SACCSIV – blog ortodox

PACIENTUL ELECTRONIC: noi date despre card, retete electronice si dosarul medical din computer

Posted in CARD NATIONAL DE SANATATE, RETETA ELECTRONICA by saccsiv on mai 27, 2011

   Citez din articolul Din 2013, romanii vor deveni pacienti electronici:

În mai puţin de doi ani, ne vom putea trata pe bază de card, vom primi reţete electronice şi vom avea dosarul medical în computer. Medicii de familie se vor conecta la sistemul informatic pe banii lor, a anunţat ieri preşedintele Lucian Nicolae Duţă.

Ziua când vom primi consultaţii, reţete şi tratament ori când vom fi internaţi pe bază de card de sănătate este încă departe. Implementarea întregului sistem informatic care să utilizeze cardul se va face cel mai probabil în ianuarie 2013, a spus ieri, la congresul „E-health”, preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Lucian Nicolae Duţă.

   Termene decalate

Iniţial, autorităţile sanitare au anunţat termenul de ianuarie 2012 ca fiind cel în care vom putea utiliza cardul. Etapele informatizării sunt însă încetinite de licitaţiile care trebuie făcute pentru fiecare bucăţică a sistemului. Astfel, potrivit preşedintelui Duţă, fabricarea propriu-zisă a cardurilor va începe în iulie-august anul acesta, distribuirea lor este estimată pentru ianuarie-februarie 2012, iar o lună mai târziu va începe experimentul-pilot pentru un judeţ care va fi ales atunci. La nivel naţional, cardul va fi funcţional cel mai probabil în ianuarie 2013. Atunci pacientul va intra în orice cabinet medical sau instituţie sanitară având cardul asupra sa şi, pe baza lui, va primi consultaţii, trimiteri la alţi medici, la analize sau la investigaţii şi reţete medicale.

   Reţeta vine prima pe computer

Mult mai repede pare să fie gata prescripţia electronică, serviciu prin care şefii autorităţilor sanitare speră că vor opri fraudele pe bază de reţete. Aceasta va fi funcţională, anunţă ei, în perioada februarie – martie 2012. Preşedintele Casei a estimat chiar că „în şase-şapte luni de la introducerea reţetei electronice vom putea vorbi de o limitare a fraudei datorate prescripţiei medicale”, care acum ar fi de „câteva sute de milioane de euro pe an”.

„La această oră consumul de medicamente pe bază de reţete a crescut, doar ­într-un singur an, cu 500 de milioane de euro. Acum reţetele nu pot fi controlate. Nu ştiu niciodată dacă, în cazul unei reţete prezentate la noi la decont, acel pacient a fost sau nu la medic. În schimb, când va avea cardul, nu i se va putea elibera reţeta fără introducerea cardului în computerul doctorului„, a exemplificat Lucian Duţă.

La nivelul Uniunii Europene, doar 15 state se pot lăuda că folosesc sau pregătesc reţeta electronică, iar în 10 dintre ele chiar funcţionează. Cât priveşte dosarul electronic, un fel de fişă medicală computerizată, el este „cel mai dificil proiect, pentru că presupune operaţionalizare şi integrare între toţi furnizorii de servicii medicale”, a declarat Lucian Duţă. Partea bună este însă că pentru dosar se pot accesa fonduri europene şi cheltuielile vor fi mai mici, „adică mai puţin de 10% din sumele altor ţări”, după cum a spus şeful Casei. El a adăugat că dificultatea înfiinţării dosarului electronic este dată de munca de adunare a tuturor datelor medicale de la toate instituţiile şi cabinetele pe unde au trecut pacienţii şi apoi ordonarea lor.

   Slăbiciunile sistemului pe bază de card

   CNAS şi Ministerul Sănătăţii nu au oferit până acum o alternativă celor care nu doresc să fie asiguraţi pe bază de card, astfel că, în lipsa lui, nu se vor oferi decât servicii de urgenţă. Asociaţiile de pacienţi au solicitat în dese rânduri ca dovada asigurării să se poată face şi pe baza unei adeverinţe, însă MS şi CNAS au refuzat.

O problemă încă nerezolvată a viitorului sistem este că pentru clinicile private şi pacienţii lor nu s-a creat încă o conexiune cu sistemul de date al CNAS. Cu alte cuvinte, un diagnostic, o investigaţie sau o reţetă emisă de un cabinet privat nu vor apărea în dosarul medical al pacientului „de la stat” decât dacă acesta se duce cu ele la medicul său de familie, ca să i le încarce în sistem. Proiectul dosarului electronic ar putea fi pus sub semnul întrebării până la finalul său, întrucât deja „în Marea Britanie, după ce s-au investit 2,5 miliarde de lire sterline, au ajuns la concluzia că nu le mai trebuie dosarul electronic şi este un mare scandal”, a precizat preşedintele CNAS.
Un sistem unic în UE

Specialişti din ţările unde există deja card, reţete sau dosar electronic spun că, pentru ca acestea să funcţioneze şi transfrontalier, aşa cum trebuie asigurate acum serviciile medicale în UE, ar fi necesar ca statele membre să folosească aceleaşi sisteme (sau măcar să fie comparabile).

Medicii de familie, „redactori” neplătiţi
Medicii de familie vor trebui să-şi rezolve singuri problema conexiunii la sistem şi la internet, a declarat ieri preşedintele CNAS. Aceştia au reclamat de mai multe luni că, pentru zonele greu accesibile, unde nu există semnal în reţelele de telefonie mobilă şi nici conexiune la internet, legătura cu sistemul informatizat costă foarte mult, la nivelul a câtorva sute de euro. „Eu consider că problema aceasta este deja rezolvată. Ei sunt liberi ­să-şi aleagă orice abonament de internet care există pe piaţă, nu costă atât de mult. Noi punem nişte condiţii, ei trebuie să le respecte”, a declarat ieri Lucian Duţă.

Tot cu un refuz a răspuns şeful Casei şi în ceea ce priveşte solicitarea doctorilor ca să le fie plătit serviciul de a inscripţiona cardurile pacienţilor lor, ei fiind singurii care au dreptul să facă acest lucru. „Nu sunt decât şapte câmpuri de completat, nume, prenume, cod numeric personal (CNP) şi restul. Mi se pare puţin exagerat să ceară bani pentru asta”, a spus Duţă.

„Suntem de acord cu informatizarea, dar ea să nu se facă pe banii noştri. Sunt doar şapte câmpuri, dar nu avem voie să greşim nicio literă sau vreo cifră din CNP”, a spus Doina Mihăilă, preşedinta Federaţiei Naţionale a Patronatelor Medicilor de Familie. Dr Mihăilă crede că anănuntul încă poate fi rezolvat în discuţiile pe care medicii le vor mai purta cu cei de la Casă.

   Fără buget orientativ

Cât priveşte negocierile pe contractul-cadru, ele s-au finalizat cu victoria medicilor de medicină primară: aceştia au reuşit înlăturarea „bugetului orientativ” pe care CNAS voia iniţial să îl impună la nivelul fiecărui cabinet. Sancţiunile financiare pentru nerespectarea contractului cu Casa nu vor mai creşte exponenţial cu numărul lor, ci vor începe cu un avertisment şi se vor putea prescrie la fiecare şase luni. A fost ­abrogat articolul care prevedea ca serviciile medicilor de familie să fie acordate de către cei din ambulatoriu în cazul în care primii vor refuza să încheie contract cu casele de asigurări de sănătate.
Calendarul informatizării
Perioada                                                  Operaţiunea
Iulie-august 2011                               Începe fabricarea cardurilor
Ianuarie-februarie 2012                     Începe distribuirea cardurilor
Februarie-martie 2012                       Se experimentează folosirea cardului pe un judeţ-pilot
Se introduce reţeta electronică
Decembrie 2012-ianuarie 2013          Se introduce dosarul electronic
Ianuarie 2013                                   Cardul va fi folosit în toată ţara

Cititi va rog si:

Parintele IUSTIN ne indeamna SA NU LUAM CARDUL DE SANATATE CU CIP. Asadar, sa nu ne luam dupa cei ce ne mint ca fara card vom muri in chinuri …

Cei care nu-şi fac CARD DE SANATATE CU CIP vor fi trataţi doar pentru urgenţe (VIDEO). VOM MURI IN CHINURI DACA NU-L LUAM?

FOTO: Cum arata CARDUL NATIONAL DE SANATATE CU CIP

Prof. univ. dr. Vasile Astarastoae: Cardurile de sanatate sunt nesigure …

VIDEO: Dr. Vasile Astarastoae critica cardul de sanatate cu cip

10 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on mai 27, 2011 at 1:41 pm

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. Gabriel said, on mai 27, 2011 at 2:31 pm

    off topic
    Fraţilor de asta ce părere aveţi?
    ce intoxicare
    nici acum nu dorm… băieţii ne veghează…

    http://www.adevarul.ro/actualitate/Kostyal-spionul_care_a_creat_planul_Revolutiei_0_487751832.html#commentsPage-3

    Doamne Ajută!

    Apreciază

  3. br0flovsky said, on mai 27, 2011 at 3:10 pm

    off

    proteste de amploare in Barcelona? de ce nu’s la stiri?

    http://www.aboutcrazyworld.com/breaking-police-is-puting-people-out-of-the-streets-in-barcelona/

    Apreciază

    • cosmin m said, on mai 27, 2011 at 7:14 pm

      Vor fi…cand se va ajunge la apogeu, ca efectul sa fie cel scontat….
      Sa inmultim rugaciunea si sa nu participam la evenimente.

      Apreciază

  4. kmchatk said, on mai 27, 2011 at 9:50 pm

    Doamne-ajută!
    Nu știu în alte țări europene cum funcționează treaba dar rezum în câteva cuvinte cum funcționează treaba în Italia:
    1. Carnetul de sănătate este o foaie de hârtie care conține datele asiguratului, codul fiscal (echivalentul CNP-ului) și numele medicului de familie. Există și un card de plastic, dar nu conține alte informații în afară de cele necesare pt validarea CNP-ului (nume, prenume, data și locul nașterii, sexul). Cardul de plastic încă nu este folosit pentru că nu are pe el numele medicului de familie.
    2. Rețetele au un număr unic.
    3. Pe orice rețetă figurează CNP-ul.
    4. Pe baza CNP-ului, rețetele sau bonurile de la farmacie (pt. medicamente fără rețetă) se pot include în declarația de venit pentru rambursări în procent de 20% cazul in care cheltuielile pe vizite sau medicamente depășesc o anumită sumă.
    5. De ceva vreme, dacă te duci la medic și ești răcit, eliberarea scutirii pt angajator se face online. Asiguratului îi este comunicat un cod cu ajutorul căruia angajatorul tipărește documentul de pe site-ul INPS (asigurările sociale). Până cam acum un an, se elibera o rețetă care trebuia prezentată la serviciu. Rețetele pt farmacie sunt de hârtie, dar se introduc pe computer în baza numărului de identficare.
    6. În principiu, informațiile cu privire la starea de sănătate, sau tratamente, etc din spitale se colectează de către spital în urma autorizării de către posesor, și posesorul este informat cu privire la finalitatea colectării acestor informații. Cu alte cuvinte statul nu colectează aceste informații, ele rămân în dosarele spitalelor, și ale medicilor de familie.

    Din toate acestea eu trag următoarele concluzii:
    1. Statul poate implementa un sistem centralizat pentru urmărirea cheltuielilor asiguraților, care nu poate funcționa decât dacă toate documentele (rețetele) emise au un număr de identificare și la fel și asiguratul.
    2. Acest sistem nu are nevoie de memorarea dosarului medical al asiguraților
    3. Acest sistem nu are nevoire de suporturi electronice de niciun fel, cu excepția unui computer cu imprimantă pentru *tipărirea* rețetelor, eventual cu un soft pentru validarea CNP-ului. Introducerea rețetelor în sistem se poate face în momentul folosirii (la farmacie sau la spital) sau de către medic, dar acesta le poate trimite și prin poștă, sau le poate depune personal.
    4. Nici doctorii și nici asiguratii nu sunt obligați să suporte cheltuieli pentru un sistem care evident nu le aduce niciun avantaj.

    Acestea fiind spuse, vedem că în centrul tuturor lucrurilor stă… CNP-ul. Cu ajutorul lui statul poate crea orice fel de bază de date cu privire la operațiunile efectuate de către un cetățean, și mă refer doar la finalitatea fiscală a lor. Statul își poate moderniza instituțiile, le poate informatiza, poate avea sub control tot ce face un cetățean atâta vreme cât operațiunile financiare (și asigurarea de sănătate se încadrează aici) sunt înregistrate împreună cu CNP-ul.
    Cardul de sănătate cu cip, dosarul electronic, rețeta electronică nu sunt necesare statului pentru a avea o situație precisă a asiguraților și a evita fraudele. Ele sunt doar praf în ochi, ca să nu vedem câți bani se duc aiurea. Sau nu aiurea. Ele doar maschează fraudele statului.

    Întrebare:
    Hai să presupunem că nu s-ar introduce documente electronice și că atunci când efectuăm o achiziție sau o vânzare ni se cere CNP-ul, și statul identifică orice fel de transfer de bani pe care îl facem cu acest CNP. Practic ni s-ar aplica același tratament care se aplică și societăților comerciale. Am avea un număr de identficare pentru tranzacții care presupun bani. Acest număr de identificare pune cap la cap toate tranzacțiile pe care le facem noi și despre care statul are cunoștință, excluzând desigur cumpărăturile la supermarket.
    În acest caz noi, ca și creștini ortodocși am avea o problemă sau nu?

    Apreciază

  5. discerne said, on mai 30, 2011 at 4:49 pm

    Voi chiar credeti in termenele debitate de reprezentanti guvernamentali?

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: