SACCSIV – blog ortodox

Mitropolitul Ierotheos Vlachos explică: „DE CE NU AM SEMNAT”

Posted in Uncategorized by saccsiv on iulie 4, 2016

Iata ce putem citi la Mitropolitul Ierotheos Vlachos explică: „De ce nu am semnat” de pe Atitudini:

Mitropolitul Ierotheos Vlahos, de Nafpaktos și Agios Vlasios: S-au publicat diferite comentarii referitoare la poziția pe care am avut-o la Sfântul și Marele Sinod față de textul intitulat: ”Relațiile Bisericii Ortodoxe față de restul lumii creștine”. Unii scriu că nu l-am semnat, alții că l-am semnat cu rețineri, iar alții că l-am semnat pur și simplu.

Prin această declarație a mea confirm că într-adevăr nu am semnat acest text și că, în plus, mi-am exprimat reținerile față de textele ”Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană” și ”Taina Nunții și impedimentele la aceasta”, la anumite puncte pe care le-am dezvoltat în intervențiile mele din timpul sesiunilor Sinodului.

Mai ales cu privire la primul text menționat, ”Relațiile Bisericii Ortodoxe față de restul lumii creștine”, vreau să spun că, într-adevăr, nu am semnat, și aceasta după o cugetare profundă, bazându-mă pe criterii teologice.

Nu este încă timpul să dezvolt toate argumentele mele istorice și teologice, lucru pe care îl voi face când voi analiza mai general toate procedurile și atmosfera pe care am constatat-o pe durata desfășurării sesiunilor Sfântului și Marelui Sinod. Aici voi menționa succint câteva motive particulare.

  1. [În decizia mea de a nu semna,] am avut în vedere faptul că nu au fost acceptate toate hotărârile unanime ale Sinodului Bisericii Greciei, nu doar în ce privește formularea ”Biserica Ortodoxă cunoaște existența istorică a celorlalte confesiuni și comunități creștine”, dar și în alte 4-5 cazuri.

Am fost de acord de la început să particip la Sfântul și Marele Sinod ca membru al delegației Bisericii Greciei, mai înainte însă am așteptat hotărârile Sinodului din mai 2016, pentru a decide definitiv dacă voi fi prezent sau nu la Sinod. Când am constatat că hotărârile Sinodului Elen sunt importante și unanime, am decis să particip la Sfântul și Marele Sinod ca să le susțin.

  1. Încă de la început mă problematiza întreaga structură și modul de gândire al textului, pentru că acesta a rezultat din combinarea a două texte diferite, dar până la sfârșit am tot sperat că va fi corectat și prin propunerile altor Biserici. Însă în cele din urmă am observat că amendamentele care au fost propuse de Biserici nu au fost toate acceptate în text din diferite motive.

Mitropolitul Pergamului, care, evident, în calitate de consilier, la îndemnul Patriarhului, era ultimul evaluator al propunerilor, fie le respingea, fie le corecta, fie le adopta și evaluarea lui era acceptată de către Biserica Constantinopolului și de către celelalte Biserici.

Astfel, după părerea mea, textul nu era gata pentru a fi emis de Sfântul și Marele Sinod, dat fiind că până în ultima clipă, înainte de semnarea lui, se tot corecta și prelucra, încă și la traducerea acestuia în celelalte trei limbi – franceză, engleză și rusă – s-a lucrat până în ultima clipă.

Acesta este motivul pentru care unele Biserici, încă de la început, au cerut retragerea textului pentru o mai amplă elaborare. De asemenea, se cuvine precizat că textul este mai degrabă diplomatic și fiecare poate să îl folosească după cum preferă.

Așa cum am susținut la sesiunea Sfântului și Marelui Sinod, textul nu are o bază eclesiologică riguroasă, iar subiectul referitor la definiția Bisericii și a membrilor acesteia a fost unul dintre cele aproximativ 100 de subiecte propuse pentru Sfântul și Marele Sinod, dar între timp a fost scos de pe ordinea de zi, cu perspectiva că va avea loc o mai amplă discuție și dezbatere, și ulterior se va decide în acest sens.

Trebuia, prin urmare, mai întâi să se discute și să se definească ce este Biserica și care sunt membrii acesteia și abia apoi să se stabilească poziția eterodocșilor. De asemenea, dacă semnam acest text, în fapt aș fi tăgăduit tot ce am scris de-a lungul timpului pe teme de eclesiologie pe baza Sfinților Părinți ai Bisericii. Și nu puteam face acest lucru.

  1. Nu se poate înțelege deplin de ce am refuzat să semnez, dacă nu dau și unele informații despre felul cum reprezentanții Bisericii Greciei în acel moment au schimbat hotărârea omofonă a Sinodului Bisericii Greciei, [pe care au fost mandatați să o reprezinte.]

După cum se știe, inițial Sinodul Elen, în sesiunea din mai 2016, a hotărât în plen să propună amendamentul ”Biserica Ortodoxă cunoaște existența istorică a altor confesiuni și comunități creștine” și acesta a fost modificat prin propunerea: ”Biserica Ortodoxă acceptă denumirea istorică a altor biserici și confesiuni creștine eterodoxe”.

Diferența dintre cele formulări este evidentă. Vineri, când s-a discutat textul respectiv, discuția a ajuns într-un impas la paragraful 6, unde se vorbea despre denumirea eterodocșilor. Biserica României au propus să fie numiți ”Confesiuni și Comunități Eterodoxe”. Biserica Ciprului a propus să fie numiți ”Biserici Eterodoxe”. Și Biserica Greciei a propus să fie numiți ”Confesiuni și Comunități Creștine”. Întrucât Biserica României și-a retras propunerea, se discuta între propunerea Bisericii Ciprului, care a fost acceptată de celelalte Biserici, și propunerea Bisericii Greciei.

La o discuție particulară a delegației noastre, care a avut loc vineri la prânz, s-a hotărât să rămânem statornici în hotărârea plenului Sinodului și să se propună soluții alternative, adică să se scrie ”Biserica Ortodoxă cunoaște existența eterodocșilor” sau ”a altor creștini” sau ”a creștinilor neortodocși”.

Pentru că propunerile Bisericii Greciei nu au fost acceptate, Patriarhul Ecumenic, la sesiunea din după-amiaza de vineri a propus în public să aibă loc o discuție între Mitropolitul Pergamului și mine [Mitropolitul de Nafpaktos], pentru a se găsi o soluție. Mitropolitul Pergamului nu s-a arătat dispus pentru așa ceva, iar eu am declarat că aceasta nu este o chestiune personală, ca să îmi asum o asemenea răspundere, ci este o chestiune care privește întreaga delegație a Bisericii Elene. Atunci Patriarhul Ecumenic i-a propus Arhiepiscopului Atenei să se găsească în orice caz o soluție.

Sâmbătă dimineață, înainte de sesiunea Sinodului, delegația noastră s-a întâlnit pentru a decide în acest sens. Arhiepiscopul Atenei și întregii Grecii, Ieronim, într-o abordare democratică, a menționat că există trei soluții concrete. Prima este să rămânem statornici în hotărârea plenului Sinodului Elen; a doua să depunem o nouă propunere, despre care nu știu cum a apărut și cine a propus-o, adică să propunem formularea: ”Biserica Ortodoxă acceptă denumirea istorică a celorlalte Biserici și Confesiuni Creștine eterodoxe”, cu o rațiune a ei particulară; și a treia, să acceptăm propunerea Bisericii Ciprului, care propus formularea ”Biserici eterodoxe”.

A avut loc o discuție și membrii delegației noastre au decis prin vot asupra celor trei propuneri. Eu, personal, am susținut prima propunere, cu formulările alternative care au fost menționate anterior, în timp ce toți ceilalți prezenți au votat noua propunere, cea de-a doua.

Am considerat că această propunere nu a fost cea mai adecvată din punct de vedere istoric și teologic și am declarant imediat în față tuturor celor prezenți că nu voi semna textul acesta, dacă va fi depusă această propunere, însă, de dragul unității, mă voi abține de la orice discuție. Prin urmare, și din acest motiv, nu pot semna textul.

  1. Încă un motiv, care nu este, desigur, esențial, dar are o greutate specială, este că s-a exercitat o puternică critică verbală față de Biserica Greciei pentru hotărârile acesteia. Desigur, Arhiepiscopul Atenei și Întregii Grecii, Ieronim, a respins printr-un cuvânt foarte important această atitudine injurioasă.

În cele din urmă însă, această reacție a jucat un rol psihologic în configurarea celeilalte propuneri.Asupra mea personal, cel puțin, s-a exercitat o presiune serioasă și o abordare injurioasă din partea unor ierarhi, datorită poziției mele, și am fost informat că s-au exercitat presiuni și asupra altor arhierei ai Bisericii Greciei. Și pentru că întotdeauna acționez cu calm, sobrietate și în mod liber, nu puteam să accept asemenea practici injurioase.

Acestea sunt cele mai importante motive care m-au determinat ca, deplin conștient și într-o abordare teologică, să refuz să semnez.

Desigur, în ultimul text care a fost publicat [pe situl Sfântului și Marelui Sinod] a fost folosit și numele meu, cum că, chipurile, aș fi semnat textul, cu siguranță, pentru că am fost membru al Delegației Bisericii Greciei.

Închei spunând că acestea sunt doar câteva date din cele petrecute legat de acest subiect. Mai multe voi scrie ulterior, când voi analiza și problematica propunerii finale pe care a depus-o Biserica Greciei – din punct de vedere istoric și teologic, și care a fost acceptată în textul oficial.

Sursa: http://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/9157-naupaktou-ierotheos-giati-den-upegrapsa

Traducere: Tatiana Petrache

 

31 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. marciusquintus said, on iulie 4, 2016 at 11:44 am

    Un text f.interesant cu referiri la falsa opozitie fNOM-NOM
    http://new.euro-med.dk/20160704-rothschilds-plan-for-eu-after-brexit-revealed-by-his-famous-agents.php

    Apreciază

  2. ORTODOXIE said, on iulie 4, 2016 at 11:48 am

    Reblogged this on CREDINŢĂ DREAPTĂ ORTODOXĂ!.

    Apreciază

  3. sorin said, on iulie 4, 2016 at 11:50 am

    Este o mare inselare cu acesti ierarhi. Oameni buni, acest sinod nici nu trebuia sa aiba loc fiindca majoritatea sunt apostati si eretici. Nu are nici o importanta de ce cineva a semnat sau nu. Intrebarea este de ce a participat la un sinod ion care se stie ca este unul; talharesc? Singurul lucru pe care il putea face un ierarh marturisitor era ca sa spuna raspicat ca participa luminat de Duhuil Sfant si sa se impotriveasca in totalitate nicidecum sa vina si sa ne spuna ca a fost deacord cu unele puncte iar cu altele nu. Asta ce inseamna? Ca totusi acest sinod a avut si parti bune? Vreau sa va transmit urmatoarele informatii: Saptamana trecuta am vorbit cu mai multi parinti. Si ne-a transmis urmatorul mesaj.: Acesti parinti nu il mai pomenesc pe Teofan si au zis ca ar fii bine ca preotii marturisitori sa nu mai pomeneasca nici ei pe episcopii care au participat la acest sinod sau pe cei care sunt deacord cu aceste hotarari. DUpa aceea ne-a zis ca vor urma caterisiri si ca sa nu deznadAjduim ci daca vrem sa ne matuim sa cautam preoti cu adevarat ai lui Hristos, nu arsenisti si tot felul de inselati. Sa citim Vietile Sfintilor , si sa nu mai mnergem la bisericile unde preotii sunt deacord cu acest sinod. Si le vom lua prin eliminare pana cand nu vom mai avea unde sa mergem si atunci sa punem in aplicare viata si nevointele Sf MAria Egipteanca care nu a avut nici bisericia, nici impartasanie, nici spovedanie, nici slujbe nici nimic dintrastea ci prin ajutor Dumnezeiesc si prin nevointa ei a ajuns sa fie printre cele mai mari sfinte. Ca sa putem sa incepem asa trebuie noi insine sa ne punem in ordine viata. Aceste lucruri mi-a transmis mie si altor oameni cativa parinti renumiti. NU va mai lasati amagiti cu tot felul de ierarhi si teologi care sustin tot felul de baliverne cum ca inca nu s-a dat un comunicat oficial si sa asteptam sa vedem si dupa aia vorbim, ba altii care sustin ca trebuie sa avem rabdare , al;ti ierarhi care au participat singuri sustin ca au fost deacord cu unele teme dar cu unele nu. Ce e asta? Ori e alba ori e neagra. Nu este timp acum sa vedem care e mai bun care e mai putin bun sau nu stiu cum. NU VA LASATI INSELATI. Mantuitorul spune in Sf Scriptura ca diavolul va incerca sa ii insele chiar si pe cei alesi. PAi uitati ca acum se vede ce subtil lucreaza prin ierarhii care zic ca nu au semnat. Ei nu trebuiau sa participe, iar daca au participat acum , nun maine trebuiue sa iasa si sa zica clar ca le pare rau ca au participat si ca nui este nimic bun. Ps Loghin Jar ce zice? Ca sunt lucruri foarte grave la acest sinod. De asemenea ierarhi trebuie sa ascultam , nu de niste vicleni.

    Apreciat de 1 persoană

    • el said, on iulie 4, 2016 at 2:03 pm

      sorin

      „Intrebarea este de ce a participat la un sinod ion care se stie ca este unul; talharesc? „____ prin nseenarea lui a MARTURISIT ca cele hotarate acolo sunt FALSE. Sinodul inregisteaza refuzul episcopilor care se opun hotararilor lui.
      Ce sa faca IPS Hieroteos, sa strige ca parutu-S-a Duhului Sfant si mie suna a mandrie si rad anticristii de el. El a marturisit dupa masura lui ADEVARUL!
      Tocmai de el ai gasit sa te legi frate? El este si va fi printre RARII care vor tine Dreapta Credinta in marea de rataciri care a venit si care urmeaza sa mai vina.

      In rest ai PERFECTA DREPTATE ! Si tu si Parintele care ti-a transmis acele acuvinte GREU de purtat pentru caldiceii si deprinsii la inselare si comoditati ASA VA FI ! Si tocami de aceea RARI si PREA PUTINI vor ramane in Turma Lui Hristos. PAZITI preoti care pastreaza Adevarul de ispite si isodeli si de fratii PROSTI si MINCINOSI care vor voi sa se „foloseasca” de ei si de fapt ii vor VINDE ca pentru asa ii va trimite DIAVOLUL sa iscodeasca si sa se prefaca „drepti” !!! Aveti mare grija de acum, taina se pasteaza cu scumpatate si se pazeste cu bagare de seama. Trancalaii care urla pe intrenet sau prin Biserici intreband chipruile vaaai unde gasesc eu Parinte cu ACRIVIE sunt doar uneltele diavolilor de care se va folosi cel rau sa darame pe cei alesi.
      Paziti-va de fratii mincinosi, ii veti recunoaste ca sunt falsi si LENESI, vor mura in gura, mandri si nu sufera cuvant de impotrivire …. dar Dumnezeu va pazi e ai Sai !

      „Fiti intelepti ca srepii si nevinovati ca porumbeii” !___ purtarea cu INTELEPCIUNE se cere INAINTEA dobandirii curatiei desavarsite si nevinovatiei !!!!

      Apreciază

      • Nicoleta said, on iulie 4, 2016 at 3:10 pm

        „el” și eu susțin că oamenii Lui Dumnezeu NU trebuiau să participe la această întâlnire tâlhărească. Scuzele ulterioare nu mai au nici o valoare. Și să nu își închipuie cineva că ierarhii nu știau de refuzul prezenței celorlalți ierarhi și motivele lor. Numai pentru faptul că s-au încălcat TOATE canoanele și era motiv de refuz.

        Acum, doar Dumnezeu știe ce mai urmează.

        Apreciază

      • mihai said, on iulie 4, 2016 at 5:22 pm

        El, de exemplu popa vulcanescu a intrat pe blogul sinodul talharesc si sa vezi ce de baliverne scoate si de tot felul de tiribombe si vreo cativa rapindaci ai canta in struna precum ca daca si cu parca nu se facea si era bla, bla, bla, dar ce se facea ca nu mai el stie si degeaba le arati dovezi ca o tin numai pe a lor

        Apreciază

      • el said, on iulie 4, 2016 at 7:28 pm

        Nicoleta

        NU s-a scuzat NIMENI aici si nici NU TREBUIE sa faca asta IPS Hieroteos. tu esti capabila sa pricepi ceva sau ii dai inainte cu „perfectiunea” dupa mintea ta?

        Apreciază

      • el said, on iulie 4, 2016 at 7:41 pm

        mihai

        pe vulcanescu il stim DEMULT de saltimbanc si MASCARICI al Ortodoxiei si de circoteca de „marturisitor” , asa ca ei „emanatiile” mintii lui bolnave NU citesc demult si ce spune un linge laba serviciilor”( trimsi sa fileze/raporeze/viruseze episcopi greci CRECTI !!! si inca lucreaza sub acoperire cu succes, aceia sramanii nedeprinsi la VICLENII PERVERSE romanesti nici nu banuiesc INCA cu ce mascarici au de-a face) ca el ma indifera total!

        iar cat despre „expertii” „ortodoxiei” de pe internet e si mai pueril sa iti pierzi vremea cu trancanelile lor, DRACII trimit HOARDE de insi MARUNTEZI de „anvergura astora ca sa BRUIEZE pistele !
        dar NUMAI CEI ORBI sunt imbroboditi de indivizi de „nivelul” astora !

        Apreciază

      • sorin said, on iulie 4, 2016 at 10:53 pm

        El , ceea ce am spus vine de la niste parinti cu care am vorbit.Exista varianta ca acest mitropolit si nu numai intradevar sa nu fie deacord cu temele de aciolo, desi dansii declara ca nu la toate temele sunt impotriva, urmareste declaratia lor cu atentie, deci se vede clar ca o scalda. Un parinte mi-a zis ca poate fi chiar un joc de al lor, adica pentru faptul ca nu au semnat sa fi fost constransi de ierarhii apostati ca sa iasa public si so scalde cu declaratiile ca sa ii bage in ceata pe oameni. Nu mai cadeti in plasa acestor apostati. La Sf Apostol Matei scrie clar ca omul bun nu are cum sa faca rau si nici cel rau sa faca bine, adica unu rau sa mai faca si bine. Mantuitorul spune ca diavolul daca vine si ne invata ceva bun sa nu il ascultam. Acum patriarhia intervine in cazul Barbu. Dumnezeu sa ma ierte dar un om cu adevarat a lui Hristos este acoperit si in acest timp se pregateste de ce e mai rau si cand vine raul stie ce sa faca. Acum acest om trebuie ajutat , dar se cam sta pe o ureche si asteptam noi cazuri care garantat vor fi, si nu facem nimic, ba din contra devenim din ce in ce mai rai si demonizati.

        Apreciază

  4. oxana25 said, on iulie 4, 2016 at 12:45 pm

    Cine o fi semnat si-a semnat propria sentinta! Pentru ca, in secret, au decis sa scoata din Biblie toate versetele care fac referire la Sodoma si Gomora si la homosexuali! Era in plan inca de acum un an de zile, dar au hotarat s-o faca tacit. Nu stiu daca ei chiar au avut asemenea curaj dar nu m-ar mai mira nimic! Sa pastram ca pe ochii din cap Sfintele Scripturi pe care le avem de ani de zile! Si sa le citim, mai ales!

    Apreciază

  5. Nicoleta said, on iulie 4, 2016 at 3:02 pm

    Câtă GARGARĂ… blablabla… Numai pentru faptul ca v-ați dus acolo și sânteți TRĂDĂTORI și UCIGAȘI ai Lui Hristos și întregii Biserici ortodoxe! Ați încălcat toate Canoanele Sfinților Părinți!

    SALVAȚI CĂRȚILE, FRAȚILOR CREȘTINI! Că trădătorul BOR a interzis editarea cărților sfinte. Nu se mai găsesc cărți nici măcar pentru preoți, dară pentru creștini. Iar ultimele „rămășite” care mai sunt în Librării sunt tăiate la peste jumătate din adevăr și conținut. Ultima carte de rugăciuni editată de nefericit are 1 treime din penultima carte apărută. Vrea să ne amestece pe toți cu sectanții. În predicile de la Sfintele Liturghii se face propagandă pentru „frații noștri creștini”. Am auzit chiar un preot spunând că musulmanii sunt tot frați de-ai noștri. E jale, fraților…

    La Sfintele slujbe de Înviere din acest an au permis sectanților catolici – îmbrăcați în cârpele lor – să participe la slujbe, la un loc cu creștinii.

    Apreciat de 1 persoană

    • mihai said, on iulie 4, 2016 at 5:41 pm

      Nicoleta, hai ca sa-ti mai dau niste exemple, in grecia de exemplu, cand imigranti musulmani au pirjolit si distrus o serie de sf biserici si o multime de icoane puse pe foc, in timp ce o serie de episcopi si mitropoliti trageau niste semnale de alarma, ei bine bartolomeu cu ieronim si cu kaka francisc sau dus gramada in lesbos unde sunt cazati o serie de refugiati si acestia tot ai scarpinau pe frunte si jeleau pe umarul lor si ai compatimeau, un alt exemplu din deal de la b.o.r, in timp ce Monahul Teodot si Catalin Berenghi protestau impotriva constructiei de moschei, b.o.r a zis ca este de acord cu constructia acesteia . Si multe altele

      Apreciază

    • Aurora said, on iulie 4, 2016 at 11:31 pm

      Vai cata uraciune ! Bine faci sora, ca spui toate astea ! Trezvie, nu culcarea pe urechea ca nu s-a intamplat nimic in Creta !

      Apreciază

  6. Spaceman said, on iulie 4, 2016 at 5:37 pm

    Sinodul opt în mesajul său de la punctul opt, spune că noul ortodox este ecologist și participă activ în diferite inițiative ecologice internaționale, data de 1 Septembrie fiind stabilită ca zi de rugăciune pentru protecția mediului natural.

    http://basilica.ro/mesajul-sfantului-si-marelui-sinod-al-bisericii-ortodoxe/

    Apreciază

  7. sorin said, on iulie 4, 2016 at 11:01 pm

    Ce ar trebui sa intelegem din acest mesaj al acestui mitropolit? Ca acest sinod a avut si unele particele bune? Sau sa il ignoram pe Ps Loghin care a spus clar inainte de sinod ca acesta este un sinod talharesc din toate punctele de vedere. Declaratiile acestor mitropoliti si a teologilor se bat cap in cap cu afirmatiile Ps Loghin si a altora care au afirmat ca acest sinod grabeste sfarsitul.

    Apreciază

  8. […] Mitropolitul Ierotheos Vlachos explică: „DE CE NU AM SEMNAT” […]

    Apreciază

  9. […] Mitropolitul Ierotheos Vlachos explică: „DE CE NU AM SEMNAT” […]

    Apreciază

  10. […] Mitropolitul Ierotheos Vlachos explică: „DE CE NU AM SEMNAT” […]

    Apreciază

  11. […] In iunie 2016 Mitropolitul Ierotheos Vlachos explica: „DE CE NU AM SEMNAT”. […]

    Apreciază

  12. viorica said, on aprilie 21, 2019 at 10:40 pm

    Mitropolitul are dreptate,exista o singura Biserica Ortodoxa intemeiata de Mintuitorul iar cei din afara bisericii sint niste secte pierzatoare de suflet,care s-au rupt de biserica!Biserica e doar acolo unde este preot si episcop.A se citi cartea LAMURITOARE A Sfintului Ilarion Troitki -Crestinismul sau Biserica.Asa -zisele celelalte biserici sint doar niste secte cu tot felul de erezii scornite dupa mintea ereticilor respectivi!

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.