SACCSIV – blog ortodox

Mitropolitul Hierotheos Vlachos influenteaza Biserica Ortodoxa Greaca pentru a recunoaste schismaticii ucrainieni

Posted in Uncategorized by saccsiv on august 18, 2019

Foto: Orthodox Ethos

orthodox christianity: GREEK CHURCH STRONGLY CONSIDERING RECOGNIZING UKRAINIAN SCHISMATICS UNDER INFLUENCE OF MET. HIEROTHEOS (VLACHOS)

Sub influența Mitropolitului Hierotheos (Vlachos), Biserica Ortodoxă Greacă ia cu fermitate în considerare recunoașterea schismaticilor ucrainieni

Atena, 16 august 2019

Deși Biserica Ortodoxă a Greciei nu a luat încă nici o decizie oficială cu privire la „Biserica Ortodoxă din Ucraina” creată de Constantinopol (BOU), noi informații indică faptul că ierarhii au în vedere recunoașterea fermă a structurii schismatice.

Mai mult decât atât, presiunea continuă a Constantinopolului ar putea duce la o schismă între cele 20 de mănăstiri care conduc Muntele Athos.

BOU a fost creată în decembrie, și Constantinopolul i-a acordat în ianuarie un tomos de autocefalie, dar până acum nu a reușit să obțină recunoașterea niciuneia dintre celelalte Biserici Ortodoxe, în afară de Constantinopol. Alte câteva Biserici Ortodoxe, inclusiv Biserica Sârbă, Biserica Poloneză și Biserica Ortodoxă din America, au refuzat recunoașterea, și s-au referit explicit la BOU ca fiind schismatică. Alte câteva Biserici Ortodoxe și-au exprimat cu fermitate îngrijorarea, și au solicitat un consiliu pan-ortodox care să rezolve problema în curs.

Anumiți ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Grecești au recunoscut efectiv BOU pentru ei înșiși: Câțiva au slujit deja cu reprezentanți ai BOU, iar unui arhimandrit din Mitropolia de Demetrias și Almyros i s-a dat chiar dezlegare pentru a deveni „episcop” în BOU. Nu a existat niciun comunicat referitor la mustrarea sau sancționarea nici unuia din acești ierarhi de către Sinodul Bisericii Ortodoxe Grecești.

Cu toate acestea, cea mai influentă voce din Biserica Ortodoxă Greacă care este în favoarea recunoașterii BOU, a fost Sfinția Sa Mitropolitul Hierotheos (Vlachos) de Nafpaktos, un teolog recunoscut în toată lumea. Mitropolitul Hierotheos nu a slujit cu (reprezentanți) ai BOU, dar a scris mai multe disertații în care detaliază părerea lui despre prerogativele Patriarhiei Constantinopolului, susținând că Biserica Ortodoxă Greacă (și, de fapt orice Biserică Locală), nu are dreptul să se opună, la ceea ce a făcut Constantinopolul. BOU trebuie acceptată, scrie el, până când un consiliu pan-ortodox poate prelua problema.

OrthoChristian a publicat un articol critic, despre unele dintre declarațiile Mitropolitului.

În ultimul său eseu, Fluxurile și refluxurile ecleziastice ale Patriarhiei Moscovei, notează că „anti-ecumeniștii din Grecia judecă și critică cu tărie Patriarhia ecumenică, și în special pe Patriarhul ecumenic Bartolomeu, în timp ce iartă celelalte Biserici Ortodoxe și, în special, pe Biserica Ortodoxă Rusă.”

Deși este discutabil dacă anti-ecumeniștii dau notă de trecere Bisericii Ortodoxe Ruse, Sfinția Sa indică pe bună dreptate documentul problematic de la Havana, semnat în februarie 2016 de Prea Sfinția Sa Patriarhul Kiril al Moscovei și Rusiei, și Papa Francisc. Cu toate acestea, faptul că nu a vorbit deschis împotriva documentului în acel moment, ci de abia acum, după ce au trecut mai bine de 3 ani, dă impresia că critica lui nu servește decât ca o distragere de la invazia teritoriului canonic al Bisericii Ortodoxe a Ucrainei, de către Constantinopol. Respectatul teolog emite, de asemenea, o pretenție ciudată, și anume că, semnând documentul, Patriarhul Kiril credea că semnează în numele întregii Biserici Ortodoxe. Jucându-se cu temerile inexistentei doctrine numită „a treia Romă”, Mitropolitul Hierotheos și-a vătămat doar propria sa reputație.

OrthoChristian a oferit mai multe critici ale documentului de la Havana, la câteva zile după semnarea acestuia. Vezi aici și aici.

Conform unei surse familiarizate cu atmosfera din Biserica Ortodoxă Greacă și cu figurile sale importante, scrierile Mitropolitului Hierotheos au avut un impact major, și sunt unul dintre principalele motive pentru care Biserica Ortodoxă a Greciei are în vedere acum să sprijine Constantinopolul în afacerea sa ucraineană.

„Acest lucru ar fi catastrofal pentru lumea ortodoxă vorbitoare de limbă greacă”, spune sursa.

Printre mințile cele mai tradiționale din Grecia, există o teamă că, dacă înșfăscarea puterii de către Constantinopol și testarea puterilor lărgite ale acestuia sunt acceptate de Biserica Ortodoxă Greacă, lupta pentru puritatea credinței ortodoxe va deveni mult mai dificilă.

Judecând după numărul de ierarhi care merg împreună cu Constantinopolul și provoacă restul Bisericii Ortodoxe Grecești să accepte BOU, rezultatul nu arată bine, potrivit sursei noastre, care, de asemenea, observă că au fost doar puține voci care au vorbit deschis împotriva recunoașterii BOU, printre care Mitropolitul Serafim de Pireu (și aici) Nektarios de Corfu, Paxoi și Insulele Diapontiene, Serafim de Kythira și Ambrozie de Kalavryta.

Pr. Theodore Zisis a luat, de asemenea, o poziție principială, deplângând poziția Mitropolitului Hierotheos, care s-a împotrivit curajos Patriarhiei Constantinopolului la Sinodul din Creta.

În timp ce Biserica Ortodoxă Greacă poate că a decis să recunoască oricum BOU, influența Mitropolitului Hierotheos a făcut-o mult mai probabilă.

Aceleași temeri le au și o serie de stareți din Muntele Athos. Patriarhul Bartolomeu va vizita Sfântul Munte în luna octombrie și mai mulți stareți au decis să înceteze pomenirea Patriarhului dacă îl aduce pe „Mitropolitul” Epifanie Dumenko, primatul BOU. Chestiunea ucraineană a provocat deja tensiune și diviziuni în Muntele Athos.

Nu este clar momentul în care ierarhii Bisericii Ortodoxe a Greciei vor lua o decizie oficială cu privire la problema ucraineană.

8/16/2019

Comentariu saccsiv:

Cititi va rog si:

Ierarhi greci slujesc cu ucrainieni schismatici la Salonic

 

Reclame

11 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Chris said, on august 18, 2019 at 7:33 pm

    locuiesc in Frankfurt _Germania . Si aici intre straini descoperi nu numai frumusetea ci si caracterul international al ortodoxiei. Comunitatea greaca , egipteana/copta , cipriota, etiopiana, sarba , ucraineana etc.pp.si desigur romana au comunitati active cu slujbe care de care mai frumoase si profunde.Extrem de mult respect e si in faptul ca slujbele se tin atat in limbile comnitatilor respective cat si in limba germana

    Apreciază

  2. Duhul Căpitanului said, on august 18, 2019 at 7:40 pm

    Iată adevara fata a lui Ieroteos Vlahos. Știam eu… Nu mai așteptați pocăință de la „cei mari”

    Apreciat de 1 persoană

  3. Repliseen said, on august 18, 2019 at 8:22 pm

    Interesant prin ce se deosebeste acest articol publicat azi devoi, faţă de cel publicat ieri pe Mărturisirea Ortodoxă https://www.marturisireaortodoxa.ro/biserica-elena-este-puternic-influentata-de-mitropolitul-ierotheos-vlachos-in-recunoasterea-schismei-ucrainene/

    Apreciază

    • R said, on august 19, 2019 at 2:58 pm

      PS Ierotheos Vlachos a făcut o analiză critică a Sinodului din Creta, cu care și-a câștigat simpatia multor anti-ecumeniști. O strategie bine gândită, de a slăbi vigilența celor care nu vor ecumenism în Biserica Ortodoxă, pentru ca mai apoi faptele lui să se dovedească a fi pro-ecumeniste: vezi vizita de susținere la Iași, vizita la Amfilohie ca să-l potolească, și susținerea schismaticilor din Ucraina prin influențarea altor ierarhi greci.

      Apreciază

    • R said, on august 19, 2019 at 3:05 pm

      Da, chiar foarte ciudat, în situația în care traducerea acestui articol pentru blogul „saccsiv” a fost făcută fără a se avea habar că articolul este postat și pe acel site. Pe 17 august?

      Apreciază

  4. Ioan C. said, on august 18, 2019 at 11:43 pm

    Doamne ajută,

    Cu ajutorul Domnului, prezentăm mai jos lista actualizată cu vechi ediții ale textelor Sfintei Scripturi, din care se remarcă Noul Testament de la 1859, al cărui text a fost preluat și în Biblia Sinodală de la 1914 (dar cu ortografia începutului de secol XX).

    Sunt și alte texte ale Sfintei Scripturi tot în listă și care nu au stricat înțelesul Scripturii, dar recomandăm în mod deosebit Noul Testament de la 1859 (care uneori are textul mai clar decât alte ediții).

    Click pentru a citi: Ediții vechi ale Scripturii

    Apreciat de 1 persoană

    • Paul222 said, on august 20, 2019 at 5:18 pm

      Care mai exact e problema cu Bibliile actuale, exista vreo dovada ca s-a modificat ceva?

      Apreciat de 1 persoană

      • Ioan C. said, on august 20, 2019 at 11:18 pm

        Sunt bune și Bibliile actuale. Dar până la apariția „bibliei” lui Cornilescu Sfintele Scripturi erau traduse cu caracter nepărtinitor, neconfesional.
        Cornilescu, cu traducerea lui cu parafraze care sa ii susțină ideile protestante, a stricat lucrurile, căci din acel moment a avut loc confesionalizarea Sfintei Scripturi (buna doar pentru o anumită confesiune).
        Daca suntem onești cu noi înșine, știm că parafraza nu e traducere, ci interpretare (interpretare proprie).

        Apreciază

  5. kosk said, on august 18, 2019 at 11:50 pm

    pai nici macar schismaticii „ukrainieni” nu vor „tomosul de autocefalie” (cazul asa zisului „Patriarh”/ parca Filaret il cheama..)ci Patriarhie deplina. rezulta o schisma in interiorul altei schisme. sa dezlege nodul asta gordian, Vlachos..

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: