SACCSIV – blog ortodox

Sfantul Sinod: PRIMA ZI A SAPTAMANII VA FI DUMINCA, in calendarul ortodox

Posted in Calendar Ortodox, ORTODOXIE, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane by saccsiv on decembrie 29, 2010

Citez din articolul Prima zi a săptămânii este duminica în calendarul ortodox / Vezi aici cum comentează preoţii şi enoriaşii decizia Sfântului Sinod:

Preoţii spun că din 2011 se revine la tradiţia creştinească, lucru menţionat şi în biblie. Revenirea duminicii ca zi întâi a săptămânii în calendarul ortodox pe 2011 este o decizie a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române

Din 2011, În Calendarul Ortodox, săptămâna va începe duminica

Creştinii care şi-au procurat de la biserici sau care au primit acasă de la preoţi calendarul ortodox pe anul 2011 au avut supriza să constate că, de anul viitor, săptămâna bisericescă începe nu cu ziua de luni, cum era până acum, ci cu ziua de duminică.

Acest lucru a produs un soi de derută în rândul enoriaşilor, care au fost convinşi iniţial că s-a produs o greşeală de tipografie când s-a realizat calendarul, unora trecându-le prin minte chiar că acele calendare sunt rodul unor falsuri de pe piaţă.

„Când a venit părintele de Crăciun, mi-a lăsat şi calendarul ortodox pe 2011. Răsfoindu-l, am văzut că linia care demarchează săptămânile este pusă după ziua de sâmbătă şi nu după duminică, cum ştiu că era de atâţia ani, fapt care m-a pus pe gânduri. Chiar am vorbit cu vecinii, erau şi ei nedumeriţi”, ne-a precizat Ioana Petrescu, pensionară din Focşani.

Act reparatoriu

Preoţii din Focşani spun că nu au avut cunoştinţă de modificarea făcută, dar că aceasta reprezintă un act reparatoriu făcut faţă de biserică.

„Mi-au spus şi mie nişte credincioşi despre situaţie, pentru că nu fusesem înştiinţat de nimeni de la Arhiepiscopie. Le-am spus că aşa e normal să fie, pentru că aşa scrie în Evanghelie, că Mântuitorul a înviat în prima zi a săptămânii, duminica”, ne-a declarat preotul Valeriu Tufaru, de la Biserica „Sf. Nicolae Nou” din Focşani.

Curiozitatea legată de acestă controversă avea să ne fie potolită de preotul Adrian Ionescu, purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Buzăului şi Vrancei.

„Revenirea ca zi întâi a duminicii în calendarul ortodox pe 2011 este o decizie a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, prin care se repune în drepturi o situaţie absolut firească. Suntem creştini, preaslăvim numele lui Hristos, care este centrul a ceea ce am moştenit noi, creştinii, Sfânta Scriptură, unde se vorbeşte că Iisus Hristos a Înviat duminica”, a ţinut să facă precizarea părintele Adrian Ionescu.

Ce spune Biblia

În biblia ortodoxă, la capitolul 16 din Sfânta Evanghelie după Marcu se menţionează: „Şi după ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov, şi Salomeea au cumpărat miresme, ca să vină să-L ungă. …Şi înviind dimineaţa, în ziua cea dintâi a săptămânii (Duminică) El s-a arătat întâi Mariei Magdalena, din care scosese şapte demoni”.

Comentariu saccsiv:

Ii rog pe parintii preoti si pe cititorii cu pregatire teologica sa-si expuna parerea.

Poate gresesc, dar mie imi pare inca un pas spre rataciri si mai mari. Daca duminica e prima zi a saptamanii, atunci ultima e sambata. Si mai e un pas pana acceptam ca zi de odihna sabatul.

128 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. ingrid said, on ianuarie 2, 2011 at 3:13 pm

    frate Sacciv,

    stiu ca este doar o parere smerita, si ca nu stii nici tu cum ar fi mai bine, dar iata ca-ti scriu pt ca m-a anuntat unul ca nu stiu ce interpretari au aparut la tine cu privire la repunerea Duminicii ca prima zi. iti scriu cu dragoste, pt ca si tu ai cerut sincer, fara rautate parerea „Ii rog pe parintii preoti si pe cititorii cu pregatire teologica sa-si expuna parerea. Poate gresesc, dar mie imi pare inca un pas spre rataciri si mai mari. Daca luni e prima zi a saptamanii, atunci ultima e sambata. Si mai e un pas pana acceptam ca zi de odihna sabatul.”

    De mai de mult (cel putin din 2008 stiu sigur), atat in calendarul grecesc cat si in cel sarbesc prima zi a saptamanii este Duminica!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Despre cel rusesc nu stiu, ar trebui verificat.

    Ai aici cateva pagini scanate din calendarul grecesc ortodox (stil nou) pt 2009, cumparat de mine.

    http://dl.transfer.ro/transfer_ro-02jan-bbfc14f2d236d4e.zip

    Iar de aici se pot downloada calendarele catolice si greco-catolice pt 2010: nu au nici un fel de demarcatie pt saptamani.

    http://www.pastoratie.ro/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=29&Itemid=112

    Nu sunt de acord sub nici o forma cu ce s-a intamplat in 1924, totusi nu pot decat sa ma bucur enorm pt decizia patriarhiei de anul acesta. M-as bucura mult si de o revenire la o numerotare de la Facerea Lumii, dar….slava lui Dumnezeu macar pt ce s-a facut!!!!!!!

    „Daca luni e prima zi a saptamanii, atunci ultima e sambata.” Luni n-a fost niciodata prima zi a saptamanii, ci DUMINICA ESTE PRIMA ZI A SAPTAMANII SI IN ACELASI TIMP ZIUA A OPTA!!!!!!!!!!!!!!!!!! NICIODATA NU A FOST DUMINICA ZIUA A SAPTEA, IAR NUMEROTAREA AIURITA CU DUMINICA ULTIMA ZI ZAPACEA PE CRESTINII CARORA ADVENTISTII LE ARGUMENTAU CA SAMBATA ESTE ZIUA A SAPTEA. nU STIAU SA-I COMBATA CU MARTURISIREA ADEVARULUI: DE CE PRAZNUIM ZIUA I A SAPTAMANII, SAU ZIUA A OPTA SI NU PE A SAPTEA.

    Daca citim spre ex comment patristice la Apocalipsa 17, 11, vom vedea ca la Sf Parinti „al optulea” sunt cei ai Invierii, cei ce praznuiesc ziua de odihna dupa sabatul iudaic, respectiv Praznicul anual al Invierii dupa iudei,

    Iar fiara, desi se lauda ca ar fi a invierii, sau „al optulea”, este dintre cei ce praznuiesc cu iudeii, in timpul al saptelea, si praznicul anual inainte de pastile iudeilor, sau odata cu iudeii, „si merge spre pieire” (Apoc 17, 11)

    Apreciază

    • saccsiv said, on ianuarie 2, 2011 at 4:25 pm

      ingrid

      De ce te-ai „bucura mult si de o revenire la o numerotare de la Facerea Lumii„?

      Apreciază

      • ingrid said, on ianuarie 2, 2011 at 6:11 pm

        Pai asa ne-au lasat Sf Parinti,si asa este firesc, pt ca acest „minus infinit” inainte de Hristos inventat de eretici este in stransa legatura cu nebuniile heliocentriste ce ajung pana la enormitatea Big bang-ului, + povestile cu extraterestri. Toate acestea sunt legate strans si de evolutionism. Stii bine despre ce vorbesc, de aceea nu intru in detaliu.

        Dar oricum ortodocsii nostri sunt in cea mai mare parte destul de convinsi de „miliardele de ani inainte de Hristos” ca sa ia in deradere atat Scriptura cat si o astfel de decizie, daca s-ar lua. Aici este nevoie de o alta lupta, trebuie redescoperita cosmologia biblica si patristica si predata credinciosilor mai intai.

        Apreciază

  2. ingrid said, on ianuarie 2, 2011 at 3:57 pm

    Iata de la Sf Vasile cateva cuvinte:

    „facem rugaciuni stand in picioare in zi de Duminica dar nu cunoastem toti motivul. Facem aceasta nu numai pt a ne reaminti prin aceasta pozitie in ziua invierii de harul care ni s-a dat, de faptul ca am inviat impreuna cu Hristos si ca trebuie sa privim catre cele de sus – ci si pt ca aceasta zi pare sa fie chip al veacului viitor. De aceea, desi este INCEPUTUL ZILELOR SAPTAMANII, nu a fost numita de Moise prima, ci una. pt ca zice Scriptura s-a facut seara si s-a facut dimineata, zi una, ca si cum aceeasi zi avea sa aiba loc de mai multe ori. Aceasta zi este UNA SI IN ACELASI TIMP A OPTA si simbolizeaza pe acea cu adevarat una si a opta zi la care s-a referit Psalmistul in unele suprascrieri ale psalmilor (este vb de Ps 6 si Ps 12/11-LXX, care au coment patr extraordinare cu privire la supratitlurile „pt al optulea, pt sfarsit”); este starea care se va arata dupa acest timp, ziua cea fara de sfarsit, care nu cunoaste seara nici a doua zi, acel veac netrecator si fara de sfarsit. Prin urmare, Biserica isi invata fii sa se roage in aceasta zi stand in picioare, pt ca prin continua amintire a vietii celei fara de sfarsit, sa nu neglijeze merindele necesare in vederea mutarii.”

    Toti Sf Parinti nu au identificat niciodata ziua Duminicii cu sabatul vechitestamentar, cu ziua sambetei, pt ca Domnul Dumnezeu ne-a randuit „o alta zi de odihna” (Evr. 4, 4-10)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Asadar, in ziua sabatului, in ziua a saptea, Dumnezeu S-a odihnit in mormant de toate lucrurile Sale!!!!!!!!!!!!! Ziua a saptea este intotdeauna simbol al veacului acesta finit!!!

    Dar noi nu praznuim asta, ci praznuim ziua a opta, care simbolizeaza Invierea, sau veacul viitor, sau taierea imprejur prin care moartea noastra a fost taiata, prin care am fost eliberati din legaturile mortii!!!

    Apreciază

    • ion adrian said, on ianuarie 2, 2011 at 4:52 pm

      Ingrid,
      Interpretarile sunt infinite, dar eu nu pot separa Treimea si voi asta doriti.
      Catolicii sunt OK caci vad ca nu marcheza in niciun fel saptamanile, ci doar pun in corespondenta zilele din luna cu zilele saptamanii, Duminica fiind una din ele deosebita prin culoarea rosie ce indica sarbatoarea.
      Este de fapt o recunoastere ca nu au solutie la aceasta problema.
      Eu vad ca Sinodul a gasit-o, dand la cos Vechiul Testament ca nu pot sa cred ca ne face Adventisti de ziua a saptea, pastrand si cerand respectarea celor zece porunci.
      Eu cred ca rezolvarea BOR de pana acum era cea mai canonica Duminica inconjurata si in trecut si in viitor de cele sase zile de ;lucru in care omul dupa chipul si asemadarea Domnului lucreza si el la ce este de nasul lui macar ca acest nas a inceput sa se inalte cam primejdios si este mare pericol sa fie scurtat. 🙂
      Daca era sa fie dat la cos, trebuiau s-o faca mai intai Iisus explicit si apoi Apostolii tot explicit si nu indirect si interpretabil vorbind ei de una si intelegand noi ce vrea fiecare, ca sa creeze fluvii de rationamente de soiul celor despre sexul ingerilor.

      Apreciază

  3. ion adrian said, on ianuarie 2, 2011 at 5:37 pm

    De fapt in rationamentele si argumentele de pana acum nu vad ca cineva ar vrea sa inteleaga si eventual sa afle ceva, ci doar sa justifice prin rationament o convingere anterioara, care de regula imparte lucrurile in alb si negru si neincercand de fapt sa inteleaga si motivatiile propinentului, care in acest caz recunosc ca sunt pentru ambele parti de luat in seama, eu invatand mult de la ambele tabere, dar deocamdata negasind motive clare sa aprob decizia Sf Sinod.

    Apreciază

  4. ingrid said, on ianuarie 2, 2011 at 7:22 pm

    @Ion Adrian

    „Interpretarile sunt infinite, dar eu nu pot separa Treimea si voi asta doriti.”

    nu este asa, ai rabdare. Ereticii marcioniti credeau ca Dumnezeul Vechiului Testament este altul decat Dumnezeul Noului Testament, dar Biserica l-a combatut serios, si Sf Parinti au scris enorm ca Noul Testament este o continuare a Vechiului Testament, ca ACELASI DUMNEZEU ESTE SI CEL AL VECHIULUI SI CEL AL NOULUI;
    AU DESCOPERIT pasaje clare cu SF. TREIME SI IN SCRIERILE VECHITESTAMENTARE, in mai multe locuri decat cele clasice arhicunoscute, socotite de teologi cele mai importante.

    Noi nu dam la cos vechiul testament, chiar daca refuzam sa praznuim lunile noi, si Pastile lor, si ziua lor de odihna, si saptamana azimelor, si Yom Kippur (ziua curatirii), etc. Toate acestea au un corespondent in traditia ortodoxa liturgica, dar intelese in functie de implinirea nou-testamentara a celor proorocite prin randuiala liturgica vechitestamentara.

    Chiar si cele 10 porunci noi suntem datori sa le timem cu totul altfel!!!

    Daca inainte de intruparea Domnului porunca era: „sa nu ucizi”, acum nu trebuie doar sa nu ucidem, ci nici sa jignim cu cuvinte grele; nu numai sa nu facem adulter, ci si sa nu privim poftind; nu doar sa iubim pe aproapele nostru ca pe noi insine, ci mai mult, sa-l iubim asa cum Hristos ne-a iubit pe noi, adica si-a dat viata pt noi, pe cand noi ii eram vrajmasi! etc.

    Taierea imprejur a noastra este cea dupa duh. Saptamana azimilor este saptamana vietii noastre pe care a praznuim cu azimile curatiei si a sinceritatii inainte de ziua a 8-a: vesnicia impreuna cu Domnul. Nu intamplator atat Ps. al 6-lea cat si Ps al 12/11-lea au ca supratitlu „pt al 8-lea, pt sfarsit”, intrucat este vorba despre 2 invieri, si un psalm vb despre prima, prin Botez, cand murim si inviem cu Hristos, iar celalalt vb despre a 2-a Inviere.

    „Catolicii sunt OK caci vad ca nu marcheza in niciun fel saptamanile, ci doar pun in corespondenta zilele din luna cu zilele saptamanii, Duminica fiind una din ele deosebita prin culoarea rosie ce indica sarbatoarea.
    Este de fapt o recunoastere ca nu au solutie la aceasta problema.”

    Nu, nu este deloc deloc normal ca sa nu avem impartirea pe saptamani!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nu este adevarat ca ar fi vreo dilema, sau vreo oscilatiie in scrierile patristice ca Duminica sa fi fost vreodata altfel socotita decat ZI UNA SAU ZIUA A OPTA.

    Pana la decretul prin care Constantin cel mare a hotarat Duminica zi de odihna, crestinii au indurat multe. „Saptamana” romana avea 8 zile, adica octava, iudeii isi tineau sabatul lor, alte popoare aveau zeita venera, sau mercur sa-i cinsteasca saptamanal si nu numai,

    iar crestinii se incapatanau cu ziua a opta intr-o saptamana de 7 zile. Si cu ajutorul lui Dumnezeu, au biruit toate piedicile.

    Este deosebit de important sa marturisim Invierea in ziua a OPTA SAPTAMANII, NU IN A SAPTEA!!!! de aceea este extrem de importanta si impartirea pe saptamani.

    Acum eu nu stiu de cand BOR adoptase vechea impartire cu Duminica la sfarsitul saptamanii care nu este corecta, si e bine de verificat in calendarele tuturor patriarhiilor ortodoxe, si ce a determinat mutatia asta la noi in calendar. Eu stiu doar atat, ca grecii si sarbii, cel putin in 2008-2009 aveau Duminica la inceputul saptamanii in calendar.

    „Eu vad ca Sinodul a gasit-o, dand la cos Vechiul Testament ca nu pot sa cred ca ne face Adventisti de ziua a saptea, pastrand si cerand respectarea celor zece porunci.”

    Nu este asa frate, ci tocmai pt ca Duminica pe care noi o cinstim NU este ziua a saptea, ci Ziua Invierii, cand Domnul a facut cer nou si pamant nou, tocmai de aceea se cuvine sa o punem la locul ei, la inceputul saptamanii. Pentru ca odihna noastra nu este odihna vechitestamentara, ci viata vesnica, sau Invierea cea de-a doua pe care o asteptam cu dor!!! Este noua odihna pe care a randuit-o Domnul, cand din nou oamenii se vor odihni in rai, precum era la inceput, inainte ca Adam sa pacatuiasca.

    „Daca era sa fie dat la cos, trebuiau s-o faca mai intai Iisus explicit si apoi Apostolii tot explicit si nu indirect si interpretabil vorbind ei de una si intelegand noi ce vrea fiecare, ca sa creeze fluvii de rationamente de soiul celor despre sexul ingerilor.”

    Scriptura si Sf Parinti vorbesc foarte limpede si explicit, in mod unanim despre Duminica = zi una, ziua a opta, ziua Invierii.

    Iar despre sexul ingerilor rationamentele de care vorbesti sunt strict strict eretice, combatute aspru de toti Sf Parinti, dar resuscitate de protestantii moderni.

    Apreciază

    • ion adrian said, on ianuarie 3, 2011 at 3:21 pm

      Deturnezi cele spuse de mine si combati cu nespuse de mine.
      Chestia cu sexul ingerilor pe care tu o iei ad literam(ceea ce arata din nou ca nu ai inteles ce scriu) azi , in limbajul curent desigur al celor cultivati cat de cat, desemneaza discutii inutile , onania intelectuala si vanarea de vant.
      Tu nu poti depasi nivelul literal al Scripturilor.
      Nu deosebesti relativul contingent de absolutul Divin asa ca nu prea are rost sa continui discutia. Sper ca PR Vasile sa ma fi inteles.
      Si daca mergi la Liturghie de fapt este suficient.

      Apreciază

  5. ingrid said, on ianuarie 2, 2011 at 10:07 pm

    Pt exemplificare, in continuare la commentul meu:
    „ingrid said, on ianuarie 2, 2011 at 9:03 pm”

    intrucat nu este nevoie sa ma credeti simplu pe cuvant ca Sf Parinti notau Duminica „alfa”, si restul, precum am zis, iata spre verificare

    incercati sa cercetati spre exemplu aici, pascalia lui Hippolit

    http://www.nabkal.de/osterstreit/anhang/zyklhippol.html#absatz1

    E in greaca, apoi tradus in germ. Exista si in engleza pe net, am dat de el, dar nu mai stiu unde.

    Observati ca din tabelul in greaca, traduc in latina astfel: alfa cu 1, beta cu 2, gama cu 3, delta cu 4, epsilon cu 5, sigma cu 6, zeta cu 7,

    Trebuie stiut ca ciclul pascal al lui Hippolit incepea in anul 222 si era pe 7 cicluri de 16 ani, care totalizau 112 ani.

    Coloanele indica ziua saptamanii in care cadea Pastile Legii, dupa ciclul sau.

    Vedeti, prima coloana este: 7, 4, 1, 7, 4, 1, 7, 4, 3, 7, 4, 3, 7, 4, 3, 7, dupa care urmatoarea coloana incepe cu 6.

    Acestea sunt redate cu sambata (13 aprilie 222), miercuri, (2 aprilie 223), duminica (21 martie 224), sambata (9 aprilie), miercuri (29 martie), duminica (18 martie), etc.

    Este limpede ca Hippolit nota ziua Duminicii cu litera „alfa”

    Desigur, pascalia lui pe 16 ani cu repetarea primei secvente de Pastile Legii, secventa pe 8 ani, era gresita.

    Sf Anatolie al Laodiceii, in 258 a pus in functie in tot rasaritul ortodox pascalia cu ciclul pe 19 ani, care se pastreaza pana astazi.

    Dar notarea Duminicii cu litera alfa, sau cu 1 in alfapet latin, cercetati va rog toate scrierile pascale, aveti aici de ex textul latin la tratatul despre pascalie al Sf Dionisie Exigul:

    http://www.henk-reints.nl/cal/audette/denys.html

    Apreciază

  6. ingrid said, on ianuarie 2, 2011 at 10:11 pm

    Scuze, am lasat fraza neterminata:

    Dar notarea Duminicii cu litera alfa, sau cu 1 in alfabet latin, este universal valabila in toate pascaliile patristice, cercetati va rog toate scrierile pascale, aveti aici de ex textul latin la tratatul despre pascalie al Sf Dionisie Exigul:

    http://www.henk-reints.nl/cal/audette/denys.html

    Apreciază

    • ion adrian said, on ianuarie 3, 2011 at 3:36 pm

      Ingrid , nu intelegi ca nimeni nu te contrazice pe date, dar concluzia corecta nu este cea care crezi tu ca este.
      Nu e vorba de aritmetica.
      Nimeni nu spune ca ziua de Duminmica a crestinilor, la momentul Invierii Domnului si conform calendarului tzarii si poporului unde a avut loc Invierea nu ar fi fost prima zi a saptamanei evreiesti si urmatoarea dupa Sabatul evreiesc.
      Despre altceva vorbim noi ca nu suntem adventisti sau sectanti specialisti in numarare si tabla inmultirii.
      Noi stim si ca Pilat a spus: Ce este adevarul? 🙂 si ca IIsus a spus :Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa!

      Apreciază

      • ion adrian said, on ianuarie 3, 2011 at 3:37 pm

        Erata: …ziua de Duminica…

        Apreciază

  7. ion adrian said, on ianuarie 3, 2011 at 7:08 pm

    Dar dragilor, iubind eu mai mult Adevarul decat propria mea inchipuita dreptate si luptandu-ma permanent cu pacatul cel mai mare, caci este cel al lui Lucifer respectiv orgoliul si al lui Cain si al Ciobanilor asasini din Mioritza, trebuie sa recunosc ca am cautat in continuare nu pentru ca m-ar fi convins Ingrid sau altii asemenea ci pentru ca este destul de greu de crezut ca Sf Sinod totusi sa greseasca atat de mult . Aici ajuns trebuie sa ma smeresc si sa consifder exagerata, patimasa si deci necrestineasca prima mea postare :
    ion adrian said, on decembrie 30, 2010 at 4:26 pm

    Si am gasit aceasta propozitie a unui Sfant din vechime care deci era gandita in perioada cand Biserica dezbatea aceste probleme cand nu erau toate precis stabilite:

    „Iar Sf. Iustin Martirul (+155) scria pe la mijlocul veacului al doilea dupa Hristos: «In ziua soarelui (Duminica), noi ne adunam cu totii laolalta, deoarece aceasta este prima zi in care Dumnezeu, schimband intunericul si materia, a creat lumea, iar Iisus Hristos, Mantui-torul nostru, in aceeasi zi a inviat din morti»591 (Apologia I, cap. 67, trad. cit., p. 71.).

    Deci aici este clar Duminica este serbata de acei primi crestini ca o zi a Facerii prima si nu cea de odihna si ca o zi a Invierii ambele evenimente fiind conform Cartii Sfinte.

    Parinte Vasile(daca esti preot), ce spui de acest pasaj care mie mi-a dat peste cap tot rationamentul?

    Apreciază

    • ion adrian said, on ianuarie 3, 2011 at 7:42 pm

      Da, fratilor, dar iata ce mai gasesc:

      Sfântul Irineu scrie: “Noi toţi păzim Duminica ca fiind ziua de odihnă, bucurându-ne de lucrurile lui Dumnezeu”

      Si deci la Irineu, Duminica este si zi de odihna in care te bucuri de lucrurile lui Dumnezeu . Nu ne duce asta la Ziua De odihna a Domnului si la porunca a patra?

      Sa fiu iertat, dar cred ca solutia pentru o problema atat de speciala trebuie sa fie tot una la fel de speciala , adica asa cum exista Treimea Divina de ce nu am avea aici pe pamant Treimea aniversara: ziua de inceput a Facerii, de aparitie a cosmosului, caci asta este in termenii stiintei de azi separarea luminii(nu a celei solare ) ci a celei Taborice de Intuneric care nu e noaptea astronomica ci nefiinta(nonlumina), ziua de odihna si de bucurie in fata Lucrarii terminate si ziua Invierii a nasterii omului nou intru Hristos, desigur ca toate conform unei realitati teologale independente de arbitrariul unei sarbatori evreiesti in care Hristos a fost in mormant.

      Nu sunt teolog tare tare mult mi-ar place ca inteleptii teologiei sa ajunga la aceasta.

      Doamne Ajuta-mi si Iarta-mi marea indrazneala de care am dat dovada.

      Apreciază

      • ion adrian said, on ianuarie 3, 2011 at 7:54 pm

        PS. Sfantului Irineu din Lyon, este considerat „pe departe cel mai important teolog al secolului al II-lea”. Sfantul Irineu inmanuncheaza in sine traditiile Bisericii crestine din Rasarit si din Apus. Nascut, crescut si educat in Asia Mica, el isi va desavarsi studiile la Roma, sub indrumarea Sfantului Justin Martirul si Filosoful.
        Sfantul Irineu este cunoscut in istoria gandirii crestine mai ales pentru tratatul sau impotriva gnosticilor, retinut in literatura de specialitate sub denumirea de Adversus haereses, adica Contra ereziilor. In acest tratat avem cele mai exacte informatii despre miscarile eretice care, in veacul al II-lea d. Hr., au pus in primejdie integritatea si unitatea emergentei Biserici crestine. Sfantul Irineu nu s-a multumit insa sa retina numai informatii despre aceste miscari, ci a luat o atitudine ferma impotriva invataturilor propovaduite de ele, aparand cu darzenie adevarul credintei transmis prin Scriptura si Traditie.

        http://www.crestinortodox.ro/diverse/coordonate-gandirii-teologice-sfantului-irineu-lion-69610.html

        PPS: http://www.basilica.ro/ro/stiri/sfantul_iustin_martirul_si_filosoful_intemeietorul_filosofiei_crestine.html

        Apreciază

  8. ingrid said, on ianuarie 4, 2011 at 9:36 am

    „Sfântul Irineu scrie: “Noi toţi păzim Duminica ca fiind ziua de odihnă, bucurându-ne de lucrurile lui Dumnezeu” Si deci la Irineu, Duminica este si zi de odihna in care te bucuri de lucrurile lui Dumnezeu . Nu ne duce asta la Ziua De odihna a Domnului si la porunca a patra?

    Frate drag, iata cum stau lucrurile.

    Domnul l-a facut pe om in ziua a sasea, si l-a asezat la odihna in rai, urmand ziua a saptea, l-a pus sa „lucreze gradina raiului, si sa o pazeasca”. Dar vezi ce spune Sf. Ioan Gura de Aur: sa o pazeasca de cine? ca doar nu erau hoti, sa fie nevoie de paza. Avea de pazit doar porunca data, si sa poarte de grija la sine insusi, sa creasca duhovniceste, sa-si povatuiasaca femeia, care nu fusese de fata sa auda porunca, si sa se bucure de darurile Domnului.

    Daca n-ar fi pacatuit, ar fi ramas la odihna in rai.

    Dar roada neascultarii a fost pierderea odihnei: la Adam osteneala (Fc. 3, 17) apoi la Cain zbucium permanent (Fc. 4, 12), etc.

    Dupa un timp mai indelungat a venit legea prin Moise, si fagaduintele.
    Domnul stia ca fara intruparea si jertfa Domnului omul nu se va putea mantui, nu va putea intra din nou in odihna raiului, anume in binecuvantarea Domnului si in starea de sfintenie. Cu totii, drepti si nedrepti ajungeau in acelasi loc dupa moarte. Toti mureau cu nadejdea la Ziua Domnului (In. 8, 56, Evr. 11, 13), dar se pogorau cu totii in iad.

    S-au dat porunci: sa nu ucizi, sa nu furi, sa pazesti ziua a saptea, pentru ca prin toate acestea omul trebuia sa-si aduca aminte de odihna raiului, de viata cea fericita de acolo.

    Dar desi la inceput, inainte ca omul sa pacatuiasca, odihna era ca un sfarsit, ca o incununare a creatiei, acum dupa pacat, odihna adevarata in binecuvantare si sfintenie nu a mai fost posibila decat ca INVIERE, ca UN NOU INCEPUT, devreme ce omul prin pacat a murit.

    Asadar Moise a dat lege, pana la venirea Mantuitorului, sa fie amintire a odihnei omului si a odihnei Domnului din rai (Ies. 20, 10-11).

    Dar cu toata stradania lor, nimeni nu s-a mantuit prin lege, nici un om nu a reusit sa se faca fara de pacat ca sa intre in odihna Domnului: adica in binecuvantare si sfintenie.

    Toti cati erau sub lege, erau inchisi sub blestem (Gal. 3, 10) si „din faptele Legii nici un om nu se va indrepta inaintea Lui,” (Rom. 3, 20),

    dar dreptatea lui Dumnezeu vine prin credinta in Iisus Hristos, pentru toti si peste toti cei care cred, caci nu este deosebire, fiindca toti au pacatuit si sunt lipsiti de slava lui Dumnezeu, indreptandu-se in dar, cu harul Lui, prin rascumpararea cea in Hristos Iisus, pe Care Dumnezeu L-a randuit jertfa de ispasire, prin credinta in sangele Lui” (Rom. 3, 22-25).

    Gustand acum din Invierea Domnului, incepand de la botez (Rom. 6, 3-11), ce sens mai are sa ne aducem aminte de odihna Domnului si a omului de la sfarsitul creatiei Sale, cand noi acum nu mai tanjim dupa vechea odihna din rai, ci sa ramanem vesnic in odihna Domnului cea noua de la inceputul noii creatii (2, Cor. 5, 14-15; Col. 2, 20; Col. 3, 3-4; 2 Tim 2, 11)

    „Sa fiu iertat, dar cred ca solutia pentru o problema atat de speciala trebuie sa fie tot una la fel de speciala , adica asa cum exista Treimea Divina de ce nu am avea aici pe pamant Treimea aniversara:”

    Ei, frate: nu ti-a zis Sf. Ap Pavel ca noi acum am murit fata de Lege ca sa traim lui Dumnezeu? (Gal. 2, 19) Intelege si tu ca oricat s-ar stradui cineva sa nu pacatuiasca, odihna, binecuvantarea si sfintirea omului nu mai este posibila ca un sfarsit, ca o incununare a ostenelilor. Ar fi fost asa posibila, daca omul n-ar fi cazut in neascultare!!!!!!!!!!!!!!! Dar acum ne-am rastignit impreuna cu Hristos, ca Hristos sa traiasca in noi. Iar odihna nu mai este urmare a ostenelilor noastre, ci este in dar, in har, prin El biruim pacatul, prin El biruim moartea, El este INVIEREA NOASTRA, El ne va invia in ziua cea de apoi. El a zidit pentru noi cer nou si pamant nou!!!!!!!!!!!!!!!! A zidit pamantul firii omenesti din nou, facand plamada noua, Trupul si Sangele Sau cu Care impartasindu-ne, crestem ca mladita altoita in butuc. Daca dreptatea ar fi venit prin Lege, atunci Hristos ar fi murit in zadar (Rom.2, 21)

    ziua de inceput a Facerii, de aparitie a cosmosului, caci asta este in termenii stiintei de azi separarea luminii(nu a celei solare ) ci a celei Taborice de Intuneric care nu e noaptea astronomica ci nefiinta(nonlumina), ziua de odihna si de bucurie in fata Lucrarii terminate si ziua Invierii a nasterii omului nou intru Hristos, desigur ca toate conform unei realitati teologale independente de arbitrariul unei sarbatori evreiesti in care Hristos a fost in mormant.”

    Ratacesti, frate pt ca nu cunosti Scriturile, dar nu-i nimic. Iata cum trebuie sa privim lucrurile: La sfarsitul ostenelilor noastre nu poate fi vorba sa meritam nici un fel de odihna, ci marturisim ca suntem „slugi nevrednice care am implinit cele pe care eram datori sa le implinim”, ci primim odihna in dar, prin Inviere, prin credinta in invierea lui Hristos, si prin credinta ca in El biruim pacatul permanent, ne rastignim pacatului si inviem impreuna cu El!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Asadar sub nici o forma nu mai este cazul sa tinem sambata ca o odihna in care noi am mai nadajdui, intrucat nu nadajduim sa ne mantuim prin implinirea Legii. Nu nadajduim sa ne mantuim singuri fara Hristos, nu nadajduim sa ajungem din nou in binecuvantarea raiului simplu prin implinirea Legii, ca nimeni afara de Hristos nu se arata complet fara de pacat, asadar inafara blestemului Legii. Iar paganii aveau si ei legea firiipe care o incalcau, astfel incat nimeni sa nu poata sa aiba cuvant e aparare!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ci acum tinem noua zi de odihna, marturisind neincetat prin asta, ca nu ca rasplata a ostenelilor, ci in har, prin credinta in Inviere nadajduim sa intram din nou in odihna Domnului, sa devenim sfinti si binecuvantati.

    Ziua de odihna nu este pt noi doar simpla amintire, ci si pregustare a veacului celui fara de sfarsit.

    Desigur, cinstim si sambata cu un statut special: sambata, ultima zi a saptamanii este „ziua mortilor”, rezervata pt colive, pomene si rugaciuni pt cei adormiti. Noi toti asteaptam momentul cand toti vom invia: „unii spre viata vesnica, ia altii spre osanda vesnica”. Dar pana atunci, suntem datori sa ne rugam unii pentru altii mereu, pt adormiti si neadormiti, iar la sfarsitul saptamanii, care indica tainic si sfarsitul saptamanii vietii noastre, sa intensificam rugaciunile atat pt vii cat si mai ales pt cei adormiti,

    sa evitam sa venim cu colivele chiar Duminica, atunci cand simbolic, invierea si veacul viitor inchipuite de ea o fac absurda (a se vedea disputa colivasilor, cu Andrei de Paros, Nicodim Aghioratul, etc.)

    Apreciază

  9. ion adrian said, on ianuarie 4, 2011 at 10:34 am

    Eu nu am curaj sa spun cuiva cu usurinta si fara a intelege ce spune, ca rataceste, asta ar putea-o spune doar Sf Duh . Personal nu cred in infailibilitate nici papala nici de alt soi. Pot analiza ce spune unul sau altul. Pot credita doar textele sfinte in ceea ce decurge in mod clar din punct de vedere logic sau textual si in acele interpretari care pentru mine nu constituie un motiv de indoiala, dar interpretarile astea, cand nu decurg absolut cert nu indraznesc sa judec categoric precum multi crestini, mireni sau ierarhi care cred ca detin Adevarul.
    Convingerea mea de exemplu ca Sfantul Duh vine de la Dumnezeu, ca in crezul nostru nu se bazeaza pe rationament de interpretare sau pe dispute inalte teologice cum incearca Biserica Catolica, ci pe textul de necombatut cu sofisme, asa cum este el scris explicit in Evanghelia dupa Ioan.
    Asta doar ca sa exemplific cum judec eu in aceste chestiuni.
    Nici macar nu intelegi ca eu nu am dorit sa tinem Sambata, ci doar Duminica intr-o tripla semnificatie pentru a respecta simultan si prima zi a creatiei deci ca prima zi a saptamanii lumesti, omenesti careia ii spunem Duminica(ziua Domnului)cat si ziua Invierii, tot Duminica dar si ziua Odihnei tot Duminica care dupa sf Irineu poate fi considerata ca zi de odihna, atat si nimic mai mult .
    Dar tu cred ca din orgoliu si credinta in infailibilitatea rationamentului tau (pacatul orgoliului) deformezi spusele mele pe care apoi deformate le combati cu asrgumente care adevarate sau nu, nu sunt relevante in raport de ce am spus eu.
    Daca cineva care a inteles ce spun, are niste argumente relevante cu drag le voi studia si analiza.

    Apreciază

  10. ingrid said, on ianuarie 4, 2011 at 10:34 pm

    frate drag, nu este nici un orgoliu, ci ti-am explicat cumva prea complicat pt tine, invatatura Bisericii despre ziua odihnei. Te deranjeaza ca am zis ca „ratacesti necunoscand scripturile”, si te simti jignit, dar nu intelegi admiratia pe care o am, ca putini crestini sunt interesati, cerceteaza si cunosc macar atat cat cunosti tu.

    Am inteles tot ce ai zis. Nu am zis nici o clipa ca ti-ai dori sa serbezi sambata.
    Cat despre tripla aniversare, pe de o parte „Treime aniversara” este prea mult, ca teologic, doar Sf. Treime o numim Treime, si a aplica in acest mod cu totul tras de par asemenea expresie sfanta la ce vrei tu, personal imi suna deplasat.

    In alta ordine de idei, ziua I a creatiei, a facerii luminii a fost intr-adevar cinstita de Domnul cu invierea, si cu adevarat se poate sarbatori si este sarbatorita impreuna.

    Dar Duminica nu se poate identifica teologic cu sfarsitul saptamanii, pt ca trebuie s-o intelegem ca inceput al lucrurilor si nu ca sfarsit! Nu stiu ce n-ai inteles din ce ti-am explicat mai sus, dar n-am rabdare s-o iau de la capat cu explicatiile.

    Apreciază

    • ion adrian said, on ianuarie 4, 2011 at 11:50 pm

      Ingrid,
      Am spus ca nu vad cum si in ce baza, as renunta la porunca a patra data de Dumnezeu.
      Din tot ce am gasit, inclusiv aici la acest fir, rezulta clar pentru crestini doar renuntarea la sarbatoarea evreiasca a Sabatului, dar nu si la ziua sfintita de Dumnezeu ca zi de odihna, la care nici sf Irineu se pare ca nu a renuntat. In rest referitor la mine nu doresc sa adaug nimic. Numai bine si Dumnezeu sa fie cu tine.
      Poate ca tripla aniversare sa fie fortzata, dar in nici-un caz nu vad o rezolvare in serbarea atat a Sambetei cat si a Duminicii desi dupa reglementarile laice nu ar fi imposibil, caci si una si alta sunt zile libere zile legale de odihna(asta cat se va mai putea …), dar dogmatic nu mi-ar face placere. Dar daca Biserica ar hotari astfel personal nu as avea un motiv de nesupunere.

      Apreciază

    • ion adrian said, on ianuarie 7, 2011 at 11:00 pm

      Spui: „Dar Duminica nu se poate identifica teologic cu sfarsitul saptamanii”
      Cine a spus ca D. este sfarsitul saptamanii? am spus doar ca ptr a nu incalca porunca a 4 trebuie sa avem o zi de odihna iar porunca a patra efectiv nu spune a cata sa fie, chiar daca la momentul creatiei a fost a saptea zi a creatiei care evident ca nu are nicio legatura decat simbolica cu zilele noastre astronomice.
      Treaba evreilor ca au mers cu simbolistica lor vetrotestamentara si au facut corect aceasta dat fiind ca ei nu aveau nici Treime si nici Inviere, nu aveau decat o asaptea zi de odihna in interpretarea pe care o dadeau ei celor zece porunci.
      Deci repet imi pui in sarcina nespuse chir daca poate cele spuse nu au fost spuse cu maxima claritate. Recitind ce am scris cred ca este totusi clar ce am sustinut.

      Apreciază

  11. ingrid said, on ianuarie 5, 2011 at 10:00 am

    Pai sambata, ca si Duminica este scutita canonic de posturi prea aspre, fiind socotita tot o zi de bucurie, sambata e ptr agape, pomene…

    Totusi Duminica are semnificatia ei, speciala si separata de a sambetei…
    provenind oarecum din cea a sambetei, in sensul ca daca omul n-ar fi pacatuit, odihna ar fi ramas la sfarsitul saptamanii, dar acum, ea este odihna, ea este Invierea, ea este, am putea spune „plinirea sambetei”, dar diferita de Sambata, prin necesitatea ei de a fi prima, asemanatoare totusi cu vechea sambata prin faptul ca este odihna, binecuvantare, sfintenie, timpul primit cum zice Sf. Ap. Pavel.

    Apreciază

    • ion adrian said, on ianuarie 5, 2011 at 12:49 pm

      Cum vrei tu Ingrid. 🙂

      Apreciază

      • ion adrian said, on ianuarie 6, 2011 at 8:19 am

        Nu pot insa sa uit cele spuse de Parintele Arsenie Boca, pe care nu cred ca trebuie ca aici sa-l recomand in vreun fel:

        PORUNCILE LUI DUMNEZEU
        494. Lucrarea poruncilor, care păzesc viata curată şi dau viată celui ce le împlineşte (Neemia 9, 29), tocmai slujba aceasta o are: dezgroparea comorii, sau deşteptarea puterilor sădite în noi la a doua naştere, trezirea la viata cea după Hristos şi Duhul Sfânt. Dumnezeu se găseşte în poruncile Sale şi prin porunci vine la noi şi pe noi ne strămută în Sine; precum şi întors: prin fărădelegi se strecoară vrăjmaşul şi ajungem de-o asemănare cu el.
        Deci cei ce ajung la hotarul mortii în nelucrarea poruncilor, nu se vor mântui, ca unii ce n-au aflat comoara, ba şi talantul de negustorie l-au îngropat în pământ.
        495. Aşa vrea Iisus să ne însuşim împlinirea poruncilor: precum nu multumeşti servitorului tău care te serveşte, iar acela n-are nici un motiv să se supere tot aşaşi noi fată de Dumnezeu, nu vom avea pretentia ca Dumnezeu să ne multumească precum că I-am împlinit poruncile.

        Referitor la lucrul si nerespectarea Duminicii ca zi de odihna iata ce spune Parintele:

        „Ca daca Dumnezeu n-a lucrat Duminica, nici tie nu-ti este ingaduit ca sa lucrezi si daca vei lucra, vei pierde nu numai ceea ce ai lucrat Duminica, ci si ceea ce ai lucrat in timpul saptamanii. Sa nu ascultati de sfatul nimanui, cand este vorba de cinstirea Duminicii. Fiecare isi are socoteala lui, tu insa ai un suflet, caci va veni timpul sa ceri apa cu bilet.”

        Nu cred ca banuiti ca Parintele nu stia ca calendaristic Duminica era pe vremuri la Romani si in raport de Sabatul evreiesc prima zi a saptamanii dar cred ca nu este nevoie sa explic eu mai in detaliu ce semnifica cele de mai sus .
        Dar va rog sa ma credeti ca nu cunosteam multe din cele ce le-am aratat spuse de altii importanti si spusele Parinteluii Boca in acest sens abia acum le-am cercetat.
        Adica pe toate l-am gasit fiind spuse, abia dupa ce am avut o opinie pe care nu mi-am schimbat-o, ci doar am gasit justificari pentru ea .

        Eu nu am sa ma mir daca si cand Parintele Arsenie Boca va fi recunoscut ca Sfant al Neamului Romanesc.

        Apreciază

  12. ingrid said, on ianuarie 6, 2011 at 5:36 pm

    Frate, nu inteleg ce vrei cu textul de mai sus. Sunt de acord cu ce zice aici par. Boca si omul nu contrazice ce s-a scris pana acum.

    Invierea Domnului si a noastra este noua odihna! Invierea odihneste si pe Domnul si pe noi: „drept aceea s-a lasat alta sarbatoare de odihna poporului lui Dumnezeu. Pt ca cine a intrat in odihna lui Dumnezeu s-a odihnit si el de lucrurile lui, precum Dumnezeu de ale Sale. Sa ne silim deci ca sa intram in acea odihna, ca nimeni sa nu cada in aceeasi pilda a neascultarii” (Evr. 4, 9-11)

    Desigur, par. Arsenie Boca vorbea pt omul simplu, neduhovnicesc, care nu intelege prea multa teologie, si-l ameninta mai ales cu daune materiale daca nu pazeste ziua odihnei.

    Dar pagubele duhovnicesti sunt mult mai mari, iar Sf. Ap Pavel indeamna pe crestini sa sfatuiasca cu blandete ca omul sa tina ziua din credinta si din dragoste, intelegand rostul ei duhovnicesc, si mai putin de frica de pagube materiale (Rom. 14, 5-9).

    Si precum am spus, Duminica, neincetand sa fie prima zi a saptamanii, este plinirea celor spuse despre sambata, adica odihna, binecuvantare, sfintire, asa ca nu stiu ce ar fi de reprosat in acceptiunea ta par. Arsenie.

    Apreciază

  13. ion adrian said, on ianuarie 7, 2011 at 11:03 am

    Din ce spui acum, nu prea vad de ce m-ai contrzis tot timpul? 🙂

    Apreciază

    • ion adrian said, on ianuarie 7, 2011 at 11:11 am

      Iar cand m-am referit in mod analogic la treime am spus ca asemeni acesteia sa serbam in aceiasi zi care sa fie Duminica si pe care as numi-o Ziua Domnului fara numerotare explicita prima sau ultima ca sa elimin contradictiile sa zicem de nayura istoric -calendaristica fiind in acelasi timp Zi a Invierii si Zi a Odihnei reclamata de porunca a patra.
      Regret daca acest aspect mai simbolic si poate mai putin banal, sa fi socat persoane cu care de fapt nu ma contrazic cum m-as contrazice cu adventistii de ziua a saptea si toti asemeni lor.
      Ce spun eu este sigura posibilitate de a elimina contradictii care exista in texte si pe care fiecare le foloseste dupa interesul sau convingerea proprie.

      Apreciază

  14. ingrid said, on ianuarie 7, 2011 at 9:24 pm

    „Din ce spui acum, nu prea vad de ce m-ai contrzis tot timpul?”

    „Si precum am spus, Duminica, neincetand sa fie prima zi a saptamanii,”: DE ASTA TE-AM CONTRAZIS!!!!!!!

    „as numi-o Ziua Domnului fara numerotare explicita prima sau ultima” da asa fac catolicii si greco-catolicii, dar pt noi ortodocsii este important ca este prima!!!!!!!!

    Iar daca pana acum n-ai reusit sa intelegi ce am scris, inseamna ca fie trebuie sa incerci sa fii mai atent, fie sa-ti vezi de cele care-ti sunt pe nivel.

    Sau daca tu preferi cum zic catolicii, n-ai decat sa fii si ateu daca poftesti.

    Apreciază

  15. ion adrian said, on ianuarie 21, 2011 at 8:05 pm

    Ingrid, Saccsiv

    Constat ca dupa ultima mea postare din 7 ianuarie 11:00, dar aparuta mai sus intre una din 4 ianuarie si una din 5 ianuarie s-a asternut tacerea.
    Totusi pentru Saccsiv care a cerut o opinie avizata a unor preoti imi fac o datorie placuta sa postez textul Parintelui Mihai Valica ale caror cunostinte teologice nu cred ca pot fi puse la indoiala

    http://theologhia.wordpress.com/2011/01/11/pr-mihai-valica-calendarul-ortodox-pe-2011-intre-innoire-dileme-si-perspective/

    Este un text care intr-un fel confirma si se alatura celor spuse de mine problema fiind privita din alte unghiuri si sub alta lumina. Nu pot decat sa ma bucur ca m-a ajutat Dumnezeu sa am o judecata cred eu destul de corecta .

    Apreciază

  16. ion adrian said, on ianuarie 22, 2011 at 2:53 pm

    Fratii mei,
    Am fost incurajat sa postez aceste concluzii ale mele ce urmeaza, si care sunt rezultate din discutia foarte utila cu Ingrid si din citirea si altor opinii aici la acest fir, de o Maica draga sufletului meu, si care mi-a semnalat pozitia parintelui Mihai Valica marturisindu-mi o anume ingrijorare fata de acestea, ingrijorarea care a cuprins-o dupa ce a mai analizat problema si probabil citind si pozitia Pr. Valica.
    Asadar o sinteza cu cap coada a celor spuse aici, pe care i-am trimis-o si Domniei Sale:

    Maica ***, eu cred ca lucrurile sunt putin mai serioase, adica nu este doar ceva conventional si voi prezenta aceasta analiza pe care am facut-o eu singur si neinfluentat decat de scriirile si zicerile sfinte dar cu deformatia cercetatorului, caci asta sunt :

    1. Zilele saptamanii adica numele lor sunt relativ conventionale. Putem incepe numaratoarea lor din orice zi calendaristica, dar pentru religiile cartii(vetrotestamentare) este esential ca Dumnezeu dupa cele sase zile cosmice(ca doar nu erau omenesti- teriene ca pe Jupiter alta este marimea zilei si a noptii in unitati obiective de timp,cum sunt secunda cu multiplii si submultiplii ei, atata vreme cat o legi de fenomene fizice si nu astronomice.
    Oare nu se referea Sf Ioan la ceva oarecum similar cand spune:
    Sf. Apostol Ioan fiind „in Duhul” Domnului nu o numeste prima zi a saptamanii, decat atunci cand descrie cronologic evenimentul invierii raportat la calendarul iudaic, (Ioana 20, 1) insa in perspectiva vesniciei o numeste „Ziua Domnului”.
    2. Este neindoielnic ca Hristos a fost rastignit si a murit pe cruce in ziua de Vineri si a inviat in prima zi a saptamanii, dar …dar acestea sunt dupa calendarul evreiesc, in care a saptea zi a saptamanii este zi de odihna si de inchinaciune si se cheama Sabat.
    Aceasta zi , daca consider ca Duminica este prima zi a saptamanii asa cum socotesc evreii este cea pe care noi o numim sambata.

    Este deci un dat ca, Hristos invie in prima zi a saptamanii, zi lucratoare penrru calendarul evreiesc si pentru toti cei care respectau cele zece porunci(Exod 20: 7 – 20:11) in care in cea de a patra se cere respectarea zilei de odihna, care insa nu e definita calendaristic acolo ci doar urmand sase zile lucratoare instituindu-se astfel saptamana de 7 zile , evreii numesc aceata a saptea zi sabatul si-l tin in ziua de sambata a calendarului nostru.
    Prima zi a saptamanii este cea care reproduce simbolic prima zi a Facerii cand Dumnezeu a despartit Lumina de Intuneric dar cand inca acea Lumina nu este cea data de soare care este facut mai tarziu(in Ziua a Patra) asa ca as numi-o Lumina Taborica, Lumina Divina.
    Ea este o zi lucratoare ca toate celelalte cinci care o urmeaza.
    Asadar, daca consideram conventional ca fiind Duminica prima zi a saptamanii atunci pentru ea nu e valabila aplicarea celor ordonate in Exod 20,10 devenind una din cele sase zile lucratoare asa cum din punct de vedere religios este ea la evrei.
    Dar prin Hristos noi am iesit din Iudaism ruptura fiind brutala si realizata de iudei prin rastignirea Celui care pentru noi este Fiul lui Dumnezeu, iar pentru ei, nu spun eu, ci scrierile lor ulterioare spun cine cred ei ca este.
    Ori pentru crestini, apare datoria sa respecte Ziua Domnului adica ziua a sapte dintr-o serie de sapte zile serie care odata inceputa trebuie sa curga asa si ea incepe cu luni ziua intai a saptamanii civile si se termina cu ziua a saptea ziua Domnului si a Invierii Domnului.
    Crestinii nu puteau separa Treimea, nu-l puteau separa pe Fiu de Tatal si era necesar ca in Calendarul Crestin ultima zi cea de odihna sa fie cea in care a avut loc Invierea ea devenind astfel ziua a saptea a saptamanii.
    Desigur ca nu au mutat invierea in zi de Sabat evreiesc, ci ziua de odihna a lui Dumnezeu, care ne fiind legata de ceva pamantesc calendaristic evreiesc sau de ce neam o fi , au considerat-o suprapusa pe ziua Invierii asa cum in Sf Treime se confunda cele trei ipostaze divine(poate nu-i corecta, exprimarea dar nu sunt teolog)

    Apostolul Pavel in Coloseni practic desfiinteaza Sabatul iudaic dar nu Ziua de Odihna a Domnului :
    „Nimeni dar să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură, sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă, sau cu privire la o zi de Sabat, care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos” (Coloseni 2:16–17).
    Sabatul evreiesc in fapt a fost desfiinţat la cruce, unde Hristos „a şters zapisul cu poruncile lui, care stătea împotriva noastră” (Coloseni 2:14).
    Tot Apostolul Pavel in Evrei 4: 1- 4:11 relativizeaza ziua de oddihna in raport de sabatul evreiesc accentul cazand pe odihna Domnului si pe intrarea credinciosului in aceasta Odihna.
    Si acesta relativizare devine explicita in Evrei 4:9 : Rămâne dar o odihnă ca cea de Sabat pentru poporul lui Dumnezeu.
    Atentie la exprimarea „ca cea de Sabat”, deci similara, adica la fel in continut dar diferind cronologic.
    3. La Sfintii Parinti :
    a) Sf. Ignatie Teoforul, episcop al Antiohiei (+107), scrie in scrisoarea trimisa de el crestinilor din Magnesia (cap. 9): «Asadar, cei care au trait in randuielile cele vechi si au venit la nadejdea cea noua, sa nu mai tina sambata, ci Duminica, in care si viata noastra a rasarit, prin El si prin moartea Lui» (Scrierile Parintilor Apostolici, trad. cit., p. 168.).
    b) Sf. Iustin Martirul (+155) scria pe la mijlocul veacului al doilea dupa Hristos: «In ziua soarelui (Duminica), noi ne adunam cu totii laolalta, deoarece aceasta este prima zi in care Dumnezeu, schimband intunericul si materia, a creat lumea, iar Iisus Hristos, Mantui-torul nostru, in aceeasi zi a inviat din morti» (Apologia I, cap. 67, trad. cit., p. 71.)
    c) Sf Irineu din Lyon discipol al Sf Justin Martirul scrie : “Noi toţi păzim Duminica ca fiind ziua de odihnă, bucurându-ne de lucrurile lui Dumnezeu”
    Nota : Sfantului Irineu din Lyon, este considerat “pe departe cel mai important teolog al secolului al II-lea”. Sfantul Irineu inmanuncheaza in sine traditiile Bisericii crestine din Rasarit si din Apus. Nascut, crescut si educat in Asia Mica, el isi va desavarsi studiile la Roma, sub indrumarea Sfantului Justin Martirul si Filosoful.

    d) Ce s-a hotarat la Sinodul de la Laodiceeia ? S-a hotarat ca :
    “Nu se cuvine creştinilor să urmeze obiceiurilor iudaice si sâmbăta s-o
    petreacă în repaus, ci să lucreze în ziua aceasta, duminica însă
    cinstind-o cu deosebire şi de le-ar fi cu putinţă, să o petreacă în
    odihnă ca (şi) creştini. Iar de s-ar găsi că sunt iudaişti, să fie anatema
    de la Hristos”
    Asadar in cele de mai sus apare o tripla calitate a Duminicii : comemorarea zilei de Odihna , a Invierii si a primei zile a Facerii , ziua esentiala asa cum este orice inceput.
    Apare astfel un fel de treime comemorativa si sarbatoreasca.
    Asadar consider, si sa-mi ierte Domnul indrazneala, ca nu trebuie sa ne agatam formal, conventional de ziua de sambata precum adventistii si evreii si nici de ziua intai daca duminica e raportata la sambata considerata ca zi de odihna cum face azi Sfantul Sinod .
    4. Ce spune Parintele Arsenie Boca referitor la pazirea Poruncilor lui Dumnezeu?

    ”494. Lucrarea poruncilor, care păzesc viata curată şi dau viată celui ce le împlineşte (Neemia 9, 29), tocmai slujba aceasta o are: dezgroparea comorii, sau deşteptarea puterilor sădite în noi la a doua naştere, trezirea la viata cea după Hristos şi Duhul Sfânt. Dumnezeu se găseşte în poruncile Sale şi prin porunci vine la noi şi pe noi ne strămută în Sine; precum şi întors: prin fărădelegi se strecoară vrăjmaşul şi ajungem de-o asemănare cu el.
    Deci cei ce ajung la hotarul mortii în nelucrarea poruncilor, nu se vor mântui, ca unii ce n-au aflat comoara, ba şi talantul de negustorie l-au îngropat în pământ.
    495. Aşa vrea Iisus să ne însuşim împlinirea poruncilor: precum nu multumeşti servitorului tău care te serveşte, iar acela n-are nici un motiv să se supere tot aşaşi noi fată de Dumnezeu, nu vom avea pretentia ca Dumnezeu să ne multumească precum că I-am împlinit poruncile. „
    Referitor la lucrul si nerespectarea Duminicii ca zi de odihna, iata ce spune Parintele:
    “Ca daca Dumnezeu n-a lucrat Duminica, nici tie nu-ti este ingaduit ca sa lucrezi si daca vei lucra, vei pierde nu numai ceea ce ai lucrat Duminica, ci si ceea ce ai lucrat in timpul saptamanii. Sa nu ascultati de sfatul nimanui, cand este vorba de cinstirea Duminicii. Fiecare isi are socoteala lui, tu insa ai un suflet, caci va veni timpul sa ceri apa cu bilet.”
    Nu cred ca se poate banui ca Parintele nu stia ca, calendaristic, Duminica era pe vremuri la Romani si in raport de Sabatul evreiesc prima zi a saptamanii, dar cred ca nu este nevoie sa explic eu mai in detaliu ce semnifica cele de mai sus si doar in trecere:eu nu am sa ma mir daca si cand Parintele Arsenie Boca va fi recunoscut ca Sfant al Neamului Romanesc.

    Dar va rog sa ma credeti Maica *** ca nu cunosteam multe din cele, ce le-am aratat aici, spuse de acesti prea importanti crestini.
    Adica vreau sa spun ca pe toate le-am gasit fiind spuse, abia dupa ce am avut o opinie intuitiva pe care nu mi-am schimbat-o, ci doar cercetand am gasit justificari pentru ea , desi in timpul cercetarii am fost dus dintruna in alta, caci daca il citesti numai pe unul tragi o concluzie sau pe altul o alta, dar toti impreuna duc la una singura : la treimea pamanteasca, bisericeasca, aniversara si comemorativa.
    Iar cand m-am referit in mod analogic la Treime am spus ca asemeni acesteia sa serbam in aceiasi zi care sa fie Duminica si pe care as numi-o doar Ziua Domnului fara numerotare explicita, de prima sau ultima, ca sa elimin contradictiile sa zicem de natura formal istoric –calendaristica, fiind in acelasi timp Ziua Invierii si Ziua Odihnei reclamata de Porunca a Patra.
    Regret daca acest aspect mai simbolic si poate mai putin banal, va soca dar cred ca ce spun eu este sigura posibilitate de a elimina false contradictii care par a exista in texte sau lacune, si pe care fiecare le foloseste dupa interesul sau convingerea proprie.
    De aceea eu cred ca Sinodul a gresit eliminand ideea de zi si de odhna adica dand fara sa-si dea seama la cos porunca a patra., ca doar nu pot sa cred ca ne face Adventisti de ziua a saptea.
    Eu cred ca rezolvarea BOR de pana acum era cea mai canonica: Duminica inconjurata si in trecut si in viitor de cele sase zile de lucru in care omul dupa chipul si asemadarea Domnului lucreza si el la ce este de nasul lui, macar ca acest nas a inceput sa se inalte cam primejdios si este mare pericol sa fie scurtat.
    Daca era sa fie dat la cos, trebuiau s-o faca mai intai Iisus explicit si apoi Apostolii tot explicit si nu indirect si interpretabil vorbind ei de una si intelegand noi ce vrea fiecare, ca sa se creeze fluvii de rationamente de soiul celor despre sexul ingerilor.
    Sa fiu iertat, dar cred ca solutia pentru o problema atat de speciala trebuie sa fie tot una la fel de speciala , adica asa cum exista Treimea Divina de ce nu am avea aici pe pamant treimea aniversara: ziua de inceput a Facerii, de aparitie a Cosmosului, caci asta este in termenii stiintei de azi separarea luminii(nu a celei solare ) ci a celei Taborice de Intuneric care nu e noaptea astronomica ci nefiinta(nonlumina), ziua de Odihna si de Bucurie in fata Lucrarii terminate si ziua Invierii, a nasterii omului nou intru Hristos, desigur ca toate conform unei realitati teologale independente de arbitrariul unei sarbatori evreiesti corespunzand calendaristic cu ziua in care Hristos a fost in mormant.
    Nu sunt teolog dar tare, tare mult mi-ar place ca si inteleptii teologiei sa ajunga la aceasta.
    Doamne Ajuta-mi si Iarta-mi marea indrazneala de care am dat dovada.

    PS. Maica ***, indraznesc sa va expun cateva conceptii sa zicem ca filosofice pe care mi le-am format demult, cand incercam sa-mi raspund la intrebari care au framantat-o si pe Gena Geamanu, chiar destul inainte de a citi cartea ei, motiv pentru care am si fost atat de rascolit de drumul spre credinta al Genei si care m-au facut sa vad lucrurile referitoare la problema pe care o analizam, asa cum le-am vazut in textul trimis aseara si aflat si in acest mail ptr a nu intrerupe continuitatea .
    Consider ca omul cazut in pacat este omul cazut in dual, caci ce altceva este Binele si Raul, Adevarul si Minciuna, Frumosul si Uratul, Viata si Moartea, revelate si insusite intrate in constitutia cea pacatoasa de acum a omului, decat mancarea fructului pomului cunoasterii, decat exprimarea intro logica mundana duala a identitaii divine simultan cu noncontradictia Luciferica, separatoare . Acest adevar se reflecta in cele doua legi fundamentale ale ratiunii umane(tertiul exclus este doar o consecinta deductibila logic din acestea doua).dincolo de care pentru ratiunea umana incepe transcendenta.
    Acestea doua desi par a fi deductibile una din cealalta nu sunt astfel, dar nici independente nu sunt neputand exista una fara cealalta, exact precum de pe o fata a unei foi de hratie nu poti deduce existenta celeilalte dar cele douia fete neputand fi una fara cealalta.(banda Mobius este doar o „jucarea”)
    Asta este lumea in care ne aflam.
    Desigur ca trebuie sa intelegem ca noncontradictia nu exista la Dumnezeu, la EL TOTUL este intr-UNA si nu este decat identitate exprimata cu claritate in autodefinirea pe care Si-o da pentru noi:

    EU SUNT CEL CARE SUNT
    care inseamna identitate absoluta, unicitate absoluta(eu) si existenta vesnica prin acel prezent continuu al verbului a fi.

    Cu asta se rezolva toate discutiile stupide facute in logica Aristotelica deci mundana despre contradictiile dogmelor crestine fundamentale si in acest sens vad eu contopirea a trei sensuri intr-unul asa cum Treimea este Treime fiind Una in acelasi timp.

    Poate gresesc , aceste consideratii eu nu le-am intalnit explicit nicaieri, ci doar le-am simtit intuite si ascunse in multe scrieri sfinte sau chiar profane ale unor mari ganditori .

    Saut mana Maica ***

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.