SACCSIV – blog ortodox

De ce este obligatorie citirea Moliftelor Sfantului Vasile cel Mare de 1 ianuarie

Posted in MIHAI VALICA, MOLITFE, Sfantul Vasile cel Mare by saccsiv on decembrie 30, 2019

Argumentele din 2011 ale parintelui Mihai Valica sunt chiar mai actuale … astazi:

Incepand din secolul IV si pana astazi, exista in molitfelnicele bisericesti rugaciuni de exorcizare si timp de atatea secole poporul lui Dumnezeu s-au servit de ele. Cine nu cunoaste maretia acestor molifte ale Sfintilor Vasile cel Mare si Ioan Gura de Aur, stalpii Ortodoxiei, nu cunosc si nu traiesc prea mult din ortodoxia noastra si nu cred in existenta reala a demonilor.

Rugaciunile de exorcizare sunt consemnate in mai multe manuscrise, astfel: cele mai vechi mss. cu textul original sunt: – pt. Molitfele Sf. Ioan Gura de Aur – Sinaiticus 982 (sec. 13), f. 120; – pt. Molitfele Sf. Vasilie cel Mare – Cryptensis G.b.2 (sec. 11 ), Grotaferrata, f. 105; Sinaiticus 973 (sec. 12), f. 106; – pt. Molitfele Sf. Grigorie Thaumaturgul – Cryptensis G.b.2.VI (sec. 13), f. 84. Cele mai vechi rugaciuni de alungare a dracilor s-au pastrat in Codex Barberinus Graecus 336, din secolul 8, unul din cele mai importante manuscrise liturgice din lume, in care apare pentru prima data textul Liturghiei Sf. Ioan Gura de Aur[1].

Personal cred ca citirea Moliftelor Sf. Vasile, dupa Sf. Liturghie in ziua de 1 ianuarie este bine sa se faca, asa cum este traditia in Bucovina si in unele zone ale tarii, intrucat multe din obiceiurile ocazionate de sarbatorile de iarna sunt de sorginte pagana si demonica. Cert este faptul ca noi am imprumutat foarte multe obiceiuri pagane, care contribuie la secularizarea societatii. Secularizarea nu este rezultatul confruntarii dintre credinta si necredinta, ci a parazitarii credintei, care o transforma in pseudocredinta, pseudotraditie sau pseudospiritualitate. Fara sa nesocotim sau sa subevaluam patrimoniul de traditii si obiceiuri foarte bogat al tarii noastre, care are caracteristicile unei mosteniri culturale si spirituale ancestrale, trebuie pus accentul pe limita intre sacru crestin si ”sacru” pagan si pe dimensiunea spiritualitatii mantuitoare a credintei in Hristos.
Concretizarea spectaculoasa a unor mituri antice legate de simbolistica animalelor, sunt manifestari care reprezinta o modalitate originala de exprimare a arhaicelor asociatii rituale dintre animale si cultul cvasiuniversal al soarelui. Este vorba deci de idolatrie, un pacat foarte grav condamnat de Sf. Scriptura. De aceea Sf. Parinti au dat canoane in acest sens, pentru a feri pe crestini de capcanele celui viclean si pedepsesc canonic, pe cei care nu se feresc de obiceiurile pagane: canonul 24 Ancira; 83 Vasile cel Mare precizeaza: clericii care practica astfel de obiceiuri sa se cateriseasca; mirenii sa se afuriseasca. 70, 71 ap.; 24, 51, 61, 62, 65, 71, 94 VI. Clericul care practica obiceiuri superstitioase sa se cateriseasca; mireanul sa se afuriseasca. 65, 79 (VI).

In acest context ar fi de dorit ca Sf. Sinod sa dea o reglementare in acest sens si sa aplice canoanele fata de unii preoti si chiar ierarhi care incurajeaza, sau sunt indiferenti fata de manifestarea publica a obiceiurilor pagane, desfasurate cu ocazia sarbatorilor de iarna.

Oare mai traim noi, crestinii acestui mileniu, „sarbatorile cu Dumnezeu” – Emanuel. Il mai simtim pe Hristos ca fiind efectiv cu noi, sau mai percepem noi dimensiunea autentica a sarbatorilor sfinte in mijlocul acestor dezmaturi ritualice pagane? Oare nu suntem din toate partile asurziti si orbiti de hiturile radio, de emisiunile TV si de alte surogate „craciuniste”, iar in goana noastra din timpul isteriei cumparaturilor de Craciunul devenit comercial, consumist si chiar orgiastic, nu cumva nu-L mai simtim pe Hristos ca Mantuitor? Nu cumva nu vedem din taina si dragostea lui Hristos decat bradul, obiceiurile pagane reinviate frenetic, porcul si pe Mosul care face discount? Nu reprezinta oare toate acestea o toleranta nepermisa fata de demonizarea colectiva a societatii si a tari? Nu este oare “era Harry Potter” o indracire subtila a lumii, sub masca magiei “nevinovate”?

Iata doar cateva motive sa se treaca in randuiala Tedeumului de anul nou si citirea Moliftelor Sf. Vasile, rostite de ziua lui, tocmai pentru a contracara actiunea dezmatului ritualic al obiceiurilor pagane si “magia regizata”, care se dezlantuie fara oprelisti, la toate nivelurile vietii laice, dar in special de la Craciun si pana la revelionul mult asteptat de unii[2].

Moliftele cuprind exorcizarea demonului nu numai din om, ci si din locuri si tinuturi. Cred ca Moliftele ar trebui completate si nu limitate, cu noi formule actualizate la problemele noi, cum ar fi: sa scoata demonii din politica, din masonerie, miscari oculte, de prin unele banci jefuitoare, precum si din alte ideologii dracesti actuale, din secte sau din bisericile ecumeniste, din unii teologi inchipuiti si apostati, din guverne si administratii centrale si locale, care jefuiesc prin taxe si impozite aberante pe om, pe care il umilesc si-l subjuga in numele unei false simulari a binelui comun.

De toti acesti prigonitori ne lepadam, ne dezicem de ei, dar il rugam, in acelasi timp, pe Sf. Vasile cel Mare sa mijloceasca de ziua lui, la Bunul Dumnezeu, la inceputul anului civil, sa scoata toti dracii din cei mentionati mai sus. Deci iata rolul cultic dar si folosul social si comunitar al Moliftelor, citite la cumpana dintre ani. Daca toata Biserica Ortodoxa Romana ar citi Moliftele Sf. Vasile pe 1 ianuarie sau ale Sf. Ioan Gura de Aur, in cele trei sarbatori randuite cinstirii lui, am convingerea ca multi draci vor pleca din tara aceasta in pustiul si abisul lor.

M-as bucura, sa fie introdusa citirea Moliftelor Sf. Vasile si ale Sf. Ioan Gura de Aur si la inceputul anului bisericesc, la 1 septembrie si sa fie la fel de unitara slujba Tedeumului, privind randuiala rugaciunii in completare, deci suplimentata, asa cum am sugerat eu mai sus, si nu in restrictii sau desfiintarea unor practici de secole, care au tinut demonii departe… Deci sa fim la fel de harnici si pentru a adauga putere rugaciunii, in aceeasi masura, in care unii se straduiesc sa fie harnici in a o limita, restrictiona si a o dilua… Prin randuiala speciala propusa pentru Tedeumul de la inceputul anului civil, se recunoaste din partea Biserici si se adauga implicit, mai mare valoare anului secular, decat anului bisericesc propriu-zis.

In acest context trebuie pusa problema Moliftelor si nu in contextul incidentului de la Tanacu, sau a altor preoti, care manipuleaza slujbele, speculand credinta unora, ceea ce face, ca unii, voit sau nevoit sa desfiinteze sau sa limiteze liturgic Moliftele, facand jocul unor zvonaci de serviciu ai vremii si a altor formatori si ideologi seculari ai omului recent.

Pr. Prof. dr. Mihai Valica

[1] Revista de gandire si traire romaneasca – ATITUDINI nr. 4 /2009.

[2] Vezi pe larg, pr. Dr. Mihai Valica, Craciunul intre cinstire cultica, pervertire si povara, in: Epifania, nr. 14, decembrie 2010-ianuarie 2011, Iasi, 2010, pp. 119-125.

 

92 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. ioansperling said, on decembrie 30, 2019 at 11:47 am

    Ieromonahi batrani de pe Athos nu au citit niciodata aceste Molifte dar un preot tanar fara experienta sa o faca! Unde mai pui ca „moda” e impartasirea la fiecare Liturghie! Si atunci ma intreb daca lumea ii are pe Iisus in ei pe cine mai scoate preotul? Ceva e putred!

    Apreciază

      • ioansperling said, on decembrie 30, 2019 at 6:48 pm

        Prietene argumente pro si contra gasim pentru orice! E plina tara de teologi! Eu ti-am spus ce am auzit de la un parinte athonit.Dumneata fă cum crezi !

        Apreciază

      • cata said, on decembrie 30, 2019 at 11:24 pm

        Având în vedere că propunerea interzicerii citirii Moliftelor a venit de la Cornilă Poponilă, eu unul sunt cu totul surd la orice fel de argumente care ar „sprijini” această iniţiativă. Cine vine la Biserică pe 1 ianuarie nu vine nici după un chef-monstru de Revelion, nici după îmbuibări, nici după alte abuzuri. De obicei vin creştini care înţeleg „valoarea” Revelionului şi petrec creştineşte, în Biserică, trecerea peste ani. Așa că nu văd unde e problema. Faptul că ieromonahi bătrâni din Sf Munte nu le citesc NU e un argument. Poate că ei n-au nevoie să le citească. Nevoia citirii Moliftelor e aici, în lumea noastră demonizată. Şi da, chiar cred că un preot ar trebui să aibă o astfel de viaţă încât să POATĂ citi moliftele fără teamă.

        Apreciat de 2 persoane

    • gabimdi said, on decembrie 30, 2019 at 1:27 pm

      Ioansperling,
      Esti pe dinafară, măi băiete! Tu nu citești cu atenție articolul, sau ce e cu tine?
      Doamne ajută!

      Apreciat de 1 persoană

      • ioansperling said, on decembrie 30, 2019 at 6:49 pm

        Ce-ar fi nerusinatule sa-i spui lu tata tău „băiete”!

        Apreciază

      • Vasile said, on decembrie 31, 2019 at 1:53 pm

        @ioan sperling,
        credeam ca cine se impartaseste saptamanal e smerit, dar vad da iti sare tandara in fata fratelui tau nu a unui pagan. Dar in ziua de azi se observa ca multi ne aratam verticalitatea crestina doar fratilor pentru care otravim fantanile, paganilor le intoarcem obrazul si le dam haina de pe noi.
        E o constatare generala nu ceva personal. De exemplu nevesti-mii iau trebuit ani de zile sa nu mai injure cetatenii care o inghesuiau cand se suia in autobuz dupa ce iesea de la biserica….acum slava Domnului s-a calmat, si-a luat masina mica.

        Apreciază

    • Alexandru said, on decembrie 30, 2019 at 4:30 pm

      Sunt carti ale sfinților care arată ca împărtășirea deasa cu Sfintele Taine este nu doar folositoare ci necesară. Este un Canon a sf Vasile cel mare care spune ca pe vreme de prigoana creștinii sa se împărtășească in fiecare zi. Dar acum la cine sa mai mergi când toți au căzut in erezie și este vai de capul nostru a tuturor. Cât despre Molitfte trebuiesc citite, și undeva in lume sigur ca sunt citite de vreun preot ortodox, chiar unul de ar fi rămas. Maica Domnului sa ne ajute pe toți sa ne mantuim.

      Apreciat de 3 persoane

      • ioansperling said, on decembrie 30, 2019 at 6:57 pm

        Prietene canoane sunt multe, cunosti vreo biserica unde nu se ingenuchează duminica? Eu nu! Nu e canon? Este! Ca si drac de dreapta…
        Sigur ca ar trebui sa te impartasesti zilnic dar chiar putem? Daca athoniti nu o fac si sunt mai pregatiti decat voi fi eu vreodata, de ce as face-o eu? Si hai sa-ti spun un secret: intr-o vreme am facut-o si am ajuns sa fac din Sf. Impartasanie un gest oarecare!
        Iar Moliftele dupa revelion…..

        Apreciază

      • Grigore said, on decembrie 30, 2019 at 7:42 pm

        @ioansperling

        Doctorii (batrani athoniti) sunt mai pregatiti decat asistentele (preoti tineri) dar tot asistentele stau si fac injectii, ca sa se poata ocupa doctorii de altele ce nu se pot ocupa asistentele. Si tot facand injectii asistentele, devin mai bune ca doctorii la injectii.

        Si pana la urma e logic sa iti pui urmatoarea intrebare, unde e nevoie de Molifte mai mult, la Sfantul Munte sau in Pantelimon?

        Apreciat de 1 persoană

      • Madalina said, on decembrie 30, 2019 at 10:22 pm

        „cunosti vreo biserica unde nu se ingenuchează duminica” – eu stiu macar vreo 5 in zona Clujului si Valea Ariesului dar nu stau sa umblu din biserica in biserica …

        Si mai usurel cu pianul pe scari. Fii mai atent la roadelor celor practica deasa impartasanie. Nu e cazul meu dar ma plec in fata multora dintre ei.

        Apreciază

      • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 12:33 pm

        Cine te prigoneste frate? Stai tot timpul in fata martirajului? E pace! Crestinismul e deocamdata legal. Ai rabdare ca vin si vremurile acelea!

        Apreciază

      • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 12:37 pm

        Madalina ma bucur sa aud lucru asta! Se boteaza si prin scufundare?
        Iar cu umblatul prin biserici stai linistita ca iti vine randul! Si mie mi-ar place sa merg la biserica de langa casa dar din pacate merg la una la 300 km

        Apreciază

    • vasile said, on decembrie 31, 2019 at 1:22 pm

      @ ioan sper ling,
      argumentul asta circula de sus in jos prin BOR, l-am auzit si nu pot sa nu imi aduc aminte de emisiunea de la radio Trinitas in care parintele Vasile Gavrila a dat niste justificari de-a dreptul puerile si batjocoritoare la adresa sf. Vasile cel Mare in primul rand, apoi la adresa traditiei ortodoxe de veacuri, despre tinerea acestor molifte in ziua de sf. Vasile si de ce trebuie scoase…probabil ca vine ziua in care vom face Invierea cu catolicii si Nasterea Domnului cand vrea fiecare preot daca tine lumea post….
      nu uiati ca anarhia generala e o conditie pusa de mesia cel fals ca sa vina sa puna intr-o ordine noua toata dezordinea….
      La multi ani!

      Apreciază

      • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 2:45 pm

        Prietene eu nu stiu ce se aude la televizor ca nu prea le dau drumu si am vreo doua! Ce am spus am spus la prima mana asa cum am auzit-o de la parintele ieromonah! Eu unul nu vreau sa conving pe nimeni de nimic mantuirea voastra e in primul rand treaba voastra nu a mea! Pentru mine nu exista necesitate citirii Moliftelor si niciodata in zeci de ani la care am participat la ele nu am vazut vre-un caz de indracit care s-a suit pe pereti! La fel la Maslu nu a sarit nimeni dinscaunul cu rotile strigând ” pot sa merg”! Sa nu le mai facem? Ba da dar cu cuvinta si randuiala si nu de obste!!! Cu post! Cu rugaciune si durere in suflet pentru cel care are nevoie! Nu asa dupa calendar si de dragul de a le face!

        Apreciază

      • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 2:47 pm

        Ai despartit batjocoritor numele meu! O fi vreun simptom pentru necesitatea Moliftelor? Sper ca e doar o gresala!
        La multi ani!

        Apreciază

      • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 2:54 pm

        Vasile nu ma impartasesc zilnic chiar daca altii in jurul meu o fac! Ma impartasc la 40 de zile cu post de o saptamana inainte! Eu mi-s mai pacatos ca altii ( ca tine, sotia ta…..) si duhovnicul meu a hotarat asa!
        Ma gandesc sa continui cu ascultarea de el nu de tine (dar te poti ruga linistit pentru .mine sa ajung si eu vrednic!)

        Apreciază

      • Aliosa said, on ianuarie 1, 2020 at 5:49 pm

        parintele vasile gavrila e un om al Sistemului, nu e o referinta.

        Apreciază

    • Vasile said, on decembrie 31, 2019 at 9:10 pm

      @ ioan sperling
      La Athos sunt alte lupte si necesitati decat in popor. Aici nu trebuie relaxat ajutorul preotilor, deja la biserica mea de cartier preotii nu mai merg cu icoana decat la cei care vor si trec pe o lista cu adresa si telefon. Pe cei rataciti nu-i mai cauta nimeni….
      NU pot sa uit un preot asa zis comunist care era in dizgratia conducerii, care cand a intrat intr-o scoala sa fa ca TeDeum i-a pus drepti pe toti de la primar pana la secreta scolii si i-a pus sa repete rugaciunea! In anul ala ca niciodata, in scoala aia a fost liniste desi una dintre cele mai rau famate. Asta trebuie sa fie atitudinea preotilor, asa cum erau odata cand scoteau luptatorii si mergeau in fruntea lor sa apere tara de pagani….

      Cu Domnul inainte!

      Apreciază

      • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 11:12 pm

        Si la Athos si in lume e aceeasi lupta acelasi dusman si ei si noi avem nevoie de ajutor calificat pentru ca toti dorim mantuirea!

        Apreciază

    • Aliosa said, on ianuarie 1, 2020 at 5:52 pm

      @ sperling

      Ceva e putred in comentariile tale.

      Apreciază

  2. Timiana said, on decembrie 30, 2019 at 2:11 pm

    Ioansperling, adica, ce vrei sa spui ca „moda”e impartasia la fiecare Liturghie. Randuiala crestineasca e ca sa se straduiasca tot crestinul sa se impartaseasca la fiecare Dumnezeiasca Liturghie, ca doar de aceea participa, nu ar trebui sa fie spectator la Liturghie. Pentru cine savarseste preotul Dumnezeiasca Liturghie, doar pentru sine, sau pentru popor si pentru sine?
    Cati demoni nu si-au facut loc in oameni sub diferite patimi si obiceiuri? Cand se vorbeste de exorcizare nu ar trebui avuti in vedere doar energumenii, ci si toate patimile care ne stapanesc pe toti si nu ne lasa sa ne curatim inimile ca sa putem ajunge la rugaciunea neincetata, asa cum ne cerea si sfantul apostol Pavel, ca doar asa a spus, „rugati-va neincetat”.

    Apreciază

    • ioansperling said, on decembrie 30, 2019 at 7:07 pm

      Da ai dreptate postesti 3 zile in saptamana aceea (sambata te reți de la sex, carne, băutura) te spovedesti si poti sa te impărtăsesti! Cine o face? Care preot isi spovedeste saptamânal toti enoriasii?
      In parohia mea se impartasesc mai toti de fiecare data si Moliftele sa citesc in fiecare post de mai multe ori……e plin de sfinti! Nici o patima, nimic!

      Apreciază

      • Grigore said, on decembrie 31, 2019 at 12:19 am

        Parinte sa ma scuzi daca gresesc, dar scopul tau pe lumea asta o reprezinta pacatosii. Cat mai multi sa lase pacatul deoparte. Da e o lupta grea parinte, dar Domnul n-a venit pe lumea asta pentru cei drepti, ci pentru pacatosi. Ce simplu e sa iubesti dreptii, dar Domnul cere sa iubesti pacatosii, si asta nu e simplu.

        Uita-te putin in jur omule! Chiar cel ce tine acest blog este un pacatos. Dar sta aici si sigur va sta pana nu se va mai putea fizic. Tu crezi ca mie imi place chiar tot ce scrie acest om?! Si ceilalti simt ca mine, candva nu au fost de acord cu ce scrie pe blog. Candva nu au fost de acord personal cu el. E om, are limite. Dar si vinul cand se face, mai are cate o musculita in el, aia e. Nu arunci vinul bun pentru niste musculite.

        Vinul „perfect” il va face antihristul. Niciunul dintre cititorii acestui blog nu e perfect, dar prefer vinul ala cu musculita inecata in el, nu cel „perfect” de raft de supermarket cumparat cu semnul fiarei.

        Cei pe care i-ai judecat sunt oile care ti-au fost date. Altele nu sunt. Scoate musculitele din vinul tau si nu te plange, ca inca n-ai primit tu pe lumea asta cel mai rau vin dintre toate vinurile.
        Tu crezi ca se supara Dumnezeu in Ceruri ca le citesti Moliftele mereu si mereu?

        Apreciază

      • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 8:11 am

        Exprimarea „in

        Apreciază

      • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 8:18 am

        parohia mea” e de la un enorias nu de la preot! Nu sunt preot si nici nu-mi doresc sa fiu! Sa nu fi de acord cu cineva nu inseamna ca nu-l iubesti! Dimpotriva! Eu mai am ideea gresita in cap ca am fi frati si un frate nu-l lasi in gresala! Acum nu stiu de ce am impresia ca voi sunteti de parere ca aveti adevarul absolut! Se poate! Da eu prefer sa ii cred pe athoniti nu pe voi! Una e teoria si alta practica! Slava Domnului pentru toate!

        Apreciază

      • Pitaru said, on decembrie 31, 2019 at 10:16 am

        Ce canon spune ca trebuie sa tii post trei zile inainte sa te impartasesti,cand nu este post randuit de biserica?

        Apreciază

      • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 10:54 am

        Ce canon spune ca trebuie sa f bine ghiftuit la Sfanta Impartasanie? Bai tata voi mai sunteti normali la cap?

        Apreciază

      • Grigore said, on decembrie 31, 2019 at 10:22 am

        Atunci ca sa clarificam spune-mi numele parintelui athonit si de la ce lacas este ca sa il intreb si eu daca a spus cu adevarat ca nu e bine sa se citeasca Moliftele la 1 ianuarie!

        Apreciază

      • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 10:56 am

        Nu! Cine esti TU sa ceri socoteala? Du-te pe Athos si intreaba!

        Apreciază

      • Grigore said, on decembrie 31, 2019 at 7:52 pm

        Daca vorbesti despre Molifte atunci putem sa ne socotim pana la Ceruri ca nu e un subiect mic asta.

        Precum spui tu ca ti-a spus tie athonitul eu pot sa scriu aici ca mie mi-a spus Patriarhul (sau mai mare autoritate), Doamne iarta-ma, ca sa sustin orice prostie. Cand citesc chestii din astea cu mi-a spus nu stiu cine si nu stiu ce, seamana a altceva.
        Nu cred o iota din ce spui, e minciuna!

        Apreciază

      • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 11:06 pm

        Iti multumesc pentru jignire! Te iert sper sa ti-o ierte si Dumnezeu!
        Daca iti dadeam nume credeai? Nu credeai! Si atunci care e problema ta?Eu sau tu insuti?

        Apreciază

      • Aliosa said, on ianuarie 1, 2020 at 5:25 pm

        „Bai tata voi mai sunteti normali la cap?” – ce exprimare de crestin ortodox ! Din insistenta cu care vii aisi si raspunzi la fiecare comentariu se pare ca esti un troll. Din insistenta cu care nu doresti molitvele de ziua Sf Vasile se pare ca ai influente demonice. Mai lasa-ne.

        Apreciază

      • ioansperling said, on ianuarie 1, 2020 at 7:42 pm

        Nu stiu ce e un troll bai tata da stiu ca nu-i pagina ta si esti nerusinat daca faci tu randuială in casa altuia! O sa plec cand si daca imi cere gazda nu tu!

        Apreciază

      • Aliosa said, on ianuarie 1, 2020 at 5:29 pm

        @ioansperling – cei de mai sus au dreptate – cand faci o afirmatie se da o sursa credibila. „Mi-a spus mie un parinte athonit” – pe bune ?? Ce parinte athonit ? Si cine esti tu ca sa te credem ? Prefer sa cred ca scrie parintele Valica, stiu cine este si am incredere in el, nu ce spune un anonim in numele altui anonim foarte probabil inventat. Repet, din insistenta cu care revii ‘la atac” impotriva fiecarui comentariu se vede ca esti cu treaba pe aici.
        Minti mai baiete.

        Apreciază

      • ioansperling said, on ianuarie 1, 2020 at 7:43 pm

        Dumnezeu sa te ierte!

        Apreciază

      • Grigore said, on ianuarie 1, 2020 at 6:17 pm

        „Te iert sper sa ti-o ierte si Dumnezeu!”

        Exagerezi ca o fata mare. Ce ti-am facut atat de grav incat trebuie sa sper ca o sa ma ierte si Dumnezeu?

        Tu vorbesti despre modificarea Moliftelor ca si cum am discuta despre schimbatul orelor de plata a intretinerii la bloc. Si pui toata chestia asta in discutie cum ca ti-a spus tie cineva cu autoritate peste care nimeni nu poate trece.

        Daca era atat de important nu crezi ca un veritabil parinte athonit ar spune asta intregului popor afectat?
        Sau ai tu o intelegere speciala si meritai sa stii doar tu ceva ce afecteaza un intreg popor?
        Esti asa de special ca daca cumva cineva crede ca e o brasoava, atunci sa il ierte Dumnezeu?

        Apreciază

      • ioansperling said, on ianuarie 1, 2020 at 7:51 pm

        Te iert pentru ca ma faci mincinos si eu stiu ca gresesti! Crezi ca e pacat doar daca gresesti fata de VIP-uri?

        Apreciază

      • Grigore said, on ianuarie 1, 2020 at 9:12 pm

        A fi mincinos nu e neaparat ceva rau. Sunt Sfinti care au mintit ca sa apare fugari doar pentru a ii salva. Nu inseamna ca sunt mincinosi. Si Sfantul Apostol Petru a mintit ca nu Il cunoaste pe Domnul, dar asta nu il face mincinos. A fost un moment de slabiciune si de invatare pentru noi.

        N-am scris nicaieri ca esti mincinos. Tu continui sa te lamentezi cu asta. Eu am spus ca nu cred ce ai scris tu si ca e o minciuna. Atat!

        Hai sa dam cartile pe fata, nu poti sa imi ceri sa cred ceva doar pentru ca sa nu te simti tu mincinos.
        Parintele Proclu vorbea pe ascuns sau public despre antihrist si ierarhii tradatori?
        Dar Parintele Papacioc sau Parintele Parvu?

        Oamenii Lui Dumnezeu au vorbit public cand a fost ceva de transmis, mai ales cand a fost vorba de dracisme sau antihrist.
        Nu mai vreau sa continui discutia.

        Apreciază

      • ioansperling said, on ianuarie 1, 2020 at 9:52 pm

        „N-am scris nicaieri ca esti mincinos. … Eu am spus ca nu cred ce ai scris tu si ca e o minciuna. Atat!”
        Iarta-ma dar nu am sensibilitatea asta a limbii romane sa pot intelege cum cineva poate spune minciuni fara sa fie mincinos!
        In momentul in care nu mi se mai aduc jigniri, nu mai sunt intrebat, nu mi se mai dau „contra-argumente” nu voi mai raspunde! Nu-mi face placere toata discutia asta, regret ca am inceput-o de-a dreptul!

        Apreciază

    • pitaru said, on decembrie 31, 2019 at 12:19 pm

      Deci in afara posturilor randuite de biserica(cele 4 posturi de peste an,miercurea si vinerea etc),ca sa ne imapartasim,trebuie sa mai tinem inca 3 zile de post …as vrea sa stiu din invatatura caror sfinti parinti este practica asta…Deci daca as fi dorit sa ma impartasesc pe 27 decembrie,de Sfantul Arhidiacon Stefan,ar fi trebuit sa tin post prima si a doua zi de Craciun.Interesant….

      Apreciază

  3. Cristina said, on decembrie 30, 2019 at 2:37 pm

    Buna ziua, stie cineva o biserica sau manastire in Bucuresti, sau in jurul Bucurestiului unde se vor citi moliftele Sf Vasile oe 01 ianuarue 2020?
    As vrea sa impartasim aceasta informatie. Multumesc

    Apreciază

    • Riko said, on decembrie 30, 2019 at 10:17 pm

      Nu exista. Sinodul biserici ortodoxe romane a interzis citirea molitfelor pe 1 ianuarie incepand de prin 2013. Singura solutie este sa gasesti undeva un preot neecumenist.

      Apreciază

    • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 11:13 am

      In Germania condusa de IPS Serafim considerat pe aceasta pagina sluga Antihristului se citesc Moliftele in toate bisericile in care am fost! Ca sa vezi! Ca scria cineva ca sluga nu poate sa-si blesteme stapânul!
      IPS Serafim calcă multe canoane dar calcă si ascultarea fata de Patriarhie! Acum pe ce parte il punem?

      Apreciază

      • Aliosa said, on ianuarie 1, 2020 at 5:32 pm

        sper ling – Serpeasca de genul „se cuvine sa daum cezarului bir sau nu ” ?
        Altceva nu ai de facut decat sa pozestezi aici ineptii ? te platesc pentrub asta masonii ?

        Apreciază

      • ioansperling said, on ianuarie 1, 2020 at 7:46 pm

        N-ar fi rau sa fiu platit pentru incercarea de a face binele! Probabil chiar o sa fiu dar altfel decat crezi tu baiete!

        Apreciază

      • Aliosa said, on ianuarie 1, 2020 at 11:07 pm

        @sperlingg – baiete, incercarea ta de a face binele se concretizeaza in a posta zeci de comentarii impotriva citirii Molitvelor Sf Vasile cel Mare ? Asa faci tu bine,e razboindu-te cu Molitvele ? Se vede treaba ca dracii din tine si / sau cei care te dirijeaza nu le suporta. „Dupa roadele lor ii veti cunoaste”. Hai, mai posteaza un comentariu ca sa ai tu ultimul cuvant, asa cum le place celor ingamfati. N-ai tu treaba cu crestinismul, poti sa te impartasesti de 3 ori pe zi si sa inveti pe dinafara toata Filocalia, nici nu ai inteles inca ce inseamna sa fii crestin.

        Apreciază

      • ioansperling said, on ianuarie 2, 2020 at 8:12 am

        Acum sunt si posedat! E tot mai „bine”!

        Apreciază

    • Vasile said, on decembrie 31, 2019 at 1:35 pm

      ba exista, fiecare parohie are teoretic libertatea sa aleaga daca va citi sau nu la cererea credinciosilor. Daca sunt mai multi care cer se face, daca dai de un preot cuvios. De ex la biserica morarilor , pantelimon colt cu fundeni, asta mi-a spus preotul de acolo acum 1 an sau 2. nu te omoara nimeni daca intrebi la orice biserica, chiar e bine sa stie preotii ca lumea vrea deratizarea de draci la inceput de an.
      Aveti grija ca preotul e posibil sa va iscodeasca de ce doriti asta, pt ca le e frica sau sunt contra. Trebuie sa aveti raspunsul pregatit, simplu si la obiect. Uite asa, ca asa e traditia la mine in neam sau ce vreti voi dar sa nu ezitati nici o clipa.

      Apreciază

  4. a fi sau a nu fi ecumenist said, on decembrie 30, 2019 at 7:09 pm

    @ioansperling, tu ești ori total neinformat și încurci lucrurile, ori ești cu treabă pe aici. Încă un exemplu este cel de la postarea:

    https://saccsiv.wordpress.com/2019/12/26/biserica-ortodoxa-in-australia-adevarul-ecumenisme-si-englezisme-un-punct-de-vedere-ortodox/#comments

    Apreciază

    • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 8:11 am

      Prietene eu sigur nu sunt asa informat ca tie DAR informatia care o am aia putina, cu tot respectul pentru gazda noastra o iau de pe Athos de la traitori de la teofori ca teologi suntem toti!
      Si ca sa vezi ca nu am „treaba” pe aici ajunge ca gazda sa spuna sa nu mai intru si nu o mai fac!

      Apreciază

      • Andrei said, on decembrie 31, 2019 at 11:16 am

        In general, in Sf Munte nu se citesc Moliftele Sf Vasile cel Mare dar asta nu inseamna ca nu se citesc. Citirea lor este o adevarata declaratie de razboi adresata diavolului si de aceea chiar parinti cu viata imbuntatita evita s-o faca pentru ca daca pornesti razboiul trebuie sa fii hotarat si pregatit sa-l duci. Altfel, te poti vatama grav si sa fie mai rau decat daca nu le citesti.

        Cat priveste deasa impartasanie majoritatea o practica (toti grecii). La romanii din zona Prodromu si Schitul Lacu (nu si cei dinspre Careia si Vatopedi) se tine randuiala cu 3 zile fara ulei inainte de Sf Impartasanie. Exista pareri pro si contra pentru ambele tabere. Sa nu uitam totusi ca la inceput se impartaseau toti iar stoparea acestei practici a venit prin parinti cu viata sfanta care au ajuns la concluzia ca multi au de suferit pentru ca nu sunt pregatiti, ajung la nesimtire duhovniceasca si se poticnesc in lupta cu pacatul (o fi buna mierea dar daca mananci tot timpul ajungi la un moment dat sa nu-ti mai placa – asta se intampla in cazul celor care nu duc o lupta duhovniceasca in adevaratul sens al cuvantului).

        Din punctul meu de vedere deasa impartasanie este folositoare numai sub atenta supraveghere a unui duhovnic bun. Altfel … mila Domnului.

        Apreciat de 1 persoană

      • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 12:20 pm

        De acord cu raspunsul dumitale cu doua mentiuni.
        1. Nu cred ca frica ii retine in a citi Moliftele si daca e asa de ce nu au preotii frica? Cred ca motivul e necesitatea sau nu in privinta citirii lor!
        2. Cu toate ca romanii de la Prodromul, Lacu sunt „altfel” sunt f. respectati in Munte si multi greci ii prefera alor lor! (asta pentru impresia nevoit falsa pe care ar putea sa o lase randurile dumitale)

        Apreciază

      • Aliosa said, on ianuarie 1, 2020 at 5:37 pm

        @sperlingi – da ce bine esti informat matale, stii si situatia de la Athos, si din Germania lui Serafim, ai de toate, domle, numai nitel bun simt si modestie, nu spun smerenie, spun lumeasca modestie, un om modest ar fi spus ce avea de spus si s-ar fi oprit, numai postacii platiti au timp sa comenteze si sa atace fiecare afirmatie a altora.
        Trimite-i salutari lui Ciobotea din partea noastra.

        Apreciază

      • ioansperling said, on ianuarie 1, 2020 at 7:49 pm

        TI-ai numarat mesajele baiete?
        Eu sunt altfel educat ca voi astia cu caș la gura: nu dispar dintr-o discutie ca porcu in cucuruz si raspund cand sunt acuzat/intrebat!

        Apreciază

      • Aliosa said, on ianuarie 1, 2020 at 11:13 pm

        Nu dispari „ca porcu in cucuruz” (ce expresie!), ai aparut doar, ca porcu pe aici… din cucuruz probabil.

        Apreciază

      • ioansperling said, on ianuarie 2, 2020 at 8:12 am

        Un porc mincinos posedat!

        Apreciază

    • Aliosa said, on ianuarie 1, 2020 at 5:44 pm

      E cu treaba, se vede imediat.

      Apreciază

  5. Florin said, on decembrie 31, 2019 at 10:34 am

    Preoti care nu citesc moliftele SF Vasile cel Mare pe data de 1 ianuarie ,de frica ca nu sunt vrednici si sa nu aibe ispite de la deavol , sunt aceias preoti care in duminica ortodoxiei nu citesc anatemele de frica sa nu aibe ispite de la episcop .

    Apreciază

    • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 11:00 am

      Trebuie ca la al meu (dupa teoria dumitale) ii e mai frica de episcop ca de diavol!😂

      Apreciază

    • Riko said, on decembrie 31, 2019 at 11:29 am

      Normal, cu binecuvantare de la episcop, preotii ar trebui sa citeasca moliftele fara frica, nu?

      Apreciază

  6. Andrei-Nicolae said, on decembrie 31, 2019 at 11:34 am

    Pt. PITARU: „Ce canon spune ca trebuie sa tii post trei zile inainte sa te impartasesti, cand nu este post randuit de biserica?”

    Doamne ferește! Din ce „biserică” faci tu parte!?! Jumătate din Pidalion este despre post! Și cred că mai mult de jumătate din scrierile Sfinților Părinți (toate au putere de canon).

    Dar despre Canoanele Sfântului Ioan Postitorul ai auzit? Nici vorba Mântuitorului: „Acest neam de demoni nu iese decât cu post și rugăciune” nu ai auzit-o?

    Două sunt aripile creștinului: postul și rugăciunea! Una o naște pe cealaltă!

    Apreciat de 2 persoane

    • pitaru said, on decembrie 31, 2019 at 12:48 pm

      Arata-mi te rog canonul unde scrie ca trebuie sa tii post cand vrei sa te impartasesti,dar nu este post randuit de biserica si eu recunosc ca am gresit….

      Apreciază

      • cata said, on ianuarie 1, 2020 at 5:42 pm

        Nu există canon de postire înainte de Sf Împărtăşanie. Din contra, în cazuri deosebite (bolnav cu risc de moarte), creştinul se poate împărtăşi chiar dacă a mâncat. Împărtăşania, ca şi postul, e un medicament pentru suflet. Dar există oprire de la relaţii trupeşti cu soţia/soţul timp de trei zile. Şi zice mai departe că, dacă canonul spune că e destulă oprirea de la împreunare trupească timp de trei zile, cu atât mai mult este destul şi postul timp de trei zile (adică de la o oprire mai uşoară la una mai grea), iar dacă se poate şi o săptămână de post, cu atât mai bine. Din acest canon se înţelege că pregătirea minimă necesară pentru împărtăşanie e oprirea de la împreunare timp de trei zile. Mai mult de atât, ţine de duhovnic şi de credincios: „De aici încheiem din cea mai mare pe cea mai mică, că de este destulă spre gătirea dumnezeieştii Cuminecături depărtarea cea de trei zile de trupeasca amestecare, cu mult mai vârtos este destul spre aceasta postul cel de trei zile. Şi, cu toate că de dumnezeieştile canoane postul înaintea împărtăşirii nu se rânduieşte, cei ce pot însă a posti mai înainte de aceasta şi o săptămână întreagă, bine fac.”

        Apreciază

      • Andrei-Nicolae said, on ianuarie 2, 2020 at 2:14 pm

        Pitarule, îmi cer sincer iertare. Am citit comentariul tău pe fugă și l-am înțeles greșit.

        Totuși ți-aș cita și ce i-am scris lui cata, numai să-ți văd părerea. Să nu interpretezi că sunt ironic, ci chiar îmi pare rău, dar sunt și curios de părerea ta:

        Pe unii îi deranjează postul înainte de Împărtășanie, când secole la rândul până la bunicii și străbunicii noștri oamenii s-au uscat de post și lacrimi, tineau și câte cinci zile, aveau blide diferite pentru fiecare perioadă… ce să mai… Mișcarea asta a început-o părintele Alexander Schmemann în America – il respect mult, dar a avut multe derapaje sub influenta protestanta (vezi articolele scrise despre dansul de către Părintele (Sfânt) Serafim Rose).

        Dar ca sa fie cu dreptate, trebuie să spunem și că e adevărat că dacă duci viață curată cu sotul/sotia, ții posturile de peste an, lunea, miercurea și vinerea, te poti împărtăși săptămânal și chiar mai des (dacă ai binecuvântare). Dar chiar și așa, întreb: care creștin care urmează să se împărtășească Duminică, cu toate că a făcut acestea, poate să mănânce de frupt sâmbăta, ca mai apoi duminică să guste din potir cu conștiința împăcată? Mai ales in vremurile noastre despre care Părintele spunea acum mai bine de 10-15 ani: “Stiti dumneavoastra ce vremuri traim noi? Noi suntem cei de pe urma! Ar trebui numai sa plangem in toata ziua, dar nu simtim! Traim in nesimtire, ca asa au trait cei dinainte de potop…“

        Apreciază

      • Andrei-Nicolae said, on ianuarie 2, 2020 at 2:19 pm

        Pitarule, îmi cer sincer iertare! Am citit în grabă comentariul tău și l-am înțeles greșit.

        Totuși aș vrea sa-ți expun si ce i-am zis lui cata, ca să-ți aflu părerea. Să nuj crezi că sunt ironic, ci chiar îmi pare rău, dar sunt și curios de părerea ta.

        Pe unii îi deranjează postul înainte de Împărtășanie, când secole la rândul până la bunicii și străbunicii noștri oamenii s-au uscat de post și lacrimi, tineau și câte cinci zile, aveau blide diferite pentru fiecare perioadă… o acrivie curată, pornită din suflete serafice, pe care toți oamenii cu viață sfântă o laudă și o evoca cu melancolie… ce să mai… Mișcarea asta a început-o părintele Alexander Schmemann în America – il respect mult, dar a avut multe derapaje sub influenta protestanta (vezi articolele scrise despre dansul de către Părintele (Sfânt) Serafim Rose).

        Dar ca să fie cu dreptate, e adevărat că dacă duci viață curată cu sotul/sotia, ții posturile de peste an, lunea, miercurea și vinerea, te poti împărtăși săptămânal și chiar mai des (dacă ai binecuvântare). Dar chiar și așa, întreb: care creștin care urmează să se împărtășească Duminică, cu toate că a făcut acestea, poate să mănânce de frupt sâmbăta, ca mai apoi duminică să guste din potir cu conștiința împăcată? Mai ales in vremurile noastre despre care Părintele spunea acum mai bine de 10-15 ani: “Stiti dumneavoastra ce vremuri traim noi? Noi suntem cei de pe urma! Ar trebui numai sa plangem in toata ziua, dar nu simtim! Traim in nesimtire, ca asa au trait cei dinainte de potop…“

        Apreciază

    • cata said, on ianuarie 1, 2020 at 6:20 pm

      Andrei-Nicolae, tu eşti arsenist. Fericitul Augustin zicea că milostenia şi postul sunt aripile rugăciunii, iar înșelatul Arsenie Boca s-a trezit să parafrazeze zicând că rugăciunea şi postul sunt aripile sufletului. Dacă rugăciunea poate fi o „aripă”, fiindcă s-a spus că trebuie să ne rugăm neîncetat, ca să spui că postul e o „aripă” ar însemna să spui că trebuie să postim neîncetat, altfel se „prăbuşeşte” sufletul. Ori asta contravine canoanelor lăsate de Sf Părinţi, care spun explicit că sunt zile în care nu se cade a posti. Mai lasă-l pe Boca şi termină de citit şi cealaltă jumătate a Pidalionului!

      Apreciază

      • Andrei-Nicolae said, on ianuarie 2, 2020 at 5:56 am

        Cu unul (una) ca tine nici nu se merită să-ți bați capul. Te și miri de unde le scot unii și unde-i poate duce capul. Oricum, „din prisosul inimii vorbește gura”, nu?

        Dar din respect pentru ceilalți care citesc pe aici cu inimă sinceră, dintr-o cautare onesta – și nu pentru a căuta continuu harță, scriu:

        Expresia a fost prima dată în Pateric. Au preluat-o mulți Sfinți Părinți. Eu am gasit-o la Sfântul Ignatie Briancianinov („Experiențe ascetice”), care în același cuvânt scrie:

        „Capul virtuților este rugăciunea; temelia lor este postul. (…)
        Legea postului, ce pare o lege pentru pântece, este defapt o lege pentru minte.” 

        Cât despre părintele Arsenie Boca (că bănuiesc că la el te referi) în scris nu a facut nici o greșeală teologică. Pe când Fericitul Augustin a făcut, și încă una mare – ideea purgatoriului, care a stat la una din cele mai mari deviații ale ereziei catolice. Si totuși îl cinstim în Biserică. (Pr. Serafim Rose,” Rolul Fericitului Augustin în Biserica Ortodoxă”). Cum se poate așa ceva? „Cât de departe sunt cerurile de la pământ, aşa de departe sunt căile Mele de căile voastre şi cugetele Mele de cugetele voastre.” (Isaia 55,9)

        Iar analogia făcută „ca să spui că postul e o „aripă” ar însemna să spui că trebuie să postim neîncetat, altfel se „prăbuşeşte” sufletul. Ori asta contravine canoanelor lăsate de Sf Părinţi” e pur și simplu un sofism vrednic de tot râsul, care ea însăși contravine Sfinților Părinți.

        Nu mai rămâne decat să fiu făcut și înșelat deoarece am citat din Vechiul Testament, căci cam asta văd că e raționamentul 🤭🤭🤭

        Apreciat de 1 persoană

      • Andrei-Nicolae said, on ianuarie 2, 2020 at 7:27 am

        Și repet: analogia făcută „ca să spui că postul e o „aripă” ar însemna să spui că trebuie să postim neîncetat, altfel se „prăbuşeşte” sufletul. Ori asta contravine canoanelor lăsate de Sf Părinţi” e pur și simplu un sofism vrednic de tot râsul, care ea însăși contravine Sfinților Părinți.

        În fapt postul e o necesitate care trebuie întreținută continuu, condiție fără de care sufletul se va prăbuși inevitabil după cum si tu – fără să vrei – ai zis. Creștinul adevărat va posti neîncetat, prin paza neîntreruptă a celor cinci simțuri (Sfântul Nicodim Aghioritul). Fără post continuu, rugăciunea nu există – nici putință de Împărtășire. Dacă ai mâncat de frupt, te poți împărtăși (de exemplu a doua și a treia zi de Nașterea Domnului / Înviere), dar dacă n-ai postit cu mintea (si cu cele cinci simțuri) nu te mai piti împărtăși indiferent dacă ai ținut și cel mai aspru post.

        „Capul virtuților este rugăciunea; temelia lor este postul.” Postul este temelia tuturor virtuților. Și cand se mănâncă de dulce, noi (adică creștini) tot postim – prin faptul ca nu ne imbuibăm, ci ne înfrânăm și cu multă luare aminte și cu grijă ne umplem de toată recunoștința pentru fiecare imbucatura pe care am primit-o de la Dumnezeu. Noi mâncăm de frupt, dar postim cu mintea, menținându-ne într-un efort continuu „până la sfârșit, nu pânâ la prășit” (Părintele Cleopa Ilie). Sau cel puțin așa ar trebui… Să fii creștin nu-i atât de simplu, trebuie să fii într-o stare de continuă prezența, și când dormi dacă se poate (Părintele Arsenie Papacioc).

        „Legea postului, ce pare o lege pentru pântece, este defapt o lege pentru minte.” Când ar avea orice creștin curajul să își lase mintea neîngrădită?

        Din păcatele, astăzi, cei mai mulți creștini singuri se cred si se fac pe sine teologi, ei avand defapt o vedere foarte superficială, fără substanță, lipsită de Duh. Încercând să fie deștepți, se fac de râs, interpretând și inventând fără pic de teamă raționamente după mintea lor – slabă fiind tocmai pentru că se află în nepostire.

        Așa că pot să reiau liniștit afirmația „Două sunt aripile creștinului: postul și rugăciunea! Una o naște pe cealaltă!”, căci n-am inventat-o eu, ci Însuși Dumnezeu prin gura Sfinților Părinți, zicere pe care tu o numești eretică. Doamne ferește de așa ceva!

        Iar dacă a zis-o și Părintele Arsenie Boca (eu nici n-am știut) – după mulți alții, care mai erau și Sfinți – foarte bine, asta înseamnă că poate nu era atât de înșelat pe cât crezi tu. Și chiar în greșeală să fi fost, asta nu-i anulează orice vorbă ar fi spus (iarăși un sofism), că noi luăm ca albina și ne putem folosi și de vorba celui mai mare păcătos sau păgân din lume. (Sfântul Vasile cel Mare)

        Totuși un pic mai multă grijă (post, înfrânare) înainte să împroșcăm, mai ales când nu cunoaștem deloc omul sau prea puțin… Numai sataniștii (comuniștii) aveau obiceiul să împroaște ca niște bezmetici. E ușor să strici cinstea cuiva, dar e un imens păcat – scrie și in Îndreptar (Părintele Nicodim Măndiță), cine îți mai dă cinstea înapoi? Dar ce să ne mai batem noi capul cu banalități din acestea… Mai ales dacă suntem antiecumeniști – ne mântuim sigur, nu mai contează dacă facem celelalte păcate. E foarte bine și mai mult decât atât – definitoriu, vital – să fii ne și anti-ecumenist, dar din păcate pur și simplu nu-i de-ajuns… Asta NU VOR să înțeleagă mulți…

        Apreciat de 1 persoană

      • cata said, on ianuarie 2, 2020 at 11:48 am

        @Andrei-Nicolae Te rog să-mi dai citatul exact în care un sfânt părinte a zis că postul şi rugăciunea sunt aripile sufletului, să văd şi eu contextul. Dar vreau citatul exact, nu interpretări de-ale tale. Sf Părinţi au fineţe şi o intuiţie extraordinară când vorbesc despre ceva şi nu fac metafore doar de dragul de a suna frumos. Așa că mă îndoiesc să fi spus așa ceva la modul general, ci eventual într-un anumit context. Interpretările tale şi ale acoliţilor vrăjitorului de la Prislop nu mă interesează.
        De ce aduci în discuţie postul celor cinci simțuri, al minţii şamd? Oare despre postul simţurilor i-ai răspuns tu lui Pitaru sau despre postul de mâncare? Discuţia era despre postul de mâncare, așa că hai să nu divagăm, fiindcă tot Sfântul Ignatie Briancianinov a spus: „Pe cât de vătămătoare e neînfrânarea, pe atâta e de păgubitor, sau chiar mai mult, şi postul fară de măsură.”
        Eu am scris foarte clar „fericitul”, nicidecum „sfântul” Augustin, deci ştiam de erezia lui. Tot așa cum ştiu că Biserica Ortodoxă cinsteşte restul scrierilor lui. Deci comparaţia cu Boca e chiar lipsită de sens. Spui că Boca n-a făcut greşeli teologice în scris? Citeşte Cărarea împărăției, Pravila albă… O să vezi greşeli teologice cu duiumul.
        Spui: „Totuși un pic mai multă grijă (post, înfrânare) înainte să împroșcăm, mai ales când nu cunoaștem deloc omul sau prea puțin… ”
        E un sfat foarte bun pentru tine. Așa trebuia să faci când i-ai răspuns lui Pitaru.
        Doamne ajută!

        Apreciază

      • Andrei-Nicolae said, on ianuarie 2, 2020 at 2:08 pm

        ”Oare despre postul simţurilor i-ai răspuns tu lui Pitaru sau despre postul de mâncare?”

        Este clar că viciul tău de logică nu este o pura întamplare.

        Eu mai sus ti-am raspuns tie si nu lui pitaru, la afirmatia: ”Andrei-Nicolae, tu eşti arsenist. Fericitul Augustin zicea că milostenia şi postul sunt aripile rugăciunii, iar înșelatul Arsenie Boca s-a trezit să parafrazeze zicând că rugăciunea şi postul sunt aripile sufletului.” – despre asta a fost raspunsul meu dat tie. Iar lui pitaru i-am raspuns lui, referitor la cuvintele lui.

        Despre părintele Arsenie Boca mi-am păstrat rezervele, Ce s-a întâmplat cu dânsul stie Dumnezeu și o să vedem la Judecată. E periculos, să știi! Cum a zis și saccsiv intr-un articol: nu știi unde e și cum a murit. Și Sfântul Teofan Zavorâtul zicea despre Sfântul Ignatie Briancianinov ca e în înșelare, și nu era, erau amândoi Sfinți… asta arată că nimeni nu e desavârșit, decât Bunul Dumnezeu.

        ”Eu am scris foarte clar „fericitul”, nicidecum „sfântul” Augustin, deci ştiam de erezia lui.” Nu a fost erezie, a fost o eroare, așa au stabilit Sfinții Părinți, de aceea îl și cinstim pe Fericitul Augustin în calendar, nu doar ”restul scrierilor lui”, cum zici tu (scrieri pe care oricum sunt destul de sigur ca nu i le-ai citit – dacă greșesc, iartă-mă). Catolicii au transformat o eroare intr-o foarte elaborată erezie. Așa s-a întâmplat și cu Tertulian care a cazut în erezie înaintea morții, dar Biserica (Sfinții Părinți) l-a iertat, dar fară să-l treacă in calendar. Aceasta în timp ce – de exemplu pe Origen Biserica nu l-a iertat, ci l-a anatemizat.Fiecare a fost judecat altfel. De ce? Tainele lui Dumnezeu. De aceea am și rezerve în legatură cu părintele Boca, în timp ce, de exemplu, în legătură cu părintele Părăianu nu am nici un dubiu că a greșit în învățătura sa. Dar unde sunt fiecare dintre ei acum… nu pot spune!

        ”Interpretările tale şi ale acoliţilor vrăjitorului de la Prislop” – faci păcate împotriva Sfântului Duh, pentru ca nu sunt interpretările mele, la fiecare afirmație ți-am dat trimitere la o scriere a unui Sfânt.

        ”Te rog să-mi dai citatul exact în care un sfânt părinte a zis că postul şi rugăciunea sunt aripile sufletului, să văd şi eu contextul. Dar vreau citatul exact, nu interpretări de-ale tale.” – exact ce am spus mai sus. Sunt destule trimiteri în textul meu. Burta pe carne și inima la rugaciune, nu citate de pe net și totul de-a gata. Măcar Patericul, nu mai vorbim de Filocalii și Istoriile Bisericești.Postul a fost o temă centrală a Sfintilor Părinți – nu este Sfânt Părinte care să nu fi scris despre aceasta, având ca idee centrală următoarea afirmație, că nu ajută nimic postul trupesc fără cel duhovnicesc. E un subiect extraordinar de adânc, de o frumusețe covârșitoare.

        Că și tu scrii gratuit că :”Spui că Boca n-a făcut greşeli teologice în scris? Citeşte Cărarea împărăției, Pravila albă… O să vezi greşeli teologice cu duiumu.” – dar nu dai macar un exemplu, două, trei…

        Pe voi vă deranjează postul înainte de Împărtășanie, când secole la rândul până la bunicii și străbunicii noștri oamenii s-au uscat de post și lacrimi, tineau și câte cinci zile, aveau blide diferite pentru fiecare perioadă… ce să mai… Mișcarea asta a început-o părintele Alexander Schmemann în America – il respect mult, dar a avut multe derapaje sub influenta protestanta (vezi articolele scrise despre dansul de către Părintele (Sfânt) Serafim Rose).

        Dar ca să fie cu dreptate, e adevărat că dacă duci viață curată cu sotul/sotia, ții posturile de peste an, lunea, miercurea și vinerea, te poti împărtăși săptămânal și chiar mai des (dacă ai binecuvântare). Dar chiar și așa, întreb: care creștin care urmează să se împărtășească Duminică, cu toate că a făcut acestea, poate să mănânce de frupt sâmbăta, ca mai apoi duminică să guste din potir cu conștiința împăcată? Mai ales in vremurile noastre despre care Părintele spunea acum mai bine de 10-15 ani: “Stiti dumneavoastra ce vremuri traim noi? Noi suntem cei de pe urma! Ar trebui numai sa plangem in toata ziua, dar nu simtim! Traim in nesimtire, ca asa au trait cei dinainte de potop…“

        Apreciat de 1 persoană

  7. Andrei-Nicolae said, on decembrie 31, 2019 at 11:53 am

    Pt. Ioansperling:

    Sunt de acord cu mai tot din ceea ce spuneți. În legătură cu citirea Moliftelor, știu de la un Părinte Preot care a facut Facultatea de Teologie în Grecia și care se spovedește numai in Sfântul Munte, că într-adevăr ele se fac doar cu o pregătire deosebită, dar de 1 ianuarie este o excepție, fiind pogorământul a însuși Sfântului Vasile, care se mijlocește la Dumnezeu și chiar se bucură de săvârșirea Moliftelor în ziua sa de praznic, venind cu mult ajutor și binecuvântarea acolo unde ele se întâmplă. Însă chiar și în această zi, ele nu se pot face oricum și de oricine, ci preotul slujitor trebuie să aibă o minimă pregătire, la cel mirenii. Însă se presupune că aceasta minimă pregătire există, ambii – și preotul și mireanul – trebuind să participe oricum la Sfânta Liturghie. Nu e absolut obligatorie, dar e recomandată, e de dorit.

    La fel și cu cei care se pregătesc din timp: se pot împărtăși în toate zilele Crăciunului și Învierii – așa ar fi și normal, dar aceasta e deja o altă discuție.

    Într-adevăr sunt multe derapaje: și cu deasa împărtășanie, și cu rara împărtășanie; și cu citirea și cu necitirea Moliftelor… Ce să facem? Mergem înainte cu credință și nădejde. „Cel care nu mănâncă să nu judece pe cel care mănâncă” și invers…

    Doamne ajută!

    Apreciat de 2 persoane

    • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 12:28 pm

      Frate ma bucur ca am dat de dumneata!
      Eu nu sunt impotriva Moliftelor si nici a dese Impartasanii dar fiecare cu randuiala! Sa vii de la Revelion la liturghie sa te impartasesti si sa asculti Moliftele mi se pare lipsit de randuiala si evlavie!
      Iar Moliftele Maslu e obste fara post si durere in rugaciune pentru cel bolnav sau „bolnav” iara sunt doar niste obiceiuri si nu ce ar trebui sa fie!
      Iti doresc un an binecuvantat!

      Apreciază

      • Andrei-Nicolae said, on ianuarie 2, 2020 at 3:00 pm

        Asemenea vă doresc, bucurie și împlinire duhovnicească întru Hristos.

        ”Sa vii de la Revelion la liturghie sa te impartasesti si sa asculti Moliftele mi se pare lipsit de randuiala si evlavie!” – creștinul nu are revelion, el are începutul anului Bisericesc. Iar daca e sa zicem de revelion, creștinul de revelion nu petrece, ci daca e slujbă/ Liturghie de noapte merge la slujbă, iar dacă nu este, își face pravila și se culcă devreme, cu mare atenție să nu manânce după 12 noaptea, ca a doua zi ori trebuie să se Împărtășească, ori să bea aghiasmă după Sfânta Liturghie.

        Tot așa e și cu nunțile/ botezurile, zilele de naștere la creștini: nu se fac noaptea, se fac ziua și nu se fac sâmbăta, ci duminica după Sfânta Liturghie (și ca să fie clar, eu așa am facut, pentru că nu am vrut să întristez pe Dumnezeu și mi-am dorit binecuvântarea lui în propria-mi Casă).
        Că noi ca și creștini nu trebuie nici să ne îmbuibăm, nici să facem zeci de feluri de mâncare, nici să ne îmbătăm, cred că nici nu mai trebuie să zic. Dar aici trebuie să recunosc că am lăsat și eu capul jos.

        Scopul nostru e ca nu cumva să-l pierdem pe Dumnezeu.

        ”Maslu de obste fara post si durere in rugaciune pentru cel bolnav sau „bolnav” iara sunt doar niste obiceiuri si nu ce ar trebui sa fie!” – așa este, dar totuși e bine că încă se mai face.

        Sunt multe care și-au pierdut fondul și au rămas doar ca formă.

        De pildă, când chemai preotii sa-ți slujească Sfântul Maslu acasă, aceștia întâi te spovedeau, apoi realizau Taina Sfântului Maslu, iar la sfârșit te împărtășeau (din Împărtașania pe care și acum o poartă preotii la ei pentru bolnavi și muribunzi). Asta era pravila.

        Sau cand se boteza cineva in parohie, se facea Sfânta Liturghie Baptismală și toată parohia participa la ea.

        Sau Liturghia darurilor inainte sfintite, care a fost special creată spre a fi slujită seara, special pentru crestinii care posteau negru toată ziua, iar seara in timpul Postului Mare (Prima și ultima săptămână, iar în rest mircurea și vinere) se Împărtășeau seara și asta le era mâncarea. De aceea și reușeau să postească post negru integral prima și ultima săptămână întreagă. Iar acum crestinii protestează că nu e scris nicăieri să postești înainte de Cuminecare.

        Deasa Împărtășanie nu e un lucru nou, ci se facea până foarte aproape de timpurile noastre, dar în conditii ca cele expuse mai sus.

        Ce vremuri frumoase! S-au pierdut multe… Dar trebuie să mergem înainte și să nu mai mușcăm totuși din aproapele nostru, cu toate că este și vorba: „Nu te certa niciodată cu oamenii proști (putem să adăugăm și vicleni). Te vor trage în jos la nivelul lor și te vor bate cu experiență”. Dar Mark Twain cand a zis vorba asta, tot din Sfânta scriptură s-a inspirat ”Nu mustra pre cei răi, ca să nu te urască, mustră pre cel înţelept, şi te va iubi pre tine.” (Pildele lui Solomon, 9, 8). Și mai zice ”Cel ce învafă pre cei răi iâ luiş ocară, şi cel ce ceartă pre cel necurat se ocărăşte pre sine, că certările la cel necurat sunt rane lui.” (Pildele lui Solomon, 9, 7).

        Încă o dată bucurie și împlinire duhovnicească întru Hristos.

        Apreciat de 1 persoană

  8. adrenallin said, on decembrie 31, 2019 at 12:23 pm

    Doamne ajuta!
    Fratilor, mai exact, ce inseamna acea „minima pregatire” pe care trebuie sa o faca un Preot pentru a citi Molitfele Sfantului Vasile cel Mare? Multumesc anticipat!

    Apreciază

  9. kunta kinte said, on decembrie 31, 2019 at 2:44 pm

    Ce spunea pr. CLEOPA despre citirea Moliftelor? Eu cred ca este periculos ptr toti daca nu se respecta anumite reguli.
    Noua ne spunea ca toti care asistam sa fim recent spovediti si impartasiti fara pacate mari facute intre timp. Apoi ,dupa ce plecam acasa, sa nu mergem la petreceri sau alte lucruri lumesti. Eram avertizati cu citeva zile inainte si in la sfarsitul slujbei de la Miezul Noptii. Asta era pina sa fie interzise. De atunci nu pot merge la petrecere in noaptea de revelion. Acum se fac doar dezlegari,dupa slujba…

    Apreciat de 1 persoană

    • ioansperling said, on decembrie 31, 2019 at 3:34 pm

      Foarte interesant! Nu stiam de pr. Cleopa! Deci si dansul ca si athonitii spun ca trebuie pegatire si e periculos daca nu o ai!!!! Uite ca aici lumea MIREANĂ stie mai bine!
      Eu mai vad o problema : daca sinodul BOR a interzis citirea atunci cum poate totusi un preot sa o faca? Si daca BOR/Patriarhul sunt
      eretici care sunt preotii neeretici si de ce episcop tin?

      Apreciază

      • cata said, on ianuarie 1, 2020 at 6:33 pm

        Decât să pui întrebări copilăreşti, mai bine te-ai lămuri citind decizia Sfântului Sinod nr. 630/2011, nu crezi ?
        Hotărârea sinodală NU interzice citirea moliftelor, ci îndeamnă spre evitarea citirii lor în ziua de 1 ianuarie, când, după părerea sinodalilor şi a lui Ioansperling, creştinii vin la biserică după o chefuială straşnică de Revelion şi, după părerea domniilor lor, nu se pot întruni condițiile citirii Moliftelor:
        „Pentru a se evita excesele străine de duhul credinței și al bunei-cuviințe pastorale, precum și practicile dăunătoare unității liturgice, săvârșite cu ostentație sau din motive pecuniare, Înaltpreasfințiții și Preasfințiții chiriarhi vor adresa clerului îndrumarea pastorală și duhovnicească de a respecta rânduiala citirii molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în zile de post, în cazuri individuale și, după caz, în legătură cu Taina Sfântului Maslu, atunci când bolnavul solicită, această rânduială trebuind să fie însoțită de post și spovedanie, atât din partea clericilor, cât și a credincioșilor. În cadrul îndrumărilor respective se va preciza cu limpezime că citirea Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în noaptea trecerii dintre ani este o practică regională (mai ales în sudul țării) neaprobată de Sfântul Sinod, inexistentă în alte zone ale țării și mai ales în practica altor Biserici Ortodoxe surori.
        Întrucât sărbătoarea bisericească de la 1 ianuarie (Tăierea împrejur cea după Trup a Domnului și Sf. Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei), care este și începutul anului civil, trebuie primită cu bucurie duhovnicească, la sfârșitul Sfintei Liturghii se va oficia slujba Tedeumului, așa cum se procedează la nivel panortodox și cum prevăd îndrumările tipiconale.”
        Unde scrie „se interzice” ?

        Apreciază

      • ioansperling said, on ianuarie 1, 2020 at 7:57 pm

        „după părerea sinodalilor şi a lui Ioansperling, creştinii vin la biserică după o chefuială straşnică de Revelion”
        Nu-i parere cu toate ca multi nu mai vin de loc! Ba nene chiar biserica organiza mai anii trecuti Revelonul cu preotul in frunte!
        Nu iti spun care nu intreba si te iert de pe acum daca ma faci mincinos!

        Apreciază

      • Aliosa said, on ianuarie 1, 2020 at 11:20 pm

        @sperling – nu mai spune „ba nene” ca isi da lumea seama ca esti troll din cucuruz, fa in continuare pe teologul fin si evlavios.
        Stii, e ca si cum de sub cracul unul pantalon Armani de 500 de euro ti se vede soseta rupta.

        Apreciază

      • cata said, on ianuarie 2, 2020 at 12:05 pm

        Iansperling, mai sunt şi biserici cu slujbe de noapte la trecerea peste ani, urmate de liturghie şi de citirea moliftelor. Creştinii vin seara, pe 22:00 şi pleacă a doua zi dimineaţa, pe la 4-5, când se termină… Cam așa petrec creştinii „revelionul” acolo unde există un preot vrednic. Numai cine nu caută nu găseşte.

        Apreciază

      • ioansperling said, on ianuarie 2, 2020 at 2:14 pm

        Da prietene asa este si am gasit si eu una la 300 de km de mine.Ce ne facem cu restul? Aia nu-s crestini? Dar indiferent ce ii consideri tu sunt majoritari!

        Apreciază

      • guti flo said, on ianuarie 2, 2020 at 1:09 pm

        Ioansperling,
        Este bine sa ne aducem aminte care este diferenta dintre o discutie si un argument.

        „Nu iti spun care nu intreba si te iert de pe acum daca ma faci mincinos”…..asta iti doresti tu….sa stai de vorba cu oameni teleghidati?

        Apreciază

      • ioansperling said, on ianuarie 2, 2020 at 2:25 pm

        Pentru mine discutia cu jigniri nu-i discutie! Una e sa spui ” nu te cred pentru ca realitatea mea arata altceva” si cu totul alta cand spui „minti!” Teleghidati imi par tocmai cei care te jignesc ca nu esti de parerea lor! Si probabil si sunt! Care este rodul lor altul decat sa mâhneasca, sa raneasca? Esti de o alta parere o spui si lasi ca celalalt sa traga concluzia pe care o doreste! Discutiile in mediul virtual romanesc sunt aproape imposibile pentru ca indiferent de tema expusa se ajunge rapid la atacul la persoana, l badaranie, mojicie, injurii….Dar a fost greseala mea ca m-am bagat pe o pagina nemoderata und fiecare are voie sa spuna ce vrea atata timp cat e de partea propietarului!

        Apreciază

      • guti flo said, on ianuarie 2, 2020 at 4:42 pm

        Ai dreptate, se poate si fara jigniri..nu asta e scopul.
        Si eu cad la capitolul asta.
        Sa nu fi dezamagit…poate o sa intelegem odata ca smerenia (discretia) este unul dintre cele mai pretioase lucruri pentru un crestin.

        Sa profitam de libera exprimare (in sensul bun) care inca mai este…si sa luam ce este bun.
        Daca ne suparam si nu mai scriem din cauza unuia sau altuia, nu am facut nimic.

        Cand dai cu parul atunci cand discuti cu cineva(vb la gen)….acel cineva, chiar daca ai dreptate , nu te va baga in seama. Rar cand cineva se uita la esenta mesajului..si nu la par. 🙂

        Scopul nostru e sa fim uniti..nu dezbinati.
        Pana la urma , despre mantuirea noastra este vorba.

        Apreciază

  10. Nedelea Mihaela said, on decembrie 31, 2019 at 4:12 pm

    Între timp nu se mai citesc…

    Apreciază

  11. ioanide said, on decembrie 31, 2019 at 4:40 pm

    In aceste vremuri este NECESARA impartasirea deasa , bineinteles sa ai si spovada facuta la timp.

    Apreciat de 1 persoană

  12. R said, on decembrie 31, 2019 at 6:15 pm

    În zilele de astăzi trebuie să fii foarte atent de la cine ceri cuvânt de sfătuire, pentru că sfătuitorii cei buni sunt din ce în ce mai puțini. Chiar și în Sf. Munte Athos nu mai sunt toți călugării în același duh. Cel mai recent exemplu este că unii dintre ei au acceptat să slujească cu schismaticii ucrainieni, iar alții le-au închis porțile în nas.

    Apreciat de 1 persoană

  13. Vasile said, on decembrie 31, 2019 at 8:45 pm

    De cand nu se mai tine citirea moliftelor merge tara mai bine sau mai rau? sunt oamenii mai credinciosi sau nu? sunt mai putin nebuni pe strazi sau mai multi? decizia asta s-a luat cu rugaciune in manastiri sa ne dea sf. Vasile sau Domnul un raspuns daca e bine sau rau? Sau acele molifte nu sunt de la Duhul Sfant si trebuiau scoase? Daca sf.Vasile e in cer in fata Domnului de ce nu facem ce ne-a lasat sa facem, de ce ascundem sabia Cuvantului impotriva dracilor? NU inteleg de ce preotii se feresc de dracu sa nu-l deranjeze, n-a spus Hristos „mergeti si scoateti demoni”? A, mergem in costum, facem revelion in biserica si vorbim pe whatsup, inseamna ca molifetele sunt superstitii de babe(cum s-a exprimat p. Vasile Gavrila la timpul respectiv)?
    In fond de ce nu mai au credinciosii posibilitatea sa isi continue traditia cu care s-au invatat de generatii intregi?
    Va doresc la multi ani cu pace! si sper sa se gandeasca ierarhii nostri ca nu se taie si se arunca din bogatia Bisericii care e traditia….

    Apreciază

  14. Eu și Esop – Vrăbiuțe said, on ianuarie 1, 2020 at 10:42 pm

    […] trebuie cerut că daca-l dai ne-cerut nu este, de obicei, primit! Am făcut gresala să intru pe o pagina ortodoxa si sa spun parera unui cunoscut monah athonit pe o anumită temă! Daca râcăiam cu un […]

    Apreciază

    • Aliosa said, on ianuarie 1, 2020 at 11:41 pm

      M-am uitat pe blog, vad ca sunteti impotriva lui Johannis, Hellwig, Orban, asta e bine. Poate ca nu sunteti chiar atat de troll pe cat v-am crezut 🙂 iertare daca am folosit un limbaj cam agresiv. Dar in privinta citirii Molitvelor va inselati totusi.

      Apreciat de 1 persoană


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: