Saccsiv – Weblog

ATI FACUT EXPERIMENTUL CU MONEDA? Cica Luna nu o vedem mai mare cand o vedem mai mare (la orizont). Doar ni se pare

Posted in Uncategorized by saccsiv on Ianuarie 10, 2017

Iata ce putem citi la Care este cauza pentru care Luna pare mai mare sau mai mica in diferite momente ale noptii sau ale anului? de pe Intreaba un astronom:

I: Care este cauza pentru care Luna pare mai mare sau mai mica in diferite momente ale noptii sau ale anului?

Este vorba de doua efecte aici. În primul rand prin faptul ca orbita Lunii nu este perfect circulara ci eliptica , aceasta poate fi la distante diferite fata de Pamant. Elipsa insa nu are o excentricitate foarte mare, diferenta de diametru aparent dintre momentul in care Luna este cel mai aproape, respectiv cel mai departe fiind de aproximativ 11%. Intre doua momente in care Luna este la perigeu (distanta minima fata de Pamant) este un interval de timp de 29 de zile 12 ore si 44 minute. Cu alte cuvinte Luna va fi ceva mai mare odata la 29 de zile. Efectul insa este mai usor observat atunci cand Luna se nimereste sa fie la apogeu, respectiv la perigeu simultan cu faza de Luna plina. Pentru o ilustrare mai buna a diferentei va prezint mai jos o comparatie fotografica facuta de Catalin Paduraru cu o Luna plina la perigeu respectiv la apogeu.

macro-micro-moon

Cum spuneam insa variatia de diametru aparent cauzata de acest lucru este vizibila pe parcursul a mai multor zile si si asa cum se vede din poza diferentele nu sunt foarte mari. Un efect insa mult mai remarcat este cel care poate fi observat pe parcusul unei nopti. Mai exact Luna aflata la orizont pare considerabil mai mare decat atunci cand se afla chiar si in aceeasi noapte sus pe cer. Efectul pare sa fie proportional cu inaltimea astrului pe cer. In mod surpinzator insa acest efect nu are o cauza fizica ci este doar o iluzie optica.  Mai mult chiar, Luna aflata la orizont este cu aproximativ 1.5% mai indepartata de noi decat cea aflata deasupra capului. In general pentru simplitate obiectele sunt considerate punctuale; atunci cand spunem distanta Pamant-Luna o masuram de la centrul Pamantului pana la centrul Lunii netinand cont de diametrele celor doi astrii. In cazul de fata insa diametrul Pamantului reprezinta o parte ce nu e chiar neglijabila din distanta Pamant-Luna. In concluzie atunci cand Luna este deasupra capului ea se afla de fapt la distanta Pamant-Luna minus raza Pamantului, in timp ce atunci cand se afla la orizont raza Pamantului nu se mai scade (fireste, calculul exact e ceva mai complicat, am simplificat insa aici putin pentru ca dorim doar sa ilustram diferenta). Revenind la problema noastra, e clar ca Luna nu se afla mai aproape ci in mod suprinzator chiar putin mai departe. Multi banuiesc ca efectul observat ar putea fi cauzat de refractie sau alte fenomene similare generate de anumite particularitati ale atmosferei. Refractia insa este un efect bine studiat de astronomi si are doar efect de modificare a culorilor astrilor si o usoara modificare a pozitie lor, nu si de amplificare a distantei unghiulare dintre doua puncte de pe cer. Asa cum aminteam mai devreme se pare ca totul este de fapt cauzat pur si simplu de o iluzie optica. In mod surprinzator insa raspunsul la intrebarea ce tip de iluzie optica sta la baza acestui fenomen nu se bucura de un raspuns agreeat de toata lumea. Exista mai multe variante, toate avand argumente pro si contra. Intrucat acest lucru tine mai putin de astronomie si nu as vrea sa speculez in domenii pe care nu le cunosc foarte bine nu voi dezbate si acest subiect in detaliu. Voi enumera insa mai jos cateva din cele mai plauzibile iluzii care ar putea cauza acest efect. Inainte de asta insa va propun cateva experimente pentru a va convinge ca este chiar vorba de o iluzie (multora aceasta explicatie li se pare total gresita la prima vedere).

Daca luam in mana o moneda si o tinem alaturi de Luna avand mana intinsa si comparam dimensiunea Lunii cu cea a monedei, repetand acest experiment atat cand Luna e la orizont repectiv la zenit vom constata ca nu exista nicio diferenta considerabila. De preferat sa alegem moneda, sau un alt obiect astfel incat sa fie cat mai apropiat (cand este tinut la distanta bratului intins) de dimensiunea aparenta a Lunii. Un al doilea experiment simplu pe care il putem face este sa fotografiem Luna in cele doua ipostaze cu acelasi aparat foto si apoi sa masuram dimensiunea in pixeli a Lunii pe ambele fotografii. Veti fi surprinsi de rezultat. De mentionat aici tot in sprijinul afirmatiei cu iluzia optica e ca nu doar Luna e perceputa in modul acesta cand se afla la orizont, ci si Soarele  si constelatiile. Puteti sa incercati sa urmariti o constelatie usor de vazut sau un asterism in cele doua pozitii si veti avea senzatia ca cel de la orizont e considerabil mai mare. De mentionat aici ca folosind diverse instrumente si metode din astronomie si astrometrie dimensiunea aparenta a astrilor poate fi masurata cu precizie, oricare din aceste masuratori putand sustine fara dubii faptul ca nu exista in realitate aceasta variatie asa cum este perceputa vizual. Nu in ultimul rand un argument interesant este acela ca exista oameni , procentual putini insa, care nu percep Luna la orizont ca fiind mai mare. Daca faceti un sodaj de opinie sau experiment printre prieteni, cu putina rabdare probabil aveti sanse sa gasiti unul din cei 5% care nu sunt „afectati” de aceasta iluzie optica.

În principiu teoriile cele mai probabile care sa explice aceasta iluzie sunt urmatoarele:

– Creierul percepe bolta cereasca nu ca pe o calota sferica avand dimensiunile unei jumatati de sfera ci ca pe o calota oarecum turtita mai apropiata de un plan. Acest lucru ar putea fi sustinut de faptul ca atunci cand privim ziua cerul innorat il percepem mai degraba ca pe un tavan drept decat ca pe o calota adanca. Pornind de la aceasta perceptie obiectele sunt interpretate diferit de creier. Un argument in sprijinul acestei explicatii este acela ca probabil experienta zilnica, ce e in marea majoritate a timpului orientata pe zona din apropierea solului si mai putin pe verticala a dus ca in timp creierul sa perceapa diferit obiectele din zona de interes direct.

– Atunci cand privim un obiect in vecinatatea orizontului avem in camp si alte obiecte de dimensiuni cunoscute. Creierul incearca sa interpreteze diferit distanta in acest caz prin comparatie cu situatia in care privim doar Luna pe cer deaspura capului, neavand in campul vizual si alte obiecte de referinta. Suna plauzibil aceasta teorie dar totusi e greu de explicat de ce efectul se produce si cand privim Luna rasarind sau apunand deasupra marii unde nu avem in principiu alte obiecte de reper.

– Asa cum exista diverse alte iluzii optice generate de interpretarea perspectivei sau de vecinatatea unor obiecte (iluzii de genul Ponzo sau Ebbinghaus) o combinatie de factori ar putea genera o iluzie si in cazul acesta. Mai jos doua imagini cu cele doua iluzii amintite: in prima cele doua bare galbene sunt de aceeasi dimensiune, in a doua cele doua cercuri centrale sunt de aceeasi dimensiune.iluzia_ponzoEbbinghaus

Cum spuneam ne vom limita la a prezenta doar aceste teorii. Acestea nefiind in zona noastra de cunostinte riscam sa gresim speculand pro sau contra vreuneia din variante.

   Comentariu saccsiv:

Din momentul in care am citit acest articol si pana acum, n-am avut ocazia sa fac experimentul cu moneda. Voi l-ati facut?

 

Anunțuri
Tagged with: ,

30 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. berlin said, on Ianuarie 10, 2017 at 3:24 pm

    cel mai ciudat lucru cu Luna este când se văd norii trecând prin spatele iei .

    Apreciază

    • saccsiv said, on Ianuarie 10, 2017 at 3:33 pm

      berlin

      Eu nu am vazut.

      Apreciat de 1 persoană

      • tataia said, on Ianuarie 10, 2017 at 7:33 pm

        DA…dar eu am vazut!

        Apreciază

    • broflovsky said, on Ianuarie 10, 2017 at 4:59 pm

      Depinde ce consumi )

      Daca serios, asta deja is prea din cale afara fantezii…

      Apreciază

      • saccsiv said, on Ianuarie 10, 2017 at 6:24 pm

        broflovsky

        Ce sunt fantezii?

        Apreciază

      • vio said, on Ianuarie 10, 2017 at 7:00 pm

        Tare asta cu depinde ce consumi :))

        Saccsiv, fantezii sunt norii prin spatele Lunii, adica Luna s-ar interpune intre pamant si cer (nori), e aici la o aruncatura de bat, ba daca iei un avion de linie poti sa mergi chiar pe Luna.
        Sunt pe aici comentatori ce duc discutiile in derizoriu, cred ca comenteaza la misto, zic ceva intentionat ca cei de pe aici sa fie considerati, de cei ce intra prima oara aici, redusi mintali.

        Apreciază

      • tataia said, on Ianuarie 10, 2017 at 11:50 pm

        DA, da..sigur ca fantezii. Ca am vazut cu ochii mei asa ceva nu conteaza…tu ii faci agenti infiltrati sau comentatori la misto sau redusi mintali pe cei care indraznesc sa spuna adevarul in fata.

        Nu stiu daca luna mai mare la rasarit si la apus decit atunci cind se afla deasupra capului nostru este o iluzie optica sau nu dar stiu precis ca am vazut luna IN FATA NORILOR de citeva ori in viata mea…In general nu prea cred in iluzii optice….pot avea dubii asupra a ceea ce nu pot vedea cu ochii mei dar nu am nici un dubiu asupra a ceea ca vad cu proprii mei ochi.

        Si de ce nu ar fi posibli asa ceva? Doar pentru ca ai invatat la scoala ca luna se afla la 384.000 Km distanta? Prietene asculta-ma pe mine…95% din ce ai invatat la scoala este minciuna!

        Apreciază

      • vio said, on Ianuarie 11, 2017 at 12:38 pm

        @tataia sunt ferm convins ca mai mult de jumatate din ce am invata la scola este fals, dar totusi precum spunea si Cosmin mai jos haideti sa nu cadem in extrema cealalta.
        Ce am constat pana acum ?
        Un lucru putem spune cu exactitate si anume ca toate imaginile cu pamantul vazut din cosmos sunt doar niste imagini generate pe calculator.
        De aici tragem urmatoarea concluzie, ori omul (aparatele create de el) nu se inalta pana la o distanta de la care sa cuprinda cu privirea intreg pamantul, ori aparatele ajunse la acea inaltime efectiv nu mai functioneaza din anumite cauze.

        Cat priveste pamantul plat, eu personal sunt convins ca e o teorie falsa.

        Apreciază

      • broflovsky said, on Ianuarie 11, 2017 at 1:56 pm

        saccsiv, chestia cu norii care trec prin spate la luna.. is fantezii… sau maxim i sa parut asta.

        Apreciază

    • Calator said, on Ianuarie 10, 2017 at 6:08 pm

      Chiar azi-noapte am vazut asa ceva! Am auzit odata pe cineva spunand ca i s-a intamplat sa vada ceva de genul asta, dar e prima data cand eu am avut impresia ca vad asa ceva.

      Eram undeva in aer liber si am privit cu atentie cerul. Luna foarte stralucitoare pe cerul plin de nori mi-a atras atentia. Am vazut o luna care nu si-a modificat in nici un fel luminozitatea atunci cand o patura de nori a trecut prin fata ei. E adevarat ca patura de nori nu era foarte groasa, dar parea semificativ de densa incat sa poata fi vazuta atunci cand se suprapunea peste imagnea lunii.Primul lucru pe care l-am simtit a fost ca e ceva in neregula (asa cum se intampla cand percepi ceva care nu respecta regulile realtatiii in care functionezi de obicei). Atunci am privit luna cu si mai multa atentie si tot asteptam sa vad macar mici modificari in imaginea ei, Dar pur si simplu n-am vazut nici o diferenta intre felul in care se vedea luna atunci cand nici un nor nu trecea prin fata ei si atunci cand patura de nori in miscare ajungea in dreptul ei. Poate ca, in ciuda impresiei mele, stratul de nori era atat de subtire incat, data fiind luminozitatea mare a lunii, sa nu aiba impact semificativ asupra perceptiei ei la o distanta atat de mare. Poate cu un telescop as fi vazut-o altfel.

      La un momentat, poate din cauza ca am privit-o cu prea multa concentrare, pentru prea mult timp, am inceput sa am impresia ca luna parca „pluteste” pe suprafata norilor, de parca ar fi fost o imagine proiectata pe ei,

      Poate ca a fost vorba de o iluzie optica. Dar am ramas cu un soi de nedumerire si neliniste dupa ce am plecat. Pur si simplu nu mi s-a parut firesc…

      Apreciază

      • gheorghi said, on Ianuarie 10, 2017 at 8:42 pm

        Un efect de spatialitate mai aparte este cel care se [poate] produce privind Soarele direct cand se intrevede printre nori. Imaginea este de „groapa” din fundul careia „vine” imaginea mai luminoasa.
        Am sesizat ca procesarea (cerebrala, probabil) imaginii are un moment cand umbrele si luminle isi schimba brusc … rolul! Un fel de mutatie „in contrast” de culori, de nuante. Si atunci Soarele nu mai este sus ci … jos.
        Nu am talent la desen si nici nu pot prezenta o fotografie fiindca nu am gasit nicaieri o astfel de „transformare”.
        O analogie se poate face cu iluziile optice din fotografii reale, ceva sugestiv fiind gasit aici dar culorile fiind alb, gri, negru, albastru:
        http://gpuzzles.com/optical-illusions/nature/
        –––––––––––-
        In cazul Lunii, cand e luna plina si e aproape de orizont, dinspre Est… am crezut acum cativa ani ca este un incendiu si am ramas uimit… am trecut pe rosu fara sa mai fiu atent la semafor.
        Parea ca s-a „asezat” pe drum (Grandview… parca intentionata denumirea strazii!) si ocupa toate benzile …
        Vorbesc de Vancouver, British Columbia …
        Cam asa:
        http://www.ehabweb.net/?attachment_id=10272
        sau „ca la altii”:

        Apreciază

      • Calator said, on Ianuarie 11, 2017 at 6:04 am

        E foarte interesant felul in care aparatul nostru de perceptie vizuala proceseaza informatia – in asa fel incat sa faca imaginile percepute cat mai clare, cat mai usor de identificat si de prelucrat in continuare. Unul din mecanismele folosite e intarirea contururilor, prin accentuarea contrastului la marginea obiectelor. Cred ca asta ar putea explica macar partial efectul de ”groapa” si iluzia din cascada. Efectul de inversiune s-ar putea datora hiper-excitarii temporare a receptorilor de la nivelul retinei. In orice caz, cand privim cu atentie in jurul nostru putem vedea tot felul de lucruri surprinzatoare…

        Apreciază

  2. berlin said, on Ianuarie 10, 2017 at 3:39 pm

    ,,spatele ei ,,

    Apreciază

  3. Relu said, on Ianuarie 10, 2017 at 4:31 pm

    Experimentul se poate face pe 12 ianuarie,cînd va fi lună plină…

    Apreciază

  4. berlin said, on Ianuarie 10, 2017 at 5:05 pm

    Apreciază

    • Dynamic Observer said, on Ianuarie 10, 2017 at 10:15 pm

      Iluzie optica pe care o poate intelege oricine a fost atent la cursurile de optica 🙂

      Explained, why clouds sometimes seem to be behind the sun.

      Apreciază

      • tataia said, on Ianuarie 10, 2017 at 11:56 pm

        Explicatie cusuta cu ata alba….mereu ne spun elitele: „te inseala ochii prietene, ceea ce vezi tu nu este adevarat, adevarat este ceea ce iti spunem noi”. Typical bullshit! Ochii mei nu ma inseala!

        P.S. Stai linistit….stiu fizica mai bine ca tine…SI daca in privinta camerei se explica acest fenomen prin faptul ca alegem sa expunem filmul (in zilele noastre senzorul de imagine) un pic mai puternic decit ar trebui, in cazul ochiului uman nu se explica…pentru ca el alege expunerea optima in mod automat…

        Apreciază

    • Cosmin said, on Ianuarie 11, 2017 at 12:24 am

      @ berlin si tataia

      in filmuletul postat de berlin, cel cu the clouds behind the moon, la minutul 2:08, are loc un fenomen, al carui nume nu mi-l amintesc in acest moment, dar stiu ca are loc atunci cand o camera cu procesor de imagine CMOS, focalizata pe o sursa de lumina intensa, care depaseste puterea procesorului de a o interpreta, apare acel fenomen de „ardere” a imaginii, manifestat prin prezenta unei benzi verticale albicioase-luminoase pe imagine. Acest fenomen e prezent la camerle digitale de tip mai vechi. Fenomenul e cunoscut ca un handicap al procesoarelor CMOS.

      Mai exact, atunci cand palcul de nori trece de luna, luna aflandu-se intr-o zona curata, fara nori, intre privitor si luna nu se interpune nimic, creste evident intensitatea luminoasa pe care ochiul uman nu o sesizeaza(adica noi cand privim filmuletul), dar procesorul de imagine, prin natura lui, o percepe, manifestand fenomenul sus amintit. In filmulet nu e atat de pronuntata, dar e totusi vizibila acea banda verticala albiciosa. E mai usor vizibila daca vizionam filmuletul full screen.

      Concluzie: fenomenul cu norii in spatele lunii e de domeniul iluziei optice banale, iar daca noi aici ajungem sa-l dezbatem, riscam sa cadem in derizoriu si sa fim catalogati ca atare de unii mai noi care se nimeresc pe aici, asa cum bine spunea si comentatorul vio.

      Apreciază

      • broflovsky said, on Ianuarie 11, 2017 at 2:14 pm

        Foarte corect.

        Apreciază

      • tataia said, on Ianuarie 14, 2017 at 6:03 am

        Pai chiar am spus ca acest fenomen poate aparea pe camera video..dar nu cred ca rezista aceasta explicatie si pentru ochiul uman. Iar daca cumva si ochiul uman ar fi „orbit” de lumina lunii incit sa nu mai vada norii din fata ei (desi nu cred luna nu are lumina atit de puternica, oricum nu este soare 🙂 ) nu am putea rezolva acest lucru prinvind printr-un filtru mai inchis? Cum privim la eclipsa? Bine nu atit de inchis…probabil gradul de inchidere al filtrului ar trebui determinat prin mai multe incercari.

        Totusi in lipsa acestor experimente eu stiu ce am vazut cu ochii mei. Si pina la proba contrarie merg pe premisa ca ochii mei nu ma inseala!

        Apreciază

      • Cosmin said, on Ianuarie 14, 2017 at 11:33 pm

        @ tataia

        In comentariul meu anterior, faceam referire la filmuletul numit nori in spatele lunii, filmulet in care cica e prezentat fenomenul amintit si de tine, doar ca veridicitatea fenomenului e spulberata de acea anomalie a camerelor cu procesor CMOS.

        Dupa cum spuneam, e o iluzie optica. Nu au cum sa fie nori in spatele lunii, pentru ca asta ar insemna, dupa cum bine stii, ca luna sa fie la o altitudine de cateva sute de metri, iar diametrul ei ar fi de cateva zeci de metri. Unde mai pui ca daca eu o vad la Sighet, tu nu mai ai cum sa o vezi la Bucuresti, chiar daca ar fi pamantul plat. Sau poate ca ai vedea-o ca pe o stea.

        Cel care a facut filmuletul e convins si el ca tine ca e posibil sa existe nori in spatele lunii, de aceea a si filmat sa vada toata lumea ce grozavie a vazut el, doar ca sa facut de rasul curcilor.

        Dupa cum spuneam, continuand sa dezbatem acest subiect, nu facem altceva decat sa ne batem joc efectiv de acest blog.

        Eu inchei aceasta discutie, pe aceasta tema aici, din respect pentru acest blog si pentru fratele Vasile.

        Apreciază

    • Calator said, on Ianuarie 11, 2017 at 5:43 am

      Daca as fi fotografiat luna, in loc sa o privesc cu ochiul liber, si eu m-as fi gandit la posibilitatea ca norii din fata lunii sa fie invizibili din cauza supra-expunerii, caz in care luna ar fi aparut in fotografie ca un disc luminos, fara detalii, fara zone intunecate. Dar luna vazuta de mine avea relieful foarte vizibil si ma asteptam ca patura albicioasa de nori sa incetoseze macar foarte usor zonele ei intunecate (pe suprafetele luminoase nu aveam cum sa astept sa vad vreo modificare). Pur si simplu mi s-a parut implauzibil ceea ce am vazut.

      Apreciază

  5. X said, on Ianuarie 10, 2017 at 5:15 pm

    Intrebarea care se merita pusa aici este „Cum definim pe PRESUPUSII extremisti”?? Deci atentie: nu extremisti dovediti, nu oameni cu inclinatii spre crime sau atentate, ci doar PRESUPUSI!! Din cazurile Bodnariu si Nan (si altele similare) am invatat (teoretic cel putin) ca orice om normal, care isi iubeste familia si copiii poate fi „extremist” (nu doar presupus-extremist)! Sa intelegem deci ca in curand ar trebui sa purtam toti bratari de identificare? (si mai tarziu cipurile-implant?)

    Guvernul german vrea să consolideze legislația anti-terorism: presupușii extremiști vor purta brățări electronice, pentru a fi mai bine monitorizați
    http://www.activenews.ro/externe/Guvernul-german-vrea-sa-consolideze-legislatia-anti-terorism-presupusii-extremisti-vor-purta-bratari-electronice-pentru-a-fi-mai-bine-monitorizati-139896

    Apreciază

  6. Un papistas said, on Ianuarie 10, 2017 at 5:18 pm

    Eu nu am facut cu moneda, dar cu aparatul de fotografiat e celebra faza. Spre frustrarea fotografilor! (si acelasi efect il obtii daca te uiti la luna aflata la orizont tinand capul in jos, deci aplecat spre spate).

    Apreciază

  7. augustin said, on Ianuarie 10, 2017 at 6:40 pm

    Frate Vasile, daca nu ai citit cartea asta, fa un efort si macar rasfoieste-o. E o superbitate. Despre geocentrism, facere, goliatul modern numit stiinta, ceva de vis…

    https://drive.google.com/file/d/0B5UnAwbXz-IyRERHZHR2S1M4NlU/view

    Apreciază

  8. Nimbus said, on Ianuarie 10, 2017 at 9:31 pm

    http://yo9gjx.blogspot.ro/2016/01/rotatia-lunii.html

    Apreciază

  9. Theodor L. said, on Ianuarie 11, 2017 at 4:07 pm

    Cititi fratilor cartea O piatra pentru Goliat, si acolo o sa capatati si raspunsul adevarat la intrebarea:

    „Care este cauza pentru care Luna pare mai mare sau mai mica in diferite momente ale noptii sau ale anului?”

    caci fenomenul ca vedem Luna cu diametre variabile de la o luna plina la urmatoarea luna plina este adevarat.

    Apreciază

  10. remy71 said, on Ianuarie 11, 2017 at 9:08 pm

    Acum sa va uitati pe cer,
    Norii sunt dincolo de luna.

    Apreciază


Vă rog să comentați decent, în duhul Ortodoxiei! Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: