SACCSIV – blog ortodox

Parintele MIHAI VALICA ofera noi dovezi ce atesta eroarea calendarului facut de Patriarhie si sustinut de “teologii” ingamfati

Posted in Calendar Ortodox, MIHAI VALICA, PATRIARHIA ROMÂNA, RAZBOI INTRU CUVANT by saccsiv on ianuarie 22, 2011

Citez din articolul Parintele Mihai Valica ofera noi dovezi ce atesta eroarea calendarului facut de Patriarhie si sustinut de “teologii” ingamfati:

Pentru toti cei ce nu pot gandi decat matematic, in aritmetica calendaristica biblica iudaica, civila si mondialista cum afirma D-l Bumbescu pe RIC: “Nu exista d.p.d.v. logic, matematic, cum vreti, alta posibilitate sa fie reunite cele 2 sisteme!” si nu pot gandi si teologic, dupa logica si matematica teologica a Sf. Parinti, care au alcatuit Calendarul si cartile de cult ale Bisericii:

Exista o teologie liturgica extraordinara prin care se transpune in forma doxologica viata si anii lui Iisus Hristos, dar si viata Bisericii inceputa dupa Pogorarea Sf. Duh-Rusalii.

De exemplu, dupa pogorarea Sf. Duh sunt pana la Invierea Domnului 33 de saptamani, care incep citirile din Apostol si Evanghelie cu ziua liturgica de luni, respectiv cei 33 de ani ai lui Iisus Hristos, numite duminica a n-a dupa Rusalii si sunt 10 duminici speciale inclusiv cele ale Postului Mare.

Daca duminica liturgica s-ar suprapune cu saptamana liturgica, care incepe de luni, atunci Hristos ar fi murit la varsta de 43 de ani (respectiv perioada saptamanilor intre Pogorarea Sf. Duh si Inviere, iar daca am desfiinta duminica liturgica ar insemna ca Hristos a murit la 52 de ani, cate saptamani liturgice sunt.

Deci calendarul ortodox, exceptand modificarea neinspirat facuta de Patriarhie, recapituleaza in mod istoric si cultic-doxologic, intreaga viata a lui Iisus (33 de ani) si viata Bisericii in Duhul Sfant. De aceea calendarul se raporteaza la Pasti si la Pogorarea Sf. Duh.

Daca se raporteaza doar la prima zi a saptamanii, cum este mentionat in Biblie, deci doar la Invierea lui Iisus Hristos, atunci se respinge Pogorarea Sf. Duh cu intreaga viata liturgica si harica a Bisericii. Deci este un calendar doar biblic, exact cum il au sectarii si in special adevntistii.

Asadar, calendarul patriarhiei renunta prin acea separare a sambetei de duminica, la viata litrugica stabilita de Sfintii Parinti.

Duminica este prima si a opta

Aceasta am scris-o in articol de la inceput. Dar nu sunt de acord cu punerea duminicii ca prima zi in calendar.

Intrebare: daca duminica este numai prima zi a saptamanii de ce nu corespunde numerotarea duminicii cu numerotarea saptamanii liturgice? Adica duminica a 29-a, care este prima din saptamana, sa fie tot in saptamana a 29-a?

Daca se scoate o duminica, doua,trei… din cele 33 din cauza duminicilor speciale si datorita serbarii Pastilor in raport de echinoctiul de primavara si de pastile iudaic, etc., atunci daca duminica este prima din saptamana liturgica, nu ar trebui sa dispara odata cu saptamana?

Copiez mai jos o imagine grafica lamuritoare a acestei accentuari simbolice diferite a duminicii (intaia si a opta zi) de saptamana liturgica.

Saptamana D L M M J V S D
Luminata    1 2 3 4 5 6 7 8
2 1 2 3 4 5 6 7
3 1 2 3 4 5 6 7
4 1 2 3 4 5 6 7
5 1 2 3 4 5 6 7
6 1 2 3 4 5 6 7
7 1 2 3 4 5 6 7
Cincizecimea 1 8
1 1 2 3 4 5 6 7
2 1 2 3 4 5 6 7
3 1 2 3 4 5 6 7
… 1 2 3 4 5 6 7
Patimilor 1 2 3 4 5 6 7

Deci duminica liturgica este reprezentata de saptamana luminata pana la Rusalii, iar saptamana liturgica incepe dupa Rusalii si se termina cu saptamana patimilor.

“In afara ciclului liturgic mobil, saptamana reuneste aceste doua dimensiuni: duminica liturgica si saptamana liturgica potrivit sistemului lecturilor din Noul Testament (din Apostolul si Evangheliarul liturgic) duminica incheie saptamana; in timp ce in Octoih ea constituie primul oficiu al tuturor glasurilor…”( vezi pe larg: III.1.B. Sensul ciclului saptamanal – Makarie Simonopetritul Triodul explicat, „Deisis”, Sibiu, 2000, pp. 266-267).

Iata antinomia liturgica transformata in sinfonie teologica intrucat “Penticostarul este un ciclu liturgic orientat spre vesnicie, fiindca e articulat de numarul 8, (ogdoada, octava), numarul Invierii. El e alcatuit din 8 saptamani, in timpul carora toate oficiile se canta succesiv pe unul din cele 8 glasuri pentru a completa ciclul Octoihului in Duminica Tuturor Sfintilor. Acest ciclu al glasurilor muzicale consemnat in Octoih va continua in afara ciclului mobil si va circumscrie totalitatea anului liturgic facand-o sa depinda astfel de Paste”(Ibidem Makarie…). De aici existenta duminicii liturgice si a saptamanii liturgice.

Deci, daca se pune duminica prima zi din saptamana, atunci se desfiinteaza saptamana liturgica si se identifica nejustificat duminica liturgica cu saptamana liturgica si in acest caz, daca se va scoate o saptamana liturgica, dupa calculul corect al calandarului liturgic, atunci va corespunde duminica liturgica cu saptamana liturgica, lucru total gresit din perspectiva liturgica.

De ex. duminica viitoare ne aflam in dumnica a 31 a dupa Rusalii, dar in saptamana liturgica a 32-a.

Va aduc inca un argument practic aratat tocmai pe site-ul Basilica, legat de subiectul calendarul 2011: citez; „Desi Calendarul Bisericii noastre mentioneaza ca aceasta duminica este a XXIX-a dupa Pogorarea Duhului Sfant, cronologic ne aflam in saptamana a XXXI-a dupa Rusalii. Cu toate ca, la prima vedere, aceasta pare o greseala de numerotare, trebuie specificat faptul ca in stabilirea duminicilor Biserica are o randuiala stricta.”

Sper ca vedeti ca mentioneaza separat duminica si saptamana: ele sunt notiuni liturgice distincte, din punct de vedere liturgic.

Intrebare: daca duminica este numai prima zi a saptamanii de ce nu corespunde numerotarea duminicii cu numerotarea saptamanii liturgice? Adica duminica a 29, care este prima din saptamana, sa fie tot in saptamana a 29 a?

Sensul ciclului saptamanal – Makarie Simonopetritul

…incepand de la Paste… Vecernia precede Utrenia, pe cand in timpul Triodului ziua liturgica incepe dimineata . O rasturnare comparabila putem constata si in ciclul liturgic saptamanal: de la Duminica Vamesului si Fariseului la Pasti, duminica e ultima zi a saptamanii (astfel expresia „a treia duminica din Postul Mare” inseamna duminica ce incheie Saptamana a III-a); in timp ce de la Pasti la Cincizecime, duminica e prima zi a saptamanii evidentiind astfel echivalenta zilei a opta cu ziua intai asupra careia insista sinaxarul Duminicii Tomii (ziua a opta a saptamanii in care „toate zilele sunt duminici”), pe urmele unor Parinti ca Iustin Martirul si Filosoful:
„Caci prima zi, fiind prima dintre toate zilele, atunci cand se numara din nou dupa toate zilele saptamanii, se cheama a opta, fara ca pentru aceasta sa inceteze a fi prima.”
In afara ciclului liturgic mobil, saptamana reuneste aceste doua dimensiuni: potrivit sistemului lecturilor din Noul Testament (din Apostolul si Evangheliarul liturgic) duminica incheie saptamana ; in timp ce in Octoih ea constituie primul oficiu al tuturor glasurilor…

Penticostarul e, asadar, un ciclu liturgic orientat spre vesnicie, fiindca e articulat de numarul 8, (ogdoada, octava), numarul Invierii . El e alcatuit din 8 saptamani, in timpul carora toate oficiile se canta succesiv pe unul din cele 8 glasuri pentru a completa ciclul Octoihului in Duminica Tuturor Sfintilor. Acest ciclu al glasurilor muzicale consemnat in Octoih va continua in afara ciclului mobil si va circumscrie totalitatea anului liturgic facand-o sa depinda astfel de Paste.
Pentru motivele invocate mai sus cu privire la ciclul saptamanal, in timpul Penticostarului duminicile se numara incepand din ziua pastelui privita drept cea dintai dintre ele, astfel ca Duminica Cincizecimii e celebrata dupa 7 saptamani (7 × 7 zile), dar e duminica a opta dupa Paste. Ea este, asadar, in acelasi timp ziua a 50-a si duminica a 8-a, numarul 50 fiind pentru ciclul liturgic anual ceea ce este numarul 8 pentru ciclul saptamanal.
“Caci numarul 7 inmultit cu el insusi naste numarul 50 fara unu, zi pe care o imprumutam lunii viitoare, zi care va fi in acelasi timp a opta si a intaia, sau mai degraba una vesnica. Caci aici sabatul prezent al sufletelor noastre isi gaseste implinirea, pentru ca o «parte sa fie data lui 7 si alta lui 8» [Ecc 11, 2]” . (Triodul explicat, „Deisis”, Sibiu, 2000, pp. 266-267)

pr. Mihai Valica

Cititi va rog si:

Parintele Mihai Valica explica de ce DUMINICA NU E PRIMA ZI A SAPTAMANII, asa cum apare in noul calendar ortodox pe 2011

Articolul zilei (02.05.2010): Pr. Prof. Dr. Mihai Valica despre RATACIREA din ziarul LUMINA, conform careia UN FOST ALCOOLIC S-A REAPUCAT DE BAUTURA DATORITA VINULUI DIN … SFANTA IMPARTASANIE


33 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on ianuarie 22, 2011 at 1:59 pm

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. Aurora said, on ianuarie 22, 2011 at 4:15 pm

    Patriarhia stie foarte bine toate aceste date mentionate de parintele Valica, deci a slutit calendarul cu buna stiinta, pentru ca nu este interesata de mantuirea ei si a neamului, ci de implinirea comenzilor de la Bruxelles. Dupa cenzurarea Prohodului, introducerea a zeci de dezlegari la peste in posturi, incurajarea biometriei, scurtarea slujbelor , acceptarea monofizitilor, rugaciunile ecumeniste si scoaterea Molitfelor Sf. Vasile, acum pocirea calendarului este picatura care umple paharul indignarii drept-credinciosilor. Probabil sunt pasi premergatori marii uniri, aceea pe care daca o vom accepta, ne vom duce cu totii in iad. Sa ne fereasca Maica Domnului si toti sfintii de amestecarea cu ereticii ! Sfinte Dimitrie, pazeste Bucurestiul si toata tara de ratacirile mai-marilor nostri !

    Apreciază

  3. ingrid said, on ianuarie 22, 2011 at 6:15 pm

    Parinte, va inteleg ca va este mult prea greu sa intelegeti simple notiuni de inmultire explicate de Dl. Bumbescu, intr-adevar, aceasta ar fi mult prea mult pt sfintia voastra, dar ar fi de ajuns sa incercati sa invatati sa numarati cifrele de la 1 la 10.

    Iata, Dvs scrieti:

    „Copiez mai jos o imagine grafica lamuritoare a acestei accentuari simbolice diferite a duminicii (intaia si a opta zi) de saptamana liturgica.

    Saptamana D L M M J V S D
    Luminata 1 2 3 4 5 6 7 8
    2 1 2 3 4 5 6 7
    3 1 2 3 4 5 6 7
    4 1 2 3 4 5 6 7
    5 1 2 3 4 5 6 7
    6 1 2 3 4 5 6 7
    7 1 2 3 4 5 6 7
    Cincizecimea 1 8
    1 1 2 3 4 5 6 7
    2 1 2 3 4 5 6 7
    3 1 2 3 4 5 6 7
    … 1 2 3 4 5 6 7
    Patimilor 1 2 3 4 5 6 7″

    Daca ati fi invatat macar ordinea cifrelor de la 1 la 8, atunci ati fi reusit sa scrieti:

    Saptamana D L M M J V S
    Luminata 1 2 3 4 5 6 7
    2 1 2 3 4 5 6 7
    3 1 2 3 4 5 6 7
    4 1 2 3 4 5 6 7
    5 1 2 3 4 5 6 7
    6 1 2 3 4 5 6 7
    7 1 2 3 4 5 6 7
    Cincizecimea 1 sau 8
    1 2 3 4 5 6 7 8(1)
    2 2 3 4 5 6 7 8(1)
    3 2 3 4 5 6 7 8(1)
    … 2 3 4 5 6 7 8(1)
    Patimilor 2 3 4 5 6 7 8(1)”

    Parinte, nu se strica nici o randuiala a Evangheliilor, sau modul de numarare a saptamanii in nici o perioada liturgica prin plasarea liniei de demarcatie la locul ei, adica intre SAMBATA SI DUMINICA, ASA CUM ESTE IN TOATE CARTILE LITURGICE SI IN MANUSCRISE VECHI.

    Patriarhia a avut bunavointa sa mute linia de demarcatie la locul ei nu pentru a schimba ceva din randuiala liturgica, ci prin asta a dat binecuvantare celor care pana astazi nu au reusit inca sa invete sa numere de la 1 la 8, sa incerce macar de acum sa invete.

    Dupa Cinzecime, Luni nu inceteaza in nici o carte liturgica sa fie numita Luni, deftera, ziua a doua, Marti a treia si tot asa. De asemenea si linia de demarcatie sta la locul ei, inainte de Duminica.

    Apreciază

    • ion adrian said, on ianuarie 24, 2011 at 2:47 pm

      Ingrid , nu poti sa-ti stapanesti obraznicia si aroganta suficienta?

      Apreciază

  4. Aurora said, on ianuarie 22, 2011 at 10:03 pm

    @Ingrid
    Lasa-ne ca ne doare capul ! Ne-ai ametit destul pe APOLOGETICUM. Ai un tupeu si o incapatanare de-a dreptul demonice. Scrie la LUMINA, la BASILICA, la Bruxelles sau unde vrei tu, dar lasa-ne in pace !

    Apreciază

  5. ingrid said, on ianuarie 22, 2011 at 11:09 pm

    Aurora,

    de pe 25 ianuarie pana pe 31 ianuarie 2010 Patriarhia numara a 34-a saptamana dupa Rusalii, iar Par. Valica viseaza doar 33 saptamani dupa Rusalii (asa-zisi simbol pentru anii Mantuitorului). El spune asta numai pentru ca fie n-are habar nici de teologie nici de matematica elementara (greu de crezut), fie vrea neaparat sa prosteasca pe necunoscatori si pe redusi mintal.

    Anul pascal are minimum 50 saptamani si maximum 55 de saptamani, intrucat Pastile cade la cel mult 15/16 zile mai putin decat anul precedent (366/365-16/15 =350 zile impartit la 7=50 saptamani minim) respectiv la cel mult 19/20 zile mai mult decat anul precedent (366/365+19/20=385 zile. impartit la 7 = 55 saptamani maxim).

    Din numarul de saptamani ale anului pascal: 8 saptamani (din Duminica Invierii si pana in sambata dinaintea Duminicii tuturor Sfintilor) revin Penticostarului, 10 saptamani (din Duminica Vamesului si Fariseului si pana in Sambata Patimilor) revin Triodului, iar restul sunt ale Octoihului, desi inclusiv Duminicile din Triod pana la postul mare se numara tot de la Rusalii.
    Sapte saptamani dupa Inviere au numaratoarea 1 2 3 4 5 6 7 si desigur linia de demarcatie ca in tot anul inainte de Duminica
    Saptamanile „dupa Rusalii” ca si cele ale postului mare au linia de demarcatie tot intre Sambata si Duminica, dar mod de numarare „dupa evanghelia greceasca”, adica 2 3 4 5 6 7 8(1).

    Asadar cele 33 de saptamani sunt inventie personala a unui preot care n-are ce face si chiar crede pe toti crestinii fara cap. Saptamanile care au si numaratoarea practica (2 3 4 5 6 7 8)(precum a explicat clar Dl. Bumbescu) sunt minim 43 respectiv maxim 48 pe an (ultima „saptamana” fiind doar 2 3 4 5 6 7). Si aceasta este o inovatie tarzie din motive practice, care nu are legatura cu lungimea vietii Mantuitorului.

    Apreciază

  6. kosk said, on ianuarie 23, 2011 at 12:24 am

    demonstratia ta are ceva deosebit,ingrid. ne inveti si despre fractali si clopotul lui Gauss? pls

    Apreciază

  7. dante said, on ianuarie 23, 2011 at 7:06 am

    @Ingrid

    „Bine” ca ai aparut in peisaj, altfel , fara ajutorul tau nu stiam sa numar corect. Ce zici, nu dai tu o talpa pe alte forumuri, ca noi nu te tinem pe aici cu forta. Du-te pe la catolici, adventisti, ca ei sint toba de logoree dogmatica, numai ca ei sint goi pe dinauntru… intelegi tu, la ce ma refer, ca doar esti isteata (istet).
    Te rugam, lasa-nee…du-teee… fugi si pune-o repede de-un ecumenism cu sefii tai!!!!!

    Apreciază

  8. ingrid said, on ianuarie 23, 2011 at 8:20 am

    Dante, draga, daca doresti sa te duci la secte, eu nu te opresc. Daca doresti sa-l urmezi pe Par. Prof Valica in secta liniilor din calendar, si sa primesti gogoritele despre viata Mantuitorului din calendar si sa le aperi cu pretul vietii, n-ai decat, dar daca ramai in Ortodoxie, Domnul s-ar bucura de tine ca de un fiu drag pierdut si regasit.

    Apreciază

  9. dante said, on ianuarie 23, 2011 at 10:45 am

    @Ingrid
    Apreciez dragostea ta pentru unul pierdut ca mine, dar tu tot nu ai inteles la ce ma refeream eu, deci… totusi ce cauti tu pe astfel de bloguri, daca, dovedit este ca nu sintem pe aceeasi frecventa?
    Esti la fel de staruitor ca un sectar, sau un catolic, nu ne mai „lumina”, ca nu esti detinatorul adevarului absolut, care a venit sa ne arate in ce ratacire am stat pina acuma si multumita domnului Daniel din deal, am iesit la lumina si adevar.
    Si Daniel si tu sinteti foarte buni teologi, dar …ATIT.
    Asa ca, te rog din inima lasa-neeee!!!!!!

    P.S. Spre rusinea mea, azi nu am fost la slujba de la biserica, dar tu, daca esti un asa de bun crestin de ce nu ai ajuns, sau aveai treaba sa monitorizezi cum sta treaba cu „ratacitii”pe net? Sau la biserica nu poti sa teologhezi, ci trebuie doar sa asculti liturghia?|

    Apreciază

  10. umilinta said, on ianuarie 23, 2011 at 11:38 am

    Daca Duminica este ultima si prima zi, linia rosie din calendar trebuie sa fie pusa si inainte si dupa ziua Duminicii ceea ce e totuna cu a nu mai pune nici-o linie, e deajuns ca este scris cu rosu. Calendar cu cip care tipa din perete n-or inventa astia de la Patriarhie? Manastirea Sfintilor Necanonizati isi serbeaza zilnic hramul, asteptam cu drag vizita bostanasilor din sinod niciodata pe an.

    Apreciază

  11. ingrid said, on ianuarie 23, 2011 at 12:57 pm

    @dante

    ei, tie iti este mai usor sa ajungi la Biserica atunci cand vrei, aici Biserica este la peste 25 km, si Duminica mijloacele de transport merg rar si prost, asa ca si-a facut obiceiul o familie sa ma ia cu masina, si na, depind si eu de altii si ma duc la ce ora se poate la Biserica. Oricum, parintele incepe Liturghia tarziu, oricum n-am ajuns si la Utrenie.

    N-are nimic ca nu ai reusit sa ajungi la Biserica, cine stie ce te-a retinut, dar cu ajutorul lui Dumnezeu, nu vei lipsi saptamana viitoare si asta este important. Domnul stie despre fiecare.

    @umilinta

    Linia de demarcatie trebuie sa fie ca si in toate cartile liturgice, dupa Sambata si inainte de Duminica, iar modul complicat in care se succed saptamanile/Duminicile de dupa Rusalii nu au nici o treaba cu linia de demarcatie care are alt rost si este strict necesara acolo.

    Apreciază

    • MMG said, on august 22, 2011 at 6:26 pm

      Intrebarea este de ce s-a schimbat acum?
      de ce am trait precum Europa …sincer nu stiu de cand Duminica este socotita a fi ultima zi a saptamanii… spre rusinea mea…dar intrebarea tot ramane…
      eu m-am nascut cu luni prima zi a saptamanii si deodata vine cineva si ne pune pe sistemul evreu…sau american sau ce-o mai fi el…
      deci ne zici si noua cine si de ce?

      Apreciază

  12. umilinta said, on ianuarie 23, 2011 at 1:24 pm

    Care carti liturgice ( da exemple si numarul paginii )? Acum nu mai este de glumit ( fara Poker , Macao). Cat despre strict necesar inseamna ca se ajunge in iad fara o linie vazuta chiar daca ea este pusa mental de fiecare pentru intelegerea sa .

    Apreciază

  13. mircea said, on ianuarie 23, 2011 at 1:56 pm

    Ingrid,

    De ce vrei tu sa convingi pe toata lumea ca tu ai dreptate? Poate ai… Ce e ciudat e ca insisti atata. Crezi tu ca asta e problema principala a acestor vremuri?
    Eu chiar as fi curios sa ne spui cam cum vezi tu problema asta cu controlul electronic, acte cu cip care pot fi folosite si ca si card bancar, ca de la virsta de 6 ani esti considerat potential terorist si trebuie sa fii amprentat, ca este calcata in picioare prezumtia de nevinovatie, ca cica in numele sigurantei trebuie sa renunti la intimitate, libertate, ca pe unde mergi nu mai esti intrebat cum te cheama ci esti intrebat ce CNP ai, despre 666 ca am vazut ca te pricepi la cifre… Zice parintele Arsenie Boca ” Unii isi taie mintea in Scripturi”, si dupa aia ii descrie, ca sa stim a ne feri de ei. E interesant, sa stii…

    Apreciază

  14. mircea said, on ianuarie 23, 2011 at 2:16 pm

    Pt mine luni e prima zi, duminica e ultima ( a 7-a).

    Apreciază

  15. el said, on ianuarie 23, 2011 at 4:30 pm

    @ingrid

    obraznicia si tupeul insistentei tale depasesc limetele bunului simt , de smerenie esti departe ca dracul PSEUDO-teolog al tau (caci dracii teologi dintre arhiconi care s-au ”ocupat ” de ereticii cu minti cu adevarat inteligente ca origen nu-si pierd vremea cu de-alde tine ,tu ca si PSEUDO-teologii ecumenisti de azi sunteti doar jucariile de dracilor de joasa speta cu care au de-a face prostii ) de Hristos Dumnezeu.

    Plimba-ti ”stiinta” teologhiceasca prin occidentul iubit pe unde cu marturista mandrie si nedisimulata incantare (pentru ”inalta”lor ”virtute” ca au magazinele inchise duminica ) iti speli creierii la scolile ereziei unde s-au formatat si inaintasii tai in ale apostaziei si ratacirii incepand cu ciobotea din deal ale carui sminteli le si aperi, desigur nu intamplator caci ”ce se aseamana(in duh si lucrari) se aduna”(la rele mai ales).
    Intelege ca aici nimeni NU -si bate capul cu smintiti DIABOLIC insistenti; continua-ti spalarea pe creier si plimbarile cu bicicleta pe malul raului din orasul apusean de unde iti ”extragi” ”inalta ” stiinta teologico-ereticeasca.

    @saccsiv

    frate te rog sa pui la SPAM pe acest comentator cu inracita insistenta caci umple fara folos spatiul de sminteli si necinsteste si pe blgul tau un preot ortodox vrednic ca P.Valica cu presupusa sa ”teologie” ignorand cu trufie rugamintile politicoase ale altor frati ca dante.AJUNGE dracului smintelii din ea,pune-i botnita te rog.
    Multumesc.Doamne ajuta.

    Apreciază

  16. el said, on ianuarie 23, 2011 at 8:00 pm

    @bodycca

    da ajunge pentru dracul smintelii care o invata ”teologhia calendarului” si o mana pe persoana zisa ingrid sa-si arunce smintelile cu o insistenta BOLNAVA aici de unde a fost rugata sa DEGAJEZE .
    Care este problema ta ,nu crezi ca dracul exista si lucreaza ?
    Petrecere placuta pe siturile mieros-politicoase ale polliticaly correct-ului daca aici estimezi insuportabila atmosfera;mergi repede la amicii tai de pe RIC sa-ti ”clatesti” creierul ca sa fii fericit.

    Apreciază

  17. el said, on ianuarie 23, 2011 at 8:42 pm

    @bogdan

    DA ,dar si mai greu de inteles sunt TRUFIA si insistenta afisarii unei PSEUDO-”expertize” in ”innoirea” calendarului a militantei ingrid mai ales acolo unde nu i se cere parerea.

    Dar nu-i problema este nevoie si de ”teologii” apostaziei plini de ei si de ravna spre deliciul iubitorilor de ”ortodoxie confortabila”; are perspective de viitor ingrid in legiunile lui ciobotea mobilizate la zidirea NOII ”ortodoxii” falsificate a ecumenismului cu care se identifica unii.
    Noi nu ne identificam DECAT cu Ortodoxia Sfintilor Parinti ;pentru doritori de innoiri exista si cea dictata din deal de la ciobotea si de ”justificata” de ”experti”(unii justifica cipul din documente IN ACCORD cu ”teologia”din deal;altii ”justifica” calendarul,etc la alegere fiecare dupa bunul plac al mintii proprii).

    Apreciază

  18. umilinta said, on ianuarie 24, 2011 at 6:52 am

    Trebuie sa gasim pe altcineva care sa ne explice de ce in calendarul pe 2011 in luna ianuarie dupa saptamana 32 urmeaza saptamana 17 si apoi 33 dupa Rusalii, ce inseamna Insasi Saptamana din Februarie.
    Personal cred ca inainte nu era despartita Duminica de Luni, cele doua linii rosii erau pentru a delimita numele Sfintilor de chestiile voscr., glas 11, care de acum sunt canonizate si pomenite alaturi de sfinti.

    Apreciază

  19. ion adrian said, on ianuarie 24, 2011 at 10:03 am

    Saccsiv, Gand la gand cu bucurie 🙂 si daca muti aici discutia vin si eu cu cele de pe finalul firului initial:

    ion adrian said, on ianuarie 21, 2011 at 8:05 pm
    Ingrid, Saccsiv

    Constat ca dupa ultima mea postare din 7 ianuarie 11:00, dar aparuta mai sus intre una din 4 ianuarie si una din 5 ianuarie s-a asternut tacerea.
    Totusi pentru Saccsiv care a cerut o opinie avizata a unor preoti imi fac o datorie placuta sa postez textul Parintelui Mihai Valica ale caror cunostinte teologice nu cred ca pot fi puse la indoiala

    http://theologhia.wordpress.com/2011/01/11/pr-mihai-valica-calendarul-ortodox-pe-2011-intre-innoire-dileme-si-perspective/

    Este un text care intr-un fel confirma si se alatura celor spuse de mine problema fiind privita din alte unghiuri si sub alta lumina. Nu pot decat sa ma bucur ca m-a ajutat Dumnezeu sa am o judecata cred eu destul de corecta .

    Răspunde
    ion adrian said, on ianuarie 22, 2011 at 2:53 pm
    Fratii mei,
    Am fost incurajat sa postez aceste concluzii ale mele ce urmeaza, si care sunt rezultate din discutia foarte utila cu Ingrid si din citirea si altor opinii aici la acest fir, de o Maica draga sufletului meu, si care mi-a semnalat pozitia parintelui Mihai Valica marturisindu-mi o anume ingrijorare fata de acestea, ingrijorarea care a cuprins-o dupa ce a mai analizat problema si probabil citind si pozitia Pr. Valica.
    Asadar o sinteza cu cap coada a celor spuse aici, pe care i-am trimis-o si Domniei Sale:

    Maica ***, eu cred ca lucrurile sunt putin mai serioase, adica nu este doar ceva conventional si voi prezenta aceasta analiza pe care am facut-o eu singur si neinfluentat decat de scriirile si zicerile sfinte dar cu deformatia cercetatorului, caci asta sunt :

    1. Zilele saptamanii adica numele lor sunt relativ conventionale. Putem incepe numaratoarea lor din orice zi calendaristica, dar pentru religiile cartii(vetrotestamentare) este esential ca Dumnezeu dupa cele sase zile cosmice(ca doar nu erau omenesti- teriene ca pe Jupiter alta este marimea zilei si a noptii in unitati obiective de timp,cum sunt secunda cu multiplii si submultiplii ei, atata vreme cat o legi de fenomene fizice si nu astronomice.
    Oare nu se referea Sf Ioan la ceva oarecum similar cand spune:
    Sf. Apostol Ioan fiind „in Duhul” Domnului nu o numeste prima zi a saptamanii, decat atunci cand descrie cronologic evenimentul invierii raportat la calendarul iudaic, (Ioana 20, 1) insa in perspectiva vesniciei o numeste „Ziua Domnului”.
    2. Este neindoielnic ca Hristos a fost rastignit si a murit pe cruce in ziua de Vineri si a inviat in prima zi a saptamanii, dar …dar acestea sunt dupa calendarul evreiesc, in care a saptea zi a saptamanii este zi de odihna si de inchinaciune si se cheama Sabat.
    Aceasta zi , daca consider ca Duminica este prima zi a saptamanii asa cum socotesc evreii este cea pe care noi o numim sambata.

    Este deci un dat ca, Hristos invie in prima zi a saptamanii, zi lucratoare penrru calendarul evreiesc si pentru toti cei care respectau cele zece porunci(Exod 20: 7 – 20:11) in care in cea de a patra se cere respectarea zilei de odihna, care insa nu e definita calendaristic acolo ci doar urmand sase zile lucratoare instituindu-se astfel saptamana de 7 zile , evreii numesc aceata a saptea zi sabatul si-l tin in ziua de sambata a calendarului nostru.
    Prima zi a saptamanii este cea care reproduce simbolic prima zi a Facerii cand Dumnezeu a despartit Lumina de Intuneric dar cand inca acea Lumina nu este cea data de soare care este facut mai tarziu(in Ziua a Patra) asa ca as numi-o Lumina Taborica, Lumina Divina.
    Ea este o zi lucratoare ca toate celelalte cinci care o urmeaza.
    Asadar, daca consideram conventional ca fiind Duminica prima zi a saptamanii atunci pentru ea nu e valabila aplicarea celor ordonate in Exod 20,10 devenind una din cele sase zile lucratoare asa cum din punct de vedere religios este ea la evrei.
    Dar prin Hristos noi am iesit din Iudaism ruptura fiind brutala si realizata de iudei prin rastignirea Celui care pentru noi este Fiul lui Dumnezeu, iar pentru ei, nu spun eu, ci scrierile lor ulterioare spun cine cred ei ca este.
    Ori pentru crestini, apare datoria sa respecte Ziua Domnului adica ziua a sapte dintr-o serie de sapte zile serie care odata inceputa trebuie sa curga asa si ea incepe cu luni ziua intai a saptamanii civile si se termina cu ziua a saptea ziua Domnului si a Invierii Domnului.
    Crestinii nu puteau separa Treimea, nu-l puteau separa pe Fiu de Tatal si era necesar ca in Calendarul Crestin ultima zi cea de odihna sa fie cea in care a avut loc Invierea ea devenind astfel ziua a saptea a saptamanii.
    Desigur ca nu au mutat invierea in zi de Sabat evreiesc, ci ziua de odihna a lui Dumnezeu, care ne fiind legata de ceva pamantesc calendaristic evreiesc sau de ce neam o fi , au considerat-o suprapusa pe ziua Invierii asa cum in Sf Treime se confunda cele trei ipostaze divine(poate nu-i corecta, exprimarea dar nu sunt teolog)

    Apostolul Pavel in Coloseni practic desfiinteaza Sabatul iudaic dar nu Ziua de Odihna a Domnului :
    “Nimeni dar să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură, sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă, sau cu privire la o zi de Sabat, care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos” (Coloseni 2:16–17).
    Sabatul evreiesc in fapt a fost desfiinţat la cruce, unde Hristos “a şters zapisul cu poruncile lui, care stătea împotriva noastră” (Coloseni 2:14).
    Tot Apostolul Pavel in Evrei 4: 1- 4:11 relativizeaza ziua de oddihna in raport de sabatul evreiesc accentul cazand pe odihna Domnului si pe intrarea credinciosului in aceasta Odihna.
    Si acesta relativizare devine explicita in Evrei 4:9 : Rămâne dar o odihnă ca cea de Sabat pentru poporul lui Dumnezeu.
    Atentie la exprimarea „ca cea de Sabat”, deci similara, adica la fel in continut dar diferind cronologic.
    3. La Sfintii Parinti :
    a) Sf. Ignatie Teoforul, episcop al Antiohiei (+107), scrie in scrisoarea trimisa de el crestinilor din Magnesia (cap. 9): «Asadar, cei care au trait in randuielile cele vechi si au venit la nadejdea cea noua, sa nu mai tina sambata, ci Duminica, in care si viata noastra a rasarit, prin El si prin moartea Lui» (Scrierile Parintilor Apostolici, trad. cit., p. 168.).
    b) Sf. Iustin Martirul (+155) scria pe la mijlocul veacului al doilea dupa Hristos: «In ziua soarelui (Duminica), noi ne adunam cu totii laolalta, deoarece aceasta este prima zi in care Dumnezeu, schimband intunericul si materia, a creat lumea, iar Iisus Hristos, Mantui-torul nostru, in aceeasi zi a inviat din morti» (Apologia I, cap. 67, trad. cit., p. 71.)
    c) Sf Irineu din Lyon discipol al Sf Justin Martirul scrie : “Noi toţi păzim Duminica ca fiind ziua de odihnă, bucurându-ne de lucrurile lui Dumnezeu”
    Nota : Sfantului Irineu din Lyon, este considerat “pe departe cel mai important teolog al secolului al II-lea”. Sfantul Irineu inmanuncheaza in sine traditiile Bisericii crestine din Rasarit si din Apus. Nascut, crescut si educat in Asia Mica, el isi va desavarsi studiile la Roma, sub indrumarea Sfantului Justin Martirul si Filosoful.

    d) Ce s-a hotarat la Sinodul de la Laodiceeia ? S-a hotarat ca :
    “Nu se cuvine creştinilor să urmeze obiceiurilor iudaice si sâmbăta s-o
    petreacă în repaus, ci să lucreze în ziua aceasta, duminica însă
    cinstind-o cu deosebire şi de le-ar fi cu putinţă, să o petreacă în
    odihnă ca (şi) creştini. Iar de s-ar găsi că sunt iudaişti, să fie anatema
    de la Hristos”
    Asadar in cele de mai sus apare o tripla calitate a Duminicii : comemorarea zilei de Odihna , a Invierii si a primei zile a Facerii , ziua esentiala asa cum este orice inceput.
    Apare astfel un fel de treime comemorativa si sarbatoreasca.
    Asadar consider, si sa-mi ierte Domnul indrazneala, ca nu trebuie sa ne agatam formal, conventional de ziua de sambata precum adventistii si evreii si nici de ziua intai daca duminica e raportata la sambata considerata ca zi de odihna cum face azi Sfantul Sinod .
    4. Ce spune Parintele Arsenie Boca referitor la pazirea Poruncilor lui Dumnezeu?

    ”494. Lucrarea poruncilor, care păzesc viata curată şi dau viată celui ce le împlineşte (Neemia 9, 29), tocmai slujba aceasta o are: dezgroparea comorii, sau deşteptarea puterilor sădite în noi la a doua naştere, trezirea la viata cea după Hristos şi Duhul Sfânt. Dumnezeu se găseşte în poruncile Sale şi prin porunci vine la noi şi pe noi ne strămută în Sine; precum şi întors: prin fărădelegi se strecoară vrăjmaşul şi ajungem de-o asemănare cu el.
    Deci cei ce ajung la hotarul mortii în nelucrarea poruncilor, nu se vor mântui, ca unii ce n-au aflat comoara, ba şi talantul de negustorie l-au îngropat în pământ.
    495. Aşa vrea Iisus să ne însuşim împlinirea poruncilor: precum nu multumeşti servitorului tău care te serveşte, iar acela n-are nici un motiv să se supere tot aşaşi noi fată de Dumnezeu, nu vom avea pretentia ca Dumnezeu să ne multumească precum că I-am împlinit poruncile. „
    Referitor la lucrul si nerespectarea Duminicii ca zi de odihna, iata ce spune Parintele:
    “Ca daca Dumnezeu n-a lucrat Duminica, nici tie nu-ti este ingaduit ca sa lucrezi si daca vei lucra, vei pierde nu numai ceea ce ai lucrat Duminica, ci si ceea ce ai lucrat in timpul saptamanii. Sa nu ascultati de sfatul nimanui, cand este vorba de cinstirea Duminicii. Fiecare isi are socoteala lui, tu insa ai un suflet, caci va veni timpul sa ceri apa cu bilet.”
    Nu cred ca se poate banui ca Parintele nu stia ca, calendaristic, Duminica era pe vremuri la Romani si in raport de Sabatul evreiesc prima zi a saptamanii, dar cred ca nu este nevoie sa explic eu mai in detaliu ce semnifica cele de mai sus si doar in trecere:eu nu am sa ma mir daca si cand Parintele Arsenie Boca va fi recunoscut ca Sfant al Neamului Romanesc.

    Dar va rog sa ma credeti Maica *** ca nu cunosteam multe din cele, ce le-am aratat aici, spuse de acesti prea importanti crestini.
    Adica vreau sa spun ca pe toate le-am gasit fiind spuse, abia dupa ce am avut o opinie intuitiva pe care nu mi-am schimbat-o, ci doar cercetand am gasit justificari pentru ea , desi in timpul cercetarii am fost dus dintruna in alta, caci daca il citesti numai pe unul tragi o concluzie sau pe altul o alta, dar toti impreuna duc la una singura : la treimea pamanteasca, bisericeasca, aniversara si comemorativa.
    Iar cand m-am referit in mod analogic la Treime am spus ca asemeni acesteia sa serbam in aceiasi zi care sa fie Duminica si pe care as numi-o doar Ziua Domnului fara numerotare explicita, de prima sau ultima, ca sa elimin contradictiile sa zicem de natura formal istoric –calendaristica, fiind in acelasi timp Ziua Invierii si Ziua Odihnei reclamata de Porunca a Patra.
    Regret daca acest aspect mai simbolic si poate mai putin banal, va soca dar cred ca ce spun eu este sigura posibilitate de a elimina false contradictii care par a exista in texte sau lacune, si pe care fiecare le foloseste dupa interesul sau convingerea proprie.
    De aceea eu cred ca Sinodul a gresit eliminand ideea de zi si de odhna adica dand fara sa-si dea seama la cos porunca a patra., ca doar nu pot sa cred ca ne face Adventisti de ziua a saptea.
    Eu cred ca rezolvarea BOR de pana acum era cea mai canonica: Duminica inconjurata si in trecut si in viitor de cele sase zile de lucru in care omul dupa chipul si asemadarea Domnului lucreza si el la ce este de nasul lui, macar ca acest nas a inceput sa se inalte cam primejdios si este mare pericol sa fie scurtat.
    Daca era sa fie dat la cos, trebuiau s-o faca mai intai Iisus explicit si apoi Apostolii tot explicit si nu indirect si interpretabil vorbind ei de una si intelegand noi ce vrea fiecare, ca sa se creeze fluvii de rationamente de soiul celor despre sexul ingerilor.
    Sa fiu iertat, dar cred ca solutia pentru o problema atat de speciala trebuie sa fie tot una la fel de speciala , adica asa cum exista Treimea Divina de ce nu am avea aici pe pamant treimea aniversara: ziua de inceput a Facerii, de aparitie a Cosmosului, caci asta este in termenii stiintei de azi separarea luminii(nu a celei solare ) ci a celei Taborice de Intuneric care nu e noaptea astronomica ci nefiinta(nonlumina), ziua de Odihna si de Bucurie in fata Lucrarii terminate si ziua Invierii, a nasterii omului nou intru Hristos, desigur ca toate conform unei realitati teologale independente de arbitrariul unei sarbatori evreiesti corespunzand calendaristic cu ziua in care Hristos a fost in mormant.
    Nu sunt teolog dar tare, tare mult mi-ar place ca si inteleptii teologiei sa ajunga la aceasta.
    Doamne Ajuta-mi si Iarta-mi marea indrazneala de care am dat dovada.

    PS. Maica ***, indraznesc sa va expun cateva conceptii sa zicem ca filosofice pe care mi le-am format demult, cand incercam sa-mi raspund la intrebari care au framantat-o si pe Gena Geamanu, chiar destul inainte de a citi cartea ei, motiv pentru care am si fost atat de rascolit de drumul spre credinta al Genei si care m-au facut sa vad lucrurile referitoare la problema pe care o analizam, asa cum le-am vazut in textul trimis aseara si aflat si in acest mail ptr a nu intrerupe continuitatea .
    Consider ca omul cazut in pacat este omul cazut in dual, caci ce altceva este Binele si Raul, Adevarul si Minciuna, Frumosul si Uratul, Viata si Moartea, revelate si insusite intrate in constitutia cea pacatoasa de acum a omului, decat mancarea fructului pomului cunoasterii, decat exprimarea intro logica mundana duala a identitaii divine simultan cu noncontradictia Luciferica, separatoare . Acest adevar se reflecta in cele doua legi fundamentale ale ratiunii umane(tertiul exclus este doar o consecinta deductibila logic din acestea doua).dincolo de care pentru ratiunea umana incepe transcendenta.
    Acestea doua desi par a fi deductibile una din cealalta nu sunt astfel, dar nici independente nu sunt neputand exista una fara cealalta, exact precum de pe o fata a unei foi de hratie nu poti deduce existenta celeilalte dar cele douia fete neputand fi una fara cealalta.(banda Mobius este doar o “jucarea”)
    Asta este lumea in care ne aflam.
    Desigur ca trebuie sa intelegem ca noncontradictia nu exista la Dumnezeu, la EL TOTUL este intr-UNA si nu este decat identitate exprimata cu claritate in autodefinirea pe care Si-o da pentru noi:

    EU SUNT CEL CARE SUNT
    care inseamna identitate absoluta, unicitate absoluta(eu) si existenta vesnica prin acel prezent continuu al verbului a fi.

    Cu asta se rezolva toate discutiile stupide facute in logica Aristotelica deci mundana despre contradictiile dogmelor crestine fundamentale si in acest sens vad eu contopirea a trei sensuri intr-unul asa cum Treimea este Treime fiind Una in acelasi timp.

    Poate gresesc , aceste consideratii eu nu le-am intalnit explicit nicaieri, ci doar le-am simtit intuite si ascunse in multe scrieri sfinte sau chiar profane ale unor mari ganditori .

    Saut mana Maica ***

    Apreciază

  20. clement said, on ianuarie 24, 2011 at 1:21 pm

    Eu am o suparare de crestin comun. De ce se tin sedintele de guvern, reuniunile de lucru parlamentare, intalnirile cu Presedintele, duminica? De ce este vanzoleala asta politica programata cu precadere in ziua pe care orice crestin normal o dedica rugaciunii, familiei, cautarii pacii sufletesti?
    Ma tem ca in curand, se vor vota legile noaptea, cum fac slugile masoneriei, in Franta.

    Apreciază

  21. Nicolae said, on februarie 27, 2011 at 11:48 am

    Doamne ajuta!

    Apreciază

  22. […] Parintele MIHAI VALICA ofera noi dovezi ce atesta eroarea calendarului facut de Patriarhie si sustin… […]

    Apreciază

  23. […] Parintele MIHAI VALICA ofera noi dovezi ce atesta eroarea calendarului facut de Patriarhie si sustin… […]

    Apreciază

  24. […] Parintele MIHAI VALICA ofera noi dovezi ce atesta eroarea calendarului facut de Patriarhie si sustin… […]

    Apreciază

  25. […] Parintele MIHAI VALICA ofera noi dovezi ce atesta eroarea calendarului facut de Patriarhie si sustin… […]

    Apreciază

  26. Andreea said, on aprilie 30, 2015 at 8:58 pm

    Oameni buni, ma bucur ca exsista in tara asta macar o mana de oameni care isi dau seama de eroarea (oroarea) pe care a facut-o P.F.-ul Daniel cu calendarul. Ne-a jidovit de tot.
    Lunea este prima zi a saptamanii, din mai mult motive:
    1. Una dintre cele zece porunci spune clar: ”Sase zile sa lucrezi, iar a saptea sa te odihnesti”. Adica Dumnezeu a folosit numeralul ordinal: ”a saptea”. Nu a zis Dumnezeu ca ”sase zile sa lucrezi, iar una sa te odihnesti”, punandu-l in incurcatura pe om. Dumnezeu a vorbit clar, a zis: ”a saptea„ ceea ce implica o ordine;
    2. Asa cum Dumnezeu a facut lumea in sase zile, iar in a saptea s-a odihnit, asa trebuie sa facem si noi, urmandu-i exemplul, pentru ca avem porunca: ”Fiti sfinti, ca si Dumnezeul vostru sfant este”.
    3. In plus, orice om care creeaza – si adevarata munca inseamna creatie – stie din proprie experienta ca odihna este rasplata muncii, caci odihna inseamna si sa contempli rezultatul muncii tale. In plus, cine este omul care sa doarma pana la pranz, iar dupa amiaza sa se apuce de lucru? E cam absurd.

    Faptul ca Iisus Hristos a inviat in ziua urmatoare zilei de odihna a evreilor (sabatul), deci in PRIMA ZI A SAPTAMANII EVREIESTI, nu ne face, ca si crestini, decat sa mutam accentul de pe sambata, pe duminica. Adica crestinii vor trebui sa tina cont si de ziua invierii, si de porunca a 4-a, ceea ce inseamna ca ziua in care a inviat Domnul devine zi de odihna, iar, ca zi de odihna, trebuie sa fie socotita ultima din saptamana.

    Personal, pot sa spun ca ma preocupa problema aceasta, si am observat ca in Biblia editata de Patriarhie apare o intruziune, adica niste indivizi au adaugat ceva textului original din evanghelie: acolo unde scrie ca Hristos a inviat in prima zi a saptamanii, imbecilii nostri teologi cu creier imbacsit au adaugat in paranteza (duminica), ceea ce este o eroare, deoarece cuvantul ”duminica” nu exista in momentul invierii Domnului. Este o incercare de inducere in eroare a cititorului.
    Nu Iisus Hristos a inviat Duminica, ci Duminica este ziua invierii Domnului. – cine poate sa inteleaga, sa inteleaga.

    Alta eroare pe care o fac teologii nostri este cu privire la semnificatia cuvantului sabat. Ei zic ca inseamna ”odihna”. Eu le zic ca e invers, ca mai intai a fost cuvantul sabat, iar mai apoi a fost asociat cu ideea de zi de odihna.
    De ce? Dupa ce Sf. prooroc Moise a primit cele zece porunci, evreii nu aveau nume pentru zilele saptamanii, ci le numerotau: prima, a doua, a treia, etc. A saptea se numea ”sabat”.
    De ce oare? Eu am emis o ipoteza, si cred ca poate fi valabila: ”sabat” inseamna, de fapt, …”sapte”. Echivalenta consoanelor este clara: s – p(b) – t.
    Ca sa ma verific, am intebat un prieten, egiptolog, cum se spunea in egipteana veche la cifra sapte: si el mi-a spus ca nu s-au pastrat decat consoanele, dar pentru un lingvist este suficient. Si consoanele sunt: s – ph -t. Extraordinar!!! Adica, …tot sapte. Deci cuvantul este acelasi. De ce? Se stie ca egiptenii vechi, de pe vremea lui Moise, erau o populatie indoeuropeana, deci nu este de mirare ca unele cuvinte sa coincida cu cele latine
    In concluzie, proorocul Moise a numit ziua a saptea cu un cuvant egiptean, care inseamna tot …sapte.
    Si o ultima precizare. Accentul cuvantului sabat este pe prima silaba, deoarece el a dat, in romana, cuvantul sambata, iar in italiana, sabbato.
    Deci cuvintele ”sabat”, ”sapte” si ”sambata” au aceeasi origine, si inseamna cifra sapte.
    Multumesc pentru rabdare!

    Apreciază

  27. Cosmin Alecu said, on ianuarie 20, 2024 at 10:41 am

    Nouanteologilor ne lipseste capacitatea de sinteza!
    Ne pierdem ideea din cauza barbologiilor!
    Ne impiedicam de detalii si uitam simplitatea!
    Dam valoare prea mare interpretarilor ai ne abatem de la realitatea ca ziua e zi si noaptea e noapte oricum le-am.numara…asa am ajuns la schisme…

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.