SACCSIV – blog ortodox

Propunere de dezbatere cu privire la COMUNICATUL DE PRESA al Patriarhiei ce stipuleaza masurile impotriva PREOTILOR CE SE RECASATORESC dar si impotriva celor … DIVORTATI

Posted in CASATORIE, DIVORT, PREOT by saccsiv on martie 15, 2010

   Citez din articolul COMUNICAT DE PRESĂ: MĂSURI PASTORALE PENTRU ÎNTĂRIREA INSTITUŢIEI FAMILIEI PREOTULUI ORTODOX – Precizări în legătură cu o recentă hotărâre a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române –:

   Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române în şedinţa de lucru din 11 februarie 2010 (temei nr.1092/2010) a luat în examinare statutul preoţilor divorţaţi sau divorţaţi şi recăsătoriţi, în vederea adoptării unor măsuri cu caracter unitar şi obligatoriu în eparhiile Patriarhiei Române, informează Cancelaria Sfântului Sinod şi Biroul de Presă al Patriarhiei Române
   Hotărârea are ca scop întărirea instituţiei familiei preotului ortodox prin măsuri pastorale care au rolul de a consolida şi evidenţia personalitatea religios-morală a preotului şi a întregii lui familii în comunitate, ca exemplu de trăire morală şi comportament creştin, precum şi ca factor esenţial pentru o bună pastoraţie a credincioşilor.
   În acelaşi timp, pentru a păstra, potrivit îndatoririlor sale, „unitatea dogmatică, liturgică şi canonică, precum şi comuniunea cu întreaga Biserică Ortodoxă”(art.14 lit.a) din Statut) şi fidelitatea faţă de disciplina Bisericii Ortodoxe Universale, Sfântul Sinod a hotărât ca la nivelul eparhiilor Înaltpreasfinţiţii şi Preasfinţiţii Chiriarhi să respecte cu stricteţe prevederile canonice, statutare şi regulamentare bisericeşti, care nu admit recăsătorirea clericilor, sancţionând, potrivit prevederilor regulamentare, clericii aflaţi în această situaţie.
   În acest sens, pentru întărirea stabilităţii şi unităţii familiei creştine, sporirea disciplinei şi moralităţii în rândul preoţilor de mir, precum şi pentru diminuarea cazurilor care influenţează în mod negativ viaţa şi activitatea bisericească, hotărârea Sfântul Sinod prevede următoarele: clericii divorţaţi sau divorţaţi şi recăsătoriţi, precum şi cei văduvi şi recăsătoriţi nu pot ocupa posturi de conducere în administraţia bisericească, la nivel de protopopiat, eparhie şi Patriarhie; nu pot ocupa postul de preot paroh, care este post de conducere; nu vor putea promova în alte parohii; nu pot fi propuşi şi nu pot primi ranguri bisericeşti; nu pot fi încadraţi şi nu pot funcţiona în învăţământul teologic preuniversitar sau universitar; nu pot solicita mutarea de la o eparhie la alta decât cu observarea atentă a situaţiei canonice şi menţionarea acesteia în fişa personală.
   Preoţii care divorţează şi se recăsătoresc vor fi sancţionaţi cu pedeapsa depunerii din treapta preoţiei. Dacă se va constata că preotul care a primit această sancţiune a fost părăsit de soţie, are rezultate pastorale deosebite, dovedeşte calităţi misionar – pastorale şi comportament bisericesc, are relaţii bune cu credincioşii din parohie, are o pregătire teologică deosebită, are copii în întreţinere, ca măsură pastorală şi de pedagogie creştină, vor fi identificate modalităţi de folosire a unor astfel de preoţi, de la caz la caz, în administraţia bisericească, în activităţi filantropice, în activităţi cu caracter cultural-educaţional, în învăţământul de stat sau în posturi neclericale de cântăreţi bisericeşti pentru a nu fi îndepărtaţi din cadrul bisericii, chiar dacă nu mai slujesc la Sfântul Altar.
   În concluzie, soluţiile pastorale prevăzute de recenta hotărâre a Sfântului Sinod evidenţiază modalitatea de menţinere a ordinii canonice în Biserica Ortodoxă Română în paralel cu ajutorarea preoţilor divorţaţi sau divorţaţi şi recăsătoriţi.

   Iata ce putem citi in articolul Starea civila a preotilor si diaconilor dupa Sfintele Canoane:

   In Biserica veche au existat trei trepte ierarhice: diaconii instituiti din primul an de existenta a comunitatii din Ie­rusalim (FA VI, 1-6); prezbiterii sau preotii instituiti prin hirotonie de catre Apostoli (Fapte XIV, 23), iar mai tarziu de catre episcopi (Luca X, 1-24) si epi­scopii, initial colaboratorii Sfintilor Apostoli, carora le-a fost incredintata condu­cerea bisericilor locale devenind astfel succesorii directi si nemijlociti ai acestora.

   Pentru toate aceste trepte ierarhice se cereau calitati morale deosebite. Sfantul Apostol Pavel, in epistola sa catre Timotei, episcopul Efesului, ne arata care sunt ca­litatile morale necesare candidatilor la cler: „Se cuvine insa episcopului sa fie fara de prihana, barbat al unei femei, treaz, cuminte, cuviincios si primitor de straini, destoinic sa invete pe altii, nebetiv, nedeprins sa bata, neagonisitor de castig urat, ci bland, pasnic, neiubitor de argint, bun chivernisitor in casa lui, avand copii ascultatori cu toata bunacuviinta” (I Timotei I, 2-4).

   Acelasi autor scrie si lui Tit episcopul Cre­tei: „De este cineva fara de prihana, barbat al unei femei, avand fii credinciosi, nu sub invinuire de desfranare sau neascultatori” (Tit I,  6).

   Sfantul Apostol Pavel nu aminteste nimic despre celibat ci dimpotriva, el arata ca cei vechi (preoti si diaconi) erau casa­toriti cu o singura femeie. Evident, nu toti episcopii, preotii si diaconii au fost ca­satoriti in timpul Apostolilor.

   Daca cercetam Istoria Bisericii primelor trei secole, vom constata ca preotii si episcopii necasatoriti nu erau mai numerosi decat cei casa­toriti.

   Practica bisericeasca a primelor trei secole a oferit posibilitatea slujirii preo­testi atat celor casatoriti cat si celor necasatoriti, fara nici o discriminare.

   Biserica a recunoscut si a aprobat casatoria preotilor, intemeindu-se pe insusi actul creatiei dupa Scriptura, unde citim: „Si a zis Domnul Dumnezeu: Nu e bine sa fie omul singur, sa-i facem, ajutor potrivit pentru el” (Facere II, 18). Si a facut Dumnezeu ajutor lui Adam, pe care El l-a numit femeie. „Si a privit Dumnezeu toate cate facuse si iata ca erau bune foarte” (Facere I, 31).

   Preotia in Vechiul Testament, ca sa o implineasca, cum reiese si din raspunsul Mantuitorului referitor la casatorie, dat fariseilor „N-ati citit ca cel ce i-a facut de la inceput, i-a facut barbat si femeie?” Si a zis: „Pentru aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va lipi de femeia sa si vor fi amandoi un trup” (Matei XIX, 4-6; Efeseni V, 23-32). Si Apostolul Pavel spune, la randul sau evreilor: „Cinstita este casatoria intru toate si patul nespurcat” (Evrei XIII, 4).

   Intr-adevar Sfantul Apostol Pavel prefera pentru sine si chiar pentru cei care se devoteaza slujirii lui Dumnezeu si chemarii Bisericii, viata celibatara, dar nu o cerea si celorlalti.

   In sprijinul celor afirmate putem cita cazul Sfintilor Apostoli Petru si Filip, des­pre care Sfanta Scriptura ne spune ca erau casatoriti. Chiar si Sfantul Apostol Pavel, cand l-a numit pe Timotei episcop in Creta nu s-a impiedicat de faptul ca acesta era casatorit.

   Marturiile scripturistice si patristice atesta in mod incontestabil ca in Biserica Veche au slujit clerici casatoriti si necasatoriti. Aceasta practica a Bisericii Vechi a fost inscrisa ca lege pozitiva si in textele sfintelor canoane, care reglementeaza starea civila a cle­rului. Casatoria preotilor, dupa aceste canoane, a fost si este nu numai ingaduita, ci oarecum chiar recomandata.

   Canonul 5 apostolic opreste pe clerici sa-si lase sotia pe motive de evlavie, spunand: „Episcopul, preotul si diaconul nu trebuie sa-si lase sotia pe motive de evlavie; de o va lasa, sa se afuriseasca, iar daca staruie in gresala, sa se cateriseasca„.

   Canonul 51 apostolic pedepseste cu caterisirea pe acel cleric, care se abtine de la casatorie din ingretosare pentru aceasta taina.

   Practica Bisericii in secolul al III-lea in privinta starii civile a clerului nu a fost nicidecum impotriva casatoriei. Casatoria clerului, a fost un lucru normal. Canoanele Bisericii au recunoscut legalitatea casatoriei preotilor cu conditia ca aceasta sa fie facuta inainte de hirotonie; dupa hirotonie casatoria este permisa numai citetilor si cantaretilor.

   Pentru ca Biserica a tinut totdeauna la demnitatea clerului ea a fixat niste reguli referitoare la modul casatoriei acestuia. Astfel canonul 17 apostolic arata ca: „cel ce s-a casatorit de doua ori dupa botez, sau a avut concubina nu poate fi episcop, sau prezbiter, sau diacon sau orice din catalogul ieraticesc„.

   Pe clerul casatorit a doua oara canonul 12 al Sfantului Vasile cel Mare il opreste cu desavarsire de la slujire.

   Pentru a apara demnitatea clerului, cano­nul al 8-lea al sinodului din Neocezarea, spune: „De se va vadi in public ca sotia cuiva care este laic a comis adulter, unul ca acela nu poate veni in slujba preoteasca. Iar daca ea va comite adulter dupa hirotonie, el este dator sa o demita, iar de va vietui cu dansa nu poate tine slujba ce i s-a incredintat„.

   Problema casatoriei clerului a ramas si dupa sinodul de la Niceea; casatoria nu a fost interzisa, si nici celibatul impus, desi dupa o traditie relatata de istoricul Socrate sinodul ar fi dezbatut, si aceasta problema. Impotriva celor care au vrut sa im­puna celibatul s-a ridicat Pafnutie, un batran episcop de Tebaida de sus (Egipt), vestit prin viata sa de ascet.

   Sub influenta monahismului, societatea vea­cului al II-lea a inceput sa stimeze mai mult pe preotii necasatoriti decat pe cei casa­toriti. S-a ajuns pana acolo incat credinciosii au inceput sa refuze primirea cumine­caturii de la un preot casatorit. Evident Biserica a fost silita sa ia atitudine impotriva unor astfel de manifestari. Sinodul din Gangra (340) a luat apararea preotilor casatoriti hotarand ca „daca cineva ar afirma ca nu se cuvine a primi cuminecatura de la un prezbiter insurat, cand liturghiseste acesta, sa fie anatema„.

   Despre celibatul obligatoriu, pentru persoanele care oficiaza Sfintele Taine, nu exista nici o urma in Istoria Bisericii Apusene din primele trei secole. Numai in secolul al IV-lea la unele sinoade locale apusene, sub influenta directiei ascetice si a monahismului rasaritean, care pana atunci a inceput sa se generalizeze in Biserica, incepea se iveasca aceasta conceptie.

   Problema celibatului clericilor o gasim consemnata pentru prima data in canonul 33 al sinodului din Elvira in Spania, din anul 306, care interzice celor ce sunt chemati sa fie propovaduitori ai Evangheliei, fie episcopi, preoti sau diaconi, sa aiba vreun fel de legaturi cu sotia lor si sa aiba copii, sub pedeapsa caterisirii.

   A doua dispozitie asupra celibatului o da canonul 29 al sinodului din Arelate (Galia), in anul 314, similar canonului 33 din Elvira, cu toate ca a cazut in desuetu­dine, la putin timp dupa promulgare. Preotii au trait mai departe cu sotiile lor, invocand drept argument casatoria preotilor in Vechiul Testament. Impotriva lor a luat atitudine papa Siricius, in cadrul conciliului tinut in anul 366, unde a spus: „Domnul Iisus Hristos a binevoit sa lumineze Biserica Sa la lumina puritatii, ca in ziua cea de Judecata, cand va veni din nou, sa o gaseasca fara pata si greseala. Prin puterea Sa, noi, toti  preotii, de la ziua hirotoniei noastre, suntem legati sa pastram inimile si trupurile noastre in cumpatare si puritate, ca sa implinim dorinta lui Dumnezeu, prin Jertfele pe care le aducem in fiecare zi; ori cei care sunt casatoriti nu pot sa satisfaca aceasta dorinta„. Apoi a dispus indepartarea din cler a persoanelor ce s-au devotat „nelegiuirii„, intelegand prin aceasta, casatoria legala a clerului.

   Cativa ani mai tarziu, papa Inocentiu I (401-417) a reinnoit aceasta dispozitie pe care o vor urma si Bisericile din Africa, Spania si Galia. Papa Leon cel Mare accepta casatoria preotilor, dar ea trebuie sa fie spirituala si nu trupeasca. El nu cere acestora sa-si lase sotiile, dar cere sa traiasca cu sotiile lor asa, ca si cum nu le-ar avea. Evident, ceva foarte dificil. Cu toate acestea, celibatul riguros al lui Siricius a con­tinuat sa se impuna, mai ales in timpul papilor Teodor I (642-640) si Martin I (649- 653).

   Parintii Sinodului Trulan, in straduinta lor ca Traditia Apostolica si prescriptiile canonice ale Bisericii Ecumenice sa se pastreze in Biserica intreaga, vazand ca Biserica Romei si Biserica Apusului s-au abatut de la practica Bisericii Vechi prin promulgarea Canonului 33 al Sinodului din Elvira, au emis canonul 13 care spune: Fiindca am cunoscut ca in Biserica Romei s-a transmis in calitate de canon ca cei ce doresc a se invrednici de hirotonirea intru diacon sau prezbiter sa marturiseasca ca mai mult nu se vor impreuna cu sotiile lor, noi, urmarind canonul vechi al perfectiunii si oranduirii apostolice, voim ca viata comuna, cea dupa legea sfintilor barbati, sa ramana in fiinta si de acum inainte, nicidecum dezlegand legatura cu sotiile lor, lipsindu-i de impreunarea laolalta la timpul cuvenit. Drept care de se va afla vreunul vrednic pentru hirotonia de ipodiacon sau prezbiter, acesta sa nu se opreasca nici­decum de la promovarea la acea treapta, daca traieste laolalta cu sotia legitima, ca nu cumva prin aceasta sa fim siliti sa ocaram nunta cea legiferata si binecuvantata de Dumnezeu, prin prezenta sa; caci glasul Evangheliei striga: „Ceea ce a impreunat Dumnezeu, omul sa nu desparta” (Matei XIX, 6), dar Apostolul invata „Cinstita este nunta si patul nespurcat” (Evrei XIII, 1) si: „Legat esti cu femeie ? nu cauta desfa­cere” (ICor. VIII, 27).

   Parintii sinodului Trulan au combatut inovatia pe care Biserica Apuseana a cautat s-o impuna clericilor, aratand temeliul scripturistic al Tainei Casa­toriei si au condamnat celibatul obligatoriu din Biserica Romano-Catolica, ca fiind in contradictie cu canonul vechi al oranduirii apostolice. Prin acest canon legislatia privind casatoria clerului si a gasit implinirea. De drept, acest canon anuleaza toate dispozitiile referitoare la celibatul obligatoriu, pe care Roma se straduise sa le impuna pana atunci.

   In concluzie, chiar daca avem canoanele amintite, se stie ca preotii Bisericii Latine sunt obligati la celibat. Daca aceasta regula a fost prezenta in Biserica Occidentala, inca din secolul al IV-lea, iar papa Grigore al VII-lea (1073-1085) a generalizat-o in viata clerului, trebuie mentionat ca  ea a fost legiferata solemn la Conciliul tridentin (1545-1565).

   Comentariu saccsiv: 

   Sa sintetizam:

   „… preotul si diaconul nu trebuie sa-si lase sotia pe motive de evlavie; de o va lasa, sa se afuriseasca, iar daca staruie in gresala, sa se cateriseasca„.

   Canoanele Bisericii au recunoscut legalitatea casatoriei preotilor cu conditia ca aceasta sa fie facuta inainte de hirotonie; dupa hirotonie casatoria este permisa numai citetilor si cantaretilor.

   „cel ce s-a casatorit de doua ori dupa botez, sau a avut concubina nu poate fi episcop, sau prezbiter, sau diacon sau orice din catalogul ieraticesc”.

   Pe clerul casatorit a doua oara canonul 12 al Sfantului Vasile cel Mare il opreste cu desavarsire de la slujire.

   De se va vadi in public ca sotia cuiva care este laic a comis adulter, unul ca acela nu poate veni in slujba preoteasca. Iar daca ea va comite adulter dupa hirotonie, el este dator sa o demita, iar de va vietui cu dansa nu poate tine slujba ce i s-a incredintat”.

   Deci, in privinta recasatoriei e aproape clar, indiferent ca ne place sau nu. Mai ramane ipoteza decesului sotiei, situatie despre care n-am gasit inca vreo referire, insa consider ca nu gresesc presupunand ca intra oricum sub incidenta „Pe clerul casatorit a doua oara canonul 12 al Sfantului Vasile cel Mare il opreste cu desavarsire de la slujire.

   O mare problema ridica insa hotararea Sinodului ca nici preoti divortati sa nu mai poata sluji … Dupa cum sunt scrise cele de mai sus, anume ca „Iar daca ea va comite adulter dupa hirotonie, el este dator sa o demita, iar de va vietui cu dansa nu poate tine slujba ce i s-a incredintat, preotul este chiar obligat sa renunte la sotie, altfel nu mai poate sluji. Deci se poate presupune ca dupa ce a divortat de ea, poate sa slujeasca. Asadar, hotararea Sinodului n-ar fi corecta. 

   INVIT PE CEI CU PREGATIRE TEOLOGICA SOLIDA SA-SI EXPUNA PUNCTUL DE VEDERE.

   In cazul in care, totusi, hotararea Sinodului referitoare la preotii divortati nu este corecta, ce anume le-a determinat avantul celor de la Patriarhie?

55 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on martie 15, 2010 at 9:23 am

    Pentru o mai facila parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. […] Propunere de dezbatere cu privire la COMUNICATUL DE PRESA al Patriarhiei ce stipuleaza masurile impo… […]

    Apreciază

  3. gil said, on martie 15, 2010 at 10:38 am

    hotarirea ca preotii sa se recasatoreasca au luat o tot ierarhii bor!!conform cogresului de la constantinopol cand :s a schimbat calendarul,s a dat voie la casatorii mixte:ortodox cu catolic,cu protestant; s a dat voie ca preotul sa si reda barba.. despre ce vorbim acum? ca si cand Dumnezeu nu ne a spus pana acum la sfirsitul lumii ce sa facem?

    Apreciază

  4. Andra said, on martie 15, 2010 at 10:38 am

    Mi se pare foarte ciudata situatia preotilor vaduvi. Daca sotia ii moare de tanara (cunosc multe cazuri), daca are copii de crescut, e obligat sa ramana necasatorit?

    Apreciază

  5. agerstress said, on martie 15, 2010 at 11:53 am

    Problema ipotetica a sotiei de preot care se destrabaleaza in public sau raspandeste tot felul de minciuni calomnioase pentru a discredita pe acel preot ramane o problema cat se poate de delicata. Cu ce este de fapt vinovat acel preot inafara de faptul ca nu a stiut de la bun inceput cu cine se insoara? Este normal sa continue sa conviatuiasca in aceste conditii cu respectiva femeie? Daca o femeie vrea sa distruga pentru totdeauna un preot e suficient sa faca tot posibilul sa devina sotia acestuia si apoi sa-si puna in aplicare planul diabolic? Sau e suficient ca o secta oculta sa plateasca o femeie in acest scop?
    Repet, este o problema ipotetica. Nu cunosc sa se fi intamplat ceva de acest gen in realitate dar ca studiu de caz, este posibil sa se gaseasca o solutie dreapta pentru o asemenea situatie?

    Apreciază

  6. gil said, on martie 15, 2010 at 2:20 pm

    agerstresatule tu nu intelegi ca omul e responsabil pentru ce face? daca preotul sa rugat sa aiba o sotie credincioasa ,sant acum 2 posibilitati:ea e credincioasa si treaba merge bine,iar daca e rea trebuie sa si duca crucea data de dumnezeu !! tu si alti tinerei va ganditi ca Dumnezeu este la fel cum sant capetele voaste! preotul ca slujitorul lui dumnezeu trebuie sa se casatoreasca la fel ca orice crestin:pentru a avea copii si nu pentru a avea viata sexuala!! ori m ai spunea unul ca are preotul multi copii si Dumnezeu ca stapin al lui nu ii da de mancare?? mai de unde ati aparut mai? din tufisuri?

    Apreciază

    • agerstress said, on martie 15, 2010 at 7:37 pm

      @gil,
      eu am expus o situatie ipotetica in care ar putea fi grav afectata situatia unui preot. Nu toti preotii sunt profeti si nici nu pot citi gandurile femeii cu care se casatoresc inainte de a face acest lucru, apoi, cum Eva s-a dovedit coruptibila, si o sotie de preot, initial cuminte, ar putea fi „convinsa” pe diferite cai sa faca tot ce poate pentru a degrada imaginea preotului respectiv, uneori depinde doar de „pret”. Ati vazut preoti corupti crezi ca o sotie de preot este incoruptibila? Crezi ca ai trecut prin toate incercarile vrasmasului si le stii pe toate?
      Ori, daca nu le stii atunci cum poti prevazator? De-abia de-acum incepe greul.
      Daca ai o solutie de rezolvare vorbeste daca nu pastreaza-ti veninul pentru tine si viseaza in continuare.

      Apreciază

    • agerstress said, on martie 15, 2010 at 9:01 pm

      Am cam exagerat cu „veninul”, scuze. Trebuia sa spun cel mult „ironie”.

      Apreciază

  7. mihai said, on martie 15, 2010 at 3:01 pm

    salutare,
    noi chiar avem in sat pe preot care a divortat(din cauza sotiei)si s-a recasatorit!?care ar fi consecinta?sa nu mai slujeasca?sunt chiar in indoiala daca sa mai merg sau nu la slujbele sale…daca poate da cineva ceva argumente serioase,va rog!

    Apreciază

    • Felix said, on martie 15, 2010 at 5:57 pm

      normal, da, dacă s-a recăsătorit. Asta e hotărârea, asta ar trebui să se întâmple. Până îl opreşte de la slujit mergi liniştit. Harul preoţesc nu îl va părăsi niciodată. Este de neşters, nici patriarhul nu i-l poate lua. Poate doar, pe linie administrativă, să-l oprească de la slujire, adică de a-l reprezenta pe episcop în teritoriu. :))

      Apreciază

    • Airinei Liviu-Emilian said, on martie 16, 2010 at 8:29 am

      Mihai, n-ai citit cu atentie comunicatul Patriarhiei.
      Preotii care sunt deja casatoriti sunt opriti de la functii si nu de la slujire.Evident, pe atunci nu era acest lucru in vigoare.Aceasta este valabil pentru cei care au de gand sa se recasatoreasca de acum incolo.

      Apreciază

  8. Felix said, on martie 15, 2010 at 5:34 pm

    Într-adevăr, oprirea de la slujire a preotului părăsit de nevastă e aberantă. Cu restul sunt în acord. Însă cred eu, căsătoria este indisolubilă în generalitatea sa. Nu văd de ce există din acest punct de vedere deosebiri între posibilitatea recăsătoririi preoţilor şi cea a laicilor. Susţin punctul de vedere catolic, acela că recăsătoria este, în general, absurdă, imposibilă.

    Apreciază

  9. Felix said, on martie 15, 2010 at 5:48 pm

    Cred că nu ar trebui să i se ceară nimic mai mult preotului decât ceea ce i se cere laicului şi invers. Morala creştin-ortodoxă e universală, nu ar trebui să se aplice diferit comportamentului preotului şi celui al laicului. Că în fond, hotărârea Sf. Sinod cred că acolo vrea să bată, către moralitatea preoţilor care trăiesc în desfrâu (nu doresc să jignesc, dar consider recăsătorirea de jure şi de facto nulă). Da, preotul trebuie să fie un model de moralitate, dar la fel trebuie să fie şi creştinul ortodox laic.
    Fac o paranteză, m-am mai lovit de mentalitatea respectivă şi în ceea ce priveşte Sf. Împărtăşanie. Mulţi preoţi nepregătiţi afirmă că împărtăşania laicilor trebuia să fie cel mult o dată la 40 de zile sau o dată pe lună. De parcă preotul este un supra-creştin şi doar el are voie la fiecare Sf. Liturghie să se împărtăşească. De parcă Liturghia ar fi doar pentru el.

    Apreciază

  10. Felix said, on martie 15, 2010 at 5:50 pm

    saccsiv

    nu, nu îl susţin. Susţin posibilitatea celibatului ca opţiune, dar recomandabil, mai ales ca preot paroh, cred la fel, că este ca preotul să fie căsătorit, cum de altfel este şi încetăţenit. Preoţii celibatari lucrează de obicei în administraţie sau învăţământ.

    Apreciază

  11. Felix said, on martie 15, 2010 at 6:03 pm

    Şi mai e o problemă. Dacă până acum preoţii aveau încuviinţarea (de neînţeles) a episcopilor să se recăsătorească, nu cred că această hotărâre se aplică retroactiv. Nici nu ar fi normal. Deci faţă de cei care deja s-au recăsătorit până să fie luată această hotărâre, nu ar fi fair să fie acum alungaţi de la altar. 🙂

    Apreciază

  12. TitusL said, on martie 15, 2010 at 10:25 pm

    Voi posta aici ceea ce am postat si pe razbointrucuvant:

    Poate ca sunt preoti desfranati, dar desfranarea nu e atributul celor divortati. Cand dai o hotarare trebuie sa te gandesti la toate aspectele. Divortul e o pronuntare laica, Biserica nu are slujba de divort. Cum dar considera Biserica un om ca este divortat? Pentru casatorie e o Taina, pentru divort ce este? Un om poate divorta si apoi se poate recasatori cu aceeasi femeie, cazuri au mai fost, dar daca e preot cum il consideri, divortat, nedivortat sau recasatorit?
    Daca e canon pentru asa ceva, atunci de ce trebuie hotarare? Daca e canon si trebuie hotarare pentru a respecta canonul, atunci inteleg ca in Biserica Ortodoxa Romana nu s-au respectat pana acum canoanele Bisericii Ortodoxe Universale, deci ce Taine valide s-au savarsit? Mai suntem noi oare botezati?
    Mi s-a spus sa las Biserica sa hotarasca pentru ale sale si sa nu ma bag. Dar eu ce sunt? Ma impartasesc, deci Hristos este in mine si eu in El.
    Sa nu hotarasc eu asupra preotilor? Dar eu ma spovedesc si am porunca sa nu imi schimb duhovnicul. Asa ca daca l-am ales eu, de ce sa imi asum indoielile sinodului? Si daca duhovnicul meu, conform hotararii recente, nu mai este bun decat de cantaret bisericesc, cum respect eu porunca de a nu-mi schimba duhovnicul?
    Am “n” intrebari si un singur raspuns: hotararea este data din interes meschin, deci duhul ei este diavolesc, chiar daca pare ca respecta canoanele Sfintilor Parinti. Asa ca reiau apelul meu, daca vreti disperat: fratilor crestini, nu va lasati inselati si salvati-va duhovnicii. Ei sunt cei care va dezleaga de pacate la Sfanta Taina a Spovedaniei si atunci cand va duce la groapa. Sunt parintii nostri, caci asa le spunem cand ne adresam, “parinte”. Si sa nu credeti ca daca aveti un duhovnic preot de mir casatorit lui nu i se poate intampla. Nu lasati sa treaca de la sine, nu va amagiti si nu stati caldicei, maine voua vi se poate intampla, nimeni nu este scutit de vreo reteta magica de aceasta nenorocire care se numeste divort. Numai arhiereii nostri care teoretic nu au cunoscut trup strain, nu zic neaparat de femeie, ca s-au mai vazut si scene la televizor, numai ei vad ca stiu aceasta reteta.
    Va rog sa considerati ca nu vorbesc si nu scriu din placerea de a naviga pe bloguri. S-a cuminecat corneanul la eretici, nu-i nimic, Biserica a mers mai departe. S-au vandut Sfintele Moaste la catolici, nu-i nimic, Biserica mergea mai departe si portile iadului nu o dovedeau caci in ea este Insusi Iisus Hristos, prezent in Taina Euharistiei pe care cel mai ades preotii de mir o savarsesc. Deci unde ataca satan acum? La baza, acolo unde e Biserica profunda, in Sfanta Taina a Spovedaniei fiecaruia dintre noi. Nu este intamplator ca pe alta parte s-a lovit in Sfanta Taina a Impartasaniei. Deloc, caci ele merg impreuna. Va rog sa constientizati fratilor ca acum e o lupta mare, caci sunt atacati chiar duhovnicii nostri. A inteles diavolul ca degeaba ataca vreun parinte renumit, Biserica este mai profunda, mult mai profunda.

    Ma iertati ca reiau cu copy/paste, dar cred ca timpul se scurge prea repede ca sa mai am timp sa re-compun aceleasi ganduri.

    Apreciază

    • agerstress said, on martie 16, 2010 at 12:55 pm

      Si mai este inca un aspect: Masoneria dorea o procedura cu ajutorul careia sa poata elimina preotii „indezirabili” deoarece in mod direct nu-i puteau ataca. Din momentul in care un patriarh mason initiaza si reuseste sa impuna o hotarare prin care un preot sa poata fi indepartat din cauza relatiei sale su sotia, masoneriei nu-i ramane decat sa se „ocupe” de familia preotului prin tehnici de sute de ani exersate de catre aceasta secta satanista.

      Apreciază

    • Preotul said, on mai 7, 2010 at 2:08 pm

      Titus, te felicit! Daca esti teolog, cinste tie! Iar daca nu ai o asemenea pregatire, atunci esti cu mult deasupra unui teolog din ziua de azi… Nici noi, preotii nu stim ce sa mai facem… Respectam Canoanele, respectam hotararile sefilor nostri (ierarhi nu le mai pot spune…), mergem cu ciubucul sau devenim santajabili?? Acestea sunt in prezent optiunile reale ale unui preot aflat intr-o situatie canonica, dar socotita necanonica prin vointa mai-marilor… Vai de capul nostru…

      Apreciază

    • ovidiu said, on aprilie 7, 2011 at 6:23 pm

      sunt preot si sunt printre cei afectati de hotararea sinodului.subscriu la cele scrise de tine si as dori sa vorbim si sa aflu care crezi tu ca ar putea fii solutiile penru ajutarea preotilor aflati in aceasta situatie

      Apreciază

  13. mirceapuscasu said, on martie 15, 2010 at 11:47 pm

    BUCOVINA PROFUNDĂ
    şi
    A.S.C.O.R. – Suceava
    vă invită la conferinţa

    ORTODOXIA
    şi provocările actuale

    Pr.Prof.Dr. Mihai VALICA

    Doctor al Universitatii „Albert Ludwig” din Freiburg
    Profesor colaborator extern la disciplina de Antropologie Comparată a
    Universităţii de Medicină şi Farmacie „Gr. T. Popa” din Iaşi

    joi, 18 martie, ora 18.00
    Sala Arhiepiscopiei Sucevei şi Rădăuţilor

    Se vor aborda teme precum:

    Secularizarea credinţei şi moralei
    Consumismul si Hedonismului
    Relativizarea credinţei creştine
    Comunismul conservat spre păstrare şi reactivare
    Canoanele Sfinţilor Părinţi subţiate de statute şi regulamente secularizate
    Globalismul şi descreştinarea lumii
    Ortodoxia între sinodalitate şi confiscare eclezială
    Atitudinea crestinului fata de autoritati: de la supunere la boicot
    Noua ordine mondiala, o asezare antihristica comuna a lumii
    Comunismul, ca religie
    Sfintii de langa noi si din toate timpurile – modele vii de atitudine in fata autoritatilor
    Neamul si mantuirea
    Biserica, Statul postmodern si politica secularizata
    Dictatura obligativitatii: actele biometrice, vaccinarile, monopolul educaţiei
    Libertatea si mântuirea

    http://bucovinaprofunda.wordpress.com/2010/03/15/ortodoxia-si-provocarile-actuale/

    DATI MAI DEPARTE. RASPANDITI.

    Apreciază

  14. ilie said, on martie 16, 2010 at 8:12 am

    cred ca hoatrarea sinodului bor este corecta dar si in unele parti gresita. eu cred ca sunt destule motive pentru care un preot sa fie depus dintreapta mult mai usor de gasit. dar, sa ii ceri sa renunte la preotie pentru ca sotia a murit sau a plecat de la el mi se pare o absurditate
    pai daca asta este un motiv atunci si ierarhii care au fost casatoriti sa plece .eu ced ca distrugerea bor vine din interior si nu putin as fi mirat sa nu existe si miscarii la propriu de strada. dragi ierarhi eu cred ca se impune o mai multa rigurozitate dar nici chiar asa,,tipic tipic si la inima nimic ,aveti mare grija cu ce va jucati

    Apreciază

  15. Brisc said, on martie 16, 2010 at 10:02 am

    Sunt perfect de acord cu aplicarea Sfintelor Canoane si facand asa nimeni nu greseste.Ai divortat,vrei sa ramai preot,atunci nu te mai recasatoresti.Ti-a murit sotia,la fel,vrei sa ramai preot nu te mai recasatoresti,iti inchini viata numai Lui Dumnenzeu.
    Dar acum e o problema!Sunt preoti deosebiti,din toate punctele de vedere,care ori le-a murit sotia ori au divortat si sunt recasatoriti.Cine le-a dat dezlegare si binecuvantare acum nu mai pot desface casatoria si nu-i logic si sanatos.De aceea parerea mea e ca,noua hotarare sa se aplice de acum in colo,si nu pt preotii care sunt deja in situatia nefericita.Poate multi au copii de crescut si educat,daca ii vor depune din treapta,din ce sa-si intretina familia,poate preotia e tot ce stiu sa faca si o fac cu daruire.Cum sa ti se ia ceva atat de scump,ceva de care deja te-a legat o viata.Si la cete probleme sunt acum in tara cu criza asta,unde sa se angajeze,ca ce,la ce,sa se apuce sa-si faca noi calificari,pote pe degeaba.Asa ar trebui privite lucrurile.
    Bine s-a dat hotarare la nivel de Patriarhie,dar fiecare Episcop,Arhiepiscop sau Mitropolit isi cunoaste cu adevarat preotii lui,si atunci de la caz la caz sa judece el.
    Nu trebuia sa li se dea dezlegare preotilor sa se recasatoreasca,de ce nu s-a aplicat Canonul?Uite unde s-ajuns!
    Eu am zis acestea din perspectiva mea,a unui preot casatorit,dar nu am probleme familiale.
    pr daniel.

    Apreciază

    • TitusL said, on martie 16, 2010 at 1:56 pm

      Nu asa este hotararea sinodului. Cei divortati nu mai pot fi preoti decat atunci cand ii mai inmormanteaza. Nu mai au voie sa slujeasca la altar ci numai daca sunt ei deosebiti mai pot fi doar cantareti bisericesti.
      Dar preoti divortati si nerecasatoriti sunt si si-au inchinat viata lui Dumnezeu. Au recladit biserici, au facut biserici noi. Cum vii tu acum si nu-i mai lasi sa slujeasca la Sfantul Altar pe care chiar ei l-au construit?
      Iar, parinte, divortul nu vine, pana cand te loveste. Ca din senin, de nici nu iti dai seama inca un an dupa aceea ce te-a lovit. Cautati va rog printre colegii de seminar sau de facultate, aveti oare prieteni care au patit-o si nu din vina lor? Ati slujit cu ei la Sfantul Altar si v-ati imbratisat? La ei ganditi-va. Pentru ei faceti ceva pana nu este prea tarziu.
      Ma iertati.

      Apreciază

      • Felix said, on martie 16, 2010 at 2:07 pm

        Divort nu exista. Casatoria este indisolubila. Si da, e o mare aberatie sa depui din treapta un preot parasit de femeie. Sigur vor reveni asupra ei, daca aceasta e decizia.

        Apreciază

      • TitusL said, on martie 17, 2010 at 10:10 pm

        Ma iertati, revin, asa este hotararea sinodului, iar eu am considerat-o gresit. Preotii divortati pot sluji cu conditia sa nu se recasatoreasca. Deci, aveti dreptate.

        Apreciază

    • Felix said, on martie 16, 2010 at 2:04 pm

      Parinte Daniel, sunt in perfect acord cu Dvs. Dar ce parere aveti de situatia laicilor? De ce sa fie diferit in privinta lor? Nu ar trebui ca si lor sa li se interzica recasatoria? Nu credeti ca taina casatoriei este in mod absolut aceeasi si la preoti si la laici?

      Apreciază

  16. Iubesc Patriarhul??? said, on martie 16, 2010 at 10:06 am

    Daca Bor vrea sa se faca implinitor al cuvantului evangheliei si al canoanelor atunci si toti episcopii care s-au impartasit cu catolicii si care au slujit cu ei in adunari eretice ar trebui indepartati de la altar.

    Apreciază

    • agerstress said, on martie 16, 2010 at 1:02 pm

      Aici adevar ai grait. Se ocupa cu atata devotament pentru canoane de paiul din ochiul preotului dar barna din ochiul lor nu o vad. Atata grija au pentru detalii dar mare nepasare dovedesc fata de cele cu adevarat grave.

      Apreciază

  17. gil said, on martie 16, 2010 at 10:43 am

    agerstress sa sti ca preotia este o jertfa!!si cine se incumeta sa ia aceasta cruce stie si legile la care trebuie sa se supuna!! si monahul stie si jura sa respecte legile monahale..asta e si muchia cutitului:legea!! caci dupa lege vom fi judecati!! cei care o respecta intr o parte si cei ce nu o respecta in cealalta parte!!tu vorbesti ca si cand nu ar fi lege!! iubesti patriarhul m ai facut sa rad caci ai mare dreptate deci fi atent ca de fapt vor sa faca haos in biserica pentru ca tot niste episcopi le au dat voie(pe bani sa slujeasca) si astia nu o sa vrea sa cada singuri si i vot turna pe episcopi si in apararea episcopilor golani vor sari cei care vor sa ia bisericile in care slujesc cei de acum..balamucul in biserica este scopul lor !!(dar nicul tau de a iubi un eretic nu cred ca i bun)

    Apreciază

    • agerstress said, on martie 16, 2010 at 1:13 pm

      Nimic nu e ceea ce pare Gil, nimic nu e ceea ce pare.
      Vrasmasii au gasit preotului un punct vulnerabil – familia sa.
      Da in plan personal e o jertfa dar de acel preot depind sufletele multor credinciosi. Pentru un preot responsabilitatea nu este doar fata de propria persoana ci fata de toti credinciosii pe care ii pastoreste. Aceasta hotarare va fi folosita ca spatiu de manevra impotriva preotilor care se opun degenerarii Bisericii. Cazurile de abateri morale ale unor preoti ar trebui tratate altfel.

      Apreciază

  18. ilie said, on martie 16, 2010 at 12:18 pm

    bine zicea parintele Arsenie Boca desore biserica atunci cind se referea la slujitori ,daca retin bine > ca nimic nu o va putea birui decat numai slujitorii acestei si cred ca acum asta se intimpla
    voi?
    este greu si asa sa ne pastram credinta dar mai ales sa mai si luptam pentru ea cu ai nostri

    Apreciază

  19. luchiana said, on martie 16, 2010 at 2:03 pm

    Fratilor crestini,

    Aceste fapte sunt urmare a nerespectarii canoanelor
    bisericii ortodoxe. Canonul spune ca cei doi: candidatul la preotie si sotia sa, sa fie feciori la cununiein fata sfantului altar, deci taina cununiei sa vina peste o viata traita in curatie trupeasca si pregatire duhovniceasca. Candidatul promite tot in fata sfantului altar ca este si va fi barbat al unei singure femei. Pentru multi la care s-a facut „pogoramant” de sus la acestea si altele de intimitate, de la vreun episcop, s-au vazut „efectele” in timp ale acestor derogari umane – caderi in desfranare, betie, divorturi….. Taina preotiei nu este deloc usoara…sfintii parintii spun ca preotii se mantuie foarte greu-1 la un milion…deci daca nu ai inceput curat vietii de familie care are si ea responsabilitatea ei, greu de luptat cu pacatele lor si ale enoriasilor la care preotii dezleaga acele grele pacate care sunt acum in lume….
    Dupa parerea mea trebuia sa se cerceteze cu foarte mare atentie candidatii la preotie si sa nu se ajunga aici…mai ales ca preotii il reprezinta pe Iisus Hristos pe pamant, sunt un exemplu pentru enoriasi…
    Intrebarea mea este de ce s-a intarziat cu aceste „masuri” pana acum si care este de fapt scopul real? De ce acum cand sunt disponibilizati atatia altii din toate domeniile?
    Biserica ortodoxa face si ea parte din teoria conspiratiei?…

    Doamne ajuta-ne si ne lumineaza!

    Apreciază

  20. Andra said, on martie 16, 2010 at 2:14 pm

    Mi se pare tardiva aceasta dorinta de curatenie a Sinodului. Daca ar dori intr-adevar sa faca curatenie in cler, ar incepe cu facultatile de teologie, unde intra cam cine are chef, chit ca are sau nu vocatia asta. Cat despre cine „iese” preot, multe de zis. Cunoscatorii stiu cum se ocupa locurile vacante, cat trebuie donat si cui samd. Ca sa nu mai zic de faptul ca aceasta hotarare loveste in preotii care nu au pile, cei care „se au pe bune” cu cine trebuie, nu-si fac griji pentru locurile lor. Vad ca Sinodul se rupe din ce in ce mai mult de credinciosii BOR prin actiunile lui.

    Apreciază

  21. luchiana said, on martie 16, 2010 at 2:16 pm

    Felix,

    Urmarea divortului presupune prin recasatorie adulter, intrucat biserica nu ingaduie divortul…unirea prin taina cununiei este vesnica…
    Trebuie grija la „pretentia” de ai fi preot, e mare responsabilitate fata de familie si enoriasi…preoteasa are si ea viata nu prea usoara, dar daca este traitoare in Hristos va avea puterea sa il sustina pe parintele sot si sa nu il paraseasca…

    Doamne ajuta!

    Apreciază

    • Felix said, on martie 16, 2010 at 6:19 pm

      exact asta spun si eu. ma tot intreb de ce exista recasatorii in Biserici. ar trebui data o hotarare si in ceea ce ii priveste pe laici.

      Apreciază

  22. ortodox said, on martie 16, 2010 at 3:54 pm

    Ceea ce cred, este doar o parere la ceea ce urmeaza : se urmareste inlocuirea si indepartarea preotilor cu ”HAR” si experienta astfel incat mirenii de parohie sa ”beneficieze” de sfaturile cele mai bune in materie de MANTUIRE de la cei mai tineri absolventi de teologie sau preoti hirotoniti in graba pentru aportul pe care l-au adus taticii lor, care sunt plini de duhul lumesc si care vor ierta si vor spune :”Stai linistit nu te speria toata lumea se mantuieste, si apoi traim alte vremuri asa ca nu este problema daca nu postesti, daca nu poti veni tot timpul la biserica facand ascultare(a se citi servici) dar sa cotizezi cat trebuie ca sa ti se ierte pacatele ……- etapa premergatoare pentru momentul cand preotii ne vor lista si inmana aceste liste cui trebuie pentru prigoana ce va sa fie ….DOAMNE MILUIESTE-NE SI AJUTA-NE SA NU NE PIERDEM CREDINTA ! DOAMNE AJUTA NECREDINTEI NOASTRE !

    Apreciază

  23. cristiana said, on martie 16, 2010 at 7:04 pm

    Fratilor, si eu am mancat pita aceasta.Sunt divortata, dar dupa aceea am terminat teologia, m-am recasatorit cu un coleg care ar fi putut deveni preot,dar am fost constienti ca este impotriva canoanelor, iar daca pornesti gresit, degeaba, nu vei fi de folos enoriasilor+vei avea diverse probleme personale sau poti cadea in patimi+PIERDEAM MANTUIREA!Oare merita sa pierdem mantuirea?Am ascultat ce a zis sf.Ioan Gura de Aur, car4e spunea ca sa fugim de preotie daca avem vreo pata oarecare, iar Dumnezeu ne va ajuta altfel, si a fost foarte bine, multumim lui Dumnezeu.Noi stiam ca studenti ca aceasta inseamna preotie-nu te poti recasatori,chiar vaduv fiind, incluiv era problema cu preoteasa!Eu nu stiu ce curaj au avut preotii sa slijeasca cu un astfel de impediment!Va zic eu, ne-a spus-o parintele de drept canonic>

    Apreciază

  24. cristiana said, on martie 16, 2010 at 7:12 pm

    Fratilor, si eu am mancat pita aceasta.Sunt divortata, dar dupa aceea am terminat teologia, m-am recasatorit cu un coleg care ar fi putut deveni preot,dar am fost constienti ca este impotriva canoanelor, iar daca pornesti gresit, degeaba, nu vei fi de folos enoriasilor+vei avea diverse probleme personale sau poti cadea in patimi+PIERDEAM MANTUIREA!Oare merita sa pierdem mantuirea?Am ascultat ce a zis sf.Ioan Gura de Aur, car4e spunea ca sa fugim de preotie daca avem vreo pata oarecare, iar Dumnezeu ne va ajuta altfel, si a fost foarte bine, multumim lui Dumnezeu.Noi stiam ca studenti ca aceasta inseamna preotie-nu te poti recasatori,chiar vaduv fiind, incluiv stiam de problema cu preoteasa!Eu nu stiu ce curaj au avut preotii sa slijeasca cu un astfel de impediment!Va zic eu, ne-a spus-o parintele de drept canonic>DE FAPT ACESTI PREOTI SPERAU CA SINODUL BOR SA LE DEA O.K-UL, FACEAU PRESIUNI IN ACEST SENS!!!Nu trebuia tolerata situatia!O proteasa PROASPAT PARASITA DE SOT PENTRU o alta mi-a spus ca parintele ei -fostul sot-i-a spus ca majoritatea preotilor fac ca el!!!MIE MI SE PARE FOARTE CORECTA DECIZIA, CHIAR SINGURA SANSA CA ACESTI PROTI SA SE MANTUIASCA.Bun, au familii, copii e.t.c.-sa renunte la preotie si cu multe lacrimi, pocainta sa ceara mila la Dumnezeu si o sa fie miluiti.Sa ne ierte Dumnezeu pe toti.

    Apreciază

    • TitusL said, on martie 16, 2010 at 7:38 pm

      Eu zic altfel. Sa nu te mai faci preot cand stii ca ai divortat, sa fii tu primul care respecta canonele, e una. Dar daca te loveste napasta dupa? Preotul isi mai apartine el lui? Nu e preotul si al fiilor sai duhovnicesti? Tu cum vorbesti de duhovnicul la care te spovedesti? Nu cumva ii spui „parinte”, iar celorlalti le spui ca este duhovnicul tau? Deci iata ca preotul nu-si mai apartine, el e al Bisericii in care si noi astia mici si neinsemnati mireni suntem.

      Apreciază

  25. marian said, on martie 16, 2010 at 9:07 pm

    Am citit aceasta hotarare. Poate ar trebui sa mai chibzuiasca cei din sinod.
    Daca sotia nu mai vrea sa stea langa preot, mai ales daca ajunge la tara unde nu are tentatiile secolului ( cinema, coafor, cofetarii etc..), daca se trezeste ca vrea cariera si ea, ca nu suporta sa o pupe babele la biserica, ia anticonceptionale fara stirea sotului sa nu faca copii ca e prea tanara, ce sa faca preotul? Credeti ca a testat-o inainte?Poate ca sau iubit cand sau casatorit ca doar nu era orb de a luat-o, dar s-a trezit ca a bagat divort, ce sa faca preotul? Stiu de acel juramant la hirotonie, dar……se intampla. Canoanele sunt facute tot de oameni. Dumnezeu ne indruma la iubire si iertare. E Postul Mare, si Sinodul loveste in supusii lor. Cei ce se afla in astfel de situatii vor apuca poate pe drumuri gresite, poate asta au visat o viata, poate au har, poate nu stiu sa faca decat ce au invatat atatia ani. Si ei sunt oameni si psihicul poate ceda si vom asista la sinucideri. Atunci Sinodul ce va face??? Si-au asumat si astfel de riscuri?
    Poate gresesc cu acest comentariu, dar fiecare Episcop cred ca-si cunoaste cel mai bine preotii si ar trebui sa analizeze cu mare grija, sa nu-i cuprinda deznadejdea pe unii preoti si sa se intample Doamne fereste ceva…….. Sa-mi fie cu iertare, dar nu e o masura chiar „ortodoxa”
    Numai bine, si Doamne ajuta

    Apreciază

  26. marian said, on martie 16, 2010 at 9:19 pm

    Cristina, ai fost cumva preotesa si te bucuri de aceasta hotarare????
    Esti prea inversunata. Din comentariu vad ca ai fost divortat. De ce ??????? La tine s-a putut sa te recasatorest. Preotesele pot sa se recasatoresca si de 9 ori, ele nu au tinichea de coada. Ele de ce nu depun juramant alaturi de sotul lor???? De ce ele au voie sasi refaca viata. Sunt convins ca multe preotese se casaroresc din interes, sa fie Coana Preoteasa, dar cand ajung prin nustiu ce sat dau bir cu fugitii la oras, la discoteca ca de ele nu pot la tara. Chiar ma intriga comentariu tau.
    De fel sunt pasnic si calculat dar nuaccept sa vad ca ai fost divortata si faci asemenea comentarii. poate divortezi si a doua oara, ca de, nu se stie

    Apreciază

  27. Aquarius said, on martie 16, 2010 at 9:36 pm

    Canoanele sunt foarte clare in privinta aceasta! E trist dar adevarat! Cunosc preoti recasatoriti sau divortati, la unii am si participat la cununiile lor ulterioare…Altii isi baga picioarele. Nici macar nu cred in Dumnezeu. Fara frica, fara teama, doar o pura gandire materialista: parohia=oameni=bani! Sunt multe de zis, dar ma limitez la atata. Ce vrea sa faca Patriarhul…greu de zis ce se va face pana la urma de fapt. Mai bine asteptam sa vedem ce se va intampla!

    Pentru Saccsiv: Iarta-ma frate ca am gresit!! Am fost nesimtit si insensibil la durerea celorlalti! Mi-a luat ceva vreme pana sa-mi dau seama nu unde am gresit, ci care a fost esenta prostiei mele!

    Apreciază

  28. ilie said, on martie 17, 2010 at 8:48 am

    eu sunt preot. si cred ca aceste hotarari ale sinodului sunt oarecum nedrepte
    inteleg ca un preot care divorteaza sa nu mai fie preot daca se recasatorestesub nici un motiv. Dar daca se intimpla sa fie parasit sau sa moara preoteasa ,aici cred ca nu este ceva sa-i zic controlabil de catre el si atunci sa ramana preot. Dar sa-l dai afara din preotie cind el nu stie sa mai faca altceva de exemplu la 45 ani. ce face atunci? cerseste cumpoate o face o intreaga viata daruita lui Dumnezeu? cred ca sinodul a gresit aici si sper sa revina . nu stiu daca stiti dar avem si mitropoliti care dupa ce le-a murit preoteasa au ramas si mai mult au intrat in monahism de acest lucru ce mai zic arhierei nostri
    doamn iarta

    Apreciază

  29. luchiana said, on martie 18, 2010 at 11:57 am

    Frati crestini,
    Ma asteptam ca printre noi sa fie mai multi cunoscatori de canoane si sa le citeze…Ma iertati ca am luat eu aceasta initiativa, citandu-va cateva din „Canoanele bisericii ortodoxe” Editia 1993, cu privire la viata preotilor, legat de subiectul divortului.

    Canonul 17 – Canoanelor sfintilor apostoli
    „Cel ce s-a legat cu doua casatorii dupa botez, sau care a luat concubina, nu poate fi episcop (inainte episcopii erau casatoriti – si bine era- nota mea), presbiter (preot) sau diacon, sau peste orice altceva din randul clerului.”
    Can 18, Aost., 3 Truisan, 12 Sf. Vasile cel Mare

    Canoanele Sfantului Vasile cel Mare

    12 „Canonul a oprit cu desavarsire de la slujire pe cei ce s-au casatorit de 2 ori.”

    In acest canon Sfantul Vasile cel Mare are in vederea prevederea potrivit careia perot poate fi numai acela care s-a casatorit o singura data, hotarand sa fie caterisit episcopul care va hirotoni pe cel ce s-a casatorit de doua ori.

    Canoanele Sf. Nichifor Marturisitorul +818

    Can 2 -Casatoria a doua si a treia

    „Cel ce sa casatoreste a doua oara, nu se cununa, ci i se da chiar epitimia de a nu se impartasi 2 ani cu preacuratele taine, iar cel ce se casatoreste a treia oara , 5 ani”.

    Can. 36 – Desfraul opreste de la preotie

    „Cel ce a desfranat macar o data, nu se cuvine a se hirotoni, chiar daca s-a lasat de acea patima, caci Sf. Vasile cel Mare zice ca „Unul ca acesta chiar si morti de ar invia, nu se face preot”.

    Sunt multe de discutat, dar cel mai bine e ca tot ceea ce facem sa fie bineplacut lui Dumnezeu, intrucat responsabilitatea faptelor noastre o vom „simti” vesnic.

    Un post cu bucurie si pace sfanta sa avem cu totii!

    Apreciază

  30. Radu said, on martie 22, 2010 at 10:58 am

    Am o intrebare legata de ultima interventie la acest articol. Luchiana a enumerat cateva canoane, iar la ultimul, can.36 , se spune ca cel care a desfranat si o singura data sa nu se faca preot.
    Eu intreb, daca stie cineva: „Daca nu a desfranat acela cu nici o fata/femeie(se intelege ca nici cu barbat ,sau cu animal sau mortaciune), dar a desfranat cu mana , adica a comis pacatul malahiei(onaniei), mai poate el primi Sfanta Taina a Preotiei?”

    Doamne ajuta!

    Apreciază

  31. luchiana said, on martie 22, 2010 at 11:09 am

    @radu,

    Nici aceia, pentru ca malahia este pacat impotriva firii, strigator la cer. Nu am canoanele la indemana, dar cum le am, iti spun in care si ce scrie.

    Apreciază

  32. luchiana said, on martie 22, 2010 at 11:16 am

    @radu,

    Onania este diferita de malahie.
    Malahia este personala, cu mana.
    Onania este aruncarea samantei in relatie cu o femeie, deci metoda contraceptiva azi, la mare moda…

    Apreciază

    • Radu said, on martie 22, 2010 at 7:45 pm

      Zici, deci, ca cei care au practicat malahia nu pot fi Preoti? sau numai cei care au practicat onania?
      Am pus in paranteza cuvantul „onanie”, pentru ca de multe ori se confunda si se intelege acelasi lucru.
      Deci intrebarea mea rectificata este: malahienii pot sa fie Preoti, fara sa fi facut si onanie?
      Si esti sigura ca malahia e pacat strigator la cer si nu „doar” de moarte?
      …mi se pare ca pentru malahie, canonul opreste de la impartasanie pe pacatos cu doar un an sau 40 de zile cu mancare uscata… si nu 5 sau 7 cu cat e oprit desfranatul cu femeie/barbat. Mai e oare un pacat ce se ispaseste „atat” de usor pacat strigator la cer? /:)…permite-mi sa ma indoiesc
      Dar stai sa verific 🙂 si…da:) desfranarea e „numai” pacat de moarte
      Si eu am cartea „Canoanele Bisericii Ortodoxe” si nu este niciunde precizata vreo interdictie in legatura cu malahia. Stai sa vorbesc pe marginea canoanelor(deci intrebarea ce am pus-o pe forum a fost pentru cei care au reusit sa citeasca toate canoanele …eu am ajuns pana cum numai la sinodul VII si nu am trecut si peste cele locale si cele ale Sfintilor)… m-am uitat in treacat numai, dar se mentioneaza despre calitatile Preotilor , despre sotia Preotului-ca aceea sa fie fecioara-, retin deasemenea ca se cere ca si Preotul sa fi fost fecior inainte de casatorie…dar nicunde nu am gasit ca malahia in impiedica de la Preotie. Se cere sa fie cucernic, bun la sfat, cuminte si altele…(le-am aproximat)
      No, cum ramane? 🙂

      Apreciază

  33. luchiana said, on martie 23, 2010 at 3:00 pm

    @radu,

    In canonul 12 al sf. Ioan Postitorul, canoane intregitoare…
    Can 12, Osanda clericilor pentru malahia

    „Iar daca vreunul dintre cei din cler mai inainte de consacrare a cazut in patima malahiei, nefiind ingrijat ca numai pentru aceasta se va opri de la preotie, intai primind epitimie suficienta, asa sa vie la preotie. Iar daca s-a aprins in acest pacat dupa ce va fi primit demnitatea preoteasca, pe un an incetand de la aceasta si pedepsindu-se cu epitimiile obisnuite, sa se intoarca la preotie. Dar daca dupa cunosterea pacatului, a doua oara, sau a treia oara, ar face aceasta, incetand de la preotie, sa treaca in treapta citetilor”

    Apreciază

    • Radu said, on martie 24, 2010 at 7:29 pm

      Mersi de raspuns si de lamurire!

      Deci daca a facut malahia in trecut, dupa epitimie(ispasire, lasare) poate devenii Preot. Deci pentru malahie nu se opreste de la preotie….Cazul la care ma refer priveste pe un baiat ce nu a mai facut malahia de 2 ani si vrea sa dea la teologie.
      Multumesc!

      Sa iti dea Dumnezeu intelepciune multa si sporire in taote, Luchiana!
      Doamne ajuta !

      Apreciază

  34. luchiana said, on martie 26, 2010 at 6:30 am

    @Radu

    Te sfatuiesc pe tine si pe el sa mearga totusi la un parinte bun, sa il intrebe…Pacatele se iarta prin spovedanie, dar urmele te „urmaresc” pana te caiesti cu adevarat si lasi in urma acele pacate, de aceea posibil ca unii parinti sa nu dea voie la preotie, pentru ca la sfanta jertfa trebuie sa fii curat…Cred ca ai citit despre situatiile in care daca unul din cei din sfantul altar, pana si diaconii, pentru ca nu erau curati (avusesera legaturi trupesti cu sotia noaptea de dinaintea sfintei liturghii), nu cobora Sfantul Duh sa safinteasca Darurile. Atentie marita! Nu e de gluma cu sfintele taine! Importanta este mantuirea, chiar daca e fara preotie….”Mai bine cu metania in rai, decat cu patrafirul in iad”.

    Doamne ajuta!

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.