SACCSIV – blog ortodox

Parintele Mihai Valica explica de ce DUMINICA NU E PRIMA ZI A SAPTAMANII, asa cum apare in noul calendar ortodox pe 2011

Posted in Calendar Ortodox, ORTODOXIE by saccsiv on ianuarie 11, 2011

Citez din articolul Parintele Mihai Valica: Calendarul ortodox pe 2011 intre innoire, dileme si perspective. Sa excludem varianta executarii unui ordin al iudeo-masoneriei?:

1. Consideratii generale

Referitor la comunicatul biroului de presa al Patriarhiei Romane din data de 4 ianuarie 2011 as dori sa fac cateva comentarii teologice:

Argumentarea ca in calendarul pe 2011 “duminica nu mai apare barata cu doua linii rosii, ci exista o continuitate intre duminica si luni, pentru a sublinia adevarul din Sfanta Evanghelie ca Domnul nostru Iisus Hristos a inviat in prima zi a saptamanii, care urmeaza dupa sambata…” mi se pare lipsita total de logica, dar si de suport teologic, intrucat conform Sf. Scripturi continuitatea  exista intre sambata si duminica  si nicidecum intre duminica si luni. (Matei 28, 1; Marcu 16, 2, 9; Luca 24, 1; Ioan 20, 1).

Preafericitul Daniel arata in multe pastorale[1] legatura indisolubila intre sambata si duminica, ca zi a implinirii si a invierii Domnului. Iata cateva exemple:

,,Legatura dintre Cruce si Inviere se constata atat in cantarile liturgice ale Bisericii Ortodoxe cat si in felul cum ea infatiseaza in iconografia ei Rastignirea si Invierea Domnului”[2];

,,Sfanta si Marea Sambata ca zi a legaturii dintre Moartea si Invierea Domnului are o profunda semnificatie pentru viata Bisericii. Ea a devenit prototipul tuturor sambetelor in care se afla pomenirea mortilor si arata ca toti cei dragi ai nostri adormiti intru Hristos sunt in asteptarea Invierii si ca in mijlocul suferintei si al durerii pricinuite de moartea lor, licareste totusi speranta biruintei vietii asupra mortii’’[3];

,,Duminica Invierii insa arata ca sambata nu este ultima zi a existentei si ca deci nu moartea este ultimul cuvant asupra adevarului omului ci viata vesnica’’[4].

Cu toate ca „nu se schimba nimic in calendarul crestin – ortodox pe anul 2011, ci doar se subliniaza adevarul ca duminica, ziua Domnului, adica ziua Invierii Lui din morti, este ziua de sarbatoare care ne daruieste lumina pentru toata saptamana, ca noi sa traim viata in lumina Invierii lui Hristos si sa ne pregatim pentru invierea noastra”, cum se precizeaza in comunicat, totusi acest lucru era mult mai bine evidentiat atunci cand duminica aparea barata cu doua linii rosii si nu separata de ziua de sambata. Iata doar cateva argumente teologice:

2. Argumente teologice

2.1. Argumente biblice

Chiar daca Iisus Hristos incheie, cum spune Apostolul Pavel, un “testament mai bun”, “un testament nou” (Evrei VIII, 6-8) si Arhiereul Noului Testament intemeiaza Legea cea Noua, in propria Sa jertfa (Evrei VIII, 2), nu anuleaza Vechiul Testamant ci il „implineste” (Matei 5,17), cu o noua zi de odihna „ca cea de sabat”, numita mai tarziu Ziua Domnului: „Ramane dar o odihna ca cea de Sabat pentru poporul lui Dumnezeu. Fiindca cine intra in odihna Lui, se odihneste si el de lucrarile lui, cum S-a odihnit Dumnezeu de lucrarile Sale (Evrei 4, 9-10). Se intelege ca Dumnezeu s-a odihnit dupa ce a creat (Evrei 4, 4) si nu se odihneste intai si apoi creaza, cum ar sugera forma calendarului propus de biroul de presa, care incepe saptamana cu odihna si nu cu lucru.

Ziua Domnului” (Apocalipsa 1,10) reprezinta in acelasi timp si Ziua Invierii Domnului, a biruintei Sale asupra mortii, iar eshatologic este triumful deplin asupra raului. In acest sens Sf. Apostol Pavel o numeste: “Ziua Domnului” (I Tes. V, 2), sau simplu, “Ziua lui Hristos” (Filip. I, 6, 10; II, 16). „Masa Domnului” savarsita in “Ziua Domnului” era deja o impartasire anticipata cu Hristos Cel inviat, si era arvuna si pregatirea pentru impartasirea deplina din ziua invierii gene­rale, a Parusiei (I Cor. XI, 26).

Daca dupa biroul de presa „nu se schimba nimic in calendarul crestin – ortodox pe anul 2011”, eu cred, totusi, ca se schimba cel putin logica perceperii zilei de odihna ca fiind un inceput si nu ca o incununare a dragostei lui Dumnezeu prin Jetrfa Sa si ca o rasplata a unei munci de o saptamana, cand crestinul trebuie sa-si odihneasca trupul dar sa-si primeneasca si sufletul prin rugaciune si participare la Sf. Liturghie. In logica biroului de presa, noi nu mai imitam pe Creatorul si pe Re-creatorul Iisus Hristos, ci ne facem o alta logica contrara intelesului duhovnicesc al zilei de duminica si chiar contrara Sf. Traditii a Bisericii, intrucat accentul se pune pe legatura intre prima zi a saptamanii (duminica) si ziua de luni si restul zilelor, si nu pe continuitatea intre sambata si duminica, asa cum este corect din punct de vedere biblic, liturgic si canonic.

Deci, biblic, separand duminica de sambata, fie si printr-o mutare simpla a unor linii in calendar, se separa Vechiul Testament de cel Nou dupa ideologia lui Marcion. Astfel omul se intoarce la prima zi a creatiei si intreaga opera de mantuire poate fi vazuta ca o separatie intre crucea si patima Domnului, de Invierea Lui.

2.2. Argumente liturgice

  • Din punct de vedere liturgic constatam clar in Octoih, ca fiecare zi de duminica incepe cu vecernia de sambata seara, urmand fidel referatul biblic si intreaga opera de mantuire, si se continua, in mod firesc, cu ziua Domnului (Apocalipsa 1, 10) care devine paradigma veacului viitor, fiind ca o regina, o incununare, „una a sambetelor, Imparateasa si Doamna”, imagine stabilita liturgic ca fiind irmosul cantarii a 8 a din slujba Invierii si nicidecum pusa la cantarea 1-a, imagine a zilei intai a creatiei. Deci, Sf. Apostol Ioan fiind „in Duhul” Domnului nu o numeste prima zi a saptamanii, decat atunci cand descrie cronologic evenimentul Invierii raportat la calendarul iudaic, (Ioana 20, 1) insa in perspectiva vesniciei o numeste „Ziua Domnului”.
  • Cele opt Glasuri sunt cantate si ele succesiv, un Glas pe saptamana. In saptamana luminata insa, se canta cate un Glas pe zi, de la Glasul 1 la Glasul 8 tocmai pentru a arata continuitatea Duminicii dupa sambata, ca a opta zi si nu numai ca prima zi a saptamanii. De aceea serbarea Invierii Domnului incepe  cu Duminica si se incheie dupa 8 saptamani tot cu Duminica, cand Ortodoxia cinsteste intemeierea Bisericii lui Iisus Hristos in mod vizibil si haric pe pamant prin pogorarea Sf. Duh.
  • Deci Dumnica este alfa si omega, inceputul si sfarsitul unei saptamane liturgice din saptamana luminata, dar si inceputul si sfarsitul unei perioade speciale de cinstire a Invierii Domnului, in decurs de 8 saptamani, dupa modelul lui Iisus Hristos, care recapituleaza si insumeaza intreaga creatie prin Jertfa si Invierea Sa. Dupa acest moment saptamana liturgica incepe cu ziua de luni si culmineaza cu ziua de duminica, asa cum se vede in orice Evanghelie si asa cum a fost barata duminica prin cele doua linii rosii pana in anul 2010. Daca se merge cu logica biroului de presa, ar trebui schimbata si citirea Evangheliei dupa Rusalii, nu numai mutata linia rosie in calendarul cu pricina!
  • Prima zi liturgica a Glasului 1 incepe cu Duminica ce-i drept, dar numai pana la Pogorarea Sf. Duh, pentru a arata ca Invierea Domnului include rascumpararea chiar din ziua creatiei, dar se sfarseste tot cu Duminica pe Glasul 8, respectiv Pogorarea Sf. Duh, si nu pe Glasul 7  cum ar trebui sa  se petreaca dupa logica biroului de presa.
  • Faptul ca intemeierea Bisericii, adica Pogorarea Sf. Duh se petrece in duminica a 8-a dupa Pasti, iar saptamana liturgica incepe imediat cu luni, si nu cu duminica, iar prima duminica dupa Rusalii incepe cu Glasul 8 este mai mult decat evident ca, Sf. Parinti au statornicit prin randuelile liturgice si doxologice, ca Dumnica este a opta zi si nu mai este prima zi a saptamanii, chiar daca biblic, din punct de vedere al calendarului iudaic este mentionata ca prima zi a saptamanii.
  • Prin pogorarea Sf. Duh si intemeierea Bisericii lui Hristos duminica devine punctul culminant. Deci conform acestei randuieli doxologice, statornicita in mod practic in viata liturgica a Bisericii, prima zi a saptamanii este luni si nu mai este Duminica, fapt evidentiat in randuiala citirii Evangheliei dupa Rusalii.
  • In acest context pot concluziona ca, pentru noi crestinii Duminica este ziua Domnului ca punct culminant al rascumpararii lumii si la ea trebuie sa ne raportam. Iisus Hristos trebuie sa fie punctul de referinta al unui calendar liturgic ortodox si nu calendarul iudaic, care ramane valabil doar pentru evreii care inca il mai asteapta pe Mesia.

2.3. Argumente canonice

1.      Sambata nu este eludata, exclusa sau separata din contextul duminicii, atunci cand se stabilesc canoane cu valoare cultica, ci este mereu mentionata impreuna cu duminica:

  • Clericul care posteste (post sec) in zilele de Duminica sau de Sambata (afara de Sambata Mare) sa se cateriseasca, laicii sa se afuriseasca. 66 ap.;55 VI.
  • Randuiala pentru postul mare: Nu se cuvine a se jertfi paine in Patruzecime, decat numai sambata si duminica. 66, 69 ap.; 52 Trul.; 49, 50, 51 Laod.
  • Liturghia Darurilor mai inainte sfintite: In toate zilele postului sfintei patruzecimi (Paresimi), afara de sambata si duminica si de sfanta zi a Buneivestiri, sa se faca Sfanta Liturghie a celor mai inainte sfintite. 66, 69 ap.; 49, 50, 51, 52 Laod. 52 Trul.
  • Pomenirea sfintilor: Nu se cuvine a savarsi in Patruzecime praznicele nasterii mucenicilor, ci pomenirea sfintilor mucenici sa se faca in sambete si duminici. 66, 69 ap.; 52 Trul; 49, 50, 52 Laod.

Deci in contextul randuielilor canonice, cu valoare liturgica, sambata este indisolubil legata de duminica.

3. Intrebari, dileme si propuneri

  • De ce a trebuit sa treaca 2011 ani de la Hristos, ca sa aflam printr-un comunicat de presa, in sfarsit, ca Duminica este prima zi a saptamanii si ziua Invierii Domnului?
  • A fost necesara o astfel de argumentatie puerila din partea biroului de presa, ca sa justifice rocada unei linii de demarcatie neortodoxa intre sambata si duminica in calendarul pe 2011?
  • Nu erau oare probleme mult mai importante de rezolvat in viata Bisercii (ex. combaterea legilor din parlament care justifica homosexualitatea, dezincriminarea prostitutiei si a incestului, actele biometrice, otravirea populatiei cu experimentarea unor medicamente direct pe oameni, creditul bancar privid finantarea Catedralei Mantuirii Neamului, legea care se dezbate in prezent privind vrajitoria – vezi pozitia 5161 din nomenclatorul de meserii – si impozitarea ei[5], ecumensimul himer si fara granite, pentru care unii monahi si monahii isi iau lumea in cap si se duc la eretici – cazul Nichita, martirii inchisorilor  din perioada holocaustului rosu, etc) decat jucatul de-a alba neagra cu calendarul?
  • Nu credeti ca trebuia explicata aceasta problema printr-o pastorala sau o dezbatere sinodala transparenta? Sau s-a mers pe principiul iutelii si nebagarii de seama?
  • S-au corectat multe texte liturgice in cartile de cult, in special cele legate de problema monofizitilor. Exista o lista si o argumentare a corecturilor, sau s-a procedat unilateral, in maniera calendarului pe 2011?
  • De ce doar cateva eparhii au urmat aceasta directie a modificarii tacite si nu intreaga Biserica Ortodoxa? Iata doar cateva intrebari deloc retorice.
  • Argumentele unora ca BOR doreste, prin aceasta schimbare in calendar,  sa lupte  impotriva standardizarii calendarului civil (vezi directiva in vigoare ISO 8601 a Organizatiei Internationale de Standardizare –ISO) nu se justifica, intrucat din punct de vedere practic BOR tine cont tot de calendarul civil in abordarea unor tematici teologice. De exemplu anul inchinat Sf. Botez si Sf. Cununii a inceput tot dupa calendarul civil si nu la 1 septembrie 2010 dupa calendarul bisericesc. Intreaga Biserica face Te Deum pentru binecuvantarea unui an civil, care prin reinvierea unor traditii precrestine in spatiul social, devine din ce in ce mai pagan, pe cand anul bisericiesc trece apoape neobservat de multi membri ai Bisericii.
  • Personal nu cred ca prin actiunea calendarul 2011 ar fi vreo conspiratie iudeo-masonica sau oculta, ci efectiv din dorinta unora de a reforma, schimba, innoi sau diversifica dupa bunul plac orice, numai sa se schimbe ceva, si in mod paradoxal, cu pretentia de revenire la matca „Bisericilor de limba greaca”. Referinta pentru un calendar ortodox este viata practica si liturgica a Bisercii in Iisus Hristos prin Duhul Sfant, conform argumentelor de mai sus si nicidecum un calendar al grecilor, care este invocat de biroul de presa.
  • Pentru ca „vremea sa fie rascumparata” (Efeseni 5,16)  cu folos, propun ca Sf. Sinod sa-si faca timp sa inceapa mai degraba procedura  de canonizare a martirilor ucisi in temnitele comuniste, decat sa separe sambata de duminica.
  • Si daca totusi Biserica simte nevoia sa faca vreo separatie cu o bara rosie sau doua, ar fi bine sa separe lumina Bisericii lui Hristos, de intunericul dictaturii comuniste si de intunericul post decembrist si sa-l lumineze cu jertfa atator martiri, facand loc in calendar miilor de sfinti martiri si eroi ai neamului, sacrificati de epoca holocaustului rosu, cu tacerea inca vinovata a BOR.

Pr. Mihai Valica


[1] Vezi Pastorala de Sfintele Pasti, 1993, in vol. Atat de mult a iubit Dumnezeu lumea. 12 scrisori pastorale de Craciun si Pasti, Iasi, 1994, p.79: Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, Pastorala de Sfintele Pasti, 1991, in vol. Atat de mult a iubit Dumnezeu lumea. 12 scrisori pastorale de Craciun si Pasti, Iasi, 1996, p.162.
[2] Daniel, Patriarhul B.O.R., Comori ale Ortodoxiei. Explorari teologice in spiritualitatea liturgica si filocalica, Iasi, 2007, p.187
[3] Ibidem, p.192
[4] Ibidem, p.192.Vezi si Pr. conf .dr. Petre Semen, Invatatura despre Sfant si sfintenie in cartile Vechiului Testament, Iasi, 1993, p. 210; vezi si Xavier Leon-Dufour, art. Ziua Domnului, in Vocabular de Teologie Biblica, Bucuresti, 2001, pp.791-795.
[5] http://www.semneletimpului.ro/stiri/Legea-vrajitoriei-a-trecut-tacit-prin-Senat-1954.html
http://www.ziare.com/social/stiri-sociale/vrajitoarele-ii-ameninta-cu-blesteme-pe-parlamentarii-care-voteaza-legea-vrajitoriei-1054506;
http://www.ziare.com/articole/lege+vrajitorie
http://www.ziarultimisoara.com/the-news/463-legea-vrjitoriei-a-fost-aprobat-de-senatin-mod-tacit.html

Cititi va rog si:

Sfantul Sinod: PRIMA ZI A SAPTAMANII VA FI DUMINCA, in calendarul ortodox

Referitor la lista celor importante de facut dar ignorate de Patriarhie, cititi va rog si:

VIDEO: Parintele ARSENIE PAPACIOC, homosexualitatea si Patriarhul

Un om al SISTEMULUI, IPS CALINIC, va prezinta istoricul PASAPORTULUI BIOMETRIC. Si concluzioneaza: “Democraţia presupune automat şi educaţie!”

PASTORALA PATRIARHULUI: Donatii pentru Catedrala Neamului

Ocupatiile de ASTROLOG si PREZICATOR vor deveni oficiale in Romania de la 1 ianuarie 2011

Parintele NICHITA motiveaza plecarea sa in Grecia: CONSILIUL MONDIAL AL BISERICILOR si CALENDARUL …

VIDEO (si transcriptul): Cuvantul Parintelui Iustin Parvu la Aiud (03.10.2009). NE MAI BATEM MULT JOC DE MARTURISITORI?

Consider ca toate aceste schimbari au legatura cu agenda de lucru a ELITELOR, caci lucrurile se leaga:

Despre cenzurarea fragmentelor referitoare la iudeii ce L-au rastignit pe Iisus Hristos …

Bine ar fi sa se faca loc in calendar miilor de sfinti martiri si eroi ai neamului, sacrificati de epoca holocaustului rosu”. Greu insa de realizat cu asemenea ierarhi, caci stapanii nu ar suferi asa ceva:

Comisia Europeana hotaraste: E LEGALA NEGAREA GENOCIDULUI COMUNIST. Centrul Simon Wiesenthal: HOLOCAUSTUL NU SE COMPARA CU CRIMELE COMUNISTILOR, CACI RUSII I-AU ELIBERAT PE EVREII DIN LAGARE …

E bine ca parintele Mihai Valica a venit cu aceste explicatii. Trebuie sa ne opunem schimbarilor. Trebuie sa trezim pe cat mai multi sa nu le accepte. Din pacate, intrusi din tabara ortodoxa anti sistem fac exact pe dos. Au rolul de a adormi. De a pune otrava in prajiturele. Cum ar fi cei de la RAZBOI INTRU CUVANT:

DUMINICA ESTE PRIMA ZI A SAPTAMANII: Clarificari istorico-teologice asupra unei modificari aduse calendarului crestin-ortodox pe anul 2011

Dar lucrurile intotdeauna se leaga, caci tot ei sunt cei ce:

RAZBOI INTRU CUVANT si Razvan Bucuroiu ATACA PE CEI CE DEMONSTREAZA ca Mitropolitul Serafim de Pireu are dreptate …

43 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on ianuarie 11, 2011 at 11:46 am

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. George said, on ianuarie 11, 2011 at 11:54 am

    oricum sabat (7) din ebraica inseamna sambata, deci duminica este prima ahad (1 prima) in lb ebraica si araba.

    Apreciază

  3. ioana said, on ianuarie 11, 2011 at 12:46 pm

    2.1. Argumente biblice,

    PARINTELE MIHAI VALICA NUMESTE DUMINICA PRIMA ZI A SAPTAMANII.
    Dupa parerea sa gresit este faptul ca se pune accent pe legatura intre duminica si luni+restul zilelor saptamanii SI nu pe continuitatea intre sambata si duminica.

    Apreciază

    • saccsiv said, on ianuarie 11, 2011 at 12:58 pm

      ioana

      Se intelege ca Dumnezeu s-a odihnit dupa ce a creat (Evrei 4, 4) si nu se odihneste intai si apoi creaza, cum ar sugera forma calendarului propus de biroul de presa, care incepe saptamana cu odihna si nu cu lucru.

      Apreciază

      • daria said, on ianuarie 13, 2011 at 10:17 am

        la verbul a crea se adauga un e ! Va pun conjugarea aici.E bine sa vorbim si sa scriem inca romaneste….crea verb tranzitiv infinitiv infinitiv lung participiu gerunziu imperativ pers. a II-a
        (a) crea creare creat creând singular plural
        creează creați
        numărul persoana prezent conjunctiv prezent imperfect perfect simplu mai mult ca perfect
        singular I (eu) creez (să) creez cream creai creasem
        a II-a (tu) creezi (să) creezi creai creași creaseși
        a III-a (el, ea) creează (să) creeze crea creă crease
        plural I (noi) creăm (să) creăm cream crearăm creaserăm, creasem
        a II-a (voi) creați (să) creați creați crearăți creaserăți, creaseți
        a III-a (ei, ele) creează (să) creeze creau

        Apreciază

      • Constantin_ox said, on februarie 20, 2011 at 10:31 pm

        Doamne ajută!
        Fraţilor,
        Cred că Duminica este prima zi a săptămânii…, dar – în mod tainic şi greu de cuprins cu mintea – este şi Ziua a 8-a, şi ziua odihnei.
        Nu pentru toţi duminica este şi ziua a 8-a, nu toţi intră în bucuria ei, ci doar cei ce se ostenesc în dreapta-credinţă în Hristos.
        Pentru iudei duminica este ziua întâi; pentru creştini este şi ziua a 8-a, ziua cea neînserată, ziua veşniciei – ziua când creştinul este cu şi întru Domnul Dumnezeu, cel în Treime slăvit şi închinat, prin Fiul (Care este poarta; singura Cale posibilă de acces, ca Unul ce a luat trup omenesc, ca prin acest trup al Său să ne înalţe din cădere).
        Prin urmare, Hristos fiind odihna (articulat: odihna – căci nu este altă odihnă afară de El), tot cel ce se întâlneşte cu Domnul în sfântul Său Trup – Biserica ortodoxă – intră în odihna Stăpânului său.
        Duminica este prima zi a Facerii. Facerea a fost înnoită, recapitulată – totuşi cu mult mai mult decât la început – prin Hristos, întru Hristos. Duminica este zi de lucrare. Şi să nu ne mirăm de asta, Însuşi Domnul spune că lucrează neîncetat. Dar – vă rog puţină atenţie, şi Domnul să ajute! – lucrarea întru Hristos, lucrarea lui Dumnezeu împreună cu omul care-I urmează Lui este, curat şi simplu, odihnă. Este un paradox acesta, atât timp cât suntem încă legaţi de trup.
        Se poate spune, oarecum, că Duminica este prima zi de lucru pentru creştin (repet, doar drept-credincioşii, ortodocşii, se pot numi creştini fără să mintă, voit ori nevoit, cu ştiinţă sau nu…). Da, este zi de lucrare. Să ne amintim şi să cugetăm, noi, cei ai Cuvântului, la raţiunea, sensul şi tâlcuirea cuvântului „Liturghie”.
        Aşadar noi, ortodocşii, intrăm în odihna Domnului prin lucrare, prin Sf. şi Dumnezeiasca Liturghie, prin sfântă lucrare, duminica. Iar această sfântă lucrare este odihnă pentru noi, este fericire. Sigur, cei mai mulţi dintre noi, care suntem în lupte, pe Cale – dar pe Cale înseamnă deja în ceva, undeva… – încă nu percepem aceasta efectiv. Noi doar vedem aceasta, cu ochii credinţei, aşa cum spune Apostolul. Asta cu mila şi cu harul Domnului. Iar această vedere a celor nevăzute pentru cele ale trupului, prin credinţă, ne dă nădejdi şi, când şi când, ca întărire, ca şi arvună, ne încredinţează Domnul, într-un fel sau altul. Dacă nu ar fi aşa nu s-ar mai numi credinţă.
        Dar, în timp ce noi percepem Duminica, cu harul Domnului, timp al Veşniciei, ziua a 8-a, cea neînserată, lucrând cu Domnul (în primul rând pentru ridicarea fratelui mai mic, trupul nostru…), ca şi o mângîietoare odihnă; de cealaltă parte cei trupeşti, cei cu vieţuire încă iudaică, nu au cum să perceapă această zi altfel decât ca cea dintâi a săptămânii.
        Şi pentru noi este Duminica ziua întâi a săptămânii, asta prin limitata înţelegere a trupului nostru, căruia nu-i putem da ascultare, ca unul ce rânduit să asculte de suflet, iar sufletul de Dumnezeu. Tot aşa, noi nu tăgăduim, precum nici Mântuitorul nu a făcut-o, cele spuse în Vechiul legământ, Vechiul Testament. Noi mărturisim pe Hristos, Cuvântul cel viu şi nemincinos, Care spune – însă – că a venit „să împlinească cele ale Legii”, Lege dată tot de El, dar care nu era desăvârşită încă, nu era plinită, pentru că Dumnezeu încă nu Se pogorâse să ia firea noastră şi să umple toate (că nu erau, deci, toate pline…) de Lumină.
        Aşadar noi nu ne împotrivim celor scrise (de altfel sunt canonice, recunoscute de Hristos, de Apostoli şi de Părinţi – deci de Biserică – ca adevărate) în Vechiul Testament ci, cu harul Domnului, ni se revelează acestea desăvârşite, ni se revelează deplinul lor înţeles.
        Dar cu mult mai mult, acum, după ce harul a fost dat prin Hristos, Domnul nostru, har prin care „s-a ridicat vălul” celor ascunse, Duminica pentru creştin este întâlnirea cu Veşnicia, este – ca să spun aşa – nu doar săptămâna întreagă ci mai mult, este întregul timpul pătrunderii… sau, mai degrabă, cuprinderii, cu voia Domnului, în Veşnicie. În Biserică se află veşnicia, nu există timp. Suntem ajutaţi de har, de voim aceasta, să şi simţim. Să îngenunchiem la Heruvic, când Îngerii Domnului cântă împreună cu noi, într-un singur Trup cu noi, în chip nevăzut. Să căutăm la Părinţi să învăţăm ce se întâmplă în timpul Sfintei Liturghii (încă mă întreb cum pot şedea unii pe bănci…, când până şi Îngerii stau cu frică şi cu curemur…). Chiar şi dragul nostru, de curând mers la Domnul, IPS Bartolomeu Anania, are o minunata scriere în care prezintă toată Liturghia; nu mai ştiu cum se numeşte, poate ajută cineva… .

        Eu nu ştiu ce să spun, dar cred că Duminica este şi prima zi (e bine, deci, să începem săptămâna cu Domnul, în lucrare… nu lenevind; cu cea mai înaltă lucrare, Izvorul lucrărilor – Sf. Liturghie…) şi ziua a 8-a (ca să distingem şi să nu smintim pe necreştini, lăsându-i să înţeleagă că am avea aceeaşi vedere cu a lor asupra zilei acesteia), este şi ziua odihnei, căci pentru om a lucra cele poruncite de Dumnezeu, împreună cu El, este Odihna.

        „…Toată grija cea lumească acum să o lepădăm…”, fraţilor, şi să ne ajute bunul şi… dornicului de noi, al nostru Dumnezeu – Iisus Hristos, să trăim cât mai deplin Liturghia. Restul… se va adăuga nouă. Astăzi fie Duminică, în numele Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor, amin!

        P.S. – Găsesc şi eu cap. 4 al Epistolei Sf. Apostol Pavel către evrei destul de lămuritor… doar că întreg capitolul 4, dimpreună cu cel anterior, cap. 3, cu ajutorul Domnului. Cred că poate fi mai de folos. Doamne ajută! şi mă iertaţi.

        Apreciază

  4. Ioan B said, on ianuarie 11, 2011 at 1:11 pm

    In acest articol P. Valica foloseste cuvinte nefondate, numindu-i pe grecii care i-a pe P Nichita „eretici”. De ce eretici?

    Iata un argument lasat de Dumnezeu pentru a intari cinstirea Sarbatoarii Nasterii Domnului la momentul potrivit: minunea infrunzirii socului chiar in ajunul sarbatorii, la miezul noptii: http://www.monitorulvn.ro/monitorul_de_vrancea-2-101504.htm#

    Apreciază

    • bogdan said, on ianuarie 11, 2011 at 4:57 pm

      Parintele Valica bate campii. Asa cum a gasit el o mie de argumente pot gasi si eu inca alte 1000 de contraargumente. Chestia asta cu duminica e cum e cea cu stilistii si calendarul vechi si nou: o aberatie.

      Apreciază

  5. el said, on ianuarie 11, 2011 at 1:12 pm

    @ioana

    Pr Mihai Valica explica mai ales si foarte CLAR de ce calendarul INNOIT al patriarhului de anul acesta este un „eseu” nejustificat si o abatere de la randuielile sfintilor parinti.Restul este logoree.
    Si pe cei care fac manipulare mentala politically correct printre care si PSEUDO-expertii de la RIC noi ii cunoastem.
    Fiecare insa dupa inima si mintea sa se adapa ori de la izvoarele curate ale invataturilor sfintilor parinti ori de la cele spurcate ale inselarii ,dupa cum il atrage constiinta proprie prin inrudirea ei duhovniceasca cu Duhul Adevarului ori cu duhul minciunii.

    Adevarul nu va lipsi NICIODATA din Biserica Lui Hristos; din Ea insa LIPSESC si vor lipsi cei multi inselatori, inselati si iubitori de inselare care nu au rudenie cu Ea.

    Apreciază

    • ioana said, on ianuarie 11, 2011 at 3:47 pm

      el,
      nu mai iau in seama de ceva timp ce spune patriarhia, desi uneori ma uimeste si patriarhul (vedeti cele spuse cu ocazia Sf. Dimitrie). Dar asta e alta poveste.
      Pe Parintele Mihai Valica il cinstesc mult pentru pozitiile marturisitoare pe care le-a avut cu diferite ocazii.

      Duminica este prima zi a saptamanii asa cum spune Noul Testament. Si cum vad ca spune si Parintele Mihai. Nu este aceasta si parerea dvs?

      Eu nu pot intelege odihna (asta ca raspuns la raspunsul lui saccsiv) lui Dumnezeu altcumva decat ca o bucurie, o multumire/satisfactie, caci Duh fiind Dumnezeu, ce nevoie ar avea de o odihna dupa ce a terminat „lucrul mainilor sale”.
      In ceea ce ma priveste, pentru mine ODIHNA si DUMINICA este atunci cand nu pacatuiesc, cand nu Il supar pe Dumnezeu sau pe aproapele meu. Timpul este creat de Dumnezeu si daca pentru atata lucru este cearta si dezbinare intre frati, nu cred ca Lui ii este bineplacut.

      PS.As fi foarte bucuroasa daca atunci cand aveti bunatatea de a-mi raspunde nu mai faceti referire la alte persoane. Nu sunt purtatorul de cuvant al nimanui si daca faceti un mic efort intelegeti de ce acest lucru nu imi este placut.
      Doamne ajuta!

      Apreciază

      • el said, on ianuarie 12, 2011 at 10:28 pm

        @ioana

        Duminica este ziua odihnei,ziua a 8 a(a veacului ce va sa fie) si ziua cea dintai a saptamanii iudaice cum este numita si de evanghelisti la evangheliile invierii si NICIDECUM un pretext pentru introducerea de schimbari in calendar ca aceasta a lui ciobotea din deal.

        Modificarea aceasta noua a calendarului de catre patriarhie este insa o INNOIRE fara justificare si o FALSIFICARE ECUMENISTA a sensurilor.

        Cat despre „odihna lui Dumnezeu” cititi va rog stihira de la Laudele Sambetei celei Mari ceruta parintelui Vasile in care aveti o lamurire CLARA si fara ambiguitati ;daca am fi mai cu luare aminte la slujbe ne-am imbogati sufletul si cunostinta duhovniceasca din aceste textele liturgice ce sunt COMORI de intelepciune si dogmatica ortodoxa imbracate in cea mai frumoasa si slefuita poezie.Asa ca parintele Valica s-a folosit de termeni si intelesuri CLARE si CORECTE in demonstratia sa din pacate rastalmacita de multe minti bolnave de trufie si parere de sine.

        Referirea la RIC care va suparat este legata de manipularea pe care o exercita acesti inselatori asupra unora(MULTI din pacate) si parerea mea este ca si dvs sunteti una din victime (desi mi-as mult dori sa ma insel in aceasta ultima apreciere ce va priveste).

        Doamne ajuta.

        Apreciat de 1 persoană

      • ioana said, on ianuarie 13, 2011 at 9:13 am

        Ca sa ne putem intelege, este necesara cel putin o lamurire: am spus ca imi este neplacut, nu ca ma supara – nu este acelasi lucru.
        Fiti linistit, nu sunt victima nimanui. Imi lucrez mantuirea in Biserica, nu pe internet. Mizez pe dreapta slavire a duhovnicului meu. Evident, pe primul loc este mila lui Dumnezeu, jertfa Mantuitorului.
        Daca sunteti sincer in ceea ce spuneti, faceti „un experiment” – rugati-va pentru mine o perioada de timp, dati numele meu parintelui dvs duhovnicesc si vedeti la ce „concluzie” ajungeti in privinta mea. Si mai vb despre aceasta, dupa.

        Si da, ar trebui sa fiu mai atenta la ceea ce se citeste in Biserica – uneori imi distrage atentia lucruri marunte (cate un copilas, sau chiar un buchet de flori). Cu aceasta imprastiere a mintii ma lupt de mult timp…Mi se intampla numai mie sau si altora, nu stiu.

        Daca Dumnezeul crestinilor este unul personal si El are o relatie personala cu fiecare dintre noi, nu este normal ca si intelegerea (as zice mai bine simtirea) sa fie personala intr-o oarecare masura? Nu sunt exclusivista. Nu am pretentia ca eu as sti sau as intelege neaparat corect, dar aceasta este treapta pe care ma aflu eu acum. Daca sunteti mai sus – sau vi se pare ca 🙂 – nu priviti la mine cu dispret.
        Nu pot decat sa repet ce am spus si zilele trecute – pentru mine odihna si duminica inseamna sa nu Il supar pe Dumnezeu. Atunci, deja sunt in ziua a opta. Altfel, indiferent de ce face sau nu face patriarhia, eu ma simt ca si in iad.
        Ce rost are sa ne tulburam sufletele si sa ne certam intre noi pt ecumenismul patriarhiei? Am luat cunostinta de acest rau, nu suntem de acord, trebuie sa ne smerim si sa acceptam ca nu putem schimba noi lucrul acesta. Ce pot face eu altceva decat sa Il rog pe Dumnezeu sa ma ajute sa ma schimb pe mine?

        PS. Nu cred ca Parintele Mihai Valica se bucura de certurile dintre noi. Dimpotriva.
        Iertati-ma, si va rog, nu uitati de rugaciune!

        Apreciază

      • el said, on ianuarie 13, 2011 at 11:28 am

        @ioana

        „Daca Dumnezeul crestinilor este unul personal si El are o relatie personala cu fiecare dintre noi, nu este normal ca si intelegerea (as zice mai bine simtirea) sa fie personala intr-o oarecare masura? „______acesta este exact si discursul protestantilor si neorptestantilor despre „relatia lor personala” cu Dumnezeu.Crestinul ortodox notiunea de „personal” este INDISOLUBIL legata de starea lui cadere care ii determina obligatoriu nivelul de intelegere si traire .De aceea notiunea de „personal „NU este paramentru de referinta dimpotriva ;toata osteneala trebuie depusa spre CONFORMAREA „personal”-ului propriu la masurile omului duhovniceasc, pana la atingerea starii de Chip al lui Hristos Dumnezeu cu care a fost cinstit omul.In sensul acesta Sfintii Parinti ne-au lasat puzderie de scrieri care ne invata CUM sa traim/intelegem viata noastra duhovniceasca si sa PARASIM nivelul „personal” spre asemanarea cu Prototipul(Hristos)(vezi Scara Sf Ioan Scararul,invaturile Sf Ignatie Briancianinov,etc).Trairea,intelegrerea scripurilor,invataturilor de credinta,randuilelilor bisericesti NU se face la nivel „personal” ci DUPA cum PORUNCESTE Duhul Sfant;relatia „personala” cu Dumnezeu este in afara aspectului tainic o oseneala permanenta de renuntare la sinele cazut ,generatorul „personal”-ului, si de CONFORMARE la modul sanatos de a fi al omului duhovnicesc.Aceasta am vrut sa spun in ce priveste inlegerea(in cazul de fata a odihnei lui Dumneze).

        Cat despre:”Daca sunteti mai sus – sau vi se pare ca – nu priviti la mine cu dispret”_____nu stiu de unde ati dedus asa ceva;nu ma compar cu nimeni si daca dispretuiesc ceva aceasta este ERZEIA si inselarea unora; imi cer suze daca se intelegea asa ceva din ce scriu ,eu cred ca nu dar poate ma insel si atunci scuzele se impun.

        Ma bucur ca sunteti de accord cu Pr Valica si NU cu patriarhia in ce priveste noua sminteala cu calendarul a lui ciobotea.

        Doamne ajuta.

        Apreciază

      • el said, on ianuarie 13, 2011 at 11:43 am

        @ioana

        va voi pomeni in rugaciune dar nu in sensul in care imi propuneti caci ma tem ca am prea multe pe cap(dintre care majoritatea legate de lumea asta dinpacate,asta e „nivelul”marunt la care „functionez” eu legat de ea)ca sa mai incerc sa discern(corect) si ce se intampla cu altii.
        Doamne ajuta.

        Apreciază

    • ioana said, on ianuarie 13, 2011 at 1:07 pm

      el,
      nu cunosc ratacirile protestantilor. Eu doar din scrierile Sf.parinti ai Bisericii Ortodoxe am inteles ca Dumnezeu este Persoana si ca stabileste o relatie personala cu fiecare dintre noi.
      Cred ca din graba ati gresit spunandu-mi despre osteneala permanenta a crestinului de a ajunge la Chip. Chipul il avem, de la facere. Acum trebuie sa lucram pentru a ajunge la asemanare. Avem exemplul Domnului Iisus de lepadare de sine – si aceasta este truda mea, sa renunt la mine, sa ma smeresc.
      Daca avem impresia ca cineva este inselat, cu atat mai mult trebuie sa ne rugam pt acela. In nici un caz sa nu dispretuim. Si nici indiferent sa nu ne fie. Ganditi-va ca au fost sfinti mari care au avut perioade in viata lor cand au fost in inselare.
      De ce va invit la rugaciune?
      Pentru ca in urma rugaciunii, poti sa-ti faci o parere despre celalalt mai apropiata de adevar. Adevarul se descopera in inima, nu in cap (ratiune, minte).
      Daca nu ne rugam, degeaba citam din Sfintii Parinti. Ne ferim (toti) de rugaciune tocmai pentru ca este grea. Este cu adevarat o truda. Daca imi pasa sincer de mantuirea celuilalt, nu ii tin tratate despre mantuire. Mai mult ajuta rugaciunea.

      Aveti voie sa credeti despre mine orice, dar nu ca sunt eretica. Asta nu.
      Foarte adevarat ce ati spus, ca nu putem discerne corect ce se intampla cu altii. E valabil si pt mine.
      Dumnezeu sa indeparteze de la noi toata rautatea si dezbinarea!

      PS. Pentru mine nu are importanta cine are dreptate intr-o problema sau alta daca asta nu imi pune in pericol mantuirea. Si calendarul nu ma mantuieste. Mie imi pare rau ca s-a ajuns din nou la cearta intre crestini. Asta nu ma „odihneste” deloc 😦

      Apreciază

      • el said, on ianuarie 13, 2011 at 1:39 pm

        @ioana

        -Nu am spus ca dispretuiesc oamenii ci INSELAREA ,citez:”si daca dispretuiesc ceva aceasta este ERZEIA si inselarea unora” la care se aduga dispretul pt pacatul meu si al altora.

        -despre Chipul lui Dumnezeu aveti dreptate il avem dar nu este actualizat prin asemanare.

        -despre a discerne starea dvs duhovniceasca ma refeream;aveti dreptate rugaciunea apropie sufletele ; ,discernerea ideilor este alta treaba,despre ideile dvs am costatat ca sunt asemanatoare cu ale RIC si de aceea am presupus ca nu fara vreo legatura de influenta manipulatoare din partea lor;aceasta este pararea mea si v-am prevenit nu pt a va supara.

        -cu timpul stu prost si nu-mi plac discutiile de cuvinte cum am impresia ca fac acum

        -cele spuse mai sus sunt luate de la Sf Maxim Marturisitorul;eu ma ghidez conformanadu-ma la ele tocmai pt ca STIU ca sunt departe de asemanarea cu Prototipul meu Hristos;in general nu-mi permit sa-mi dau cu parerea „personala” despre cele ale credintei si vietii duhovnicesti

        -calendarul nu pune direct in pericol mantuirea dar ACCEPTAREA unor sminteli mici ca acestea TOCESTE/distruge treptat discernamantul duhovnicesc(sau nu permite dobandirea unuia corect ci doar a intrarii in starea de „parere”) si aduce dupa sine acceptarea unora mai grave pana la erezie;este dinamica fireasca;de aceea au fost combatute chiar si micile abateri pana la moarte de catre sfinti.De aceea este IMPORTANT sa nu ne abatem nici in cele mici nici in cele mari;daca ierahul(mai marele tau o face te pune si pe tine in contact cu ratacirea si pe calea ei chiar daca vrei sau nu in caz ca NU iei aminte)

        -ne rugam unii pt altii dar NU este drept sa-l lasi in ratacire pe cel inselat;Sf Pavel invata sa-l cercetaezi o data de 2 ori,daca nu se indrepteaza sa-l spui Bisericii si daca persisita sa(ti fie ca un PAGAN SI VAMES;adica sa o TAI cu el ca sa nu te molispesti de inselarea lui.

        -cearta intre crestini nu este buna asa cum nu este buna nici aparenta pace dar CU ADMITEREA ratacirii(aceasta este exact ideologia si modus vivendi al ecumenismului pacea fara adevar);nu exista pace fara adevar.

        Deja (eu)am vorbit prea mult,de acum fiecare sa faca ce-i spune constiinta.Ramaneti la parerile dvs daca acestea va odihnesc.
        Doamne ajuta.

        Apreciat de 1 persoană

      • el said, on ianuarie 13, 2011 at 2:28 pm

        @ioana

        si ca ultima precizare despre rugaciunea personala a fiecaruia(daca,cat,cum,dece,pentru cine se roaga,sub indrumarea cui,etc) ca si despre viata lui duhovniceasca refuz sa discut caci acest domeniu este gingas si de taina iar nicidecum subiect de dezbatut si exhibat pe internet.Multumesc.

        Apreciază

      • ioana said, on ianuarie 16, 2011 at 7:44 pm

        el,
        Pentru ca tot mi-l recomandati pe Sf. Maxim Marturisitorul, va dau doar cateva cuvinte pe care le-am gasit in Ambigua, referitoare la odihna lui Dumnezeu.
        Nu stiu daca le-am ales pe cele mai relevante, dar sper sa fie suficient.

        „ODIHNA nu e ceva fizic, ci o MULTUMIRE pt cele bune implinite. Dar ODIHNA, ca dar si BUCURIE nesfarsita a lui Dumnezeu, nu e numai rezultatul puterii si lucrarii omului, care au un inceput si un sfarsit.”

        „Dupa invierea lui Hristos aceasta odihna a lui Dumnezeu este odihna Celui ce a luat trup (…)Ea poarta numele de DUMINICA de noua creatie.Si de odihna SIMBOLIZATA de acest nume vom avea parte si noi, care ne-am ostenit cu Hristos(…)”

        Din astfel de invataturi mi-am facut eu „pareri personale” nu de la protestanti.
        Ne-am ostenit cu Hristos ce inseamna altceva decat ca ne-am silit sa nu mai pacatuim?
        Foarte interesante sunt si „Cuvantarea la Duminica cea noua” sau „Cuvantarea la cincizecime” ale Sf. Grigorie Teologul.

        Apreciază

  6. Luciana said, on ianuarie 11, 2011 at 1:13 pm

    Total de acord, acelasi lucru l-am gandit si eu care nu am studii teologice, faptul ca duminica e trecuta ca prima zi din luna de parca ar trebui intai sa ne odihnim si apoi sa muncim, contrar cu ceea ce a facut Bunul Nostru Creator.

    Apreciază

  7. George said, on ianuarie 11, 2011 at 1:20 pm

    faptul ca Dumnezeu ar avea nevoie de „odihna” este in sine o blasfemie.

    Apreciază

    • Ion de la Chiuiesti said, on ianuarie 11, 2011 at 1:52 pm

      „..iar în ziua a şaptea S-a odihnit de toate lucrurile Sale, pe care le-a făcut. Şi a binecuvântat Dumnezeu ziua a şaptea şi a sfinţit-o, pentru că într-însa S-a odihnit de toate lucrurile Sale, pe care le-a făcut şi le-a pus în rânduială.” Facerea2,2-3.

      Vorbesti in necunostiinta de cauza!

      Apreciază

    • Constantin_ox said, on februarie 26, 2011 at 8:45 pm

      Dumnezeu Însuşi este Odihna noastră!

      Apreciază

  8. el said, on ianuarie 11, 2011 at 1:27 pm

    @Ioan B

    noi stim ca trecerea la calendarul nou este o abatere, dar prin iconomie Bisericile care l-au adoptat sunt IN HAR; dau si au dat continuu sfinti si se afla in comuniune cu Bisericile care pe drept NU au adoptat calendarul nou.Pe stilisti insa care se arata mai drepti ca noi in problema calendarului ii descalifica ca ortodocsi ereziile ulterioare pe care le-au adoptat.
    Asa incat este ft firesc sa coboare Lumina la Sf Mormant in ziua Invierii calculata dupa calendarul vechi,sa se intoarca Iordanul tot „pe vechi”,etc, dar nicidecum semne ca acestea nu „justifica” ratacirile stilistilor.
    Pr Valica folosete termenii cuveniti.Daca tu esti stilist sau filo-stilist asta este problema ta,daca esti sincer vei intelege unde gresesti.

    Apreciază

    • Ioan B said, on ianuarie 11, 2011 at 2:03 pm

      Si care-s ereziile ulterioare pe care le-au adoptat? Vobesti fara sa ai cunostinta de vre-o una, doar ai preluat ideea de la alti rauvoitori, la fel ca P. Valica. Doar ca sa-i sperii pe altii cu expresii dure, gen „erezie”. Veriifca mai bine cine a adoptat erezii de vre-un secol incoace. O sa constati ca ele sunt chiar in ograda ta.

      Apreciază

      • saccsiv said, on ianuarie 11, 2011 at 2:26 pm

        Ioan B

        Prietene, esti in comuniune cu noi? Nu. Atunci du-te la padure si lasa-ne.

        Apreciază

      • el said, on ianuarie 11, 2011 at 2:51 pm

        @Ioan B

        Iata una din EREZIILE stiliste ca de exemplu: repetarea tainei botezului (sau a nuntii) ortodocsilor botezati/cununati DEJA in BOR si ulterior atrasi/cazuti la stilisti.
        Nu numim stiliste Biserica Rusiei,Rep.Moldova sau Sf Munte sau a Ierusalimului s.a. ramase din mila Lui Dumnezeu si spre cinstea lor pe vechiul calendar dar acelea sunt in comuniune cu BOR.
        Tu cu cine esti in comuniune?

        Apreciază

      • el said, on ianuarie 11, 2011 at 5:31 pm

        @Ioan B

        „Un Domn,o credinta UN BOTEZ”(Sf Pavel).
        Ba da acestea SUNT EREZII, si daca tu nu vrei/nu poti intelege(cand pe omul patims/plin de ura il paraseste harul mintea lui devine opaca la orice intelesuri) acestea ci doar declari fara argumente ca pt tine nu sunt considerate erezii, este DOAR parerea ta;cerceteaza canoanele pe tema aceasta lasate de sfintii parinti si vei vedea cine are dreptate,asta daca nu te crezi si mai presus de ei.( despre pertinenta aprecierilor/notelor acordate de tine este inutil pt ca irelevant sa discutam).

        Cat despre necuratiile si altele(chiar erezii dar DOAR ale UNORA, iar NU ale Intregii Biserici,caci NU TOTI suntem de acord cu ele; si unii NICI NU sunt chiar la curent de ele,pt ca au fost facute prin adunaturi ecumenisto-satanicesti pe furis, dosite si josnice de unii care se cred stapanii BOR asa cum se crede papa inlocuitorul lui Hristos si avand tot atata pertinenta in pretentiile lor ca si papa in ale lui) din ograda noastra (BOR) ; sunt constient de ele dar nicidecum nu ma alatur pozitiei tale doar pentru atat; vine vremea ca aceste necuratii sa fie ori spalate prin pocainta si indreptare ori ARSE de Insusi Hristos spre folosul celor MULTI(cler si popor) aflati in BOR neaderand la rataciri nici responsabili fiind de ele .
        Si aceste ABATERI de la ortodoxie ale unor ierarhi BOR NU REPREZINTA parerea Bisericii ci DOAR parerea lor PERSONALA (pe care dealtfel au si ascuns-o ca niste furi de restul Bisericii multa vreme) si asa vor da socoteala SINGURI inaintea Lui Hristos de ele ca si voi de ale voastre erezii.
        Iar cei din BOR care au FOST si au RAMAS totdeauna credinciosi Invataturilor de credinta ale Sf Parinti si ale celor 7 Sinoade ecumenice sunt Biserica lui Hristos.

        Chiar nu am de gand sa-mi perd vremea in polemici sterile cu unul ca tine care NU VREA/NU MAI POATE sa auda/inteleaga ADEVARUL.
        Mergi la bisericuta ta si crezi ce vrei,aici NU admintem silismul.

        Apreciază

  9. el said, on ianuarie 11, 2011 at 2:43 pm

    @Pr Vasile

    parinte as avea nevoie de stihira samoglasnica dupa Tipicul Sf Sava de la Laudele din Sfanta si Marea Sambata cea de pe glas 6 cantata dupa Slava…care incepe asa: ” Ziua de astazi cu taina mai inainte o a inchipuit marele Moisi…” in care se vorbeste despre ziua sambetei si despre ODIHNA lui Dumnezeu.
    Va multumesc mult.(nu am triodul cu canonul sf si marii sambete ca sa o citez exact si nici nu mi-o amintesc intocmai).
    Doamne ajuta.

    Apreciază

  10. MIhaela said, on ianuarie 11, 2011 at 3:18 pm

    Ioan B,
    Si repetarea mirungerii este o alta erezie la stilisti (cel putin asa am inteles eu, care nu am studii teologice).

    Apreciază

  11. Aurora said, on ianuarie 11, 2011 at 3:45 pm

    Aceasta modificare facuta de cei din Deal este o insulta la adresa zilei de duminica. Acesti oameni din Deal sunt negri la suflet si se vede clar ca sunt vanduti fortelor intunericului. Toate schimbarile pe care le fac sunt la comanda masoneriei la care sunt robi. Trebuie sa ne opunem acestui calendar pe care l-au pocit si sa nu-l cumparam. Daca sunteti interesati, mai gasiti din cele „normale”, editate cu ceva timp inainte sa se faca aceasta schimbare odioasa. Am vazut la chioscurile de ziare calendare tip carnetel editate ca si in anii trecuti. Trebuie doar sa cautati cu rabdare si veti gasi. Eu am gasit calendar de perete normal la un magazin bisericesc de pe langa Coltea. Dar exista si pe internet. Cei interesati, sa ceara adresa mea lui Saccsiv si vi-l trimit la toti. Si in eparhia Teleormanului mai exista calendare normale. Cautati, fratilor, nu inghititi gogosile lor otravite ! Opuneti-va cum puteti sistemului dracesc, dar nu stati nepasatori sa va cada drobul de sare in cap, caci daca nu luati nicio atitudine ,se va intelege ca aprobati tacit. Si harul lui Dumnezeu se va departa de la voi.

    Apreciază

    • Constantin_ox said, on februarie 20, 2011 at 11:18 pm

      Faceţi calendare după cele corecte, printându-le, şi mergeţi cu ele la Biserică, sfinţiţi-le şi dăruiţi-le de pomană. Cu binecuvântarea duhovnicului, bineînţeles. Şi ne rugăm, în continuare pentru Patriarhul nostru, căci nu ne-a înştiinţat Domnul prin vreo hotărâre întrupată în vreun sobor ortodox că nu ar mai fi în comuniune cu noi (Ferească Dumnezeu!).
      Nu ştim ce se întâmplă, dar avem nu doar posibilitatea, ci şi datoria, iar acum cred că şi urgenta chemare să răspundem provocărilor cu arme creştine. De acord cu Ioana, care spune mai sus că: „Daca avem impresia ca cineva este inselat, cu atat mai mult trebuie sa ne rugam pt acela. In nici un caz sa nu dispretuim. Si nici indiferent sa nu ne fie. Ganditi-va ca au fost sfinti mari care au avut perioade in viata lor cand au fost in inselare”. Şi să ne amintim şi de Sf. Apostol Pavel, care spune să nu judecăm, că mai întâi noi am greşi, cei ce am judeca şi că „…ce-ţi pasă ţie dacă acela stă sau cade, Stăpânului său stă sau cade; dar va sta, că are Dumnezeu putere să-l facă să stea…”. Nu ascultăm de cele ce nu vin de la Domnul, dar nici nu osândim cu grabă, ci mai tare ne îngrozim de starea noastră jalnică. E o durere, o durere…
      Cred că mai de folos este să lucrăm în tăcere, să nu ne cheltuim, fraţilor, puterea doar prin cuvinte. Am auzit, am înţeles, mă rog şi, cu sfat şi binecuvântare (dacă mi se dă, dacă nu – rabd…) mut un pai. Cel mai mic. Cu discreţie, făcând în aşa fel încât să nu discreditez pe nimeni. Oare n-are Domnul grijă de Biserica Sa? Are. Dar mai are loc de mine? Nu cumva risc să mă lase la mintea mea? E vreo pedeapsă mai mare decât aceasta?

      Apreciază

  12. Aquarius said, on ianuarie 11, 2011 at 6:09 pm

    Va luptati prea mult cu cei ce nu inteleg. Lasati-i in pace sa mearga la padure cum bine a zis saccsiv.

    Apreciază

  13. Mihail said, on ianuarie 13, 2011 at 12:39 pm

    Daca pr. Valica ar fi argumentat cu idei sectare sau iudaice, ar fi primit el laudele pentru schimbarea din calendar, insa vedem ca sectarii adventisti lauda bravura patriarhului Daniel….deci?
    Viata practica si liturgica a Bisericii Ortodoxe de pana anul trecut (2010) este cea mai vie dovada a adevarului legat de calendar.

    Sf. Traditie bate orice „argument” teologic adus de unii modernisti si reformatori. Uitati-va la Sf Munte Athos unde preotii schimba saptamana liturgica duminica seara dupa citirea ceasului al noualea.
    Deci saptamana litrugica incepe cu lumea nu cu duminica, chiar daca in unele calendare grecesti, incepand din 1980 au pus duminica prima zi din saptamana…Va reamintesc ca Grecia intra in EU in anul 1980…

    Apreciază

  14. Mihail said, on ianuarie 13, 2011 at 3:57 pm

    Spre stiinta pentru Georgel, care spune ca pr. Valica nu a facut nici un demers pentru canonizarea sf. inchisorilor:
    http://bucovinaprofunda.wordpress.com/2010/12/02/romania-intre-martiraj-asumare-a-istoriei-si-teroare-ideologica-consideratii-teologice-si-bioetice-pr-prof-dr-mihai-valica

    Apreciază

  15. catalin stanciu said, on ianuarie 13, 2011 at 4:17 pm

    Nu e loc de nicio discutie. Este limpede ca prima zi a saptamanii este duminica! Sa nu uitam ca vechile traduceri ale Bibliei traduc, in loc de Sabat, cuvantul Sambata.
    http://catalinstanciu.wordpress.com

    Apreciază

  16. Mihai Valica said, on ianuarie 15, 2011 at 12:19 pm

    Cateva precizari si subliniei la cap.2.2. din articolul despre calendar.

    Sa ne rugam pentru luminarea si mantuirea celor ce ne indruma duhovniceste spre mantuire si conduc destinul Bisericii lui Hristos.

    Pr. Mihai Valica

    • Cele opt Glasuri sunt cântate și ele succesiv, un Glas pe săptămână. In săptămâna luminată insa, se cântă cate un Glas pe zi, de la Glasul 1 la Glasul 8 tocmai pentru a arata continuitatea Duminicii dupa sambata, ca a opta zi si nu numai ca prima zi a saptamanii. De aceea serbarea Invierii Domnului incepe cu Duminica si se incheie dupa 8 saptamani tot cu Duminica, cand Ortodoxia cinsteste intemeierea Bisericii lui Iisus Hristos in mod vizibil si haric pe pamant prin pogorarea Sf. Duh.
    • Deci Dumnica este alfa si omega, inceputul si sfarsitul unei saptamane liturgice din saptamana luminata, dar si inceputul si sfarsitul unei perioade speciale de cinstire a Invierii Domnului, in decurs de 8 saptamani, dupa modelul lui Iisus Hristos, care recapituleaza si insumeaza intreaga creatie prin Jertfa si Invierea Sa. Dupa acest moment saptamana liturgica incepe cu ziua de luni si culmineaza cu ziua de duminica, asa cum se vede in orice Evanghelie si asa cum a fost barata duminica prin cele doua linii rosii pana in anul 2010. Daca se merge cu logica biroul de presa ar trebui schimbata si citirea Evangheliei dupa Rusalii, nu numai mutata linia rosie in calendarul cu pricina!
    • Prima zi liturgica incepe cu Duminica Invierii, Glasul 1, ce-i drept, dar numai pana la Pogorarea Sf. Duh, pentru a arata ca invierea Domnului include rascumpararea chiar din ziua creatiei, dar se sfarseste tot cu Duminica pe Glasul 8, respectiv Pogorarea Sf. Duh.
    • Faptul ca intemeierea Bisericii, adica Pogorarea Sf. Duh se petrece in duminica a 8 a dupa Pasti, iar saptamana liturgica incepe imediat cu luni, si nu cu duminica, iar prima duminica dupa Rusalii incepe cu Gasul 8 (vedem bivalenta lui 1 si 8, reprezentata de ziua Duminicii) este mai mult decat evident ca, Sf. Parinti au statornicit prin randuelile liturgice si doxologice, ca Dumnica este a opta zi, raportata la evenimentul invierii Domnului si este si prima zi a saptamanii, raportata la evenimentul creatiei din nimic a lumii, insa premizele mantuirii ne sunt date de invierea Domnului, fara sa excluda si ziua creatiei, motiv pentru care multi Sfinti Parinti o socotesc si ca prima zi a saptamanii. Din aceasta perspectiva s-a si creat, de Sf. Parinti timpul liturgic hristic, regasit in forma doxologica in slujbele si randuielile bisericiesti. Deci prin Invierea Domnului si prin pogorarea Sf. Duh raportarea la calendarul iudaic, se face doar din ratiuni istorice si ca reper cronologic. Insa timpul liturgic hristic reprezentat concret in randuiala slujelor actuale, in care prima zi din saptamana liturgica, dupa Rusalii este lunea si nu duminica, insumeaza simultan si ziua sambetei (a saptea); ziua Invierii (a opta), care reprezinta totodata si ziua intaia a saptamanii. „Pardoxul” calendarului liturgic exprima in mod cultic taina veacului viitor si nu reprezinta nicidecum o contradictie, o scapare sau o lipsa teologica. Din punct de vedere logic pare a fi o antinomie, insa din punctde vedere teologic este o simfonie. In clipa in care ne raportam doar la calendarul iudaic, renuntam la o intreaga traditie liturgica si aducem in Biserica Ortodoxa logica istorica si nu ramanem la logica litugica a Sf. Parinti. Sf. Irineu de Lyon, elev al Sf. Iustin Martirul (+155), scrie: “Noi toţi păzim Duminica ca fiind ziua de odihnă, bucurându-ne de lucrurile lui Dumnezeu” (Apologia I, cap. 67, trad. cit., p. 71).
    • Prin Jertfa si Invierea Domnului culminand haric prin pogorarea Sf. Duh se intemeiaza Biserica lui Hristos in lume, iar duminica devine punctul culminant si Zi de odihna. Deci, conform acestor realitati istorice si randuieli doxologice, statornicita in mod practic in viata liturgica a Bisericii, prima zi a saptamanii este luni si nu mai este Duminica (transformata hristic in prima si a opta), intrucat Duminica include simfonic si ziua de odihna vechitestamentara. De aceea Dumnica incepe, din punct de vedere liturgic, sambata cu vecernia mica. Acest lucru este evidentiat concret si in randuiala citirii Evangheliei dupa Rusalii, cand saptamana liturgica incepe cu luni.
    • In acest context pot concluziona ca, pentru noi crestinii Dumnica este ziua Domnului ca punct culminant al rascumpararii lumii si la ea trebuie sa ne raportam. Iisus Hristos trebuie sa fie punctul de referinta al unui calendar liturgic ortodox si nu calendarul iudaic, care ramane valabil doar pentru evreii care inca il mai asteapta pe Mesia.
    • Mergand dupa (i)logica recenta a biroului de presa, care se raporteaza doar la calendaul iudaic, nu si la timpul liturgic al Sf. Parinti, s-ar putea deduce logic, ca de acum serbam Sabatul ca fiind ziua de odihna si ultima a saptamanii, deoarece noul calendar incepe saptamana liturgica cu duminica, recunoscuta de iudei doar ca prima zi a saptamanii?
    • Hotararea sinodala privind inceperea saptamanii cu duminica trebuie considerata geniala, intrucat BOR-ul mileniului trei a descoperit ceva, ce nu pricepusera nici Sfintii Parinti, care au dorit sa uneasca liturgic ziua de odihna a sabatului, data de Dumnezeu Tatal, cu ziua Fiului-Duminica, a carui apoteoza prin Inviere se produce in noaptea de sambata spre duminica.

    Apreciază

    • saccsiv said, on ianuarie 16, 2011 at 7:10 am

      Iar la http://apologeticum.wordpress.com/2011/01/16/alte-precizari-ale-parintelui-profesor-mihai-valica-referitor-la-calendarul-lansat-de-patriarhia-romana/ continuati:

      Referitor la admin. si Ingrid de pe site-ul razboi intru cuvant:

      Daca aceasta este concluzia la care ati ajuns, inseamna ca nu ati inteles absolut nimic din ce am scris. Tot ceea ce ati argumentat Dv. este corect din punct de vedere al perioadei Octoihului, adica saptamana liturgica incepe cu vecernia mica de sambata, continua cu utrenia de duminica, cu Sf. Liturgie-duminica, etc.

      Deci, calendaristic-strict cronologic pe zile, incepe saptamana in toata perioada Octoihului cu Duminica, insa liturgic incepe cu sambata, avand in vedere legatura lor de continuitate si nu de separare sau excludere precum si o aducere aminte de zilele creatiei, care incepeau cu seara si se termina cu dimineata ziua intai, a doua… cum foarte bine ati scris si Dv.

      Repet: “prin Jertfa si Invierea Domnului culminand haric prin pogorarea Sf. Duh se intemeiaza Biserica lui Hristos in lume, iar duminica devine punctul culminant si Zi de odihna. Deci, conform acestor realitati istorice si randuieli doxologice, statornicita in mod practic in viata liturgica a Bisericii, prima zi a saptamanii este luni si nu mai este Duminica (transformata hristic in prima si a opta), intrucat Duminica include simfonic si ziua de odihna vechitestamentara. De aceea Duminica incepe, din punct de vedere liturgic, sambata cu vecernia mica. Acest lucru este evidentiat concret si in randuiala citirii Evangheliei dupa Rusalii, cand saptamana liturgica incepe cu luni”.

      Sper ca faceti distinctia intre “randuiala citirii Evangheliei dupa Rusalii” si perioada Octoihului. Dv. reduceti tot anul liturgic doar la Octoih. Or, tocmai pentru a reda liturgic somfonia intre Vechiul si Noul Tesatament, apare dupa Pogorarea Sf. Duh o noua randuiala a citirii Evangheliilor, incepand saptamana liturgica cu luni, cu toate ca si dupa acest moment in Octoih saptamana incepe cu duminica si precedata de vecernie, ca de obicei.

      In acest context perohoretic-intrepatrundere-liturgic intre Octoih si randuiala citirii Evangheliei am definit eu antinomia, care se rezolva in simfonie liturgica si nu in contradictie. „Paradoxul” calendarului liturgic exprima in mod cultic taina veacului viitor si nu reprezinta nicidecum o scapare sau o lipsa teologica sau o subminare rascolnica.

      Deci nu confundati Octoihul cu calendarul. Mai bine ati scana un calendar, pentru ca sa vedeti cand si cine a pus linie intre sambata si duminica si veti vedea ca nu este vorba de nici o conspiratie rascolnica…

      Acum sper ca ati inteles, ca nu are rost sa mai scanati nici o carte veche, intrucat veti gasi ca incepe cu duminica. Studiati-l bine si pe Sf. Simeon al Tesalonicului, parintele randuielior liturgice bisericesti si veti intelege, daca doriti acest lucru, cu foarte mare usurinta despre ce este vorba!

      Iertare si rugati-va si pentru mine!

      Cu tot respectul si binecuvantare,
      pr. Mihai Valica

      Apreciază

  17. cristian said, on februarie 2, 2011 at 8:37 pm

    Antihrist este evreu. Cand se va afla la conducerea guvernului mondial va impune ca zi de odihna simbata, sabatul lor. Cred ca aceasta lucrare a inceput deja.
    Duminica este ziua Învierii si dupa cum spune Sf. Apostol Pavel este „o noua zi”. Nu poate fi una din cele sapte existente. Este a opta si vesnica. Noi crestinii ortodocsi avem calendarul nostru liturgic. Nu ne orientam după calendaru iudaic, laic, musulman,..
    Duminica trebuie legata de ziua sambetei. Sfanta Lumina de la Ierusalim , este lumina cu care Dmnul nostru Iisus Hristos s-a pogorit cu sufletul in Iad, si a Inviat apoi a doua zi cu trupul cu lumina Invierii. Deci cele doua lumin: Sfanta Lumina si Lumina Invieri ne arata legatura dintre sambata si duminica.i

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.