SACCSIV – blog ortodox

IPS BARTOLOMEU ANANIA 2008: ecumenismul „bun”, impartasirea a doi preoti greco-catolici, Virgil Ardelean

Posted in ECUMENISM, ECUMENISMUL, IPS BARTOLOMEU ANANIA by saccsiv on august 24, 2009

   In preambulul acestui articol, rog a se citi cu foarte mare atentie cele scrise la IMPORTANT DOCUMENT IMPOTRIVA ECUMENISMULUI, un text de mărturisire a credinţei împotriva ecumenismului, redactat şi semnat de clericii şi monahii ortodocşi în timpul unei sinaxe din Volos în aprilie.

   In continuare voi cita din acest text cateva paragrafe importante intelegerii analizei ce va urma:

   „Toate celelalte credinţe, toate religiile care ignoră şi nu-L mărturisesc pe Hristos „venit în trup”, sunt făcături omeneşti şi lucrurile diavolului, nu conduc la adevărata cunoaştere a lui Dumnezeu şi la naşterea din nou prin dumnezeiescul Botez, ci îi rătăcesc pe oameni şi îi conduc la pierzare.

   Noi, creştinii care credem în Sfânta Treime, nu avem acelaşi Dumnezeu cu nici o altă religie: nici cu aşa-numitele religii monoteiste (iudaismul şi islamul), care nu cred în Sfânta Treime.

   Proclamăm că papismul este pântecele ereziilor şi al rătăcirilor. Învăţătura despre „Filioque”, adică a purcederii Sfântului Duh şi de la Fiul, este contrară celor pe care Însuşi Hristos le-a învăţat despre Sfântul Duh. Întreaga ceată a Părinţilor – şi în sinoade şi în parte – consideră papismul ca erezie, pentru că în afară de Filioque, a introdus o mulţime de alte rătăciri, precum primatul şi infailibilitatea papei, azima, focul curăţitor, imaculata concepţie a Născătoarei de Dumnezeu, graţia creată, răscumpărarea iertărilor (indulgentiae); a schimbat aproape toată învăţătura şi practica în legătură cu Botezul, Mirungerea, Dumnezeiasca Euharistie şi celelalte taine şi a transformat Biserica într-un stat lumesc.

   Papismul actual s-a abătut mult mai mult decât papismul medieval de la învăţătura Bisericii, aşa încât el nu mai constituie continuarea vechii Biserici Apusene. A introdus o mulţime de noi exagerări în „mariologie”, precum învăţătura despre Născătoarea de Dumnezeu ca „împreună-mântuitoare” (co-redemptrix) a neamului omenesc. A încurajat „Mişcarea Harismatică” a grupărilor protestante, chipurile pnevmato-centrice. A înfiat metode spirituale orientale de rugăciune şi meditaţie. A introdus noi inovaţii în dumnezeiescul cult, precum corurile şi orgile muzicale. A prescurtat şi distrus cu totul Dumnezeiasca Liturghie. În spaţiul Ecumenismului a pus bazele religiei mondiale (pan-religia), recunoscând prin Conciliu II Vatican „viaţa duhovnicească” a celor de alte religii. Minimalismul dogmatic a condus şi la o împuţinare a cerinţelor morale, dată fiind legătura dintre dogmă şi morală, având ca urmare căderile morale ale înalţilor prelaţi şi dezvoltarea între clerici a deviaţiilor morale ale homosexualităţii şi ale pedofiliei. Continuând să susţină „Uniaţia”, această caricatură a Ortodoxiei, prin care ca printr-un cal troian îi înşeală şi îi atrage pe credincioşi, torpilează dialogul şi demistifică aşa-numitele sincere dispoziţii pentru unire.

   În general, există o schimbare radicală a papismului şi o întoarcere spre protestantism după Conciliul II Vatican, precum şi o înfiere a unor diferite mişcări „spirituale” ale „Noii Ere”.

   Conform Sfântului Simeon al Tesalonicului – Mistagogul, papismul a a provocat Bisericii cea mai mare stricăciune din câte au provocat toate ereziile şi schismele împreună. Noi ortodocşii avem comuniune cu papii dinainte de schismă şi pe mulţi papi îi sărbătorim ca sfinţi. Papii după schismă sunt eretici; au încetat să mai fie succesori în tronul Romei, nu au succesiune apostolică, pentru că nu au credinţa Apostolilor şi a Părinţilor. Din acest motiv, pe orice papă „nu doar că nu-l avem în comuniune, dar îl numim şi eretic”. Din cauza blasfemiei împotriva Sfântului Duh prin învăţătura despre Filioque, L-au pierdut pe Sfântul Duh, iar toate la ei sunt lipsite de har. Nici o taină a lor nu este validă după Sfântul Simeon. „Deci blasfemiază inovatorii şi departe de Duhul sunt, blasfemiind împotriva Duhului Sfânt, şi cu desăvârşire nu este întru ei Duhul Sfânt; pentru care şi cele ale lor sunt fără har, după cum harul Duhului l-au nesocotit şi l-au subminat… pentru care şi Duhul Sfânt nu se află întru ei, şi nimic duhovnicesc întru ei şi toate cele de la ei sunt goale şi noi şi contrarii Predaniei dumnezeieşti”.

   Unica modalitate de restabilire a comuniunii noastre cu ereticii este proclamarea rătăcirii în ceea ce-i priveşte şi pocăinţa, aşa încât să fie o adevărată unire şi pace; unire cu adevărul şi nu cu rătăcirea şi cu erezia

   Atâta vreme cât ereticii continuă să rămână în rătăcire, respingem comuniunea cu ei, şi în mod deosebit rugăciunile în comun. Sfintele Canoane, în întregul lor, interzic nu doar coliturghisirile şi rugăciunile în comun în biserici, ci şi simplele rugăciuni în comun în spaţii private. Poziţia severă a Bisericii vis-a-vis de eretici provine dintr-o adevărată iubire şi dintr-un sincer interes pentru mântuirea lor şi dintr-o grijă pastorală ca nu cumva credincioşii să fie atraşi în vreo erezie.

   Şi Sfântul Ioan Gură de Aur recomandă: „Dacă vezi că se vatămă buna-cinstire, nu da întâietate împăcării în detrimentul adevărului, ci împotriveşte-te cu vitejie până la moarte… netrădând nicidecum adevărul”. Iar în altă parte recomandă accentuând: „Să nu acceptaţi nici o dogmă nouă sub pretextul iubirii”.

   Blestemele şi anatemele sinoadelor nu mai sunt valabile şi trebuie radiate din cărţile liturgice. Ne-am adăpostit în „Consiliul Mondial al Bisericilor” şi ne-am vândut substanţial – şi aceasta doar prin aderarea noastră – propria conştiinţă de sine eclesiologică. Am desfiinţat dogma despre Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească Biserică, dogma despre „un (singur) Domn, o (singură) credinţă, un (singur) Botez”.

   Despre Noua Era, cititi va rog si articolul:

Articolul zilei (27.05.2009) si completari utile despre NEW AGE si MASONERIE: „Obiectivul Patriarhului, acelasi cu al masoneriei: “Unitatea spirituala a lumii””

   Ca urmare a articolului AUDIO (si transcriptul): IPS BARTOLOMEU ANANIA despre Papa Ioan Paul al doilea, in care este publicata predica ierarhului din a doua zi de dupa moartea papei, de natura sa sminteasca credinciosii ortodocsi, unii comentatori m-au mustrat spunand ca eroarea asta a fost intr-o perioada in care toata lumea, inclusiv ierarhii, erau foarte putin elucidati in ceea ce priveste catolicismul si ca intre timp si-a revenit total. Lasand la o parte faptul ca nu sunt de acord cu teza conform careia pe vremea aceea lumea nu era dumirita ce-i cu catolicismul (cititi va rog de exemplu si Dumitru Staniloae: „Ecumenismul este produsul masoneriei„, mari duhovnici romani despre ecumenism – video, analiza fenomenului) nu puteam decat sa ma bucur impreuna cu toti drept credinciosii de revenirea sa.

   Iata insa o alta predica, la aproape trei ani dupa moartea papei:

Duminica a 17-a după Rusalii ( a cananeencii), 10 februarie 2008

   Din care reiau:

    Ecumenismul este mai mult o politica decat o doctrina si o credinta, si fiecare intelege cum vrea. Cel mai multi il inteleg gresit. Ei cred ca este un fel de hora unirii: hai sa ne unim toti cu toate credintele, toate confesiunile, toate religiile, sa dam mana cu mana si sa fim veseli si sanatosi! Nu este asa! Ecumenismul inseamna ca fiecare credinta, fiecare confesiune crestina, fiecare religie sa-si pastreze identitatea proprie. Ecumenismul este un dialog intre doua sau mai multe identitati. Altfel dialogul nu poate exista atunci cand exista confuzie. Poate fi unitate in diversitate dar nu poate fi unitate in confuzie. Cei mai multi ecumenisti de astazi sunt din cei care cultiva confuzia. Slujesc impreuna cu unii, cu altii, se roaga impreuna cu altii...

   Acesta este ecumenismul: dialog intre confesiuni si intre religii, fiecare pastrandu-si identitatea si respectand-o pe a celorlalti, fie ca sunt crestini, mozaici sau musulmani. N-are importanta.

   Repet, putem sa ramanem ortodocsi fara sa relativizam credinta noastra ortodoxa, pentru ca ecumenismul rau inteles duce la relativizare: Apai tot un Dumnezeu e pentru toti!“. Ei, nu-i asa. Dumnezeu adevarat este acela in care crezi tu!

   Acesta e dialogul. Fiecare isi pastreaza credinta lui, biserica lui, randuielile lui, nu se amesteca unii cu altii dar o relatie asa este corecta si asa este cu adevarat crestineasca.

   Revenind deci, credinta sa fie curata, adevarata, puternica. Sa crezi tu in credinta ta. Si respecti pe celalalt si pentru altceva. Chiar daca nu esti convins ca credinta lui este cea adevarata-adevarata trebuie sa admiti ca el, in credinta lui, este cinstit, de buna credinta, ca nu este un farseur; ca musulmanul care la ora fixa isi pune covorul pe iarba, se intoarce cu fata spre Mecca si spune rugaciunea lui scrisa in Coran, e de buna credinta, nu o face de ochii lumii, nu ca sa fie televizat. Ci o face convins fiind ca Allah il aude si-l ajuta.

   Este foarte important acest lucru: sa admiti buna credinta a celui de alta credinta”.”

   Acum, comparand cele din documentul grecilor cu cele spuse de IPS Bartolomeu Anania, cum vi se pare? Si-a revenit?

   Un incepator ce poate intelege din predica sa? Ca sunt mai multe religii, majoritatea surori intre ele, si ca ecumenismul este rau deoarece sparge identitatea fiecareia in dorinta de a crea un mare ghiveci.

   Dar asta este in secundar!!! Intr-adevar, varfurile masoneriei doresc crearea unui ghiveci, pentru a crea mai usor noua religie care sa astepte pe marele invatat, in fapt antihristul.

   In principal insa, prin ecumenism se doreste DISTRUGEREA ORTODOXIEI.

   Apoi, mesajul este chiar mai grav decat cel din 2005. Caci este mai subtil. Degeaba spui ca ortodoxia este buna, daca nu urli CA ESTE UNICA. Daca accepti ca exista si altele ce trebuiesc respectate, abdici de la a-i mai intoarce pe credinciosii lor la adevarata credinta. Iar asta este foarte grav. TOATE CELELALTE SUNT EREZII SAU INCHINARI LA DIAVOLI. Asta trebuie sa se stie!!!

   Ecumenismul ca dialog intre confesiuni si intre religii, fiecare pastrandu-si identitatea si respectand-o pe a celorlalti, fie ca sunt crestini, mozaici sau musulmani (cum defineste IPS Bartolomeu Anania a fi ecumenismul bun) este de fapt poarta larg deschisa spre viitoarea religie globala.

   The Conference of European Churches (Conferinţa Bisericilor Europene) a carei ultima reuniune a avut loc la Lyon este afiliata World Council of Churches (Consiliul Mondial al Bisericilor), ambele cu sediul la Ecumenical Centre din Geneva, Elvetia. Ca si sora lor americana, National Council of the Churches of Christ in the USA (Consiliul National al Bisericilor lui Hristos din SUA), au fost infiintate imediat dupa al doilea razboi mondial (1948, 1950, 1959), caci nu se putea rata extinderea conceptului de unire globala (pe care se pedala intens atunci) si la nivelul confesiunile crestine, odata cu crearea ONU (pas important in constructia edificiului viitorului GUVERN MONDIAL al NOII ORDINI MONDIALE)
   Prieteni, cand studiezi SISTEMUL, descoperi cat de frumos se leaga lucrurile. Legatura intre viitorul GUVERN MONDIAL (uniunea tuturor natiunilor planetei) si viitoarea RELIGIE MONDIALA (uniunea tuturor religiilor, actiune in cadrul careia ecumenismul este doar o etapa) nu este doar o speculatie. Ne putem da seama de aceasta si cercetand cine le finanteaza pe amandoua:

Consiliul National al Bisericilor lui Hristos din SUA finantat de … ROCKEFELLER

   Iata ce inseamna un astfel de dialog … Desi recunosc identintatea fiecarei religii, totusi aceste consilii ecumeniste nu ascund faptul ca bisericile membre sint chemate:

1.      sa realizeze o unitate vizibila de credinta si o singura comuniune euharistica;

2.      sa promoveze o marturie comuna in lucrarea misionara si de evanghelizare;

3.      sa se angajeze in slujirea crestina a trebuintelor omenesti, doborind barierele dintre oameni, cautind justitia si pacea si prezervind integritatea creatiei;

4.      sa intretina innoirea in unitate, colaborare, misiune si slujire.

   Acest tip de dialoguri au loc ordonat, pe la intruniri oficiale sau zonal, intre confesiuni. Rezultatul este acelasi.

   In articolul Cum i-a impartasit IPS Bartolomeu pe doi preoti greco-catolici aflam ca IPS Mitropolit Bartolomeu Anania precizeaza in 2008:
   „La 14 septembrie 2000 (Ziua Crucii), invitat de Asociaţia din Sibiu a Foştilor Deţinuţi Politici şi cu binecuvântarea Arhiepiscopului Andrei de Alba Iulia, am oficiat sfinţirea monumentalului mausoleu din cimitirul oraşului Aiud şi o Liturghie cu parastas în memoria celor decedaţi în odioasa închisoare din aceeaşi localitate, slujbă la care au asistat aproximativ 400 de foşti deţinuţi politici, supravieţuitori „aiudeni”, veniţi din toată ţara.
   Înainte de începerea slujbei, chiar în capelă, pe lângă slujitorii deja înveşmântaţi, au apărut doi preoţi bătrâni, îmbrăcaţi în veşminte, unul din ei gârbov, împovărat de ani şi suferinţe. Mi-au spus că sunt greco-catolici, foşti şi ei deţinuţi politici, şi m-au rugat să-i primesc să slujească laolaltă cu noi, pentru ca tot împreună să ne rugăm pentru morţii noştri. Am fost de acord, au slujit, s’au împărtăşit, şi tot împreună am făcut pomenirile. Şi a fost pace.
   La proxima întâlnire de dialog cu ierarhii greco-catolici am relatat acest fapt emoţionant şi cu totul special din viaţa mea.
   Acum, după aproape opt ani, Preasfinţitul Florentin Crihălmeanu (cu care, de altfel, am o relaţie personală bună) scoate acest episod din naftalina unei memorii aproximative, spre a denunţa, chipurile, inconsecvenţa mea în contexul „cazului Corneanu”, dar şi spre a pune sub semnul întrebării autoritatea mea morală de a mă pronunţa într-un anume fel. Mult mai tânăr şi fără experienţa celor din generaţia mea, colegului meu din strana stângă îi e greu să realizeze că atunci, în cimitir, se crease o situaţie cu totul excepţională, că eu şi preoţii greco-catolici aveam o platformă comună: anii de temniţă şi numele celor exterminaţi acolo. Cred că, oricum, între gestul meu de la Aiud şi acela al mitropolitului timişoarean este, totuşi, o diferenţă.

   Amintesc ca Florentin Crihălmeanu (1959-) este un episcop român unit, din 2002 eparh al Episcopiei de Cluj-Gherla.

   E foarte bine ca IPS Bartolomeu Anania nu este de acord cu gestul lui Corneanu, dar nu este deloc bine restul. Daca au fost impreuna la puscarie, puteau rememora totul intr-un alt context public, nu astfel: „au slujit, s’au împărtăşit, şi tot împreună am făcut pomenirile. Şi a fost pace.

   Asta nu e pacea iubita de Dumnezeu, este falsa pace dorita de antihrist.
   In articolul din 2008, Virgil Ardelean, „administrator” la Fundatia Bartolomeu, aflam ca:

   Fostul sef al Directiei de Informatii si Protectie Interna din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative, chestorul Virgil Ardelean, poreclit „Vulpea” a avut un „rol activ” in atragerea de intreprinzatori care sa doneze bani pentru Fundatia filantropica Mitropolitul Bartolomeu, a declarat luni dimineata chiar Inalt PreaSfintia Sa, Mitropolitul Bartolomeu.
   „Domnul Virgil Ardelean, un foarte bun enorias al parohiei Sfantul Toma din Cluj, caruia i-am dezvaluit proiectul, s-a oferit imediat sa se implice activ, fiind convins ca profilul filantropic al Fundatiei va deschide multe inimi – si nu numai„, a spus IPS Bartolomeu.
   Ardelean a fost schimbat din functia de la MIRA in mai 2007, dupa ce si-a dat demisia prima oara in vara lui 2006, in acelasi timp cu directorii SRI si SIE de atunci, Radu Timofte si Gheorghe Fulga, dupa ce Omar Hayssam a disparut din tara.
   Fundatia Bartolomeu isi va deschide portile duminica, in cadrul unei gale de strangere de fonduri ce va avea loc la Teatrul National Cluj. Fundatia are ca scop finantarea de burse in tara si strainatate pentru elevii, studentii si masteranzii cu rezultate foarte bune la invatatura, dar cu posibilitati materiale reduse.
   Problema nu e doar ca Virgil Ardelean este controversat ca fost sef la fostul „doi si un sfert” ci ca este acuzat a fii Quattuor Coronati (mason), lucru care nu l-a negat.

   IN INCHEIERE, ESTE EVIDENT CA IPS BARTOLOMEU ANANIA NU S-A TREZIT PANA IN 2008. CUM INSA ESTE CONSIDERAT DE UNII A FI UN STALP AL ORTODOXIEI, CONSIDER CA NOI SIMPLII CREDINCIOSI TREBUIE SA-I CEREM SA SE LEPEDE DE RATACIRILE MENTIONATE MAI SUS SI SA ADERE CLAR SI RASPICAT LA CELE REDACTATE SI SEMNATE DE CLERICII SI MONAHII ORTODOCSI IN TIMPUL SINAXEI DIN VOLOS, DE CARE AMINTEAM LA INCEPUTUL ARTICOLULUI. DUPA CE VA FACE ACEASTA, EU VOI FI PRINTRE PRIMII CE-L VOR URMA SI VOI CONVINGE PE CAT MAI MULTI SA FACA ACELASI LUCRU.

 

   DOAMNE AJUTA!

126 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. saccsiv said, on august 25, 2009 at 8:43 pm

    Mihai

    Bine prietene,

    NU SUNT STILIST, dar nici nu-i urasc.

    Ti-am raspuns mai inainte astfel caci parea ca ai citit comentariile si totusi ma mai intrebai

    Apreciază

  2. saccsiv said, on august 25, 2009 at 8:51 pm

    UmbraSerii

    Bine specialistule, ai scris, acum lasa-ne in durerea noastra.

    Te iei de razboinici exact unde nu trebuie: ca avertizeaza ca vremurile apocaliptice bat la usi.

    De fapt este o caracteristica comuna celor ce se bucura de neintelegera noastra. Aproape toti stiti sigur ca mai este mult pana la cele profetite.

    Apreciază

  3. valentin said, on august 25, 2009 at 9:40 pm

    saccsiv nu trebuie sa-mi raspunzi, doar sa te asiguri ca ai un suport duhovnicesc mai inainte sa vorbesti despre ierarhi bor, nu ca sa ne spui noua asta in acest tip de articole ci pentru tine (siguranta mantuirii tale)
    cred ca stii ca sunt doua judecati una duhovniceasca si alta lumeasca, iar uneori Dumnezeu lasa sa se faca un rau mic pentru ca apoi sa se faca un bine mare.
    iarta-ma daca vb aiurea.

    articolul tau este super frate !

    Apreciază

  4. timisorean1 said, on august 25, 2009 at 10:24 pm

    stiu ca s-ar putea sa starnesc zambete dar am si eu o intrebare(pt cineva mai rabdator): ce inseamna STILIST in contextul despre care se vorbeste mai sus?

    @saccsiv@razbointrucuvant
    imi pare rau pt aceasta cearta fiindca consider ambele blog-uri de incredere. dar nu ma bag fiindca nu sunt in masura sa o fac.(avand in vedere si intrebarea pe care o pun). totusi cuvintele celor de la @razbointrucuvant le consider un pic cam dure in timp ce @saccsiv a avut un limbaj cuvincios si respectuos chiar

    Apreciază

  5. Maria Cristina said, on august 26, 2009 at 4:01 am

    @Marian,
    Usa Bisericii este intotdeauna deschisa pentru oricine vrea sincer sa vina la ortodoxie. Dar, a fi in Biserica nu poate fi decat lucrarea Duhului Sfant, (si numele de ortodox nu asigura nimanui garantia ca este in Biserica).

    Apreciază

    • Marian said, on august 26, 2009 at 8:40 am

      @Maria Cristina
      … tu nu ai inteles ce am vrut sa spun. Reformulez insa corespunzator la tema deschisa de raspunsul tau:

      la cati oameni ne-ortodocsi ai deschis tu usa la biserica?

      Apreciază

      • Maria Cristina said, on august 26, 2009 at 9:48 am

        Marian, una dintre nuantele raspunsului meu era ca: nu pot sa dau nimanui ceea ce ma straduiesc si eu, dupa puterea mea, sa dobandesc (mantuirea).

        Pe de allta parte, am ceritudinea ca fiecare gaseste Adevarul (Hristos) exact in masura in care Il cauta (si fiecare isi doreste Adevarul, in masura in care ii este dat si-L doreasca).

        Eu as putea, in cel mai bun caz. sa deschid usa spre ortodoxie cuiva, doar din punct de vedere lumesc, ca interes (si cred ca este evident ca m-as bucura sa pot face asta pentru oricine), partea duhovniceasca revine insa lucrarii Bisericii: celei biruitoare din cer si celei luptatoare de pe pamant, ambele conlucrand pentru desavrsirea Trupului Lui Hristos.
        Pentru descoperirea Ortodoxiei repere importante sunt: duhovnicul, Sfanta Scriptura, Sfanta Traditie, Sfintii Parinti.

        Apreciază

    • Marian said, on august 26, 2009 at 10:55 am

      Este foarte interesant Maria ca tu pe tine nu te vezi ca fereastra spre Dumnezeu pentru altii. Daca vre-un interlocutor de-al tau nu are interes sa mearga la biserica atunci de el o sa se aleaga …… ce o vrea Domnul.

      Imi imaginez ca daca cineva nu stie sa scrie si are nevoie sa redacteze niste acte o sa il trimiti la scoala?

      In rest ai dreptate, fiecare cred ca gaseste (orce) in masura in care el cauta.

      Apreciază

      • Maria Cristina said, on august 27, 2009 at 3:43 am

        Mai sus, am gresit o fraza care trebuia, de fapt, sa fie cam asa:
        Fiecare gaseste Adevarul (Hristos), in masura in care isi doreste sa Il gaseasca, si isi doreste sa-L gaseasca, in masura in care ii este dat sa isi doreasca-PAREREA MEA.

        Ideea era ca a deschide usa ortodoxiei, este o operatiune complicata din mai multe puncte de vedere. Poti fi sigur, ca daca cineva imi va cere ajutorul, voi face tot ce voi considera ca ar putea tine de mine, ca acesta sa-si deschida sufletul fata de ortodoxie.

        Apreciază

  6. Iubesc Patriarhul said, on august 26, 2009 at 5:03 am

    Eu zic ca toata treaba asta nu se poate incheia decat cu o bataie la propriu.

    Apreciază

  7. Nicu said, on august 26, 2009 at 7:41 am

    Saccsiv,m-a indurerat profund situatia in care te afli.As vre sa te ajut,dar cum pot lua legatura cu tine?

    Apreciază

  8. kosk said, on august 26, 2009 at 7:52 am

    E curios faptul ca Razboi intru Cuvant nu ia atitudine intransigenta si fata de postarile de pe, de exemplu C.Tarziu- art.din 21 august, unde unii useri se exprima cam asa:”asa zisa campanie anticip””diversiunea anticip” ,”Justin nu are discernamant”,”ar trebui sa’si ceara iertare”,”e deja istorie” etc etc plus atacurile obisnuite la V.Roncea si Apologeticum, monahul Filoteu(naimitii). De fapt pe acel blog(C.T) si pe altele de aceeasi factura, s’a luat constant apararea uneori voalat, alteori deschis unor personaje controversate din asa zisa societate.civila si din mediile apropiate unor curente cu tenta ecumenista ale BOR, de aici atacurile la asa numitii”habotnici, retrograzi, pravoslavnici”.Din pacate- razboi intru cuvant -a trecut de la neutralitate la partizanat, e dreptul lor, dar nu sunt ei depozitarii adevarului, oricat ar vrea sa para +limbajul neobisnuit la fratiile lor:)..vad ca fata de atei, sectari, yoghini etc nu se folosesc de expresii ca „lupi”, aici sintagma scoasa din context”iubirea aproapelui” functioneaza, stilistii e marele pericol pentru ortodocsii”adevarati”.ps.nu sunt”stilist”:).

    Apreciază

  9. Nihil sine Deo said, on august 26, 2009 at 8:44 am

    pentru Kosk,

    „Stilist” daca nu stiai inseamna intemeietor de stil. Si tot daca nu stiai la 1924 „intemeietor de stil” sau stilist a fost patriarhul mason Miron Cristea impreuna cu celalalt frate mason patriarhul de trista amintire Meletie Metaxakis. Ei au fost primii „stilisti” ca sa ma exprim asa mai plastic. Sf. Parinti incepand de la Niceea din 325 au lasat canoane le-au intarit prin anateme pentru a nu fi schimbate de nimeni. Dar unii s-au gandit ca ar fi mai bine asa. Unii ca francmasonii. Sf. Marcu al Efesului spune foarte clar: „NU EXISTA CONCESIE IN MATERIE DE CREDINTA”. Ai vazut ce citat a pus Valentin mai sus di Sf. Ioan Gura de Aur?
    „Dacă vezi că se vatămă buna-cinstire, nu da întâietate împăcării în detrimentul adevărului, ci împotriveşte-te cu vitejie până la moarte… netrădând nicidecum adevărul”
    Asa fac si cei din BOR. Se grijesc de buna cinstire dar de adevar ba. Stii care este lucrul cel mai hilar? Pelerinajele pe care le face Patriarhia in Israel. De Boboteaza cand se intoarce Iordanul adica pe 19 ianuarie (Boboteaza pe calendarul vechi) de Pasti (cand lumina vine tot pe calendarul vechi) sau de Schimbarea la Fata pe 19 august adica tot pe calendarul vechi cand se coboara norul pe muntele Taborului. De ce nu le fac pe 6 ianuarie, de pastile catolic sau de 6 august. Iti spun eu de ce. Ca atunci nu se intampla nimic. Pe 6 ianuarie au grija sa serbeze Boboteaza cu catolicii si sa sfinteasca apele cu ei. Vezi Ep. Sofronie al Oradei cu Episcopul Greco Catolic. Ca sa rada aghiuta de ei. Pacaleala asta cu calendarul tine la noi pentru ca romanii au devenit un popor delasator.
    Cum ai vrea sa vina cineva din BOR si sa apara la TV si sa zica: Fratilor crestini timp de 80 de ani ati fost pacaliti de un mare mason Meletie Metaxakis si de un „patriarh” mai mason ca el (Miron Cristea) botezat greco catolic si la urma devenit peste noapte un dreptar al ortodoxiei.
    Partea cea mai rea este ca traim sub anatemele celor 7 sinoade ecumenice si a multor Sfinti Patriarhi.
    Doamne ajuta

    Apreciază

  10. kosk said, on august 26, 2009 at 9:00 am

    pentru nihil sine deo/nu ma intereseaza in mod special stilistii, citeste mai atent ce am scris si nu scoate din context ce iti convine.

    Apreciază

    • Nihil sine Deo said, on august 26, 2009 at 12:36 pm

      Pentru kosk,

      nu am scos din context. am inteles ce ai postat. dar de ce sunt stilistii cei mai mari dusmani ai ortodoxiei? pentru ca tin dreapta credinta si pentru ca nu se lasa indoctrinati de simpozioane sau alte asemenea scornite de diavolii teologi?

      Apreciază

  11. saccsiv said, on august 26, 2009 at 9:20 am

    Cititi va rog si

    IPS Pimen a implinit pe 25 august 80 de ani. La multi ani, dar mai faceti parte din ordinul CAVALERILOR DE MALTA?

    https://saccsiv.wordpress.com/2009/08/25/ips-pimen-a-implinit-pe-25-august-80-de-ani-la-multi-ani-dar-mai-faceti-parte-din-ordinul-cavalerilor-de-malta/

    Apreciază

  12. Adrian said, on august 26, 2009 at 2:34 pm

    Am citit cu atentie atit articolul cit si comentariile scrise de cititori.
    Stau si ma intreb cu ce drept anumiti oameni se erijeaza in cunoscatori a deciziilor pe care Dumnezeu Le Va lua la sfarsitul veacurilor si cine si cum va fi judecat .
    E adevarat ca Sfintii parinti au luat decizii ferme in ceea ce priveste conducerea bisericii si au anatemizat pe cei ce vor incerca sa aduca altfel de curente in biserica deorece Biserica nu trebuie sa functioneze in chaos si are marea responsabilitate de a conduce lumea la mantuire.
    Dar a veni cu acuzatii adevarate sau false despre maii marii Bisericii care si ei de la Dumnezeu sunt si a specula ori ce cuvint care iese din gura lor nu e un lucru care sa contribuie la intarirea ortodoxiei ci dimpotriva e dezbinare si nedumerire si sminteala in poporul de rind care se intreaba debusolat-daca cei mari fac greseli atunci in cine sa mai credem ?Incotro sa o luam ?La cine e adevarul ?Asa ca daca intentia cu care s-a scris a fost de a preveni oamenii si a-i intari in jurul Bisericii efectul nu cred ca e cel scontat.
    Si am o intrebare ptr Nihil sine Deo care afirma cu atita siguranta ca; – isi rade aghiuta de ei- nu cumva trebuia sa scrii ca isi rade aghiuta de noi toti ¿

    Apreciază

  13. saccsiv said, on august 26, 2009 at 2:58 pm

    Adrian

    Stim din istorie ca mari erezii au aparut in interiorul Bisericii. Nu le-au adus lama tibetani si nici calugari shaolin.

    Si mai stim ca erezii cumplite ajunsesera sa fie atat de raspandite incat aderand la ele si imparatii, erau „declarate oficiale”. Evident ca in acele vremuri si majoritatea ierarhilor erau eretici. Tu daca traiai pe timpul ala, ce faceai? Tineai acelasi discurs ca acum si te luai dupa cei multi?

    Apreciază

  14. Nihil sine Deo said, on august 26, 2009 at 5:40 pm

    Pentru Mihai,

    Mihai ca sa primesti un raspuns cat mai complet la intrebarea ta am gasit intr-o carte aparuta la editura Egumenita numita “Viaţa şi nevoinţele Sf. Marcu Evghenicul mitropolitul Efesului” urmatoarele paragrafe despre calendarul gregorian:

    „Reforma calendarului Iulian a fost plănuită de către Papii din vechime. Schimbarea calendarului a fost necontenit zădărnicită de către obstile monahale din Răsărit si din Apus, sprijinite si de atenţionările, mustrările înfricosătoare si anathemele Sinoadelor: „Obiceiurile cele din început ţie-se” (Canonul 6 de la Întâiul Sinod Ecumenic); „Fiindcă obiceiul si predania veche s’a apucat a se ţinea” (Canonul 7 de la Întâiul Sinod Ecumenic); „după Canoanele Cuviosilor Părinţi, si după vechiul obicei” (Canonul 8 de la al Treilea Sinod Ecumenic). Sf. Beda Venerabilul (cca. 673-735) declara cu tărie: „Asa-zisa îndreptare a calendarului bisericesc nu este îngăduită nimănui”.

    Pe deasupra, un nou Sinod Ecumenic ar întâlni obstacole în schimbarea calendarului bisericesc numai pe temeiuri astronomice, fiindcă astronomii nu se pun de acord în calculele lor. Calendarul Gregorian i-a făcut adeseori pe romano-catolici să sărbătorească Pastile înainte de Pastile Evreiesti. Scriptura spune limpede că Învierea Domnului a avut loc după sărbătorirea Pastilor Evreiesti. Se dovedeste deci că Papa Grigorie al XIII-lea (1572-1585) ignora Canonul 7 Apostolic care spune: „Dacă vreun Episcop, ori Presviter, ori Diacon, sfânta zi a Pastilor mai nainte de primăvăreasca Isimerie (Echinox) cu Iudeii o va săvârsi, să se caterisească” (Pidalion).

    Sub domnia Papei Grigorie al XIII-lea, la 14 Februarie, 1582, actul a fost finalizat de o comisie la Villa Mondragone de lângă Frascati. Noul calendar, care presupunea scoaterea a zece zile, începea la 5/14 Octombrie, 1582. De asemenea s’a asezat o nouă regulă a anilor bisecţi. Noul calendar a fost adoptat de către statele catolice, dar statele protestante nu le-au urmat vreme de mai bine de 150 de ani, şi numai după multă vărsare de sânge.

    Papa Grigorie al XIII-lea a stăruit mereu ca Patriarhul Ieremia al II-lea al Constantinopolului să îl urmeze în inovaţia calendarului, dar Patriarhul, în scrisorile sale, refuza mereu. În sfârsit, în 1583, s’a adunat un sinod la Constantinopol. Primul Sinod, ţinut la 20 Noiembrie, 1583, sub presedinţia Patriarhilor Ieremia al II-lea al Constantinopolului, Silvestru al Alexandriei si Sofronie al Ierusalimului, a osândit calendarul introdus de Papa Grigorie al Romei si nu l-a primit, aşa cum ceruseră latinii.

    Sinodul a dat un Sigillion, care a fost trimis tuturor Bisericilor Ortodoxe Locale, în care se enumerau principalele erezii ale papalităţii si se anathemizau. Sinodul poruncea să fie anathemizat cel ce nu mărturiseste că Sfântul Duh purcede doar de la Tatăl, în chip fiinţial si ipostatnic, desi El purcede de la Tatăl si Fiul în timp. De asemenea, poruncea ca mirenii să se împărtăsească cu Trupul si cu Sângele lui Hristos, şi oprea folosirea pâinii nedospite. Apoi scrie: „Oricine spune că, atunci când Hristos şi Dumnezeul nostru va veni la judecată, nu va veni să judece sufletele împreună cu trupurile, ci va veni să hotărască doar asupra trupurilor, să fie anathema”. Ei au rosti anathema si asupra celor ce cred că nu este chin vesnic (precum Orighen) si că sufletele crestinilor care s’au pocăit în această viaţă – dar nu si-au împlinit canonul – se duc în purgatoriu. S’a aruncat anathema si asupra celor ce mărturisesc că Papa este capul Bisericii, si nu Hristos, si că el are puternicia de a primi în Rai cu scrisorile sale si de a ierta toate păcatele săvârsite de cel care primeste indulgenţe de la el în schimbul banilor.

    Acest Sigillion se află în manuscris, în Codexul 772 de la Sf. Mănăstire a Sf. Panteleimon din Athos, ca si în Manuscrisul 258 de la Chilia „Imnul Acathist” de la Schitul Kavsokalivia din Sf. Munte. El a fost publicat pentru prima dată de arhimandritul rus Porfirie Uspenski, în periodicul Biserica Ortodoxă Română, nr. 12, Bucuresti, 1881. Arhimandritul Porfirie l-a copiat dintr’un manuscris de la marea bibliotecă a Mănăstirii Sf. Ecaterina din Sinai.

    Al doilea Sinod, cu aceiasi ierarhi, s’a ţinut în 1587. Sigillionul dat de acest Sinod porunceste fiecărui ortodox, sub pedeapsa canonisirii si anathemei, să nu primească noua Pashalie, adică noua datare a Pastilor. Al treilea Sinod, prezidat de Patriarhii Ieremia al Constantinopolului, Meletie al Alexandriei, Ioachim al Antiohiei si Sofronie al Ierusalimului întărea condamnarea din 1583, afirmând: „Îndreptarea calendarului a fost osândită ca pierzătoare si nefolositoare, fiind mai vârtos pricină de multe primejdii”.

    O altă osândire a avut loc în Februarie, 1593, care a respins noul calendar, adică înnoirea latină a calculării sărbătoririi Pastilor. Sinodul excomunica pe cei ce ar fi îndrăznit să calce hotărnicirile privitoare la acest Sfânt Praznic. Între semnatari se aflau Patriarhii Ieremia al Constantinopolului, Ioachim al Antiohiei, Sofronie al Ierusalimului si Meletie al Alexandriei. Conform Episcopului Policarp al Diavliei, „în 1593, un Sinod al Bisericilor Ortodoxe, la care au luat parte cei patru Patriarhi, trimisul Bisericii Rusiei si mulţi alţi ierarhi ortodocsi, reprezentând Bisericile Ortodoxe, s’a adunat la Constantinopol si a poruncit: ‘Cel ce nu urmează, ci voieste a răsturna si a nimici obiceiurile Bisericii, hotărâte de cele Sapte Sinoade Ecumenice, în ce priveste ţinerea Sfintelor Pasti si Minologhionul (calendarul sărbătorilor cu dată fixă), si voieste a urma noua Pashalie si Minologhie a astronomilor Papei, (…) să fie anathema si în afara Bisericii lui Hristos si a adunării credinciosilor…’”
    pag 100

    Culmea este ca aceasta carte a aparut cu binecuvantarea IPS Galaction al Alexandriei si al Teleormanului. Mai cred ca sfintia sa nici macar nu s-a uitat pe ea ci a semnat ca primarul. Il citim pe parintele Cleopa (fostul duhovnic al patriarhului Daniel) si vedem ca la intrebarea ” de ce postul Sf. Apostoli ajunge in BOR sa fie mai mic de 8 zile” uneori chiar si 2 zile, cand stim din pidalion si din canoanele lasate de Sf. Parinti ca post mai mic de 8 zile pentru impartasire nu exista, parintele Cleopa raspunde vag: „postul Sf. Apostoli a intrat sub iconomia bisericii”
    ALOOO, DESPRE CE VORBITI PARINTE, POATE VRETI SA SPUNETI SUB ICONOMIA ANATEMELOR A ZECI DE SFINTI PARINTI DIN CALENDAR.
    Deci unde este erezia?

    Apreciază

  15. † marturisitor ortodox said, on august 27, 2009 at 3:27 am

    “Pe Bartolomeu Anania îl spovedesc şi el este unul din cei care mai ţin adevărul şi nu o să cedeze. Mai spovedesc şi pe alţi ierarhi şi dacă nu fac ce le-am zis şi nu ţin adevărul până la capăt, o cam slăbesc cu ei… Nici pe Hristos nu l-a urmat nimeni, dar El a biruit. Aşa şi Anania a biruit“.”-Parintele Arsenie Papacioc

    (in revista “Atitudini”, nr. 3/2008)

    @ Nihil sine Deo

    – De exemplu stiliştii; ei cum revin la Ortodoxie? Prin mirungere?

    – Arhimandrit Arsenie: Stiliştii nu.

    – Dar cum? Se primesc prin pocăinţă?

    – Arhimandrit Arsenie: E vorba de calendar; calendarul este o măsurătoare.

    – Deci ei vin aşa, pur şi simplu?

    – Arhimandrit Arsenie: Pur şi simplu să revină, numai că ei s-au complicat acuma – ca să-i primeşti; pentru că te botează încă o dată dacă eşti botezat, şi dacă eşti cununat te cunună încă o dată.

    Botezul repetat, îţi dai seama ce mare greşeală; şi au căzut în erezie. Nu pentru calendar, ci pentru că repetă botezul.

    – Din cauza calendarului au dat în…

    – Arhimandrit Arsenie: Păi sigur, dacă n-asculţi. Cine n-ascultă intră în păgînătate: “şi, dacă nu te ascultă, să-ţi fie ca un păgîn şi vameş”, deci păgînătatea”.

    (sursa: Parintele Arsenie Papacioc, “Singur ortodoxia”)

    Apreciază

  16. Nihil sine Deo said, on august 27, 2009 at 6:03 am

    Pentru mărturisitor ortodox,

    Cred că nu înţelegi despre ce e vorba. La ce ortodoxie să revină „stiliştii” aşa cum le spui tu? Când ei păstrează credinţa curată. Tu ai citit postul meu de mai sus? Este extras dintr-o carte apărută sub oblăduirea unui ierarh ortodox din BOR. Să înteleg că în BOR este apostazia si cancerul ecumenist asa de avansat incat nu se mai stie pe ce carti sa se puna semnatura.
    Tu ai citit cati sfinti parinti care sunt toti in calendar au dat anatemei calendarul gregorian?
    Mă gandesc ca acesti „stalpi” ai ortodoxiei pe care am observat ca ii promoveaza BOR nu-i prea interesează Sfinţii de la Niceea de la Calcedon, de la Laodiceea si ceilalti sfinti parinti. Sau poate că parintele Arsenie nu stie de acordul cu monofizitii semnat de BOR.
    Dar stii la ce ma gandesc. Ma gandesc la spusele unui parinte care afirma asa mai voalat ca Pidalionul care este cârma bisericii, este un pic invechit. Cred ca dupa aceasta afirmatie in iad a fost un mare party, ca sa ma exprim asa mai „trendy”.

    Apreciază

  17. Maria Cristina said, on august 27, 2009 at 6:12 am

    IPS BARTOLOMEU:
    „Acesta este ecumenismul: dialog intre confesiuni si intre religii, fiecare pastrandu-si identitatea si respectand-o pe a celorlalti, fie ca sunt crestini, mozaici sau musulmani. N-are importanta.”

    Cine se simte hranit cu astfel de invatatura, cine considera ca astfel de ierarhi sunt calea de unire cu Hristos, cine se simte dator cu ascultare fata de ierarhi care batjocuresc Sangele cel Sfant al Lui Hristos? Acesta este stalpul BOR, deci cum sunt ceilalti?
    In acest ierarh este speranta de intoarcere a BOR. Intoarcere, dar spre ce?

    Apreciază

  18. Nihil sine Deo said, on august 27, 2009 at 8:07 am

    Pai spre ce sa se intoarca BOR, poate spre fratii de la Vatican sau spre bisericile surori monofizite (orientale). Poate BOR vrea sa se intoarca spre extraterestrii care se plimba prin capul papei.
    Un cititor iata ce a postat pe un site in aceasta dimineata:
    „ADMIN asta seara la TRINITAS TV am avut ocazia sa vad un documentar in care era vb despre sinoadele ecumenice,cu toata istoria lor , dar m-a surprins faptul ca se tot vorbea despre cel de-al 8-lea sinod ecumenic in care se tot vorbea de sarbatoarea pastilor si Bor este incantata de a sarbatori pastele la o data fixa pt toti crestinii, incalcand astfel hotararea sinofdului 1 ecumenic de la niceea.Rog sa postati un material larg despre asta , pentru ca este ceva de strigat la cer.”

    Deci iata la ce se gandeste BOR, ca data pastilor sa fie fixa si odata cu a ereticilor. Nu ma mai mira nimic. Ce „stalpi” are ortodoxia noastra?
    Poate pe parintele Cleopa care iata cum lauda pe papa Grigorie:
    „Sunt popoare care au calendarul cu doi ani, cu trei ani inainte, sau cu sase. Dar calendarul cel mai aproape de calendarul luni-solar este calendarul pe care-l avem noi ortodocsii. El este indreptat de conferinta interortodoxa din Constantinopol din anul 1923, la 15 noiembrie, din timpul Patriarhului Meletie al V-lea si este cel mai aproape de calen-darul ceresc. Abia in 42.000 de ani el ramane cu o zi in urma. Noi dupa calendarul acesta ne calauzim si el este aprobat de toata Biserica.
    Iar calendarul Gregorian pe care l-a indreptat Papa Grigore al IX-lea in anul 1583, prin marele filosof si astronom Lilio, ramane la 3600 de ani cu o zi si o noapte in urma; deci el ramane mai mult in urma ca al nostru din punct de vedere stiintific.”

    Care patriarh parinte Cleopa? Poate masonul Meletie Metaxakis. Cele 7 ecumenice unde au participat toti sfintii din calendar unde sunt? Unde sunt anatemele date de cei mai mari Sfinti ai Ortodoxiei? Nu sunt bagate in seama pentru ca ierarhii BOR trebuie sa fie in comuniune cu monofizitii, cu catolicii si cu altii asemenea.

    Biserica Ortodoxa de Stil Vechi sau „stilistii” nu are har?
    Uitati-va aici http://nihilsinedeo.4sql.net/2009/08/26/imagini-de-la-slujba-de-canonizare-a-sf-ioan-maximovici/ sa vedeti pe IPS Vlasie participand la slujba de canonizare a Sf. Ioan Maximovici si apoi mai vorbiti de har. Dar BOR mai are har dupa ce la iertat pe IPS Nicolae Corneanu?

    Zicea cineva odata despre noul calendar:”Atunci cand este sarbatoare jos pe pamant nu este si in cer”
    Doamne ajuta!

    Apreciază

  19. Veaceslav said, on august 27, 2009 at 8:23 am

    FRATILOR!
    ATENTIE CU CALENDARUL NOU!!!!!
    NU-I JUDECATI PE CE-I CARE L-AU INTRODUS!! DOMNUL O SA-I JUDECE!
    DAR
    FITI ATENTI CAND SE COBOARA FOCUL DE PASTE, PE CALENDARUL VECHI, SI CAND SE COBOARA SI NORUL IN TABOR!!!!!
    ATENT FRATILOR, CRED CA MAI MULTE DOVEZI NU TREBUIE SA ADUCEM, LE ACETI PE ASTEA DOUA!!!
    NU STRICATI CEEA CE A FOST STABILIT PRIN DUH SFANT SI CE A FOST TINUT DE STRAMOSII NOSTRI!!!!
    EU UNUL NU MA PRICEP LA CALENDARELE ASTEA DAR UNA STIU: CA SE SCURTEAZA POSTUL!!! SI ASTA E RAU FRATILOR, INTRADEVAR E RAU!! OARE CHIAR ATAT DE ORBI SUNTETI?
    SI VAR ROG NU VA CERTATI!!! NU JUDECATI!!!! SI EU NU SPUN CA CEEA CARE MERG PE CALENDARUL CEL NOU NU SE VOR MANTUI!!! DUMNEZEU VA JUDECA!!!
    DOAMNE AJUTA!!!!

    Apreciază

    • razvan.m said, on septembrie 12, 2009 at 8:10 pm

      Veaceslav, daca nu-i judeci tu pe cei care au introdus noul calendar,te regasesti automat sub acest cumplit blestem al Patriarhului Chiril al V-lea al Constantinopolului aruncat la 1756 asupra ierarhilor cat si a mirenilor care vor indrazni sa adopte stilul nou in locul bisericescului calendar iulian, ATENTIE:

      „…Patriarhul ecumenic Chiril al V-lea în adresarea sa din 1756 aplică tuturor creştinilor care au primit stilul nou blesteme grozave ce vizează atît viaţa vremelnică, cît şi cea veşnică: „Iereu sau mirean, să fie lepădat de Dumnezeu, blestemat şi după moarte să nu putrezească şi să se afle în muncile veşnice… Aceştia să moştenească lepra lui Ghiezie şi sugrumarea lui Iuda, pe pămînt să fie precum Cain, gemînd şi tremurînd şi mînia lui Dumnezeu să fie pe capetele lor şi moştenirea lor să fie cu Iuda-trădătorul şi cu iudeii urîtori de Dumnezeu. Îngerul lui Dumnezeu cu sabia să meargă pe urmele lor în toate zilele vieţii lor şi să fie sub toate blestemele Patriarhilor şi Soboarelor, sub veşnica lepădare şi în muncile focului veşnic. Amin. Aşa să fie!”.

      Iar acest blestem nu a fost ridicat niciodata din cate stiu, inclusiv actuala Patriarhie eretica de Constantinopol cazand sub el. Deci sa ne ferim de neascultare, inclusiv de ierarhii care au nesocotit Sinoadele Ortodoxe Locale de la 1583 (Constantinopol), 1587 (Constantinopol), 1593 (Constantinopol), 1670 (Ierusalim), 1756 (Constantinopol), 1848,(Constantinopol), 1895 (Constantinopol), trecand la mincinosul calendar de stil nou…

      Apreciază

      • razvan.m said, on septembrie 13, 2009 at 1:15 pm

        Mai multe despre acest cumplit blestem aruncat de Patriarhul Chiril al V-lea de Constantinopol in Enciclica acestuia de la 1756 asupra celor care nu vor urma invataturii Sfintilor Parinti ai Celor Sapte Sinoade Ecumenice adoptand calendarul de stil nou /gregorian/comercial in „biserica” lor (observati, sper,ghilimelele de rigoare care insotesc cuvantul biserica (cu sens de erezie aici) !…), pot fi gasite urmand situl Mitropoliei Slatioara, capitolul I, „Calendarul”, subcapitolul 1.6., „Biserica Ortodoxă de Răsărit respinge calendarul gregorian”:

        http://www.mitropoliaslatioara.ro/calendarul.php

        Va rog, iertati-ma si pe mine, pacatosul!

        Apreciază

  20. Nihil sine Deo said, on august 27, 2009 at 8:30 am

    Veaceslav,

    Ai uitat de minunea intoarcerii Iordanului de Boboteaza pe stil vechi. Nu judec pe nimeni si nici nu osandesc. Incerc sa explic niste adevaruri pe care ierarhii BOR de azi incearca sa le vopseasca. Lumea trebuie sa se trezeasca, indiferent daca sunt pe stil nou sau vechi. Dar sa nu uitam ca toti care tinem calendarul nou suntem sub anatemele Sf. Parinti si ale Sf. Sinoade, ceea ce se poate vedea la starea lumii din ziua de azi.

    Apreciază

  21. Veaceslav said, on august 27, 2009 at 8:35 am

    Sunt deacord cu tine Nihil, de ce ascultam de oamenii de azi (cand credinta este slaba) si nu ascultam de Sf. Parinti? (din timpurile vechi)

    Apreciază

    • Marian said, on august 27, 2009 at 10:22 am

      Asculti oameni buni de Ierarhi pt ca altfel nu suntem cu nimic mai bun decat sectarii. Ei (sectarii) vorbesc cam in acelasi fel, doar inlocuiesc „oamenii” cu „Sf. Parinti” si „Sf. Parinti” cu Apostolii.

      Adevarul dupa mine nu sta numai in reguli ca altfel am lauda fariseii. Adevarul sta si in dragostea unuia pentru altul si in grija care o purtam pentru suflete. Toata teoria asta nu are valoare daca tu ca om esti lipsit de dragoste. Posti sa ai tot adevarul si nimic nu este daca nu traieste Domnul Hristos in tine.

      Si toti oamnenii si chiar si episcopii sunt niste Hristosi in lume. Nu in sensul de „vicarius” ci in sensul de duh care umbla prin lume. Daca nu ar fi asa nu ar avea rost sa ma fi nascut acuma in lume.

      Sa lasam invataturile separatiste deoparte si sa ne tinem de ierarhii nostrii (B.O.R) bine.
      Ca este normal sa fii pus la „incercare” dar este mai rau sa ratacesti fara ei in lume. Ei ne sunt cel mai aproape si ne place sau nu ei sunt parintii nostrii spirituali in lume !!! Nu va rataciti de ierarhii vostrii ca va faceti partasi cu cei care si-au parasit parintii.

      Doamne ajuta de numai bine

      Apreciază

      • Veaceslav said, on august 27, 2009 at 1:41 pm

        Marian eu ascult si acum pentru ca nu s-au facut inca incalcari mari, dar sunt atent la ce urmeaza!

        „Dacă vezi că se vatămă buna-cinstire, nu da întâietate împăcării în detrimentul adevărului, ci împotriveşte-te cu vitejie până la moarte… netrădând nicidecum adevărul”.

        Referitor la iubire, ma stradui sa iubesc pe aproapele meu si asculta ce zice Sfântul Ioan Gură de Aur: „Să nu acceptaţi nici o dogmă nouă sub pretextul iubirii”.

        (Mat. 5, 22): „orice nedreptate iti va face fratele tau si tu te vei mania pe el, in zadar te manii. Chiar de iti va scoate ochiul tau cel drept si iti va taia mana ta cea dreapta si te vei mania pe el, in zadar te manii. Iar de te desparte de Dumnezeu, atunci sa te manii tare.”

        Pai uite tre sa fim atenti sa nu ne desparta nimeni de Dumnezeu! NU VREAU SA JUDEC! EU NU MA AMESTEC IN BOR CACI NU SUNT IN STARE SA FAC ASTA! DAR AM SA URMARESC PASII ORICARUI FRATE DE-AL MEU!

        Apreciază

    • Marian said, on august 27, 2009 at 2:31 pm

      @Veaceslav

      uite incerc sa fac o comparatie. Priveste putin ipotetic ca daca eu am niste parinti care nu prea au „interes” in lucrurile religioase nu pot sa ii parasesc. Asta sunt ei si ma bucur de ei cat pot. Sunt lucruri care nu imi convin la ei si mai stramb din nas si sunt lucruri care imi convin la ei si ma bucur de ele. Dar orce ar fi acestia sunt parintii mei si ma bucur de ei in Domnul. Altii nu am primit si altii nici nu imi trebuie.

      Tu nu uita ca aici vorbim de biserica. Cu biserica nu treci dintr-o parte in alta. Ca risti sa faci mai mult decat o simpla trecere. Toti stim ca oamenii gresesc, chiar si cei din biserica, dar de duhovnic trebuie sa asculti cat mai „tare”. De aici se creaza si intrebarea: „Pai cum fratele meu sa asculti de duhovnic cand si el e un pacatos ca si mine?”. Acuma raspund simplu, „uite asa ca stiu altii mai bine”, si eu fac ascultare!

      Alta biserica nu ne trebuie (cel putin mie), asta avem si cu asta mergem mai departe. Vede Domnul totul, si greseala parintelui meu dar si a mea personala. Si nu ma rupe nimeni de Domnul doar prin faptul ca ma conduce. Imi fac datoria de enorias bine (sper) si asta ajunge pentru mine.

      Cat sunt eu mic trebuie (zic eu) sa fac ascultare; si daca ma vede Domnul (sau altcineva de peste „mine”), vede ca sunt vrednic sa fac mai mult, atunci o sa fac mai multe. Dar indiferent ce fac o sa incerc sa fac cat mai mult bine; atentie aici, nu am spus ca o sa fac totul ca la carte, ci cat pot eu mai bine”.

      Ca doar ce o sa fac cand episcopul stie bine ce face si eu nu il inteleg? Sa ma alatur la cel din afara? Trebuie biserica sa ne multumeasca pe toti? Pentru ce mai se cere fidelitate atunci fatza de biserica si fatza de parintii nostrii daca ei s-ar face intelesi la fiecare?

      P.S: Tu ai grija ca nu cumva sa lucrezi cu cel din afara (sau chiar dusmanul), lucru care este mai rau decat departarea de invatatura.

      Apreciază

  22. Veaceslav said, on august 27, 2009 at 8:42 am

    Marturii

    Pr. Dumitru Staniloaie: „Eu nu sunt pentru ecumenism! A avut dreptate un sarb, Iustin Popovici, care l-a numit panerezia timpurilor noastre”

    Pr. Gheorge Calciu Dumitreasa: „Eu sunt impotriva ecumenismului! O socot cea mai mare erezie a secolului nostru”

    Pr. Arsenie Papacioc: „Sunt impotriva! Pe viata si pe moarte impotriva! Ce ecumenism?”

    Pr. Ardian Fageteanu: „Ecumenismul este o erezie, erezia secolului XX”

    Pr. Ilie Cleopa: „Noi ortodocsii suntem putini dar suntem Biserica intreaga. Noua nu ne lipseste nimic! Noi n-avem ce imprumuta de la protestanti dar nici de la catolici!”

    Pr. Iustin Parvu: „Ecumenismul nu e nascut din parerile bisericilor, ci din gandirea proprie a unor pastori ce nu au nimic profund crestin si religios in ei ci doar o viata politica”

    Cuv. Paisie Aghioratul: „Cu durere in suflet marturisesc ca, dintre toti filounionistii (ecumenistii n.e.) pe care i-am cunoscut, nu am vazut pe nici unul sa aiba nu miez, dar nici macar coaja duhovniceasca. Cu toate acestea, stiu sa vorbeasca despre dragoste si unire, desi ei insisi nu sunt uniti cu Dumnezeu, fiindca nu L-au iubit.”

    Sf. Efrem Sirul: „Vai acelora care se intineaza cu blasfemiatorii eretici! Vai acelora care batjocoresc Dumnezeiestile Scripturi! Vai de cei citi murdaresc sfinta credinta cu eresuri sau incheie vreo intelegere cu ereticii!”

    Apreciază

  23. Nihil sine Deo said, on august 27, 2009 at 8:53 am

    Foarte bine punctat Veaceslav

    Apreciază

  24. valentin said, on august 27, 2009 at 4:38 pm

    Un cleric ortodox din strainatate l-a intrebat („pe parintele Paisie”) despre o situatie pe care o infrunta. Episcopul sau facuse sub biserica sali pentru dans si alte activitati netraditionale. Crestinilor nu le-a placut asta si au plecat la Biserica schismatica.
    Raspunsul Staretului a fost urmatorul: ‘Daca vrei sa ajuti lumea nu trebuie sa fii de acord cu cele pe care le face episcopul tau, caci cu acelea pleaca lumea de la Biserica. Nu spun sa intrerupi comuniunea cu el si sa faci schisma, nici sa vorbesti in public impotriva lui, dar nici sa-l lauzi’.

    Apreciază

  25. Veaceslav said, on august 27, 2009 at 8:25 pm

    SA NU NE CERTAM FRATILOR DIN CAUZA CALENDARULUI, CA MAI IMPORTANT ESTE CREDINTA NOASTRA, IERTATI-MA (NU VREAU SA TULBUR PE NIMENI):
    http://www.razbointrucuvant.ro/2009/08/27/fericitul-filotheos-zervakos-doua-minuni-doveditoare-ca-nu-mantuieste-calendarul-ci-pocainta/

    Apreciază

  26. † marturisitor ortodox said, on august 30, 2009 at 4:15 am

    @ Nihil Sine Deo

    Voi v-ati rupt de BOR pentru ca numai aveti ierarhi. Dupa pidalionul Bisericii ortodoxe trebuie ca minim trei ierarhi sa hirotoniseasca un alt ierarh si in vremuri de exceptie pot si doi. Voi nu ati avut nici macar doi cand v-ati rupt de BOR ci doar unul care a fost caterisit. Sa iti reamintesc ca:

    – Cei care au respins indreptarea calendarului s-au grupat in jurul manastirii Slatioara, com. Rasca, jud. Suceava.

    – Ca arhiereu il vor avea pe Galaction Gordun, caterisit de Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane in 1955. Acesta declarat „mitropolit” hirotoneste ca „episcop” pe Meftodie Marinache si amandoi pe Evloghie Ota (toti exclusi din monahism si caterisiti). La schitul stilist de la Copaceni (jud. Ilfov) este hirotonit episcop un alt caterisit si exclus, Glicherie Tanase, mort in 1984 si declarat in 1999 „sfant”. Un alt „mitropolit” stilist este Silvestru Onofrei.

    – Conducerea actuala isi sediu la Slatioara, avand ca „mitropolit primat”pe Vlasie, ajutat de „arhiereii” Vasile Mogarzan si Fabian de la manastirea Sfanta Maria – Militari, Bucuresti).

    – Din manifestarile specifice stilistilor, amintim fanatismul contra Bisericii Ortodoxe Romane, a clerului si credinciosilor ei.

    – Calendarul vechi, este dogma (cu o eroare stiintifica de 11 min. si 14,02 sec. pe an) fata de cel nou.

    – Pidalionul (colectia de canoane a lui Nicodim Aghioritul), este mai important la ei decat Scriptura.

    – Considera „Taine”: spalarea picioarelor si sfintirea bisericilor.

    Cred ca voi sunteti mai evrei decat evrei. Voi defapt sunteti extrema ecumenistilor. Noi crestinii ortodocsi trebuie sa ne ferim de doua extreme: de stilism si de ecumenism !

    Nu vreau sa intru in polemici cu tine,mai bine ar fi sa vorbesti despre credinta cu fratele tau „Hristofor”,cred ca cu el te vei intelege mai bine. Sa nu te superi,nu am nimic personal cu tine. Numai bine si Domnul sa te lumineze!

    Apreciază

    • Nihil sine Deo said, on august 30, 2009 at 12:19 pm

      Marturisitor Ortodox,

      Vad ca si tu ai citit si ai pus cu Ctrl+C si Ctrl+V ineptia aia scrisa pe crestin ortodox.ro. Dar de faptul ca voi cei de pe stilul nou sunteti in comuniune cu monofizitii nu vrei sa afli. Stii tu oare ai cui urmasi sunt monofizitii? Sunt urmasii lui Arie. Ai tu idee cati Sf. Parinti care sunt acum in calendar au dat anatemei pe Arie? Incercati sa cititi si altceva decat cele ce vi se pun inainte de catre Daniel si alti ierarhi ai BOR. Oare stii tu ca acum cine mai ia Sf. Impartasanie de la IPS Nicolae Corneanu este afurisit? Normal ca asta nu se spune la predica, mai importante sunt decoratiile de la masoni (Pro Oriente) decat Pidalionul. Dar de ce sa mai ascultam noi de canoane cand UE si scursurile de catolici sunt mai importante decat Dumnezeu.
      Se vede faptul ca cei de la crestinortodox.ro nu stiu faptul ca pe un monah nu ai cum sa-l caterisesti, pentru ca daca citeai stiai ca la tunderea in monahism se dau trei voturi pe care oricum Patriarhul Daniel nu le mai are de mult, saracia, ascultarea si lepadarea de lume (sa fim sinceri saracie in AUDI A8 nu prea merge).
      Deci sa revenim, un monah nu ai cum sa-l depui din treapta sa. Asa ca caterisirea facuta PS Galaction Cordun nu a fost canonica.
      Tu ai fost in vreo biserica de Stil vechi ca sa vezi ca este taina „spalarea picioarelor” si „sfintirea bisericilor”. Taina spalarii picioarelor se face numai in Joia Mare iar sfintirea bisericilor numai dupa ce se termina vreuna de contruit, asa cum este si pe stilul nou.
      Sigur nu vrei sa citesti despre acordul PF Teoctist si IPS Teofan cu monofizitii?

      Daca cumva te razgandesti si vrei sa vezi o blasfemie mare la adresa tuturor credinciosilor BOR (care fie vorba intre noi nu au nici o vina) uite linkul aici:
      http://www.box.net/index.php?rm=box_download_shared_file&file_id=f_300254164&shared_name=ua91m92gtf

      Sa nu te sperii cand o sa citesti ceva despre modificarea Sf. Liturghii sau a invataturii de credinta ortodoxe. Sunt acte oficiale primite de la Patriarhie.
      Doamne ajuta

      Apreciază

  27. valentin said, on august 30, 2009 at 7:39 am

    Fratilor eu m-am informat despre problema calendarelor de aici
    Sper sa va fie de ajutor.

    Doamne ajuta!

    Apreciază

  28. † marturisitor ortodox said, on august 30, 2009 at 4:23 pm

    @ Nihil Sine Deo

    Am dat copy si paste pentru ca descriptia este scurta si foarte clara.

    Alta chestie e ca eu locuiesc in America de Nord deci noi apartinem de OCA (Orthodox Church of America) si suntem sub conducerea IPS Nathaniel al Americii si Canadei. Deci noi nu avem nici o treaba cu Patriarhia romana.

    Iata ce spui:

    „Dar de ce sa mai ascultam noi de canoane cand UE si scursurile de catolici sunt mai importante decat Dumnezeu”.

    Tocmai pentru ca nu ascultati de canoane Tainele la voi numai sunt valabile. Voi a-ti facut exact ce a facut Papa,va-ti rupt de Biserica ortodoxa. INCA in BOR nu se savarseste Sfanta Liturghie cu ereticii,nu ne imparatasim cu ei, Crezul inca se rosteste corect, Tainele sunt inca neschimbate,nimic nu a fost schimbat in afara de calendar.

    Ca unii ierarhi fac rugaciuni sau slujbe de comun cu ereticii asta e problema lor,nu te pune nimeni sa participi. Ca patriarhul Daniel e mason,aia e problema lui,nu a crestinilor ortodocsi. Chair daca ierarhii sunt ecumenisti sau masoni,atata timp cat nu modifica Tainele, harul Duhului Sfant lucreaza prin ei. Pentru ca harul nu se amesteca cu pacatele ierarhilor,Dumnezeu lucreaza prin ei si prin preoti pentru a raspandi harul in Biserica,crestinilor ortodocsi. Numai atunci cand vor modifica Tainele si Sfanta Liturghie si se vor impartasii cu ereticii,atunci numai putem sluji cu ei. Atunci vom ramane cu invataturile Sf. Parinti (cum faceti voi acum),dar pana atunci nu e cazul,inca ne putem spovedi si impartasi. Iar in legatura cu Corneanu,nu ma pune nimeni sa ma impartasesc la el. Tre sa plec la Biserica acum,mai vb dupa,numai bine!

    Apreciază

  29. saccsiv said, on august 31, 2009 at 6:02 am

    Nicu

    Ti-am scris pe e-mail, daca acela pe care il vad eu este corect.

    Apreciază

  30. Maria Cristina said, on august 31, 2009 at 6:41 am

    Pentru cei care nu reusesc sa bata mai departe de propaganda otravita a bisericii oficiale care se afla de mult in slujba antihristului am o intrebare:
    DE CE OARE DESI BOR AFIRMA DESPRE STILISTI CA SUNT SCISMATICI SI ERETICI TOTUSI NU REBOTEAZA PE STILISTII VENITI LA STILUL NOU? NU PRESUPUNE ASTA CA RECUNOSC TAINELE STILISTILOR?

    @UmbraSerii
    Ideea este ca una dintre parti este categoric shismatica si BOSV incearaca sa demonstreza unde este de fapt schisma.

    Apreciază

  31. Marian said, on august 31, 2009 at 7:55 am

    Pentru ca cal mai destept cedeaza!

    Apreciază

  32. saccsiv said, on august 31, 2009 at 7:57 am

    Deoarece s-a deviat spre discutii stil vechi – stil nou, am creat o rubrica speciala unde veti putea continua:

    „Dialoguri cu cei ce tin CALENDARUL VECHI”

    https://saccsiv.wordpress.com/dialoguri-cu-cei-ce-tin-calendarul-vechi/

    Apelez la intelegerea voastra. Orice comentariu pe aceasta tema va fi sters de aici.

    La acest articol doresc sa se comenteze in jurul temei: ESTE SAU NU IPS BARTOLOMEU ANANIA UN STALP AL ORTODOXIEI DEMN DE URMAT IN VREMURILE CUMPLITE CE VOR VENI.

    Cine mai are de gand sa vina cu diversiuni de la subiect, cum ca daca il critic pe IPS Bartolomeu Anania inseamna ca sunt stilist, sa nu se mai oboseasca sa posteze, caci ii voi sterge comentariul.

    Apreciază

  33. Marian said, on august 31, 2009 at 8:02 am

    continuare: Imi pot imagina ca Dumnezeu a venit pe pamant ca sa ne cucereasca inimile „calcand” unele din „legile” lui pentru dragoste; vezi minunea cu femeia neevreica care ea insasi a recunoscut ca pana si cainii mananca din firimiturile ce cad de la masa stapanului sau.

    Si daca totusi Domnul nu a incalcat legile lui, si noi stim asta, inseamna ca trebuie mare atentie la interpretare. Biserica Ortodoxa Romana (B.O.R.) este biserica noastra. Eu nu spun despre altii ca sunt rai, rea este insa fapta altora impotriva bisericii Ortodoxe Romane (B.O.R).

    Apreciază

  34. Maria Cristina said, on august 31, 2009 at 9:07 am

    Inteleg ca daca nu ne solidarizam cu slujitorii antihristului sau cu cei manipulati de ei inseamna ca suntem prosti si rai.
    Tu vrei sa-l intimpinam toti pe antihrist uniti in cuget si simtiri (sau in Duh si Adevar cum spun unii ecumenisti).

    Apreciază

  35. Marian said, on august 31, 2009 at 9:44 am

    Maria, ti-as fi raspuns pe celalalt grup dar daca ai postat intrebarea aici sunt nevoit sa raspund aici.

    Raspuns: eu nu vreau ca tu sa slujesti antihristului. Dar poate tu crezi ca stii adevarul care vine in contradictie cu ce stiu altii. Este un fel de respect in a nu intra in mijlocul altora si a incerca sa le rupi valorile doar pentru ca tu nu ai respect pentru ele (nu vorbesc neaparat despre tine acuma). Si altii au o credinta si au nevoie de o lagatura cu acea biserica pe care tu si altii poate o critica.

    E adevarat ca poate ma opun adevarului. Dar asta e adevarul meu si poate de altul nu am nevoie. Si nu vreau ca cineva sa imi rupa familia de mine pentru niste valori straine. Tot asa se apara si necredinciosul cand cineva ii crestineaza membrii din familie. Diferenta insa aici e imensa, ca la necredincios, convertirea vine ca o intoarcere spre fapta buna, la credincios, intoarcerea din credinta inseamna intoarcerea intr-o alta directie, care in lumea asta vine cu razvratire si un dispret fatza de faptele altora!!!

    Tu crezi ca eu o sa pot accepta ca prietenii sau copii mei sa se rupa de mine pt „ce stiu ei mai bine”? Nu, nu pot accepta decat pentru fapta buna. Doar pentru ca unul crede mai bine asta pt mine nu are valoare. Pana si Domnul spune ca in Duhovnicie „cursa” (in sens de alergare) nu are numai un premiu. Exista pt fiecare care termina cursa o cununa. Daca vine unul si spune ca cununa lui este mai inflorita nu prea ma intereseaza. Eu vreau sa cresc si sa mor in familia mea si in mijlocul episcopilor si preotilor nostrii. De altii nu ma intereseaza, si toti cei care se rup de biserica si vin sa ma intoarca si pe mine sunt (pt mine) cu adevarat schismatici !!!

    Incearca sa ma convingi cu fapta buna. Pana acuma majoritatea oamenilor isi arata adevarul numai prin cuvinte (ca sa nu ii caracterizez cu „vorbe goale”; adica vorbe fara acoperire in viatza de toate zilele) !!!

    Cu respect, Marian

    Apreciază

  36. saccsiv said, on august 31, 2009 at 9:56 am

    SE POATE RESPECTA CEEA CE AM RUGAT?

    Apreciază

  37. Marian said, on august 31, 2009 at 10:02 am

    saccsiv, scuze, se poate.
    Copiata te rog ultimele 3-i comentarii in rubrica noua.

    Apreciază

  38. saccsiv said, on august 31, 2009 at 10:05 am

    Nu-s doar trei. Continuati direct acolo, va rog.

    Apreciază

  39. saccsiv said, on august 31, 2009 at 10:12 am

    leo

    Eu vorbesc, eu aud. L-am sters. Posteaza-l te rog unde am rugat

    Apreciază

  40. † marturisitor ortodox said, on august 31, 2009 at 2:58 pm

    Subscriu la ce a zis UmbraSerii.

    Apreciază

  41. saccsiv said, on august 31, 2009 at 6:46 pm

    Marian

    Cineva care poate sa scrie ceea ce scrii tu la

    https://saccsiv.wordpress.com/2009/08/31/adolescentii-sunt-pe-cale-de-a-deveni-o-generatia-stricata/

    nu stiu in ce masura are un discernamant suficient pentru a-si da cu parerea in probleme de invatatura ortodoxa sau de morala in general …

    Apreciază

  42. ion adrian said, on martie 30, 2010 at 5:11 am

    Am gasit situl acesta:
    http://moldovlah.blogspot.com/2009_03_01_archive.html
    in care este urmatorul text, care presupun ca este autentic, nefiind insa priceput in domeniu.

    Sigilionul Sfîntului Sinod de la 1583

    HOTĂRÎM: I. Orişicine nu ar mărturisi cu inima şi cu gura că este mădular al Bisericii de Răsărit botezat ortodox şi că Sfântul Duh purcede numai de la Tatăl fiinţial şi ipostatic, aşa cum Hristos spune în Evanghelie, ci Duhul purcede de la Tatăl şi de la Fiul în acelaşi timp, unul ca acesta să fie lepădat afară de Biserică şi să fie anatema. II. Orişicine nu ar mărturisi că în taina Sfintei Liturghii, laicii trebuie să se împărtăşească odată cu cele două sfinte părţi, a Preasfântului Trup şi a Preasfântului Sânge, ci să spună că este de ajuns a primi numai trupul pentru că sângele este inclus, chiar dacă Hristos le-a sfinţit separat şi le-a dăruit fiecăruia din Apostoli, unul ca acesta să fie anatema. III. Orişicine ar spune că Domnul nostru Iisus Hristos la Cina cea de Taină a folosit azime ca şi evreii şi nu pâine dospită, unul ca acesta să fie departe de noi şi sub anatemă ca unul ce gândeşte ca un evreu şi vrea să introducă doctrina lui Apolinarie şi a armenilor în Biserica lui Hristos, cu a Cărui încuviinţare îl dăm de două ori anatemei. IV. Orişicine ar spune că atunci când Hristos Dumnezeu va veni să judece lumea, El nu va veni să judece sufletele împreună cu trupurile, ci numai să hotărască asupra trupurilor, să fie anatema. V. Orişicine ar spune că atunci când mor, sufletele creştinilor care s-au pocăit în această viaţă dar nu şi-au câştigat mântuirea merg în Purgatoriu – care este un basm grecesc – unde focul şi chinurile îi purifică, şi ei cred că nu sunt chinuri veşnice – aşa cum credea blestematul Origen – şi dau din această pricină slobozire păcatelor, pe unii ca aceştia îi dăm anatemei. VI. Orişicine ar spune că papa e capul Bisericii şi nu Hristos Dumnezeu, şi că papa are autoritatea de a trimite în Rai prin scrisorile sale, şi că poate ierta păcatele prin plata indulgenţelor, unul ca acesta să fie anatema. VII. Orişicine nu ar urma hotărârile Bisericii statuate în cele Şapte Soboare Ecumenice şi Sfintele Paşti socotite pentru a le urma, ci vrea să urmeze noua invenţie a pascaliei şi a noului calendar al astronomilor atei papişti, şi vor să răstălmăcească şi să distrugă dogmele şi tradiţia Bisericii care noi le-am moştenit de la Sfinţii Părinţi, anatema unora ca aceştia şi să fie îndepărtaţi de Biserică şi de împărtăşirea credinţei. VIII. Rugăm pe toţi binecredincioşii ortodocşi: rămâneţi în credinţa strămoşească ce-aţi învăţat-o până acum, în care v-aţi născut şi crescut, şi când vremurile o vor cere, vărsaţi-vă sângele pentru a păstra credinţa moştenită de Sfinţii Părinţi. Luaţi aminte la cele scrise mai înainte şi credeţi că Hristos vă va ajuta să le împliniţi. Fie ca umila noastră binecuvântare să fie cu voi cu toţi. Amin. Semnăturile ierarhilor: † Ieremia al Constantinopolului † Silvestru al Alexandriei † Sofronie al Ierusalimului dimpreună cu tot soborul episcopilor prezenţi în Sfântul Sinod Anul 1583 de la naşterea Domnului, indictionul 12, 20 noiembrie. Codexul 772 din biblioteca Mănăstirii Sf. Pantelimon, Sfântul Munte Athos

    Apreciază


Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. vă revine în exclusivitate.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.