SACCSIV – blog ortodox

Rubrica incepatorului: SFANTA IMPARTASANIE

Posted in ORTODOXIE, rubrica incepatorului, Sfanta Impartasanie by saccsiv on septembrie 3, 2010

   Reiau din SFANTA IMPARTASANIE:

Sfanta Impartasanie este de mare folos omului, daca se impartaseste cu adevarat cu credinta, cu pregatire si cu dezlegarea duhovnicului. Ca cel ce se apropie cu nevrednicie, osanda isi ia, ca foc este care arde pe cei nevrednici – ai vazut ce spune in rugaciunile dinainte de impartasanie.
– Cine se poate imparatsi ?
– Cine are viata curata, neprihanita; cine are stiinta gandului sau curata, cine nu are impedimente canonice si este dezlegat de duhovnic, poate sa se impartaseasca, iar cine nu este marturisit si dezlegat de duhovnic si n-a facut canonul dat, nici nu se poate apropia de impartasanie. Ca si o data in an de se va impartasi, ca Iuda este, care o data s-a impartasit si a intrat satana in el si l-a vandut pe Domnul.
Daca nu-i vrednic cineva, nici o data pe an sa nu se impartaseasca. Ai vazut ce zice in Cuvantul 53, Sfantul Ioan Gura de Aur : ” … Si voi preotilor, care dati Preacuratele Taine, nu mica munca zace asupra voastra, daca stiti pe cineva nevrednic, de-l veti impartasi cu aceste preainfricosatoare si preasfinte si dumnezeiesti Taine.
Si daca te temi tu, o preotule, ca cel ce vine la tine este sachelar, adica general, sau ipat, adica prefect, sau voievod sau cel ce este cu coroana pe cap, adica imparat, si te temi ca se va supara ca nu-i dai Impartasania, daca te temi tu, adu-l la mine ! Tot trupul meu il voi da sa-l arda, mai inainte de a da Trupul cel Preasfant si Preacurat celui nevrednic. Tot sangele meu il voi varsa mai inainte de a da Sangele, atat de infricosat si Preasfant la cel ce nu-i vrednic „.
Iar daca s-a curatit si s-a pregatit dupa randuiala canonica a Bisericii lui Hristos prin marturisire, si a facut canonul cuvenit, sa se apropie cu frica si cutremur.
– Ce ne puteti spune de impartasania copiilor pana la varsta de sapte ani ? Necesita spovedanie ?
– Copiii cei nevinovati pana la varsta de cinci ani, este bine sa-i impartasiti, daca se poate, si in fiecare Dumimica. Iar copiii de 6 – 7 ani mai ales acum, este bine sa fie spovediti si apoi impartasiti, ca astazi copiii vad si aud multe sminteli, in casa, la televizor si peste tot, nefiind supravegheati de parinti.

La fel si despre cei batrani si bolnavi zice Sfantul Simeon al Tesalonicului : ” Cei batrani si bolnavi, care nu au impedimente canonice, este bine sa se impartaseasca mai des si in sarbatorile mari „.
Totdeauna, inainte de a te impartasi, dupa ce ti-ai facut metaniile, dupa ce ai parasit pacatul si ti-ai facut canonul dat de preot, inainte de a te impartasi trei zile cel putin n-ai voie sa bei vin nici sa mananci de dulce sau cu untdelemn. Iar in afara postului, fara spovedanie, fara canon si fara o saptamana de post sau macar trei zile nu te poti impartasi. Cel putin trei zile inainte de a te impartasi sa nu mananci cu untdelemn si sa nu bei vin; numai mancare uscata. Asa este randuiala cu Sfanta Impartasanie, fratilor.
– Spuneti-ne ceva despre impartasania calugarilor, despre deasa impartasanie.
– Calugarii din manastiri, daca au duhovnic bun, sa se spovedeasca cat mai des. La noi spovedania, cum vedeti, e o data pe saptamana, vinerea. Da, am calugari foarte treji, care vin de doua-trei ori pe saptamana la marturisire : ” Parinte, n-am fost la Utrenie; parinte, am ramas in urma cu canonul; parinte, am mancat inainte de masa „, sau te miri ce. Daca il mustra constiinta, el vine, ii pui mana pe cap, il dezlegi si se usureaza.
Asa ca si calugarii batarni si bolnavi se pot impartasi o data pe saptamana; ceilalti, daca le da voie duhovnicul, se pot impartasi, cel mai rar, la patruzeci de zile, cel mai potrivit, o data pe luna.
– Dar avem vreun temei la Sfintii Parinti pentru impartasania la patruzeci de zile ?
– Da, avem la Sfantul Simeon al Tesalonicului. El zice ca o data la patruzeci de zile fiecare sa se pregateasca si sa se impartaseasca, daca n-are vreo oprire canonica. In caz de moarte, daca vezi ca omul este gata, ii dai impartasania. Nu-l mai poti opri in caz de moarte; iar daca nu moare si mai traieste, face in continuare canonul dat. Asa sa stiti.
– Se poate impartasi cineva fara sa se spovedeasca ?
-Nu. Niciodata. Si in caz de moarte si de altceva, nu. Intai spovedania si apoi sa se impartaseasca.
– Dar de cate feluri este Sfanta Impartasanie ? In cate feluri ne putem impartasi ?
– Impartasirea cu Preacuratele Taine este cea mai infricosata, cea mai buna si cea mai sfanta. A te impartasi cu Trupul si Sangele Domnului, zice Mantuitorul : Cine mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu, intru Mine petrece si Eu intru dansul.
CELE CINCI FELURI DE IMPARTASIRI
Ne putem impartasi cu adevarat in cinci feluri, in Biserica lui Hristos.
Prima impartasire si cea mai importanta este cea cu Trupul si Sangele Domnului.
A doua cale de impartasire, dupa Marele Vasile, este impartasirea duhovniceasca pe calea rugaciunii celei ganditoare a inimii. Poti sa vii in biserica si chiar daca esti oprit de preot sa te impartasesti pe cativa ani, te poti impartasi de o mie de ori pe zi si mai mult, pe alta cale, pe calea rugaciunii. Daca vii in biserica si zici rugaciunea ” Doamne Iisuse Hristoae, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul „, cu toata inima, de cate ori ai suspinat dupa numele lui Iisus, de atatea ori te-ai impartasit, ca si cel ce a luat cu lingurita Sfintele Taine.
Aceasta este impartasirea pe calea rugaciunii celei ganditoare a inimii, cu care omul poate reusi sa se impartaseasca de multe ori pe zi, nu numai o data, cu aceeasi putere cu care se impartaseste si cel cu lingurita din Sfantul Potir.
Al treilea fel de impartasire este pe calea lucrarii poruncilor lui Hristos. Mantuitorul a spus sa postim, ne-a aratat cum sa postim; a zis sa ne rugam, ne-a aratat cum sa ne rugam; a spus sa primim pe cel strain, sa adapam pe cel insetat, sa hranim pe cel flamand, sa cercetam pe cei inchisi si sa iertam pe cei ce ne gresesc.
Cand facem aceste porunci, ne impartasim pe calea lucrarii poruncilor lui Hristos. Acesta este al treilea fel de impartasire. Si cu aceasta te poti impartasi de multe ori pe zi, de cate ori ai lucrat poruncile lui Hristos.
Auzi ce spune dumnezeiescul Maxim in Filocalie : ” Hristos sta ascuns in poruncile Sale. Cine face o porunca il primeste pe Hristos. Si nu numai pe Hristos, ci toata Sfanta Treime „. Si auzi ce spune Scriptura : Cel ce Ma iubeste pe Mine si are poruncile Mele, si le pazeste pe ele, Eu si Tatal vom veni si lacas la dansul vom face.
Clar ! Nu numai Fiul, ci si Tatal vine. Si unde-i Tatal si fiul pe toata Sfanta Treime o primeste acela care lucreaza poruncile lui Dumnezeu, macar de ar fi oprit de la Sfanta Impartasanie de vreun preot. Intelegeti ? Acesta-i al treilea chip de impartasire pe cale lucrarii poruncilor.
A patra impartasire este prin auz. Cum ? Eu sunt oprit de preot pe atatia ani de la impartasire, fie ca sunt femeie sau barbat. Dar merg la biserica si ascult cu evlavie Sfanta Liturghie, Apostolul, Evanghelia, Heruvicul, Axionul, si predica preotului. Daca ascult cu evlavie cuvantul Domnului, de cate ori am luat un inteles duhovnicesc prin auz, de atatea ori m-am impartasit cu Hristos.
Aceasta este impartasirea prin urechi, al patrulea fel de impartasire. Si Apostolul spune clar : Credinta vine prin auz si auzul prin cuvantul lui Dumnezeu. Tu primesti cu lingurita pe Hristos; eu il primesc prin urechi, cand ascult cu evlavie Sfanta Liturghie, cantarile si predica preotului. Si ma impartasesc de mii de ori pe zi, fara sa stii tu.
Tu poate, daca nu te-ai pregatit bine, spre osanda primesti Sfanta Impartasanie. iar eu, daca stau cu credinta, ca vamesul, in Biserica si ascult cu evlavie slujba, ma impartasesc prin urechi. Acesta este al patrulea fel de impartasire.
Al cincilea fel de impartasire este pe calea miridelor, a particelelor ce se scot pentru noi la Sfanta Liturghie. De aceea nu putem pune la Sfanta Liturghie pe cei betivi, pe cei ce injura, pe cei ce traiesc necununati, pe sectari, pe cei ce se sinucid. Pentru ca acea particica care se scoate, reprezinta fata acelui suflet.

Aceste particele se sfintesc la Sfanta Epicleza, prin invocarea Duhului Sfant si, la sfarsitul slujbei, dupa ce s-a pus in potir partea cu Iisus, si se zic cuvintele : ” Plinirea paharului credintei Duhului Sfant „, apoi se pun si particelele ce se scot pentru credinciosi. In dumnezeiescul Sange din Sfantul Potir este Trupul si Sangele lui Hristos viu.
Din prescura a patra se scot particele pentru vii, din a cincea pentru morti si le trage in Sfantul Potir. Din aceste particele ca faina, ce s-au adapat cu dumnezeiescul Sange in Potir, atatea mii si milioane de suflete au primit impartasirea si comuniunea direct cu Iisus Hristos, cu Trupul si Sangele Lui.
Acestea patru din urma sunt cai de impartasire, pe calea lucrarii faptelor bune, dar nu inlocuieste pe cea dintai. Numai o impartasire temporara si in caz de ceva, tot trebuie sa se impartaseasca cu Trupul si Sangele Domnului, cu Preacuratele Taine.
Iata asa ne putem impartasi in cinci feluri in Biserica Universala.
– Daca un neoprotestant se impartaseste pe cele patru cai, dar nu se impartaseste cu Trupul si Sangele Mantuitorului, poate avea nadejde de mantuire ?
– Nu ! Nu are nici o valoare, pentru ca este rupt de Biserica lui Hristos si nu are Darul preotiei. Acela ii sectar, om ratacit. Asa-i, mai baiete ! Nu putem noi schimba ceea ce a intemeiat Hristos pentru toata lumea. El a zis : Luati, mancati, acesta este Trupul Meu; beti dintru acesta toti, acesta este sangele Meu … ( Ioan 6,53 )
De ce v-am spus despre Sfanta Impartasanie ? Este bine sa va pregatiti, mama. Fratiile voastre de la tara, macar in posturi si macar o data la patruzeci de zile sa va impartasiti.

   Pr. Arsenie Papacioc – SFANTA IMPARTASANIE

   Cititi va rog si:

Istorie foarte folositoare: ce a vazut imparatul pagan Amfilog in timpul SFINTEI LITURGHII

Articolul zilei (02.05.2010): Pr. Prof. Dr. Mihai Valica despre RATACIREA din ziarul LUMINA, conform careia UN FOST ALCOOLIC S-A REAPUCAT DE BAUTURA DATORITA VINULUI DIN … SFANTA IMPARTASANIE

„COINCIDENTE”: Preotul LUCIAN GRIGORE, cel ce promoveaza, prin producerea SCARBEI, folosirea mai multor lingurite la Sfanta Impartasanie, DORESTE SI UN CALEDAR UNIC …

Rubrica incepatorului: CAND INCEPE O NOUA ZI?

Rubrica incepatorului: CAND INCETEAZA ASCULTAREA?                          

Rubrica incepatorului: CUM FACEM CORECT SEMNUL CRUCII?

RUBRICA INCEPATORULUI: De ce se impartaseste mai intai preotul si apoi credinciosii ?

Rubrica incepatorului: MATANIILE, cum le facem?

Rubrica incepatorului: SARUTATI MOASTELE SFINTILOR ORTODOCSI chiar daca ele sunt intr-o BISERICA CATOLICA

Rubrica incepatorului: SPOVEDANIA

Tagged with:

11 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on septembrie 3, 2010 at 4:55 am

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. Pr.Gabriel said, on septembrie 3, 2010 at 9:54 am

    Doamne ajuta!
    Nu doresc sa faca sminteala, insa lucrurile stau de la caz la caz.
    Daca ar fi sa aplicam ad literam canoanele, atunci cel care nu se poate impartasi nu poate lua nici anafora, asa este canonul care se regaseste la Pr.Floca.
    Problema care se ridica este insa alta.
    Stim ca cele „3 zile” de post vin ca o justificare din VT. cand prin Moise se cere 3 zile de curatire sufleteasca si trupeasca pt. a putea auzi glasul lui Dumnezeu si a primi Tablele Legii.
    Insa, daca ar fi sa mergem in genearatia NT vom vedea ca lucrurile stau cu totul altfel. IN postul patruzecimilor, crestinii mancau de post 5 zile, iar sambata si duminica nu tineau post. Adica, nu ca mancau cu „dezlegare la ulei si vin” ca azi, nu.. ci pur si simplu mancau peste, branza oua..
    La fel, exista canon apostolic si post apostolic care interzicea postul de sambata (pe care doar apusenii il tineau– a se vedea lista de capete in discutie dintre Sf.Fotie si papa Nicolae).
    IN Sf.Munte Athos, ca pelerin ce-am fost, am vazut ca randuiala in manastirile grecesti, cu randuiala lasata de Sf.Parinti si Cuviosii lor era cu totul alta.
    Luni posteau – marti se impartaseau si mancau „de dulce”(peste, branza, oua, lapte), miercuri posteau – joi se impartaseau, vineri posteau – sambata si duminica se impartaseau. Sub nici o forma, in afara posturilor, nu posteau sambata ci doar ajunau la asfintit, de fapt, dupa pavecernita, care la ei era la ora 18:00 la noi. Iar ajunarea de sambata seara se facea nu cu scopul de a „tine post”, gresit inteles, ci pt. a nu fi ispititi in somn de duhurile ce preced mancarurilor pline de ulei.
    Noi, pelerinii, care ne spovedeau permanent si ne impartaseau la fel ca ei, de 4 ori pe sapt., nu ne puneau sa tinem post decat miercuri si vineri.
    Mi-aduc aminte ca i-am intrebat de postul de 3 zile si ne-au spus ca ei nu au auzit asa ceva in Sf.Munte si nici in niciun canon pe care sa-l fi vazut. Apoi au inteles ca din „Evlavia” pe filiera ruseasca a venit aceasta. Ne-au spus, deasemenea, ca nu are suport canonic ci ca ramane la recomandarea unor preoti sau ieromonahi mai acrivici.

    La fel, intrebandu-l pe parintele duhovnic despre aceasta problema a „postului de 3 zile”, mi-a sugerat sa fiu foarte atent la aceasta problema si ca daca cer cuiva asa ceva si nu poate, sa fac eu, ca preot, in locul lui, postul, ca o daruire aproapelui. Si , de fapt, cam asa si este, pt. ca preotul este „locomotiva” comunitatii si asa cum merge preotul asa merg si „vagoanele”. Intr-un fel sau altul, daca stii ca omul este neputiincios si vrea sa se impartaseasca si totusi, nu tine macar o zi post, tine atunci tu pt. el si roaga-te ca postul tau sa-i fie bineprimit ca dar de jertfa pt el. Eu cred ca asa ar trebui sa vedem lucrurile si asa putem sa intelegem ca intre noi exista o comuniune omogena la nivel de credinta si jertfire. (oare vointa celui paralitic l-a adus la DOmnul sau cei patru prieteni care vroiau sa-si vada prietenul vindecat?)

    IN cartile de catehism mai vechi, si slava Domnului ca inca mai gasim prin Bisericii „parasite” si uitate de lume, dar nu de Dumnezeu, se pune ca tot credinciosul trebuie sa se impartaseasca , atentie, de cel putin 4 ori pe an, in toate sarbatorile crestinesti si mai des pt. cine are ravna de sfintenie.
    Dar, comunismul, lovind puternic in turma, a dezbinat-o si Biserica a trebuit cumva sa iasa din calea pierzarii, indemnand credinciosii sa se impartaseasca in cele 4 posturi.
    Un lucru insa este cert..conteaza foarte mult pocainta si dorinta de a primi pe Hristos.

    PS. Mi-aduc aminte ca insusi Pr.Paisie Aghioritul spune ca acrivia in aplicarea canoanelor duce la deznadejde. (ex. cu preotii care refuza sa citeasca rug. de dezlegare pt. pacate de moarte si strigatoare la cer.. ceea ce este o greseala imensa.. trimitand penitentul in ghearele deznadejii si satanei, ceea ce-l va pierde)

    UN caz cunoscut prin duhovnic: un parinte cu viata frumoasa crestineasca, tot ceea ce cere la canoane le face el insusi, dar a picat pe panta acriviei si a inceput sa deznadajduiasca turma si a plecat sa se spovedeasca in alta parte. Cand iti pleaca din parohie jumatate de turma din cauza spovedaniei si impartasaniei ca aplici canoanele „in duhul Sf.Parinti” (mai mult ad literam), deja tu esti de vina ca preot.

    Eu nu vad ca preot, nici o problema pt. tineri, batrani, copii, care primesc dezlegare la impartasanie, sa nu se impartaseasca in afara celor 4 posturi, si in sarbatorile mari (indiferent ca intre ele e dif. de 8 zile sau 2 zile). Oricum, trebuie cercetat bine de tot crestinul inainte de a-l aduce la Trupul si Sangele Domnului.

    Doamne ajuta si iertare pt. cei care se pot sminti..

    Apreciază

  3. ana said, on septembrie 3, 2010 at 10:09 pm

    Dupa ce ma impartasesc, se intampla cate ceva sa ma supar in ziua aia, o data mi s-a inundat casa, mi se strica cate un lucru. Nu stiu de ce.

    Apreciază

  4. umilinta said, on septembrie 13, 2010 at 7:42 pm

    Psb 57 Sfantul Ioan Casian de la pagina 664 . La pagina 680 se spune ca foloseau in zilele cincizecimii aceleasi feluri de bucate ca in timpul patruzecimii singura diferenta ca nu mai tineau post pana la ora 15 (ceasul 9) ci pana la 12 (ceasul 6). Nu este canon care interzice postul sambata daca ai luat masa inainte de ceasul 9. La pagina 684 se zice ca la inceput nu se stia de postul mare fiindca tot timpul anului posteau.

    Apreciază

  5. umilinta said, on decembrie 20, 2010 at 11:57 am

    Impartasania trebuie luata avand curatia inimii iar aceasta curatie nu se obtine decat plangand in fiecare zi ( aceasta o zice si Sfantul Ioan de Kronstadt la fel ca vechii sfinti). Faptul ca acelasi post si pregatire se cere atat preotilor cat si mirenilor duce la ideia ca pentru impartasanie este necesara o singura zi cu mancare de post, aceia in care te impartasesti pentru cei care se impartasesc des, si minim o zi de post (marti, joi, sambata) pentru cei care se impartasesc mai rar (sau o data pe saptamana). Cui i se pare ciudat sa manance de post in ziua cand se impartaseste sa ia aminte la cuvantul: Căci de câte ori veţi mânca această pâine şi veţi bea acest pahar, moartea Domnului vestiţi până când va veni.(1 Corinteni 11.26). Imparatul Domn le da putere sa tina post caci „Trupul Meu este adevarata mancare si Sangele meu adevarata bautura” singura carne de post ( nu-i poate lua locul sepiile , pestii si caracatita). Postul de alimente nu este absolut obligatoriu pregatirii pentru Impartasania din moment ce copii mici , bolnavii ,unii batrani pot fi Impartasiti si fara sa tina post. Cei care vor sa se impartaseasca zilnic au dezlegare la branza , oua doar in saptamana branzei si cand este harti, la peste cand este dezlegare la peste (scris in calendar). Cine vrea sa manance si carne acela trebuie sa stie ca nu poate plange in fiecare zi.

    Apreciază

  6. […] Sfanta Impartasanie sau o bucata de paine si o cana cu vin? Si chiar si in a doua varianta, ca ce chestie? Cum au […]

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.