SACCSIV – blog ortodox

Abordarea corectă a unei mari probleme

Posted in BOTEZ, ORTODOXIE by saccsiv on martie 19, 2022

Sursa: https://tasthyras.wordpress.com/2022/03/19/%ce%b7-%cf%83%cf%89%cf%83%cf%84%ce%ae-%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%83%ce%ad%ce%b3%ce%b3%ce%b9%cf%83%ce%b7-%cf%83%ce%b5-%ce%ad%ce%bd%ce%b1-%ce%bc%ce%b5%ce%b3%ce%ac%ce%bb%ce%bf-%cf%80%cf%81%cf%8c%ce%b2%ce%bb/#more-46681

Traducerea: Felix:

In primul rând:
„Fie există Dumnezeu, fie nu există Dumnezeu.”

Ce crezi?

Dacă spui CĂ NU EXISTĂ, ne oprim aici. Dacă crezi că există, continuăm.

A doua considerație:

Dumnezeul creștinilor Iisus Hristos este SINGURUL ADEVĂRAT.”

Ce crezi?

Dacă spui că zeii tuturor religiilor sunt egali si aceiași, atunci din nou ne oprim aici. Dacă sunteți de acord că Dumnezeul creștinilor este Singurul Cel adevărat, continuăm.

Reflecții a treia:

„Acest Dumnezeu adevărat ne este Revelat prin Biblie si prin interpretările Sfinților Părinți.”

Ce crezi?

Dacă spui că interpretăm Biblia noi înșine, cum fac Protestanții ne oprim din nou aici, pentru că suntem prea mici și slabi pentru a interpreta Biblia singuri.
Dacă, pe de altă parte, sunteți de acord că Revelația Adevărului credinței noastre ortodoxe, se transmite prin interpretările Sfinților Părinți si ne conduce la Adevărul Absolut, atunci continuăm.

Reflecția a patra.

„Biserica este Una, Sfântă, Soborniceasca și Apostolică, cea pe care o mărturisim în Crez, si care detine Harul necreeat transmis de catre Hristos Dumnezeu Cel Unic si Adevărat, NUMAI in Biserica Ortodoxă”.

Ce crezi?

Dacă nu sunteți de acord și spuneți că si în celelalte Confesiuni creștine există Har sfintitor, atunci ne oprim aici.
Dacă sunteți de acord ca doar Biserica Ortodoxa transmite harul prin Taine, continuăm.

Reflecție a cincea.

„Prin acest Har necreeat devenim ACTIONARI, indeosebi prin sfantul Botez initial, iar apoi prin restul Sfintelor Taine ale Sfintei Noastre Biserici Ortodoxe.”

Ce crezi?

Dacă nu sunteți de acord și spuneți că harul aparține Bisericii Ortodoxe dar si celor care nu sunt botezați sau celor care sunt botezați în celelalte confesiuni creștine și că pot si acestia intra în comuniune cu Harul necreeat si mantuitor si de asemenea ca si cei care nu participă la sfintele Taine ale Bisericii Ortodoxe sunt partasi ai acestui har, ne oprim din nou aici.
Dacă sunteți de acord, continuăm.

GÂNDURI DE ÎNCHEIERE.

Am folosit insistent cuvantul ACTIONAR, mai sus.
De ce?
Căci Sfântul Botez îl predispune pe om SĂ PARTICIPE LA BOGATA PREZENȚĂ ȘI BUCURIE DIVINĂ A HARULUI.
Prin urmare, botezul ortodox al pruncilor oferă omului această POSIBILITATE.
Adică să fie părtaș la acest Har Divin necreeat.
Este acest prilej un lucru bun sau rău?
Când folosim acest prilej, este mantuitor, atunci când il neglijăm este distructiv.
Înzestrăm copilul cu bogăția Harului Botezului și îi lăsăm copilului libertatea de a activa sau nu acest Har.
Din păcate, părinții au grijă să-și înzestreze copiii cu bunurile materiale care există astăzi și mâine dar care mai apoi se pot pierde.
De ce cred ei că este rău să-și înzestreze copiii cu bogatia harului Ortodoxiei prin Taina atotcuprinzătoare a Sfântului Botez si prin Taina Mirungerii?
Ce și cine l-ar putea împiedica ulterior pe micuțul prunc botezat să „nu activeze niciodată” ZESTREA DE BUCURIE DIVINĂ A HARULUI?

Si chiar dacă vrea să primească harul și să-l activeze sau sa-l mentina continuu la un moment dat în viața sa de adult, cine poate garanta că vor exista întotdeauna CONDIȚIILE ORTODOXE ADECVATE pentru a activa si mentine continuu Harul Sfântului Botez?
Este timpul să ne plecăm în cele din urmă capul cu smerenie la ceea ce Sfinții Părinți ai Bisericii noastre ne-au lăsat moștenire în mod infailibil prin Traditia Patristica.
Biserica noastră Ortodoxă, este singura purtătoare al Harului si a Adevărului și, prin urmare, al Mântuirii noastre.

Amin.

18-3-2022

Tagged with: ,

10 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Felix said, on martie 19, 2022 at 1:24 pm

    Sfantul Simeon Noul Teolog teologhisește in privința primirii Botezului, Mirungerii și a Euharistiei:

    „In Sfantul Botez suntem curățiți prin apa amestecată cu Duhul Sfant. Oamenii sunt botezați în apă, sunt cufundați în apă și scoși din apă de trei ori, după chipul ingropării celei de trei zile a Domnului Hristos, și după ce mor in ea acestei lumi rele, la a treia ieșire din apă sunt deja vii, ca inviați din morți, adică sufletele lor sunt aduse la viață și primesc din nou harul Sfantului Duh după cum il avea Adam inainte de călcarea poruncii. Ei sunt pe urmă unși cu Sfantul Mir (in Taina Mirungerii), și prin acesta sunt unși cu Iisus Hristos și sunt inmiresmați intr-un mod mai presus fire. După ce au devenit in acest fel vrednici de a fi uniți cu Hristos, ei gustă Trupul și beau Sangele Său și devin de un Trup și de un Sange cu Hristos Dumnezeu-Omul Care S-a intrupat și S-a dat pe Sine ca jertfă”.

    Botezul se practică atat pentru adulți cat și pentru copii, scrie Sfantul Nicolae Velimirovici:

    „Așa a fost in Biserica lui Dumnezeu din timpuri apostolice (cf. Fapte 16, 14:15; 20:33 și I Cor. 1:16). De aceea să-i evitați pe cei care vă spun să nu vă botezați copiii! Întrebați-i: «Cine va fi răspunzător pentru sufletele copiilor ce mor nebotezați în casele părinților botezați? Deci nu-i ascultați pe cei care vă spun că nu trebuie botezați copiii, ci botezați-vă copiii așa cum ați făcut și până acum, cum au făcut și strămoșii voștri. Apostolul Petru i-a botezat pe Cornelie și pe toți ai lui. Apostolul Pavel recunoaște singur: am botezat și casa lui Șfefana. Ce poate să insemne casa lui decat toată familia, adulți și copii? Așadar, ce treabă avem noi cu falsurile eretice când practica Sfinților Apostoli mărturisește limpede că trebuie botezați copiii?”

    Problema Botezului copiilor lămurită de Sfantul Nicolae Velimirovici revine in actualitate odată cu apariția recentă a noilor reformiști…

    Sfantul Iustin Popovici conchide:
    „Sunt unii care vor reformism in Biserica, dar nu simt ca reformismul modern este pentru Biserica acelasi lucru ca si deformismul!”

    Botezul pruncilor presupune consimțămantul liber al pruncului, dar nu il impune. Dacă mai apoi copilul iși refuză calitatea de creștin și voiește să o părăsească, nu va fi oprit s-o facă.

    Părerea unora dintre cei vechi care erau contra Botezului copiilor a fost combătută de Sfinții Părinți ca de exemplu de Irineu de Lyon, Grigorie de Nazianz, iar canonul 110 (121) de la Cartagina din anul 419 anatematizeză pe cei care neagă necesitatea Botezului pentru copii. Obiceiul Bisericii primare de a boteza copiii e mărturisit și de inscripțiile din catacombe. O inscripție numește fidelis (credincioasă creștină) pe o copilă care a murit la varsta de nouă luni. O alta numește neofitis (botezat de curand) pe un copil care
    a trăit 90 de zile. O alta arată că un copil care a trăit un an, zece luni și cincisprezece zile a murit in ziua cand a fost botezat.

    De aceea, dacă pruncul e prea slab psiho-fizic și există teama că nu va trăi, poate fi botezat indată după naștere. Dacă nu, botezul se face de obicei la șapte zile după nașterea pruncului (sau între 7și 40 de zile), în orice zi de sărbătoare (mai ales duminica).

    Acum, practic daca amanam Botezul pruncilor atat timp cat vor considera părinții pruncului la recomandarea medicilor pediatri unde se va ajunge?Pruncilor care vor depăși varsta de doi ani nu li se va mai putea face cele trei afundări in cristelniță avand in vedere că pruncul crește și dimensiunile cristelnițelor sunt limitate. Astfel, se va putea renunța cu ușurință la Botezul prin afundare, cristelnițele putand fi scoase treptat din uzul liturgic al Bisericii și va rămane ca regulă botezul prin turnare sau stropire!

    Pentru pruncul adus la Botez mărturisește credința, nașul pruncului, așa cum au mărturisit in timpul Mantuitorului, pentru slăbănog, cei ce au coborat pe slăbănog prin acoperiș
    (Matei 9, 2).

    Sfantul Ioan Gura de Aur scrie

    „Plânge-i pe cei care au murit fără să fi fost luminați cu Botezul, fără a fi pecetluiți cu harul Sfântului Duh (în Taina Mirungerii). Aceștia sunt cei cu adevărat vrednici de plâns, vrednici de suspine, pentru că se găsesc în afară de împărăție, laolaltă cu cei condamnați (loan 3: 5) […] Este ingăduit a se face milostenie săracilor pentru ei — și prin aceasta li se va aduce oarecare mangaiere — fiindcă Dumnezeu voiește a ne folosi și prin alții.
    Hristos nu cere credință de la cei nebuni sau de la cei care și-au pierdut conștiința din pricina vreunei boli”.

    Prin analogie putem spune că, de asemenea, Hristos nu cere credință de la un prunc atunci cand este adus la Botez.
    Sfantul Grigorie Palama conchide in acest sens:
    „Intrebați fiind la Botez, vom răspunde fie prin noi inșine, fie prin nași, că la cei botezați, toate se fac precum ale pruncilor…”
    Iar Sfantul Paisie Aghioritul ne incredințează că:
    „pruncul deși nu este conștient la Botez, primește harul Sfantului Duh din belșug atunci cand este afundat in apă și primește Taina Botezului; de asemenea, va pierde harul crestinul ortodox cand va primi pecetea lui antihrist, chiar daca nu-i constientizeaza ce primeste”

    Sfantul Ipolit al Romei ne arată:
    In ceea ce privește pe cei care nu pot
    să-l spună (Simbolul Credinței), părinții sau cineva din familie il va rosti pentru ei. Astfel, mărturisirea credinței pruncului prin mandatarea nașului este in acord cu Tradiția Bisericii!
    Sfantul Dionisie Areopagitul scrie in acest sens:
    „Dumnezeieștii noștri invățători au cugetat să primească pe prunci (la Botez) in acest mod și părinții naturali ai pruncului adus să-l predea unui pedagog (nasului) bun care are menirea să povățuiască copilul in deprinderea lucrurilor dumnezeiești.”

    Este important să amintim aici că primii martiri creștini au fost cei 14 000 de prunci uciși de Irod!
    Este ingăduit să fim dubitativi dacă Hristos a primit mucenicia pruncilor cu toate că nu și-au mărturisit credința lor personală mai inainte de a fi martirizați?! Intrebarea poate fi adresată celor care au o nelămurire privind acest aspect al Botezului pruncilor, obiectand că mai inainte de Botez trebuie să aibe loc mărturisirea credinței lor personale in Hristos! In cazul celor 14 000 de prunci este vorba despre botezul prin mucenicie și prin sange, cu care s-a botezat insuși Hristos, după cum ne arată Sfantul Grigorie Teologul.

    Apreciază

    • noname 7 said, on martie 19, 2022 at 2:04 pm

      Pot sa preiau acest text si sa-l postez?

      Apreciază

      • Felix said, on martie 19, 2022 at 2:36 pm

        Cel postat la comentariul de mai sus, da.
        Traducerea articolui ar fi de recomandat sa ramana aici pe blog, caci are trafic suficient pentru cititorii interesati.

        Apreciat de 1 persoană

  2. Felix said, on martie 19, 2022 at 2:04 pm

    Parerile despre Sfantul Botez ale Ierom. Savatie Bastovoi au acordul Patriarhiei? – YouTube

    Apreciază

  3. Felix said, on martie 19, 2022 at 3:34 pm

    „Deşi mulţi cred că harul (Botezului), spune Sfantul Ioan Hrisostom, nu cuprinde decât iertarea păcatelor, noi am socotit până la zece cinstirile conferite de Botez. De aceea îi botezăm chiar şi pe prunci, deşi ei nu au păcate, pentru ca să le fie adăugată dreptatea, înfierea, moştenirea, harul de a fi fraţi şi mădulare lui Hristos şi de a se face sălaşuri Duhului Sfânt”
    (Sfantul Ioan Gura de Aur, Opt cateheze baptismale)

    👇
    https://theodosie.ro/2021/02/03/pruncii-nu-trebuie-respinsi-de-la-harul-botezului-sf-ciprian-al-cartaginei/

    Apreciază

  4. Felix said, on martie 19, 2022 at 4:14 pm

    Sfantul Ierah Nifon al Constanțianei
    (sec. IV) ne avertizeaza:
    «Clericii din vremurile de pe urma vor deveni instrumente ale Antihristului.
    Ei vor propovădui ascultarea oarbă (fara discernamant) avand ca pretext virtutea păcii spre folosul mântuirii.
    O ascultare satanică, va fi impusa credinciosilor naivi in dispreț față de învățătura Sfinților Parinti, cu multa indiferență fata adevăr si avand o evlavie superficială.»

    https://sofiakioroglou.wordpress.com/2021/11/30/about-the-antichrist/

    Apreciază

  5. Felix said, on martie 19, 2022 at 4:49 pm

    Parintele Athanasie Mitilineos:

    „Când va veni Antihrist, foarte mulți creștini dintre noi… acum vorbim în procente, să zicem 95%, 97% se vor închina lui Antihrist. Și clerici, și patriarhi, episcopi și popor, și savanți și cercetători….”

    👇

    Apreciază

  6. Vasile said, on martie 19, 2022 at 5:53 pm


    priviti in ce biserica a slujit ereticul calistrat

    Apreciază

  7. Felix said, on martie 20, 2022 at 10:17 am

    Se pare ca dincolo de Prut sufla un vant al reformismului botezului pruncilor:

    Pr. Petru Pruteanu susține că „mulţi preoţi îndeamnă părinţii să-şi boteze cât mai repede pruncii, dar fără să le vorbească despre credinţă, responsabilitate, viaţă veşnică etc. Totul este privit prin prisma beneficiilor imediate. Trebuie însă să precizăm că Biserica Ortodoxă acceptă şi recomandă botezarea copiilor, dar niciodată nu impune, mai ales dacă nu s-a făcut o pregătire corespunzătoare.
    În secolul al III-lea Tertulian insista pe amânarea Botezului copiilor (cf. Despre botez, cap. 18), nefiind de acord cu grăbirea nemotivată a Botezului.
    În secolul al IVlea Sf. Grigore Teologul, fiu de episcop, dar botezat abia la 30 de ani, recomanda botezarea copiilor la vârsta de cel puţin trei ani, „pentru ca aceştia cât de cât să poată auzi şi repeta cuvintele Tainei, iar dacă nici atât, cel puţin, să o înţeleagă imaginar” (cf. Omilia 40; PG 36, col. 400).
    Această recomandare a fost respectată în Biserică până prin secolul al IX-lea, când se generalizează botezul la un an sau la 40 de zile, dar niciodată fără cateheză.
    În prezent însă, încă de prin perioada turcocraţiei, totul s-a transformat în „servicii religioase pe bandă rulantă”, accentul punându-se doar pe cantitate, iar de calitate nici măcar nu se vorbeşte… Şi cum să nu ajungă aşa dacă noi le dăm Evanghelia numai să o sărute, dar nu le citim din ea şi nu leo explicăm, ca în ei să se aprindă flacăra credinţei şi a iubirii pentru Dumnezeu şi pentru aproapele, căci „credinţa este din auzire, iar auzirea prin cuvântul lui Hristos” (Romani 10:17). Să te naşti din părinţi credincioşi încă nu înseamnă nimic, dacă aceştia nu-ţi explică niciodată de ce trebuie să credem şi de ce credem anume aşa şi nu altfel.
    De aceea, îngrijorarea părinților vis-à-vis de faptul că copiii au murit nebotezați nu poate fi justificată. Or, Hristos foarte clar ne spune, că „cel ce va crede şi se va boteza se va mântui; iar cel ce nu va crede se va osândi” (Marcu 16,16). Adică, Hristos caută la credință mai mult, decât la botez ca ritual. Botezul capătă valoare și aduce roade doar atunci, când există credință”.
    De asemenea, Alexei Osipov, un alt „teolog” contemporan din Rusia, declară că teoria despre soarta nefericită a pruncilor nebotezați este o caricatură pe seama ortodoxiei:
    „Or, pruncii, care au murit înainte de Hristos vor fi osândiți la iad? Sau copii strămoșilor noștri înainte de încreștinarea Rusiei (an. 889) – tot vor pleca în iad? Toate acestea sunt niște aberații, care nu au nimic în comun cu învățătura creștină despre Dumnezeul dragostei. Prin jertfa de pe crucea Golgotei Hristos a mântuit pe toți pruncii. Însuși Hristos a spus despre copiii, care-L înconjurau (copiii iudeilor, la fel nebotezați – n.n.): „Lăsaţi copiii şi nu-i opriţi să vină la Mine, că a unora ca aceştia este împărăţia cerurilor”(Matei 19.14). Cine a botezat pe drepții Vechiului Testament, pe tâlharul care s-a pocăit, pe Apostoli, pe însuși Maica Domnului..? Oare nu este clar că Botezul, precum și celelalte taine nu sunt permise de acces în împărăția lui Dumnezeu, ci soluții sigure în eliberarea de păcate și patimi. De aceea toți pruncii morți prematur se vor mântui ca niște sfinți și neprihăniți, că a unora ca aceştia este împărăţia cerurilor”

    Apreciază

  8. Felix said, on martie 20, 2022 at 11:13 am

    Sfantul Ciprian, lui Fidus, Epistola 58(64):2, 6 (anul 251):

    „Nimeni nu trebuie sa fie departat de Botez…mai ales copiii si nou-nascutii”

    Sfantul Grigorie de Nazianz, Discurs despre Sfantul Botez, 40:17 (381):

    „Ai un copil mic? Nu lasa ca pacatul sa aiba oportunitate, ci sfinteste-l din copilarie; de la cea mai mica varsta, lasa-l sa fie sfintit de Duh”.

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.