SACCSIV – blog ortodox

Alte vremuri … ORTODOCSI ARDELENI PRIGONITI DE CATOLICI: Sfântul Mucenic Oprea, Sfintii preoti Marturisitori Moise Macinic din Sibiel si Ioan din Gales

Posted in Uncategorized by saccsiv on octombrie 21, 2015

Sfintii Ardeleni

Ce vremuri pe atunci si ce marturisitori …

Acum Ardealul mai are oleaca si devine un ghiveci ecumenist puturos. Mai sunt inca preoti si mireni remarcabili, insa atat de putini incat au devenit exceptii.

Sa ne amintim deci ce se petrecea in Transilvania in urma cu 250 de ani.

În luna octombrie, în ziua a douazeci si una, pomenirea Sfântului Mucenic Oprea.

Acest marturisitor al dreptei credinte s-a nascut în Salistea Sibiului, pe vremea împaratesei Maria Tereza (1740-1780). Era plugar, si împreuna cu sotia si copiii lui, ducea o viata de buna cucernicie si placuta lui Dumnezeu.

Pe vremea aceea, semeata împarateasa multa silnicie facea credinciosilor de sub stapânirea ei, ca sa-i rupa de la Legea Rasaritului si sa-i plece unirii cu Roma. Le rapea bisericile, pe preoti îi izgonea, pe cei care nu se clatinau de la dreapta credinta si nu se plecau Romei, îi lovea cu biruri si poveri si umplea temnitele cu ei.

În amaraciunea lor, românii se rugau fierbinte lui Dumnezeu sa nu-i lase sa piara cu totul. Si Dumnezeu si-a plecat urechea cu mila si a ridicat pe Oprea din Saliste, barbat drept si inimos, sa le fie aparator în cumplita lor primejdie.

Si evlaviosul Oprea porni cu încredere la lupta pentru apararea dreptei credinte. Mai întâi îsi întari sufletul cu post si rugaciune, cu binecuvântarile preotilor izgoniti de la sfintele lor altare si cu bunele povete de la batrânii întelepti. Apoi cauta, prin muntii si vaile salistene, gloatele drept-credinciosilor, pretutindeni îmbarbatând pe cei ce patimeau, mângâind pe cei ce suspinau, si sprijinind pe cei ce se clatinau.

Când se înfatisa înaintea capeteniei de la cârma tarii si-i ceru oprirea prigoanelor si sloboda marturisire a dreptei credinte, capetenia îl mustra ca pe un razvratit si-l ameninta cu temnita si moartea, daca nu se pleaca unirii cu Roma.

Vazând aceasta neomenie, în toamna anului 1748, evlaviosul Oprea merse la Viena sa se plânga împaratesei si sa-i ceara libertate pentru Legea Rasaritului, aratând ca unirea cu Roma s-a facut atât de ascuns, încât nici preotii n-au stiut ce este. Împarateasa, cu viclenie i-a spus ca i-a ascultat plângerea, dar în ascuns a dat porunca pentru si mai mari prigoane, iar Oprea sa fie întemnitat de îndata ce va sosi în Ardeal. Prin vrerea lui Dumnezeu, aflând de aceasta ticalosie, evlaviosul Oprea a ramas în Banat ca cioban la oi. Dar, dupa putin timp, înainte de Sfintele Pasti din anul 1752, evlaviosul Oprea nemaiputând rabda suferintele drept-credinciosilor, merse iarasi la Viena si ceru împaratesei oprirea prigoanelor si încheia jalba: „sau vladica de legea noastra, sau drum slobod sa plecam din tara”. Împarateasa porunci ca fericitul Oprea sa fie prins si osândit la temnita pe viata în cetatea Kufstein din Tirol. Pe fericitul Oprea l-a asteptat vreme îndelungata sotia sa Stana, stând la usa bisericii, îmbrobodita în negru, plângând si cerând mila ca sa-si poata creste copiii. Dar el n-a mai venit, împodobindu-se în temnita cu cununa nepieritoare a sfintilor mucenici.

RUGACIUNE CATRE SFINTII IERARHI
IOREST SI SAVA AI ARDEALULUI
SI SFINTII MARTURISITORI
VISARION, SOFRONIE SI OPREA
CE S-A ROSTIT LA SLUJBA CANONIZARII

Cu inima smerita si cu grai de lauda cutezam a preamari astazi pe Hristos, Cel ce v-a aratat pe voi, preafericiti marturisitori ai dreptei credinte, slava Bisericii noastre! Si început cinstirii voastre de obste fâcând, ne plecam genunchii cu umilinta si negraita dragoste si rugaciune înaltam voua, celor ce ati pus mai presus de toate cele vremelmce, credinta cea dreptmaritoare; caci voi, o, bunilor ierarhi ai Ardealului, Iorest si Sava, traitori ai smereniei calugaresti si partasi ai darurilor ceresti, ati îndurat chinuri de moarte pentru apararea Legii noastre stramosesti si a poporului dreptcredincios; iar tu, cuvioase Visarioane, prealuminate, te-ai coborât ca un arhanghel cu glas de trâmbita dumnezeiasca în mijlocul credinciosilor, întarindu-i în dreapta credinta si viata ta ti-ai dat pentru Hristos; si turma cea dreptcredincioasa din Ardeal pe caile mântuirii si îndrumând Biserica lui Hristos la biruinta; iar tu, Oprea, cel prea osârduitor, iubind mai mult Legea neschimbata a lui Hristos decât pe ai tai si decât însasi viata ta, sufletul ti-ai pus pentru dreapta credinta.

De aceea, voi toti care ati odraslit din coapsele Bisericii dreptslavitoare din Ardeal si care acum va bucurati de slava mucenicilor si a marturisitorilor lui Hristos, primiti rugaciunea noastra si mijlociti pentru noi înaintea Bunului si Milostivului Dumnezeu, Celui în Treime preamarit. Ocrotiti, cu rugaciunile voastre, turma cea dreptslavitoare, care va cinsteste ca pe niste stâlpi neclintiti ai dreptei credinte. Rugati-va Domnului ca sa întareasca dragostea si unitatea de credinta dintre frati, sa reverse harul pacii în inima tuturor, sa fereasca turma dreptcredinciosilor de toata reaua întâmplare, ca într-un glas si într-un suflet sa preamarim pe Cel ce este Datatorul tuturor darurilor si Mântuitorul nostru. Priveghiati si va rugati pentru noi, ca izbaviti fiind, prin mijlocirile voastre, de cursele celui rau, sa ducem lupta cea buna a mântuirii, în toate clipele vietii noastre si sa fim neclatinati întru dreapta credinta a mosilor si stramosilor nostri.

Bucurându-va de dumnezeiasca marire întru care v-ati înaltat si rugându-ne voua ca sa fiti mijlocitori înaintea tronului Celui de sus, preamarim pentru toate pe Tatal, pe Fiul si pe Sfântul Duh, zicând: Slava Tie Dumnezeule, Cel mare si minunat întru sfintii Tai. Amin!

Tot în aceasta zi, se face si pomenirea Sfintilor preoti Marturisitori Moise Macinic din Sibiel si Ioan din Gales.

Pe la mijlocul veacului al XVIII-lea, din rândul preotilor si al credinciosilor ortodocsi români din Transilvania s-au ridicat numerosi aparatori ai dreptei credinte în fata încercarilor autoritatilor habsburgice de a-i înstraina de „Legea stramoseasca”.

Între ei s-au numarat si preotii Moise Macinic din Sibiel si Ioan din Gales, sate care tineau pe atunci de „scaunul” Saliste. Primul dintre ei a fost hirotonit la Bucuresti de Mitropolitul Neofit al Tarii Românesti, prin anul 1746. Ridicându-se împotriva uniatiei, a fost prins si întemnitat la Sibiu, unde a patimit timp de 17 luni. A fost eliberat din închisoare cu conditia de a nu mai savârsi cele ale preotiei, si a trai si a munci ca un simplu taran. În 1752 a fost delegat, alaturi de credinciosul Oprea Nicolae din Saliste, sa plece la Viena, pentru a prezenta împaratesei Maria Tereza plângerea credinciosilor din partile de sud ale Transilvaniei (Fagaras, Sibiu, Sebes si Orastie), prin care cereau drepturi pe seama Bisericii Ortodoxe. Au fost primiti de împarateasa, dar în loc sa li se dea un raspuns la plângerile lor, au fost aruncati în fioroasa închisoare Kufstein, din Muntii Tirolului.

În anii care au urmat, reprezentantii clerului si ai credinciosilor din Transilvania au cerut în mai multe rânduri autoritatilor habsburgice sa elibereze pe cei doi captivi. La 24 iulie 1784, Stana, sotia lui Oprea, ruga pe împaratul Iosif al II-lea sa-l elibereze dupa o robie de 32 de ani. Conducerea închisorii raporta ca nu se mai stie nimic despre el. Înseamna ca amândoi si-au sfârsit zilele în temnita de la Kufstein, jertfindu-si viata pentru credinta ortodoxa, câstigând însa cununile muceniciei.

Preotul Ioan din Gales a fost hirotonit la Bucuresti sau la Râmnic, în lipsa unui episcop ortodox în Transilvania. S-a numarat printre cei mai îndrazneti aparatori ai credintei ortodoxe, în fata oricaror încercari ale autoritatilor habsburgice de a impune o alta credinta. În anul 1756 a fost arestat si dus în lanturi la Sibiu. Împarateasa Maria Tereza a dat ordin sa fie dus în închisoarea cetatii Deva, urmând sa fie retinut acolo pâna la moarte. Dar spre sfârsitul anului urmator, a fost dus sub aspra paza militara la închisoarea de la Graz, în Austria. Un cronicar brasovean – Radu Duma – scria ca în anul 1776 câtiva negustori din Brasov l-au cercetat în închisoare, marturisindu-le ca mai bine va muri acolo, decât sa-si lase credinta stramoseasca”.

Mai târziu a fost mutat în închisoarea de la Kufstein, unde îsi sfârsisera viata si alti marturisitori si mucenici ai Ortodoxiei transilvane. În 1780 un alt întemnitat de aici, sârbul Ghenadie Vasici, a reusit sa trimita o scrisoare tarinei Ecaterina a II-a si Sinodului Bisericii Ortodoxe Ruse, prin care ruga sa se intervina pentru eliberarea lui. Între altele, scria: Aici în fortareata este si un preot român din Transilvania, cu numele Ioan, care patimeste în robie de 24 de ani pentru credinta ortodoxa”. Acesta era preotul Ioan din Gales, cel întemnitat în 1756, deci cu 24 de ani în urma.

Pentru marturia lor ortodoxa si moartea lor martirica, Sfintii Preoti Martiri Ioan din Gales si Moise Macinic din Sibiel, sunt cinstiti ca sfinti de catre obstea credinciosilor de pretutindeni si mai cu seama de cei din Transilvania, din mijlocul carora s-au ridicat.

Cititi va rog mai multe la:

http://www.calendar-ortodox.ro/luna/octombrie/octombrie21.htm

16 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ioan said, on octombrie 21, 2015 at 11:28 am

    INTERESANT!!! Un deputat ROMAN vrea 5 ani de inchisoare pentru cei care neaga istoria asupririi maghiare asupra romanilor din Transilvania….., dar guvernul nostru…………
    Doamne ajuta!

    http://www.gandul.info/politica/un-deputat-vrea-5-ani-de-inchisoare-pentru-cei-care-neaga-istoria-asupririi-maghiare-asupra-romanilor-din-transilvania-14856519

    Apreciază

  2. Teodor Chiciu said, on octombrie 21, 2015 at 3:39 pm

    Ce o fi liberalismul asta ? Cica nu mai ne trebuie state. Eu muncesc acum cu irlandezi, polonezi, englezi, francezi, sud africani, canadieni la job … ca nu mai spun ca e o firma din imprastiata pe toate continentele… diferentele sunt mici… francezii un pic mai infumurati 😀

    Isi are locul pe un forum ortodox http://www.libertarianismo.org/livros/mvcradots.pdf ? Vad ca subiectul e abordat aici dar cred ca ar merita un intreg articolul … Ma bucur ca aici in Irlanda ortodoxia renaste… au inceput sa vina irlandezi la slujbele ortodoxe.. In Dublin se vorbeste de o biserica ortodoxa ca acum slujbele se tin in „colturi” de biserici catolice cu un altar „portabil”
    Participa deasemenea si la slujbe in rusa sau greaca. Am avut chiar ocazia sa fiu la o slujba cu preot roman si rus

    Apreciază

  3. el said, on octombrie 21, 2015 at 4:44 pm

    acum ardelenii au scoala teologica KAKOdoxa de la Sibiu care-i invata intensiv, presuasiv si mieros paruta lor „iubire de aproapele” ERETIC in DETRIMENTUL Ortodoxiei in cel mai pur stil ecumenist, „dezlegarile” la cip si apostazie,etc.
    dintre exponentii de frunte : popa necula circarul cu „ortodoxia” lui de bascalie…si ma abtin sa citez si altii (andrei andreicutz ,etc) si …. cel mai „reusit” produs vestitul brand : boca INSELATUL, facatorul lor de „minuni”!

    de acesti Sfinti Mucenici nici amintirea …

    Apreciat de 1 persoană

  4. nikodim said, on octombrie 21, 2015 at 6:48 pm

    Pe Acestia, care au marturisit cu multe si lungi suferinte si in final cu pretul vietii lor, cati dintre sutele de mii de „cautatori de minuni”, de la Prislop de exemplu, ii cunosc sau ii pomenesc in rugaciunile lor? Nu oare Acestia ar merita binecunoscutul apelativ de Sfintii Ardealului? S-au nu merita pentru ca nu au fost politic corecti, intrucat s-au opus procesului de „integrare in valorile europene” din vremea aceea? Adevarul in toate timpurile se arata a fi incomod si nedorit, mai ales pentru marile „aspiratii de propasire”…”intr-o tara ca afara”.
    Defapt asa le trebuie. Niste tarani „prosti si inculti”. Daca au fost atat de „incuiati” la minte si duhovniceste, nevrand nici macar cu pretul vietii lor sa inteleaga atunci,la vremea lor, cum au inteles mai tarziu unii urmasi de-ai lor cultivati si rafinati in ale culturii si civilizatiei occidentale si orientale deasemenea, ca de exemplu Francisc de Assisi era ortodox in ilegalitate si chiar sfant, sau ca „basilica” San Pietro din Roma este un simbol al manturii la fel ca si Sfanta Sofia din Constantinopol, sau ca a te impartasi cu papistasii chiar daca esti mitropolit sau mirean, este un gest firesc cat se poate de crestinesc… Deci Ei, n-au vrut sa inteleaga ideea aceasta ecumenista de „progres si civilizatie”. De aia sunt doar niste simple nume in calendar fara „priza” la marile mase de „public pelerin” consumator de minuni de tot felul.

    Apreciat de 1 persoană

  5. alin said, on octombrie 21, 2015 at 6:57 pm

    Desi parintele Necula este criticat de ortodocsii mai avansati, trebuie sa recunoastem ca parintele are rarul har de a atrage tinerii spe biserica

    Ieri noapte, sute de persoane au cântat în centrul Bucureștiului, ca în seara de Înviere: Hristos a Înviat din morți!

    https://danratziu.wordpress.com/2015/10/21/ieri-noapte-sute-de-persoane-au-cantat-in-centrul-bucurestiului-ca-in-seara-de-inviere-hristos-a-inviat-din-morti-imagini-unice-in-europa/

    Apreciază

    • Aurora said, on octombrie 21, 2015 at 10:04 pm

      Si Adrian Paunescu aduna tinerii laolalta, dar tot canalie era.

      Apreciat de 1 persoană

      • Mihail said, on octombrie 22, 2015 at 8:45 am

        Adrian Păunescu nu era peot ortodox !

        Apreciază

    • Mirela said, on octombrie 24, 2015 at 2:14 pm

      Alin

      Oare „harul” părintelui Necula l-au avut şi Hristos, Sf: Ioan Gură de Aur, Sf. Vasile cel Mare etc.? Regăsim comicăreala preotului Necula la sfinţi? Eşti sigur că, astfel, tinerii sunt atraşi către Biserica lui Hristos, cea una, sfântă, sobornicească şi apostolească? Apostolii au fost amuzanţi? Dar sinoadele sau canoanele lor?
      Comportamente ca ale pr. Necula nu îi fac, oare, pe tinerii neexperimentaţi să creadă că adevăraţii ortodocşi sunt ca acest preot (deschişi către tehnică, emisiuni TV batjocoritoare şi „cârcotaşe”, către ecumenism, către conferinţe pe la protestanţi etc.) şi că sfinţii sunt prea rigizi pentru a le servi drept modele?

      Apreciază

      • Ioan C. said, on octombrie 24, 2015 at 3:15 pm

        Doar ritualul nu-i suficient

        Mi se pare că astăzi noi, creştinii ortodocşi, punem mai mare accent pe ritual şi mai puţin pe comportamentul moral.
        Dar oare am uitat că Dumnezeu ne va judeca şi după fapte? Faptul că te duci duminica la biserică nu te mântuieşte automat, dacă faptele tale încalcă poruncile lui Dumnezeu, Dreptul Judecător.
        Că în Sfânta Scriptură scrie clar: „Căci precum trupul fără suflet mort este, astfel şi credinţa fără de fapte, moartă este.”
        (Iacov 2, 26).

        Apreciază

  6. nikodim said, on octombrie 21, 2015 at 7:02 pm

    „Între ei s-au numarat si preotii Moise Macinic din Sibiel si Ioan din Gales, sate care tineau pe atunci de „scaunul” Saliste. Primul dintre ei a fost hirotonit la Bucuresti de Mitropolitul Neofit al Tarii Românesti, prin anul 1746. Ridicându-se împotriva uniatiei, a fost prins si întemnitat la Sibiu, unde a patimit timp de 17 luni.”

    Si in ziele noastre, mitropolitul Corneanu al Banatului se imparatasea cu uniatii, mitropolitul Sofronie Drincec slujeste cu uniatii, foarte multi clerici considera valabil „botezul” batjocoritor-stropitor al papistasilor si „boteaza” si ei asemena si chiar „tainele” ereticilor le considera mantuitoare. Pentru ce s-au jertfit atatia Sf.Mucenici inaintea noastra daca avem atata cler fara discernamant duhovnicesc?
    Probabil noi, cei din zilele noastre, suntem deja alta specie umana fata de cei de acum doua secole.

    Apreciat de 1 persoană

    • Ioan C. said, on octombrie 21, 2015 at 8:56 pm

      Canonul 7 al sinodului II ecumenic:

      Legiuieşte cum trebuie a primi la Ortodoxie pe cei ce se întorc dintre eretici. Aşa, împărţindu‑i în două, a rânduit pe unii numai a‑i unge cu Sfântul Mir, iar pe alţii a‑i boteza din nou. Deci arienii, macedonienii, sabatienii, novaţienii ce se zic catari, aristerii, cvartodecimanii, adică tetradiţii şi apolinariştii, ca unii ce se botează asemenea cu noi, nu se cade a fi botezaţi din nou; ci, după lepădarea în scris de erezia lor, se porunceşte a‑i unge în chipul crucii cu Sfântul Mir la frunte, la ochi, la nări, la gură şi la urechi, zicând: Pecetea harului Sfântului Duh, Amin. Iar eunomienii, ce se botează cu o singură afundare, montaniştii, numiţi şi frigi, şi sabelienii, ce învaţă că Tatăl şi Fiul şi Sfântul Duh sunt o singură persoană, precum şi cei asemenea acestora, venind la Biserica Ortodoxă, trebuie a fi botezaţi din nou, ca nişte adevăraţi păgâni; căci sau deloc nu s‑au botezat, ori s‑au botezat, însă nu după rânduielile Bisericii Ortodoxe.”
      Sursa: http://molitfelnic.ro/canoanele-sfintilor-apostoli-si-ale-sfintilor-parinti-pentru-sfantul-botez/

      Apreciază

  7. adyvop said, on octombrie 21, 2015 at 8:15 pm

    Tupeu fara limite :http://www.stiripesurse.ro/andreea-paul-nascut-sambata-luni_970671.html

    Apreciază

  8. Adrian said, on octombrie 21, 2015 at 8:51 pm

    Intr-adevar, alte vremuri…

    Intr-o oarecare masura, legat de aceasta tema, s-a mai comentat si la postarea:
    https://saccsiv.wordpress.com/2015/09/22/dalai-lama-vine-la-cluj-napoca/#comments

    Doamne ajuta !

    Apreciază

  9. Ioan C. said, on octombrie 21, 2015 at 11:34 pm

    Î.P.S. Justinian Chira: A judeca e uşor, dar a găsi adevărul e mare lucru

    „Oricât ar fi de simplu un om, el simte ce-i bine şi ce-i rău. Începând de la cel mai simplu ţăran până la cel mai învăţat om, ştie şi simte ce-i bine şi ce nu-i bine. Şi atunci, trebuie întotdeauna să alegem partea pozitivă, chiar dacă nu e pe plăcerea noastră. Să ascultăm de glasul sufletului, al conştiinţei noastre, pentru că ea nu ne minte. Asta este o lege generală. Răul nu este de la Dumnezeu şi trebuie să fim atenţi la conştiinţa noastră, mai ales acum, când pe întreg globul este tulburare multă şi foarte puţini cunosc cuvântul lui Dumnezeu. Şi atunci, fără să ne dăm seama, facem greşeli. Trebuie să ne ascultăm inima, conştiinţa şi să nu fim făţarnici, să fim sinceri cu noi, cu cei din jurul nostru, cu familia, cu copiii noştri, să fim oameni cinstiţi şi sinceri. Să fim atenţi să nu judecăm prea iute. A judeca e uşor, dar a găsi adevărul e mare lucru”
    Sursa: http://adevarul.ro/locale/baia-mare/Invataturile-parintelui-justinian-chira-duhovnicul-rohia-desprepacat-familie-credinta-mileniul-iii-catastrofa-omenirea-nu-trezi-1_55bb9194f5eaafab2c2138d0/index.html

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.