SACCSIV – blog ortodox

IADUL SE AFLA SUB PAMANT

Posted in iad by saccsiv on aprilie 3, 2011

Iata cateva comentarii remarcabile postate la articolul 24 de natiuni vor participa la o forare in scoarta Pamantului pana la 10 km adancime. VOR SA GASEASCA IADUL?:

danutza:

http://luptapentruortodoxie.blogspot.com/2011/02/localizarea-iadului-in-centrul.html
Ca iadul se afla in centrul pamantului, aflam din Sfanta Scriptura:

“Iar aceea că “S-a suit” – ce înseamnă decât că S-a pogorât în părţile cele mai de jos ale pământului?” (Epistola către Efeseni a Sfântului Apostol Pavel 4-9)

“Că precum a fost Iona în pântecele chitului trei zile şi trei nopţi, aşa va fi şi Fiul Omului în inima pământului trei zile şi trei nopţi.”(Matei 12-40)

“Cere un semn de la Domnul Dumnezeul tău, în adâncurile iadului sau în înălţimile cele de sus”.(Isaia 7 -11)

“Înţeleptul merge pe cărarea vieţii ce duce în sus, ca să ocolească drumul iadului care merge în jos”. (Pildele lui Solomon 15-24)

“Că mare este mila Ta spre mine şi ai izbăvit sufletul meu din iadul cel mai de jos.”(psalmi 85 -12)

el:

Parintele Sofian Boghiu intr-una din predicile sale a explicat cu citate din Sf Scriptura si Sfintii Parinti ca iadul se afla in adancul pamantului si are si o locatie ca sa zic asa fizica ,nu doar un inteles spiritual ;asa cum si viermele neadormit unul din chinurile iadului nu este doar o metafora ci o REALITATE CONCRETA (a se vedea chinurile lui Motovilov care l-a provocat de diavol personal si a suferit si descris cu amanunte pt unii asa -zisi”cartezieni” cum era chinuit de viermele neadormit si ce aspet avea acela. Vezi in Viata Sf Serafim de Sarov)

Pr. Vasile:

Iadul este chiar sub pamant. Aceasta este invatatura Bisericii. Si faptul ca pana si paganii recunosc acest adevar nu inseamna ca noi crestinii de astazi trebuie sa sustinem ceva contrar.

Iadul este nu numai stare ci si loc, iar ca loc este in spatiu si nu in afara de spatiu.

Iata trei marturii din Sfintii Parinti:

Si coborându-Se de buna voie în inima pământului, unde ne ţinea închisi vicleanul, după ce ne înghiţise prin moarte, a ridicat din nou toată firea cea robită la cer, după ce a smuls-o de acolo prin înviere. (Sf. Maxim Mărturisitorul, Răspunsuri către Talasie, 64).

Chinurile sunt felurite, precum si răsplăţirile cu bunătăţi. Iar acelea sunt în iad, potrivit Scripturii care zice: «În pământ întunecat si neluminat, în pământul întunericului vesnic» (Iov 10, 21 – 22), unde locuiesc păcătosii si înainte de judecată si se întorc si după osândă. Căci: «întoarcă-se păcătosii în iad» (Ps. 9, 18) si «Moartea îi va paste pe ei» (Ps. 18, 15), ce este altceva, dacă nu hotărârea din urmă si osânda vesnică? (Sf. Grigorie Sinaitul, Capete foarte folositoare în acrostih 33).

Să nu încetezi să-ţi închipuiesti mereu în tine si să cercetezi adâncul (abisul) focului vesnic si pe slujitorii nemilosi, pe judecătorul neîndurat si neiertător, prăpastia nemărginită a văpăii celei de sub pământ si coborâsurile strâmtorate ale locurilor si hăurilor subpământene si înfricosătoare şi chipurile tuturor acestora. (Sf. Ioan Scărarul, Scara VII, 12).

Pr. Vasile

Samir Mihail:

Vederea uniformista a stiintei fata de structura interioara a pamantului face parte dintr-o vasta paradigma care include toate celelalte sisteme de reprezentare a unui univers fara scop si sens . Asemenea atitutdini le are omul de la caderea in pacat dar astazi primeaza . Omul de stiinta este etalonul nostru cultural . El a inventat termeni ca progres si evolutie si a exclus prin diminuare treptata necesitatea unui Creator omnipotent . Stiinta promoveaza un soi de New Age tot la fel cum politica promoveaza treptat necesitatea unei noi ordini mondiale .

Daca privim din perspectiva in care este scrisa Biblia si din care toate lucrurile au SENS si SCOP , Pamantul este centrul Universului . Prin urmare , tot ce se indeparteaza de pamant este SUS si tot ce se apropie de centrul sferei este JOS . Adancul nu poate fi decat in Jos , iar logica etajarii celor 3 lumi , Raiul , Pamantul si Iadul evidentiaza aceiasi perspectiva .Psalmistul deasemenea vorbeste de coborarea in iad . Iadul nu este chinul cel vesnic , este o stare temporara de asteptare in care pacatosii sunt mai chinuiti de ce-i asteapta si de indepartarea de Dumnezeu decat de intunericul si vaietul celorlati pacatosi. Iezeurul cel de foc descris in Apocalipsa , moartea cea de a doua , va unii tot ce este rau , toate entitatiile spirituale care s-au indepartat de dragostea lui Dumnezeu . Stim ca la judecata vor invia atat dreptii cat si cei pacatosi , prin urmare iadul se goleste si isi pierde sensul de a mai exista . Judecata se incheie cu facerea unui nou cer si un nou pamant luminat de slava lui Dumnezeu , iar nu de stele , luna sau soare , pentru ca stim ca scopul acestora este sa ne putem impartii calendarul si timpul si anotimpurile ( dar si de a ne pune la incercare credinta si a nu cadea in idolatrie ), dar in Imparatia Cerurilor nu este trebuinta de asa ceva pentru ca totul e facut pentru vesnicie .

Nu cred ca pamanutul arata in interior asa cum este descris in cartile de geologie . E un mit modern . Toate culturile de mii de ani vorbesc de un adanc gol si salasluit de pacatosi, sau asa cum descriu religiile orietale si new age-ul , un loc salasluit de “initiati” ( evident ca “maestrii” lor spirituali sunt initiati in pacat – initierea lor reprezinta incercarea egocentrista de a se asemana cu Dumnezeu – asa au aparut atatia zei care au ratacit pe oameni dealungul veacurilor ) . Cert este ca nu stim nimic despre ce este dincolo de scoarta terestra . Existenta vulcanilor nu este un argument care sa sprijine in totalitate conceptia moderna uniformista . Tot odata intentia oamenilor de a cartografia acest loc este foarte ciudata . Cu siguranta nu se gandesc la chinurile spirituale ale celor care-l salasluiesc . Un ultim argument al incertitudini noastre , si al superficialitatea modului in care se construiesc teorii generaliste avand ca temelie un set limitat de dovezi , a fi faptul ca potopul din vremea lui Noe este cauza a deschiderii izvoarelor adancului timp de 150 de zile . Apa a crescut pana a depasit muntii . Stim ca apa a acoperit muntii !!! Dar toata acesta apa ( + un volum imens de apa provenit din 40 de zile de ploaie ) s-au retras inapoi in pamant ( Tot adata ma face sa cred ca raportul de 70% apa de astazi nu a fost acelasi si inainte de potop cand probabil prima uscatul iar peisajul era mult mai uniform si nu existau reliefuri provenite din catastrofe – cum ar fi marele canion ) . Adancul adaposteste nu doar roca si temperaturi imense . Sunt spatii goale confirmate si de nenumaratele pesterii ale caror limita nu se conoaste , sau a vulcanilor stinsi . Este si foarte multa apa , fapt confimat si el de multe fenomene naturale , cum ar geyser-ele .

Petru:

Atit Raiul cit si iadul sunt locuri, avind in primul rind dimensiunia spirituala pe care numai cei imbunatatiti duhovniceste o pot vedea. Asa spun Sfintii Parinti!
In legatura cu forarea si prezenta acelor “parti” ale pamantului (scoarta, manta, etc.), se poate spune foarte clar ca atit incercarile de scormonire cit si acest model al pamantului provin din necredinta si apoi din teoria evolutiei.
“Sectiunile” respective (scoarta, manta, nucleu) sunt prezentate cu o absurditate fara margini. Adica, se presupune ca acest pamant a fost odata, cindva, acum “miliarde de ani”, o sfera incinsa ca mai tarziu a inceput sa se … raceasca, dupa atitea si atitea “rotatii” si “revolutii” )) ! Si drept urmare, viata ar fi putut sa apara din “oceanul primordial”, etc., etc.
Dar iata un foarte simplu model: daca pamantul nostru ar fi o sfera cu raza de 1 metru (si diametrul de 2 metri), scoarta ar avea aproximativ jumatate de centimetru. Si aceasta scoarta subtire ar putea sa “tzina” un miez super-fierbinte, cu temperaturi de multe mii de grade celsius… Iar singura “manifestare” a acestui miez super clocotit se arata, din cind in cind, intr-o eruptie vulcanica pe ici, pe colo, in citeva locuri pe pamant… Iar la poli, unde se presupune ca distanta de centre e mai mica, nici vulcani, nici temperaturi prea ridicate (!)…
Ca sa nu mai vorbim de prezenta (chipurile) unor elemente chimice specifice, fier si nichel… Cum de au ajuns oamenii de “stiinta” sa afle aceste detalii din interior, daca scoarta e abia putin… zgariata?
Dumnezeu Cel in Treime slavit a creat Cerurile (lumea nevazuta: ingerii) si pamantul (fix si suspendat in mijlocul intregii creatii). Pamantul este asa creat, pentru ca aici va fi urmat sa se nasca Mantuitorul lumii. Iar iadul de dedesubt nu L-a putut tzine!

Pr. Vasile:

Cred ca cel mai bine este sa ramanem la invatatura Sfintilor Parinti. Iadul este sub pamant si evident ca pentru suflet este in dimensiunea spirituala, dar sa nu uitam ca tot spatiala.

Cand omul moare, sufletul, desi nevazut cu ochii trupesti, se deplaseaza in spatiul nostru cunoscut ca 3D. Sufletele se ridica la cer indiferent unde ar fi trait pe pamant si de acolo pot observa pamantul de la inaltime (vezi vietile sfintilor). Vamile vazduhului sunt in vazduh, si daca un suflet nu poate trece de ele este coborat sub pamant, nu in alt loc din univers.

In vietile sifintilor gasim multe relatari despre pogorarea sau rapirea sufletelor la iad si coborarea lor in maruntaiele pamantului.

Si nu este vorba de nici un materialism.

Pr. Vasile

Samir Mihail:

Am putea compara mai degraba iadul cu vamile vazduhului . Vamile au loc bine determinat , situat intre cer si pamant dar nu le putem vedea cu telescopul . Tot astfel daca am vedeam in interiorul pamantului nu am putea distinge dimensiunea spirituala a iadului , decat cei imbunatatiti duhovniceste . Sufletele din iad nu sunt ingreunate de trup , ele sunt ingreunate de pacate , deaceea nu se pot desprinde de starea lor damnata . Tot odata si lumea in care traim noi are o dimensiune duhovniceasca : suntem incojurati de ingeri si demoni fiecare dintre noi . Stim ca demonii vin aici ca sa ne piarda , iar ingerii sa ne indrume spre mantuire . Ingerii ingrijesc creatia Domnului cu multa dragoste – se ingrijesc atat de cele materiale ( bunul mers al stihiilor ) cat si de noi oamenii . Iata cum aceste dimensiuni se intrepatrund asemenea trupului cu sufletul .

Pr.Gabriel:

Raiul.. iadul..
2 relaitati concrete ale acestei lumi..
EU cred ca ar trebui sa plecam de la unele intrebari, treptat,treptat, si sa ajungem, cu ajutorul Sf.Parinti la intelegerea in mod special duhovniceasca a acestora.

Este iadul un loc al suferintei? Fizice sau sufletesti?
Poate fi experimentat raiul si iadul la nivel senzorial?
Au o locatie anume?

As dori sa va pun in fata doua istorioare, una din pateric, cealalta afirmata din viata Sf.Eufrosin Bucatarul, asa cum o relateaza Cuv.Serafim Rose in Cartea Facerii.
Prima, din cartea “fapte minunate de la parinti atoniti” in care se descrie un monah care vizitand pe un avva, acesta l-a vazut ca era nespalat, netuns si imbracat cu o haina de par iar mana cu care manca era stanga deoarece DREAPTA ERA INFASURATA PANA LA COT, INTR-O BUCATA DE RASA VECHE.

Avva,in gluma, desfacandu-i bucata de rasa infasurata pe mana dreapta , indata locul se umplu de un miros puturos si de nesuferit. Cerand lamuriri, acesta ii spuse ca Dumnezeu i-a descoperit iadul si pe mama lui care era acolo si ca in incercarea de o scoate afara din putoarea iadului, a tras-o de par cu mana dreapta si ca murdaria de acolo i-a ramas pe mana. Apoi a spus ca asa a incuviintat Domnul ca mana sa-i ramana “murdarita” si plina de putoare nesuferita spre incredintarea multora.

..La fel, o alta istorioara pe care ne-a spus-o in Sf.Munte Athos Parintii, se facea ca doi frati s-au calugarit si unul care parea mai evlavios a murit devreme iar celalalt rugandu-se la DOmnul sa-i descopere unde este fratele a vazut intr-o vedenie cum fratele se gasea intr-o mare de foc, iezer si plin de putoare nesuferita, iar ca se se incredinteze de realitatea iadului, fratele cel pacatos a scuturat maneca si a umplut toata manastirea de duhoarea iadului, facandu-o nelocuita mult timp.
..La fel, Sf.Parinti, Pr. Paisie si altii vorbesc ca atunci cand diavolul din vedenii inselatoare este descoperit lasa in urma… un mios urat.. o dara de miros infect…
Daca este duh, atunci cum poate duhul sa miroasa? inseamna ca , intr-un fel sau altul, mirosul, care tine de simturile noastre ii este propriu si duhului..ba mai mult, ii este ca o ..amprenta… semnatura..
Pr. Rodion in cartea sa, citand pe Sf.Vasile cel Mare, spune ca duhurile necurate “adulmeca” si se “hranesc” cu particulele ce ies in eter din mistuirea prin foc a jertfelor. Deci, vorbim de o interferenta, care merge pana la nivelul materiei create, intre duhuri si materie.

In privinta Raiului, lucrurile sunt mult mai simple.. Raiul, dupa spusele Cuv.Serafim Rose are identitate/ amprenta materiala, primii oameni locuind in el, apoi si o mica perioada dupa cadere el mai putea fi vazut si simtit. Unii Sf.Parinti vorbesc ca Adam si Eva si primii urmasi, vedea raiul “de departe” si suspinau cu sufletul. Cu timpul a devenit inaccesibil oamenilor datorita intetosarii vederii de pacat. Sa nu uitam, ca Adam si Eva au avu consistenta materiala trupeasca, chiar daca dupa cadere au primit acest “invelis” protector naturii dezlantuite de furia pacatului adamic. Dumnezeu doar a adaptat consistenta trupeasca la noile conditii de dupa cadere, nicidecum nu a modificat-o. IN rai Adam lucra pamantul si pomii aveau realitate fizica, asa ne spune Cuv.Serafim Rose.
De ex., din viata Sf.Eufrosin Bucatarul stim ca acesta a fost rapit in Rai si a venit de acolo cu 3 mere, pe care le-a dat staretului, iar parintii le tineau ca pe ..Sf.Euharistie.
In Sf.Munte Athos, Parintii de la Vatoped, ne-au spus ca pe varful Atonului se gaseste un mic paraclis, unde cine ajunge acolo in ziua de 6 august, gaseste pe masa 2-3 mere proaspete. Parintii spun ca sunt aduse din rai de ingeri. Insa cine se incumeta pana acolo? sunt mii de metri..

Literatura patristica si monahal-ascetica ne prezinta cazuri care determina material locatia Raiului si a iadului. Aceste locuri, din descrierile patericale, au o anumita consistenta care pot comunica simturilor materialnice starile lor. (miros, pipait, gust,vaz)

Deci.. cred cu fermitate spuselor patericale, ca Iadul si Raiul au o anumita consistenta care tine de natura acestei lumi create. Felul in care, insa, duhul omului dupa moarte le simte, percepe si traieste conform lucrarii din viata, este total necunoscut noua, la fel cum duhurile au puterea de a “modela” si “interfera” cu lumea creata prin “ceva”, o materie” intermediara” dintre duh si materie.
Si sa nu uitam ca cele 4 materii “apa,aer,foc,pamant” stau la baza creatiei, atat din cer(ex.focul) cat si de sub cer.

V-as mai pune o intrebare si mai adanca, greu de descifrat..
Trupul Sf.Prooroc Ilie, mai este materie supusa simturilor omenesti sau s-a preschimbat in duh “necorporal” (atentie! nu nematerialnic)? Ce inseamna acesta “trece” de la materie la duh? Sf.Ilie, cand va veni la apocalipsa, din Cer, va veni in trup sau duh? Trup stim, insa isi va relua starea de”carne si sange”?
Iata tainele lui Dumnezeu care nu se cade a ispiti noi puterea Sa. Faptul ca Sf.Ilie a trecut de “ici -colo” si apoi va trece de “colo-ici” , cu siguranta este o legatura intre lumi, prin ce, Domnul stie, dar e posibil sa fie punte intre lumi prin cele 4 materii primordiale, ceea ce cred ca ne duce cu gandul ca lumea este mult mai tainica si sensibila in ambele planuri, care nicidecum nu sunt despartite radical ci au o linie tainica de unire…


75 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on aprilie 3, 2011 at 11:58 am

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. quintus said, on aprilie 3, 2011 at 12:24 pm

    @saccsiv
    Daca este asa cum sustii,raspunde la urmatoarea intrebare:De ce trebuie un loc determinat spatial,concret si material pentru pedepsirea sufletelor(nemateriale) pacatoase?Sper ca este clar ca sufletele sunt nemateriale.Sau nu?In rest,haideti sa nu facem ca protestantii si sa aplicam principiul Sola Scriptura…Ca o curiozitate,intrebati un mare duhovnic pe tema asta.

    Apreciază

    • saccsiv said, on aprilie 3, 2011 at 12:34 pm

      quintus

      In articol, fratii au dat multe citate. Nu iti sunt suficiente? Speri tu ca daca intrebam un mare duhovnic, va zice altceva?

      Apreciază

      • danutza said, on aprilie 3, 2011 at 1:21 pm

        pai raspunsul e chiar in Biblie. nu e suficient? intreaba, dar fiecare poate veni cu interpretarea lui. dar sunt in pateric povestite intamplari ale sfintilor despre iadul fizic: a vrut un sfant sa-si scoata mama din iad, a tras-o de par si i-a ramas o duhoare pe mana ca o tinea invelita.

        Apreciază

      • decebal4ever said, on septembrie 5, 2011 at 9:00 pm

        la înfricoşătoare judecată omul merge şi cu trupul, nu numai cu sufletul. dacă ai participat la o înmormântare ortodoxă ai putut să observi că după coborârea în groapă a celui mutat dintre noi preotul spune următoare: „se pecetluieşe această groapă până la a doua venire a Mântuitorului”. de aceea raiul şi iadul trebuie să fie şi locuri materiale, pentru că altfel omul nu ar putea intra cu trupul acolo.

        Apreciază

      • Adrian.I said, on septembrie 6, 2011 at 11:05 am

        @decebal4ever
        Nu chiar, dupa judecata de apoi trupurile vor fi spiritualizate, adica percepute de noi ca si nemateriale, vor fi ca si trupul Mantuitorului dupa Inviere, care a trecut prin usile incuiate….desi in comparatie cu sufletul(etericul) ele vor fi materiale, in comparatie cu materia din starea noastra actuala ele vor fi nemateriale.

        Apreciază

    • jimmy said, on aprilie 3, 2011 at 12:54 pm

      Bine spus, daca ar fi iad sub pamant, nu ar trebui sa fie si un rai fizic in cer?

      Apreciază

    • Pr. Vasile said, on aprilie 3, 2011 at 1:05 pm

      Citatele pe care le-am dat dis Sf. Parinti nu sunt „sola scriptura”. Mai mult viatile sfintilor sunt pline de informatii despre subiectul in discutie.

      Loc inseamna ceva spatial, pentru ca intreaga creatie este spatiala. Sufletele in raport cu trupul sunt nemateriale, insa in raport cu Dumnezeu sunt materiale. Intreaga creatie se supune spatiului si timpului, inclusiv ingerii, Numai Dumnezeu este mai presus de spatiu si timp, fiint omniprezent si vesnic.

      Sufletele si ingerii cand sunt pe pamant nu sunt in cer, iar demonii cand sunt pe pamant nu sunt in iad.

      In vietile sfintilor gasim informatii despre faptul ca muncile iadului afecteaza si simturile trupesti si nu sunt doar o senzatie subiectiva. La fel si in cazul raiului. se spune despre o taranara ca fiind bolnava de multi ani, imobilizata la pat, nu a putut sa mearga la biserica la Sf. Liturghie, desi isi dorea nespus de mult. Intr-o duminica a fost rapita in rai si de acolo s-a intors cu o bucata de lumanare pe care in rai o tinuse in mana. Era o bucata pentru ca ingerul cand a vrut sa i-o ia, ea s-a opus si lumanarea s-a rupt. Si asa s-a trezit cu bucata de lumanare in mana. Este doar un exemplu, insa vietile sfintilor cuprind mult mai multe exemple.

      Pr. Vasile

      Apreciază

      • ioana said, on aprilie 3, 2011 at 2:30 pm

        Parinte,dar daca oamenii astia vor gasi iadul,asta inseamna ca pot arunca pe cine vor acolo,inca in viata??Mi se pare cam ciudat.E ca si cum cineva ar putea sa intre in Rai cu racheta.

        Apreciază

      • Pr. Vasile said, on aprilie 3, 2011 at 3:16 pm

        🙂 Stai linistita, iadul nu va fi gasit, insa este posibil sa aiba alte surprize.

        Daca ceea ce este pur si curat tinde in sus, ca jertfele lui Abel, ceea ce este rau. impur si intinat coboara in jos spre pamand si sub pamant, ca jertfele lui Cain.

        Daca duhurilor rele nu le place lumina, asa si cei ce slujesc acestor duhuri nu sufera lumina si se ascund sub pamant, precum elitele NOM.

        Daca in trecut au construit turnul Babel ca se scape pe pedeapsa lui Dumnezeu, astazi incearca sa scape refigiindu-se sub pamant, construind orase intregi, buncare si depozite.

        Pamantul in sine este o mare taina si ma gandesc ca daca cineva ar fora (teoretic) mii de kilometri nu ar ajunge niciodata din nou la suprafata sa.

        Pr. Vasile

        Apreciază

    • Pr. Vasile said, on aprilie 3, 2011 at 1:20 pm

      @jimmy

      Noi marturisim: „Astept invierea mortilor si viata veacului ce va sa fie. Amin.”

      La invierea de obste sufletele se vor unii di noi cu trupurile. Cu aceleasi trupuri, nu cu altele, dar spiritualizate, in sensul ca vor fi si ele nemuritoare. Cu aceste trupuri oamenii vor fi judecati si li se va randui locul de Dreptul Judecator, in rai sau in iad. Asta este voia lui Dumnezeu, ca oamenii (trup si suflet) sa-si primeasca rasplata vesnic, pentru viata de aici.

      Cu siguranta ca raiul este undeva, dar nu in cer, ci dincolo de ceruri.

      Dar Sf. Ioan Gura de Aur zicea celor care luau in ras cuvintele Sf. Scripturi si cereau dovezi palpabile pentru existenta iadului: „Nu cautati locul unde se afla iadul, ci mai degraba cautati sa nu ajungeti acolo.”

      Iata doua cuvinte despre rai:

      Dumnezeu, zidind pe om de la început ca pe o fiinţă îndoită, adică din fire văzută şi nevăzută, văzut şi nevăzut, supus simţurilor şi înţelegător, i-a făcut şi locasul lui potrivit firilor lui, adică raiul supus simţurilor şi cel cunoscut cu mintea, văzut şi nevăzut, sădind în mijlocul lui pomul vieţii şi pomul cunoştinţei, care se numeşte cunoştinţa binelui şi a răului. Pe unul din aceste raiuri l-a sădit în Eden, în lumea aceasta văzută; el a fost «aşezat la răsărit», fiind mai înalt decât tot pământul, spre desfătarea lui Adam, căci Eden se tălmăceste «desfătare». (Nichita Stithatul, Vederea duhovnicească a raiului, 3).

      Raiul este de două feluri: sensibil şi inteligibil (cunoscut cu simţurile şi cu gândirea), sau cel din Eden şi cel al harului. Cel din Eden este un loc foarte înalt, încât ajunge până la al treilea cer, cum zic cei ce au istorisit despre el, sădit de Dumnezeu cu tot felul de verdeaţă bine mirositoare. El nu este nici cu desăvârşire nestricăcios, nici cu totul stricăcios, ci aşezat la mijloc între stricăciune şi nestricăciune, încât este pururea încărcat cu roade şi împodobit cu flori, având neîncetat şi poame crude şi poame coapte. Căci pomii putregăiţi şi roadele răscoapte căzute la pământ se fac humă bine mirositoare şi nu împrăştie miros de stricăciune ca plantele lumii. Iar aceasta se întâmplă din marea bogăţie şi sfinţenie a harului, care covârşeşte acolo pururea. De aceea râul oceanic, care trece prin el şi căruia i s-a poruncit să răcorească necontenit acest loc, ieşind din el şi împărţindu-se în patru braţe, coborând aduce şi dă hinduşilor şi etiopienilor huma şi frunzele căzute. Apoi unindu-se, Fisonul şi Gheonul (Facere 2, 8) se revarsă împreună mereu peste câmpiile lor, până ce se împart iarăşi, unul răcorind ţara Libiei, iar altul ţara Egiptului. (Sf. Grigorie Sinaitul, Capete foarte folositoare în acrostih 10).

      Pr. Vasile

      Apreciază

      • #Cosmin said, on aprilie 3, 2011 at 5:10 pm

        Parinte are sens ceea ce spuneti in ambele comentarii.
        Mi-a placut: ” Pamantul in sine este o mare taina si ma gandesc ca daca cineva ar fora (teoretic) mii de kilometri nu ar ajunge niciodata din nou la suprafata sa.”

        Defapt noi gandim gresit.. Cerurile, edenul, pamantul, si paturile iadului.. sunt lumi create de Dumnezeu pentru meritul nostru.
        ” În casa Tatălui Meu sunt multe locaşuri. Dacă n-ar fi aşa, v-aş fi spus. Eu Mă duc să vă pregătesc un loc ”
        Parinte da-mi un raspuns te rog, mergand pe influenta predominant negativa pe pamant de’a lungul timpului, Pamantul este regatul cui?

        Apreciază

      • Pr. Vasile said, on aprilie 3, 2011 at 6:13 pm

        @#Cosmin

        Inata ce ne invata Sf. parinti.

        Cand Dumnezeu a creat lume si apoi pe om, ca la o masa pusa, l-a creat ca stapan al intregii cretii vazute. Si le-a zis Dumnezeu: „Cresteti si va inmultiti si umpleti pamantul si-l stapaniti…” (Fac. 1, 28).

        Dumnezeu i-a dat omului stapanirea intregii creatii vazute si in primul rand a pamantului cu tot ce este pe el. Adam era daruit cu intelepciune si prin ea a putut da nume tuturor fiintele vii. (Fac. 2, 19-20).

        Dar dupa ce Adam s-a lasat amagit de diavol, crezand ca poate ajunge ca Dumnezeu fara de Dumnezeu, diavolul i-a rapit stapanirea asupra pamantului si a creatiei.

        Caci de vreme ce omul s-a supus diavolului si a ascultat de el i-a predat toata stapanirea pe care o avea.

        „Dumnezeu a făcut pe om inocent, drept, virtuos, lipsit de supărare, fără de grijă, luminat cu toată virtutea, încărcat cu toate bunătăţile, ca o a doua lume, un microcosm în macrocosm, un alt înger închin ător, compus, observatorul lumii văzute, iniţiat în lumea spirituală, împăratul celor de pe pământ, condus de sus, pământesc şi ceresc, vremelnic şi nemuritor, văzut şi spiritual, la mijloc între măreţie şi smerenie, acelaşi şi duh şi trup; duh, din pricina harului, iar trup din pricina mândriei; duh, ca să rămână şi să laude pe binefăcător, trup ca să sufere şi prin suferinţă să-şi amintească şi
        să se instruiască când se mândreşte cu măreţia. Animal condus aici, adică în viaţa prezentă, dar mutat în altă parte, adică în veacul ce va să fie; iar termenul final al tainei este îndumnezeirea sa prin înclina ţia către Dumnezeu. Se îndumnezeieste prin participarea la iluminarea dumnezeiască şi nu prin transformarea sa în fiinţa dumnezeiască.” (Sf. Ioan Damaschin, Dogmatica, cartea II, cap. XII)

        Dumnezeu a voit un singur lucru: să facă pe om împărat al celor pământeşti şi ca un alt dumnezeu al celor ale lui Dumnezeu. Şi, potrivit cu aceasta, a adus la fiinţă lumea aceasta spre folosul uşor şi nemijlocit al acestuia. (Calist Patriarhul, Capete despre dragoste, 27).

        Nu numai lumea aceasta este gătită ca un palat pentru om — împăratul ce avea să apară după aceea — ci şi împărăţia cerurilor s-a gătit pentru el înainte de el, căci el trebuia să privească spre ea dela începutul existenţei sale. (Sf. Grigorie Palama, 150 Capete despre cunoştinţa naturală, despre cunoaşterea lui Dumnezeu, despre viaţa morală şi despre făptuire, 24).

        Dumnezeu a făcut o lume pe măsura omului. Omul a fost criteriul adoptat de Dumnezeu pentru lumea pe care a creat-o. Dar omul este o astfel de fiinţă, că pornind de la vieţuirea în această lume acomodată lui, poate creşte la nesfârşit în comuniunea cu Dumnezeu, în îndumnezeirea după har. Dumnezeu a ales o măsură: măsura omului. Dar pe om l-a făcut pe măsura Sa, capabil să-şi însuşească la nesfârşit conţinutul dumnezeirii Sale. Ar fi fost posibil ca Dumnezeu să aleagă şi alte măsuri, toate infinit inferioare infinităţii Lui. Dar pe de altă parte, toate fiinţele ce le-ar fi putut alege potrivit altor măsuri, ar fi trebuit să aibă capacitatea să înainteze în aceeaşi infinitate a Sa, căci altundeva nu puteau să înainteze. (Calist Patriarhul, Capete despre dragoste, 27).

        Dumnezeu a făcut omului cerul pe care îl împodobesc stelele pentru om, pământul pe care îl lucrează oamenii pentru ei înşişi. Cei ce nu simt o atât de mare purtare de grija au sufletul lipsit de minte. (Sf. Antonie cel Mare, Învăţături despre viaţa morală a oamenilor şi despre buna purtare, în 170 de capete, 133).

        Dumnezeu nu a dat la început primilor oameni zidiţi numai raiul, cum socotesc unii, nici nu l-a făcut numai pe om nestricăcios, ci cu mult mai mult şi înaintea lui, tot pământul acesta pe care îl locuim şi toate cele de pe pământ, ca şi cerul şi cele din el, aducându-le la fiinţă în cinci zile. În a şasea zi a zidit apoi pe Adam şi l-a aşezat pe el domn şi împărat al întregii lumi văzute. Şi nici Eva nu era atunci adusă la existenţa, nici raiul, ci numai lumea aceasta fusese creată ca un fel de rai, nestricăcioasă, dar materială şi supusă simţurilor. Pe ea a dat-o, cum s-a spus, lui Adam şi urmaşilor lui, spre a se bucura de ea. (Sf. Simeon Noul Teolog, Cuvântari morale, 1, 1).

        Nu Dumnezeu este autorul raului din lume, ci voia noastra libera care inclina sa asculte mai mult de diavol decat de Dumnezeu.

        Dumnezeu a dat voie libera oamenilor ca prin ea sa ajunga la indumnezeire, insa omul a preferat sa se lasa amagit de Satan si demonii lui, si de aici tot raul din lume.

        Demonii nu pot stapanii lumea decat daca inrobesc voia libera a oamenilor.
        Hristos ne-a scos din robia demonilor, insa de 2000 de ani dusmanii lui Hristos se straduiesc sa ne predea demonilor din nou.

        Pr. Vasile

        Apreciază

      • #Cosmin said, on aprilie 4, 2011 at 3:46 am

        Multumesc pentru raspuns parinte…

        Apreciază

      • #Cosmin said, on aprilie 4, 2011 at 3:58 am

        Multumesc pentru raspuns Parinte Vasile.

        Apreciază

  3. codin said, on aprilie 3, 2011 at 1:24 pm

    Sa fie oare reala inregistrarea facut de rusi acum zeci de ani? Foarte multa lume vorbeste despre echipa de geologi a Dr. Azzacov si ceea ce s-a intamplat in Siberia si nu se stie cu exactitate daca e reala sau nu.

    Apreciază

    • sfappetrupavelandrei said, on aprilie 3, 2011 at 2:39 pm

      Fără supărare dar sunt nişte prostii ideile că iadul e în centrul Pământului. Iar în legătură cu respectiva înregistrare de mai sus îndemn să se citească „Sufletul după moarte” şi „Ortodoxia şi religia viitorului” scrise amândouă de păr. Serafim Rose. Nu ştiu în care carte spunea păr. Serafim foarte clar că e imposibil să înregistrezi vocile demonilor sau a sufletelor iar acele înregistrări sunt nişte bătăi de joc ce ni le fac nouă demonilor. Şi sugerez ca să ne încredinţăm mai mult în învăţăturile teologice decât în literatura ortodoxă ( că aici tot se spune că nu se ţine cont de dogmă la ecumenişti ). În fine, aştept ziua când mi se va spune aici că există chiar un vierme care te mănâncă în iad şi în rai sunt pomişori şi păsărele.

      Apreciază

      • Adrian.I said, on aprilie 3, 2011 at 3:32 pm

        @sfappetrupavelandrei. Subscriu la ce ai spus. Cuvantul in pamant (folosit) are un sens mult mai profund decat atat.

        Apreciază

      • Pr. Vasile said, on aprilie 3, 2011 at 3:37 pm

        Am tot respectul pentru parintele Serafim Rose si am mijlocit alaturi de parintele Ioanichie Balan sa-i traducem lucrarile in limba romana.

        Citeste vietile sfintilor, Patericele si Limonariul si vei afla zeci de cazuri in care vocile demonile se fac auzile celor care ii deranjeaza cu rugaciunea intensa. Sunt si cazuri cand demonii se materializeaza pentru un timp mai lung sau mai scurt, asa cum si ingerii se pot materializa.

        Care este pentru tine diferenta dintre „invataturi teologiece” si „literatura teologica”?
        Am invatat si noi la facultate in urma cu 25 de ani ca exista o teologie critica (stiintifica) care a adoptat instrumentele de lucru protestante si care nu da doi bani pe „literatura ortodoxa (adica Paterice, Limonariu, Lavsaicov, vietile sfintilor etc.)

        Am absolvit facultatea de teologie si am facut si masterul, insa nu am avut de ce sa adupt critica teologiei protestante. care respinge valoarea Sfintei Tradutii ca izvor revelat.

        Auzi acum de la mine ca exista viermi mai reali decat cei materiali care chinuie sufletele celor din iad fara a se mistui sau muri. Da, cred ca si in rai sunt pomi, flori, izvoare si pasari felurite a caror frumusete nu poate fi descrisa in cuvinte.

        Cred ca lumea aceasta a fost creata dupa in tipar duhovnicesc.
        Cred ca frumusetile railului sunt de mii si mii de ori mai mari si de nedescris pentru limba omeneasca si ca ele sunt tiparul pentru lumea aceasta.

        Trist este ca noile generatii de teologi ortodocsi sunt indoctrinati cu teologie protestant si niciidecum ortodoxa.

        Pr. Vasile

        Apreciază

      • saccsiv said, on aprilie 3, 2011 at 3:45 pm

        sfappetrupavelandrei

        Citatele din articol ce-or fi? „Invăţături teologice” sau „literatura ortodoxă”?

        Daca tu spui ca-s prostii si atat, spun si eu ca ce scrii tu sunt cretinitati si atat . Si daca nu-ti convine, te bag la spam.

        O fi bine asa? Desigur ca nu. Pricepi ideea?

        Asadar, exprima-te cuviincios, caci nu sunt prostii doar pentru ca esti tu fudul si incapabil sa le pricepi. Apoi pune subiect si predicat in „argumentele” tale, daca vrei neaparat sa dialoghezi.

        Apreciază

      • Samir Mihail said, on aprilie 4, 2011 at 9:42 am

        „iar acele înregistrări sunt nişte bătăi de joc ce ni le fac nouă demonilor” ??? sper ca e doar o gresala de exprimare …

        Apreciază

      • sfappetrupavelandrei said, on aprilie 4, 2011 at 1:54 pm

        Ce s-a întâmplat saccsiv? Ţi-am rănit orgoliul? Fă ce vrei.

        @pr. Vasile: Să vă dau un exemplu de literatură teologică ce arată clar de faptul că contrazice teologia. Într-o mănăstire o maică cu viaţă sfântă bătea toaca pentru slujbă. Dracul, pentru a-i face ispite, bătea toaca la ore greşite ca să o ducă pe maică în necazuri. La un moment dat, maica îl prinde pe drac şi cu Sf. Cruce nu-l lasă să se mişte. Şi ea împreună cu celelalte maici insistă să-l facă pe drac să cânte Sfinte Dumnezeule, SFinte Tare, SFinte Fără de Moarte miluieşte-ne! În momentul în care face asta dracul se transformă în înger de lumină. Întrebare teologică: dacă aşa se poate transforma demonii în îngeri atunci din ce cauză nu fac aşa sfinţii cu toţi demonii ( mai ales că Dumnezeu vrea toată făptura mântuită iar unii sfinţi chiar se rugau pentru demoni )? Iar dacă este asta posibilă atunci unde mai e libertatea demonilor ( sunt transformaţi cu forţa în îngeri )? Citeşte şi Sf. Vasile cel Mare unde explică clar că acolo unde spune de pomi şi râuri din rai trebuie înţeles duhovniceşte ( parcă în Hexaimeron am citit asta ). Hai să îţi dau şi un citat: „Marele Vasile, arătând pe cât este nouă cu putintă despre rai, zice asa: „Omule, dacă-ti închipui că raiul este mâncare si băutură si veselie si grădină si flori si cântări si păsări si palate de aur, nu te opresc. Măcar asa să-ti închipui, dar râvneste la rai, adică să doresti raiul. Că dorind raiul, te lasi de păcat. Închipuie-ti si tu cum vrei, dar orice vei închipui tu despre rai, nu este ceea ce îti închipui tu, că raiul este mai presus de minte”.” de aici http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/nou19.htm Dacă nu-ţi mai răspund la argumentele ce mi le mai aduci să ştii că e din cauză că saccsiv m-a trecut la spam ( deşi poate deja a făcut-o 😛 ).

        Apreciază

  4. Bogdan said, on aprilie 3, 2011 at 2:12 pm

    Marele explorator Jacques Cousteau intrebat despre ce se gaseste in grotele si adanciturile pamantului, a raspuns: „Lumea inca nu este pregatita pentru asta”.
    Bun, citatul meu nu este unul exact, dar chiar un om de stiinta a confirmat indirect ca ceea ce ne indoapa astia cu scoarta terestra trebuie pus sub semnul intrebarii.
    Daca cititi cartile lui Platon „in limba greaca veche”, nu in alta limba, veti ramane surprinsi.
    Si eu, la inceput,ca inginer, nu am luat in seama astfel de acceptiuni, dar cercetand lucrurile in adanc am ajuns la anumite indoieli cu privire la modelul dupa care este gandita miscarea scoartei terestre.

    Din pacate, in mediul academic si nu numai, simple teorii au devenit ideologii chiar, iar a le ataca inseamna condamnare la moarte stiintifica(ramai fara fonduri, nu mai primesti acces la revistele de specialitate din mediul academic, etc).

    De foarte multe ori, va marturisesc ca mediul teologic, la nivelul discursului e mai permisiv decat mediul stiintific neteologic.

    Apreciază

    • Samir Mihail said, on aprilie 4, 2011 at 10:06 am

      Va sugerez se vedeti filmul documentar „Expelled: no intelligence allowed” facut de Ben Stein. Vorbeste despre faptul ca orice referire in mediul academic al sintagmei „Intelligent Design” este pedepsita cu excluderea din mediul de cercetare academic ( si de consecintele evolutionismului in holocaust ).
      Totodata o perspectiva gresita asupra lumii este una progresista. Progresul este o acumulare liniara si ascendenta. Dar lucruririle nu stau de loc asa. Istoria stiintei nu are la baza progresul ci revolutia stiintifica, adica trecerea de la o paradigma la alta, paradigme incompatibile si incomensurabile. Pentru mai multe detalii va rog sa cititi cartea lui Thomas Khun: Structura Revolutiilor Stiintifice (iar pentru o introducere sinoptica in subiect va rog sa cititi un studiu personal al cartii: http://www.scribd.com/doc/50117487/Thomas-Khun-Structura-Revolutiilor-Stiintifice-Recenzie )

      Apreciază

  5. WORLDLINES - June 28, 2009 said, on aprilie 3, 2011 at 2:12 pm

    […] View full article on Saccsiv’s Weblog […]

    Apreciază

  6. quintus said, on aprilie 3, 2011 at 2:44 pm

    @saccsiv
    Nu mi-ai raspuns la intrebare.
    Nu sunt suficiente parerile unora pentru a scoate la lumina adevarul.
    Da,cred ca un mare duhovnic va spune altceva.

    Apreciază

    • el said, on aprilie 5, 2011 at 2:22 pm

      @quintus

      Ai parerea Parintelui Sofian Boghiu pe care am pomenit-o.Crezi ca mint?
      Daca ai probleme sa crezi ce spun Sf Parinti(si aduci citate jalnice ca acelea al comentatorului i @sfpetruandrei…etc care crede ca atunci cand Sf Vasile cel Mare spune acelea despre “Omule, dacă-ti închipui că raiul este mâncare si băutură si veselie si grădină si flori si cântări si păsări si palate de aur, nu te opresc. Măcar asa să-ti închipui, dar râvneste la rai, adică să doresti raiul. Că dorind raiul, te lasi de păcat. Închipuie-ti si tu cum vrei, dar orice vei închipui tu despre rai, nu este ceea ce îti închipui tu, că raiul este mai presus de minte”.________ar contrazice prin acestea ca raiul are si aspect MATERIAL doar pentru ca INSISTA spre a ne face atenti/a ne starni ranva spre mantuire/ asupra aspectului sau duhovnicesc minunat si de nedescris in cuvintele omenesti de dupa caderea lui Adam.Nicidecum DOAR in mintea lui smintita de cartezianismele si secularizarea contemporana se intrepreteaza asa.Sf Vasile NU NEAGA aspectul material al raiului ci DOAR SUBLINIAZA inefabilul/cunoastrea apofatica,harica a raiului care pe langa dimensiunea sa MATERIALA are si o dimensiune DUHOVNICEASCA mai minunata desigur ca cea materiala.Acest comm NU REPREZINTA O CONTRAZICERE a citatelor aduse aici din Sfintii Parinti de Pr.Vasile (MULTUMESC parinte pentru aceste citate;in parte mi aminteam si eu de unele dar neavnad cartile si tipmul ca sa le aduc aici ca argumente am tacut .Ma bucur ca ati facut-o dvs.).

      Si daca ai curiozitati mergi TU si intreaba vre un mare duhovnic personal ___la Parintele Arsenie Papacioc de exemplu___ ;ca sa te lamuresti pe mintea ta indaratnica si nu veni aici cu „argumente” de genul jalic :”,cred ca un mare duhovnic va spune altceva”____caci NU ne intereseaza parerea ta personala pe care o expui ca o supozitie.Ce crezi tu si ce va zice un parinte duhovnicesc DIFERA mult indiferent de ce crezi tu(dar tu poti sa crezi ce vrei;te-a cinstit Dumnezeu cu intelect si libertate ca pe toti oamenii;pacat ca majoritatea se claseaza in categoria despre care zice Psalmul :”Omul in cinste fiind N-A priceput,alaturatu-s-a DOBITOACELOR fara de minte si s-a ASEMNAT lor”.Cauta si tu sa nu te inscrii in categoria despre care zice Psalmul.)

      Apreciază

  7. quintus said, on aprilie 3, 2011 at 2:48 pm

    @Pr.Vasile
    „Sufletele in raport cu trupul sunt nemateriale, insa in raport cu Dumnezeu sunt materiale. Intreaga creatie se supune spatiului si timpului, inclusiv ingerii”
    Esti preot???Tu iti dai seama de ceea ce spui?

    Apreciază

    • Pr. Vasile said, on aprilie 3, 2011 at 3:45 pm

      🙂 Imi dau seama foarte bine. Noi folosim notiuni si cu ele incercam sa descriem realitatea. Noi stim ca Dumnezeu exista din lucrarile Sale, dar ce este El in fiinsa Sa, nu stim. Intreaga creatie, vazuta si nevazuta sunt altceva decat Dumnezeu, altfel cadem in emanationism gnostic si panteism.

      Daca citesti cu atentie scrierile Sf. Parinti, vei intelege.
      Daca ai vreo neamurire, spune-o clar, si in masura in care voi putea te voi ajuta sa intelegi.

      Cat despre valoarea dogmatica si morala a vietilor sfintilor, citeste la Sf. Iustin Popovici, marele teolog ortodox al sec. XX.

      Teologii ortodocsi, cu doctorate la catolici si protestanti, invata astazi pe viitorii preoti ortodocsi teologie protestanta. Ei ignora faptul ca Simeon Metafrast a fost sfant, si au tupeul sa se creada mai destepti decat sfintii.

      Pr. Vasile

      Apreciază

    • saccsiv said, on aprilie 3, 2011 at 3:48 pm

      quintus

      Ce anume n-ai priceput? Ca ingerii se supun timpului? Sau nu ti-e clar cum e cu creaturile si creatia?

      Apreciază

    • #Cosmin said, on aprilie 3, 2011 at 5:13 pm

      doar Dumnezeu este ATEMPORAL!

      Apreciază

    • el said, on aprilie 5, 2011 at 2:27 pm

      @uintus

      Tu ai probleme NU doar de intelegere a Scripturilor si Parintilor dar ai si GRAVE LIPSA de cerectare a invataturilor ortodoxe.Afla ca EXACT asa :”“Sufletele in raport cu trupul sunt nemateriale, insa in raport cu Dumnezeu sunt materiale. Intreaga creatie se supune spatiului si timpului, inclusiv ingerii”___stau lucrurile;ne inavat ASA SFINTII PARINTI(Sf Maxim Marturisitorul de exemplu) aceia pe care NU-i cercetezi tu inainte de a-ti da aici cu parerea aiurea.

      Apreciază

  8. Fratele Ioan said, on aprilie 3, 2011 at 2:49 pm

    Daca sufletul i-si pastreaza toate simturile vii, dupa moarte[auz, vaz, durere, deznadejde, disperare], credeti ca mai conteaza unde i-si va savarsi chinurile sufletului pacatos[pamant, alte planete, etc].Sa ne zbatem sa nu ajungem acolo.

    Apreciază

  9. AparamOrtodoxia said, on aprilie 3, 2011 at 3:00 pm

    Vad ca acestia indivizi asteapta cu nerabdare sa intre in iad …..mai ales ca acum il cauta in loc sa-l astepte. Sa fim insa foarte atenti si sa nu tinem ochi inchisi si sa nu dorimim sa priveghem in fiecare secunda si minut sa ne rugam mai mult cu fiecare zi care trece. Eu personal vad multa indiferenta din partea oamneilor si asta ma doare cel mai tare sincer.Lumea inca doarme sa-mi spuneti si mie un canal de tv unde sa dat protestul din Grecia impotriva cardului cetateanului………………….. Doamne Ajuta la toata lumea.

    Apreciază

  10. IOAN said, on aprilie 3, 2011 at 3:51 pm

    …ideea că….IADUL se află sub PĂMÂNTul acesta cunoscut de noi este falsă…
    ….deoarece Iadul este *nematerialnic*FOC VEȘNIC* CHIN VEȘNIC iar LOCUL nu putem ști unde se află…etc…știm că se află în ADÂNC….dar care ADÂNC ?
    …la SF. LUMII….tot UNIVERSUL MATERIAL SE VA *ÎNCHIDE CA O CARTE* ȘI VA FI CREAT UN CER NOU și UN PĂMÂNT NOU…iar *IADUL NU EXISTĂ și nu VA EXISTA AICI*….
    ….deci IADUL…știm că există….există unde*va în ADÂNCUL *LUMII NEVĂZUTE* și în niciun caz a lumii UNIVERSULUI MATERIALNIC cunoscut de noi…ȘI CARE la SFÂRȘIT ORICUM* NU VA MA EXISTA căci se va SFÂRȘI și va fi apoi UN CER NOU și UN PĂMÂNT NOU…

    Apreciază

    • saccsiv said, on aprilie 3, 2011 at 3:55 pm

      IOAN

      Raiul si iadul „actual” sunt antecamere pana la JUDECATA DE OBSTE. Iadul „actual” nu-i totuna cu iezerul de foc in care se vor arunca la final pacatosii, dracii si chiar moartea.

      Apreciază

    • Pr. Vasile said, on aprilie 3, 2011 at 4:17 pm

      @IOAN

      Bine, si cum crezi tu ca se ajunge de pe pamant in rai sau in iad? Cumva printr-o „gaura de vierme”, de-a lungul unui superstring? sau printr-o poarta stelara „star gate”?.

      Ma intreb de ce vor unii sa se complice cu tot felul de teorii cand cuvintele Sf. Scripturi si ale sfintilor sunt limpezi si usor de inteles.

      Sf. Traditie nu este o simpla traditie, ci este sfanta pentru ca este izvor reveat de invataturi. Sa nu uitam ca inainte de Scriptura a fost Sf. Traditie.

      Intreaga Sf. Traditie ortodoxa marturiseste intr-un glas ca demonii de ori unde ar fi rapesc sufletele in jos si le pogoara in adancurile pamantului. Atunci, de ce sa credem altfel? La ce ne-ar ajuta sa punem la indoiala (cu critica protestanta, rationalista) Sfanta Traditia a Bisericii?

      Pr. Vasile

      Apreciază

      • IOAN said, on aprilie 3, 2011 at 6:38 pm

        Pr. Vasile
        …tu așa crezi ? …că am făcut critică protestantă ? …de unde până unde ai de dedus treaba asta ?…iar ALUZIA* (cu gaura de vierme sau poarta stelară ) denotă clar că cobori prea mult stacheta în jos și o faci foarte IRONIC…
        …tot ce au spus SFINȚII PĂRINȚI despre IAD și RAI este adevărat….
        …problema este…
        …SAU REFERIT SFINȚII… CĂ IADUL SE AFLĂ EXPRESS CA LOC ÎN ADÂNCURILE PĂMÂNTULUI pe care locuim SAU *ADÂNCURILE PĂMÂNTULUI* FACE REFERIRE LA *ADÂNCURILE LUMII NEVĂZUTE* NEMATERIALE* INTUNECATE* și fără LUMINA SF. TREIMI ?…și unde IADUL este FOCUL și SCRÂȘNIREA DINȚILOR

        Apreciază

      • Pr. Vasile said, on aprilie 3, 2011 at 8:21 pm

        @IOAN

        Poate ca fara sa-ti dai seama introduci relativismul si incertitudinea in gandirea ortodoxa.
        Sf. Parinti nu folosesc sintagma „adancurile pamantului” in semn metaforic. Si nu am fost deloc ironic.

        Fa-ma sa inteleg cum ajung sufletele de aici de pe pamant in „adancurile lumii nevazute nemateriale intunecate”, de vreme ce sufletele se supun in continuare spatiului si timpului?

        Au existat si exista foarte multi „teologi” protestanti rationalisti si atei, care nu pricep in iota in invatatura Sf. Parinti, chiar daca fac critica pe textele patristice si biblice. Intentia mea a fost aceea de a atrage atentia ca tot mai multi ortodocsi adopta o gandire neortodoxa atat in ce priveste adevarurile dogmatice, cat si principiile morale.

        Pr. Vasile

        Apreciază

      • IOAN said, on aprilie 3, 2011 at 9:54 pm

        Pr. VASILE
        CA SĂ VĂ FIE MAI CLAR….IADUL EXISTĂ ÎN LUMEA NEVĂZUTĂ….*ÎN ÎNTUNERICUL CE MAI DIN AFARĂ*
        ….nu putem spune că se află sub acest pământ unde stăm noi muritorii…
        …deci… IADUL este FOC VEȘNIC IMATERIAL pentru păcătoși și draci care se vor chinui în VECII VECILOR…și care nu se află în ACEASTĂ LUME VĂZUTĂ
        …eu sunt ortodox…și nu i-au după tot felul de HABAUCI*****
        …SPER CĂ AM FOST DESTUL DE CLAR….
        …CÂND O SĂ MURIM O SĂ VEDEM CUM e să FIE cu spațiul, timpul etcc*
        …până atunci…POCĂINȚĂ…POCĂINȚĂ…POCĂINȚĂ…

        Apreciază

      • el said, on aprilie 5, 2011 at 2:48 pm

        @IOAN

        categoria :”….*ÎN ÎNTUNERICUL CE MAI DIN AFARĂ* se refera la intunericul DINAFARA ca =lipsa cea mai grava de Dumnezeu ; dinafara de Dumnezeu (care este pretutindeni dar nu si in alegerea LIBERA a creaturilor sale cazute omul nemantuit si dracii care il refuza ,alegere pe care o respecta caci Dumnezeu Nu este mincinos Siesi).
        Dumnezeu Care pretutindenea ESTE in iad se manifesta ca LIPSA de Mila Pronie sustinatore a existentelor create si damnate in forma in care au fost ele destinate sa existe(adica FERICITA) iar ca PREZENTA prin energiile Sale necreate ale harului dar pe care creatura autodamnata la separarea de Dumnezeu–IZVORUL existentei si sustinerii sale ca creatura– o indura ca CHINURI NESPUSE(necuprinse in cuvinte asa cum sunt necuprinse si bunatatile vesnice ale raiului).Creatura damnata NU DISPARE adica nu-si pierde calitatea de EXISTENT data ei oadata pentru TOTDEAUNA la Creatie de Dumnezeu ci isi pierde DOAR calitatea de a fi sustiunta cu Pronie,Har in cele de care are nevoie ea ca sa subziste ca existent___asa ne-a creat Dumnezeu DOAR pentru El;daca ne lispim de El functionam ca EXISTENTE anormale fata de Planul Lui Dumnezeu ;adica CHINUITE.
        Si iadul si raiul are aspect /calitate MATERIAL(cu toate atributele lumii materiale INCLUSIV SPATIALITATEA) si aspect/calitate DUHOVNICEASCA care NU se exclud .

        Apreciază

  11. Pr.Gabriel said, on aprilie 3, 2011 at 4:04 pm

    Da quintus, parintele a avut dreptate..
    Si Sf.Parinti spun ca doar Dumnezeu este Duh 100%, restul tine de materia..creata..
    Noi stim ca ingerii au fost creati si ca au substanta din materie.. aici la ei este vorba de foc..Ps.103,5.
    Pr.Rodion in cartea „oameni si demoni” vorbeste foarte clar de faptul ca demonii miros si adulmeca jertfele idolilor. Si aici vorbeste de o adulmecare si hranire la propriu, nu la cea in”duh”, deoarece Sf.Vasile cel Mare vorbeste despre particulele/moleculele arse care ajung in eter si sunt „mirosite” de duhurile necurate. Tot Sf.Parinte spune ca acestia se hranesc „fizic” vorbind cu aceste molecule arse ale trupului care ies in eter.
    Faptul ca ingerii „rapesc” oameni si ii duc in anumite locuri sau ca misca obiecte de ici-colo, arata clar ca aceasta interferenta dintre duh-materie (lumea palpabila) pozitioneaza duhurile in sfera lumii create. IN ce mod se gasesc aceste duhuri, nu stim, dar faptul ca interfereaza cu noi si ca pot „modela” materia dupa bunul plac, insa cu ingaduinta Domnului, asta ii pozitioneaza clar in sfera lumii create..
    Iar in privinta Raiului, ca locatie fizica sau duhovniceasca, citit va rog cartea Pr.Serafim Rose „Cartea facerii, crearea lumii si omul inceputurilor” si veti vedea ca toti Parintii vorbesc la unison de o intelegere sensibila (palpabila) a RAIULUI dar si de una duhovniceasca unde merg sufletele dupa moarte, daca sunt gasite vrednice..
    trei lucruri le pun in fata noastra cei „sceptici” (putin credinciosi):
    1. Daca Raiul are si o prezenta sensibila(palpabila), atunci unde este localizat ..fizic vorbind?
    2.Iadul este un loc fizic sau duhovnicesc?
    3. Cum poate duhul unui om, duh fiind, dupa moarte, sa simta iadul sau raiul, daca acestea au si consistenta materialnica?

    Voi raspunde pe rand…

    Apreciază

  12. Pr. Vasile said, on aprilie 3, 2011 at 4:05 pm

    Acolo unde omul se departeaza de dreapta credinta revelata, se afunda tot mai mult in superstitie. Omul occidental a ramas la fel de superstitios si idolatru ca si in evul mediu. Occidentul a fost crestinat ortodox doar pentru scurta vreme si nu peste tot. In rest ortodoxia a fost inlocuita cu semiarianismul, apoi cu arianismul, iconoclasmul (in favoarea idolilor statui), sfarsind in superstitie.

    Stiinta, cu toate pretentiile ei rationaliste nu a dapasit niciodata stadiul de superstitie. As putea spune ca lupta dintre stiinta si religie este de fapt lupta dintre superstitie si religie.

    Rationalisti ataca religia si par ca sunt impotriva lui „crede si nu cerceta”, cand de fapt ei sunt cei care predica maselor „crede (in noi) si nu cerceta (ca nu ai cu ce). Ei sunt cei care predica teoria si presupunerea drept certitudine. Sau altfel spus opiniile personale pe post de dogme stiintifice.

    Stiinta este religia omului nihilist, a omului fara de Dumnezeu, a supraomului, a omului dumnezeu. Aici regasim urmarile caderii omului, dorinta sa de a fi ca dumnezeu fara de Dumnezeu.

    Si unde au condus lumea rationalistii? Iau rupt de crestinism ca sa-i afunde in superstitie. Ei refuza existenta lui Dumnezeu, a ingerilor si a demonilor, dar cred in extraterestri.

    Crestinismul lupta impotriva demonilor prin exorcizari, rationalistii refuza exorcizarile si predau lumea extraterestrilor (adica demonilor).

    Crestinismul il invata pe om cum sa se mantuiasca si sa scape de osanda vesnica, iar rationalistii (lumea stiintifica) pactizeaza cu extraterestri, in cauta pe sub pamant pe cei din Sambala (initiatii lumii) si indeamna pe liderii crestinillor sa interzica exorcismele.

    Iata in ce context s-a ajuns ca Patriarhia sa interzica citirea exorcismelor in ziua de Sf. Vasile.

    Demonii nu pot stapani omenirea cata vreme se in lume se mai savarseste Sf.. Liturghie se se fac exorcisme.

    Pr. Vasile

    Apreciază

  13. quintus said, on aprilie 3, 2011 at 4:52 pm

    @saccsiv
    @Pr.Vasile

    Ingerii nu se supun timpului.Altfel ar fi in devenire ca si oamenii ,ceea ce nu e cazul.Ingerii sunt atribute ale lui Dumnezeu si prin ei comunica cu lumea.
    Cat despre localizari ale raiului si iadului vin si eu cu un citat:
    „20.Şi fiind întrebat de farisei când va veni împărăţia lui Dumnezeu, le-a răspuns şi a zis: Împărăţia lui Dumnezeu nu va veni în chip văzut.
    21. Şi nici nu vor zice: Iat-o aici sau acolo. Căci, iată, împărăţia lui Dumnezeu este înăuntrul vostru.”(Sfânta Evanghelie după Luca)

    Apreciază

    • Pr. Vasile said, on aprilie 3, 2011 at 5:19 pm

      @quintus
      1. referitor la imparatie. Ca sa intelegem citatul dat de tine trebuie sa intelegem contextul in care a fost rostit.
      a) ce intelegeau fariseii prin imparatia lui Dumnezeu si ce le explica Mantuitorul despre imparatia lui Dumnezeu.

      Ei asteptau NOM, o imparatie lumeasca in care ei sa conduca lumea, asa cum interpretau ei profetiile mesianice. Mantuitorul le spune in pilda ca imparatia lui Dumnezeu nu este o imparatie lumeasca, ci una bazata pe credinta in Dumnezeu salasluita in inima omului.

      2. Daca este sa marturisim ortodoxia, iata ce spune Sf. Ioan Damaschin in Dogmatica, cartea II, cap. III:

      „Aşadar, îngerul este o fiinţă spirituală, veşnic mişcătoare, liberă, necorporală; slujeşte lui Dumnezeu şi a primit în firea lui nemurirea în har.
      Care este, însă, natura şi definiţia fiinţei lui, numai ziditorul o ştie. Se spune că este necorporal şi imaterial în raport cu noi, deoarece tot ceea ce se pune în comparaţie cu Dumnezeu, singurul incomparabil, este grosolan şi material. Numai Dumnezeirea este în realitate imaterială şi necorporală.”

      „Ingerul nu este nemuritor prin fire, ci prin har, căci tot ceea ce are început are şi sfârşit potrivit naturii lui. Numai Dumnezeu este veşnic, dar mai degrabă este mai presus de veşnicie. Căci cel care a făcut timpurile nu este sub timp, ci deasupra timpului.”

      „Ingerii sunt circumscrişi, căci atunci când sunt în cer nu sunt pe pământ şi când sunt trimişi de Dumnezeu pe pământ nu rămân şi în cer. Nu sunt limitaţi de pereţi, de uşi, de încuietori şi de peceţi, căci sunt nelimitaţi.” Eu spun nelimitaţi. Cu toate acestea ei nu apar aşa cum sunt celor vrednici, cărora Dumnzeu va voi ca ei să se arate, ci sub o formă oarecare, în aşa fel încât să-i poată vedea aceia cărora li se arată. Nelimitat însă, prin fire şi în sensul propriu al cuvântului, este numai cel nezidit, căci toată zidirea este limitată de Dumnezeu, care a zidit-o.

      „Fiind spirite, ei sunt în locuri spirituale. Nu sunt circumscri şi în felul celor corporale, natura lor nu are o formă trupească şi nici nu au cele trei dimensiuni, ci sunt prezenţi în chip spiritual şi activează acolo unde li s-ar porunci; cu toate acestea ei nu pot să fie şi să activeze simultan în două locuri deosebite.”

      „Iau forma pe care le-ar porunci-o Stăpânul Dumnezeu şi astfel se arată oamenilor şi le revelează tainele dumnezeieşti.”

      Asta am vrut sa spun.

      3. Notiunea de „timp” este una complexa, filosofica. Nici ingerii nu stau pe loc in ce priveste iluminarea duhovniceasca si cunostinta. Si ei progreseaza mereu in iubire si cunoastere, la nesfarsit, caci tinta iubirii si a cunoasterii este nesfarsita: Dumnezeu. Despre aceasta mai multe detalii la parintele D. Staniloae si de acolo la Sf. Maxim Marturisitorul.

      Pr. Vasile

      Apreciază

      • saccsiv said, on aprilie 3, 2011 at 5:33 pm

        Pr. Vasile

        Exceptionala explicatia Sf. Ioan Damaschin.

        Apreciază

    • saccsiv said, on aprilie 3, 2011 at 5:27 pm

      quintus

      Nu intelegi ce inseamna „a se spune timpului”. Faptul ca ingerii nu se nasc si nu mor, nu inseamna ca sunt in afara timpului. Ei nu pot nici macar calatori in timp.

      Apreciază

    • el said, on aprilie 5, 2011 at 3:05 pm

      @quintus

      teoria ta :”Ingerii nu se supun timpului.Altfel ar fi in devenire ca si oamenii ,ceea ce nu e cazul.Ingerii sunt atribute ale lui Dumnezeu si prin ei comunica cu lumea”_______este un FALS ,O EREZIE in 2 privinte..
      1.Inegerii NU sunt atribute ale Lui Dumnezeu ci sunt CREATURI ale Lui Dumnezeu .Intelegi diferenta ?Atributele Lui Dumnezeu sunt de natura dumnezeiasca si vesnice caci Dumnezeu este VESNIC impreuna cu TOATE atributele Sale.Ingerii sunt de natura CREATA,NU sunt DIN VESNICIE ca Dumnezeu;adica au luat INCEPUT si sunt de NATURA NEDUMNEZEIASCA ci creata.Acestea sunt diefrente ESENTIALE ,ONTOLOGICE.
      2.Sf Maxim Marturisitorul si alti Parinti invata ca ingerii ca si oamenii mantuiti sunt IN DEVENIRE;adica CRESC FARA INCETARE in cunoasterea de Dumnezeu si in UNIREA cu Dumnezeu.Imparartia Cerurilor si Viata Vesnica(cea de acum a ingerilor + cea de dupa moartea actuala e oamenilor care se mantuiesc si cea de dupa Judecata de Apoi ;desi cele 2 mentinonate sunt diferite prin anune atribute;nu intru in detalii) sunt CRESTERE FARA SFARSIT pentru Creatura(DOAR Dumnezeu este perfect ) ;spune Mantuitorul Hristos in Evanghelia de la Ioan :”Si aceasta este VIATA VESNICA,sa Te CUNOASCA pe Tine Singurul Dumnezeu Adevarat si pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis.”=asadar cunoastre FARA SFARSIT caci Dumnezeu este FARA SFARSIT.

      Mai citeste si tu cand ai timp Ambigua si alte carti ale Sf Maxim Marturisitorul sau ale altor Parinti care ne invata pe noi cosmogonia si epistemologia(teoria cunoasterii) ORTODOXA.

      Apreciază

  14. Adrian.I said, on aprilie 3, 2011 at 4:59 pm

    Quintus. Scz ca ma bag, dar asta e o gluma nu? Deci ingerii rai ce sunt? Atributele ale Lui Dumnezeu pervertite?Dumnezeu se poate perverti? Inseamna ca Dumnezeu nu e perfect si….. nu e Dumnezeu.

    Apreciază

  15. F.F. said, on aprilie 3, 2011 at 5:24 pm

    Imi cer si eu iertaciuni, frate Quintus, dar ce ai scris mai sus e o speculatie care se bazeaza pe nimic…(cea cu atributele).

    Apreciază

  16. quintus said, on aprilie 3, 2011 at 6:24 pm

    Da,poate am sintetizat prea mult numind ingerii atribute ale lui Dumnezeu.Spune Dionisie Areopagitul:
    „Din aceata pricina ordinele sfinte ale fiintelor ceresti participa la comuniunea dumnezeiasca intr-o masura mai mare decat lucrurile care au numai existenta;decat fiintele nerationale sau decat cele rationale in felul nostru.Caci ele imita pe Dumnezeu in chip supra-mundan si doresc sa-si transforme ,potrivit acestuia infatisarea lor spirituala;de aceea ei se bucura de o mai stransa legatura cu divinitatea,fiind si mai staruitori si ravnind intotdeauna spre cele superioare.[…]Caci aceste fiinte ajung mai intai si in mod felurit la participarea lui Dumnezeu;[…]de aceea s-au invrednicit ele ,inaintea tuturor celorlalte fiinte si in mod depsebit de numirea de ingeri,pentru ca in ele a stralucit mai intai iluminarea divina si prin ele ni s-au mijlocit noua revelatiile ce depasesc puterea noastra de cunoastere.”

    Apreciază

    • Pr. Vasile said, on aprilie 3, 2011 at 8:26 pm

      @quintus

      Cred ca nu folosesti cea mai buna traducere.

      Pr. Vasile

      Apreciază

  17. quintus said, on aprilie 3, 2011 at 6:33 pm

    @saccsiv
    Unde a fost vorba de calatorie in timp?Asta este o bazaconie inventata de scriitori SF.
    Ingerii nu sunt supusi timpului asa cum il intelegem noi.Aici ii dau dreptate Pr.Vasile cf. ultimului sau mesaj,paragraful 3.Vorbim de fiinte care stau „in cercul lui Dumnezeu si nemijlocit in jurul lui Dumnezeu”cum spune Dionisie Areopagitul,asa ca este foarte greu sa concepem noi,muritorii ,ce inseamna timp pentru ele.

    Apreciază

  18. quintus said, on aprilie 3, 2011 at 6:44 pm

    @IOAN
    Foarte buna argumentarea.

    Apreciază

  19. Fulger said, on aprilie 3, 2011 at 6:55 pm

    Ei chiar doresc sa aduca iadul pe pamant si vor reusi.

    Apreciază

  20. KTM said, on aprilie 3, 2011 at 6:56 pm

    Cred ca totul ar putea fi explicat prin subtilitate , sau prin densitate de fregventa a particulelor . Pamantul are cea mai mare densitate , urmat de apa , de aer , si de foc . Cand se spune ca Iadul este sub pamant s-ar putea explica ca Iadul din materie . Daca ingerii isi pot modifica subtilitatea si se pot materializa , de ce nu si oamenii ar putea sa-si modifice subtilitatea si sa intre in Iad sau in Rai , evident doar cu voia lui Dumezeu . Ma refer aici la caul preotului cu mana bandajata , dar sunt destule si alte cazuri . Atat Iadul cat si Raiul sunt materiale dar de o subtilitate diferita de a noastra , noi find undeva la misloc .

    Posibilitatea ca oamenii de stinta manati de anumitea spirite sa incerce sa costruiasca un portal de transfer este adevarata , uitativa la filmele SF din ultima perioada toate vb. de asa ceva , cea ce inseamna ca s-ar putea incerca ceva in acest sens . Si oare de ce Dumnezeu a pus un Heruvim cu sabie de foc la portile Raiului , ca Adam si Eva nu aveau cu sa mai ajunga acolo , mai ales ca se spunea mai sus ca vedeau Raiul ca pe un loc indepartat si suspinau cu lacrimi .

    Apreciază

    • Pr. Vasile said, on aprilie 3, 2011 at 8:49 pm

      @KTM

      As mai adauga ceva. Si in cazul cu monahul sau preotul cu mana bandajata ca si in cazul tinerei care a fost in rai, nu s-au intamplat in trup ci in viziune, extaz sau vis. Insa urmarile au ramas vizibila in trup.

      Mai amintesc un caz. In mare, doi prieteni s-au rugat sa ramane in comuniune si dupa ce vor muri. Dupa ce a murit unui din ei, cel in viata s-a rugat pentru prietenul sau sa-i arate unde se afla si acela i s-a aratat in chilia sa, acoperit cu a mantie. Si i-a spus prietenului ca este in chinuri, si l-a intrebat cum vrea sa simta chinurile din iad. Cel in viata s-a gandit un pic si a zis ca prin miros (parandu-i-se un mai usor de suportat).
      Atunci cel mort si-a dezvelit un pic trupul si o putoare de nesuportat a umplut chilia.
      Calugarul a iesit in graba fara sa inchida usa, iar mirosul s-a raspandit peste tot locul acela, atat de tare incat calugarii au trebuit sa paraseasca manastirea.

      Un alt calugar s-a rugat sa-i descopere Dumnezeu ce inseamna cuvintele „1000 de ani ca o zi inaintea Domnului”. Si odata pe cand iesea de la slujba a vazut un pui de vultur care parea ca nu poate zbura. Si alergand dupa el sa-l prinda a ajuns intr-un loc pustiu. Acolo vulturul a luat chip de inger si a inceput sa cant atata de frumos incat parintele acela a uitat de lume si de orice nevoie trupeasca. Cand a sfarsit cantarea, ingerul s-a inaltat la cer, iar el plin de bucurie s-a intors la manastire.
      Mare i-a fost mirarea cand la intrare portarul nu la lasat sa intre. Si-a spus numele si a cerut sa vorbeasca cu staretul, al carul nume ii era necunoscut portarului.
      Portarul s-a dus la staret si i-a spus povestea cu „nebunul” de la poarta care pretindea ca este din manastirea lor.
      Staretul intelept, care cunostea istoria manastirii l-a chemat si l-a intrebat cine este. Asa a aflat ca traise in urma cu mai bine de 300 de ani in manastirea aceea.
      Iata cum Dumnezeu a facut ca mai bine de 300 de ani sa para o ora, fara ca omul sa sufere de trecerea vremii.

      Un alt caz. Un inger a fost trimis sa ia sufletul unei mame, iar ingerul de mila copilului care alapta nu a implinit porunca. Drept pedeapsa a fost randuit sa slujeasca pe pamant in chip de om multi ani, pana intr-o zi cand a vazut tracand pe acolo unde slujea la ucenic de cismar pe episcopul locului. Si atunci l-a cunoscut pe copilul acela mic de care el isi facuse grija. Dupa acest episod a ingaduit Dumnezeu ingerului sa se intoarca la firea sa, dupa ce l-a facut sa inteleaga ca El are grija de toata faptura.

      Exemplele pot continua.

      Din lectura scrierilor patristice am constata ca teologia academica a simplificat si chiar denaturat prin aceasta simplificare invatatura de credinta ortodoxa. Aceasta proces se intinde pe mai multe sute de ani.

      Pr. Vasile

      Apreciază

  21. stef said, on aprilie 3, 2011 at 9:17 pm

    Este terifianta imaginea damnarii in vesnicie – incerc sa cuprind intelesul profund al osandirii in eternitate si ma ingrozesc – sunt slabanogit la suflet si plin de nelegiuiri si n-am facut mai nimic din poruncile Mantuitorului…Am incercat de multe ori sa inteleg cu mintea mea ingusta de ce se desfasoara in felul acesta existenta noastra… Deja de pe pamantul asta incepe o vale a plangerii si atata lume sfarseste in ignoranta si i-si risipeste cei 60-70 de ani de existenta numai pe desertaciuni – Ce va fi cu miliardele de suflete de pe tot pamantul? Cati au inteles pentru ce e data viata aceasta? Cati ajung sa cunoasca adevarata cale? Omul se naste si ajunge la constiinta de sine intr-un mediu gata alterat si laolata cu diavolii si cu iadul si cu toate ispitirile si capcanele acestei lumi si nu intelege calea catre Hristos…De ce a fost satanei asa de simpu sa-i insele si sa-i momeasca pe protoparinti? De ce avea acces satana in Eden? Cred ca multi dintre voi si-au pu intrebarile acestea … daca bat campii va rog sa nu mi-o luati in nume de rau -poate ma lumineaza cineva

    Apreciază

  22. Aurora said, on aprilie 3, 2011 at 9:20 pm

    Raiul si iadul sunt niste locuri cat se poate de reale. Unii le-au vizitat si ne-au lasat marturii cutremuratoare. o prietena de-a mea a visat de curand ca se ridica lac cer si a ajuns undeva intr-un loc foarte frumos, ca o gradina minunata cu pomi frumosi, dar nu a patruns prea mult in acea gradina, ci doar a trecut putin de poarta cea mare si apoi i-a iesit in cale bunica, moarta in urma cu 6 saptamani. Batrana era linistita si multumita, a mangaiat-o pe nepoata si i-a dat de inteles ca Dumnezeu a asezat-o intr-un loc bun. Dar tot in calatoria aceasta, prietena mea a ajuns si aproape de drumul care ducea spre polul opus, adica iadul. In cale i-a aparut tatal ei, care este in viata, dar foarte bolnav si cu multe patimi de care nu vrea sa se pocaiasca si se facea ca el se indrepta spre acel loc urat si paraginit, care cobora undeva pe un povarnis si totul era urat si trist, un peisaj dezolant. Prietena mea a mai avut si alte vise cu „miez”, dar acesta mi s-a parut cel mai clar. Ea crede ca Dumnezeu a vrut sa o anunte cumva ca tatal ei se va prapadi in curand si sa faca ea toate demersurile ca el sa nu moara nespovedit si neimpartasit. Si eu cred la fel, dar ce m-a frapat cel mai mult la acest vis este faptul ca prietena mea, in tot periplul ei spre rai si apoi spre iad, era imbracata numai in partea de sus a corpului, iar partea de jos era doar acoperita de chilot, sa ma scuzati, nu vreau sa para o indecenta ceea ce va spun, dar cred ca este un indiciu ca nu trebuie sa mai purtam, noi femeile, pantaloni caci este mare uraciune inaintea lui Dumnezeu si prietena mea nu este straina nici ea de portul pantalonilor.

    Apreciază

  23. Adrian.I said, on aprilie 3, 2011 at 9:36 pm

    @Stef. Gandesti prea sincretist. Existenta in sine in toate formele, este superioara inexistentei. Existenta in cazul de fata in iad este superioara inexistentei prin simplul fapt ca exista .Suferinta (in sine) nu exista, e o iluzie, Dumnezeu e fericirea absoluta,apropierea si departarea de aceasta inseamna o scara mai mica sau mai mare de fericire..Un om poate sa fie fericit intr-o stare in care altul e nefericit .Cea mai indepartata stare de Dumnezeu (cauza fericirii) este inexistenta, deci rezulta ca Dumnezeu le-a facut un bine si celor care au ajuns in iad prin simplul fapt ca i-a creat

    Apreciază

  24. Aurora said, on aprilie 3, 2011 at 9:42 pm

    Si tot o intamplare legata de lumea dce dincolo, mai precis despre frumusetea raiului. Un cunoscut a fost rapit in duh intr-o zi , in timp ce se afla in padure cu treaba. A fost luat si dus intr-o dumbrava minunata unde erau niste pajisti neasemuit de frumoase si niste flori deosebite, cu un parfum imposibil de descris, si niste pasarele care cantau intr-un mod neasemuit de frumos. Si s-a indragostit imediat de acel loc, nevrand sa mai plece vreodata de acolo. Si-a dat seama ca se afla in rai si a intrebat : „Doamne, ce sa fac ca sa raman si eu aici ?” Iar un glas i-a raspuns ca se va putea intoarce acolo daca va reusi in timpul care i-a mai ramas de trait sa se impace cu toti cei pe care i-a suparat. Si vreau sa va spun ca avea ceva de furca pt. ca omul era foarte artagos din fire , dusmanos si mandru, erau putini cei care scapasera de insultele lui. Dar l-a lovit apoi un cancer si cand au aflat oamenii de dorinta lui de a-si cere iertaciune de la fiecare, s-au grabit sa vina sa se impace cu el ca sa nu plece omul neiertat. A fost zile intregi pelerinaj pe la casa lui, veneau de prin mai multe localitati invecinate ca sa-i dea iertaciune si cred ca acest om cu multe defecte, din mila lui Dumnezeu si din marea Lui iubire de oameni s-a mantuit. Poate ca Dumnezeu l-a ales pe el tocmai pentru ca era asa hain, ca sa ne arate ca oricine se poate mantui daca se straduieste un pic. Pe mine m-a impresionat mult aceasta intamplare si v-a spus-o si eu asa cum mi-a relatat-o mama mea.

    Apreciază

  25. quintus said, on aprilie 4, 2011 at 5:13 am

    @Pr.Vasile
    Traducerea este a unui reputat traducator,preotul Cicerone Iordachescu.

    Apreciază

  26. ionut said, on aprilie 4, 2011 at 8:21 am

    Ce mai conteaza, ca Iadul se afla sau nu sub pamant, GRAV este ca exista, sunt 100 % sigur de existenta Iadului, mai grav este ca eu nu sunt sigur de mantuirea mea dupa 20 de ani de desfranare, din care nu vad semne de iesire.

    Apreciază

    • numaiortodoxia said, on aprilie 4, 2011 at 12:51 pm

      Incepe cu o simpla spovedanie , fa paraclisul Maicii Domnului – si nici nu o sa-ti dai seama cat de mult te schimba in bine … in spun din experienta … toti cadem in pacate mari atat din cauza slabiciunilor noastre cat si din cauza lumii acestea ce parca a inebunit . Doamne ajuta !

      Apreciază

  27. mircea said, on aprilie 4, 2011 at 9:03 am

    Ionut,
    zici bine in privinta iadului.
    Bre, da’ daca vrei, poti in privinta celeilalte pr.
    Te rogi (la obiect) si nu te lasa Doamne-Doamne.

    Apreciază

  28. Adrian.I said, on aprilie 4, 2011 at 12:19 pm

    @thetimeismine. Ateistii nu se duc in iad pentru ca deja sunt batuti de Dumnezeu 🙂

    Apreciază

  29. Adrian.I said, on aprilie 4, 2011 at 12:23 pm

    @time. Daca eram orb nu-ti puteam citi comentariul si nu mai ajungeam la concluzia asta 🙂

    Apreciază

  30. Adrian.I said, on aprilie 4, 2011 at 12:28 pm

    …..Iar eu….. trag concluzia , ce e asa greu.

    Apreciază

  31. grancea ion daniel said, on mai 6, 2011 at 11:25 am

    Un lucru este sigur avand in vedere faptul ca in interiorul pamantului temperaturile sunt de cateva mii de grade anume ca noi plutim pe un ocean de foc . Deasemene cum frumos spunea un parinte dintr-o manastire noi si toate cate ne inconjura inotam printr-un ocean de aer . In aceste doua idei logice se afla cel mai pur adevar despre ceea ce este si despre ceea ce va fi . Binenteles di punct de vedere fizic . Si iata cum spiritualul si logicul asi dau mana impreuna in mintea celui care stie sa puna lucrurile cap la cap bine si sa traga concluzii corecte din informatiile venite din stiinta si religie .

    Apreciază

  32. IADUL | Saccsiv's Weblog said, on martie 16, 2014 at 8:41 am

    […] IADUL SE AFLA SUB PAMANT […]

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.