SACCSIV – blog ortodox

SEMNATURA ELECTRONICA la banca, obtinuta fara acordul clientului?

Posted in SEMNATURA ELECTRONICA by saccsiv on aprilie 11, 2011

Citez din articolul Semnatura electronica la banca, obtinuta fara acordul clientului?:

Un cititor Stiri Botosani ne-a semnalat un fapt care se petrece de un timp in bancile din intreaga tara si, implicit, si in Botosani, legat de semnatura electronica, sesizarea facand referire nu la necesitatea acestei proceduri, ci modul in care semnatura electronica se obtine de la clientii bancilor: fara o minima informare, fara atentionare sau solicitarea acordului clientului.
„Am achitat ultima rata la un credit, am specificat ca vreau sa inchid toate conturile cu banca, inclusiv cardul, care oricum era inactiv de ceva vreme. Am prezentat Cartea de Identitate si am observat ca aceasta era scanata la un aparat pe care nu il mai sesizasem pana atunci. Am intrebat despre ce este vorba si mi s-a spus sec: „Pentru semnatura electronica!”. Am reactionat si am intrebat daca nu era firesc sa fiu informat pentru ce mi se scaneaza CI. Angajata bancii a insistat si mi s-a adus la cunostinta ca voi intra intr-o baza de date a bancii, ca voi avea o semnatura electronica si ca, pe viitor, in orice loc din tara voi fi, mi se vor cauta datele si va fi mult mai simplu. Am insistat si am repetat ca nu vreau semnatura electronica, dar vorbeam degeaba. Mi s-a pus in fata un aparat electronic pe care trebuia sa semnez. Am semnat chitanta pentru operatiunea pentru care ma prezentasem, am luat CI si m-am indepartat de ghiseu, fiind insa strigat insistent sa ma intorc, pentru ca trebuie sa semnez. Am iesit nedumerit. Daca nu intrebam, nu aflam despre ce este vorba. Cei mai multi semneaza. Nu am nimic cu ce vrea banca, nici cu semnatura electronica in sine, ci cu modul in care procedeaza”, ne-a povestit Cristi V., din Botosani.
Paradox: Clientul nu este informat, dar are dreptul sa refuze!
Reporterul Stiri Botosani a solicitat un punct de vedere din partea unui reprezentant al bancilor, care a tinut sa precizeze ca semnatura nu inlocuieste CI si ca ar avea drept scop evitarea cazurilor de frauda sau furturi de identitate. Reprezentantul bancii a adaugat faptul ca aceasta semnatura nu are un caracter obligatoriu, fara a explica insa de ce clientii nu sunt informati asupra procedurii, inducandu-se impresia ca preluarea datelor si semnatura pe acel aparat are legatura cu operatiunea pentru care se afla la ghiseu.
„Practic, se scaneaza tocmai pentru a face o verificare a persoanelor care vin la ghiseu sa nu fie cazuri de frauda sau furturi de identitate, pentru ca in momentul in care se face identificare, si la buletin, sa vezi daca persoana din fata ta este cea care apare si in poza si totodata cand iti semneaza pe un document tu o confrunti si cu cea din sistem. Pentru ca daca se intampla ceva, sa fie un furt de identitate, cu siguranta nu va mai fi aceeasi semnatura si apar diferente. Dar aceasta semnatura nu este cu caracter obligatoriu. Sunt persoane care refuza si fara nicio problema, nu trebuie sa il fortezi pe om, deci in niciun caz nu se face obligatoriu„, a declarat directorul unei sucursale bancare din Botosani.
Remarcam faptul ca, pentru a refuza, clientul trebuie sa afle mai intai ce anume opereaza angajatul de la ghiseu, fapt care nu se intampla.

„Odata ce am semnat, nu mai pot reveni asupra deciziei mele”
Situatia semnalata de cititorul nostru nu este singulara, dupa cum reiese dintr-o postare care circula de ceva vreme si pe e-mailuri, de cunostinta careia chiar si directorul bancii contactat de reporterul nostru a spus ca are cunostinta:
„Am fost la banca pentru a face o donatie si dupa ce am depus banii, pe langa cartea de identitate si chitanta care atesta suma depusa, mi s-a cerut sa semnez digital pe un dispozitiv electronic amplasat pe ghiseu. Am cerut explicatii functionarei, mi s-a spus ca acea semnatura se cere o singura data si va fi ulterior folosita in tranzactiile efectuate de acelasi client si, cel mai grav, CA INLOCUIESTE CARTEA DE IDENTITATE si ca, astfel, ei nu vor mai face de fiecare data o copie xerox a cartii de identitate a clientului. Au o practica foarte suspecta – te iau repede prin surprindere, nu ai timp sa te gandesti sau sa refuzi tranzactia pentru ca ei deja au inceput sa proceseze datele de pe C.I. Am semnat si ulterior am sunat la telverde (relatii clienti) pentru a cere informatii suplimentare. Mi s-a spus ca, daca vroiam, puteam refuza semnarea electronica si ca acea semnatura ramane stocata in baza lor de date. Mi s-a spus ca, daca vreau, pot face o cerere prin care sa solicit bancii ca nu doresc ca semnatura mea sa ramana stocata in format electronic in baza lor de date. Merg la banca, vreau sa fac cererea, mi se spune ca nu se poate, ca odata ce am semnat, nu mai pot reveni asupra deciziei mele. Surpriza lor a fost insa ca mi-am facut lectiile inainte, am citit legea 677/2001 de protectie a datelor cu caracter personal, precum si conditiile generale de utilizare a serviciilor bancii : invoc drepturile mele din conditiile generale de utilizare, conform carora am dreptul de interventie asupra datelor personale, aici fiind incluse colectarea, inregistrarea, stocarea, adaptarea, modificarea, reactualizarea, blocarea, stergerea, distrugerea. Astfel, daca omul nu merge la banca pregatit, i se spun tot felul de vrute si nevrute, i se invoca motive nejustificate si daca nu se face apel la lege sau la clauzele bancare, conform carora clientul are dreptul de interventie asupra datelor, de stergere, blocare, reactualizare, functionarul ii va spune clientului neinformat ca o data ce a semnat, acea actiune e ireversibila si clientul nu are cum sa intervina”.
Scopul acestui material nu este acela de a comenta in vreun fel sau altul semnatura eletronica, ci modul in care aceasta se obtine, fara a se cere acordul sau fara a se informa cu privire la introducerea in baza de date a unei institutii bancare. Este greu de crezut ca, la un moment dat, o semnatura poate avea efecte mai sigure decat o Carte de Identitate, mai ales ca multi dintre clienti nu au o semnatura bine definita, astfel incat ea, prin comparatie, sa poata inlocui un act de identitate care detine deja elemente de siguranta.
„Te poti trezi ca ai un credit facut pe numele tau, fara ca tu sa stii, sau alte actiuni prin care libertatea clientului este ingradita. Cine are acces la semnatura clientului poate efectua in numele acestuia diverse operatiuni, (retragere de numerar, creedite, etc), deoarece semnatura electronica inlocuieste prezenta buletinului, se mai arata in postarea care circula pe internet”, se mai arata in postarea de pe internet.
Banca: „Se face o baza de date, dar nu este cu caracter obligatoriu”
De partea cealalta, reprezentantul bancii spune ca procedura este in interesul persoanelor si ca datele obtinute nu sunt folosite si nici nu se aplica, pentru ca nu sunt scanate sa fie aplicate pe documente, ci se face doar o interogare intr-o aplicatie.
„Daca cineva semneaza, asta nu inseamna ca automat va avea semnatura si pe contracte de credit. Sunt si banci care inca din momentul in care faci primul formular, ai ales specimenul de semnatura, pentru ca oriunde te duci in tara te poate identifica. Fiecare agentie are un portofoliu de clienti, pe majoritatea ii stim pentru ca sunt clienti uzuali, dar acesti clienti se duc in alta parta in tara si cu siguranta nu il pot identifica decat daca cauta documente prin arhiva care sa ateste specimenul de semnatura, este mult mai greu. Am avut cazuri de persoane fizice care s-au dus in tara, nu reuseau sa isi scoata bani, a trebuit sa ii identificam, a trebuit sa astepte clientul o zi-doua pana am cautat in arhiva, care este la sucursala, sa vedem daca este aceeasi semnatura, acelasi buletin”, spune directorul bancii botosanene.
„Se face o baza de date, dar nu este cu caracter obligatoriu. A fost facut tocmai special pentru a preveni fraudele si alte probleme si in niciun caz nu inlocuieste cartea de identitate. O semnatura este mult mai greu sa fie recunoascuta ulterior, si in cazul in care se ajunge la un litigiu mai ai niste elemente cu care poti sa faci comparatie. Si in cazul non-clientilor, daca sunt de acord sa dea specimenul de semnatura, nu fac obiectul unor actiuni de promovare de produse. Aceste semnaturi sunt doar pentru identificare si pentru prevenire”, mai spune directorul bancii.
Protectia Consumatorului: „Este dreptul fiecaruia sa opteze daca vrea sau nu sa semneze digital”
Situatia privind colectarea acestor date si aplicarea semnaturii electronice fara informarea clientului nu a starnit, insa, nicio reactie la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului Botosani, chiar daca angajatul statului a recunoscut ca este dreptul fiecaruia sa opteze daca vrea sau nu sa semneze digital.
„Nu am primit pana acum nicio reclamatie de la cei care sunt clientii bancilor si care au fost pusi sa dea specimenul de semnatura. Bineinteles ca este dreptul fiecaruia sa opteze daca vrea sau nu sa semneze digital, insa probabil ca bancile au introdus aceasta semnatura electronica tocmai pentru a mai reduce din volumul de documente necesare pentru tranzactii, dar si pentru siguranta”, a spus un comisar al Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorului.
Dreptul de a alege inseamna dreptul a fi informat!
Conform Autoritatii Nationale de Prelucrare a Datelor cu Caracter Personal, Legea 677/2001 da dreptul de opozitie, de acces si de interventie asupra datelor, in timp ce Decizia nr. 11/2009 face referiri clare la stabilirea categoriilor de operatiuni de prelucrare a datelor cu caracter personale, susceptibile de a prezenta riscuri speciale pentru drepturile si libertatile oamenilor, la articolul 1, punctele c si d stipulandu-se operatiunile de prelucrare a datelor cu caracter personal prin mijloace electronice.
In concluzie, in conditiile in care fraudele bancare sunt din ce in ce mai dese, aparand peste noapte persoane care au credite la banci desi nu au operat nicio cerere in acest sens catre banca, este firesc si decent ca orice stocare de date apartinand clientului sa fie realizata de comun acord si, mai ales, in cunostinta de cauza.
Cititi va rog si:

Comentariul zilei (26.03.2011): Probleme la BRD cu SEMNATURA ELECTRONICA

17 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on aprilie 11, 2011 at 8:31 pm

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. mihai4 said, on aprilie 11, 2011 at 9:03 pm

    Apreciază

  3. Paul said, on aprilie 11, 2011 at 9:45 pm

    O prelegere academica foarte interesanta despre Castitatea crestina versus ‘Sex in the city’ , tradusa in romaneste.

    Apreciază

  4. […] nostru Andrei, episcopul CrituluiProf. Ioan Vlăducă – Despre ereziile papistăşeşti SaccsivSEMNATURA ELECTRONICA la banca, obtinuta fara acordul clientului? Pelerin ortodoxVIAŢA ŞI NEVOINŢELE SF. MC. SAVA DE LA BUZĂUΑπό το πρόγραμμα […]

    Apreciază

  5. […] sursa: stiri.botosani.ro, via saccsiv […]

    Apreciază

  6. magda said, on aprilie 11, 2011 at 10:22 pm

    Am aflat astazi ca la permisele noi de conducere se smneaza digital pe un astfel de dispozitiv.

    Apreciază

    • Mihai said, on aprilie 12, 2011 at 6:43 am

      aia este semnatura scanata. semnatura scanata se dadea si la vechuile permise, alea „noneuro”. hai sa nu confundam lucrurile, nici eu nu sunt de acord cu semnatura digitala, dar daca nu stim sa nu ne dam cu parerea gratuit, ca si cand am fi foarte cunoscatori.

      Apreciază

      • magda said, on aprilie 12, 2011 at 11:12 am

        Ti-ai schimbat de curand permisul? Ca eu am vorbit cu cineva care si l-a schimbat anul trecut si a semnat pe un dispozitiv digital. Eu ar trebui sa-mi schimb permisul si tot nu ma indur sa ma duc pentru ca nu stiu exact care sunt pasii si ce traznai ma pun astia sa fac (semnatura digitala, cip etc.).

        Apreciază

      • Mihai said, on aprilie 12, 2011 at 5:51 pm

        Nu mi l-am schimbat, mai am 4 ani jumate valabilitate la cel vechi, multumesc lui Dumnezeu. Dar aia nu e semnatura electronica, e semnatura digitala sau scanata. Semnatura digitala presupune in plus un dispozitiv gen stick de memorie. Ei abia cu ajutorul aluia faci plati on-line si semnezi electronic, practic devii un numar in sistem, nu mai esti tu MAGDA, asa cum ai fost botezata intru Hristos.

        Apreciază

      • Mihai said, on aprilie 12, 2011 at 5:52 pm

        Rectific: SEMNATURA ELECTRONICA presupune acel dispozitiv cu cip. imi cer scuze, din viteza am incurcat termenii.

        Apreciază

      • magda said, on aprilie 12, 2011 at 10:34 pm

        Eu ma refeream la acelasi tip de semnatura despre care se vorbeste in articol, semnatura pe care o „exersezi” pe un dispozitiv digital. Am inteles ca asta se face la permisul de conducere. Nu stiu ce presupune semnatura electronica.

        Apreciază

  7. Ciprian said, on aprilie 12, 2011 at 5:27 am

    Doamne ajuta!

    Intr-adevar bancile cer acest lucru fara sa faca o informare corecta (si nici nu ma mir)… am avut o astfel de experienta cu BRD-ul, am renuntat la card si imi iau salariul cu buletinul de la ghiseu. Intr-o buna zi o angajata a bancii imi spune ca de acum inainte, pt ca s-au schimbat oarece proceduri va trebui sa semnez pe acel dispozitiv pt o mai mare siguranta, am refuzat violent si chiar am amenintat si le-am spus ca nu voi semna niciodata si ca o astfel de practica nu o gasesc onesta (ha ha – din partea unei banci). Le-am explicat ca de aceea am renuntat la card pt ca nu doresc ca banca sa detina informatii suplimentare despre mine si ca am niste drepturi (cel putin pt moment), in concluzie mentionez ca la orice propunere venita din partea unei banci TREBUIE sa fim mai mult decit suspiciosi.
    PS: solicitati de fiecare data sa vorbiti cu un superior al angajatului ce va face propunerea, sau chiar cu superiorul superiorului…

    Domane ajuta!

    Apreciază

  8. MINA said, on aprilie 12, 2011 at 6:21 am

    Doamne ajuta

    demult vroiam sa semnalez acest lucru…
    eu aveam scadenta la o bamca luna trecuta si mi au cerut sa semnez 3 documente prin care trebuia sa mi dau specimenul de semnatura.mi s a spus ca unul dintre ele (cel pe care am semnat intr o casuta cit un sfert de pagina, avea sa fie scanat si introdus in calculator) am intrebat de ce, mi s a spus ca asa e procedura acum si ca si persoanele fizice trebuie sa si dea aceasta semnatura pentru ca cele juridice si au dat o demult…

    mie nu mi se pare normal ca bancile sa aibe pina si semnatura naostra….

    voi ce parere aveti?

    Apreciază

  9. MINA said, on aprilie 12, 2011 at 6:31 am

    as dori totusu sa precizez ca specimen de semnatura mi au cerut la BCR.

    Apreciază

  10. Cosmin S. said, on aprilie 12, 2011 at 7:28 am

    (…)semnatura electronica este un card cu microcip in care functioneaza doua coduri formate din cifre: unul de identificare a persoanei iar celalalt cod este de control al primului. In prima faza, detinatorul semnaturii electronice nu va mai plati cu bani pesin, la ghiseu, taxele catre stat, ci folosind e- semnatura, plata se face automat din contul bancar. Ulterior, orice act de vanzare sau cumparare se efectueaza prin acest instrument.
    (…)E un control foarte bun al cheltuielilor si al incasarilor pentru ca online eu stiu foarte clar unde sunt banii: daca azi am primit 10 lei odata ce ei s-au platit apar imediat online si Ministerul de Finante ii vede. Deci totul se face foarte clar.” Sa recapitulam: identitatea noastra, numele nostru se preschimba intr-un numar (n-ai numar, se blocheaza „creditul bugetar”, care, de fapt, e contul tau bancar, ca doar nu iei bani de la stat ca sa-ti faci platile!), banii se vor elimina treptat din circuit, controlul statului va deveni absolut, fiindca totul intra prin banca si iese prin semnatura electronica, citita in clar de sistemul de finante.(…)
    http://apologeticum.wordpress.com/2010/08/12/semnatura-electronica-lagar-electronic-pentru-toti-oamenii/

    Deci, din cele de mai sus reiese ca semnatura electronica inseamna un numar de identificare si un card cu microcip. Adica un fel de identitate digitala sau un soi de buletin electronic bun pentru tranzactii.

    Specimenul de semnatura pe touch screen inca nu imi este clar la ce foloseste. Am vazut si la curieri acest dispozitiv touch screen pentru a mâzgâli pe el.

    Apreciază

  11. fanu said, on aprilie 12, 2011 at 9:27 am

    îmi expira cardul de la bcr. buuun… am mers să văd care i treaba şi mi s a spus că noul card CU CIP este gata… răăău… am întrebat dacă pot avea un card de ăla vechi, dacă fără CIP. mi s a spus că nu se poate fiidcă deja or venit alea cu cip şi că no, este imposibil să mai cer altu. răăău… păi şi io am întrebat dară băi tovarăşi cum de se poate aşa ceva când regimul contractual este bilateral şi fiind bilateral sunt două părţi cu drepturi şi obligaţii de ambele părţi şi mai mult cu clauze dacă este cazul prin care să fie informat clientul despre modificări spre a se pronunţa optativ în ceea ce priveşte modoficările. buuun… mi s a spus că este de la centru şi cu asta basta, iar eu le am spus că în aşa condiţiuni ABUZIVE prefer să refuz acel card cu CIP şi să mi păstrez doar contul. buuun… mi s a reamintit cu drag că dacă voi vrea să scot bani şi nu voi avea card comisionul este mai mare… gândesc io, mai avea rost să întreb de ce astfel de norme discriminatorii? de ce atâta nesocotinţă a voinţei omului? de ce atâta escaladare a acordului? şi mai ales cum de am ajuns în situaţia ca o bancă fie ea şi bcr îmi nesocoteşte dreptul de a alege ce card vreau şi mă pune în faţa faptului săvârşit de a avea card cu CIP chiar dacă eu NU vreau aşa ceva…

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.