SACCSIV – blog ortodox

Teologul Mihai-Silviu Chirila: Nu există o “erezie a părtășiei la erezie”, ci o “isterie a părtășiei la erezie”

Posted in Uncategorized by saccsiv on februarie 14, 2018

Părinte Matei, video-ul acesta e atât de explicit., încât ar trebui să închidă o dată pentru totdeauna discuția inutilă despre existența, nonexistența, paraexistența părtășiei la erezie, care e, în ultimă instanță, un concept patristic și nu poate fi ignorat.

În România nu există nicio “erezie a părtășiei la erezie”, ci o “isterie a părtășiei la erezie”, întreținută de unii care nu au priceput acest concept, dar țin cu orice preț să aibă dreptate și să îi condamne pe toți românii ca eretici, deși mulți habar nu au de erezia respectivă. Același lucru este valabil și cu privire la așa-zisa “a treia cale” între Ortodoxie și erezie (teoretizată de jumătate de an doar de cei care afirmă că toți românii sunt eretici, indiferent de motivele pentru care cei mai mulți mai au cu ierarhii lor o comuniune care îi plasează într-o stare periculoasă pentru mântuire, din care pot ieși prin întreruperea pomenirii), dar și cu privire la acuza că, prin refuzul de a-i considera pe toți eretici, îndemnăm lumea “să meargă la pomenitori”, lucru pe care niciunul dintre noi nu l-a făcut și nu îl va face vreodată, mai ales în situația din România, în care niciun ierarh nu face mărturisire ortodoxă, iar în cazul preoților pomenitori antiecumeniști, în condițiile de represiune totală contra celor ce “contrazic poziția oficială a Bisericii”, dacă tot vorbesc contra sinodului și eventual participă la slujbele nepomenitorilor și nu pomenesc, riscând sancțiunea caterisirii, este de așteptat să facă pasul până la capăt și să întrerupă și ei pomenirea, pentru care vor primi aceeași sancțiune de la autorități.

Chiar dacă ideea de părtășie la erezie ar fi greșită, ea nu ar putea fi numită erezie, ci cel mult o opinie teologică eronată. Erezia este o învățătură greșită care atacă o dogmă a Bisericii, punând în pericol mântuirea, deoarece dogmele în forma lor ortodoxă sunt absolut necesare mântuirii. Opinia teologică greșită poate fi cel mult o prostie spusă de un teolog oarecare. De aceea, catalogările de “neoecumeniști”, “criptoecumeniști” nu își au locul, nici substanța.

Același lucru se poate spune și despre opusul conceptului de “părtășie la erezie”, teoria promulgată la Roman a “căderii automate în erezie”, în paralel cu contestarea corectă a teoriei “căderii automate din har”. Considerarea ca eretici a tuturor românilor este o idee teologică greșită, care, susținută cu insistență și coroborată și cu alte idei și practici similare, îi poate duce în schismă pe cei care o propovăduiesc. Dar nu o putem numi o erezie în sine.

Dinspre cei ce îi condamnă pe toți ca eretici pare a veni și ideea pe care am auzit-o exprimată zilele trecute, a considerării tuturor românilor ca “eretici condamnabili”, ca un fel de soluție alternativă la numirea lor “părtași la erezie”. La un viitor sinod ecumenic nu va fi condamnat un întreg popor, ci ierarhii care au promovat erezia, cum bine ați spus, vor fi chemați să se lepede de erezia lor, și cei ce vor rămâne până la capăt nepocăiți vor fi condamnați. Poporul și clerul inferior nu vor fi condamnați in corpore. Preoților și credincioșilor li se va spune că de acum înainte (iar nu de acum înapoi) nu mai pot fi în comuniune cu ierarhii condamnați, iar dacă o vor face vor avea soarta acelora, adică se vor plasa în afara Bisericii alături de ereticii condamnați la sinod care au fost tăiați din trupul Bisericii, devenind ei înșiși, din acel moment, iar nu mai înainte, eretici. Așa ne arată canonul I de la sinodul al III-lea ecumenic. Așa că nu li se poate aplica tuturor românilor eticheta de eretic condamnabil.

Există totuși o deosebire pe care nu ați menționat-o între părinții nepomenitori care au făcut și fac ce trebuie și cei care urmează o cale radicală. În timp ce primii văd scopul final al luptei,adunarea unui sinod ecumenic care să condamne erezia ecumenistă și pe ereticii promotori ai acesteia, cei ce urmează calea radicală a unei pseudoacrivii riscă să piardă perspectiva curățirii Bisericii de erezie și revenirea la ascultările canonice firești în cadrul Bisericii Ortodoxe Române și să ajungă să gândească în termenii desfășurării unei vieți bisericești în afara acesteia.

Tragedia este că în tot acest timp aproape nimeni nu mai luptă împotriva adevăratului dușman: ecumenismul. Să dea Domnul ca această dispută sterilă, pe care eu o consider cel mai dur atac din interior al sistemului ecumenist contra mișcării antiecumeniste, să se încheie și forțele să se canalizeze pe combaterea ecumenismului sub forma conștientizării pliromei de pericolul acestei erezii.

Reclame
Tagged with:

6 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. gabrielanaghi said, on februarie 15, 2018 at 2:03 pm

    Apreciez ca intotdeauna viziunea teologica, limpede si clara precum cristalul a domnului teolog Mihai-Silviu Chirila,care atinge inca o data problema cu care ne luptam de aproximativ 8 luni,cu cei care au devenit dusmanii nostri,si aici nu ma refer la ecumenistii propagandisti ai pseudo-sinodului cretan si cei care ii urmeaza,ci la cei care au renuntat la bunul simt duhovnicesc si incearca din rasputeri sa faramiteze miscarea antiecumenista din interior,si anume gruparea Monahului Sava si a semnatarilor pseudo-sinaxei de la Roman.
    Iata ca termenul de „partasi la erezie” ,atat de hulit,de adeptii „ce urmează calea radicală a unei pseudoacrivii”,isi reia locul binemeritat in definirea preotilor ramasi in comuniune cu ereziarhul si a pleromei ortodoxe,care ii urmeaza.
    Domnul sa le rasplateasca jertfa plina de dragoste cu alese binecuvantari,domnului teolog Mihai-Silviu Chirila si Cucernicului Parinte Matei Vulcanescu,atletii lui Hristos,caliti in lupta pentru triumful Ortodoxiei si sa-i intareasca cu putere multa si darurile nestiute ale Mangaietorului.
    „Al doilea, sa invatam din necazurile Sfantului Grigorie. El a trecut prin cuptor ca aurul. „Ca pe aur in topitoare l-a incercat” pe el (Intelepciunea lui Solomon 3, 6). Si tu, daca vrei sa-ti pastrezi credinta, vei fi incercat. Spune-mi, ce te costa crestinismul? Crezi ca esti crestin pentru ca aprinzi o lumanare si faci o metanie? Pentru astea te voi numi crestin? Daca vei fi credincios, vei fi prigonit. Daca esti ortodox, prieten al adevarului, om cu constiinta, vei suferi. Pentru ca Duhul Sfant zice: „Prin multe necazuri ni se cuvine noua a intra in Imparatia lui Dumnezeu” (Fapte 14, 22) si „Cei ce vor sa traiasca cu cucernicie… vor fi prigoniti” (II Timotei 3, 12). Macar de ne-ar invrednici Dumnezeu sa fim prigoniti ca si sfintii.

    Asadar, nu crestini morti, ci vii, credinciosi si hotarati, copii ai lui Grigorie, copii ai marilor Parinti. Amin.”

    O data prinsi in hatisurile adularii propriilor ganduri si termeni ,prin care se indreptatesc si cauta cu tot dinadinsul sa respinga orice gandire teologica, gruparea Monahului Sava &colaboratorii,(caci parca de la o vreme nu se mai aseamana cu adeptii gandirii supercorecte din vremea Cuviosului Seraphim Rose)nu vor renunta,si se vor duce direct spre schisma.Nu am nici o indoiala.
    Alti adepti ,in afara celor ,pe care i-au cules pana acum, nu vor mai fi.
    Avertizati fiind de Inalti Ierarhi si Cinstiti Parinti , de teologi de renume,ca merg spre prapastie ,alaturi de turma celor care ii asculta orbeste,au continuat cu indarjire sa atace pe oricine le statea in cale.Zabranicul negru al mortii duhovnicesti,pe care ei insisi si l-au tesut ii acopera si pe nevoiasii in gandire,care infesteaza cu rautatea duhului viclean,blogurile celor care le ofera spatiu de postare.
    „Vino si vezi”,ii spune Filip lui Natanael in Galileea neamurilor.Este indemnul pe care l-as adresa pleromei ortodoxe si Preotilor partasi la panerezia raspandita deja de ereziarhii romani.
    „Biruinţa noastră nu se dobândeşte cu sfadă şi cu pleftureală, ci cu blândeţe şi cu dreaptă socoteală. Din sfadă nu iese decât tulburare şi duşmănie. Războiul nostru este nevăzut şi armele noastre trebuie să fie arme duhovniceşti, şi anume: sabia Duhului, care este Cuvântul lui Dumnezeu şi Pavăza Credinţei, cu care putem stinge toate săgeţile vicleanului cele aprinse, cum ne învaţă Sf. Apostol Pavel. Pe cei slabi să-i întărim, iar pe cei vicleni să-i ocolim. Pe cei năimiţi şi pe cei urgisiţi să-i lăsăm în pace, căci sunt acum mărişori şi pot pricepe semnele vremii. „Vrăjmaşii omului sunt casnicii lui” şi iată anume pentru ce: când fraţii noştri de o credinţă şi de un sânge se fac coadă de topor, adică unelte ale vrăjmaşului credinţei, atunci vătămarea noastră este negrăit de mare, zice Sf. Apostol Pavel; nu vă plecaţi grumazul sub jug străin. Să stăm bine, să stăm cu frică întru Sfânta credinţă şi să arătăm „Mila Păcii” către toţi, cu darul Domnului nostru Iisus Hristos. Amin”. (din: Sfantul Ioan Iacob Romanul (Hozevitul), Din Ierihon catre Sion. Trecerea de la pamant la cer. Ierusalim, 1999“)

    sursa: +Augustin al Florinei, Prespei si Eordeii
    (Omilia Mitropolitului de Florina, Parintele Augustin Kantiotis, in Sfanta Biserica a Sfantului Panteleimon, Florina, 25 ianuarie 1976

    Apreciază

  2. iscru emanuel said, on februarie 15, 2018 at 11:45 pm

    Fratilor vedeti ca deja la banca Raiffsen Bank nu iti mai da banii trimisi prin western Union decat daca ai card,a fost azi o persoana si femeia de acolo a spus ca fara card nu se pot scoate sa mearga la alta banca.
    Iar o fata in decembrie cand sa dus sa isi ridice banii de la banca si a semnat electronic i-a spus aceea doamna ca nu e ea,ca nu este semnatura la fel si ca de ce nu isi face card,apoi a trimis-o la directoare in birou si aceia i-a zis ca de ce se complica ca oricum de la nul adica acum in 2-3 luni banii nu ii va mai putea primii decat pe card,Ing va fii prima banca,asta a spus o directoare unei fete care merge cu noi la slujba si sa ingradit de erezie.Sa numai amanam fratilor,sa ne pregatim,sa avem pamant,animale,un mic depozit sa invatam sa ne cultivam singuri hrana,sa ne exama pe rugaciune si sa ne informam aproapele,amanarea este de la diavol,ca nu prindem noi vremurile sau ca mai e mult pana la cipul in mana,la cum se misca totul suntem la usi.

    Apreciat de 1 persoană

    • tvarheolog said, on februarie 18, 2018 at 9:11 am

      Tot la Raiffeisen, în noiembrie 2017, am vrut să depun o sumă în contul meu. Doamna de la ghișeu, împreună cu șefa sucursalei au încercat să mă determine să fac operațiunea prin robotul-bancomat din bancă. Am zis că prefer să stau la ghișeu, chiar dacă ar fi coadă, să interacționez cu un om, nu cu o fierătanie. Mi s-a replicat că în scurt timp, operațiunile financiare se vor face doar prin automate, renunțându-se la personalul de la birouri. Până la urmă, văzând că nu renunț, mi-au operat tranzacția prin doamna de la ghișeu.
      Adică „pe banii mei” să mai fiu și umilit ! Oricum, se strânge lațul !

      Apreciază

      • carla said, on februarie 18, 2018 at 1:21 pm

        În supermarketurile Auchan jumătate din casele de achitare a cumpărăturilor sunt „automate rapide” de autotaxare. Cealaltă jumătate sunt cu personal uman și preiau majoritatea cumpărătorilor, care mai toți evită „autotaxarea”. O voce, prin difuzor, tot invită inutil cumpărătorii să achite la automatele de „taxare rapidă” pt. a descongestiona casieriile clasice.
        La fel e cu plata utilităților la roboți. Eu am virat greșit banii pentru verificarea gazului, la robot, în contul EON, neștiind că ei au înstrăinat aceste servicii altor firme (îmi dau seama că nu am citit cu atenție toate acele multe pagini, începând cu antetul).
        Nu se pot lichida banii concreți, în favoarea banilor teoretici, fără să se încalce evident drepturile unui important segment de populație care nu ar avea capacitatea sau răbdarea de a-și gospodări resursele teoretice pe care nu le pot vedea și număra concret, în portofel. Asta ar lichida autonomia prea multor oameni, cred că mult mai grav decât atunci când s-a schimbat valoarea banilor, prin tăierea a 4 zerouri. Acea schimbare a încurcat socotirea și înțelegerea banilor unei generații întregi. Foarte multi ani s-a vorbit tot în banii vechi.
        Pe deasupra și cei care au capacitatea de a procesa oral toate socotelile (fără suport concret), s-au săturat și epuizat să se adapteze mereu la schimbări utile și inutile, pe toate planurile, la care evident că nu poți aloca suficient timp, energie și nivel de instruire, pentru a le verifica potențialul de risc și a-l evita.
        Mă gândesc că este logic să las pe „entuziaști” să-și verifice ei, pe pielea lor toate găselnițele „evoluate” și că
        oamenii cuminți sunt reticenți, că nu se aruncă și rămân la lucruri pe care ei le cunosc și le pot verifica.

        Apreciază

  3. leonardconstantin61leonard constantin said, on februarie 18, 2018 at 3:41 pm

    Doamne ajuta! Va recomand sa cititi o carte minunata : Dictatura Numerica – Editia a 2-a care a aparut anul acesta. O gasiti aici: https://ufile.io/2cwej

    Apreciază


Vă rog să comentați decent, în duhul Ortodoxiei! Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: