SACCSIV – blog ortodox

Ora de pocainta a desfranatei Taisia

Posted in desfrau by saccsiv on octombrie 8, 2022

În luna octombrie, în ziua a opta, pomenirea Sfintei Taisia, care a fost desfrânata.

Sfanta Taisia a trait in Egipt in secolul al V-lea. Ramasa orfana dupa moartea parintilor ei instariti, ea a dus o viata evlavioasa, impartindu-si averea la saraci si oferind salas in casa ei pelerinilor straini. Taisia s-a hotarat sa-si dedice viata lui Hristos si sa nu se marite niciodata.

Dupa ce si-a cheltuit toata mostenirea, Taisia a fost tentata sa faca rost de mai multi bani prin orice mijloace, incepand sa duca o viata pacatoasa. Parintii din Sketis de langa Alexandria auzind de caderea ei, l-au rugat pe Sf. Ioan Piticul (Ioan Colovul, praznuit in 9 noiembrie) sa mearga la Taisia si sa o convinga sa se pocaiasca de cele rele. „Ea a fost buna cu noi si acum ar trebui s-o ajutam”, spusera ei. Tu, parinte, esti intelept. Du-te si incearca sa-i salvezi sufletul iar noi ne vom ruga la Dumnezeu sa te ajute”.

Parintele s-a dus la casa Taisei dar servitorul n-a vrut sa-l lase sa intre. Atunci Sf. Ioan i-a spus servitorului sa-i transmita stapanei lui ca i-a adus ceva de pret. Taisia, stiind ca de multe ori calugarii gasesc perle pe malul marii , i-a spus servitorului sa-l lase pe Ioan inauntru. Sfantul s-a asezat, a privit-o in ochi si a inceput sa planga. Taisia l-a intrebat de ce plange si Sf. Ioan i-a raspuns: „Cum sa nu plang cand ai uitat de Mirele Tau, Domnul nostru Iisus Hristos si faci voia satanei cu faptele tale?”

Cuvintele sfantului i-au strapuns sufletul Taisiei ca o sageata de foc dandu-si seama ce viata pacatoasa ducea. Cu frica, ea l-a intrebat pe sfant daca Dumnezeu ar accepta pocainta unei pacatoase ca ea. Sf. Ioan i-a raspuns ca Mantuitorul asteapta pocainta ei. De aceea a venit EL pe pamant, sa caute si sa  mantuiasca pe pacatosi. „EL te va primi cu dragoste” mai adauga sfantul „si ingerii se vor bucura impreuna cu tine”. Dupa cum Insusi Mantuitorul a spus, „mare bucurie se face in cer pentru un pacatos care se pocaieste (Luca 15:7).

Sentimentul de pocainta a pus stapanire pe ea si vazand in cuvintele sfantului o chemare de la Dumnezeu de a se intoarce la EL, Taisia cauta cat mai repede o cale de a-si salva sufletul. S-a ridicat si a plecat din casa fara nici un cuvant si fara sa lase dispozitii despre ce se va intampla cu proprietatea sa, astfel incat s-a mirat si Sf. Ioan de reactia ei. Urmandu-l pe Sf. Ioan in pustie, ea s-a grabit sa se intoarca la Dumnezeu prin penitenta si rugaciune. La caderea noptii, parintele i-a pregatit Taisiei un culcus si o perna din nisip pe care sa se odihneasca si el a mers putin mai departe pentru a-si face rugaciunile de seara dupa care s-a pus si el la odihna.

Dar la miezul noptii sfantul a fost trezit de o lumina ce venea din cer si o invaluia pe Taisia, in locul unde aceasta dormea. In lumina minunata el vazu ingerii din cer cum duceau cu ei sufletul Taisiei. Apropiindu-se de ea, sfantul isi dadu seama ca Taisia murise.

Sf. Ioan I-a cerut in rugaciune lui Dumnezeu sa-i arate daca Taisia s-a mantuit sau nu. Atunci un inger al Domnului a venit la el si i-a raspuns:, „Avva Ioan, o ora de pocainta din partea ei a facut cat o multime de ani pentru ca s-a pocait din tot sufletul si cu toata zdrobirea de inima. ”

Dupa ce a ingropat trupul sfintei, Sf. Ioan s-a intors la Sketis si le-a spus calugarilor ce s-a intamplat. Toti au dat slava lui Dumnezeu pentru ca s-a milostivit de Taisia, care s-a pocait ca si talharul de pe cruce, intr-o singura clipa.

Sursa: http://www.calendar-ortodox.ro/luna/octombrie/octombrie08.htm

 

Un răspuns

Subscribe to comments with RSS.

  1. Felix said, on octombrie 8, 2022 at 3:52 pm

    Parintii celui de-al Saptelea Sinod Ecumenic vorbesc despre conditia iertarii pacatelor si ne arata ce inseamna pacat de moarte:

    „Pacat de moarte este atunci cand unii, dupa ce au pacatuit, raman in pacat, nu se indreapta…
    In unii ca acestia nu vietuieste harul Domnului Hristos, pana ce nu se smeresc si nu isi revin din caderea lor in pacat.
    Este potrivit pentru ei sa se apropie iarasi de Hristos Dumnezeu si cu inima infranta si smerita sa ceara iertarea pentru caderea in pacat si dezlegare, si sa nu se ingamfe pentru fapta lor necuvenita.
    Caci aproape este Domnul de cei umiliti la inima – nu de cei invartosati la inima
    (Psalm 33, 17)”.

    Sfantul Ioan Gura de Aur ne lamureste:

    Iubirea lui Hristos nu numai ca ii pazeste pe cei ce stau, ci si pe cei care sunt pe punctul de a cadea nu ii lasa sa patimeasca aceasta, iar pe cei cazuti ii ridica.
    Aceasta face Domnul Hristos cu fiecare in parte.
    Iar daca unii dintre cei cazuti nu se ridica, nu este fiindca El nu vrea sa-i indrepte, ci din pricina ca aceia nu vor sa se ridice.
    Fiindca si pe Iuda cel cazut voia sa-l ridice si pentru aceasta a facut totul, dar acela nu a voit. Caci pe David care cazuse l-a facut puternic.
    (Omilie la Psalmul 144)

    Dar tu pentru ce lauzi (indreptatesti) fapta rea? Poate ca acela s-ar fi pocait, dar daca te vede pe tine ca nu numai ca nu condamni fapta, ci il si acoperi, ci ii esti complice, ce indrazneala in a pacatui mai abitir va avea atunci?
    Astfel distrugi leacul (pocaintei) si ii zavorasti toate caile care duc la limanul mantuirii.
    (Omilie la Psalmul 49)

    Fiindca si acel „de saptezeci de ori cate sapte” este spus cu conditia ca pacatosul se pocaieste. Caci cum i se va ierta cuiva care nici nu marturiseste ca a pacatuit si nici nu se pocaieste.
    (Omilie la Psalmul 49)

    Nu ajunge sa spui: sunt pacatos! La spovedanie trebuie sa-ti marturiesti fiecare pacat in parte.
    (Cum nu se cade sa vorbim ca sa fim pe placul oamenilor, 5).

    Daca ne-am lepada de pacatele de mai inainte si am fagadui lui Dumnezeu cu sinceritate ca nu ne vom mai lipi de ele, Hristos n-ar cere nimic altceva, pentru a le ierta. Doreste sa-si reverse mila Sa peste noi si numai ramanerea in pacatele noastre, nepocaiti fiind, IL impiedica de la aceasta.
    (Omilia 6, Impotriva anomeilor, La fericitul Filogonie, 5).

    Intristarea, parerea de rau pricinuita de niste fapte rele este doar inceputul schimbarii in bine.
    (Omilie la Matei VI, 8)

    Dar ce fel de pedepse nu meritam noi care ne apropiem de comuniunea euharistica cu Sfintele Taine cu atata lipsa de ardoare (nepasare) si ne pregatim asa de superficial (minimal) pentru a primi aceasta Paine cereasca, iar dupa ce ne-am impartasit (cuminecat) suntem atat de plictisiti prin lipsa grijii pentru mantuire.
    Daca suntem reci si nepasatori dupa primirea Euharistiei, inseamna ca mai inainte de a ne cumineca noi n-am vegheat prin trezvie asupra noastra.
    De aceea, pot fi vazuti multi cum se intorc imediat dupa impartasirea cu Sfintele Taine la repetarea greselilor si obiceiurilor lor marturisite la spovedanie.
    Nimic nu starneste mai mult pedeapsa Supremului Judecator decat aceasta delasare vinovata care ne impiedica sa primim harul fericitei vindecari.
    (Omilie la Faptele Apostolilor, I, 6).

    Va chemam des la biserica, nu ca sa intrati numai, ci ca sa culegeti roadele de pe urma venirii aici.
    Daca venim la biserica dar nu plecam cu roade, nu avem niciun folos, nici de venirea la biserica, nici de sederea in biserica.
    (Omilie la Matei, XI, VII)

    Caci nu-i de ajuns numai dezlegarea de pacate, pentru cuminecarea cu Sfintele Taine, ci si impreuna-lucrarea harului Duhului Sfant prin implinirea poruncilor lui Hristos.
    Ca si cum s-ar zice: „nu vreau numai sa iesiti din necuratie, ci si sa conlucrati prin fapte bune cu lumina harului Duhului Sfant”
    (Omilie la Evrei XVII, 5)

    Caci astfel IL veti atrage pe Mire (Hristos) spre o dragoste mai mare, iar voi veti fi limpeziti, harul fiind sporit mai mult prin lucrarea faptelor bune.
    (Cateheze baptisimale, Grija pentru cei delasatori; cuvant catre neofiti)

    Impartasania este numai pentru cei care se infatiseaza sa se cuminece cu constiinta curata, avand curatia inimii pazita de orice intinaciune.
    De nu le aveti pe acestea sa nu indrazniti!
    De ce?
    Pentru ca astfel va agonisiti judecata si osanda si chin.
    Sa nu va contrariati de aceasta, caci daca alimentele, care prin insasi continutul lor fiind hranitoare, ajung
    intr-un organism vatamat de alergie sau cu alte disfunctii organice, ajunge sa imbolnaveasca organismul, tot asa se intampla si cu slavitele noastre Taine.
    (Omilie la Evrei, XVII, 4).

    Caci asupra celor necuratiti (prin pocainta) nu lucreaza harul Duhului.
    (Omilie la Ozia, IV, 6)

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.