SACCSIV – blog ortodox

Articolul zilei (07.10.2010): MARELE SINOD ORTODOX s-ar putea ţine în 2012 …

Posted in SINOD by saccsiv on octombrie 7, 2010

   Citez din articolul Marele Sinod Ortodox s-ar putea ţine în 2012:

   Proiectul unei întâlniri a tuturor familiilor Ortodoxiei nu a fost niciodată atât de aproape de a se realiza. Marele Sinod Ortodox care ar putea avea loc în 2012 este tema pe care o propune articolul lui François-Xavier Maigre, publicat în cotidianul francez „La Croix” din 29 septembrie.

   Declaraţia a trecut aproape neobservată. Ea înseamnă totuşi elanul simptomatic al unităţii care traversează în momentul actual lumea ortodoxă. Aflat în vizită, luna trecută, în insula Imbros – una dintre rarele insule turceşti din Marea Egee -, Patriarhul Ecumenic al Constantinopolului, Bartolomeu I, a anunţat recent că pregătirea pentru Marele Sinod Panortodox „se apropie de final”.

   „La începutul anului 2011 vom avea cu siguranţă, în centrul nostru patriarhal de la Geneva, penultima întâlnire a comitetului de pregătire a sinodului”, a precizat primatul ortodox, încrezător în mod vizibil în susţinerea acestei întâlniri istorice, care ar trebui să permită Bisericii Ortodoxe, care numără aproximativ 200 de milioane de credincioşi, să-şi redefinească prezenţa în lume.

   De altfel, acest faimos sinod, pe care unii l-ar desemna în mod ironic drept „personajul fictiv” al Ortodoxiei, pentru a râde de ritmul lent al acestuia, nu a părut a fi niciodată atât de aproape. Se vehiculează chiar şi anul 2012. Cu toate acestea, este mai bine să se păstreze prudenţa, pentru că istoria a dovedit de multe ori că mecanica sinodală rămâne fragilă şi incertă.

   Dialogul a fost afectat în anii 1990

   „Pentru orientali, nu a mai existat un sinod ecumenic de la Niceea, din 787”, aminteşte P. Bernard Le Léannec, asumţionist, fin cunoscător al Ortodoxiei, care a fost paroh timp de 15 ani la Parohia Saint-Louis-des-Français din Moscova. Proiectul unui sinod panortodox, adică o „întâlnire oficială a tuturor familiilor ieşite din Marea Schismă de la 1054”, a fost lansat la începutul anilor 1960 de patriarhul ecumenic Atenagoras.

   Bisericile Ortodoxe s-au angajat atunci să lucreze împreună şi să se pună de acord asupra unei serii de subiecte care puteau reprezenta o sursă de tensiune între ele – statutul canonic al diasporei, întâietatea Patriarhiei de la Constantinopol, criteriile de independenţă şi de autonomie ale Bisericilor, ierarhia între patriarhate. Acest dialog a început să-şi piardă vigoarea, fără însă a fi întrerupt, în cursul anilor 1990, ca o consecinţă a dezvoltării URSS, a dificultăţii Bisericilor din Est să întoarcă pagina sovietică şi a reorganizării acestora pe scena internaţională.

   În 1996, o dispută violentă între Moscova şi Constantinopol cu privire la Biserica din Estonia a compromis şi mai grav pregătirile pentru sinod, până într-acolo încât cele două Biserici au rupt pentru o anumită perioadă de timp comuniunea care le uneşte…

   Moscova şi Constantinopol sunt pregătite să-şi depăşească rivalităţile

   „Aceste tensiuni sunt astăzi practic rezolvate” asigură Carol Saba, purtător de cuvânt al Adunării episcopilor ortodocşi din Franţa, care observă de ceva vreme „un climat de înţelegere foarte favorabil între Biserici”, datorat în mare parte dinamismului panortodox instaurat de summitul întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe de la Istanbul, din 2008.

   „Astăzi, conjunctura ortodoxă este favorabilă unei mai bune cooperări”, analizează Carol Saba. „Bisericile au înţeles că strategia confruntării era dăunătoare tuturor. În acest context al globalizării, de criză morală şi financiară, Ortodoxia are o voce şi o mărturie pe care trebuie să o facă ascultată. Este un moment binecuvântat, pe care nu trebuie să-l ratăm.”

   Rămâne de văzut dacă acest sinod nu riscă să fie un sinod „de închidere” faţă de lumea actuală, sub influenţa curentelor antimoderniste care traversează aceste Biserici, aşa cum se tem anumiţi analişti… este dificil a prevedea problema. Un lucru este sigur: acest sinod nu va fi nici pastoral, nici dogmatic. Una dintre principalele sale mize priveşte mai ales organizarea Bisericii, şi anume organizarea diasporelor – în Europa şi Statele Unite – care conduc la juxtapoziţii eclesiale administrative de necrezut. La Paris, de exemplu, există şase episcopi ortodocşi aparţinând de şase jurisdicţii diferite.

   Nouă sesiune a Comisiei mixte internaţionale pentru dialog teologic între Biserica Catolică şi Biserica Ortodoxă

   Comisia mixtă internaţională pentru dialog teologic între Biserica Catolică şi Biserica Ortodoxă s-a reunit în sesiune plenară, de pe 19 până pe 26 septembrie, la Viena, informează revista „La Croix”, în ediţia din 29 septembrie.

   Coprezidată de Mgr Kurt Koch, noul preşedinte al Consiliului pontifical pentru promovarea unităţii creştinilor, şi Mitropolitul Ioan de Pergam (reprezentant al Patriarhiei Ecumenice), această nouă sesiune a continuat studiul lansat de comisie la Ravena (Italia), în noiembrie 2007 şi reluat în timpul următoarei sesiuni de la Paphos (Cipru), din octombrie 2009, privind tema autorităţii în Biserică, punând în discuţie una dintre întrebările care suscită cele mai multe divergenţe de apreciere între catolici şi ortodocşi, anume „rolul episcopului Romei în unitatea Bisericii de-a lungul primului mileniu”.

   La începutul lucrărilor, membrii comisiei au fost primiţi de cardinalul Christoph Schönborn, Arhiepiscop de Viena, şi de Mitropolitul Mihail, reprezentant al Patriarhiei Ecumenice în Austria şi Ungaria, iar fiecare dintre cei doi a ţinut un discurs de primire, dorind tuturor succes în lucrarea de apropiere dintre catolici şi ortodocşi.

   Textul de la Ravena, la baza lucrărilor comisiei

   Prima zi de lucru a fost consacrată în principal definirii metodologiei de lucru asupra problematicii întâietăţii episcopului Romei în primul mileniu. Participanţii au reflectat apoi la statutul pe care să-l confere documentului. Potrivit unor versiuni neautorizate ale acestui text, care au circulat pe internet, în ciuda embargoului pe care îl hotărâse comisia în timpul ultimei sesiuni, sunt abordate aici patru aspecte: Biserica de la Roma în calitate de „primul sediu printre Bisericile locale din Orient şi Occident”; episcopul Romei în calitate de „succesor al Sfântului Petru”; rolul episcopului Romei în perioadele de criză ale comuniunii eclesiale în timpul primului mileniu; influenţa factorilor nonteologici.

   Conform propunerilor formulate de membrii ortodocşi ai Comisiei de la Viena, s-a convenit în final să nu se dea un statut oficial acestui document, ci să se folosească, după introducerea remarcelor complementare, ca bază de lucru pentru pregătirea unui nou document care să propună piste de rezolvare a divergenţelor teologice existente între catolici şi ortodocşi, cu precădere în ceea ce priveşte articularea între întâietate şi sinodalitate în viaţa Bisericii.

   Totuşi, Mitropolitul Hilarion de Volokolamsk de la Moscova, responsabil al Departamentului de relaţii externe al Patriarhiei de la Moscova, care a condus delegaţia Bisericii Ortodoxe la sesiunea de la Viena, a indicat că documentul elaborat la Paphos şi revăzut la Viena nu poate servi drept „instrument de lucru” în măsura în care acesta nu tratează problemele decât dintr-o „perspectivă pur istorică” şi conţine „lacune şi omisiuni”. Printre acestea, Mitropolitul a subliniat că „abordând rolul episcopului Romei, şdocumentulţ nu îi menţionează aproape deloc pe episcopii celorlalte Biserici locale existente în mileniul întâi”, la fel şi faptul că „nu precizează suficient de clar şi distinct că jurisdicţia episcopului Romei în primul mileniu nu se întindea şi în Orient”.

   Comentariu saccsiv:

   RAZBOI INTRU CUVANT a tradus si pasajele din La Croix„, ce nu apar in „Lumina”: 

Intr-adevar, discutiile pre-sinodale au fost reluate intr-un ritm sustinut – trei reuniuni in 18 luni! (…) Acest “miracol al unitatii”, cum l-a numit  P. Le Leannec, este, dupa el, semnul “vanturilor favorabile atat pe malurile Bosforului cat si pe raurile Moscovei”. Mai clar spus: Moscova si Constantinopolul sunt gata sa isi depaseasca vechile rivalitati pentru a face sa avanseze cauza comuna. La sfarsitul lunii mai, patriarhul ecumenic Bartolomeu a vizitat Moscova pentru a se intalni indelung cu omologul sau rus, Kirill.

Este dificil de prevazut rezultatul acestui Sinod

In mod fundamental, intreg esichierul ortodox a fost reinnoit in doar cativa ani, prin alegerea unei “cascade” de “tineri” patriarhi, deseori prezentati ca personalitati hotarate si deschise: Hrisostom al Ciprului (2006), Daniel al Romaniei (2007), Ieronim al Atenei (2008), Kirill al Moscovei (2009), Irineu al Serbiei (2010).

Alta necunoscuta: pana unde este pregatita Biserica Rusa sa accepte primatul de onoare al Patriarhiatului Constantinopolului care, prin prisma pozitiei sale, este organizatorul Sinodului? Daca l-am crede pe P. Le Leanec,

“Moscova va lua de fapt leadershipul ortodoxiei, oricare va fi rangul ce ii va fi recunoscut prin deciziile Sinodului”.

Dupa el, ea

“nu va putea neglija aceasta oportunitate”.

“Patriarhul Kirill, un fin diplomat, mai tanar decat interlocutorii sai de la Roma sau de la Constantinopol, nu isi menajeaza eforturile de apropiere de Roma si eventuala perspectiva de a se intalni cu Benedict XVI“, a mai declarat el.

Altfel spus, rezultatul Sinodului va avea in mod egal si un impact asupra evolutiei dialogului dintre catolici si ortodocsi.    

   Cititi va rog si:

La „Nasul” (B1TV), MASONII se lauda ca PATRIARHUL ECUMENIC ATHENAGORAS (cel ce a ridicat anatema de la 1054) a avut GRADUL 33 … (adica se inchina lui LUCIFER)

Viena (20-27 septembrie): Comisia Mixta de Dialog Teologic între Biserica Catolică şi Bisericile Ortodoxe va continua discutia de anul trecut despre “Rolul şi exercitarea primatului Pontifului Roman în primul mileniu al Bisericii”, în perioada dinainte de schisma dintre Răsărit şi Apus

   Pasajul urmator consider ca este tulburator:

   In mod fundamental, intreg esichierul ortodox a fost reinnoit in doar cativa ani, prin alegerea unei “cascade” de “tineri” patriarhi, deseori prezentati ca personalitati hotarate si deschise: Hrisostom al Ciprului (2006), Daniel al Romaniei (2007), Ieronim al Atenei (2008), Kirill al Moscovei (2009), Irineu al Serbiei (2010).

   Modul acum au ajuns exact cei care trebuie in functiile de patriarhi, seama izbitor de mult cu modul cum a ajuns Gorbaciov la putere: dupa moartea lui Brejnev parca i s-a creat un extrem de favorabil „culoar„ de acces la conducerea URSS iar ceilalti doi predecesori ai sai au murit foarte repede dupa ce au ajuns in functia de Secretar General al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice : Iuri Vladimirovici Andropov, 1982–1984, la 70 de ani si Constantin Ustinovici Cernenko, 1984–1985, la 74 de ani.

   Cititi va rog si:

Cu ocazia celebrarii caderii zidului Berlinului (9 noiembrie), MIHAIL GORBACIOV ne aminteste ca impreuna cu PAPA IOAN PAUL II a lucrat pentru edificarea NOII ORDINI MONDIALE

“CADEREA COMUNISMULUI“, RUSIA, OLIGARHIE, EVREI, NOUA ORDINE MONDIALA

   Voi mai reveni asupra subiectului. Oricum, trebuie sa intelegem ca toate sunt pe fagas si se deruleaza in ritm alert:

Sa analizam rezultatele COMISIEI DE LA VIENA. Consider ca E MULT MAI RAU decat se bucura catolicii ca este …

4 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on octombrie 7, 2010 at 5:40 pm

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. gabriel said, on octombrie 7, 2010 at 6:17 pm

    http://www.la-croix.com/Orthodoxes-et-catholiques-travaillent-sur-la-primaute-du-pap/article/2441265/55352;
    Din acelasi ziar reiese clar ca , citez: ortodoxii si catolicii lucreaza (sau mai bine zis, depun eforturi) privind primatul papalitatii

    Apreciază

  3. Tardea Raluca Diana said, on octombrie 8, 2010 at 9:06 am

    Sa fereasca Domnul ca BOR sa recunoasca primatul papal!Si zelotistii-stilisti sunt posibile marionete ale sistemului masonic!Asistam la sfartecarea Bisericii,iar jivinele se insinueaza precum lipitorile in constiintele noastre.Ce vom face daca intr-adevar vom fi pusi in situatia sa ne supunem unor ierarhi tradatori?Vor putea rezista doar cateva parohii sau manastiri!?Cum vom recunoaste intr-adevar un ierarh cu coloana vertebrala?! Poate aceasta prigoana va fi transformata de Domnul intr-un mare bine.De ce?Fiindca se va tria graul de neghina si nu mai riscam astfel sa fim amagiti!

    Apreciază

  4. […] Read the original: Articolul zilei (07.10.2010): MARELE SINOD ORTODOX s-ar putea ţine în 2012 … […]

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: