SACCSIV – blog ortodox

„CATHOLICA”: Comisia ortodoxo-catolică a continuat studiul primatului petrin

Posted in CATHOLICA, COMISIA MIXTA DE DIALOG TEOLOGIC INTRE CATOLICI SI ORTODOCSI by saccsiv on octombrie 27, 2009

   Citez din articolul Comisia ortodoxo-catolică a continuat studiul primatului petrin:

   Comisia Mixtă Internaţională de Dialog Teologic între Biserica Catolică şi Bisericile Ortodoxe a avansat în reflecţia asupra rolului Episcopului Romei în primul mileniu. Comisia a dat un comunicat în care se subliniază progresul înregistrat în cea de-a XI-a sesiune plenară, încheiată ieri la Paphos. Documentul dezbătut se intitulează „Rolul Episcopului Romei în comuniunea Bisericii din primul mileniu” şi se bazează pe proiectul pregătit de comitetul catolico-ortodox reunit anul trecut în Creta. Se doreşte ca prim pas căderea de comun acord asupra rolului Episcopului Romei până la Marea Schismă din 1054, urmând ca ulterior să se treacă la situaţia din mileniul al doilea.

   Comisia răspunde de fapt apelului făcut de Papa Ioan Paul al II-lea în 1995, în enciclica „Ut Unum Sint”, când a cerut „găsirea unui mod de exercitare a primatului care, fără să renunţe la misiunea sa esenţială, să deschidă noi perspective”. Comunicatul informează că „în timpul sesiunii plenare, comisia a analizat cu mare atenţie şi a amendat proiectul comitetului mixt de coordonare, decizând finalizarea lucrărilor pe text anul viitor şi cerând o nouă întâlnire a comisiei mixte”. La evenimentul de săptămâna aceasta au participat 20 de membri catolici, printre care şi PS Florentin Crihălmeanu, Episcop greco-catolic de Cluj-Gherla; au fost prezenţi membrii tuturor Bisericilor Ortodoxe cu excepţia Patriarhiei de Bulgaria. Comisia a avut doi co-preşedinţi: Cardinalul Walter Kasper, preşedintele Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unităţii Creştine, şi Mitropolitul Ioannis Zizioulas de Pergamon.

   Sâmbătă, copreşedinţii şi alţi participanţi, printre care şi Cardinalul argentinian Leonardo Sandri, prefectul Congregaţiei pentru Bisericile Răsăritene, au fost primiţi de preşedintele Demitris Christofias, preşedintele Ciprului, care şi-a pus speranţa „în acest dialog important pentru o lume încă divizată”. Lucrările au avut parte şi de proteste: patru laici şi doi călugări de la mănăstirea Stavrovunio au fost arestaţi de poliţie. Reprezentanţii ortodocşi au descris protestele ca „total nejustificate şi inacceptabile, prezentând informaţii false ce creează confuzii”. Comisia mixtă a fost înfiinţată de Papa Ioan Paul al II-lea şi Patriarhul ecumenic Dimitrios I, la Instanbul, la 30 noiembrie 1979, în sărbătoarea Sf. Andrei.

   Cititi va rog si:

Proteste in prima zi a întrunirii Comisiei Mixte Internaţionale pentru Dialogul Teologic între ortodocşi şi romano-catolici

24 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on octombrie 27, 2009 at 7:55 am

    Pentru mai facilita parcurgere a acestui blog, cititi va rog si “CUPRINS”:

    https://saccsiv.wordpress.com/about/

    Apreciază

  2. lemurian said, on octombrie 27, 2009 at 8:29 am

    care e relevanta acestei stiri?
    E de bine, e de rau?

    Apreciază

  3. Iubesc Patriarhul said, on octombrie 27, 2009 at 8:48 am

    e de bine

    Apreciază

  4. Alina said, on octombrie 27, 2009 at 10:21 am

    Ce e de bine, ca Biserica Ortodoxa e pe cale de a recunoaste primatul papal? Asta e cadere. Daca se intampla asta, o incurcam, de aici si pana la prigoana nu mai e decat un pas.

    Apreciază

    • Alexandru said, on octombrie 27, 2009 at 11:01 am

      De ce o incurcam? O incurca cei ce semneaza erezia asta.Si cei ce sunt de acord si o promoveaza. Eu unul am hotarat sa ma tin departe de persoanele din ierarhia BOR care are mesaje duplicitare. Am un duhovnic ieromonah si fug la el cat de des pot. Atat imi trebuie din BOR, un duhovnic ortodox necazut in erezie. Doamnje ajuta!

      Apreciază

      • Alexandru said, on octombrie 28, 2009 at 9:27 am

        Stanca,am citi comentariul tau. Ai dreptate in esenta dar as vrea sa spui care este alternativa pe care o propui.E cumva ruperea de BOR si trecerea la stiulul vechi? Mie asta mi s-a parut dupa prea putina mea minte si vedere duhovniceasca.Pt ca stilul nou asa cum este el acum , da sfinti. Si in indreptarul Sfantului Parinte Cleopa apare pacatul de „a tine stilul vechi” precum si pacatul de „trece la stilisti”. Spune-mi daca tu crezi ca Parintele Cleopa a gresit….

        Apreciază

  5. Iubesc Patriarhul said, on octombrie 27, 2009 at 11:29 am

    exact. Noi sa nu recunoastem primatul papal. Ei , treaba lor…

    Apreciază

  6. christiy said, on octombrie 27, 2009 at 3:48 pm

    unde gasesc profetiile despre apostazia Bisericii?

    Apreciază

  7. christiy said, on octombrie 27, 2009 at 3:50 pm

    unde gasesc profetiile?

    Apreciază

  8. Dan Patrascu said, on octombrie 27, 2009 at 4:08 pm

    Si eu am scris despre aceast eveniment, dar am adaugat cateva citate dintr-un interviu cu mitropolitul Ioannis Zizoulas care a discutat cu un jurnalist cipriot despre intalnire si despre reactiile mai putin frumoase a unui grup protestatar.

    In alta ordine de idei, ieri a fost publicat raportul de anul acesta al Departamantului de Stat Sua cu privire la libertatea religioasa. Am analizat principalele puncte al acestui raport.

    P.S. Conform invataturilor celor 7 concilii ecumenice si a canoanelor Sfintilor parintii eretici sunt cei care nu dau ascultare de episcopul lor, care este garantul sinodalitatii (vezi Ignatiu de Antiohia, Clement Alexandrinul etc.)

    Apreciază

  9. Alina said, on octombrie 27, 2009 at 4:55 pm

    Si daca episcopul a cazut in erezie?

    Apreciază

  10. Dan Patrascu said, on octombrie 27, 2009 at 5:07 pm

    Sa o luam asa. Sa fi cazut toti episcopii ortoocsi in erezie? Fara exceptie? Si sa fiti voi singurii care nu au cazut? NU mi se pare tocmai plauzibil.

    Apreciază

  11. Vizitator said, on octombrie 27, 2009 at 6:00 pm

    @Dan Patrascu

    Atat teoretic, cat si practic, se poate ca TOTI episcopii si membrii unui sinod sa cada in erezie si in greseala. Nu trebuie decat sa privim in istorie, in dreptul anului 1439: daca nu ma insel, dupa ce Sfantul Marcu al Efesului a fost pus in arest la domiciliu, pentru ca s-a impotrivit semnarii actului de „unire” cu Roma, TOTI cei ramasi in sinod l-au semnat, dand apoi o sarutare genunchiului Papei.

    In concluzie, daca istoria ne arata ca s-a mai intamplat, cum putem sa spunem ca asa ceva este improbabil?

    Profit de ocazie ca sa recomand inca un articol care vorbeste despre „dragostea” dialogului catolicilor cu ortodocsii:

    http://cidadededeus.wordpress.com/2009/10/27/4-neomartiri-sarbi-sau-“despre-experienta-dialogului-in-iubire-cu-catolicii”/

    Apreciază

  12. Dan Patrascu said, on octombrie 27, 2009 at 6:05 pm

    Exemplul istoric pe care il prezentati este o falsificare clasica pe care o folosesc ortodocsii fundamentalisti pentru a-si sustine cumva agresivitatea. Totusi acest exemplu nu functioneaza in cazul nostru concret. De ce? Ei bine pentru ca la Conciliul de la Ferrara/Florenta nu se poate spune ca toti episcopii au fost in favoarea unirii si deci eretici. Au fost si nenumarati episcopi care s-au opus.
    In schimb, dupa cum subliniaza si mitropolitul Zizoulas in interviul sau (pe care va recomand sa-l parcurgeti la mine pe blog) se arata clar ca optiunea in favoarea ialogului este o optiune in corpore a intregii ierarhii ortodoxe.

    Apreciază

    • Vizitator said, on octombrie 27, 2009 at 6:39 pm

      „Singur, sfant parinte, te-ai aflat in acel nelegiuit sobor ca un fiu al luminii, marturisind dogma Sfantului Duh”. (Acatistul Sf. Marcu al Efesului)

      Nu cumva si Acatistul Sfantului Marcu este o „falsificare clasica”? Nu cumva Sfantul Marcu este un „fundamentalist”, caci s-a opus dialogului mincinos cu catolicii?

      Faptul ca dialogul cu catolicii ar fi o optiune a intregii ierarhii ortodoxe, asa cum scrieti, este o afirmatie eronata. Daca nu ma insel, Biserica Ortodoxa Bulgara a refuzat sa participe la astfel de „dialoguri”. Pe langa ei, exista episcopi si din alte biserici care nu cred in acest dialog mincinos.

      Apreciază

  13. Alina said, on octombrie 27, 2009 at 6:10 pm

    Dan Patrascu

    Eu nu vorbeam de „toti episcopii” ci de „episcopul”.

    Apreciază

  14. Dan Patrascu said, on octombrie 27, 2009 at 6:13 pm

    Pai inca de la inceput eu am facut urmatorul rationament. Oare cei care se impotrivesc vehement dialogului cu catolicii sunt „mai infailibili” decat totalitatea episcopilor ortoocsi, care, dupa cum aflam de la Zizoulas, sustine in corpore ca dialoguc cu catolicii este un imperativ moral.

    Apreciază

  15. Alina said, on octombrie 27, 2009 at 6:27 pm

    Ai spus asa: „P.S. Conform invataturilor celor 7 concilii ecumenice si a canoanelor Sfintilor parintii eretici sunt cei care nu dau ascultare de episcopul lor, care este garantul sinodalitatii (vezi Ignatiu de Antiohia, Clement Alexandrinul etc.)”

    Iar eu intreb: Daca episcopul a cazut in erezie, eu ce fac, il urmez?

    Apreciază

  16. Dan Patrascu said, on octombrie 27, 2009 at 6:30 pm

    Daca un episcop a cazut in erezie ceilalti episcopi il vor exclude din comuniunea cu Biserica Ortodoxa. Aceasta este sinodalitatea in Biserica ortodoxa, un lucru absolut minunat pe care Biserica Catolica l-a cam pierdut si incearca sa-l recupereze dupa Conciliul Vatican II.

    Apreciază

  17. Alina said, on octombrie 27, 2009 at 6:44 pm

    Corect. Luam un caz concret: IPS Corneanu s-a impartasit cu greco-catolicii (eretici, fiindca cine schimba dogma cade in erezie). Iar canoanele apostolice spun asa:
    45 – Episcopul sau presbiterul sau diaconul, daca numai s-a rugat impreuna cu ereticii, sa se afuriseasca; iar daca le-a permis acestora sa savarseasca ceva impreuna cu ereticii (sa savarseasca cele sfinte) sa se cateriseasca.
    Canonul 46 trateaza acelasi subiect.
    E normal ce a facut IPS Corneanu? Ce atitudine a avut Sinodul?
    La reuniunea din luna asta din CIpru s-au tinut rugaciuni impreuna intr-un lacas de cult catolic iar in cel ortodox parca nu s-a mai tinut rugaciunea, ca au facut credinciosii scandal.
    Unde anume isi gaseste justificarea asa ceva in canoane?

    Apreciază

  18. daniel said, on octombrie 27, 2009 at 10:21 pm

    dragii mei prieteni,

    ce a fost a fost. sa tragem invataminte si sa priveghem.
    astazi sunt la fel ca si acum doua luni: unirea o vor face oamenii mici cei care vor lasa si cei care vor ajuta.
    inspre ortodoxie este unire, inspre catolicism este dezbinare.
    unirea nu se va face in acte si ceremonii, ci o va face Duhul Sfant in inimi.
    ma intristeaza tradarea ierarhilor (unii, mai multi chiar) din Biserica Ortodoxa.
    faptul ca se lasa intunericul se vede din repezeala cu care se fac sedinte dupa sedinte, se semneaza, se compromite si se joaca teatru, lepadandu-se ce este de nelepadat.
    din acest motiv, cea mai mare intelepciune este sa ne pastram placuti inaintea Domnului nostru Iisus Hristos si sa ne punem nadejdea si atentia la EL.
    asa sa fie.

    va iubesc,
    Daniel

    Apreciază

  19. daniel said, on octombrie 27, 2009 at 10:26 pm

    @Stanca,

    dragul meu prieten,
    te rog sa ne arati unde anume in catehisme 38, 40 etc este schimbarea?
    (sa bolduiesti randurile modificate).

    Apreciază

  20. daniel said, on octombrie 28, 2009 at 10:13 am

    @stanca

    dragul meu prieten,

    ai dreptate. textele se nuanteaza la vremurile actuale deoarece, nu este asa, specialisti in vorbire si in fraze avem destui …. intre care cel dintai sunt eu, pacatosul.
    ce mai tura vura
    incet incet se falsifica (se acopera de intuneric) chiar si cele care trebuie sa ramana in lumina.
    ai citit Sfintii Parinti: se ingrijesc de toate (biserici, intruniri, texte de invatatura etc) numai de viata de apoi nu.
    se ajunge ca scolarii sa nu mai cunoasca la religie despre Domnul nostru Iisus Hristos ci de-a valma, toate religiile laolalta.
    sa ne rugm cu nadejde si cu inima usoara in Domnul,

    Daniel

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: