SACCSIV – blog ortodox

COMISIA DE LA VIENA si VINDEREA ORTODOXIEI. Conferinta de presa a presedintilor Comisiei teologice de la Viena

   Citez din articolul Comisia de la Viena: concluzii si planuri pentru viitor de vindere a Ortodoxiei si de recunoastere a papei ca prim intre episcopi: “Pentru Biserica Catolica, desigur, unirea fara episcopul Romei *(primatul papal) este de neimaginat.”:

   Mai jos sunt redate extrasele din ceea ce papistasul Kurt Koch, seful Consiliului Pontifical pentru Unitatea Crestinilor din cadrul Vaticanului si Mitropolitului Ioannis Zizioulas de Pergam au avut de spus la conferinta de presa sustinuta vineri, 24 septembrie, la Viena. papistasul Koch a vorbit in limba germana, iar Mitropolitul Ioannis in engleza.

   Mitropolitul Ioannis Zizoulas de Pergam: “Nu sunt nori de neincredere intre cele doua Biserici. Predecesorii nostri si mai ales liderii bisericilor noastre atat din partea catolica, cat si din cea ortodoxa, au pregatit calea pentru o discutie frateasca si prieteneasca. Trebuie sa va asigur ca acest duh a predominat in discutiile noastre. Si, prin urmare, doresc sa va asigur ca daca continuam asa, Dumnezeu va gasi o modalitate de a depasi toate dificultatile care raman, si va duce cele doua biserici – cele mai vechi biserici, care impart acelasi trecut ecumenic, aceleasi traditii, acelasi inteles asupra bisericii – la deplina comuniune”.

   Papistasul Kurt Koch a citat din comentariul Papei Ioan Paul al II-lea despre cele doua biserici ca fiind cei doi plamani ai Crestinatatii si a spus ca acestia trebuie sa practice sa respire impreuna. “Aceasta tema [a primatului] este dificila, dar necesara, deoarece am trait impreuna in diversitate, dar, in acelasi timp, si in unitate in primul mileniu crestin, insa al doilea mileniu crestin – in care am crescut separati – sta intre noi *(ne desparte)”. “Papa Benedict al XVI-lea a spus deja in prelegerea sa faimoasa de la Graz din 1976 ca nu ne putem astepta mai mult de la ortodocsi decat ceea ce a fost practicat in primul mileniu. Deci, dialogul de baza este despre modul cum aceste biserici au trait in primul mileniu si cum putem noi sa gasim astazi o noua cale (comuna). Acest dialog are nevoie de spatiu liber (‘Freiraum’) si de rabdare. Stiu ca anumiti oameni pot fi nerabdatori, dar rabdarea este expresia iubirii. Oamenii stiu din propria lor experienta ce inseamna atunci cand doi soti se despart – noi avem 1000 de ani de recuperat. Trebuie, si dorim, sa gasim cai noi, deoarece Iisus ne-a dat misiunea ca sa traim impreuna (nn. Hristos ne-a zis sa fim UNA in Biserica Sa, Biserica Ortodoxa).

   La sectiunea dedicata intrebarilor, papistasul Koch a spus: “Cred ca exista cu siguranta o recunoastere a faptului ca in primele zile ale Bisericii a existat o practica sau o ordine a lucrurilor in care Roma a avut un rol special, unul primordial. Noi inca trebuie sa vorbim despre ceea ce a insemnat si a implicat acest lucru. La Ravenna a avut loc marea recunoastere a faptului ca trebuie sa fi existat un protos, primul, la toate nivelurile – la nivelul bisericii locale, la nivel de regiune si la nivel universal (nn. catolic) Acum ne aflam la nivelul universal si cautam mai indeaproape sa vedem cum arata acest protos la momentul respectiv. Aceasta este ceva nou”.

   Mitropolitul Ioannis Zizoulas de Pergam: “Noi inca studiem primul mileniu si nu am ajuns inca la o concluzie. Dar principalul si cel mai important lucru pe care l-am descoperit in urma discutiilor este ca ceea ce am decis la Ravenna pare sa fie confirmat si de istoria primului mileniu”. “Cu alte cuvinte, in primul mileniu a existat o recunoastere a rolului deosebit pe care episcopul Romei l-a avut in cadrul Bisericii. A mai fost si faptul ca acesta nu a operat fara consultarea celorlalti episcopi in jurisdictia sa, precum si pe plan universal. Asadar, am descoperit acest lucru in istorie si este un aspect important”.

   “Biserica Rusa a absentat de la Ravenna din motive care nu au avut nimic de-a face cu dialogul nostru. Aceasta nu a parasit Ravenna din cauza dialogului. Ceea ce am decis la Ravenna a fost deja pregatit de precedentele intalniri la care si Biserica Rusa a participat de asemenea. Prin urmare, in esenta nu exista nicio problema… Per ansamblu, ideile de baza de la Ravenna sunt acceptate de catre toate bisericile ortodoxe”.

   Intrebat fiind care este modelul de unire care s-a propus in cadrul discutiilor, papistasul Kurt Koch a raspuns:

   Aceasta va fi marele semn de intrebare pentru viitor. In primul rand, am inceput dialogul cu descrierea, de catre fiecare biserica in parte, a viziunii proprii pe care o are asupra unirii. Viziunile catolicilor si ale ortodocsilor probabil nu vor fi aceleasi. Am observat intrebarile la care va trebui sa raspundem – primatul papal si sinodalitatea. Biserica Catolica are un primat papal puternic, dar probabil ca sinodalitatea nu s-a dezvoltat la fel ca la ortodocsi. Punctul forte al Bisericii Ortodoxe este sinodalitate, dar doctrina primatului *(suprematiei) nu este asa de puternica. Vom fi capabili sa ne imbogatim reciproc. Principiul de baza al Ecumenismului consta in schimbul de daruri (!!! ce daruri au paistasii?). Primul pas este de a ne spune reciproc cum ne imaginam ca va arata unirea. Pentru Biserica Catolica, desigur, unirea fara episcopul Romei *(primatul papal) este de neimaginat. Aceasta deoarece problema episcopului Romei nu este doar o chestiune de organizare, ci si una teologica (nn. adica erezie). Dialogul despre felul cum aceasta unire trebuie sa prinda forma trebuie continuat in mod intens. Unirea inseamna ca ne vedem reciproc, pe deplin, drept biserici surori. In felul cum Biserica catolica din Viena este biserica sora a celeia din Basel, in acelasi mod si Biserica Ortodoxa va fi biserica sora pentru noi. Cred ca si insusi papa gandeste in aceasta directie. El a spus anglicanilor care doreau sa revina *(la catolicism) ca vor putea sa-si pastreze traditia lor si sa celebreze liturghia lor. Deci, el insusi a spus ca trebuie sa existe diversitate. Acesta va fi al doilea pas. Este insa mult prea devreme sa ne punem intrebarea reciproca cum putem face acest lucru impreuna.

   Mitropolitul Ioannis Zizoulas de Pergam:

   “Sunt in deplin acord cu ceea ce arhiepiscopul Koch a spus. Modelul va aparea in viitor. Noi nu operam cu un model preconceput. Acesta va fi rezultatul unei anumite… as spune – n-as numi-o reforma, că este prea dur – ci adaptare din ambele parti. Ceea ce ortodocsii trebuie sa consolideze este unitatea lor universala si, de asemenea, conceptia despre primat. Si poate partea catolica trebuie sa consolideze mai mult dimensiunea sinodalitatii. Daca aceste doua lucruri s-ar intampla, rezultatul se va alatura conceptiei unei biserici care este unita in structura sa de baza, in mod corect”.

   “Desigur, trebuie sa fim de asemenea uniti si in credinta. Exista anumite lucruri fundamentale care trebuiesc clarificate in materie de credinta. Restul poate fi lasat diversitatii. Exista obiceiuri, ritualuri liturgice si alte practici care pot fi aranjate in mod liber de fiecare biserica in parte. In ceea ce priveste sinodul ortodox, recunoastem ca autocefalia este o problema, mai ales atunci cand este asociata cu aspectele nationaliste. Dar sunt bucuros sa va spun ca facem progrese semnificative in privinta organizarii sinodului pan-ortodox si speram ca in curand vom putea sa convocam un astfel de sinod”.

   “Urmatoarea intalnire va depinde de progresul pe care-l facem pe aceasta tema pe care o discutam acum. Se pare ca vom avea o usoara schimbare a subiectului nostru de discutie, mai precis vom face ca materialul istoric sa se centreze mai mult pe temele teologice. Acest lucru va necesita o alta perioada de pregatiri pentru subcomisii si pentru dezbateri – care va fi, probabil, de un an. Speram astfel ca in doi ani sa convocam din nou plenul Comisiei. Dar aceasta va depinde de progresul pe care-l facem acum”.

   papistasul Kurt Koch:

   Astazi si maine (vineri si sambata) vom continua sa discutam despre munca de pe viitor. Acest dialog poate fi fructuos pentru realitatea de a trai impreuna. Cu cat ne recunoastem reciproc drept biserici surori si traim in unitate, mai mult ca sigur acest dialog va avea un efect asupra vietii de zi cu zi. Cu bisericile ortodoxe impartasim aproape totul in materie de credinta, dar avem cultura diferita din pricina divizarii pe care am experimentat-o in mileniul trecut (nn. adica scrierile marilor teologi ortodocsi care au combatut erezia papistasa reprezinta pentru ei cultura). Cu bisericile protestante nu avem atat de multe in comun in materie de credinta, dar avem aceeasi cultura. Diferentele culturale pot juca un rol care nu exista la nivel teologic(nn. nu exista decat diferente teologice, caci papismul neaga Sfanta Treime si este o erezie, religia lui antihrist). Aici trebuie sa ne intalnim fiecare in mod direct. Ne-am obisnuit sa avem un sentiment ciudat despre rusi, deoarece nu ne-am asezat niciodata sa bem cu ei un pahar de vodka (nn. asadar, mai nou asa se vinde Ortodoxia, la o bauta! Cata batjocora la adresa Dreptei Credinte!). Invatarea depinde de intalnirea reciproca.

   Un jurnalist l-a intrebat daca va exista, la nivel comun, un “Document de la Viena”, asa cum a fost declaratia comuna din 2007 de la Ravenna. “Cred ca acest lucru este nerealist”, a spus papistasul Kokh. “Va veni momentul potrivit. Va fi cu siguranta un comunicat, dar documentul inca poate astepta.”

   Tom Heneghan (trad.dan.camen.)  http://blogs.reuters.com/faithworld/2010/09/24/catholics-and-orthodox-report-promising-progress-in-latest-round-of-unity-talks/

   SURSA: http://theologhia.wordpress.com/2010/09/25/conferinta-de-presa-a-presedintilor-comisiei-teologice-de-la-viena/

   Cititi va rog si:

DOCUMENTUL DE LA RAVENNA

Viena (20-27 septembrie): Comisia Mixta de Dialog Teologic între Biserica Catolică şi Bisericile Ortodoxe va continua discutia de anul trecut despre “Rolul şi exercitarea primatului Pontifului Roman în primul mileniu al Bisericii”, în perioada dinainte de schisma dintre Răsărit şi Apus

FOTO: Rugaciune comuna la Viena?

 

14 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on septembrie 27, 2010 at 1:46 pm

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. codin said, on septembrie 27, 2010 at 2:54 pm

    Asta e sarutul tradarii al sistemului religios organizat…asa precum si in trecut.Nu are absolut nimic de-a face cu viata, cu mesajul spiritual al lui Iisus. De fapt nu are absolut nimic de-a face cu Imparatia lui Iisus care nu se afla aici pe pamant. Are de-a face cu tot restul.
    Dupa sarutul tradarii va urma exact ceea ce a urmat si in trecut – incoltire, para, stigmatizare si…exact la fel va fi.

    Apreciază

  3. admin said, on septembrie 27, 2010 at 3:39 pm

    Ortodoxia se apara cu sabia la momentul asta istoric! Nu crutam nimic! Traiasca Ortodoxia!

    Apreciază

    • Constantin_ox said, on septembrie 27, 2010 at 10:47 pm

      „Ajunge! Cine ridică sabia de sabie va pieri…”, i-a spus Cineva odată cuiva care, cu toată părerea sa înaltă despre cum că va putea apăra Adevărul, totuşi în clipa de încercare s-a lepădat de trei ori de El.
      Sfântul Petru să ne ajute cu rugăciunile sale nouă, tuturor!

      Şi, ca să nu pice careva în vreun gând greşit, trebuie spus şi asta:
      Da, singură Biserica ortodoxă este Casa Domnului, Trupul Său.
      Cine se poate naşte din două maici? Numai una va fi cea adevărată.
      Poate că o fi având ea vreo soră (trupeşte cugetând), dar oare Hristos Domnul e bigam? De aceea cei ce cugetă cum că ar fi mai multe biserici Îl numesc pe Hristos poligam.
      Iar cei ce-şi închipuie că Biserica s-ar fi despărţit vreodată iarăşi Îl numesc pe Hristos mort. Căci cum poate via un trup despicat în două? Şi dacă ar fi murit (Doamne, iartă-mă!) cine să-L învieze, papa? Sau cine? Cine poate avea o asemenea smintită închipuire?

      Totuşi, sabia şi „trăiască Ortodoxia” (cum adică să trăiască? ea e vie pururea. Noi să trăim întru ea, că ea ne ţine şi ne apără.)… . Şi încă n-a cântat cocoşul, fraţilor.
      Doamne, miluieşte! că suntem săraci cu totul şi goi şi habar nu avem.

      Apreciază

  4. sergiu said, on septembrie 27, 2010 at 4:29 pm

    pentru admin.daca are posibilitate sa posteze una din ele, sau ambele,
    http://mitropolia.md/main/show_article/3296,
    http://www.ortodoxia.md/stiri/14-stiri/3341-printele-ioan-de-la-rru-spunea-foarte-clar-sa-nu-luam-buletine-sau-orice-act-cu-cip-
    Va multumesc.Doamne ajuta.

    Apreciază

  5. rica said, on septembrie 27, 2010 at 4:57 pm

    pr vasile ai vorbit mult si l ai criticat pe bietul om dar nu ai lamurit nimic !! practic cum sa se fereasca de un preot ecumenist(deci eretic ) ?? nu ne spune nimeni!

    Apreciază

    • Constantin_ox said, on septembrie 27, 2010 at 10:54 pm

      Frate, dacă ştii că e ecumenist şi tu trăieşti ortodoxia deja eşti ferit. Ce să-ţi spună, cine să-ţi spună, de ce să-ţi spună ceva ce, iată! deja ştii.
      Nu orice frază terminată în semnul întrebării este întrebare. Unele sunt ispite. Ceea ce nu dorim să fim pentru alţii.

      Apreciază

  6. Bogdan Ioan said, on septembrie 27, 2010 at 7:23 pm

    Un articol interesant.
    http://acvila30.wordpress.com/2010/09/27/cum-ne-vad-catolicii-in-realitate/

    Apreciază

  7. constantin said, on septembrie 27, 2010 at 7:33 pm

    mda, vreau sa fac cateva precizari teologice, mult necesare….. ereticul papistas face confuzie intre PROTIE si PRIMAT(in mod intentionat evident, daca este iezuit). sa va explic. Protie vine de la grecescul PROTOS care inseamna INTAIETATE. adica, mai pe romaneste cine are intaietatea in slujire, in sinodalitate etc. pe acest concept se bazeaza si invatatura Apostolilor care spun:’ sa alegeti unul, care sa fie mai mare intre voi…”, adica un protos. insa, completeaza: „nici voi sa nu faceti nimic fara acela nici el fara voi..”, adica SINODALITATE. ceea ce condamnam noi este insa Primatul. ei, PRIMUS inseamna INTAIUL in latina. adica deja, papa nu mai este doar un Episcop cu intaietate(protie) ci este PRIMUL, el este DEASUPRA TUTUROR. de aici si dialogul acesta al surzilor. papistasii insista ca a fost o pozitie speciala de INTAIETATE a papei. nici vorba! a fost vorba despre ROMA, despre BISERICA ROMEI mai exact, care avea primul loc in PENTARHIE(Roma, Constantinopol si Antiohia erau primele trei, Ierusalim si Alexandria ultimele doua), dar nici vorba DE PRIMAT si NU AL PAPEI. deci, confuzie totala… daca cititi printre randuri insa, veti intelege ca….nu s-au inteles. dincolo de termenii ‘diplomatici’ faptul ca nu exista un document final arata ca papistasii nu renunta cu niciun chip la erezia primatului papal. si fara lamurirea acestui punct central nu va fi nicio unire. sau se va face cu ruperea ortodoxiei. in niciun caz insa ortodocsii(laici si mireni) nu vor accepta primatul papal.

    Apreciază

  8. […] COMISIA DE LA VIENA si VINDEREA ORTODOXIEI. Conferinta de presa a presedintilor Comisiei teologice d… […]

    Apreciază

  9. Irina said, on septembrie 29, 2010 at 7:55 am

    Decat sa tot faca atatea cercetari istorice si sa le interpreteze din punc de vedere intelectual dupa mintile lor, mai bine s-ar ruga si unii si altiii sincer Lui Dumnezeu sa le descopere adevarul si-i va face liberi cu adevarat .PAPA niciodata nu va putea face unirea intrucat numai Duhul Sfant care indruma biserica de 2000 de ani o poate face in masura in care oamenii sunt sinceri si se leapada de mandrie si de dorinta de stapanire papistasa.Nu dejeaba Sf Imparat Constantin a construit noua „Roma” crestina Constantinopolul .Pana la urma Nici un episcop nu e mai mare decat altul ci Hristos e marele Arhiereu.

    Apreciază

  10. […] COMISIA DE LA VIENA si VINDEREA ORTODOXIEI. Conferinta de presa a presedintilor Comisiei teologice d… […]

    Apreciază

  11. […] COMISIA DE LA VIENA si VINDEREA ORTODOXIEI. Conferinta de presa a presedintilor Comisiei teologice d… […]

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.