SACCSIV – blog ortodox

De ce poarta femeia batic in biserica?

Posted in BARBATI, BISERICA, FEMEIA, rubrica incepatorului by saccsiv on iunie 2, 2010

   Citez din articolul De ce poarta femeia batic in biserica?:

   Cand femeia intra in biserica, i se cere sa-si acopere capul. Dimpotriva, barbatului i se spune ca nu trebuie sa aiba ceva pe cap in biserica. In acest sens, Sfantul Apostol Pavel spune: „Orice barbat care se roaga sau proroceste, avand capul acoperit, necinsteste capul sau (pe Hristos), iar orice femeie care se roaga sau proroceste, cu capul neacoperit, isi necinsteste capul” (I Cor. 11, 4-5).
   Basmaua sau valul cu care femeia isi acopera capul, a dat nastere la multe controverse. Si acest lucru s-a intamplat pentru ca pe de o parte nu au fost intelese cuvintele Sfantului Apostol Pavel, iar pe de alta parte, chiar fara sa cunoastem cuvintele Apostolului Pavel, vedem ca in biserica unele femei au capul acoperit, iar altele nu.
   Cand vezi ca Sfanta Liturghie poate incepe si se poate sfarsi in conditiile in care nu toate femeile au capul acoperit, nu poti sa nu-ti spui: nu e ceva obligatoriu purtarea baticului, altfel, preotul nu ar fi inceput Liturghia, iar daca in timpul desfasurarii ei si-ar fi facut aparitia vreo femeie fara a avea capul acoperit, parintele ar fi trebuit sa intrerupa Liturghia.
   Pe usa de la intrarea in unele biserici sta scris: nu intrati decat in tinuta decenta. Si se mentioneaza in ce consta tinuta decenta: sa nu intri in pantaloni scurti, in maiou, etc, dar nu se spune ca femeile trebuie sa aiba capul acoperit. Deci, nu poti sa nu te intrebi: trebuie sa poarte femeia capul acoperit in biserica?
   Pentru a intelege cum trebuie cuvintele Sfantului Apostol Pavel, trebuie sa afirmam dintru inceput ca locul din biserica nu este identic cu orice loc public, este unul sfintit. Iar in acest loc cu totul special, tinuta exprima in mod tainic modul de comuniune cu Dumnezeu.
   Daca pentru antici, a vorbi cu capul descoperit era semn ca vorbesti fara a ascunde ceva, de aici si vorba „a spune adevarul gol-golut”, pentru crestini, descoperirea capului inseamna deschiderea fata de Dumnezeu sincer, fara viclenie. Sfantul Maxim Marturisitorul spune ca descoperirea capului simbolizeaza mintea care, in vremea rugaciunii, trebuie sa fie locuita de Logos, de Cuvantul lui Dumnezeu. Adica nu trebuie sa mai aiba in ea alte ganduri lumesti. Nu in zadar se cere in „Imnul Heruvic” ca toata grija cea lumeasca sa o lepadam.
   Biserica vesteste ca barbatul este cap femeii si ca “femeile trebuie sa se supuna barbatilor” (Efeseni 5, 22). Ce inseamna asta? Ca odata ce mintea (capul) a fost luminata de Logos, ea trebuie acoperita, adica nu trebuie sa mai punem in ea ceva mai presus de Cuvantul primit, caci altfel se intuneca. Iata motivul pentru care femeia trebuie sa-si acopere capul.
   Asadar, faptul ca barbatii au capul descoperit, iar femeile il au acoperit, nu tine de traditia populara, ci de randuiala Bisericii, dupa cum se poate observa si din iconografie.
   Adrian Cocosila

   Cititi va rog si:

Cum trebuie sa se comporte si sa se imbrace femeile in biserica?

47 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on iunie 2, 2010 at 8:20 am

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

    • ioana said, on iunie 3, 2010 at 6:42 am

      Sunt de acord intru totul ca femeia trebuie sa aibe capul acoperit, dar nu inteleg cum este cu Logosul care lumineaza mintea barbatului, si femeia se supune …
      Daca femeia e vaduva, divortata sau barbatul „habauc”, asta ar insemna ca ea sa aibe voie cu capul descoperit in biserica…Nu cred ca asta e explicatia cea mai buna.
      Intreb ca sa ma lamuresc, nu din spirit de contrazicere.

      Apreciază

  2. Ciprian said, on iunie 2, 2010 at 8:44 am

    Pe aceeasi tema, opinie mai lumeasca care comfirma cele scrise mai sus:
    http://blog.pustniculdigital.info/articole/73/

    Apreciază

  3. G-man said, on iunie 2, 2010 at 12:34 pm

    foarte bun articolul de la pustniculdigital . Ar fi bine sa fie asa si predicile din biserici.

    Apreciază

  4. bog said, on iunie 2, 2010 at 1:25 pm

    Pana la urma e doar un simbol ce ar trebui sa reflecte o atitudine interioara. Daca in spatele acestui gest simbolic nu se gaseste nimic, totul e in zadar.

    „Purtatul capului acoperit” in Biserica nu face parte din „randuiala Bisericii”, ci e doar un act de „complezenta” intr-un loc sfant.

    A da conotatii dogmatice unui asemenea gest e exagerat. Slujbele Bisericii, Liturghia in genere nu se pot reduce doar la gesturi anamnetice (sau mai bine spus de teatru religios), ci integrate intr-un intreg proces mistagogic, ce se finalizeaza cu prefacerea darurilor in Trupul si Sangele Domnului si apoi unirea prin impartasire cu Hristos.

    Comentariul lui Adrian incearca sa legitimeze „manditarismul” atat de prezent in Biserica Ortodoxa Romana.

    Apreciază

    • Ciprian said, on iunie 2, 2010 at 1:36 pm

      Bog, noi barbatii, suntem putin maniaci si ne uitam cu usurinta dupa femei ceea ce ne provoaca sminteala, mai ales ca e in biserica. Baticul are rolul practic de a mai reduce atractia deci de a reduce pacatosenia. La biserica unde merg 80% din femei isi pun baticul cand ajung in curtea bisericii, 20% vin cu el de acasa gata pus si nimanui nu i se pare nefiresc, biserica este plina de fiecare data. Am comvingerea ca e o idee preconceputa asta cu a nu purta batic, bunicile mele toate au purtat batic de cand le cunosc iar fara batic parca le-as vedea goale. Baticul mai elimina si tentatia de a te vopsi atunci cand iti apar firele albe eliminand un cerc vicios de a da banii pe cosmetice si pierde sanatatea prin ele.
      Doamne Ajuta!

      Apreciază

  5. Cineva said, on iunie 2, 2010 at 3:42 pm

    Of , Of , mai , mai ! cica ” multumesc Doamne ca m-ai facut barbat si nu femeie ” spunea cineva odata . Voi va uitati dupa femei oricum s-ar imbraca . Mai nou va deranjeaza :culoarea baticului , faptul ca-i sta sau nu bine cu el ( discutiile anterioare – vezi articolul anexat la acesta ) . Pana la urma solutia e una singura – mergi taica cu capul in pamant si uite-te la icoanele de pe pereti ca de-asta sunt puse acolo .

    Apreciază

    • saccsiv said, on iunie 2, 2010 at 3:59 pm

      Cineva

      Tinand cont si de comentariul:

      https://saccsiv.wordpress.com/2010/06/02/%e2%80%9cfamilia-ortodoxa%e2%80%9d-despre-rolul-credintei-parintilor-in-zamislirea-copilului/#comment-35249

      bag seama ca esti cam razvratita. Tu fa-ti datoria de a te imbraca decent si in rest nu-ti bate capsorul. Dar decent inseamna decent, nu ce-si inchipuie unele ca daca nu se imbraca ca la plaja, atunci e decent.

      In rest, daca ravneste un barbat la tine chiar de esti imbracata in sac de sus pana jos, aia nu mai este problema ta. Intelegi?

      Apreciază

      • Cineva said, on iunie 2, 2010 at 7:52 pm

        saccsiv,
        Mai , uite pe asta n-am facut-o , pana in prezent , nu m-am imbracat intr-un sac , dar e o idee , mersi de propunere , am sa tin cont de ea ( hi , hi ) .
        Te rog sa definesti – cuvantul ” decent ” excluzand – a nu te imbraca ca la plaja .
        Dupa mine a te imbraca decent la o femeie- inseamna a purta fusta la jumatea ‘ piciorului , a nu-ti pune un decolteu ( oricat de mic ar fi el si nesemnificativ ( cum mai spun unele ) si a-ti acoperi capul . Restul ( culoarea hainelor , finetea stofei 🙂 , sau alte bazaconii ) chiar nu mai conteaza .
        „In rest, daca ravneste un barbat la tine chiar de esti imbracata in sac de sus pana jos, aia nu mai este problema ta. Intelegi? ” nu , nu prea inteleg lucrurile sunt mai nestiutoare de felul meu .Daca vii la biserica vii sa te rogi , nu pentru altceva .

        Apreciază

    • daniel said, on iunie 4, 2010 at 7:52 am

      Spui la un moment dat sa stea cu capul in pamant si sa se uite la icoane. Fizic asta nu se poate :). Dar lasand gluma la o parte chiar daca ar sta cu capul in pamant nu crezi ca in acel moment e mai periculos decat sa se uite in sus?
      Daca femeia nu este imbracata adecvat (ca la biserica) atunci ce vor vedea barbatii? Un picioruuus! Bun, sa nu uitam de factorul ispita indusa de stim noi cine. In cazuri de genul asta e simplu sa cazi in ispita e suficient un pic de piele si gata ispita (nu ma refer la fatza, sau la maini).

      Apreciază

  6. Aurora said, on iunie 2, 2010 at 3:43 pm

    Da, femeile trebuie sa poarte ceva pe cap, in semn de smerenie fata de Maica Domnului si fata de sfinti. Dar cu cele mandre n-ai cum sa te-ntelegi pt. ca oricat le-ai spune, nu primesc invataturi de la nimeni. Eu cand le vad asa incapatanate, ma rog pt. ele sa le lumineze Dumnezeu. Dar sunt foarte multe femei care vin in pantaloni si rujate. Cu astea e si mai greu de lucrat. LUMEA E SCHIMBATA, totul s-a pervertit. Spun sfintii ca in vremurile de pe urma femeile vor semana cu barbatii si barbatii cu femeile. Doamne, ai mila de toata zidirea Ta cea cazuta !

    Apreciază

  7. Cineva said, on iunie 2, 2010 at 3:52 pm

    Aurora ,
    mandra poate fi si femeia cu -capul acoperit .
    Mi s-a intamplat sa stau langa o batrana care ma aprecia ca eram imbracata decent ( cu tot „tacamul ” :fusta , batic” , si judeca o mama , mai mica cu un an ca mine , care avea capul descoperit : „uite asta nu-i maritata si poarta , iar aia e si .. ” adica care e problema ? fata aia era smerita comparativ cu mine , si poate are si mai putine pacate . Iar babuta ce a castigat ? nik , un pacat la „pachet ” .
    Nu-mi plac chestiile astea , daca iti acoperi capatana nu inseamna ca ai ceva mai bun decat o alta de langa tine care nu are capul acoperit . Nu cumva acoperirea capului a devenit o mandrie ? 🙂

    Apreciază

    • Ciprian said, on iunie 2, 2010 at 4:04 pm

      E pacatul lor daca te judeca si nu uita „decat o dojana, mai bine o rugaciune”(Pr. Arsenie Boca).

      Doamne Ajuta!

      Apreciază

    • Rgogu said, on iunie 3, 2010 at 11:48 am

      Intr-o lume a nebunilor are sens ce zici tu. Dar chiar daca 99% din cei acre merg la slujba ar fi nebuni, noi nu putem sa le urmam lor, pentru ca noi stim ca pentru altceva si Altcineva mergem noi la Biserica. Deci trebuie cu orice pret(cei care ravnesc sa ii fie pe plac Domnului) sa urmam randuielile. Poate ma intrebi daca femeia fara batic i-ar fi pe plac Lui Dumnezeu… asta nu stiu. Cu siguranta cauta Dumnezeu la sufletul omului, dar daca omul si numai inconstient sminteste pe cineva prin purtarea lui, oare nu isi ia plata?
      Si ca sa simplificam discutia: oare in van a vorbit Apostolul Pavel acelea mentionate mai sus si inca altele despre purtarea noastra intre oameni?
      Singura lucru pe care pot sa il accept e ca toti sa tinem randuielile, ca daca ne apucam sa facem analize si calcule ne afundam in desertaciuni…(ca si rezistenta noastra la sminteli a crescut proportional cu smintelile si multe alte variabile ale unui eventual calcul).
      Adaug un si un comentariu la mesajul tau anterior in care ziceai ca nu conteaza culoarea hainelor cu care mergem in biserica. Oare calugarii degeaba poarta haina neagra? Oare medicii din spitale degeaba poarta haine albe?(extrag o idee din scrierea Cuv. Paisie Aghioritul) Daca medicii ar purta haine negre ar crede pacientii ca e gata pregatita inmormantarea. Daca calugarii ar purta haine albe ar fi ca si pregatiti pentru a se inalta la cer si ar uita de smerenie. Toate sa ii fie omului spre smerenie si fara de sminteala pentru aproapele.
      Doamne ajuta!

      Apreciază

    • daniel said, on iunie 4, 2010 at 7:56 am

      Daca acea fata ar fi avut capul acoperit nu ar mai fi smintit batranica, nu ar mai fi existat motiv pentru „judecata ei”. Acum se poate intelege ca nu numai barbatii sunt cei afectati de asta. Mai vin cu ceva in plus fatza de ceea ce s-a spus mai sus. In toate icoanele Maica Domnului are capul acoperit.

      Imi cer ieratare daca supar pe cineva
      Dumnezeu sa ne ajute

      Apreciază

      • ioana said, on iunie 4, 2010 at 9:13 am

        In toate icoanele Domnul Iisus nu are pantaloni!!!
        Eu sunt pt batic si tinuta decenta, dar si dvs barbatii va ispititi prea din nimic – cred ca asa veniti de acasa, gata ispititi.

        Apreciază

  8. Alexandra said, on iunie 2, 2010 at 4:40 pm

    @Cineva

    Mai frate, sunt cazuri si cazuri si numai Bunul Dumnezeu stie ce e in sufletul omului. Daca pui baticul cu mandrie…e vai si amar….daca nu-l pui din mandrie e iara vai si amar acum nu emite si tu precum necuratul sofisme de tot felul si nu le intoarce in fel si chip ca nu mai terminam in veci si ne gaseste a Doua Venire vorbind despre batic…

    La mine in biserica suntem 20% care avem batic, doamna preoteasa nu poarta batic, nu o judec nici pe dansa nici pe celelalte, ma rog Bunului Dumnezeu sa le ierte. Nu ma simt deloc mandra ca am batic, de multe ori m-am gandit sa-l dau jos pentru ca in cor (suntem in jur de 5-6 doamne) pur si simplu fac nota discordanta (nu la cantat, la batic)…. sunt singura cu batic si cea mai tanara….il port de vreo doi ani…cred ca acum s-au obisnuit cu mine si le-a mai trecut socul. In cazul meu baticul a venit in mod firesc, pur si simplu asa cum spunea cineva aici ma simt ca si cand as fi goala in biserica daca nu il am pe cap. E un lucru foarte curios avand in vedere ca in restul timpului nu-l port, deci nu sunt obisnuita sa am capul acoperit…dar e ceva in biserica si cand ma rog…simt ca asa trebuie sa fie.
    Cum de pilda nu cred ca cineva acasa fiind, s-ar aseza in fata icoanelor, la rugaciune gol sau intr-o tinuta indecenta.

    Daca ne gandim la sfintele care au trait ani si ani in pustie ne-avand nici haine (vezi cazul Mariei Egipteanca) vedem ca Dumnezeu nu s-a suparat pe ele ca erau fara haine ci dimpotriva a binecuvantat nevointele lor. Asta ca sa vedem ca Ortodoxia nu este un pachet de legi care se aplica orbeste. Sunt cazuri si cazuri.

    Atata vreme cat avem cu ce ne acoperi trupul, sa multumim Domnului ca avem haine caci cine stie cat va mai tine si asta, si sa ni-l acoperim, sa umblam decent, cand nu vom mai putea sa nu disperam ca Dumnezeu stie ce e in inima noastra si conditiile in care suntem, foarte bine.

    Apreciază

    • Cineva said, on iunie 2, 2010 at 8:00 pm

      Alexandra ,
      gata – PACE !!! Femeia sa poarte BATIC , CA DACA NU ….. Mai ,promit sa va iau taxa , la modul cel mai serios posibil 🙂 . Si uite la mine , daca nu strang 100000 semnaturi pentru a le trimite la Parlament , vreau lege , GATA , pana aici :)) .
      Cum am vazut sfinti fara barba , probabil ca vom vedea si sfinte fara batic .
      Nu spun ca femeia nu trebuie sa poarte batic , dar se simte cum unele se mandresc cu – a-l purta , si nu fac astfel, nimic -bun .
      Pace ! 🙂

      Apreciază

  9. G-man said, on iunie 2, 2010 at 6:04 pm

    f bine zis Alexandra ..tot mandria e la mijloc.
    @Cineva asta cu capu in pamant la biserica nu tine mereu si gandurile acolo iti spun asa ca un barbat la 35 de ani care ma duc expre in primele randuri la slujba de duminica pentru a evita o accidentare cu femeile …(asa ceva se intampla daca stai mai in spate ..am patit-o ca se fataie lumea ) vorba sfantului Ioan Gura de Aur ca in fata unui imparat lumesc lumea sta smirna sa asculte epistolele trimise de acesta ..iar in fata IMPARATULUI UNIVERSULUI ne fataiim si avem treaba sau de vorbit ceva.
    Normal ca nu e ok sa fii ipocrit sa ai doar barba si atat sau doar batic si atat..dar acum vorbeam despre asta alta data se vb si despre comportamentul interior. si sa revin la biserica cu tot statul meu in fata si concentrarea la icoane sau la podea tot apare cate o donsoara” care imbracata sumar face plecaciuni si pentru un moment ma pierd ori cu gand de suparare pe ea ori aiurea…
    iar momentul ala poate insemna iadul…,
    mai reflectati !

    Apreciază

  10. vinetimpul said, on iunie 2, 2010 at 6:28 pm

    @Bog

    Un comentariu excelent, ai punctat esentialul.

    Apreciază

  11. ines said, on iunie 2, 2010 at 11:55 pm

    AL CUI E MAI MARE PACATUL, AL CELUI CARE ISPITESTE SAU AL CELUI CARE SE LASA ISPITIT? Aud mereu comentarii din astea de judecare a femeii din partea barbatilor, dar nu mi se pare frumos din partea lor sa dea vina pe femei ca desfraneaza ei. De ce sa dai vina pe altcineva cand faci tu un pacat?Cand savarsesti un pacat trebuie sa ti-l asumi si sa faci pocainta.Nu trebuie sa fim lasi.Multumesc celui care imi va raspunde la intrebare.

    Apreciază

    • ioana said, on iunie 3, 2010 at 6:36 am

      Ines,
      Vina cea mare o are sarsaila. Barbatii se uita si dupa femeile urate, nu numai dupa cele frumoase – ca dracul curviei nu alege. In iad, oricum e intuneric! 🙂
      Nu noua ni se cuvine sa cantarim gravitatea pacatelor.

      Apreciază

    • G-man said, on iunie 3, 2010 at 6:53 am

      ines nu trebuie sa iti raspunda nimeni daca ai citi mai mult ti-ai raspunde singura, sau ti-ar raspunde sfintii ..nu trebuie sa judece nimeni pe nimeni dar sunt niste reguli , voi credeti ca ingerii in cer fac asa cand ii canta Domnului fiecare se fatie cum vrea da din aripi pe unde vrea ..
      Cauta ce spune apostolul Pavel , sau Sfantul Vasile in canoane.
      Dar asa cum spunea Alexandra e vorba de mandrie si e o mandrie cu spalarea creierului natiilor de la 1400 incoace si e greu acu sa renuntam la blugi , mini si altele . dar nu vrem nici sa zicem ca suntem pacatosi zicem ca e vina cui se uita.
      Chiar iti doresc sa fii prima sfanta in mini . ca la urma urmei Dumezeu face sfintii si fiii lui Avraam si din pietre , si nu ne da noua socoteala.
      dar oamenii dau socoteala in fata Lui Dumnezeu de ce fac celolalti oameni .. sa nu ne amagim ca nu ….

      Apreciază

    • daniel said, on iunie 4, 2010 at 8:04 am

      Nu stiu care e vinovat, barbatul sau femeia. Parerea mea ca sunt amandoi. Cel (cea) care se uita e vinovat pentru ca se uita, iar cel care nu se imbraca adecvat e vinovat si el (ea) pentru asta. Asta e parerea mea
      Dumnezeu sa ne ierte pe toti!

      Apreciază

  12. G-man said, on iunie 3, 2010 at 6:59 am

    Cineva
    tu bag de seama nu ai inteles nimic din ce ti-a zis Alexandra .ca vad ca tipi , dar tipa orgoliul din tine.
    stii ceva data viitoare cand se va discuta de tinuta morala / interioara a crestinului ,in (general ca si asta cu imbracatu tot generala e ..ca sf Ioan nu le zicea sa fie cuminti la biserica si acasa sa faca ce vor..), atunci tu o sa discuti ca daca avem voie cu blugi si uite asa o sa divaghezi mereu subiectul …pana ..pana cand …? pana cand?

    Apreciază

  13. a4m said, on iunie 3, 2010 at 7:39 am

    cred ca daca ti se impune sa porti batic, il porti degeaba…dar daca ajungi sa porti batic pt ca simti ca asa trebuiue sa stai la rugaciune, in Biserica, atunci e bine…
    cand am inceput eu sa frecventez biserica, mergeam imbracata ca in orice zi, cu pantaloni chiar…mai apoi am inceput sa port fusta, si desi stiam ca ar trebui sa port batic, n-am avut „curaj” sa merg cu capul acoperit…inventam scuze, mi-era rusine de oamenii de la biserica, care ma cunosc, si m/au vazut atata timp fara batic (ca si restul femeilor de altfel), ce vor zice, etc… cu greu, dar am inceput sa port batic, de ceva vreme, dupa ce am fost la cateva manastiri si am inceput sa ma obisuiesc sa-mi acopar capul in biserica… cand am revenit la biserica pe care o frecventez a fost un soc pentru lumea care ma cunostea cu capul descoperit…nimeni n-a indraznit sa ma intrebe ce-i cu mine, ca doar stiau de ce se poarta batic… cu timpul s-au obisnuit, si am depasit si eu faza asta… :))

    Apreciază

  14. uncrestinortodox2 said, on iunie 3, 2010 at 7:40 am

    Fraţilor, să ne bucurăm că omul (bărbat sau femeie sau copil) intră în Biserică. Dacă poartă sau nu batic nu este important. Acest lucru vine din interior, nu impunându-l. La fel cum şi pofta vine mâncând, aşa şi omul venind la Biserică se înţelepţeşte.
    Duhul Sfânt nu se uită şi nu admiră mai mult pe femeile care poartă batic decât pe cele care nu poartă. El caută la inima omului.
    Omul venind la Biserică îşi va da seama singur ce înseamnă a veni îmbrăcat decent. Încă ceva: femeile să poarte batic-ok, dar bărbaţii de ce au chip muieresc? De ce nu poartă barbă (bărbat= putător de barbă)? De ce femeile să ia exemplu de la Maica Domnului şi bărbaţii să nu ia exemplu de la Mântuitorul nostru Iisus Hristos care nu este un bărbierit? Ori suntem creştini întrutotul ori nu suntem! Hai să nu mai fim misogini ci creştini!
    Încă ceva: omul îmbrăcat în Hristos chiar şi pe femeia îmbrăcată indecent o îmbracă cu privire întru cuviinţă, iar cel ce nu este îmbrăcat în Hristos chiar şi pe cea îmbrăcată decent o dezbracă din priviri întru necuviinţă!
    Dacă privesc o femeie, indiferent cum este îmbrăcată, şi o văd altfel decât ca pe o floare sau un înger înseamnă că eu am o problemă (duhovnicească. Adică sunt un înpătimit.
    Hai să ne rezolvăm problemele dinlăuntrul nostru şi după aia să vorbim.

    Apreciază

    • Ciprian said, on iunie 3, 2010 at 7:55 am

      Adevarat ai grait dar pana sa ajungi sa te imbraci in Hristos trebuie sa te lupti cu pacatosenia care poate veni si ca urmare a imbracamintii indecente. Cei mai nesporiti pot cadea cu usurinta, de multe ori abia dupa ce se lumineaza afla de la ce li se trage. Astfel femeile prin decenta pot contribui la sanatatea comunitatii si de ce nu, a lor.
      Barbatii clar trebuie sa poarte barba, e dupa fire, toate rahaturile ale de chimicale inainte si dupa ras sunt ale necuratului, ataca sanatatea, dezvolta senzualitatea (placerea mirosului), pierzi o groaza de vreme cu alesul la cumparare, alesul la aplicare, aplicarea in sine si facutul de bani pentru ele. Solutia e o masina de ras si ajustezi barba odata la 3-4 saptamani.

      Doamne Ajuta!

      Apreciază

    • ioana said, on iunie 3, 2010 at 9:23 am

      Am inteles ca sunteti absolvent de teologie. Cum este cu femeia care nu are barbatul in biserica, si deci el nu este cu mintea luminata de Logos? Ea are voie cu capul descoperit? Am intrebat si mai devreme pe saccsiv, dar cred ca dumnealui e ocupat. Pana la urma, despre cum ne imbracam noi femeile, am vb in februarie.
      Acum, asta este tema articolului, nu?

      Apreciază

      • Ciprian said, on iunie 3, 2010 at 11:10 am

        In nestiinta mea, un raspuns ar fi, sa isi intrebe sufletul cum sa il aduca pe barbat catre biserica. Deoarece „cine se aseamana se aduna” cea mai eficienta metoda (care a functionat si in cazul meu) a fost sa ii explic sotiei mele cum am ajuns eu la credinta, astfel, a inceput sa creada si ea. Mie mi s-a intamplat de exemplu sa aud pe Trinitas de Parintele Arsenie Boca, am cumparat o carte de Marturii din Tara Fagarasului si am fost uluit. De aici am trecut la inca alte cateva carti care mi-au deschis ochii, mi-am vazut pacatosenia si am facut o relationare concreta (aproape matematica as putea spune) intre pacate si ponoasele pe care tocmai le trageam si mi-am dat seama ca le meritam cu prisosinta. E drept ca pentru a inlocui „muzica lumeasca” cu Trinitas a trebuit sa dau cu capul in „pragul de sus”. De multe ori prin barbatul necredincios se mantuieste femeia credincioasa si ca urmare a rugaciunilor ei si barbatul. Parintele Arsenie avea o vorba: „sfinteste-te tu ca 100 in jurul tau se vor sfinti. Nu putem fi siguri ca ne vom sfinti dar macar sa nadajduim spre asta luptand cu indarjire impotriva pacatului! Dumnezeu sa ne ajute si sa ne lumineze!

        Apreciază

      • Ciprian said, on iunie 3, 2010 at 11:13 am

        Imi cer iertare ca m-am bagat in seama cu raspunsul, nadajduiesc sa fie spre zidire.

        Apreciază

      • ioana said, on iunie 3, 2010 at 12:03 pm

        Multumesc!
        N-am decat sa ma rog mai mult, ca cu baticul m-am impacat, chiar imi place.
        Tot n-am inteles cum e cu vaduvele si fecioarele.
        Fac precizarea ca nu caut dispute, vreau sa ma lamuresc – daca are timp cineva si de asta.

        Apreciază

  15. G-man said, on iunie 3, 2010 at 8:03 am

    uncrestinortodox2
    teoria e frumoasa ..bine ca o avem care o avem si pe aia, dar practica ne omoara…de multe ori asa imi alung si eu gandurile ca fiecare va evolua venind la biserica ….apoi ii vezi pe cei care vin de o viata la biserica si nu au evoluat deloc duhovniceste ii vadeste vorbaria multa atentia data cui nu trebuie in biserica si apoi comentariile care le auzi fara sa vrei la rugaciunea Tatal nostru unii probabil care au voce in orgoliul lor si voce data de ei lor insasi ( ha ha ), comentau ca nu se canta asa rugaciunea ci altfel …. asta cu vechimea celor multi ..
    apoi partea cu problemele dinlautru nostru total de acord , numai ca nu putem sa fugim in pustie sa ne intarim ci tot in comuniune le rezolvam …si ajungem iar la reguli de comportare…si apoi ca sa imbraci femeia ca pe o floare (a functionat si la mine ) nu e al nostru aceasta ci tot de la Tatal si cand se ia aceasta de la noi ramanem iar smintiti ca ….noi romanii in special avem alergie la reguli..si bagam mii de motive …hai sa va aud ca sunt sigur ca mai sunt motive
    si da ..eu sunt un impatimit ,, daca voi nu sunteti si nu aveti nici o lupta bravo voua dar eu am , si va cer ajutorul …
    va cer sa respectati reguli scrise de sfintii nostrii ca sa pot urca si eu mai sus

    Apreciază

  16. uncrestinortodox2 said, on iunie 3, 2010 at 8:36 am

    Cineva, pe care-l cunosc foarte bine, era rocker şi mergea şi la Biserică…
    În fiecare Duminică îl vedeam venind la Biserică cu freză cu ţepi, cu tricou negru ce avea desenat un schelet pe el şi scria ceva de Iron Maiden pe el. Asta o făcea de luni de zile…
    Până într-o zi când a început să vină cu părul pietănat normal, cu un tricou roşu…
    Într-o zi, după ce am plecat din acea localitate, l-am văzut la strana Bisercii şi am înţeles că era student la Teologie.
    Am intrat în vorbă cu acea persoană şi din discuţie am aflat că era şi anti-ecumenist pe deasupra(ceea ce este o raritate printre teologi, eu însumi fiind absolvent de Teologie). Eu personal îl judecam când îl vedeam cu freză cu ţepi şi cu tricoul ăla…
    Acum mă ruşinez de gândul meu:”Ce-i şi cu rockeru` ăsta pe aici”…
    Iar pentru cine vrea să-şi rezolve probleme dinlăuntrul său să se spovedească mai des la un duhovnic bun. Nu fugiţi de duhovnicii de mănăstire!

    Apreciază

  17. uncrestinortodox2 said, on iunie 3, 2010 at 8:39 am

    Apropo de ce ziceam mai sus: şi o maică te poate sminti în Biserică…

    Apreciază

  18. G-man said, on iunie 3, 2010 at 10:07 am

    sunt curios ce parere si-ar forma o fata de 14-15 ani dintre cele doritoare de ortodoxie dupa ce citeste aceste opinii , in special cele formulate tot de voi doamnelor/domnisoarelor (exclud barbatii ca din catiau postat aici am concluzionat ca sunt numai tari duhovniceste toti )?
    ar zice cumva acel „orce” si ar face dupa capul lor ? daca da cu ce ati ajutat voi fetelor cu postarile voastre ..
    eu am un baiat de varsta asta ( norocul meu ca nu stiu cum procedam cu o fata)care e totusi receptiv la reguli ..dar mamele sa le zica asa ca ” orce pui pe tine” conteaza ce ai in suflet …unde am mai auzit asta ? aa da la Pitis parca nu conteaza cat de lung ai paru …bla bla bla..sau poate la cei cu structura newege nu conteaza biserica in care intrii orce biserica e buna cat timp tu te rogi sincer la Dumnezeu ……ooooooooo dar unde se ajunge cu acest orce ….

    Apreciază

  19. Emillia said, on iunie 3, 2010 at 11:29 am

    Si fetele trebuie sa-si acopere capul?
    Credeam ca e doar pentru femei.

    Apreciază

  20. G-man said, on iunie 3, 2010 at 12:07 pm

    Emilia eu zic ca da ,
    si sa o luam gradat nu ai batic azi maine poti veni rujata poimaine cu ochii vineti de culoare apoi cu fusta crapata si tot asa pana …la iad ..evolutie new ege

    apoi poti veni fara batic apoi aflii din scrieri ca e mai bine sa il pui si il pui … cu baticul pus nu se mai potrivesc asa bine nici buzele rosii nici ochii vineti nici fusta crapata si asa inveti si ca pe strada e tot mai bine sa te imbraci decent (fara mulate)…aceasta este evolutie crestina …duce la rai

    dar eu sunt cel mai pacatos din lista ..poate te lumineaza mai bine cei cu vechime in domeniu…

    Apreciază

  21. eugenia said, on iunie 3, 2010 at 2:12 pm

    Este o invalmaseala incredibila de idei si obiceiuri la noi, ortodocsii si ce sa mai vorbim daca dam glas si altor nedumeriri legate de obiceiurile crestine, in genere…Tinerii trebuie sa aiba curaj si cu respect, sa puna toate intrebarile ce ii framanata. De asemeni, cred ca oricarui crestin trebuie sa i-se dea raspuns cu rabdare si politete, nu in stilul „nu-ti bate capusorul”..Tonul codescendent denota dispret si suficienta. Un crestin ortodox nu se adreseaza in acest mod unui alt crestin.
    Cred ca femeile au datoria sa isi acopere capul pentru ca in Sfanta Biserica o au alaturi pe Maica Domnului. Nu poti sa O ai inaintea ochilor, sa o vezi cu mahrama ce ii acopera capul, neindoielnic mai luminat decat al tuturor Sfintilor pe care ii respectam si in care credem, fara a purta la randu-ti, un voal (ziceti-i batic, basma, palarie, sal, cum vreti).
    In categoria intrebarilor ce dau loc unor nelinisti, chiar galcevi, intra si cele legate de statul in picioare sau in genunchi in timp ce se citesc Sfanta Liturghie sau Acatistele. Daca participi la o slujba tinuta la Greci, vei simtii apasat in ceafa privirea reprobatoare a grecilor ce nu inteleg de ce noi stam in genunchi. ..”Sa stam drepti si sa ascultam Sfanta Liturghie…”
    Daca incerci sa le explici ceva, te intreaba iute, ce mai cauti pe la sfintii lor daca te porti cum vrei tu…Acelasi lucru si cu citirea acatistului. „Litera” spune clar, sa stai in picioare, „spiritul „ii aseaza pe crestini, in genunchi…
    Am avut ocazia sa fiu prezenta la o, sa-i zic, dezbatere intre catolici si ortodocsi. Un catolic l-a intrebat pe Parintele ortodox de ce facem noi semnul crucii invers decat ei. Moderatorul a aplicat o tactica nepedagogica si l-a invitat pe preotul catolic sa raspunda el la intrebare. Acesta a zambit si a spus ca el stie de ce se inchina catolicii de la stanga la dreapta: pentru ca, stanga este considerata partea raului si deci, vrem sa trecem de la intuneric spre lumina! Acest raspuns m-a dus cu gandul la frumoasa rugaciune catre Sfantul Nicolae care se incheie cu vorbele:”..Dumnezeu sa ne dea viata lina si fara de pacate, ca sa vietuim in veacul acesta, si de partea starii de-a stanga sa ne izbaveasca, si in partea de-a dreapta, impreuna cu toti sfintii, sa ne invredniceasca”.
    Brusc, moderatorul a curmat discutia pe care a declarat-o deschisa pentru viitor si altor discutii, iar Parintele ortodox, stanjenit dar linistit s-a indreptat voios spre iesire. Crestinul a ramas contrariat.
    Eu imi doresc ca discutiile purtate pe saccsiv sa fie folositoare duhovniceste si cei capabili sa dea raspunsuri folositoare sa o faca nu doar doct ci si din plinatatea inimii.

    Apreciază

  22. Alexandra said, on iunie 3, 2010 at 3:05 pm

    Ehehe…lupta e continua si e foarte mare…nu e numai cea trupeasca….cand incepi si te „ridici” cat de cat….cazi spre dreapta, vin aghiuti mai puternici, mai fini, incepi sa te uiti cum se inchina sau nu se inchina unii si altii, te uiti cum se misca, cum se roaga sau nu, cum vorbesc in biserica, cum isi tin mainile prin buzunare cand sunt la miruit…etc etc are cel necurat destule lucruri la care sa te faca sa te uiti sau sa te gandesti..la orice numai la rugaciune nu.
    Solutii exista ni le-au spus sfintii trebuie aplicate insa cu „incapatanare” din partea noastra. Suntem luptati continuu pina inchidem ochii.

    @a4m …exact prin asta am trecut si eu.

    @ Ciprian: Fericitule! sa ii multumescti Domnului pentru ca sotia ta te-a ascultat
    Al meu sot nici nu vrea sa auda macar sa se vorbeasca de biserica sau Dumnezeu. Crescut fiind de parinti atei si avand apoi tot felul de experiente nefaste cu preotii are acum ochii inchisi si urechile astupate la tot ce tine de credinta.
    Suntem in punctul in care decat sa-i spun ca ma duc la biserica la vreun Sfant Maslu sau Acatist ar prefera sa auda de la mine ca ma duc la Mall sa cheltui bani….
    Numai Bunul Dumnezeu poate face ceva, si ma rog sa-i dea sansa sa-L cunoasca.
    Singura mea concluzie este ca trebuie sa ma sfintesc eu….ceea ce „nu-mi prea convine” caci e foarte greu si ma trezesc intrebandu-L pe Domnul daca nu s-ar fi putut o cruce mai usoara pentru mine….na.. ca omu’ carcotas si nemultumitor.

    Apreciază

  23. ines said, on iunie 3, 2010 at 9:46 pm

    Ioana,
    Tocmai asta am vrut sa spun si eu nu noua ni se cuvine ca cantarim pacatele, dar cu toate astea le cantarim si ni se pare ca femeile au mai multe pacate decat barbatii pt ca ele ii ispitesc. Nu imi place cand aud asta de la barbatii care obisnuiesc sa mearga la biserica.Mi se pare o lasitate sa spui ca barbat asta. Asuma-ti pacatul, nu pune vina pe altul ca pacatuiesti tu. Nu te lasa ispitit si gata!

    Apreciază

    • ioana said, on iunie 4, 2010 at 9:22 am

      ines,
      am zis si eu un pic mai sus – unii vin gata ispititi de acasa.
      Eu sunt ceea ce se numeste in biserica o „vaduva evlavioasa”. Nici frumoasa, nici urata. Toata lumea din biserica la care merg, ma cunoaste bine. Zilele trecute, mi-a spus preoteasa ca paracliserul a cerut binecuvantare de la parintele sa imi faca curte.
      Intai, m-am amuzat, apoi am fost indignata, si am sfarsit prin a gandi despre el ca sta toata ziua in Sfantul Altar si tot degeaba, daca e cu ochii dupa femei. Domnia sa este casatorit si are copii, dar vezi Doamne, eu sunt mai buna decat nevasta lui. Acum, probabil ca va trebui sa fac si ceva canon ca l-am judecat…

      Apreciază

  24. ines said, on iunie 3, 2010 at 10:19 pm

    G-man,
    Nu iti mai jigni interlocutorii ca eu am vorbit frumos si am invitat la un dialog, sa mi se raspunda la o intrebare. Faci tu tot felul de supozitii din astea cum ca noi femeile de pe blogul asta ne-am imbraca in mini sau ca n-am citi indeajuns ,asa ca tine. De ce credeti ca ingaduie Dumnezeu ispita? Ca sa ne incerce. Asa ca nu va mai vaicariti atata de ispite si vedeti partea buna a ispitei, lupta duhovniceasca de unde poti iesi biruitor si te poti mantui.

    Apreciază

  25. G-man said, on iunie 4, 2010 at 5:59 am

    da ines ai dreptate, iarta-ma.

    Apreciază

  26. CRESTINELE SI PANTALONII | Saccsiv's Weblog said, on septembrie 19, 2013 at 7:48 pm

    […] De ce poarta femeia batic in biserica? […]

    Apreciază

  27. […] De ce poarta femeia batic in biserica? […]

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.