SACCSIV – blog ortodox

Cand are voie un ortodox sa minta? Important de stiut mai ales in timpul teribilei prigoane ce va veni

Posted in minuni, ORTODOXIE by saccsiv on iunie 4, 2014

Avva Alonie din Patericul Egiptean:

L-a întrebat odată avva Agathon pe avva Alonie:
– Cum să-mi stăpânesc gura să nu spună minciuni?
– Dacă nu minţi o să faci multe păcate.
– Cum aşa?
– Iată că doi oameni au săvârşit ucidere înaintea ta, şi unul s-a ascuns în chilia ta. Şi vine dregătorul şi te întreabă: „în faţa ta s-a petrecut uciderea?“ Dacă nu minţi îl dai pe om morţii. Mai bine lasă-l dinaintea lui Dumnezeu fără lanţuri; căci El le vede pe toate.

   Cititi va rog mai multe la:

http://www.pateric.ro/despre-avva-alonie/

Era odata un pustnic, celebru tuturor celor din imprejurimi si prin faptul ca intotdeauna spunea lucrurilor pe nume, indiferent cat de deranjante erau. Si toti aveau incredere in spusele sale, caci stiau ca nu ar fi putut, sub nici un motiv, sa minta.

La un moment dat, nu foarte departe de chilia sa, un necredincios comite o crima oribila si fiind descoperit, fuge precum un animal haituit de catre cei ce doreau sa-l pedepseasca. Scapand de urmaritorii sai, se avanta spre locuri pustii si putin umblate, ajungand la chilia Sfantului, caruia ii cere sa-l ascunda …

Cel ce-l urmareau nu au renuntat insa atat de usor si au scotocit intreaga zona, ajungand pana la pustnic pe care l-au intrebat daca l-a vazut pe fugar. Sfantul a raspuns ca NU … iar acelora le-a fost de ajuns raspunsul sau, caci il stiau ca nu ar fi mintit. Si au cautat mai departe si au tot cautat pana cand in cele din urma au renuntat.

Ucigasul, vazand fapta pustnicului, s-a pocait si i-a devenit ucenic. Timpul a trecut si nimeni nu ar mai fi putut spune ca cel se straduia cu atata ravna fusese un ticalos ucigas …

La un moment dat insa, ucenicul ii spune Sfantului ca a sosit vremea sa plateasca pentru fapta sa pe care deja majoritatea locuitorilor din regiune o si uitasera. Si dovedind judecatorilor ca el este ucigasul, i s-a taiat capul, primind astfel botezul prin propriul sau sange.

Istoria de mai sus se gaseste in Vietile Sfintilor. Iertare ca nu-mi amintesc numele pustnicului si ucenicului sau.

Iata si ce putem citi la Nicolae Steinhardt – Jurnalul Fericirii:

Sectantul B.: Dvs. aţi minţit va să zică la anchetă.

Generalul A. V.: Da.

Sectantul B.: Şi ziceţi că sunteţi creştin? Dvs. nu ştiţi că minciuna este interzisă de Dumnezeu?

Generalul A. V.: Ştiu. Dar nu pot aplica principiul fără discriminare. Sunt obligat să spun adevărul, dar nu tot adevărul şi nu oricui.

Sectantul B.: Ba da. Tot adevărul şi numai adevărul oricui. Minciuna ne este interzisă.

Generalul A. V. : Chiar dacă nenorocesc pe un altul?

Sectantul B. : Chiar.

Generalul A. V.: Nici ca să scap un om de persecuţii nedrepte?

Sectantul B. : Nici.

Generalul A. V.: Atunci prefer să iau asupră-mi un păcat şi să-l ispăşesc eu.

Sectantul B.: Asta-i de la diavol.

Generalul A. V.: Să-ţi spun o istorioară. Prietenul meu, inginerul Al. Ştef, avea o femeie de serviciu care era milenistă sau credincioasă sau nu ştiu exact ce, dar în tot cazul şi pentru nimic în lume n-ar fi spus o minciună. O femeie extrem de cinstită. Când d-na Ştef. era acasă şi suna la poarta cineva şi ea nu voia să primească (o chinuiau migrenele), ruga slujnica să spună că-i plecată. (Uitai să-ţi spui că locuinţa lor era în mijlocul unei grădini mari.) Credincioasa refuza categoric. Se năşteau situaţii neplăcute şi discuţii. Femeia, că nu minte. D-na Ştef. nu voia să o concedieze, deoarece era onestă şi vrednică. În cele din urmă au căzut la o învoială: femeia de serviciu mergea la poartă după ce stăpâna ei ieşea din casă şi se ducea în grădina din spate. Atunci slujnica era de acord să spună: „doamna nu e în casă.” Nedoritul oaspe nefiind atent la prepoziţie înţelegea acasă, ori credea că femeia de serviciu nu-i tare la gramatică — şi comedia lua sfârşit. Ei, ia spune, plăcutu-ţi-a?

82 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] La un moment dat insa, ucenicul ii spune Sfantului ca a sosit vremea sa plateasca pentru fapta sa pe care Citeste mai departe […]

    Apreciat de 1 persoană

    • Irina said, on iunie 4, 2014 at 11:41 am

      ca de obicei sectantii nu au nici un discernamnt. Dar adevarul este ca uneori un adevar poate distruge vieti. De aceea si daca vezi sotia/ sotul, unui/unei prieten/prietena, savarsind adulter sa nu-i spui partenerului de viata acest lucru, ci este mai bine sa lasi totul l-a voia lui Dumnezeu care stie mai bine ce sa faca cu ei.

      Apreciază

  2. kosk said, on iunie 4, 2014 at 11:17 am

    off topic
    Rusia vazuta prin ochii unor istorici romani, francezi si rusi din secolul 19 si inceputul secolului 20:

    ‘dupa impartirea Poloniei si anexiunea tarilor de la Marea Neagra de Catherina a II a ,vechile aspiratii ale rusilor erau in sfarsit satisfacute. Dar vechiul caracter cuceritor al politicii rusesti nu se schimba pentru acestea. Participarea Rusiei la razboaiele lui Napoleon, departe de a fi dezinteresata si anexiunea Finlandei, Poloniei si a Basarabiei nu s-a facut deloc contra inimii ei si cu toate acestea traditiile anexioniste ale Rusiei contra Turciei n-au fost inca satisfacute prin achizitiile lui Alexandru intaiul.. Din timpul lui Nicolae, faimoasa chestiune a Orientului s-a deschis si ea ramane o amenintare eterna pentru pacea Europei.
    Paul Miliusov Les origines d’etat.

    Intre Rusia si noi nu este vorba de o neintelegere trecatoare nici chiar de acele uri necugetate care vremea poate sa le topeasca tot cum le-a faurit. Este ceva mai profund, este vorba de doua vieti care se exclud reciproc, sau mai bine zis de o existenta a neamului Romanesc care nu poate ramane in picioare decat daca Rusia este fortata sa puna frau ambitiilor sale. Intr-o astfel de problema nu poate fi vorba de intelegere, de compromis, dede concesii. Daca traim Rusia nu reuseste in ceea ce de doua veacuri a incalzit inima rusilor, daca Imperiul reuseste sa-si realizeze visul (Stramtorile) pe care l-a urmarit cu atata incredere si tenacitate, Statul Roman nu va mai fi decat amintire
    Take Ionescu

    Rusia este o natiune de muti un oarecare magician a schimbat milioane de oameni in automate care asteapta un alt vrajitor care sa reneasca peste ai sai. Nu lipseste decat libertatea adica viata. La 1839 cat si la 1792 Rusia este mereu aceasi 😮 natiune de muti\
    de Custine-La Russien 1839

    Rusia in natura ei in viata si politica ei proprie fiind chiar mincinoasa, politica ei externa siarma ei contra Europei sunt in chip necesar mincinoase. Numai ca este aici o remarcabila diferenta: pe cat Rusia ca rasa este mai fluida, maleabila, nesigura pe atat politica ei externa este fixata si perseverenta.(…) nu neg ca rusii n-ar avea calitai simpatice, ei sunt blajini, buni tovarasi, parinti duiosi, numai ca sinceritatea, moralitatea le lipseste in intregime. Vorbeste-le si ei raman muti, ei surad nu pricep ce vrei sa spui(..) O societate in care ideea de Justitie lipseste este doar o societate aparenta,fara realitate,goala de continut.De sus si pana jos Rusia inseala si minte , este o fantasmagorie, un miraj, este Imperiul iluziei
    J Michelet
    perceptia a ramas aceiasi si acum (azi) nu ca rusii au facut mari eforturi s-o schimbe..

    Apreciază

  3. Irina said, on iunie 4, 2014 at 11:43 am

    Pedeapsa lui Dumnezeu este mai buna decat pedeapsa oamenilor, pentru ca aduce si pocainta, in schim pedeapsa umana poate degrada mai mult omul, si ma refer la faptul ca multi puscariasi ajung mai rai ca inainte in timpul detentiei.

    Apreciază

  4. kifa7 said, on iunie 4, 2014 at 11:53 am

    Parca tatal minciunii este unul diferit de Tatal nostru? Unde scrie ca minciuna mica nu este minciuna? Nu scrie ca cele mici sunt ca cele mari? Nu poti sa mintii suficient ca sa scapi de prigoana! pana la urma trebuie spus adevarul daca vrem sa avem parte de EL; unde scrie ca mincinosii ajung la subsol?

    Apreciază

    • saccsiv said, on iunie 4, 2014 at 12:23 pm

      kifa7

      Tu fiind neoprotestant, adica eretic, e evident ca vezi stramb lucrurile.

      Apreciază

      • kifa7 said, on iunie 4, 2014 at 2:26 pm

        Vrei sa citesc stramb ce este scris in Scripturi? Din practica si din istorie, crestinii mint pana la limita lepadarii, dar numai atat!

        Apreciază

      • kifa7 said, on iunie 4, 2014 at 2:38 pm

        Vasile, inca nu ai inteles, ca vor ramane doar 2 categorii: cei care primesc pecetea si cei care nu primesc; cei care primesc pecetea sunt nepregatiti pentru „nunta Mielului”; si cei care nu primesc pecetea ‘…nu isi iubesc viata pana la moarte…’

        Apreciază

      • saccsiv said, on iunie 4, 2014 at 2:50 pm

        kifa7

        Nu stiu daca va fi vreun eretic care sa refuze semnul fiarei si daca va fi, ce va fi cu el.

        Dar stii tu sigur ca apuci vremurile acelea? Daca mori pana atunci in erezie?

        Apreciază

      • kifa7 said, on iunie 4, 2014 at 3:44 pm

        Nu este erezie sa-L crezi pe Cuvant pe Domnul Iisus! oricum toti suntem niste talhari, ca Talharul de pe cruce; numai mila si harul care vin de la Tatal n-e mantuieste prin jertfa Fiului; restul sunt invataturi de care vom da socoteala cu ce am scos sau adaugat la Scripturi!

        Apreciază

      • saccsiv said, on iunie 4, 2014 at 3:54 pm

        kifa7

        Prietene, te-am lasat sa postezi pe tema, nu ca sa faci propaganda neoprotestanta.

        Apreciază

      • kifa7 said, on iunie 4, 2014 at 4:37 pm

        Daca asta e propaganda, uite aici viata reala cu care noi suntem paraleli:

        Apreciază

      • Romanul said, on iunie 5, 2014 at 4:39 am

        @ kifa7 said, on iunie 4, 2014 at 2:26 pm

        In Noul Testament sunt situatii cand Hristos nu tace si raspunde, dar sunt si situatii cand tace, desi minciunile sunt evidente. De asta nici nu apare intre cele 10 porunci, SA NU MINTI. Porunca 9 este asa:
        9. Sa nu ridici marturie mincinoasa impotriva aproapelui tau.
        Deci NU IMPOTRIVA. Caci marturia mincinoasa pentru aproapele tau poate fi buna. Sau tacerea, ca si tacerea e un raspuns.
        Porunca numarul 9 eu o apreciez ca noi o incalcam cel mai des cand barfim. La tribunal devine o ilegalitate, dar in viata de zi cu zi barfa este prezenta mereu, deci e foarte important sa ne punem lacat gurii inainte sa aruncam niste vorbe despre un alt om.

        Uite, Dumnezeu spune asa, SA NU UCIZI. Multi fac automat legatura catre a nu ucide alt om, insa porunca nu specifica clar om. Deci nu poti omora un animal asa de kiki. Iar noi facem asta zilnic.
        „Pisicutele vor WISKAS” – asta inseamna de kiki.

        Apreciat de 1 persoană

      • valentin said, on iunie 10, 2014 at 1:32 pm

        kifa, nu primi pecetea, dar vino la Ortodoxie în cel mai scurt timp posibil.

        Apreciază

    • Ion said, on iunie 4, 2014 at 12:41 pm

      In principiu un crestin nu are voie sa minta, dar sunt si unele situatii, ca cele prezentate mai sus, din pateric, din Vietile sfintilor si din Jurnalul fericirii, cand discernamantul ne arata ca este mai bine sa spui o mica minciuna decat sa dai prilej la lucruri mult mai grave.
      Mai sunt in Pateric niste intamplari similare, in una, un parinte s-a asezat deauspra unui vas mare cu capac in care se ascundea un frate, ca cei care il cautau sa nu il gaseasca. In alta intamplare, unui batran un frate i-a cerut doi galbeni, si el a mintit ca are, pe urma spunand: aveam acesti bani, dar stiam ca daca ii dau se vatama, nu ii sunt de folos. Aceste intamplari ne arata ca trebuie sa intelegem duhul si nu doar litera legii dumnezeiesti.

      Apreciază

      • Ion said, on iunie 4, 2014 at 12:42 pm

        corectez: batranul a mintit ca NU are acesti bani, desi ii avea

        Apreciază

    • Valentin Dorneanu said, on iunie 4, 2014 at 4:27 pm

      sectant, sunt atat de indurerat cand au numele asta pus asupra unei intregi categorii de oameni.
      Dumnezeu nu se bucura de indepartarea lor de Adevar.
      Ar primi inapoi pe toti, dar nu asa – amestecandu-se cu oile Lui.
      Intai trebuie sa lepede ei invataturile gresite sau invatatura gresita pentru a nu dăuna turmei lui Hristos.
      Apoi să se pocăiască de acea înșelare și să mărturturisească dreapta credință pentru care mulți și-au dat viața și au ajuns mucenici , adică sunt sfinți.

      Apreciază

      • kifa7 said, on iunie 4, 2014 at 4:49 pm

        Hai te rog invata-ma in doua cuvinte care este „inselarea”?

        Apreciat de 1 persoană

      • doktoru said, on iunie 4, 2014 at 6:51 pm

        Inselarea in care se afla protestantii si cei dupa ei se numeste Luther sau 1517…acum de cine o fi mai bine sa ascultam de Hristos sau de Luther ?!!!

        Apreciază

      • Romanul said, on iunie 5, 2014 at 4:45 am

        @ kifa7 said, on iunie 4, 2014 at 4:49 pm

        Inşelarea în 2 cuvinte:
        LIPSA SPOVEDANIEI

        Ai vrut in 2 cuvinte, ti-am dat in 2 cuvinte.
        Cel care nu isi marturiseste pacatele traieste in inselare. Spovedania te scoate din inselare.
        Simplu ca BUNA ZIUA. Vezi, tot 2 cuvinte! 🙂

        Apreciat de 1 persoană

      • valentin said, on iunie 10, 2014 at 1:10 pm

        eu mă refer la protestanți – că și-au lepădat istoria când au trecut la cuvintele lui calvin și luter…. nu erau și ei înainte în Biserică? de ce au protestat ? protestând față de papă numai ?

        păi puteau să fie ortodocși și să nu accepte eresul catolic, ar fi fost foarte bine pentru ei, dar au ales o altă cale – „a 3-a cale” după care au urmat cele 30 de mii de secte

        Apreciază

      • valentin said, on iunie 10, 2014 at 1:13 pm

        cred că înșelarea ar fi să ne unim cu protestanții doar pentru că unii dintre ei sunt și ei împotriva cip-ului. să fie și împotriva greșelii lui calvin sau luther și apoi să vină la ortodoxie și ne unim împotriva cip-ului cu dragă inimă…
        ca să zic mai scurt – nu e suficient că sunt împotriva cip-ului, să fie ortodocși.

        Apreciază

    • Ion said, on iunie 4, 2014 at 5:16 pm

      Kifa, partizanii anticomunisti care erau prinsi si anchetati de securitate, ce trebuiau sa faca, sa minta sau sa spuna adevarul ? Sa minta, salvandu-si camarazii, sau sa spuna adevarul, si sa ii dea in mana comunistilor ? Vezi ca si Iuda Iscarioteanul cand a spus „cel pe care iol voi saruta, acela este Iisus” a spus adevarul, nu a mintit. Dar voi neoprotestantii cautati sa intelegeti Biblia nu in duhul ei ci dupa mintea voastra, si va rataciti.

      Apreciază

  5. o oarecare said, on iunie 4, 2014 at 12:06 pm

    Sa nu ajungem sa ne mintim pe noi insine. Sa mai incercam ceva in privinta documentelor electronice. Sugestii:
    http://www.apologeticum.ro/2014/06/petitii-catre-institutiile-statului-cu-privire-la-noile-acte-de-identitate-ale-romanilor-23-de-o-n-g-uri-semnatare/#more-36819

    Apreciază

  6. Iones said, on iunie 4, 2014 at 12:10 pm

    Antena 1 va avea un nou format de emisiune numit „Hell’s Kitchen” ( Bucataria iadului)
    http://www.click.ro/vedete/romanesti/Florin_Dumitrescu-show-antena_1-discutii-emisiune-surprize-bucataria_iadului-surse_0_1844815612.html

    Apreciază

  7. zcalin said, on iunie 4, 2014 at 12:26 pm

    Hristos S-a inaltat!
    Felicitari! …foarte bun articolul …plin de invataminte duhovnicesti. E foarte explicit … cunoastem noi oare cum lucreaza Dumnezeu? … sau facem dupa cum ne taie capul?… „Mai bine lasă-l dinaintea lui Dumnezeu fără lanţuri; căci El le vede pe toate”, dupa cum scrie in Pateric.

    Apreciază

  8. Ion said, on iunie 4, 2014 at 12:49 pm

    Si tot in Jurnalul fericirii, pe la inceput, cand Steinhardt spune ca a avut inspiratia sa minta la ancheta, nerecunoscand in fata securistilor nici macar lucrurile care erau adevarate (ca la o masa, la o discutie „dusmanoasa”, sparsese din greseala un pahar – nici asta nu a recunoscut, desi era adevarat) si spune ca i-a venit in gand minciuna, „sfanta, soptita de Hristos”. Este o exprimare care nu trebuie luata ad literam, sa sara acum protestantii sa spuna „cum domnle, poti spune ca minciuna e sfanta si soptita de Hristos?”, este o exprimare la figurat si paradoxala, dar cred ca se intelege ideea.

    Apreciază

    • zcalin said, on iunie 4, 2014 at 1:04 pm

      Parerea mea e ca atentia noastra ar trebui indreptata spre ADEVAR … cunoastem noi oare indeajuns Adevarul? daca-l cunoastem, cum ar trebui sa procedam pentru a-l proteja, pentru a nu-l denatura? … iar aici intervine si situatia, conjunctura in care te afli … iar daca mint … alterez Adevarul sau il reneg?

      Apreciază

    • Valentin Dorneanu said, on iunie 4, 2014 at 4:29 pm

      era un om dumnezeiesc, cu discernământ adevărat, foarte puțini ca el, dar e bun de urmat exemplul său

      Apreciază

  9. sin gh. laurențiu said, on iunie 4, 2014 at 2:01 pm

    Ca să știi cînd să minți și cînd să spui adevărul, cînd să fii mînă spartă și cînd să fii zgîrcit/rațional, trebuie să fii inspirat. Ca să fii inspirat, trebuie să ai o lucrare duhovnicească, o viață de excepție…cîți o au? Altminteri te pomenești că-l ascunzi pe unul care în final îți violează fiica sau că îl lipsești de pomană taman pe ăla care ar avea mai multă nevoie de ea…
    Morala asta supra-naturală e irelevantă la nivelul credinciosului de rînd. E bună la sfinți, adică la cei care au dobîndit darul înainte-vederii, la restul însă, generatoare de mari complicații. Dacă te-apuci să faci astfel de năzdrăvănii imitîndu-i doar pe cei îmbunătățiți, dar neavînd nicio încredințare lăuntrică profundă, s-ar putea să fii subiectul unor surprize pe care să nu le poți duce în final…

    Apreciat de 1 persoană

    • saccsiv said, on iunie 4, 2014 at 2:23 pm

      sin gh. laurențiu

      Si iata cum tu te-ai facut mai intelept decat aceia.

      Frate, daca erau pentru un cerc restrans, nu mai erau.

      Apreciază

      • sin gh. laurențiu said, on iunie 4, 2014 at 9:10 pm

        Frate, pînă ajungi la superlativul duhovnicesc de a-l ascunde pe ucigașul copilului tău de ochiul poliției, nu-i cu totul necreștinește să-l lași la îndemîna ei. Patericul e mărturia unor oameni excepționali, aflați în locuri excepționale, puși în situații excepționale, acționînd excepțional; îi admirăm negreșit, dar e de-a dreptul nesăbuit să-i maimuțărim închipuindu-ne (doar) că le suntem într-un duh. Mai devreme sau mai tîrziu „ne vom reveni” din păruta sfințenie. Atunci ne vom pomeni mai răi decît dacă am fi lăsat lucrurile să curgă firesc: pungașul la zdup și cerșetorului bănuțul lui. Pînă să ajungem să le facem pe ălea, să le facem măcar pe ăstea.

        Apreciază

      • saccsiv said, on iunie 4, 2014 at 9:29 pm

        sin gh. laurențiu

        Paruta sfintenie? Noi ne straduim sa facem fapte din paruta sfintenie? Ce-ai frate?

        Si dupa ce scrieri zici ca acestea nu trebuiesc urmate, pe cand altele (despre care citim in acelasi Pateric sau Vietile Sfintilor) le putem urma? Ai tu vreo carte secreta pe grade? Sau e dupa mintea ta?

        Apreciază

      • sin gh. laurentiu said, on iunie 5, 2014 at 9:31 am

        Vreau sa spun ca n-am stiut niciodata cind sa dau bani cersetorilor si cind nu. Mai bine le-am dat.
        N-am putut sa ma conduc din faptele de exceptie ale parintilor pustiei. Ca sa ajung sa ma sinucid pentru slava lui Dumnezeu sau sa-i rup picioarele fratelui inainte ca acestea sa-l duca in prapastie, imi trebuie ceva osteneala, nu? Dar pina la nivelul asta nu exista in Ortodoxie un sistem moral mai accesibil, mai la indemina? Intreb si eu ca un neintelept. Adica nu exista pe-aici decit figuri d-alde parintele Anatoli din vestitul Ostrov?

        Apreciază

  10. Radu said, on iunie 4, 2014 at 2:31 pm

    Reblogged this on radupopescublog.

    Apreciază

  11. Alex said, on iunie 4, 2014 at 2:52 pm

    Cine citeste cu atentie DECALOGUL observa ca porunca „sa nu minti si sa nu depui marturie mincinoasa” are in vedere protejarea intereselor vitale ale aproapelui. Binele aproapelui dorit de Dumnezeu este masura cu care se masoara aceste porunci. Mantuitorul a spus: ” Eu sunt Calea, Adevarul si Viata” si „…din aceea ii veti cunoaste pe slujitorii minciunii ca sunt ucigasi de oameni.” Cine minte pt. apararea vietii si ale intereselor vitale ale aproapelui slujeste Adevarului. Cine minte pt. a obtine avantaje necuvenite, este slujitorul minciunii. Cine spune adevarul in fata ucigasilor de oameni este ucigas de oameni.
    Doamne ajuta-ne!

    Apreciază

    • Ion said, on iunie 4, 2014 at 5:21 pm

      Exact, fiindca a spune adevarul in anumite situatii = tradare. Toti tradatorii, cei mai marsavi turnatori la securitate, spuneau adevarul despre aproapele lor, dandu-i pe acela la moarte sau la prigoana, iar cei care minteau ca sa acopere anumite lucruri faceau bine.

      Apreciază

  12. clement said, on iunie 4, 2014 at 3:09 pm

    Satana este fiul minciunii, nu ?
    In judaism, se afirma faptul ca „existenta lumii se bazeaza pe Adevar, Dreptate si Pace” si se dezvolta in paralel o complicata si ampla teorie a eticii, ” strans legata de alte valori omenesti superioare” ( dictionarul enciclopedic de judaism, ed. hasefer), ce permit interpretari si derogari de la aceasta triada.
    Din derogare in derogare vedem unde s-a ajuns…
    In viata domestica, (scuze pentru formula), sunt situatii in care poti crede ca o minciuna poate salva o situatie. Momentan si punctual, situatia poate fi salvata, adevarul insa iese intotdeauna la lumina cu repercursiuni greu de prevazut si controlat . Pentru orice om frumos alcatuit mental si sufleteste, important este modul in care este spus adevarul. Triadei, crestinismul i-a adaugat ca valoare salvatoare,Iubirea.
    Presupun ca tema propusa de sacciv nu se vrea chiar o incitare la dezbatere pe subiectul „minciuna”, pentru ca ar insemna sa imbatraneasca si moderatorii si comentatorii, discutand. Gasec insa ca este foarte interesant de reflecatat asupra celei de a 9 a Porunci, in care este condamnata in mod expres doar marturia mincinoasa impotriva aproapelui (!), si cea de a 9a Fericire, in care sunt desemnati clar cei ce sunt dusmanii crestinilor, respectiv fiii minciunii.

    Apreciat de 1 persoană

    • Romanul said, on iunie 5, 2014 at 4:57 am

      Satana nu e fiul minciunii ci TATAL MINCIUNII!
      E o diferenta uriasa. Cand spui ca e fiul minciunii e o blasfemie maxima, ca e creat si el tot de Dumnezeu.

      E foarte important clement sa fii atent si la continutul exprimarii ca te bate Dumnezeu…

      Apreciază

  13. hilohi bogdan said, on iunie 4, 2014 at 3:37 pm

    daca tu spui adevarul unora care nu iubesc adevarul gresesti pt. ca aceia sunt ca porcii la care arunci perle si care se intorc sa te sfasie…Domnul a cerut sa fim intelepti nu prosti…prostia e un pacat…cum sa intri intr-un joc in care celalalt triseaza si tu sa fii cinstit ? cine vrea sa faca martiraj spunand adevarul celor care cauta sufletul celuilalt face vanzare de suflet …amintiti-va pilda cu ologul de 38 de ani care s-a dus la farisei dupa ce fusese vindecat de Iisus si avertizat sa nu mai pacatuiasca…sau cazul turnatorilor la securitate care spuneau adevarul nu-i asa..? parintele Paisie Olaru a spus ca daca vrei sa te mantuiesti sa nu spui tot ce sti sa nu crezi tot ce auzi si sa nu faci tot ce poti…,, pune Doamne straja gurii mele si usa de ingradire buzelor mele ,, oare la ce se refera psalmistul ?

    Apreciază

  14. Mintas Sergiu said, on iunie 4, 2014 at 4:12 pm

    Cine cauta sa traiasca sincer si duhovniceste cu siguranta va fi luminat de Dumnezeu. Chestiunea aceasta cu timpul `binecuvantat` al minciuni intra (cred eu) in analogie cu ceea ce a zis Pr.Arsenie Papacioc, daca nu ma insel: ` Daca intra un raufacator in casa ta si vrea sa iti abuzeze nevasta, ce faci? il lasi sa isi bata joc de nevasta ta? Nu. Te bati cu el, iei parul si dai pe el.` sau cu crima ce a savarsit-o Sfantul Ioan Valahul, cand a incercat acel turc sa il seduca, sa il forteze sa savarseasca sodomia. Poate exagerez. Va rog sa ma iertai.

    Apreciat de 1 persoană

    • Mintas Sergiu said, on iunie 4, 2014 at 4:24 pm

      Ma scuzati, binecuvantat nu trebuia sa fie in ghilimele. Cred ca exista un asemena moment, binecuvantat. De exemplu, poate un apropiat de al tau are o boala incurabila, iar tie iti spun medicii despre asta, el fiind slab ar putea avea un soc. Cred ca e mai bine daca omiti adevarul brut.

      Apreciază

    • saccsiv said, on iunie 4, 2014 at 4:25 pm

      Mintas Sergiu

      Nu inteleg ce vrei sa zici.

      Apreciază

      • saccsiv said, on iunie 4, 2014 at 4:26 pm

        Mintas Sergiu

        Acum, ca ai scos ghilimelele, inteleg ce vrei sa zici.

        Apreciază

    • Valentin Dorneanu said, on iunie 4, 2014 at 4:35 pm

      e foarte bun exemplul… adică nu trebuie luat în orice loc ad literam textul – duhul spune credinciosului ce are de făcut pentru a fi plăcut lui Dumnezeu, iar în cazuri excepționale, acțiunea poate scandaliza pe un sectant care nu înțelege decât litera și nu pătrunde în duhul esența lucrurilor

      Apreciază

      • kifa7 said, on iunie 4, 2014 at 5:17 pm

        Daca eu „nu patrund duhul” spune-mi unde in Scripturi o minciuna este acceptata? ca multi oamenii ai Bibliei au mintit in Vechiul Testament se stie! si au fost consecinte ulterior; Vedeti in Nout Testament ca nimeni nu a mintit chiar daca si-a luat bataie, persecutie sau moarte; asta nu inseamana sa-ti vinzii fratii, dar sa accepti „derogari” de la Cale inseamana sa te abati cate putin, putin de fiecare data, pana ajungem „afara”; fiecare sa-si citeasca Biblia ca dupa ea o sa fim evaluati la „examen”!

        Apreciază

      • saccsiv said, on iunie 4, 2014 at 6:03 pm

        kifa7

        Pai cum sa nu-i vinzi?

        Apreciază

      • Mirela said, on iunie 24, 2014 at 8:08 pm

        @Kifa
        Ştii că, pentru a scoate ceva bun din ceva rău, chiar şi Dumnezeu a preferat să mintă? Oare nu asta a făcut, atunci când l-a trimis pe Iona în cetatea Ninive, să le spună acelora că PESTE 40 DE ZILE le va distruge cetatea? Nici măcar nu le-a vorbit de vreo şansă de a scăpa prin pocăinţă! Dar ninivitenii s-au pocăit cu toţii (aparent inutil), iar Dumnezeu nu a distrus cetatea lor, călcându-şi astfel cuvântul dat.
        Oare nu ştia Dumnezeu că aceia se vor pocăi? Da, căci e atotştiitor. De ce, atunci, le-a zis că va distruge Ninive peste 40 de zile, deşi ştia că nu va face asta? Nu pentru că ştia că, DOAR ASTFEL, ninivitenii vor abandona fărădelegile cu care Îl mâhneau pe Dumnezeu?
        Aşadar, nu a minţit Dumnezeu? Asta nu înseamnă că există cazuri în care BINELE îţi cere să minţi?

        Apreciază

      • Valentin said, on iunie 28, 2014 at 2:16 pm

        nu e minciună, e altceva.
        Dar cetatea s-a pocăit inițial și de asta Dumnezeu nu a distrus-o. Deci nu a mințit.
        Când a fost fărădelege fără pocăință a distrus-o. Eu așa văd.
        Dar nu pot pune egalitate sau asemănare între cazul de atunci și cel din articol, deși sunt de acord cu ultima propoziție, de după intrebarea cu „Așadar, Dumnezeu nu a mințit?” Noi mințim, dar câteodată Dumnezeu face și bine prin cei ce mint cu scop duhovnicesc pentru mântuirea aproapelui… dar nu e ceva prea des.
        Cred că sunt 2 situații diferite.

        Apreciază

      • Valentin said, on iunie 28, 2014 at 2:16 pm

        nu-mi sună prea bine „și Dumnezeu minte” , eu nu cred asta.

        Apreciază

      • Mirela said, on iunie 28, 2014 at 4:46 pm

        Valentin

        Am scris eu undeva că „şi Dumnezeu minte”, aşa cum mă citezi tu în mod inexact? Din punctul meu de vedere, nu e acelaşi lucru să zici că Dumnezeu minte (ceea ce implică o acţiune continuă) sau să afirmi că „Dumnezeu a preferat să mintă” cu o anume ocazie ori să întrebi dacă „nu a minţit Dumnezeu” când a zis că va distruge cetatatea Ninive peste 40 de zile, ştiind clar că nu va face asta.

        Apreciază

      • Valentin said, on iunie 28, 2014 at 10:46 pm

        da, dar cred că tot ai înțeles cu altă valență problema. nu a preferat nici să mintă, a schimbat pentru că situația era schimbată și la oameni.

        Apreciază

      • Mirela said, on iunie 29, 2014 at 12:31 pm

        Situaţia cetăţii Ninive s-a schimbat tocmai prin acea ameninţare a lui Dumnezeu că va pierde cetatea peste 40 de zile. Nu ştia Dumnezeu dinainte că ninivitenii se vor pocăi? Putem să credem că nu ştia? Iar dacă ştia, de ce le-a zis că-i va pierde după 40 de zile?
        Atenţie, Dumnezeu nu le-a zis că, dacă se vor pocăi, cetetea va fi cruţată, iar dacă vor persista în fărădelegi, va fi distrusă, ci doar că va fi distrusă! (vezi Iona, cap. 3 http://bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=40&cap=3 )
        Dar e libertatea fiecăruia de a crede ceea ce înţelege sau consideră de cuviinţă.

        Apreciază

      • Valentin said, on iunie 29, 2014 at 5:19 pm

        înseamnă că eu știam pe dos, sau diferit… îmi cer iertare, de unde știam eu așa cum știam oare ?

        credeam că a zis varianta aia cu – dacă nu se vor pocăi… cetatea va fi distrusă.
        deci a zis direct mai sunt 40 de zile și cetatea va fi distrusă.

        Doamne Ajută!
        iar la noi a fost un avertisment că mai sunt 12 luni și vine urgie. Să dea Dumnezeu din Mila Lui să fie la fel și să fie în pocăință găsit poporul român.

        Apreciază

      • Valentin said, on iunie 29, 2014 at 6:04 pm

        e foarte bine că am primit îndreptare acum am citit și următorul capitol 4 –
        http://bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=40&cap=4

        iar acum am înțeles de ce nu e bine să te împotrivește hotărârii lui Dumnezeu de a arde cu urgia Lui o cetate cu hulitori.
        rugăciune și pocăință, fără mânie. Dumnezeu poate schimba hotărârea primită de oameni prin profet. Cu primirea Voii Lui Sfinte.Doamne miluiește.Doamne Ajută!

        Apreciază

  15. Gabriel said, on iunie 4, 2014 at 5:23 pm

    @kifa7 n-ai inteles nimic…

    Apreciază

  16. Ion said, on iunie 4, 2014 at 5:28 pm

    Bineinteles, minciuna este folisita in cazuri exceptionale, nu ca regula, si numai cu discernamant.
    Ceea ce sectantii nu inteles, luand Sfanta Scriptura siinterpretand totul la litera, scos din context, este faptul ca Biserica de 2000 de ani traieste Scriptura, ca toti marii Parinti pe care noi ii tot luam ca exemplu, multi dintre ei in Viatile Sfintilor, au scris lucrari fundamentale, TRAIND Scriptura in viata lor zilnica si intelegand-o in duhul ei. Ei nu au inventat nimic, si cu atat mai putin ceva contrariu scripturii, ci in cartile lor au explicat-o, nu au adaugat si nu au scos nimic. In Filocalie sunt mii de pagini in care anumite pasaje din Scriptura sunt explicate. Sectantii vorbesc de parca Sfintii Parinmti nu citisera Biblia si ce au screis au scris pe langa, asa, ca sa se afle in treaba si sa falsifice ceva, si au venit ei, din America, sa redescopere Biblia. Penibil !

    Repet: tot ce au spus, au scris si au trait Sfintii Parinti ai Bisericii, de 2000 de ani incoace, este conform Scripturii, aceasta nefiind o litera moarta ci cuvantul lui Dumnezeu. Iar Sfantul Duh lucreaza in oameni si ii invata continuu, descoeripndu-le noi sensuri. Mantuitorul spune „Va voi trimite pe Mangaietorul care va va invata toate” (citez din memorie, sper sa nu ma insel).

    Apreciază

    • Ion said, on iunie 4, 2014 at 5:34 pm

      „Atunci le-a deschis mintea ca sa priceapa scripturile” (Luca, 24, 45). Asta ne arata ca Scripturile nu pot fi intelese decat cu ajutor de la Dumnezeu, de aceea noi ortodocsii urmam intrpretarile si talcuirile Sfintilor Parinti nu citim Biblia dupa capul nostru cum fac sectantii.

      Apreciază

  17. Sluga netrebnica said, on iunie 4, 2014 at 6:31 pm

    @ kifa7

    Unul din batranii sfinti ai pustiei, a zis despre un eretic cunoscut impotriva a carui invatatura eretica, mi se pare ca s-a dezbatut si intr-unul din cele 7 Sfinte Sinoade, ca s-a inecat in mare. Adica s-a inecat (pierdut) cu mintea in „marea” Scripturii.

    Daca vrei neaparat sa iei in seama doar Sfanta Scriptura, fara Sfanta Traditie si fara invataturile Sfintilor Parinti, afla ca te-ai cam inecat in „marea” Scripturii. Si sa iti explic de ce.

    Care este cea mai mare porunca din Lege? Adica din Sfanta Scriptura? Nu este oare:” Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti” ?
    Deci cea mai mare porunca Dumnezeiasca este DRAGOSTEA. In Sfanta Scriptura pe care ai citit-o tu, nu scrie ca degeaba ai toate faptele bune si toata credinta, dar daca dragoste nu ai, nu ai nimica?

    Deci atunci cand cineva minte pentru a-l salva pe aproapele, indeplineste cea mai mare porunca din Lege. Chiar din Sfanta Scriptura invatam ca nu dreptatea, ci DRAGOSTEA (fata de aproapele) este cea mai mare.

    In alt caz, daca cineva nu-i spune unui eretic, ca este in inselare si ca isi va pierde sufletul, aceasta minciuna este un pacat. Caci nu este o minciuna din dragoste pentru aproapele. Caci doar in dreapta credinta ortodoxa te poti mantui, iar daca ai mila pentru aproapele care este inselat de o invatatura eretica, atunci ii vei spune adevarul. Iar acest adevar reprezinta dragostea ta fata de omul respectiv, pentru ca din dragoste fata de aproapele vrei sa se mantuiasca si el.

    Deci si minciuna si adevarul trebuiesc folosite in scopul DRAGOSTEI .

    Daca tu ai fi furat, sau ai ucis, sau altceva rau ai fi facut si te-ar cauta cineva ca sa te bata sau sa te inchida sau chiar sa te omoare, ce ai face? Ai minti ca nu tu esti vinovat sau ai spune adevarul?
    Eu cred ca ai minti ca nu esti tu acela, sau ca te-ai ascunde sau si mai rau, poate chiar ai da vina pe altcineva.
    Dar daca este vorba despre aproapele tau, atunci te apuca „evlavia” fata de adevar ?

    MILA este o consecinta directa a dragostei. De aceea Dumnezeu ne va judeca pe toti cu mila, adica cu DRAGOSTE.

    Apreciat de 1 persoană

  18. dionis said, on iunie 4, 2014 at 6:32 pm

    ”Cind are voie un orthodox sa minta?Daca un orthodox poate sa minta in anumite situatii,atunci va minti si in altele;ce credibilitate mai are blogul tau?CRESTINII NU AU VOIE SA MINTA!Ortodox=drept credincios.Cit este de departe ortodoxia de acest lucru?!Saccsiv ti-ai dat cu dreptul in stingul.Puneti mina pe carte, aflati voia lui Dumnezeu,si traiti-o;nu va bazati pe interpretarile bietilor pusnici care cred ca izolindu-se se vor ferii de pacate.
    Daca Duhul lui Dumnezeu lucreaza in voi este imposibil ca la citirea scripturii sa nu aveti si interpretarea corecta
    De diplomatia lui Pavel ati auzit?Folositi-o nu e minciuna sau taceti in situatii critice.Crima nu trebuie ascunsa;mai curind sau mai tirziu a platit pentru ea(nu vorbesc de mintuire) iar sputnicul a ramas cu pacatul minciunii.

    Apreciază

    • saccsiv said, on iunie 4, 2014 at 6:41 pm

      dionis

      Tu esti un alt eretic.

      „Bietii pustnici” sunt SFINTII PARINTI.

      Dar ce sa stiti voi, fudulilor?

      Apreciază

    • Ion said, on iunie 4, 2014 at 8:03 pm

      Auzi, fratioare Dionis, dar cand „bietii pustnici” traiau Scripturile si se luptau cu patimile prin pustie, voi neoprotestantii unde erati ? Ati reinventat voi Scripturile, le-ati redescoperit ?
      Aveti minte de copii, dar nu in sensul bun, ci de copii prosti.

      Apreciază

  19. Sluga netrebnica said, on iunie 4, 2014 at 7:08 pm

    @ dionis

    Oare Sfantul Apostol Petru, care a mintit pentru a-si salva viata, nu mai are nici-o credibilitate pentru tine?

    „Pe cand Petru sedea afara in curte, „a venit la el o slujnica, zicand: Si tu erai cu Iisus Galileiamil. Dar el s-a lepadat inaintea tuturor, zicand: Nu stiu ce zici. Si iesind el la poarta, l-a vazut aici si a zis celor de acolo: Si acesta era cu Iisus Nazarineanul. Si iarasi s-a lepadat el cu juramant: Nu cunosc pe Omul Acesta. Iar dupa putin, apropiindu-se cei ce stateau in preajma, au zis lui Petru: Cu adevarat si tu esti dintre ei, caci si graiul tau te vadeste. Atunci el a inceput sa se blesteama si sa se jure: Nu cunosc pe Omul Acesta. Si indata a cantat cocosul si si-a adus aminte Petru de cuvantul lui Iisus, Care-i zisese: Mai inainte de a canta cocosul, de trei ori te vei lepada de Mine. Si iesind afara, a plans cu amar”.

    Sfanta Scriptura sau Biblia, cum vrei sa-i spui, se interpreteaza si se intelege in Duhul Sfant. De aceea nici chiar Sfintii Apostoli nu le-au putut intelege pe toate, pana cand nu le-a fost trimis Sfantul Duh peste ei, iar „acela va va invata toate”.

    Nu sunt acestea din sfanta Scriptura?

    Oare nu scrie in Sfanta Scriptura ca „nu se misca nici un fir de par din capul vreunui om fara voia lui Dumnezeu? Nu scrie in Sfanta Scriptura ca dreptatea oamenilor nu este nimic in fata lui Dumnezeu si ca dreptatea se afla numai la El?

    Deci vezi cum toti ereticii invoca doar Sfanta Scriptua dar se pierd cu mintea in ea si nu pot intelege nimic ?

    Apreciază

  20. dionis said, on iunie 4, 2014 at 8:01 pm

    Saccsiv
    Multumesc!Si primii crestini au fost numiti eretici:secta”Calea”
    Biblia este scrisa pe marturia apostolilor si proorocilor si deslusita cu ajutorul Duhului Sfint in comunitatea Harului adica in biserica cu ce da fiecare madular.Cind doi sau trei se aduna in numele Domnului deja avem deaface cu o biserica.Multimea anilor nu vaideaza nimic; n-a facut decit sa adune multe forme si traditii care au inecat adevarul.
    Viata monahala nu este scripturala:”nu puneti lumina sub obroc”.Daca vei cauta in arhive vei afla ca s-au autoclaustrat dupa ce au iesit din catacombe pentru ca nu mai erau oprimati de regim.Crestinismul este o preotie imparateasca:”mergeti in lume si faceti ucenici…”Bietii parinti” au mutat Vechiul in noul Testament cu porunci” nu lua nu gusta ” si multe alte reguli ce au fost tintuite pe crucea de la calvar deja.
    Religia nu mintuieste pe nimeni poti sa-ti spui cum vrei;Vom fii intrebati de fapte la judecata.(daca ii intrebi pe romani,majoritatea iti vor spune noi sintem ortodocsi,dar daca-i intrebi sinteti crestini?vei avea o surpriza.)

    Apreciat de 1 persoană

    • saccsiv said, on iunie 4, 2014 at 9:14 pm

      dionis

      Voua nu va este descoperit nimic, caci nu aveti succesiune apostolica.

      Apreciază

    • Liviu said, on iunie 5, 2014 at 5:46 pm

      ai dreptate, religia nu mantuieste, dar Ortodoxia nu este „o religie”. Citeste aici un pasaj din cartea unui medic român, ca să nu zici că-ți citez un preot: http://bit.ly/UcFfmC

      Apreciază

  21. Sorin G said, on iunie 4, 2014 at 8:25 pm

    Din aceasta intamplare mai invatam un lucru,sa nu judeci aproapele.Avva a trecut cu vederea pacatul,el nu a ajutat un criminal el a ajutat un frate care ii cerea sal adaposteasca.Daca nu ar fi mintit ar fi venit calai lar fi luat si lar fi omorat,dar iata ca oferindui adapost,acesta sa pocait de greselile facute a devenit ucenic,iar la final sa dus singur la moarte.Ori asta fratilor nu mi se pare deloc altceva decat o victorie a stapanului nostru Domn IISUS asupra pacatului,astfel salvanduse un suflet de la pieire.Minciuna e o arma a diavolului,deci avva cu ajudorul Tatalui nostru din ceruri la doborat pe diavol cu propria arma.La fel si Sfinti Inchisorilor,care au ascuns pe frati lor ,oare daca minteau fara folos mai iesea mir din sfintele moaste?Va rog sa ma iertati daca am smintit pe cineva si daca gresesc cu ceva va rog corectati.Doamne Ajuta

    Apreciază

  22. Sorin G said, on iunie 4, 2014 at 8:30 pm

    Frate Vasile poate maine te vad iarasi pe la stirile PROTV ca inveti ca minciuna e buna :)))

    Apreciază

    • valentin said, on iunie 10, 2014 at 1:20 pm

      ferească Dumnezeu.
      dar aici spune cineva că e în numele patriarhiei ortodoxe române ? instituția asta pământească e apostată și nu cred că mai e cineva de partea lor aici.
      Deci cu ce-i deranjează pe ei orice s-ar scrie aici ? Sunt comici, nu au nici un simț al realității. Înșelați și orbi, înțeleg totul pe dos.
      Dar nu-i deranjează că pe site-ul lor e promovată rugăciunea comună cu sectele… Să dea Dumnezeu să-și revină.

      Apreciază

  23. marian said, on iunie 4, 2014 at 9:25 pm

    Vad ca unii considera ca nu trebuie sa minta in niciun fel de situatie, inclusiv cand atunci cand a spune adevarul inseamna a face rau sau chiar a ucide pe aproapele sau (prin consecinta). Este o mare greseala sa te supui unei porunci indiferent de consecinte, cu atat mai mult cu cat aceasta ar fi in dauna unei alte porunci dumnezeiesti, mai mari decat cea care priveste minciuna. Spre exemplu, in Decalog nu exista porunca sa nu minti, in schimb exista porunca de a nu marturisi stramb impotriva aproapelui. Deci nu se condamna a marturisi stramb decat ceea ce este impotriva aproapelui, nu si ce este pentru acesta. Pe langa asta, mai avem o alta porunca in Decalog -„sa nu ucizi”. Asadar daca cineva tine sa nu minta in niciun chip, dar este pus in situatia in care spunerea adevarului duce la moartea sau uciderea aproapelui, atunci ce va face acesta? Daca va respecta adevarul, va incalca porunca neuciderii (in mod indirect). Ori care este mai mare dintre acestea? Nu cea care duce la salvarea vietii unui om? Ce ne-a spus Mantuitorul?

    „12. Aceasta este porunca Mea: sa va iubiti unul pe altul, precum v-am iubit Eu.
    13. Mai mare dragoste decat aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui sa si-l puna pentru prietenii sai.”

    (Ioan, cap.15)

    si ne-a mai zis si acestea:

    28. Si apropiindu-se unul din carturari, care ii auzise vorbind intre ei si, vazand ca bine le-a raspuns, L-a intrebat: Care porunca este intaia dintre toate?
    29. Iisus i-a raspuns ca intaia este: “Asculta Israele, Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn”.
    30. Si: “Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau din toata inima ta, din tot sufletul tau, din tot cugetul tau si din toata puterea ta”. Aceasta este cea dintai porunca.
    31. Iar a doua e aceasta: “Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti”. Mai mare decat acestea nu este alta porunca.

    (Matei 22)

    Asadar porunca iubirii este mai mare decat toate, iar celelalte porunci (precum spunerea adevarului si altele) se supun acesteia, caci toate pe care le facem trebuie sa fie in slujba aproapelui, din iubire pentru el.

    Apreciază

  24. moxu said, on iunie 4, 2014 at 9:51 pm

    Daca te forteaza in mod vicleam sa spui adevarul ca sa te aiba la mana cumva , fi sigur ca duhul lui dumnezeu ne te lasa sa fi pacalit deci un eventual satana care te ispiteste sa spui adevarul merita din plin minciuna .
    Pe mantuitorul l-au ispitit asa si lau intrebat daca e bine sa dea bani cezarului ca sa-l poata prinde pe el in minciuna si apoi sa zica uite asta ne invata sa dam bir cezarului , cata viclenie cat tupeu au unii ca sa le spui adevarul

    Apreciază

  25. mircea.v said, on iunie 4, 2014 at 10:17 pm

    Cand are voie un ortodox sa minta?
    Cand are voie un ortodox sa se omoare?

    Zicea @Sluga netrebinica mai sus bine referitor la minciuna, iubirea fata de aproape… La fel este si cu omoratul. Cand te omori ca asa vrei tu, la revedere. Cand te omori ca sa salvezi viata altui om este cu totul altceva. Adica incerci sa-l salvezi pe acela, constient fiind de riscul de a muri, si iti asumi acest risc, si mori. Este asta sinucidere? Nu.
    La fel este si cu minciuna. Minti ca sa salvezi pe altul. Minti ca sa nu tradezi o cauza dreapta. Pai ce s-ar mai fi bucurat anchetatorii sa dea toti toate numele si faptele pe care le stiau. Problema provenea din faptul ca anchetatorii foloseau aceste nume si fapte dupa cum voiau ei, adica in sens rau, si nu in spiritul dreptatii si adevarului. Totul era o pacaleala si o mascarada. Asta ca sa inteleaga si sectantii.

    Parintele Steinhardt povesteste cum numai el stie despre minciuna folosita in conditiile anchetei din inchisoare:

    „Sfaturi pentru anchetat (valabile, oricând, oriunde): sa vorbeasca putin sau, mai bine zis, sa scoata cât mai putine sunete pe gura. Economie de foneme. Nu numai sa nu trancaneasca, dar si sa fie zgârcit la formulari. Întrebarii «Îl cunosti?» sa i se raspunda cu «Da», iar nu «Da, îl cunosc.». Între doua cuvinte sinonime sa fie preferat cel compus din mai putine litere (Nu «rareori» ci «rar») [..] Sa vorbeasca numai si numai când e întrebat si sa se margineasca a raspunde – cât mai strict – întrebarii, fara a mai adauga ceva. În tacerile care se lasa în cursul interogatorului – taceri abile create de anchetatori – sa se fereasca a umple aceste penibile momente luând el initiativa. E greu, dar e foarte important. Sa nu cedeze ispitei conversative, ispitei de a îndulci lucrurile prin declaratii necerute. (Alt pericol: când anchetatorul spune «sa discutam liber», atunci se impune o atentie marita).

    Sa minta cât mai mult, întotdeauna, din principiu. Intercalarea adevarului (chiar incoerent) rupe cursivitatea minciunii [..] Idealul ar fi ca adevarul sa fie rostit acolo unde e de neînlaturat: anul nasterii, numele parintilor, domiciliul [..]

    Din proprie initiativa sa nu dea pentru nimic în lume vreun nume propriu. Nici un nume propriu altul decât cel mentionat de anchetator [..]. Mai presus de toate sa evite sinceritatea! Ca de foc, ca de ciuma, ca de sirene, sa se fereasca anchetatul de sinceritate [..] Cel care a ales calea sinceritatii nu va mai cunoaste pacea cât va fi închis (si mai târziu la fel): e mereu chemat, mereu solicitat, mereu silit sa vorbeasca, sa-si aduca aminte, sa tradeze.”

    Apreciază

  26. G-man said, on iunie 5, 2014 at 10:05 am

    Kifa7, mie mi-a placut fraza asta a ta :
    „fiecare sa-si citeasca Biblia ca dupa ea o sa fim evaluati la “examen”!”

    Asa e , dar tu o citesti ? uite ce zice Apostolul :
    „Au nu ştiţi că sfinţii vor judeca lumea? ”
    ….
    Pai daca sfintii vor judeca lumea , trebuie sa ii ascultam si la interpretarile pe care le-au facut textelor biblice. Pentru ca la Dumnezeu nimic nu e simplu . Si iata putem gasi multe sensuri in text , de la cel de litera pana la cel mai profund si mistic si toate adevarate si toate in completare , in acealsi cuvant al lui Dumnezeu transmis noua prin Duhul Sfant ( „Însuşi David a zis întru Duhul Sfânt: „Zis-a Domnul Domnului meu: Şezi de-a dreapta Mea până ce voi pune pe vrăjmaşii tăi aşternut picioarelor Tale”. ), in Biblie. SI intelesurile simplesau profunde explicate tot intru Duhul Sfant de Sfintii Parinti.
    De ce nu vrei sa respecti Biblia si sa iei in seama pe Sfintii Parinti ? Nu vezi ca te pacalesti elimininand toata pleiada de generatii de sfinti care s-au completat in intrerpretari … tu considerandu-te mai sus de ei si crezand ca daca citesti singur Biblia esti mai castigat ?..si daca te analizezi mai bine o sa vezi , ca nici tu nu interpretezi numai dupa capul tau .. ci cum au interpretat mai marii tai de la secta ta … adica opus Sfintilor Parinti si inafara Duhului Sfant.
    Vino acasa omule!

    Apreciază

  27. ayeaye20 said, on iunie 5, 2014 at 8:04 pm

    @kifa7 ce intelgi tu din „Milă voiesc, iar nu jertfă”
    Sfânta Evanghelie după Matei
    Capitolul 9
    13. Dar mergând, învăţaţi ce înseamnă: Milă voiesc, iar nu jertfă; că n-am venit să chem pe drepţi, ci pe păcătoşi la pocăinţă.

    Apreciază

  28. ayeaye20 said, on iunie 5, 2014 at 8:14 pm

    @dionis cica „Viata monahala nu este scripturala”” bietilor pusnici care cred ca izolindu-se se vor ferii de pacate” da oare Sf Ioan Botezatorul unde traia ?????? cat despre Sf.Pustnicii „vinovati” citeste versetu 7
    Sfânta Evanghelie după Matei
    Capitolul 12
    1. În vremea aceea, mergea Iisus, într-o zi de sâmbătă, printre semănături, iar ucenicii Lui au flămânzit şi au început să smulgă spice şi să mănânce.
    2. Văzând aceasta, fariseii au zis Lui: Iată, ucenicii Tăi fac ceea ce nu se cuvine să facă sâmbăta.
    3. Iar El le-a zis: Au n-aţi citit ce-a făcut David când a flămânzit, el şi cei ce erau cu el?
    4. Cum a intrat în casa Domnului şi a mâncat pâinile punerii înainte, care nu se cuveneau lui să le mănânce, nici celor ce erau cu el, ci numai preoţilor?
    5. Sau n-aţi citit în Lege că preoţii, sâmbăta, în templu, calcă sâmbăta şi sunt fără de vină?
    6. Ci grăiesc vouă că mai mare decât templul este aici.
    7. Dacă ştiaţi ce înseamnă: Milă voiesc iar nu jertfă, N-AŢI FI OSÂDIT PE CEI NEVINOVAŢI.
    ======
    cei nevinonvati= pustnicii
    bine v’a numit Sf Ignatie Briancianinov „drepti”

    Apreciază

  29. ayeaye20 said, on iunie 5, 2014 at 8:40 pm

    @vasile @Mintas Sergiufi @sin gh. laurențiu o intamplare reala cu doua crime si un nene ce a luat asupra crimele

    Dă clic pentru a accesa carte-avva-justin.pdf

    Un preot a mers la închisoare. Şi un deţinut (6)
    ––
    (6)Am considerat că şi întâmplarea care urmează, deşi nu are legătură directă cu părintele Justin Pârvu, poate fi de folos pentrua înţelege că fiecare om îşi poate schimba viaţa, lăsându-se în mâna lui Dumnezeu. Chiar dacă măsura iertării arătate de acest bărbat pare nebunească, părintele Serafim consideră că de acest
    exemplu real ne putem folosi toţi, mai ales cei care avem dificultăţi în a-i ierta pe cei care au greşit faţă de noi (n.ed.).
    ––
    i-a zis: „Părinte, Dumnezeu te-a adus, că m-am rugat. Nu vreau să plec din lumea asta fără să mi se ştie taina. Te rog frumos, ai la dispoziţie trei minute, să-ţi spun taina mea?”„Da, cum să nu!”Şi-ncepe să-i explice: „Părinte, am fost căsătorit.N-aveam copii. Între mine şi soţie, pentru orice lucru mărunt, era ceartă, scandal… Doi în casă, dar casa în flăcări. Pentru mărunţişuri. Şi eu, nemulţumit de aceas-tă realitate dureroasă, am zis: «Măi, dar până când?» : Vreau să nu mai fiu de vină, să nu mă mustre conştiinţa, dar iar se repetă. Hai să mă duc eu la un preot,să fac o spovedanie sinceră şi completă. Că poate, dacă mă voi elibera de povara păcatelor, harul mă va întări,să pot face faţă la ce nu pot face.”S-a dus, s-a spovedit. L-a mai întrebat şi preotul,fără grabă, să fie completă spovedania, sinceră, cu părere de rău. Şi i-a dat şi canon.Canonul:
    „Ştii Tatăl nostru?”„Ştiu.”„Să-l zici cât mai des, dar cu trăire, cu atenţie, că-s cuvintele aduse de Domnul Hristos. Rugăciunea asta cuprinde tot ce ne trebuie nouă, pământenilor. Şi mai este şi rugăciunea:
    Dumnezeule,Tu eşti al meu, eu sunt al Tău – miluieşte-mă!”El a plecat dezlegat de păcate, a făcut şi canonul.
    După câteva zile, femeia observă că ea e de vină că e casa în flăcări. Şi-l întreabă: „Dar ce e cu tine? Că eşti
    de nerecunoscut. Ce s-a întâmplat? Că din cauza mea e cearta!”„Măi, m-am spovedit. Du-te, smereşte-te şi tu! Să fii şi tu dezlegată, îţi iei şi tu canon, că atunci e harul lui Dumnezeu peste tine.” S-a dus şi s-a spovedit şi ea. Ei, dar vrăjmaşului de obşte nu-i place armonia şi înţelegerea din casă. Şi atunci, fiind o sărbătoare mare, praznic, ei s-au gândit să-şi mai zugrăvească casa. A rămas femeia acasă, ca să protejeze dulapurile. Zugravul gândea că, dacă femeia nu vrea de bună voie (să păcătuiască–n. ed.), o va forţa la păcat. Era unul din acela desfrânat, din acela fără Dumnezeu.El, venind acasă, ajungând cu rugăciunea la: „.. şi
    ne iartă nouă păcatele noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri”, o aude pe femeie zbierând. Când deschide uşa, deja cuţitul era băgat în inima ei, şi era căzută jos. Sub puterea rugăciunii: „şi ne iartă nouă pă
    catele, cum iertăm şi noi greşiţilor noştri”, a zis (criminalului–n.ed.): „Du-te şi regretă toată viaţa ce-ai făcut!”
    După aceea, a sunat (la poliţie–n.ed.) şi a zis:„Veniţi, că mi-am ucis soţia!”… Mi-a mai spus: „Mi-am asumat o crimă, părinte. Pentru asta sunt aici.”Şi în celulă fiind (cu alţi deţinuţi–n.ed.), unul l-a altoit pe celălalt, l-a izbit, l-a lăsat mort. Când a deschis gardianul uşa, şi a întrebat: „Ce s-a întâmplat aici? Cine a făcut crima?”
    „Eu.”„Părinte, mi-am asumat două crime aici. Şi am zis toată viaţa, cât am putut, şi Tatăl nostru , şi Dumne
    zeule, Tu eşti al meu, eu sunt al Tău -miluieşte-mă!Şiacum, părinte, mă bucur că am putut să-ţi spun taina
    mea. Dar mai am să-ţi spun ceva: eu , părinte, mă duc la Domnul.” (…)Dragii mei, cu toţii, cu toţii, cu toţii, creştini ortodocşi, români şi de toate naţiile, care formăm Biserica asta, toţi să-I dăm păcatele lui Dumnezeu. Aşa să ne ajute Dumnezeu şi Maica Domnului şi sfinţii.

    Apreciază

  30. timisorean1 said, on iunie 5, 2014 at 10:47 pm

    De acord, dar parca e prea mult sa tainuiesti o crima. Atunci era altceva, faptasul era dat mortii dar acum nu se pune problema asta. Consider ca nu trebuie tainuita. Faptasul are tot timpul din lume pt pocainta. Bine, sunt situatii si situatii… poate uneori trebuie sa tainuiesti ca sa nu se intample ceva mai rau, cine stie, fiecare situatie e diferita.

    Apreciază

  31. aniush said, on iunie 6, 2014 at 9:18 pm

    Si daca prin adevar criminalul ajunge la cel pe care vrea sa il ucida? Pate sa se intoarca prin pocainta, fapta ii ramane. O viata luata nu o mai intorci inapoi, ca nu poti sa o dai tu; nu exista un buton de undo prin care sa revii in momentul X sa spui „nu mai comit crima”…si apoi poti sa salvezi 100 de vieti, crima respectiva nu se sterge. Ai facut ce ai facut, nu ai pace, te roade constiinta. Treaba asta tot te urmareste si constiinta nu greseste.
    Vinovat e si cel care a turnat; s-a facut complice la crima.

    Apreciază

  32. valentin said, on iunie 10, 2014 at 1:27 pm

    sfinții au avur discernământul de a minți pentru Hristos, e nevoie de viețile sfinților, cât mai multe lecturi și urmat întâi sfaturile cele mai ușoare, nu ne pune Dumnezeu să avem de-aface cu infractori pe toți – numai pe cei pregătiți de El dinainte.
    și infractorul – nu e chiar de protejat tot timpul. știu cazul unuia care a fost predat – ăstuia îi e mai de folos să fie pedepsit, ca să ajungă la mântuire prin chinurile din temniță, așa a hotărât Dumnezeu printr-un sfânt.

    Dar e frumoasă acea pildă într-adevăr din pateric în care nu au reușit să-l prindă pe cel căutat pentru că Însuși Hristos a lucrat pentru acesta – ca să ajungă la credință , fiind ajutat pământește de monahul respectiv, dar acela știa că pentru Hristos face asta, iar răufăcătorul urmărit tot la Hristos alerga. nu voia să scape și apoi să se apuce iar de rele.

    Apreciază

  33. […] Cand are voie un ortodox sa minta? Important de stiut mai ales in timpul teribilei prigoane ce va v… […]

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.