SACCSIV – blog ortodox

Comentariul zilei (20.08.2013): CUM PUTEM ECONOMISI SIMPLU? Trebuie doar vointa si sa nu ne fie lene. Si atunci avem bani si de milostenie …

Posted in ECONOMIE by saccsiv on august 20, 2013

   Iata comentariul fratelui mircea.v postat la articolul Video: ELOGIU MASONERIEI LA REALITATEA TV. Lavinia Sandru il are invitat la emisiunea „Perspectiva” pe Horia Nestorescu-Balcesti:

Saccsiv,

cu permisiunea ta, si daca sant cititori ai blogului interesati, as posta cateva lucruri despre cum se poate economisi apa calda-rece, electricitate, caldura gaze-lemne, adica utilitati. Eu consider ca orice economie se poate face, e bine de facut. Si 10-20 de lei daca se economisesc intr-o luna, iti poti cumpara o carte, sau poti face cadou o carte de banii astia… Apoi, crestinul, nu prea face parte din randul celor cu bani multi. Pt a face o economie sa zicem de 30%, nu trebuie decat vointa de a face aceasta economie; investitii deloc sau minime.


Pentru toate utilitatile, solutiile propuse sant cele mai convenabile. Nu inseamna ca astea sant toate solutiile. Mai sant si altele dar care implica costuri mai mari. Sau mai sant solutii care pt unii ar insemna coborarea sub un grad minim de confort. Mai ales in privinta confortului totul este subiectiv. (Ex, sa stai iarna in casa la o temperatura cu 2 grade mai mica decat T de confort dar cu un tricou in plus, sau sa opresti apa in timp ce te speli pe dinti…)
Poate unele solutii se stiu si sant folosite deja, poate unele nu.

Apa rece, calda

Inainte de baterii (sub chiuveta) se obisnuieste sa se monteze niste robineti de izolare. Se da drumul la apa rece la maxim si se regleaza un nou debit maxim din robinetul de izolare, debit maxim care e mult mai mic decat cel initial. Se regleaza astfel incat sa fie un debit acceptabil. Procedeul este f util pt bateriile monocomanda. De multe ori omul e grabit, si da drumul la apa cu un debit mult mai mare decat e necesar (2…4 litri/min). Prin limitarea de la robinetul de izolare, oricat ai fi de grabit, chiar si daca deschizi la maxim, nu va veni decat cel mult debitul moderat care si-l fixeaza fiecare.

La fel si la apa calda. Se pot spala vase si cu un debit de 2-3 litri/min si cu 1litru/min. Nu stai sa te gandesti de fiecare data si in general se foloseste un debit mult mai mare decat e necesar.

Un dezavantaj ar fi pt cei grabiti f tare, ca va dura un pic mai mult pina vine apa mai calda, sau mai rece. Dar e un dezavantaj mic si oricum acea apa se pierde si mai bine e folosita.

Consum apa WC.
Exista vasul de WC si rezervorul de apa. Cu cat volumul de apa care ramane in vas (sifonul WC-ului) e mai mare, cu atat e necesara o cantitate mai mare de apa pt curatire. Pt un vas de WC in care ramane un volum mic, sant suficienti 6 litri de apa pt a curati inclusiv materiile solide. Pt lichide sant necesari 2-3 litri. Exemplu: vas de WC Mondial cu rezervor Geberit de 9 litri si clapeta de comanda care are si rol de STOP; partea de jos a rezervorului se monteaza cu 15-20 cm mai sus decat suprafata de asezare a colacului de WC. Se regleaza volum max din rezervor la 6 litri (chiar daca el are max 9 litri). (nu lucrez pt producatorii de mai sus, dar e solutia cea mai ieftina si buna)

Dus

Senzatia de confort pt om nu este o functie liniara. Adica daca cu apa la 30 de grade iti e un pic frig, nu inseamna ca la 60 de grade iti va fi de 2 ori mai bine.
Intr-o cabina de dus inchisa doar cu pereti laterali senzatia de confort este la o temperatura a apei de 36-38 grd C. Intr-o cabina de dus inchisa total (are si capac) aceiasi senzatie de confort este obtinuta cu apa la 30-32 grd C, pt ca inauntru se realizeaza o atmosfera saturata cu vapori, si de abia astepti sa termini mai repede. In cabina fara capac, iti vine sa o mai lungesti cu dusul pt ca mai exista o senzatie de frig care se anuleaza prin apa calda de la dus.
Intr-o cabina inchisa total se poate face dus cu 10 litri apa la 30-32 grade pt barbati, si 15 litri apa pt femei. Se da cu sapun intai pe corp, apoi pe cap si apa la final.
In general la cabinele fara capac se poate pune unul din policarbonat celular gros de 8-10mm. Sau alte materiale care le mai are omul prin casa.

Maine si poimanine voi posta si solutii referitoare la consumul de gaze-lemne, electricitate. Partea de incalzire e mai mare un pic ca sant multe situatii: apartament izolat-neizolat, casa pe pamant izolata-neizolata, cu etaj sau fara, incalzire centralizata sau cu sobe…

   Iata si raspunsul lui Cosminml:

Adaug si eu niste masuri pentru a face economie de combustibil la masina.

Urmeaza sfaturile de mai jos si poti economisi pana la 20% din combustibilul consumat si in acelasi timp poti reduce impactul tau asupra mediului!
Schimba viteza intr-o treapta inferioara la 1000 rotatii pe minut (rpm) si intr-o treapta superioara la 2400 rpm pentru motoarele pe benzina. Pentru motoarele diesel, schimba intr-o treapta superioara de viteza la 2000 rpm.

Pastreaza pe cat posibil o viteza de 40 km/h! Foloseste frana de motor cat de des poti pe parcursul traseului tau. Accelereaza rapid pana cand atingi viteza de 50 km/h, iar peste aceasta viteza, accelereaza cu moderatie.

Pastreaza viteza constanta la coborarea unei pante; profita de drumul de coborare pentru a lua piciorul de pe acceleratie. La urcarea pantei, redu viteza in mod natural, fara sa devii un obstacol pentru ceilalti participanti la trafic.

Nu lasa motorul pornit. Opreste motorul daca stationezi mai mult. Pleaca de pe loc imediat dupa pornirea motorului, nu astepta sa se incalzeasca.

Du masina in service pentru verificarile de rutina! Verifica presiunea in pneuri o data pe luna si nu lasa greutati inutile in masina.

   Comentariu saccsiv:

   Sau mai bine economisim bani ca sa facem o milostenie. Zic si eu.

   Ca pe multi ii auzi: nu pot sa ajut, ca sunt sarac. Sau pe cei oleaca mai avuti: am cheltuieli, nu apuc sa pun deoparte.

   Ei bine, iata ca se gasesc solutii si pentru punerea asta deoparte, daca chiar se vrea a se face si cate o fapta. Daca nu, sa curga apa, ca sacrificiul e prea mare sa umblam la robineti.

   Si mai sunt modalitati de a face economie. Iata una care implica insa alungarea lenei:

   Cumparaturile

   Ca avem multi obiceiul de a le face relativ dintr-un loc pe toate. Teoretic, depistam o piata sau ceva unde ar fi mai ieftine, ne luam ce ne luam de acolo, insa nu toate sunt la pret mic si ne e tare greu sa ne deplasam oleaca mai incolo, chiar daca mai incolo asta nu inseamna nici 100 de metri si ne zicem: ce conteaza 10 000 (vechi)? Dar conteaza. 10 000 asta, 5 000 cealalta, daca le adunam intr-o luna, constatam ca s-ar strange cateva sute de mii (vechi, evident). Bani tare buni pentru cel ce n-are …

82 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Iones said, on august 20, 2013 at 8:54 pm

    Vrei să alegi drumul vieţii monahale? Iată cum poţi să te călugăreşti
    http://www.cugetliber.ro/stiri-eveniment-vrei-sa-alegi-drumul-vietii-monahale-iata-cum-poti-sa-te-calugaresti-187307

    Apreciază

  2. irismister said, on august 20, 2013 at 9:14 pm

    Reblogged this on Temeiurile iar nu Arătările unui Bun Început !.

    Apreciază

  3. IOAN said, on august 20, 2013 at 9:32 pm

    in contextul accelerarii dictaturii si ciparii umane consider ca este inutil sa mai stai la oras chiar daca se face oleaca economii la utilitati….cel mai ieftin e la tara unde costurile sunt mult mai mici…deci traiul mai simplu si daca se traieste si ceva mai medieval vei evita intro anumita masura si actele cip si microciparea ….dar cel mai mult te vei obisnui cu o viata mai aproape de DUMNEZEU avand o viata mult mai linistita,,,

    Apreciază

  4. STOP RFID 666 said, on august 20, 2013 at 9:36 pm

    Pentru cei ce locuiesc la casa, se poate economisi apa, strangand apa de ploaie, ce vine de pe casa, prin jgheaburi. Colectarea se poate face in bazin sau in butoaie. Efortul nu este mare, dar economia este destul de importanta, avand in vedere faptul ca apa s-a scumpit foarte mult. Cu apa de ploaie se poate spala rufe, pentru curatenie sau se uda recolta din gradina. Mama mi-a spus, ca apa de ploaie nu mai este ca inainte, ca este dura ca cea de la robinet. In mod normal apa de ploaie este foarte moale si spala rufele foarte bine. La cate chimicale sunt in lumea asta nici apa de ploaie nu mai este ceea ce a fost.

    Este un stat american care interzice colectarea apei de ploaie.

    Apreciază

  5. STOP RFID 666 said, on august 20, 2013 at 9:46 pm

    DICTATURA ELECTRONICA – E-ROMANIA

    http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Stiri/Strategia+e-Romania+Din+culisele+contractului

    Apreciază

  6. oroles said, on august 20, 2013 at 9:58 pm

    Doamne ajuta! Multumiri pentru sfaturi. Mi se par foarte utile unele dintre aceste metode.
    Grija insa cu moroarele diesel si condusul cu turatii sub 2000. Eu conduc o masina cu motor diesel si va spun pentru ca m-am lovit de anumite probleme si am aflat si eu de la altii.

    Motorul diesel nu este recomandat a se conduce SUB turatii de 2000. Si eu obisnuiam sa conduc cu 1000-1500 turatii dar am fost atentionat de cineva si m-am documentat mai mult. Unii cunoscatori recomanda tinerea motoarelor pe la 2500 rot/min, altii la 3000 si chiar la 3500 sau mai mult, in functie si de motor. Riscul de a tine un motor diesel sub turat, adica sub 2000 rot/min este a se defecta turbina, care costa vreo 20 milioane (2000 RON) sau mai mult.

    Apreciază

    • Cosmin said, on august 21, 2013 at 3:36 pm

      oroles,

      In conditiile in care faci referire la un motor turbo diesel, ai dreptate, deoarece turbinele se activeaza cam de la 1800 de turatii in sus, depinde de la motor la motor. In schimb, nu ai dreptate daca vorbesti de un motor diesel simplu, care nu are turbina si in cazul caruia nu tare e recomandat al mentine la turatii ridicate.

      Eu detin un diesel simplu si am gasit o modalitate ingenioasa de a economisi daca tot vine vorba de a face economie: eu utilizez de 2 ani deja, ulei uzat provenit din bucatariile fastfood-urilor. Il primesc gratuit, il decantez, il filtrez si il amestec in anumite proportii cu motorina, in functie de anotimp.

      Vara de exemplu, folosesc amestec 1:1, desi ar merge si curat, doar cu ulei, dar vreau sa evit posibile probleme care ar putea afecta in vreun fel anumite componente ce s-ar putea defecta din cauza vascuozitatii ridicate, asa ca eu sunt mai mult decat multumit de economia pe care o fac. De mentionat ca aceasta metoda merge pe motoarele diesel clasice cu sisteme de alimetare clasice.

      Doamne ajuta!

      Apreciază

      • oroles said, on august 21, 2013 at 5:12 pm

        Cosmin, multumesc pentru lamuriri. Iertare. Nu m-am gandit la motoarele fara turbina.

        Al meu are turbina si acum cateva luni inca ma bucuram de consumul de 3,5 mergand cu turatii mici, pana cand cineva mi-a spus ca a facut la fel si intr-un an de zile a trebuit sa inlocuiasca turbina, care a fost foarte scumpa.
        Am cautat pe net, am citit si de atunci nu mai conduc asa 🙂 Consumul este acum de 4,1 deci este totusi bun.

        Doamne ajuta!

        Apreciază

    • adi said, on august 21, 2013 at 9:32 am

      Asta seamana mai mult a banc facut de malthusieni si eugenisti,ni se reaminteste tot mai des ca sintem prea multi.Cine a facut calculul resurselor planetei?Probabil niste lefegii ai ocultei ,altfel efectiv nu inteleg concluziile lor.Cumva trebuie sa ne inchinam zeitei pamintului gaia? Tot la capitolul inchinare este si atunci cind ni se cere(prin diversi activisti „dezinteresati”) sa oprim curentul 1-2 ore in „cinstea” pamintului.

      Apreciază

  7. Vranceanu said, on august 20, 2013 at 10:48 pm

    Pentru economisire, va dau si eu o metoda: puneti intr-o cutie mai nmare, de carton (eventual o cutie de pantofi) cate un leu sau cate doi lei zilnic. Si uitati de ei. Se va strange o suma la un moment dat, fara sa simtiti.

    Pentru cei care stau la bloc, se poate pastra apa din cada, dupa baie, si se poate turna in WC cu o galetusa sau lighean. Se face o economie substrantiala, inconvenientul fiind ca se va face o oarecare umezeala in baie si raman urme pe cada.

    Apreciază

  8. tataia said, on august 20, 2013 at 10:52 pm

    Domule Mircea V. eu inteleg ca acest articol este indreptat 100% impotriva mea…dar ma tem ca intelegi totul gresit! Eu NU SINT BOGAT. S-ar putea ca tu sa ai o situatie materiala chiar mai buna ca a mea…Problema este ca eu ma invirt in cercuri cu oameni foarte bogati…bine nu sint prieteni de-ai mei….muncesc pentru ei…deci intr-un fel ma pot considera un sclav al lor…desi mie toata viata mi-a placut sa fiu liber, independent…din toate punctele de vedere!

    In fine ce voiam eu sa spun..cei bogati sint cei mai zgirciti oameni…si da aia FAC ECONOMIE! SInt atit de zgirciti incit si-au pus porcarii din alea cu LED-uri in casa…mai trebuie sa mentionez faptul ca acei oameni NU FAC MILOSTENII? Cred ca este de la sine inteles…

    Morala: Cine face economie la energia electrica face si la milostenii…Cine nu face economie la apa, gaze, energie electrica nu face nici la milostenii. S-ar putea ca intr-o zi sa iti dai seama ca am dreptate…S-ar putea sa nu te prinzi niciodata de chestia asta..Cu atit mai rau.

    Apreciază

    • mircea.v said, on august 21, 2013 at 12:29 am

      Tataia,
      nu mint. Nu are nici o legatura ce am zis eu aici, cu discutiile noastre. De vreo juma de an tot zic sa mai impartasesc din experienta mea si din ceea ce mai stiu, bun sau rau, referitor la problema economisirii, dar aveam o retinere. Poate sant lucruri de folos pt unii, poate pt altii nu.

      Stiu tari in care tot ce castiga omul se duce pe utilitati, si in care oamenii nici nu mai prevad casa cu sistem de incalzire, cu toate ca climatul e temperat. Adica omul e facut sclav prin creditul ipotecar, iar restul trebuie sa-l dea pe utilitati. Totul e facut ca omul sa dea si ultimul banut sistemului. Tataia, stii cum e denumit consumatorul de catre cei de la gaze, electricitate, apa? Consumator captiv. Fac tot ce pot ca sa nu mai fiu asa captiv. Ma enerveaza teribil asta cu „consumatorul captiv”.

      In alta ordine de idei, eu fac economie la energie, energie de orice forma, pt ca asta ma pasioneaza cam de cand eram la scoala generala; si folosirea de energii regenerabile. Si toata scoala care am facut-o, si ce am mai facut experimental si teoretic, si la scoala si dupa, pe asa ceva s-a concentrat. Nu fac economie sa ma imbogatesc. Apoi mi-am dat seama ca de fapt a face economie inseamna a respecta Creatia. Asta e convingerea mea. Si poate mai fac si din alte considerente. Dar cred cu tarie, in viata simpla, care foloseste putine resurse si resurse regenerabile. A se vedea Viata Cuviosului Paisie si viata oricarui parinte-monah care il avem noi la inima.

      Sau altfel tataia. Viata monahala e supremul mod de viata la care ar trebui sa tinda omul pe acest pamant. De ce crezi ca acest tip de viata spune ca trebuie sa te multumesti cu putin? Oare monahii fac risipa? Afirmatia ca „cine e risipitor face milostenie si cine face economie nu face milostenie” e posibil sa fie valabil pt unii. Dar nu e regula.

      Uite, sa stii ca am o mare satisfactie cand fac o mancare cu 700 grame de lemne. Cost energie folosita = zero si 100% regenerabila.

      Apreciază

  9. mircea.v said, on august 20, 2013 at 11:16 pm

    Aragaz

    Recomandari:

    De folosit vase de inox, cu capac de inox; (atentie, in vase de inox cu capac inox, mancarea se raceste foarte incet)
    Diametrul vasului sa fie de cel putin 2 ori mai mare decat al ochiului de aragaz. Ideal de 3 ori mai mare. Altfel, in loc sa incalzim vasul, incalzim aerul din bucatarie. Cel mai neeficient este ibricul, pt ca are un diametru atat de mic incat si focul de la ochiul cel mai mic merge pe linga.
    A nu se folosi la maxim focul; pe minim, sau mediu.
    Cand incepe sa fiarba mancarea, si fierbe prea tare, nu se ia capacul, ci se da focul la minim capacul fiind pus, sau chiar se muta pe ochiul cel mai mic, si cu foc minim.
    (atentie, acoperirile antiaderente de la tigai sant cancerigene; ideal tot tigai de inox, fara acoperiri, si capac inox)

    Incalzire apartament neizolat:

    La bloc, suprafata comuna cu celelalte apartamente poate fi de 50-80% din suprafata peretilor exteriori. Sant si avantaje si dezavantaje. Pe ansamblu avantajele predomina; ex. apartament cu toate caloriferele inchise, iarna, si temperatura interioara de 18 grd C. Caldura vine prin pereti, de la vecini. Daca vrei sa ai o temperatura peste media vecinilor, atunci, vrei nu vrei ii incalzesti tu pe vecini.
    Cand temperatura din casa e sub media vecinilor, iei caldura de la vecini.

    Perdelele sa nu acopere caloriferele, dar sa acopere geamurile (in special noaptea), chiar daca e un pic inestetic.
    Intre calorifer si perete se pune o folie aluminizata care limiteaza transferul de caldura la perete. Caldura care se pierde prin perete in dreptul caloriferului este foarte mare, daca nu exista izolatie. Se gasesc folii cu grosime de 2-4 mm, si aluminizate pe o fata. Nu sant scumpe, se vand la metru. Se pot lipi de perete, sau pot sa stea ele pur si simplu intre calorifer si perete. Se pun cu aluminiul spre calorifer si nu trebuie sa fie lipita de calorifer. Daca are puncte de contact cu caloriferul, nici o pr, important e sa nu fie o suprafata mare in contact.

    Incalzire apartament izolat.

    Nu prea mai e nimic de facut. Nu e necesara folia aluminizata intre calorifer si perete. Raman valabile observatiile pt cazul apartament neizolat. (pt acelasi apartament, dar izolat, cu toate caloriferele inchise, iarna, temperatura interioara 22 grd C.)

    Casa neizolata, incalzire cu soba teracota.

    Bunicii nostri amplasau sobele cat mai spre centrul casei, sau pe peretele opus celui exterior. Acum, lumea pozitioneaza sobele chiar si pe perete exterior. Pierderile de caldura prin peretele exterior sant foarte mari in acest ultim caz.
    Se pot limita pierderile de caldura prin montarea unei folii aluminizate intre soba si perete. La fel, in dreptul sobei, tavanul se incalzeste foarte tare, si apar pierderi mari de caldura. Idem, folie aluminizata.
    Avand in vedere ca prin tavan (casa parter) se pierde cea mai mare parte din caldura, o solutie simpla si ieftina, este asezarea pe podeaua podului de placi de polistiren expandat, astfel incat sa acopere toata suprafata. Nu se lipeste, nu altceva, doar una linga alta. Daca bugetul este limitat, cel mai eficient in privinta cost-eficienta este polistirenul cu grosime de 5 cm. Pt a putea calca apoi pe polistiren se lasa in pod 2-3 scanduri mai late, de lungime aprox 2m, si se poate calca pe scanduri fara a se deforma polistirenul.
    Cu astfel de izolare, nu mai este necesara folie aluminizata intre soba si tavan.

    Casa cu etaj: daca se foloseste pe durata iernii doar parterul, trebuie izolata scara, ca sa nu mearga caldura la etaj. Sant suficiente si niste perdele mai pline, astfel incat sa se izoleze spatiul de jos de spatiul de sus. Chiar daca nu izoleaza perfect, limiteaza mult miscarea aerului cald. Prin spatiul scarilor se pot pierde 2-3 kw spre etaj. Cu perdea, 200-400 W.

    Pentru bucatarie, solutia cea mai buna, si care o folosesc toti cei care stau la tara, este soba care si incalzeste bucataria si pe care se poate si gati, folosind toate resturile de lemne.

    Incalzire centralizata:

    Ideal, daca se folosesc gaze, sa se foloseasca centrala in condensare, calorifere mai mari cu 30-50% decat e necesar, si temperatura turului cat mai mica, spre 50 grdC. In acest fel, consumul se reduce cu 10-20% fata de situatia centrala normala – calorifere normale. Este bine sa existe un cronotermostat, care sa controleze functionarea centralei.
    Cronotermostatul este indicat si pentru centralele obisnuite. In felul acesta centrala poate functiona in zona de randament maxim, in orice anotimp.
    Valabil si pentru apartamente.

    In cazul in care etajul nu este folosit iarna, este indicat ca tevile de apa si caldura sa nu fie pozitionate in pereti, ci la interiorul casei. In modul acesta, se evita pericolul inghetului, si se poate scadea mai mult temperatura etajului. E valabil si pentru parter, cand se pleaca de acasa pt mai multe zile.

    Daca exista boiler pt apa calda menajera, temperatura apei din boiler e recomandat sa se seteze la 40-45 grd C.

    Chiar daca exista incalzire centralizata, e bine sa fie si 1-2 sobite pe lemne; se ia curentul, se opresc gazele…

    Casa izolata

    Nu mai sant necesare folii aluminizate. Restul consideratiilor raman valabile.

    Pentru a folosi soarele la incalzitul casei, eu sant adeptul sistemelor pasive de incalzire; fara automatizari, senzori… se creeza niste spatii solare atasate de peretele orientat spre sud, efect de sera, dai drumul la usa, sau geam, si caldura intra in casa. Sant solutii ce necesita investitii mai mari, dar in afara de incalzire se mai castiga si spatiu. Se gasesc pe net tot felul de solutii si variante; pentru campie, pentru munte… Daca se realizeaza structura din lemn si se foloseste geam termoizolant (termopan), costurile ajung la un 50 euro/mp. Este solutia cea mai ieftina.

    Electricitate

    Nu se lasa nimic pe stand-by. (un filtru mai vechi de cafea, poate consuma intr-o zi mai mult in regim de stand-by, decat pt 2-3 cafele).
    Parca in Anglia s-a constatat ca 16% din totalul consumului casnic este datorat aparaturii lasate pe stand-by: televizoare, calculatoare, receiver cablu TV, dvd player, radio, incarcatoare lasate in priza, masini de spalat lasate in priza, masini de cafea… Tendinta este de reducere a acestui consum, iar pt aparatele noi sant impuse consumuri mai mici de 1W (parca).
    Un consum de 15W pe aparatele lasate in stand-by, inseamna un consum lunar de aprox 11kWh. Dar consumul asta poate fi si mult mai mare.
    Masinile de uscat rufe consuma foarte mult. Masinile de spalat vase sant un moft.
    Foarte multe rufe se pot spala la 30grdC, in loc de 40 sau 60 grd C.
    Frigiderul, e bine de amplasat intr-o zona mai rece, cu spatele spre un perete mai rece.
    Foarte inselatoare sant proiectoarele cu senzor. Proiectorul se aprinde el doar cand treci pe acolo, dar senzorul are un consum de aprox 4W. Adica, atata timp cat este in priza, el consuma non-stop 4W. Daca ai 2 proiectoare din astea, intr-o luna doar senzorii consuma 5,7kWh. Iar proiectoarele, daca au becuri de 50W si merg 30minute/zi, consuma intr-o luna 1,5kWh. O solutie care limiteaza consumul senzorilor este montarea unui intrerupator in asa fel incat pe timpul zilei, proiectorul sa fie scos de sub tensiune.
    Este posibil sa fi aparut proiectoare ale caror senzori sa consume mai putin. Oricum e bine sa se verifice in specificatiile tehnice si consumul senzorului.

    Unele solutii sant mai la indemana, altele nu…

    (Mai exista si alte idei, dar doar pt cei un pic „bolnavi” pe probleme de economisire si conservare. Imi place f tare ideea: dus cu apa incalzita solar ( sau in alt mod), care se pune intr-un rezeror de 20-25 de litri; eu folosesc pur si simplu un lighean de plastic adaptat, montat deasupra dusului, si apa vine prin cadere libera. Flexibilitate mare, in sensul ca apa poti s-o incalzesti la 32 grade si pe aragaz, si pe soba iarna, si la soare, pui 10 litri in lighean, si ti-ai facut dus. Cabina inchisa total. Eu folosesc cam 8 litri pt un dus.

    Alta idee este folosirea tot a unui rezervor suspendat pt apa rece de la o chiuveta, bucatarie de exemplu. Apa rece vine iarna foarte rece, mai ales daca stai la casa (la 4-6grd C). Apa din rezervor se va incalzi la temperatura camerei. Una e sa te speli pe maini cu apa la 4 grd, alta e cu apa la 18 grd.

    Masina de gatit cu lemne. Adica un fel de pirostrii izolate termic. Dimensiuni de gabarit 30/40/25 cm. Greutate 7 kg. Cu 350grame de lemne se aduc la fierbere 5 litri de apa. O ciorba cu 500-600 grame lemne. Piure, 700-800 grame lemne; lemne, adica vreascuri sau resturi de lemne de le gasesti prin curte)

    Apreciază

    • Vranceanu said, on august 21, 2013 at 3:18 am

      Interesant. O intrebare legata de aparatele in stand by: lasam monitorul asa. O sa il inchid. Calculatorul (PC) il inchind normal. Dar si calculatorul, si boxele, si monitorul sunt lasate in priza. Consuma ceva ? Idem radio – inchis, dar lasat in priza.

      Apreciază

  10. mircea.v said, on august 20, 2013 at 11:25 pm

    Daca tot s-a discutat si de auto,
    pentru motoarele moderne, ca sant diesel, ca sant pe benzina, pt turisme – capacitate cilindrica obisnuita, turatia e bine sa fie intre 2000-3000 rpm. Cu cat capacitatea cilindrica e mai mare cu atat scade si intervalul de turatii recomandat. Condusul neagresiv si frana de motor mai ales in oras sant cai sigure de a mentine consumul la un nivel mai mic. In afara, solutia cea mai buna este o viteza de 90km/h.
    Mersul in oras cu farurile aprinse creste consumul cu aprox 5%.

    Apreciază

    • tataia said, on august 20, 2013 at 11:46 pm

      Domnule Mircea V. prefer sa consum cu 5% mai mult si sa nu dea vreunul peste mine pe motiv ca nu m-a vazut decit sa economisesc acei 5% si apoi sa am nevoie sa imi cumpar alta masina (asta pentru ca nu am Casco)

      Apreciază

    • tataia said, on august 20, 2013 at 11:49 pm

      A…si apropos…ce intelegi tu prin motor modern? Ca parca s-a discutat pe acest blog ca de 100 de ani incoace motoarele sint la fel. Faptul ca are catalizator…uite numai asa ca sa stii masina mea nu are catalizator, este non-euro cum ar veni!

      Apreciază

      • mircea.v said, on august 21, 2013 at 12:52 am

        Tataia,

        pe partea de motoare sant beton, bre. Nu e frumos sa ma laud, dar crede-ma, sant beton.
        Pina in 1930 s-a cam zis tot, teoretic. Apoi treptat pe masura ce tehnologia s-a dezvoltat, au inceput sa apara in productia de serie ce se stabilise in teorie. Motoare moderne inseamna egalizarea performantelor pt motoarele diesel si otto. Insemna motoare cu puteri de 120cp si cilindree de 1400cm^3, inseamna cresterea turatiei la diesel si scaderea turatiei la mas, inseamna supraalimentare pe modele populare si la mas, inseamna distribuite variabila, inseamna injectoare piezo la diesel, inseamna 6 trepte de viteze….

        Fii atent tataia, una de o stiu putini: Stiai ca NiKolaus Otto cel care a facut primul motor cu benzina in 4 timpi a fost cel care a stabilit „teoria” motorului diesel? El a spus tot. A spus asa: „adevarul trebui cautat la o presiune de 50-70 bari la sfarsitul compresiei, presiune la care combustibilul se va autoaprinde”. A zis ca e prea obosit ca sa mai faca si motorul asta. Diesel a preluat ideile si le-a pus in practica.

        In privinta accidentelor in general, eu imi pun nadejdea in Dumnezeu si nu in lumini aprinse ziua. Ca este posibil sa zica astia sa ne punem si cate un lampas de miner pe cap, vorbesc de pietoni, ca sa fim vazuti mai bine, chiar si cand e soare. Si atunci ce facem?

        Apreciază

      • tataia said, on august 21, 2013 at 2:15 am

        @Mircea V. Oi fi tu beton pe partea de motoare, nu contest…dar habar nu ai peste cine ai dat…

        1. La mina…Dupa mine motorul diesel e o mare aflare in treaba vorba lui Tutea. Bun doar pentru tractoare. Locomotive si vapoare…Mai tii minte camioanele romanesti Bucegi? Sau esti prea tinar sa le mai stii? Acelea aveau un motor V8 PE BENZINA (Otto) de vreo 5 litri, copiat dupa ceva motor american Ford…si apropos…americanii foloseau acel motor la autoturisme, nu camioane.

        Deci in consecinta cu atit mai mult sint impotriva motoarelor diesel pe autoturisme. Or fi ceva mai economice dar ce iei pe mere dai pe pere si te-ai facut cu o masina mai scumpa, mai puturoasa, mai zgomotoasa si mai poluanta. Am spus cumva mai poluanta? In fine nu conteaza…sa fie aia cea mai mare problema.

        2 La mina…Evident ca se poate obtine putere mai mare per cilindree mai mica in ziua de azi….dar daca toata lumea este de parere ca acesta este un lucru bun, eu imi rezerv dreptul de a gindi altfel. Un motor care da putere multa per cilindree mica este un motor FORTAT care nu va avea viata lunga….Sigur ca acest lucru nu este un impediment in ziua de azi…deoarece oricum trebuie sa iti schimbi masina tot la 5…cel mult 7 ani, ca devine depasita nu e asa? Eu consider ca masina ar trebui sa fie pe viata. Sau chiar daca nu pe viata macar pe 30 de ani. Si in acest caz nu este de dorit un motor care sa scoata mai mult de 50 CP/litru…deci as avea nevoie de doi litri pentru 100 CP, respectiv patru litri pentru 200 CP! Stiu ca toata lumea sustine ca „tehnologia evolueaza” masinile actuale sint mai performante decit cele de acum 50 de ani…dar as vrea si eu sa stiu in acest caz cum se explica faptul ca Mercedes de exemplu a facut niste modele de masini prin anii 60-70 care depaseau milionul de kilometri fara reparatii capitale…doar consumabile schimbate? Sau masini americane din anii 60 care mai circula si in ziua de azi? Acest lucru a fost posibil deoarece acele masini aveam motoare MARI, care dadeau putere REDUSA (cel putin pentru standardele actuale!). Si in acest caz pur si simplu nu puteai forta acele motoare. Masina mergea incet dar avea motor MARE! (care evident consuma mult!). In societatea de consum din ziua de azi asemenea masini nu isi gasesc locul…in inima unui pasioanat isi vor gasi intotdeauna locul…iar eu daca mi-as permite as circula ZILNIC cu un Mustang din 1973! Desigur ca in curind va fi nevoie sa jefuiesti o banca lunar pentru a-ti permite asa ceva…si asta este numai si numai din cauza sistemului.

        Eu nu sustin ca pasiunea pentru masini are ceva de-a face cu crestinismul…Este o patima la fel ca oricare alta…Daca unii nu se abtin de la femei, altii nu se abtin de la bautura…nu sint eu in masura sa judec pe nimeni…Eu le am doar cu masinile! Dar in acelasi timp nici ecologismul nu are nimic de-a face cu crestinismul!

        Apreciază

  11. tataia said, on august 20, 2013 at 11:42 pm

    Frate Vasile, vaz ca nu aprobi comentariile mele….desi nu erau nici deplasate, nici injurioase…sincer nu stiu ce sa mai cred. Am impresia ca detentia asta cumva te-a schimbat….Unde este omul care era suta la suta impotriva sistemului? Unde este omul care era promonarhist? Si unde este expresia ta favorita „dati cu smirghelul pe creier?”

    Nu ma astept sa aprobi acest comentariu…daca nici pe cel de mai devreme nu l-ai aprobat…dar o explicatie pe mail ait putea totusi sa imi dai…cu atit mai mult cu cit mi-am dat mailul real. Acest blog este singurul loc in care comentez cu mailul meu real.

    In concluzie daca acest blog dintr-unul antisistem se transforma intr-unul socialist si ecologist eu ma retrag.

    Apreciază

    • saccsiv said, on august 21, 2013 at 12:05 am

      tataia

      Ce-ai frate? Mai mananc si eu, mai una alta. Nu pot fi la secunda pe faza cand se posteaza.

      A face economie nu inseamna ecologism si socialism, inseamna exact ceea ce am scris in articol, adica a nu arunca banii tocmai in buzunarele celor pe care-i tot criticam, ci a face ceva mai folositor cu ei.

      Apreciază

  12. tataia said, on august 21, 2013 at 12:12 am

    Vad ca ai apropabat totusi…m-am grabit un pic in a trage concluzii…iertare! Iertare frate!

    Totusi nu sint de acord cu spalarea pe creier ecologista..cu asta nu! As putea sa comentez ore in sir…dar eu am mai avut o disputa cu domnul MIrcea V…si nu cred ca este necesar sa iau totul de la inceput…

    Ideea de baza ramine urmatoarea…Desi dumnealui spune ca a face economie este un lucru bun care ulterior ne poate duce si la efectuarea de milostenii, eu tare ma indoiesc…Si ma indoiesc deoarece eu am urmarit multi oameni bogati…si cu cit string mai multa avere cu atit devin mai zgirciti…Zgirciti la energia electrica, zgirciti la apa, zgirciti la gaz…zgirciti cu nepotii lor, zgirciti cu copiii lor…mai trebuie sa mentionez si ca sint zgirciti si cu cersetorii si cu cei fara de adapost?

    De ce se intimpla asta? Pentru ca omul cade foarte usor intr-o capcana…Initial isi pune problema asa: „Vreau sa economisesc pentru a face un cadou cuiva..” Ok…economiseste si apoi face respectivul cadou…dupa aceea mai spune „vreau sa economisesc pentru a face un cadou altcuiva…” si face si acel lucru….apoi spune „vreau sa ecomisesc pentru ca vreau sa imi fac un cadou MIE!”…ok face si acest lucru! Dupa aceea spune….vreau sa economisesc pentru ca….nu stiu de ce…pentru ca vreau sa economisesc…voi vedea eu dupa aceea ce fac cu banii..deocamdata e bine sa ii am…” Si in cele din urma si renuntarea la obiceiul de a oferi cadouri sau a face milostenii este tot o metoda de economisire…El nici macar nu mai stie de ce economiseste…MIjlocul a devenit scop in sine…Asa cum pentru cei mai multi banul deja nu mai este demult un mijloc de a obtine ceea ce iti doresti…banul a devenit un scop in sine…

    Pentru mine banul are valoare atita timp cit il convertesc repede in ceva..hrana, imbracaminte, energie electrica, gaz, benzina, etc, etc. Banul tinut la saltea in acceptiunea mea nu are absolut nici o valoare. Probabil de aia nu am ajuns bogat…dar asta nu m-a impiedicat sa mai fac si milostenii.

    Apreciază

    • Vranceanu said, on august 21, 2013 at 3:24 am

      E preferabil sa tii banii la saltea decat sa ii dai multinationalelor si strainilor de la firmele de curent electric, gaze, apa si asa mai departe.

      Apreciază

    • STOP RFID 666 said, on august 21, 2013 at 9:25 am

      tataia

      Gresesti frate, nu e bine ce faci.

      Apreciază

      • tataia said, on august 21, 2013 at 12:11 pm

        De ce gresesc? Tocmai am demonstrat mai sus ca toata chestia cu economia este relativa. Mergi cu farurile stinse ca sa economisesti citeva grame de bezina si o sa intre un habauc in tine si dupa aceea vei avea nevoie de alta masina. Eu de cind ma stiu, ca a fost zi ca a fost noapte, ca a fost senin, ca a fost ploaie, ceata, ca eram in oras sau pe DN intotdeuna am avut farurile aprinse. Si asta de cind mi-am luat eu permisul de conducere…adica cu mult inainte de a fi obligatoriu prin lege…

        Mai mult de atit…masina mea consuma relativ mult pentru standardele actuale…dar eu o schimb la 30-40 de ani…NU as schimba-o nici macar atunci dar din pacate rugina incet incet isi spune cuvintul. Altii au masini care consuma putin dar pe care le schimba la 5-7 ani…ma intreb oare care e reala economie? Cu atit mai mult cu cit masinile noi se cumpara in rate…prea putini isi permit sa le ia cu banul jos…si atunci ce-am facut? CInd termin ratele deja incep sa fac altele pentru „urmatoarea” masina? Aia da sclavie…nu asta ca platim noi la energia electrica. Ma intreb si eu…in ziua de azi lumea se zgirceste la benzina pentru a avea bani pentru urmatoarea masina? Asta da consumism.

        Cind te lupti cu sistemul exista doua cai pe care o poti face…

        1 Sa renunti la tot ceea ce iti ofera acesta (ideal, dar valabil doar in cazul pustnicilor..cine stie poate la un moment dat va trebui sa devenim cu totii pustnici) adica nu am nevoie de apa LOR, de gazele LOR, de petrolul LOR si traiesc fara acestea.

        2. Sa ii bati cu propriile lor arme. Citeam mai acum citeva zile pe site-ul acela de „stiinta” descopera.ro un articol cum ca omul nu este normal sa fie monogam…deoarece maimultele din care ne tragem noi sint poligame…monogamia a aparut mai tirziu prin conditionare sociala…La care o tipa a comentat ca isi dau singuri cu firma in cap…ca daca noi am „evoluat” din maimute…ce ar trebui acum sa ne intoarcem la stadiul de maimuta? Tipa nu a spus adevarul..ca noi sintem creatia lui Dumnezeu, ca nu ne tragem din nici o maimuta..ca omul de la inceput a fost monogam de la Adam si Eva incoace..dar in respectivul context a fost mai de efect remarca ei decit ar fi fost una cu trimiteri religioase intr-un loc vizitat doar de atei.

        Apreciază

  13. blue said, on august 21, 2013 at 12:39 am

    @tataia
    Mie mi-au placut foarte mult solutiile pe care le-a enumerat Mircea V aici. Stii de ce? Pnetru ca nu suna a zgarcenie. Uite care-i diferenta: cand muncesti din greu pentru un ban, el nu reprezinta „ochiul dracului”, ci sudoarea muncii tale. Nu l-ai furat, nu ti-a crescut in spatele gradinii. Ai depus efort fizic si psihic, poate ai pus si suflet in munca ta. Si daca tu nu o pretuiesti… cine s-o mai faca? N-are cum sa-ti vina sa arunci cu banii in stanga si in dreapta. Daca stai la bloc…. cum sa nu te revolti cand stii ca atatia smecheri si hoti sunt in spatele tau si te fura: la gaze, la apa, la caldura. Si vorbesc din propria mea experienta. In fiecare an incerc sa descopar metode noi de a ma lasa mai putin jefuita de asociatia de locatari, de firmele de stat, de vecinii „smecheri”, pur si simplu incerc. Recunosc ca nu-mi reuseste mereu. Dar sunt revoltata cand descopar alte si alte smecherii prin care munca mea este furata… perfect legal. Si atunci.. este si aceasta o lupta antisistem, cea in care refuzi sa te lasi jefuit si incerci sa descoperi o cale prin care sa nu cheltui atat de mult, deci sa nu fii atat de dependent de sistem. Cu cat consumi mai mult, cu atat devii mai dependent. Cu cat ai masina cu motor mai puternic, cu atat pasiunea ta pentru ideea de forta si viteza se amplifica. Si lipsa masinii te-ar frustra si mai tare.
    Daca vorbim de solutii provenite din zgarcenie, sa-ti povestesc eu despre una practicata de o pereche de pensionari cu pensii frumusele, de care m-am ingrozit cand am auzit. Fac baie o data la doua saptamani, si se spala toti pe rand in aceeasi apa. Pe care ulterior o refolosesc la vasul de la toaleta. Ce zici de asta? Suna cumplit, nu? E, asta-i zgarcenie. Ceea ce spune Mircea mai sus e cumpatare. Ideea e sa putem intelege ca un om simplu nu are nevoie de multi bani sa traiasca confortabil. Si in niciun caz nu are nevoie de mai multi bani azi ( daca devine bogat ) decat ieri cand a fost sarac. Aici e secretul. Care ( nu din intamplare ) se potriveste perfect cu morala crestina, caci banii ce iti raman ( din munca ta ) te pot ajuta sa faci bine si altora.

    Apreciază

      • blue said, on august 22, 2013 at 11:46 am

        Vice Magazine încearcă să transforme anumite sinucideri celebre într-o fascinantă linie de modă

        Există o legătură foarte fină între artă și o viziune complet lipsită de gust a sinuciderii , iar revista Vice a întretăiat-o cu o linie de modă numită „Ultimele cuvinte”, aşezând femeile într-o ipostază fictivă.
        Linia ne prezintă modele plasate în roluri din anumite scene de sinucidere ale unor scriitoare celebre, printre care Virginia Woolf, Dorothy Parker (care a incercat sa se sinucidă de mai multe ori, dar în cele din urmă a murit de un atac de cord la 73 de ani), Charlotte Perkins Gilman, Sylvia Plath, scriitoarea taiwaneză Sanmao, istoricul Iris Chang, și poeta Elise Cowen.

        Ca in orice poveste obişnuită de modă, ţinutele modelelor au fost aranjate şi proiectate meticulos, ceea ce a părut să dea strălucire întregului proiect.
        Căci hainele trebuie să fie vândute mai presus de orice.
        După ce proiectul lor a fost declarat ca fiind un amestec dezgustător de moarte și consumism, isteţele de la Vice au scos linia de pe site-ul lor și au publicat această declarație:

        „Liniile de moda din revista VICE sunt întotdeauna neconvenționale și au abordat un punct de vedere artistic, mai degrabă decât sa se mulţumească a fi un editorial de modă obişnuit. Scopul nostru principal este acela de a crea imagini mimetice, urmărind un anumit mesaj în modă, mai degrabă decât de a-l impune.
        „Ultimele cuvinte” a fost creat în această tradiție și axat pe moartea unui şir întreg de scriitori ai căror vieți ne-am fi dorit să nu fi fost scurtate atât de tragic, mai ales din propria lor voinţă. Nu vom mai afișa „Ultimele cuvinte” pe site-ul nostru și ne cerem scuze oricui care a fost rănit sau ofensat.

        Apreciază

      • saccsiv said, on august 22, 2013 at 1:56 pm

        blue

        Multumesc mult.

        Apreciază

      • blue said, on august 22, 2013 at 4:56 pm

        Şi eu mulţumesc, îmi dai prilejul să-mi exersez deprinderile. Doamne ajută!

        Apreciază

  14. acelas said, on august 21, 2013 at 1:30 am

    referitor la emisiunea cu masoneria ..

    vazusem si eu in treacat pe la stiri ceva, un mic pasaj dat de ei. Dupa ce nestorescu-balcesti spune tare ca ehe, multi ierarhi (e adevarat, toti morti azi) au fost in trecut in masonerie, ca au facut Romania Mare, ca au fost nu stiiu ce patrioti…, dupa care reporterul intreaba, dar sa revenim, azi: PF Daniel este? La care acela raspunde usor tresarind, nu!, si iara apoi pripindu-se, nu !, dar nu era un raspuns obisnuit, calm, ci oarecum speriat, care dorea sa ne „convinga” de ceva.. . Mi se pare ca Daniel ori are un statut cu totul aparte in masonerie, si pt asta e interzis sa se zica ceva in public despre el, de la ei, e interzis „cu desavarsire” , ori este intr-o organizatie care e cu mult deasupra masoneriei ….. (caci e sau nu? el face totusi tot ce e pe agenda acesteia .. )

    Apreciază

  15. acelas said, on august 21, 2013 at 2:00 am

    intr-o postare de acum ceva mai bine de un an, parintele Savatie face niste precizari frumoase si reale referitoare la facebook, bloguri internet, insa nu si suficiente zic eu pt sfintia sa

    http://savatie.wordpress.com/2012/02/22/atentie-face-book-ul-ucide-blogurile/

    i-am scris si eu acolo, ultimul, parerea mea despre acele lucruri

    dar parintele Savatie ne place la toti ….

    .

    Apreciază

  16. mircea.v said, on august 21, 2013 at 2:53 pm

    Vranceanu,

    In mod normal trebuie vazut prospectul de la fiecare aparat. Ex: unele aparate de radio cand le inchizi actioneaza intrerupatorul chiar la intrarea in aparat. Altele actioneza dupa transformator, pe partea de joasa tensiune… In general butonul on/off taie tot. Mai nasol cu toate aparatele cu programare, ca astea ca sa poata sa-si faca treaba trebuie sa stea tot timpul sub tensiune.

    Apreciază

  17. mircea.v said, on august 21, 2013 at 2:57 pm

    Pe partea de iluminare:

    sant aplice de tavan sau perete care nu au suprafata reflectorizanta in spatele becului, sau aceasta suprafata si-a pierdut calitatile. Se poate pune folie de aluminiu alimentar si rezulta o mare crestere a luminozitatii. Sau se poate pune un bec de putere mai mica pt obtinerea aceleiasi luminozitati. Pt corpurile de iluminat care lumineaza curtea, la fel se pot monta reflectoare facute din aluminiu alimentar ca sa se directioneze lumina pe directia dorita.

    Apreciază

  18. mircea.v said, on august 21, 2013 at 3:21 pm

    Tataia,

    in privinta motoarelor ceva stii, dar stii cam cat se pricepe orice om la fotbal, la nivelul de faptul divers in lume. Intamplarea e ca m-a preocupat problema motoarelor mult timp. Performanta, nu amatorism. Nu e nici o pr ca nu stii, ca nu le putem sti pe toate ca pe meseria noastra.
    Subiectul era altul.
    Ramai cu bine!

    Apreciază

    • tataia said, on august 21, 2013 at 4:54 pm

      Mda…foarte frumos ca acum incerci sa ma discreditezi in ochii celor care chiar nu se pricep la motoare, incit acestia sa ramina cu impresia ca tu esti cel care are dreptate…Si mai ales cind afirmi ca ma pricep la motoare cum se pricepe toata lumea la fotbal…

      In primul rind EU NU MA PRICEP la fotbal! NU urmaresc, nu ma uit la asa ceva…nu le am cu chestia aia cum ca nu esti barbat adevarat daca nu te uiti la fotbal si nu bei bere…In schimb la motoare ma pricep…ti-am atras o data atentia ca nu stii cu cine vorbesti si vad ca acum insisti in continuare pe aceeasi tema.. Pai tu ai idee ce profesie am eu? Atita timp cit nu ai idee eu as zice sa te abtii! Pentru ca pot sa it dau in urmatoarele cinci minute cel putin 10 numere de telefon de la 10 persoane diferite sa iti confirme ca le-am reparat masinile…Da-mi voie sa te intreb, cite motoare ai reparat la viata ta? Reparatie capitala…rectificat bloc motor pistoane si segmenti la cota de reparatie, planat chiulasa, rectificat arbore cotit si cuzineti la cota de reparatie…rectificat scaune si ghiduri supape, etc, etc.

      Vad ca ma provoci in ultimul hal…tu le stii pe toate, eu nu stiu nimic…da’ nu e rusine ca nu stiu…te-am mai intrebat o data STII TU CARE E PROFESIA MEA? STII TU CITE MOTOARE AM REFACUT LA VIATA MEA?

      Economia pe care o propovaduiesti tu este o himera! NU reiau acum de la inceput toate motivele pentru care este asa…pot doar sa concluzionez cu un proverb: „Lenesul mai mult alearga, scumpul mai mult pagubeste!”

      Ramii tu cu bine domnule Mircea V.!

      Apreciază

  19. mircea.v said, on august 21, 2013 at 4:20 pm

    Aragaz

    O risipa importanta se face cand nu se foloseste capac. Orice vas folosit ar trebui sa aiba un capac. Nici nu se face abur si timpul pina la fierbere se scurteaza mult.
    E bine ca atunci cand vrei sa-ti faci un ceai, o cafea… sa pui la incalzit cantitatea exacta de apa. Se mai obisnuieste sa se puna apa „la ochi”, „sa fie”, si ramane o cantitate de apa care a fost incalzita pina la fierbere degeaba. Daca mai vrei, mai pui la fiert, pt ca apa pt o cana de ceai, daca se foloseste un vas cu diametrul de 3 ori mai mare decat ochiul si foc mediu si vasul are si capac, fierbe in 2-3 minute.

    Cam astea ar fi.
    Imi cer scuze fata de cei pe care i-am suparat.

    Apreciază

    • Maria said, on august 22, 2013 at 12:32 am

      Aici ai dreptate si eu gatesc la foc foarte mic , cu capacul pe oala , nu din economie , ci pt ca mancarea este mai gustoasa facandu-se la abur si nici nu se abureste bucataria , insa nu exagerez atunci cand aprind lumina (chiar nu-mi place sa stau in semi-intuneric , cu becuri chioare , pt ca deranjeaza vederea , iarna sa fie o temperatura in casa de 21 de grade , nu mai mica , in general nu-mi place sa ma zgarcesc , sa fac economii , incat sa simt aceasta frustrare , pt ca eu stiu un proverb din batrani „lenesul mai mult alearga si zgarcitul mai mult pagubeste „.O lumina slaba , deranjeaza ochii , frigul te poate imbolnavi etc , si atunci ca sa „repari „acestea , dai banii la doctor .Am intalnit in viata , zgarciti , care rabdau de foame sa agoniseasca bani , mergeau pe jos la servici , pe distante mari , ca sa nu scoata bilet , iarna stateau zgribuliti in casa , ca sa faca economie ,apoi , un asemenea om , nu facea milostenie , de zgarcit ce era .
      Zgarcenia este pacat inaintea lui Dumnezeu ,iar de multe ori se intampla , facand economie la unele , faci risipa la altele , cel mai bine este sa fii echilibrat in toate .
      Am in familie , o matusa foarte zgarcita si nimeni nu-i intra in casa .Sta cu becuri din cele mai slabe si aduna banii la saltea si nici milostenie nu face .
      In general oamenii care fac economii , nu fac nici milostenie , mai curand te capeti cu ceva de la unul mai sarac , decat de la cei care agonisesc banut cu banut , sa faca avere , devenind scavii banului .

      Apreciază

      • tataia said, on august 22, 2013 at 9:03 pm

        Maria, vad ca incepi sa observi manipularea colegului Mircea V….

        Apreciază

  20. tataia said, on august 21, 2013 at 6:22 pm

    Aici nu este vorba de suparare…Pentru ca de suparat ne putem supara, ne si iertam daca este cazul si ne trece..ca de aia sintem crestini! Este vorba de fapt de a spune adevarul! Iar tu incerci sa iti atragi de partea ta niste discipoli, eu incerc sa le atrag atentia acestora ca teoriile tale nu sint cele corecte. Tu in nici un caz nu m-ai suparat pe mine, este dreptul tau sa iti cauti adepti dupa cum este si dreptul meu sa le atrag atentia ca sint atrasi intr-o inselare…Nu stiu cit de mult te-am suparat eu pe tine, dar este irelevant…daca te-am suparat te rog iertare, nu asta este problema, eu nu combat persoane ci idei. Am putea sa ne intilnim o data si sa fim chiar prieteni…asta nu inseamna ca iti voi accepta vreodata ideile. Tu in schimb cind nu ai mai avut argumente ai inceput sa ataci persoana (gen ca nu ma pricep eu)…Chiar habar nu ai cit ma pricep eu…

    Ceea ce voiam eu sa spun aici este ca tu le dai unora iluzia unor economii vorbind de maruntisuri…Am mai discutat despre energia electrica, despre masini, mai are rost sa vorbim si de apa? Te lauzi ca faci dus cu opt litri de apa? Imi pare rau dar eu nu am de gind sa imi bat joc de igiena personala. Dumnezeu mi-e martor ca eu dus am facut la viata mea doar cind am fost in deplasare prin hoteluri. Atita timp cit sint acasa la mine igiena mea personala are nevoie de baie din aia old-school cu 300 de litri de apa….cu…in fine. Hai sa nu continuam pe tema asta pentru a nu ajunge la discutii scirboase.

    Ideea de baza era ca ce sens are sa faci economie la apa, energie electrica, gaze etc, dar apoi sa iti cumperi in fiecare an alt iPhone, la fiecare trei an alt laptop, alt TV LCD, la fiecare 5 ani alta masina de spalat, alt firigider, la fiecare 7 ani alt autoturism, la fiecare 10 ani sa renovezi apartamentul…etc…Asta este societatea de consum…Si in fond asa lucreaza sistemul…iti retine atentia cu niste amanunte insignifiante pentru a nu mai putea vedea imaginea de ansamblu.

    In concluzie miscarea pe care vrei tu sa o pornesti aici este una de genul: „Ne scumpim la tarite si ne ieftinim la faina”

    Apreciază

    • STOP RFID 666 said, on august 21, 2013 at 10:18 pm

      tataia

      Frate, daca vrei sa-mi raspunzi la o intrebare. Cati bani castigi pe luna?

      Apreciază

      • tataia said, on august 21, 2013 at 11:02 pm

        Eu nu cistig prea mult…in fine. in Romania salariile sau cistigurile sint strict confidentiale…dar iti propun totusi urmatorul experment…Studiaza statisticile si cauta in mod special care este salariul MEDIU per Bucuresti. apoi extrage din acesta aproximativ 25%…Si in acest fel iti vei putea face o ideea asupra cistigurilor mele…Cum am spus…nu sint bogat..dar nici nu vad sensul sa ma scumpesc la maruntisuri ca apoi sa imi cumpar frigider. masina de spalat, autoturism, laptop, etc, etc pe credit…

        Apreciază

      • STOP RFID 666 said, on august 22, 2013 at 10:02 am

        tataia

        Pai zi asa frate, dar te-ai gandit ca poate altul nu are nici un sfert cat tine?

        E o vorba ………..nu judeca un om pana nu ai mers cel putin o saptamana in bocancii lui.

        Apreciază

  21. mircea.v said, on august 22, 2013 at 7:49 am

    Cuviosul Paisie Aghioritul:

    „La Sinai, acolo, în sihăstria Sfintei Epistimia unde locuiam, apa era foarte puţină. Curgea câte o picătură dintr-o stâncă înlăuntrul unei peşteri, la vreo 20 de metri depărtare de sihăstrie. Am făcut un bazinaş şi se adunau 3 litri de apă în 24 de ore. Când mă duceam să iau apă, puneam bidonaşul să se umple şi spuneam Acatistul Maicii Domnului. Imi udam puţin cu mâna numai fruntea, pentru că aceasta mă ajuta – mi-a spus un medic să fac lucrul acesta – luam puţină apă ca să am de băut, adunam puţin într-o tinichea pentru păsărele, pentru şoarecii pe care îi avea sihăstria. Apa aceasta era şi pentru ca să-mi spăl câte ceva etc. Ce bucurie, ce recunoştinţă simţeam pentru această puţină apă ce-o aveam! Slavoslovie, pentru că aveam apă! Când am venit în Sfântul Munte şi am stat pentru puţin timp la Schitul Ivirului, acolo era multă apă, deoarece locul era către soare. Era un bazin care se umplea şi apa curgea pe deasupra. Uhuu, îmi spălam şi picioarele, şi capul…, dar n-am mai avut acea mân­gâiere. La Sinai mi se umpleau ochii de lacrimi de recunoştinţă pentru puţina apă ce-o aveam, în timp ce în Schit n-am mai avut aceasta din pricina apei îmbel­şugate. De aceea am plecat şi am locuit la vreo 80 de metri mai departe, unde aveam o cisternă mică. Cât de repede uită omul şi se pierde cu belşugul!”

    Din fericirea lumeasca iese stresul lumesc

    “Cu cat oamenii se indeparteaza mai mult de viata cea simpla, fireasca si inainteaza spre lux, cu atat creste si nelinistea din ei. Si cu cat se indeparteaza mai mult de Dumnezeu, este firesc sa nu afle nicaieri odihna. De aceea umbla nelinistiti chiar si imprejurul lumii – precum cureaua masinii imprejurul rotii nebune[1] – pentru ca in toata planeta noastra nu incape multa lor liniste. Din traiul cel bun lumesc, din fericirea lumeasca iese stresul lumesc. Educatia exterioara cu stres duce in fiecare zi sute de oameni (chiar si copii mici) la psihanalize si la psihiatri si construieste mereu spitale de boli psihice si instruieste psihiatri, dintre care multi nici in Dumnezeu nu cred, nici existenta sufletului nu o primesc. Prin urmare, cum este cu putinta ca acesti oameni sa ajute suflete, cand ei insisi sunt plini de neliniste? Cum este cu putinta ca omul sa mangaie cu adevarat, daca nu crede in Dumnezeu si in viata cea adevarata, cea de dupa moarte, cea vesnica? Cand omul prinde sensul cel mai adanc al vietii celei adevarate, i se indeparteaza toata nelinistea si-i vine mangaierea dumnezeiasca, si astfel se vindeca. Daca ar fi mers cineva la spitalul sau cabinetul de boli psihice si le-ar fi citit bolnavilor pe Avva Isaac, s-ar fi facut bine toti cei ce ar fi crezut in Dumnezeu, pentru ca ar fi cunoscut sensul cel mai adanc al vietii.
    Oamenii incearca sa se linisteasca cu calmante sau cu teorii yoga, si nu vor adevarata liniste, care vine atunci cand se smereste omul si care aduce mangaierea dumnezeiasca inlauntrul lor. Si turistii care vin din tari straine si umbla pe drumuri, prin soare, caldura, praf, prin atata zapuseala, gandeste-te cat sufera! Ce sila, ce apasare sufleteasca au, de ajung sa socoata destindere aceasta chinuiala exterioara! Cat sunt de izgoniti de ei insisi, de ajung sa socoata aceasta chinuiala drept odihna!
    Cand vedem un om cu o neliniste mare, cu mahnire si suparare, desi le are pe toate – nu-i lipseste nimic – atunci sa stim ca-i lipseste Dumnezeu. In cele din urma, oamenii sunt chinuiti si de bogatie, pentru ca bunurile lumesti nu-i implinesc sufleteste; sufera de un chin indoit. Cunosc oameni bogati care au de toate si nu au copii, si tot se chinuiesc. Se plictisesc de somn, se plictisesc de plimbari, sunt chinuiti de toate. “In regula”, ii zic unuia, “daca ai timp liber, fa-ti cele duhovnicesti. Citeste un Ceas[2], citeste putin din Evanghelie”. “Nu pot”, imi spune. “Fa un bine, du-te la un spital si mangaie un bolnav”. “Cum sa merg pana acolo?, imi raspunde. “Si de ce sa fac aceasta?”. “Du-te si ajuta vreun sarac de prin vecini”. “Nu, nu ma multumeste nici aceasta”, spune. Sa aiba timp liber, sa aiba o gramada de case, sa aiba toate bunatatile si sa se chinuiasca! Stiti cati astfel de oameni exista? Si se chinuiesc pana ce li se stramba mintea. Infricosator! Si daca nici nu lucreaza, ci isi trag veniturile numai din averile lor, atunci sunt cei mai chinuiti oameni. Daca ar avea cel putin un serviciu, ar fi mai bine.

    Viata de astazi, cu necontenita e alergatura, este un iad

    Oamenii se grabesc si alearga mereu. La ora cutare trebuie sa se afle aici, la cealalta acolo, si asa mai departe. Si ca sa nu uite ce au de facut, si le noteaza pe toate. Cu atata alergatura, tot este bine ca isi mai amintesc cum ii cheama… Nici pe ei insisi nu se cunosc. Dar cum sa se cunoasca? Se poate sa te oglindesti in apa tulbure? Dumnezeu sa ma ierte, dar lumea a ajuns un adevarat spital de nebuni. Oamenii nu se gandesc la cealalta viata, ci cer numai aici mai multe bunuri materiale. De aceea nu afla liniste si alearga mereu.
    Bine ca exista viata de dincolo. Daca oamenii ar fi trait vesnic in viata aceasta, nu ar fi existat un iad mai mare, dat fiind felul in care si-au facut ei viata. Cu nelinistea asta de acum, daca ar fi trait 800-900 de ani, ca in vremea lui Noe, ar fi trait un mare iad. “Zilele anilor nostri saptezeci de ani, iar de vor fi in putere, optzeci de ani; si ce este mai mult decat acestia, osteneala si durere.” (Ps.89, 10-11). Saptezeci de ani sunt de ajuns ca oamenii sa-si capatuiasca copiii.
    Intr-o zi a trecut pe la coliba mea un medic care traieste in America si mi-a spus despre viata de acolo. Lucreaza toata ziua. Fiecare membru al familiei trebuie sa aiba masina sa. Apoi acasa, pentru ca fiecare sa se miste liber, trebuie sa aiba patru televizoare. Lucreaza si se ostenesc ca sa scoata bani multi, ca sa spuna ca sunt aranjati si fericiti. Dar ce legatura au toate astea cu fericirea? O astfel de viata plina de neliniste si intr-o neincetata alergatura (dupa bani) nu inseamna fericirea, ci este un iad. Ce sa faci cu viata intr-un astfel de stres? Daca ar fi trebuit ca intreaga lume sa traiasca o astfel de viata, eu nu as fi voit-o. Daca Dumnezeu le-ar fi zis acestor oameni: “Nu va pedepsesc pentru viata ce o traiti, insa va voi lasa sa traiti vesnic in acest fel”, asta pentru mine ar fi fost un mare iad.
    De aceea, multi oameni nu pot rabda sa traiasca in astfel de conditii si ies afara in aer liber, fara directie si scop. Se aduna in grupuri si merg in afara oraselor, in mijlocul naturii, unii ca sa faca gimnastica, iar altii pentru altceva. Mi s-a spus despre unii ca ies in aer liber si alearga, ori se suie pe munti pana la inaltimea de 6000 de metri. Isi tin rasuflarea, apoi o lasa, si iarasi inspira adanc… Lucruri de nimic. Aceasta arata ca inima lor este strivita de neliniste si cauta o iesire. Am spus unuia dintre acestia: “Voi sapati o groapa, o mariti, va minunati de groapa ce ati facut-o si… sariti in ea, pravalindu-va in jos, in timp ce noi sapam groapa, dar aflam metale pretioase. Nevointa noastra are rost, fiindca se face pentru ceva mai inalt.“

    Simplificati-va viata!

    Mirenii spun: “Fericiti sunt cei care traiesc in palate si au toate inlesnirile”. Dar insa fericiti sunt cei care au izbutit sa-si simplifice viata si s-au eliberat din latul acestui progres lumesc al multelor inlesniri, sau mai degraba al multelor greutati, si au scapat de acest stres infricosator al vremii noastre de azi. Daca omul nu isi simplifica viata, se chinuieste, in timp ce simplificand-o nu va avea acest stres.
    Odata, la Sinai un german i-a spus unui copil de beduin, care era foarte destept: “Tu esti destept, poti invata carte”. “Si dupa aceea?”, il intreba copilul. “Dupa aceea o sa devii mecanic”. “Si dupa aceea?”. “Dupa aceea iti vei deschide un atelier de reparat masini”. “Si dupa aceea?”. “Dupa aceea o sa-l maresti”. “Si dupa aceea?”. “Dupa aceea vei lua si pe altii sa lucreze si vei avea mult personal”. “Adica, ii spune, sa am eu durere de cap, apoi sa dau si altuia durere de cap, si dupa aceea altuia? Nu este mai bine acum, cand nu am nicio durere de cap?” Cea mai mare durere de cap vine din gandurile acestea: “Sa facem aceasta, sa facem cealalta”. Daca gandurile ar fi duhovnicesti, cel ce le are ar simti mangaiere duhovniceasca si nu ar avea durere de cap.
    Inca si la mireni insist mult asupra simplitatii, pentru ca multe din cele ce se fac nu sunt de trebuinta si ii mananca stresul. Le vorbesc de cumpatare si nevointa. Strig mereu: “Simplificati-va viata, si stresul va fugi“. Cele mai multe divorturi de aici pornesc. Oamenii au de facut multe treburi, multe lucruri si astfel se ametesc. Lucreaza amandoi, tata si mama, si isi lasa copiii de izbeliste. Osteneala, nervi – din probleme mici, scandaluri mari – apoi, divort fara justificare. Acolo ajung. Dar daca si-ar simplifica putin viata, ar fi si odihniti, si veseli. Acest stres este o catastrofa.
    Odata ma aflam intr-o casa foarte luxoasa. Discutand cu stapanii ei, acestia mi-au zis: „Noi traim in rai, in timp ce alti oameni duc lipsa”. “Traiti in iad”, le spun. “Nebune, in noaptea aceasta…” [3], a spus Dumnezeu bogatului. Daca Hristos m-ar intreba: “Unde vrei sa traiesti, intr-o puscarie sau intr-o casa ca aceasta?”, eu as raspunde: “Intr-o puscarie intunecata”, pentru ca puscaria m-ar ajuta. Mi-ar aminti de Hristos, de sfintii mucenici, mi-ar aminti de pustnicii care au stat in crapaturile pamantului, mi-ar aminti de calugarie. Puscaria ar semana putin si cu chilia mea, si m-as bucura. Dar casa voastra de ce mi-ar aduce aminte si la ce m-ar ajuta? De aceea puscariile ma odihnesc mai mult decat un salon lumesc, dar si decat o chilie frumoasa a unui monah. De mii de ori as prefera sa stau in puscarie, decat intr-o astfel de casa.
    Odata, fiind gazduit in casa unui prieten din Atena, gazda m-a rugat sa primesc un crestin inainte de a se lumina de ziua, deoarece in alta vreme a zilei acela nu putea. Asadar, acel om a venit bucuros si slavind neincetat pe Dumnezeu. Avea multa smerenie si simplitate si-mi cerea sa ma rog pentru familia lui. Fratele acesta era cam pe la 38 de ani si avea sapte copii. Impreuna cu familia lui mai stateau si cei doi parinti ai sai; in total unsprezece suflete, care locuiau impreuna intr-o singura camera. Imi spunea cu toata simplitatea pe care o avea: “Camera ne incape numai atunci cand stam in picioare, dar cand trebui sa ne culcam nu ne mai incape, este putin stramta. Dar, slava lui Dumnezeu, acum am facut un adapost pentru bucatarie si am rezolvat-o. Parinte, noi cel putin avem un acoperis deasupra capului, in timp ce altii stau sub cerul liber”. Lucra ca tocilar. Locuia in Atena si pleca inainte de a se lumina de ziua ca sa ajunga la Pireu, unde lucra. Din pricina statului in picioare si a multelor drumuri avea varice, care il deranjau, insa multa lui dragoste pentru familie il facea sa uite durerile si suferintele. Mai ales se prihanea pe sine mereu si spunea ca nu are dragoste, pentru ca nu face fapte bune cum se cuvine unui crestin si lauda pe femeia sa ca face fapte bune, pentru ca pe langa copiii si socrii sai, de care avea grija, mergea si lua lucrurile batranilor din vecinatate, pe care le spala; le punea acestora casele in randuiala si le facea si cate o supa. Pe fata acestui bun crestin se putea vedea zugravit harul dumnezeiesc. Avea inlauntrul sau pe Hristos si era plin de bucurie, iar camera sa era plina de bucurie paradisiaca. In timp ce aceia care nu au inlauntrul lor pe Hristos sunt plini de neliniste. Chiar si numai doi oameni dintre acestia sa fie, nu incap nici in unsprezece camere. Pe cand acei unsprezece oameni, care aveau pe Hristos in el, incapeau intr-o singura camera.
    Chiar si pe unii oameni duhovnicesti ii vezi ca nu incap, oricat loc ar avea, fiindca inlauntrul n-a intrat in intregine Hristos. Daca femeile ce au trait in Farasa ar fi vazut luxul care exista azi, chiar si in manastiri, ar fi zis: “Va arunca Dumnezeu foc sa ne arda! Ne va parasi Dumnezeu”. Acelea isi faceau treburile taca-taca. Dis-de-dimineata trebuia sa scoata caprele la pascut, apoi sa deretice casa. Dupa aceea, mergeau la bisericutele din imprejurimi ori se adunau prin pesteri, unde vreuna, care stia putina carte, citea Sinaxarul cu Sfantul zilei. Pe urma da-i la metanii; rosteau apoi si rugaciunea : “Doamne Iisuse…”. Si lucrau, si se osteneau. Femeia trebuia sa stie sa coasa toate hainele casei. Si pe atunci le cosea cu mana. Masini de cusut erau putine, si acelea numai in orase; in sate nu existau. In Farasa exista numai o singura masina de cusut. Coseau inca si hainele barbatilor lor, care erau mai comode decat cele de astazi; iar ciorapii ii impleteau cu mana. Aveau gust, tragere de inima, si le mai ramanea si timp, fiindca ele pe toate le faceau simple. Femeile din Farasa nu se uitau la amanunte. Traiau bucuria calugariei. Si daca, de pilda, patura nu era bine intinsa si atarna putin intr-o parte, si i-ai fi spus: “Indreapta patura!”, ea ti-ar fi raspuns: “Te impiedica la rugaciune?”.
    Oamenii de astazi nu cunosc aceasta bucurie a calugariei. Ei cred ca nu trebuie sa traiesti in lipsa, ca sa nu te chinuiesti. Daca oamenii ar gandi putin mai calugareste, daca ar trai mai simplu, ar fi linistiti. Acum se chinuiesc, pentru ca au in sufletul lor neliniste si deznadejde. “Cutare a reusit in viata fiindca si-a facut doua blocuri de locuinte sau pentru ca a invatat cinci limbi etc. Iar eu nu am niciun apartament si nu stiu nicio limba straina. Oh, sunt pierdut!”. Unul are o masina si incepe: “Cutare are una mai buna. Sa-mi iau si eu”. Ia una mai buna, insa tot nu se bucura de ea, pentru ca altul are una inca si mai buna. Si ia pe cea inca si mai buna , dar dupa aceasta afla ca unii au avioane personale si iar se chinuieste. Nu se mai opresc. In timp ce unul nu are masina slaveste pe Dumnezeu si se bucura. “Slava lui Dumnezeu, spune, nu-i nimic ca n-am masina. Am in schimb picioare sanatoase si pot merge. Cati oameni nu sunt cu picioarele taiate si nu se pot sluji pe sine, nu pot iesi la plimbare, ci le trebuie un om sa-i slujeasca, in timp ce eu am picioarele mele!”. Si un schiop se bucura cand spune: “Altii sunt lipsiti de amandoua picioarele!”.
    Nemultumirea si nesatiul sunt un rau mare. Cel robit bunurilor materiale este stapanit mereu de mahnire si de neliniste, pentru ca pe de o parte tremura ca sa nu piarda cele materiale, iar pe de alta parte ca sa nu i se ia sufletul. Intr-o zi a venit un bogat din Atena si mi-a spus: “Parinte, am pierdut legatura cu fiii mei; mi-am pierdut copiii!”. “Cati copii ai?”, il intreb. “Doi”, imi raspunde. “I-am crescut cu lapte de pasare. Tot ce au vrut au avut! Chiar si masina le-am luat.” Din discutie reiesea ca si el avea masina lui, si femeia sa pe a ei, si copiii lui pe a lor. “Binecuvantatule, i-am spus, tu in loc sa-ti micsorezi problemele, le-ai marit. Acum ai nevoie de un garaj mare pentru masini, de un mecanic pe care sa-l platesti de patru ori mai mult ca sa le repare, ca sa nu mai vorbim de faptul ca va primejduiti toti patru in fiecare clipa sa muriti. In timp ce daca ti-ai fi simplificat viata, familia ti-ar fi fost unita, v-ati fi inteles unul pe altul si nu ai fi avut aceste probleme. Nu sunt vinovati copiii tai, tu esti vinovat ca nu te-ai ingrijit sa le dai alta educatie”. O familie, patru masini, un garaj, un mecanic etc.! Ce are daca merge unul mai tarziu? Toate aceste inlesniri nasc greutati.
    Alta data a venit un alt familist la coliba mea – familia lui era alcatuita din cinci persoane – si mi-a zis: “Parinte, avem o masina si ma gandesc sa-mi iau alte doua. Ne vor ajuta”. “Dar te-ai gandit cat va vor ingreuia? l-am intrebat. Pe aceea pe care o ai o pui acolo, intr-o gaura, pe toate trei unde le vei pune? Iti va trebui un garaj si o magazie pentru carburanti. Veti trece prin trei primejdii. Mai bine sa aveti una si sa va limitati iesirile. Veti avea atunci timp sa va vedeti si de copii. Veti avea si liniste. Simplificarea este totul”. “Nu m-am gandit la aceasta”, imi zice.
    – Parinte, ne-a spus cineva ca de doua ori nu si-a putut opri alarma masinii, o data pentru ca a intrat o musca si a doua oara fiindca el insusi a intrat incorect in masina.
    – Viata lor este muceniceasca, fiindca nu isi simplifica lucrurile. Cele mai multe inlesniri pricinuiesc greutati. Mirenii se ineaca in multimea lucrurilor. S-au umplut de inlesniri peste inlesniri si si-ai facut viata grea. Daca omul nu isi va simplifica lucrurile, atunci o inlesnire ii va naste un nou sir de greutati.
    Cand eram mici faceam dintr-un mosor o jucarie minunata, si ne bucuram de ea. Copiii mici se bucura de o masinuta mai mult decat oricare din parintii lor, atunci cand isi cumpara un Mercedes. Daca intrebi o fetita: “Ce vrei, o papusa sau un bloc de locuinte?”, vei vedea ca iti raspunde: “O papusa”. Asadar, copiii mici cunosc desertaciunea lumii.
    – Parinte, ce ajuta mai mult pentru ca cineva sa cunoasca aceasta bucurie a cumpatarii?
    – Sa prinda sensul cel mai adanc al vietii. “Cautati mai intai Imparatia lui Dumnezeu…”[4]. De aici porneste simplitatea si orice infruntare corecta a lucrurilor”.

    Din „Viata Cuviosului Paisie Aghioritul” si din cele 6 volume cu invataturile parintelui.

    Apreciază

    • Maria said, on august 22, 2013 at 2:55 pm

      mircea v,
      Nu toti oamenii intra in aceasta categorie , descrisa mai sus .
      Sunt oameni , printre care si eu , care nu sunt bogati , care se multumesc cu cat le-a dat Dumnezeu , dand Slava pt toate , lui Dumnezeu , fara sa se zgarceasca , nu aduna bani pt zile negre (pt ca are grija Domnul de toate ), fac milostenie dupa putinta ,din toata inima si de multe ori dau tot ce au , in nadejdea ca Dumnezeu va pune la loc , ceea ce se si intampla intotdeauna , nu traiesc in lux pt ca totul ramane cand parasesti aceasta viata , umbla ingrijiti (pt asta ai nevoie de apa ), pt ca este pacat sa nu-ti ingrijesti trupul care este Templu al Duhului Sfant .(spunea un parinte de la o manastire de calugari , ca acolo unde este murdar , diavolul se aseaza , omul trebuie sa fie cat mai curat , chiar daca este modest imbracat ).Deci , curatenia este de la Dumnezeu , iar murdaria este de la diavol .Tot ce-i curat este frumos si reprezinta o mare calitate la o persoana , pe cand murdaria este injositoare . Apa este vitala in viata omului , mai mult decat mancarea care duce la imbuibare si pt care trebuie sa cheltuiesti mult .
      Dute pe la manastiri sa vezi ce curatenie te intampina , de te uimesti inca de la intrare .
      Asta presupune harnicie , lucru placut Domnului , in viata de zi cu zi a omului .
      Si mancarea de la manastiri simpla si de post , este deosebit de gustoasa , fara sa se cheltuiasca mult pt a o gati .

      Apreciază

      • mircea.v said, on august 22, 2013 at 6:03 pm

        Maria,

        nu a zis nimeni sa fii murdar.
        Nu stiu ce ai inteles tu din spusele parintelui Paisie…
        E vorba de cumpatare si sa nu facem risipa. Atata tot.

        Apreciază

  22. mircea.v said, on august 22, 2013 at 12:30 pm

    Cosmin,

    din tonul tau, motorul de la masina ta functioneaza f bine cu ulei fast-food. Doar de curiozitate, ai un Mercedes, pompa de injectie in linie, motor cu antecamera cu stift? Combinatia asta e cea mai buna pt asa ceva, putin sensibila la calitatea (vascozitate, proprietati de autoaprindere…) ale combustibilului si accepta multe.
    Cum ai spus, cei cu motoare diesel mai noi nici sa nu se gandeasca la solutia asta, cu ulei fast-food.

    Oroles,

    daca toate componentele motorului functioneaza ok, atunci nu e nici o legatura intre uzura turbinei si turatia motorului. La turatie mica presiunea de ulei e mai mica si daca e mai mica decat trebuie, si mai e si axul turbinei uzat, atunci e posibil sa nu mai aiba o ungere buna si …
    Functionarea la o turatie prea mica poate provoca pr la motoarele care au catalizator, filtre de particule, post ardere de particule. E temperatura prea mica in evacuare.

    Apreciază

    • tataia said, on august 22, 2013 at 9:01 pm

      Mdeah, numai ca Mercedesurile care pot functiona cu ulei comestibil NU AU TURBINA! Iar cele care au nu prea cred ca fucntioneaza cu ulei comestibil….As vrea si eu sa stiu ce economie faci bagind ulei „bunica” cind acesta este mai scump decit motorina? O economie reala ar fi GPL-ul (evident pe masinile pe benzina), dar eu unul nu am recurs la aceasta metoda…nici nu vreau sa ramin fara jumatate de portbagaj, nici nu vreau sa gauresc caroseria masinii ca apoi sa aiba unde sa apara rugina, nici nu am de gind sa fiu vazut drept sarantocul sarantocilor si ultimul zgirie brinza!

      Apreciază

      • Cosmin said, on august 26, 2013 at 1:35 am

        @ tataia

        Imi cer iertare, probabil nu m-am exprimat destul de explicit: eu utilizez ulei ars(uzat) provenit dintr-un fastfood, pe care il primesc GRATUIT. Uleiul nears din supermarket nu e rau, dar cel ars e mai bun(pot sa detaliez daca trebuie). Mai mult, nu faci economie reala cumparand ulei din supermarket.

        Datorita faptului ca nu sunt un as in ale mecanicii, preventiv, amestec acest ulei cu motorina, desi in anotimpul cald, am testat pentru o luna de zile, doar cu ulei uzat fara sa amestec cu motorina si a functionat perfect.

        Adica am mers o luna de zile GRATUIT!

        Din rationamente lesne de inteles, am decis sa nu fiu chiar atat de lacom si sa amestec cu motorina in proportie de 1:1, astfel incat eu obtin un litru de combustibil la pretul de 3 lei.

        Urmatorul meu experiment va fi pe un diesel cu turbina. Teoretic functioneaza fara probleme cu conditia ca motorul sa fie de concept constructiv dinainte de anii 2000.

        Din comenturile tale, am dedus ca esti fan motoare pe benzina, deci ma indoiesc ca parerea ta sa fie una obiectiva vis a vis de motorul diesel(no offence).

        Nemtii nu de prosti au axat industria auto in majoritate pe diesel. Pana una alta, masina germana rulles, si asta nu o spun eu, ci o spun statisticile. Nu intentionez sa deschid o polemica pe aceasta tema de aceea sugerez sa ramana inchis subiectul acesta si sa ne axam pe tema articolului: ECONOMISIREA, si ma refer la ECONOMISIREA REALA, nu la apa de ploaie.

        Sunt dispus sa impartasesc informatiile din experimentul meu, cu oricine e interesat, de asemenea, daca detii informatii suplimentare pe aceasta tema, le primesc bucuros.

        Doamne ajuta si iertare daca am suparat cu ceva.

        Apreciază

    • oroles said, on august 22, 2013 at 10:26 pm

      Mircea,

      Nu sunt nici expert si nici mare cunoscator nu vreau sa par. Eu am scris ce am auzit si citit pe la altii mai cunoscatori decat mine. Am intervenit doar pentru ca am considerat importanta informatia referitoare la turatiile mici pentru cei ce au motoare diesel (din cate inteleg acuma este importanta doar pentru cei ce au diesel turbo)

      http://www.peugeotclubromania.ro/forum/threads/6503-Cum-exploatam-un-motor-diesel

      unde se explica fenomenul de „surge” la motoarele cu turbina. Acelasi lucru este explict si aici:

      http://www.bucatarescu.ro/2010/10/motorul-diesel-prezentare-si-sfaturi-utile-de-la-ciprian-nimu/

      „O alta situatie nociva pentru turbina este fenomenul cunoscut sub denumirea de “surge”. Acesta apare atunci cand motorul este subturat (1.000 – 1.700 rpm), turbina nu se afla in zona de lucru si pedala de acceleratie este apasata la maxim. Rezultatul va fi ca motorul primeste, prin supraalimentare, mai mult aer decat poate utiliza in acel moment. Surplusul de aer din admisie se va intoarce catre turbina afectand palele si axul, distrugerea turbinei devenind doar o problema de timp.”

      Eu cred ca aceste explicatii sunt pertinente si deci incerc sa conduc masina la turatii de 2500-3000 (sau peste 2000 in orice caz).

      Doamne ajuta!

      Apreciază

      • mircea.v said, on august 23, 2013 at 12:57 am

        Oroles,

        fenomenul „surge” apare la supraalimentarea motoarelor pe benzina. Nu e specific motoarelor diesel.
        Dar si la motoarele pe benzina, exista o supapa de by-pass care se deschide cand trebuie si compresorul nu e afectat. Se ajunge la afectarea compresorului cand e ceva defect (adica supapa asta) sau cand se schimba turbo-compresorul; nu se pune ce trebuie (adica se pune unul mai mare). Ce scrie nenea asta de la linkurile indicate nu se potriveste deloc. Apare la benzina, la unele regimuri, din cauza inchiderii bruste a clapetei obturatoare (si din cauza asta, combinat si cu inertia turbinei apar tot felul de unde de presiune, dar care in mod normal sant descarcate de supapa de by-pass). Clapeta obturatoare la diesel nu prea exista. (doar la unele modele, si are o influenta mai mica decat la benzina). Fenomenul asta se manifesta cu zgomote si vibratii mari si deci e imposibil sa nu-l sesizezi, la o adica.

        Apreciază

      • oroles said, on august 23, 2013 at 7:17 am

        Mircea,

        Multumesc pentru explicatii.

        Doamne ajuta!

        Apreciază

      • saccsiv said, on august 23, 2013 at 7:48 am

        oroles

        Frate, iertare, ai primit pe 12.08. e-mailul meu?

        Apreciază

      • oroles said, on august 23, 2013 at 5:11 pm

        @saccsiv

        Iertare frate. Acum dupa ce ti-am citit mesajul de mai sus mi-am verificat si eu adresa de email si ti-am raspuns.
        Am primit, dar numai acuma l-am citit. Iarta-ma te rog.

        Apreciază

    • Cosmin said, on august 26, 2013 at 1:10 am

      @ mircea.v

      Detin un motor peugeot diesel de 1.4 cu pompa Lucas. M-ar ajuta mult parerea ta vis a vis de acest tip de motor.

      Masina e una uzata, spre sfarsitul prestatiei si de aceea am decis sa fac acest experiemnt cu ea. Daca se strica ceva, asta e. Pentru mine e important sa vad ce se intampla in 2-3-4 ani de utilizare, pe acest tip de combustibil.

      Sunt dispus sa impartasesc informatii obtinute deja dupa 2 ani de utilizare, cu oricine e interesat, cu atat mai mult ca suntem la subiectul economisire.

      Mentionez ca nu ma pricep la mecanica mai mult decat un nivel mediu general obtinut in 20 de soferie.

      Doamne ajuta.

      Apreciază

      • mircea.v said, on august 28, 2013 at 10:05 pm

        Cosmin,

        Motorul e cu antecamera?

        Motoarele cu antecamera de ardere sant cele mai indicate pt asemenea combustibili. Presupun ca motorul tau e din asta, daca merge asa bine. Motoarele astea au nevoie de presiuni de injectii mai mici, si sant mult mai putin sensibile la calitatea combustibilului. Pompa Lucas e o pompa rotativa din cate stiu, mai putin fiabila decat una in linie, si mai sensibila la combustibil. Daca vor apare probleme, parerea mea ca la pompa de injectie vor apare.
        Nu spun ca motoarele cu injectie directa nu pot functiona cu asa ceva.

        Motoarele cu injectie directa sant sensibile la calitatea combustibilului, necesita presiuni de injectie mai mari, si in general cand un fabricant face un motor sa mearga pe ulei de rapita sau mai stiu eu ce…, mai schimba cate ceva pe la echipamentul de injectie. Cu cat motorul e mai nou, cu atat totul e mai riguros, mai precis si fara a putea trece pe alt combustibil. (din considerente de poluare, cum se schimba combustibilul, trebuie umblat si la harta de avansuri de injectie pt toate regimurile, de ex.)

        Faptul ca motorul e turbo sau nu, nu prea are influenta.

        Solutia in cazul masinii tale e cea care ai zis-o, avand in vedere ca e cam la final; mergi cu ea asa pina moare.
        Foarte inteleapta decizia de a merge cu amestec si nu doar cu ulei fast-food.

        Apreciază

      • mircea.v said, on august 28, 2013 at 11:39 pm

        Inca ceva, dupa cum cred ca stii, motoare cu antecamera nu prea se mai fac de vreo 15-20 de ani. Pentru flexibilitatea lor in privinta combustibilului si pt faptul ca necesitau o presiune de injectie mai mica, pretul platit era consumul mai mare cam cu 10-15% fata de un motor cu injectie directa.

        Apreciază

      • Cosmin said, on august 29, 2013 at 12:48 am

        @ mircea.v

        Motorul e fabricat in 1991, dar ca si conceptie banuiesc ca e mult mai vechi. E diesel clasic, nu e cu turbina.Consuma 5L in oras si 3,8-4 litri pe extern. E de 37kw si e un motor foarte cunoscut in teagma fanilor peugeot si citroen. Daca intrebi un impatimit al acestor masini, in special cele vechi, cu siguranta stie despre ce e vorba. Sunt cautate chiar si acum acele motoare pentru fiabilitatea lor.

        In urma cu 3 luni am avut o problema la pompa de injectie, dar mecanicul mi-a spus ca nu din cauza combustibilului, ci din cauza ca, cine mi-a montat distributia, a montat cureaua putin cam intinsa, fapt ce a dus la defectiuea pompei. Am schmbat pompa deoarece am gasit-o la bani putini. Experimentul continua.

        Am sa tin cont de informatiile tale si am sa vorbesc cu un pompagiu batran, sa vad ce zice si el.

        Tinem legatura. Poate vorbim pe mail mai mult, caci poate nu e asa multa lume interesata de subiect si sa nu deranjam.

        Doamne ajuta.

        Apreciază

      • mircea.v said, on august 29, 2013 at 10:25 am

        Am gasit motorul asta de 1400 diesel. E cu antecamera, deci e tolerant la uleiul folosit de tine. Uleiul e mai vascos decat motorina. Asta inseamna ca vor apare presiuni si forte mai mari in sistemul de injectie, adica pompa, ca asta ne intereseaza. Am vazut ca motorul are 5000 rpm turatia maxima, e de turatie mare.

        Ca sa limitezi presiunile in pompa si sa nu cedeze pe acolo diverse componente, iti recomand sa mergi cu turatii mai mici. Sa nu depasesti un 2500-2700 rpm. Acuma daca ai de facut o depasire, aia e… Dar daca mergi cu un 2000-2400 rpm ca mers normal, vei prelungi mult viata pompei. In plus, la turatii mari, s-ar putea sa nu se alimenteze pompa cum trebuie si sa nu ai putere, sa ai mers neregulat… E o idee buna sa vorbesti cu un pompagiu batran si sa-i spui treaba cu vascozitatea.

        Ar mai fi o pr cu aciditatea uleiului, ca asta ataca garnituri… Da daca amesteci cu motorina, eu zic ca oricum procesul este mult atenuat.

        Motoarele astea cu antecamera se mai numesc si motoare cu injectie indirecta. Celelalte, cu injectie directa.
        Inca o data, varianta de motor cu injectie directa pica, pt asa ceva. Deci pe viitor, daca vrei sa scimbi masina si vrei sa folosesti ulei fast food, doar o masina veche cu motor cu antecamera. Dintre toate variantele, varianta mercedes, cu antecamera si pompa de injectie in linie e cea mai buna pt asa ceva. Numai ca masina e mare si consuma mai mult. (la mercedes antecamera e lunguiata si are un stift , iar combustibilul se injecteaza tangential pe stiftul asta care are o temperatura mare. La motorul tau are o forma rotunda si nu are stift si aerul capata o miscare de roatatie puternica. De asta, motoarele astea sant mai putin sensibile la calitatea combustibilului).

        Poti folosi adresa asta a mea: mircea234@gmail.com

        Apreciază

  23. mircea.v said, on august 22, 2013 at 6:43 pm

    Maria,

    Alta abordare a problemei.
    Ce spun toti Parintii de care tot vorbim pe aici, Paisie, Justin, Elpidie, Antonie?
    Sa ne invatam sa traim cu putin, ca asa vor fi vremurile ce vin pt crestin.
    Spune pr Elpidie:
    „Atunci cand state in jurul nostru vor avea de suferit de o multime de lucruri, noi in Grecia vom avea parte de liniste si vom fi invatat sa traim smerit, si sa ne multumim si sa supravietuim cu putin.”

    Ma gandesc ca e un fel de antrenament, faptul de a invata inca de pe acum sa traiesti cu putin. Nu stiu ce e asa greu de priceput. Crezi ca cine face o baie acum cu 300 de litri de apa, va putea atunci sa treaca brusc la o supravietuire cu putin? Poate da, dar va fi un soc mare. Nu mai bine incepem treptat?

    Nu inteleg de ce nu vrem sa si facem ce ne spun acesti Parinti?

    (Eu zic ca sistemul va incepe prima data cu „nu vei putea cumpara sau vinde…” cu utilitatile. Cred ca nu vor incepe cu mancarea, ca sa nu zica lumea ca sant nazisti. Apoi, restul, si dupa un timp, dupa ce s-a obisnuit lumea cu ideea. Dar astea sant doar ipoteze)

    Apreciază

    • STOP RFID 666 said, on august 22, 2013 at 7:10 pm

      mircea. v

      Pace tie, frate!

      Apreciază

      • mircea.v said, on august 22, 2013 at 8:39 pm

        Stop rfid,

        Pacea lui Iisus si tie, frate!

        Apreciază

  24. tataia said, on august 22, 2013 at 9:07 pm

    Inca un ultim cuvint fratilor si surorilor (sau doamnelor si domnilor cum doriti)…Daca SISTEMUL ne va pune intr-o zi sa platim si aerul pe care il respiram…nu este deloc deplasata o astfel de viziune a viitorului…ce veti face? Veti face economie? Vom asista la teoriile altora gen Mircea V. care ne vor invata cum sa facem economie la aer? Sa nu mai urcam pe jos deoarece consumam prea mult oxigen? Si poluam atmosfera transformindu-l in dioxid de carbon?

    Apreciază

  25. tataia said, on august 23, 2013 at 1:15 am

    Eh fratilor cind va fi sa mergem in salbaticie (daca va fi cazul) va spun eu ca apa pentru baie si energia electrica vor fi cele mai mici probleme. Ca nu avem cum sa facem baie nu mai facem…si oricum nu vom avea de unde sa folosim energie electrica si nici ce sa facem cu ea…

    Dar problemele adevarate le vor intimpina cei care au fost obisnuiti sa circule exclusiv cu masina, pentru ca in acele conditii probabil nu ne vom mai putea folosi de masini, iar mersul pe jos pe acestia ii va dobori, dupa cum extrem de greu va fi si pentru cei care s-au obisnuit sa manince mult, si in consecinta sint grasuni, supraponderali, obezi, etc. Acestia nu vor putea supravietui cu hrana putina, pur si simplu vor lesina de foame si nici nu se vor putea deplasa prea mult pe jos…mersul pe jos ii va ucide…Astea sint problemele reale….iar pe acestea nu le contest….

    Apreciază

  26. […] Comentariul zilei (20.08.2013): CUM PUTEM ECONOMISI SIMPLU? Trebuie doar vointa si sa nu ne fie lene… […]

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.