 1610 când, din cauza unor neînţelegeri rămase necunoscute, s-a refugiat în Polonia. A revenit în scaunul episcopiei de Munkacs pentru puţin timp, în anul 1616, după care îl găsim în Polonia, Moldova şi Valahia. La 15 aprilie 1626, Alexandru Coconul îl numeşte iarăşi egumen la Mănăstirea Tismana până când va trece la cele veşnice[3].

Mihai Viteazul a trimis preoţi şi călugări români în Ardeal înainte de bătălia de la Şelimbăr de la 28 octombrie 1599. Călugării au fost aşezaţi în mănăstiri iar preoţii au luat spre păstorire credincioşii ortodocşi din satele româneşti de la margine. Cronicarul Szamoskozi notează: „Mihai încă înainte de intrarea sa <în Ardeal>, prin tainica lucrare a preoţilor săi, a aţâţat în ascuns sărăcimea românilor din Transilvania…”[4]. Această preocupare a lui Mihai Vodă l-a îngrijorat pe Gheorghe Basta care scria în ianuarie 1600: „Aflu că Valahul <Mihai> trimite preoţii lui în toate satele, la marginile ţării, locuite de neamul său, ceea ce îmi dă de bănuit”[5].

Pstema lui RaduPreoţii români îndurau lipsuri şi asupriri din partea nemeşilor unguri din Ardeal. Între altele erau obligaţi, cu multă asprime de aceştia, să presteze diferite munci silite în folosul lor. În multe cazuri preoţii ortodocşi români erau deposedaţi de tot avutul lor şi alungaţi din parohii[6]. Ca urmare a intervenţiei Voievodului Mihai, Dieta Ardeleană hotăra la 20 iulie 1600: „În ceea ce priveşte a doua dorinţă a Măriei Tale, ca preoţii români, în persoana lor să nu poată fi siliţi de nimeni la robotă, am respectat în această privinţă dorinţa Măriei tale şi am hotărât ca preoţii români să fie scutiţi pretutindeni şi în persoana lor de astfel de slujbe”[7].

Pentru întronarea unei bune moralităţi în rândul preoţilor, care din anul 1560 aveau dezlegare de la episcopul Pavel Tordaşi să se recăsătorească, Mihai Vodă a cerut şi Dieta a hotărât: „căci dacă vreun preot român s-ar recăsători şi satul nu ar vesti pe Vlădica cu prilejul vizitaţiei canonice, şpanii să poată lua de la un astfel de sat două sute de florini pe seama Măriei Tale”[8]. În acest fel preoţii ortodocşi români din Ardeal erau obligaţi să respecte tradiţia Bisericii Ortodoxe care nu a îngăduit niciodată recăsătorirea clericilor.

stema_mihai_viteazulPreoţii şi călugării ortodocşi din Ardeal au propovăduit interesele neamului românesc, producând multe neajunsuri naţiunilor privilegiate. Aceasta se poate observa din reacţia forurilor legislative. După înfrângerea lui Mihai Vodă la Mirăslău, 18 septembrie 1600 şi impunerea de a părăsi Ardealul, Dieta de la Letzfolen hotăra: „Fiindcă stricăciunea şi pericolul de acum a venit şi din cele două ţări române <Valhia şi Moldova>, de aici încolo nici un popă românesc să nu poată intra niciodată din cele două ţări româneşti. Iar călugării de tot să fie proscrişi din toată ţara. De se va afla vreunul că a intrat sau va intra în contra acestei hotărâri pe acela să-l prindă şi să-l despoaie oricine[9]. La rândul ei, Dieta convocată de Ştefan Csaki la sfârşitul lunii ianuarie 1601 impunea preoţilor români o taxă de doi florini pentru oastea Sfaturilor şi Ordinelor care, împreună cu oastea imperială, condusă de Gheorghe Basta, l-au alungat pe Mihai Vodă din Ardeal. Totodată se menţiona că „acei popi româneşti, care au fost sediţioşi şi tăciunari nu se mai sufăr în ţară, ci spanii şi juzii crăieşti să-i prindă şi să-i certe după lege iar pe cei care au căşunat daune să-i silească la răsplătire”[10].

 

Mihai Viteazul refuză momeala Papei de a trece la catolicism

220px-Papst_Clemens_VIII_Italian_17th_centuryMihai Vodă era conştient de faptul că lupta împotriva duşmanilor creştinătăţii era de neconceput fără ajutoare băneşti de la Rudolf al II-lea, Clement al VIII-lea şi alţi principi creştini. În urma discuţiei cu Mihai Vodă, în iunie 1600, Bartolomeo Pezzen nota: „El doreşte doar să nu fie lăsat fără bani, căci de îndată nu îşi va cruţa sângele pentru a lupta împotriva duşmanului ci se va strădui spre binele creştinătăţii”[11]. Într-o scrisoare adresată Sfântului Părinte, în februarie 1600, Mihai Vodă îi făcea cunoscut că a depus „osebită râvnă pentru ajutorarea creştinătăţii împotriva turcilor” şi doreşte un sprijin pecuniar pentru triumful cauzei creştine. Papa Clement al VIII-lea îi răspunde, la sfârşitul lunii aprilie 1600, lăudându-i „acea nobleţe sufletească” pe care o arată, „dar scrisoarea ta ne-ar fi fost desigur cu mult mai plăcută dacă ne-ar fi rostit despre tine acel lucru pe care din voinţă proteguitoare pentru tine, îl aşteptăm cu nerăbdare încă de multă vreme şi, fără îndoială, dorim să fi ascultat sfatul nostru cel bun, ca lepădând orice schism şi orice greşeli, să primeşti cu toată inima unirea cu biserica catolică şi apostolică … iar nouă ne este de ajutor şi ne face plăcere să nădăjduim că se va întâmpla aceasta că, voia Domnului, te vei alătura nouă în legătura credinţei unite şi a iubirii <de aproape şi> ca întru nădejdea chemării noastre vei fi vlăstarul bisericii propovăduitoare şi o parte din trupul nostru şi cu adevărat fiu al nostru şi iubit de Hristos, aşa cum sunt şi ceilalţi principi catolici care recunosc şi cinstesc biserica romană drept maică şi propovăduitoare a tuturor bisericilor. Nu se poate spune că este ceva mai de trebuinţă pentru mântuirea sufletului tău, care mai de seamă pentru o glorie trainică ceva mai presus pentru un folos deplin, decât această singură hotărâre … Iar Dumnezeu să-ţi lumineze pe deplin gândul tău cu strălucirea întregii milostiviri şi a luminării dumnezeieşti, aşa încât să nu-ţi rămână nici o umbră în cuget, iar noi şi toţi principii catolici să ne bucurăm pe deplin de adevărata unire a <bisericii> tale cu biserica <romană>, fără de care nu există mântuire”[12].

Din dorinţa de a apăra creștinătatea, de a obține ajutoare băneşti de la Suveranul Pontif, Mihai Vodă a lăsat să se înţeleagă că ar lua în calcul propunerea de a trece la catolicism. Comisarul imperial Carlo Magno făcea cunoscut la Praga că Mihai Vodă „este dornic, sau măcar se arată într-astfel, a veni la sânul sfintei biserici catolice, şi într-aceea să se scrie sfântului părinte despre această pricină, voind a-i cere bani, lucru pe care gândeşte a-l face cu toţi principii, precum şi cu toţi aceia care voiesc a lupta contra turcului împotriva căruia făgăduieşte a face isprăvi vrednice de luat în seamă, şi cu deosebire acea expediţie spre Constantinopol, pentru care trage nădejde a căpăta bună înţelegere şi bani”[13]. O ştire din Viena confirmă relatarea lui Carol Magno: zisul valah <Mihai> ar gândui să treacă la catolicism arătându-se că ar fi scris Sanctităţii sale despre aceasta … şi dacă ar da Dumnezeu să fie aşa poate am fi în mai mare siguranţă”[14].

m viteazulMihai Vodă cunoştea foarte bine faptul că Sfântul Părinte dorea să elibereze populaţia din Balcani de sub asuprirea turcilor numai în situaţia când credincioşii ortodocşi de aici acceptau să treacă la credinţa bisericii catolice[15]. La rândul lor, „schismaticii” greci nu erau interesaţi, în aceste condiţii, să satisfacă dorinţa papei. Ambasadorul Veneţiei la Constantinopol a surprins exact într-o relatare către doge, modul de a gândi al grecilor: „Zelul faţă de credinţa lor şi ura pe care o arată bisericii romane îi stăpânesc în aşa măsură încât, între atât de mari nevoi ale lor nici nu doresc o schimbare a Domniei, decât dacă din întâmplare nu li s-ar ivi vreun prilej … ca un principe de un rit ca ei să caute a-i înfrunta pe turci”. Decât „să-şi ducă viaţa sub cine ştie ce principe catolic preferă să trăiască sub stăpânirea otomană care nu se amestecă întru nimic în credinţa şi datinile lor”[16].

În realitate, cu toate că Suveranul pontif i-a cerut prin cinci scrisori să treacă la catolicism, Mihai Vodă nu a fost niciodată de acord să-şi decline credinţa strămoşească ortodoxă în favoarea bisericii romane. Un cronicar maghiar menţiona: „ … la îndemnul papei de a îmbrăţişa credinţa romană Mihai ar fi strâmbat din nas şi i-ar fi răspuns, sfătuindu-l(pe papă, n.n.), să părăsească rătăcirile italice şi să se întoarcă, împreună cu poporul său, la comuniunea cea adevărată a bisericii greceşti, căci numai aşa va fi cu putinţă alungarea turcului spurcat din spinarea creştinătăţii[17] (s.n.)…

Vicleniile papale tipice, vorbele scornite despre presupusa dorinţă a lui Mihai de a se uni, el şi supuşii săi cu biserica Romei „fără de care nu există mântuire”, s-au dovedit a fi simple speculaţii, Mihai Viteazul neavând nici un gând vis-a-vis de această solicitare insistentă a papei, după cum s-a văzut şi după cum se va vedea şi în continuare. Prin fapta sa, până la sfârşitul său tragic de care a avut parte, prin atitudinea de apărător şi restaurator pe care a avut-o faţă de Biserica ortodoxă română din care făcea parte, faţă de Biserica ortodoxă din Ardeal şi faţă de românii de acolo, mai cu seamă, Mihai este departe de a fi considerat un apropiat, un simpatizant al bisericii catolice. Putem spune, cel mult, că era un foarte bun diplomat în relaţia cu reprezentanţii papalităţii, având în vedere scopul său clar, precis, pe care nu l-a ascuns niciodată şi pe care, de altfel, l-a şi făcut public de nenumărate ori, acela de a obţine bani pentru constituirea unei armate, apărarea şi eliberarea creştinătăţii, recucerirea Constantinopolului şi chiar a Ierusalimului.

13124389913959464132Dezvoltarea unor relaţii cât de cât amiabile cu cei ce deţineau puterea financiară dar care nu l-au agreat niciodată şi nu i-au aprobat faptele, şi ne referim la creştinii de rit catolic, ungurii, austriecii, polonii, chiar dacă dorinţa lui sinceră era de unire într-un front comun pentru lupta antiotomană, fapt dovedit, făcea parte din arta sa diplomatică prin care nu urmărea decât să şi-i facă aliaţi pe cei pe care-i considera aliaţi fireşti într-o luptă comună, antiotomană. Cum au răspuns ungurii, austriecii, polonii şi mai ales papalitatea la solicitările marelui Voievod, se cunoaşte. Intriga, meschinăria, ura pe care i-au purtat-o marelui Voievod s-au concretizat în dimineaţa zilei de 9/19 august 1601. Din acest moment, 9/19 august 1601, speranţa popoarelor balcanice în redobândirea libertăţii s-a ruinat pentru alte secole, datorită „măreţelor” fapte ale creştinilor de rit catolic, iar în ceea ce-i priveşte pe românii din Ardeal şi preoţii ortodocşi, aceştia au „benefeciat” de un tratament special, prigoana asupra lor pornindu-se imediat după asasinarea marelui Voievod Mihai.

După cum este cunoscut, domnul Moldovei, Ieremia Movilă, s-a retras în cetatea Hotin. Mihai i-a scris acestuia să predea cetatea „să nu mai fie pieire între aceşti oşteni”, „căci altfel va veni vremea când va da socoteală în faţa lui Dumnezeu”[18]. Voievodul celor trei ţări dacice dorea „ca domniei sale să nu-i vie pieire de la domnia voastră, pentru că este domn creştin şi suntem şi domnia noastră creştin”[19]. Prezenţa lui Mihai Vodă la Hotin a produs o mare nelinişte în Polonia[20]. Cronicarul Miron Costin considera că Mihai Vodă era un creştin vestit şi la leşi „cât ţara Podolii fiindu, suptu asucultarea patriarhului de Ţarigrad, ca şi noi, pe acele vremi, oriunde mare zarvă şi price ca papistaşii pentru lege aştepta cu bucurie pe Mihaiu Vodă să vie, ştiindu-l de o lege cu dânşii să i se închine toţi Podoleanii”[21].

Archangel Michael with sword. Gold & enamel work with precious and semi-precious stones

Aşa cum s-a amintit deja, Mihai Vodă, s-a aprins de mânie când a aflat că rutenii din Podolia Poloniei sunt convertiţi la catolicism cu ajutorul leşilor[22] şi a cerut ajutorul vicarului patriarhiei din Constantinopol, Meletie Pigas. Din proprie iniţiativă a trimis numeroşi preoţi în Polonia, între care Nichifor Dascălu, cu scopul de a trezi interesul locuitorilor pentru dreapta credinţă a bisericii răsăritene[23]. Un contemporan polon relevă faptul că Mihai Vodă care era „Duşman al bisericii catolice, simula apărarea religiei sale, ca să-şi îndeplinească planurile de a atrage de partea lui neamul rutenilor, mare şi războinic care este de aceeaşi credinţă cu dânsul”[24]. Alţi autori susţin că popoarele ortodoxe ale Rusiei (Polonia) „îl favorizau pe Mihai”, sau că „îl divinizau ca un Messia, şi pregăteau ruina bisericii catolice”[25].

 

[1]. După dispariţia lui Mihai Viteazul, episcopul Vadului, Ioan Cernea a fost înlocuit cu Spiridon. Documentele menţionează că acesta a intrat în serviciile generalului Gheorghe Basta. La 5 ianuarie 1605 Ioan Cernea a fost împuşcat, la asediul cetăţii Sătmar, după ce îi uimise pe cei din jur cu vitejia sa.

[2]. Serghie a urcat din tinereţe la Sfântul Munte unde s-a călugărit. A slujit aici 12 ani fiind ales arhimandrit. Mihnea turcitul l-a numit egumen al Mânăstirii Tismana unde s-a dovedit „vrednic de a păstori în sfânta mânăstire”. Va rămâne în această funcţie în timpul domnilor Ştefan Surdu, Alexandru cel Rău, Mihai Viteazul. În anul 1597 se afla printre credincioşii ortodocşi români din Ardeal. Un an mai târziu ocupa încă funcţia de năstarnic al Mânăstirii Tismana. Niculae I. Şerbănescu, op. cit., p. 160, 164.

[3]. Ibidem.

[4]. Apud Ştefan Pascu, Mihai Viteazul în Transilvania, în Mihai Viteazul, Culegere de Studii, Coordonatori Paul Cenovodeanu, Constantin Rezachevici, Ed. Acad., Bucureşti, 1975, p. 13.

[5]. Hurmuzaki, XII, p.626. cf. P.P.Panaitescu, op. cit , p. 180.

[6]. În aceeaşi măsură sufereau şi enoriaşii lor. Mihai Vodă va interveni cerând mebrilor dietei din 1600 „ca toate satele cu islazuri atât cele ungureşti cât şi cele săseşti să dea satelor româneşti … păşunat liber pentru cai, boi, junci şi porci …” (Mihai Viteazul în conştiinţa europeană, vol I, p. 540).

[7]. Ibidem.

[8]. Ibidem, p. 541.

[9]. Ştefan Meteş, Istoria bisericii şi a vieţii religioase a Românilor din Transilvania şi Ungaria, I, ed. II, Sibiu, 1935, p. 176.

[10]. Ibidem.

[11]. Mihai Viteazul în conştiinţa europeană, vol IV, p. 287.

[12]. Ibidem, vol. V, p. 264, 265.

[13]. Ibidem, p. 252.

[14]. Ibidem, vol IV, p. 268.

[15]. Papa îi scria voievodului Valah că „trecătoarele putinţe ale Sfântului scaun nu sunt atât de mari ca singure să-i facă faţă unei asemenea poveri …<care> să poată fi îndestulătoare”, (Ibidem,vol V, p. 264, 265).

[16]. Ibidem, vol. V, p. 383.

[17]. Apud, P.P. Panaitescu, op. cit., p. 106; Clement al VIII-lea i-a trimis cinci scrisori lui Mihai Vodă prin care îi cerea să treacă la catolicism. Aceste scrisori datează din: 16 august 1597, 12 octormbrie 1597, 12 octombrie 1598, 20 aprilie 1600, 28 aprilie 1601. Hurmuzachi, VIII, p. 199; Iancu Moţu, Mihai Viteazul, un principe renascentist, ed. Dacia, Cluj, 2008, p. 73.

[18]. D.R.H., B, Ţara Românească, vol XI, p. 521.

[19]. Ibidem.

[20]. Nobilul polon Zebrowski îi scria la 21 iunie cancelarului Jan Zamoyski că „atât de mare este spaima pe aici, încât se spune că n-a mai fost aşa încă din vremuri de demult” (Mihai Viteazul în contiinţa europeană, vol I, p. 510).

[21]. Miron Costin, Letopiseţul Ţării Moldovei de la Aron Vodă încoace, Ed. pentru literatură şi artă, Bucureşti, 1944, p. 19.

[22]. Polonii erau împotriva bisericii Răsăritene mai ales după înfiinţarea Patriarhie ruse în anul 1589. Din acest motiv erau temători ca nu cumva populaţia leşească să fie ademenită de Patriarhia de la Moscova la ortodoxism.

[23]. Mihai Vodă avea legături de taină cu arhiereii ortodocşi din Polonia.

[24]. Apud P.P. Panaitescu, op. cit,. p. 193.

[25]. Ibidem.

(Articol publicat în Revista ATITUDINI, Nr. 27)

Comentariu saccsiv:

   Cititi va rog si:

MIHAI VITEAZUL si CAMATARII …

VIDEO (film artistic): „MIHAI VITEAZUL”

 

12 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. RomeoB said, on august 10, 2015 at 7:52 am

    1) Mi-a spus cineva ca Mihai Viteazul citea o Praltire pe zi. Probabil in anumite peruioade. Trebuie gasita referinta istorica.
    2) Tutzea mi se pare: La Turda, Mihai Viteazukl a fost asasinat de „Europa”. Evident cea apostata.
    3) Dupa cate de suparati sunt istoriografii de azi pe Mihai Vitezul, asemenea lui Mihai Roller in anii 50, este de presupus ca o parte din banii camatarilor proveneau de la stramosii celor ce conduc FMI astazi, si care aveau pozitii puternice la Istambul. De unde si supararea. Dupa caderea Constantinopolului, evreul Iakub (Jakob) devine mare vizir si al doilea om in stat dupa Mahomed al II lea.
    4) M-am intrebat de unde atata suparare pe Vlad Tepes. Dupa Adolf Hitler pare unul din cele mai demonizate personaje ale istoriei; iar demonizarea este creeata artificial de masonerie in sec al XIX lea, si mentinuta cu insistenta prin tot ce ofera sub-„cultura media” pana in zilele noastre.
    Am gasit un singur posibil raspuns: negustorii evazionisti trasi in tzeapa nu erau doar nemti ci si evrei. Daca ar fi fost numai nemti, pedepsele domnitorului s-ar fi pierdut printre faptele diverse ale istoriei, asemanatoare si foarte frecvente in epoca.

    Apreciază

  2. Mustafa said, on august 10, 2015 at 11:53 am

    Mihai Vodă, s-a aprins de mânie când a aflat că rutenii din Podolia Poloniei sunt convertiţi la catolicism cu ajutorul leşilor

    Spune asta neo-nazistilor ucraineni si „nationalistilor bielorusi” care zic ca Greco-catolicismul este adevarata lor religie iar Ortodoxia este agentul „imperialismului Rus”

    Apreciază

  3. el said, on august 10, 2015 at 2:57 pm

    VESNICA LUI POMENIRE !

    Apreciază

  4. Mustafa said, on august 10, 2015 at 6:57 pm

    Am gasit o chestie foarte interesanta, John Smith, personajul din povestea clasica cu Pocahontas, a luptat alaturi de Mihai Viteazul in 1600 si 1601

    https://en.wikipedia.org/wiki/John_Smith_(explorer)
    Smith was promoted to captain while fighting for the Austrian Habsburgs in Hungary, in the campaign of Michael the Brave in 1600 and 1601. After the death of Michael the Brave, he fought for Radu Şerban in Wallachia against the Ottoman vassal Ieremia Movilă.

    Smith is reputed to have killed and beheaded three Turkish opponents in single combat duels, for which he was knighted by the Transylvanian Prince Sigismund Báthory and given a horse and coat of Arms showing three Turks’ heads. However, in 1602 he was wounded in a skirmish with the Tatars, captured and sold as a slave. As Smith describes it: „we all sold for slaves, like beasts in a market”.[6] Smith claimed his master, a Turkish nobleman, sent him as a gift to his Greek mistress in Constantinople, who fell in love with Smith. He then was taken to the Crimea, from where he escaped from the Ottoman lands into Muscovy then on to the Polish-Lithuanian Commonwealth, before travelling through Europe and Northern Africa, returning to England in 1604.

    Apreciază

    • Mustafa said, on august 10, 2015 at 7:00 pm

      E interesant si faptul ca a fost capturat de turci( in timp ce lupta de partea Romanilor), a fost vandut ca sclav, inainte sa participe la explorarea Americii.

      Apreciază

      • Mustafa said, on august 10, 2015 at 7:01 pm

        De ce nu invatam asa ceva la scoala?

        Apreciază

  5. Radu said, on august 11, 2015 at 3:36 pm

    Am invatat despre el intotdeauna l-am considerat alaturi de Sfantul Voevod Stefan cel Mare si Sfant, Vlad Tepes si Sfintii Martiri Brancoveni unul dintre cei mai importanti domnitori ai nostri.
    Ce a realizat el la 1600 a fost un mare semnal istoric si un ecou pentru visul etern si dorinta nemuritoare a noastra a poporului roman de a trai uniti ca fratii intr-o singura tara independenta si suverana.

    S-a nascut la 1558 la Targul de Floci azi un oras fantoma un vestigiu in aer liber cu ruine la varsarea raului Ialomita in Dunare.Un important centru comercial pentru tranzactiile cu lana si materiale textile.
    Unii istorici considera a fost fiul lui Patrascu cel Bun domnitor al Tarii Romanesti.
    Mama lui Teodora sau Tudora era se pare din Grecia din familia nobiliara a Cantacuzinilor.

    In 1588 devine STOLNIC la curtea lui Mihnea Turcitul.
    In 1593 BAN al Craiovei in timpul lui Alexandru cel Rau.

    IN septembrie 1593 cu ajutorul Patriarhului Constantinopolului Ieremia al II-lea dar si al unor camatari a platit o suma de 1,5 milioane de galbeni dar se pare ca si ambasadorul englez Edward Barton l-a imprumutat cu 200,000 de florini.
    Dupa asta a fost investit de sultanul Murad al III-lea si pe 11 Octombrie a inceput oficial domnia sa in Tara Romaneasca.
    Adera la „Liga Sfanta” a Papei Clement al VIII-lea formata din Imperiul Romano German impreuna cu Spania, Statul Papal, Austria, Ferrara, Mantua si Toscana.

    Pe 13 Noiembrie 1594 izbucneste la Bucuresti o revolta antiotomana care se lasa cu distrugerea garnizoanei turcesti si unor creditori turci.
    Porneste ofensiva pe Dunare si cucereste Silistra,Giurgiu,Harsova si altele.

    Pe data de 13/23 AUGUST 1595 obtine victoria impotriva turcilor de la Calugareni evocata si in poemul lui George Cosbuc denumit Pasa Hassan asa cum l-am studiat cu totii sper.
    7 000 de transilvaneni au fost condusi de Albert Kiraly armata totala insumand cam 16 000 de soldati.
    Armatele lui au cucerit Isaccea, Măcin, Cernavodă, Razgrad, Babadag, Târgul de Floci, Silistra și chiar Rusciuc, Șiștova, Nicopole și Vidin.

    Din nefericire ca sa asigure sprijinul boierilor si ajutarea trezoreriei Tarii Romanesti in urma cheltuielilor si pierderilor suferite a trebuit sa aplice o lege dura impotriva taranilor care nu aveau pamant.
    „Așezământul” sau „legarea țăranilor de glie” ii obliga pe acestia sa ramana pe mosia seniorului feudal a boierului unde se aflau si sa continue sa slujeasca respectivului boier.

    E foarte mult de scris si de spus despre Marele Nostru Domnitor Mihai Viteazul din familia Cantacuzinilor.

    Nici o mie de pagini nu sunt de ajuns ca sa acopere cu detalii si claritate toate faptele lui marete si victorioase si crestinesti.

    Asta e harta celor TREI PRINCIPATE ROMANE SUB UNIFICAREA LUI MIHAI VITEAZUL !

    Mai jos foarte folositorul acatist al Sfantului Mihai Viteazul

    Acatistul Fericitului între Voievozi Mihai Vodă

    După obişnuitul început…

    Condacul 1
    Întregitorului de neam, fericitului şi marelui arhistrateg al lui Hristos, sfântului şi mucenicului apărător al Răsăritului creştin, fala Basarabilor şi pacea Bisericii; veniţi iubitorilor de prăznuire, pe Domnul Ţării Româneşti cu cântări sfinte şi alese stihiri să-l fericim. Că sufletul pentru credinţă şi ţară şi-a pus şi ca o făclie nestinsă pentru pace s-a aprins. Acestuia laudele noastre şi prinosul de recunoştinţă să ne stea zălog, cu cântare: Bucură-te, Mihaile, fericite Voievod!

    Icosul 1
    Sf. Voievod Mihai Viteazu
    Din tinereţile tale ţi-ai închinat viaţa slujirii şi ocrotirii neamului celui românesc atât de încercat. Dorul de ţară cu rugăciuni stropite cu lacrimi de nădejde la umbra sfintelor icoane din Muntele Maicii Domnului l-ai potolit. Iar amarul potir al pribegiei şi înstrăinării de ţară cu stihuri din Psaltire l-ai răcorit. Bărbăteşte răbdând şi vitejeşte luptând, te fericim cu laude ca acestea:
    Bucură-te, fala Basarabilor după înrudire,
    Bucură-te, piatra credinţei după vieţuire,
    Bucură-te, cel ce pentru dragostea de ţară te-ai înstrăinat,
    Bucură-te, cel ce în Muntele Maicii Domnului te-ai închinat,
    Bucură-te, că dorul nu te-a biruit,
    Bucură-te, cel ce cu nădejdea în Dumnezeu te-ai întărit,
    Bucură-te, cel ce stihirile Psaltirii te-au răcorit,
    Bucură-te, că laudele noastre îţi stau zălog,
    Bucură-te, Mihaile, fericite, voievod!

    Condacul al 2-lea
    Celui ce cu numele arhistrategului ceresc numit şi cu puterea din „Cine este ca Dumnezeu” pecetluit, fiul lui Pătraşcu cel Bun după trup şi în neamul Basarabilor născut. Buna ta maică, cu dragoste te creşte ca pe un izbăvitor al ţării de nădejde şi poporului celui credincios apărător. Însemnându-te vrednic domnitor şi lui Mircea cel Bătrân următor. Pentru dumnezeiasca rânduială slavă şi lui Dumnezeu cântare: Aliluia!

    Icosul al 2-lea
    Ca într-un alt Egipt purtându-te, maica ta, apărându-te de uneltirile şi vitregiile necredinciosului Socol. Te-a încredinţat spre îndrumare prea iubitului tău unchi Epirotul Iani, care în palatele Vlahernei te-a crescut de Dumnezeu alesule. Urmaşii Basarabilor bine te-au primit şi cinste domnească ţi-au dat, întărindu-te cu laudele acestea:
    Bucură-te, domn şi lui Pătraşcu fiu,
    Bucură-te, cel crescut în cetatea marelui Constantin,
    Bucură-te, din Calinichia Doamna vlăstar,
    Bucură-te, cu Mircea Voievod de un neam,
    Bucură-te, de neamul românesc cinstit,
    Bucură-te, de întreaga creştinătate iubit,
    Bucură-te, tinere şi viteazule,
    Bucură-te, împărătescule rod.
    Bucură-te, Mihaile, fericite voievod!

    Condacul al 3-lea
    Cum voi cânta cântarea Domnului în pământ străin, Preabunule Doamne? Şi cum voi putea uita neamul românesc şi ţara şi moartea tatălui meu? Cu blândeţea lui David mă voi îmbrăca, cu înţelepciunea lui Solomon mă voi într-arma şi cu binecuvântarea lui Dumnezeu mă voi acoperi, cântându-I neîncetat, îngerescul: Aliluia!

    Icosul al 3-lea
    Nu s-au bucurat duşmanii ţării şi nici nemulţumitorii agareni de întoarcerea ta. Tu întărindu-te cu puterea credinţei în biruitoarea Cruce, cum odinioară împăratul Constantin, ai învins pe Alexandru cel Rău, vrăjmaşul ţării şi prigonitorul poporului. Căci el prinzându-te spre moarte te-a dat. Dar rugându-te Sfântului Nicolae, îngenuncheat în faţa icoanei din Albă Postăvari ai scăpat nevătămat. Pentru o credinţă atât de mare te lăudăm, Sfinte, cu laude ca acestea:
    Bucură-te, izbăvitor al neamului românesc,
    Bucură-te, aspru judecător al celor ce asupresc,
    Bucură-te, al Crucii smerit închinător,
    Bucură-te, la Mihai Vodă mare ctitor,
    Bucură-te, cel ce prin credinţă te-a izbăvit de rău,
    Bucură-te, cel ce cu rugăciunea l-ai învins pe călău,
    Bucură-te, că Dumnezeu te-a izbăvit de eşafod.
    Bucură-te, Mihaile, fericite voievod!

    Condacul al 4-lea
    Mihai, stăpân al Severinului şi Mare Ban al Craiovei, te-ai ridicat cu bărbăţie împotriva vrăjmaşilor văzuţi şi nevăzuţi ai ţării, pe care i-ai biruit cu credinţa şi dreptatea, cu dragostea de neam şi jertfirea. Iar pe agareni cu înţelepciunea îmblânzindu-i, Dumnezeu te-a înălţat vrednic domnitor al Ţării Româneşti şi izbăvitor al Răsăritului Ortodox, pentru care cinste cânţi neîncetat cu sfinţii: Aliluia!

    Icosul al 4-lea
    Ctitorii falnice se înalţă astăzi bisericile şi mânăstirile ce numele îţi poartă. Dar cea mai falnică este Biserica Sfântului Nicolae, ce odinioară pe dealul ce numele-ţi purta se înălţa ca mărturie a făgăduinţei tale pentru izbăvirea de moarte. Astăzi sfânta ctitorie a ta scăpând de furtuna vitregiilor odihneşte cu strălucirea icoana bărbătescului tău chip şi frumuseţea Doamnei Stanca. Iară noi smeriţii slujitori te purtăm în neîncetate rugăciuni, cu laude ca acestea:
    Bucură-te, al făgăduinţelor împlinitor,
    Bucură-te, de sfinte biserici şi mânăstiri ctitor,
    Bucură-te, falnică ctitorie la Mihai Vodă,
    Bucură-te, îţi cântă la Severin şi Calafat,
    Bucură-te, îţi înălţăm în Braşov şi în Banat,
    Bucură-te, Făgăraşul şi cu Sibiul îţi cântă,
    Bucură-te, mânăstirea Clococioc şi cu monahii laudă,
    Bucură-te, la Alba Iulia ctitor şi unificator.
    Bucură-te, Mihaile, fericite voievod!

    Condacul al 5-lea
    La Simon Petru în Muntele cel Sfânt al Maicii Domnului ctitorie ai înălţat şi sub icoana cea votivă cu litere greceşti ai însemnat că „aceasta ridicat-am din cenuşă”. Iar de la Bari, din cetate, odorul sfânt, mâna celui de la Mira, în mănuşă de mărgean în ţară o ai adus. Rugă sfântă pentru pace, biruinţă şi credinţă celor ce o vor săruta, şoptind serafimicul: Aliluia!

    Icosul al 5-lea
    Pe Dunăre şi la Călugăreni, pe Câmpia de la Turda şi-n cetatea la Bălgrad, mâna Sfântului Nicolae cu credinţă o ai purtat. Şi ca domn al biruinţei neîncetat din Psaltire stihuri sfinte ai înălţat, rugându-te pentru ţară şi a neamului biruinţă sub sceptrul Preasfintei Treimi. Astăzi, poporul nostru ca pe un purtător de biruinţă cu laude smerite te cinsteşte:
    Bucură-te, viteazule credincios,
    Bucură-te, al sfinţilor cinstitor,
    Bucură-te, al Prea Sfintei Treimi închinător,
    Bucură-te, neîncetat al Psaltirii rostitor,
    Bucură-te, la Simon Petru mare ctitor,
    Bucură-te, cu Sfântul Dimitrie al mândriei surpător,
    Bucură-te, cu Sfântul Gheorghe de biruinţă, purtător,
    Bucură-te, cel în credinţă aducător de rod,
    Bucură-te, Mihaile, fericite voievod!

    Condacul al 6-lea
    Drumul spre culmi, falnic te-a purtat prin Argeşul nemuritorilor Basarabi. Şi aici cu evlavie la mormintele strămoşilor din Biserica Domnească îngenunchind le-ai sărutat cu evlavie, rugându-te pentru pacea ţării ai întărit daniile. Iar în cetatea de la Alba cu Sfinţii Voievozi, ocrotitorii tăi, ca un izbăvitor intrând, ai cântat cântare de biruinţă: Aliluia!

    Icosul al 6-lea
    Ca un purtător de biruinţă ai mustrat pe vrăjmaşii neamului, pe Bathori cu dragostea de ţară şi adevărata credinţă l-ai mustrat, iar pe Basta vărsătorul de sânge, ca pe un alt Irod cu semnul Sfintei Cruci l-ai însemnat şi poporul lui Dumnezeu, binecuvântându-l cu libertate şi pace l-ai îmbrăţişat. Iar noi ca pe un Înaintemergător de ţară întregitor şi iubitor de pace, te lăudăm cu cântări ca acestea:
    Bucură-te, Sfinte şi liberatorule,
    Bucură-te, voinicule şi biruitorule,
    Bucură-te, al strămoşilor cinstitor,
    Bucură-te, al tuturor românilor ocrotitor,
    Bucură-te, cu Sfinţii Voievozi învingător,
    Bucură-te, cel ce pe Bathori credinţa adevărată l-ai învăţat,
    Bucură-te, că acestuia iubirea de neam i-ai arătat,
    Bucură-te, cel ce ai mustrat pe Basta ca pe un alt Irod,
    Bucură-te, cel ce pe vrăjmaşi i-ai prins ca-ntr-un năvod,
    Bucură-te, Mihaile, fericite voievod!

    Condacul al 7-lea
    Greutăţile războiului şi sărăcia poporului te-au împiedicat să întăreşti cetăţi şi să zideşti biserici. Rugându-te neîncetat, crezând şi nădăjduind în dumnezeiasca purtare de grijă şi milostivire, ţi-ai continuat lucrarea ziditoare de ţară şi biserici sfinte, întărindu-te cu îngerescul: Aliluia!

    Icosul al 7-lea
    Dând slavă lui Dumnezeu şi mulţumind pentru toate ai întărit credinţa şi biserica cu noua Mitropolie de la Alba Iulie, zidind locaş cu hramul Sfinţilor Voievozi spre a ta pomenire. Pe aceasta ai întărit-o cu danii şi adaose purtându-ţi rugăciunile şi amintirea peste veacuri. Iar pe Ioan, egumen din Prislop, sfânt mărturisitor, l-ai întărit mitropolit fiind prohirisit cu rugăciunile sfinţilor vlădici Luca şi Eftimie, Dionisie şi Meletie. Şi noi cu aceştia laude îţi cântăm:
    Bucură-te, cu Sfinţii Voievozi slujitor,
    Bucură-te, mare ctitor şi unificator,
    Bucură-te, cu Ioan de la Prislop mărturisitor,
    Bucură-te, cu Luca împreună lucrător,
    Bucură-te, cu Chir Eftimie cel prea cinstit,
    Bucură-te, cu Chir Meletie al Mirelor,
    Bucură-te, cu Dionisie Rally de neam Paleolog,
    Bucură-te, Mihaile, fericite voievod!

    Condacul al 8-lea
    Ca un voievod (dumnezeiesc) în vremuri de cumpănă, ca un astru ceresc pe bolta înstelată a marelui neam ai traversat peste timp, coborând în Moldova Voievodului Ştefan cel Mare şi Sfânt. În Moldova intrând te-ai închinat în Suceava, cetatea sfântului Ioan, apoi în nemuritoarea cetate a Neamţului, te-ai închinat icoanei Maicii Domnului şi-n Bistriţa la Sfânta Ana ai cântat lui Dumnezeu: Aliluia.

    Icosul al 8-lea
    Sărutând mormintele Muşatinilor ai urcat în eterna Putnă şi te-ai închinat lui Ştefan Domn Prea Sfânt, făgăduindu-i că vei împlini testamentul cel de veacuri al Unirii. Aşa că Ţara Românească, Moldova şi Ardealul, fiicele mari ale înţelepciunii să fie o singură ţară a iubirii şi păcii sfinte. Iar românii ca un alt Israel să trăiască în pace, dragoste frăţească şi libertate bucurându-se de mila lui Dumnezeu şi binecuvântarea Maicii Domnului, fericindu-şi sfinţii cu stihuri ca acestea:
    Bucură-te, Mihaile cu Ştefan Domn şi Sfânt,
    Bucură-te, cu Bogdan întâiul domn,
    Bucură-te, cu Alexandru cel prea bun,
    Bucură-te, cu vlădica Iosif întâiul sfinţit,
    Bucură-te, cu Teoctist cel ce pe Ştefan a pomăduit,
    Bucură-te, în cetatea Neamţ închinător,
    Bucură-te, cu Putna şi Suceava Bucovinei,
    Bucură-te, cu Muşatinii domn biruitor,
    Bucură-te, Mihaile, fericite voievod!

    Condacul al 9-lea
    Ai aprins în candelă la Putna credinţa şi dragostea de neam, pentru Moldova lui Ştefan cel Mare şi Sfânt şi a urmaşilor lui din neam în neam. Aici ai întărit poporul asuprit de domniile trecătoare şi-ai aşezat predania Bisericii după sfintele canoane, învăţându-l că tot bunul creştin, trebuie să se grijească, şi pentru cele sfinte, rugându-se lui Dumnezeu cu cântarea: Aliluia!

    Icosul al 9-lea
    Precum odinioară la Niceea cu Sfântul Spiridon şi Nicolae, aşa şi-n Iaşul din Moldova ai adunat mărit sobor. Aici ai învăţat pe vlădici, pe preoţi şi monahi, dreptele dogme, şi cum să păzească pravila şi sfintele porunci cele de demult. Predania a fost întărită cu binecuvântarea episcopilor bisericilor mari: Chir Dionisie de Târnovo şi Teofan de Vodena, de Gherman din Cezareea lui Filip şi Efrem de la Hebron. Iar noi pentru o cinste ca aceasta te fericim:
    Bucură-te, Mihaile, cu Împăratul Constantin,
    Bucură-te, cu Efrem cel din Hebron,
    Bucură-te, al Huşilor întemeietor,
    Bucură-te, cu Atanasie Crimca ales păstor,
    Bucură-te, cu Maletie al Mirelor,
    Bucură-te, cu Filotei al Huşilor,
    Bucură-te, cu cinstitorii tăi, episcopii Ioan şi Teodor,
    Bucură-te, cu toţi cei adunaţi în Iaşi la sinod,
    Bucură-te, Mihaile, fericite voievod!

    Condacul al 10-lea
    Nici înţelepţii lumii şi nici puternicii ei nu vor putea cuprinde în istorie şi în cuvinte chipul vieţii tale Fericite. Nici jertfa şi vieţuirea sfântă a maicii tale, despota din Cozia, nu vor preţui. Nici nestinsa rugăciune şi însoţire a doamnei tale Stanca nu vor grăi şi pribegia vlăstarelor domneşti Nicolae şi Florica cine le vor vesti şi lumii întregi vor spune. Dumnezeu v-a preamărit şi luminători nestinşi în conştiinţa neamului v-a aşezat împlinind cântarea voastră: Aliluia!

    Icosul al 10-lea
    Ritorii cei meşteri la cuvânt nu vor putea mărturisi lumii întregi mucenicescul tău sfârşit şi bărbăteasca-ţi tărie. Cine va putea dezlega uneltirile urâtorilor de Dumnezeu şi vrăjmaşi ai ţării. Câmpia Turzii s-a întunecat cum de curând Golgota. Iar noi urmaşii tăi ceea ce nu vom putea cuprinde cu mintea vom păstra în inimă şi limba să rostească laudele acestea:
    Bucură-te, Mihaile, fala voievozilor,
    Bucură-te, cinstea mucenicilor,
    Bucură-te, unirea românilor,
    Bucură-te, tu cel ce pe ritori i-ai amuţit,
    Bucură-te, cel ce pe înţelepţi i-ai amărât,
    Bucură-te, cel ce de cinste ai fost lipsit,
    Bucură-te, tu cel ce de pietre pomenit,
    Bucură-te, tu cetăţean al cerescului norod,
    Bucură-te, Mihaile, fericite voievod!

    Condacul al 11-lea
    Cereştii arhangheli mucenicescul tău sfârşit ţi-au vestit şi cei doi cerbi ce în luptă te însoţeau cu taină au plecat. Şi bravii tăi viteji îngroziţi de o asemenea vedere s-au îndepărtat necunoscând rânduiala cea cu taină dumnezeiască aleasă. Însă noi astăzi, cinstitorii mucenicescului sfârşit cu tine cântăm lui Dumnezeu Celui ce frumos te-a încununat: Aliluia!

    Icosul al 11-lea
    Mucenicescul tău trup a aşteptat tăinuit de slava dumnezeiască acoperit, precum odinioară Chivotul Sfânt ascuns de Ieremia. Iar prea frumosul tău cap, purtat peste munţi cu jale într-o năframă românească şi-a găsit odihna în Dealul strămoşilor. De aici revarsă raze sfinte şi de binecuvântare peste cei ce îl cinstesc şi ca sfânt îl pomenesc.
    Bucură-te, Mihaile sfânt român şi mucenic,
    Bucură-te, cinstea Mănăstirii Dealu,
    Bucură-te, cu Ioan de la Prislop, alesul mitropolit,
    Bucură-te, cu viteazul Novac, luptătorul iscusit,
    Bucură-te, cu Stroe şi Radu Buzescu,
    Bucură-te, sabia din inima maicii tale Teofana,
    Bucură-te, pacea ţării peste veacuri,
    Bucură-te, întregirea sfintelor hotare,
    Bucură-te, Mihaile, fericite voievod!

    Condacul al 12-lea
    Ai avut rânduială dumnezeiască să uneşti ţara în pace şi să păzeşti hotarele ei, iar dreapta credinţă şi predania Bisericii să o întăreşti. Pentru toate acestea vrăjmaşii ţării nu s-au bucurat şi pe tine pierzaniei te-au dat, tăindu-ţi-se capul ca unui alt botezător. Pentru mucenicescul tău sfârşit te lăudăm Sfinte cu tocmită cântare ca marilor mucenici şi lui Dumnezeu un neîncetat: Aliluia!

    Icosul al 12-lea
    S-a cutremurat întregul Răsărit de vestea morţii tale. Basta s-a omorât, viclenii s-au amărât, agarenii s-au ruşinat. Teofana monahie în Cozia s-a închis. Stanca Doamna de durere în pribegie s-a stins. Ţara şi vitejii ei te-au plâns nemângâiaţi. Din Ardeal şi pân’ la Dealu clopotele te strigau, Moldova şi toată ţara slavoslovii îţi cântau.
    Bucură-te, Mihaile, sfânt încununat frumos,
    Bucură-te, domn român prea credincios,
    Bucură-te, viteazule al lui Hristos,
    Bucură-te, sfinte cap cu izvor de mântuire,
    Bucură-te, Mihaile trup de strajă la hotare,
    Bucură-te, sfânt martir a neamului ocrotire,
    Bucură-te, Mihaile, viteazule neînfricat,
    Bucură-te, şi primeşte ruga noastră de izvod,
    Bucură-te, Mihaile, fericite voievod!

    Condacul al 13-lea
    O, de trei ori fericite Mihaile, astăzi plecând genunchii în faţa icoanei tale, har revarsă-ne din prea sfântu-ţi trup şi binecuvântează ţara şi poporul ei. Revarsă, sfinte, har peste noi toţi şi păzeşte sfânta ta unire şi credinţa românilor. Să trăim cu toţii în pace, sănătate şi belşug. Să te pomenim de-a pururi în Sfintele Liturghii alături de sfinţii ţării, sfânt viteaz şi mucenic, într-o împreună cântare lui Dumnezeu cel Sfânt: Aliluia! (acest condac se zice de trei ori).
    Apoi se zice iarăşi Icosul I şi la urmă Condacul I.

    Apreciază

  6. […] Sfantul MIHAI VITEAZUL si CATOLICISMUL. 414 ani de la ASASINARE […]

    Apreciază

  7. […] Sfantul MIHAI VITEAZUL si CATOLICISMUL. 414 ani de la ASASINARE […]

    Apreciază

  8. […] Sfantul MIHAI VITEAZUL si CATOLICISMUL. 414 ani de la ASASINARE […]

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.