SACCSIV – blog ortodox

ICOANA ERETICA? Cea in care este reprezentat Dumnezeu Tatal in chip de batran …

Posted in EREZIE, ICOANE by saccsiv on septembrie 3, 2010

Icoana eretica 

   Citez din articolul Icoana eretica

   S-a spus despre icoana ortodoxa ca este o „Biblie in imagini”. Cu alte cuvinte, Biserica marturiseste pe cale vizuala, prin intermediul icoanei, adevarul de credinta revelat. Acest fapt ii confera totodata icoanei, un important fundament dogmatic.
   Chiar daca imaginatia umana nu are limite, putand din acest punct de vedere reprezenta orice, in ceea ce priveste realitatile dumnezeiesti, trebuie sa admitem ca nu totul e reprezentabil. In acest sens, realismul evanghelic reprezinta fara indoiala un profund temei al intregii iconografii ortodoxe. Potrivit parintelui Grigorie Krug, fundamentul care permite aparitia si existenta icoanelor, consta in faptul ca ele reprezinta ceea ce este vizibil si tangibil.
   De aceea, icoana autentica nu poate fi realizata de oricine, oriunde si oricum. Tot din acelasi motiv, de-a lungul veacurilor au fost date anumite dogme si canoane care au condus la definitivarea unei adevarate teologii a icoanei in Biserica. Sinodul VII Ecumenic este reprezentativ in acest sens, fiind convocat in vederea condamnarii iconoclasmul ca erezie si a restabilirii cultului sfintelor icoane.
   Icoana insa, – si realitatile istorice au dovedit-o – poate fi pusa din pacate si in slujba invataturii de credinta falsificate, in slujba ereziei. Un astfel de exemplu este legat de incercarile de a reprezenta iconografic pe Dumnezeu Tatal si, in special, Sfanta Treime

   „L-a vazut  cineva pe Dumnezeu Tatal ca sa-L poata picta?”
   Reprezentarea lui Dumnezeu Tatal, asa cum apare ea in practica bisericeasca, este un subiect de mare actualitate si importanta dogmatica.
   Potrivit Sfintilor Parinti, reprezentarea lui Hristos, a Dumnezeu-Omului, se bazeaza tocmai pe posibilitatea de a infatisa  firea umana a Maicii Sale. La Sinodul VII Ecumenic, aceasta posibilitate de a-L reprezenta pe Hristos conform trupului primit de la Maica Sa este pusa in contrast cu imposibilitatea de a-L infatisa pe Dumnezeu-Tatal. 

 

   Poate indrazni cineva sa spuna ca L-a vazut pe Dumnezeu Tatal ca sa-L poata picta, se intreaba Ilarie din Poitiers? In Iesirea 33,20 si in Judecatori 13,22 este scris: ”Fata Mea insa nu vei putea s-o vezi, ca nu poate omul sa vada fata Mea si sa traiasca”. Sfantul Evanghelist Ioan de asemenea afirma: ”Pe Dumnezeu nimeni nu L-a vazut vreodata; Fiul Cel Unul nascut, Care este in sanul Tatalui, Acela L-a facut cunoscut” (1, 18).
   Cel mai obisnuit simbol, dar si cel mai des intalnit in Bisericile noastre, este chipul batranului, Celui Vechi de zile. Cei care sustin ca Dumnezeu Tatal poate fi pictat, se bazeaza pe vedeniile prorocilor, in special pe ale prorocului Isaia (6, 5: Domnul Savaot) si Daniel (7, 9 si 13: Cel Vechi de zile).
   Chiar si in Erminia picturii bizantine a lui Dionisie din Furna putem citi: ”Noi Il inchipuim pe Dumnezeu Tatal Cel fara de inceput in chipul unui Batran, asa cum L-a vazut Daniel”.
   Insa, potrivit talcuirilor facute de Sfintii Parinti la prorociile din Vechiul Testament, putem vedea ca aceste vedenii sunt intelese ca fiind referiri la Dumnezeu Fiul si nu la Dumnezeu Tatal. 

Cel vechi de zile 

   Potrivit lui Alexandru Mihaila, lector in cadrul Catedrei de Teologie Biblica a Facultatii de Teologie Ortodoxa din Bucuresti, „regasim si in Traditia Bisericii identificarea Celui Vechi de zile cu Fiul, nu doar cu Tatal. De exemplu, s-a spus: „Cel Vechi de zile S-a facut copil“ (Pseudo-Atanasie, Cuvant la Nasterea lui Hristos, in: PG 28 961).
   De aceea nici Sinodul al VII-lea Ecumenic nu a prevazut nicio hotarare care sa legifereze pictarea chipului lui Dumnezeu Tatal.
   Parintii Sinodului chiar au reluat argumentul Papei Grigorie II din scrisoarea acestuia catre imparatul Leon Isaurul: „De ce nu-L reprezentam si nici nu-L descriem pe Tatal Domnului nostru Iisus Hristos? Pentru ca nu stim cum este. (…) Numai daca L-am fi vazut si cunoscut precum L-am vazut si cunoscut pe Fiul Sau, atunci am fi incercat sa-L descriem si sa-L reprezentam cu ajutorul artei”. 

   Alti doi mari aparatori ai sfintelor icoane, Sfantul Teodor Studitul si Ioan Damaschin, s-au opus reprezentarii lui Dumnezeu Tatal. Ioan Damaschin afirma: ”Nu Il reprezentam pe Domnul Dumnezeu , deoarece nu Il vedem; daca L-am fi vazut, L-am fi reprezentat”. 

   SfantaTreime „Paternitate”, o icoana eretica
   Aceasta icoana, dealtfel foarte cunoscuta, s-a raspandit in lumea ortodoxa mai ales incepand cu secolul XVII. Despre aceasta icoana, in care Dumnezeu -Tatal apare ca batran, cu Fiul Sau – Hristos in poala si Sfantul Duh ca un porumbel fie intre ei, fie pe un disc tinut de Mantuitorul, Vladimir Lossky sustine ca transpune doctrina Filioque in forma picturala. 

Sfanta Treime 

   Cu trecerea timpului, astfel de reprezentari au devenit din ce in ce mai numeroase. Rezultatul a fost acela ca adevarurile de credinta exprimate in icoanele traditionale au fost din ce in ce mai distorsionate, iar arhetipurile si principiile iconografiei bizantine au fost treptat abandonate. 

   Imaginea lui Dumnezeu-Tatal a fost interzisa la marele Sinod de la Moscova din 1666-1667. In Actele Sinodale se spune: ”Hotaram ca un pictor iscusit, care sa fie si om vrednic, sa fie numit mai-marele iconografilor conducator si supravetuitorul lor. Ca sa nu mai batjocoreasca cei neinvatati sfintele icoane ale lui Hristos, ale Maicii Sale si ale Sfintilor Lui, infatisandu-i urat si nepotrivit; si sa inceteze orice vanitate a pretinsei intelepciuni de a picta fiecare dupa fantezia sa, fara a avea vreo referinta autentica, adica de a-l zugravi in diferite chipuri pe Domnul Savaot […]. Hotaram ca de acum inainte chipul Domnului sa nu fie pictat in reprezentarile cele absurde si nepotrivnice pentru ca nimeni nu L-a vazut niciodata in trup. Numai Hristos care a fost vazut in trup este zugravit asa, adica in trup, iar nu dupa Dumnezeire […]. 

Sfanta Treime 

   Este intru totul absurd si necuviincios a-L picta pe Domnul Savaot cu barba alba, iar pe Fiul in sanul Lui, sezand, si un porumbel intre Ei, pentru ca nimeni nu L-a vazut pe Tatal, dupa Dumnezeire; pentru ca Tatal nu a avut trup si nu in trup S-a nascut Fiul din Tatal mai inainte de toti vecii, asa cum zice si David proorocul: ”din pantece mai inainte de luceafar Te-am nascut” (Psalmul 109, 3) aratand ca acea nastere nu este trupeasca, ci negraita si nepatrunsa.”
   Sinodul a hotarat definitiv ca reprezentarea ca batran, Cel vechi de zile, nu mai trebuie raportata la Tatal, ci doar la Hristos.
   Sfanta Treime si Dumnezeu Tatal in iconografia ortodoxa traditionala 

   In iconografia traditionala ortodoxa exista doua moduri de reprezentare a Sfintei Treimi: Chipul lui Hristos, si scena numita ospitalitatea lui Avraam 

   Leonid Uspenski afirma ca „in icoane, nu infatisam deci decat ce ne-a fost dezvaluit: Persoana intrupata a Fiului lui Dumnezeu, Iisus Hristos” deoarece El este nedespartit de Celelalte doua Persoane ale Sfintei Treimi: Il cunoastem pe Tatal prin Fiul („Cel ce Ma vede pe Mine Il vede pe Cel ce M-a trimis” – Ioan 12, 45; si „Cel ce M-a vazut pe Mine L-a vazut pe Tatal” – Ioan 14, 9) si pe Fiul prin Sfantul Duh: „Nimeni nu poate sa zica: Domn este Iisus – decat in Duhul Sfant”(I Cor. 12, 3). 

Sfanta Treime - Sfantul Andrei Rubliov 

   Icoana Sfintei Treimi care infatiseaza „ospitalitatea lui Avraam” si care corespunde intru totul invataturii Bisericii, atat in continut, cat si in expresia ei artistica, este Sfanta Treime pictata de Sfantul Andrei Rubliov. Aceasta reprezentare a celor trei Persoane biblice sub forma de ingeri este singura icoana admisa a Sfintei Treimi. 

   Dumnezeu Tatal este reprezentat in iconografia traditionala ca o mana care iese din cer binecuvantand. Vedem aceasta mana simbolica la Botezul lui Hristos, asa cum apare in mozaicurile de la Hosios Lukas si Daphni. Simbolismul mainii are la baza cuvintele Scripturii:  „Trimite mana Ta din inaltime (Ps. 143, 7)” si „Mana Domnului era cu Dansul”. 

Botezul Domnului 

   Sfantul Duh mai este reprezentat sub urmatoarele trei forme in care s-a manifestat in istoria mantuirii: ca porumbel la Botezul Domnului, ca nor de forma geometrica la Schimbarea la Fata si ca limbi de foc, in icoana Cincizecimii. 

   Radu Alexandru 

   Comentariu saccsiv:

   Eu consider ca sunt corecte cele scrise in articolul de mai sus. Pe acest  blog insa posteaza si preoti si teologi si cititori cu o buna pregatire, deci bine ar fi daca ar veni cu completari.

55 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on septembrie 3, 2010 at 3:43 pm

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. Adriana said, on septembrie 3, 2010 at 3:44 pm

    Ma intreb :L-a vazut cineva pe Dumnezeu? Este suficient! Sau este posibil sa il vada cineva? Citesc in Sf Scriptura si atat! „Cu neputinta sa il vada cineva pe Dumnezeu”! Si atunci ? Ca ne imaginam noi ? Dar imaginatia ce este, ce spun sfintii parinti despre ea?! este vast subiectul si imposibil de discutat asa a la legere! Eu sunt pictor iconar dar nu am indraznit nicioadata sa fac asa ceva! Cititi Erminia lui Dionisie de Furna!

    Apreciază

  3. a4m said, on septembrie 3, 2010 at 4:42 pm

    sunt de acord cu cele prezentate in articol. in Sfanta Treime reprezentata in ospitalitatea lui Avraam Il vedem pe Mantuitorul inainte sa se fi intrupat, iar in celelalte icoane Il vedem pe Mantuitorul intrupat… Duhul Sfant a luat mai multe forme, dupa cum mentioneaza si articolul, asa ca de ce sa-L reprezentam doar in forma de porumbel? iar pe Dumnezeu Tatal cine L-a vazut vreodata?? macar in iconografie sa nu lasam imaginatia…
    Sfanta Treime canonica este cea pe care a vazut-o Avraam.

    Apreciază

  4. inia said, on septembrie 3, 2010 at 6:07 pm

    icoana este un semn de aducere aminte, atat si nimic mai mult!
    Dumnezeu este in sufletul fiecarui om, El stie si cerceteaza sufletul meu in orice clipa, stie si cand fac fapta buna si cand o fac pe cea rea, fie si numai cu gandul!
    De aceea, slujitorii bisericii, sunt aceia care sunt datori sa intretina flacara crdintei in inima noastra, prin icoane, slujbe si exemple!
    restul… e dogma!

    Apreciază

  5. inia said, on septembrie 3, 2010 at 6:09 pm

    daca ai vreo teama Sacciv, sa mi-o spui direct!
    sunt profesor de istoria religiilor la o facultate din Bucuresti!
    o seara buna!

    Apreciază

    • el said, on septembrie 4, 2010 at 12:25 pm

      @inia

      in afara de rolul „aducere aminte” al icoanei aceasta mai detine si altele mai importante si anume de marturisire si invatatura(propovaduire)a adevarului de credinta si faptelor mantuitoare ale Lui Hristos Dumnezeu-Omul si ale sfintilor(ca modele ale noastre si cei ce au actualizat in ei insisi Chipul lui Dumnezeu primit la crearea omului si „intunecat” prin caderea lui Adam;facandu-se astfel si ei „dumnezei dupa har”) si inca rolul de a mijloci harul numit si „latreutic” inchinatorilor acestor icoane.
      Asadar o icoana TREBUIE sa fie alcatuita dupa niste reguli predanisite in Biserica de harul Sfantului Duh care sa-i permita exercitarea acestor „functii”,ca si DOGMA ca sa fie manuitoare trebuie sa fie alcatuita sub inspiratia Duhului Sfant.
      Orice icoana care se alcatuieste „din neascultarea” intelepciunii randuite ei prin predanie este O HULA adusa Sfantului Duh indiferent de „indemanarea”lumneasca a pictorului sau”imaginatia” acestuia.
      Ca profesor de istoria religiilor stiti foarte bine acestea si a afrirma ca citez:”icoana este un semn de aducere aminte, atat si nimic mai mult!” este o jalnica coborâre a icoanei in mod REDUCTOR doar la una din „functiile” ei si inca nu cea mai importanta.

      Apreciază

  6. Pr.Gabriel said, on septembrie 3, 2010 at 6:24 pm

    Eu am vazut astfel de reprezentari „trinitare” in multe biserici cu tenta visarionista. La fel, mai gasiti imaginea Tatalui zugravita in icoana si pe unele reviste apartinand oastei Domnului.
    Cred ca dintr-o evlavie exagerata, fara discernamant teologic si patristic se ajunge la astfel de deformari.

    PS. In Sf.Munte nu am vazut nicaieri imaginea Tatalui zugravita.. Bine, ca acolo au avut pictori de exceptie, Panselinos..

    Apreciază

    • Ivana Cristescu said, on septembrie 8, 2012 at 4:09 pm

      Visarionista?..Oastea Domnului? Imi suna cumva …Fara discernamint teologic…
      Pt parintele Visarion,am o cinstire deosebita si il am calauza ,prin Cuvintul de Folos ,din PREDICILE-i inconfundabile,si am „observat” ca multi TEOLOGI( cu discernamint,si ortodocsi ,pe deasupra),i le rostesc de la Amvon..El,parintele Visarion -unul dintre cei mai mici!( teologi!),ne-a lasat ,in PREDICI,o REALA COMOARA!
      Despre Oastea Domnului,no comment, dat fiind faptul ca nu cunosc destul cit s-o pot face……
      De cind se da ORA EXACTA de la Sf Munte ?Si cine decide ce si cum ,din moment ce NIMENI nu L-a vazut si nu poate sa-L vada,pe Dumnezeu?Dar,avind in vedere ca:”facem om dupa CHIPUL si ASEMANAREA noastra”,ne „permitem” sa-L reprezentam,cu chipul omului,doar ca ..putin mai ..”batrin” decit Iisus Fiul…
      „Pictor de exceptie”,in materie de Icoane, sa fie oare cel care-i atestat de Patriarhia.Ro?! ,sau cel inzestrat de catre Bunul si Atotputernicul Dumnezeu,cu darul (TALANT),asezarii culorilor si ideilor in forme diverse?
      Si apropos,am vazut aceasta reprezentare”trinitara” in foarte multe Biserici Ortodoxe,cult de care apartin.
      Litera poate ucide..DUHUL sfinteste..
      Sa-avem LUMINA-n suflet!

      Apreciază

  7. Pr. Cezar said, on septembrie 3, 2010 at 6:34 pm

    Recomand citirea cartii lui Gabriel Bunge – Icoana Sfintei Treimi a Cuviosului Andrei Rubliov.
    De asemenea Paul Evdokimov are un capitol in „Ortodoxia” despre icoana Sfintei Treimi.
    Poate e de folos si aceasta lucrare: http://www.scribd.com/doc/2517223/Anghelofania-lui-Avraam

    Apreciază

  8. victor said, on septembrie 3, 2010 at 7:07 pm

    Parintele Arsenie L-a pictat la Draganescu pe Dumnezeu-Tatal in aceeasi forma.

    Apreciază

    • Ivana Cristescu said, on septembrie 8, 2012 at 4:20 pm

      Dap.Si,din cite stiu,pr Boca ,nu era ..visarionist(asta in atentia pr George -cu scuzele de rigoare,pr! -) …Asa si L-a imaginat,asa L-a reprezentat.Si nu cred ca asta-i supararea Domnului pe noi,ci alte lucruri ,pe care le savirsim,care II sint URICIUNE.

      Apreciază

  9. IOAN said, on septembrie 3, 2010 at 7:13 pm

    SCOPUL SATANEI ACESTA ESTE…DE A SCOATE SF.TREIME CA ICOANĂ…ATENŢIE MARE…NU VĂ JUCAŢI UNDE NU VĂ DUCE MINTEA…NOI NE ÎNCHINĂM ÎN NUMELE SF.TREIMI…MĂRTURISIM SF.TREIME…PICTĂM ICOANA SF.TREIMI AŞA CUM NE PRICEPEM NOI PE PĂMÂNT deşi SF. Treime este necuprinsă, nemăsurată, nemărginită, mai înainte de veci. VĂ ROG…ATENŢIE MARE…CĂ DEJA SA-U CREAT CONFUZII ŞI ATACURI SUB CENTURĂ DE NEIMAGINAT CU ACEST ARTICOL…SACCSIV…ÎŢI RECOMAND SĂ GĂSEŞTI UN ARTICOL DESPRE SF.TREIME CARE SĂ CONŢINĂ ADEVĂRUL ŞI NU CONFUZII ERONATE. ACEST ARTICOL CONŢINE MULTE IDEI ERONATE, IDEI CONFUZABILE CU SUBTILITĂŢI ŞI CUVINTE INCERTE…….DACĂ EXISTĂ ÎNTR-O ICOANĂ CUMVA UNELE INSEMNE MASONICE ACESTEA TREBUIE DEZVĂLUITE ŞI ARĂTATE ÎN MOD CLAR ŞI FĂRĂ A CREA CONFUZII. DECI…ATENŢIE FOARTE MARE…

    Apreciază

  10. IOAN said, on septembrie 3, 2010 at 7:28 pm

    SACCSIV…ÎŢI RECOMAND SĂ GĂSEŞTI UN ARTICOL DESPRE SF.TREIME CARE SĂ CONŢINĂ ADEVĂRUL ŞI NU CONFUZII ERONATE. ACEST ARTICOL CONŢINE MULTE IDEI ERONATE, IDEI CONFUZABILE CU SUBTILITĂŢI ŞI CUVINTE INCERTE…….DACĂ EXISTĂ ÎNTR-O ICOANĂ CUMVA UNELE INSEMNE MASONICE ACESTEA TREBUIE DEZVĂLUITE ŞI ARĂTATE ÎN MOD CLAR ŞI FĂRĂ A CREA CONFUZII. DECI…ATENŢIE FOARTE MARE…DEASEMENEA…ÎŢI RECOMAND SĂ ŞTERGI ACEST ARTICOL CARE ESTE CONFUZ…

    Apreciază

    • rica said, on septembrie 4, 2010 at 5:46 am

      ionica atata timp cat a pus in articol ceea ce spun sfintii nu vad care e teama ta! daca punea ce a zis popa x sau y mai puteai sa vorbesti,dar asa ciocu mic!

      Apreciază

      • IOAN said, on septembrie 4, 2010 at 6:27 am

        rica…CUI ZICI TU CIOCU MIC ?

        Apreciază

      • saccsiv said, on septembrie 4, 2010 at 6:50 am

        rica

        Te rog, fi mai bland in exprimare. Daca te adesezi dur celor ce pana la urma sunt de aceeasi parte a „baricadei”, cum oare te vei comporta cu ceilallti?

        Apreciază

  11. Mihai said, on septembrie 3, 2010 at 7:30 pm

    Trebuie sa avem grija sa nu cadem in capcana de gandi cum ii invata diavolul pe ”pocaiti” sa gandeasca. Daca nu avem grija, vom incepe cu inselarea de la Dumnezeu-Tatal, parand a avea un argument valabil, si vom fi amagiti sa ne extindem cu inselarea si privind reprezentarea altor Persoane din Sfanta Treime, sau a altor persoane din Biserica Triumfatoare. Eu nu pretind ca sunt specialist in Sfintele Icoane, dar se simte ca reprezentarea lui Dumnezeu-Tatal este conventionala, si nu cred ca se greseste prin aceasta. De altfel, mi se pare ca este pictat Dumnezeu-Tatal in toate sau macar in majoritatea Bisericilor Ortodoxe. Au gresit oare inaintasii nostri ? Daca era asa cum spune in articol, oare i-ar mai fi inspirat Duhul Sfant pe Înalt Prea Sfințiti sa dea binecuvantare, si pe pictori sa picteze pe Dumnezeu-Tatal ? Dar si argumentul ca nu stim cum arata nu e prea potrivit. Cu adevarat, dupa Fiinta Lui nu stim cum arata, si de fapt probabil ca nici nu ”arata” intr-un anumit fel (in sensul in care intelegem termenul). La Fiinta lui Dumnezeu se referea Duhul Sfant cand l-a inspirat pe Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan sa scrie: ”Pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată(…)” (Sfanta Evanghelie dupa Ioan 1, 18). Si prin Parintele Cleopa a spus Duhul Sfant: ”Fiinta lui Dumnezeu este inaccesibila mintilor rationale din cer si de pe pamant” (dar asta nu inseamna ca pentru cele irationale – daca exista asa ceva – este accesibila). Numai Persoanele Preasfintei Treimi Se cunosc deplin pe Ele Insele si Unele pe Altele. Dar tot in acel verset gasim si pe ce baza este pictat in Biserica (side-note: nu agreez sintagma Biserica Ortodoxa, deoarece s-ar putea intelege ca si adunarile blestemate ale sectarilor sunt tot Biserici – insusi conceptul de Biserica la plural e gresit – sau ca ar face si ele parte din Biserica. Insa noi ortodocsii folosim cuvantul Biserica Ortodoxa, si creștin-ortodox, cu pogoramant, ca sa ne osebim totusi fata de blestematii care se revendica si ei ca facand parte din Biserica, si ca ar fi si ei crestini; si Dumnezeu este de acord cu acest pogoramant, zic eu, dovada este ca este folosit frecevnt in Biserica) Dumnezeu-Tatal: ”(…) Fiul cel Unul-Născut, Care este în sânul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut” (Sfanta Evanghelie dupa Ioan 1, 18). Ce inseamna ”L-a facut cunoscut” ? Nu ca ne-ar fi aratat cum arata, sau si aceasta, dar in sens duhovnicesc. Ne-a facut cunoscute atributele Lui, care sunt comune pentru Persoanele Sfintei Treimi. Mi se pare ca, intr-un sens duhovnicesc, Chipul lui Dumnezeu este format din atributele Lui; adica asa cum noi avem maini, picioare, fata etc, asa Dumnezeu este format din iubire, intelepciune, blandete, rabdare, si celelalte virtuti. Sfanta Scriptura pomeneste si de Fata lui Dumnezeu, si aici cred ca este cuviincios sa ne gandim la aceasta, intr-un anume sens, cum ne gandim la fetele noastre (asa cum fata omului exprima in gradul cel mai inalt identitatea, insusirile lui, asa si Fata lui Dumnezeu exprima probabil in gradul cel mai inalt identitatea si atributele Lui – am zis probabil, pentru ca sunt totusi taine, si nu stiu daca la Dumnezeu se respecta similitudinea; si de fapt, Dumnezeu nefiind scris imprejur, adica marginit, sau cu vreo forma, nu stiu daca este potrivit sa ne gadim la Dumnezeu in acesti termeni, ca adica cine vede Fata Lui vede mai plenar identitatea si insusirile Lui, iar daca s-ar uita in alta ”parte” a Lui ar vedea mai putin, pentru ca si conceptul de ”parte” este gresit in cazul lui Dumnezeu. Aici sunt taine inaccesibile pentru un pacatos ca mine, dar ce este cert este ca apare in Sfanta Scriptura pomenita Fata lui Dumnezeu (de exemplu in episodeul cu Sfantul Prooroc Moise, sau cand spune Sfantul Prooroc David, inspirtqa de Duhul Sfant: ”Ţie a zis inima mea: Pe Domnul voi căuta. Te-a căutat faţa mea; faţa Ta, Doamne, voi căuta” (Psalmul 26, 13). Am pomenit de o posibila similitudine intre Fata lui Dumnezeu, si cum intelegem noi conceptul de ”fata”, gandindu-ma la fata omului; insa trebuie sa precizez deosebirea ca Fata lui Dumnezeu nu poate fi reprezentata. Cum am putea reprezenta dragostea, sau celelalte virtuti ? Decat numai pe ocolite, prin mestesugiri, de pilda cineva imbratisand pe mama lui; dar nu poti reprezenta dragostea in fiinta ei, care este de fapt Fiinta Lui (dragostea si celelalte virtuti fac parte cumva din Fiinta lui Dumnezeu), ceea ce ni s-a spus de catre Duhul Sfant si prin ”Dumnezeu este dragoste”.
    Spuneam ca reprezentarea lui Dumnezeu-Tatal este conventionala (si a Sfantului Duh, cu toate ca El Insusi a aparut sub chip de porumbel, dar este evident ca era un chip cu pogorământ, pentru neputința noastră, porumbelul simbolizand curatia; si reprezentarea Sfintilor Ingeri, si a celorlalte Puteri Ceresti, este conventionala intr-o oarecare masura. Sunt unele Sfinte Puteri Ceresti, de pilda Heruvimii, despre care se pomeneste in Dumnezeiasca Scriptura despre cum arată, poate tot cu pogorământ, pentru înțelegerea noastră. Despre alte Sfinte Puteri Ceresti a vorbit Duhul Sfânt prin Sfinți, de pilda prin Sfantul Isaac Sirul, cand a scris parcă despre Tronuri că sunt ”înfricoșați (înfricoșători) la vedere”, dar evident nu in sensul diavolilor, care sunt infricosatori la chip datorita rautatii lor, ci probabil datorita puterii si stapanirii pe care au primit-o de la Dumnezeu). Dar sa nu inteleaga cineva ca si reprezentarea lui Hristos, sau a Maicii Domnului, sau a altor persoane din Împărăția Cerurilor, ar fi si aceea conventionala. Pentru ca Hristos a avut trup, si a fost vazut, si s-a pastrat in amintirea ucenicilor felul cum arata, si s-a transmis prin viu grai, inca si El Insusi a lasat Chipul Lui imprimat pe acea panza, sau ce a fost, ce a fost trimisa prin Sfantul Apostol si Evanghelist Luca regelui Avgar, si pe mahrama Veronicai; la fel si Maica Domnului, si ceilalti Sfinti. Daca nu avem grija, vom fi pacaliti de diavoli si de slugile lor (constiente sau inconstiente) sa zicem si despre Hristos ca nu ar trebui reprezentat, ca n-am sti cum arata, sau de Maica Domnului, sau de alti Sfinti. Dar in cazul lui Dumnezeu-Tatal, si al lui Dumnezeu Sfântul Duh, si al Sfintelor Puteri Ceresti, este mai mult conventionala reprezentarea. Si nu cred ca se greseste, altfel n-ar fi permis Dumnezeu pana acum. Pana la urma, de ce sunt pictate Sfintele Icoane, in Adevarata Biserica ? Doar nu se urmareste scopul de a avea o reprezentare exacta, pentru ca, in acest caz, nu am mai fi drept-slavitori crestini, ci un fel de detectivi. Dar scopul este duhovnicesc. Pentru ca Sfintele Icoane sunt un fel de porti catre Imparatia Cerurilor (ne aduc aminte ce trebuie sa ne dorim cu adevarat) apoi si pe draci ii alunga (Klaus Kenneth, saracul, la o conferinta, inainte sa inceapa a vorbi, a mutat Sfanta Icoana Sfantului Stelian – daca nu ma insel – de pe masa unde statea, ducand-o jos, probabil pentru ca simtea ca aproapierea de Sfanta Icoana blocheaza actiunea duhurilor rele care salasluiau in el – si nu cred ca smintesc, pentru ca deja se stia, Parintele Iustin a spus ca in spatele lui si al lui Danion Vasile se afla duhurile necurate, si ca sunt ajutati de slujitori ai Satanei [side note: si cu acest prilej se poate vedea, fratilor, daca mai era nevoie, nivelul de duhovnicie al Parintelui Iustin. Ca ceea ce eu de exemplu ma chinui sa inteleg de la Sfintii Parinti, sau prin intrebare cu alti oameni, Parintele Iustin stie de la Duhul Sfant (pentru ca, la cate prigoane a avut, si cati vin la el sa se spovedeasca, banuiesc ca a avut putin timp sa mai citeasca, si din citit, exact cartea sau cartile unde se afla acea informatie). Vedeti cum a spus: duhurile necurate, ca sa-i cuprinda si pe diavoli, si pe draci, care sunt diferiti, ca diavolii sunt capateniile, iar dracii sunt subordonatii, cum citim la Marele Vasile, inspirat de Duhul Sfant. Plus ca aproape numai de la Dumnezeu putea sa stie acele detalii despre Klaus si Danion. Daca este cineva care il contesta pe Parintele Iustin, si vede acest comentariu, sa ia aminte]; apoi chiar prezenta Sfintelor Icoane, pe langa ajutorul lui Dumnezeu si al Maicii Domnului, si al Sfintilor, si al Sfintilor Ingeri, ne poate ajuta in lupta cu pacatul. Pentru ca intr-o camera unde se afla Sfinte Icoane iti este rusine sa faci vreun pacat. Apoi, privindu-l pe Dumnezeu si pe Sfinti, mi se pare ca putem cumva imprumuta ceva din trasaturile Fetei sau fetei Persoanelor (persoanelor) respective. Asa cum Dumnezeu are pe chip pacea, blandetea, si alte trasaturi, privind la El mi se pare posibil, cumva, ca si fara sa constientizezi, sa preiei in suflet ceva din virtutile respective. Acest proces se realizeaza, sub o alta forma, in vremea rugaciunii, cand vorbind cu Dumnezeu preiei ceva din trasaturile Lui (care sunt virtutile). Apoi, avand Sfintele Icoane in casa, Dumnezeu oricum se subantelege ca era prezent, dar si pe Sfinti cumva ii avem prezenti in casa, dupa credinta fiecaruia; sau prin Sfintele Icoane iei legatura direct su Sfintii respectivi, cum a fost acel batran care a fost pradat, si s-a rugat catre Sfantul Nicolae din Sfanta Icoana, ca si catre un om care statea aievea in fata lui, sa-i aduca inapoi bunurile furate, si Sfantul a facut de au venit faptasii insisi aducand bunurile furate. Si mai pot fi si alte foloase. Deci vedem ca nu o treaba de detectiv urmarim noi, daca am reprezentat sau nu fidel pe Dumnezeu sau pe Sfinti (cu toate ca si aceasta este important si trebuie urmarit, ca nici un om sanatos nu va indrazni sa-l picteze pe Mantuitorul altfel decat am mostenit prin Sfanta Traditie) insa pictand asa cum stim ca trebuie, in frica lui Dumnezeu, noi drept-slavitorii crestini urmarim foloasele de mai sus. Iar acolo unde se picteaza prin conventie (in cazul lui Dumnezeu-Tatal, al lui Dumnezeu-Duhul Sfant, al Sfintelor Puteri Ceresti) nu se face pacat pictandu-se astfel [decat probabil in cazul acelei Icoane incriminata de Lossky, unde ar apare erezia Filioque, dar si acolo ar trebui investigat, poate nu s-a urmarit sa se arate cu viclenie erezia Filioque, a ratacitilor romano-catolici; poate autorul s-a bazat pe versetul unde zice Mantuitorul ca Dumnezeu va trimite pe Duhul Sfant in Numele Lui (al Mântuitorului) – Sfanta Evanghelie dupa Ioan 14, 26. Eu nu vreau sa-i trimit cu viclenie pe fratii ortodocsi sa accepte acea icoana, doar incerc sa elucidez, pentru ca poate autorul e nevinovat] , deoarece Dumnezeu se uita la scopul pentru care pictam (pentru a avea folos duhovnicesc, in mai multe feluri) si nu ca am fi indraznit sa reprezentam ceva ce nu se poate reprezenta. Si atunci cade discutia din acel articol, pentru ca persoana care a scris se pare ca vede exactitatea reprezentarii ca scop in sine al Sfintelor Icoane, cand aceasta este lucru important, si trebuie urmarit cand se fac Sfintele Icoane, dar nu este scop in sine. Daca ar fi asa, atunci dupa ce s-ar termina de pictat o Sfanta Icoana, si pictorul si credinciosii fiind multumiti ca s-a realizat o reprezentare fidela, Sfanta Icoana nu ar mai fi folosita in Cultul Ortodox, sau ar fi, eventual pusa unde sa fie admirata, ca la expozitie (fereasca Dumnezeu). Ci, daca vreti, scopul in sine pentru ca sunt pictate, si sunt folosite in Cultul Ortodox Sfintele Icoane, este dragostea de Dumnezeu (la fel cum dragostea pentru parintii trupesti, de exemplu, sau si sufletesti, ne impinge sa pastram poze cu ei), reprezentarea fidela fiind inclusa in aceasta [daca ai dragoste, te straduiesti sa reprezinti fidel, dupa cum te inspira Duhul Sfant, si dupa simtirea pe care o dobandesti prin osteneala ta (cum ar fi prin rugaciune si post) dupa putere, pentru Dumnezeu, avand si Erminiile la indemana]; si fiind incluse in dragostea de Dumnezeu si foloasele de mai sus (de exemplu, Cinstirea Sfintelor Icoane pentru ca reprezinta porti catre Imparatia Cerurilor este legata, zic eu, tot de dragostea de Dumnezeu, decat daca ar zice cineva ca el este negustor, lucreaza mantuirea pentru plata, dar si acela, si chiar si slugile – cele care lucreaza mantuirea de frica pedepsei – tot au ceva dragoste de Dumnezeu).

    Apreciază

  12. Mihai said, on septembrie 3, 2010 at 7:43 pm

    Saccsiv, as recomanda pana una alta sa nu mai citezi nimic de pe crestinortodox.ro, pana se clarifica situatia lor. Imi pare rau, poate se sminteste cineva, dar trebuie sa spun ca mi se pare suspect si articolul acesta cu Sfintele Icoane, si mai este un articol despre femei in randul clerului (se spune pozitia corecta, ca nu au fost femei cu functie preoteasca, dar pare a se folosi cu viclenie cuvantul hirotoniei, ca ar fi putut fi hirotonite). Cu primul, probabil incearca virusarea mintilor drept-maritorilor crestini, ca sa apara pe cerul inimii lor macar vreo umbra de indoiala privind Sfintele Icoane (ca sa intre cu viclenie, ei incep cu un subiect care pare mai ambiguu, dar in opinia mea, chiar de nespecialist, nu pare a fi). Iar cu al doilea, incearca acelasi procedeu dar legat de ideea ca ar fi ceva valabil intr-o eventuala hirotonire a femeilor.
    Imi pare rau, dar suntem invatati cu acestea, avem multe exemple cunoscute (Klaus Kenneth, Danion Vasile, se pare ca si Dan Puric, chiar daunazi ai spus aici de Maica Siluana). Mai este cel putin o persoana care s-ar putea sa fi cazut in aceasta privinta, dar nu mai dau numele ca sa nu smintesc, si pana la urma nici in tine saccsiv nu am incredere 100 %. Se pare ca exista o ofensiva a blestematilor de ecumenisti, ca sa ne sape la temelia credintei noastre adevarate, lupta pe mai multe fronturi, prin stilisti, prin agitatori precum Klaus Kenneth, facand concerte in Sfintele Manastiri, si alte procedee. Daca am gresit fata de persoanele mentionate, rog pe Dumnezeu sa ma ierte.

    Apreciază

    • el said, on septembrie 5, 2010 at 1:18 pm

      @Mihai

      frate ai scris multe lucruri frumoase,cu ravna si multe adevarate si vigilenta ta pentru adevar este remarcabila fara indoiala rodul rugaciunii si ostenelii cinstite in cautarea harului si apropierii de Hristos.
      Ma bucur si ca ai „decelat” cumva „politicaly correct_ul” sitului crestinortodox ,probabil instrumentul de „evanghelizare” al unora cu afinitati pentru „cei din deal”.
      Insa trebuie sa-ti spun ca articolul citat aici de saccsiv de pe situl respectiv prezinta pozitia ORTODOXA despre icoana Sf Treimi asa cum ne este predanisita de Sfanta Traditie;in sensul acesta consultarea cartilor recomandate in link de Pr.Cezar iti poate fi de folos.
      Reprezentarea lui Dumnezeu Tatal ca un batran este NECANONICA ca sa nu zic chiar mai mult;nejustificata nici de Sf Scriptura nici de Sf.Traditie(scrierile sfintilor parinti);un nefericit „accident” in prcatica iconografica ortodoxa mai putin atenta la acrivie;un fel de alegorie.
      Doar atat aveam sa-ti spun si mai ales sa ma bucur pentru sensibilitatea ta duhovniceasca si atentia cu care te raportezi la evenimentele credintei;incet cu rabdare si perseverenta crestem fiecare in credinta si intelegerea ortodoxa cu harul lui Hristos.
      Dumnezeu sa te lumineze si sa-ti dea har!

      Apreciază

  13. acadennis said, on septembrie 3, 2010 at 9:25 pm

    Sfantul Enoh cred ca L-a vazut pe Domnul Dumnezeu ???
    Geneza 4:24

    Apreciază

    • clement said, on septembrie 3, 2010 at 11:14 pm

      Enoch nu L-a vazut pe Dumnezeu. Nu i-a fost ingaduita sa Il vada. Cartea lui Enoh vorbeste despre revelatiile primite in legatura cu ordinea si dezordinea din ceruri, despre venirea lui Iisus Hristos si despre felul in care se va face Judecarea noastra si Judecata finala. Pe „Cartea” sa se fondeaza mistica iudaica, kabala, iar Enoh nu este considerat sfant.
      Respectiva „Carte” poate fi citita, cu rezervele ce decurg din traducerile care indeparteaza de textul original, ca mai toate traducerile din limbile vechi sau moarte. Este obligatorie foarte multa prudenta in interpretarea celor scrise de Enoch. Textul, destinat testamentar fiului sau si implicit fiilor poporului evreu, este piatra de incercare pentru orice minte omeneasca, piatra de care s-au impiedicat si se vor mai impiedica multi.

      Apreciază

      • MT said, on septembrie 4, 2010 at 8:42 am

        O corectie: eu as zice ca nu trebuie citita acea carte, din moment ce Sfintii Parinti au exclus-o din Canonul Sfintei Scripturi. Nu stiu daca e bine sa spui cu hotarare ca nu L-a vazut pe Dumnezeu, pana la urma a fost ridicat cu trupul la cer si nu a gustat moartea, este conceptibil ca in Imparatia Cerurilor Il vede pe Dumnezeu, dupa cat este posibil firii omenesti sa vada, sau cel putin slava lui Dumnezeu o vede [„Iar eu întru dreptate mă voi arăta feţei Tale, sătura-mă-voi (in sensul ca va „gusta” plenar Slava Domnului”) când se va arăta slava Ta – Psalmul 16, 15]. De fapt si ideea de a „vedea” pe Dumnezeu s-ar putea sa fie inteleasa gresit, sau incomplet; din moment ce Dumnezeu nu este scris imprejur (nu este delimitat) probabil ca nu il vezi in sensul in care intelegem acum termenul (neavand forma), mai degraba il simti, insa aceasta se poate realiza inca de pe pamant, cand te rogi, dupa cat se straduieste fiecare, si aflandu-te in dreapta-credinta, si pe masura ce te curatesti de patimi. S-ar putea si in ceruri sa fie vorba de o vedere duhovniceasca, o simtire lui Dumnezeu si a virtutilor Lui. Totusi, ceea ce este exterior lui Dumnezeu, Slava Lui, lumina, s-ar putea ca acestea sa se vada in sensul in sensul in care intelegem cuvantul acesta. Mai trebuie spus un „totusi”: probabil ca Dumnezeu va face posibil ca cei mantuiti sa il vada, probabil nu in fiinta Lui, dar tot cu un fel de pogoramant. Numai Dumnezeu si Maica Domnului, si Ingerii, si Sfintii, cunosc aceste taine, eu doar presupun. Sa stii ca si aceasta iscodire, din partea mea, privind pe Dumnezeu, sau privind ceea ce este dincolo, si aceasta ar putea fi pacat (poate spun lucruri despre Dumnezeu care nu sunt asa, sau ma bag unde nu este treaba mea, sau ca mi-am lasat pacatele si iscodesc despre Dumnezeu si ceruri).Totusi, poate cineva se foloseste din aceste cuvinte.
        Mai trebuie spus ca Enoh este considerat Sfant. Poate ca nu il gasesti in calendar sau in Vietile Sfintilor, dar stie de toata lumea ca a fost mutat la cer cu trupul, ca nu a gustat moartea, si va veni impreuna cu Sfnatul Prooroc Ilie (si dupa Sfantul Andrei cel Nebun pentru Hristos si cu Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan) pe vremea lui antihrist, si este pomenit si in Proloage, in 8 noiembrie: „De inger a fost luat si Enoh si a fost dus in Rai, ca pana la a doua venire a Domnului pe pamant, sa nu vada moartea cea de obste a oamenilor.”

        Apreciază

  14. Vlad said, on septembrie 4, 2010 at 3:12 am

    @saccsiv
    Doamne ajuta! Citesc de ceva vreme(probabil un an-2) blogul tau. Credeam ca scopul lui este sa ne aduca la cunostinta „semnele vremurilor” si nu sa dezbata teme teologice pe care ar trebui sa le discute eventual Sfantul Sinod. Acestea, dupa parerea mea, aduc dezbinare. Te sfatuiesc sa le eviti, pentru ca nu cred ca isi au rostul… Multi dintre cititor(probabil cei mai multi) nu stiu prea bine ce invata Ortodoxia! Asta mai ramanea, sa discutam ceea ce nu intelegem prea bine din ea, din cauza neputintei firii omenesti. Iarta-ma daca a fost deplasata replica measi iertati-ma toti! Doamne ajuta!

    Apreciază

    • sfappetrupavelandrei said, on septembrie 4, 2010 at 12:17 pm

      Sunt de acord cu tine. Citeam în cartea despre viaţa păr. Serafim Rose că idei de genul că nu intru într-o biserică deoarece este pictată renascentist creează doar dezbinare. Era şi o întâmplare cu o femeie ce l-a făcut în faţă pe un arhiepiscop eretic ( când urmau să fie hirotoniţi păr. Serafim şi Gherman ) din cauză că a îngăduit unei maici stareţe să păstreze o icoană cu „Inima sfântă a Maicii Domnului” ( cum au catolicii ). Dacă nu mă credeţi citiţi „Viaţa şi lucrările păr. Seraphim Rose” scrisă de Damaschin Christensen.

      Apreciază

  15. UnPacatos said, on septembrie 4, 2010 at 5:43 am

    Eu n u stiu ce sa spun ,dar Parintele Cleopa da aceasta marturie in cartea sa –Calauza in credinta ortodoxa.

    Sectarul: Dumnezeu nu poate fi văzut de oameni; de
    aceea nimeni nu ştie cum este El şi nu-I poate zugrăvi faţa în
    icoane şi a face o asemănare a chipului Său adevărat, căci
    Domnul a zis: …nu poate vedea omul faţa Mea şi să trăiască
    (Ieş. 33, 20), iar Evanghelistul Ioan, la fel, a zis: Pe Dumnezeu
    nimeni nu L-a văzut vreodată (Ioan 1, 18; I Ioan 4, 12).
    Apostolul Pavel a zis, de asemenea: Cel ce singur are nemurire
    (Dumnezeu) şi locuieşte intru lumină neapropiată; pe Care nu
    L-a văzut nimeni dintre oameni, nici nu poate să-L vadă; a
    Căruia este cinstea şi puterea veşnică. Amin! (I Tim. 6, 16).
    Preotul: Este adevărat că pe Dumnezeu nimeni nu-L poate
    vedea în fiinţa Sa, aşa cum este, deoarece El este Duh (Ioan 4,
    24), nevăzut ochiului material al omului şi este nemărginit, încât
    nu numai ochiul, dar nici mintea sau priceperea omului nu-L
    poate cuprinde, pentru că ar rămâne copleşită de maiestatea
    infinită a fiinţei Lui. De aceea, nu este de mirare dacă este cu
    neputinţă să-L poată vedea cineva aşa cum este. Arhiereii Vechiului
    Testament, când intrau o dată pe an în Sfânta Sfintelor,
    unde Se arăta în lăcaşul Său văzut (în templu), tămâiau mult,
    potrivit unei rânduieli dumnezeieşti, ca să nu vadă cumva pe
    Dumnezeu şi să moară (Ieş. 30, 10; Lev. 16, 2, 12-13).
    Dar trebuie ştiut că icoana are ca model pe însuşi Iisus
    Hristos, Care la ai Săi a venit (Ioan 1, 11) şi în mijlocul lor şi
    cu ei a trăit. Cei trei apostoli au căzut la pământ când Iisus
    Hristos, pe Muntele Tabor, Şi-a arătat strălucirea dumnezeirii
    în trupul Său (Matei 17, 6); străjerii de la Mormântul Domnului
    au căzut la pământ şi …s-au făcut ca nişte morţi, când au văzut
    trupul îndumnezeit al lui Iisus Hristos înviat din mormânt
    (Matei 28, 4); Apostolul Pavel a căzut orbit la pământ, când i
    S-a arătat Hristos-Dumnezeu pe drumul spre Damasc (Fapte 9,
    3-8 ş.a.). Astfel, vederea lui Dumnezeu a rămas, pentru
    oamenii muritori şi mărginiţi, ceva cu neputinţă.
    Totuşi Biblia – şi chiar istoria – ne mărturisesc că au
    existat adeseori teofanii, hristofanii sau pnevmatofanii (cazuri
    când Dumnezeu-Tatăl, Hristos ori Duhul Sfânt S-au arătat). Nu
    cumva este o contrazicere între aceste arătări şi cele spuse mai
    sus, că Dumnezeu nu poate fi văzut de oameni? Nu! Căci dacă
    oamenilor le este cu neputinţă a vedea vreodată fiinţa lui
    Dumnezeu, în schimb, Dumnezeu Se poate face văzut ochiului
    si minţii omeneşti în diferite chipuri sau sub diferite forme, fără
    ca omul să moară. Astfel:
    1. Pe Dumnezeu-Tatăl L-a văzut Avraam în chipul a trei
    călători la stejarul Mamvri (Fac. 18, 1-3); L-a văzut Iacov,
    care a zis apoi: Am văzut pe Dumnezeu în faţă şi mântuit a fost
    sufletul meu (Fac. 32, 30); L-a văzut Moise tot în chip de om,
    grăind cu el «faţă către faţă», cum ar grăi cineva cu prietenul
    său (Ieş. 33, 11); tot Moise L-a văzut în Muntele Horeb, în
    rugul ce ardea şi nu se mistuia (Ieş. 3, 2-4); L-a mai văzut apoi
    Isaia Proorocul, după cum însuşi mărturiseşte: …am văzut pe
    Domnul… Vai mie, că sunt pierdut! Sunt om cu buze spurcate şi
    locuiesc în mijlocul unui popor cu buze necurate. Şi pe Domnul
    Savaot L-am văzut cu ochii mei! (Isaia 6, 1, 5); L-a văzut
    Sfântul Prooroc Daniel în chip de om bătrân şi într-un cadru
    foarte minunat (Dan. 7, 9-10); iarăşi, Amos Proorocul ne
    mărturiseşte zicând: Văzut-am pe Domnul stând lângă altar (9,
    l). Şi tot aşa Miheia zice: Am văzut pe Domnul stând pe tronul
    Său, şi toată oştirea cerească stătea lângă El, la dreapta şi la
    stânga Lui (III Regi 22, 19).
    Însuşi Dumnezeu a anunţat că Se va arăta unora în chip
    văzut, după cum spune Sfânta Scriptură: Apoi a zis (lui Aaron
    şi surorii lui, Mariam): Ascultaţi cuvintele Mele: De este între
    voi vreun prooroc al Domnului, Mă arăt lui în vedenie şi în
    somn vorbesc cu el. Nu tot aşa am grăit şi cu robul Meu
    Moise… Cu el grăiesc gură către gură, la arătare şi aievea, iar
    nu în ghicituri, şi el vede faţa Domnului… (Num. 12, 6-8).
    2. Pe Dumnezeu-Fiul L-au văzut în chip de om
    preamărit: Daniel Proorocul (Dan. 7, 13-15); diaconul Ştefan
    (Fapte 7, 55-56); Apostolul Pavel, pe drumul Damascului
    (Fapte 9, 3-5), precum şi dumnezeiescul Evanghelist Ioan
    (Apoc. 1, 8, 12-13, 20 ş.a.).
    3. Pe Dumnezeu-Duhul Sfânt L-au văzut mulţimile atât la
    Botezul Domnului, în chip de porumbel (Matei 3, 16; Luca 3,
    21-22), cât şi Apostolii la primele Rusalii creştine, în chip de
    limbi ca de foc (Fapte 2, 1-4).
    După toate acestea este uşor de înţeles că nu este cu
    neputinţă de a zugrăvi în icoane chipul lui Dumnezeu sau al
    vreunei Persoane a Sfintei Treimi, aşa cum fiecare dintre aceste
    Persoane a binevoit a se descoperi oamenilor.

    Aceasta carte o puteti gasi pe siteul SCRIB

    Apreciază

  16. rica said, on septembrie 4, 2010 at 6:00 am

    vlad :ingaduinta prea mare este un semn al vremurilor! tu vrei numai mura in gura? tu ai nevoie de titlu: total actual? ce sa dezbata sinodul? tu crezi ca daca dezbate ceva un sinod inseamna ca nu poate lua decizii grsite? tu nu ai aflat ca numai Dumnezeu nu greseste?acest articol ca si altele NU aduc dezbinare ci CLARIFICARE! dar te vad cam nepricept! ai dreptate ca majoritatea sant incepatori deci ce sa faca sa publice alfabetul? iti arata canoanele,iti arata cum se fac icoanele,unde se greseste.. ce esti asa de speriat de legile dumnezeiesti? ti se par ca dezbina? da da ai ghicit dezbina oile de capre,graul de neghina,adevarul de minciuna! ai ghicit dar nu ai priceput :zice Hristos ca a venit sa aduca sabie!! mai citeste ca sa nu mai fi speriat ca de bombe

    Apreciază

  17. Cristian G. said, on septembrie 4, 2010 at 6:52 am

    Aceste reprezentari ale Sfintei Treimi exista in foarte multe biserici si manastiri, insa ele nu sunt eretice ci doar necanonice. Haideti sa nu exageram si sa ne pastram dreapta socotinta!

    Apreciază

    • rica said, on septembrie 5, 2010 at 8:24 am

      criri g: pai necanonice inseamna ca nu s de la Dumnezeu,ori cine nu e cu Hristos e cu dracu! sti tu o a 3 stare? esti simpatic! supersimpatic! dar mai comenteaza ca mai e nevoie si de putina veselie in comentariile noaste cam patimese! ai niste glume tari,e pacat sa le pierzi,scrie le pe o hartie si arunc o!

      Apreciază

    • Ivana Cristescu said, on septembrie 8, 2012 at 4:37 pm

      Cam greu cu dreapta-socotinta,cind s-au invatat sa „socoteasca” altii pentru ei…

      Apreciază

  18. saccsiv said, on septembrie 4, 2010 at 7:02 am

    Voi tine cont de parerile voastre. Trebuie sa intelegeti insa ca tema nu-i creata de site-ul crestinortodox, ci e veche. Am postat-o spre dezbatere, tocmai pentru ca pe alte site-uri este mai mult ca sigur ca nu s-ar dezbate, in sensul ca opinia autorului (pro sau contra) va fi impusa si comentatorilor.

    Apreciază

  19. Vlad said, on septembrie 4, 2010 at 7:23 am

    @Rica
    Doamne ajuta! Nu pentru mine am zis ce am zis… Eu, cu ajutorul Domnului, mai citesc una, alta, si am de unde afla. Dar ceilalti, care nu citesc, ce fac? Si ca sa intelegi mai bine, iti povestesc ceva: acum cativa ani am fost la Sfanta Manastire Frasinei cu sotia mea si de acolo am primit de binecuvantare de la un parinte cruciulite. Eu eram tare bucuros si am pus-o pe a mea la gat, la vedere. Cand am vrut sa plec, m-a oprit parintele si mi-a zis: „Ascunde-o mai bine, ca acum iesi in lume si poate fi sminteala multora!” Si iata despre ce mi-a zis, despre un lucru mult mai mic, sa nu fie sminteala. Pe parerea lui mi-am orientat si eu parerea mea. Sa nu crezi ca e usor sa arati oamenilor pe Dumnezeu! Daca ar fi, toti ar fi ortodocsi! Eu cred ca acest blog ar trebui sa faca 2 lucruri: sa informeze si sa catehizeze oamenii. Partea cu informatul o face extraordinar de bine, parerea mea. Nici cu catehismul nu sta rau. Faptul ca posteaza canoanele Sfintilor Parinti, ca pune predici ale Parintilor Mari, mi se par lucruri bune si utile, mai ales pentru incepatori. Pentru cei care nu mai sunt incepatori insa… pentru ei se deschid alte portite, alte usi. Aceia cauta singuri, lasand de o parte cautarea senzationalului, pe care o cauta de obicei incepatorii. Aceia Il cauta pe Domnul din inima, facandu-si viata lor o cautare. Aceia plang pentru caderile lor, pana cand ajung (unii dintre ei) sa vada Lumina Taborica, dupa care incep sa lumineze ei pe ceilalti. Pentru aceia consider ca e utila o astfel de dezbatere, anume despre reprezentarea Tatalui in icoanele Ortodoxe. Zice si Sfantul Apostol Pavel (nu imi aduc aminte exact, dar voi pastra sensul): „Cand erati mici va hraneati cu lapte, iar dupa ce ati crescut va hraniti cu carne!” De asemenea, cei avansati nu mai au nevoie de un blog sa le explice nici semnele vremurilor, nici sa ii invete credinta, ei gasind raspunsurile prin revelatie de la Insusi Domnul, sau de la Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu. Iertati-ma daca sunt prost si nu stiu mai multe. Zic si eu ce stiu. Doamne ajuta!

    Apreciază

  20. rica said, on septembrie 4, 2010 at 1:36 pm

    vlad sant sigur ca te ai grabit sa crezi ceva gresit despre mine: mie imi place acest blog !!! problema este ca vreau sa i iau mai taricel pe unii care sa nu mai faca greselile incepatoare care fura mult timp si i tine intr o stare de greseala in timp ce cred ca totul este bine! am observat ca majoritatea oamenilor acum nu sufera sa li se spuna ca grsesc!!se leaga de modul de comunicare,de gramatica…si eu am trecut prin faza asta nenorocita cand nu il crezi pe cel ce te avertizeaza ca gresesti! eu ma gandesc ca vorbesc cu niste persoane care care inteleg sa fie mai barbatoase si sa se vorbeasca mai pe scurt si mai clar! articolele de aici mi s au parut inteligibile si cu mult bun simt asa ca ma doare foarte foarte mult cand unii care habar nu au de nimic(!!!) carcotesc,caci ma gandesc ca s ar putea sa nu aiba parte ca mine de mult timp de gandire,am si eu acel sentiment ca parintele care ar vrea sa nu mai faca si copii lui acelesi greseli sa aiba acelasi drum intortocheat ca al lui(parintelui)! se confunda stilul uni om cu sufletul lui,adica moaca lui cu sufletul lui,adica haina lui cu sufletul lui mi ai scris asa de mult incat iti multumesc si eu mult ,ai simtit ca este si altceva decat un cuvint rece,de fapt pare rece dar nu este rece ci este plin de lacrimi caci vad ca cu toate ca au mai multe posibilitati sa compare informatiile lumea alege sa fie mediocra ,dar Hristos a spus :sa fiti desavarsiti ,si as vrea ca ei sa fie desavarsiti,sa poata sa mi arate mie care sant mai batrana unde gresesc si asta cat mai repede ca cu cat stau mai mult in greseala cu atat si vindecarea va fi mai lunga si grea!! si mi e chiar frica atunci cand vad cat de puerili sant unii care mai si comenteaza desi nu au nici o treaba cu ortodoxia,imi amintesc de o femeie ce imi zice in drum spre biserica:nu ma intreba de ce merg la biserica pentru ca nu stiu dar asa face toata lumea duminica!!!Doamne ajuta!(da da saccsiv ai dreptate dar eu as spera sa i intepe altcineva pe cei care se prefac a fi doritori de credinta si de fapt ei fac misto de noi si de credinta noastra! asa face si antrenorul vasluiului:zice ca vrea sa antreneze dar el vrea sa fie dat afara sa ia banii din contract_scuze de comparatie dar mi se pare mai cuminte comparatia decat cea cu tot felul de bombe sau politice,as prefera sa discute cei ce intra in biserica :cu rusine,cu bun simtz..nu sa ne dea bobarnace imediat ce au intrat,caci spun sfintii ca dracul trimite fete frumoase in biserica pentru a lua mintile barbatilor si nu ca sa se mintuie,eu nu am viziuni ca sa pot judeca dumnezeieste dar putina prudentza ar putea fi si de la noi..

    Apreciază

  21. rica said, on septembrie 4, 2010 at 1:46 pm

    ioane scuza ma ,dar atata timp cat i ai spus lui saccsiv:iti recomand!! am crezut ca esti de la u.e. sau f.m..i. caci nu mai astia zic:recomandam ,dar e cu ideea de :iti ordon ! si mi s a parut deplasat ca cineva sa i intre in casa altuia si sa i ordone! dar daca tu este dumnezeul lumii acesteia poti sa ordoni!o sa te asculte multi,dar nu toti,iar dupa intrebarea ta: cui ii spui tu… imi dau seama ca esti cineva mare ! esti boc? vladescu..numai astia se supara asa repede,crestinii nu se supara NICIODATA caci stiu ca Dumnezeu va plati fiecaruia la timpul hotarat de el !! asa ca nu mai fi plingacios! nu te mai ofusca pentru 2 cuvinte ci hai sa ne stapinim amindoi nu numai eu(mai ales ca avem ceva comun s ar parea)

    Apreciază

    • IOAN said, on septembrie 4, 2010 at 4:47 pm

      AM ATENTIONAT FOARTE TARE…NIMENI DINTRE CREŞTINI SĂ NU SĂ INDOIASCĂ DE SF. TREIME CEA DE-O FIINŢĂ ŞI NEDESPĂRŢITĂ ŞI PICTATĂ AŞA CUM NE PRICEPEM NOI PĂCĂTOŞII PE PĂMÂNT. CINE ATACĂ SUB ORICE FORMĂ SF.TREIME AŞA CUM MĂRTURISIM IN CREZUL ORTODOX ÎŞI POATE PERICLITA MÂNTUIREA….ŞI DE ACEEA AM ATRAS ATENTIA CĂ NU ESTE DE JOACĂ CU ACEASTĂ TAINĂ MINUNATĂ A DUMNEZEIRII…

      Apreciază

  22. nicu said, on septembrie 5, 2010 at 12:57 am

    Deja saccsiv ai trecut la atacuri directe.Ai spus multe adevaruri,dar printre ele acum adaugi si minciuna,ieri contra unui parinte,azi contra unor icoane maine…
    Ai incercat si pe marele parinte Arsenie Boca sa-l denigrezi prezentand despre sfintia sa ce scriau securistii in notele de urmarire,de parca nu ai fi avut si altceva de prezentat dim multele minuni savarsite.Ti-am atras atunci atentia, si ai sters comentariul meu dar si articolul acela.Personal credeam ca ti-ai dat seama ca ai gresit,dar ceea ce faci acum ma face sa cred ca ai o lucrare fina ordonata de cineva cu interese neortodoxe.

    Apreciază

    • rica said, on septembrie 5, 2010 at 5:52 am

      nicule si ioane:in articol sant spusele unor sfinti!! deci sa ai al 2 lea comentariu impotriva sfintilor mi se pare o hula prea mare! ce tot veniti voi cu pareri cand sfintii ne spun ce vrea Dumnezeu!! este canon ca sfintii nu au pareri ci ce spun au valabilitatea unui sinod ecumenic!! asa ca mai ales nicu ce veniti voi ca popa x sau y a spus altceva! spune vedenia de la sihastria(parca) ca din 1000 de preoti unul se mintuieste si altele multe :iadul e pardosit cu haine de preot!! asa ca mare atentie:nu e automat ca preotul sa fie sfint !! preotul si episcopul nu e ca in gandirea voastra papista automat sfint! articolul publica ce au spus sfintii si atat! acum voi nu mai puteti spune: n am stiut! succesuri multe!

      Apreciază

      • IOAN said, on septembrie 5, 2010 at 8:04 pm

        rica….UNDE AM SCRIS EU ÎMPOTRIVA SFINŢILOR ? CARE ESTE ADEVĂRUL ŞI MĂRTURISIREA DE CREDINŢĂ PRIVIND ICOANA SF.TREIMI ? FII ATENT…NU MAI INCERCA să te adresezi în mod nelămurit şi în acelaşi articol folosind numele a două persoane. Dacă ai ceva de spus…spune numai persoanei in cauză.

        Apreciază

  23. Erica said, on septembrie 5, 2010 at 5:45 pm

    Eu am fost de curand intr-o biserica (interiorul acesteia nefiind terminat), deasupra la altar erau icoanele Mantuitorului, Maicii Domnului si in centru era o icoana a lui Dumnezeu Tatal (singur). A fost prima oara cand am vazut acest gen de icoana. Insa vreau sa va spun ca spre deosebire de alte biserici in care merg de obicei, in acea biserica am simtit o stare de pace si binecuvantare cum nu am mai simtit de mult (nu era in timpul slujbei, era seara). Cu adevarat acolo am simtit prezenta lui Dumnezeu. Nu imi mai venea sa plec, mi-au dat lacrimile si am simtit acea zdrobire sufleteasca pe care nu am mai simtit-o demult.

    Pe de alta parte, ref. la icoana Sfintei Treimi (cea in care Fiul este in dreapta Tatalui), am citit undeva ca a fost pictata tinandu-se cont de:
    Ioan 14:9 „Cel ce M-a vazut pe Mine a vazut pe Tatal. Cum zici tu: Arata-ne pe Tatal?”
    Ioan 14:28 „… Tatal este mai mare decat Mine.”

    Intr-o biserica din Buc. cu hramul Sfintei Treimi, aceasta icoana este prezenta la altar in dreapta (cea reprezentata de cei 3 ingeri la masa lui Avraam fiind deasupra altarului). Ma gandesc ca daca icoana respectiva ar fi fost eretica nu ar fi fost prezenta in bisericile ortodoxe de la noi.
    Si mai stiu pe cineva care mi-a povestit ca rugandu-se mai puternic odata la aceasta icoana a simtit o mireasma placuta iesind din aceasta.
    Eu nu sunt teolog, doar o biata pacatoasa, dar totusi nu cred ca aceasta icoana a Sf.Treimi este eretica. Sper ca nu am suparat pe nimeni.

    Apreciază

    • el said, on septembrie 5, 2010 at 8:02 pm

      @Erica

      din pacate in ortodoxia romaneasca( si nu numai) de multa vreme au patruns denaturari privind diferite aspecte pana chiar la erezie(ceea ce s-a intamplat cu „hotararile” de la Chambesy si Balamnd)sunt prea multe ca sa le reluam iarasi aici.
      Viata duhovniceasca in general actualmente merge spre pravalire,daramare iar nu spre indreptare,inflorire (sub presiunea unor curente interne venite de la iererhi apostati si ecumenisti dar si exterioare de daramare ,falsificare a ortodoxiei IMPUSE ;dar nu numai ca altfel acestea nu ar avea putere fara „colaborarea” noastra prin pacat si nesimtire,orbire duhovniceasca).
      Faptul ca vezi azi in biserici reprezentari iconografice lipsite de temei nu este decat un biet aspect al acestui curent de pierdere a „savorii” autentice a ortodoxiei infiltrata sistematic de duhul lumesc(dracesc)prin secularizare si apostazie;biet aspect si nici macar dintre cele mai grave.De aceea se impune de la noi sa cautam cu toata osteneala sa dobandim discrnamant duhovnicesc ,sa intelegem si sa cunoastem ORTODOXIA mergand direc la surse,la scierile si invataturile sfintilor parainti atat cat vor mai fi si acelea disponibile;caci si aici se bate razboi de falsificare de multa vreme;caci multi preoti si luminatorii crestinilor bolesc si ei de boala iubirii de lume si ale ei”pofta trupului,pofta ochilor si trufia vietii” si nicidecum nu si fac datoria sa invete poporul cum faceau sfintii (Ioan Gura de Aur de exemplu);de toate acestea am fost preveniti.
      Cheia intelegerii este dobandirea dicernamatului si Mantuitorul mustra pe contemporanii lui care ca si crestinii de azi nu discerneau vremurile”Fatarnicilor! Fata pamantului si a cerului stiti sa o deosebiti ,dar vremea aceasta cum de nu o deosebiti?”(Lc12,56)
      In ortodoxie ne invatii sfintii parinti ca nu ne ghidam dupa senzatii,sentimente,trairi psihologice de”pace,binecuvantare”(mai ales cand suntem inca intunecati de pacate) ci ne ghidam dupa DOGMA ORTODOXA(asta e carma noastra);daca nu o cunoastem suntem vinovati de nesimtire si dezinteres fata de Cel ce S-a rastignit pentru ca sa ne faca pe noi „fii ai lui Dumnezeu” si ar trebui sa ne ostenim cu ravna si multe lacrimi acum cat inca mai avem putin timp sa dobandim un mimim de cunostinte de invatatura ortodoxa.Ereziile si inselarile au luptat dintotdeauna Biserica ;daca si parintii nostrii sfinti s-ar fi limitat la a zice ca lasa,noi ascultam de popa/episcopul ca stie el mai bine am fi fost cu totii rataciti in minciuni;dar pentru DREAPTA CREDINTA si DREAPTA SLAVIRE(ORTODOXIA) s-a varsat sange;crestinii s-au ostenit cu toata puterea sa o tina;noi acum in aceste generatii netrebnicite si molesite de patimi si vicelsug am pierdut ravna si dragostea de Adevar.Pentru icoane si frumusetea lor de care ne batem noi joc astazi schimonosindu-le si nemaistiind predaniile s-au dat lupte grele;femei si barbati ai lui Dumnezeu au preferat sa fie prigoniti,ucisi,alunagati.Noi ce facem azi?Tu cate carti despre icoane ai citit ca sa-ti dai cu parerea aici dupa mintea ta?Te rog sa nu o iei ca pe o „mustruluiala” ci doar ca un indem de a ne imbunatati si a fi cu ACRIVIE fata de adevar.Minimul de bunacuviinta din partea unui ortodox care inca n-a dobandit cunostinta si luminarea mintii este sa tina INVATATURA ORTODOXA(sa si-o insuseasca daca n-o stie ca de aia ne-a lasat Duhul Sfant prin parinti scrierile, dogma,pentru noi cei orbi ca ei sfintii le cunoasteau,le traiau).

      Apreciază

      • Erica said, on septembrie 5, 2010 at 10:22 pm

        @el,
        „Tu cate carti despre icoane ai citit ca sa-ti dai cu parerea aici dupa mintea ta?”
        R: Dupa mintea mea proasta, nu? Pai nu de asta exista comentarii, sa ne putem da cu parerea si sa ne corectam unii pe altii atunci cand gresim? M-am documentat suficient in trecut, cat sa ii combat pe cei care cred ca icoanele sunt idoli, sustinand argumentele ale sfintilor (Ioan Damaschin, Atanasie cel Mare). Eu am inteles ca dpv teologic, nu se accepta aceasta reprezentare (din cauza poruncii a doua data lui Moise) pt ca nimeni nu l-a vazut pe Tatal.
        Poate am gresit cand am spus ca nu e eretica, mi-am exprimat mai degraba o dorinta. Eu am dat si alt punct de vedere. Nu era cazul sa sari pe mine, nu ma cunosti suficient ca sa ma judeci ca as fi ignoranta. Dar deloc.

        Apreciază

  24. Karol said, on septembrie 6, 2010 at 1:28 pm

    Din pacate chiar la Iasi la catedrala Mitropolitana am vazut reprezentarea asta eretica a lui Dumnezu Tatal ……

    Apreciază

  25. rica said, on septembrie 6, 2010 at 4:40 pm

    acea mana care este indreptata catre porubel arata clar simbolul satanistilor,caci in ortodoxie degetul mare (al preotului care binecuvanteaza) se uneste cu inelarul!! in aia se uneste vizibil cu mijlociul !! Karole fi atent in catedrala din iasi ca este pe pardoseala steaua ortodoxa cu 8 colturi ,iar la intrare deasupra usii este o statuie reprezentand un inger iar se stie ca in ortodoxie sant INTERZISE statuile!!!

    Apreciază

  26. el said, on septembrie 6, 2010 at 7:57 pm

    @rica

    esti complet deplasata cu incapatanarea stupida de a persista in greseala chiar si dupa ce ti se atrage atentia.
    Mana de sus care binecuvinteaza a lui Dumnezeu Tatal nu face semnul satanist „coarnele” in care crezi tu ca esti expert a-l identifica.
    Semnul „coarnele” este facut cu indexul si auricularul(degetul mic) intinse drept si mediusul si inelarul stranse in palma si tinute de poluce(degetul mare);in icoana de la Chora nu se vede acest semn.
    Semnul binecuvantarii se face astfel:
    cu indexul intins drept ca si cum ar inchipui litera „I”;mediusul(degetul de la mijloc al mainii,cel mai lung)putin indoit ca si cum ar inchpui un „C”;degetul inelar(pe care se poarta de obicei verigheta)indoit din falanga proximala(falanga care porneste direct din palma)celalate 2 falange fiind drepte si incrucisate cu policele(degetul gros,mare al manii) in asa fel incat sa inchipuiasca un „X”;iar degetul auricular(mic) usor indoit ca sa inchipuie si el un „C”.De ce?Explicatia e simpla:mana care binecuvinteaza inchipuie numele lui Iisus Hristos Stapanul-Dumnezeu in numele caruia s-a dat „sa se plece tot genunchiul si al celor ceresti si al celor pamantesti si al celor dedesubt”.
    Litera „I”=Iisus(inchipuita de index);litera „C”=S(in alfabetul grec)(-inchipuita de medius);litera „X”=H(in alfabet grec;inchipuita de inelar indoit din prima falanga si intersectat in cruce cu policele)iar litera „C”=S(inchipuita de auricular,degetul mic).
    In concluzie mana care binecuvinteaza inchipuie cu toate degetele ei numele Lui Iisus Hristos in sigla IC (Iisus) XC (Hristos).
    Bineinteles ca gradul de inclinare/indoire a degetelor e variabil semnificatia insa e aceasta.
    In mozaicul de la CHORA ORTODOX PERFECT mana de sus inchipuie pe Dumnezeu Tatal si face DACA TE UITI BINE semnul ninecuvantarii !!!
    Daca iti lipsesc cunostintele elementare de invatatura de credinta pune mana si osteneste-te sa le capeti si nu-ti afisa insistent si cu osetntatie ignoranta caci nu faci decat sa-ti dai pe fata masura „stiintei” (dupa cuvantul „daca taceai filosof ramaneai”);in general atitudinea corecta si cuviincioasa cand nu stim ceva e sa ne informam din surse serioase,sa ascultam ce spun cei care cunosc mai multe si apoi dupa ce ne vom fi format o imagine/intelegere sa ne dam cu parerea in „auzul” tuturor;daca nu vrem sa cadem cel putin in ridicol.
    Deja ,imi pare rau ca ma vad nevoit sa-ti semnalez ,interventiile tale frizeaza ridicolul si obraznicia;acum insa nu suntem obligati sa ascultam si HULE de la tine.Te rog sa adaugi un minim de bunacuviinta interventiilor tale ulterioare pe acest blog.

    Apreciază

  27. el said, on septembrie 6, 2010 at 8:02 pm

    @rica

    esti complet deplasata cu incapatanarea stupida de a persista in greseala chiar si dupa ce ti se atrage atentia.
    Mana de sus care binecuvinteaza a lui Dumnezeu Tatal nu face semnul satanist „coarnele” in care crezi tu ca esti expert a-l identifica.
    Semnul „coarnele” este facut cu indexul si auricularul(degetul mic) intinse drept si mediusul si inelarul stranse in palma si tinute de poluce(degetul mare);in icoana de la Chora nu se vede acest semn.
    Semnul binecuvantarii se face astfel:
    cu indexul intins drept ca si cum ar inchipui litera „I”;mediusul(degetul de la mijloc al mainii,cel mai lung)putin indoit ca si cum ar inchpui un „C”;degetul inelar(pe care se poarta de obicei verigheta)indoit din falanga proximala(falanga care porneste direct din palma)celalate 2 falange fiind drepte si incrucisate cu policele(degetul gros,mare al manii) in asa fel incat sa inchipuiasca un „X”;iar degetul auricular(mic) usor indoit ca sa inchipuie si el un „C”.De ce?Explicatia e simpla:mana care binecuvinteaza inchipuie numele lui Iisus Hristos Stapanul-Dumnezeu in numele caruia s-a dat „sa se plece tot genunchiul si al celor ceresti si al celor pamantesti si al celor dedesubt”.
    Litera „I”=Iisus(inchipuita de index);litera „C”=S(in alfabetul grec)(-inchipuita de medius);litera „X”=H(in alfabet grec;inchipuita de inelar indoit din prima falanga si intersectat in cruce cu policele)iar litera „C”=S(inchipuita de auricular,degetul mic).
    In concluzie mana care binecuvinteaza inchipuie cu toate degetele ei numele Lui Iisus Hristos in sigla IC (Iisus) XC (Hristos).
    Bineinteles ca gradul de inclinare/indoire a degetelor e variabil semnificatia insa e aceasta.
    In mozaicul de la CHORA ORTODOX PERFECT mana de sus inchipuie pe Dumnezeu Tatal si face DACA TE UITI BINE semnul binecuvantarii !!!
    Daca iti lipsesc cunostintele elementare de invatatura de credinta pune mana si osteneste-te sa le capeti si nu-ti afisa insistent si cu osetntatie ignoranta caci nu faci decat sa-ti dai pe fata masura „stiintei” (dupa cuvantul „daca taceai filosof ramaneai”);in general atitudinea corecta si cuviincioasa cand nu stim ceva e sa ne informam din surse serioase,sa ascultam ce spun cei care cunosc mai multe si apoi dupa ce ne vom fi format o imagine/intelegere sa ne dam cu parerea in „auzul” tuturor;daca nu vrem sa cadem cel putin in ridicol.
    Deja ,imi pare rau ca ma vad nevoit sa-ti semnalez ,interventiile tale frizeaza ridicolul si obraznicia;acum insa nu suntem obligati sa ascultam si HULE de la tine.Te rog sa adaugi un minim de bunacuviinta interventiilor tale ulterioare pe acest blog.

    Apreciază

  28. rica said, on septembrie 8, 2010 at 5:46 pm

    el :eu nu vad bine ! serios ! dar chiar nu vad degetul mare unit cu inelarul !! tu vezi inelerul unit cu degetul mare? am chemat copii si tot asa vad :degetul mare unit cu mijlociul ! tu pornesti de la o idee preconceputa: ca nu se poate gresi sau ca sant eu antipatic ! ca inclinarea ,ca culoarea.. spune tu pe altcineva care vede(in afara de tine )degetul mare unit cu cel inelar,asa cum se da binecuvintarea ! la alte comentarii m am repezit dar aici am intrebat persoana cu mult mai multa experienta practica decat tine si poate nu stii :majoritatea crestinilor :gresesc deci nu vad de ce vrei tu sa vad eu ceva ce nu vad – mii de scuze,iarta ma dar eu asa vad si tu vezi asta caci spui ca inclinatia…

    Apreciază

  29. radu said, on mai 30, 2013 at 6:24 pm

    Preotii nostri stiu de acest lucru despre aceste icoane? am mai vazut astfel de icoane e adevarat nu stiam ca nu sunt conforme cu credinta noastra…ar trebui sa se inlocuiasca icoanele astea sa nu mai fie expuse sau pictate daca sunt impotriva sinodului si hotaririlor lui

    Apreciază

  30. Adi said, on ianuarie 4, 2017 at 7:39 pm

    In ultima pictura mana reprezentata ca fiind DUMNEZEU face semnul Vrajmasului.

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.