SACCSIV – blog ortodox

Prof. Pr. MIHAI VALICA motiveaza indemnul sau la citirea MOLIFTELOR SFANTULUI VASILE CEL MARE in ziua de 1 ianuarie

Posted in MIHAI VALICA, MOLITFE by saccsiv on aprilie 7, 2011

Citez din articolul Prof. pr. Mihai Valica: Moliftele Sf. Vasile sub restrictii seculare:

Incepand din secolul IV si pana astazi, exista in molitfelnicele bisericesti rugaciuni de exorcizare si timp de atatea secole poporul lui Dumnezeu s-au servit de ele. Cine nu cunoaste maretia acestor molifte ale Sfintilor Vasile cel Mare si Ioan Gura de Aur, stalpii Ortodoxiei, nu cunosc si nu traiesc prea mult din ortodoxia noastra si nu cred in existenta reala a demonilor.

Rugaciunile de exorcizare sunt consemnate in mai multe manuscrise, astfel: cele mai vechi mss. cu textul original sunt: – pt. Molitfele Sf. Ioan Gura de Aur – Sinaiticus 982 (sec. 13), f. 120; – pt. Molitfele Sf. Vasilie cel Mare – Cryptensis G.b.2 (sec. 11 ), Grotaferrata, f. 105; Sinaiticus 973 (sec. 12), f. 106; – pt. Molitfele Sf. Grigorie Thaumaturgul – Cryptensis G.b.2.VI (sec. 13), f. 84. Cele mai vechi rugaciuni de alungare a dracilor sau pastrat in Codex Barberinus Graecus 336, din secolul 8, unul din cele mai importante manuscrise liturgice din lume, in care apare pentru prima data textul Liturghiei Sf. Ioan Gura de Aur[1].

Personal cred ca citirea Moliftelor Sf. Vasile, dupa Sf. Liturghie in ziua de 1 ianuarie este bine sa se faca, asa cum este traditia in Bucovina si in unele zone ale tarii, intrucat multe din obiceiurile ocazionate de sarbatorile de iarna sunt de sorginte pagana si demonica. Cert este faptul ca noi am imprumutat foarte multe obiceiuri pagane, care contribuie la secularizarea societatii. Secularizarea nu este rezultatul confruntarii dintre credinta si necredinta, ci a parazitarii credintei, care o transforma in pseudocredinta, pseudotraditie sau pseudospiritualitate. Fara sa nesocotim sau sa subevaluam patrimoniul de traditii si obiceiuri foarte bogat al tarii noastre, care are caracteristicile unei mosteniri culturale si spirituale ancestrale, trebuie pus accentul pe limita intre sacru crestin si ”sacru” pagan si pe dimensiunea spiritualitatii mantuitoare a credintei in Hristos.

Concretizarea spectaculoasa a unor mituri antice legate de simbolistica animalelor, sunt manifestari care reprezinta o modalitate originala de exprimare a arhaicelor asociatii rituale dintre animale si cultul cvasiuniversal al soarelui. Este vorba deci de idolatrie, un pacat foarte grav condamnat de Sf. Scriptura. De aceea Sf. Parinti au dat canoane in acest sens, pentru a feri pe crestini de capcanele celui viclean si pedepsesc canonic, pe cei care nu se feresc de obiceiurile pagane: canonul 24 Ancira; 83 Vasile cel Mare precizeaza: clericii care practica astfel de obiceiuri sa se cateriseasca; mirenii sa se afuriseasca. 70, 71 ap.; 24, 51, 61, 62, 65, 71, 94 VI. Clericul care practica obiceiuri superstitioase sa se cateriseasca; mireanul sa se afuriseasca. 65, 79 (VI).

In acest context ar fi de dorit ca Sf. Sinod sa dea o reglementare in acest sens si sa aplice canoanele fata de unii preoti si chiar ierarhi care incurajeaza, sau sunt indiferenti fata de manifestarea publica a obiceiurilor pagane, desfasurate cu ocazia sarbatorilor de iarna.

Oare mai traim noi, crestinii acestui mileniu, „sarbatorile cu Dumnezeu” – Emanuel. Il mai simtim pe Hristos ca fiind efectiv cu noi, sau mai percepem noi dimensiunea autentica a sarbatorilor sfinte in mijlocul acestor dezmaturi ritualice pagane? Oare nu suntem din toate partile asurziti si orbiti de hiturile radio, de emisiunile TV si de alte surogate „craciuniste”, iar in goana noastra din timpul isteriei cumparaturilor de Craciunul devenit comercial, consumist si chiar orgiastic, nu cumva nu-L mai simtim pe Hristos ca Mantuitor? Nu cumva nu vedem din taina si dragostea lui Hristos decat bradul, obiceiurile pagane reinviate frenetic, porcul si pe Mosul care face discount? Nu reprezinta oare toate acestea o toleranta nepermisa fata de demonizarea colectiva a societatii si a tari? Nu este oare “era Harry Potter” o indracire subtila a lumii, sub masca magiei “nevinovate”?

Iata doar cateva motive sa se treaca in randuiala Tedeumului de anul nou si citirea Moliftelor Sf. Vasile, rostite de ziua lui, tocmai pentru a contracara actiunea dezmatului ritualic al obiceiurilor pagane si “magia regizata”, care se dezlantuie fara oprelisti, la toate nivelurile vietii laice, dar in special de la Craciun si pana la revelionul mult asteptat de unii[2].

Moliftele cuprind exorcizarea demonului nu numai din om, ci si din locuri si tinuturi. Cred ca Moliftele ar trebui completate si nu limitate, cu noi formule actualizate la problemele noi, cum ar fi: sa scoata demonii din politica, din masonerie, miscari oculte, de prin unele banci jefuitoare, precum si din alte ideologii dracesti actuale, din secte sau din bisericile ecumeniste, din unii teologi inchipuiti si apostati, din guverne si administratii centrale si locale, care jefuiesc prin taxe si impozite aberante pe om, pe care il umilesc si-l subjuga in numele unei false simulari a binelui comun.

De toti acesti prigonitori ne lepadam, ne dezicem de ei, dar il rugam, in acelasi timp, pe Sf. Vasile cel Mare sa mijloceasca de ziua lui, la Bunul Dumnezeu, la inceputul anului civil, sa scoata toti dracii din cei mentionati mai sus. Deci iata rolul cultic dar si folosul social si comunitar al Moliftelor, citite la cumpana dintre ani. Daca toata Biserica Ortodoxa Romana ar citi Moliftele Sf. Vasile pe 1 ianuarie sau ale Sf. Ioan Gura de Aur, in cele trei sarbatori randuite cinstirii lui, am convingerea ca multi draci vor pleca din tara aceasta in pustiul si abisul lor.

M-as bucura, sa fie introdusa citirea Moliftelor Sf. Vasile si ale Sf. Ioan Gura de Aur si la inceputul anului bisericesc, la 1 septembrie si sa fie la fel de unitara slujba Tedeumului, privind randuiala rugaciunii in completare, deci suplimentata, asa cum am sugerat eu mai sus, si nu in restrictii sau desfiintarea unor practici de secole, care au tinut demonii departe… Deci sa fim la fel de harnici si pentru a adauga putere rugaciunii, in aceeasi masura, in care unii se straduiesc sa fie harnici in a o limita, restrictiona si a o dilua… Prin randuiala speciala propusa pentru Tedeumul de la inceputul anului civil, se recunoaste din partea Biserici si se adauga implicit, mai mare valoare anului secular, decat anului bisericesc propriu-zis.

In acest context trebuie pusa problema Moliftelor si nu in contextul incidentului de la Tanacu, sau a altor preoti, care manipuleaza slujbele, speculand credinta unora, ceea ce face, ca unii, voit sau nevoit sa desfiinteze sau sa limiteze liturgic Moliftele, facand jocul unor zvonaci de serviciu ai vremii si a altor formatori si ideologi seculari ai omului recent.

Pr. Prof. dr. Mihai Valica


[1] Revista de gandire si traire romaneasca – ATITUDINI nr. 4 /2009.

[2] Vezi pe larg, pr. Dr. Mihai Valica, Craciunul intre cinstire cultica, pervertire si povara, in: Epifania, nr. 14, decembrie 2010-ianuarie 2011, Iasi, 2010, pp. 119-125.

Comentariu saccsiv:

Parintele Valica a enumerat de fapt tocmai principalele motive pentru care:

PATRIARHUL SATANIC interzice citirea in biserici a Moliftelor Sfantului Vasile cel Mare la inceput de an …

Reclame

16 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on aprilie 7, 2011 at 7:56 am

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. Cora said, on aprilie 7, 2011 at 8:10 am

    Excelent articol!

    Apreciază

  3. stef said, on aprilie 7, 2011 at 9:02 am

    Trebuie lansata o initiativa de rugaciune colectiva impotriva activitatii demonice din institutii ,organizatii si persoane cu functii politice, de raspundere si administrare – aici avem un sector putred in care odihnesc satana si slugile sale. Un grup cat mai numeros de crestini care sa ridice rugaciuni catre Dumnezeu si Sf.Mari Ierarhi in acelasi timp ar reprezenta o forta de indepartare a lucraturilor dracesti .

    Apreciază

  4. WORLDLINES - June 28, 2009 said, on aprilie 7, 2011 at 10:08 am

    […] View full article on Saccsiv’s Weblog […]

    Apreciază

  5. MIhaela said, on aprilie 7, 2011 at 11:44 am

    Multumesc parintelui Valica pentru ca m-a ajutat sa inteleg importanta Moliftelor!
    Se tem rau de ele ocultii!

    Apreciază

  6. clement said, on aprilie 7, 2011 at 2:19 pm

    In celelalte biserici ortodoxe ( greaca, rusa) este slujita aceasta Sfanta Slujba?
    Este foarte important de stiut daca este vorba despre o hotarare nationala sau una comuna bisericilor ortodoxe.
    Am mare rugaminte ca un slujitor al Bisericii sa ne lumineze in aceasta chestiune.
    Parintele profesor Vasile Raduca trebuie ca a avut un cuvant important in decizia legata de citirea Moliftelor.
    Un lucru este foarte adevarat, Slujbele nu se pot citi oricum, oriunde si de catre oricine. Daca nu este o decizie comuna ortodoxiei, este posibil ca masura sa fi fost luata din pricina valvei starnite de tanarul preot rapsod telegenic, diplomat in turism care nepastrand masura a declansat (voit sau nu) aceasta reactie a Patriarhiei.

    Apreciază

    • saccsiv said, on aprilie 7, 2011 at 2:37 pm

      clement

      Ce tot zici frate acolo? In primul rand nu acesta este motivul. In al doilea rand, ce-ar fi sa interzica Liturghia sau impartasania sau spovedania, caci nu stiu cine ar face nu stiu ce nu stiu unde?

      Apreciază

      • clement said, on aprilie 7, 2011 at 4:31 pm

        Doamne pazeste, putem pune in discutie Botezul si Spovedania?
        Nu fac decat sa imi pun intrebari. Daca nu este o hotarare comuna tuturor bisericilor ortodoxe, e firesc sa ne intrebam ce a generat o asemenea decizie.

        Apreciază

  7. danutza said, on aprilie 7, 2011 at 4:14 pm

    Sfaturi duhovnicesti de la MAICA MACARIA

    …..Vor tipari o Biblie neadevarata. Ei (se pare ca e vorba de evreii fariseici, n. aut.) vor scoate tot ce nu le convine. Nu vor sa fie invinovatiti (14 martie 1989).

    Se pregatesc schimbari ale Credintei. Cand aceasta o sa se intample, sfintii vor pleca si nu se vor mai ruga pentru Rusia. Cei ce raman (dintre credinciosi, n. aut.) vor fi luati de Domnul la El. Episcopii ce au sa ingaduie aceasta nu-L vor vedea pe Domnul – nici aici, nici acolo (in lumea cealalta, n. aut.) (3 august 1988).

    Curand slujbele se vor injumatati. Se vor scurta (11 noiembrie 1988). Vor pastra slujbele numai in manastirile mari, dar in alte locuri vor face schimbari (27 aprilie 1988). Un singur lucru pot spune: Va fi vai de preoti; se vor risipi rand pe rand si vor trai singuri (28 iunie 1989).

    Curand vrajitorii vor spurca prescurile, si nu va mai fi cu ce sa se slujeasca. Impartasania se va putea primi doar o data pe an. Maica Domnului va spune alor sai unde si cand sa primeasca Impartasania. Trebuie doar sa ascultam! (28 iunie 1989).

    Apreciază

  8. danutza said, on aprilie 7, 2011 at 4:17 pm

    profetia sf Nil:
    Atunci se vor schimba obiceiurile si traditiile crestinilor si ale Bisericii

    Apreciază

    • el said, on aprilie 7, 2011 at 4:42 pm

      @danutza

      exact ,suntem chiar in acea perioada de care zicea Sf Nil si Maica macaria.Dracii isi imping slugile apostate din Biserica la daramarea ortodoxiei ,NU vor reusi dar vor tage dupa ei in iad puzderie de ignoranti,caldicei si ametiti.
      Trebuie sa fim atenti la toate asa zise „mici schimbari” caci nu sunt mici si sa NU MAI INTRAM in bisericile popilor care practica „innoirile” adse de dictatura din deal a nefericitului daniel apostatul indiferent de motiv :viclesug,lasitate,reacredinta.
      Doamne ajuta.

      Apreciază

  9. Axios said, on aprilie 7, 2011 at 7:32 pm

    Doamne ajuta!
    E foarte grav!
    Dumnezeu sa-i lumineze pe sinodali si sa le dea barbatie crestineasca!

    Apreciază

  10. ion said, on august 22, 2011 at 7:31 pm

    Doamne ajuta.
    Va rog in numele lui Dumnezeu sa va ganditi ca cineva in grea suferinta asteapta ajutorul dvs., Pot dovedi cu acte in regula.”
    Puteti vedea documentele medicale la adresele de mai jos:







    http://www.intercer.info/download/mihai_ferarute Frati crestini doresc sa va ganditi macar o clipa la un asa chin , tare greu mai este sa nu mai poti face lucruri pe care stii ca le faceai iar acu nu mai poti, mai ales sa pot merge asa cum mergeam altadata, Am Diabet f f complicat, imi fac injectii cu insulina de 4 ori pe zi, si vederea mi-sa slabit, si sotia este f bolnava cardiovascular, este foarte greu sa traim 2 persoane doar cu un ajutor de la handicap, pe care il primesc doar numai eu,, eu ma numesc mihai feraru de 54 ani, fratilor va rog in numele lui Dumnezeu ajutatima cu cat de putin din putinul vostru Dumnezeu va face mult ptr mine, iar pe voi o sa va rasplateasca asa cum stie el ptr gestul vostru, ptr asta eu am cont la banca,, raiffaisen bank in romania cu nr ro93rzbr0000060001059026 in lei si in euro ro72rzbr0000060004438690 cod swift rzbrrobu pe nume mihai feraru. ma voi ruga lui Dumnezeu ptr sanatatea si binele vostru la toti. DOAMNE AJUTA .A-R
    tel 0040761887298, mihai

    Apreciază

  11. […] Republicam articolul: Prof. Pr. MIHAI VALICA motiveaza indemnul sau la citirea MOLIFTELOR SFANTULUI VASILE CEL MARE in ziu… […]

    Apreciază

  12. […] Prof. Pr. MIHAI VALICA motiveaza indemnul sau la citirea MOLIFTELOR SFANTULUI VASILE CEL MARE in ziu… […]

    Apreciază


Vă rog să comentați decent, în duhul Ortodoxiei! Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: