SACCSIV – blog ortodox

Protestantii intreaba: De ce sa fim ortodocsi?

Posted in ORTODOXIE, PROTESTANTI, SECTE by saccsiv on februarie 21, 2012

Preiau integral articolul Protestanţii întreabă: De ce să fim ortodocşi?:

de N. M., fost fondator al unei grupari protestante

Mic ghid ortodox de intrebari dogmatice

Aceasta intrebare, care poate parea nefireasca unui credincios ortodox , este foarte importanta pentru un altul, care nu crede in credinta ortodoxa sau are prea putin de a face cu ea. Ca un fost fondator al unei grupari protestante din Grecia, acum convertit la Ortodoxie, cred ca merita stradania de a raspunde acestei intrebari chiar prin prisma experientei trecutului, ca protestant si aprig luptator impotriva Bisericii Ortodoxe.

Deci intrebarea este: cum vede un protestant Ortodoxia? Si ce are nevoie pentru a o aprecia?

1. Imaginea negativa a ortodoxiei

Cand pastorii protestanti se refera la Biserica Ortodoxa, o fac aproape intotdeauna cu un spirit critic. Este o realitate ca, prin prisma unui credincios occidental, ei gasesc numeroase aspecte care ii deranjeaza in Biserica Ortodoxa. Haideti sa aruncam o privire la cateva lucruri de baza care il deranjeaza pe un potestant, din ceea ce observa el.

A. Ignoranta „multimii”

Cand un protestant vorbeste cu un ortodox, si incepe sa aduca diferite argumente (din Biblie, de cele mai multe ori), in cele mai multe cazuri are in fata un om cu totul ignorant: un om care „nu a gustat” credinta crestina, un om care urmeaza orbeste credinta, nicidecum un om cu credinta constienta. Este adevarat ca ortodox obisnuit stie mai putin despre Biserica Ortodoxa, decat stie despre echipa de fotbal favorita, literatura straina, stiinta sau… budism. Astfel, prin ochii acelui protestant, acea persoana nu va fi privita ca cineva care nu stie ce este aceea Ortodoxie, ci ca un reprezentant al Ortodoxiei! Atunci apare acea atitudine a fariseilor din timpul Mantuitorului care spuneau „multimea acesta care nu cunoaste legea este blestemata!” (Ioan 7, 49).

B. Deficientele unor clerici

Pe un protestant scandalurile in care este implicat clerul ortodox il conving si mai mult de corectitudinea alegerii lui in „orice altceva in afara de Ortodoxie”. Pentru el, fiecare preot este un „dusman”, „un slujitor al celui rau”, „un lup hraparet”, „imoral” si „explotator”. Dar cel mai mult il respinge atitudinea fanatica si autosuficienta pe care multi preoti o afiseaza fata de protestanti.

C. Lipsa de unitate in parohie

In timp ce cei mai multi greci protestanti se bucura de bune relatii sociale in congregatiile lor, in cele mai multe parohii ortodoxe grecesti se observa exact opusul. Credinciosii par a fi straini unii altora, iar aceasta, pentru un protestant, este dovada lipsei de dragoste crestina, ceva pe care el o gaseste insa in adunarile minoritare, unde fiecare se cunoaste cu fiecare, iar relatiile sunt mult mai apropiate datorita imprejurarilor sociale in care se gasesc.

C. Modul de rugaciune

Protestanti vad rugaciunile ortodoxe ca „nebiblice”. Ei au rezerve fata de icoane, psalmodieri, lacasurile de cult, sfinte taine, vesminte preotesti, slujbe bisericesti, sfinte canoane, etc. Orice au fost invatati ca nu apartin modului de rugaciune „protocrestin”, „scripturistic”, ei nu considera a fi practici crestine, ci „traditii omenesti”. Totodata, pe protestanti ii deranjeaza dezordinea din viata si slujbele Bisericii si purtarile credinciosilor, atat preoti cat si laici. Fiind obisnuiti cu viata disciplinata din mica lor comunitate, privesc Ortodoxia ca o „zona de tranzit”.

Din cele spuse mai sus, este limpede ca protestantii, dar chiar si „ortodocsii” de astazi educati in spirit occidental care-si resping credinta, se rezuma la „simptomele” vizibile, adica la aparente. Ei nu cauta sa cerceteze adancimile, sa observe ce anume se gaseste in partea nevazuta a ceea ce vad. Se rezuma sa ramana la suprafata si nu pot ajunge la esenta. Ei generalizeaza intregul si nu observa componentele. Ei atribuie niste parametri credintei crestine, dar niciodata nu se intreaba pe ei insisi „ce valoare au lucrurile despre care in protestantism li s-au spus ca sunt traditii omenesti?”.

Ca urmare, protestantii nici nu vor sa incerce sa vada lucrurile din punctul de vedere al Ortodoxiei. De altfel, aceasta ar fi singura cale prin care ar putea sa vada maretia Ortodoxiei. Daca cineva nu incearca sa-l inteleaga pe celalalt, sa se puna in locul lui, nici nu va putea sa inteleaga comportamentul celuilalt sau „simptomele”din umbra ale credintei lui, adancimile. Acesta este motivul pentru care, inainte de a raspunde la intrebarea „de ce sa fiu ortodox?”, am dorit mai intai sa arat ce anume il respinge pe unul cu educatie occidentala de Ortodoxie.

Dezvaluind de la inceput motivele care m-au tinut departe de Ortodoxie, voi continua prin a descrie ceea ce m-a facut sa ma apropii de credinta drept maritoare si m-a determinat sa parasesc gruparea eretica pe care am creat-o in ignoranta mea si sa ma unesc cu Hristos in Biserica Ortodoxa.

2. Izvorul credintei crestine

Cel mai important lucru care formeaza motivul suficient pentru ca cineva sa fie crestin ortodox, este de a intelege sursa credintei.

Un protestant este invatat (iar el a acceptat fara nici un fel de verificare si documentare) ca sursa credintei crestine este Sfanta Scriptura si nimic altceva in afara de Scriptura. De fapt, un protestant chiar crede ca Sfanta Scriptura contine 66 carti, fara a primi vreodata o explicatie de ce protestantismul a omis 10 carti care sunt recunoscute de Ortodoxie.

Cand o astfel de persoana afla ca Sfanta Scriptura are inca 10 carti, si ca Sfanta Scriptura NU este singura „sursa de credinta crestina”, dar ca sursa credintei este viata vie a Bisericii in Duhul Sfant (pe care noi o numim Sfanta Traditie), si ca Noul Testament a fost definitivat in secolul 4 d.Hr., de catre Biserica Ortodoxa, acea persoana este, in mod inevitabil, la o rascruce. Atunci incepe sa se intrebe daca ceva nu este adevarat in ceea ce protestantismul l-a invatat ca fiind „adevarat” si „neindoielnic”. Baza credintei sale este nimicita. Devine evident pentru el ca este absurd sa respinga Biserica Ortodoxa care i-a daruit Sfanta Scriptura, un produs al Bisericii Ortodoxe. Iar daca aceasta persoana cauta cu sinceritate adevarul, incepe sa indrazneasca sa priveasca treptat lucrurile prin punctul de vedere ortodox si intelege de ce „stalpul si temelia adevarului” este Biserica ( 1 Tim 3, 15), si nu Sfanta Scriptura.

Biserica Ortodoxa este, prin urmare, acea biserica care are o TEMELIE STABILA SI SOLIDA ca sursa de credinta, in contrast cu protestantismul. Biserica se sprijina pe viata duhovniceasca a sfintilor care au marturisit-o, cu pretul vietii, de-a lungul istoriei de la inceputurile ei si pana astazi.

3. Dovada istorica

Cunoscand acestea, protestantul va incepe propria sa cautare a Bisericii istorice. Indiferent de modul in care fiecare crede ca ar fi fost modul de vietuire si de rugaciune, sunt suficiente izvoare istorice in scrierile crestine vechi si in descoperirile arheologice, care dovedesc ca primii crestini se rugau precum crestinii ortodocsi de astazi si nu in precum protestantii. Exista marturii ale existentei sinoadelor, clerului, icoanelor, vesmintelor preotesti, cinstirea sfintilor si a moastelor, dogmelor bine definite, Sfintei Liturghii, a Sfintelor Taine precum spovedania, mirungerea, existenta rugaciunilor pentru cei adormiti, crucea, posturile, sarbatorile, s.a.m.d. Toate acestea au existat, inca de la inceputul crestinismului, cu schimbari minore pana in ziua de azi.Cand protestantul descopera toate acestea din surse vechi, istorice, atunci isi da seama ca tot ceea ce i s-a spus de catre liderii sai a fost doar o descriere falsa si arbitrara a Bisericii Crestine primare; si atunci isi va da seama ca tot ceea ce detestase in Ortodoxie ca fiind ne-scripturistic ne-a fost dat chiar de Domnul Insusi!

4. Succesiunea apostolica

Subiectul acesta este la fel de important pentru a intelege de ce nu poti sa fii crestin in afara Bisericii Ortodoxe. Cand cineva cerceteaza sursele crestine vechi, atunci incepe sa inteleaga si unele versete din Sfanta Scriptura. Atunci va incepe sa inteleaga ca Biserica functioneaza pe principiul divin al sinodalitatii si ca acest principiu este garantul unitatii, coeziunii si sfinteniei in viata Bisericii. Atunci va incepe sa inteleaga ca in Biserica lui Hristos, de la inceput, nimeni nu a actionat in mod arbitrar, fara autoritate; de la inceput a existat ierarhie si autoritate, careincepe cu Dumnezeu Tatal, continua prin episcopii din fiecate cetate si se termina cu fiecare crestin. Atunci se va trezi din letargia protestanta si va intelege ca autoritatea episcopului nu este o nascocire omeneasca, ci o invatatura crestina de credinta. Atunci va incepe sa se intrebe de sursa de autoritate a liderilor protestanti (si chiar sursa de autoritate a lui insusi, atunci cand este pastor). Cine, mai exact, i-a dat autoritatea de a fi deasupra celorlalti?

Atunci va avea surpiza sa descopere ca Biserica niciodata nu a apostaziat (asa cum fusese informat), dar continua sa razbata prin istorie, in comuniune cu Domnul Iisus Hristos si in Duhul Sfant. Atunci va intelege ca apostolicitatea exista NUMAI in Biserica Ortodoxa, cand va descoperi ratiunile si mijloacele din preajma Schismei papistilor. Drumul spre Ortodoxie va fi unul fara de intors.

5. Raspunsuri din experienta

Toate aceste informatii vor da acestuia suficiente raspunsuri viabile la toate acuzele pe care le aducea candva Bisericii Ortodoxe. Astfel va sesiza motivele pentru atitudinea autosuficienta observata la multi clerici si laici. Acum va intelege ca principiul sinodal (unde nu exista o ierarhie piramidala cu puteri absolute, de neclintit), este deschis la neintelegeri si conflicte dintre episcopi pe probleme nemateriale. Acum va intelege ca intr-un spatiu de inchinare deschis oricui este firesc sa existe dezordine. Si mai ales, ca intr-un astfel de spatiu, este normal ca pseudo-crestinii si oportunistii sa-si gaseasca loc. Aceasta persoana va intelege deja ca aceleasi lucruri au existat de la inceputurile crestinismului, si ca ogorul lui Hristos intotdeauna a avut, si inca mai are, destula neghina!

Pana acum va fi invatat ce, si cum, sa creada. In acest mod, va pricepe ca in loc sa critice conduita celorlalti este mai bine sa-si vegheze propria viata si conduita, stiind ca niciodata nu a fost, si nici nu este, asa cum ar trebui sa fie in fata lui Dumezeu. Si ca, in loc sa astepte pe la altii sa faca prima miscare, este mai bine sa-si creeze cercul sau de prieteni de o credinta cu el. De altfel, el nu este scutit de responsabilitatea fata de ceilalti.

6. Clarificarea dogmatica

Un protestant sau nu, va gasi intotdeauna in Biserica Ortodoxa ceva ce nu poate fi gasit in alta confesiune. Va gasi CONSISTENTA DOGMATICA DESAVARSITA.Deoarece, chiar daca unii sau altii, impotriva firii, ar dori sa considere Ortodoxia ca un „idol lumesc”, superioritatea ei tot va fi evidenta, in contrast cu orice idol plasmuit de om, fie filosofic, religie sau ideologie. Doarece doar in Ortodoxie este REVELATIA dumnezeiasca in ceea ce priveste invatatura despre viata si mantuire.

Doar in Ortodoxie putem afla SINGURA cale in care Dumnezeu poate fi cunoscut ca Persoana, precum si Persoana in Iisus Hristos.

Doar in Ortodoxie putem afla o metoda de psihoterapie dovedita ca buna cu verificarea experimentala in persoanele sfintilor.

Doar in Ortodoxie putem afla de ce Dumnezeu este Treimic si ce inseamna „Dumnezeu este dragoste”.

Doar in Ortodoxie putem simti libertate in rugaciune si intelege jertfa Mantuitorului, fara frica de un dumnezeu razbunator.

Doar in Ortodoxie putem invata adevarul despre Iad si Rai si putem fi coplesiti de maretia dragostei dumnezeiesti.

Doar in Ortodoxie putem gusta Imparatia Cerurilor inca din viata aceasta, fara promisiuni desarte pentru viitor, care nu au nici un fel de fundament in viata reala.

Pe langa toate acestea, toate invataturile dogmatice ortodoxe au consistenta si plenitudinea care nu pot fi gasite nicaieri in alta parte. Aceasta este posibila pentru ca numai in Ortodoxie revelatia dumnezeiasca nu este alterata. Cand folosim credinta ortodoxa ca masura de comparatie, vom descoperi ca orice ideologie, sau oricare alta invatatura eterodoxa, este o ratacire.

7. Sfintirea vietii

In final, pe masura ce omul se intareste in credinta ortodoxa si traieste ortodox, acel om se schimba in asemanare cu Dumnezeu si incepe sa-si priveasca viata si semenii intr-un mod cu totul diferit, intr-un mod care nu poate fi gasit nicaieri in alta parte.

El invata sa se judece pe sine, nu comparandu-se cu „cei mai rai si blestemati ai lumii”, pentru a se simti pe el „curat” si „vas ales”, ci cu modelul PERFECT si SFANT al Domnului Iisus Hristos. O asemenea comparare va aduce smerenie si un sentiment de neinsemnatate a persoanei proprii. Cine gandeste asa este pe „calea crestina”, fara a-si mai judeca semenii, ci privindu-i pe toti cu dragoste si bunatate. Vazandu-si aproapele pacatuind, nu-l va mai judeca, ci se va umple de intristare si durere, stiindu-se pe sine purtator de fire inclinata spre pacat. Stie ca nu doar pe acela, dar si pe el insusi, pacatul il va putea duce in gheena. De aceea se va ruga si pocai si nu-l va judeca pe aproapele sau; de aceea va vedea caderea aproapelui sau ca fiind propria cadere si va suferi pentru mantuirea fratelui sau.

De cate ori se va intampla sa mai pacatuiasca, nu va deznadajdui, ci se va gandi la milostivirea si dragostea lui Dumnezeu care a fost rastignit pentru cei pacatosi, nu pentru cei drepti, se va ridica iarasi si va continua lupta fiind mai intarit.

Va cauta o relatie personala cu fratii sai, prin unicitatea care caracterizeaza fiecare fiinta umana, si nu-i va privi prin prisma unor modele standardizate, legaliste, de conduita, morala si viata. De aceea, el nu se va sfii sa ceara binecuvantare de la Dumnezeu si in acelasi timp de la o persoana sfanta, care altadata in viata a fost un criminal, un nelegiuit. Atunci nu-l va mai deranja nici dezordinea dintr-o biserica ortodoxa, ci se va bucura de libertatea de exprimare a credintei a fiecarei persoane in fata lui Dumnezeu, fara nici un fel de idei preconcepute.

El va trece din starea cazuta direct in gradina Bisericii, preferand sa se aseze in mijlocul ei, intre florile ei sfinte, pentru a le soarbe seva lor datatoare de viata; si astfel va dobandi cunoastere, dupa cum ii va darui Dumnezeu. Atunci va simti puterea lui Dumnezeu care creste florile dintr-o gradina permanent vandalizata de tot felul de viermi neadormiti.

Si astfel aceasta persoana se va lumina, numai in Biserica Ortodoxa a Domnului nostru, si-L va intalni pe Domnul, asa cum este El si alaturi de El, facandu-se partas la viata in Dumnezeu.

Pentru oricine cunoaste, chiar oricat de putin, maretia si adancimea credintei ortodoxe, si mergand cativa pasi pe calea care duce la mantuire, impreuna cu sfintii si gustand din apa vietii vesnice, acela nu se va mai intoarce niciodata!

Sursa (elina) : http://www.oodegr.com/oode/orthod/genika/giati1.htm

Traducere: Sfanta Manastire Pantocrator

Cititi va rog si:

MINUNATA VEDENIE DESPRE PARTASENIA CU ERETICII

PROFETIA Sfantului ANATOLIE al OPTINEI despre vremea cand ERETICII VOR PUNE MANA PE BISERICA …

DUMITRU STANILOAE: Diferenta dogmatica si liturgica intre Liturghia ortodoxa, catolica, protestanta si neoprotestanta

VIDEO: Parintele ILIE CLEOPA despre sectanti, milostenie si smerenie

MIC INDRUMAR BIBLIC ORTODOX (ce putem raspunde neoprotestantilor)

SECTARII RESPING SFANTA TRADITIE si interpreteaza Sfanta Scriptura dupa mintea lor ratacita …

Habauceala: DUMINICA E SEMNUL FIAREI. Cipurile nu au nici o legatura cu 666 …

FOTO: BAPTISTI ce-i imita pe … ortodocsi

VIDEO: Charles Taze Russell, fondatorul sectei “MARTORII LUI IEHOVA”, a fost MASON, iar la mormantul sau este o … PIRAMIDA

Video: ION TIRIAC este MORMON. Fondatorul ratacirii a fost JOSEPH SMITH, un MASON …

 

67 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on februarie 21, 2012 at 8:30 pm

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

    • Toma said, on februarie 21, 2012 at 9:11 pm

      Multumesc mult pentru acest articol.
      Mi-a raspuns la multe intrebari si a fost pentru mine ca o cana de apa rece in desert.

      Simt nevoia sa mai spun ceva.
      Am criticat poporul roman aici prin comentarii. Atunci cand vorbeam de nemti ca sunt muncitori.
      Am gresit! Imi pare sincer rau! 😦

      Apreciază

      • marcel said, on februarie 22, 2012 at 5:35 am

        toma daca ai spus asta trebuie sa te iertam dar si noi te iertam iarta ma si tu ca ti spun :cand comentezi trebuie sa ai ceva de spus ,iar cand nu ai nu esti obligat sa comentezi caci atunci cand gresesti cineva te va arata cu degetul tu o sa raspunzi suparat samd…saccsiv incearca sa fie un blog folositor,ori comenturile venite din necunoastere dauneaza grav sanatatii..luam spamuri ,ne jignim..abtine te cand nu cunosti problema..toate bune

        Apreciază

      • marcel said, on februarie 23, 2012 at 5:36 am

        toma iti raspund aici ca acolo nu aveam cum sa ti scriu la :raspuns ,ai dreptate cu regi sau imparati sau tar sau domn..cum s or numi caci asta e ingaduit de Dumnezeu,tarul rus nu a vrut nici macar amestecat adica el tar si guvern democratic ,iar daca te critica la vre un coment nu trebuie sa o iei ca pe un act criminal ci asa a crezut cel ce te contrazice si nu trebuie sa i raspunzi cu rautate ci cere i lamuriri caci nu se poate in acelasi moment sa aiba toti aceasi parere,pace si prietenie !

        Apreciază

    • marcel said, on februarie 22, 2012 at 5:54 am

      frate saccsiv sa te faci sanatos caci sanatatea trupeasca are influenta si asupra judecatilor noaste,actiunilor noastre ! nu sant stilist si nu am gasit de 2 ani si ceva nici un preot care ma convinga sa mi dau sufletul pe mana lui !am mers pe la multe biserici in trecut dar nu am inteles ceva serios de la oameni,credinta ortodoxa o stiu si pe aceasta o doresc ,dar om ortodox (preot )in Romania nu am gasit,se zice ca ar fi dar nu am timp sa merg pe la fiecare om ,ma rog si astept..

      Apreciază

      • saccsiv said, on februarie 22, 2012 at 9:34 am

        marcel

        Deci nu intri nici in bisericile BOR?

        Apreciază

      • danutza said, on februarie 22, 2012 at 10:58 am

        „Cere si ti se va da! Bate si ti se va deschide!”
        cred ca nu ai cerut din toata inima sa-ti trimita Dumnezeu un duhovnic bun. cred ca nu ai cautat suficient. exista multi duhovnici buni. depinde din ce zona esti, dar sunt si in bucovina si in bucuresti si in dobrogea si probabil ca in toata tara.
        eu te sfatuiesc sincer sa nu incetezi a cauta, ca si eu am fost la vreo 4 preoti pana am gasit duhovnicul potrivit, care sa ma asculte si sa ma povatuieasca. spovedania e o taina f importanta, lasata de Hristos si prin ea scapi de povara pacatelor. te vei simti cu 10 kg mai usor dupa ce te vei spovedi.
        trebuie sa ne gandim in permanenta ca putem muri oricand si e important sa fii spovedit. spune Hristos: „Nimic necurat nu va intra in imparatia cerurilor”.
        intreaba pe ceilalti comentatori daca stiu in orasul de unde esti, un duhovnic bun. toata lumea v a incerca sa te ajute!

        Apreciază

      • florin said, on februarie 22, 2012 at 11:40 am

        Marcel,nu stiu din ce parte a tarisoarei noastre esti,insa la Cluj,este un „om ortodox”,si duhovnic la superlativ:PS Vasile Fluieras(someseanul)prietenul tuturor oamenilor simplii.Cu siguranta ca or mai fi multi altii,insa daca ai avea sansa sa il cunosti pe acesta,ai intelege sensul vorbei”omul sfinteste locul”,deoarece in preajma lui,chiar simti prezenta Duhului Sfant.Cunoscandu-l pe PS Vasile,iti dai seama de ce Dumnezeu ne cere indeosebi: sa FIM OAMENi….Nu inceta sa cauti, si mai ales nu uita ca Harul Duhului Sfant,lucreaza prin orice preot,chiar daca noi,dupa judecata noastra omeneasca il socotim mai putin vrednic.Nu uita ca suntem de cele mai multe ori inclinati sa judecam sau sa gasim defecte la ceilalti,cauza fiind mai intotdeauna,dorinta de a ne creste impresia de sine,sau de a ne scuza in fata propriei constiinte. Constiinta propriei stari de pacatosenie,smerenia,ne va ajuta sa-l vedem pe cel de langa noi,(om ortodox) sau preot ,ca pe fratele nostru,cu daruri deosebite de care ne putem impartasi,pentru ca Dumnezeu ne iubeste pe toti,si pe fiecare in parte ca si cum am fi unul(Adam). Noi oamenii,noi singuri ne arogam dreptul de a-i socoti pe unii- oameni,iar pe altii nu. Doamne ajuta!

        Apreciază

    • marcel said, on februarie 22, 2012 at 10:28 am

      frate saccsiv daca nu intru in bisericile bor unde sa intru? intru frate ! ce credeai ca intru in bisericile din groenlanda/ ce ti s a parut vreo opinie neortodoxa / daca da atunci sterge o ! sant om si gresesc cu siguranta deci sterge orice coment de al meu neortodox ! daca nu aveam acelasi tel cu ortodocsii ce mai caut eu pe blogul asta? si asta cam de la inceputul aventurii? deci de atata timp cat am fost alaturi de tine tu ai crezut ca sant impotriva ta? si mie mi se intampla sa nu am fler si ii cred dusmani pe cei ce ma iubesc si i iubesc pe cei ce mi vor raul !ai vazut ca si tu i ai aparat pe unii rataciti crezand ca si vor reveni ! si nu si au revenit ba mai mult au inceput sa rataceasca si mai mult chiar foarte mult ! si eu am fost ca tine si am crezut ca unii oameni gresesc pentru ca nu aveam la acel moment informatiile necesare ! sa nu uiti ca si tu ai avut la un moment niste pareri pe care pe urma (afland informatii noi si mai multe)le ai schimbat! si nu o spun sa te critic (tocmai eu care am facut si yoga …),nu trebuie sa te superi pe tine ca aveai o parere care s a dovedit falsa caci esti om si tu ! iti amintesc ca la inceput ii criticai pe cei ce aduceau argumente despre un viitor razboi…ca un om ce vrea ca acest blog sa supravietuiasca cu succes si cu cititori destepti sa te superi mai ales pe cei ce nu aduc argumente ,care se bazeaza doar pe instinct si pe niste notiuni din reviste de divertisment,eu unul incerc sa ne ajutam ,sa aduc si eu la cunostinta oamenilor ce cred ca am gasit de folos in a intelege viata cat mai corect ,deci repet :aminteste ti cat de mult i ai criticat pe cei ce l au citit pe pr.vasile ca e diliu si cat de mult il respectai parca era un guru pentru planeta…ai sa ai surpriza ca la un necaz sa nu te ajute cei pe care i crezi prieteni,pentru ca asa e viata..

      Apreciază

      • saccsiv said, on februarie 22, 2012 at 11:06 am

        marcel

        Spui:

        iti amintesc ca la inceput ii criticai pe cei ce aduceau argumente despre un viitor razboi

        Cand anume am facut asta? Eu de cand am blogul asta tot spuneam ca ELITELE vor crea un cumul de crize: criza economica, revolte, foamete, razboi. Primele doua deja au aparut.

        Deci intri, dar nu te spovedesti si nu te impartasesti? Ca ai zis ca de cativa ani cauti un preot si nu gasesti.

        Apreciază

  2. cineva said, on februarie 21, 2012 at 9:49 pm

    Din discutiile (nu putine) pe care le-am avut cu protestanti de diverse denominatiuni pot sa spun ca sunt de-o aroganta fenomenala si nici macar nu le trece prin minte ca s-ar putea insela. Isi imagineaza crestinismul ca pe ceva care a murit odata cu Hristos si a zacut ingropat undeva doua mii de ani pana cand a aparut protestantismul si l-a inviat. Nu vor sa auda de mucenici, sfinti parinti sau invatatura. Biserica pentru ei inseamna basme, exagerari popesti si cruciade. In al doilea rand nu cred absoult nimic care nu se regaseste in Scripturi. Si nu in ultimul rand au propriile lor interpretari (ridicole) ale Scripturii, inclusiv ale Vechiului Testament si Apocalipsei. Ca si ortodocsi putem sa publicam cate carti vrem, si sa le explicam totul pana ne invinetim.. pierdere de vreme. Nu degeaba invata sfintii sa fugi de eretici ca de dracu’. Omul inselat este legat la ochi si la suflet de satana si numai Dumnezeu cand va voi va dezlega legaturile lor.

    Apreciază

    • Alexandru(Fulger) said, on februarie 21, 2012 at 10:43 pm

      Acei oameni care isi protejeaza credinta eretica sunt fanatici condusi de diavol si daca nu vor sa inteleaga nu mai incerca sa ii schimbi , si eu am avut destule discuti cu protstanti si am simtit ca au avut o mica indoiala in suflet aceia sunt putim mai fragezi si pot fi modelati , inca ii poti intoarce de la credinta eretica. Cei care sunt fanatici nu ii poti intoarce de la credinta decat daca ai har si foarte buna pregatire duhovniceasca cea ce la mine lipseste.

      Apreciază

      • cineva said, on februarie 21, 2012 at 11:23 pm

        Nu am incercat sa-i convertesc, Doamne fereste! Pentru asta iti trebuie in primul rand har de la Dumnezeu si in al doilea rand foarte multa cunostinta. Am ajuns insa sa discut cu ei pe diverse forumuri plecand de la alte subiecte si ajungand, cum se intampla adesea, la discutii despre credinta.. Dar nu se poate sta de vorba. Au aceasta inalta parere despre ei si se considera mostenitori si detinatori ai adevarului. Se cred luminati direct de Dumnezeu si interpreteaza Scripturile dupa bunul lor plac. Sfintii nu exista pentru ei, cultul sfintilor si al icoanelor este inchinare la idoli. De exemplu pasajul din Sciptura in care se povesteste despre pogorarea Duhului Sfant asupra apostolilor la Cincizecime ei il interpreteaza ca profetii depre ei si despre timpurile noastre. Cum ca la plinirea vremurilor (adica acum) harul se va deserta si oamenii vor face minuni, vor vorbi in limbi si vor vedea vedenii, adica exact ceea ce cred ei ca fac acum! Iar toate referirile biblice la Israel le interpretaza ca fiind strict legate de statul numit astazi Israel. In ce priveste originea antihristului oscileaza intre rus si musulman. Recunosc ca am incercat sa ii explic unei persoane la ce se referea pasajul de la Cincizecime dar a fost absolut imposibil sa ma fac inteles. Atata cat pot, evit sa am astfel de discutii cu ereticii dar daca trebuie sa marturisesc nu ma dau inapoi.

        Apreciază

    • Doktoru said, on februarie 21, 2012 at 11:07 pm

      Parerea mea este ca …27. Ioan a raspuns si a zis: Nu poate un om sa ia nimic, daca nu i s-a dat lui din cer. …Ev.Ioan 3,27.

      Apreciază

  3. mihai4 said, on februarie 22, 2012 at 2:28 am

    Apreciază

  4. nea Anderthal said, on februarie 22, 2012 at 2:31 am

    off topic
    Foarte intersant articol..ptr. cei care „gavaresc” engleza:

    http://www.femalefirst.co.uk/celebrity/Lady+Gaga-228584.html

    Apreciază

  5. Ioan C. said, on februarie 22, 2012 at 4:51 am

    Material foarte util în dezbaterile cu neoprotestanţii:

    INDEX BIBLIC şi alfabetic al blogului “IISUS ESTE DOMNUL”- Lista subiectelor

    http://iisusestedomnul.wordpress.com/2012/02/04/index-biblic-si-alfabetic-al-blogului-iisus-este-domnul-lista-subiectelor/

    Apreciază

  6. marcel said, on februarie 22, 2012 at 5:38 am

    daca Sfantul Serafim Rose nu a putut sa si converteasca parintii de la protestantism putem intelege ce lupta grea este intre minciuna si adevar !!!!

    Apreciază

  7. kosk said, on februarie 22, 2012 at 5:38 am

    tot intunecatii au lansat si teza precum ca papa ar fi antihristul, mai precis sceleratul asta;
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pierre_Jurieu
    ca orice erezie nascuta din alta erezie (cea romano-latina) fanaticii judaizati care-si spun crestini dar nu sint, au in spate o lunga istorie de crime ;
    http://www.newadvent.org/cathen/03218a.htm

    Apreciază

  8. marcel said, on februarie 22, 2012 at 5:40 am

    Sfantul Serafim Rose nici prietena care il cosidera (ceea ce si era) o capacitate intelectuala (sa i citim viata si o sa intelegem )-nu a reusit sa o convinga sa lepede protestantismul !!!

    Apreciază

  9. kosk said, on februarie 22, 2012 at 5:49 am

    ..s-au jucat si de-a spanzuratoarea cind au debarcat prin amerika
    http://www.eyewitnesstohistory.com/salem.htm
    samd…

    Apreciază

  10. Romeo2110 said, on februarie 22, 2012 at 5:58 am

    Heinrich Heine (poet evreu trecut la poestantism din motive materiale): Orice catolic, care devine protestant face un pas de la ‘idolatria’ trinitara catre ‘monoteismul’ iudaic. ASTA ESTE DOGMA MAJORA (neasumata) de (neo) protestanti.

    Sus avem o abordare lumeasca.

    Arhiepiscopul Averchie Tushaev, exilat in Bulgaria dupa 1917, spunea ca la heterodocsi (in particular la catolici) nu avem virtuti crestine ci virtuti pagane, chiar daca lor li se pare ca lucreaza virtuti crestine.
    La heterodoxi lucrarea poruncilor este dureroasa; poruncile par niste interdictii, nu par o cale spre fericire si indumnezeire; lucrarea lor nu este insotita de harul Duhului Sfant; nu exista mangaierea Duhului Sfant. Ei lucreaza virtuti paganesti, chiar daca unui observator exterior i se pare ca acestea sunt virtuti crestine, din cauza faptului ca nu au harul Duhului Sfant.

    Sf Ioan Scararul sau Isaac Sirul (in Filocalie) spunea ca la heterodocsi nu exista smerenie.

    Tocmai de aceea occidentul s-a scufundat in mocirla patimilor.

    PS In romanul lui Quo Vadis (Henryk Sienkiewicz – premiul Nobel pt literatura) eroii pricipali – presupusi martiri de pe vreme lui Nero – triumfa exclusiv prin virtuti pagane, care eventual seamana cu cele crestine.

    Apreciază

    • Romeo2110 said, on februarie 22, 2012 at 10:12 am

      Nu de mult, referitor la virtutile crestine, netraite neintelerse si neabordate ortodox, circula o vorba:

      Tot ce e placut este: interzis, imoral sau ingrasa…

      Apreciază

  11. kosk said, on februarie 22, 2012 at 6:00 am

    ps. saccsiv, mai am un comm cu doua linkuri. a intrat in spam

    Apreciază

  12. daniel said, on februarie 22, 2012 at 7:14 am

    Intrebarea „de ce sa fim ortodocsi” o percep, pe de o parte, ca fiind numai varful iceberg-ului. Ea mascheaza un ocean de rautate. Vrajmasul Domnului nostru Iisus Hristos ne poate expune ce stie el (ca un veritabil savant) incat chiar noi ortdocsii ramanem tulburati si cu gura cascata.
    Atunci ne umflam in pene si incepem ce stim noi, spre intristarea Domnului.

    Cel mai sigur este sa ne voim sa renuntam la polemici si sa ne smerim. Sa Il chemam frumos pe Domnul. Atunci tot spectacolul acesta, parut real, ca o realitate convingatoare, va dispare ca un fum lasand loc Soarelui.

    Pe de alta parte, intrebarea „de ce sa fim orotdocsi” poate contine dorinta sincera de convertire la ortdoxie.
    Harul si indurarea lui Dumnezeu sunt coplesitoare.

    Apreciază

  13. ayannis said, on februarie 22, 2012 at 9:18 am

    Topicul acesta ma trimite in trecutul indepartat cand cochetam cu religia adventista ( fara sa ader la ea ) . Citeam din cartile lor ( am citit-o si pe E. White) mergeam la adunarile lor , la conferintele cu pastori americani … In fine , eram intr-o perioada de „cercetare” a religiei . Pana la urma m-au abordat direct iar eu le-am raspuns cu luciditate si bun simt : ” Daca nu sunt o buna crestina ortodoxa de ce as crede ca as devenii o buna crestina adventista ? ”
    Pe vremea aia credeam ca Dumnezeu nu apartine nici unei religii . Prea era disputat de toata lumea . Din Ortodoxie nu vedeam decat partea urata : preoti corupti , mireni de duzina ( adica netraitori ) . Apoi am inceput sa vad uratenie si la Adventisti . De asta nu m-am lasat convinsa nici de ei nici de altii . Nu eram suparata pe Dumnezeu eram suparata pe oameni dar de fapt ar fii trebuit sa fiu suparata pe mine . Oricum primisem un botez crestin ortodox , mi s-a parut suficient ( adica daca as fii trecut la alta religie as fii avut alta alta stare de spirit ? nici gand ) iar Dumnezeu avea sa „lucreze” asa cum stie EL : mai intai a dat cu bata ( cum spune Pr Arsenie Boca ) in familia mea ca sa invatam toti niste lectii si ca ” din neoranduiala sa se faca randuiala ” ( vezi Pr. Arsenie Boca ) si s-a facut si randuiala si lumina si tot .

    Cateodata Dumnezeu ne recupereaza cu forta din acelasi motiv pe care al mentionase Pr . Arsenie Boca ” … Dumnezeu nu are pe nimeni de pierdut …” sau poate ai „recupereaza ” cu forta doar pe aia cu care stie ca se mai poate intelege pana la urma , zic si eu . Din acest punct ( Ortodoxie ) cale de intoarcere nu mai exista pentru mine ( cel putin) . Cum as mai putea cand s-au petrecut atatea in viata mea in ultimii 14 ani in care Dumnezeu mi-a aratat ca imi poarta de grija …chiar si atunci cand L-am provocat plecand de acasa ?
    Acum suntem in Postul Pastelui . Vinerea , la Biserica Paraclisul Sf Nectarie din Ploiesti , parintele Ciprian ( care duce vietuire de calugar desi e preot de mir si a fost casatorit candva ) face dezlegari puternice si citeste Moliftele SF Vasile cel Mare . Se tine post negru in ziua aceea . Parintele ne avertizeaza sa nu stam sa ascultam Moliftele fara pregatire . Am fost de cateva ori la Molifte si am vazut puterea lor . Parintele cateodata alinta si zice : ” Gata, v-ajunge ca prea va faceti ca ingerii ” Va dati seama ? Ce religie se mai poate avea ca argument puterea de a ai face pe oamenii simplii sa traiasca precum ingerii ?!! Darul lui Dumnezeu peste masa anonima de oameni , aceeiasi oameni pe care puternicii lumii nu dau nici doi bani … Pentru mine este coplesitor .

    La intrebarea umilitoare „De ce sa fim ortodocsi ?” Raspunsul e pe masura : „Iaca , de-aia ” Intrebarea pertinenta ar fii : ” La ce ne mai trebuie alte religii cand Hristos se identifica cu Ortodoxia ? „

    Apreciază

  14. kosk said, on februarie 22, 2012 at 9:24 am

    ps-toti ” apostolii” noului atheism provin din protestantism (cu educatie protestanta), precum e dobitocu’ asta..un fel de pontifex maximus (guru) al ateistilor
    http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Dawkins

    Apreciază

  15. marcel said, on februarie 22, 2012 at 10:31 am

    la protestanti multe idiotenii le pot intelege ,dar faptul ca o urasc pe Maica Domnului e de neinteles si tine de ceva bolnav foarte,de o intunecime a mintii,totala !

    Apreciază

  16. cezar said, on februarie 22, 2012 at 10:47 am

    un parinte de la Petru Voda ii spunea altcuiva ( nu mai stiu daca era mirean sau era un alt parinte ),ca si noi ortodocsii suntem vinovati daca sectantii nu se intorc la ortodoxie .Se referea la faptul ca nu suntem intotdeauna un exemplu bun de urmat…Doamne ajuta !

    Apreciază

  17. ORTODOX said, on februarie 22, 2012 at 10:50 am

    Banii şi Fericirea

    Apreciază

  18. kosk said, on februarie 22, 2012 at 10:52 am

    dap, sabatistii au si post tv „speranta-tv” daca asculti ce indruga (cum hulesc pe Duhul Sfant salasluit in Sfinti) aia,,lupii care-si zic „pastori” te apuca durerea de dinti.

    Apreciază

    • STOP RFID 666 said, on februarie 22, 2012 at 11:24 am

      UN SARPE SABATIST CARE ARE MARE SUCCES IN AMERICA

      Apreciază

  19. Felix-Gabriel Lefter said, on februarie 22, 2012 at 3:03 pm

    O să vorbesc doar punctual, acolo unde cred că am ceva competenţă OBIECTIVĂ. Departe de mine gândul de a intra în polemici (am trecut şi prin asemenea răutăţi, când eram mai neofit, iar duhul de ceartă găsea puncte slabe în inima mea). Pentru a evita speculaţii aiurea despre persoana mea, voi sintetiza fără detalii ce am eu cu „teologia”…:
    Iniţial, îmi era teamă de Biblie, copil fiind. Biblia era în casă (traducerea Cornilescu, pentru că era singura ce se putea găsi dacă erai un om simplu, iar părinţii mei erau aşa, ortodocşi). Am deschis-o de câteva ori, curios, neînţelegând mai nimic: nu avea cine să mă înveţe – cred că de teamă să nu spun la şcoală… Am trecut apoi prin faza de ateism indus, în gimnaziu. Confortabil e să fii ateu, nu? N-ai nici o răspundere morală – ce bine sună să ai ceva cu care să-ţi contrazici conştiinţa care te înţeapă… Sau, pe înţelesul maturilor, ce bine să acceptăm fără cel mai mic simţ critic darwinismul! – ne e scuză perfectă să scăpăm de Dumnezeu!
    Frica de Domnul e începutul înţelepciunii. Iar nuiaua e mîngâietoare, pentru că orice tată o foloseşte ca înţelepţire (dacă e tată, nu beţiv ordinar).
    A urmat episodul „Europa Liberă”. Dacă erau atei comuniştii, eu eram Gică Contra, aşadar credincios fervent, chit că habar n-aveam de nimic. Şi, iertare mie, nu găseam nici o înţelepciune detectabilă în spaţii psalmodiate pline de babe cu parfum de tămâie.
    Pentru că eram un liceean citit şi rebel, am făcut o pasiune pentru romano-catolicism. Era mai multă lumină în bisericile lor, mai multă lume bună, mai mulţi cărturari. Mă enerva Theilhard de Chardin, dar îmi plăcea Claude Tresmontant… (fireşte, citeam din surse secundare). Făceam filosofia îngerilor pe vîrf de ac şi ştiam tot despre „filioque”…
    Era „blowing in the wind”.
    Detestam „pocăiţii”. Mai că îmi imaginam că se petrece ceva naşpa în casele lor de rugăciune. La fel cum mă înspăimânta Sinagoga din Piteşti, o clădire în jurul căreia nu vedeai oameni – ceea ce alimenta ideea că se întâlnesc noaptea în secret, să mănânce prunci încă vii…
    Apoi am dat peste o carte luminoasă, a unui om luminos la minte: „Creştinismul redus la esenţe” – C.S. Lewis. Nu ştiam că e un clasic. Apoi am tot citit, orice îmi cădea în mână de la „Societatea Misionară Română” (fireşte îmi pare acum – baptistă), cu ceva vreme înainte să şi ajung să trec pragul adunării. Nu că am dat peste lumină şi Adevăr, iniţial, ci că bătusem câmpii cu orgoliu până atunci, neavând habar de Mântuitor.
    M-am botezat câteva luni mai încolo, într+un an de graţie 1991. Şi de atunci sunt creştin, gata să mor sub tortură pentru asta.
    Nu sunt critic obturat. M-am certat cu adventiştii destulă vreme, până am avut răbdare să şi ascult câte ceva. Nu am trecut la ei, pentru că „Sola Scriptura” râmâne firul meu cu plumb. Sfânta lor tradiţie e Ellen White, iar eu nu vreau autorităţi dispersate. Fiecare biserică creştină are oameni de seamă, scrieri şi pilde, tradiţii de respectat. Dar ele trebuie să stea la o distanţă ca de la cer la pământ faţă de Sfânta Scriptură.
    Aşadar, nu pot spune ce sunt. În afară de faptul că sunt protestant (prefer să mi se spună „creştin”, dar categorisirea lumească te bagă undeva, nu?) Sunt dator, duhovniceşte vorbind, multora. Baptişti mai întâi, apoi adventişti, ortodocşi, catolici etc. – oameni în general. Detest ecumenismul. E bine să fie şi deosebiri între noi, ca să se îndreptăţească ce e drept. Eu citesc Sfinţii Părinţi. Dar nu numai.

    Iar acum voi obiecta, politicos.
    1. Sfânta Scriptură (Conciliul ecumenic 1, Niceea, 325 A.D.) NU e lucrare omenească, de Tradiţie. Logic, dacă există Dumnezeu, Duhul Sfânt a ordonat mintea oamenilor atunci când au stabilit Canonul Noului Testament. Aşadar, celelalte apocrife sunt „pa şi pusi” (nu cred că mă veţi contrazice cu „evanghelia lui Toma”: ce facem? ajungem la idioţi ca Dan Brown??). În mod similar, Vechiul Testament este Biblia Hebraica. E nevoie să reamintesc care era scrupulozitatea copierii unui text ebraic?…
    Fireşte, există apocrife. Apocrifă e şi cartea lui Enoh. Nu apare în Septuaginta. Dar este citată ÎN NT…! Apoi, apocrifele ortodoxe şi catolice nu sunt identice… Nu e mai bine să rămâi la ce NU E apocrif nicicum?
    2. Nu exista la Niceea biserica ortodoxă. Era una singură, universală (catolică sau sobornicească, după cum le-au despărţit limbile). Ambele ramuri, deja oficiale, sub un împărat necreştin – Constantin (care s-a botezat abia pe patul de moarte la erezia ariană), au urmat ordinea lumească a culturii. Care cu latina, care cu greaca, amândouă pe urmele lui Plotin; ulterior cu bătălii între Platon şi Aristotel ş.a.m.d. (Culmea, amuzant, la bătălia pentru încălcarea poruncii a doua a fost invers: Roma a luat statuile greceşti, iar Bizanţul a preferat frescele latine…) Apoi, excomunicarea reciprocă: 1054, ca să fie bâlciul cultural complet.
    3. Sfintele Tradiţii, în ramura lor de creştinare sincretistă, sunt de un păgânism cumplit. Dar ăsta e subiect tabu… Nimeni nu ştie de ce babele de la ţară ştiu încă la orice înmormîntare sau nuntă ritualuri din spaţiul antic precreştin, care se dovedesc a părea esenţiale. Şi sunt tolerate.
    4. Biblia era o carte interzisă oamenilor de către biserica oficială. Cu diferenţe… Era oficial interzisă în spaţiul catolic, prin interzicerea traducerii ei din Vulgata, respectiv tacit interzisă în spaţiul fost grec, acum deja slavonizat, în care lumea oricum nu citea nimic. Este şi astăzi! Biblia oficială a BOR cere, pentru a fi citită, competenţe lingvistice universitare rafinate. E departe de limba vorbită. Nu e pe înţelesul norodului. D E C E ?
    Sau se crede că Lossky e mai accesibil?… (filosof ratat, dar mai stilat faţă de Ghelasie – Hegel e cristal faţă de acesta din urmă…)
    5. Nu vreau să aduc aceste critici peste preoţii ortodocşi. Cunosc preoţi ortodocşi de seamă (nu ierarhic…) Creştinii se văd între ei.

    Faceţi – vă rog – un experiment mental. Sunteţi prinşi, ca refuzători de primit semnul fiarei, de cei care vor să vă ştampileze astfel. Suntem cu toţii 100 de oameni. Zece dintre noi Zic „NU – MAI BINE MURIM”. Te vei uita la ceilalţi nouă având pe buze întrebarea „tu de ce biserică ţii?”….
    (Ap. 18:4)

    Apreciază

    • cineva said, on februarie 22, 2012 at 5:17 pm

      Ce spui frate acolo? De unde pana unde ‘Sfintele Tradiţii, în ramura lor de creştinare sincretistă, sunt de un păgânism cumplit. Dar ăsta e subiect tabu… Nimeni nu ştie de ce babele de la ţară ştiu încă la orice înmormîntare sau nuntă ritualuri din spaţiul antic precreştin, care se dovedesc a părea esenţiale. Şi sunt tolerate.’

      Ai macar habar ce inseamna Sfanta Traditie? Daca iti imaginezi ca Sfanta Traditie sunt obiceiurile precresinte ale babelor de la tara esti in cumplita inselare, cum si esti. Pentru un om care se vrea cultivat ca dumneata si care spune ca citeste Sfintii Parinti (ceea ce nu cred, pentru ca este imposibil sa citesti Sfintii Parinti si sa ramii in inselare), ar trebui sa cunosti macar ce este Sfanta Traditie inainte de a pune etichete in stilul sectant cel mai autentic. Sfanta Traditie inseamna toate invataturile DE CREDINTA care s-au transmis oral, si nu obiceiurile populare de la nunti si inmormantari sau taiatul porcului de Craciun. Oare dumneata n-ai aflat ca Scripturile s-au scriu cu multi ani dupa moartea Manutuitorului? Cum crezi ca s-au transmis atunci invataturile Lui cat timp n-a fost nimica scris? Nu din gura in gura prin invatatura orala? Ei, toata aceasta bogatie de invatatura si detalii despre viata Manturitorului si a Maicii Domnului au ramas in constiinta crestinatatii si dupa scrierea Scripturilor. Erau mult prea multe ca sa incapa in carti. Ai citit ce spunea Sfantul Apostol Ioan, ca ‘sunt şi alte multe lucruri pe care le-a făcut Iisus şi care, dacă s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred că lumea aceasta n-ar cuprinde cărţile ce s-ar fi scris’? Ei aceasta-i Sfanta Traditie!

      Iar cu argumentul ca Biblia era interzisa maselor, te rog fugi la catolici, esti pe blogul gresit. La noi Biblia nu s-a putut citi numai atata timp cat nu a fost tradus insa cand s-a tradus a fost accesibila maselor. Competente lingvistice UNIVERSITATE rafinate? Bati campii frate. Da, invatatura este grea, dar nu din cauza limbii, ci din cauza invataturii insesi. Cat despre cuvinte, sunt multe arhaisme, dar in nici un caz nu necesita ‘competente lingivsitce universitare rafinate’.

      Frate abtine-te de a face afirmatii aiurea si informeaza-te mai-nainte de-a vorbi. Constantin cel Mare nu a fost arian. Doi dintre fii lui (pentru ca a avut trei baieti si doua fete), Constantin al II-lea si Constantiu (sau Constantie) au fost intr-adevar arieni dar nu Constantin cel Mare si nici al treilea fiu al sau Constans. Asa ca pune mana pe carte si citeste inainte sa dai drumul la gura.

      Apreciază

      • florin said, on februarie 22, 2012 at 10:23 pm

        Pare ca sunt multe lucruri indoielnice in viata lui Constantin pentru noi cei care ne-am nascut dupa atatea veacuri insa eu cred ca doar pentru cei care tin ochii inchisi. Ieromonahpetru,scrie pe un alt forum:”1. Într-adevãr, înainte de anul 312, Constantin a avut o viaţã nu prea lãudabilã. Dumnezeu însã l-a ales pe el şi nu cred cã aceasta nu l-a marcat şi chiar determinat spre o schimbare.
        2. De ce sã nu admitem cã botezul lui Constantin s-a realizat înainte ca acesta sã facã cunoştinã cu pãrinţii din Rãsãrit enumeraţi mai sus.
        3. Sinaxarul spune cã Constantin a fost botezat la Roma de papa Silvestru. Aceasta s-a întâmplat probabil prin anii 312-314, cu mult înainte de schimbarea Capitalei la Constantinopol.
        4. Primul act istoric despre botezul lui Constantin la Roma a fost demonstrat ca un fals. Aceasta pt cã acolo se vorbeste despre un primat pe care papa Silvestru chipurile il avea şi pe care Constantin l-ar fi legiferat. Asta nu înseamnã nici pe departe cã toate ideile acestui document sunt false, mai ales cã, dpdv logic, botezul lui Constantin trebuie plasat înainte de 324.
        5. Mi se pare o mare greşealã istoricã sã spui cã Constantin „s-a clãtinat în credinţa sa” pânã aproape la moarte. Cum putea el atunci sã prezideze un Sinod Ecumenic care discuta aşa subtilitãţi teologice precum deofiinţimea Fiului cu Tatãl, dacã el nici mãcar formal creştinat.
        6. Chiar dacã pe atunci botezul nu se fãcea dintr-o datã, catehumenatul nu putea dura mai mult de 3 ani. De ce la Constantin el ar fi durat 25 (312-337)?” …..iar un oarecare G. adauga:”Cei care au falsificat acel document, n-au facut acest lucru la plesneala, cu siguranta au incercat sa suprapuna pe un document real o anexa falsa, asta pentru credibilitate. Niciodata nu se apuca cineva sa falsifice o bancnota de 12 lei, 50 (care nu exista), tot timpul cei care au vrut sa faca un fals s-au bazat pe un fapt real, asta pentru a fi mai credibili.
        Un argument in plus ar fi faptul ca Sfintii Parinti participanti la Sinod, n-ar fi acceptat ca soarta ortodoxiei sa fie pecetluita sub prezidiul unui catehumen.”……FELIX-GABRIEL !!! Baiat destept ne-ai demonstrat ca esti…de ce nu-ti faci tu propriul blog baptist pe care sa-ti postezi „intelepciunea” dobandita,sa faci experimente mentale si sa te intrebi retoric impreuna cu fratii tai pentru care esti in stare sa mori? Nu-ti mai taia unghiile la tastatura in fata blogului astuia pentru ca aici esti ca maslinul neroditor.

        Apreciază

      • florin said, on februarie 22, 2012 at 10:28 pm

        Pentru a se intelege mai bine,la punctul 2 e vorba de semiarienii Eusebiu de Nicomidia si Eusebiu de Cezareea

        Apreciază

      • cineva said, on februarie 23, 2012 at 12:46 am

        @florin

        Florin ai dreptate, sunt intr-adevar multe lucruri necunoscute din viata Sfantului Constantin cel Mare insa in nici un caz indoielnice. Pot insa sa te asigur ca ieromonahul Petru, pe al carui blog am fost aproape un an insira o gramada de prostii. In plus este plin de aroganta cum rar mi-a fost dat sa vad la o fata bisericeasca iar tot ce spune el are pretentia ca este ‘batut in stanca’. Ca sa nu mai vorbim ca face parte din acel grup de crestini care isi permit sa ii judece pe vrednicii de pomenire parinti Cleopa si Arsenie Boca.
        Deci lasand filosofia la o parte eu stiu cu certitudine un lucru: Constantin cel Mare a fost Sfant, si a fost sfintit nu numai de catre biserica luptatoare de aici ci si de cea dreptmaritoare din ceruri. Si aduc in sprijinul acestei certitudini spusele Sfantului Paisie cel Mare caruia i s-a aratat fata catre fata si caruia i-a spus:

        ‘Eu sînt marele Constantin şi m-am pogorît din cer ca să-ţi arăt slava pe care o dobîndesc monahii în ceruri, prietenia şi îndrăzneala care o au către Hristos. Deci, te fericesc pe tine, o, Paisie, pentru că îi îndemni pe dînşii la această sfinţită petrecere a pustniciei, iar eu mă ocărăsc pe mine, că n-am nimerit o rînduială prea mare ca aceasta a monahilor, suferind astfel paguba ce am luat”.
        Atunci eu iarăşi i-am zis: „Pentru ce, o, împărate, te ocărăşti pe tine? Oare n-ai dobîndit slava cea pururea fiitoare şi dumnezeiasca fericire?” El mi-a răspuns: „ASA ESTE, AM DOBANDIT-O! Dar nu am aceeaşi îndrăzneală ca monahii, nici cinstea întocmai cu ei!’ (Vietile Sfintilor din 19 iunie)

        Deci ceea ce Sfantul Constantin cel Mare a spus si ceea ce Sfantului Paisie cel Mare ne-a povestit sa nu indrazneasca ieromonahul Petru sa puna sub semnul intrebarii..

        Apreciază

      • florin said, on februarie 23, 2012 at 2:12 pm

        Cineva, am spus ”pare”,insa multumesc mult pentru semnul „!” pus inaintea cuvintelor ierom. Petru. Am sa fiu mai atent.

        Apreciază

    • STOP RFID 666 said, on februarie 22, 2012 at 6:12 pm

      Pentru noi Imparatul Constantin este intocmai cu apostolii iar tu il numesti necrestin. Pentru voi ,,reformatorul” Luther este un crestin si un erou iar pentru noi el este un eretic. Pentru voi crestinismul incepe cu protestantii cand el are 2000 de ani. Voi numiti lumina intuneric si intunericul lumina. Dar in cativa ani se va vedea cine are dreptate.

      Apreciază

    • danutza said, on februarie 22, 2012 at 10:21 pm

      faci confuzii mari. e bine ca recunoasti ca nu prea esti in subiect.
      Sfanta Traditie nu inseamna obiceiurile pagane ale babelor. de altfel, par Cleopa spune ca babele fac mai mult rau decat diavolul( parca ceva de genul asta-nu-s sigura).
      vroia sa spuna ca smintesc prin superstitiile si obiceiurile pagane si sustin ca au dreptate.
      te rog, citeste Vietile sfintilor si Patericul, apoi Dogmatica Sf Ioan Damaschin si Singur ortodoxia, de par Papacioc.
      mai esti in eroare in multe alte parti ( imparatul Constantin, traducerea Bibliei, etc)
      ps: tu crezi ca exista mai multe biserici??? spune Hristos: ” Voi intemeia BISERICA mea si portile iadului nu o vor birui” .
      stii ce inseaman catolic? termen furat de papistasi.
      catolic inseamna universal, iar in greaca, la crez, este aceasta denumire (catolicos). noi spunem soborniceasca, pt ca nu crea confuzie, dar papistasii n-au treaba cu biserica lui Hristos.
      ” Este un Domn, o credinţă, un botez!“ (Efes. 4, 5)
      vezi tu pe undeva mentionate mai multe credinte sau secte????
      eu zic sa cercetezi si sa vorbesti cu un duhovnic bun , apoi sa te botezi cu apa si Duh, ca sa poti sa-ti lucrezi mantuirea.

      Apreciază

  20. Felix-Gabriel Lefter said, on februarie 22, 2012 at 3:10 pm

    marcel

    Cum poţi spune că „sectanţii” o „urăsc” pe Maica Domnului? E totuna ne-închinarea cu ura? De ce nu te închini, de exemplu, la mama ta?

    Apreciază

    • STOP RFID 666 said, on februarie 22, 2012 at 3:35 pm

      Felix Gabriel Lefter

      Ba da o urasc, sau mai bine zis o ignora si totul din PROSTIE. Stii sa faci diferenta intre inchinare si cinstire? Se pare ca nu. Orice s-ar zice esti un SECTAR.

      Apreciază

    • Adrian.I said, on februarie 22, 2012 at 5:14 pm

      @Felix Gabriel Lefter
      Ce spui tu sunt niste stupizenii extraordinare, no offence.

      1In primul rand Biblia nu a aparut la Niceea ci canonul a fost finalizat in mare parte la sinodul de la Laodiceea.
      Parintii care au respins apocrifele nu au respins si celelalte scrieri din traditie, apocrifele erau scrieri facute sub un nume fals, de obicei al apostolilor, sau de catre unele grupari gnostice, parintii nu au respins niciodata celelalte scrieri din interiorul Bisericii, ci dimpotriva.

      2 Biserica ortodoxa a fost inca din secolul 1, termenul ortodox a fost folosit de parintii apostolici din sec 1,2 pentru ai deoebi pe eretici de crestini, ortodoxia desemna crestinismul cu invatatura dreapta.
      Catolicitatea era cea de a doua insusire a Bisericii, sobornicesc este doar un sinonim inexact, grecii folosesc si acum catolica in crez, Catoliki e termen grecesc si desemna in original ceva de genul universalitate in sobornicitate.Atat biserica catolica cat si cea ortodoxa pretind pana si astazi ca sunt atat catolice cat si ortodoxe. Pur si simplu dupa schisma doar s-a accentuat mai mult un termen distinct pentru fiecare, pentru a le deosebi, insa din punct de vedere teologic ele pretind aceeasi denumire integrala,Biserica catolica(catoliki) si ortodoxa
      Nu a existat nici o despartire dupa Niceea, Roma fiind in comuniune cu Bizantul si cu celelalte patriarhii, Biserica crestina fiind una.
      Faza cu platonismul si aristotelismul este superficiala, exista doar diferente de terminologie preluate din culturile pagane, insa teologia apusului si a rasaritului era identica. Parintii bisericii nu s-au inspirat din filosofia pagana niciodata ci doar au folosit termeni si jocuri de cuvinte din toate culturile lumii, pentru a putea descrie mai bine ceea ce este de nedescris.Platonismul a fost prezent la sfantul Augustin, iar aristotelismul in apus la Toma de aquino, paradoxal Toma este considerat cel mai fidel reprezentant al liniei teologicice impuse de Augustin, si a reusit asta folosind culmea termeni din aristotelism nu din platonism, pentru a’si putea descrie ideile. Deci vezi cum linia culturala adoptata nu anuleaza in nici un fel esenta si mesajul scrierii?
      Roma a acceptat pana astazi toate teologia ortodoxa de pana la sfantul Fotie (sec 9.) nu a existat nici o diferenta teologica ci doar lingvistica .
      3 Ce intelegi prin sfanta traditie?Biblia este doar o alta carte din traditie, nu a picat din cer.
      Traditia reprezinta toate scrierile teologice ortodoxe, tipicul bisericii, canoanele, marturiile istorice, cat si cele transmise pe cale orala care au un caracter teologic corect. Ce spun babele la tara nu intra in traditia bisericii ci e o traditie proprie care nu are legatura cu ortodoxia.

      4Biblia nu a fost interzisa in rasarit, doar in apus a fost interzisa traducerea in alta limba.
      Greaca veche nu poate fi reprodusa niciodata fidel in limba romana datorita complexitatii sale., daca faci o traducere simpla si babeasca anulezi si mai mult intelesul si esenta frazelor din greaca veche.
      Loskky nu e accesibil… pentru ca nu’i duce mintea pe toti sa inteleaga, cum poti sa descri fidel nedescrisul cu fraze simple?In stilul asta nu poti face decat o teologie etica, care se adreseaza doar necrestinilor si incepatorilor, asta a fost fireasca pentru paganii si evreii care au primit lucrurile incepatoare , dar pentru un dialog teologic serios, pentru cei cunoscatori care s-au deprins deja cu cele simple este nevoie de lucruri mestesugite care par greu de talcuit de cel simplu. Uite ce spune apostolul Pavel
      „În privinţa aceasta avem mult de vorbit şi lucruri grele de tâlcuit, de vreme ce v-aţi făcut greoi la auzit.
      Căci voi, care de multă vreme s-ar fi cuvenit să fiţi învăţători, aveţi iarăşi trebuinţă ca cineva să vă înveţe cele dintâi începuturi ale cuvintelor lui Dumnezeu şi aţi ajuns să aveţi nevoie de lapte, nu de hrană tare.
      Pentru că oricine se hrăneşte cu lapte este nepriceput în cuvântul dreptăţii, de vreme ce este prunc.
      Iar hrana tare este pentru cei desăvârşiţi, care au prin obişnuinţă simţurile învăţate să deosebească binele şi răul”(Evr 5, 11,14)

      5 Biserica nu e o institutie e trupul real al Lui Hristos: inviat, pnevmatizat si omniprezent, care si-a insusit strans intru Sine pe credinciosii care l-au urmat, nu tii de Hristos.. atunci automat nu tii nici de Biserica
      „Acum mă bucur de suferinţele mele pentru voi şi împlinesc, în trupul meu, lipsurile necazurilor lui Hristos, pentru trupul Lui, adică Biserica, „(Col 1, 24)

      Apreciază

    • cineva said, on februarie 22, 2012 at 5:29 pm

      Da, neinchinarea la Maica Domnului inseamna ura fata de ea, tot la fel cum si neinchinarea la Dumnezeu inseamna ura fata de Dumnezeu. Cine nu este cu noi este impotriva noastra a spus-o chiar Domnul. Si a fi cu El inseamna si a-i da cinstirea cuvenita Maicii Sale.

      Apreciază

      • Adrian.I said, on februarie 22, 2012 at 5:36 pm

        @Cineva
        Asa e .Ei nu fac deosebirea intre cinstirea si adorare, adorarea e data doar lui Dumnezeu si cintirea e data tuturor oamenilor. Chiar si un protestant o cinsteste pe mama lui si o respecta.Si sa nu’mi spuna mie ca ei vorbesc de la egal la egal cu ea si nu’i acorda o oarecare superioritate.

        Apreciază

  21. Lucian said, on februarie 22, 2012 at 5:16 pm

    @ felix-gabriel

    Neo-protestantii urasc ceea ce reprezinta Maica Domnului dpdv scripturistic (anume, faptul ca este nascatoare de Dumnezeu si pururea-fecioara). Partea cu „nascatoare de Dumnezeu” mai difera, ce-i drept, de la o secta la alta. Dar partea cu „pururea-fecioara” este respinsa in masa, ca sa spun asa, si este respinsa cu ura (caci numai ura este patimasa si irationala, asa cum este atitudinea sectelor neo-protestante fatza de acest aspect).

    Deci, concluzionand, urasc adevarul revelat de Dumnezeu, comitand astfel pacat de moarte impotriva Duhului Sfant.

    Apreciază

  22. Felix-Gabriel Lefter said, on februarie 22, 2012 at 5:46 pm

    Mulţumesc, Adrian.
    La restul nu am ce comenta.

    Nu există alt mijlocitor în afară de Iisus Hristos. E scris.

    Apreciază

    • STOP RFID 666 said, on februarie 22, 2012 at 9:03 pm

      Prietene Iisus este Dumnezeu, ce mijlocitor sa fie? Eu si cu Tatal una suntem ti se pare cunoscut sau te faci ca nu intelegi? Dar pastorii vostrii sunt de plans si va invata prostii. Da citatul din Biblie acela cu mijlocirea. Da citatul de mantuire prin credinta ca apoi sa ti-l dau eu pe acela de mantuire prin fapte. SOLA SCRIPTURA e ceea ce stiti si de aceea sunteti asa indaratnici.

      Apreciază

    • danutza said, on februarie 22, 2012 at 10:47 pm

      alooo, Hristos nu e mijlocitor. noi vorbim de SFANTA TREIME! acesta este Dumnezeu!
      ” sa facem om dupa chipul si asemanarea noastra”. crezi ca vorbea Dumnezeu Tatal singur??
      ce inseamna iubire divina? implicarea a 2 eu-ri care se iubesc.
      Sfanta Treime am putea spune ca reprezinta 3 persoane de aceeasi fire (dumnezeiasca), distincte, dar neseparate, apropiate la maxim prin iubire.
      un Dumnezeu monopersonal nu ar avea iubire eterna.
      Sfanta Treime e asemeni soarelui: lumina, caldura si viata.
      Sfântul Spiridon al Trimitundei, făcătorul de minuni, pentru a arăta unitatea Sfintei Treimi şi egalitatea celor trei persoane, împotriva rătăcirii ariene, la Sinodul I Ecumenic, s-a folosit de o cărămidă care, deşi reprezenta o unitate, privind-o, a arătat că în această unitate exită trei elemente: lutul, care a rămas în mâna Sfântului, apa care a căzut pe pământ şi focul care s-a ridicat la cer.

      Aceasta a fost o minune spre a arăta unitatea în Sfânta Treime, a celor trei persoane dumnezeieşti.
      Taina Sfintei Treimi, cum am spus, fiind de nepătruns cu mintea, oricâte asemănări s-au făcut de către Sfinţii Părinţi, nu se poate pătrunde şi înţelege, doar atât cât ne-a fost de folos.

      Tatal este principiul unic al Treimii, originea Fiului pe care L-a nas­cut si a Duhului pe Care il purcede din veci. Caracterul definitoriu al Tatalui este nenasterea.

      Fiul este de-o-fiinta cu Tatal, nascut din Tatal din vesnicie, inainte de timp. Nu este posterior Tatalui, ci El este Cuvantul si chipul Tatalui, care S-a intrupat „la plinirea vremii” (Gal. 4, 4).
      Duhul Sfant este coetern si consubstantial cu Tatal si cu Fiul. In uni­tate inseparabila cu Tatal si cu Fiul, Duhul purcede din Tatal si e dat lumii prin Fiul, dupa cum si Fiul S-a nascut in lume prin Duhul Sfant.

      Definirea dogmei despre Sfanta Treime este meritul Sfintilor Parinti de la Sinoadele I si II ecumenice de la Niceea, 325 respectiv Constantinopol, 381. La acele adunari ale Bisericii a fost elaborat, pe baza invataturii Mantuitorului Hristos cuprinsa in Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie, Crezul – Marturisirea de credinta a Bisericii – normativ pana la sfarsitul veacurilor.

      tare te rog sa citesti Dogmatica sf Ioan Damaschin
      sf Ioan Casian, pe care- l cinstim duminica, a fost intemeietorul vietii monahale din apus si are moastele la marsilia.
      stii ce inseaman dogma? adevar relevat, adica descoperit de DUMNEZEU.
      nu e rationament omenesc, pt ca atunci ar fi concept filozofic.
      erezia, dupa sf Ignatie Briancianinov, este cugetarea omeneasca introdusa in invatatura crestina.
      nu fac asta toti ereticii, incepanc cu papistasii, ca au introdus filioque?
      Sf Ioan Gura de Aur spune ca lupta cu ereticii nu e ca sa-i doboram, ci sa-i ridicam.
      citeste, te rog, scrierile sfintilor!!!!

      Apreciază

  23. Felix-Gabriel Lefter said, on februarie 22, 2012 at 6:11 pm

    Adrian I.

    Datorez scuze pentru canonul celor 27 de cărţi NT (îmi sărea mintea la Crez…)
    Dar…
    Am spus eu că a existat despărţire după Niceea? Nu! Până în 1054… Bineînţeles, dacă e să etimologiţăm, catolic e totuna cu sobornicesc, în vreme ce „dreapta-credinţă” („orto-doxia”) are o cu totul altă greutate. Asta nu înseamnă că eu, ca neo+protestant să mă revendic doar la Scriptură ca orto-doxie. Ortodoxia nu e slavă, cu atât mai puţin rusă (Doamne fereşte!) Etimologic, eu pot spune ca baptist că sunt ortodox. Cuvintele nu se confiscă!

    Traduceri se pot face şi s-au făcut, în toate limbile. Septuaginta, dacă e să o luăm în termeni de dificultate a traducerii, e o copilărie faţă de orice carte a lui Aristotel. Şi tocmai asta e ideea. Era scrisă şi pentru Aquinat, şi pentru nea Ghiţă de la spălătorie. Eu am spus, sau reproşat, că nu prea era citire de carte în spaţiul slavon: aşadar, nici nu era nevoie să interzici traduceri pentru analfabeţi…

    În fine! Biserica este „ecclesia”, nu „Basilea”!. Doi sau mai mulţi în Numele Domnului!
    Restul e politică.

    Apreciază

    • danutza said, on februarie 22, 2012 at 10:56 pm

      tu spui ca 2 sau 3 adunati in numele Domnului inseamna biserica?
      “Nu oricine Îmi zice: Doamne, Doamne, va intra în împărăţia cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui Meu Celui din ceruri.” ( Matei 7: 21).

      despre o SINGURA BISERICA si despre erezii si eretici: citate din Biblie

      ” Voi zidi Biserica Mea” (Mt. 16, 18).
      „Eu voi ruga pe Tatal si alt Mangaietor va da voua ca sa fie cu voi in veac” [Ioan 14, 16].
      „In ziua aceea veti cunoaste ca Eu sunt intru Tatal Meu si voi in Mine si Eu in voi” [Ioan 14,20].
      Iar cand vom primi Duhul Sfant „Acela va va invata toate cele ce v-am spus Eu” [Ioan 14, 26].
      „Cel ce ramane in Mine si Eu in el, acela aduce roada multa, caci fara Mine nu puteti face nimic. Daca ramaneti intru Mine si cuvintele Mele raman in voi, cereti ceea ce voiti si se va da voua. Iar daca cineva nu ramane in Mine se arunca afara ca mladita si se usuca; si le aduna si le arunca in foc si ard” [Ioan 15, 5-7].
      Asadar, orice purtatorii de Duh Sfant vor cere, se va da lor, iar cel in care nu salasluieste Duhul Sfant, acela nu poate face nimic. Prin urmare, temelia Bisericii este Sfantul Duh.

      2. BIBLIA NE VORBESTE DESPRE „STRAMBAREA” CREDINTEI

      Matei 7:15 ~ „Luati-va aminte de proorocii mincinosi, care vin catre voi in vesmintele oilor, iar dinlauntru sunt lupi rapitori.”
      Matei 24:24 ~ „Ca se vor scula hristosi mincinosi si prooroci mincinosi si vor da semne mari si minuni, cit sa insale, de va fi cu putinta, si pre cei alesi.”
      Faptele Apostolilor 5:29 ~ „Si raspunzind Petru si apostolii, zisera: A asculta trebuie pre Dumnezeu mai mult decit pre oameni.”
      Fapte 20:28 ~ „Luati drept aceea aminte, si voua si la toata turma intru care pre voi Duhul Cel Sfant v-au pus socotitori, ca sa pasteti Biserica lui Dumnezeu, pe care o au castigat prin sangele Lui.”
      Fapte 20: 29-30 ~ „Pentru ca eu stiu aceasta ca vor intra, dupa venirea mea lupi grei intre voi, necrutind turma. Si dintre voi, singuri se vor scula barbati graind
      indaratnicie, ca sa traga pre ucenici dupa dinsii.”
      Romani 16:17-18 ~ „Si rog pre voi fratilor sa socotiti pre aceia ce imperecherile si smintelile fac afara de invatatura care voi ati invatat, si va abateti de la ei. Pentru ca unii ca aceia Domnului nostru Iisus Hristos nu slujesc, ci pintecelor lor, si prin bunacuvintare si bun grai insala inimile prostilor.”
      Galateni 1:8 ~ „Ci macar de noi sau inger din cer va binevesti voua afara de ce am vestit voua, anathema sa fie!”
      Efeseni 4:14-16 ~ „Ca sa nu fim prunci, invaluindu-ne si purtindu-ne cu tot vintul invataturii, cu ratacirea oamenilor intru viclesug, spre mestesugirea inselaciunii. Ci adeveriti fiindu-I, cu dragoste sa crestem la El toate, Carele este capul Hristos.”
      II Tesaloniceni 2:15 ~ „Drept aceea fratilor, stati si tineti invataturile carele v-ati invatat, ori prin cuvant, ori prin cartea noastra.”
      II Tesaloniceni 3:6 ~ „Si poruncim voua fratilor, intru numele Domnului nostru Iisus Hristos, sa va feriti voi de catre tot fratele ce umbla fara de tocmeala, si nu dupa invatatura care au luat de la noi.”
      I Timotei 4:1 ~ „Iara Duhul aievea zice ca in cele de apoi vremi, se vor departa oarecare de catre credinta, luind aminte la duhuri de inselaciune si dascalii ale dracilor.”
      I Timotei 4:6-8 ~ „Acestea aratindu-le fratilor, bun slujitor vei fi lui Iisus Hristos, hranindu-te cu cuvintele credintei si ale celei bune invataturi, careia ai urmat. Iar cele spurcate si babesti basme le paraseste si te invata pre tine catre buna credinta.”
      I Timotei 4:16 ~ „Ia aminte tie si invataturii: ramii intru acestea; pentru ca aceasta facind si pre tine vei mintui si pre cei ce te asculta.”
      I Timotei 6:20-21 ~ „O, Timotei, ce ai pus inainte pazeste, departindu-te de cele spurcate glasuri desarte si prigoane ale stiintei celei ce e cu mincinos nume, cu care unii laudindu-se, imprejurul credintei nu nimerira.”
      II Timotei 4:3-4 ~ „Caci va veni o vreme cind nu vor mai suferi invatatura sanatoasa ci – dornici sa-si desfateze auzul – isi vor gramadi invatatori dupa poftele lor si isi vor intoarce auzul de la adevar si se vor abate catre basme.”
      Tit 3:9-10 ~ „Iar cele nebune cercari si graiuri de neamuri si pricini si sfadiri de lege, paraseste-le, pentru ca sunt nefolositoare si desarte. Pre omul eretic, dupa intiia si a doua mustrare, paraseste-l, stiind ca s-a indaratnicit unul ca acela si pacatuieste, fiind singur de sine osindit.”
      Iacov 2:10 ~ „Pentru ca cine va pazi toata legea, dar va gresi intr-o singura porunca, s-a facut vinovat fata de toate poruncile.”
      I Petru 5:2-3 ~ „Pastoriti turma lui Dumnezeu, data in paza voastra, cercetind-o nu cu silnicie, ci cu voie buna, dupa Dumnezeu, nu pentru cistig urit, ci din dragoste. Nu ca si cum ati fi stapini peste Biserici ci pilde facindu-va turmei.”
      II Petru 1:20-21 ~ „Dar mai inainte de toate, trebuie sa stiti ca nici o proorocie a Scripturii nu se tilcuieste dupa socotinta fiecaruia. Pentru ca niciodata proorocia nu s-a facut din voia omului, ci oamenii cei sfinti ai lui Dumnezeu au grait, purtati fiind de Duhul Sfint.”
      I Ioan 4:1 ~ „Iubitilor, nu dati crezare oricarui duh, ci cercati duhurile daca sunt de la Dumnezeu, fiindca multi prooroci mincinosi au iesit in lume.”
      I Ioan 4:6 ~ „Noi de la Dumnezeu suntem; acela ce stie pre Dumnezeu aude pre noi; carele nu iaste de la Dumnezeu nu asculta pre noi (apostolii).”
      II Ioan 1:10-11 ~ „De vine oarecine catre voi si aceasta invatatura nu aduce, nu-l primiti pre dinsul in casa si „Multam” lui nu-i ziceti. Pentru ca acela ce-i zice lui „Binete” se amesteca cu lucrurile lui cele rele.”
      Apocalipsa 12:3-4 ~ „Si iata balaur mare de foc avind capete sapte si coarne zece si preste capetele lui steme sapte. Si coada lui tragea a treia parte din stelele cerului si le puse pre ele la pamint.” (citatele scripturistice sunt preluate din Biblia de la 1688, Bucuresti)
      Psalmul 100:9 ~ „Cel ce graieste nedreptati nu va sta inaintea ochilor mei.”
      Psalmul 118:126 ~ „Vremea este sa lucreze Domnul, ca oamenii au stricat legea Ta.”

      Apreciază

  24. Felix-Gabriel Lefter said, on februarie 22, 2012 at 6:17 pm

    Şi, dacă se poate, aş dori să nu fiu pus de-a valma cu predicatorii. Unii dintre ei sunt trimişi de Sus, alţii sunt patetici. Eu nu fac parte dintre niciunii. Din păcate sau din fericire – nici eu nu ştiu.
    Ştiu să ascult creştini. Nu înţeleg să bag seamă la fanatici legionari, antisemiţi, inculţi, nepregătiţi intelectual, ne-bunăvoitori.

    Apreciază

    • STOP RFID 666 said, on februarie 23, 2012 at 10:17 am

      SOLA SCRIPTURA e intre primele trei minciuni ale lumii.

      Cele mai mari minciuni ale lumii…….

      -diavolul nu exista
      -filioque adica papa e loctiitorul lui Hristos pe pamant
      -SOLA SCRIPTURA a treia mizerie a lumii.

      SOLA SCRIPTURA e o gogoasa pentru ca toti SECTARII au propriile lor carti. Si atunci unde e SOLA SCRIPTURA?

      Predicatorii SECTANTI nu au nici o legatura cu Dumnezeu, ei se propovaduiesc pe ei.

      Apreciază

      • STOP RFID 666 said, on februarie 23, 2012 at 10:23 am

        Daca e SOLA SCRIPTURA de ce nu canta la adunatura din psalmi? Pai nu, ca ei au mizeriile lor de cantece omenesti.

        Apreciază

  25. Felix-Gabriel Lefter said, on februarie 22, 2012 at 7:58 pm

    Scuze, dar am obosit de atâta intoleranţă. Mai filtrează-i, caci nu-ţi fac cinste.

    Apreciază

    • danutza said, on februarie 22, 2012 at 11:03 pm

      ereticii numesc intoleranta marturisirea adevarului, caci Hristos este CALEA, ADEVARUL SI VIATA!
      NE-A LASAT CELE 7 TAINE. voi cate aveti?
      pregatiti trebuie sa fim nu intelectual, caci Dumnezeu nu se cuprinde cu mintea, ci cu inima, asa ca : „FERICITI CEI CURATI CU INIMA, CA ACEIA VOR VEDEA PE DUMNEZEU.”
      par Cleopa a fost cioban, dar zece filozofi nu-i faceau fata.
      apostolii erau pescari,ingeneral, nestiutori de carte, dar au propovaduit in toata lumea cunoscuta atunci cuvantul lui Dumnezeu
      stii de ce?
      pt ca nu vorbeau ei, ci vorbea Duhul Sfant in ei.
      credinta si cultura sau intelectul nu au legatura.
      oamenii de la tara, simpli, au mai multa credinta decat un orasean rafinat.

      care predicatori crezi ca-s trimisi de sus????
      adica asupra caruia s-a revarsat Duhul Sfant?
      cine a intemeiat secta voastra? Dumnezeu????

      Apreciază

    • florin said, on februarie 22, 2012 at 11:08 pm

      Serios?…Dupa criteriile cui?….Cat de pregatit intelectual trebuie sa fii( ”ne-bunăvoitori”)sa te mantuiesti? Problema ta cea mai mare e ca nu ai nici macar un dram de smerenie in tine, dupa modelul Lui Hristos,si taaaare te mai crezi destept. La ce-ti mai foloseste Sfanta Scriptura?….ca diavolul o stie pe dinafara…

      Apreciază

    • STOP RFID 666 said, on februarie 23, 2012 at 10:42 am

      Apreciază

  26. Adrian.I said, on februarie 22, 2012 at 8:55 pm

    @Felix Gabriel Lefter.
    „Nu există alt mijlocitor în afară de Iisus Hristos. E scris.”
    Hristos nu e mijlocitor e Dumnezeu, E scris….si e inteles gresit, versetul respectiv se refera la „mijlocirea” pentru neamul omenesc in actul de stergere a starii cazute datorate de pacatul lui Adam . Da aici versetul si-ti arat ca l-ai scos din context,

    Apreciază

    • STOP RFID 666 said, on februarie 22, 2012 at 9:21 pm

      Adrian.I

      Stii cum termina SECTARII rugaciunea? In numele si meritele Domnului Iisus te-am rugat Tata. Auzi meritele, parca Hristos ar fi om sa aiba merite. Alo! SECTARILOR asa va invata diavolul sa va rugati ca sa nu va rugati la adevaratii mijlocitori care sunt SFINTII. Minti inguste au sectarii si si-au taiat mintea in scripturi. Felixe stii cati oameni au murit pentru ca nu au vrut sa renunte la cinstirea icoanelor?

      Apreciază

  27. Adrian.I said, on februarie 22, 2012 at 9:11 pm

    @Felix Gabriel Lefter
    Fireste, Ortodoxia nu e data de etimologie, ci de invatatura, din pacate invatatura celor care au compus canonul scripturii nu era protestanta sau neoprotestanta. Asta daca nu cumva protestantii cinstesc icoanele, cred in transubtsantierea euharistiei, preotie sacramentala,spovedanie, cinstirea icoanelor, moastelor s.a …cateva din invataturile celor care au compus canonul scripturii……daca vrei pot da si numele si citate concrete, nu’i nici o problema.
    Care e criteriul vostru pentru preluarea scripturii? Din moment ce’i considerati inselati pe cei care au compus scriptura, de ce o mai considerati pe aceasta corecta?De ce o mai folositi?
    Singurul nostru criteriu pentru corectitudinea ei, este sfintenia vietii parintilor care au compus-o si traditia Bisericii, lucruri pe care voi le respingeti. Existau sute de apocrife atribuite apostolilor+plus ca unele versete au fost pierdute si reconstituite de parinti pe baza traditiei si teologiei vremurilor.Lucrurile nu se rezuma nici macar la canon, ci continua si pe text, de ex coma ioanae (ca si altele), e o marturisire adaugata in sec 5 ,nu are legatura cu ce au spus apostolii.
    Aproape 20% din Noul testament e reconstituit de baza teologiei vremii si a traditiei, deci practic chiar in momentul de fata tu citesti ce au spus parintii nostri (considerati de voi eretici si idolatri), pe baza teologiei si traditiei noastre si veniti sa ne explicati noua scriptura :)))))))

    Apreciază

    • STOP RFID 666 said, on februarie 22, 2012 at 9:29 pm

      Si-au facut din scriptura un idol. Daca e asa inseamna ca Duhul Sfant nu inseamna nimic ceea ce evident este hula impotriva Sa si acest lucru nu se iarta in veci. Pe de alta parte ceea ce numesc ei TRADITII OMENESTI sunt trairea adevarata in sanul Bisericii. I-as intreba pe SECTARI cum se mantuia lumea inaintea celor zece porunci. Evident ca nu pot sa raspunda.

      Apreciază

      • Adrian.I said, on februarie 22, 2012 at 9:51 pm

        Exact prietene, Nu exista diferenta asta intre scriptura si traditie, scriptura e doar o carte a traditiei, importanta ei este data de evanghelie care reprezinta cuvintele lui Hristos, Dumnezeu insusi, Daca nu era Evanghelia, Scriptura nu era asa de importanta.
        Toate cartile din traditie sunt inspirate nu poti sa spui ca la una a lucrat Duhul Sfant intr-un fel si la alta in alt fel, ori e in adevar, ori nu e.
        Hristos nu a avut intentia sa scrie nimic(El nici nu a scris), nici apostolii, ci au scris in zeci de ani de propovaduire doar cateva epistole ocazionale, pentru ca asa a impus anumite situatii.
        Exista si alte scrieri ale apostolilor care nu sunt in Biblie, ca didahia sau codicii apostolici, la inceput si canoanele apostolice ale Sf Clement au fost in Biblie, chiar pana in sec 8.
        Invatatura s-a transmis prin ucenicie, prin relatia invatator discipol, reprezentata de preotia sacramentala numita de apostoli si de sfintii iluminati de Duhul Sfant(harismaticii) a caror mesaj era receptat de comunitate cum este pana in prezent.Nici vorba de ceva scris.de apostoli ca indrumator pentru invatarea intregii comunitati.Dumnezeu lucreaza prin oameni permanent, Duhul Sfant nu a murit .

        Apreciază

  28. Adrian.I said, on februarie 22, 2012 at 9:22 pm

    @Felix Gabriel Lefter
    Nu ai voie sa modifici de dragul de a fi inteles, se pierde toata esenta, Daca nu intelegi intreaba preotul.
    Si oricum degeaba intelegi asa, ca intelegi ce e modificat si nu e corect :))) ai o logica interesanta 🙂
    Eclessia este doar un aspect al Bisericii, madularele sunt inchegate in trupul Lui Hristos. Biserica e deja dupa Invierea, doar deschiderea Sa e dupa cincizecime.
    Cum vezi tu aceasta inchegare la Trupul Lui Hristos? Inchegarea incepe prin preotia sacramentala.
    Povestile de adormit ale lui Luther „prin cuvant” sunt apa de ploaie, pana la el, vreme de 1500 de ani nu au existat asemenea teze, in primul rand logosul in antichitate nici nu insemna cuvant obisnuit, ci era un termen din filosofia lui Heraclit si Parmenide, sensul lingivstic din platonism a fost receptat si aplicat mult dupa ce Ioan si’a scris evanghelia si dupa ce Biblia a fost finalizata.

    Apreciază

  29. ioana said, on februarie 22, 2012 at 9:48 pm



    Apreciază

  30. danutza said, on februarie 22, 2012 at 11:14 pm

    de ce cinstim pe Maica Domnului:
    Mult pot si sfintii lui Dumnezeu, dar nici unul cat Maica Domnului. Daca nu era Maica Domnului in ceruri, intre Sfanta Treime si noi, lumea asta se pierdea de mult. Ea pururea sta in genunchi si se roaga Preasfintei Treimi.

    Ea este a patra fata duhovniceasca din ceruri. Intai este Tatal, Fiul si Duhul Sfant, adica Sfanta Treime, apoi a patra este Maica Domnului.

    Auziti cum canta Biserica : Ceea ce esti mai cinstita decat heruvimii si mai marita fara de asemanare decat serafimii… Ati auzit ? De ce ? Ea a purtat in pantecele ei pe cel ce a zidit serafimii si heruvimii din nefiinta. Ea n-a purtat un sfant in pantecele ei; ci pe Fiul lui Dumnezeu, pe Cel ce a facut heruvimii si serafimii numai cu gandirea, pe care L-a purtat in pantecele ei. Si ea n-are impartasire de Dumnezeu cu participare, cum au heruvimii sau serafimii sau preafericitele tronuri……..
    ….
    Stiti voi cine-i Maica Domnului ?

    Cand auzi un blestemat de sectar ca nu crede in Maica Domnului, fugi, ca acesta este fiu al iadului. Vor vedea in ziua judecatii ceea ce spune la Psalmul 44 : De fata a statut imparateasa de-a dreapta Ta, imbracata in haina aurita si prea infrumusetata ( vers. 11 ).

    Maica lui Dumnezeu, Imparateasa cerului si a pamantului, cata mila are de cei care au crezut in ea si au laudat-o, si cata urgie are sa vina peste cei care n-au crezut in ea !

    Ce vor face sectele care nu cred in Maica Domnului si popoarele care n-o cinstesc ? Cand ea sta de-a dreapta maririi, sta de-a dreapta Sfintei Treimi ! Si cate miliarde de suflete care au credinta si nadejde in Maica Domnului vor trece usor vamile vazduhului si din moarte la viata, pentru ca au cinstit-o pe Maica Domnului. Deci, va rog sa nu lipseasca din casa Acatistul Maicii Domnului, Paraclisul si alte rugaciuni catre Maica Domnului ! Si la icoana ei sa arda candela permanent.

    Cand vezi icoana Maicii Domnului cu Pruncul Hristos in brate, tu stii ce vezi acolo ? Cerul si pamantul ! Cerul este Hristos, Cel mai presus de ceruri; Ziditorul cerului si al pamantului; si Maica Domnului reprezinta pamantul, adica toate popoarele de pe fata pamantului, ca ea este din neamul nostru. Este din semintie imparateasca si arhiereasca.

    ….
    Dar a proorocit, cand s-a dus ea la Ierusalim : Iata, de acum ma vor ferici toate neamurile ! (Luca 1, 48) Ea isi dadea seama. A devenit maica dupa trup a lui Dumnezeu-Cuvantul. ” Toate popoarele si ingerii si heruvimii, toate ma vor slavi de-acum. Asa a voit Dumnezeu sa ma aleaga din toate fecioarele de pe fata pamantului „.

    Parintele Cleopa

    Apreciază

  31. kosk said, on februarie 23, 2012 at 8:33 am

    Deci domnul Felix ca premisa ne spune ca a citit din Sf Parinti dar confunda Sf Traditie (egala si intrepatrunsa cu Biblia si invers) cu superstitiile populare. Epic fail.

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.