Saccsiv – Weblog

Enciclica nu inseamna documentul semnat

Posted in Uncategorized by saccsiv on Iunie 29, 2016

Iata ce putem citi la Cine aprobă acest Sinod din Creta (numit ilegitim panortodox) aprobă implicit ecumenismul! de pe Atitudini:

Stim de la Sf. Iustin Popovici ca ecumenismul este panerezie. Totusi la acest Sinod s-a legitimat ecumenismul, ca fiind o continuitatea a traditiei apostolice si patristice. Ecumenismul este insă un fals, combătut de foarte multi sfinti parinti. Atât in documentul ”Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine”, cât si in așazisa Enciclică a Sinodului, scrie negru pe alb că ecumenismul este o datorie a Bisericii. Cităm din Enciclică, pct 3: „Biserica noastră gândindu-se la datoria de a mărturisi Adevărul și credința apostolică, acordă o mare importanță dialogului, în particular cu creștinii eterodocși. În acest mod, restul lumii creștine cunoaște mai exact autenticitatea Tradiției Ortodoxe, valoarea învățăturii patristice, experiența liturgică și credința ortodocșilor. Dialogurile întreprinse de Biserica Ortodoxă nu semnifică în nimic un compromis în materie de credință„.

De asemeni la acest Sinod s-a afirmat ca Tradiția înseamnă fundamentalism. Citat, tot din encilică: „Explozia fundamentalismului care se observă în diferite tradiții religioase reprezintă expresia unei religiozități morbide. Un dialog interreligios sobru [cu trezvie] contribuie într-un mod semnificativ să favorizeze încrederea reciprocă, pacea și reconcilierea„ (pct. 4). (preluat de peRomân ortodox în Franța)

Despre documentul ”Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine”, nesemnat de 8 Mitropoliti, nici nu mai are sens sa discutăm. El a fost analizat in articolele anterioare de pe acest site. Amintim doar o fraza din acest document si e destul: Astfel, participarea ortodoxă la Mișcarea pentru restabilirea unității cu alți creștini în Biserica Una, Sfânta, Soborniceasca și Apostoleasca, nu este deloc împotriva naturii și istoriei Bisericii Ortodoxe, ci constituie expresia constantă a credinței și tradiției apostolice în condiții istorice noi. (preluat de pesinodul talharesc).

De asemeni Dialogurile teologice bilaterale actuale ale Bisericii Ortodoxe, precum și participarea sa în Mișcarea ecumenică , se bazează pe conștiință însăși a Ortodoxiei și pe spiritul său ecumenic, în scopul de a căuta, pe bazaadevărului credinței  și a tradiției Bisericii primare [„vechi” cf. tr. Basilica] a celor șapte Sinoade Ecumenice.

Notă: Ce este subliniat a fost modificat. Și chiar dacă textul a suferit într-adevăr îmbunătățiri, nu este suficient, in document persistând incă abateri de la dogma ortodoxă, inclusiv acordarea termenului de biserică si altor confesiuni crestine. Și a nu se confunda textul enciclic ca mesaj final cu documentele semnate sinodal. Adică trebuie avute în vedere ambele, si documentele semnate (în primul rând) si enciclica, ce pare mai mult un mesaj bine periat pentru presă și ochii lumii).

(Redactia Revistei Atitudini)

Comentariu saccsiv:

   Pe internet bantuie o forma in limba engleza a enciclicei, precedata de o scurta explicatie a ei in limba romana. Daca ne luam dupa explicatie, iti vine sa zici ca hotararile Marelui Sinod s-au inspirat din cele mai traditionaliste bloguri ortodoxe anti sistem.

Eu insa astept traducerea in limba romana a documentelor semnate.

 

17 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. NIMENI said, on Iunie 29, 2016 at 2:08 pm

    ENCICLICA, se impune modificare.

    Apreciază

  2. mihai said, on Iunie 29, 2016 at 2:15 pm

    om vedea cu timpul ce traiectorii vor avea toate astea

    Apreciază

  3. mihai said, on Iunie 29, 2016 at 3:17 pm

    scuze ca deviez de la subiect, acum si tara galilor vrea independenta, dar cum inhaitandu-se cu rusia, cel putin in kardiff erau benere si sloganuri scrise in limba rusa, interesant nu? http://www.napocanews.ro

    Apreciază

  4. ban said, on Iunie 29, 2016 at 3:32 pm

    Nu, e o scrisoare catre ortodocsi. In cazul asta, o scrisoare cu erezii.
    Oare o va critica vreun episcop roman?
    In engleza, sau traduse in romana, apostaziile raman apostazii.
    Dumnezeu sa-i ierte, sa-i ajute sa-si revina.

    Apreciază

  5. VIO 333 said, on Iunie 29, 2016 at 8:31 pm

    HRISTOS a fost este si va fii ACELASI !!!!!!! Nu sunt argumente pentru a putea fii combatuti Sfintii Parinti !!!
    Datorita acestui fapt nu avem prea multe de discutat ! Eu ma definesc , fiind ORTODOX ROMAN , punct ! Cu DUMNEZEU nu poti face compromisuri .

    Apreciază

  6. Iones said, on Iunie 29, 2016 at 8:52 pm

    Off-topic

    Secta iehovista a DISTRUS un templu antic al indigenilor din Mexico

    http://www.telesurtv.net/english/news/Jehovahs-Witnesses-Destroy-Ancient-Indigenous-Temple-in-Mexico-20160628-0009.html

    ECUMENISM:
    Delegația Constantinopolului salutată de Papa Francisc
    http://www.catholica.ro/2016/06/29/delegatia-constantinopolului-salutata-de-papa-francisc/

    Un cor anglican și unul Luteran vin în Vatican pentru sărbătoarea Ss Petru și Paul
    http://www.catholica.ro/2016/06/28/un-cor-anglican-si-unul-luteran-vin-in-vatican-pentru-sarbatoarea-ss-petru-si-paul/

    Apreciază

  7. bogdan said, on Iunie 29, 2016 at 8:54 pm

    Apreciază

  8. alex said, on Iunie 29, 2016 at 11:18 pm

    Offtopic tot vesti proaste; Ies la iveala detalii revoltatoare legate de felul in care erau ingrijite fetele aflate in centrul de plasament Sfanta Maria, din Capitala.
    Batute, agresate verbal si sedate in exces, copilele s-au trezit cu multiple afectiuni ale sanilor, din cauza pastilelor pe care erau obligate sa le inghita, spun procurorii. In plus, angajatele centrului, platite de stat sa le ingrijeasca, organizau batai intre minorele de la centrul de plasament.
    In loc sa fie ingrijite si educate, unele fete erau folosite de educatoare drept sac de bataie, sustin anchetatorii. Cand nu le loveau chiar ele, femeile se amuzau pe seama lor.
    Continuarea aici http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/ororile-de-la-orfelinatul-sfanta-maria-din-cauza-chinurilor-la-care-au-fost-supuse-fetele-au-afectiuni-ale-sanilor.html

    Apreciază

  9. AKRITAS said, on Iunie 29, 2016 at 11:57 pm

    iata cum apare adevarul…ce inseamna asa zisul brexit, instrumentat ca un lucru „bine” facut, de cea mai mare putere coloniala, babilonica, multiculturalista. perfidul albion nationalist ? sa fim seriosi. …e o gluma pentru indiferenti, pentru spalatii pe creier, iar pentru cei care stiu ce inseamna valoarea natiunii, a culturii, familiei, sufletului e un steag fals, o manipulare ordinara, pentru a trece la urmatorul nivel, la urmatorul pas….pas intr-u totul diabolic :
    Germania și Franța pregătesc o UE centralizată, un supra-stat cu state docile și fără suveranitate. Refugiații vor fi redistribuiți
    http://www.napocanews.ro/2016/06/germania-si-franta-pregatesc-o-ue-centralizata-un-supra-stat-cu-state-docile-si-fara-suveranitate-refugiatii-vor-fi-redistribuiti.html
    asadar, devine tot mai clar, pentru ce au pus la cale asa zisul brexit….steag fals, provocare, pentru constrangere pentru babilonie multiculturalista satanica, pentru distrugerea natiunilor, a traditiei, culturii, familiei, omeniei, sufletului….

    Apreciază

  10. Vasile al Mic said, on Iunie 30, 2016 at 7:20 am

    @saccsiv
    Pute rau iesirea britanicilor. Stiau papusarii ceva de si-au pus insula la adapost.
    Ne-ai avertizat mai de mult si acuma pun la cale fix asta:
    http://www.zf.ro/business-international/franta-si-germania-vor-sa-transfome-ue-intr-un-stat-gigant-dupa-ce-m-britanie-a-iesit-din-bloc-15511236

    Apreciază

    • el said, on Iunie 30, 2016 at 3:30 pm

      Vasile al Mic

      nu scapa ei de Hristos si insula lor iubita va fi scufundata! si dracii care i-au invatat cu succes pana acum in schimbul sufletelor lor bicisnice viclenia si profitul, NIMIC nu vor mai putea atunci pentru ei… decat sa se bucure sa le ia mai repede sufletele lor SPURCATE la iad….

      dar nu te bucura, sa vezi ce IAD infinit mai CUMPLIT ii asteapta pe romanii/ortodocsii APOSTATI si NEPOCAITI dupa 26 ani de libertate … il vor invidia VESNIC pe cel al britanicilor !!…

      Apreciază

  11. Ioan said, on Iunie 30, 2016 at 3:31 pm

    Hotararile sinodului talharesc din Creta sunt anti-evanghelice si anti-patristice.

    Sunt anti-evanghelice pentru ca dumnezeiescul apostol Pavel spune: „De omul eretic după una şi a doua sfătuire, te fereşte; știind că s-a răzvrătit unul ca acesta, şi păcătueşte, fiind singur de sine osândit.”(Tit 3: 10-11)

    Asadar dupa doua convorbiri purtate impreuna cu un om eretic porunca Apostolului este sa ne ferim de acesta.
    Acesti ierarhi nu numai ca au incalcat porunca apostolului si au purtat nenumarate discutii din care vedem ca nu au dus la nici un rezultat, ci dimpotriva s-a ajuns la mari compromisuri dogmatice si incalcarea invataturii de credinta ortodoxa, dar au indraznit sa se roage in comun cu cei eretici de peste o suta de ani, lucru interzis de Sfinte Canoane.

    Redam aici canoanele care interzic rugaciunile in comun.

    Canonul 10 al Sfintilor Apostoli – „Daca cineva s-ar ruga, chiar si in casa cu cel afurisit (scos din comuniune) acela sa se afuriseasca.”
    Canonul 45 al Sfintilor Apostoli – „Episcopul, presbiterul sau diaconul, daca numai s-ar ruga impreuna cu ereticii, sa se afuriseasca, iar daca le-a permis acestora sa savirseasca ceva ca si clerici (sa savirseasca cele sfinte), sa se cateriseasca.”
    Canonul 46 al Sfintilor Apostoli – „Episcopul sau presbiterul care primesc botezul sau jertfa ereticilor, poruncim sa se cateriseasca. Caci ce intelegere poate sa fie intre Hristos si Veliar? Sau ce parte are credinciosul cu necredinciosul?”
    Canonul 64 al Sfintilor Apostoli – „Daca vreun cleric sau laic intra in sinagoga iudeilor sau a ereticilor ca sa se roage, sa se cateriseasca si sa se afuriseasca.”
    Canonul 6 al Sinodului V local de la Laodiceea (343) – „Nu este ingaduit ereticilor a intra in casa lui Dumnezeu daca staruie in eres.”

    Si tot Sfantul Apostol Pavel spune in alt loc: „Ci măcar şi noi, sau înger din cеr de vă va binevesti vouă afară ceea ce am binevestit vouă, anatema să fie. Precum am zis mai inainte şi acum iarăşi zic: oricine de vă va binevesti afară de ceea ce aţi luat, anatema să fie.”(Galateni 1:8-9)

    Dumnezeiescul Apostol si Evanghelist Ioan ne invata:

    „Tot cel ce calcă porunca şi nu rămâne întru învăţătura lui Hristos, nu are pre Dumnezeu; iar cel ce rămâne întru învăţătura lui Hristos, acela şi pre Tatăl şi pre Fiul are. Oricine va veni la voi, şi nu va aduce învăţătura aceasta, să nu-l primiţi în casă, şi să nu-i ziceţi lui: bucură-te! Că cel ce îi va zice lui bucură-te, se va face părtaş faptelor lui celor rele.”(II Ioan, 1:9-11)

    Asadar duhul care misca pe acesti pseudo-ierarhi nu este Duhul Sfant, ci alt duh, cel al viclean pentru ca Duhul Sfant nu se poate contrazice pe sine. Nu poate spune odata „de omul eretic după una şi a doua sfătuire, te fereşte” si alta data „Astfel, din motive atât teologice cât și pastorale, Ea (Biserica Ortodoxa) este dispusă, în mod favorabil, să ia parte la dialogul teologic cu ceilalți creștini la nivel bilateral și multilateral, și, în general, de a participa la Mișcarea ecumenică a timpurilor moderne, în convingerea că, prin dialog aduce o mărturie dinamică a plinătății adevărului în Hristos și a comorilor sale duhovnicești tuturor celor care sunt în afara ei, cu scopul de a netezi calea spre unitate.”
    (Documentul „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creştine”, punctul 6)

    Care papa sau cardinal a renuntat in ultimii 100 de ani la ereziile lui in urma dialogului cu „reprezentantii” Bisericilor locale ortodoxe participante la Miscarea ecumenica?? Ce spun de papa, macar un singur „preot” papistas sau un singur latin. Care pastor protestant sau „cleric” anglican? Cine a renuntat la credinta lui gresita in urma „dialogului”?

    Consiliul Mondial al bisericilor are 345 de membri in prezent: https://www.oikoumene.org/en/member-churches

    Sa ofere Daniel Ciobotea si ereziarhii lui date despre convertirile facute de ierarhii Bisericilor Ortodoxe locale participante la Miscarea ecumenica. Sa arate in cifre numarul de convertiri facute in ultima suta de ani. O suta de ani au trecut!! Nu un an, doi, ci o suta!!! Doar un om nebun ar crede ca se poate schimba ceva prin acest dialog sterp, inutil si rau. Miscarea ecumenica e produsul masoneriei. S-a relativizat credinta ortodoxa, se incalca Sfanta Evanghelie si canoanele Bisericii ortodoxe, se impiedica mantuirea atat a ortodocsilor cat si a celor care nu sunt ortodoc si multe alte rele de felul acesta se petrec din cauza acestei erezii. Ecumenismul e o boala cumplita si un cancer sufletesc. El a patruns si in programa scolara a seminariilor si facultatilor de teologie.

    Priviti cum ne-au vandut acesti „ierarhi” si care este agenda lor ecumenista referitoare la programa din scolile teologice:

    „Indeed theological institutions through their professors, educators and graduates, have played a crucial role for the Orthodox participation in the ecumenical movement, and they have contributed significantly in:

    (a) developing an ecumenical ethos within the Orthodox churches, by participating in ecumenical gatherings as representatives of their churches;

    (b) articulating an Orthodox theological discourse responding to the major issues and challenges included in the ecumenical agenda;

    (c) assessing the developments within the ecumenical movement and keeping their churches, their colleagues and their students regularly informed; and

    (d) teaching ecumenical studies in educational institutions at different levels.

    Theological educators are entrusted by the churches with the ecumenical-theological formation of the next generations of clergy, church leaders and experienced staff involved in ecumenical work. The future involvement of Orthodox churches in the ecumenical movement largely depends on the methods, levels and—most crucially—inspiration that theological education will equip future generations.

    Thirty hierarchs, priests, university professors, and lay men and women, gathered at the Orthodox Theological Faculty “Andrei Saguna” in Sibiu, Romania, 9-12 November 2010 to address this topic.”

    (https://www.oikoumene.org/en/resources/documents/wcc-programmes/ecumenical-movement-in-the-21st-century/member-churches/inter-orthodox-consultation-on-the-ecumenical-movement-in-theological-education-and-orthodox-church-life)

    Ei doresc sa formeze pe viitorii preoti sa fie ecumenisti, profesorii care predau sunt scoliti la facultati eretice, iar manualele „teologice” sunt pline de erezii. Acesta este crudul adevar.

    Marea majoritate a preotilor reeducati in aceste scoli „teologice” invata si vor invata enoriasii despre ecumenism si astfel ne vom pierde Ortodoxia daca nu ne trezim si nu reactionam in ultimul ceas.

    Hotararile sinodului din Creta sunt anti-patristice deoarece se opun invataturii de credinta a Sfintilor Parinti. Sa vedem care era modul de comportare a sfintilor fata de cei eretici. Vom oferi cateva exemple.

    Din Patericul Egiptean citim care a fost atitudinea sfintilor din sec. IV fata de eretici:

    1. Sfantul Sisoe cel Mare:

    „A ieşit odată avva Sisoe din muntele lui avva Antonie, la muntele cel mai din afară al Tebaidei, locuind acolo. Şi erau acolo meletieni, care locuiau în Calamona Arsenoitului. Unii, auzind că a ieşit la muntele cel mai dinafară, au dorit să-l vadă, dar ziceau: ce vom face, că în munte sunt meletieni? Şi ştim că bătrânul nu se tulbură de dânşii. Dar noi nu cumva vrând să ne întâlnim cu bătrânul, vom cădea în ispita ereticilor? Şi pentru ca să nu se întâlnească cu ereticii, nu s-au dus să-l vadă pe bătrân.”

    2. Sfantul Pimen cel Mare:

    „Au venit odată unii eretici la avva Pimen şi au început să-l ponegrească pe arhiepiscopul Alexandriei, că are hirotonia de la preoţi. Bătrânul tăcu, chemându-l pe fratele lui, şi-i spuse: pregăteşte-le masa şi fă-le de mâncare şi petrece-i cu pace.”

    3. Avva Matoe

    L-a întrebat un frate pe avva Matoe: – Spune-mi un cuvânt. – Du-te, roagă-te lui Dumnezeu să-ţi dea jale în inimă şi smerenie, şi ia aminte pururea la păcatele tale, nu judeca pe alţii, ci pune-te mai prejos de toţi, nu te împrieteni cu băiat, nu avea cunoştinţă cu femeie, nici prieten eretic, curmează familiaritatea de la tine, stăpâneşte-ţi limba şi pântecele, ţine-te departe de vin, şi dacă vorbeşte cineva despre orice ar fi, nu te certa cu el, ci dacă vorbeşte bine, zi: „da“; dacă rău, zi: „tu ştii ce spui“. Şi nu te înfrunta cu el despre cele pe care le-a spus. Asta este smerenia.

    Din patericul Lavrei pesterilor de la Kiev citim intamplarea cu medicul armean care s-a intors din erezia lui si s-a facut monah dupa ce a fost martor la minunea savarsita de Sfantul Agapie, doctorul cel fara de arginti (sec.XI). Redam dialogul dintre armean si Sfantul Agapie:

    „După aceasta fericitul Agapie se întoarse către medic şi-i spuse:
    – Mănâncă şi tu din aceste plante, te rog.
    – Nu pot, părinte, deoarece noi avem în aceste zile post negru, şi astăzi nu pot mânca nimic.
    – Dar cărei credinţe aparţii tu?, întrebă cu îndoială cuviosul.
    – Dar bine, nu aţi auzit despre mine? sunt armean.
    – Armean, strigă cuviosul cu furie sfântă. Şi cum ai îndrăznit trădătorule al Ortodoxiei să intri aici înăuntru? Cum ai îndrăznit să-mi întinezi chilia cu prezenţa ta eretică şi să mă atingi…? Pleacă de aici neruşinatule şi ereticule!”

    Asadar Sfantul nici nu suferea sa stea in preajma unui eretic.

    Acesti arhierei care au semnat in Creta sunt ereziarhi iar cei care ii vor urma vor fi partasi impreuna cu dansii la erezia acestora. Nu avem voie sa pastram tacerea in aceste zile grele. Trebuie sa aparam Ortodoxia cu orice pret. Sa nu asteptam de la ierarhi si de la preoti sa o faca. Si noi suntem crestini, si noi facem parte din Trupul lui Hristos. Daca un general a tradat soldatul inceteaza sa mai lupte? Avem Scriptura si cuvintele Sfintilor Parinti care ne invata ce trebuie sa facem. Iar aceste vremuri sunt vremuri de marturisire.

    Vom pierde Ortodoxia daca nu vom lupta si vom tacea ca niste animale necuvantatoare. Sa vorbim cu preotii nostri si sa le spunem ca nu primim hotararile sinodului din Creta pentru ca acestea sunt anti-evanghelice si anti-patristice. Sa ii sprijinim pe acei sarmani preoti care se tem sa nu fie caterisiti de aceste iude imbracate in vesminte arhieresti. Sa nu asteptam de la preoti sa marturiseasca pentru ca unii sunt vanduti iar altii tac din lasitate.

    Sa nu asteptam marturisirea de la „duhovnicii” care posteaza saptamanal filmulete pe facebook, apar periodic la televizor, fac conferinte peste tot in tara si care sunt foarte laudati in presa. Acestia vor sa fie vedete, sa fie iubiti de lume, sa castige bani. Ei se prezinta pe ei si nu pe Hristos. Adevarata fata a unui om o vedem in vreme de prigoana si de incercari.

    Sa nu asteptam de la ieromonahi sa lupte pentru ca sunt unii dintre acestia care tac din nestiinta, frica sau pentru ca vor sa ajunga ierarhi.

    Sa nu asteptam de la monahi sau monahii marturisirea pentru ca multi dintre ei nu mai au habar ce este viata duhovniceasca si trudesc pentru ziduri si peisaje frumoase.

    Sa nu asteptam de la intelectuali, conducatori, dascali, rude trupesti sau sufletesti marturisirea.

    Sa nu asteptam de la nimeni. Sa fim oameni de actiune.

    Noi trebuie sa marturisim si sa ii sprijinim cu toata puterea noastra pe acei clerici sau monahi anti-ecumenisti.

    Noi, mirenii, nu avem nimic de pierdut, nici caterisire, nici alungare din manastire. Pe noi nu ne asteapta sabie sau spanzuratoare asa cum ii astepta pe stramosii nostri care au marturisit Ortodoxia in vremuri grele. Ce avem de pierdut? Din contra, avem multe de castigat si anume Imparatia lui Dumnezeu si vesnicele bunatati pe care le vom primi daca vom fi vrednici.

    Sa nu uitam faptul ca nici apostolii nu stiau la Cina cea de Taina cine e tradatorul dintre ei. Sa nu lasam patimile omenesti prin care simpatizam pe unii preoti tradatori sa ne intunece vederea duhovniceasca si astfel sa incalcam poruncile lui Hristos.

    Sfantul Ignatie Briancianinov (1807-1867) ne invata: „Sfatuieste-te cu parintii si cu fratii virtuosi si priceputi, dar insuseste-ti sfaturile lor cu cea mai mare chibzuinta si bagare de seama. Nu te lasa atras de sfat din prima clipa cand incepe sa lucreze asupra ta! Din pricina impatimirii si orbirii tale, un sfat patimas si daunator poate sa-ti placa numai si numai din pricina nestiintei si lipsei tale de experienta, sau pentru ca este pe placul vreunei patimi ascunse, necunoscute tie, care traieste in tine. Cu plans si intru suspinarea inimii roaga-l pe Dumnezeu sa nu-ti ingaduie a te abate de la Atotsfanta Lui voie spre a urma voia cazuta omeneasca, a ta sau a aproapelui tau, sfatuitorul tau. In ceea ce priveste gandurile tale, ca si gandurile aproapelui, sfaturile acestuia, sfatuieste-te cu Evanghelia. Slava desarta si parerea de sine iubesc a invata si a povatui pe altii.

    Ele nu se ingrijesc de vrednicia sfatului lor ! Ele nu cugeta ca pot aduce aproapelui o rana de nevindecat printr-un sfat prostesc, care este primit de incepatorul neincercat cu o incredere iresponsabila, intru aprinderea trupului si a sangelui! Ele au nevoie de succes, indiferent de calitatea acestui succes, oricare ar fi principiul pe care se intemeiaza. Ele au nevoie sa-l impresioneze pe incepator si sa si-l subordoneze moral! Ele au nevoie de lauda oamenilor! Ele au nevoie sa treaca drept stareti si invatatori sfinti, priceputi, clarvazatori! Ele au nevoie sa-si hraneasca nesatula iubire de slava desarta si trufia. Intemeiata a fost intotdeauna, si mai ales acum, rugaciunea Proorocului: „Mantuieste-ma Doamne, ca a lipsit cel cuvios, ca s-au imputinat adevarurile de catre fiii oamenilor. Desertaciuni a grait fiecare catre aproapele sau, buze viclene in inima, si in inima au grait rele” (Ps. 11, 2, 3). Cuvantul mincinos si fatarnic nu poate sa nu fie cuvant rau si daunator. Impotriva unei asemenea stari sufletesti trebuie luate masuri de precautie. „Cerceteaza Dumnezeiasca Scriptura”, spune Simeon, Noul Teolog, „si scrierile Sfintilor Parinti, mai ales pe cele despre lucrare, ca punandu-le alaturea de cele invatate si faptuite de invatatorul si staretul tau sa le poti vedea si intelege pe acestea ca intr-o oglinda, si pe cele ce conglasuiesc cu Scriptura sa ti le insusesti si sa le tii in cuget, iar pe cele mincinoase si rele sa le cunosti si sa le lepezi, ca sa nu fii amagit. Caci sa stii ca in zilele acestea s-au aratat multi amagitori si dascali mincinosi”.

    Preacuviosul Simeon a trait in veacul al zecelea dupa Nasterea lui Hristos, cu noua sute de ani inaintea vremurilor noastre – si iata de atunci, deja, se ridica glasul unui drept in Sfanta Biserica a lui Hristos, tanguindu-se de lipsa adevaratilor calauzitori, purtatori de Duh, de multimea dascalilor mincinosi. Odata cu scurgerea timpului, s-au imputinat din ce in ce mai mult povatuitorii vrednici in ale monahismului. Atunci, Sfintii Parinti au inceput tot mai mult sa indrepte spre calauzirea dupa Sfanta Scriptura si scrierile Parintilor. Preacuviosul Nil Sorski, trimitand la Parintii care scrisesera inaintea lui, spune: „Nu mica nevointa este, au zis acestia, a afla un invatator neamagitor pentru aceasta minunata lucrare (adevarata rugaciune monahala a inimii si mintii). Ei au numit neamagitor pe acela care are lucrare si cugetare marturisita de Sfintele Scripturi si a dobandit dreapta socoteala duhovniceasca. Si aceasta au mai zis Sfintii Parinti, ca si pe atunci abia se putea gasi un invatator neamagitor pentru asemenea lucruri, iar acum, cand acesti invatatori s-au imputinat peste masura, ei trebuie cautati cu toata osardia. Iar daca nu poate fi gasit unul ca acesta, Sfintii Parinti au poruncit a ne invata din Dumnezeiasca Scriptura, ascultand pe Domnul Insusi, care graieste: „Cercetati Scripturile, si in ele veti afla viata vesnica” (Ioan 5, 39). „Caci toate cate s-au scris mai inainte” in Sfintele Scripturi, „s-au scris spre invatatura noastra” (Rom. 15, 4. Inainte-cuvantare la Tipic sau Predanie).

    Preacuviosul Nil a trait in veacul al XV-lea; el a intemeiat un schit nu departe de Bielo-Ozero, unde se si indeletnicea cu rugaciunea in insingurare adanca. Este foarte folositor pentru staretii ai vremurilor din urma sa asculte cu ce smerenie si lepadare de sine vorbeste Preacuviosul Nil despre povatuirile pe care le dadea obstii. „Nimeni nu trebuie sa tainuiasca din lenevie cuvantul lui Dumnezeu, ci sa-si marturiseasca neputinta si totodata sa nu ascunda adevarul lui Dumnezeu, ca sa nu ne facem vinovati de incalcarea poruncilor Dumnezeiesti. Nu vom tainui Cuvantul lui Dumnezeu, ci il vom vesti pe el. Dumnezeiestile Scripturi si cuvintele Sfintilor Parinti sunt numeroase ca nisipul marii: cercetandu-le fara de lenevire, sa invatam din acestea pe cei ce vin la noi si au trebuinta de ele (care cer, care intreaba). Ci mai drept spus: nu invatam noi, caci nevrednici suntem de aceasta, ci invata fericitii Sfintii Parinti din Dumnezeiestile Scripturi.”(Sfantul Ignatie Briancianinov, Despre Inselare, schitul Lacu, pag 32-34)

    Sa ne unim si sa formam un corp comun de lupta. Sa lasam bisericile goale cand urmeaza vizita unui ierarh care a fost in Creta. Sa nu mergem la slujbele in care slujesc ierarhi sau preoti ecumenisti.

    Sa facem scrisori peste scrisori in care sa spunem ca nu suntem de acord cu ecumenismul. Sa ne pazim de clericii vicleni in chestiunile credintei, iar, cand situatia o cere, trebuie sa le spunem in fata faptul ca ecumenismul este o erezie infricosata.

    Observam ca acest ecumenism a produs un fel de stare de letargie in randurile majoritatii preotilor sau ale mirenilor. Sa ne adapam din izvorul scrierilor patristice pentru a ne vindeca de rasuflarea otravitoare a spurcatului balaur care poarta numele de ecumenism.

    Sa tinem credinta sanatoasa asa cum am mostenit-o de la strabunii nostri. Nu avem voie sa facem compromisuri. Chiar daca suntem pacatosi in multe sa nu ne descurajam. Important este sa fim in corabia lui Hristos si nu in randurile ecumenistilor care sunt dusmanii Bisericii.

    „Depărtati-vă, depărtaţi-vă, ieşiţi de acolo şi de necurat să nu vă atingeţi, ieşiţi din mijlocul lui, osebiti-vă cei ce purtaţi vasele Domnului.”(Isaia 52:11)

    „Nu vă înjugaţi întru alt jug cu cei necredincioşi; că ce împărtăşire are dreptatea cu fărădelegea? Sau ce împreunare are lumina cu întunerecul?

    Sau ce unire are Hristos cu veliar? Sau ce parte este credinciosului cu cel necredincios?

    Sau ce însoţire este bisericei lui Dumnezeu cu idolii? Că voi sunteţi biserica lui Dumnezeu celui viu, precum au zis Dumnezeu: voiu locui întru ei, şi voiu umbla între ei, şi voi fi lor Dumnezeu şi ei îmi vor fi Mie norod.

    Pentru aceea ieşiţi din mijlocul lor, şi vă osebiţi, zice Domnul, şi de necurăţie să nu vă atingeţi; şi eu voiu primi pre voi.

    Şi voi fi vouă Tată, şi voi veţi fi Mie fii şi fiice, zice Domnul Atotţiitorul.”(II Corinteni 6:14-18)

    Sfantul Ioan Gura de Aur spune: „Nimic nu foloseste viata virtuoasa, daca credinta nu este sanatoasa.”

    Sunt vremuri de mucenicie. Dumnezeu ne va da ajutor daca vom marturisi pentru ca spune dumnezeiescul Pavel: „unde s-a înmulţit păcatul, acolo a prisosit harul” (Romani 5:20)

    Hristos ne spune: „Şi zic vouă: tot cel ce va mărturisi întru Mine înaintea oamenilor, şi Fiul Omului va mărturisi întru dânsul înaintea ingerilor lui Dumnezeu.

    Iar cela ce se va lepădă de Mine înaintea oamenilor lepădat va fi înaintea îngerilor lui Dumnezeu.”(Luca 12:8-9)

    Sa nu fim fricosi.

    „Şi sculându-se a certat vântul şi a zis mărei: taci, încetează! Şi a stătut vântul, şi s’a făcut linişte mare.

    Şi au zis lor: ce sunteţi aşa fricoşi? Cum, n-aveti credinţă?”(Marcu 4:39-40)

    Sa cerem ajutorul lui Dumnezeu, sa ne rugam neincetat si sa cautam sa pazim poruncile lui Dumnezeu si vom primi har, ajutor si putere. Sa cautam pacea si sa o urmam pe ea.

    Sfantul Ignatie Briancianinov spune: „Puternica este pacea care vine din lucrarea Sfantului Duh! Cine poate sa se impotriveasca atunci cand atrage El? Patimile fug de la fata Lui; in urma lucrarii Lui, mintea si inima se muta la cer. Omul se impaca cu toti si toate in Dumnezeu.

    El incepe sa pluteasca in nemarginita intindere a lumii duhovnicesti si cunoaste ca porunca lui Dumnezeu este larga foarte. Pacea lui Hristos a savarsit mucenicii si cuviosii: ea il scoate pe crestin de sub stapanirea trupului si a sangelui, izgoneste din suflet si din trup otrava pacatului, nimiceste silnica inraurire a dracilor asupra sufletului si a trupului, aduce in crestin insusirile lui Hristos, blandetea, smerenia, bunatatea.

    Simtind aceste insusiri, sufletul incepe sa guste o minunata odihna, care este chezasia si inceputul odihnei dreptilor in salasurile vesnicei fericiri.” (Sfantul Ignatie Briancianinov, “De la intristarea inimii la mangaierea lui Dumnezeu“, Editurile Sophia si Cartea Ortodoxa, 2012)

    Amin!!

    Apreciază


Vă rog să comentați decent, în duhul Ortodoxiei! Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: