SACCSIV – blog ortodox

ATENTIE LA VISE. Multe sunt de la draci

Posted in diavol, draci, ORTODOXIE, rubrica incepatorului, VISE by saccsiv on iulie 27, 2011

Citez din articolul Sfântul Ignatie Brancianinov. Despre înşelare. Partea I:

Despre vise

Demonii se folosesc de vise pentru a tulbura si vatama sufletele omenesti; chiar si monahii neincercati, luand aminte la vise, isi aduc vatamare si din aceasta pricina trebuie neaparat sa aratam aici ce insemnatate au visele in ceea ce priveste omul a carui fire nu este inca innoita prin Duhul Sfant.

In vremea somnului omenesc, starea celui ce doarme este astfel randuita de Dumnezeu, ca orice om se afla intr-o deplina odihna. Aceasta odihna este atat de deplina, incat omul, pe durata ei, pierde constiinta existentei proprii si intra intr-o  stare de uitare de sine. Pe timpul somnului, orice activitate care se face cu efort, in mod deliberat, sub imperiul ratiunii si al vointei, conteneste: ramane doar acea activitate care este indispensabila existentei si nu poate fi despartita de aceasta. In corp, sangele isi continua miscarea, stomacul mistuie hrana, plamanii respira, pielea asuda; in suflete continua sa se nasca ganduri, inchipuiri si sim-tiri, insa nu dependent de ratiune si liberul-arbitru, ci prin lucrarea inconstienta a firii. Din asemenea inchipuiri, insotite de o gandire si simtiri caracteristice, se alcatuieste visul. El este adesea straniu, dat fiind ca nu apartine sistemului de inchipuiri si cugetari voluntare si deliberate, ci apare spontan si de sine statator, potrivit legii si necesitatii firii. Uneori visul poarta amprenta incoerenta a cugetarilor si inchipuirilor voluntare, iar uneori constituie o urmare a dispozitiei sufletesti. In acest fel, visul in sine insusi, nu poate si nu trebuie sa aiba nici o insemnatate. Asadar, este ridicola si cu totul ilogica dorinta unora de a vedea in himerele viselor pe care le au, prevestiri asupra viitorului propriu sau asupra viitorului altora sau vreun oarecare alt talc. Cum poate exista un lucru care nu are nici o pricina ca sa existe ?
Demonii, care au cale libera spre sufletele noastre in vremea cat suntem treji, au cale libera spre ele si atunci cand dormim. Si in vremea somnului, ei ne ispitesc cu pacatul, amestecand cu inchipuirea noastra si inchipuirea faurita de ei. De asemenea, vazandu-ne ca luam aminte la vise, se silesc sa ne faca visele cat mai interesante, iar in noi sa starneasca o mai mare atentie fata de aceste naluciri, sa ne faca, incetul cu incetul, sa ne incredem in ele. Aceasta incredere este intotdeauna impreunata cu parerea de sine, iar parerea de sine, falsifica modul in care ne vedem cu mintea pe noi insine, iar drept urmare, intreaga noastra activitate se lipseste de dreapta socoteala – exact ce le trebuie demonilor. Celor ce au sporit in parerea de sine, demonii incep sa li se arate in chip de ingeri de lumina, in chip de mucenici si preacuviosi, chiar si in chipul Maicii lui Dumnezeu si al lui Hristos Insusi, fericesc petrecerea lor, le fagaduiesc cununile ceresti, ridicandu-i prin aceasta la inaltimea parerii de sine si a tru-fiei. Aceasta inaltime este, totodata, si prapastia pierzarii. Trebuie sa stim si iarasi sa stim ca in starea noastra, neinnoita inca prin har, nu suntem in stare sa vedem alte vise in afara de cele alcatuite de aiurarea sufletului si de barfirea demonilor. Asa cum, in stare de veghe, din firea cazuta, rasar in noi, sau sunt aduse de demoni in chip statornic si neincetat, cugete si in-chipuiri, si in vremea somnului vedem vise doar prin lucrarea firii cazute si prin lucrarea demonilor. Asa cum mangaierea noastra in vreme de trezie sta in strapungerea inimii, care se naste din constiinta pacatelor noastre, din aducerea-aminte de moarte si de judecata lui Dumnezeu (numai ca aceste ganduri apar in noi din harul lui Dumnezeu, care traieste in noi, sadit prin Sfantul Botez, si sunt aduse de ingerii lui Dumnezeu, potrivit starii noastre de oameni aflati sub pocainta) tot asa si in somn, foarte rar, la mare nevoie, ingerii lui Dumnezeu ne infatiseaza fie sfarsitul nostru, fie muncile din iad, fie infricosata judecata care incepe odata cu apropierea mortii si continua dupa moarte. Aceste vise ne aduc frica de Dumnezeu, strapungerea inimii, plansul pentru noi insine. Asemenea vise se dau, insa, foarte rar unui nevoitor, sau chiar si unui pacatos vadit si inrait, prin osebita si nestiuta iconomie a lui Dumnezeu; sunt date rar nu din zgarcenia Dumnezeiescului har, fata de noi – nu ! Ci din acea pricina, ca tot ce se intampla cu noi in afara randuielii obisnuite ne duce la parere de sine si clatina in noi smerenia, care este neaparat trebuincioasa pentru mantuirea noastra.
Voia lui Dumnezeu, in a carei implinire sta mantuirea omului, este infatisata in Sfanta Scriptura atat de viu, atat de puternic, atat de amanuntit, ca a lucra pentru mantuirea oamenilor prin incalcarea obisnuitei randuieli a lucrurilor apare ca o fapta de prisos si nefolositoare. Celui ce a cerut invierea celui mort si’ trimiterea lui catre fratii sai spre a-i vesti sa treaca de pe calea cea larga pe cea stramta, i s-a zis: „Au pe Moise si pe prooroci: sa asculte de ei”. Iar cand cel ce ceruse aceasta s-a impotrivit: „Nu !…, ci daca cineva dintre morti se va duce la ei, se vor pocai”, a primit raspunsul: „Daca nu asculta de Moise si de prooroci, nu vor crede nici daca ar invia cineva din morti” (Lc. 16, 27-31 ). Experienta a aratat ca multi dintre cei care s-au invrednicit in vis de vedenia vamilor, a Infricosatei Judecati si a altor lucruri cumplite de dincolo de mormant, au fost cutremurati de vedenie pentru scurt timp, iar apoi au cazut in imprastiere, au uitat de cele vazute si au trait in negrija; dimpotriva, unii care nu au avut nici un fel de vedenii, ci s-au invatat cu osardie in legea lui Dumnezeu, au venit treptat la frica lui Dumnezeu, au atins sporirea duhovniceasca si au trecut din pamanteasca vale a plangerii in fericita vesnicie cu bucuria nascuta din incredintarea mantuirii. Sfantul Ioan Scararul cugeta despre partea pe care o au demonii in visele monahilor, folosind cuvintele de mai jos: „Atunci cand parasim, pentru Domnul, casa si rudeniile noastre, dandu-ne pe noi insine strainatatii pentru dragostea lui Hristos, demonii, din razbunare, incearca sa ne tulbure prin visuri, aratandu-ne rudeniile noastre plangand, fie murind, fie inchise, fie stramtorate pentru noi. Deci, cel ce crede viselor e asemenea celui ce alearga dupa umbra sa si incearca sa o prinda. Dracii slavei desarte se fac, in visuri, prooroci. Ei ghicesc ca niste vicleni, cele viitoare si ni le vestesc mai dinainte, ca implinindu-se vedeniile sa ne minunam si sa ne inaltam cu gandul ca unii ce ne-am afla deja aproape de darul proorociei. In cei care cred dracului acestuia, el se face adeseori prooroc. Iar pentru cei ce-l defaima, el este pururea mincinos. Duh fiind, el vede cele ce se savarsesc in cuprinsul vazduhului si cunoscand pe cineva ca moare, vesteste despre aceasta, in vis, celor usurei la minte. Dracii nu stiu nimic din cele viitoare, dintr-o cunostinta de mai inainte, altminteri si vrajitorii ar fi in stare sa ne prezica ceasul mortii.
Demonii se prefac deseori in ingeri de lumina si in chipuri de mucenici si ne arata pe aceia venind la noi in visuri. Iar cand ne desteptam, ne afunda in bucurie si inaltare. Dar aceasta sa-ti fie semnul inselarii (amagirii dracesti). Caci ingerii ne arata muncile, judecata si moartea, iar odata treziti, ne umplem de cutremur si tanguire. Cand incepem sa ne plecam in vis dracilor, ei vor incepe sa-si bata joc de noi si cand suntem treji. Cel ce crede visurilor e cu totul necercat. Iar cel ce nu crede nici unora, e cu adevarat filosof. Crede numai celor care-ti vestesc tie chinuri si judecata. Dar daca acestea iti pricinuiesc deznadejde, si ele sunt de la draci” (Sf. Ioan Scararul, Adaos la cuvantul al 3-lea).
Preacuviosul Casian Romanul povesteste despre un monah oarecare, de loc din Mesopotamia, cum ca ducea o viata cat se poate de anahoretica si postniceasca, dar a pierit, amagit fiind de demoni prin vise. Demonii, vazand ca monahul nu prea lua seama la cresterea lui duhovniceasca, ci isi indrepta toata luarea-aminte spre nevointa trupeasca, au inceput sa-i infatiseze vise care, prin reaua viclenie a dracilor, se implineau in fapta. Atunci cand monahul s-a intarit in increderea in visele sale si in sine, diavolul i-a infatisat intr-un vis maret pe iudei desfatandu-se de bunatatile cele ceresti, iar pe crestini chinuindu-se in muncile iadului. Facand aceasta, demonul – bineinteles, in chip de lumina sau de oarecare drept al Vechiului Testament – l-a sfatuit pe monah sa primeasca iudaismul spre a avea putinta de a se impartasi de fericirea iudeilor, ceea ce monahul a si facut fara sa mai intarzie catusi de putin. (Cuvant despre dreapta socotinta, Filoc. slav. V, VI).
Cele spuse sunt de ajuns pentru a lamuri iubitilor nostri frati, monahilor din vremea de astazi, cat de nesocotit lucru este a lua aminte si, cu atat mai mult, a te increde in vise, precum si cumplita vatamare care poate sa se nasca dintr-o asemenea incredere. Din luarea-aminte la vise totdeauna se furiseaza in suflet increderea fata de ele: de aceea este oprita cu asprime chiar si aceasta simpla luare-aminte.
Firea innoita prin Duhul Sfant se carmuieste dupa cu totul alte legi decat faptura cazuta si impietrita in caderea ei. Carmuitorul omului innoit este Duhul Sfant. „Caci peste acestia a stralucit harul Dumnezeiescului Duh,” a spus Preacuviosul Macarie cel Mare, „si S-a salasuit in adancul mintilor: pentru acestia, Domnul este ca sufletul lor” (Omilia 7, cap.l2). Si in trezie, si in somn, ei petrec in Domnul, afara de pacat, afara de gandurile si inchipuirile pamantesti si trupesti. Gandurile si inchipuirile lor, care se afla in timpul somnului in afara de carmuirea ratiunii si vointei omenesti si lucreaza in ceilalti oameni in mod inconstient, sub impulsul firii, in acestia lucreaza sub indreptarea Duhului, iar visele lor au o insemnatate du-hovniceasca. Astfel, dreptul Iosif in vis a fost invatat despre taina inomenirii lui Dumnezeu-Cuvantul; in vis i s-a poruncit sa fuga in Egipt, precum si sa se intoarca de acolo (Mat. cap.I si II). Visele trimise de Dumnezeu poarta in ele insele o nebiruita putere de convingere. Aceasta putere de convingere este de inteles in ceea ce-i priveste pe sfintii lui Dumnezeu, insa de neatins pentru cei aflati in lupta cu patimile.

Cititi va rog si:

Sa credem in vise? CATEGORIC: NU

25 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on iulie 27, 2011 at 6:11 pm

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. STOP RFID 666 said, on iulie 27, 2011 at 7:21 pm

    Sfintii Parinti spun ca imaginatia este punte catre iad. Pot spune ca asa sunt si visele. Nu trebuie sa primim decat visele care anunta judecata si moarte. Acelea sunt de la Dumnezeu si ne sunt date pentru indreptare. In momentele de relaxare, atunci se aduna si diavolii. Atunci cand ne punem la rugaciune ne aducem aminte de toate datoriile si de toate prostiile. De ce? Pentru ca diavolului nu-i place sa te rogi. Mai ales cand esti un mare pacatos. Rugaciunea este cea mai pura forma de energie. Dupa parerea mea, si nu as vrea sa gresesc, rugaciunea este energia necreata a lui Dumnezeu. In fata ei nu poate sa stea nici un obstacol deoarece este viata sufletului. Visele ne sunt implantate de diavoli fie pentru a ne desnadajdui fie pentru a ne duce in ratacire. Cel rau pentru ca nu ne iubeste ne ataca prin vise. Cosmarurile sunt venite prin atacurile demonilor, dar constiinta are un scut de protectie si ne trezeste cand totul devine aberant. Aberatiile din unele vise ne dezvaluie cat de incalcit si nebun la minte este diavolul. Asadar nu trebuie sa credem in vise. Si totusi eu am crezut intr-un vis si nu cred ca m-am inselat………………….La cinci ani de la moartea lui taica-miu, exact in ziua in care i-am facut parastas in casa si a fost invitata lume, l-am visat. Visul a fost scurt. Se facea ca tata era intr-un cosciug cu o fata trasa si a inceput sa sopteasca usor……………apa…..apa. Am ramas socat. Nu a zis nimic in afara de acel cuvant. S-a ridicat din cosciug a mers un pic si apoi s-a pus cuminte la loc si ..a adormit,,. M-am trezit bulversat si ma gandeam ce sa fie cu acest vis. Si cugetand eu i-am zis maica-mi……….mai mama noi am pus la masa APA. Mama imi spune ca nu. Si am inteles. A fost masa plina cu de toate dar lipsea APA. Si am cumparat niste apa plata si am impartit la o vecina.

    Apreciază

    • Karataev said, on iulie 27, 2011 at 8:09 pm

      Deci imaginatia copiilor este un lucru rau, nu? Faptul ca se joaca toata ziua fara jucarii sau ca citesc si isi imagineaza anumite situatii este punte catre iad.

      Apreciază

      • STOP RFID 666 said, on iulie 27, 2011 at 9:18 pm

        @Karataev

        Prietene m-am uitat putin pe blogul tau. Nici nu ma mira de ce-mi pui o asemenea intrebare. Daca tu crezi ca filozofia indiana se impaca cu ortodoxia te inseli amarnic. Lasa ratacirile orientale. Tu pana acum n-ai inteles ca lumina cu intunericul nu se impaca niciodata? Eu nu am vorbit mai sus de copii. Am vorbit de oameni care sunt inselati prin imaginatie.

        Apreciază

  3. daniel said, on iulie 27, 2011 at 7:31 pm

    Apreciază

  4. costel said, on iulie 27, 2011 at 8:00 pm

    @daniel
    Urmareste te rog la minutul 1:47 si vezi cam ce semne cu mainile, degetele, fac acei „bancheri”… Creatorul desenului animat a stiut foarte bine sa surprinda gesturi specifice unora care fac parte din „lumea buna”!

    Apreciază

  5. despredemnitate said, on iulie 27, 2011 at 8:03 pm

    Sfânta Nedelya (Duminica) din Sofia, și nu numai
    http://despredemnitate.wordpress.com/2011/07/26/sofia-aya-sofia/

    Apreciază

  6. Cora said, on iulie 27, 2011 at 8:07 pm

    De curand am citit cartea, e intr-adevar cu substanta, trebuie chiar recitita sau citita cu creionul in mana…acum cateva luni s-a sinucis o cunostinta , mai in varsta, care avea pb. cu credinta ( nu putea sa creada!) si visul care a urmat dupa inmormntarea ei, confirma ceea ce spune Sf. Ignatie despre cele care te fac sa te gandesti la judecata. Pur si simplu am coborat, in vis, cu un lift in iad, ca sa asist la judecata femeii. A fost un vis extrem de clar si de terifiant. Coboram tot mai jos, vedeam palierele in bezna si cand am ajuns jos, insotita de un preot( cel care a fost la inmormantare!), am vazut o „sala de tron” plina cu fiinte intunecate, care sopteau, se agitau continuu, radeau pitigaiat, se foiau ca viermii in asteptarea „stapanului intunericului”, care avea pregatit un tron imens , negru, sinistru. Preotul mi-a soptit acolo ca urmeaza sa fie adusa femeia, ca pt. ceea ce a facut „o va judeca insusi satana”. Stiam ca ea e undeva in spate, legata, ca un prizonier f. „valoros” ( pentru ei). Era mare satisfactie acolo, intre demoni, carora nu le vedeam fata, erau toti in negru, cu fetele ascunse in glugi. In vis mi-era clar ca ei nu ne vedeau, cumva eram acolo „incognito”, ca niste „invizibili” si ca daca ar fi stiut ca suntem, ne-ar fi sfasiat…m-am trezit convinsa ca trebuie sa incep sa ma „revizuiesc” de la cap la coada . De atunci ma rog constant, mai ales noaptea. Deci, asta il consider un vis pedagogic. Ma iau si acum fiorii, si nu am descris tot, toata atmsofera, culorile sumbre, arhitectura stranie, zgomotele , starile de sila si groaza…Un lucru mi=e insa clar de atunci : „astia” chiar exista.

    Apreciază

  7. ecaterina said, on iulie 27, 2011 at 8:35 pm

    Eu ‘la grămadă’ cu mulţi oameni primim printre multe lucruri neplăcute şi aceleaşi vise, date de pe o armă psihotronică f sofisticată. Organizaţiile criminale care şi-au găsit locul în Ro se numesc ‘Zona’. Băieţii din ‘Zona’ au multe variante de arme psiotronice printre alte arme cu energie dirijată pe care le aplică pe enorm de multe victime la nivel de debandada la noi în ţară.

    Nu scrie nimeni măcar atât: http://www.ecatterina1.com, dar multa lume ştie mai mult.

    Apreciază

  8. Karataev said, on iulie 27, 2011 at 9:14 pm

    Imi explica cineva ce vrea sa se spuna prin: „a carui fire nu este inca innoita prin Duhul Sfant”?

    Apreciază

  9. Stefan_D said, on iulie 27, 2011 at 10:17 pm

    off-topic

    Saccsiv, nu stiu daca te-ai ocupat deja de subiectul asta. Daca nu, cred ca merita adus in atentie.

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/au-inceput-sa-apara-riscurile-vaccinului-impotriva-gripei-ah1n1-939192.html

    Apreciază

  10. Stefan_D said, on iulie 27, 2011 at 10:32 pm

    off-topic

    Scuze. Inca ceva foarte tare. Catre finalul articolului am ramas incremenit. Mai tare pregatire a terenului pt Antichrist nu cred ca se poate:

    „Mormonii cred că Iisus, atunci când se va întoarce pe Pământ, va veni în SUA.”

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/11-lucruri-pe-care-nu-le-stiai-despre-mormoni-935398.html

    Apreciază

  11. Ion de la Chiuiesti said, on iulie 28, 2011 at 4:32 am

    NOM forteaza lucrurile. Pentru inceput, biserici comune.

    http://iondelachiuiesti.blogspot.com/2011/07/ecumenismul-impins-la-extrem.html

    Apreciază

  12. Raluca said, on iulie 28, 2011 at 5:29 am

    Pt. Doamna ecaterina, il voi cita pe Pr. Vasile care mai posteza pe acest site ,din punctul meu de vedere, cu mult discernamant si autoritate in ” domeniul” dansului.

    „Scepticismul necontrolat este la fel de periculos ca si credulitatea exagerata. E ca si cum nu ai crede in defectiuni in cadrul sistemului,. sau ca si cum ai crede ca sistemul este perfect din toate punctele de vedere si nu poate gresi.

    Astazi, daca vrei sa ascunzi un plan de actiune “secret”, cel mai bun mijloc este sa-l faci public. Fii sigur ca nimeni sau foarte putini vor crede ca este adevarat si aplicabil. Arta diversiunii este mult mai complicata decat o crede majoritatea.”

    Doamne ajuta!

    Apreciază

  13. Raluca said, on iulie 28, 2011 at 5:30 am

    Minunata cartea din care s-a citat!!!

    Apreciază

  14. ecaterina said, on iulie 28, 2011 at 6:10 pm

    Pt Raluca:
    https://saccsiv.wordpress.com/2011/02/25/video-povestioara-fetita-care-nu-primeste-lapte-daca-nu-are-cip/ comentarii despre blogul Ecaterina N
    http://www.ecatterina1.com

    http://www.google.ro/m?q=tortura+la+distan%C5%A3%C4%83+un+Rom%C3%A2nia+&start=10&sa=N
    M Eminescu făcut nebun la ordinul serviciilor secrete. Comentariu despre Ecaterina N aleasă pt antrenamentul unor jogodii civile, sponsorizate de alte jogodii cu stele pe umăr.

    http://www.exploziv-news.ro/paranormal/612-iradierea-cu-microunde-e-real-romania-la-cheremul-unor-criminali-din-servicii.html

    Apreciază

  15. Raluca said, on iulie 29, 2011 at 11:55 am

    Cea mai mare parte din vise sunt de la draci, gandurile deasemenea , daca nu ne punem scut CREDINTA cu Tainele ei!!!

    Apreciază

  16. chemanonim said, on iulie 13, 2013 at 5:09 pm

    Reblogged this on wp2wp.

    Apreciază

  17. […] ATENTIE LA VISE. Multe sunt de la draci […]

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.