SACCSIV – blog ortodox

CRESTINUL SI DANSUL

Posted in DANS, ORTODOXIE, rubrica incepatorului by saccsiv on iunie 10, 2012

Cei ce joacă în horă, cad sub afurisenie (Afurisenie înseamnă despărtire si lepădare de la Biserica Ortodoxă).

Cititi va rog mai multe la:

CAT DE PACATOSI SUNTEM … Păcatele care opresc de la Sfânta Împărtăsanie si canonisirea lor după Sfîntele Canoane

Iata ce aflam din articolul http://www.crestinortodox.ro/liturgica/viata-liturgica/dansul-liturgic-perspectiva-ortodoxa-119921.html:

Plecand de la conceptia potrivit careia dansul reprezinta un mijloc de expresie privilegiat al omului, ce poate fi pus in slujba sentimentului religios, multe grupari neoprotestante i-au facut loc in cultul adresat lui Dumnezeu. Acestia vad in dans  o forma de expresie liturgica  a credintei si a vietii crestine. Prezentul articol isi propune sa arate de ce dansul nu a fost niciodata parte a unei slujbe liturgice ortodoxe.

Dansul – veche sau noua forma liturgica?

Muzica si dansul ca manifestari ale sentimentului religios au insotit omenirea inca din cele mai vechi timpuri. Societatile pagane credeau ca starea extatica produsa prin dans ii permite celui in cauza sa transceanda fizicul, sa devina una cu divinitatea.

Chiar si in Vechiului Testament cantecele erau insotite de dans fiind acompaniate de instrumente muzicale variate. Dansurile israelitilor se desfasurau ca  o rugaciune adusa lui Yahve, in timpul ceremoniilor si sarbatorilor.

Prima mentiune scrisa despre dans din Vechiul Testament este intamplarea evocata in Iesire 15; 20-21, cunoscuta sub numele de „Dansul lui Mariam”.



Dupa ce Faraon i-a lasat sa plece pe israeliti, a regretat decizia, pornind cu ostirea pentru a-i prinde din urma pe Moise si poporul sau. La comanda lui Dumnezeu, Moise a ridicat mana asupra Marii Rosii, iar Domnul a facut-o sa se desparta in doua, permitandu-le evreilor sa treaca in siguranta „ca pe uscat”, ca mai apoi marea sa acopere armata lui Faraon.
Un lucru interesant se intampla imediat dupa cantarea de multumire a lui Moise: „Atunci a luat Mariam proorocita, sora lui Aaron, timpanul in mana sa, si au iesit dupa dansa toate femeile cu timpane si dantuind. Si raspundea Mariam inaintea lor: Sa cantam Domnului, caci cu slava S-a preaslavit! Pe cal si pe calaret in mare i-a aruncat!” (Iesire 15; 20-21)

Mariam si femeile au adus rugaciune, slava si recunostinta lui Dumnezeu pentru ca i-a trecut in siguranta. Midrasele, o colectie de talcuiri asupra textelor biblice, interpreteaza ca Miriam si femeile au dansat in cerc. Acest dans este vechiul dans ebraic in cerc.

Un alt episod biblic este acela cand Imparatul David a dansat inaintea Chivotului Legii. Cand David a mutat chivotul Domnului din casa lui Obed-Edom la Ierusalim aflam ca „David juca din rasputeri inaintea Domnului, si era incins cu efodul de in subtire.”(2 Samuel 6;14)

Dansuri liturgice sunt intalnite si la gruparile eretice, precum, mesalieni, melitieni, gnostici. Si astazi, preotii etiopieni, executa cunoscutul „dans al lui David”, in jurul Chivotului Legii sau a reproducerilor lui.

Gesturile liturgice, expresii ale limbajului non-verbal

Slujbele Bisericii Ortodoxe sunt caracterizate de o participare a trupului la rugaciunea comunitara. Trupul devenind templu al Duhului Sfant prin Botez, destinat invierii, trebuie in mod necesar sa participe alaturi de suflet la viata liturgica. Astfel, gesturile liturgice intalnite in cult (inchinarea, ingenuncherea, metania, procesiunile etc.), apar ca mijloace de comunicare nonverbala. Acest limbaj al gesturilor corporale e capabil sa transmita ganduri si sentimente uneori mai bine decat limbajul vorbit sau pe care limbajul vorbit nu le poate exprima.

Toate aceste gesturi evoca insa o realitate spirituala: miscarea ce caracterizeaza raportul dintre Dumnezeu si om, coborarea si ridicarea, intrarea in relatie, respectiv comuniune.

Dansul este fara indoiala o actiune evidenta a expresiei corporale. Insa, in cadrul cultului Bisericii Ortodoxe acesta nu numai ca nu este vazut ca un gest liturgic, ci ca blasfemie si impietate.

De ce nu exista dans liturgic in Biserica Ortodoxa?
Crestinismul a luat nastere intr-o lume in care dansul juca un rol important, atat in manifestarile religioase ale religiilor pagane, cat si in ale celei iudaice. Cu toate acestea, Noul Testament si nici Sfanta Traditie nu relateaza despre practicarea dansului in biserica primara.
In mod oficial, numerosi Parinti ai Bisericii au condamnat virulent dansul de orice natura. Sunt cativa factori care au contribuit la aceasta atitudine ostila fata de dans a parintilor. Teologii Bisericii primare denunta mai ales caracterul senzual al dansului, din cauza faptului ca acesta este acompaniat de cantece si acte indecente.

Pe de alta parte, mai ales in imnografie, Parintii vorbesc de un dans launtric al inimii ca manifestare a bucuriei. Perspectiva duhovniceasca a Bisericii Ortodoxe legata de dans o gasim rezumata in Filocalie, intr-un comentariu al lui Ilie Ecdicul la „Dansul lui Mariam” (Iesire 15; 20-21): „Odinioara Mariam, sora lui Moise, privind caderea dusmanilor, ridicandu-si chimvalul a condus cantarea de biruinta a cantaretelor. Iar acum cea mai mare dintre virtuti, dragostea, ridicandu-se ca sa laude sufletul care a biruit patimile, se foloseste de contemplatie ca de o chitara, si nu inceteaza sa laude pe Dumnezeu, veselindu-se impreuna cu cele din jurul sau. „(Ilie Ecdicul, Filocalia 4)

In Psalmii 149 – Sa laude numele Lui in hora; in timpane si in psaltire sa-I cante Lui. Psalm 149; 3. – si 150 – Laudati-L pe El in timpane si in hora; laudati-L pe El in strune si organe – , Septuaginta traduce cuvandul ebraic machol (dans) prin cuvantul grec choros. Ca rezultat, Biserica primelor veacuri a imprumutat acest cuvant din antichitatea greaca ca desemnand adunarea, ca slavire prin cantec, in acelasi timp, in cer si pe pamant.

Dansul in Biserica Ortodoxa este al intregii creatii, al cosmosului insusi. Practica miscarii candelabrelor si al choros-ului, in anumite momente ale slujbelor, intalnita mai ales in Muntele Athos, simbolizeaza tocmai acest dans spiritualizat.

Unii liturgisti sunt de acord cu faptul ca respingerea dansului „corporal” s-a manifestat de-a lungul secolelor in Biserica, dar sustin ca forme rudimentare ale dansului liturgic s-au pastrat fara a intampina opozitii. Se refera la cateva momente intalnite in slujba Botezului ( la „Cati in Hristos”), slujba Cununiei ( la „Isaie dantuieste”) si la slujba Hirotoniei, cand este inconjurata masa pe care se afla Sfanta Evanghelie si Sfanta Cruce.

Exista insa si opinii potrivit carora aceste ritualuri nu au fost vazute niciodata ca un dans in traditia bizantina. Acestea sunt de fapt o ritualizare, o forma restransa a ceea ce odinioara era o procesiune.

Concluzie

Biserica inca din primele secole a asumat majoritatea formelor de arta ale lumii antice (arhitectura, pictura, muzica), punandu-le in slujba sentimentului religios. Le-a ridicat insa la un nivel superior, vazand in acestea posibilitatea comuniunii omului cu Dumnezeu.
Aplicand un discernamant duhovnicesc nu a facut acelasi lucru cu muzica instrumentala, cu dansul, precum si cu multe alte obiceiuri si practici iudaice, pentru ca a vazut in ele o permanenta ispita, pericolul de a nu putea depasi lumescul.

Astazi, dansul vizeaza in cea mai mare parte divertismentul. Ori Crestinismul este o religie a bucuriei, nu a divertismentului. Odinioara se putea dansa in fata „Chivotului Legii”, dar acum, inaintea lui Hristos Rastignit si Inviat nu putem „salta” decat duhovniceste: „Salta acum si te bucura Sioane.” (Axionul Invierii)

Bucuria in Biserica se poate manifesta „in multe feluri si in multe chipuri” fara a cadea insa in derizoriu.

Radu Alexandru

Comentariu saccsiv:

   Asadar, in biserica nu se danseaza. Si mi se pare firesc sa fie interzise si dansurile ce starnesc pofta desfranarii. Evident, taiate de pe lista sunt si cele cu o stransa legatura cu religiile pagane.

Dar dansuri cuminti exista? Eu consider ca nu. Dar e parerea mea si poate gresesc.

Stiu de exemplu ca se intampla destul de des in Grecia ca preotii sa se alature enoriasilor lor in anumite dansuri pe care ei le considera evident cuminti.

Ii rog pe preoti si pe cei cu solide cunostiinte teologice sa-si expuna punctul de vedere.

35 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on iunie 10, 2012 at 2:35 pm

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. Buber Martin said, on iunie 10, 2012 at 2:48 pm

    Exista un dans artistic care nu are nimic ne-crestin, asa cum nu e necrestin baletul, poezia, etc. In schimb, dansurile de petrecere, de „distractie”, cum se zice, in care nici macar muzica aproape ca nu mai conteaza, sunt clar necrestine. Atitudinea sufletului conteaza cand e sa consideri ceva necrestin sau nepotrivit unui suflet care cauta pe Hristos. In dansul de petrecere atitudinea e de „distractie”, opusul intrarii in Sine, opusul reculegerii in Hristos..

    Apreciază

    • Maria said, on iunie 10, 2012 at 5:59 pm

      Baletul ,unde balerinii se imbraca in costume mulate pe corp de li se vede toata forma trupului de parca ar fi goi ,se poate numi un dans” crestin „?sau cel putin decent ?
      Mai cu curand pot spune ca sunt mai decenti cei ce danseaza o hora ,pt ca cel putin sunt imbracati !
      Orice dans indiferent cum se numeste si cum se danseaza ,este ne-crestin ,sau paganesc !!!
      Nu exista dans crestin !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Apreciază

  3. Florin said, on iunie 10, 2012 at 5:04 pm

    Doamne ajuta! In aceasta problema, cred ca cel mai corect ar fi sa cercetam sfintele canoane si sa vedem ce invata Biserica in indelungata ei istorie, si sa renuntam a ne indreptati patimile prin tot felul de argumente lumesti care nu ne sunt de nici un folos duhovnicesc, ci dimpotriva. In cazul de fata, cititi din Pidalion ce spun urmatoarele canoane: Canonul Apostolic 42 si 43, Sinodul 6 canoanele 51, 62 si 66,Sinodul7 canonul 22, Laodiceea canoanele 3 si 54, Cartagina, canoanele 17 si 70. Cu scopul de a cunoaste adevarata invatatura a Bisericii, am atasat alaturi un link care cuprinde un transfer cu Pidalionul din 1841.http://dl.transfer.ro/transfer_ro-10jun-a28502fec1a2bce.zip

    Apreciază

  4. lorena said, on iunie 10, 2012 at 6:46 pm

    Un dans crestin, un moment f. frumos care face parte din ceremonialul nuntii este chiar
    Isaie, dantuieste!

    Precum Isaia dantuia oarecand

    si noi sa cantam zicand:

    ” Fecioara a avut în pântece

    şi a născut Fiu pe Emanuel,

    pe Dumnezeu şi Omul;

    Răsăritul este numele Lui,

    pe Care slăvindu-L,

    pe Fecioara o fericim.”

    Pestera inimilor voastre,

    astazi sfant sa dantuiasca

    tainic praznuind Nasterea Domnului!

    Apreciază

  5. minionita said, on iunie 10, 2012 at 8:22 pm

    Nu exista dans crestin, dar probabil ca in afara de rugaciune orice activitate a omului poate fi considerata necrestineasca. Omul e pacatos prin natura lui dar se poate pune semnul egalitatii intre cineva care danseaza astfel incat sa”starneasca” partenerul, un copil care topaie in ritmul muzicii sau niste oameni care danseaza Hora unirii de ziua nationala?

    Apreciază

  6. STOP RFID 666 said, on iunie 10, 2012 at 8:29 pm

    http://www.crestinortodox.ro/paste/sfintele-pasti/sfanta-lumina-la-ierusalim-88534.html

    Pe la orele 11.30 vin de la Betleem cateva sute de arabi ortodocsi, sa ia Sfanta Lumina. Ei sunt foarte evlaviosi, dar si galagiosi in acelasi timp, inconjoara Sfantul Mormant, se roaga tare cu mainile in sus, se urca unii pe umerii altora, se agata de peretii baldachinului Sfantului Mormant, de jur-imprejur, ca albinele pe fagur, si ridica mainile, cerand Sfanta Lumina: „Doamne, trimite-ne din cer Lumina!”.

    http://www.credo.ro/lumina-sfanta-pelerinul.php

    Patriarhul este controlat de armata in fata a mii de oameni, ca nu cumva sa aiba ceva de aprins si sa se spuna, ca a facut ceva si a aprins Sfanta Lumina. Dupa aceea, episcopii il imbraca. Stiharul alb ramane pe el, il imbraca cu toate vesmintele de Patriarh. Numai bine se fac orele 13, iar pe la orele 13, Patriarhul se roaga in 3 limbi: „Sa ne rugam sa vie Sfanta Lumina!” arabii striga, bat din palme, aclama.

    Apreciază

  7. Maria said, on iunie 10, 2012 at 8:42 pm

    lorena,
    Acesta nu este „un dans crestin” ,dupa cum spune in subiectul de mai sus :
    „Acestea sunt de fapt o ritualizare , o forma restransa a ceea ce odinioara era o procesiune ”
    Se refera la ,”cateva momente de la slujba Botezului (cati in Hristos v-ati botezat ,in Hristos v-ati si-mbracat )
    la slujba Cununiei (Isaie dantuieste )si la Hirotonie ,cand este inconjurata Sfanta Masa ”
    Departe ,de a fi acestea ,dansuri ,ci fac parte din slujbele Bisericii ,intr-o forma ritualizata !

    Apreciază

  8. STOP RFID 666 said, on iunie 10, 2012 at 9:05 pm

    ULTIMA SANSA?

    Apreciază

  9. nea Anderthal said, on iunie 11, 2012 at 1:51 am

    ..doua clipuri si acelasi dans „popesc”.Primul este o facatura a dusmanilor Bisericii si cel de-al doilea este originalul:

    ps:in Cipru 89asa am inteles) este permis asa ceva?

    Apreciază

    • cadrian79 said, on iunie 11, 2012 at 6:41 am

      cel fara de pacat ar avea dreptul sa judece micile caderi ca doar si ei sunt oameni sau ce noi suntem nai sfinti decat ei

      Apreciază

      • crestinul ortodox said, on iunie 11, 2012 at 4:39 pm

        dar nu in sutana ! caci ” vai de cel prin care va veni sminteala , mai bine si-ar lega …”

        Apreciază

    • Maria said, on iunie 11, 2012 at 5:53 pm

      Nu cred ca sunt calugari adevarati ,este o facatura a sectarilor !!!
      In primul rand ,jocul acesta de scena ,ca sa spun asa ,nu-l puteau invata niste calugari atat de perfect !!
      Apoi ,nu am vazut decat barbati intr-o sala pregatita special( pt aceasta diversiune care are ca scop ponegrirea Bisericii Ortodoxe) si care aplaudau ,fara ca ei sa participe la dans ,cum ar fi fost firesc daca era o petrecere !

      Apreciază

  10. nea Anderthal said, on iunie 11, 2012 at 2:06 am

    ..si acum sa vedem „cine” decide cum ‘danseaza lumea de azi”

    Apreciază

  11. cadrian79 said, on iunie 11, 2012 at 5:22 am

    pr nicodim mandita nu dezlega pe nimeni sa danseze a se citi in viata lui , nici macar la nunti , si in prezent multi duhovnici din moldova nu ingaduie asa ceva ,pt ca dansul e de la diavol

    Apreciază

    • crestinul ortodox said, on iunie 11, 2012 at 4:42 pm

      ei , vezi ca stii , si mai este si o poza acolo cu un crestin atunci cand danseaza , danseaza si ala cu coarne alaturi de el …

      Apreciază

      • Maria said, on iunie 11, 2012 at 6:01 pm

        Si eu am facut referire intr-un subiect anterior cu privire la dans si la parintele Nicodim Mandita si am fost contrariata de multi comentatori de pe blog !
        Sunt surprinsa ca parerile s-au intors cu 360 de grade ,recunoscandu-se deocamdata pacatul dansului ,urmand si cel al muzicii si a celorlalte desertaciuni lumesti (sport ,spectacole etc )Am foarte multe carti a acestui mare duhovnic !

        Apreciat de 1 persoană

  12. TheSpiritOfCaptain said, on iunie 11, 2012 at 7:15 am

    Horele,spunea parintele Staniloane , nu sunt ceva rau in sine,ele izvorasc din patima noastra,din firea noastra pacatoasa !

    Eu le consifer ceva frumos,placut,dansul la hora,cum vedem in unele sate care au pastrat traditia,cu imbracaminte traditionala,port popular,muzica cantata la instrumente,care iti veselesc sufletul,cum spunea parintele Iustin ca auzea pe la nunti pe vremea lui,si nu ca acum,tot felul de aparate……. acolo nu sunt dansuri senzuale,ci ceva foarte frumos,inainte era o bucurie sa strangi o fata la dans,si nimic mai mult,daca te potriveai aranjai si o logodna…..

    Apreciază

  13. danutza said, on iunie 11, 2012 at 8:18 am

    eu ma declar pacatoasa. mie imi place sa dansez si cred ca Dumnezeu a lasat omului si talentul la dans ca sa il foloseasca frumos. nu sunt de acord cu dansurile provocatoare, imorale, dar s e poate dansa si cuminte, sa zicem. o fi, n-o fi pacat…nu stiu, dar cred ca sunt pacate mult mai mari in fata lui Dumnezeu . si daca nu dansez, dar cum ies pe strada injur, judec sau barfesc… ce folos? ????
    cred ca Dumnezeu stie mai bine cu ce intentie faci un anumit lucru si cred ca cel mai mult conteaza cum ai sufletul. daca nu ai bunatate si iubire fata de aproape, dar respecti altele, cred ca esti asemenea fariseilor care posteau ca sa vada lumea. ma dau crestin, dar cand cel de langa mine striga dupa ajutor, imi trag caciula pe urechi si ma inchid in casa mea. eu una m-am satura de fatarnici.
    cert e ca nu poti s a respecti poruncile divine stand in societate, ci doar retras in pustiu. un sfant spunea ca a fost in iad si a vazut ca e plin de calugari, preoti si ierarhi.spunea ca mai degraba se mantuiesc mirenii, decat calugarii. asta deoarece cred ca Dumnezeu cere diferit de la noi. preotul are raspundere pt turma pe care o pastoreste. sunt canoane pt calugari si pt mireni.
    sa ne gandim doar ca preotii trebuie sa-si casatoreasca si ei copiii. nu fac nunti? nu danseaza? ba bine ca nu. eu am vazut preoti care dansau la nunti. si ei nici nu au voie sa intre in carciumi….
    cf canon, ar trebui caterisiti….
    o fi pacat, poate, nu stiu, dar atat timp cat ai o viata sociala, esti printre oameni, e greu sa nu faci anumite lucruri, mai ales ca si asa imi aud vorbe ca sunt habotnica, fanatica, etc. .
    oricum, doar DUMNEZEU ma va judeca, asa ca las asta in grija Lui!

    Apreciază

  14. Cosmin M said, on iunie 11, 2012 at 9:13 am

    Conform canoanelor vechi, de exemplu din indreptarul pentru spovedanie al Pr. Cleopa, sa ne ierte Dumnezeu dar cred ca murim toti nespovediti. La lumea de azi acele canoane par suprafiresti.

    Apreciază

    • un fir de praf said, on iunie 11, 2012 at 7:43 pm

      nu este adevarat sunt foarte multi oameni care duc o viata aproape sfanta dar nu se arata ,doar duhovnici stiu asta

      Apreciază

  15. ioan said, on iunie 11, 2012 at 10:42 am

    sa mai si radem – stiti ce este un impresar ? impresarul este o persoana intelectuala cu inclinatii artistice care transforma curvele in lebede. ( aluzie la baletul „crestinesc”).

    Apreciază

    • crestinul ortodox said, on iunie 11, 2012 at 4:50 pm

      ce Bine ar fi daca lumea asta ar avea numai lebede si lebadoi !
      dar , din pacate nici impresar genu acela nu exista iar lumea -i plina de …si de sodoma si gomora !

      Apreciază

  16. kiusimus said, on iunie 11, 2012 at 6:04 pm

    Urmariti ce fac copiii cei mici, care abia se tin pe picioruse cand aud un acord muzical si veti intelege cat de firesc si uman e sa dansezi. Nu spun ca mi-as dori sa vad dansanu-se in biserica, dar se vede ca are si dansul rostul lui…

    Apreciază

  17. agerstress said, on iunie 11, 2012 at 6:57 pm

    Ni s-a spus: ce vom face daca sarea isi va pierde gustul ei de sare…
    Sarea da gustul mancarii, e drept, dar daca te hranesti doar cu sare…
    Si apoi, ce folos sa evadam din „borcanul cu purici” daca ne inchidem sub forma unei entitati inodore, insipide, incolore intr-o conserva ermetica? Oare am fi mai ortodocsi decat altii daca am fi impaiati?

    Apreciază

  18. Iulian said, on iunie 12, 2012 at 2:21 am

    Apreciază

  19. roxie said, on iunie 19, 2012 at 8:58 pm

    Mi se pare in regula sa dansezi vals de exemplu cu sotul, respectiv sotia la o nunta. E un dans destul de elegant care impune o distanta intre parteneri de jumate de metru aproape, deci destul de decent.
    Iar hora din nou e un dans care induce ideea de comuniune si egalitate intre oameni, nimeni nu e mai presus decat celalalt, nici nu se pune problema sa fie un dans senzual.

    Pe de alta parte si parintele Arsenie Boca i-a spus cuiva care tinea si dans la nunta ca jumatate e cu dracul, jumatate e cu Dumnezeu.:)
    E bine totusi sa se stie ce spun canoanele pt. ca pot fi persoane care nu ar dansa nici macar de forma daca ar stii ca e pacat si atunci pt. cei care pot e bine sa se zica si sa se stie.

    Stiu pe un preot care a recomandat ca in zi de Duminica sa nu se cumpere nimic pt. ca astfel se favorizeaza lucrul in aceasta zi … daca nu ar exista cumparatori nu ar mai trebui ca vanzatoarele sa lucreze si duminica. Si asa a dat ideea si la persoane care au spus ca nici nu s-au gandit la asta dar e o idee buna si nu o sa mai mearga duminica la piata sau la mall .

    Oricum nu mi-as putea imagina un sfant dansand. In Vechiul Testament scrie ca din neamul lui Cain s-au nascut cei care au facut primii arme, au prelucrat metalele si-au facut corturi, apoi cetati si instrumente de suflat si implicit dansatori.
    „17. După aceea a cunoscut Cain pe femeia sa şi ea, zămislind, a născut pe Enoh. Apoi a zidit Cain o cetate şi a numit-o, după numele fiului său, Enoh.[…]
    20. Ada a născut pe Iabal; acesta a fost tatăl celor ce trăiesc în corturi, la turme.
    21. Fratele lui se numea Iubal; acesta este tatăl tuturor celor ce cântă din chitară şi din cimpoi.”
    (Facerea Cap 4.)

    Parintele ne-a zis ca pt. ca ei erau fii lui Cain traiau deja mult mai greu pamantul nu isi mai dadea roada asa usor aveau nevoie de unelte sa il prelucreze; natura nu ii mai ocrotea si atunci au fost nevoiti sa isi faca corturi iar mai apoi cetati (de fapt primii fauritori de ‘civilizatie’); si arta (muzica, dansul etc.) era de fapt o continua cautare a lui Dumnezeu – insa la ei era deja o manifestare exterioara pt. ca pierdusera legatura aceea care il facuse pe om sa fie pe deplin fericit si implinit in Rai, alaturi de Dumnezeu. Asa ca la cei care au ajuns sfinti deja nu mai gaseau bucuria in dans pt. ca ei il aveau deja pe Dumnezeu in suflet. Iertare daca nu a fost cea mai fericita exprimare insa spun cat am inteles eu.:)

    Apreciază

  20. CRESTINELE SI PANTALONII | Saccsiv's Weblog said, on septembrie 19, 2013 at 7:48 pm

    […] CRESTINUL SI DANSUL […]

    Apreciază

  21. […] CRESTINUL SI DANSUL […]

    Apreciază

  22. […] CRESTINUL SI DANSUL […]

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.