Saccsiv – Weblog

TRANSCRIPTUL interviului dat de Parintele THEODOROS ZISIS teologului MIHAI-SILVIU CHIRILA pe tema NEPOMENITORILOR, a ACRIVIEI si a ICONOMIEI: „Trebuie să îl învățăm pe credincos să facă acest efort, să meargă 300 de kilometri pana acolo unde nu se pomenește”

Posted in Uncategorized by saccsiv on Aprilie 8, 2017

La VIDEO: Parintele THEODOROS ZISIS si Gheron SAVA LAVRIOTUL raspund intrebarilor teologului MIHAI-SILVIU CHIRILA despre: Sinaxa din Grecia, POMENITORI si NEPOMENITORI am publicat doar video:

Intre timp, o echipa de frati si surori au facut si transcriptul:

Mihai-Silviu Chirilă:

Părinte Theodor, aș vrea să vă întrebăm în legătură cu această disensiune care s-a iscat între noi, această diferență de opinie între dumneavoastră și părinții athoniți. Care este esența problemei ?

Părintele Theodoros Zisis:

Diferența esențială este faptul că părinții aghioriți doresc, vor să impună credincioșilor să meargă numai acolo unde sunt cei care au întrerupt pomenirea și le interzic, forțându-le conștiința, să nu meargă acolo unde sun pomeniți. Lucrul acesta nu este o greșeală. Aceasta este acrivia Bisericii. Dar în clipa aceasta, nu putem să le impunem credincioșilor acest lucru, în această clipă. Pentru că sunt foarte multe probleme de ordin pastoral care se pun. De aceea canoanele Bisericii ne dau dreptul să împlinim iconomia. De aceea, care este diferența ? Noi le spunem credincioșilor următorul lucru, noi le spunem că, credincioșii pot merge să se îmbisericească, să se împărtășească și să se spovedească la episcopi și la preoți care au gândire ortodoxă, chiar dacă pomenesc. Aceasta este iconomia. Și părintele Gavriil din Sfântul Munte (se filmează scrisoarea părintelui Gavriil, scrisă de mână). Iată, această scrisoare, pe care părintele Gavriil o trimite din Sfântul Munte, în care arată foarte clar că nu este de acord cu părintele Sava, deci la sfârșitul acestei scrisori se spune așa: „Vă rog să urmați Sfinților Părinți, în situația dată de astăzi și să urmați iconomia. Și la acest lucru am fost de acord împreună cu toți părinții aghioriți. Și deodată, părinții aceștia trei aghoriți, părintele Sava cu Heruvim, cei trei, au schimbat această înțelegere și spun să aplicăm acrivia, adică să nu mai mergem la nicio biserică, să nu mai avem comuniune nici măcar cu Biserica Bulgară, care a condamnat Creta și nu este de acord cu sinodul, cu georgienii ș.am.d.

Mihai-Silviu Chirilă:

Părinte, aș vrea să ne explicați ce înseamnă acriviile ortodoxe în această situație, referitor la episcopi și la preoții episcopilor respectivi. Care sunt limitele și care este înțelesul exact al expresiei „gîndire ortodoxă” ?

Părintele Theodoros Zisis:

Gândirea ortodoxă înseamnă ca cineva să urmeze tradiția Sfinților Părinți ai Bisericii și să condamne toate ereziile și cea mai mare erezie contemporană, numită erezia ecumenistă, la fel ca și minciuno-sinodul din Creta, care a oficializat ecumenismul, erezia ecumenistă. Deci să vedem criteriul pentru care un episcop este ortodox sau are gândire ortodoxă – dacă el începe să confirme ecumenismul, să spună că e bun ecumenismul și să facă rugăciuni în comun, vizite la papistași, la protestanți și la alți eretici și dacă începe să spună că ceea ce s-a întâmplat în Creta, este bun, nu s-a întâmplat nimic, nu s-a schimbat nimic, e totul minunat în Creta. Deci granița este clară: ortodoxie sau erezie. Există însă situația ca un episcop să fie fricos, să-i fie frică. Dar dacă ne ducem la acest episcop și avem o discuție frățească, prietenească, în iubire, și îl întrebăm: Dumneavoastră, Înalt Prea Sfinția voastră sau Prea Sfinția voastră, vrem să știm pentru sufletele noastre, sunteți pentru sinodul din Creta și pentru ecumenism sau nu ? – Și v-ar spune: „Nu, nu. Eu sunt împotriva ecumenismului.” – înseamnă că acest episcop are gândire ortodoxă, dar este fricos.

Mihai-Silviu Chirilă:

Dar dacă el ne spune ce vrem să auzim? Dacă ne minte pur și simplu (că este împotriva sinodului din Creta)?

Părintele Theodoros Zisis:

Dacă are mai multe fețe, dacă este diplomat, are mai multe fețe – atunci considerăm că nu este ortodox, că este de partea ereziei.

Mihai-Silviu Chirilă:

Eu am văzut personal situație de episcop care a semnat în Creta și care mie personal mi-a zis: „A fost greșit tot!”. Și foarte mulți români au văzut această situație.

Părintele Theodoros Zisis:

Acest om este un om cu două fețe. Acesta, ca să fie cu adevărat crezut, trebuie să-și retragă semnătura de pe textele din Creta.

Mihai-Silviu Chirilă:

Dar pe ceilați, despre care se spune că au gândire ortodoxă, de ce i-am crede doar pentru cele pe care ni le spun nouă într-o discuție ?

Părintele Theodoros Zisis:

Deci trebuie să procedăm în felul următor: trebuie să verificăm dacă ceea ce ne spune în discuția personală, se verifică în viața lui practică. Deci trebuie să vedem o icoană generală a acelui episcop: dacă în practică se pune. Dacă nouă ne-a spus ceva, iar în practică face altceva, normal că nu avem încredere. Dar dacă, totuși vedem că stă liniștit în banca lui, atunci mergem pe cuvântul lui.

Mihai-Silviu Chirilă:

Eu vă dau un exemplu de episcop care a semnat în Creta, și în practică s-ar putea spune că el chiar se comportă cumva ca un episcop ortodox. Deci viața lui, în afară de problema Creta, e ca și cum ar fi a unui episcop ortodox. Ce facem în această situație?

Părintele Theodoros Zisis:

Este o situație foarte dificilă. Dar, cred că de fapt și acest episcop este un episcop cu două fețe. Pentru că, Creta și ecumenismul sunt acelaș lucru.

Mihai-Silviu Chirilă:

Vă spun despre ce situație este vorba. În Moldova, mitropolitul Moldovei a semnat în Creta după care a dat un comunicat în care a arătat poporului moldovean, credincioșilor, că toată activitatea Înalt Prea Sfinției sale este de fapt ortodoxă.

Părintele Theodoros Zisis:

E un episcop mai bun decât ceilalți. Ceea ce îi lipsește este faptul că nu condamnă Creta.

Mihai-Silviu Chirilă:

Și e suficient pentru a i se întrerupe pomenirea?

Părintele Theodoros Zisis:

Eu cred că sinodul din Creta este criteriul pentru a întrerupe pomenirea.

Mihai-Silviu Chirilă:

Și atunci preoții moldoveni și credincioșii moldoveni au procedat corect că au întrerupt pomenirea Înalt Prea Sfinției sale?

Părintele Theodoros Zisis:

Au procedat corect, pentru că Creta este un criteriu pentru a întrerupe pomenirea.

Mihai-Silviu Chirilă:

Ce se întâmplă în situațiile în care credincioșii sunt din eparhii în care episcopii nu au nicio opinie despre Creta, nici n-au fost în Creta, nici nu vor să vorbească despre Creta, iar credincioșii din acele eparhii refuză să mai meargă unde sunt pomeniți episcopii. Pot fi considerați schismatici?

Părintele Theodoros Zisis:

Nu. Nu putem spune despre ei că sunt schismatici. Atâta timp cât există clerici care au întrerupt pomenirea, acești creștini trebuie să meargă la cei care au întrerupt pomenirea.

Mihai-Silviu Chirilă:

În România, după cum știți, nu există niciun episcop care să fi luat atitudine împotriva sinodului din Creta. Sinodul, s-a luat act sau a fost aprobat în conformitate cu articolul 13 din Regulamentul de organizare. A fost aprobat.

În octombrie, în luna decembrie, Sinodul Bisericii Ortodoxe Române a dat un comunicat în care s-a arătat adeptul ecumenismului lucid. Niciun singur episcop n-a făcut opinie separată

Și s-a mai pus problema și în luna februarie, pe problema aceasta a reacției poporului față de sinodul din Creta și nu există nicio opinie separată, publică din rândul arhieriei.

În luna februarie s-a hotărât ca orice credincios care tulbură, să fie deferit justiției laice pentru a fi condamnat penal în baza unui articol de lege care spune că tulburarea unui serviciu religios se pedepsește penal. Niciun episcop nu a luat atitudine împotriva acestei atitudini. Întrebarea mea este, mai putem deduce că există vreunul cu gândire ortodxă, în această situație ?

Părintele Theodoros Zisis:

Există în istoria Bisericii, când a fost la putere arianismul și era susținut și de stat și de împărat, au fost câțiva episcopi cripto-ortodocși. Nu erau arieni. Și când s-a făcut primul sinod ecumenic – acești cripto-ortodocși episcopi – Sinodul I Ecumenic a zis că aceștia au procedat bine. Și aceștia au spus: „Noi nu am vorbit împotriva ereziei ariene, pentru că dacă am fi vorbit atunci, în clipa aceea, când statul avea putere asupra noastră, ne-ar fi dat afară din episcopiile noastre și ar fi venit episcopi cu gândire eretică și de aceea, ca să nu vină episcopi cu gândire ariană, noi nu am vorbit în situația aceasta. Dar noi în mod secret, lumii le spuneam ortodoxia și că aceștia sunt eretici”. Și părinții sinodali au spus că au dreptate acești episcopi și nu i-au pedepsit, n-au fost condamnați.

Mihai-Silviu Chirilă:

Aici, în situația aceasta, statul nu poate să facă acest lucru.

Părintele Theodoros Zisis:

Desigur, nu este aceeași situație dar, vorbim numai la nivel eclesiastic, ca să nu fie schimbați.

Mihai-Silviu Chirilă:

Da. Doar că este foarte greu să îl schimbi acum.

Ce le transmiteți credincioșilor români. Noi reprezentăm în primul rând credincioșii. Ce să facă ?

Părintele Theodoros Zisis:

Câți români sunt acum aici ? La această adunare am auzit că ar fi foarte mulți, sute și sute de români.

Mihai-Silviu Chirilă:

Da. E posibil să fie sute de români. Și sunt aproape 15-16 preoți nepomenitori.

Părintele Theodoros Zisis:

Cred că prin discuția pe care noi am avut-o, a rezultat cum că toți luptăm împotriva ecumenismului și a sinodului din Creta. Dar aici este vorba de lucrarea pastorală pe care o punem în practică și pentru un anumit timp am spus să folosim iconomia. Și în această situație, în prezent, credincioșii să meargă la bisericile – cel puțin dacă nu au ajuns la nivelul să meargă doar la bisericile nepomenitorilor – să meargă măcar acolo unde preoții au credință ortodoxă exprimată public. Deci nu la orice preot, ci la preoții care își exprimă public poziția anti-ecumenistă și anti-Creta.  Și în niciun caz să nu meargă la preoții și episcopii care învață ecumenism sau care acceptă Creta. Și având în vedere că aveți preoți care au întrerupt pomenirea, toată lumea să meargă, dacă sunt în stare, să meargă numai la aceștia. Dar nu-i obligăm, nu-i trimitem cu forța și nu spunem că nu mai au har, că nu mai au taine.

Mihai-Silviu Chirilă:

Dar dacă avem un preot ortodox și este un preot al unui episcop care a semnat în Creta? Deci preotul care este ortodox, pentru că sunt foarte mulți preoți ortodocși, dar sunt în această situație (pomenesc).

Părintele Theodoros Zisis:

Să meargă la acești preoți, dar și aceasta în prisma unei iconomii. Dar acest lucru nu înseamnă că acești preoți stau bine, nu stau bine, pentru că încă îi mai pomenesc pe acești episcopi. Dar deocamdată, în situația aceasta, prin iconomie (să meargă). Această iconomie este făcută pentru azi, pentru ziua de zi. Și trebuie să încercăm – de exemplu credincioșii ce trebuie să facă ? Să meargă și să-i împingă pe acești preoți să întrerupă pomenirea, folosind Canonul 15. Deci să nu-i lăsăm. Să spunem – mergem la dumneavoastră, dar până la un timp, după care nu mai mergem, dacă nu întrerupeți pomenirea.

Mihai-Silviu Chirilă:

În România s-a făcut o propagandă extrem de puternică din partea protopopiatelor. Preoții nu mai ascultă asemenea discurs, sub nicio formă. Preoții ortodocși nu mai ascultă. Deci, dacă te duci acum (la ei) spun: „Lasă-mă cu Creta! Pleacă de aici schismaticule!”. Deci s-a făcut o propagandă extrem de violentă. Noi am trecut de faza asta. Noi suntem de opt luni în lupta asta. Am trecut demult de faza asta.

La noi apele s-au cam desfăcut, lucrurile s-au cam cristalizat.

Părintele Theodoros Zisis:

Deci, ce vreți să spun? Spun acest lucru, acești preoți, trebuie să-și urmeze conștiința, nu frica față de protopopi și față de ierarhi, că vor fi caterisiți. Caterisirea lor n-are nico valoare. Deci, să lupte fără frică și să spună ceea ce au de spus, chiar dacă să zicem, momentan, nu au întrerupt încă pomenirea. Să nu uităm că sfinții în ortodoxie au fost martirizați, au fost mucenici. Hai să pățim și noi ceva pentru Hristos, avem această ocazie – o lăsăm moartă ocazia aceasta? Să pățim orice, să fim caterisiți, să fim bătuți pentru Hristos – nu e o bucurie asta?

Mihai-Silviu Chirilă:

Care este limita iconomiei? Până când?

Părintele Theodoros Zisis:

Care este rolul opririi pomenirii? Rolul acestei opriri a pomenirii și a întregii lupte pe care o ducem, de mărturisire – și astăzi cine nu mărturisește se duce în iad, deci asta este clar – este ca să facem, să declanșăm un sinod care să condamne personal aceste persoane eretice și de-abia atunci se oprește iconomia. Dar iconomia e până la acest sinod. Să știți că noi nu suntem singuri, fraților, noi suntem cu Dumnezeu, iar Dumnezeu este Cel care luptă, El este Săpânul și generalul nostru în luptă, El luptă primul. Noi nu putem să facem totul, nu putem. Suntem cu mâinile oarecum… Noi facem datoria noastră. Care e datoria noastră ? Să mărturisim, să oprim pomenirea, să luptăm, să scriem.

Mihai-Silviu Chirilă:

Ce se întâmplă dacă un credincios, vâzând acest mesaj va spune: De ce mă duc eu până la Rădeni când pot să stau la mine în parohie. De ce să fac pe drum 300 de kilometri? Până la sinodul care îl va condamna.

Părintele Theodoros Zisis:

Asta înseamnă că acel credincios nu are conștiință ortodoxă curată. Trebuie să îl învățăm, să îl catehizăm, ca să facă acest efort, să meargă 300 de kilometri acolo unde nu se pomenește. Atunci primește de la Dumnezeu har. Acesta este lucrul bun – să mergem la acrivie dacă putem.

   Comentariu saccsiv:

Cititi va rog si:

TRANSCRIPTUL interviului dat de Gheron SAVA LAVRIOTUL teologului MIHAI-SILVIU CHIRILA pe tema NEPOMENITORILOR si a neparticiparii Parintelui THEODOROS ZISIS la SINAXA DIN GRECIA

 

Anunțuri

14 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. SAVONAROLA said, on Aprilie 8, 2017 at 11:09 pm

    Un interviu exceptional. Pur și simplu m-a luminat. De acum știm ce trebuie făcut. Mulțumim frate Vasile!Mulțumim Doamne!

    Apreciat de 1 persoană

  2. nimeni said, on Aprilie 8, 2017 at 11:20 pm

    Patriarhia Romana promoveaza din ce in ce mai des inselarile:

    https://invataturilesfintilorparinti.wordpress.com/

    Apreciază

  3. gabriela said, on Aprilie 9, 2017 at 1:17 am

    Parintele theodor zisis ne a spus exact ce stiam,tb folosita iconomia,nu stiu de ce silviu chirila la final a incercat sa il deruteze bagand chestia cu 300 de kilometri,sora Aurora tu ce crezi?

    Apreciază

    • saccsiv said, on Aprilie 9, 2017 at 2:11 pm

      gabriela

      De ce trebuie folosita iconomia?

      Nu l-a derutat cu absolut nimic fratele Mihai Silviu Chirila. Lucrurile trebuie sa fie clare.

      Apreciază

  4. Raluca said, on Aprilie 9, 2017 at 8:25 am

    „Diferența esențială este faptul că părinții aghioriți doresc, vor să impună credincioșilor să meargă numai acolo unde sunt cei care au întrerupt pomenirea și le interzic, forțându-le conștiința, să nu meargă acolo unde sun pomeniți.”____________ Părinții aghioriți nu au cum să impună nimănui nimic, și nici nu pot forța nici o conștiință. Creștinismul nu funcționează nici pe bază de forțare și nici de impunere. Părinții aghioriți au voie să-și exprime punctul de vedere, îl argumentează, și de aici mai departe fiecare e LIBER să aleagă ceea ce el consideră că e conform dogmelor și învățăturilor bisericii, adică să urmeze învățătura părinților athoniți, sau pe cea a semnatarilor din Creta și a celor care-i susțin pe aceștia. De mai bine de o sută de ani se tot aplică iconomia în biserică, și la schimbarea calendarului, și la aderarea multor biserici ortodoxe la cmb și exemplele ar putea continua. Există o limită a aplicării acestei iconomii, sau ea se aplică la infinit pînă situația va deveni atât de gravă încât să vrei să aplici acrivia, nu va mai avea rost aplicarea ei?
    „Gândirea ortodoxă înseamnă ca cineva să urmeze tradiția Sfinților Părinți ai Bisericii și să condamne toate ereziile și cea mai mare erezie contemporană, numită erezia ecumenistă, la fel ca și minciuno-sinodul din Creta, care a oficializat ecumenismul, erezia ecumenistă.” __________ Spune pr. Zisis mai departe că un episcop este ortodox dacă nu afirmă că e bun ecumenismul, nu face vizite la eretici, și dacă nu e cu două fețe, adică dacă se declară a fii anti ecumenist, dar în practică este ecumenist. Păi la noi în țară TOȚI ierarhii au fost de acord cu documentele semnate în Creta, întărindu-și această poziție prin semnătura dată la Sinodul bor din octombrie, și în comunicatul dat în decembrie anul trecut. Și spune pr. Zisis că dacă vreun ierarh este de acord cu erezia cretană din frică, el trebuie întrebat frățește și prietenește ce fel de gândire are. Păi nici întrebat și nici din proprie inițiativă, niciun ierarh nu s-a dezis public de erezia cretană învingându-și astfel frica. Cât timp poți propovădui o credință eretică doar pentru că-ți este frică?
    „Eu cred că sinodul din Creta este criteriul pentru a întrerupe pomenirea.„____________ Dă pr. Zisis exemplul preoților anti arieni care nu s-au declarat public a fi anti arieni de teamă să nu fie pedepsiți de stat și de împărat. Și că la Sinodul I Ecumenic când a fost condamnat arianismul, acești preoți nu au fost condamnați, considerându-se că au procedat corect. Exemplul arianismului nu este același lucru cu cel al ecumenismului. Astăzi anti ecumenismul nu este în mod oficial pedepsit de stat, iar organizarea unui Sinod anti ecumenic este puțin probabilă fie și prin reprezentativitatea bisericilor ortodoxe locale la acesta.
    „Dar aici este vorba de lucrarea pastorală pe care o punem în practică și pentru un anumit timp am spus să folosim iconomia. Și în această situație, în prezent, credincioșii să meargă la bisericile – cel puțin dacă nu au ajuns la nivelul să meargă doar la bisericile nepomenitorilor – să meargă măcar acolo unde preoții au credință ortodoxă exprimată public … Să meargă și să-i împingă pe acești preoți să întrerupă pomenirea, folosind Canonul 15. Deci să nu-i lăsăm. Să spunem – mergem la dumneavoastră, dar până la un timp, după care nu mai mergem, dacă nu întrerupeți pomenirea.” ______________Așadar pr. ZisiS îi îndeamnă pe credincioși să fie fără frică și să facă presiuni asupra preoților fricoși pentru ca să întrerupă pomenirea. Adică se inversează rorulile, din învățători ai dreptei credințe preoții se transformă în propovăduitori ai ereziilor, și este poporul acela care trebuie să-i învețe ce au de făcut, să-i aducă la calea cea dreaptă. Cum poate exista un popor drept credincios cu preoți eretici, că doar poporul învață dreapta credință de la preoți? Nu vi se pare o situație de noaptea minții?
    „ Care este rolul opririi pomenirii? Rolul acestei opriri a pomenirii și a întregii lupte pe care o ducem, de mărturisire – și astăzi cine nu mărturisește se duce în iad, deci asta este clar – este ca să facem, să declanșăm un sinod care să condamne personal aceste persoane eretice și de-abia atunci se oprește iconomia. Dar iconomia e până la acest sinod. __________ Care sinod ce reprezentativitate va avea dacă ierarhii ecumeniști sunt majoritari, și dacă într-adevăr va avea loc un sinod, va fii acceptat acesta de către ierarhii eretici?
    „Asta înseamnă că acel credincios nu are conștiință ortodoxă curată. Trebuie să îl învățăm, să îl catehizăm, ca să facă acest efort, să meargă 300 de kilometri acolo unde nu se pomenește. Atunci primește de la Dumnezeu har. Acesta este lucrul bun – să mergem la acrivie dacă putem.”__________ Buuun! Pr. Zisis îi îndeamnă pe credincioși la acrivie, dar condamnă acrivia monahilor athoniți în exact aceeași speță. Clar, nu-i așa?

    P.S. Mirela i-am lăsat pentru tine un mesaj lui saccsiv.

    Apreciază

    • saccsiv said, on Aprilie 10, 2017 at 2:03 pm

      Raluca

      Spune-mi mie ce vrei sa-i transmiti, te rog.

      Apreciază

    • Mirela said, on Aprilie 10, 2017 at 7:05 pm

      Dragă Raluca,

      Te rog să mă ierţi, dar deocamdată nu cred că e posibil să ne cunoaştem mai mult decât o facem prin intermediul blogului. Suntem din zone diferite.
      Poate, cândva, va rândui Dumnezeu.
      Mulţumesc pentru gândurile bune!

      Doamne-ajută!

      Apreciază

      • Raluca said, on Aprilie 10, 2017 at 9:08 pm

        Mirela, sper că zone geografice, pentru că altfel cred (sper) că suntem în aceeași „zonă”. 🙂 E OK. Ași fi vrut totuși ca această discuție să se fi păstrat în „zona” privată. Și eu mulțumesc. Numai bine.

        Apreciază

  5. Raluca said, on Aprilie 9, 2017 at 10:46 am

    Mai pe rezumat: aplicați voi credincioșilor acrivia cât puteți. Nu mergeți decât la nepomenitori, sau învățați-i pe pomenitori dreapta credință, pe cei care de fapt au datoria să vă învețe pe voi Adevărul. Chiar dacă nimeni nu v-a informat despre ce s-a hotărât în Creta așa cu ar fi fost normal, chiar dacă ierarhii au luat decizii în numele vostru ș peste capul vostru, fără ca voi să fiți informați/întrebați, informați-vă acum voi cum puteți despre ce s-a întâmplat în Creta, și apoi aplicați-vă doar acrivia. Nici vorbă de iconomie. Iconomia se aplică doar ierarhilor și preoților doar-doar într-un târziu vor avea bunăvoința să mărturisească dreapta credință, lucrurile rămânând așa neclare și incerte până la un viitor ipotetic sinod, care nu se știe când va avea loc, ce reprezentativitate va avea, și dacă hotărârile lui vor fi respectate de toți.
    Dacă la începuturile creștinismului puteau să treacă mai mulți ani până se întrunea un sinod ecumenic care avea pe agenda de lucru combaterea ereziilor de orice fel și stabilirea adevărurilor de credință, acum, în vremurile din urmă, când s-a scurtat timpul, își mai permite Biserica oare să aștepte să treacă mai mulți ani până se reunește un sinod care să întrunească condițiile de a fi ecumenic?

    Apreciază

  6. Mirela said, on Aprilie 10, 2017 at 1:37 pm

    „Părintele Theodoros Zisis: Deci trebuie să procedăm în felul următor: trebuie să verificăm dacă ceea ce ne spune (episcopul) în discuția personală, se verifică în viața lui practică. Deci trebuie să vedem o icoană generală a acelui episcop: dacă în practică se pune. Dacă nouă ne-a spus ceva, iar în practică face altceva, normal că nu avem încredere.”
    „Mihai-Silviu Chirilă: Eu vă dau un exemplu de episcop care a semnat în Creta, și în practică s-ar putea spune că el chiar se comportă cumva ca un episcop ortodox. Deci viața lui, în afară de problema Creta, e ca și cum ar fi a unui episcop ortodox.”

    _________Personal, nu înţeleg DELOC cum Teofan poate fi considerat ca având comportament ortodox. Ce vedem în curtea lui? Maici luate la bătaie la Frumoasa, adică în Iaşi, la 5 km de el, monahii şi monahi alungaţi din mînăstiri (Văratec, Petru Vodă etc.), asta dacă au plecat singuri până atunci, elevă exmatriculată din seminar, conferinţe procreta, sabotarea conferinţei monahilor atoniţi, presiuni cu jandarmii la Rădeni ETC., ETC. ETC. Astea fiind cazurile popularizate, căci există şi cazuri despre care prea puţin se ştie.
    Credeţi cumva că Teofan e străin de toate aceste ticăloşii? Nu el e capul lor, chiar dacă a găsit slugi obediente prin care să le pună în practică?
    Ca să nu mai vorbim de antecedente vechi, precum semnătura că monofiziţii sunt OK şi declaraţia despre catolici că au taine.
    Deci, ce comportament ortodox, chiar şi în aparenţă, are Teofan? Ce înseamnă comportament ortodox? Să pari evlavios, să vorbeşti calm şi mângâietor? Păi nu veedem de astea şi la păgâni sau la eretici?

    Cât despre analizarea comportamentului altor episcopi, pe care unii preferă să-i considere ortodocşi pe motiv că nu au fost în Creta, întreb:
    E ortodox un episcop care vede prigoana actuală şi tace? E ortodox un episcop în a cărui eparhie sunt alungaţi călugării din mănăstiri pe motiv de nepărtăşie la erezie? E ortodox un episcop care lasă apostazia să triumfe, fără să facă absolut nimic? E Kiril al Rusiei ortodox, dacă nu a fost în Creta? Ai noştri, care la Bucureşti au acceptat că apostazia din Creta e OK şi că cei care se opun Cretei trebuie eliminaţi, sunt ortodocşi?
    La ce episcop bor şi-au găsit refugiu cei alungaţi din mănăstiri?

    Apreciază

  7. Pr. Evghenie said, on Aprilie 11, 2017 at 5:56 am

    Multumim frate Vasile, ai un blog ortodox foarte bun, poate cel mai bun din Romania. Il urmaresc de prin 2011. Acum stiu ce avem de facut, ma refer la noi, preotii. Dumnezeu sa-ti rasplateasca efortul.
    Am si o rugaminte, acum lucrez la o traducere din limba rusa, mai bine spus dublaj, a unei inregistrari despre rai, iad, vamile vazduhului pe care le-a vazut un tanar care a murit (moarte clinica)si s-a intors la viata. I-a fost aratata toata lucrarea ingerilor cazuti din ziua de azi, inclusiv lucrarea ecumenista. Intrebat daca a vazut in rai neortodocsi, el spune ca nu, vedea cum celelalte confesiuni fac bucurie dracilor, pt ca aparent dadeau slava lui Dumnezeu, dar un inger cazut ii spune- nu, ei il slavesc de fapt pe stapanul nostru, Lucifer. Dupa Pasti voi termina traducerea si as vrea, daca se poate, dupa ce vei asculta, sa o publici pe blog. Dar nu stiu cum sa ti-o trimit. Trimite-mi, te rog, un mesaj de pe adresa de mail pe adresa mea de mail. Multumim pentru tot efortul.

    Apreciază

  8. […] TRANSCRIPTUL interviului dat de Parintele THEODOROS ZISIS teologului MIHAI-SILVIU CHIRILA pe tema NE… […]

    Apreciază

  9. […] TRANSCRIPTUL interviului dat de Parintele THEODOROS ZISIS teologului MIHAI-SILVIU CHIRILA pe tema NE… […]

    Apreciază


Vă rog să comentați decent, în duhul Ortodoxiei! Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: