SACCSIV – blog ortodox

Cica DEZBATERE „FOREIGN POLICY”: Daca am fi protestanti, Romania ar fi mai dezvoltata. ORTODOXIA ne trage in jos …

Posted in Foreign Policy, ORTODOXIE by saccsiv on septembrie 3, 2010

   Citez din articolul Sunt bisericile o povară pentru stat? (Să trecem la protestantism?):

   Reducerile bugetare afectează şi finanţarea cultelor – după ce în 2008 Patriarhia Română cerea Ministerului de Finanţe să mărescă salariile preoţilor măcar până la nivelul profesorilor. Un argument era că preoţii încasează circa o jumătate din venituri de la buget, restul fiind contribuţiile enoriaşilor, dar în multe comunităţi rurale, mici şi sărace, aceste contribuţii sunt insignifiante.

  • Argumentul atrage prime întrebări, cu parfum istoric: mai sunt preoţii şi învăţătorii educatorii satelor? mai pot fi?

   Invers, există voci care cer tocmai retragerea statului din biserică. Unii critici arată că banii alocaţi de la bugetele publice pentru ridicarea de noi biserici ar putea fi cheltuiţi mai înţelept pentru şcoli ori spitale. Alţii invocă teoria că Biserica trebuie separată de stat. Concret, unii arată cu degetul spre susţinerea pe care simpli preoţi ori capi ai cultelor o manifestă pentru “baronii” politicii ori administraţiei.

  • Cât de mare este nevoia de noi lăcaşe de cult?
  • Ar putea funcţiona cultele doar pe baza contribuţiilor credincioşilor? Sunt românii atât de evlavioşi încât să contribuie voluntar la susţinerea completă a bisericilor?
  • Au cultele afaceri adiacente suficiente? Ar putea face reforme financiare interne care să le permită funcţionarea independentă de bugetul de stat?
  • Dependenţa de bugetul de stat îi obligă pe preoţi să fie “agenţi electorali” ai liderilor din politică şi administraţie? Critică vreodată Biserica Ortodoxă eşecurile ţării pe care o păstoreşte spiritual? – s-a comis pe vreundeva vreo afurisire a păcatelor publice atât de evidente ale feluriţilor sponsori?

   O analiză FP România pune relaţia Bisericii Ortodoxe cu statele într-un adânc context istoric:

   Din contră, răsăritul ortodox a rămas tributar gândirii politice romane. Biserica a fost, acolo unde a existat articulat un stat, un instrument al acestuia. Dacă în Occident biserica s-a “privatizat”, în est ea a “lucrat la stat”. Dispariţia centrului de prestigiu după 1453 a scăzut şi mai mult rolul de centralizator al Patriarhatului ecumenic, el ajungând, aşa cum este în prezent, să aibă o autoritate nominală, fără a avea o putere reală. Autocefalia, care merge mână în mână cu ideea preeminenţei autorităţii laice, s-a înscris în tendinţa generală de slăbire a centrului (un centru respectat şi puternic în timpul unor patriarhi ca Mihail Kerularios). Un bun studiu de caz pentru rolul politic al ortodoxismului este, cu siguranţă, cazul Rusiei.

   Şi adugă la dezbatere chestiunea rolului social al Bisericii Ortodoxe, în cheie de psihologie istorică:

   Aşadar, poate BOR, tributară propriilor tradiţii şi mentalităţi şi chiar experienţelor ei formative, să aibă un rol social similar activismului pe care catolicismul îl exercită în Occident. Separarea completă de stat, aşa cum este cazul astăzi, nu este cumva un fenomen şocant/paralizant pentru biserica răsăriteană? Putem blama biserica ortodoxă că nu practică un misionariat social, ca sora ei occidentală, deşi nu a fost niciodată învăţată să aibă aceste reflexe?

   În registrul sociologiei, articolul Poţi avea succes ca stat? Poţi!, al doamnei Alina Mungiu-Pippidi, din ediţia curentă a revistei FP România, pune o mare parte din actualul succes al Estoniei sau al Coreei de Sud pe seama protestantismului – pe care estonienii l-or avea din strămoşi, dar sud-coreenii l-au dobândit recent.

   Aşa cum arată regresiile multor economişti ai dezvoltării, totul e să fii protestant, restul vine de la sine şi se menţine chiar după secularizarea acestor societăţi. Poţi deveni protestant, chiar dacă nu eşti? Poţi: avem sondaje ale lui Richard Rose în Coreea de Sud care arată convergenţa valorilor acestei ţări asiatice cu Occidentul capitalist începând de prin anii şaizeci.

  • Aşadar, ajută spiritul protestant mai mult dezvoltarea unui stat decât cel ortodox? Este spiritul protestant în sine o garanţie nu doar pentru creşterea economiei, ci şi pentru cheltuirea profitabilă a bugetului public?
  • Este, invers, ortodoxia – din Rusia, Ucraina, Armenia, Moldova, România, Bulgaria, Serbia, Macedonia ori Grecia – o şansă în minus?
  • Ca o paranteză, succesul economic în curs al Turciei are loc pe un fond politic de “islamic-democraţie” – vezi şi articolul “Facebook ca moschee, Twitter ca fatwa” din ediţia curentă a FP România.

   La urma urmei, cât de important este stilul spiritual pentru capacitatea de reformare umană şi socială? Ne fac simplele manifestări ale credinţei mai buni?

   Disclaimer – Acesta nu este vreun atac, doar un subiect de dezbatere.

   Comentariu saccsiv:

   Foreign Policy este un magazin bilunar fondat in 1970 de Samuel P. Huntington si Warren Demian Manshel.

   Warren Demian Manshel (1924–1990), bancher, membru Council on Foreign Relations, a fondat de asemenea The Public Interest impreuna cu evreul Irving Kristol. Cititi va rog si:

A murit evreul IRVING KRISTOL, fondatorul neoconservatorismului american

   Samuel Phillips Huntington (1927 – 2008) este cel ce a scris intre 1993-1996 lucrarea „Ciocnirea civilizatiilor si refacerea ordinii mondiale „.

   Membru Council on Foreign Relations, a lucrat la raportul „The Crisis of Democracy: On the Governability of Democracies”, COMISIA TRILATERALA, 1976.

    Cititi va rog si:

„FOREIGN POLICY”: „Pe un om care a trăit întreaga viață în interiorul unei peșteri nu-l poți trage brutal la lumină, pentru că va orbi. În special dacă este preot ortodox” …

Reclame

17 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on septembrie 3, 2010 at 4:11 pm

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. fanu said, on septembrie 3, 2010 at 5:48 pm

    recunosc, am citit o vreme revista asta însă am lăsat o fiindcă este îmbibată de utopii şi aparenţe…

    cât despre sectari,

    un protestant care citea scrierile Sfinţilor Părinţi şi Dogmaticile Ortodoxe, dintr o comunitate de a lor al căror pastor îşi dă dr. la Cluj în Teologie Ortodoxă (culmea!!! şi care mi a zis că Sfânta Scriptură Ortodoxă sună ca dracu) şi care recită Crezul la întruniri îmi zicea că ortodoxia este faină în teorie dar dacă nu se adaptează la nevoile de azi va pieri. Adicătelea Dumnezeu să se adapteze la nevoile omului şi la ce vrea omul dacă vrea ca omul să îl iubească şi să creadă în el… cam ăsta i protestantismul, o fiţă a unor făţarnici…

    Apreciază

  3. Iones said, on septembrie 3, 2010 at 6:27 pm

    Afirmatia poate fi sustinuta si din puct de vedere duhovnicesc…

    Este de la sine inteles ca orice stat care nu are dreapta credinta Ortodoxa este avantajat, ATENTIE, doar din punct de vedere material sau asa zis „cultural” asta si din cauza ca se cunoaste ca o astfel de „cultura” care nu are nimic spiritual in ea este daunatoare avand in inluenta nu doar in „biserica” lor, ci si in muzica, teatru, moda, medicina si asa mai departe.

    De ce asa? Pentru ca vrajmasul stiind ca nu au dreapta credinta nu se mai oboseste sa ii ispiteasca sa le intinda curse si asa mai departe…pentru ca nu ar mai avea rost…

    Dupa cum bine stim statele ortodoxe nu au avut niciodata aceleasi privilegii la nivel mondial, au fost marginalizate si incercate de tot felul de neajunsuri materiale, nu le-a fost promovata cultura, traditiile sau daca a fost ceva promovat din traditie s-a ales ce era mai daunator nu ce era mai sacru si mai curat.

    Statele ortodoxe au o mare bogatie duhovniceasca care nu poate fi gasita in nici un alt stat neortodox… Daca ajungi intr-un stat neortodox si incerci vrei sa traiesti cu adevarat ortodox vei observa ca esti marginalizat esti considerat inapoiat esti luat in ras ti se intind tot felul de curse se colegii de munca si altele asemnea…

    Am prieteni ortodocsi care traiesc in strainatate si imi povestesc, cate incercari si necazuri li se aduc din partea neortodocsilor.

    Apreciază

  4. Pr.Gabriel said, on septembrie 3, 2010 at 6:47 pm

    Doamne ajuta!
    Nici nu ne mira faptul ca apusenii au fost fascinati (mai nou si neo comunistii liberali) de „etica protestanta” al lui Webber.
    Aflati „cu sacii in caruta” (sola fidae) nu le mai ramanea decat sa-si indrepte atentuia catre pamant, deoarece viata-i lunga si pana se termina, trebuie sa faca ceva..
    Asimilarea „teoriei prosperitatii” cu cea a recunoasterii mantuirii, in viziunea lui Webber, e ceva „firesc” intr-un crestinism rupt de orice raportare spirituala.
    Sa nu va mire ca multi dintre clericii apuseni nu mai cred in Inviere iar si mai multi profi de la Univ. protestante gen Tubigen, pun in discutie inclusiv minunile Domnului (mersul pe mare, intuneacarea soarelui in timpul rastignirii, a transformarii apei in vin,..)

    PS. In cartea „zeul tolerantei si descrestinarea crestinismului” gasim un raspun extraordinar la intrebarea aceasta. Sf.Siluan Athonitul este intrebat de un parinte ca de ce noi, rusii, nu am avut o dezvoltare economica si progresista precum germanii.
    Sf.Siluan sesizand intr-un fel „off-ul” acestui parinte care era totusi bun si sincer cu el, ii raspunde ca mama Rusie a hotarat „sa dea mai intai prima vointa si lucrare Domnului si ca ceea ce a mai ramas, lumii acesteia”. Si ii face trimitere la cuvintele Domnului redate in Sf.Ev. dupa Luca ca fiii veacului acestuia sunt mai destoinici decat fii luminii (Lc.16,8). Telul lor este mantuirea sufletului, de aceea nu se ingrijesc de cele ale trupului pt. care se ingrijesc doar paganii (Lc.12,30). Insa daca acestia si-ar canaliza eforturile in vederea imparatiei lumesti, cu nimic nu ar fi mai prejos ca acestia.
    Si mai spune un lucru foarte interesant care ar trebui sa il aiba oricine in minte.
    Implinirea poruncilor Domnului si a sfaturilor Sf.Parinti lasa prea putin timp in viata omului sa se ocupe de cele vremelnice, pamantesti.

    De aceea, crestinul ortodox are obligatia sa rascumpere vremea, caci zilele lui rele sunt(Efs.5,16) si ca timpul pe care-l avem e pretios,fiecare secunda pierduta de pocainta, pierduta pe vecie este.

    Apreciază

  5. Ciprian said, on septembrie 3, 2010 at 8:54 pm

    Pai sa ramana straini si sa nu se bage in ograda noastra. Astia si-au facut un scop din a ataca Ortodoxia… Sa vezi ce va aparea in numarul urmator ca sunt pusi pe fapte mari…

    Ma tot intreb de o vreme de ce se face atat tam tam pe mumiile conservate de mii de ani prin mumificare (in special pe Discovery, National Geographic – pana acu un an, cand ma uitam la TV) si cand vine vorba de Sfinte Moaste care nu au urmat nici un procedeu fizic dar sunt la fel de bine conservate se … tace, fireste… Oare ei chiar nu au auzit de Sfinti ci doar de Keops, Kukumuku si care o mai fi?!?

    Apreciază

  6. Petru said, on septembrie 4, 2010 at 8:59 am

    Cu adevarat, numai masura trairii duhovniciesti in Ortodoxie formeaza un neam. Telul pe care ar trebui sa-l urmam nu este in aceasta lume. Ne-ortodocsii, nemaifiind ‘ghidati’ de Hristos (pentru ca nu Il mai urmeaza pe Hristos), isi cauta implinirea in aceasta lume. Papistasii, in dorinta lor de a stapini, au cucerit lumea cu acei conchistadori. Tinuturile cucerite (Americile, Australia, etc.), in timp si prin protestanti, au ‘cistigat’ un nou avint cu ‘proaspata’ lor democratie (filosofie anticrestina) si nimic nu le-a stat in cale sa doreasca si mai mult aceasta lume… E un lucru destul de simplu: cut cit e mai ‘rafinata’ o societate in comfortul sau, cu atit devine ea mai indepartata de Dumnezeu. Cu cit ne inconjuram mai mult cu tot felul de gadgeturi, cu atit mai putin suntem atrasi de viata spirituala adevarata. Asta s-a si intamplat in ultimele veacuri: avem tot felul de aparate de zbor, si nu ne mai trece prin cap ca am putea zbura, asa cum multi sfinti s-au deplasat, instantaneu, dintr-un colt intr-altul al lumii, cind Dumnezeu a binevoit aceasta. La fel, medicina ‘tine’ pe om in viata, cu tot felul de tuburi si aparate, si nu ne mai trece prea mult prin cuget, ca un sfant al Lui Hristos rezista in conditii imposibile sa traiasca si sa triumfe (precum sfintii din inchisorile comuniste). Se construiesc tot felul de super-computere, pentru a stoca datele personale ale oamenilor, sa li se aminteasca de pacatele lor in vederea santajului, pe cind in lumea noastra a drept-credinciosului, Dumnezeu ne iarta toate pacatele dupa spovedanie. Ni se dau tot felul de mici, foarte mici si minuscule aparate, pentru a uita de minunile Lui Dumnezeu. Avem imagini si iluzii tri-dimensionale pentru a uita de Sfanta Treime si de lumea adevarata a Raiului… Si exemplele ar putea continua la nesfirsit. Ceea ce stim cu siguranta, este ca toate aceste prezente semi-materiale la care avem acces nu duc decit la indepartarea omului de Dumnezeu prin subrezirea credintei, si oferta de inlocuitori spirituali si vrajitorii supercolorate.
    Societatile ‘ramase’ in urma sunt de fapt mult in fata! Dar lucratorii in slujba diavolului nu vor sa vada avansul duhovnicesc al celor ce cunosc si traiesc Ortodoxia (citi or mai fi…), pentru ca ii ustura. Ei vor lumea aceasta… Noi insa, sper, stim ca la capatul acestei vieti nu este moartea, ci Invierea!!!

    Apreciază

  7. fanu said, on septembrie 4, 2010 at 7:45 pm

    Este de asemenea ciudat că altă dată nalţii ierarhi luau atitudine împotriva unor asemenea articole care nu sunt departe de blasfemie DAR azi măreţul afacerist cu maşină personalizată iniţiator de afaceri cu videanu şi „clasa politică” ticăloşită ales patriarh de masoni în frunte cu frunzăverde este iluminat de tăcut înaintea acestor atacuri…

    Apreciază

  8. fanu said, on septembrie 5, 2010 at 3:17 pm

    http://danutm.wordpress.com/2010/09/04/sunt-bisericile-o-povara-pentru-stat-sa-trecem-la-protestantism/#comments

    de pe blogul unui sectar, cu care am avut o polemica si care m a facut culmea !!! sectar ortodox fiindca i am spus ca protestantismului i se potriveste aceasta eticheta de secta

    Apreciază

  9. […] UNORA NU LE CONVINE CĂ ROMÂNIA ESTE O ŢARĂ CREŞTIN ORTODOXĂ vor protestantism adică sectarism… […]

    Apreciază

  10. […] Cica DEZBATERE „FOREIGN POLICY”: Daca am fi protestanti, Romania ar fi mai dezvoltata. ORTODOXIA… […]

    Apreciază

  11. […] Cica DEZBATERE „FOREIGN POLICY”: Daca am fi protestanti, Romania ar fi mai dezvoltata. ORTODOXIA… […]

    Apreciază

  12. […] Cica DEZBATERE „FOREIGN POLICY”: Daca am fi protestanti, Romania ar fi mai dezvoltata. ORTODOXIA… […]

    Apreciază

  13. Ion said, on ianuarie 10, 2019 at 7:06 pm

    In cateva cuvinte ” priveste toate bogatiile lumii, toate vor fi ale tale daca te vei inchina mie”.
    Raspunsul Mantuitorului” scris este : Unul este Dumnezeu si LUI sa i te inchini”.
    Dragii mei prin ceea ce a trecut Mantuitorul trec toti care il marturisesc, dar tot El spune: ” in lume necazuri veti avea dar indrazniti, Eu am biruit lumea”

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: