SACCSIV – blog ortodox

E bine sa pedepsim cu moartea?

Posted in ORTODOXIE by saccsiv on ianuarie 12, 2011

Citez din articolul Pedeapsa cu moartea:

Pedeapsa cu moartea vine de cele mai multe ori in mintea omului, atunci cand el ramane lipsit de cei dragi din cauza criminalilor. Ideea ca o anumita categorie de oameni sa primeasca pedeapsa cu moartea este prezenta si in cei care isi doresc o societate mai sanatoasa.

Pentru ca omul nu se mai defineste si nici nu se mai priveste ca fiind creat dupa chipul lui Dumnezeu, spune cu usurinta: „doresc ca acesta sa fie omorat”. E adevarat ca in Vechiul Testament cei care se faceau vinovati de adulter erau omorati cu pietre. Insa, in momentul in care oamenii sunt pusi in situatia de a ucide o femeie cazuta in adulter (Ioan 8, 3-11), Hristos ii opreste.

Din punct de vedere crestin, este important sa se evidentieze ca orice infractiune este mai intai de toate un pacat. Omul trebuie vindecat sufleteste, tamaduit, nu dat mortii. Daca nu vom avea atitudinea pe care a avut-o Hristos cu cei ce doreau sa o ucida pe femeia adultera, atunci unde mai este asemanarea noastra cu Cel care „nu doreste moartea pacatosului, ci indreptarea lui” (Iezechiel 18, 23).

Sigur, putem spune ca de vreme ce acestia isi cunosc sfarsitul, ziua executiei, ii pot cere iertare lui Dumnezeu pentru cele savarsite si pot avea soarta talharului mantuit. Dar uitam ca Mantuitorul a oprit aplicarea legii celei vechi a firii cazute, care vestea „dinte pentru dinte”, si ne-a dat porunca sa nu inmultim raul (Matei 5, 38). Mai mult, putem noi insine sa sfarsim in aceasta stare neplacuta Domnului si astfel sa ajungem sa avem parte de chinurile vesnice.

Faptul ca ne dorim altceva decat Hristos, denota lipsa unirii noastre cu El. In conditiile in care Dumnezeu nu mai este cunoscut ca Cel ce daruieste viata, atunci societatea se priveste si actioneaza in virtutea dreptului de titular asupra vietii: „el trebuie sa traiasca, el trebuie sa moara”.

Uneori ne spunem ca Dumnezeu nu are ochi pentru noi, de vreme ce am avut parte de atatea suferinte provocate de criminali. Dar Sfintii Parinti ne invata ca trebuie sa vedem in cei ce ne fac rau, doctori trimisi de Dumnezeu, in sensul ca ei ne ajuta sa ne vedem boala (caci daca raspundem raului facut de ei cu rau, e semn ca suntem bolnavi).

Se pierde din vedere ca pedeapsa cu moartea nu moralizeaza societatea. Dimpotriva, potrivit studiilor sociologice cunoastem ca acolo unde pedeapsa capitala este in vigoare, avem parte de o crestere, nu de o scadere a ratei criminalitatii. Asa ca schimbarea lumii in bine nu se va putea realiza niciodata dupa pofta omului cazut in pacat. Poate asa vom intelege si cuvintele unui batran din Pateric: „Frate, daca vezi un om urmarit pentru o fapta rea si pe cei care il cauta sa il ucida pentru asta, mai bine ascunde-l si lasa-l in voia lui Dumnezeu”.

Adrian Cocosila

Comentariu saccsiv:

Era odata un pustnic, celebru tuturor celor din imprejurimi si prin faptul ca intotdeauna spunea lucrurilor pe nume, indiferent cat de deranjante erau. Si toti aveau incredere in spusele sale, caci stiau ca nu ar fi putut, sub nici un motiv, sa minta.

La un moment dat, nu foarte departe de chilia sa, un necredincios comite o crima oribila si fiind descoperit, fuge precum un animal haituit de catre cei ce doreau sa-l pedepseasca. Scapand de urmaritorii sai, se avanta spre locuri pustii si putin umblate, ajungand la chilia Sfantului, caruia ii cere sa-l ascunda …

Cel ce-l urmareau nu au renuntat insa atat de usor si au scotocit intreaga zona, ajungand pana la pustnic, pe care l-au intrebat daca l-a vazut pe fugar. Sfantul a raspuns ca NU … iar acelora le-a fost de ajuns raspunsul sau, caci il stiau ca nu ar fi mintit. Si au cautat mai departe si au tot cautat pana cand in cele din urma au renuntat.

Ucigasul, vazand fapta pustnicului, s-a pocait si i-a devenit ucenic. Timpul a trecut si nimeni nu ar mai fi putut spune ca cel se straduia cu atata ravna fusese un ticalos ucigas …

La un moment dat insa, ucenicul ii spune Sfantului ca a sosit vremea sa plateasca pentru fapta sa pe care deja majoritatea locuitorilor din regiune o si uitasera. Si dovedind judecatorilor ca el este ucigasul, i s-a taiat capul, primind astfel botezul prin propriul sau sange.

Istoria de mai sus se gaseste in Vietile Sfintilor. Iertare ca nu-mi amintesc numele pustnicului si ucenicului sau.

 

70 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on ianuarie 12, 2011 at 12:44 pm

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. fane said, on ianuarie 12, 2011 at 1:42 pm

    scuze pentru off topic .

    Iata cat de ” gentil ” suntem intampinati pe Yahoo :
    ” There’s a new master of the digital universe. YOU. ”

    Ce ziceti ? Sa le mai vorbim copiilor nostri despre smerenie ?

    Doamne , ajuta-ne !

    Apreciază

  3. stef said, on ianuarie 12, 2011 at 2:37 pm

    Pedeapsa cu moartea este un lucru satanic ,tot o forma manifestare a naturii umane cazute.

    Apreciază

    • George said, on ianuarie 13, 2011 at 10:02 am

      Scuza-ma Stef, dar nu cred ca poti afirma ca ceea ce cel putin din punct de vedere biblic a fost o porunca a lui Dumnezeu, este un lucru satanic.

      Apreciază

  4. Partizanu said, on ianuarie 12, 2011 at 3:33 pm

    Ar trebui gindit cu cumpatare in momentu care se osandeste un om. Faptu de a ucide in masa de la 2 persoane in sus (si mai depinde de circumstante) ar trebui aplicata nemijlocit pedeapsa cu moartea. Se pare ca o luati pe linga religie dar tin minte ca dumnezeu insusi a decazut niste ingeri. Acu nu vreau sa ne dirijam in marele intelept al tuturor timpurilor dar acea persoana prin faptele sale poate decadea si mai mult curminduise menirea de atrai. Pentru ei e o frustrare e un loc neprihanit intre viata si moarte, intre adevar si dreptate intre bine si rau. Acolo isi vor astepta judecata cea mare.

    Apreciază

  5. Iones said, on ianuarie 12, 2011 at 4:48 pm

    off topic:

    Cei fara venit trebuie sa plateasca 37 de lei pentru „sanatate”…

    Persoanele fără venit trebuie să plătească lunar contribuţia la sănătate în valoare de 37 de lei, adică 5,5% din salariul minim pe economie, dacă nu au fost înregistrate la primărie ca beneficiare ale unor ajutoare sociale…. –>> http://www.ziarulring.ro/stiri/23563/cei-fara-venit-platesc-37-de-lei-pentru-sanatate

    Apreciază

    • codrut said, on ianuarie 12, 2011 at 5:35 pm

      adica cum? eu care nu am nici u servici de circa 2 luni si nici somaj nu iau …ma obliga sa le dau bani? de unde? si pentru ce?

      Apreciază

    • natalia said, on ianuarie 12, 2011 at 6:03 pm

      Pai si daca sa zicem decid sa ma lipsesc de serviciile sistemului national de sanatate si nu sunt asigurat din motivele mele personale oricum ma obliga sa platesc?Deci si daca sa zicem as fi un boschetar care n-am unde sa stausi cersesc la coltul strazii tot trebuie sa le platesc o suma?Nu inteleg poate din aceasta contributie lunara vor sa stranga bani in asa fel incat sa faca carduri cu cip la absolut toata lumea…Sau este o modalitate a statului de a lua bani in contul asa zisei sale asistente sanitare care astfel sa devina chipurile accesibila la toata lumea.Deci daca se pare ca aceasta plata va fi obligatorie pt toata lumea indiferent daca este asigurat sau nu e foarte posibil ca ea sa fie conditionata si de acceptarea cardului cu cip.Numai de bine ce sa mai spun…m-as bucura sa fie doar o simpla dezinformare a presei ca doar se practica nu?Sa ne rugam Domnului sa rezistam si mai mult bine ar fi sa mai bata astia pasul pe loc cu biometricele si electronicele lor ca doar tot din banii nostri munciti de noi le fac.Doamne ajuta!

      Apreciază

  6. stef said, on ianuarie 12, 2011 at 4:56 pm

    Nu mai beti apa de la reteaua curenta !!!! MARE ATENTIE! Pulverizarea cu CHEMTRAILS care s-a facut pe tot cuprinsul Romaniei din 2007 a contaminat cu substante necunoscute si lacurile de acumulare! Incercati sa faceti o analiza, in prealabil la un laborator medical a apei de la robinet. In sfarsit se discuta pe un post tv aceasta problema – otv – Tudor Barbu . Se va discuta si in urmatoarele zile incepand cu 16:30

    Apreciază

    • ioana said, on ianuarie 12, 2011 at 6:24 pm

      Nu este adevarat ceea ce spuneti.
      In statiile de acumulare apa este tratata si este buna de baut.
      In care anume lac de acumulare este apa otravita? In lacurile de acumulare traiesc pesti. Daca ar fi otravita apa, acestia ar pluti la suprafata apei.

      Apreciază

    • ioana said, on ianuarie 12, 2011 at 6:26 pm

      In orice caz, la iesirea din statiile de tratare apa este buna. Daca se infecteaza pe parcurs datorita retelelor de canalizare (in special de la subsolurile blocurilor) asta este alta poveste.

      Apreciază

      • stef said, on ianuarie 12, 2011 at 6:47 pm

        Sunt o droaie de informatii pe internet si multe site-uri care centralizeaza si observa activitatea suspecta de pulverizare care se desfasoara de cativa ani in majoritatea statelor lumii in special state membre nato. S-au facut analize de laborator cu probe prelevate din sol ,apa si de pe pulberea suspecta ramasa dupa ploaie in zone cu pulverizare intensiva :
        1. Aluminum barium
        2. Aluminum Oxide
        3. Bacilli and Molds
        4. Pseudomonas Aeruginosa
        5. Pseudomonas Florescens
        6. Bacilli Amyloliquefaciens
        7. Streptomyces
        8. Enterobacteriaceae
        9. Serratia Marcscens
        10. Human white Blood Cells-A restrictor enzyme used in research labs to snip and combine DNA
        11. Enterobacter Cloacal
        12. Other Bacilli and other toxic molds capable of producing heart disease and meningitis as well as acute upper respiratory and gastrointestinal distress.
        13. Carcinogen Zinc Cadmium Sulfide.

        In alte state se fac analize serioase si se cer raspunsuri ,in Germania stiu ca a aparut un scandal. In Romania cat am umblat prin tara in ultimii 2 ani tot vad in special deasupra oraselor avioane care varsa nenorocirile astea non stop – acum au o activitate mai intensa noaptea pt ca populatia incepe sa-si puna intrebari – MA INTREB :CHESTIILE STEA NU POT AJUNGE FOARTE USOR SI IN LACURI DE ACUMULARE DIRECT SAU PRIN INTERMEDIUL PLOILOR TOT MAI ACIDE???

        Apreciază

      • stef said, on ianuarie 12, 2011 at 6:55 pm

        Tre sa pricepem cu totii ca s-a pus in aplicare un plan de exterminare in masa ,infometare, distrugerea agriculturii de subzistenta! Nu am incredere deloc in sistem ! Sistemul e administrat de indivizi incompetenti si corupti , care nu ofera nici o garantie de siguranta

        Apreciază

      • ioana said, on ianuarie 12, 2011 at 7:23 pm

        Cunosc cele spuse de dvs., dar apa de la robinet este potabila.
        Faceti dvs analiza apei si veti convinge.
        La iesirea din statia de epurare apa este analizata zilnic, la intervale de cateva ore. Personalul de acolo este numeros, nu pot fi toti ticalosi. Ei insisi impreuna cu familiile folosesc apa de la robinet.
        Lucrez in domeniul apelor, si cunosc situatia si din lacurile de acumulare. Concret, in care lac este contaminata apa ?
        Atentie poluarea nu inseamna contaminare.

        Apreciază

      • stef said, on ianuarie 12, 2011 at 8:04 pm

        F. bine d-na Ioana ,daca dvs lucrati in domeniu si cunoasteti situatia … o sa dorm mai linistit…. in noaptea asta. La datele care apar in media si efectele constatate de mine anul asta in special pe plante, i-mi pun si probleme legate de apa potabila.

        Apreciază

      • ioana said, on ianuarie 12, 2011 at 8:30 pm

        Somn usor!
        Dar maine dimineata cand va treziti, mergeti si faceti o analiza a apei de la robinet 🙂
        Iertati-ma, am vrut sa nu ramaneti suparat, de aceea mi-am permis sa glumesc.
        Cum spuneam mai inainte, lucrurile stau si asa cum spuneti dvs, dar sa nu exageram si nici sa nu credem tot vedem la otv.
        Doamne ajuta!

        Apreciază

      • tataia said, on ianuarie 13, 2011 at 1:22 am

        Nu beau apa de la robinet de ani de zile, dar putem sti cu siguranta ca cea imbuteliata este buna?

        Apreciază

      • Roxie said, on ianuarie 13, 2011 at 7:18 pm

        @tataia nu cred ca putem sti sigur ca apa imbuteliata este buna. Eu am cumparat de la kaufland ceva apa de izvor si avea un gust f pronuntat de … benzina !

        Apreciază

  7. andrei said, on ianuarie 12, 2011 at 5:28 pm

    http://stirileprotv.ro/exclusiv/exclusiv-online/intalnire-de-gradul-3-100-de-civilizatii-extraterestre-in-univers.html

    Ar trebui lasate niste comentarii saracilor rataciti…

    Apreciază

    • stef said, on ianuarie 12, 2011 at 5:52 pm

      mda, mascarada de proportii si spalare pe creier – se scalambaie baietii sa ne pregateasca „ceva”pt 2012

      Apreciază

  8. ixu said, on ianuarie 12, 2011 at 5:39 pm

    Am vazut si eu emisiunea de la otv.
    Cred ca-i singura televiziune din lum ce abordeaza tema neabordata de nici o televiziune sau politician de pe mapamond – chemtrails.
    Merita sa te uiti 2-3 ore la o emisiune ca asta.

    Apreciază

  9. bogdana said, on ianuarie 12, 2011 at 7:10 pm

    nu vad nicio justificare pt pedeapsa cu moartea
    in primul rand aplicarea unei pedepse are mai multe scopuri:
    restabilirea situatiei anterioare/recuperarea prejudiciului – in cazul crimei ?????!!!!!
    constientizarea de catre infractor a gravidatii sale si indreptarea sa iar ulterior reinsertia sociala – daca il omoram????????????!!!!!!!!!!!!
    intrucat legea penala reprezintă instrumentul prin care se apără cele mai importante valori sociale împotriva faptelor periculoase pedeapsa aplicata infractorilor poate fi si o metoda de prevenire a comiterii infractiuni. acest aspect este f sensibil intrucat studiile de specialitate recente arata pe de o parte ca pedepsele f lungi nu sunt o garantie a reabilitarii infractorului si pe de alta ca nu exista diferentele casteptate intre nr crimelor comise in statele unde exista pedeapsa cu moartea si cele in care a fost abolita.
    mult mai multe sanse in acest sens ar fi daca s-ar dezvolta un sistem de reeducare solid
    o problema similara s-a inregistrat in domeniul psihiatreiei unde de-a lungul timpului s-a constatat ca internarea intr-un centru a bolnavilor psihic nu a dat rezultate fiind inlocuita cu tratarea supravegheata a lor fara a-i izola de mediul familial si social
    iar in final, fiind o mare admiratoare a lui Dostoievski nu pot sa nu-mi aduc aminte ca „toti suntem vinovati de toate” – idiotul sau are o teorie foarte interesanta despre aceasta problema. monumantale sunt si filmele cool hand luke si zbor deasupra unui cuib de cuci.
    d. p. meu d.v. NU pedepsei cu moartea.

    Apreciază

  10. bogdana said, on ianuarie 12, 2011 at 7:21 pm

    aaaaaaaaaaaa si ar mai fi o motivatie a interzicerii pedepsei cu moarte si una chiar f serioasa, anume factorul denumit eroare judiciara care in cazul pedepsei cu moartea nu mai poate fi indreptata. iar asta e chiar f tragic mai tragic decat crima.
    un sfant spunea ca Dumnezeu s-a suparat pe prietenii lui Iov pt ca l-au judecat si condamnat in loc sa arate mila fata de el desi la acel moment nimeni nu stia motivul pt care trecea inteleptul prin toate acele nenorociri, indiciile aratand la acel moment doar ca el avea pacate mari – era vinovat.

    Apreciază

  11. dusky said, on ianuarie 12, 2011 at 8:04 pm

    Pedeapsa cu moartea nu este in niciun caz justificata.
    Niciun om nu are voie si nu are dreptul a-i lua viata altui om!
    Chiar si celui mai crud criminal, omul nu are voie decat sa-l priveze de libertate, pentru propria sa protectie.
    Daca pedeapsa cu moartea ar fi justificata uneori, nu vad de ce nu si eutanasia umana sau transplantul de organe fara voia pacientului.
    Iar daca ne-am credei noi dumnezei peste altii care sunt criminali, nu vad de ce mai bantuim pe aici lasand comentarii ortodoxe.
    Cand aveti vreo nelamurile si sunteti gata sa luati o decizie edificatoare in privinta cuiva… puneti-va intrebarea: Ce-ar face Iisus in locul meu?

    [Astazi pe Otv la emisiunea lui Tudor Barbu, au vorbit foarte clar despre Chemtrails si a lasat destule persoane sa intre in direct, persoane printre care unele au citat din Biblie sau care au spus ca acestea sunt evenimente apocaliptice..etc iar mai toti au spus ca ne otravesc prin sprayere]
    interesant … nu tot romanul doarme, tinand cont ca printre cei care au sunat erau si persoane de pe la tara…

    Apreciază

  12. razvan said, on ianuarie 12, 2011 at 10:08 pm

    mda ce frumoasa intrebare: „ce-ar face Iisus in locul meu?”
    daca toti am pune aceasta intrebare nu ar mai fi notiunea pacatului si toti am trai in fericire, insa din nefericire realitatea este alta…
    atunci cand ne gandim la faptul ca vrem ca cineva sa moara: sa ne aducem aminte de vorbele mantuitorului: Cu ce moneda vei judeca, vei fi judecat.
    si astfel daca noi judecam cu moarte oare nu vom fi judecati cu moarte?
    asa ca hai sa aplicam putin din invataturile iubirii…
    referitor la chemtrails, cred ca este o explicatie destul de logica la moartea atator pasari in lume, asa ca inca nu a venit sfarsitul lumii, mai avem timp sa ne mantuim,
    insa intrebarea este: „cat timp mai avem?”
    asa ca haideti sa incepem sa ne castigam locul in Imparatia Lui Dumnezeu.
    Doamne ajuta!

    Apreciază

  13. Caarol Duhul Capitanului said, on ianuarie 13, 2011 at 2:04 am

    Legile date de oameni nu corespund mereu cu biblia,dar ce s-ar intampla in evul mediu daca nu ar fi existat astfel de pedepse cu moartea ?
    Nu e buna,dar e necesara…. nici razboiul cu turcii nu a fost bun din punctul de vedere al victimelor,dar a fost necesar, am salvat atatea suflete de la islamizare si satanizarem femei ce urmau a fi duse in haremuri si abuzate, copii luati ca tribut si multe alte nenorociri. Poti dovedi ca acei turci au fost tradatori de neam ? Da
    Poti dovedi ca Iliesc,Roman,Brucan,Voiculscu ,Basescu si Boc, sunt tradatori de neam ? Eu cred ca da.
    Evreii care i-au pus cu botu pe labe pe acestia care i-am enumerat mai sus din hoarda neocomunista a lu Iliescu, care au si origini evreiesti chiar, , cate o mama, sau un bunic, nu sunt de vina asa cum sunt tradatorii, ei vor sa cucereasca,unde au gasit prosti acolo lovesc si fura pana la ultima resursa !
    Dar pot fi iertati,sa vina Iliescu sa zica ca se face vinovat pentru distrugerea economiei, mineriade,imofemtarea populatiei, sa vina basescu sa planga ca a luat banu saracului, si reduceri salariale, si sa zica lu Baroso ca nu mia pune plumb in paine ca isi iubeste poporul, si poate fi iertat, cat e timp !
    Dar sa-i fereasca Dumnezeu sa le vina ceasul cand o sa dea socoteala, de multime furioasa, anarhie ce o declanseaza si o provoaca ei,de s-ar intoarce contra lor, o sa fie spanzurati in Piata universitatii,pedeapsa cu maortea direct pentru tradatorii de neam, hoti,asasini,va veni ea , ca o bataie de la Dumnezeu, o roata ce se intoarce !
    Sa nu ucizi , spune porunca, dar uciderea a 75 000 de fenicieni a fsot binecuvatata si e sarbatorita si astazi de poporul ales, desi crima era interzisa …. Apologetica ce spune?
    Parerea mea e ca nu e buna,e destul de sadica, omul se mai poate cai, in temnita multi se intorc la Dumnezeu si regreta, incep sa se cunoasca si sa vada unde au greist multi din ei,si criminali chiar….a-i vazut scena aceea din ”Idiotul” ce durere, ce povara avea acel condamnat,cum astepta clipa executiei…..
    dar multi si-o fac cu mana lor,de regreta si se caiesc isi castiga viata vesnica, sa en temen pentru cei ce pierd sufletul mai mult decat de cei ce pierd viata ….nu stiu ce sa zic

    Apreciază

  14. George said, on ianuarie 13, 2011 at 2:03 pm

    fac eu ceva gresit sau sunt efectiv cenzurat?

    Apreciază

    • saccsiv said, on ianuarie 13, 2011 at 2:09 pm

      George

      Faci ceva cumplit si nu mai posta, caci oricum le sterg.

      Apreciază

  15. Anda said, on ianuarie 13, 2011 at 2:21 pm

    O timida opinie referitoare la intamplarea din „Vietile Sfintilor”.
    Criminalul cu pricina a facut un lucru extrem de intelept, punandu-se imediat sub protectia sfantului. I-a cerut ajutorul! Deci, intr-un moment limita din viata sa, acest nefericit a alergat cu umilinta la rugaciune. Ce sfant este acela care, auzindu-ti rugaciunea, iti intoarce spatele? Aceasta ar fi judecata Sfantului: ierarea si acoperirea.
    Supunandu-se judecatii omenesti insa, a gasit reversul medaliei: pedepsirea prin taierea capului. Ispasirea. Sunt doua judecati diferite. Cea din urma, ne satisface noua oamenilor, setea de dreptate.
    @ Ioana
    Da, femeile care fac avort pot fi considerate criminale in serie. Biserica nu a condamnat si nu va condamna pe nimeni la moarte pentru ca si pentru acel pacat Mantuitorul S-a lasat rastignit. Pacatele noastre au fost deja rascumparate. El, insa NU EXCLUDE pe nimeni de la POCAINTA. Pocainta cu lacrimi si canonul randuit de Sfanta Biserica.
    Ce Dumnezeu iertator si iubitor avem!…

    Apreciază

    • ioana said, on ianuarie 13, 2011 at 6:18 pm

      Anda,
      bineinteles, Biserica nu greseste. Ea este calauzita de Duhul Sfant. Ceea ce nu se poate spune si despre legile omenesti.

      Apreciază

    • el said, on ianuarie 14, 2011 at 1:17 pm

      @nda

      nici o grija Anda,astazi sunt aruncati de aceasta societate srticata in puscarie TOCMAI cei care vorbesc/se impotrivesc avortului sau homosexualiatii ;femeile ucigase de prunci pot sa stea linistite li s-au dat „drepturi” nelimitate.Si aceasta recent de cand s-a „illuminat” omul contemporan.
      Aberatiile la care s-a ajuns azi sunt tocmai urmarea unui asemenea mod de a gandi care in mod FALS si VICLEAN privilegiaza liberatea –dar DOAR aceea de face rau– impotriva randuielilor drepte chiar si impotriva randuielilor firii si spre perpetuarea nestingherita a acestui sistem de valori inversat ; se merge pana la DESFIINTAREA oricarei forme de impotrivire la rau ;
      Istoria ne arata despre pedeapsa cu moartea ca ea a fost abolita de unii prin manevre de persuasiune a maselor „milostive” si aceasta NU din motive de milostivire si iubire de oameni cum ar putea parea.
      De pedeapsa lui Dumnezeu insa NU SCAPA nimeni.
      Daca oamenii au fost nedreptatiti de alti oameni si chiar ucisi pe nedrept Dumnezeu insa va lua in seama la Judecata Sa aceasta nedreptate (daca ea a fost cu adevarat si inaintea lui Dumnezeu o nedreptate) si ii va rasplati cumva celui nedreptatit pentru timpul de pocainta rapit;de aceasta putem sa fim siguri caci Milostivirea si Dreptatea lui Dumnezeu nu sunt de pus la indoiala ca cele(parute bune) ale oamenilor.

      Apreciază

  16. precizare said, on ianuarie 13, 2011 at 7:39 pm

    Sfantul era Sf. Dionisie din Zachintos si cel ucis era chiar fratele sfantului.

    Apreciază

  17. daniel said, on ianuarie 14, 2011 at 5:18 am

    „Pentru un smerit purtator al iubirii, e preferabil sa fii ucis decat sa ucizi.” (Cuv. Arhmd. Sofronie)

    Apreciază

  18. nelu said, on ianuarie 14, 2011 at 6:37 am

    pedeapsa cu moartea mi se pare o pedeapsa f usoara:: intr-o clipa, gata!

    imi aduc aminte, acum 20 de ani, o persoana in varsta spunea despre condamnarea fam Ceausescu: de sa-i impuste? sa-si ispaseasca pedepsa daca au gresit !…

    Apreciază

  19. ioana said, on ianuarie 14, 2011 at 8:20 am

    Parinte,
    la intrebarea din titlul primul si ultimul dintre madularele Bisericii ar trebui sa raspunda NU.
    De ce? Pentru ca asa ne invata Capul Bisericii.
    Mircea Vulcanescu, urmand lui Hristos ne spune: SA NU NE RAZBUNATI (pentru ca tot ati amintit si sfintia voastra de legionari).
    SACCSIV are dreptate – exista puscarii.

    Apreciază

  20. el said, on ianuarie 14, 2011 at 10:10 am

    Pedeapsa cu moartea a fost folosita ,daca analizam Sf Scripturi,si de catre Dumnezeu___dar El este Creatorul si poruncile Lui nu sunt de comentat___si de catre sfinti atat in Vechiul cat si Noul Testament.
    Astfel:
    -Moise in Tora poruncea uciderea cu pietre a unor categorii de pacatosi ca adulterii,fii care nu-si respectau parintii,etc.
    -La iesirea din robia egipteana pe cand ratacea in pustie poporul lui Caleb i s-a socotit dreptate de catre Dumnezeu faptul ca a ucis in tabara pe cei razvratiti ,incat el a fost singurul care impreuna cu Iosua a intrat in pamanul Fagaduintei ,restul de popor inclusiv Mosie au murit in pustie,mostenirea revenind poporului tanar care NU se razvratise imotriva lui Dumnezeu.
    -La intrarea in Canaan Dumnezeu(care cu Atotstiinta Sa stia ca acele popoare ratacite si incapatanate NU se vor mantui si indrepta oricat de multe secole ar trai) a poruncit poporului sa ucida neamurile idolatre pe care le-au gasit acolo ca sa nu deprinda de la ele pacatele si idolatria ;poporul care (ca si unii de astazi) s-a crezut mai „milostiv” decat Dumnezeu Insusi n-a ascultat si in putin timp au cazut sub consecintele inselarii si ratacirii de la Dumnezeu anuntate.
    -David Proorocul(omul bladetelor:”adu-ti aminte Doamne de David si de toate blandetile lui”)a poruncit fiului sau uciderea celor care l-au batjocorit si blestemat pe vremea cand era fugar.
    -Iudita vaduva cea credincioasa si inteleapta a salvat poporul ucigand pe Olofern prin intelepciunea data ei de Dumnezeu si apoi a trait in mijlocul poporului ca judecatoare.
    -Proorocul Ilie a ucis 2 cete de 50 oameni care trimisi de imaratul Ahab sa-l aresteze pe profet s-au purtat cu obraznicie cu el;a ucis apoi si cei 400 popi ai lui balaal al Isabelei.
    -Proorocul Elisei a bletemat sa moara o ceata de copii obraznici care au ris de el zicandu-i „hei plesuvule”; si acei copii indata au fost omorati de fiare salbatice.-etc(Vechiul Testament este PLIN de exemple).
    In Noul Testament:

    -Sf Apostoli au blestemat sa moara pe Anania si Sfarira pentru viclenia lor.
    In Crestinism:
    -Sf Vasile cel Mare s-a rugat la Sf Liturghie SA MOARA imparatul Iulian Apostatul si Maica Domnului a trimis pe mucenicul Sf Mercurie care l-a ucis cu sulita din cer pe imaratul spurcat chiar in timpul acelei sf liturgjhii imparatul fiind atunci in razboi.
    -Sf Alexandru Patrirahul s-a rugat SA MOARA Arie ereticul care dupa Sinodul I Ecumenic desi fisese anatemizat inca avea mare infuenta si capatase de la mai marii locului dreptul de a sluji silit sf litrurghie impreuna cu Sf Alexandru;dar Dumnezeu l-a ucis pe trufas caci n-a mai apucat sa ajunga la biserica ci apucat de nevoile firii a CRAPAT pe wc si l-au gasit mort cu matele iesite afara din el spre invataura de minte arienilor.

    Biserica a binecuvantat la lupta de aparare a neamului si credintei OASTEA ortodoxa si MULTI sfinti au fost militari ;Sf Stefancel Mare este un exemplu;insa NU a permis NICIODATA preotului(care aduce jertfa cea infricosatoare ) sa ucida.

    Vedem dar ca pedeapsa cu moartea a fost folosita cu intelepciune de Dumnezeu si sfntii Sai.Ar fi interesant de aflat care era situatia in Bizantul ortodox unde puterile civile se supuneau Bisericii.

    In ce masura insa aceasta pedeapsa poate fi folosita si in ce contexte exact de catre societatea civila este insa dificil de definit ,experienta spune ca oamenii au folosit ABUZIV aceasta pedeapsa de multe ori ca si TOATE darurile sau puterile ingaduite lor de Dumnezeu;dupa principul :cu un cutit omul poate face treaba de folos vietii sale dar poate ucide si un om.

    Apreciază

  21. el said, on ianuarie 14, 2011 at 10:29 am

    este CLAR ca exista situatii in care raul nu mai poate fi vindecat ci trebuie EXTIRPAT din mijlocul poporului ca o rana infectata care ameninta cu moartea intregul organism.
    In situatii de genul acesta Dumnezeu si sfintii au aplicat in vreun fel pedeapsa cu moartea care este UNICA utila pentru anumite situatii intr-o lume cazuta si tare de cerbice.
    Ceea ce ramane de definit este daca,cand si in ce context exact omul poate aplica o asemenea pedeapsa stiind ca lumea este LIPSITA de intelepciunea,mila si stiinta lui Dumnezeu si a sfintilor ca sa fim siguri ca moartea aceea nu a fost un abuz;aici doar Intelepciunea lui Dumnezeu(descoperita sfintilor) ne poate arata atitudinea dreapta de adoptat .

    Apreciază

    • saccsiv said, on ianuarie 14, 2011 at 11:19 am

      el

      Se observa diferenta dintre Vechiul si Noul Testament. Cei din vechime puneau mana pe sabie. Sfintii se rugau. Si daca bunul Dumnezeu vroia, actiona si ii starpea pe ticalosi.

      Consider ca sunt suficiente puscariile. Pentru restul cazurilor, vor fi oameni, probabil viitori Sfinti, a caror rugaciune va fi ascultata.

      Pe de alta parte, daca acceptam ca vremurile apocaliptice bat la usi, deja e goana dupa vant, a ne face planuri de actiune pentru generatiile viitoare, pentru a instaura o societate minunata pe acest pamant.

      Ultimul paragraf ar fi pentru pr. Vasile.

      Apreciază

      • el said, on ianuarie 14, 2011 at 11:55 am

        saccsiv

        frate eu nu fac decat sa observ ca Dumnezeu si sfintii AU APLICAT in felul lor specific (sub forma rugaciunii pt moartea celui rau; a blestemului sau anatemizarii ) pedeapsa cu moartea ca fiind UNEORI SINGURUL leac pentru anumiti oameni.

        Despre aplicarea pedepsei cu moartea in societatea civila dupa mintile intunecate ale oamenilor insa ma tem si NU sunt de acord.De acord si cu faptul ca vremurile de azi nu sunt prielnice.
        Doamne ajuta.

        Apreciază

  22. ioana said, on ianuarie 14, 2011 at 11:09 am

    el,
    – despre Vechiul Testament nu are rost sa discutam, pentru ca nu mai suntem sub lege, ci sub har (daca ar fi dupa VT, am justifica si cruciadele).
    – in Noul Testament Sfintii Apostoli AU BLESTEMAT si aceia au murit (deci, Sf Apostol Petru nu mai scoate sabia ca in Gradina Ghetsimani.)
    – in crestinism Sfintii S-AU RUGAT si Dumnezeu le-a ridicat viata acelora.

    Cand partea civila a statului se supune Bisericii, este de presupus ca lucrurile merg bine.
    Cand spun Biserica, nu ma refer la biroul de presa al patriarhiei, ci la Biserica cea condusa de Duhul Sfant.Am facut aceasta precizare ca sa intelegeti ca nu sunt de acord cu ecumenismul, si nici nu ma cred mai milostiva decat Dumnezeu.
    Imi propusesem sa nu mai raspund provocarilor dvs, ci doar sa ma rog.
    Iertati-ma!

    Apreciază

  23. el said, on ianuarie 14, 2011 at 11:41 am

    @ioana

    nu provoc pe nimeni si nici nu astept raspuns.

    Cand Dumnezeu a lasat Duhul Sfant in Biserica se presupune cum ziceti ca toate trebuie sa mearga bine,;dar se intampla si ca omul este si LIBER sa nu asculte de Dumnezeu si de la alegerea unora ca acestia vin disfunctionalitatile ,insa si pt ele Duhul Sfant a prevazut leacul POTRIVIT care unora nu le place.

    Vechiul Testament nu este lepadat de Hristos ci PLINIT si Dumnezeu nu se bucura de nedreptate ci se bucura de ADEVAR.
    Cruciadele NU se justifica ncidecum in spiritul Vechiului Testament caci NU au fost lucrate in acest spirit ci inspirate de DUHUL CEL RAU al EREZIEI CATOLICE care ii stapanea pe lucratorii lor.Dar se JUSTIFICA razboaiele popoarelor ortodoxe de aparare a neamului si credintei.

    Faptele Proorocilor si dreptilor(Sf David;Sf Ilie,Sf Elisei,Sf Daniil proorocul copil pt a carui judecata sabia Lui Dumnezeu anuntata de Daniel lor a ucis prin mainile poporului pe cei 2 judecatori curvari ai poporului care voisera sa necinsteasca pe Suzana ;si NENUMARATE altele) din Vechiul Testament sunt VALABILE in veac si nu capata „talcuiri” noi DECAT dupa mintile unora care se cred mai isteti ca sfintii.

    In crestinism sfintii s-au RUGAT SA MOARA ! ratacitii ,iar NU cum sfatuiesc unii „milostivi” sa se roage pentru eretic ;chiar si Sf Ioan Evanghelistul Aopstolul Iubirii dumnezeiesti (in epistola sa) ne invata pentru cine sa se roage Biserica anume DOAR:”pentru cel care nu are pacate de MOARTE(ce erezia de exemplu)”;de aceea NU sunt pomeniti la sf liturghie ereticii.

    In fine eu personal NU STIU cine si daca este vrednic de pedeapsa cu moartea ;dar VAD CLAR ca aceasta pedeapsa a fost folosita si de Dumnezeu si de sfinti sub forma care le este lor specifica(a blestema,ANATEMIZA sau a te ruga sa moara cineva sunt FORME de aplicare a pedepsei cu moartea) ; deci inteleg ca sunt situatii pentru care ea ar fi SINGURA utila macar ca mie personal imi lipseste intelepciunea sa stui care sunt acelea.

    Ca regula generala NU foloseste nimanui sa ceara iertare daca NU se si indrepteaza pt cele pentru care isi cere iertare altfel este doar un cliseu verbal fara sens duhovnicesc; mie personal nu-i nevoie sa-mi cereti iertare pt nimic.

    Va multumesc pt rugaciuni si eu va pomenesc cum am promis.

    Apreciază

    • el said, on ianuarie 14, 2011 at 12:23 pm

      @ioana

      si daca comm mele va tulbura caci le numiti provocari sunteti libera pt linistea dv sa ne le mai cititi.
      Doamne ajuta.

      Apreciază

      • ioana said, on ianuarie 14, 2011 at 1:18 pm

        el,
        voi citi mereu com dvs, pt ca nu ma tulbura.
        Imi pare rau numai pt faptul ca pe dvs va deranjeaza ca nu suntem mereu de aceeasi parere. Imi cer iertare de la dvs tocmai pt ca am vazut ca va supara parerile mele. Nu din formalism.
        Dintr-o provocare poate iesi si ceva bun 🙂 vom mai vedea. la Dumnezeu totul este posibil.

        Ca sa va arat ca nu sunt tulburata de com dvs pe care le apreciez chiar daca nu le aprob mereu,va spun la ce gandeam acum, desi plecasem de la birou.
        Ma intrebam: oare are dreptate dumnealui si gresesc eu???
        Raspuns: pai Hristos, cel care a dat legea lui Moise, cand femeia este prinsa in adulter El spune sa arunce cu piatra cel fara de pacat. Si desi El era fara de pacat, nu arunca. Ar fi fost indreptatit si de lege, si de faptul ca nu avea pacat…

        V-am raspuns pentru linistea mea sufleteasca, dar si in speranta ca nu veti mai fi suparat de parerile mele.
        Dumnezeu sa ne ajute pe toti!

        Apreciază

  24. kosk said, on ianuarie 14, 2011 at 11:49 am

    in anumite perioade istorice pedeapsa cu moartea a fost justificata si am doua exemple din evul mediu
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gilles_de_Rais
    si
    http://vampires.monstruous.com/erzebet-bathory.htm
    acesti oameni erau profund viciati ,as spune fara inselare ca erau indraciti(aveau demon), practicau (la propriu magia neagra) si singura solutie a fost executia, dar in prezent eu nu sunt de acord cu pedeapsa cu moartea, dar nici cu inchisoarea clasica, unde detinutii au unele drepturi nejustificate. Munca silnica pe viata ar fi o solutie in cazul crimelor comise cu sadism(ucideri de prunci ,batrani in scop de jaf, e.t.c)
    parerea mea.

    Apreciază

  25. ioana said, on ianuarie 14, 2011 at 1:25 pm

    el,
    voi citi mereu com dvs, pt ca nu ma tulbura – atata doar ca nu pot fi mereu de acord cu cele pe care le spuneti.
    ca dovada ca nu ma tulbur de ce spuneti, desi plecasem de la birou,
    ma intrebam: oare are dreptate dumnealui si gresesc eu?
    raspuns: Hristos zice sa arunce piatra in femeia vinovata cel fara de pacat.
    El, datatorul legii lui Moise nu arunca piatra si era si fara de pacat…

    Imi cer iertare de la dvs pt ca mi-am dat seama ca va supara parerile mele nu din obisnuinta.

    Cu un Dumnezeu ca al nostru, trebuie sa iasa ceva bun si dintr-o provocare.

    Apreciază

    • el said, on ianuarie 14, 2011 at 2:53 pm

      @ioana

      ma bucur de ce imi spuneti.
      Cu femeia adultera (pedepsita de Lega lui Moise la uciderea cu pietre ,caci de aceea au adus-o fariseii inaintea lui Hristos, caci se credeau indreptatiti de Lege pe de o parte si mai ales au pus-o in fata Lui ca sa-L ispiteasca si sa-L dovedeasca ca NU respecta Legea asa cum planuisera ca sa-L poata apoi ucide pe temeiul aceleasi Legi pe Datatorul Legii lor) lucrurile stau diferit.
      Noi nu ne referim la randuilelile Legii Vechi dintre care MULTE ca de exemplu cele referitoare la preotia lui Aaronsi randuielil sarbatorilor/slujbelor/Templului s-au desfiintat caci au fost utile doar ca niste preinchipuiri pentru cele adevrate venite prin Hristos si traite de noi Israelul cel nou astazi.
      Insa din Lege raman MULTE valabile si astazi si anume acelea care se refera la RNDUIELILE vesnic VALABILE pentru om pe orice stare s-ar afla el(fie sub Lege ,fie sub har) ca de exepmlu DECALOGUL poruncile.
      Tot Vechiul Testament este o invatatura VESNIC valabila in masura in care acele evenimente ,fapte si invataturi de acolo au talcuri PROFETICE ca sa intareasca intelesurile si randuielile cele de sub har.(luati de exemplu scrierile ascetice ale Filocaliei si veti vedea talcuiri ale unor evenimente si chipuri din Vechuil Testament si reflectia lor VESNIC valabila in viata crestinului;aveti la dispozitie si exegeza,talcuiri ale Vechiului Testament si veti vedeam la ce ma refer).
      Cum zice Mantuitorul Hristos „cerul si pamantul vor trece dar cuvintele Mele nu vor trece” si „nici o cirta(virgulita) din lege ,cuvintele lui Dumnezeu nu se va schimba caci ea are inlelesuri valabile in veac;dar accesibile DOAR mintii luminate de har ca aceea a Sf Maxim Marturistorul.

      Femeia adultera a fost iertata ca lectie noua; ne-a fost lasata prin ea invatatura practica,concreta si directa pentru mila lui Dumnezeu care nu incapea in mintea/sufletul omului inca neluminat de har cum erau iudeii de atunci.

      Pedeapsa cu moartea insa Dumnezeu si sfintii au aplicat-o(sub FORMELE specifice lor rugaciune,blestem,sau chiar direct asa ca Sf Ilie) unor cazuri particulare pentru care PRESTIINTA lui Dumnezeu a considerat-o ca SINGURA SOLUTIE de tratament a raului. Si aceasta pedeapsa a fost alplicata de ACELASI Dumnezeu Milostiv dar si Drept care a iertat-o si pe femeia adultera NU ca sa ne zapaceasca pe noi prin aparente contradictii ci ca decizii coerente.

      Faptele lui Dumnezeu NU se exclud si nici NU se contrazic unele pe altele cum ar putea parea unor minti ca ale noastre neluminate suficient.Problema noastra este ca suntem saraci la intelegere si incercam sa „turnam” in tiparul mintii noastre intelesurile mai degraba decat sa ne ostenim sa intelegem dupa intelegerea lui Dumnezeu cele care ne privesc.De aici vin certurile.

      Eu NU STIU cui/daca/cum s-ar aplica pedeapsa cu moartea , dar nu pot sa nu observ ca ea a fost FOLOSITA de Dumnezeu si sfinti deci este utila in cazuri selectionate de Stiinta lui Dumnezeu spre taierea raului.

      Si ,in extremis, sa nu uitam si ca plata pacatului este moartea si aceasta a intrat in firea omului cazut nu in primul rand ca o pedeapsa de la Dumnezeu ci ca o VINDECARE a raului ca structura ontologica cea noua de dupa cadere a omului sa nu devina vesnica.
      Asadar Moartea are si o valoare pozitiva imensa pentru firea omeneasca.

      Aceasta nu este o pledoarie pt pedeapsa cu moartea aplicata de oamenii cei intunecati de pacat de astazi ci o semnalare a faptului ca NU tuturor realitatilor se potrivesc solutii identice(ca si bolilor unele au nevoie de plasture ,altele de ceai,altele doar de odihna si aer curat,iar altele de CUTIT) sau „miloase” dupa mila fireasca cea pacatoasa a iubirii de sine(aceea a Sf Petru care a fost certat de Hristos cu cuvantul „satana” cand a indraznit sa-l sfatuiasca „milostiv”).

      Mila lui Dumnezeu NU exclude si Dreptatea Sa iar noi nu trebuie daca vedem ca uneori a actionat cu Mila sa deducem ca aceasta ar fi singura solutie si sa aplicam(mental) fara discernamat oricand aceeasi solutie; dar nici sa ne arogam noi dreptul lui Dumnezeu.
      Mila lui Dumnezeu L-a coborat din cer la firea omeneasca si in trup ,iar Dreptatea lui Dumnezeu L-a trecut prin moartea pe cruce (moartea fiind inevitabila ca „nou” ingredient ontologic al firii celei de dupa cadere asumate de Hristos Singurul cel fara pacat ).

      Sper ca m-am facut inteles,daca nu iertare pentru neputinta.
      Doamne ajuta.

      Apreciază

      • el said, on ianuarie 14, 2011 at 3:18 pm

        @ioana

        si in general nu parerile cuiva anume ma supara ,ma supara NEADEVARUL; in general iau aminte la parerea oricui si tin seama de argumentele lui ,insa daca exista in ele in mod voit(din vreun interes) sau din lene(lipsa de osteneala sa zicem mentala de a cauta intelesurile reale la scrierile sfintilor) : minciuna,denaturare a sensurilor,iubire de confort mental/inselare,viclenie sau neseriozitate nu le iau in seama.( nu va consider vinovata de toate cele insirate mai sus; este discutie de principiu)

        Apreciază

  26. Mircea Puşcaşu said, on ianuarie 15, 2011 at 12:49 am

    O tema conexa este crestinismul si uciderea fizica a dusmanilor din razboaie:

    Sa nu uitam de sfintii militari precum Sfantul Nestor, de imperiul bizantin, de basilei, de imparatii crestini sfinti precum Constantin si Iustinian, numiti intocmai cu Apostolii, de voievozi români si luptele lor crancene cu atatea natii de invadatori.
    Razboiul de aparare e o datorie a crestinului.

    Catehismul si Canoanele Bisericii Ortodoxe si scrierile Sfintilor Parinti despre razboiul de aparare

    Sfantul Atanasie cel Mare in Epistola catre Amun: „Nu este ingaduit a ucide, dar a rapune pe cei potrivnici in razboaie este si legiuit, si vrednic de lauda.” (PG 26,1173 B)
    Sfantul Vasile cel Mare: „Pe uciderile cele in razboaie Parintii nostri nu le-au socotit intre ucideri. Mi se pare ca iertare dau celor ce izbandesc pentru intreaga intelepciune si pentru buna cinstire de Dumnezeu.”(canonul 13, a se vedea si talcuirea canonului in Pidalion)
    Sfantul Marcu Ascetul: „Cand vatamarea ce izvoraste de la unul se intinde la multi, nu trebuie sa ai indelunga rabdare, nici sa cauti folosul tau, ci al celor multi, ca sa se mantuiasca. Caci mai folositoare este virtutea multora, decat cea a unuia.”(Filocalia Romaneasca, vol.1, p.276, cap.214, Ed.Humanitas,’99)
    Catehismul Crestinului Ortodox: „Nu sunt vinovati de ucidere acei care aparandu-si viata, averea si cinstea, ar face vreun rau sau chiar ar ucide pe cei care i-au atacat. Tot astfel nu sunt vinovati soldatii care ucid pe dusmani in razboi, caci isi apara patria”. (pag. 78 din „Catehismul Crestinului Ortodox”, ed.1990)

    Apreciază

  27. dusky said, on ianuarie 17, 2011 at 11:47 pm

    Nu prea vreti a intelege cam ce sunt cu poruncile astea „infirme” si „aparent incomplete” sa nu ucizi si sa-ti iubesti aproapele…
    Am o intrebare inevitabila totusi pentru cunoscatorii crestin ortodoxi:

    De ce Dumnezeu inaintea caderii noastre a creat Ingeri Razboinici? De ce a creat razboinicii inaintea vreunui tip de conflict ? Tema de gandire…
    Daca-l considerati pe Dumnezeu atemporal … este lesne de inteles ca el stia de venirea unei apocalipse inainte a ne crea.

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: