SACCSIV – blog ortodox

Categoria „BATRAN DEGEABA” – Istoricul Neagu DJUVARA: TARA ROMANEASCA A FOST INTEMEIATA DE CUMANI

Posted in Neagu DJUVARA, Romania by saccsiv on iunie 28, 2013

neagudjuvara2

   Iata ce putem citi in articolul DOSARE SECRETE: Basarab – Vodă, un domnitor de origine dacică? Aferim efendi Neagu – episodul I:

O uluitoare propagandă sponsorizată din exterior încearca să acrediteze ideea conform căreia Ţara Româneasca ar fi fost întemeiată de migratorii cumani, popor de origine turcică. Problema a fost dezbătuta pe larg, în special din cauza cărţii lui Neagu Djuvara, filolog de formaţie devenit ulterior istoric al civilizaţiilor, despre tatăl lui Basarab, Thocomerius.

Notat Tihomir de istoriografia clasică, apărut în documentele maghiare ce vorbesc de Basarab ca fiind “filii Thocomerii”, acest Thocomerius, tatăl lui Basarab, este creditat de către Neagu Djuvara, dar şi de o cohortă de istorici maghiari ca fiind cuman get-beget! Numele lui ar fi fost Tokt-Omer, adică “Fier Tare”, aşa cum pe fiul său l-ar fi chemat Bassar-Abba, ceva în  genul preşedintelui sirian Bassar al Assad.  Tari de ureche, maghiarii şi românii ar fi tradus numele după limba lor.

Incapabili de a se organiza, valahii înapoiaţi şi blajini ar fi fost dominaţi puternic de ultimele două popoare migratoare, de origine Turk, pecenegii şi cumanii. Ultimii ar fi realizat taman în secolul XIV(!!!), ceea ce au realizat vizigoţii, ostrogoţii, vandalii şi francii înainte de secolul X. Aferim efendi Neagu!

Veniţi de două secole în zonă, loviţi de valul mongol cu o sută de ani înainte – Ungaria a avut nevoie de câteva decade pentru a-şi reveni – şi cu tătarii în coastă, cumanii coboară curajos din munţii Fagăraşului şi înfiinţează statul român medieval sub Bassar-Abba.

Sedus de combinaţii lingvistice – deh, filologia – Neagu Djuvara nu observă subţirimea argumentelor sale. Descălecatul unor migratori din munţi, numele de valahi ce-l poartă în documentele maghiare, diplomaţia prudentă a lui Basarab şi tactica militară muntenească de la Posada. Nimic turcesc, nici o oroare de spaţii mici şi închise, aşa cum aveau toţi călăreţii de stepă, nici o trufie diplomatică specifică migratorilor.

Başca, toate căpeteniile cumane menţionate istoric, Kuthen, Karaz sau Bortz sunt cunoscute ca atare şi niciodată confundate de maghiari cu valahii. În plus, numele Basarab nu există la popoarele turanice.  Este doar o construcţie artificială realizată de lingviştii moderni pe baza limbilor turcice actuale. Nici gând ca părinţii să-şi fi numit copii cu acest nume. Altfel, am fi avut mai mulţi Basarabi prin jurul nostru, sau prin istoria Asiei Centrale.

   Iata si ce putem citi la http://ro.wikipedia.org/wiki/Basarab_I:

Istoricii români din secolul al XIX-leași începutul secolului XX l-au considerat pe Basarab ca fiind român, în baza documentelor ungare, inclusiv cel antemenționat. Nicolae Iorga a luat însă în considerare și o altă teorie: „numele e cumannumai numele?” însă nu a mers mai departe. Ulterior, alți istorici, între care Neagu Djuvara, s-au ocupat mai mult de această ipoteză, considerând-o întemeiată. Cel din urmă istoric a sintetizat argumentele sale astfel[2]:

  • Majoritatea specialiștilor contemporani consideră atât numele Basarab, cât și cel al tatălui său, Thocomerius, de origine turanică.[3]
  • Basarab și fiul său Nicolae Alexandru au fost catolici, în condițiile în care slavo-românii ținuseră de veacuri de biserica răsăriteană, iar cumanii erau singurul popor catolic din Țara Românească. Documentul regal din 26 noiembrie1332 despre răsplătirea comitelui Laurențiu de Zarand contrazice însă radical ipoteza despre confesiunea romano-catolică a lui Basarab, deoarece voievodul este calificat drept „schismatic”, ceea ce în exprimarea tipică din epocă însemna „creștin de rit ortodox”.[4])
  • Cele mai mari și puternice ctitorii ale urmașilor lui Basarab, Mănăstirea Coziași Mănăstirea Horezu (Hurez), poartă nume cumane (însemnând „nucet” și respectiv „huhurez”; comparați cu cuvîntul turcesc horoz „cocoș”).
  • Contrar credinței fără suport documentar potrivit căreia Basarab s-ar fi impus peste ceilalți cnezi români drept căpetenie împotriva tătarilor, cronicile ungurești și sârbești menționează faptul că în bătăliile „de la Posada” și Velbužd tătarii s-au aflat alături de români. Deoarece tătarii occidentali (din Hoarda de Aur) erau în majoritate foști cumani, o posibilă origine cumană a lui Basarab ar fi putut crea legături între cele două popoare. V. mai jos problema colaborării dintre români și tătari sub Basarab I.
  • În 1325, un cleric ungur depunea mărturie că un fiu de comite cuman (Parabuh, v. mai jos) a îndrăznit de față cu un tânăr nobil maghiar, să îl defăimeze pe rege, spunând că acesta nu-i ajunge nici măcar la gleznă lui Basarab. Istoricul Neagu Djuvara presupune că această întâmplare dovedește mândria tânărului cuman față de voievodul din același neam ca al său.
  • Porecla „Negru-vodă” dată descălecătorului sau întemeietorului, cum a mai fost numit, se referă la prezumtiva culoare a feței sale, după cum și-au exprimat părerea separat și peste câteva secole cronicarii Paul de Alepși Miron Costin.

În final, Djuvara admite că fiecare ipoteză în parte nu constituie o dovadă, dar crede că, luate împreună, ar reprezenta un argument puternic, originea turanică a familiei Basarabilor fiind actualmente ipoteza de lucru a celor mai mulți specialiști medieviști.

Potrivit istoricilor Constantin C. Giurescuși Dinu C. Giurescu, nu este ceva ieșit din comun faptul că numele „Basarabă” (sau Bassaraba) ar însemna în limba turcă veche „părinte cuceritor” sau „stăpânitor”, că este de origine cumană și că a fost purtat de întemeietorul Țării Românești. (Prezumția se mai bazează pe împrejurarea că numele cumane aveau foarte frecvent sufixarea -aba, -oba, -apa, -opa („tatăl”) și mult mai rar sufixarea -oğlu („fiul”), de ex. clanul cuman Burçoğlu, mai răspândită la celelalte neamuri turcice.) Ei arată că în privința numelor de persoane, „constatăm în toate timpurile și în toate țările influențe străine foarte puternice” și chiar o modă și că astfel se explică alegerea acestui tip de nume, Basarab fiind un nume de botez la fel ca Ștefan, Mihai sau Petru. Faptul că el a purtat un nume străin, „nu scade întru nimic românitatea lui Basarabă”[5].

După alți istorici, numele „Basarab” ar însemna în cumană „prea sfânt, prea puternic, izbăvitorul”[6]. Georgeta Penelea remarcă faptul că „Originea cumană a numelui Basarab este incontestabilă, dar de aici nu se poate susține că și dinastia munteană ar fi fost de origine cumană. […] S-ar putea ca mama lui Basarab să fi fost o nobilă cumană, simbioza româno-cumană fiind astăzi un fapt dovedit; mai multe familii boierești, în special din jumătatea răsăriteană a Munteniei, au o origine cumană”[7].

Există și izvoare în baza cărora unii cercetători speculează că Tihomir/Thocomerius ar fi fost fiul lui Möngke Temür (Mengu-Timur), han al Hoardei de Aurși nepot al lui Batu-han.

adar, Basarab era fiul unui Thocomerius, binecunoscut la curtea maghiară[8]. Potrivit pomelnicelor de la bisericile din Câmpulungși Râmnicu Vâlcea, el a fost căsătorit cu Margareta (sau Marghita), cu care a avut doi copii: viitorul domn Nicolae Alexandru (1352 – 1364) și Teodora, căsătorită cu țarul Ivan Alexandru al Bulgariei (1330 – 1371). Din legătura ultimilor doi se va naște țarul Strațimir al Bulgariei. Fiind repudiată de țar, Teodora se va călugări sub numele de Theofana[9].

   Cititi va rog si:

Categoria „BATRAN DEGEABA” – Istoricul Neagu DJUVARA: „ROMANIA A RAMAS IN URMA FIINDCA E ORTODOXA”

IMPERIUL ROMANO – BULGAR (Țaratul vlaho-bulgar, 1185-1258) se intindea de la Adriatica si pana la Nistru … Romanii sunt daci? Ce limba vorbeau dacii?

ROMANIA = Imperiul Roman cu capitala la Bizant? Un text de Preot Mihai-Andrei Aldea

Foto: PLACILE (tablitele) DE LA SINAIA …

38 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. danielvla said, on iunie 28, 2013 at 11:12 am

    Multe prostii a spus de-a lungul timpului Neagu Djuvara…
    Si istoricii astia se incapataneaza sa creada ca numele Basarab e de origine turcica.
    Iata ca parintele prof Dumitru Staniloae are alta parere. Numele Basarab si Basarabia provin de la cuvantul ”bes, besi/bess, bessi„ denumire ce desemna tribul sau uniunea de triburi traco-daca cu acelasi nume. Cititi aici:
    http://dacoromanica.wordpress.com/ipoteze/besii-de-la-muntele-sinai/dumitru-staniloae-bessi-in-manastirile-din-orient/
    Cititi despe aceasta la explicatia cu nr 1. din text.

    Apreciază

  2. acc70 said, on iunie 28, 2013 at 11:34 am

    In afara subiectului, dar in legatura cu accidentul din Muntenegru, exista zvonuri care lanseaza ideea unei crime premeditate , iata de ce:
    Printre pasagerii morti din autocarul groazei se afla si Gheorghe Mircescu,fost general SRI si director tehnic al Institutului Pentru Tehnologii Avansate ceea ce duce catre teoria conspiratiei si aranjarea accidentului pentru a-l elimina pe Gheorghe Mircescu si ai fura ceva foarte important care avea asupra lui,probabil o inventie din domeniul energiilor neconventionale.Faptul ca exact la locul accidentului era o echipa de alpinisti vorbitori de engleza,toti inalti si cu barbi,probabil agenti ai unui serviciu secret strain nu poate fi o simpla coincidenta.

    Apreciază

    • Irina said, on iulie 1, 2013 at 10:51 pm

      Dumnezeu stie, cert estec ca nu erau intr-un pelerinaj ci doar excursionisti, pana la accident au stat la plaja la hotel de 5 stele. Dupa ei la cateva ore a trecut si un autocar tot cu romani, dar acestia erau cu adevarat pelerini, avand ca obiective nu hoteluri si statiuni ci biserici, manastiri si monumente istorice. O prietena de-a mea a fost in acest pelerinaj si a spus ca au trecut pe langa locul accidentului, dar abia acasa de la stiri au aflat ca era vorba de un autocar de excursiontisti romani. Sia stia de la tv, au tot vorbit aiurea ca aceia erau pelerini. Cred ca aceasta este tot o lovire discreta in Biserica, vrand sa arate probabil ca iata ce patesti daca pleci in pelerinaje.

      Apreciază

  3. pongogonzo said, on iunie 28, 2013 at 11:40 am

    Reblogged this on pongogonzo.

    Apreciază

  4. Petru said, on iunie 28, 2013 at 12:39 pm

    Vrem sau nu vrem să credem, cumanii au stat în sudul țării noastre o bună vreme… Timp în care cel mai probabil s-au românizat. Și dacă nu s-au românizat, ce îmi este dacă Basarab a fost cuman? Cu sau fără țară care să le poarte numele, românii au rezistat atâta amar de vreme, păstrând și limba, și credința! Greșesc?

    Apreciază

    • Ieri Azi Maine said, on iunie 28, 2013 at 3:19 pm

      Problema nu e unde au stat cumanii si cat timp; problema e ca Neagu Djuvara nu vrea sa se recunoasca roman. Lui ii e rusine de radacinile lui. Asta e adevarata problema. Si ca sa se convinga pe el ca nu e roman, inventeaza diverse teorii ce au la baza diverse izvoare istorice, le interpreteaza (nu cauta sa le inteleaga) cum doreste si le lanseaza in media, poate – poate mai cred si altii. Si de credinciosi nu duce lipsa.

      Apreciază

      • Petru said, on iunie 28, 2013 at 7:41 pm

        NU cred că Neagu Djuvara își neagă originile! Pur și simplu, pe baza unor observații ale lui, dumnealui care poate greșește sau poate nu, a venit cu o teorie! Mi se pare pur și simplu urât cel puțin stitlul în care e scris acest articol: „bătrân degeaba”.

        Apreciază

    • Irina said, on iulie 1, 2013 at 10:54 pm

      NU numai ca s-au romanizat, dar s-au si crestinat. Cert este ca acesti cumani erau foarte bunic comandanti de armata, romanii nu erau asa de bine organizati, poate aceste este motivul pt care un cuman romanizat si crestin a fost pus in fruntea tarii, fiind necesar acest lucru pt a lupta impotriva turcilor si tatarilor cu mai mare eficienta.

      Apreciază

  5. STOP RFID 666 said, on iunie 28, 2013 at 1:11 pm

    CUM E SA FI BAGAT LA PUSCARIE DOAR PE VORBE

    http://www.ziare.com/international/stiri-externe/tanar-bagat-dupa-gratii-de-un-comentariu-postat-pe-facebook-1243391

    Apreciază

  6. kapetanos said, on iunie 28, 2013 at 1:32 pm

    Se pare ca il chema Vulpea sau Vulpila pe Basarab. E si un lingvist Sorin Paliga care aduce argumente
    http://www.ghimpele.ro/2013/06/dosare-secrete-basarab-voda-un-voievod-de-origine-dacica-nume-de-cod-vulpila-episodul-ii/

    Apreciază

  7. george said, on iunie 28, 2013 at 1:41 pm

    Off-Topic: INSOLVENŢA PRIMĂRIILOR ŞI ÎNCĂLCAREA CONSTITUŢIEI
    http://ro.altermedia.info/antisistem/insolventa-primariilor-si-incalcarea-constitutiei_25085.html

    Cred cu tarie ca ULTIMUL PLAN de exterminare a poporului Roman planificata de dusmanii tarii cu sprijinul cozilor de topor de pretutindeni se relizeaza acum sub ochii nostri.

    Bani de pensii si salarii nu mai sunt, asta se poate observa lesne din reducerile masive de personal cat si neacordarea gradelor profesionale si neincadrarea absolventilor Academiei de Politie

    http://economie.hotnews.ro/stiri-energie-15074287-cum-face-guvernul-ponta-economiii-buget-amana-acordarea-gradelor-profesionale-absolventilor-academia-politie.htm

    Si tocmai de aceea s-au gandit ei la o smecherie, au gasit solutia sa responsabilizeze oamenii fara a primi nimic inapoi, sa-i faca politisti voluntari. Cred ca se vor gasi ceva tampiti sa-si puna viata in pericol pentru cel mult o ciorba!

    http://www.bzi.ro/iesenii-pot-fi-politisti-voluntari-373198

    E jale ce se intampla in tara aceasta, oamenii s-au imbecilizat de la mici, bere, manele, telenovele, mancare cu E-uri si si-au pierdut propriul instinct de conservare, grobianismul unora a ajuns la cote alarmante, au devenit simple „deseuri umane”, platim pretul pacatelor noastre!
    Parintele Arseie Boca spunea ” Vă vor cerne. Vor pune impozite, taxe şi alte îngrădiri. Vă vor lua totul!”.

    Toate constrangerile acestea au ca scop ultim pierderea credintei stramosesti si implicit a sufletului.

    „Sa stam bine, sa stam cu frica, sa luam aminte”, Bunul Dumnezeu sa ne ajute sa trecem cu bine prin cernerea la care suntem supusi!

    Apreciază

    • John of Pelasgia said, on iunie 28, 2013 at 11:17 pm

      Ghici de ce? Doar nu crezi ca e de partea noastra?:) Dar nu cred ca e fraier sa se compromita.

      Apreciază

  8. STOP RFID 666 said, on iunie 28, 2013 at 2:00 pm

    http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/183644.html

    Apreciază

  9. Vranceanu said, on iunie 28, 2013 at 3:07 pm

    Faptul ca are studii de filologie si drept nu cred ca ii scad valoarea de istoric (are un doctorat in istorie la Sorbona…). Chestia cu cumanii este doar o teorie a lui. Cred totusi ca este un tip onest…. Are unele idei gresite dar nu l-as pune in aceeasi oala cu dusmanii romanismului.

    Apreciază

    • saccsiv said, on iunie 28, 2013 at 5:21 pm

      Vranceanu

      Ai cicit si parerea sa despre ortodoxie? Articolul e indicat la sfarsitul materialului.

      Apreciază

      • Vranceanu said, on iunie 28, 2013 at 9:23 pm

        Da, am citit si interviul acela. Nu sunt de acord bineinteles cu ideea lui. Nu este un om duhovnicesc, de aceea se si inseala atat de grav in problema ortodoxiei, dar asta nu inseamna neaparat ca este un ticalos (ca alti intelectuali globalisti, anti-romani…). Poate ma insel eu ? Nu stiu.

        Apreciază

  10. calugareni 3 said, on iunie 28, 2013 at 5:35 pm

    Apreciază

  11. petru-iustin said, on iunie 28, 2013 at 5:43 pm

    evreul nils schnecker v-a conduce campania lui crin la prezidentiale,cam stim la ce sa ne asteptam si din partea lui antonescu,un pierde-vara al politicii romanesti,un guraliv

    Apreciază

  12. danielvla said, on iunie 28, 2013 at 5:49 pm

    E ceva ciudat cu batranul asta. Ideile lui, prea sunt impotriva romanilor…

    Apreciază

  13. Kogaion said, on iunie 28, 2013 at 7:50 pm

    Ca orice manipulator de meserie, Djuvara inceaca sa atraga discutie intr-o zona tulbure, cu priza la publicul de specialitate, dar care in acelasi timp nu are absolut niciun fel de importanta in ecuatia afirmatiei pe care o face.

    In cazul de fata, zona tulbure dar irelevanta in care discutia este aruncata este cea a numelui. Presupunem ca „Basarab” ar fi nume 100% cuman. Deci nu „cu origini” cumane si apoi romanizat. Nu frate, cuman, cuman, de la mama lui. Si ce daca ???

    Faptul ca pe mine ma cheama Alexandru inseamna ca sunt grec ? Sau Vlad, inseamna ca sunt slav ? Sau Dan, inseamna ca sunt evreu ?

    Evident ca nu. Inseamna doar ca parintii mei m-au botezat asa din diferite motive: moda vremii, o moda locala, o moda de clasa sociala, anumite motive personale ale lor sau altceva de acest gen. Si atunci, despre ce se discuta atat ???

    Dar, mergem chiar mai departe. Presupunem ca Basarab ar fi avut origini cumane. Asta nu inseamna ca „tara romaneasca a fost intemeiata de cumani”. Inseamna doar ca, la un moment dar in timp, tara romaneasca a avut la conducerea ei UN INS (1, adica unul, nu mai multi) cu origini cumane. A imprimat el tarii vreo directie cumana in vreun domeniu, politic, social sau politic ? Nu !

    Mai mult decat atat, nu stiu cum se face, dar acest cuman nu s-a inconjurat la curte de alti cumani, in posturi cheie, nu a facut aliante cu tari apropiate lui din punct de vedere etnic, si-a botezat urmasii ortodox si le-a dat nume crestine !

    Deci, chiar daca a avut origini cumane, a fost un cuman cam „deznationalizat”, iertati-ma …

    Apreciază

    • Vranceanu said, on iunie 28, 2013 at 9:28 pm

      Exact, e ca si cum am spune ca independenta Romaniei la 1878 s-a facut de catre germani, fiindca Carol I era german. Dupa parerea mea nu are nicio importanta daca dinastia, familia Basarabilor a fost la origine cumana sau nu. ea s-a romanizat, iar Tara Romaneasca nu a avut nimic cuman, asa ca…

      Apreciază

      • acc70 said, on iunie 28, 2013 at 10:18 pm

        sau faptul ca Matei Corvin era din parinti romani , atunci Ungaria e teritoriu romanesc…haha…ce imi place la ce concluzie am ajuns..:)

        Apreciază

      • Kogaion said, on iunie 28, 2013 at 10:34 pm

        Eu sincer nu cred ca a fost cuman dar am construit argumentatia asa, presupunand ca ar fi, pentru a nu mai intra in aceasta dezbatere stupida care nu are cum sa duca nicaieri.

        Apropo de tot felul de apelative „colorate” (gen negru voda), in trecut, existau asa-numitii „vlahi negrii”. Sigur, la creierul lui Djuvara (sau la reaua lui vointa) probabil ca s-ar spune ca si acestia erau numiti negrii ca asa erau ei, mai tuciurii si pt. ca, de fapt, poate se trageau si ei din cumani sau alta populatie mai „bronzata” 🙂

        Adevarul este insa altul si destul de simplu: numele de vlahi negrii le-a fost dat de catre turci intrucat erau o populatie nordica, raportata la ei, la turci, iar turcii denumeau punctele cardinale dupa culori. Iar nordului ii corespundea culoarea neagra => vlahii negrii sau vlahii din nord.

        S-ar fi gandit un necunoscator la chestia asta ? Nicicum. Ar fi pus imediat botul la aberatiile rasiste ale unuia ca Djuvara. Deci … la fel si cu Basarab. Sa fim cu bagare de seama si sa aplicam logica simpla …

        Apreciază

    • Irina said, on iulie 1, 2013 at 11:06 pm

      Chiar daca se spune ca romanii erau niste ciobani plini de blandete si nu buni conducatori de oaste, asta nu este un lucru rusinos. Cu siguranta erau niste oameni plini de credinta vie si adevarata, si de aceea cred ca de apreciat la romani este tocmai faptul ca ei nicodata nu au ravnit la bunurile aproapelui, au dorit intotdeauna doar pacea si de aceea ei nu erau poate preocupati de razboaie si de organizari de osti. Dar la un moment dat a fost nevoie de asta deoarece cineva le tot strica tihna, si atunci un cuman care era mai priceput, poate mai cu experineta pt arta razboilui era necesar sa fie pus in fruntea tarii.

      Apreciază

  14. John of Pelasgia said, on iunie 28, 2013 at 11:16 pm

    Sunt sigur ca unii citori ai acestui blog NU SUNT DE LOC DERANJATI DE AFIRMATIA LUI DJUVARA.
    De ce? Pentru ca PENTRU EI, apartenenta la un neam anume e data numai de DUH, nu de SANGE, deci pentru ei, acei cumani sunt acum Romani….
    NOTA PERSONALA… Daca te uiti putin la fetele Rusilor si la ale Sarbo-Croatilor, in special cei din Bosnia si Croatia si apoi te uiti la fetele romanilor, vei VEDEA CLAR CE SUNT ROMANII!
    Nu suntem Romani in nici un caz, si nici Traci puri cum afirma Napoleon Savescu si alti Tracomani.
    Suntem Traco-Slavi… mai mult Traci decat slavi, dar asta suntem, si testele ADN arata asta, si fetele Romanilor arata asta.
    Traci + Slavi = Identitatea Poporului Roman

    Apreciază

    • Kogaion said, on iunie 29, 2013 at 1:37 pm

      Daca asta e identitatea poporului roman, identitatea traca ce inseamna ? Dar identitatea slava ?

      PS: Studiile interbelice, caci atunci aceasta problema a originilor noastre slave reprezenta un viu interes, din anumite motive politice foarte concrete, au demonstrat faptul ca, desi slavii au venit pe aici si au si stat pe aici un timp semnificativ, au dat denumirile unor rauri si asa mai departe, totusi, influenta lor asupra deja formatului popor roman a fost nesemnificativa, la nivel cultural, si aproape nula, la nivel etnic.

      Iar asta pentru ca numarul lor a fost mic, desi influenta lor politica a fost semnificativa, din pricina anumitei slabiciuni a poporului roman pe care o vedem si in zilele noastre, cand un numar foarte mic de alogeni controleaza aproape toate sferele politice nationale.

      Dar, cum spuneam, la nivel etnic, influenta lor a fost aproape nula. Ca, de altfel, si a celorlalte popoare migratoare.

      Migratorii nu veneau sa „colonizeze” o populatie. Ei veneau cu forta armata peste o populatie pasnica si, eventual, fara o organizare centralizata militara, si stapaneau populatia respectiva din punct de vedere economic si politic. Anume, CEREAU BIRURI. Atata vreme cat acestea li se plateau, nu prea aveau treaba cu populatia respectiva. Nu faceau maceluri, epurari etnice sau altele de acest gen.

      De asemenea, desi din punct de vedere militar erau multi, armatele lor erau semnificative in raport cu ce reuseau sa stranga la acea vreme diferitele organizatii statale, totusi, din punct de vedere etnic, erau FOARTE PUTINI raportati la populatiile bastinase, acolo unde aceste populatii existau. Acolo unde NU existau sau erau in numar foarte mici (a se vedea, spre exemplu, Ungaria de astazi), migratorii puteau avea un cuvant de spus din punct de vede etnic.

      Altfel insa, nu prea …

      Deci cred ca este gresit sa spunem ca suntem slavi, chiar si intr-o masura foarte mica.

      Apreciază

  15. mihai said, on iunie 29, 2013 at 8:00 pm

    ce ”istoric” este acea matracuca batrana neagu ciumara ?! ce jocuri mai face si acesta si cui ai mai canta in struna?! sa mai se duca sa mai cante si la alta masa si sa ne mai lase cu balivernele lui

    Apreciază

  16. […] Categoria „BATRAN DEGEABA” – Istoricul Neagu DJUVARA: TARA ROMANEASCA A FOST INTEMEIATA DE CU… […]

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.