SACCSIV – blog ortodox

POVESTIRE FOARTE FOLOSITOARE despre Preacuviosul Zaharia Ciobotarul

Posted in Uncategorized by saccsiv on noiembrie 18, 2014

Un om oarecare, vestit în lucrările lumeşti, cu numele Ioan, lepădând toate îndulcirile vieţii, ducea o viaţă smerită şi monahicească. Şi îndeletnicindu-se cu fapte dumnezeieşti, se sârguia ca să placă numai lui Dumnezeu. Deci, ostenindu-se pururea întru rugăciuni şi cereri, tindea şi sporea către cele mai înaintate şi mai mari isprăvi. Fiindcă, pe lângă celelalte ale lui păşiri, avea obicei a se duce ca să privegheze toată noaptea la bisericile Domnului. Într-o noapte, s-a dus la biserica cea mare a Sfintei Sofia ce se afla în Constantinopol şi, aflând uşile încuiate, a şezut acolo pe un scaun ce era aproape, fiind ostenit el, şi întru şederea sa îşi citea slujba cu glas şovăitor.

Şi iată a văzut o strălucire de lumină, ce venea de afară, şi privind mai cu luare aminte, a văzut un bărbat cucernic, care urma după lumina aceea. Deci, bucurându-se pentru acea privire, a luat mai bine aminte, voind să vadă ce are să facă acel om. Şi când a ajuns omul acela la porţile bisericii Sfintei Sofia, ce erau închise, şi-a plecat genunchii înaintea porţilor, şi îndestul a făcut rugăciune, apoi a ridicat în sus mâinile sale şi, făcând semnul crucii pe porţi, îndată porţile s-au deschis singure, şi împreună cu lumina a intrat înăuntru şi bărbatul acela. Şi după ce a intrat, iarăşi a plecat genunchii pe pardoseală, unde deasupra era zugrăvită icoana Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu, şi, sculându-se, a deschis şi acolo porţile. Şi venind la porţile cele frumoase de argint ale bisericii în pridvor, destulă rugăciune a făcut acolo, apoi cu semnul crucii le-a deschis şi pe acelea, şi aşa a intrat în biserică cu totul luminat fiind.
Deci, mergând în mijlocul bisericii, şi-a ridicat mâinile în sus, înduplecând pe Dumnezeu. Iar după ce şi-a isprăvit rugăciunea, s-a întors înapoi şi trecea prin pridvorul bisericii, iar porţile se încuiau prin dumnezeiască lucrare îndată ce acela ieşi afară. Deci, sta sfântul om Ioan şi căuta cu luare aminte, unde va merge acel bărbat dumnezeiesc, după ieşirea din biserică. Şi fiindcă acela mergea pe drumul drept, nu s-a lenevit avramicescul Ioan a-i urma, ca să afle unde se ascunde acest fel de scump mărgăritar al lui Dumnezeu. Şi abătându-se acela puţin din dreptul drum, mergea spre schela cea pogorâtoare a Sfântului mucenic Iulian; şi apropiindu-se de casa foarte mică, şi bătând cu mâna în uşă, a strigat încet numele femeii ce era înăuntru: “Maria”, şi aşa a intrat înăuntru. Atunci lumina ce-l lumina pe cale s-a ridicat din mijloc, şi aşa între amândoi s-a făcut noapte întunecată.

Iar femeia acelui dumnezeiesc bărbat a aprins lumânarea din candela şi a dus-o bărbatului ei; însă el nu s-a culcat pe pat, nici nu şi-a odihnit trupul în vreun alt chip, ci a început să lucreze, căci era ciobotar. Atunci şi cel ce-i urma lui, vrednicul de pomenire Ioan, fără de sfială a intrat înăuntrul casei, şi căzând la picioarele lui, le udă cu lacrimi şi rugându-l pe el, zicea: “Nu te ascunde de mine, cine eşti, şi care este înalta ta vieţuire, prin care faci astfel de minuni, pe care le-am văzut însumi cu ochii mei”. Iar, smerit-cugetătorul acela zicea: “Iartă, bătrânule, pentru Domnul. Eu sunt om păcătos şi nu am la sinemi nici o faptă bună. Că cine sunt eu păcătosul? Sau de unde am învăţat vreo înaltă vieţuire, precum singur zici, în vreme ce sunt sărac şi mă aflu lucrător meşteşugului celui mai neînsemnat; te-ai înşelat, omule, te-ai înşelat, şi ai văzut nălucă, iar nu adevărul”.

Atunci bătrânul a adăugat lacrimi peste lacrimi, şi nu înceta a-l jura pe el pe numele lui Dumnezeu, ca să-i arate lui fapta bună a sa cea mare. Căci zicea: “De nu era lucrul dumnezeieştii pronii, ca să se descopere petrecerea ta, cu adevărat nu m-aş fi învrednicit eu cel mai mic să fiu privitor al acestui fel de taină”. Deci, strâmtorat fiind de jurăminte acel minunat bărbat s-a sculat de pe scaun şi, făcând mai întâi metanie bătrânului, a început a zice aşa: “Bine să ştii, fratele meu, că nici o ispravă pe pământ n-am câştigat decât să mă înnoroiesc şi să mă întinez cu păcatele şi să cinstesc mai mult desfătarea trupească. Iar după aceasta, din bunătatea Dumnezeului meu, luând în minte frica muncii, după cum vezi mi-am luat femeie, dar n-am întinat curăţenia trupului. Ci amândoi cu unire păzim fecioria şi tăinuim aceasta, zicând că ea este stearpă. Şi până acum, cu ajutorul lui Dumnezeu, păzim noi adevărata curăţenie a sufletului şi a trupului, pentru dorinţa şi dragostea Ziditorului nostru. Voi adăuga încă şi alta, pentru legătura jurământului. Bogăţia mea toată nu este mai multă decât numai trei arginti şi jumătate, şi cu aceştia cumpărând piei, lucrez meşteşugul ciubotelor; şi dobânda ce o scot de acolo o despart în două părţi: o parte adică, cea mai dreaptă şi de căpetenie, o hărăzesc lui Hristos, împărţind-o la săraci – fraţii lui Hristos; iar cealaltă parte o cheltuiesc la trebuinţele noastre; şi aşa pururea petrecând, aştept neîncetat pe înfricoşătorul Judecător ce va să vină. Şi-mi aduc aminte de cercetarea cea înfricoşătoare ce au să-mi facă cumpliţii demoni”.

Aceasta poveste auzind-o Ioan şi înspăimântându-se de curata şi fericita viaţa a pururea pomenitului Zaharia (căci aşa se numea), l-a lăudat pe el. Apoi binecuvântându-l pe acel minunat bărbat, a ieşit din casa lui cu bucurie şi veselie. Şi Ioan s-a dus la casa unde găzduia, mulţumind lui Dumnezeu pentru minunile mari ce a văzut. Iar fericitul Zaharia, cel ce întru adevăr era lipsit de mândrie, voind ca să fuga de amăgirea deşertăciunii lumeşti, şi-a lăsat casa sa şi a fugit, cu desăvârşire necunoscut tuturor făcându-se.

Cititi va rog mai multe la:

http://www.calendar-ortodox.ro/luna/noiembrie/noiembrie17.htm

4 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. botaceala said, on noiembrie 18, 2014 at 12:22 pm

    Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh,amin! Doamne ce poveste frumoasa,de ar da Dumnezeu sa fiu si eu pe sfertul acelui om!!!!!!!!!

    Apreciază

  2. aha said, on noiembrie 18, 2014 at 3:28 pm

    Doamne ajuta. cred ca mai avem nevoie si de asa ceva. sa lasam politica deoparte

    Apreciază

  3. marian said, on noiembrie 18, 2014 at 5:23 pm

    Slavă Lui Dumnezeu acum și pururea și in vecii vecilor Amin!
    Lauda Lui Dumnezeu si de la mine ticălosul cel pe care l-a adus doar Dumnezeu pana aici in clipa aceasta!
    Doamne nimic sunt!
    Iartă-ma Doamne!

    Apreciază

  4. mircea.v said, on noiembrie 19, 2014 at 12:33 am

    Pentru ca s-a discutat zilele trecute de Sfantul Ioan Gura de Aur si de cartea lui Virgil Gheorghiu „Ioan Gura de Aur, Atletul lui Hrstos”, cateva fragmente din carte legate de politica, sfintenie… Virgil Gheorghiu (autor si al romanului „ora 25″) a scris aceasta carte inainte de a deveni preot ortodox (la Paris). Ambele carti sant de mare folos.

    ––––––––––––––––

    Iată-l deci pe Gură de Aur revenit în Antiohia sa natală, în Antiohia cea frumoasă. Nu-l interesează ce se petrece în imperiul în care trăieşte. Pustnicul întors din peştera sa ignoră cu totul dimensiunile istorice şi politice ale vieţii. Cum ar fi putut ştii ce anume se petrece în lume, în afară, el care nu privea niciodată în jurul lui, nici măcar propriul trup?

    Ignora astfel existenţa imperiului roman. Avea o singură preocupare. Era o inimă curată, şi curăţia inimii înseamnă, se pare, a avea o singură idee (Soren Kierkegaard). Primul său ideal fusese acela de a dobândi virtutea personală şi nimic mai mult. A dobândit-o. De această dată voia să-i mântuiască pe oameni şi să-i aducă la adevărata credinţă. „E preferabil să fii mai puţin virtuos şi să-i întorci pe ceilalţi la credinţă în loc să rămâi în munţi şi să-i vezi pe fraţii care se osândesc”, spune el.

    Gură de Aur nu se interesa de atmosfera politică în care trăia. Un sfânt e deasupra istoriei. Biserica şi sfinţii au cu realităţile politice acelaşi relaţii ca uleiul cu apa: Sunt în acelaşi vas, dar uleiul rămâne deasupra şi apa la fund şi nu se amestecă deloc.
    Biserica şi politica nu se amestecă, deşi trăind în acelaşi spaţiu şi în aceeaşi epocă sunt contemporane una cu cealaltă. Naturile lor sunt prea diferite. Se ignoră. Din timp în timp, se ivesc evenimente care tulbură elementele, care le amestecă astfel încât pentru o vreme nu mai poţi spune care este apa, care este uleiul. E un amestec tulbure. Autoritatea eternă este amestecată cu autoritatea temporală. Sfinţii cad în tabăra soldaţilor şi soldaţii în lumea sfinţilor; nici o placă indicatoare nu mai spune unde anume este Biserica şi unde este politica. Totul este amestecat.

    Şi David era mic. Cum era şi Gură de Aur. Dar aspectul exterior nu are importanţă pentru că: „Toată slava fiicei regelui este înăuntru.” Tot ce este/în afară este „lipsit de importanţă”. în această epocă Gură de Aur era un om matur. Şi un om matur se ocupă de lucruri serioase, nu se ocupă de nimicuri, precum copiii. Realităţile istorice şi politice sunt lucruri minore, nedemne de un om matur.
    Gură de Aur spunea: „Să nu mergem pe urmele copiilor, dispreţuind lucrurile mari şi extaziindu-ne în faţa celor mici.” „Lucrurile mici” sunt gloriile pământeşti, împăraţii, guvernatorii, primii miniştri şi tot restul. Gură de Aur îi ignoră, deşi a trebuit să lupte cu poliţiştii şi judecătorii care voiau să-i devoreze pe cetăţenii Antiohiei.

    În acest timp, căruţa şi măgarul său îl aşteptau la poarta Romanesia. Dar sfântul nu va mai reveni niciodată. Pleca împreună cu cei doi „curioşi” spre Constantinopol. Mergea să devină episcop. Nu se gândise niciodată la asta. Şi acum trăsura imperială îl conducea spre sediul episcopal. Gură de Aur ştia că era slujitorul Domnului. Din această pricină accepta totul. N-avea decât o singură grijă: să-şi păstreze „sufletul curat, restul nu are nici o importanţă”.
    Dumnezeu nu caută „nici o elocvenţă strălucitoare, nici o savantă aranjare a cuvintelor, ci frumuseţea sufletelor”. Trebuia să-şi păstreze sufletul curat. Oriunde s-ar fi aflat, trebuia să fie numai slujitorul lui Dumnezeu. Nu va fi niciodată slujitorul împăratului. Nici al împărătesei. Nici al lui Eutropius. Chiar episcop fiind. Va rămâne numai slujitorul lui Dumnezeu. „Dacă aş căuta să plac oamenilor, n-aş mai fi slujitorul lui Dumnezeu”.
    Gură de Aur călătorea cu un singur gând: să nu facă pe plac oamenilor, ci să placă lui Dumnezeu. Era totul. Şi — acolo, în trăsură — îl ruga pe Domnul să-l ajute în această hotărâre. Fără ajutorul lui Dumnezeu, omul nu poate realiza nimic. Fie el un atlet ca Gură de Aur. Din această pricină implora ajutorului Domnului ca să rămână doar slujitor al lui Iisus.

    Gură de Aur şi-a dat seama că, devenit episcop, pentru a-I face pe plac lui Dumnezeu, trebuia să lupte la Constantinopol mai înverşunat decât în deşert, şi că în lupta sa va fi mai singur decât în peşteră. Dar era hotărât să nu placă oamenilor, ci lui Dumnezeu.

    Odată această formalitate îndeplinită, Gură de Aur a intrat în palatul în care trebuia să locuiască de acum înainte. În prima zi a făcut câteva schimbări. A schimbat în palatul episcopal anumite lucruri care puteau să-i displacă lui Dumnezeu. Gură de Aur a poruncit să fie vândute toate vasele de argint, iar rezultatul vânzării să fie dat săracilor. Apoi a vândut covoarele şi cu aceşti bani a construit un spital pentru săraci. Gură de Aur a vândut apoi canapelele, băile de marmură şi candelabrele.
    Cu argintul din această vânzare a ridicat un azil pentru străini în Constantinopol. A vândut oglinzile, tablourile, coloanele. A vândut totul şi a lăsat pereţii goi. A vândut patul de mătase, de catifea şi de lemn rar în care dormise predecesorul său Nectarie. A pus să i se aducă un pat de scânduri şi o cuvertură. Un sfânt nu doarme în puf. N-avea nevoie de podoabe pe pereţi. Avea în camera sa doar icoana Sfântului Pavel deasupra mesei de lucru. Apoi Gură de Aur i-a chemat pe bucătari. Exista o armată întreagă de bucătari, de intendenţi, de administratori, de chelneri, de chelari. Le-a plătit tuturor lefurile şi i-a concediat. A trimis ustensilele culinare şi toată instalaţia la bucătăriile azilurilor pentru săraci.
    Personalul palatului episcopal nu mai văzuse niciodată aşa ceva. Angajaţii au îndrăznit să-i spună respectuos sfântului că episcopul Constan-tinopolului era al doilea episcop al lumii, că avea obligaţii oficiale. Trebuia să dea recepţii, şi toate acele obiectele de bucătărie şi toată acea veselă îi erau absolut indispensabile. împăratul însuşi ca şi împărăteasa trebuiau invitaţi. Aşa era protocolul.
    Gură de Aur s-a supărat. A răspuns că un episcop nu era un cârciumar care invită oamenii ca să le dea să mănânce. Un episcop e un medic şi un părinte duhovnicesc. Pentru a da acestor cuvinte un sens, a pus să fie vândută sufrageria, cu scaunele, mesele şi bufetele ei. Absolut totul. A promis să nu invite niciodată pe cineva la cină şi a spus că va lua masa singur, cum făcuse toată viaţa sa. Nu mai avea nevoie de bucătar şi de veselă. Îşi pregătea singur, sau cu ajutorul unui
    monah, legumele ce alcătuiau singura sa hrană.
    Aristocraţia, care aştepta cu nerăbdare să fie invitată la recepţiile episcopului cum fusese întotdeauna, s-a amuzat aflând că sfântul nu mânca decât o dată pe zi — către ora şase seara — şi că-şi lua masa singur în chilia sa. Meniul era întotdeauna acelaşi: legume şi apă. După masă, sfântul lucra până aproape de miezul nopţii. Nu dormea mai mult de trei ore pe noapte. Bogaţii nu-şi imaginau că al doilea episcop al lumii poate duce o viaţă atât de aspră. Dar s-au convins că un sfânt putea.

    între timp Gură de Aur a sfârşit prin a evacua din palatul episcopal tot ceea ce nu-i plăcea lui Dumnezeu.

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.