SACCSIV – blog ortodox

AGHEASMA in bazinele de tratarea a apei de la Timisoara si Piatra Neamt? Daca da, e grav, caci se foloseste inclusiv la WC. Daca nu, atunci ce anume exact au facut preotii acolo?

Posted in AGHEASMA MARE, APA, PIATRA NEAMT, TIMISOARA by saccsiv on ianuarie 9, 2011

Citez din articolul Apa din Bega a fost sfinţită, de Bobotează:

Preotul Zaharia Pereş, din cadrul Mitropoliei Banatului Timişoara, a sfinţit apa din Bega, la Staţia de tratare a apei Bega din Timişoara, joi, 6 ianuarie, de la ora 13, cu prilejul sărbătorii creştine a Bobotezei. „Pentru angajaţii Aquatim şi pentru timişoreni în general, celebrarea slujbei de Bobotează la principala staţie de tratare a oraşului a devenit o practică obişnuită, an de an, având semnificaţia spirituală de purificare a apei, de curăţire şi de protecţie”, a spus Ilie Vlaicu, directorul Aquatim.

Iata si ce putem citi in articolul Timisorenii beau apa sfintita de la robinet! De Boboteaza, Bega a fost binecuvantata:



De astazi curge apa sfintita la robinetele timisorenilor! Preotul paroh al parohiei din cartierul Plopi Zaharia Peres a sfintit astazi apa din Bega la Uzina de Apa din cartierul Crisan.

Ritualul crestin al sfintirii apei in ziua de Boboteaza a fost respectat si de Aquatim, compania care aduce zilnic apa in casele timisorenilor.

De zece ani tot facem aceasta sfintire si respectam aceasta traditie si in acest an. De apa sfintita vor avea parte toti cei 90% din populatia Timisoarei”, a declarat directorul Aquatim Ilie Vlaicu. Dupe ce a sfintit apa din Bega, preotul s-a dus si prin birourile angajatilor si i-a binecuvantat. Preotul Zaharia Peres a sfintit zona de captare a apei din raul Bega, cat si restul fluxului tehnologic: decantoare, statii filtrare, rezervoare, statii pompare.

Citez din articolul Pietrenii beau apă sfinţită de la robinet:

În fiecare an de Bobotează, un preot blagosloveşte conductele prin care va curge apa potabilă înainte de a fi livrată cetăţenilor din Piatra Neamţ.

Societatea Judeţeană Apa Serv, cea care furnizează apă potabilă la robinetele tuturor pietrenilor a continuat şi în acest an tradiţia care a debutat acum 15 ani. În ziua de Bobotează, un preot a sfinţit apa din cazanele de la Uzina de apă de la Bâtca Doamnei.

Evenimentul a avut loc în jurul amiezii şi a strâns atât angajaţii societăţii, cât şi pe cei ai administraţiei locale. Au fost prezenţi reprezentanţi ai Primăriei, Prefecturii, delegaţi ai Apelor Române, conducerea Protecţiei Mediului şi a Gărzii de Mediu, dar şi numeroşi pietreni curioşi să se convingă de calitatea apei pe care o vor plăti încă un an.

Metoda rar întâlnită în ţară a devenit un eveniment care nu lipseşte în niciun an de pe lista celor organizate la acumularea de la Bâtca Doamnei.

„Pentru că ne dorim ca apa pe care o furnizăm să fie una de calitate, limpede şi pură, am dorit să menţinem tradiţia începută de societatea noastră în anul 1995 şi să asigurăm astfel pietrenii de proprietăţile apei pe care o primesc în casele lor. Se ştie că apa sfinţită la Bobotează este una aparte, că nu se strică niciodată, iar noi ca şi creştini credem în puterea slujbei efectuate de preoţii noştri”, a declarat Bianca Ivaşcă, responasbil relaţii publice a societăţii judeţene Apa Serv.

De la sfinţirea apelor care vor curge de azi la robinetele din oraş nu au lipsit nici edilii oraşului.

„Mă bucur că reuşim să păstrăm aceste tradiţii odată cu trecerea timpului. Sper ca anul acesta, pietrenii să constate o apă calitativă, net superioară celei de până acum, având în vedere şi investiţiile realizate în acest an la schimbarea reţelei de conducte subterane din oraş”, a declarat Neculai Ivanov, consilier judeţean.

Nu au stat deoparte nici curioşii de rând, veniţi să vadă cu ochii lor cum a fost sfinţită apa oraşului. Toţi cei prezenţi cred că slujba de la Uzina de apă din Piatra Neamţ este un lucru ingenios şi de bun augur.

„Eu mă bucur că se mai respectă aceste tradiţii din bătrâni şi sunt convinsă că apa pe care o vom bea de acum va fi una mai bună”, a spus Miruna Dascălu, o pietreancă venită să asiste la slujba de la acumularea Bâtca Doamnei.

Un alt pietrean care a fost prezent la eveniment a plecat cu inima împăcată că de acum nu-i va mai curge la robinet apă cu rugină, ca până acum.

„Sper că dacă au schimbat şi conductele, au mai făcut şi slujbă cu preoţi, să nu mai avem surprize neplăcute. Vecina mea a făcut o alergie de la apă in luna noiembrie, când încă mai primeam apă murdară în case”, şi-a amintit Ioan Domnici, un pensionar curios.

Comentariu saccsiv:

Cu Agheasma Mare se stropesc casele credinciosilor si locuitorii acestora, in Ajunul Bobotezei. Tot cu ea se stropesc si lucrurile care trebuie binecuvantate sau sfintite, cum ar fi de pilda, la binecuvantarea si sfintirea prapurilor, la sfintirea crucii si a troitelor, a clopotului, a vaselor si vesmintelor liturgice, la sfintirea icoanelor, a bisericilor, a antimiselor si a Sfantului si Marelui Mir.

Slujba de la Agheasma Mare

Daca Agheasma Mica se poate savarsi ori de cate ori credinciosii doresc acest lucru, Agheasma Mare se oficiaza o singura data pe an, pe 6 ianuarie, in ziua Botezului Domnului in Iordan.

In cadrul slujbei de sfintire a apei se citesc trei paremii, toate din prorocia lui Isaia (cap. XXV, 1-10; LV, 1-13 si XII, 3-6), apoi Apostolul (din I Cor. X, 1-4) si Evanghelia (de la Mc. I, 9-12), in care se prezinta in rezumat Botezul Domnului. Dupa ectenia mare se rosteste rugaciunea de sfintire a apei, compusa de Sfantul Sofronie al Ierusalimului, adresata Sfintei Treimi: (“Treime mai presus de fire…”). Preotul slujitor Il invoca de trei ori pe Sfantul Duh pentru sfintirea apei (“Tu Insuti, dar, Iubitorului de oameni Imparate, vino si acum prin pogorarea Sfantului Tau Duh si sfinteste apa aceasta”) si binecuvanteaza de fiecare data apa cu mana, afundandu-o crucis in vasele cu apa. Apoi rosteste o noua formula de invocare a Sfantului Duh (“Insuti si acum, Stapane, sfinteste apa aceasta, cu Duhul Tau cel Sfant”), pe care preotul o rosteste tot de trei ori, binecuvantand de fiecare data apa, cu mana crucis.
La finalul slujbei, preotul slujitor afunda de trei ori crucea si busuiocul in apa cantand troparul Praznicului. “In Iordan botezandu-Te Tu Doamne …”

In casele credinciosilor, agheasma se pastreaza la loc de cinste, in vase curate si dintr-insa se gusta pe nemancate, in zilele de post si ajunare. Potrivit invataturii Sfintilor Parinti, “firea apei celei sfinte este ca sa spele si trupul si sufletul, sa-l sfinteasca, sa-l innoiasca si sa-l faca fiu al lui Dumnezeu”.

Cititi va rog si:

Ajunul Bobotezei, zi de post negru

Asadar, ce anume s-a petrecut in cele doua mari orase? E important de stiut, ca sa ne lamurim. Si daca s-a gresit, sa nu se mai repete.

Rog fratii din Timisoara si Piatra Neamt sa se intereseze. Articolele din mass-media nu sunt foarte clare.

Acest paragraf din ultimul articol nu suna prea bine:

„Pentru că ne dorim ca apa pe care o furnizăm să fie una de calitate, limpede şi pură, am dorit să menţinem tradiţia începută de societatea noastră în anul 1995 şi să asigurăm astfel pietrenii de proprietăţile apei pe care o primesc în casele lor. Se ştie că apa sfinţită la Bobotează este una aparte, că nu se strică niciodată, iar noi ca şi creştini credem în puterea slujbei efectuate de preoţii noştri„, a declarat Bianca Ivaşcă, responasbil relaţii publice a societăţii judeţene Apa Serv.

Asadar, aceasta femeie crede ca la robinet va curge agheasma? Daca da, de ce crede asa? Asa i-a spus preotul? Si de ce presa promoveaza acest mesaj?

Consider ca trebuie facuta cat mai multa valva, repet, tocmai pentru a ne lamuri. Si cel mai bine ar fi sa aflam cumva tocmai de la acei preoti, ce spun ei ca au facut. Iar daca n-au gresit, sa se straduie sa lamureasca poporul tot prin presa, ca sa nu creada credinciosii ca le curge Agheasma la robinet.

Caci trebuie stiut: Agheasma nu trebuie sa stea in bazine si sa ajunga pe urma te miri pe unde …

Iata acum si ce scrie presa straina (traducere google) En Roumanie, l’eau bénite jaillit du robinet:

Zeci de mii de Ortodoxe Române scrambled joi pentru a obţine apa sfintita distribuite de bisericile cu ocazia Bobotezei, dar lichidul în Timişoara ar trebui vindecator fost livrate direct de la robinet.

Preotul ortodox binecuvântat Peres Zaharia rezervoare de apă potabilă în acest oraş de 300.000 de locuitori, astfel încât întreaga populaţie să poată beneficia de puterile sale miraculoase.

„Sărbătoarea de Bobotează (Ed.: echivalentul Ortodoxă a Boboteaza) aduce pace spirituală a tuturor celor care beau apa sfintita » ,  A spus tatăl Peres în timpul o Liturghie, binecuvântarea rezervoarele şi ţevile de a instalaţiei de tratare a apei Bega.

Această iniţiativă a fost susţinută furnizor de servicii logistice de apă potabilă a oraşului, societatea Aquatim, a făcut mulţi oameni fericiţi, în special în rândul persoanelor în vârstă.

„Pentru mine, care a fost în mişcare cu dificultate, este extraordinar de a avea apa sfintita au robinet» , a declarat Mariana Mocanu, 53 de ani, care suferă de insuficienţă motor.” Deci, m-am umplut cu mai multe sticle pentru a putea bea o soarbe câteva pe tot parcursul anului „, a adăugat ea.

Alte persoane, mai sceptic, au preferat să meargă la biserică, temându-se că faza ţevi ruginite calitatile benefice ale apei.

In Constanta, la sud-est a ţării, zeci de tineri au sarit in apele reci ale Mării Negre pentru a prelua o cruce aruncate de arhiepiscop, în conformitate cu tradiţia ortodoxă.

(Sursa AFP)

20 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on ianuarie 9, 2011 at 1:15 pm

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. Victor said, on ianuarie 9, 2011 at 1:38 pm

    Conform rânduielilor bisericeşti, în ziua de Bobotează se sfinţesc şi apele curgătoare. Nu e insa acelasi lucru cu agheasma Mare, este doar o binecuvantare! Adica diferentele practice si docmatice sunt uriase.Traditia a fost interzisa in perioada comunista. Acum trebuie vazut exact ce s-a intamplat: ori a facut preotul o gafa, ori articolul nu e documentat.

    Apreciază

  3. Victor said, on ianuarie 9, 2011 at 1:40 pm

    *dogmatice

    Apreciază

  4. radu' said, on ianuarie 9, 2011 at 1:47 pm

    in America se s-a „inventat” biserica unde poti bea o bere in timp ce asculti acolo o predica, mai bei o dusca zici amin… asa ceve numai in America

    http://videonews.antena3.ro/action/viewvideo/67014/SUA-Sute-de-enoriaaaAzi-ascultAA-slujba-de-duminicAA-atn-biserica-bar/

    Apreciază

  5. umilinta said, on ianuarie 9, 2011 at 1:57 pm

    Daca preotul insemneaza cu crucea in apa de la suprafata butoiului se sfinteste si apa de jos care nu a avut contact cu mana preotului. Se poate ca in trecut sa se sfintit rauri intregi cu aghiazma mare, adica preotul facea aceeasi slujba din biserica la rau ( de aceea nu se spalau haine in rau zilele acelea ca sa poata bea aghiazma fara sapun , iar mucenicii din rusia au fost inecati pe 8 ianuarie in aghiazma mare din rau ). Dupa Odovanie ar trebui sa-si piarda sfintenia toate apele care nu sunt tinute cu cinste ci in conditii improprii. Rationamentul acesta insa duce la ideea ca se poate bea acum aghiazma mare si pe mancate, cum isi potoleau setea cei de langa rau la orice ora din zi.

    Apreciază

  6. adris said, on ianuarie 9, 2011 at 2:39 pm

    Lipsa de subiecte!
    Cu aghiasma mare se stropeste 7 zile de la Boboteaza prin casa, la animale, in gradini, in toata gospodaria, asa fiind traditia crestina din mosi stramosi. Acum, s-or gasi niste puritani dogmatici carora li se va parea ca vaca se balega pe stropul de aghiasma si o spurca, nu zic nu, insa ca trebuie si bagati in seama, asta e cu adevarat prostie.

    Apreciază

    • saccsiv said, on ianuarie 9, 2011 at 2:48 pm

      adris

      Lipsa de discernamant, sa postezi un semenea hal de comentariu …

      Apreciază

      • adris said, on ianuarie 10, 2011 at 10:56 am

        Cand notiunile teologice nu-s toate cunoscute pe-ndelete, e simplu sa acuzi imediat pe cel care are alta parere decat tine de „lipsa de discernamant”.
        Sa stam bine, sa studiem, sa judecam, sa cerem Duhului Sfant sa ne lumineze si-apoi sa „aruncam piatra”.
        Sa-mi fie cu iertare. Eu oricum, mi-as face singur rau sa ma mai supar pe tine, frate, esti iute, ca si mine, da-ti trece repede! Totusi, pentru a evita ispite viitoare, te-as ruga sa cantaresti mai bine inainte de a-ti arunca dojenile cele aspre!
        Doamne-ajuta!

        Apreciază

      • saccsiv said, on ianuarie 10, 2011 at 12:52 pm

        adris

        Tu ai zis ca am postat din lipsa de subiecte.

        Pana la urma ai priceput ce am scris eu in acest articol? Se pare ca nu. Citeste-l pe indelete si nu in diagonala. Si citeste si raspunsul ce i l-am dat pr. Vasile.

        Apreciază

    • bce said, on ianuarie 9, 2011 at 3:29 pm

      Acelasi lucru am zis si eu cand am vazut prima oara ce face repectivul preot. E pacat fiindca aghiazma ajunge si in wc dar oricum de nu ar ajunge in wc ajunge cu sigurantai in canalul de scurgere unde se gasesc toate spurcaciunile.
      E pacat.

      Apreciază

      • ioana said, on ianuarie 9, 2011 at 4:27 pm

        Parinte,
        daca preotii trec in orase prin fiecare apartament si stropesc cu Aghiazma, ce rost are sa mai binecuvinteze apa din bazinele de la statiile de epurare, care este binestiut ca ajunge si in locuri necurate.
        Este foarte bine sa se faca acolo slujbe de sfintire a birourilor, instalatiilor, lucratorilor,dar si a apei?
        Parintele meu duhovnicesc nici aghiazma mica nu face din apa de la robinet. Ne cere sa avem pentru sfintire apa de izvor.
        Apa de la robinet este tratata cu materiale sintetice bazate pe carbune si rasini provenite din polistiren. Toata lumea stie ca in apa de la robinet este pus clor.
        Daca la Sfantul Altar se primeste doar vin natural si prescura curata (fara aditivi si afanatori), cred ca parintele meu este indreptatit sa fie asa exigent si atunci cand face Aghiazma.
        Mai multa atentie nu ar strica nimanui, si nici ziarele nu ar mai avea motiv sa denigreze Biserica si clerul.

        Apreciază

      • bce said, on ianuarie 9, 2011 at 5:21 pm

        Parinte, eu asta am inteles. Sa-mi fie cu iertare fiindca nu am citit mai cu atentie. Va multumesc pentru lamurire. Iertare.

        Apreciază

  7. natalia said, on ianuarie 9, 2011 at 4:15 pm

    Parinte Vasile indraznesc sa pun si eu o intrebare mai putin obisnuita putem sa stropim cu aghiazma animalele din casa sau e pacat?

    Apreciază

  8. natalia said, on ianuarie 9, 2011 at 5:53 pm

    Inca o intrebare trebuie sa rostesc o rugaciune cand stropesc animalele cu aghiasma?Ce rugaciune?

    Apreciază

  9. umilinta said, on ianuarie 9, 2011 at 7:58 pm

    Arhidiaconul Paul de Alep, care l-a insotit pe Macarie, Patriarhul de Antiohia, intr-o calatorie prin Moldova si Valahia, intre anii 1652-1660, scria: „Multimea si bucuria gloatelor in Tara Romaneasca, la Boboteaza, intrece tot ceea ce se petrece la curtile celor mai mari principi ai crestinatatii, dupa tot ce am auzit si am vazut (…).

    In sfarsit, noi iesiram afara din biserica, pentru ca Patriarhul sa afunde crucea in rau. Procesiunea o formau dintai stegarii, doi cate doi, cu insemnele si steagurile lor cu cruci in varf, apoi cei cu torte, apoi preotii doi cate doi, in sfarsit, Patriarhul cu Mitropolitul. Cand Patriarhul cu crucea in mana ajunse la malurile raului, el gasi apa inghetata, caci dimineata era rece de crapau pietrele. Atunci oamenii sparsera gheata si Patriarhul afunda crucea in apa de trei ori, in care timp se canta un imn. Dupa aceea, multimea isi umplu ulcioarele din rau, iar preotii cufundara in apa un mare numar de copii. Pe noi, ne durea la auzul tipetelor copiilor, suferind din cauza ghetii si a frigului. Cand beiul saruta crucea, se dete semn trupelor si ele descarcara toate muschetele lor, de bubuia prin aer si noi ne temeam sa nu caza peste noi biserica; urechile noastre asurzisera de tot. De aci, Patriarhul stropi pe boierii cei de fata. Sa-i fi vazut ca niste flori de primavara, in stralucitele lor haine si inveliti in blane”
    Sursa (?) : http://www.formula-as.ro/2010/900/antologie-as-68/traditii-romanesti-boboteaza-11974

    Apreciază

  10. Emanuel said, on ianuarie 10, 2011 at 9:40 am

    Nu e nici un subiect despre duminica ca zi de iocepere a sapatamanii?vedeți fraților ce urmări au poveștile ! dacă luați BIBLIA nu trebuie să umblați în întuneric , nu veți mai fi dezamăgiți pentru că la Dumnezeu nu este schimbare . Aceștia (conducătorii bisericilor) toți au băut din vinul babilonului și s-au îmbătat , fiți treji și nu beți și voi din acest vin !Cum să le ceara Hristos, ucenicilor săi să tină sâmbăta , dacă El Insusi, nu a tinut-o?
    Evangheliile abundă în exemple unde Iisus era acuzat în mod constant că nu respecta sâmbăta .Crestinismul se intemeiaza pe Invierea lui Hristos, nu pe legea lui Moise.

    Apreciază

  11. cristian said, on ianuarie 10, 2011 at 6:52 pm

    Doamne ajuta!am vazut intr-o catedrala ca se sfinteste apa intr-o galeata apoi se toarna in mai multe butoaie ,iar de-a cursul zilelor se mai umplu butoaiele de catre paraclisier cu un furtun alimentat de la hidrant ,asta pentru ca toti sa beneficieze de Aghiazma.este corect ce se intimpla?pentru ca pe mine raspunsul parintelui Vasile m-a lamurit dar sa fie lamurit si pentru altii care sigur au vazut asa ceva.Iertare .Doamne ajuta

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: