SACCSIV – blog ortodox

Articolul zilei (06.11.2011): Viata la tara – Cum sa fii fericit traind fara curent

Posted in Romania, TARAN, Uncategorized by saccsiv on noiembrie 6, 2011

Iata ce aflam din articolul Viaţa la Ţară: Cum să fii fericit trăind fără curent:

Un sătean din Ibăneşti, Mureş n-a avut niciodată electricitate, dar nici nu-i duce lipsa. Unde locuiesc Iacobu’ Sânzienii şi băiatul lui, Costică, ursul vine până aproape de curte ca să mănânce prune din pom. Casa e pe vârf de deal, fără vecini de jur-împrejur. Cât vezi cu ochii se întind grădini şi păşuni, iar în zare se văd păduri dese şi sate cocoţate pe dealuri sau pierdute-n văi. Peisajul îţi taie răsuflarea: copaci în culori tomnatice vii, dealuri care se unduiesc în orizont, depărtări azurii şi cer de un albastru crud.

Lui Iacob îi place imaginea pe care o vede-n fiecare zi peste gardul de lemn şi nu ar da-o pentru nimic în lume. Îi place singurătatea asta, unde calul îi aleargă în voie printre pomi, bea apă de la izvorul rece din curte şi nu dă seamă vecinilor. Seara stă de vorbă până târziu cu Costică la lumina lămpii. Nu a avut niciodată curent şi, la 67 de ani, nici nu-i mai vede rostul. După atâţia ani de gospodărire fără canalizare, televizor şi curent, simbolurile civilizaţiei pentru el sunt doar un moft.

Poveste de viaţă

Iacob a venit aici prin ’75 pe averea nevastei, cum se spune în această zonă. Adică, a venit în casa Zamfirei si a soacrei lui, Sânziana. Dar soacra a murit. În urmă cu 16 ani s-a dus şi Zamfira, iar el a rămas singur cu o droaie de copii.

„Am rămas singur cu cinci copii. Feciori toţi. Ăl mai mic avea patru ani şi jumătate”, îmi povesteşte aşezat în în faţa prispei. Anii au trecut şi băieţii au crescut. Unu’ e la pădure, altul e călugăr la Slobozia, unul a fugit în lume la moartea maică-si, unul stă mai în jos şi ajută un vecin la treburi şi altul e Costică.

Are o curte mare, măturată şi cosită, cu o şură mare cu pereţii acoperiţi cu şindrilă. Casa este ţărănească, dar lungă şi frumoasă, cu lemnăria modelată, aşa cum se făcea odată. Pe târnaţ (pridvor) sunt atârnaţi ştiuleţi de porumb pentru mămăligă şi cocoşi („sau floricele, cum le spun domnii”). Doar în casă se simte nevoia de mână straşnică de femeie, care să mai scuture şi deretice prin camere.

Când am urcat la Iacob, era prin curte cu Costică, dezbrăcat până la brâu, că era Sfântul Dumitru şi se spăla. Şi-a pus cămaşă curată şi-am stat de vorbă câteva ore bune. Nu-i deloc om urât, Iacob. Are ochi tare frumoşi şi trăsături regulate. Îi place vorba lungă şi să înflorească, povesteşte cu drag de muieri, şi nu doar de-a lui, îngropată lângă casă. Stomacul i-a „crăpat”, a fost operat, şi totuşi bea voiniceşte (şi nu aghiasmă), dar ştie cum să se dreagă apoi fără medicamente din farmacie. „Pui un pic de apă în cană, o ţâr’ de oţet şi sodă şi face spume. Râgâi şi odată îmi trece.”

Lampa, soba, porcul şi radioul

Omul n-are bani, are o pensie de 350 de lei care-i ajunge pentru pâine. „Dacă nu-i pită la cooperativă, mămăligă. Cu aia am crescut.” Dar are porci în tot anul, pe care-i pregăteşte ca să ţină multă vreme. N-are nevoie de frigider sau congelator pentru asta. În pod ţine afumătura, oasele şi cârnaţii, în dulapul din bucătărie, carnea e pusă la untură în borcane mari şi în bidoane stă slănina cu sare. De lampa din camera din faţă este atârnată sămânţă de praz şi borcanele de dulceaţă sunt înşirate sus, pe dulap. Găteşte pe soba cu lemne. Azi avea gulaş şi ciorbă de fasole.

Carne în untură – o reţetă din moşi-strămoşi, uitată de când au apărut congelatoarele

Apa este aproape de casă, în curte

Pe seceta de anul ăsta mulţi oameni au rămas fără apă, iar reţeaua comunală nu a făcut faţă. Dar el se „scaldă” în apa rece şi limpede a unui izvor care nu a secat niciodată. Are un puţ în care-şi ţine mâncarea ca la frigider (apa e atât de rece încât mâinile îţi amorţesc) şi o fântână plină ochi cu apă de băut. Înainte să-i taie, porcii aveau balta lor şi un jgheab mare şi gros de unde se adăpau.

Fântâna din curte, cu apă limpede şi rece

Mai încolo este o groapă, căptuşită cu pietre din vale, care va fi un bazin de păstrăvi. Afumătoarea este o coşmelie mică unde-şi ţine carnea şi slănina o zi la fum din rumeguş de fag (nu mai mult, că se amărăşte). Are lemne că pădurea-i mare, baterii pentru radio şi motorină pentru lampă. „Iau zece litri de motorină şi pân’ la primăvară când cântă cucu’, pe aia o folosesc.”

Slănina se păstrează cu sare, în butoi

În ladă are grâu, în doi saci, fasole boabe şi prin curte, pe Irina, o iapă pe care a uns-o cu ulei împotriva păduchilor şi pe care o plimbă cu şaua în spinare. O iubeşte cu asprime: o mângâie, iar peste câteva clipe îi şterge una peste bot şi trage de zăbală.

Contează ce are, nu ce n-are

Aşa trăieşte Iacob. Nu este nici filozof, nici învăţat, nu-şi pune întrebări existenţiale, dar lipsurile şi modul lui de viaţă m-au pus pe gânduri. Nu am găsit un om furios pe sărăcie şi neputincios, ci pe unul care mă plimba prin casă ca să-mi arate câte are şi cum se gospodăreşte. Nu se plângea de ce-i lipseşte, mulţumea lui Dumnezeu pentru ce avea –  mâncare, sodă ca să se vindece, lemne să se încălzească, un acoperiş, apă şi o mânză.

Irina paşte în tihnă la umbra copacilor

Nu ştiu dacă Iacob, dacă ar veni curentul în faţa casei fără să plătească, ar fi la fel de împotriva lui şi a lucrurilor care strică tineretul, ca acum. Poate că i-ar plăcea şi lui să stea în serile de iarnă la căldurică în faţă televizorului… dar până la urmă, dacă nu-l are, nu-şi otrăveşte zilele gândindu-se la el. Şi nu-i rău să stea lângă sobă, să asculte radioul şi să mai schimbe o vorbă cu Costică.

Jgheabul din care se adapă Irina, iapa tânără a lui Iacob

Învaţă să trăieşti simplu

Citeşte-l pe Henry David Thoreau: filozoful american s-a retras în sălbăticie, şi-a construit o colibă pe malul lacului Walden şi, doi ani, a trăit doar din munca şi gospodăria lui rudimentară. Experienţele lui sunt descrise în cartea „Walden”.

Citeşte „Cum am ales libertatea. Mic tratat pentru o viaţă fără griji”, volum al britanicului Tom Hodgkinson: o lectură plăcută despre cum să te retragi din capcana marilor oraşe, a vieţii subjugate unei slujbe care nu-ţi place şi despre cum să te întorci în mijlocul naturii şi la plăcerile simple.

Învaţă tot ce poţi despre permacultură: un model de agricultură ecologică. Permacultura se bazează pe modul în care se potenţează culturile şi animalele, pe felul în care interacţionează şi pe relaţiile din natură.

   Comentariu saccsiv:

Nu stiu ce-a vrut sa insinueze autoarea cu acel „bea voiniceşte (şi nu aghiasmă)”.

In rest e bine sa stim ca se poate trai si astfel. Mai simplu si mult mai sanatos. El sigur va putea rezista si fara card de sanatate cu cip, fara sa se tavaleasca in chinuri. Si nici nu-si face probleme ca fara pasaport biometric nu poate calatori. Nu se indoapa cu emulgatori si aditivi si nici nu traieste cu spaima gripei porcine.

Cititi va rog si:

Fenomen in Rusia: 200 de sate de fosti bogatasi ce traiesc fara „binefacerile” civilizatiei. Fara curent, fara apa curenta, mananca ce cultiva …

E bine, e si o oarece solutie proviziorie stilul asta de viata, insa nu asta este scaparea …

NICI RETRAGEREA LA SAT NU E O SOLUTIE … Staretul Antonie: Oamenii vor fi vanati pentru a fi mancati

15 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on noiembrie 6, 2011 at 2:45 pm

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. nea Anderthal said, on noiembrie 6, 2011 at 2:59 pm

    ..da, ce frumos e la tara! Citi dintre voi v-ati intors la tara? sunt de la tara dar va spun eu ca satul romanesc nu mai este cel care a fost.

    Apreciază

  3. Victoria said, on noiembrie 6, 2011 at 3:18 pm

    Odata ce nu este curent electric, nu ar strica acumulatoarele solare.

    Apreciază

    • sol said, on noiembrie 6, 2011 at 4:52 pm

      Ba ar strica. I-ar strica sufletul nealterat de raul social. Daca nu-si doreste sa aiba mai mult, oricine ii face acest „bine” il viruseaza. Omul e fericit si multumit asa.

      Apreciază

  4. sol said, on noiembrie 6, 2011 at 4:50 pm

    E foarte frumos articolul si sunt multe de invatat din el, fiecare cu ce i se potriveste. Tu spui, saccsiv, ca e o posibilitate sa te rupi de sistem in acest fel. Dar vezi… mai exista si cazul calugarului de care se impiedica partia de schi, caruia nu i-a folosit experienta de supravietuire in afara societatii… pentru ca, daca tu nu-ti doresti sistemul, el sigur te vrea. Mie altceva mi se pare frumos in aceasta poveste…. si anume ca omul acela e mandru si multumit cu ceea ce are si-i constient cat ii datoreaza lui Dumnezeu pentru aceasta. Nu alearga dupa mai mult, nu-si doreste ceea ce nu poate, nu cauta sa acumuleze averi, desertaciuni. Fericirea este simpla stare de multumire, de dizolvare interioara in binele din jur, este a nu cauta „mai binele” caci de obicei apare raul, este bucuria de a-ti duce traiul aducand slava lui Dumnezeu. Eu cred ca aceasta este calea de mantuire ( si nu numai individuala ) ci chiar la nivel de societate. Atunci cand oamenii vor intelege ( toti ) ca cea mai mare virtute propovaduita de Mantuitor este sa te multumesti cu putin , doar atunci raul social nu-si mai poate intinde tentaculele in sufletele lor si putem in sfarsit sa ne regasim intr-o mantuire colectiva.

    Apreciază

  5. mircea said, on noiembrie 6, 2011 at 4:53 pm

    Parintele Gheorghe Calciu

    Al cincilea cuvant catre tineri (1978)

    PREOTIA SI SUFERINTA UMANA

    Motto:”Tu esti preot in veac, dupa randuiala lui Melchisedec… „ (Evrei 5,6)

    Poate ca te-ai intrebat, tanarul meu prieten, de ce tocmai eu m-am adresat tie si in numele cui iti vorbesc. Ce drept am la acest cuvant care te tulbura si te obliga la intrebari nelinistitoare? De ce am venit sa-ti confirm spaimele tale neintelese si sa-ti deschid niste perspective atat de noi si de neasteptate incat sa-ti strice fragilul tau echilibru de aparare? Poate ca, descoperindu-ti puritatea si inocenta pe care nu ti le cunosteai, te-am facut mai vulnerabil la rautatea lumii. Te-am facut mai deschis pentru suferinta si este firesc sa te intrebi care este rostul ei. Are ea o finalitate, sau este doar o intamplare oarba, un destin trasat de stele, un ocean nesfarsit in care sa inoti fara nadejdea de-a ajunge la vreun tarm?
    Iti vorbesc in numele lui Hristos si al Biserici Lui. In numele preotiei la care Iisus m-a chemat. Fiindca nimic din ceea ce se petrece in lumea aceasta nu este un joc al intamplarii inconstiente si arbitrare, ci toate pornesc de la o cauza si tind spre o finalitate care se afla in afara lumii. Cauza este Dumnezeu si finalitatea este tot Dumnezeu; El este inceputul si sfarsitul, Alfa si Omega (Apocalipsa 1,8).
    Dar care oare este tabloul acestei lumi? Ce certitudine ne ofera ea, ce fericire ne poate astepta la cotiturile necunoscute ale vietii, ce mangaiere in nenorocire?
    Nu voi incepe nici cu viata, nici cu moartea, nici cu inceputul, nici cu sfarsitul, ci cu datul, cu ceea ce se intampla cu noi in fiecare zi.
    Te-ai intrebat, tinere, care este rostul tau in lume si daca totul se reduce la ea? Daca ne-am nascut sa fim robii materiei, ba inca printr-o justificare filosofica, atunci finalitatea vietii este sclavia.
    Daca libertatea noastra se reduce la necesitate sau la logica, atunci libertatea noastra este sclavie.
    Daca toata cunoasterea noastra se reduce la o sterila si niciodata implinita intelegere a legilor materiei, atunci cunoasterea noastra este sclavie.
    Daca iubirea noastra se reduce la lupta pentru existenta, iar sacrificiul nostru la perpetuarea speciei, atunci ele nu sant decat sclavaj.
    In sfarsit, daca toate convingerile noastre izvorasc dintr-o doctrina oficial impusa, atunci ele nu pot fi decat sclavie.
    Si in toata aceasta insiruire, tinere prieten, unde este locul sufletului tau?
    Tu simti ca dincolo de tot materialismul cu care ai fost intoxicat, dincolo de ateismul care iti este impus cu violenta ideologica, exista ceva mult mai vast, mult mai autentic si mult mai aproape de tine decat tot ceea ce te-a sufocat in aceasta baie materialista. Spre acel ceva, ca spre o lume visata si banuita, te impinge duhul din tine. Aceasta lume se stravede ca un spatiu azuriu, scaldat in lumina soarelui, printre zabrelele interdictiilor pe care societatea ti le impune. Un limb.
    Sa stii, prietene, ca nici o ideologie ateista, nici o regula materialista, oricat de autoritar ti-ar fi impusa, nu este in stare sa ridice un zid total impenetrabil intre tine si lumea spirituala.
    Sufletul nu poate fi facut prizonier. Este o lege pe care materialistii o ignora, spre pierzania lor. In plan spiritual, nu exista prizonierat fara speranta.
    Invatatorii tai iti vorbesc despre ateism si merg in taina la biserica! Iata o fisura prin care lumina de aur a spatiului spiritual ajunge pina la tine.
    Conducatorii tai ideologici tuna si fulgera impotriva religiei, proferand imprecatiile cele mai teribile, dar la vreme de nenorocire isi fac si ei cruci repezi, cerand ajutor de la Dumnezeu! Ca in vremea cutremurului din 4 martie. Iata inca o fisura prin care sufletul tau evadeaza din carcera sufocanta pe care ideologia oficiala ti-a construit-o cu atata sirg.
    La sedintele de ateism, vorbitorii, obligati sa ia cuvantul, ii blameaza pe cei care cred sau care au fost prinsi savarsind „crima” de a merge la biserica. Dar dincolo de vorbele lor mincinoase, dincolo de afirmatiile lor rostite pe un ton fals, tu sesizezi teama de a nu fi descoperiti ca si ei au o credinta religioasa! Minciuna, in care ei inoata atat de lamentabil, sparge inca o data zidul carcerei tale, lasand sa patrunda pe acolo o dulce lumina, iar tu sa te intrebi: ”De unde vine aceasta lumina nefireasca? Este o lumina straina de lumea noastra!”.
    Despre aceste lucruri ti-am vorbit in cele patru cuvinte anterioare si tot despre ele iti voi vorbi si mai departe. Fiindca sant preot al lui Hristos. Pentru ca Dumnezeu ne-a descoperit, prin iubire, aceasta taina a lucrarilor Sale. Si fiindca Iisus mi-a poruncit sa ti-o fac cunoscuta si tie, ca tu sa nu poti spune: „ Nu am stiut !”. Ca sa stii ca poti sa zbori si ca numai zborul spiritual este cu adevarat inalt; cel al materiei este ca un zbor cu aripi frante.
    Ti-am vorbit despre toate acestea, fiindca Biserica lui Hristos a iesit din catacombe. Ea straluceste orbitor pe pamintul acestei tari, inalt zidita in inimile noastre.
    A fost daramata Biserica Enei, dar cine dintre noi, romani si crestini, o poate uita? Se va ridica pe locul ei o carciuma, simbol al unei conceptii care socoteste biserica o plaga, iar carciuma o fericire pentru popor… Vai de arhitectul care va construi acolo, legandu-si pe veci numele de agresiunea impotriva unei dovezi a geniului romanesc voievodal de constructie si de credinta! Vai oficialitatii care isi va cladi gloria si autoritatea pe darimarea de biserici si pe zidirea de carciumi! Vai de acea conceptie care socoteste ca un han Agapia este mai de pret decat o manastire Agapia! Vai de cei ce socotesc ca Patriarhia Romana, este istorie care poate fi pusa la muzeu, neintelegand ca ea este viata vie si mereu prezenta! Nu istorie osificata, ci suflet viu. Vai lor si vai celor ce se pleaca fortei, admitand distrugeri care niciodata nu vor putea fi admise de istorie!
    V-am spus toate acestea pentru ca sant preot, pentru ca santem preoti si ascultam de porunca lui Dumnezeu, Care spune ca lumina nu se ascunde sub obroc, ci ea trebuie sa lumineze dinaintea tuturor. (Matei5,15)
    V-am spus toate acestea, tinerii mei prieteni, ca sa judecati si voi daca este drept inaintea lui Dumnezeu sa ascultam de oameni mai mult decat de Dumnezeu. Si deoarece Cel ce S-a jertfit pe cruce pentru mantuirea lumii ne-a poruncit sa nu ascundem adevarul cel dumnezeiesc. V-am spus toate aceste lucruri ca sa intelegeti ca prin credinta spargem zidurile si rupem lantul primejdiilor, chiar daca „in lume necazuri vom avea” (Ioan 16,13).
    Exista un razboi continuu intre bine si rau, intre dreptate si nedreptate, intre libertate si prizonieratul de idei, intre puritate si coruptie; si toate aceste batalii se dau pe un singur camp de lupta, care este inima omului. Acestei inimi ii vorbesc, eu, preotul lui Hristos, caci inima isi are ratiunile ei, pe care ratiunea le ignora, cum spunea Blaise Pascal („ Le coeur a ses raisones, que la raison ne connait point …”).
    Ce inseamna atunci preotia?
    Ea inseamna sa fii martorul indurerat al suferintei umane si sa o iei pe umerii tai. Sa fii cel ce incalzeste pe lepros la san si da celui mizerabil viata prin suflarea gurii lui. Sa fii consolatorul tare al oricarui nefericit, chiar atunci cand tu insuti te simti doborat de neputinta. Sa aduci o raza de lumina stralucitoare in inimile celor nenorociti, chiar atunci cand ochii tai orbi au incetat demult sa mai vada lumina. Sa porti pe umerii tai muntele suferintei umane, chiar atunci cand fiinta ta striga zdrobita de propria-i suferinta.
    Dar carnea ta se va revolta si va zice: „Este inadmisibil eroismul acesta absurd! Unde este omul acela, unde este preotul pe care mi-l descrii, sa-i pun si suferinta mea pe umeri?”.
    Si totusi el exista. Din cand in cand se trezeste in noi preotul lui Hristos, care, asemenea samarineanului milostiv, se apleaca peste cel cazut intre talhari si, suindu-l pe asinul sau, il aduce din nou in Biserica lui Hristos. Si uita de sine si te consoleaza, omule al suferintei!
    Cine, astazi, se mai poate induiosa de suferinta ta? Cine altul, astazi, iti mai poate spune, induiosat de soarta ta, cuvinte de consolare? De la cine mai poti auzi, astazi, cuvintele lui Hristos: „Veniti la Mine toti cei osteniti si impovarati…”
    Te-am vazut, tanarul meu prieten, brutalizat de cei mai in varsta, jignit si insultat, numai din vina de a fi tanar. Ti-am vorbit atunci ca unui om cu slabiciuni si dureri, ca unei fiinte sensibile si fara aparare. Te-am vazut atunci, spre spaima si bucuria mea, cum te-ai aplecat si mi-ai sarutat mana, nu mie, ci preotului lui Hristos care-ti aducea consolarea. Pentru ca ai biruit moartea la care te condamnase o doctrina ateista, pentru ca ai inviat inaltindu-te din ruinele materialismului prabusit de tineretea si credinta ta, iti voi grai acum cuvintele lui Iisus, asa cum s-au rostit ele prin gura Apostolului Neamurilor. Ele sant absurde pentru prizonierii materiei si materialismului, pentru cei ce substituie carciuma Bisericii si indecenta suferintei. Dar pentru tine ele vor suna pline de sens spiritual si de adevar:
    „ Caci cuvantul Crucii, pentru cei ce pier, este nebunie; dar pentru noi, cei ce ne mantuim, este puterea lui Dumnezeu. Caci scris este: <>. Unde este inteleptul? Unde e carturarul? Unde e cercetatorul acestui veac? Au n-a dovedit Dumnezeu nebuna intelepciunea lumii acesteia?” ( I Corinteni 1, 18-20).
    Unde sant toti acestia, prietene al meu? Nu mai este nici unul. Doar tu ai ramas aici, viu si intreg in Biserica lui Hristos; tu, popor sfant, agonisit de Dumezeu; tu, temelie pe care se zideste sufletul ortodox al neamului romanesc; tu, singura lui salvare si dainuire prin veacul acesta.

    …………………………………………………………………………………………………………………………………

    „ La al cincilea Cuvant au inchis si portile, ca sa nu mai vina studentii din afara. Dar ei au sarit gardul, iar cei din Seminar, din camin, au iesit pe ferestre, fiindca fusesera incuiati in dormitoare. Si au venit sa asculte cuvantul lui Dumnezeu”. (Viata Parintelui Gheorghe Calciu)

    Apreciază

  6. nimic said, on noiembrie 6, 2011 at 5:00 pm

    și iubirea. fără Iubire trăim degeaba. căci prin iubire nu putem aduna, fura, robi, ucide, înșela, uita. nu, Sol.

    Apreciază

    • sol said, on noiembrie 6, 2011 at 5:29 pm

      Da, asa e, lipsea o veriga….multumirea cu putin vine din iubire… din dorinta de a lasa mai mult pentru ceilalti. ( vorbesti ca duhovnicul meu… )

      Apreciază

  7. zina said, on noiembrie 7, 2011 at 6:54 am

    Eu am crescut la tara si pana de curand nu am avut electricitate (ce-i acum e doar o improvizatie) si a fost foarte bine, viata simpla cu cat iti trebuie si eram multumiti. Dar satul nu mai e sat la ora actuala, doar foarte izolat sa fie.Si chiar am constatat ca de cand a ajuns televizorul in casele satenilor, viata s-a degradat treptat. Tinerii de azi nu mai sunt cum au fost cei de acum 10 ani, sa zicem.

    Apreciază

  8. Victoria said, on noiembrie 8, 2011 at 5:41 am

    Mancand grasime animaliera, avind stomacul dereglat este o sinucidere directa. La fel ca si la alcoolici cineva traieste mai mult, altul mai putin. Iar leacul pe care acest batrin il foloseste irita stomacul si mai mult , i se da o portie de shoc.

    Apreciază

  9. […] Articolul zilei (06.11.2011): Viata la tara – Cum sa fii fericit traind fara curent […]

    Apreciază

  10. […] 2011 postam Articolul zilei (06.11.2011): Viata la tara – Cum sa fii fericit traind fara curent. Aparuse pe Adevarul, dar acum nu-l mai gasesc pe respectivul […]

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.