SACCSIV – blog ortodox

Casatoria religioasa poate fi celebrata numai dupa casatoria civila. CONSIDERATI CA ESTE CORECT?

Posted in CASATORIE by saccsiv on iunie 24, 2010

   Citez din articolul Cununia si casatoria civila:

   Pana in secolul al IX-lea casatoria a fost recunoscuta pentru oamenii liberi, iar pentru sclavi pana in secolul al XI-lea, acestia din urma neavand dreptul la casatorie religioasa. Prin introducerea casatoriei civile ca obligatorie, cununia ramanand numai facultativa, de constiinta dupa spiritul laic al rationalistilor, Biserica a luat pozitie fata de aceasta situatie, casatoria civila nefiind recunoscuta fara binecuvantarea Bisericii, ci numai efectele sale civile.
   Fundamentul acestei pozitii este biblic, casatoria fiind instituita de Dumnezeu in rai, Mantuitorul Hristos intarind prin participarea Sa la nunta din Cana legatura dintre barbat si femeie in casatorie, ridicand-o „din ordinea naturii in ordinea harului divin”.
   Biserica este aceea care vegheaza asupra sensului autentic al casatoriei, aparand intr-o lume secularizata atributele sale, unitatea si indisolubilitatea, precum si caracterul sau de Taina a Bisericii, instituita de insusi Dumnezeu. In consecinta, Biserica are dreptul sa ceara credinciosilor sai aplicarea legislatiei bisericesti, adica celebrarea Sfintei Taine a Cununiei, respectandu-se conditiile canonice pentru evitarea impedimentelor.
   Toate unirile nebinecuvantate de Biserica, chiar daca a fost incheiata in prealabil casatoria civila cu observarea legislatiei civile in vigoare, nu pot fi recunoscute sub aspect canonic si moral, ele fiind considerate concubinaj.
   In Romania, Constitutia din 2003 nu impune casatoria religioasa pentru validitatea unirii barbatului cu femeia, fiind suficienta casatoria civila care produce efecte juridice, garantandu-se in acelasi timp libertatea de constiinta si libertatea religioasa, fiecare fiind liber sa opteze pentru casatoria religioasa, dar aceasta numai dupa incheierea casatoriei civile.
   Articolul 48 din Constitutie precizeaza: „Familia se intemeiaza pe casatoria liber consimtita intre soti (casatoria civila, n.n.), pe egalitatea acestora si pe dreptul si indatorirea parintilor de a asigura cresterea, educatia si instruirea copiilor (alin. 1). Conditiile de incheiere, de desfacere si de nulitate a casatoriei se stabilesc prin lege. Casatoria religioasa poate fi celebrata numai dupa casatoria civila (alin. 2).”
   Putem observa cu usurinta caracterul facultativ al casatoriei religioase in legea fundamentala a tarii noastre si aceasta dupa incheierea actului juridic al casatoriei civile. Cu toate acestea, pentru Biserica, nu legiuitorul secular stabileste adevarata legislatie pentru casatorie, ci Dumnezeu insusi care a creat prima pereche de oameni si a intarit legatura casatoriei dintre ei.
   Casatoria binecuvantata de Dumnezeu este inceputul adevaratei vieti de familie, este taina unirii barbatului cu femeia, avand ca icoana unirea lui Hristos cu Biserica Sa, pentru acest motiv Apostolul neamurilor, Sfantul Apostol Pavel, numind-o „taina mare”, caci „prin casatorie (casatoria religioasa, n.n.) vin la viata urmasii imparatiei lui Dumnezeu, ai Cerului. Casatoria este creatia. Parintii sunt impreuna creatori. Casatoria, prin Iisus Hristos, este bucurie, viata, iubire, inceputul vietii vesnice. Ea este, totusi, pentru un mare numar de oameni, nu bucurie, ci interes; nu sarbatoare, ci o viata fara organizare; nu inceputul vietii vesnice, ci al sterilitatii”.
   Astfel, toate pasiunile omului contemporan, instrainarea sa de adevaratul sens al casatoriei, pot sa dispara daca el primeste, constient de importanta si de impartasirea harului divin, Sfanta Taina a Cununiei, unirea barbatului cu femeia nemaifiind privita ca o placere, „ci ca dragoste, bucurie, organizare, inceput al vesniciei”.
   Prin Sfanta Taina a Cununiei, ca mijloc obiectiv de impartasire harica, se administreaza primitorilor, sotilor, harul divin, prin mijlocirea preotului ca savarsitor. Invocarea faptului ca unii preoti, prin pacatele lor, nu sunt capabili sa savarseasca aceasta Sfanta Taina si ca nu exista, astfel, efecte harice, determinandu-i pe unii sa renunte la casatoria religioasa dupa casatoria civila, este de neacceptat.
   Preotul este un organ vazut al lui Dumnezeu si mijlocitor al tainei, efectele tainei producandu-se independent de vrednicia preotului, adevaratul Savarsitor si Izvor al harului fiind insusi Domnul nostru Iisus Hristos.
   Deci, casatoriile care nu sunt binecuvantate de Biserica prin Sfanta Taina a Cununiei, prin care se sfinteste legatura de iubire dintre barbat si femeie, nu sunt considerate valide conform dreptului canonic, pentru ca „orice legatura in afara celei binecuvantate de ea (de Biserica, n.n.), in vederea intemeierii unei familii si a nasterii de prunci este faradelege”.
   Biserica trebuie sa tina cont de legislatia de Stat privind dreptul matrimonial dar si Statul trebuie sa respecte dispozitiile bisericesti care se refera la casatorie, ca Taina a Bisericii. Bunele relatii existente intre Stat si Biserica, armonia intre canoanele bisericesti si legile civile au servit de-a lungul timpului ca regula. in istorie au existat perioade in care imparatii sau conducatorii diferitelor popoare au dat caracter de legi civile anumitor canoane bisericesti, unandu-le in slujba interesului comun al statelor respective Si astazi se impune cu necesitate armonizarea celor doua legislatii, existand doua casatorii, a Statului si a Bisericii. in contextul actual, in Biserica Ortodoxa, in ceea ce priveste conditiile si impedimentele la casatorie, practica bisericeasca trebuie sa respecte dispozitiile civile in materie, dar fara sa depaseasca limitele extreme ale iconomiei bisericesti.
   Privind situatia din Occident, putem spune ca in Franta, in sanul Catolicismului, Codul napoleonian a impus obligativitatea incheierii formalitatilor civile ale casatoriei, ceremoniile religioase fiind facultative si fara implicatii in viata publica. Asadar, legea civila nu considera casatoria decat un contract civil, cum era precizat in acesti termeni in Constitutia franceza din 1791. Separarea intre cele doua casatorii, civila si religioasa, a-vea sa duca la o adevarata „ignoranta si indiferenta fata de celebrarile religioase”. Conform articolelor organice (nr. 54), adaugate la concordatul din 1801: „Preotii nu vor da binecuvantarea nuptiala decat acelora care vor justifica contractarea casatoriei inaintea oficialului civil.”
   Pentru preotii care nu respectau reglementarile civile cu privire la obligativitatea casatoriei civile inaintea celei religioase, Codul penal din 1810 s-a aratat foarte sever atat pentru sotii care acceptau casatoria religioasa fara incheierea celei civile, cat si pentru preoti. Se prevedeau amenzi, iar pentru cei ce recidivau erau prevazute chiar pedepse privative de libertate (cf. art. 200), pentru prima recidiva inchisoarea era de la doi la cinci ani, iar pentru a doua recidiva inchisoare de la zece la douazeci de ani.
   Separarea dintre Biserica si Stat prin legea din 9 decembrie 1905, i-a facut pe unii sa se intrebe asupra validitatii articolelor din Codul penal, 199 si 200, cerand chiar o abrogare tacita. Au existat voci care au cerut public abrogarea celor doua articole din Codul penal, cum ar fi deputatul Alain Madelin (29 iulie 1981), acesta sustinand ca prezenta celor doua articole in Codul penal al unui stat laic este nedemna, trebuind totusi sa se permita celor ce vietuiesc in uniuni libere, recunoscute legal in Franta, si care doresc evitarea consecintelor patrimoniale prin casatorie, sa celebreze casatoria religioasa pentru pacea constiintei lor.
   Emil Poulat a subliniat ambiguitatea acestui punct al dreptului francez, intrebandu-se cum se poate impune casatoria civila celor care doresc sa primeasca doar ceremonia religioasa, cand Statul nu poate impune casatoria acelor persoane care traiesc in concubinaj notoriu. Aceasta situatie duce la existenta casatoriilor clandestine, prevazute de Biserica Romano-Catolica pentru cazuri extraordinare (La Croix, 26/27 august 1990).
   Precizam ca pentru cazurile in care casatoriile religioase nu pot fi celebrate public, dreptul canonic catolic prevede forme discrete, secrete sau extraordinare pentru validitatea casatoriei religioase care nu poate beneficia de prezenta publica a preotului competent (can. 1116 si 1130-1133).
   Codul penal din 1994 a adus o modificare, tinand cont de contestarea celor doua articole (199 si 200), inlocuindu-le cu articolul 433.21 care prevede inchisoare de sase luni si o amenda de 50.000 franci pentru preotii care „de o maniera obisnuita” celebrau casatoriile religioase fara justificarea primirii actului de casatorie civila. Prin introducerea expresiei „de maniere habituelle” (de maniera obisnuita), se observa un compromis al legislatiei penale la reactiile existente, presupunandu-se posibilitatea celebrarii religioase a casatoriei inaintea celei civile, dar pentru a se evita consecintele penale ale legii, nu trebuie ca preotul sa celebreze deliberat si aceasta pentru inaplicarea regulei privind anterioritatea casatoriei civile, ci din ratiuni serioase .
   Prin urmare, Biserica nu dicteaza si nu blocheaza aplicarea legislatiei civile, asemenea unui „grup de presiune” , ea accepta legislatia civila in masura in care aceasta nu vine in contradictie cu normele sale religios-morale, iar Statul trebuie sa accepte legislatia bisericeasca in materie matrimoniala, avandu-se in vedere faptul ca Biserica este o institutie care se organizeaza si functioneaza in cadrul Statului, ca institutie recunoscuta de Stat, dar, in acelasi timp, nu trebuie ignorat de Stat si caracterul Bisericii de institutie divino-umana care se deosebeste fiintial de celelalte institutii laice ale Statului.
   In final, precizam ca sustinem si in tara noastra importanta si necesitatea casatoriei religioase cu efecte civile pentru credinciosii Bisericii, modificarea art. 48 din Constitutie fiind necesara, casatoria civila putand fi celebrata pentru necredinciosi, precum si pentru cei care nu sunt membri ai Bisericii.

   Lector Univ. Dr. Iulian Mihai Constantinescu

   Cititi va rog si:

Ii vor cununa oare preotii pe cei ce refuza actele biometrice?

   Asadar, de la revolutia franceza ni se trage si habauceala asta …

24 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on iunie 24, 2010 at 11:30 am

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. G-man said, on iunie 24, 2010 at 12:28 pm

    „casatoria civila putand fi celebrata pentru necredinciosi”
    sa razi sau sa plangi asta e intrebarea?
    pai taina casatoriei a dato Dumnezeu lui Adam …ce treaba au necredinciosii ?
    si nu numai asta dar sunt multe lucruri infiintate prin legea lui Dumnezeu pe care oamenii si le-au insusit ca apoi sa le faca cu totul laice…
    la primarie ar trebuii sa mergi doar ca sa se faca o constatare pentru drepturi cetatenesti comune , vii cu martorii de la cununie si se semneaza acte si gata.
    da unde sunt vocile de altadata…

    Apreciază

  3. agerstress said, on iunie 24, 2010 at 1:31 pm

    Consider ca nu este corect. Tot incerc sa o spun de cativa ani dar se parea ca vorbesc singur. Dumnezeu are intaietate (eu prefer sa spun EXCLUSIVITATE) in legarea sau dezlegarea destinelor noastre dupa legea Sa nu dupa „legea” oamenilor.
    Daca s-ar face o reparatie in acest sens acum in „cel de-al 12-lea ceas” nu stiu ce va schimba, vazand care ne sunt perspectivele de viitor, dar merita facuta doar pentru a fi facuta, macar asa pentru incarcatura simbolica.
    Biserica (ca institutie) a cedat in mod lamentabil in trecut in fata puterilor lumesti si in fata argumentelor stupide ale acestor puteri etee. Dupa acelasi principiu ar putea ceda si astazi (Doamne fereste!) in fata argumentelor pro homosexualitatii. Daca nu reparam grabnic greselile trecutului ni se vor arata drept precedent in favoarea altora si mai grave.

    Apreciază

  4. Clifford said, on iunie 24, 2010 at 1:49 pm

    In dreptul roman, pt ca cei doi sa fie considerati sot si sotie se urma un intreg ritual religios oficiat de pontif (preotul pagan). Noi, crestinii, dam lui Hristos pe cele ale cezarului iar cezarului ii dam cele ale lui Hristos. Cum sa fie ”bine”???

    Apreciază

  5. a4m said, on iunie 24, 2010 at 2:21 pm

    nu este corect, dar deocamdata nu-i verifica nimeni pe preoti, si prin urmare, daca cunosti preotul sau daca te intelegi cumva cu el, poti face casatoria religioasa inaintea celei civile, cu promisiunea ca ii vei aduce si dovada aceea legala…

    Apreciază

  6. deprimatul said, on iunie 24, 2010 at 2:30 pm

    Mie nu mi se pare corect.Casatoria religioasa este suficienta.

    Apreciază

  7. Ion de la Chiuiesti said, on iunie 24, 2010 at 3:40 pm

    Problema este alta. Oricine ar putea pacali preotul, orice derbedeu ar putea pacali o fata, batandu-si joc de taina casatoriei. Cum morala nu este pe primele locuri in preocuparile tinerilor de azi, mai bine ar fi sa ramana asa cum este acum. Parerea mea umila!

    Apreciază

  8. em said, on iunie 24, 2010 at 4:49 pm

    Nu am inteles niciodata de ce dar… ce aiurea suna… casatoria civila e obligatorie, cea religioasa este facultativa. In loc sa fie invers. Dar si mai mult ma ingretoseaza faptul ca homosexualii nu se multumesc cu obligativitatea casatoriei civile ci tin cu tot dinadinsul ca aceasta sa fie recunoscuta de biserica.
    Chiar daca morala tinerilor sau a celor mai in varsta nu e pe primele locuri casatoria civila nu iti asigura fidelitatea. Si, ca sa te citez, „orice derbedeu” oricum isi bate joc de o fata chiar daca se casatoreste civil cu ea. Ba poate mai mult decat daca nu ar fi casatorit, deoarece (in mintea sa) ea devine atunci un fel de proprietate a lui. Sa speram ca sunt cat mai putini din astia.

    Apreciază

  9. Mihai said, on iunie 24, 2010 at 5:59 pm

    Fara existenta actului de casatorie civila, unul s-ar putea casatori in aceesi zi cu mai multe femei, in biserici diferite. Cu adevarat aceasta ar fi o mare problema pentru biserica.

    Iniante, la tzara, ieseau flacaii si bateau toba in sat anuntand casatoria lui Ion cu Maria. Iar daca cineva avea ceva de spus impotriva, spunea. Ion si Maria puteau fi veri, sau alte rudenii, deci oamenii consfinteau validitatea casatoriei lor. Astfel preotul putea sa savarseasca taina cununiei fara nici un impediment.

    De aici necesitatea casatoriei civile mai intai. Statul are evidenta tuturor casatoriilor, deci previne din start poligamia.

    Apreciază

    • agerstress said, on iunie 25, 2010 at 5:48 pm

      Hai sa-ti rezolv si problema cu poligamia:
      Daca se conditioneaza oficierea casatoriei de consimtamantul preotilor din parohiile de care apartin cei doi tineri viitori soti nu va fi posibil ca unul dintre acestia sa se casatoreasca cu mai multi „parteneri”. De ce tii cu tot dinadinsul sa te scarpini cu mana stanga la urechea dreapta pentru ca asa te-a invatat sistemul?

      Apreciază

    • Panait Ciprian said, on iulie 4, 2012 at 9:40 am

      E stupida motivatia. Gandeste-te ca ne indreptam spre sistemul antichristic cand nu o sa te mai poti casatori civil fara sa iti pui emblema lui pe mana. Ce vor face atunci?

      Apreciază

  10. Mihai said, on iunie 24, 2010 at 6:02 pm

    Într-o țară în care avem separarea bisericii de stat, nu ar trebui să existe legi care să dea instrucțiuni bisericii, la fel cum și lumea se irită când primește sfaturi de la biserică. Mi se pare ciudat că există o asemenea lege. Tot la fel ar putea apărea și legi care cer bisericilor să căsătorească homosexuali sau să-i accepte și să-i facă preoți.
    Mi se pare un precendet periculos.

    Apreciază

  11. marin said, on iunie 24, 2010 at 6:34 pm

    De la socialisti si comunisti ni se trage. In tarile vestice ( cu toate ca din multe alte puncte de vedere nu sunt bune de dat exemplu), este legala si suficienta cununia religioasa. In toate tarile nordice, dar si celelalte, numai cei care sunt atei se cununa la primarii.

    Apreciază

  12. Darian said, on iunie 25, 2010 at 5:44 am

    Va invit sa ascultati conferintele Pr. Nicolae Tanase. Intruna din conferintele dansului spunea ca prefera sa ceara certificatul de casatorie de la primarie, pentru ca a observat dansul ca le este mult mai greu celor casatoriti si civil sa se desparta dupa aceea decat daca oficiaza numai cununia religioasa. Cred ca este un punct de vedere bun.

    Eu zic ca si asta se inscrie in darile catre Cezar, care as lua-o ca o porunca.

    Doamne ajuta.

    Apreciază

    • saccsiv said, on iunie 25, 2010 at 7:25 am

      Darian

      Poti te rog indica un link si eventual minutul unde spune asa ceva?

      Apreciază

      • Darian said, on iunie 25, 2010 at 2:49 pm

        Te-as ajuta cu placere, da’ nu mai stiu in care, imi cer iertare. Ascult si download-ez foarte multe conferinte pe care le ascult si nu mai stiu in care am auzit, mai ales ca sunt fragmente mici pe care greu le gasesti rapid. Daca gasesc te anunt. Dar este sigur ceea ce am scris mai sus.
        Astazi am reascultat, crezand ca gasesc intruna din conferintele parintelui cele spuse mai sus si trebuie sa recunosc ca totdeauna mai gasesti ceva ce ti-a scapat si care mi-a ajutat si mi-a dat putere sa merg inainte. Mi-a lasat un gust placut in suflet si mi-a intarit din nou impresia ca de cele mai multe ori complicam lucrurile inutil.
        Doamne ajuta.

        Apreciază

      • saccsiv said, on iunie 25, 2010 at 3:15 pm

        Darian

        Treaba cu casatoria nu este o complicare inutila a lucrurilor, deoarece:

        Cat de curand se vor impune noile acte, iar unii vor refuza sa le ia, deci nici cununia civila n-o vor putea face …

        Chestiunea o putem include si in categoria RUPERII DE SISTEM. Unii deja au renuntat la acte, carduri si tot soiul de hartii (sau au de gand s-o faca), dar de casatorit, poate vor sa se casatoreasca.

        Alte motive le regasim chiar in articol.

        Eu te cred pe cuvant, dar este important de stiut cand a spus-o parintele Tanase. Poate s-a razgandit intre timp. Aceeasi explicatie mi-a fost data de curand de catre un preot. Am insistat si l-am intrebat: “Parinte, dar daca acelora le sunteti duhovnic de multi ani si stiti ca se straduie sa mearga pe calea Ortodoxiei? Daca acestia au priceput ce inseamna o casatorie crestina, oare nu e de ajuns?”. Raspunsul a fost categoric: “Nu”. Iar acesta este un preot ce mai vorbeste in particular de cipuri … Ca nu sunt bune, ca ce vom face, cum ne pregatim … I-am spus deci ca de fapt de frica nu ar accepta decat pe cei cu acte … Si n-a negat. Si m-a intristat …

        Apreciază

  13. Razboinicul Luminii said, on iunie 25, 2010 at 9:45 am

    Am prieteni care s-au casatorit NUMAI religios. Asta a fost dorinta ei – femeie foarte credincioasa si . a reusit sa-l convinga si pe mire (ce-i drept – „s-a lasat” mai greu).

    Au mers la manastirea Bogdana – parintele staret de acolo (Iustin) i-a casatorit. II cunostea bine deoarece iierau fii duhovnicesti. Mirii de asta aveau nevoie, de aceasta Sfanta Taina – prin care Dumnezeu sa le binecuvanteze – unirea.
    Era prin anii ’95.

    Apreciază

  14. Darian said, on iunie 25, 2010 at 4:24 pm

    Conferinta o gasesti pe net sub denumirea
    2009-06-03_-_Viata_de_familie_-_Pr._Nicolae_Tanase_-_02

    si este la minutul 26.

    Treaba e sensibila.
    Pr. nu neaga ca se poate cununa la Biserica si fara cununia civila, ci are o preferinta pentru pasii acestia in casatorie, pe care si eu ii vad corecti macar momentan. Ca vor interveni cipurile? No, atunci e atunci. Dumnezeu sa ne ajute. Fiecare va sti ce are de facut, de cat de batatoriti ii sunt genunchii in rugaciune si cat de curat sufleteste este.
    Cum se scot necuratiile din suflet? striga tare in suflet numele lui Iisus si caldurile se potolesc. (Legat de subiectul fetelor frumoase de pe strada.)

    Doamne ajuta.

    Apreciază

  15. clement said, on iunie 25, 2010 at 11:58 pm

    Nu sunt de acord sa se renunte la casatoria civila. Primul motiv este legat de drepturile legale ale urmasilor. Copiii sunt sensul unirii dintre barbat si femeie si, in aceste vremuri de adanca tulburare si imoralitate, sa intri si sa iesi din casatorie ca dintr-un han este vatamator, caci la noi, divortul nu este interzis.Copiii trebuiesc protejati si material, nu?
    Este deja „un curent” actualmente. In occident vin tineri, unii chiar teologi, cu muierea dupa ei, spunand ca dansii sunt casatoriti, dar doar religios. Vin mai apoi si copilasii, semanati prin toata tara, sa ceara sprijinul tatalui, si dau de datul din umeri al acestuia..M-am simtit descumpanit si chiar suparat auzindu-l pe parohul unei importante biserici guvernamentale (ma scuzati, dar daca avem biserici ale spp-ului si ale nato, de ce nu am avea si ale guvernului?) ca nu-i bai, barbatul isi poate gasi fericirea si casatorindu-se a treia oara!!! La nevasta si copii nu facea referire…
    Si mai este un aspect care nu-mi prieste. Tiganii nu se casatoresc la primarie.
    Sa deducem ca ei sunt mai aproape de intelepciunea lui Dumnezeu?

    Apreciază

    • saccsiv said, on iunie 26, 2010 at 7:02 am

      clement

      Daca esti crestin, vei avea grija de drepturile si mostenirea copiilor tai.

      Pe de alta parte, o casatorie civila nu asigura ceva copiilor tai. Ei nu beneficieaza de ceva in virtutea acelui act. Drepturile lor sunt aceleasi si daca parintii sunt legal casatoriti si daca stau in concubinaj.

      Apreciază

    • agerstress said, on august 20, 2010 at 8:15 pm

      Iar daca i se acorda din start si statut juridic (validitate deplina d.p.d.v. juridic) casatoriei religioase, lucru destul de simplu, nu va mai fi necesara casatoria civila ci doar „luarea in evidenta” a noii familii de catre oficiul de evidenta populatiei.

      Apreciază

  16. Calin said, on august 18, 2010 at 9:57 am

    Discutati din nou problema strict prin prisma ortodoxiei.
    Totusi, si in acest caz divortul se face la tribunal, nu la biserica.
    La fel si numeroasele probleme ce pot interveni dupa decesul unuia dintre soti.

    Apreciază

  17. resim said, on august 20, 2010 at 7:08 pm

    Articolul nu apartine domnului lector univ. dr. Mihai Iulian Constantinescu, ci este un plagiat.

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.