SACCSIV – blog ortodox

Categoria esential: DRACI ca INGERI DE LUMINA. Cum s-au inchinat unii calugari diavolului si apoi au “profetit”. Si ceva despre cum “citesc” dracii gandurile

Pentru cititorii mai noi, repostez un articol din 2015:

Am mai postat acum cativa ani pe tema asta, dar cred ca-i bine sa reiau. Cu atat mai mult cu cat pe an ce trece ne apropiem mai tare de vremurile cand antihristul isi va face de cap, ca atare pe an ce trece dracii produc din ce in ce mai multa sminteala.

Despre viata pustniceasca (Sfantul Ignatie Briancianinov):

Sa nu ramana ascuns fata de preaiubitii frati faptul ca roadele cele mai inalte ale vietii monahale cum ar fi anahoreza in adancul pustiei sau isihia in zavorare, precum si petrecerea pe anga un staret purtator de Duh in ascultare neconditionata fata de acesta, au fost randuite nu la intamplare, nu dupa voia si priceperea omeneasca, ci prin osebita purtare de grija, hotarare, chemare si descoperire Dumnezeiasca.

Antonie cel Mare, incepatorul monahismului, intemeietorul vietii pustnicesti, s-a indepartat in pustie imbracat fiind deja cu putere de Sus, si nu altfel decat prin chemarea lui Dumnezeu. Desi acest lucru nu este aratat limpede in Viata lui, insa intamplarile ce s-au succedat in Viata Preacuviosului ne-o arata aceasta fara putinta de tagada. Iar despre faptul ca in adancul pustiei a fost povatuit la cea mai aspra isihie prin glas si porunca Dumnezeiasca este scris in Viata lui. (Viata Preacuviosului Antonie cel Mare, Vietile Sfintilor, 17 ianuarie) si, Vitae Patrum Patrologiae cursus complectus, T, LXXIII).

Preacuviosului Macarie cel Mare, contemporanul Preacuviosului Antonie, care era cu putin mai tanar decat acesta, i s-a aratat un heruvim, aratandu-i un ses neroditor si salbatic, care avea sa fie mai apoi vestitul Schit Egiptean, si i-a poruncit sa se salasluiasca acolo spre vietuire, fagaduindu-i ca sesul acela pustiu avea sa fie locuit de o multime de asceti. (Pateric). Arsenie cel Mare, aflandu-se in palatele imparatesti, el a rugat pe Dumnezeu ca sa i se arate calea mantuirii, si a auzit glas: „Arsenie ! Fugi de oameni si te vei mantui”. Arsenie s-a insingurat in sus pomenitul Schit, innoindu-si acolo rugaciunea catre Dumnezeu, spre a-l povatui pe calea mantuirii, si a auzit iarasi glas: „Arsenie ! Fugi (de oameni), taci, linisteste-te; acestea sunt radacinile nepacatuirii” (Pateric si Spuse vrednice de pomenire). Maria Egipteanca a fost chemata la a pustnici in pustia de dincolo de Iordan prin porunca lui Dumnezeu (Vietile Sfintilor, 1 aprilie).

Dumnezeu, care i-a chemat la linistire si pustnicie pe alesii Sai, adica pe aceia pe care mai inainte i-a vazut inzestrati pentru linistire si pustnicie, le-a pus inainte asemenea mijloace pentru acest fel de vietuire, cum omul nu poate avea prin sine insusi. Chiar in acele vremi in care monahismul inflorea, in care multi erau indrumatorii purtatori de Duh, putini erau recunoscuti ca fiind inzestrati pentru linistire si mai cu seama pentru pustnicie. „Ascultarea adevarata, facuta cu intelegere”, spune Sfantul Ioan Scararul, „pot sa o strabata nu multi si anume aceia care au dobandit mangaierea Dumnezeiasca, ce ii imbarbateaza in nevointe si ii ajuta in lupte” (Cuvantul 4, cap.l20). „Linistirea pierde pe cei neincercati” (Cuvantul 27, cap.5). Zavoratii si pustnicii au cazut adesea in cele mai mari nenorociri sufletesti: si au cazut in nenorociri aceia dintre ei care s-au zavorat de voia lor, iar nu chemati de Dumnezeu.

In Prolog citim urmatoarea istorisire: in Palestina era o oarecare manastire asezata la poalele unei stanci mari si inalte, iar in stanca sa afla o pestera, deasupra manastirii. Monahii acelei manastiri povesteau: „Cu oarecare vreme mai inainte, cineva din obstea noastra a poftit sa vietuiasca in pestera care este in munte si i-a cerut aceasta egumenului. Egumenul avea darul dreptei socotinte. El a zis fratelui: „Fiul meu, cum vrei tu sa vietuiesti singur in pestera, de vreme ce n-ai biruit catusi de putin cugetele patimase trupesti si sufletesti ? Cel ce voieste sa se linisteasca trebuie sa fie sub calauzirea unui povatuitor, nu sa se carmuiasca singur pe sine. Tu, fara sa fi atins catusi de putin masura trebuitoare, ceri nemerniciei mele sa-ti ingadui ca sa traiesti singur in pestera; dar eu socot ca tu nu pricepi feluritele curse diavolesti. Mult mai bine este pentru tine sa slujesti parintilor ca sa primesti ajutor de la Dumnezeu pentru rugaciunile lor si impreuna cu ei sa slavesti si sa lauzi, la ceasurile randuite, pe Stapanul tuturor, decat sa te lupti de unul singur cu cugetele necuvioase si viclene.

Nu ai auzit tu, oare, ce spune Parintele Ioan, Glasuitorul de cele Dumnezeiesti, scri¬itorul Scarii: „Vai celui ce vietuieste de unul singur: daca va cadea in desnadejde sau lenevie nu va fi cineva sa-1 ridice ! Iar „acolo unde sunt doi sau trei adunati in numele Meu, sunt si Eu in mijlocul lor”, a zis Domnul. Astfel i-a vorbit egumenul, insa nu 1-a putut desprinde pe calugar de gandurile cele pierzatoare de suflet. Vazand nebiruita dorinta a fratelui si cererile sale staruitoare, egumenul i-a ingaduit, in cele din urma, sa locuiasca in pestera. La ceasurile randuite pentru hrana, aceasta ii era adusa la pestera de catre cineva din obste, iar zavoratul avea un cos atarnat de o franghie, pe care il lasa in jos ca sa primeasca mancarea. Dupa ce a petrecut el in pestera oarecare vreme, diavolul, care se lupta pururea cu cei ce voiesc a trai in chip placut lui Dumnezeu, a inceput sa-1 tulbure ziua si noaptea prin cugete viclene; iar dupa cateva zile, luand chip de inger de lumina, i s-a aratat si i-a spus: „Sa-ti fie spre stiinta, ca pentru curatia si pentru petrecerea ta cea cu bun obicei, Domnul m-a trimis sa slujesc tie”. Monahul a raspuns: „Ce lucru bun am facut eu, ca sa-mi slujeasca mie ingerii ?” Diavolul a intors cuvant: „Toate faptele pe care le-ai facut sunt mari si inalte. Ai parasit frumusetile lumii si te-ai facut monah, te ostenesti in posturi, rugaciuni si pri¬vegheri; si apoi, parasind manastirea, te-ai salasuit aici: cum oare sa nu slujeasca ingerii sfintiei tale ?” Prin aceste vorbe, sarpele pierzator de suflete l-a adus in ingamfare, in trufie si a inceput sa i se arate mereu.

Odata, a venit la monah un om care fusese pradat de hoti. Demonul necurat, care, amagindu-l, i se arata in chip de inger, i-a spus: „Acest om a fost pradat de hoti; lucrurile furate se afla in cutare loc: spune-i sa mearga acolo si sa-si ia ce este al lui”. Omul, venind la pestera, s-a inchinat, iar monahul i-a glasuit de sus: „Bine ai facut, frate, ca ai venit ! Eu stiu: te-a ajuns necazul, fiindca la tine au venit hotii, au furat asta si cealalta. Nu te intrista ! Si au pus cele furate in cutare loc: mergi acolo si le vei afla pe toate, si roaga-te pen¬tru mine ! „. Omul s-a minunat, a facut precum i s-a spus si a aflat cele furate. El 1-a proslavit pe monah in tot tinutul acela, spunand ca monahul care traieste in pestera este prooroc. La monah au inceput sa curga o multime de oameni; ascultandu-l, ei se minunau de invatatura pe care le-o dadea sub insuflarea diavolului. El prezicea, si prezicerile lui se implineau. Nefericitul a petrecut nu putina vreme in aceasta amagire. In a doua zi a celei de-a doua saptamani dupa Inaltarea Domnului nostru Iisus Hristos, spurcatul demon s-a aratat monahului si i-a zis: „Afla parinte, ca pentru vietuirea ta cea neprihanita si intocmai cu a ingerilor, vor veni alti ingeri si te vor inalta, in trup fiind, la cer: acolo te vei indulci, dimpreuna cu toti ingerii, de privelistea negraitei frumuseti a Domnului”. Spunand acestea, demonul s-a facut nevazut. Insa Iubitorul de oameni si Multmilostivul Dumnezeu, Care nu vrea pierzarea omului, a insuflat in inima monahului ca sa vesteasca despre cele intamplate egumenului. Atunci cand a venit fratele care aducea de obicei hrana zavoratului, acesta, ivindu-se din pestera, i-a zis: „Frate ! Mergi de spune egumenului sa vina incoace”. Fratele a dus vorba egumenului. Egumenul s-a grabit sa vina: a urcat pe o scara pana in pestera, la zavorat, si i-a zis: „Din ce pricina, fiul meu, mi-ai poruncit sa vin incoace ?” Acesta a raspuns: „Ce-ti voi rasplati tie, parinte sfinte, pentru toate cate ai facut pentru nevrednicia mea !”. Egumenul a zis: „Ce bine ti-am facut eu tie ?” Monahul zise: „Cu adevarat, parinte, prin mijlocirea ta eu m-am invrednicit de multe si mari bunatati. Tu m-ai imbracat in chipul cel ingeresc; prin mijlocirea ta vad ingeri si ma invrednicesc de impreunavorbirea cu ei; prin mijlocirea ta am primit darul stravederii si al proorociei !”. Egumenul, auzind acestea, s-a minunat si a spus: „Nefericitule ! Oare tu vezi ingeri ? Oare tu te-ai invrednicit de darul stravederii ? Vai tie, nefericitule ! Oare nu ti-am spus eu tie: nu te du in pestera, ca sa nu te amageasca demonii”. Spunand egumenul acestea, fratele i-a intors cuvarit astfel: „Nu spune aceasta, cinstite parinte ! Pentru sfintele tale rugaciuni vad eu ingeri: maine chiar voi fi inaltat de ei la cer, cu trupul meu. Sa stie sfintia ta, ca vreau sa cer de la Domnul Dumnezeul nostru ca sa te ia si pe tine ingerii, ca sa fii si tu cu mine in slava cereasca”. Auzind acestea, egumenul i-a spus cu glas amenintator: „Esti amagit de demon, nefericitule ! Totusi, daca am venit incoace, nu voi pleca de aici: am sa raman aici ca sa vad ce se va intampla cu tine. Pe demonii cei spurcati, pe care tu ii numesti ingeri, eu nu ii vad; ci tu, atunci cand ii vei vedea ca au venit, sa-mi spui”. Egumenul a poruncit sa fie trasa scara si a ramas in pestera cu cel inselat, petrecand in post si neincetata cantare de psalmi. Atunci cand a venit ceasul in care cel inselat nadajduia sa se inalte la ceruri, acesta i-a vazut pe demoni venind si a zis: „Au venit, parinte”. Atunci egumenul 1-a imbratisat si a strigat: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ajuta robului Tau celui inselat si nu ingadui necuratilor demoni sa puna stapanire pe el”. Pe cand egumenul spunea acestea, dracii 1-au inhatat pe cel inselat si au inceput sa-1 traga, silindu-se sa-1 smulga din imbrati¬sarea egumenului. Egumenul i-a certat pe draci. Acestia, smulgand mantia de pe cel inselat, au pierit. Mantia a fost vazuta inaltandu-se in vazduh la inaltime pana ce a pierit din vedere. Dupa scurgerea a deajuns de multa vreme, mantia s-a aratat iarasi zburand in jos si a cazut pe pamant. Atunci, batranul i-a zis celui iselat: „Nebunule si nefericitule ! Vezi ce au facut demonii cu mantia ta ? Asa hotarasera sa faca si cu tine. Hotarasera sa te inalte in vazduh, ca pe Simon magul,.Si sa-ti dea drumul jos, ca sa te sfarami si sa-ti dai nevoiasul tau suflet intr-un chip nenorocit.” Egumenul i-a cherriat pe monahi, le-a poruncit sa aduca scara, 1-a scos pe inselat din pestera in manastire si l-a randuit spre slujire la brutarie, la bucatarie si la alte ascultari manastiresti, ca sa se smereasca gandurile lui. In acest chip 1-a mantuit el pe fratele” (Prolog, 9 ianuarie).

In grea ispita au cazut din pricina intrarii prea de timpuriu in zavorare si compatriotii nostri, Preacuviosii Isachie (Patericul Lavrei Pecerska si Vietile Sfintilor, 14 februarie) si Nichita (Patericul Lavrei Pecerska si Vietile Sfintilor, 31 ianuarie) ai Lavrei Pecerska. Vrednic de luare aminte in viata Preacuviosului Isaachie, traitor in aceleasi vremuri cu Preacuviosii Antonie si Teodosie, este faptul ca el s-a zavorat de voia lui. El se nevoia trupeste cu mare asprime; nazuinta spre o nevointa inca si mai aspra i-a insuflat gandul de a se zavora intr-una din cele mai stramte pesteri ale manastirii Pecerska din Kiev. Se hranea cu prescura si bea numai apa, iar aceasta hrana saracacioasa o primea din doua in doua zile. Nevoindu-se trupeste cu atata asprime si neavand destula cercare in ce priveste nevointa si lupta duhovniceasca, era cu neputinta sa nu puna pret pe nevointa in sine. Indeobste, ispita cu care il bantuiesc demonii pe nevoitor se intemeiaza pe starea lui launtrica. „Daca omul insusi, spune Preacuviosul Macarie Egipteanul, „nu da pricina satanei sa-l supuna inrauririi, satana, nu poate nicicum sa puna stapanire pe el cu de-a sila ” (Cuvantul 4, cap. 2).

Demonii i s-au infatisat lui Isachie in chip de ingeri de lumina; unul dintre ei era mai stralucitor decat ceilalti; demonii l-au numit pe acesta Hristos si au cerut nevoitorului sa se inchine lui. Prin inchinarea cuvenita numai lui Dumnezeu si pe care a dat-o, insa, diavolului, nevoitorul s-a supus demonilor, care l-au muncit prin saltarea silita a trupului (dantuire) pana ce l-au lasat pe jumatate mort. Preacuviosul Antonie, care-i slujea zavoratului, a venit la el cu hrana obisnuita; insa, vazand ca zavoratul nu scoate nici un cuvant si intelegand ca s-a intamplat cu el ceva aparte, a spart, cu ajutorul altor monahi, intrarea, care era inchisa cu totul, intrand in pestera lui Isaachie. L-au scos pe acesta afara ca pe un mort si l-au pus inaintea pesterii; bagand, insa, de seama ca mai traieste inca, l-au asezat in chilie pe pat. Preacuviosii Antonie si Teodosie il ingrijeau cu randul. Din pricina ispitei, Isaachie ramasese slabanogit cu mintea si cu trupul: nu putea sa stea in picioare, nici sa sada, nici sa se intoarca de pe o parte pe cealalta, fiind intins; vreme de doi ani a zacut nemiscat, mut si surd. In al treilea an a inceput sa vorbeasca si a cerut sa fie ridicat si pus in picioare. A inceput, apoi, sa umble ca un copil mic, insa nu a aratat nici un fel de dorinta sau gand sa mearga la biserica; acolo l-au dus abia-abia si numai cu sila; incetul cu incetul, a inceput sa stea in biserica lui Dumnezeu. Mai apoi, a inceput sa mearga si la trapeza, si s-a deprins putin cate putin, sa manance: in cei doi ani cat zacuse in nemiscare, nu pusese in gura nici paine, nici apa. In cele din urma, s-a liberat cu desavarsire de infricosata si uimitoarea pecete pe care o lasase asupra lui aratarea si lucrarea demonilor. Dar pana la sfarsitul vietii sale, Preacuviosul Isaachie a atins o inalta masura a sfinteniei.

Preacuviosul Nichita era mai tanar decat Preacuviosul Isaachie, insa a trait in aceleasi vremuri ca acesta. Manat de ravna, el a cerut egumenului sa-l blagosloveasca la nevointa zavorarii. Egumenul – pe atunci era egumen Preacuviosul Nikon l-a oprit, spunandu-i: „Fiul meu ! Nu-ti este de folos tie, om tanar, sa petreci in nelucrare. Mai bine sa traiesti cu fratii: slujindu-le, nu te vei lipsi de plata ta. Insuti stii cum a fost inselat de diavol Isaachie, pe cand era zavorat: ar fi pierit, daca un har neobisnuit al lui Dumnezeu nu l-ar fi mantuit, pentru rugaciunile Preacuviosilor Parintilor nostri, Antonie si Teodosie”. Nichita a raspuns: „Eu nu ma voi lasa nicicum amagit de unele ca acestea, ci voiesc sa stau cu tarie impotriva mestesugirilor demonilor si sa-l rog pe Iubitorul de oameni Dumnezeu ca sa ma invredniceasca de darul facerii de minuni ca pe Isaachie zavoratul, care savarseste pana acum multe minuni”. Egumenul a zis iarasi: „Dorinta ta iti este mai presus de putere; ia seama, ca nu cumva, inaltandu-te, sa cazi. Eu iti poruncesc, dimpotriva, sa slujesti obstii, si vei primi cununa de la Dumnezeu pentru ascultarea ta”. Nichita, atras de o puternica ravna catre viata de zavorat, nu a vrut nicicum sa ia aminte la spusele egumenului. El si-a implinit gandul: s-a inchis pe sine in zavorare, petrecand acolo si rugandu-se fara a iesi nicaieri. Dupa o anumita vreme, a auzit o data, la vremea rugaciunii, un glas care se ruga impreuna cu el si a simtit o buna mireasma neobisnuita. Amagindu-se, si-a spus in sinea sa: „Daca acesta n-ar fi fost inger, nu s-ar fi rugat impreuna cu mine si nu s-ar fi simtit buna mireasma a Sfantului Duh”. Dupa aceea, Nichita a inceput sa se roage cu osardie, zicand: „Doamne, arata-Te mie in chip intelegator, ca sa te vad pe Tine”. Atunci s-a facut catre el glas: „Esti tanar ! Nu ma voi arata tie, ca nu cumva, inaltandu-te, sa cazi”. Zavoratul a raspuns cu lacrimi: „Doamne ! Nu voi cadea nicicum in inselare, caci egumenul m-a invatat sa nu iau aminte la inselarea draceasca, ci voi face tot ce-mi poruncesti”. Atunci, sarpele pierzator de suflete, luand putere asupra lui, a zis: „Nu este cu putinta omului sa ma vada, aflandu-se in trup; ci, iata ! trimit pe ingerul meu, ca sa petreaca impreuna cu tine: implineste voia lui”. Spunand acestea, a stat inaintea zavoratului un demon in chip de inger. Nichita a cazut la picioarele lui, inchinandu-se ca unui inger. Dracul a spus: „De acuma nu te mai ruga, ci apuca-te de citit carti: prin acestea, vei intra intr-o necontenita impreuna-vorbire cu Dumnezeu si vei primi puterea de a da cuvant folositor de suflet, celor ce vin la tine, iar eu il voi ruga neincetat pe Ziditorul tuturor pentru mantuirea ta”. Zavoratul, increzandu-se in aceste vorbe, s-a amagit si mai mult: a incetat sa se mai roage, se indeletnicea cu cititul, il vedea pe demon rugandu-se neincetat si se bucura socotind ca un inger se roaga pentru el. Mai apoi, a inceput sa stea de vorba mult despre Scriptura cu cei ce veneau la el si sa propavaduiasca asemenea zavoratului din Palestina. Slava lui s-a raspandit printre oamenii lumesti si chiar la curtea marelui cneaz. De fapt, el nu proorocea, ci le spunea celor ce veneau la el, incunostiintat fiind de catre demonul ce vietuia cu el, unde erau puse lucrurile furate si cele ce se petreceau in locuri departate.*

–––

* In timpurile noastre, se afla in Moscova, intr-un azil de nebuni, un asemenea prooroc, la care se strangea o multime de curiosi – Ivan Iakovlevici. Un oarecare monah a fost vizitat de niste moscoviti, care au inceput sa-I laude pe „proorocul” lor. Si spuneau ca s-au convins din proprie experienta de inainte-vederea lui, intrebandu-l despre o ruda a lor, care se afla ca ocnas in Nercinsk. lvan Iakovlevici n-a dat raspuns vreme de un ceas. Atunci cand cei ce-l intrebasera au inceput sa-l zoreasca. el le-a zis: „Departe-i pana la Nercinsk ?” Ei au raspuns: „Mai mult de 6000 de verste”. „Apoi degraba ajungi acolo ?„ – a intors cuvant „proorocul”. Raspunsul lui a fost ca exilatului i se rosesera picioarele pana la sange. Dupa oarecare vreme, cei care intrebasera au primit de la ruda din Nercinsk o scrisoare in care acesta descria situatia sa grea si amintea si faptul ca picioarele ii fusesera roase de lanturi pana la sange”. „Inchipuiti-va ce clarviziune la Ivan Iakovlevici !”- cu aceasta exclamatie si-au incheiat moscovitii povestirea. Monahul a raspuns: „Nu-i vorba aici de nici o clarviziune, ci de o legatura batatoare la ochi cu duhurile cazute. Sfantului Duh nu-i trebuie vreun ragaz: El vesteste fara intarziere tainele, atat pamantesti cat si ceresti. Ivan Iakovlevici l-a trimis pe demonul aflat pe langa el din Moscova in Nercinsk si care a adus o marturie desarta, materialnica, spre a indestula slava desarta a „proorocului” si curiozitatea oamenilor trupesti care il intrebasera. Sfantul Duh vesteste intotdeauna lucruri duhovnicesti, ca unul ce se tarase dupa caderea sa in patimi pacatoase si materializate !”. Ca pilda a lucrarii si caracterului inaite-vederii sfinte, daruite de Dumnezeu, infatisam o intamplare vrednica de luare-aminte din istoria bisericeasca. Sfantul Atanasie cel Mare, arhiepiscopul Alexandriei, instiintandu-l pe Ammonie despre fuga sa de imparatul Iulian Apostatul, vorbeste: «In vremea aceea i-am vazut pe marii barbati ai lui Dumnezeu – Teodor, intai-statatorul manastirii Tabenisiotilor si Pammon, avva monahilor care traiau in imprejurimile Antinoei. Hotarand sa ma ascund la Teodor, m-am suit in barca lui, care era acoperita din toate partile; Pammon ne-a intovarasit dintr-un simtamant de cinstire. Vantul nu era prielnic, eu ma rugam intru stramtorarea inimii; monahii lui Teodor, iesind pe mal, au tras barca. „Avva Pammon, vazand intristarea mea, ma mangaia. Eu i-am raspuns: crede-ma ca nu are inima mea atata barbatie in vreme de pace cata are in vreme de prigoana: caci patimind pentru Hristos si intarit fiind prin harul Lui, nadajduiesc cu atat mai mult ca primesc de la EI mare mila, de as fi si ucis”. Nici nu mi-am terminat cuvintele, ca Teodor s-a uitat la Avva Pammon si a zambit; Pammon s-a uitat la randul sau la el, zambind. Eu i-am zis: „De ce radeti de cuvintele mele, ma invinuiti oare de frica ?” Teodor, intorcandu-se catre Pammon, zice: „Spune Patriarhului pricina rasului nostru”. Pammon a raspuns: „Tie ti se cuvine aceasta”. Atunci, Teodor a spus: „In acest ceas, Iulian a fost ucis in Persia, dupa cum a prezis despre el Dumnezeu: ,barbatul dispretuitor si asupritor si semet nimic nu va savarsi”. ( Avac. 4, 5). Se va scula imparat crestin, barbat ales, dar zilele lui vor fi scurte. De aceea, nu te afunda in Tebaida, nu te osteni, ci te intoarce, in taina, in intampinarea noului imparat: te vei vedea cu el in cale, te va primi cu multa bunavointa si te vei intoarce la Biserica ta, iar pe el il va lua degraba Dumnezeu din aceasta viala”. Asa s-au si intamplat toate” (Sancti Athanasii, Opera omnia, tom. 2, pag. 979-982).

–––

Astfel, l-a instiintat pe marele cneaz Iviaslav, despre uciderea lui Goleb, cneazul de Novgorod, sfatuindu-l a-l trimite in Novgorod pe fiul sau, ca sa fie cneaz. Acest lucru a fost deajuns pentru mireni ca sa-l tina de prooroc pe zavorat. Este vrednic de luareaminte faptul ca mirenii si chiar monahii lipsiti de dreapta socoteala duhovniceasca sunt aproape totdeauna atrasi de amagitori, fatarnici si oameni care se gasesc in inselare draceasca, recunoscandu-i de sfinti si harismatici. Nimeni nu se putea masura cu Nichita in cunoasterea Vechiului Testament; insa nu suferea Noul Testament si niciodata nu se folosea in cuvintele sale de Evanghelie si de Epistolele Apostolice, nici nu ingaduia cuiva dintre cei care-l cercetau sa-i pomeneasca vreun rand din Noul Testament. Din pricina acestei orientari ciudate a invataturii lui, parintii manastirii Pecerska din Kiev au priceput ca este inselat de demon. Pe atunci, in manastire se aflau multi monahi sfinti, impodobiti cu daruri harice. Cu rugaciunile lor, ei l-au gonit pe diavol de la Nichita; Nichita a incetat sa-l mai vada. Parintii l-au scos pe Nichita din zavorare si i-au cerut sa le spuna ceva din Vechiul Testament; dar el s-a jurat ca niciodata n-a citit acele carti, pe care mai inainte le stia pe dinafara. S-a aratat ca uitase sa si citeasca din pricina urmarilor inselarii dracesti, si abia l-au deprins iar, cu mare osteneala, sa citeasca, Adus in sine prin rugaciunile Sfintilor Parinti, el si-a cunoscut si si-a marturisit pacatul, a plans pentru el cu lacrimi amare, a atins o masura inalta a sfinteniei si darul facerii de minuni prin vietuirea smerita in mijlocul obstei. In cele din urma, Sfantul Nichita a fost hirotonit episcop de Novgorod.

Experientele mai noi intaresc cele aratate cu limpezime de experientele vremurilor trecute. Inselarea astfel se numeste, pe limba monahilor, amagirea de sine unita cu amagirea draceasca – este si acum o urmare statornica a retragerii mai inainte de vreme intr-o adanca insingurare ori a unei nevointe deosebite in singuratatea chiliei. Pe vrema cand scriitorul acestor sfaturi ascetice, tanar fiind, mergea prin anii 1824-1825, in lavra Aleksandru Nevski spre a se sfatui in legatura cu gandurile sale cu monahul Ioanichie, lumanararul lavrei, ucenicul staretilor Teodor si Leonid, la acest monah veneau pentru sfat duhovnicesc, multi mireni care duceau o viata ascetica (Monahul Ioanichie era ruda de sange cu staretul Teodor. Dupa sfarsitul acestuia, el nu a rupt legatura cu Leonid, si in cele din urma, pentru a vietui impreuna cu el, s-a mutat in sihastria Optinei). Venea la el si un soldat din regimentul Pavlovski, Pavel pe numele sau, intors de curand din schisma rascolnicilor, fost, mai inainte, invatator al acestora, om cu oarecare stiinta de carte. Fata lui Pavel stralucea de bucurie. El, insa, din pricina ravnei foarte puternice care se aprinsese in el, s-a aruncat la o nevointa trupeasca lipsita de masura si nepotrivita cu firea lui, avand multe lipsuri in vederile sale despre nevointa sufleteasca. Odata, Pavel statea noaptea la rugaciune. Deodata, in jurul icoanelor s-a ivit o lumina cu stralucire de soare, si in mijlocul acelei lumini – un porumbel alb, stralucitor. Din porumbel s-a facut auzit un glas: „Primeste-ma: eu sunt Sfantul Duh; am venit sa te fac lacas al meu”. Pavel a incuviintat cu bucurie. Porumbelul a intrat in el prin gura, iar Pavel, istovit de post si priveghere, a simtit deodata in sine, lucrand cu putere, patima desfranarii: a parasit rugaciunea, a fugit la bordel. Patima lui nesatioasa era cu neputinta de ostoit. Toate bordelurile si toate prostituatele pe care si le putea ingadui devenisera pentru el a doua familie. In cele din urma, si-a venit in fire. Amagirea sa de catre aratarea draceasca si intinarea sa datorata urmarilor inselarii le-a descris intr-o scrisoare catre ieroschimonahul Leonid, care traia pe atunci in manastirea Aleksandru Svirsk.

In scrisoare strabatea inalta stare duhovniceasca de mai inainte a celui cazut. Sus-pomenitul tanar era pe atunci ucenic de chilie al ieroschimonahului Leonid (anii 1827-1828), si citea, cu binecuvantarea staretului, scrisoarea lui Pavel. In primavara anului 1828, ieroschimonahul Leonid s-a mutat din manastirea Svirsk mai intai in pustia Ploscensk, iar apoi in Pustia Optinei. El a fost insotit de ucenicul sau de chilie, care a cercetat, cu acest prilej, cateva manastiri din eparhiile Kaluga si Orlov. Pe cand se afla in vestita pustie Bieloberejsk, era slavit pentru nevointele sale monahul rasofor Serapion, care vazuse un inger in timpul pravilei sale de chilie. Nu numai mirenii, ci si monahii – dat fiindca la noi in Rusia domneste nevointa trupeasca, iar in ce priveste pe cea sufleteasca aproape ca s-a pierdut si pomenirea ei – il proslaveau pe Serapion, socotindu-l ca pilda de viata monahala. In anul 1829, Serapion s-a mutat, din pricina zdruncinarii sale sufletesti, in Pustia Optinei, spre a se calauzi dupa sfaturile ieroschimonahului Leonid.

In timpul uneia din sfatuirile sale cu staretul, i-a smuls acestuia o parte insemnata din barba. Serapion, caruia i se randuise a locui in schitul Pustiei Optina, din cinstire pentru slava sa de nevoitor, a venit o data, noaptea, la intai statatorul Schitului, Ieromonahul Antonie, vestindu-I ca Ioan Botezatorul i se aratase, poruncindu-i sa-i injunghie pe Antonie, pe ieroschimonahul Leonid, pe ieroschimonahul Gavriil si pe mosierul Jeliabovski, care era atunci oaspete al schitului. „Dar unde ti-e cutitul ?” l-a intrebat istetul si neinfricatul Antonie. „N-am cutit”, a raspuns inselatul. „Apoi ce-ai venit sa tai fara cutit ?” – i-a intors cuvantul Antonie si l-a inchis in chilie pe cel inselat, pe care a trebuit sa-l trimita la casa de nebuni, unde s-a si sfarsit. Pare-se ca inainte de moarte, Serapion si-ar fi venit in fire si ar fi plecat cu nadejde de mantuire.

Trebuie sa bagam de seama, ca duhul cazut, voind sa puna stapanire pe nevoitorul lui Hristos, nu lucreaza ca unul ce are putere, ci cauta sa atraga invoirea omului la inselarea ce i se pune inainte, si, primind aceasta invoire, pune stapanire pe cel ce i-a dat-o. Sfantul David, zugravind bantuirea ingerului cazut asupra omului, arata adevarul intocmai, atunci cand spune: „Pandeste, ca sa apuce pe sarac, sa apuce pe sarac daca-I va trage pe el in latul lui” (Ps. 9, 30). „Sfantul Duh lucreaza cu de la Sine putere, ca un Dumnezeu; vine atunci cand omul care s-a smerit si s-a micsorat pe sine nu-i asteapta nicicum venirea. Deodata schimba mintea, schimba si inima. Prin lucrarea sa cuprinde intreaga vointa si toate puterile omului, care nu are putinta de a chibzui asupra lucrarii care se savarseste cu el.

Harul, atunci cand este in cineva, nu-i arata nimic din cele obisnuite sau dintr-ale Scripturi ci il invata in chip tainic care nu le-a vazut si nu ti le-a inchipuit niciodata. Atunci, mintea deprinde in chip ascuns tainele inalte si ascunse pe care, potrivit Dumnezeiescului Pavel, nu le poate vedea ochiul omenesc, nici mintea nu poate, de la sine, sa le atinga… Mintea omeneasca, prin sine insasi, fara a fi unita cu Domnul, chibzuieste dupa puterea ei. Iar atunci cand se uneste cu focul Dumnezeirii si cu Sfantul Duh, atunci este cu totul stapanit de Dumnezeiasca Lumina, se face cu totul lumina, se aprinde in flacara Atotsfantului Duh, se umple de intelegere Dumnezeiasca, si ii este cu neputinta, in flacara Dumnezeirii, sa cugete la ale sale sau la cele pe care le-ar voi”. Astfel graia Preacuviosul Maxim Capsocalivitul, Precuviosului Grigorie Sinaitul. (Filoc. rom., vol. VII).

Dimpotriva, in timpul aratarilor dracesti totdeauna ii este lasata omului libertatea de a chibzui asupra aratarii, daca sa o primeasca sau nu. Aceasta reiese din incercarile demonului de a-i amagi pe sfintii lui Dumnezeu. O data, atunci cand Preacuviosul Pahomie cel Mare petrecea in insingurare, in afara de zarva manastirii, i s-a infatisat diavolul intru lumina mare, zicand: „Bucura-te, Pahomie. Eu sunt Hristos, si am venit la tine ca la un prieten al meu”. Sfantul, chibzuind in sine, si-a spus: „Venirea lui Hristos la om este unita cu bucuria, in chip strain de frica. In acel ceas pier toate cugetarile omenesti: atunci, mintea toata, atinteste cu privirea pe Cel vazut. Ci eu, vazandu-l pe acesta care mi se infatiseaza, ma umplu de tulburare si de teama. Acesta nu este Hristos, ci satana”.

Chibzuind astfel, Preacuviosul i-a spus cu indraznire celui ce i se aratase: „Diavole ! Pleaca de la mine: blestemat sa fii tu, si vedenia ta si rautatea viclenelor tale ganduri”. Diavolul a pierit fara intarziere, umpland chilia de putoare. (Vietile sfintilor, 15 mai).

Nu este cu putinta omului care se afla inca pe taramul cugetarii trupesti, care nu a primit o cugetare duhovniceasca asupra firii omenesti cazute, sa nu puna oarecare pret pe faptele sale si sa nu recunoasca in sine o oarecare vrednicie, oricate vorbe smerite ar rosti si oricat de smerit ar parea la aratare unul ca acesta. Adevarata smerenie nu sta in firea cugetarii trupesti, fiindu-i acesteia cu neputinta: smerenia tine de intelegerea duhovniceasca, Preacuviosul Marcu Ascetul spune: „Cei care nu se socotesc pe sine datornici catre orice porunca a lui Hristos, cinstesc trupeste legea lui Dumnezeu, neintelegand cele ce zic, nici cele pe care se intemeiaza: de aceea ei socotesc ca implinesc legea desavarsit prin fapte” (Cuvant despre legea duhovniceasca, cap.34).

Din cuvintele Preacuviosului Parinte se arata limpede ca cel care recunoaste in sine vreun lucru bun, se afla in stare de amagire de sine. Aceasta stare de amagire de sine slujeste ca temei pentru inselarea demonica: ingerul cazut isi afla adapost in intelegerea gresita, trufasa a crestinului, la care se adauga lesne si amagirea sa, iar prin amagire il supune pe om stapanirii sale, aruncandu-l in asa- numita inselare demonica. Din experientele aratate mai sus se vede ca nici unul din cei inselati nu s-a socotit pe sine nevrednic de vederea ingerilor, asadar a recunoscut in sine o oarecare vrednicie. Nici nu poate cugeta astfel despre sine omul trupesc si sufletesc. De aceea au si zis Sfintii Parinti indeobste despre toti nevoitorii lipsiti de deprindere indestulatoare cu lucrarea sufleteasca si neadumbriti de har, ca pe acestia linistirea ii pierde.

Pilduitoare este purtarea Preacuviosilor Varsanufie cel Mare si a tovarasului sau de nevointe Ioan Proorocul (care erau ei insisi zavorati in chinovia avvei Serid, pentru ca tot vorbim despre zavorati si linistire). Intreaga obste a acelei manastiri, sau cel putin, cea mai mare parte a obstii, se calauzea dupa povatuirile acestor mari bineplacuti ai lui Dumnezeu, plini din belsug de Duhul Cel Dumnezeiesc; se calauzea dupa povetele lor insusi egumenul Serid, pe care Varsanufie cel Mare il numea fiu. Serid, il slujea de altfel, pe sfantul Staret, care petrecea inchis cu desavarsire in chilie, primind la sine doar pe Serid si prin aceasta dand raspunsuri scrise celorlalti frati. Calugarii manastirii, calauziti de cuvintele ziditoare ale barbatilor insuflati de Dumnezeu, au aratat sporire duhovniceasca grabnica si imbelsugata. Unii dintre ei au devenit buni pentru viata in zavorare, la care au si fost chemati de Dumnezeu, Cel Care vazuse dinainte inzestarea lor. Astfel, Varsanufie cel Mare i-a prevestit lui Ioan de la Berseba ca lui i-a fost mai dinainte randuita de Dumnezeu linistirea, si pregatindu-l pe acest monah prin vietuirea dupa poruncile evanghelice in mijlocul obstei calugaresti, in cuptorul ascultarii, la vremea potrivita, aratata de Dumnezeu, 1-a adus la zavorare. (Raspunsurile 1-54).

Din schimbul de scrisori dintre Marele Varsanufie si Ioan de la Berseba se poate vedea ca Ioan era inviforat de cugete patimase si dupa intrarea in zavorare. Alti monahi carora le-a fost ingaduita zavorarea erau si mai tulburati de patimi; dar zavorarea nu le-a fost oprita. Dimpotriva, Preacuviosului Avva Dorotei, care se deosebea atat prin intelepciunea lumeasca, precum si prin cea duhovniceasca, prin inzestrarea de a calauzi pe alti monahi si care aratase cu fapta acest dar duhovnicesc, staretii purtatori de Duh i-au oprit zavorarea, oricat ar fi dorit-o el. „Linistirea”, i-au spus ei, „da omului pricina de cugetare semeata mai inainte ca el sa se fi dobandit pe sine, adica sa fie neprihanit. Doar atunci are loc adevarata linistire, cand omul a purtat deja crucea. Si astfel, daca vei patimi impreuna cu aproapele, vei primi ajutor; iar daca te vei tine deoparte de impreuna-patimire, voind sa intri in cele ce sunt mai presus de masura ta, sa stii atunci ca vei pierde si ceea ce ai. Nu te abate nici inauntru, . nici in afara, ci tine mijlocul, pricepand care este voia Domnului, „ca zilele rele sunt” (Efes.S, 16.- Raspunsul 311).

Cuvintele mele au urmatorul inteles: nu te increde in linistire, si nu fi nepasator in indeletnicirile tale, pe care le ai de facut: iata calea de mijloc, care nu cunoaste primejdia caderii. In linistire trebuie sa ai smerenie, iar in indeletnicirile tale sa fii cu trezvie, si sa-ti infranezi cugetul tau. Toate acestea nu sunt ingradite de oarecare soroc de vreme. Oricine este dator sa rabde cu multumire cele ce vin fara putinta de ocolire asupra lui. Cu cat se pogoara omul mai mult in smerenie, cu atata sporeste. Ramanerea in chilia ta nu te face incercat, pentru ca tu esti in ea, ferit de necazuri; pare-se ca din lipsa luptei cu dracii, care pe cel zavorat in chilie il aduce intr-asemenea scarba si razboi, care sunt cu totul necunoscute monahului de chinovie (Vezi Vietile Preacuviosilor Antonie cel Mare, Onufrie cel Mare si ale altor pustnici si zavorati). Iar prin faptul ca lasi, inainte de vreme, toate indeletnicirile, vrajmasul iti gateste nu odihna, ci mai mult tulburari, ca sa te faca sa spui, in cele din urma: „Mai bine nu m-as fi nascut” (Raspunsurile 312,313).

Preacuviosul Dorotei, recunoscut ca sfant de catre Biserica soborniceasca, unul din cei mai alesi scriitori ascetici, a vietuit in chinovie, printre frati, iar dupa sfarsitul sfintilor povatuitori si-a intemeiat propria sa manastire si a fost intai-statator al ei. Sfantul Ioan Scararul atentioneaza ca cei inclinati spre cugetare semeata si alte patimi sufletesti nu trebuie nicicum sa-si aleaga viata in pustnicie, ci sa petreaca in mijlocul obstii si sa se mantuiasca prin lucrarea poruncilor (Cuvantul 8, cap. 10, 18, 21, 25 – Cuvantul 27, cap. 13, 36): caci orice fel de vietuire, fie in pustie, fie in chinovie, atunci cand este potrivit, atunci cand este potrivit cu voia lui Dumnezeu, si are ca tel a placea lui Dumnezeu, este preafericit (88 de capete ale Preacuviosului Simeon Noul Teolog). Din zavorarea de mai inainte de vreme odrasleste inselarea draceasca, nu numai cea care bate la ochi, ci si cea care este nevazuta la aratare: a cugetului, a sufletului, fara de asemanare mai primejdioasa decat cea dintai, ca una care se tamaduieste foarte anevoie, iar adesea nici nu cunoaste tarmaduire. Acest rod al inselarii, care se intemeiaza pe cugetarea semeata, este numit de catre Sfintii Parinti „parere” (Ale Sfantului Grigorie Sinaitul, capetele 128,131,132), atunci cand nevoitorul primeste pareri mincinoase despre lucrurile duhovnicesti si despre sine, socotindu-le adevarate. Parerilor si vedeniilor mincinoase le urmeaza intotdeauna, potrivit legaturii firesti de simtire si de lucrare dintre minte si inima, simtiri amagitoare, desfatatoare ale inimii: ele nu sunt altceva decat lucrarea unei patimi subtiri a dulcetii si slavei desarte. Cei molipsiti de catre aceasta inselare se fac propavaduitori ai unei invataturi ascetice mincinoase, cateodata si ereziarhi, spre vesnica pieire a lor si a celor apropiati lor. Sfantul Isaac Sirul pomeneste, in cel de al 55-lea Cuvant, ca un oarecare Malpas a dus in pustnicie o viata foarte aspra de nevoitor, cu telul de a atinge o inalta stare duhovniceasca, si a cazut in trufie si inselare demonica vadita, facandu-se intemeietor si capetenie a sectei evhaitilor.

Ca pilda de carte ascetica scrisa in acea stare de inselare numita „parere” putem da lucrarea lui Toma de Kempis, numita „Urmarea lui Hristos”. Ea rasufla o patima subtire a dulcetii si o cugetare semeata, care naste in oamenii orbiti si plini pe deasupra peste masura de patimi, o desfatare pe care ei o socot gustare a harului Dumnezeiesc. Nefericitii si intunecatii ! Ei nu pricep, ca adulmecand damful subtire al patimilor care traiesc in ei, se indulcesc de el, socotindu-l in orbirea lor, mireasma a harului ! Ei nu inteleg ca de desfatarea duhovniceasca sunt in stare doar sfintii, ca inaintea desfatarii duhovnicesti trebuie sa mearga pocainta si curatirea de patimi, ca desfatarea duhovniceasca nu sta in puterea pacatosului, ca el trebuie sa se cunoasca pe sine ca fiind nevrednic de desfatare, sa o alunge, daca aceasta va incepe sa-i dea tarcoale, sa o alunge ca pe un lucru nepotrivit cu el, ca pe o vadita si pierzatoare amagire de sine, ca pe o miscare subtire a slavei desarte, a cugetarii semete si a patimii dulcetii. In pustnicie, au ajuns, asemenea lui Malpas, la cea mai vartoasa inselare demonica Francisc de Assisi, Ignatiu de Loyola si altii nevoitori ai latinilor (Dupa caderea Bisericii de Apus de la cea din Rasarit), recunoscuti de ei ca sfinti. „Atunci cand Francisc a fost rapit la cer” spune scriitorul Vietii acestuia, „Dumnezeu Tatal, vazandu-l, S-a intrebat, fiind pentru o clipa in nedumerire: cui sa dea intaietate, Fiului Sau Celui dupa fire, sau fiului dupa har – Francisc”. Ce poate fi mai cumplit, mai had decat aceasta hula, ce poate fi mai intristator decat aceasta amagire !

In vremea de astazi, in patria noastra, putem spune cu hotarare ca viata anahoretica intr-o pustie nelocuita este cu neputinta, iar zavorarea – foarte anevoioasa, fiind mai primejdioasa si mai nepotrivita ca oricand. In acest fapt trebuie sa vedem voia lui Dumnezeu si sa ne supunem ei. Daca vrei sa fii un isihast placut lui Dumnezeu, iubeste tacerea si deprinde-te cu ea cu toata osardia care-ti sta in putinta. Nu-ti ingadui sa vorbesti in desert nici in biserica nici la trapeza, nici la chilie; nu-ti ingadui sa iesi din manastire decat la mare nevoie si pentru cat mai putina vreme; nu-ti ingadui a lega cunostinte, mai cu seama apropiate,nici in afara, nici inlauntrul manastirii; nu-ti ingadui o purtare sloboda si destinderi vatamatoare; poarta-te ca un strain si calator, atat in manastire cat si in viata pamanteasca indeobste – si te vei face isihast, pustnic, anahoret, prin dumnezeiasca dragoste.

Iar daca Dumnezeu te va vedea inzestrat pentru pustie sau pentru zavorare, atunci El Insusi, cu negraitele Sale judecati, iti va orandui viata de pustnicie si linistire, precum i-a oranduit-o Fericitului Serafim de Sarov, sau iti va orandui zavorare, .precum a oranduit-o Fericitului Gheorghe, zavoratul din manastirea Zadonsk*.

* La data scrierii acestei carti Sfantul Serafim, nu de multa vreme trecut la cele vesnice, nu era canonizat inca de Biserica pravoslavnica rusa, de aceea este numit doar „Fericit” de Sfantul Ignatie.

 

Iata acum si ce putem citi la http://www.calendar-ortodox.ro/luna/iunie/iunie13.htm:

În luna iunie, în ziua a treisprezecea pomenirea Cuviosului Iacov, cel ce prin înşelăciune s-a închinat diavolului

Acest fericit Iacov, fiindcă a iubit pe Hristos, a urât lumea, şi a părăsit toată averea sa, fără a întrebuinţa ceva din aceasta. Însă după acestea, prin lucrarea urâtorului de om, diavolul, atâta s-a mândrit, încât a îndrăznit şi zicea: „Cine altul ştie mai bine decât mine mântuirea mea?” Pentru aceasta a întrebuinţat multe şi mari nevoinţe, însă fără întrebare de cei socotitori, după cum învaţă dumnezeieştii părinţi. Ci cu însăşi voia şi bună plăcerea sa, pentru aceasta a şi fost înşelat de către diavolul, căci venind la dânsul un înger viclean, adică un demon, prefăcut în chip de înger al luminii, i-a zis: „Curăţeşte-ţi chilia ta, şi să aprinzi candele şi făclii, şi să o afumi cu miruri şi tămâieri, bine împodobindu-te pe tine însuţi, pentru ca, plăcându-i nevoinţa ta, Hristos vine în noaptea aceasta pentru ca să-ţi dea multe daruri”. Iar nepriceputul Iacov, prin mândrie fiind înşelat, a făcut toate acestea. Şi aşa a venit la el anticrist cu mărire şi nălucire multă, la miezul nopţii. Iar Iacov deschizând uşa chiliei sale s-a închinat lui; iar diavolul lovind pe Iacov în frunte, după dumnezeiască iconomie, n-a stat, ci s-a întors înapoi şi a fugit. A doua zi, dimineaţa, Iacov plângând a mers la un bătrân; iar bătrânul mai înainte de a auzi de la Iacov vreun cuvânt, a zis către el: „Fugi de aicea, căci ai fost batjocorit de satana”. Deci după ce Iacov a plâns de ajuns şi s-a sfărâmat cu inima, atunci bătrânul certându-l mult şi sfătuindu-l, l-a trimis la viaţa de obşte, iar el ascultând, a mers la obşte şi a slujit la bucătărie şapte ani, cu multă smerenie şi ascultare; după aceea a şezut singur în chilie alţi şapte ani, lucrând lucrul mâinilor cu măsură, şi păzind canonul dat cu multă scumpătate. Şi aşa învăţând calea lui Dumnezeu cea fără amăgire, cu multă desluşire, s-a făcut făcător de minuni prea ales; şi aşa şi-a săvârşit viaţa sa, mutându-se către Domnul.

 

Conform Cu durere si dragoste pentru omul contemporaniata si ce spunea  Cuviosul Paisie Aghioritul:

   – Parinte, aghiuta stie ce avem in inima noastra ?

– Asta ar mai lipsi, sa stie si inimile ! Numai Dumnezeu este cunoscator de inimi si numai oamenilor lui Dumnezeu le descopera uneori Dumnezeu – pentru binele nostru – ce avem in inimile noastre. Aghiuta stie vicleniile si rautatile ce le sadeste in madularele omului; nu stie gandurile noastre cele bune. Numai din experienta pricepe unele lucruri, dar si in acestea de cele mai multe ori greseste. Si daca Dumnezeu n-ar ingadui sa le priceapa nici pe acestea, mereu ar gresi in toate, deoarece diavolul este intunecat; vizibilitate zero !!! Nu stie de pilda, un gand bun de al nostru. Daca am vreun gand rau, pe acela il stie pentru ca el insusi il sadeste. Daca eu vreau sa merg sa fac o fapta buna undeva, sa mantuiesc un om, diavolul nu stie asta. Cand insa acela ii insufla cuiva un gand si-i spune: „Du-te si mantuieste pe cutare om !” – si il va broda in acelasi timp si cu mandrie, atunci stie gandul acesta. Prin faptul ca omul primeste mandria, da cale libera ispitei. Lucrurile sunt foarte fine. Va aduceti aminte de intamplarea cu Avva Macarie ? (Nota: Vezi Pateric, Avva Macarie, 3, pp. 130-131, Alba Iulia, 1990) Odata l-a intalnit pe diavolul ce se intorcea din pustia cea mai apropiata, unde a fost ca sa ispiteasca pe frati; acela i-a spus: Toti fratii s-au salbaticit impotriva mea, afara numai de unul care e prietenul meu si ma asculta si cand ma vede se invarte ca un titirez”. „Cine e fratele acela ?” – l-a intrebat avva Macarie. „Teopempt se numeste”, i-a raspuns acela. Merge Cuviosul si-l afla pe fratele. A reusit sa-l faca sa-i descopere gandurile lui si l-a ajutat. Cand l-a reintalnit pe diavol l-a intrebat despre frati, iar acela i-a raspuns: „Toti sunt foarte salbatici impotriva mea. Si ceea ce e mai rau e ca si cel ce imi era prieten, nu stiu cum s-a facut de s-a schimbat acum si este si mai salbatic decat toti !”. N-a stiut ca a mers avva Macarie si l-a adus pe fratele la prochimen, pentru ca avva Macarie a lucrat cu smerenie, din dragoste, si nu a avut diavolul parte la gandul lui. Daca avva Macarie s-ar fi mandrit, ar fi alungat harul lui Dumnezeu si diavolul ar fi avut dreptul lui. Atunci ar fi stiut asta, pentru ca el i-ar fi brodat mandria.

– Daca omul ar spune un gand bun de al sau undeva, diavolul l-ar putea asculta si sa-l ispiteasca dupa aceea ?

– Cum sa-l auda daca acela nu are „diavol” ? Daca insa l-ar spune ca sa se mandreasca, ar intra ispita la mijloc. Adica daca exista o predispozitie catre mandrie si cineva spune cu mandrie: „Voi merge sa-l mantuiesc pe acesta”, diavolul intra la mijioc si atunci stie gandul nostru. Insa daca actioneaza smerit, din dragoste, nu il stie. E nevoie de atentie. Lucrurile sunt foarte subtiri. De aceea Parintii spun ca viata duhovniceasca este „stiinta stiintelor”.

 

Comentariu saccsiv:

Cititi va rog si:

Carte eretica de pus pe foc: “URMAREA LUI HRISTOS” de TOMA DE KEMPIS. Ne explica Sfantul IGNATIE BRIANCIANINOV. Atentie mare la IMAGINATIE, la PARERI si la “DESFATAREA DUHOVNICEASCA”

„Sfântul” Francisc de Assisi avea multe caracteristici care sunt prototipice ale Antihristului, care va fi, de asemenea, văzut ca celibat, virtuos, extrem de moral, plin de iubire și compasiune și care va fi considerat sfânt (chiar și ca o zeitate)

Un eretic nociv: “Sfantul” IGNATIU de LOYOLA – intemeietorul Ordinului Iezuit

IMAGINATIA este PUNTEA DRACILOR catre minte si apoi catre suflet / Feriti-va de imaginatie in timpul RUGACIUNII / Explozie de organizatii new age-iste care cultiva sistematic imaginatia

 

13 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. scortisoara said, on iunie 4, 2024 at 2:25 pm

    Sa vedeti ce o sa ne jupoaie astia pe toti nu doar pe americani… Dar timpul lor inca nu a sosit . Momentan ameninta dar numai dupa amenintari iti dai seama de ce sunt capabili.

    https://www.activenews.ro/stiri/Se-apropie-razboiul-China-SUA-Ministrul-chinez-al-Apararii-a-declarat-ca-oricine-va-incerca-sa-separe-insula-de-patria-mama-va-fi-batut-in-cuie-si-sfaramat-in-bucati-189773

    Apreciază

  2. scortisoara said, on iunie 4, 2024 at 5:12 pm

    Sa ne reamintim profetia despre ce urmeaza dupa razboiul cu Ucraina.

    https://rumble.com/vy09ud-ce-urmeaz-dup-rzboiul-din-ucraina-printele-arhimandrit-elpidie-vaianakis.html

    Interviul Părintelui Elpidie cu Stefanos Damianidis la postul de radio FOCUS FM (Salonic) din data de 08.03.2022

    (Traducere: Mănăstirea Sfântul Apostol Filip – Adamclisi)

        -Părinte Elpidie, bună ziua! Binecuvântarea dvs !

        -Bună dimineața la toată lumea! Fie ca toți să avem binecuvântarea lui Dumnezeu, copilul meu, cu toții.

        Și pentru că soția ta are ziua de naștere, dar și tuturor femeilor lumii, le doresc să devină cele mai dulci ființe materne, care vor odihni pe

                 • Dumnezeu cu dulceața, tandrețea și afecțiunea care caracterizează femeile,

                 • și pe soţii lor, să le dea putere şi curaj, dar

                 • și pe copiii lor, de care avem nevoie, pentru a-i face îngeri pe acest pământ. Pentru că prin cursul angelic al copiilor lor, lumea va avea întotdeauna pace.

        -Ah, copiii noștri, copiii noștri! Fie ca lumea să aibă mereu pace, prin pruncii angelici. Doamne Ajută! Bineînțeles acum lumea este în război, părinte Elpidie.

        -Da, da, copilul meu. Este un fapt, dragul meu Stefane, că întreaga lume în acest moment este foarte speriată, foarte înspăimântată, simțind că acest război din Ucraina poate să scape complet și să se dezvolte într-un al treilea război mondial, într-un mare conflict între Rusia și Europa, America și NATO.

        Dar există câteva întrebări.    De ce are loc acest război?     Cine se află în spatele războiului și îl folosește pentru a realiza marile proiecte globale?     Ce urmează după războiul din Ucraina?     Cândva, Sfântul Paisie a profețit că Europa va fi destrămată și că va fi destrămată de proprii prieteni, America și Anglia. Ne întrebam cu toții atunci, cum s-ar putea face asta? Acum suntem în proces de împlinire a acestei groaznice profeții a Sfântului Paisie.

        Dar să o luăm de la început, ca să înțelegem mai bine tot ce se va întâmpla.

        -Da.

        -În spatele a tot ce se întâmplă în jurul nostru în ultima vreme, dragul meu Stefane, la nivel global, fie că se numește sănătate, cu cunoscutul virus și cu vaccinurile lui, fie că se numesc războaie, începând din Siria și acum în Ucraina, fie că se numește o recesiune economică globală, care se va răspândi ca un coșmar peste toată lumea, în spatele tuturor acestor lucrurirepet, se află o putere globală teribilă, ascunsă.

    Este celebra «pentarhie a întunericului»! O organizație secretă formată din cinci familii, dedicată în totalitate cultului lui Satan, care au bogății și control nespus prin bănci și mass-media în toate statele și în toate puterile, în economie, sănătate, politică și religie.    Scopul pentarhiei întunericului este de a stabili un guvern mondial și o religie mondială având ca lider ecleziastic, pe profetul mincinos antihrist. 

        În planul de bază pe care ea acum l-a întocmit, pentru realizarea deplină a scopurilor sale, se află distrugerea completă a tuturor națiunilor, astfel încât să nu existe reacție și rezistență împotriva ei de nicăieri.

       De fapt, chiar dacă pare incredibil ceea ce vă voi spune acum, planurile sale distructive includ Europa și America. Și asta, pentru că nu vrea să existe un stat, sau o coaliție de state, care să aibă un curs diferit de ceea ce determină aceasta.

        Din acest motiv, dragul meu Stefane, au plasat ca, conducători de popoare, oameni desemnațipioni orbi, oameni marionete, de altfel îi vedeți şi voi toți, care nu vor ezita în faţa jurămintelor satanice pe care le-au dat înaintea ei (a «pentarhie a întunericului»), să devină criminali nemiloși, chiar și a popoarelor lor! Să țineți minte asta!

        Însă acum, suntem în punctul în care profeția Sfântului Paisie se împlinește în cel mai de necrezut mod, pe care cineva l-ar putea gândi.

        «Pentarhia întunericului» îi folosește pe anglo-saxoni, pe America și Franța drept consumabile, pentru a provoca, înainte de distrugerea lor, distrugerea Rusiei și a Europei.

        De ce vrea să o distrugă pe Rusia? 

        Pentru că Rusia este singura țară care, datorită religiei și a spiritualității sale diferite, iar acum, datorită președintelui ei Putin, a luat atitudine împotriva ei, provocând în mod deschis familia de vârf Rothschild.

        Pe Europa vrea să distrugă din alt motiv. Europa Unită, sub conducerea Germaniei, începuse să se dezvolte într-o nouă putere mondială, de altfel am văzut cu toții, cu un comportament politic autonom și cu distanțare față de planuri pentarhiei.

        De altfel, în ultima vreme, bunele relații ale Germaniei cu Rusia, care ar fi făcut din ei împreună o forță înspăimântătoare, așa cum se reflectă în conducta comună care urma să lege Rusia și Germania, dar și alte evenimente, i-au deranjat foarte mult. Toate acestea trebuiau să înceteze.

        Din acest motiv, Anglia a părăsit rapid nava Europei Unite, deoarece în ea nu a reușit să înlocuiască Germania și să devină ea însăși (Anglia) forță principală a Europei.    Deja războiul era inevitabil. Acum războiul a început și evenimentele se vor desfășura cu viteza fulgerului.    Războiul Rusiei cu Ucraina va căpăta dimensiuni mai largi și se va răspândi în toată Europa.     NATO va avea o parte activă, dar va număra mari înfrângeri.     Toate țările NATO vor fi forțate de tendințele criminale ale Americii, să participe la acest mare război, război care le va distruge. 

        Așa vom înțelege cuvintele ciudate pe care le-a spus cândva Sfântul Paisie unui grup de americani care îl vizitaseră în Sfântul Munte. Știți ce le-a spus?! «Americanii, criminali de popoare!» și apoi a tăcut.

        În acest război nu va exista niciun stat care va scăpa.    Unele state din nordul și centrul Europei vor fi complet distruse și șterse de pe hartă.

        Altele vor fi divizate în mai multe state mici, în care conflictele civilevor continua.

        Altele vor deveni vaste zone pustii.

        Acestea, în ceea ce privește Europa, pentru că în Est… vor fi altele la fel cumplit de mari.    Acum, războiul, sângele, foametea, întristarea și durerea de neimaginat se vor răspândi cu o viteză fulgerătoare peste toate satanο-subjugate state creștine ale Europei, care au subjugat adevărata credință și valorile morale ale Evangheliei în alegerilor satanice ale lui Lucifer.     Niciun conducător ecleziastic, dragul meu Stefane, nu a avut îndrăzneala şi curajul creştin să se opună, să reacţioneze şi să-L mărturisească pe Hristos. L-au trădat pe Hristos și au negat adevărul Evangheliei!

        Și nu numai că L-au trădat, dar au îndrăznit cei mai rău. Au încercat cu amenințări și șantaj să-și impună trădarea și către turma lor!

        Astfel au provocat, nu numai întristarea lui Dumnezeu, ci și mânia Sa divină, pentru cea mai mare trădare a lor de a nega sfințenia și firea nestricăcioasă a Sfintei Împărtășanii.

        Toate acestea, dragul meu Stefane, sunt a doua faţă a monedei, adică baza spirituală a faptelor, dar şi interpretarea, pentru catastrofa mondială care urmează.    Conducătorii ecleziastici, acceptând cu ușurință și fără reacție toate acele legi antihriste și satanice, legiferate de liderii politici, catalizând astfel bazele fundamentale ale creștinismului, au provocat confuzie și dezorientare creștină, miriadelor de suflete nevinovate.Acum Dumnezeu le va permite lor și nouă să vedem efectele devastatoare ale acestei lipse de respect.

        Epoca modului creștin fals în care am trăit și încă trăim cu toții se apropie de sfârșit. A început vremea când, neghina va fi complet separată de grâu.    Au început cele patru Paști critici, prin care totul va fi judecat.

        Primul Paște al Puținei-credințe a trecut. Nu uitați că anul trecut, aici în Grecia, am schimbat chiar și ziua Învierii și, în loc de duminică, am sărbătorit-o, sâmbăta.

        Urmează cel de-al doilea Paște de Foc și Sânge.    Al treilea Paște de Foamete, Sărăcie și Faliment, va fi de acuma vizibil.

    Al patrulea Paște al Cunoașterii și al Adevărului, va fi impus din ceruri.

        Dar până la ultimul Paște, dragul meu Stefane, când cu toții îL vom sărbătorii cu adevărat și liber pe Domnul nostru, pe un pământ plin de ruine și ars, Domnul va arăta întregii lumi cine este Acela care stăpânește cu adevărat Lumea.

        Nimeni nu se îndoiește că, ceasurile pe care le trăim, sunt foarte critice.

        Tot ceea ce am menționat ar merita, dacă ne-ar ajuta pe fiecare dintre noi să ne pocăim de greșelile noastre și să ne schimbe modul de viață.

    Să ne întoarcă aproape de Dumnezeu și să-L acceptăm ca Părinte și Conducător al vieții noastre.    Însă, din această pocăință nu trebuie să lipsească nici Arhiereii. Mai ales cei care, fie din puțină-credință, fie din lașitate, fie din înșelăciunea și șantajul politicienilor, au fost ademeniți și au procedat greșit în ceea ce privește adevărata credință și în detrimentul turmelor lor.

        Așa cum păcatele părinților pot afecta sufletele copiilor lor, tot așa, dragul meu Stefane, trădarea, lașitatea și nepocăința conducătorilor spirituali ai bisericii, pe lângă distrugerea lor spirituală personală și iadul, îi pot distruge și pe copiii lor spirituali!

        În aceste vremuri atât de cumplite, când pacea dispare și se pregătește o mare catastrofă mondială, să avem măcar înțelepciunea elementară de a ne pocăi noi toți, clerici și laici, creștini de rând și arhierei, pentru ca Domnul să aibă milă de noi.    Și doar cinstiții noștri Părinți, Sfinții Arhierei, dacă se vor pocăi, vor provoca intervențiile miraculoase ale Domnului nostru Iisus pentru salvarea, nu numai a creștinilor, ci a tuturor oamenilor.

        Dacă nu se întâmplă acest lucru, nu îmi pot imagina lucrurile catastrofale și oribile care se vor întâmpla din cauza necăinței noastre.

        De astăzi, dragul meu Stefane, prin intermediul postului tău de radio și în fiecare zi i-aș invita pe toți, bărbați, femei, copii, să unim rugăciunilor noastre către preamilostivul Dumnezeu, împreună cu rugăciunile către preamilostiva Maică a Domnului, care prin sfintele Sale icoane plânge în fiecare zi pentru noi și ne roagă să ne pocăim, ca să poată să ne mântuiască de marele rău. Tu ce zici, copilul meu?!

        -Voi fi de acord cu dumneavoastră. Voi fi de acord cu dumneavoastră, dar mă gândesc, chiar suntem atât de aproape?! Suntem atât de aproape de… ..? Nu știu, sunt foarte trist, pentru că vă aud spunând că Europa va dispărea, va dispărea…

        -Europa nu va dispărea. Unele state vor fi șterse de pe hartă.

        -Dar Grecia?! Grecia?

        -Grecia, copilul meu…, am o altă imagine despre țara noastră.

        Referitor la Europa, trec într-una prin fața ochilor mei imagini cu ruine.

        Pentru Grecia, trec încontinuu prin fața ochilor imagini de foamete, foamete, foamete de neconceput!    Adică…, odată mă gândeam la patria mea și mă rugam lui Dumnezeu, adică oare ce se va întâmpla?! Și am simțit, de parcă am văzut un om ținând o bucată de pâine și alți oameni alergau la el să o ia, ca să o mănânce. Și din greșeală i-a căzut bucata de pâine și toți au sărit, ca găinile la firimituri, ca să ia această bucată de pâine. Și am spus:

        «Doamne, nu știu ce înseamnă această imagine pe care o văd, dar simt ceea ce vrei să-mi spui. Simt ceea ce vrei să spui tuturor copiilor Tăi; Că Te-au abandonat pe Tine, care erai Dăruitorul vieții. Acesta ești Tu care ne dădeai totul. Și acum, abandonând înțelepciunea, care este darul Tău, am îmbrățișat nechibzuința, am îmbrățișat nebunia și vom vedea multe lucruri rele».

        Îmi doresc, Stefane, ca aceste imagini să fie false. Măcar să nu fie adevărat ceea ce spun. Dar dacă este adevărat, mi-e foarte teamă, că vom suferi foarte mult.

        În acest moment, din păcate, liderii psihopați vor trăda țara noastră. Așa cum au trădat-o de sus, acum o vor trăda și din dreapta, și de jos, și din stânga și vor încerca să o facă mică, mică și neînsemnată. De altfel, așa este folosită de marile puteri. De fapt, asta au jurat, să distrugă patria noastră, să nu mai existe.

        Dar, în acest moment, ceea ce îmi aduce bucurie, este că Maica Domnului stă deasupra acestei țări și datorită numeroaselor rugăciuni ale oamenilor evlavioși, o ocrotește, îmbrățișând-o, precum o mamă își îmbrățișează pruncul! Și simt că nu le va permite să meargă mai departe de ceea ce Ea a trasat.

        Altfel întristarea mea ar fi constantă să văd toată această urâțenie trecându-mi prin cap, prin aceste imagini pe care le văd.

        Dar mai am o altă bucurie. Această bucurie este cea care îmi dă puterea să strig la mine și să-mi spun:

        «Rămâi în picioare, Elpidie! Nu te descuraja! Nu te lăsa copleșit de imaginile pe care le vezi, pentru că sunt multe suflete ascunse care Îl iubesc pe Dumnezeu. De fapt, acum, în ultima vreme, ei Îl iubesc ca pe Tatăl lor, în timp ce mai întâi Îl iubeau ca pe Creatorul lor, ca Dumnezeu și Creatorul lor. Acum ei Îl iubesc ca pe Tatăl lor».     Și foarte multe inimi de mamă, așa cum spuneai la început, despre aceste ființe minunate, femeile, precum soția ta, căreia îi dorim la mulți ani, dar și tuturor femeilor, vor exista, astfel de suflete de mamă, precum Fecioara Maria și prietenele ei, precum Marta a lui Cleopa, Salome, care L-au iubit pe Iisus, nu numai ca Fiu al Fecioarei Maria, ci și ca propriul lor Fiu. Nu știau încă că El este Dumnezeu și L-au iubit foarte mult ca pe propriul lor Copil. L-au adorat și au devenit primele Sale ucenice.     Astfel, vor exista și acum nenumărate suflete feminine care, cu multă dragoste și multă tandrețe, nu-i vor mai vorbi lui Hristos ca la Dumnezeul lor, ci Îi vor vorbi ca la Împăratul inimilor lor. Și o putere atât de formidabilă a iubirii va intra în inimile lor, încât în ​​fiecare zi vor lua un metanier… sau… vor sta singure în fața icoanei lui Hristos și vor spune:     «Dulcele nostru Împărat, noi Ție îți dedicăm sufletele noastre. Și acum Te implorăm, salvează-ne pe noi pe toți și țara noastră!» 

        -Părinte Elpidie, acum poate ne aud, ne ascultă mii de oameni din toată lumea și aceasta este partea bună a tehnologiei. Unii s-ar putea gândi: «Ce vorbește părintele Elpidie? Acestea sunt deciziile oamenilor. Putin va decide, Biden va decide, Mitsotakis va decide. Acestea nu pot fi decizii ale Atotputernicului. Dvs ce le-ați spune?»

        -Aș putea să vă spun cu fapte, așa cum le interpretează Sfânta Scriptură.

        Politicienii, copilul meu, interpretează totul cu analize politice, adică diverșii experți cu analizele politice corespunzătoare.

        Dar aceasta nu este singura față a monedei, există o a doua. Este partea spirituală a monedei. Aspectul spiritual, așa cum îl vede Dumnezeu. Dacă toți aceștia cred că lumea este condusă doar de oameni și că nu există Duhul lui Dumnezeu, nu există Dumnezeu Creator, atunci…fac bine și se gândesc așa. Atât de superficiali sunt, atât de superficial gândesc.    Dar în spatele tuturor întâmplărilor, dacă studiem Sfânta Scriptură, vom vedea că atunci când poporul lui Dumnezeu s-a îndepărtat de adevărata credință și  a început să se închine idolilor și când au început să se comporte ca în Sodoma și Gomora, adică trupesc, atunci a intervenit Dumnezeu, pentru a-i readuce înapoi la adevărata credință și adevăr.

        Să nu uităm… voi aminti doar acea perioadă a profetului Ieremia.

        Știți ce a spus profetul Ieremia înaintea însuși împăratului?

    «Împăratul meu, toți supușii tăi, au plecat de pe calea lui Dumnezeu! Acum ei iubesc minciuna, răutatea, înșelăciunea și infidelitatea! De aceea, Dumnezeu va trimite în curând dușmani pentru a prelua orașul, Ierusalimul și statul nostru.»    Știți ce i-au făcut? L-au închis, l-au urmărit. Profetul a mărturisit. Dar acestea le spunea gura lui de la Duhul lui Dumnezeu.

        Știi ce s-a întâmplat până la urmă? I-a trimis pe babilonieni, care au chinuit foarte mult Ierusalimul, l-au ocupat, l-au cucerit și au capturat ca robi pe conducătorii de seamă ai Ierusalimului, dar și pe oamenii simpli. Cu astfel de întâmplări este plină Sfânta Scriptură.

        Ei bine, dacă trebuie să mă adresez cuiva, nu mă voi adresa necredincioșilor, care nu cred în Dumnezeu. Însă, mă voi adresa credincioșilor, celor care pot înțelege și le spun: «Ne-am îndepărtat de Dumnezeu!» 

        Și, spuneți-mi, este o greșeală mai mare acum decât să nu credem adevărurile de bază ale credinței noastre, așa cum este, vă voi da un exemplu simplu, masculin și feminin. În acest moment ați comentat și lăudat femeile, pentru că este partea feminină a vieții noastre, la fel cum noi bărbații suntem partea masculină a vieții noastre. Toți aceștia care chiar acum scot decrete, chiar și în Anglia, ce cer? Să se anuleze masculinul și femininul.

        -Da, asta cer!

        -Corect, da sau nu?

        -Nu doar prin decrete, ci și prin «cutia de prostire» (televizorul).

        -Exact! Să spun mai multe?! Doar un lucru este suficient, din lipsa de timp, pentru a dovedi că lovim baza vieții noastre, a vieții noastre sociale. «Nu există bărbat sau femeie. Poți să faci orice dorești. Să faci dragoste, orice vrei, să comiți indecențe, imoralitate».

        Știți ce s-a întâmplat cu Sodoma și Gomora, [acolo unde era multă]imoralitate?

        -Au fost distruse.

        -Atunci de ce mă întrebi dacă ceea ce spun eu este adevărat sau nu? Și cu puțin timp în urmă, când le-am spus că va veni un mare rău, mulți râdeau. Acum îl văd (acest rău).

        Vă dați seama că peste puțin timp nu vom mai avea carburant de pus la mașinile noastre? De ce discutați de 2 € și 2,5 €? (prețul actual al litrului de benzină în Grecia) De ce nu comentați că va ajunge la 5 € și la 6 €, ca să nu spun mai mult?! Și va fi o sumă de neconceput pentru atunci?!

        De ce nu menționați faptul că, atunci când Grecia datora mult mai puțin, am intrat în memorandumuri. Acum că datorăm de patru ori mai mult, în ce plan vom intra?!

        Vă spun eu în ce plan. În faliment! Falimentul a început acum parțial și va fi ferm stabilit de la anul, în general în toată Grecia. 

        Dar toți acești psihopați, care au distrus poporul, care au distrus credința, încercând să intervină chiar și în credința oamenilor, și au fost acceptați de conducătorii ecleziastici și i-au urmat, acum să ne pregătim cu toții, cei care am crezut în ei și i-am urmat, să vedem împreună ce urmează. Nu voi spune ce altceva urmează. Deja le vedeți singuri. Copilul meu, acum nu mai există profeții. Deja acum, sunt întâmplări, sunt fapte. Astăzi le zicem, mâine se întâmplă.

        -Nu pot să nu întreb, pentru că suntem foarte îngrijorați că pericolul dinspre Anatolia (Turcia) ne va bate la ușa în teritoriul nostru.

        -Dacă vom continua cu nebunia pe care o avem acum, acest lucru este sigur. Problema este alta, dacă pericolul din Anatolia va fi micșorat pentru Grecia sau dacă va fi intens…

        -Îmbunătățit (intensificat) din Occident.

        -Da, nu numai din Occident, ci din ceea ce permite Dumnezeu. Să știi asta, nu se întâmplă nimic, copilul meu, fără îngăduința lui Dumnezeu. Nimic! Nimic! Nimic!    Mie îmi este teamă de îmbunătățire. Această îmbunătățire care se datorează pocăinței sau nepocăinței noastre. Acum, copilul meu, este alegerea noastră, ce să facem.

        Vom prefera pocăința și vom fi salvați sau vom prefera nepocăința, devenind astfel spectatori ai propriului martiriu?

        -Rugăciune! Rugăciune!

        -Bineînțeles rugăciune. O simplă rugăciune, cea pe care am mai spus-o.    Fie ca de astăzi toți oamenii să-și facă căminul o bisericuță și să facă în fiecare zi o rugăciune, un paraclis către Domnul nostru și către Maica Domnului, care este mereu alături de noi.

    Maica Domnului a spus că îi va salva pe bine credincioși. Li s-a poruncit Sfinților, Îngerilor, să-i sprijine numai pe bine-credincioși!Dar cred că Grecia are mulți sfinți. Mulți mari sfinți ascunși, care încă nu au fost descoperiți, din multa lor smerenie. 

        Stefane, îți poți imagina [ce s-ar întâmpla] dacă toți grecii în acest moment ne-am ridica mâinile spre cer și am spune:

        «Doamne al meu, de astăzi vrem să știi că Tu ești Tatăl nostru și noi suntem copiii Tăi. Te rugăm ajută-ne și pe noi, să devenim copii mai buni, ajută și  binecuvântează casele noastre și salvează țara noastrăde tot răul». Ce părere ai, nu ne-ar ajuta?!

        -Ne-ar ajuta și este foarte ușor să o facem.

        -Desigur! De nimic altceva nu-i nevoie, copilul meu, să ridicăm mâinile spre cer [să ne rugăm].

        -Să ο facem și să credem ceea ce spunem. Să nu o facem fariseic, ipocrit.

        -Nu trebuie doar cuvinte, trebuie un act interior.

        Copilul meu, știi cât de importante sunt mâinile când se ridică la cer ?

        Într-o zi am fost să vizitez un cuplu tânăr și o mamă care tocmai născuse. Îmi plac foarte mult pruncii, pentru că așa ne cere Dumnezeu să devenim, prunci simpli, inocenți. Așa că mama a venit să-mi sărute mâna, iar eu i-am luat mână și i-am sărutat-o. Și îmi spune:    «Părinte, de ce-mi săruți mâna?»     «Cum să nu sărut acele mâini care, dacă le folosești corect, vei scoate la iveală un sfânt, un înger? Știi ce binecuvântare sunt acele mâini care se ridică la cer și se roagă lui Dumnezeu? Știi ce sunt acele mâini care îmbrățișează un copil și îi transmit afecțiunea? Știi ce înseamnă aceste mâini care îți îmbrățișează partenerul și îi dau putere în viață? Știi ce sunt aceste mâini, copila mea, care de fiecare dată când îți faci crucea, vor împrăștia har și binecuvântare în jurul tău?» 

        De aceste mâini avem nevoie chiar acum, dragul meu Stefane. Mâini de mamă, mâini simple, care vor sta înaintea lui Dumnezeu și vor spune:    «Te implor, Tată al meu, salvează-ne din acest greu moment ». 

        Și El, ca Tată știe ce va face.

        Nu ești tu mai bun decât Dumnezeu, Stefane, că atunci când copilul tău îți cere ceva, fugi imediat să faci [acel lucru] pentru el. Nu ești tu mai bun, când soția ta îți spune:    «Stefane al meu, închide-mă și pe mine în brațele tale». 

        Și îi vei spune: «Ce-ți dorești, îngerașul meu iubit?»    Trebuie să ne schimbăm și comportamentul cu partenerul nostru!

        De vreme ce astăzi vorbim despre femei, toți bărbații trebuie să înțeleagă că soțiile noastre sunt îngerii noștri! Fără acest înger al tău, ai putea stărui în viața ta, Stefane? Ai putea fi fericit și vesel?

        -În primul rând nu aș fi putut avea proprii mei îngerași.

        -Ei bine, Dumnezeu ți-a dat un înger, respectă-L! Să te gândești la acest înger, să fie în inima ta. Nu cu un ochi să te uiți la îngerul tău și cu celălalt la altele.

        -Corect! Corect!

        -Gândiți-vă la toate acestea, pentru că așa, cu adevărata voastră fidelitate, îi dăruiți dragoste și putere soției voastre, de a deveni îngerul căminului vostru.

       -Dragoste. Această dragoste.

       -În acest moment, am mai spus-o, avem nevoie de rugăciunile copiilor nevinovați pentru a fi salvați, dar și de rugăciunile de mamă ale femeilor, care au înduioșat mereu inima lui Iisus, pentru că o mamă L-a ținut! O mamă L-a îmbrățișat! O mamă L-a sărutat. Și El vrea ca toate femeile să-L iubească așa cum a făcut mama Sa. Înțelegi?!

        Imaginează-ți, Stefane, că la patimile Sale, unul dintre ucenicii Lui L-a trădat. Celălalt, ucenic al Său iubit, L-a lepădat. Restul L-au abandonat. Singura care a stat ferm lângă El a fost mama Lui. Această femeie este puterea, puterea de mamă!

        Așa să îți vezi și soția, ca o putere de mamă, de o putere infinită, în casa ta și pentru tine și pentru copiii tăi. De astăzi să îi dai și o altă valoare. Valoarea pe care o are o mamă în fața lui Dumnezeu, când își ridică mâinile la cer și spune: «Iubitul Meu Iisus, salvează familia mea și întreaga lume». Știi de ce?! Dumnezeu, copilul meu, în spatele soției tale sau în paralel, va vedea în chipul ei, pe însăși Maica Sa, pe Fecioara Maria.

        De aceea, astăzi toate femeile care și sărbătoriți, deveniți prietenele, surorile Fecioarei Maria, ai acestei fetițe minunate, care este doar de iubit și de adorat. Ați înțeles?!

        Atunci Satana nu va realiza nimic și se va întâmpla ceea ce a spus Măicuța Domnului.

        Știi ce a spus Măicuța Domnului?! Și cu asta terminăm, dragul meu Stefane.    «Voi proteja această țară, care Îl adoră pe Fiul meu și pe mine! Care Îl adoră pe Fiul meu și pe mine! O voi proteja! Și toată lumea va înțelege că această țară mică are o protecție cerească foarte puternică! O voi face glorioasă și măreață. Își va întinde pământurile mai departe decât sunt acum. Acum și le va scurta din viclenia celor mari, de trădarea conducătorilor ei și din dușmănia acestor intruși.     Dar, o voi face din nou mare și îi voi răspândi numele în toată lumea. Voi pune un rege evlavios să o conducă. Voi pune arhierei vrednici, nu pe cei care l-au trădat pe Fiul Meu. Ei sunt acum nevrednici în ochii Fiului Meu; Și dacă nu se pocăiesc, să se gândească în viitor care va fi poziția lor?! În rai sau în iad?! Acestea să se gândească de pe acum.    Dar eu, voi pune oameni vrednici și voi pune copii noi care o să-L adore pe Fiul meu! Băieți tineri, fete tinere care, precum Katerina, Marina, Irini, Hristinoula și toți sfinții, copii mici, vor vorbi despre Dumnezeu și Dumnezeu va trăi în ei. Și ei vor fi acum cei care vor conduce spiritual Biserica mea.     Atunci Evanghelia se va răspândi peste tot și Grecia mică va deveni mare. Numele ei va fi cunoscut și Sfânta Evanghelie va fi răspândită peste tot. Și atunci, chiar și această nefericită Romă se va pocăi, va îngenunchea. Mai întâi va fi dezbinată și apoi se va pocăi și va urma și va căuta Ortodoxia. Și atunci se vor întâmpla lucruri grozave. Dar acum, spune, pocăiți-vă copiii mei, pentru că răul este atât de mare, încât dacă nu îl împiedicați, vă va ajunge acela». 

        -Părintele meu, binecuvântarea dumneavoastră. Nu am nimic altceva de spus. Mulțumesc foarte mult. Ne-ați impresionat!

        -Dumnezeu să vă binecuvănteze, copiii mei, pe toti, pe toti, pe toti!

        -Doamne Ajută!

       

    Apreciază

  3. Bill said, on iunie 5, 2024 at 6:39 am

    Oficial militar nord-coreean evadează şi se converteşte la credinţa creștină ( amintiri din iadul comunist)

    [..] „Tatăl meu era guvernator de provincie și l-a mituit pe ofițerul militar cu un porc pentru ca eu să pot intra, pentru că era o modalitate prin care puteam primi rații de mâncare și să nu murim de foame ca restul țării. Dar lucrurile s-au înrăutățit când tatăl meu a pierdut alegerile. S-a îmbolnăvit grav și a murit. Fratele meu a fost reținut și a murit de foame în închisoare.”

    Pentru a supraviețui, doamna Son și mama ei au fugit în China.

    „Am traversat înot râul Tuman timp de două zile și i-am mituit pe soldații nord-coreeni și pe traficanţii din China. Acolo am găsit o biserică creștină care ne-a ajutat”, a spus doamna Son.

    După câteva luni însă poliția chineză a început să le dea de urmă. Doamna Son a povestit experiența ei chinuitoare.

    „Mama mea a observat poliția. Mi-a spus să sar din dubă atunci când se oprește. Mi-am dat jos hainele și pantofii și le-am dat mamei mele, deoarece era iarnă și avea nevoie să se încălzească. Doar cu lenjeria intimă pe mine, am sărit din dubă și 8 polițiști chinezi m-au urmărit. Eram deja creștină, dar nu eram prea avansată în credință. Dar am știut că Dumnezeu a fost cel care m-a protejat și m-a instruit să mă ascund și să mă țin de barele de sub un camion. Eu am scăpat, dar mama mea a fost dusă înapoi în Coreea de Nord. Și eu m-am întors pentru a încerca să o găsesc, doar pentru a afla că a suferit și a murit în închisoare pentru că nu s-a lepădat de credința creștină.” [..]

    Apreciază

  4. geo said, on iunie 5, 2024 at 9:32 am

    Cu alte cuvinte militari ucraineni crestini, teoretic, sprijiniti de o tara crestina, teoretic, luptacontra unor alti militari crestini, rusii, teoretic sprijinind luptatori musulmani…asa ceva doar prin evul mediu se putea intampla…cand catolicii sau protestantii se aliau cu turcii contra domnitorilor romani sau rusi…pentru interesele lor…

    Apreciază

  5. geo said, on iunie 5, 2024 at 9:37 am

    https://www.hotnews.ro/stiri-esential-27185426-fost-angajat-mai-colonel-rezerva-acuzati-formarea-unei-retele-complexe-trafic-migranti.htm

    Oripilare, pe buna dreptate…dar cand guvernul aduce doar 100000 pe an cum se cheama? Nu mai este problema de siguranta nationala???

    Apreciază

  6. geo said, on iunie 5, 2024 at 10:00 am

    https://www.g4media.ro/the-financial-times-de-ce-amenintarile-nucleare-ale-rusiei-isi-pierd-credibilitatea.html

    Toti nepriceputii isi dau cu parerea…nimeni pe lumea asta nu stie cum gandeste si cum vo reactiona presdintele rus si statul major general…ei si numai ei apreciaza daca si cand si cum…pana atunci ciocul mic si joc de glezne…ciudat cum presa din Romania preia doar ce este conform narativului oficial…desi in presa alternativa occidentala exista unele nume de calibru rationale, cunoascatoare in profunzime ale artei razboiul care atrag atentia ca se merge pe o cale gresita, dar care daca nu sunt reduse la tacere sunt marginalizate, precum in perioada de trista amintire a isteriei covid…

    Apreciază

  7. geo said, on iunie 5, 2024 at 10:08 am

    https://t.me/DanDiaconu/4020

    Crimaganditul in actiune…si asta se petrece in bastionul libertatii cel atat de mult asteptat de bunicii nostri…acel bastion din pacate a fost deturnat in alte scopuri, opuse libertatii…e vremea sa redevina ce a fost…sa se dezbare de toate gunoaiele…dar cu cine???

    Apreciat de 1 persoană


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.